Kirjoittaja Aihe: Itsetehdyt kappaleet  (Luettu 11643 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Lord Azog

• Ankeuttaja
Itsetehdyt kappaleet
« : Toukokuu 03, 2003, 23:58:48 »
Teettekö itse musiikkia? Itse olen yrittänyt väsätä jotain tietokoneella käyttäen FLStudios 4-ohjelmaa. Aika epätoivoista teknopoppia....

Kaverini ovat tehneet hyviä biisejä (esim. DJ Cukel - Moogi). Itse olen täystunari....

Miten teette biisejä? Kynällä ja paperilla vai tietokoneella? Kuinka hyviä olette olleet? Sanoitatteko biisejänne?

zubrette

• Ankeuttaja
Itsetehdyt kappaleet
« Vastaus #1 : Toukokuu 04, 2003, 19:10:22 »
eh, bändin kanssa tehdään biisejä rämpyttämällä kitaraa treeneissä, etitään jotain kivoja sointuyhdistelmiä tjsp. Sitten vaan basisti (minä) ja rumpali keksii jotain. Ei olla vielä sanoitettu tai laitettu laulua mukaan, ja hyvä niin. En edes koe sanoituksia oleellisena osana musiikkia.

Voiko tuolla ohjelmalla tehdä biisejä niin, että esim. soittaa kitarat ja bassot sinne ja lisää jotain komppia ohjelman avulla? Vai tiedätkö jotain ohjelmaa jolla voisi tehdä noin? itse haluaisin osata käyttää jotain ohjelmaa biisien tekoon, jotta pystyisi tekemään musiikkia myös yksin. Kuitenkin bändin muut jäsenet rajoittavat luovuuttani  :D

Poissa Bambi

• Vuotislainen
Itsetehdyt kappaleet
« Vastaus #2 : Toukokuu 05, 2003, 18:56:38 »
Kyllä sitä on tultu jotain sävellettyä...
Aika yksinkertaisia biisejä, eikä muutenkan mitään loistavia
Mulla on semmonen pieni vihko johon kerään kaikenlaisia lauseita joista vois joskus väsätä jonkun biisin.
Välillä tulee kesken koulupäivän kauhee luovuuden puuska ja alan kuulla pääni sisällä musiikkia (pelottavaa) mutta sitten kun pääse kotiin ja vois kirjottaa biisin muistiin niin pää humisee vaan tyhjyyttä.
All you ever wanted was love
But you never looked hard enough

firith

• Ankeuttaja
Itsetehdyt kappaleet
« Vastaus #3 : Toukokuu 05, 2003, 19:39:25 »
Olen kirjoitellut lyriikoita jonkin verran, itseasiassa aloitin sen jo kolmannella luokalla (vai oliko neljännellä?), kun Spice Girls-buumi tuli. Silloin sanoitukset olivat jotenkin yksinkertaisia, mutta niissä oli aika paljon tarinaa.
Nykyään kirjoitan niitä hetkellisistä inspiraatioista, ja joskus ne ovat aika...psykopaattisia, kun jälkeinpäin lukee. Mutta pidän joistakin.
En kyllä luultavasti uskaltaisi näyttää niitä kellekään muulle. Ne ovat aika henkilökohtaisia.

Mutta asiasta viidenteen, olen tehnyt musiikkiakin. Siis musiikkia. Tietokoneella, midi-muodossa. Eli sellaista aika lailla mekaanista hommaa, ei niinkään itse soittimilla soittelua.

Erään kaverini isosisko on perehtynyt musiikin tekemiseen jonkin verran. Hänellä on taiteilijanimikin, MC Senesty :P
Hänen musiikkinsa on enimmäkseen "jotain räppi/hiphop- settii", niin kuin hän itse on sanonut, mutta hänellä on yksi biisi, jonka hän on tehnyt ystävänsä DJ Wayfarerin kanssa, ja se kappale on enemmänkin jotain teknoa. Kappaleen nimi on muuten Lend me ur wings, ja se soi jossain Kroatialaisella radioasemalla :P
Ja EHKÄ pääsee jollekin levylle(?)
MC Senestyn kappaleita voi ladata ja kuunnella osoitteessa
http://www.mikseri.net/senesty

Kerroin tästä kaverini isosiskosta teille sen takia, että hänestä olisi varmasti kiva saada palautetta.

Itse kovin vähän teen musiikkia tai yleensäkään mitään musiikkiin liittyvää koulun valinnaiskurssien ohella, mutta onneksi on kavereita joista kertoilla.

