Kirjoittaja Aihe: Hitaat zombiet vs juoksevat zombiet  (Luettu 1346 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Hämppyli

• Näsäviisas-
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
Hitaat zombiet vs juoksevat zombiet
« : Kesäkuu 17, 2012, 16:49:11 »
Pyritään siihen, että perustellaan mielipiteet ja käydään keskustelua, eikä vain sanoa omaa mielipidettä yhden lauseen voimin!!

Zombiet, nuo ihmislihalla herkuttelevat elävät kuoleet tuntuvat käyvän jatkuvaa kehitystä. Joskus nämä ovat voodoopapin käskyläisiä, joskus haudasta nousseita ruumiita tai virustartunnan uhreja. Toisinaan nämä ovat älykkäitä, kun taas muulloin pelkästään nälän motivoivia pääräämättömiä ruumiita. Yksi asia mikä ei millään tunnu vakiintuvan yhdeksi säännöksi on se, että miten zombiet liikkuvat. Laahustavatko nämä hitaasti vai juoksevatko, kuin olympialaisten pikajuoksijat? Kaikki kauhuelokuvien ystävät ovat varmasti joskus joutuneet osaksi tätä ikuista väittelyä tai vähintäänkin tietävät sen olemassa olosta.

Klassiset zombiet saivat alkunsa (tai ainakin tulivat pysyväksi osaksi popkulttuuria) George A. Romeron ohjaaman Night of the Living Dead - elokuvan myötä ja tulevat yleensä ihmisillä ensimmäiseksi mieleen zombieta ajatellessa. Nämä zombiet olivat hitaita ja hahmot pystyivät yleensä pakenevaan niitä pelkästään juoksemalla. Näitä zombeja esiintyy mm. Dawn of the Dead, Day of the Dead, Zombie ja Shaun of the Dead elokuvissa.

Modernit zombiet syntyivät 28 Päivää Myöhemmin - elokuvan ansiosta, vaikka näitten siemeniä olikin kylvetty mm. Return of the Living Deadin (nimestä huolimatta ei ole jatkoa yllä mainitulle Romeron leffalle) toimesta. Modernit zombiet juoksevat ihmisten perässä ja ne onnistutaan karistamaan yleensä vain kulkuneuvon avulla. Nykyään melkein kaikki zombie - elokuvat sisältävät näitä ja joitain kuuluisampia näistä ovat esim. Dawn of the Dead - remake, Zombieland, I Am Legend ja Resident Evil - sarja.

Kysymys kuuluukin, kummanlaiset zombiet ovat teistä parempia? Minkä sorttiset epäkuoleet saavat niskakarvat pahiten pystyyn?

Minä sanon heti, että minä en tuomitse koko leffaa tämän asian perusteella (toisin, kuin jotkut toiset asiasta kantaa ottaneet). Vaikka pidänkin toisenlaisista zombeista ehdottomasti enemmän, niin loppujen lopuksi kokonaisuus ratkaisee. Zombien nopeusrajoitukset eivät pelasta surkeaa leffaa tai pilaa napakymppejä.

Itse pidän, joka tapauksessa, enemmän klassisista zombeista. Hitaasti, mutta väsymättä ja armotta lähestyvissä kuoleissa on jotain paljon aavemaisenmpaa, kuin tukka hulmuten syöksyvissä raivotautisissa. Hitaat zombiet ovat, kuin painajaisesta: voit juosta niin paljon, kuin haluat, mutta ennemmin tai myöhemmin väsyt ja minne ikinä juoksetkin niin uusi lauma zombeja odottaa sinua. Lisäksi hitaitten zombien ympärille ollaan luotu parhaimpia tarinoita, joissa kuoleet pistetään taka-alalle ja keskitytään maailmanlopun vaikutukseen ihmisessä.

Moderneista zombeista voisi äkkiä ajatella, että totta kai ne ovat pelottavampia, koska niitä on vaikeampi paeta, mutta sitten sitä tajuaa, että siinäkö kaikki? Mietitään vaikka jotain takaa-ajo kohtausta, jossa päähahmot pakenevat zombeja. Klassisilla zombeilla takaa-ajoa voidaan venyttää niin kauan, kuin tunnelman kunnollinen luominen vaatii, mutta moderneilla zombeilla tämä ei onnistu. Modernit zombiet kuvataan yleensä niin naurettavan nopeiksi, että hahmojen on selvittä johonkin turvapaikkaan mahdollisimman nopeasti tai tarinan sisäinen uskottavuus kärsii. Tämä taas johtaa siihen, että tunnelma ei ehdi syntyä kunnolla ja kauhuelokuva muuttuu pian popcorn-toiminnaksi. Näin äkkiä ainoat juonellisesti loistavat modernit zombie - elokuvat, jotka saan päähäni ovat 28 Päivää Myöhemmin ja I Am Legend  siinä missä kaikki muut lajin edustajat ovat olleet juuri sitä silkkaa toimintamättöä (näistä nauttiville suosittenlen muuten lämmöllä Zombielandia ja Planet Terroria, sillä molemmat ovat nautittavaa viihdettä). Totta kai viihdettäkin tarvitaan aina, mutta lähtökohtaisesti vahva juoni peittoaa minun silmissäni aivot narikkaan viihteen.

