Kirjoittaja Aihe: Itsenäisyyspäivä  (Luettu 2086 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa AIV-rehu

• Lupus Tigris
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Sukupuoli: Noita
  • Apulannan kasvattama
  • Pottermore: FeatherProphecy121
  • Tupa: Korpinkynsi
Itsenäisyyspäivä
« : Joulukuu 06, 2012, 23:40:45 »
Jo loppuaan lähestyvän itsenäisyyspäivän kunniaksi tuli mieleen luoda keskustelu aiheesta. Onhan tämä tärkeä päivä suomalaiselle. Mitä päivä teille muille merkitsee ja vietättekö sitä jotenkin? Onko siihen muodostunut jotain perinteitä?

Itse en vietä päivää oikein mitenkään. Enintään mielessäni kunnioittaen niitä miehiä ja naisia, jotka ensin järjestivät Suomen itsenäiseksi ja sitten itsepäisesti pitivät itsenäisyydestä kiinni. Linnan juhlia tuli pienenä seurattua ja Tuntematonta sotilasta kai myös toisella silmällä. Nykyisin ei ole tv:tä eikä edes mielenkiintoa kummankaan tuijotteluun. Tänä vuonna tuli veljen kanssa pipareita leivottua, mutta vain koska tänään sattuu olemaan lähes ainoa päivä, joka on molemmilla varmasti vapaa asialle pyhitettäväksi.

Viettämättömyys ei tarkoita sitä, ettenkö päivää pitäisi tärkeänä. On sanomattoman hienoa ja tärkeää, että Suomi on itsenäinen maa. Iso hatun nosto ja kunnioitus kaikille, jotka asiaan ovat vaikuttaneet historiassa niin, että tilanne tosiaan on näin hieno.
Draco dormiens numquam titillandus.
Jos jokin voi mennä pieleen, se menee pieleen.
Psykiatrisia toimia, jotka oman kokemuksen kautta täysin aukee -Apulanta

Poissa Kissanminttu

• Yli-Blondi
  • Vuotislainen
  • ಠ_ಠ
    • Tumblr
  • Tupa: Korpinkynsi
Vs: Itsenäisyyspäivä
« Vastaus #1 : Joulukuu 06, 2012, 23:51:05 »
Mulle itsenäisyyspäivä ei oikeastaan merkitse muuta kuin ylimäärästä vapaapäivä (apua, kuulostaapa karulta).
On tietysti hienoa että Suomi on itsenäinen, mutta en jaksa juhlistaa sitä muuten kuin vaan elämällä elämääni itsenäisen Suomen kansalaisena.
Juhlin kunnolla sitten jouluna (:
...Maan pimeys hangen alla
puistoja puistattaa.
Jäätakki on vaahteralla,
kastanja aivastaa...

Poissa serpensortia

• Aamu-usva
  • Vuotislainen
  • Have a cup of tea.
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #2 : Joulukuu 07, 2012, 00:07:59 »
Minusta itsenäisyyspäivä on jotenkin niin arvokas juhla :) pidän siitä ja vietän sitä mieluiten kaikessa hiljaisuudessa kunnioittaen edesmenneiden sankarien muistoa... Kuulostipa viralliselta c: !
Kuitenkin, partiolaisena perinteisiini kuuluu kynttilävartio sankarihaudoilla, lipunnosto aamuisin ja -lasku iltaisin. Muita perinteitä ei oikeastaan ole, paitsi että välillä tulee äidin kanssa haukuttua linnan juhlien pukuja (tänä vuonna löytyi kaksi kelvollista!) ja syötyä hyvin.
Joka vuosi ei kuitenkaan joudu järjestämään alakoululaisille blingbling -teemaisia pikkujouluja... No, tulipa koettua erilainen tapa viettää itsenäisyyspäivää x)
"We'd apologize for being the best house...
But we don't really want to."

