Ka, kaksi kuukautta edellisen viestin jälkeen ostin oman kitaran ja opettelin soittamaan hieman paremmin. Ja siitä lähtien olen kirjoittanut ihan taustoja myöten kipaleita ihan kirjoittamalla, nytkin on useampi työn alla.
Olen huomannut, että on kolme tapaa: tehdä sanoitus ja etsiä sointukulku, taikka löytää sointukulku ja tehdä sanoitus, tai sitten kehittää huuliharpulla jonkinlainen melodia ja kyhäillä sanat sen taustalle. Sanoituksia minulla on kahdet, joita kehtaan väittää valmiiksi, ja saapi nähdä, jos niitäkin vielä muuttelen ajan kanssa. Sanoituksia kun ei voi koskaan viilata liikaa, kunhan vain muistaa pitää ne sopivan räkäisinä asenteeltaan. Muodon kanssa olen kuitenkin jumalattoman tarkka, vihaan roiskimalla tehtyjä sanoituksia yli kaiken. Ylipäätäänkin: alle vuorokaudessa tai parissa valmiiksi saatu sanoitus ei voi olla hyvä.
Noin kaksi kuuta sitten aloin kanssa harrastamaan äänittelyä, kun latasin koneelleni ilmaisen Audacity-ohjelman. Ihan kelpo kaveri, vaikkakin melko raskas. Pääasia, että se on ilmainen ja toimii riittävän hyvin. Täten olen tosiaan touhunnut muutamia kipaleita ihan äänitettyyn muotoon asti. Aloitin hetkessä rakennelluilla instrumentaaleilla, soittaen kaikki soittimet (käytössäni on basso, kitara, marakasi, huuliharppu ja käsirummut... Niin, ja haitari) itse, mutta juuri eilispäivänä onnistuin hyvän (ja laulutaitoisen!) ystäväni kanssa äänittämään pari sanoitettuakin kipaletta. Itse en tosiaan osaa laulaa laisinkaan, minkä lisäksi ääneni kuulostaa juopuneelta laamalta eikä ihmiseltä laisinkaan.
Yllättävän hankalaksi osoittautuu miksata kaikki raidat kohdilleen äänitysjärjestelmääni riivaavan, liki olemattoman viiveen takia. Se viive on juuri ja juuri riittävä pistämään kaiken jälkiäänityksen helvetillisellä tavalla väärään tahtiin, mutta onneksi kärsivällisyydellä sen saa pois. Rasittava kaveri kuitenkin.
Enää tarvitsisi vain (etenkin lead-)kitaraa opetella taitavammin soittamaan, niin voisi saada ihan musiikiksikin nimettävää kuonaa tehdyksi. Allekirjoituksessani olevan linkin kautta voipi ihmetellä, millaista settiä olen tähän mennessä tehnyt.
Tämä viesti toimii myös avoimena kutsuna soitto- tai laulutaitoisille ihmisille. Minun kanssa saa tulla jamittelemaan millä instrumentilla vaan, kehitellään joku pätkä ja äänitellään talteen!