Poissa Winky

• Vuotislainen
    • http://vinkulelut.cjb.net
Itsetehdyt kappaleet
« Vastaus #4 : Toukokuu 05, 2003, 20:08:30 »
Mä tein ennen "konemusiikkia", kun meillä oli vielä yks ohjelma, sillä väsäsin, mutta se oli tylsä; siihen ei saanu omia ääniä, ja siinä oli tietyn verran musiikkia, eli omia lisäyksiä ei saanu tehtyä. Tein sillä kuiteskin varmaan 8 hyvää biisiä ja mulla on jossain levyllä poltettunakin nexD

En ole varsinaisesti musiikkia tehnyt, mutta suunnitellut muutamia lyriikoita (pianoa en jaksa ottaa esiin ja kitaraa en osaa soittaa). Jos pitäisi myös ottaa piano esiin ja koittaa, mitä osaan tehdä sillä. Lyriikoita on kiva kirjoittaa, mitä hullumpaa tekstiä, sitä parempaa se yleensä on:D

myrkkyleppis

• Ankeuttaja
Itsetehdyt kappaleet
« Vastaus #5 : Toukokuu 05, 2003, 20:45:45 »
Joskus ekalla tein "biisejä".
Aivan kamalaa.
Heti ekan pianotunnin jälkeen kun olin oppinut muutaman soinnun, tein "biisin".
2 sointua vetelin ja tylsää asteikkoa ylös ja alas.
*yökkää*

Yritän nykyäänkin väsätä biisejä.
Jotkut kuullostavat kuunneltavilta ja jotkut eivät edes ole biisejä.

Se on hirmuisen vaikeaa.
Ei joskus löydän kunnon sointua kuvaamaan tunnelmaa.
Mutta, sitkeesti vaan. Saan ehkä puolet biisistä valmiiksi ja jätän sen siihen. Hienoa minä.

Kirjoitan soinnut vihkoon, joka on aina pianoni päällä ja lyriikoita sieltä myös löytyy.

heh. Nyt pitää mennä säveltään. Inspis... :)

chibi

• Ankeuttaja
Itsetehdyt kappaleet
« Vastaus #6 : Toukokuu 05, 2003, 21:07:17 »
Ette varmaan mitenkään haluaisi laittaa tänne omia lyriikoitanne, niitä olisi kiva lukea.. jooko jooko?
ja lisää noita (eiku velho..) mp3:sia

jackie

• Ankeuttaja
Itsetehdyt kappaleet
« Vastaus #7 : Toukokuu 05, 2003, 21:13:19 »
Minä sävellän joskus. Siis vain joskus.
Biisienteko on aina inspiraatioista kiinni. Joskus sellainen sävelmä tulee mieleen, kun esimerkiksi voitelee leipää. Hankalinta on yleensä se, että ne tulevat sen verran hankalissa paikoissa, ettei sävelmää ehdi kirjoittaa muistiin. Harmillista.
En ole julkaissut omia sävellyksiäni. Johtuu varmaan sellaisesta ujoudesta, joka piilee siinä omassa teoksessa.
Pelkää vain sitä, että se biisi haukutaan lyttyyn.

Säveltäminen on kivaa, mutta olisi kiva osata säveltää hyviä kappaleita. :p

vegetable

• Ankeuttaja
Itsetehdyt kappaleet
« Vastaus #8 : Toukokuu 11, 2003, 14:55:02 »
teen tosi paljon biisejä omalle bändilleni ja yksi on loppusuoraa vaille valmis.
joskus kun saan inspiraation niin vaan rupeen kirjottaa sanoja paperille ja ne vaan tulee estotta.
paljon biisejä, mutta vaan sanoja kaikki sävelet ovat nimittäin päässäni.

TerraGerra

• Ankeuttaja
Itsetehdyt kappaleet
« Vastaus #9 : Toukokuu 11, 2003, 22:56:15 »
Minä teen erittäin paljon sanoituksia, joita en sitten ikinä laula. Aina musiikin laulukokeissa haluan olla ensimmäinen koko luokasta joka tekee kokeen, vaikka minulla on hillitön esiintymiskammo. Tänään lauloin taas jotain erittäin idioottia laulua teineistä, jotka tapasivat torilla. *Repeää*
Suurin osa sanoituksista on kuitenkin niin hirvittävän syvällisiä, ettei niihin kajoaisi koira kuonollansakkaan. Teen niitä silloin, kun maailma hakkaa ja kunnolla. Nuo typerät 'torilaulut' tulee silloin, kun on pakko laulaa, muttei ole järkevää laulettavaa. Yleensä nauran niille vielä päiviä jälkeenkin päin...