Poissa anji

• 4. silopeikko
  • Vuotislainen
    • Goodreads-profiili
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #3 : Joulukuu 07, 2012, 16:57:14 »
Eikö Suomen kunnioittaminen yleisesti riitä?
En siis käyttäydy itsenäisyyspäivisin mitenkään tarkoituksellisen poikkeuksellisesti, mutta pidän kotimaastani (vaikken ymmärräkään sen jokaista lakia tai kansalaista).

~anji~

Poissa serpensortia

• Aamu-usva
  • Vuotislainen
  • Have a cup of tea.
« Vastaus #4 : Joulukuu 07, 2012, 20:18:25 »
En siis käyttäydy itsenäisyyspäivisin mitenkään tarkoituksellisen poikkeuksellisesti, mutta pidän kotimaastani (vaikken ymmärräkään sen jokaista lakia tai kansalaista).

~anji~

Komppaan. Itsenäisyyspäivästä on tehty mun mielestä liian maallinen/materiaalinen/kaupallinen juhla... Ja monet on vaan sillai "Jee, vapaapäivä!"
Onneksi ei oo vielä USA:n tasolle menty... :)

Poissa Craza

• välikappale
  • Vuotislainen
« Vastaus #5 : Joulukuu 07, 2012, 22:19:30 »
Mielestäni itsenäisyyspäivässä ei varsinaisesti olekaan ideana se, että sitä kuuluisi jotenkin kauheasti erikseen viettää. Arvokkaalla tavalla koruton juhla, miinus nyt tietysti linnan juhlat, mikä on minusta ihan mukava traditio olla olemassa, vaikka en sitä mitenkään intensiivisesti vuosittain seuraakaan. Siitäkin kuulee aina niin kauheasti turhaa napinaa ja kriittikkiä, mitä en suoranaisesti kauheasti ymmärrä. Mitä se nyt haittaa, jos jotkut valssaavat linnassa, saahan sitä järjestää omatkin juhlat.

Minulle kuitenkin riittää, että saan ruuakseni karjalanpaistia, ehkä muutaman suomikarkin ja lipunkin voisin vetää salkoon, jos sellainen olisi. Pidän itsenäisyyspäivää tärkeänä ja kunnioitettavana päivänä, vaikka sitä ei mitenkään erityisesti vietetäkään. Sehän tavallaan sopiikin kuvaan, koska muistaakseni mitä historian tunneilla olen kuullut, itse itsenäistymispäiväkään silloin 95 vuotta sitten ei ollut mitenkään erityisen juhlallinen, vaan todella arkinen. Ehkä se sopii suomalaisten tyyliin.

Mutta ei itsenäisyyspäivän mielestäni voisi väittää menneen mitenkään erityisen kaupalliseksi juhlaksi, vai mitä serpensortia sillä mahtoi tarkoittaa? Koska omasta mielestäni se on vielä kohtuu kaupaton niin sanoakseni, näin monen muun materian ympärillä :D
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 07, 2012, 22:25:48 kirjoittanut Craza »

Poissa serpensortia

• Aamu-usva
  • Vuotislainen
  • Have a cup of tea.
« Vastaus #6 : Joulukuu 07, 2012, 22:55:01 »
No joo eihän se sillai esim. Joulun ja halloweenin rinnalla onneksi olekaan kaupallinen :)
Olet oikeassa, nyt kun mietin uudestaan... Kyllähän niitä Itsenäisyyspäivän extraliitteitä myydään lehtien välissä ja linnan juhlat aiheuttavat tietynlaista hössötystä, mutta eiköhän se ole henkilöstä itsestään kiinni, miten itsenäisyyspäivän ottaa vastaan :)

Poissa Gil

• Vuotislainen
  • Pottermore: LightHowl8815
« Vastaus #7 : Joulukuu 07, 2012, 23:35:43 »
Minä en vietä kauheasti itsenäisyys päivää katon ehkä Linnanjuhlista korkeintaan kättelyn ja leivotaan perinteisesti pipareita kuten kaikkina aiempinakin vuosina.

Poissa Musval

• Vuotislainen
  • Pottermore: LeviosaUnicorn19035
« Vastaus #8 : Joulukuu 08, 2012, 17:40:05 »
Joo, itekään en varsinaisesti vietä itsenäisyyspäivää mitenkään erityisemmin. Linnanjuhlat täytyy aina ehdottomasti katsoa, mutta siihen se sitten oikeastaan jääkin. Vaikken oikeastaan juhlistakaan kyseistä päivää, niin jotenkin itsenäisyyspäivänä on jotenkin erityinen ja juhlallinen fiilis. Sitä vaan miettii, miten hieno asia Suomen itsenäisyys oikeastaan onkaan.

Mun mielestä itsenäisyyspäivä ei ainakaan vielä ole mitenkään kovin kaupallinen juhla, mikä on tietysti hieno juttu. Linnanjuhlsta nyt tietysti kohistaan, mutta ei se mua haittaa. Kiva perinne ja musta on ihanaa arvostella juhlijoiden asuvalintoja :D
"Dancing is like dreaming with your feet." -Constanze

Poissa momentum

• Daydreamer
  • Vuotislainen
  • Hi~ ♥
    • Tunneterapiaa
« Vastaus #9 : Joulukuu 08, 2012, 18:58:33 »
Minäkään en vietä itsenäisyyspäivää, en myöskään pidä sitä mitenkään erityisenä päivänä. Olen lähinnä vain innoissani vapaapäivän mahdollisuudesta, jos olen koulussa. Kun olen sanonut etten pidä päivää mitenkään erikoisena päivänä, olen saanut parilta luokkakaveriltani rumia katseita osakseni ja se on ärsyttänyt minua ihan hirvittävän paljon. Saatan kyllä kuulostaa aika häijyltä kun sanon näin, mutta jos minä en pidä sitä mitenkään erikoisena päivänä, minä voin myös sanoa sen ääneen eikä heillä pitäisi olla oikeutta tuomita omaa mielipidettäni. Eivät kaikki minusta koe päivän juhlintaa niin erityisen tärkeänä tai mitään.

Minun on myönnettävä, että henkilökohtaisesti minulle jouluaatto esimerkiksi on tärkeämpi, koska perhe on yhdessä. Itsenäisyyspäivänä meillä ei koskaan perhe kokoonnu minnekään katsomaan Linnanjuhlia saati Tuntematonta sotilasta. Se on meillä ollut ihan normaali päivä aina ja sellaisena saa pysyäkin. Mutta tapansa kullakin, ja sillä siisti. :)

Enkä muuten taida haluta edes tietää miten jenkeissä juhlitaan itsenäisyyspäivää. Siellä on varmasti aivan sietämättömän paljon paraateja ja muuta yliampuvaa. :D
Löydätte mut myös näistä:
last.fm||Twitter||Facebook||LiveJournal||Fanfiction.net||DeviantART

Poissa Kynttiläkäärme

• Syksyn liekki
  • Vuotislainen
  • Pottermore: potioncharm26553
« Vastaus #10 : Lokakuu 24, 2015, 22:55:31 »
Komppaan. Itsenäisyyspäivästä on tehty mun mielestä liian maallinen/materiaalinen/kaupallinen juhla... Ja monet on vaan sillai "Jee, vapaapäivä!"
Onneksi ei oo vielä USA:n tasolle menty... :)