Aileena

• Ankeuttaja
Itsetehdyt kappaleet
« Vastaus #10 : Toukokuu 17, 2003, 16:16:22 »
Juuppelis. Mä ja mun bestis tehdään joskus omia kappaleita. Ensin me kirjoitetaan sanat ja näytetään ne toisillemme sitten me kerrotaan, että minkälainen idea meillä on sävelmäksi siihen kappaleeseen. Mä en osaa soittaa mitää, mutta mun bestis osaa ja se tekee sitten nuotit ja soittaa joitain niistä pianolla. Meillä on vaikka kuinka monet sanoitukset, mutta vain pari niistä on kunnollisia. Varsinkin kun me tehdään kaikki englanniks.^^

Sol Angelica

• Ankeuttaja
Itsetehdyt kappaleet
« Vastaus #11 : Kesäkuu 06, 2003, 18:19:41 »
Minä kirjoittelen aika paljon kaikennäköistä, liittyen fiiliksiin kyseisellä hetkellä. Joskus olen naureskellut, että sieltä löytyy niin karuja tarinoita, että voisin olla joku kakkossanoittaja Timo Rautiaiselle & Trio Niskalaukaukselle taikka säveltää noita kipaleita jollekin black metal-yhtyeelle.

Kerran näin unta siitä, että joku soitteli sähkökitaralla jotain järjettömän hyvää melodiaa, tiesinkin, etten ollut kuullut sitä koskaan aiemmin. Mutta herättyäni en päässyt etsimään sitä syntikastani ja unohdin sen... Traagista.

Ei joku kaipaisi bändiinsä sanoittaja-kosketinsoittajaa? :D (ja miksei säveltäjääkin...)

Poissa Adéa

• On
  • Reservi
  • *
  • Sukupuoli: Noita
  • Uruz
  • Tupa: Tuvaton
Itsetehdyt kappaleet
« Vastaus #12 : Kesäkuu 06, 2003, 23:49:54 »
Mä kirjoitin ensimmäiset lyriikat ollessani kolmannella. Mulla oli kokonainen (oranssi)vihko täynnä sanoituksia, jotkut oli hyviä, jotkut oli ei-niin-hyviä.
   Yhdestä niistä tehtiin kyllä ihan laulu. Meidän musiikinmaikka sävelsi siihen sävelen... Sitten se esitettiin jossain juhlassa ja kuoro lauloi sen. Se oli _noloa_.

Mutta kirjoitan edelleen laulun sanoja. Joku voisi sanoa että ne on runoja, koska niissä ei ole sävelmää, mutta kyllä niissä on. Sillä hetkellä kun kirjoitan ne. Mutta kun en osaa nuotteja, niin en voi laittaa sävelmää ylös, joten se unohtuu aikas helposti.

Mutta yritys on kova. Opettelen vielä ne nuotit. Joskus.
Mens agitat molem.

Hito Tamashii

• Ankeuttaja
Itsetehdyt kappaleet
« Vastaus #13 : Kesäkuu 07, 2003, 10:39:48 »
Minä itse olen koittanut tehdä kappaleita isäni mukkan, mutta en ole koskaan erinnyt. Isäni tekee kappaleita, ja levyttää niitä. Sen musa ei ole mitään hiphoppia tai vastaavaa. Se on lähinnäkin kertovampaa musaa. Vaikka kyllä useimmat ovat. Isälläni on jo monta kappaletta tehtynä.
Se on tehnyt useimmat musikaaleihin ja osan meille lapsille. Olen ollut esiintymässä kahdessa musikaalissa ,joihin isä on tehnyt musaa.

Poissa MissAlkupala

• Vuotislainen
Itsetehdyt kappaleet
« Vastaus #14 : Kesäkuu 07, 2003, 11:16:11 »
Minäkin olen säveltänyt...
ekalla/tokalla luokalla tein parhaan kaverini kanssa jotain kappaleita (parhaimmat oli coca-cola, omena ja haamujengi kujeilee :)   Ajateltiin, että esitettäisiin coca-colan mainosfirmalle se kokislaulu ja päästäisiin telkkariin xP  Ei sitten onnistunut.

Sitten minä ja mun serkku tehtiin kerran semmonen ihan hyvä kappale. Se jopa soitettiin mun äitin (se on pianonsoiton ope) matineassa.

Itte sitten räpsään jotain kappaleita ja teen itse sovituksia tämmössiin Titanicin ja Lumiukon tapaisiin biiseihin.

Rafael

• Ankeuttaja
Itsetehdyt kappaleet
« Vastaus #15 : Kesäkuu 07, 2003, 23:18:39 »
Laulan suihkussa. Noloa mutta totta.
Siellä syntyy joskus (sillä hetkellä) hyviäkin, mutta sävelkulun unohtaa hetkessä.

Kitaran kanssa olen yrittänyt jotain yksinkertaista. Pitää kesällä skarpata.

Shanpuu

• Ankeuttaja
Itsetehdyt kappaleet
« Vastaus #16 : Kesäkuu 08, 2003, 16:37:58 »
Kyllä. Sävellän silloin tällöin. Enemmän kyllä sanoitan kappaleita. Minulla on ainakin miljoonat itsetehdyt laulunsanat jossain jemmassa. En kamalasti tykkää säveltää, kun en osaa keksiä itseä sävelmiä. Tai osaan, mutten saa niitä nuoteille. Olen yrittänyt monesti jotain pianolla ja kitaralla jotain hyvin yksinkertaista.

Tykkään soittaa pianoa ja laulaa. On minulla joitain omia sävellyksiä pianolle, mutta ne ovat aika... *etsii oikeaa sanaa* kliseisiä.

Enemmän tykkäisin, jos joku antaisi sävelmän ja minun pitäisi keksiä siihen sanat. Olen tehnytkin sellaista. Joidenkin pianokappaleiden kanssa. Ne ovat tietenkin jonkun muun sävellyksiä, mutta nautin siitä. Osaan tehdä sitä. Kirjoittaminen on vahvempi puoleni, paljon vahvempi kuin esimerkiksi nuottien keksiminen.

Mordicia Bagshot

• Ankeuttaja
Itsetehdyt kappaleet
« Vastaus #17 : Kesäkuu 09, 2003, 18:10:35 »
Minä teen itse jonkin verran omia kappaleita. Tällä hetkellä niitä taitaa olla valmiina 15 ja sitten pahasti keskeneräisiä varmaan saman verran. Niitäkin voisi vaikka joskus tehdä loppuun...
Eli sävellän ja sanoitan itse, tosin en osaa tehdä kaikista melodioista kunnollisia nuotteja, joten osasta ne puuttuu ja niissä on vain tärkeimmät soinnut.
Kaikki ne biisit, jotka olen saanut kuulostamaan siedettäviltä on tähän asti mennyt pikkuveljeni bändille, jossa minäkin kyllä laulan ja soitan synaa(ja olen kuulema myös manageri:D) eli olen varmaan tärkein osa bändiä, mutta en silti laske itseäni kuuluvaksi siihen.
Tekemäni musiikki on suurimmaksi osaksi metallia ja kaikkea sen tapaista. Tekemieni biisien ongelmana on vain se, että en oikeastaa voisi itse laulaa niitä sillä en osaa öristä tai no siis huutaa(enkä tosin edes laulaa täysin puhtaasti :P)...

Jossain vaiheessa tein paljon musiikkia Dance E-jay 3:lla ja E-jay Studiolla. En oikein pitänyt siitä vaikka kaikki musiikki ei ollutkaan konemusiikkia, mutta tietokoneella tekeminen ei ole aivan niin hauskaa.

[ muoksin tyhmiä kirjotus virheitä poies :) ]

Poissa Vesi Y

• Muppet
  • Vuotislainen
Itsetehdyt kappaleet
« Vastaus #18 : Kesäkuu 09, 2003, 21:09:38 »
Kyllä niitä lyriikoita joskus tulee mietittyä, mutta vain, kun on kunnon inspis. Musiikit teen tietokoneella, yksinkertaisella ohjelmalla nimeltä Music maker 7.

En laula, inhoan ääntäni, enkä osaa soittaa nuoteista mitään soitinta, mutta kitaran/pianon/huuliharpun/muun vastaavan soitto on hauskaa, vaikkei nyt osaisi nuotteja.. ^___^;;

Muok.
Music makerissa rasittaa se, että siinä pitää käyttää valmiita musiikinpätkiä, mutta muuten se on hyvä. Joskus tulee vain tehtyä jonkin teeman mukaan kappaleita, esim. surullista musiikkia tai pelkkää kitaraa.