Olen kanssa huomannut, että nykyään itsenäisyyspäivääkin on kaupallistettu, mikä on minusta aika järkyttävää. Sen juhlan ideana on minusta kunnioittaa sitä, että saamme asua oamssa, itsenäisessä valtiossa nimeltä suomi.
Muistaako joku tuossa pari vuotta taaperin kun Linnanjuhlia juhlittiin Tampere-Talossa? Noh, voin antaa omatoimisen kokemusken tässä, kuinka silloin havahduin sen kaupallisuudesta, Eli olin tulossa töistä 5.12 ja kävin kaupassa Tampere-Talon lähettyvillä olevassa s-marketissa. Ostin perus safkaa ja menin kassalle. Myyjällä oli itse askarreltu, hyvin mauton Suomenlippuhattu päässään. Kun makselin niitä ostoksiani tämä mainosti varmaan jokaista suomenlipputuotetta mitä kauppaan oli tuotu myytäväksi, kaikki rumista hatuista ja huiveista aina lappihattuihin asti. Lopulta vielä tarjosi suomenlippusuklaata. Sanotaankonäin että meni iteltäni maku koko juhlasta kun sitä oiksen lähikaupan kanssani oikein tyrkytti. En pitänyt siitä lainkaan.

Itselläni on itsenäisyyspäivänä ollut usein titä, joten en ole mitään ehtinyt kummosemmin juhlimaan. JOs on vapaa-iltaa olen saattanut leipoa. Yleensä silloin kuitenkin olttelen kyntiilöitä ja katon Muumipeikko ja Pyrstötähti elokuvan. Koen sen isänmaallsiempana kuin tuntemattoman sotilaan, joka on minusta yliarvostettu.

Poissa samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
« Vastaus #11 : Joulukuu 02, 2016, 22:11:09 »
Muutaman päivän päästä on jälleen tuo päivä, jolloin itsenäistä isänmaatamme juhlistetaan. Meillä ei ole luvassa mitään sen ihmeellisempää, syödään hyvin ja katsotaan Tuntematonta sotilasta sekä jonkin verran linnanjuhlia, kuten ennenkin.

Minusta itsenäisyyspäivä on jotenkin niin arvokas juhla :)

Jotenkin yhdyn kyllä tähän. Mielestäni on hienoa, että saamme asua vapaasti ilman sen suurempaa huolta vaikkapa elämän edellytyksistä ja turvallisuudesta itsenäisessä valtiossa siten, että jokaisella on oikeus olla ja ilmaista itseään juuri sellaisena kuin on. Koen myös, että juuri tänä tiettynä juhlapäivänä kunnioitetaan niitä kaikkia, jotka antoivat rohkeutensa ja rakkautensa maamme puolustamiselle.

Kyllä varmastikin riittää. Henkilökohtaisesti kuitenkin koen, että itsenäisyyspäivä vie Suomen ja suomalaisuuden kunnioituksen uudelle asteelle: näiden asioiden kunnioittamista harva ajattelee päivittäin tai välttämättä edes kuukausittain, joten mielestäni tämä yksi juhlapäivä on myös hyvä muistutus asiasta.

Olen kanssa huomannut, että nykyään itsenäisyyspäivääkin on kaupallistettu, mikä on minusta aika järkyttävää. Sen juhlan ideana on minusta kunnioittaa sitä, että saamme asua oamssa, itsenäisessä valtiossa nimeltä suomi.

Itse en niin paljoa ole ajatellut tätä kaupallisuus-näkökulmaa, mutta onneksi sitä ei vaikuttaisi olevan tosiaan siinä määrin kuin vaikka joulun kaupallisuutta. Ei siinä siis periaatteessa, että jos halutaan jotain aiheeseen liittyvää tuoda esille, mutta liika olisi mielestäni liikaa tässä asiassa: kuten Kynttiläkäärme sanoi, itsenäisyyspäivän pääpainon tulisi olla jossain muualla kuin kaupallisuudessa.

Ensi vuonna olisi täynnä sitten 100 vuotta. Monesta paikasta olen nähnyt ja kuullut Suomi 100 -jutuista, esimerkiksi jostain reseptien keräysjutusta. Oletteko te myös kuulleet? Tosin yksi kaveri tänään pohdiskeli, ehtiikö Suomi täyttää 100 vuotta tässä maailmantilanteessa, jossa Trumpin presidentteyden on povattu aiheuttavan jopa sotatilan Suomen ylle.
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.