Ptolemaios

• Ankeuttaja
Itsetehdyt kappaleet
« Vastaus #19 : Kesäkuu 15, 2003, 17:25:55 »
Olen tehnyt musiikkia kohtuullisen paljon tietokoneella, Dance E-jaylla sekä Music makerilla.  Teen lähinnä pilaversioita oikeista kappaleista, keksin itse jotkut henkilökohtaiset sanat. Laulan itse ja soitan myöskin, syntikkaa, kitaraa, pianoa, viulua, mitä nyt ikinä kappale vaatii...

Lopuksi kuuntelutan biisini eräällä kaverillani. Tällä hetkellä teen pilaversiota Fintelligensin Kaikki tietää-kappaleesta...jeee.

Eleanor

• Ankeuttaja
Itsetehdyt kappaleet
« Vastaus #20 : Kesäkuu 21, 2003, 16:15:56 »
Omistan Dance eJay 2.0 -ohjelman ja teen sillä joitakin räpellyksiä lähes päivittäin. Suurin osa biiseistä on jo olemassa olevia biisejä joista olen tehnyt uusia versioita. Mutta on osa ihan itse keksimiäni. Eräiden biisien tiedostonimet ovat erittäin omaperäisiä (mm. jotain, joku, sähläys yms.)

Joskus saan inspiraation johonkin melodiaan ihan ihme paikassa ja silloin olen salamaa nopeammin pianon ääressä soittamassa sitä, jotta se jäisi muistiin. Joskus teen niistä erilaisia versioita eJay:llä.

Poissa iidba

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
Itsetehdyt kappaleet
« Vastaus #21 : Kesäkuu 25, 2003, 23:51:36 »
Kaverin kanssa tehdään jotain biisejä. Ihan perinteisesti kynällä ja paperilla jotain lyriikoita vain. Joskus olisi tarkoitus saattaa ne loppuun, eli valmiiksi biiseiksi...

Tykkään keksiä sanoituksia. Se on mukavaa puuhaa :) Ja teen niitä jostain asioista, jotka minulle merkitsevät paljon.
"Well, I don't know how to break this to you, but I think they might have noticed we broke into Gringotts." -Ron Weasley

Orashan

• Ankeuttaja
Itsetehdyt kappaleet
« Vastaus #22 : Kesäkuu 26, 2003, 11:31:15 »
minä yksinkertaisesti soitan pianoa. yleensä sitä keybordiksi kutsuttua. soitan soinnut ja melodia syntyy itsestään. En yleensä kirjoita mitään minnekään. Soitan samaa vain niin kauan, että päähäni syntyy itsestäänselvä kokonaisuus siitä. Sitten se vain menee niin ja se pitää soittaa niin. Ne biisit ovat semmosia joita vain minä soitan. Ei niistä muutakaan tule.
pääasia että minulla on kivaa.
Niin. Ja kirjoittelen vaikka minkälasita. Runoja ja sanoituksia ja muuta. Ehkä ne saa joskus yhdistettyä johonkin. En tiedä. :)

Eminem

• Ankeuttaja
Itsetehdyt kappaleet
« Vastaus #23 : Heinäkuu 23, 2003, 14:31:52 »
Mä kirjoitan biisei ja teen niitä myös keybordilla, mutta niitä en kehtaa näyttää kelleekkään muulle kun serkulle, joka tekee itsekin biisei.
Lyyrikoita on kiva kirjoitella aina silloin kun joku asia ón tapahtunut (esim. siis huono).
Yksi laulukin kertoo jälki-istuonnoista ja kamalista opettajista.
Millä kielellä te muuten kirjotatte lyyrikoita?
Mä kirjoitan englanniksi.

EevaaveE

• Ankeuttaja
Itsetehdyt kappaleet
« Vastaus #24 : Heinäkuu 23, 2003, 15:03:04 »
:lol: Minä ja kaksi ystävääni olemme tehneet muutamia hyvin yksinkertaisia ja täysin sekopäisiä kappaleita. Esimerkiksi Dumbledooren kuolinlaulu.
Tästä laulusta sen verran, että keksimme sen liikuntatunnilla hiihtäessämme. Juttelimme Potter-elokuvista, ja mieleeme tuli, että Dumbledoren näyttelijä on kuollut. Siitä syntyi erinomainen kolmiääninen kappale.

Toinen kappale on meteori.  
Mä aion meteorin maahan tiputtaa, ja sillä kaiken kivan tuhota...
Köhköh.

Sitten on Julsong, joka nimensä mukaisesti on joululaulu. Se lauletaan ruotsiksi, suomeksi ja englanniksi.

Olen itsekseni sanoittanut kolme laulua näytelmään, jossa esiinnyin keväällä.