Tuossa olivat siis minun aatokseni aiheesta. Kuten sanoin, niin en kuitenkaan tuomitse modernia zombie - leffoja pelkästään juoksevien zombien takia vaan annan niille aina mahdollisuuden. Mutta, mikä on teidän näkemyksenne asiasta?

« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 04, 2012, 23:42:33 kirjoittanut Hämppyli »
"If we're going to be damned, let's be damned for what we really are."

Captain Jean-Luc Picard

Poissa Surkimus

• niin boheemi, kuten sinä
  • Vuotislainen
  • Voi löytää onnen kärsimyksestä
  • Tupa: Puuskupuh
Vs: Hitaat zombiet vs juoksevat zombiet
« Vastaus #1 : Heinäkuu 04, 2012, 21:18:38 »
Minusta zombien ei kuulu juosta, korkeintaan rynnätä. Siis että saalistajat tekevät välillä sellaisia nopeita, yllättäviä ryntäyksiä... se tekisi zombeista arvaamattomampia. Mutta joo, mielestäni hitaasti marssiva zombilauma on kammottavampi kuin juokseva. Ryntäily vielä tuo pakokauhua ja yllätyksellisyyttä, mutta jatkuva juokseminen... ei. 
Mitä mieltä muut ovat "ryntäilystä"?

Itse rakastan zombie-viihdettä sydämeni pohjasta, mutta olen leffoja nähnyt Zombielandin lisäksi tasan nolla. Mikä on sääli, sillä zombie apocalypse on in my heart forever <3
"Tärkeintä ei ole määränpää, vaan se, että nousee kyytiin"

Poissa Prosper

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #2 : Heinäkuu 04, 2012, 21:30:30 »
Team Juoksevat Zombiet! >:D

En todellakaan ole mikään zombi-fani, mutta kun ajattelee asiaa niin ajatus likaisista laahustajista, joiden kasvoihin tähdätään miljoona lähikuvaa on aika vanha ja tylsä. Siinä on jotain robottimaista. En tykkää roboteista. Juoksevat zombiet taas antavat leffalle hieman actionia! Päähahmot saavat juosta ja kamppailla kunnolla! Eikö kuulostakin paljon paremmalta?

Poissa Hämppyli

• Näsäviisas-
  • Vuotislainen
« Vastaus #3 : Heinäkuu 04, 2012, 23:39:35 »
Minusta zombien ei kuulu juosta, korkeintaan rynnätä. Siis että saalistajat tekevät välillä sellaisia nopeita, yllättäviä ryntäyksiä... se tekisi zombeista arvaamattomampia. Mutta joo, mielestäni hitaasti marssiva zombilauma on kammottavampi kuin juokseva. Ryntäily vielä tuo pakokauhua ja yllätyksellisyyttä, mutta jatkuva juokseminen... ei. 
Mitä mieltä muut ovat "ryntäilystä"?

Minusta ryntäily on ihan hyvä lisäys zombie-mytologiaan. Se ei pilaa hitaitten zombien aavemaisuutta, mutta lisää pakenemisen vaikeutta.

Juoksevat zombiet taas antavat leffalle hieman actionia! Päähahmot saavat juosta ja kamppailla kunnolla! Eikö kuulostakin paljon paremmalta?

Jos luit minun viestini niin tiedät tasan tarkkaan miksi juoksevat zombiet eivät kuulosta minusta paremmalta.

Captain Jean-Luc Picard

Poissa Nimue

• broccoli
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • I’m collapsing in stellar clouds of gas.
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #4 : Heinäkuu 14, 2012, 20:33:20 »
Otsikko oli sen verran kiintoisa, että oli pakko tulla kurkkaamaan keskustelua. 8)

Olen nähnyt jonkin verran zombie-leffoja, mutten itse asiassa kiinnittänyt huomiota zombien liikkumiseen. Musta se on ollut aina jotenkin itsestään selvää, että ne raahautuu eteenpäin hyyyvin hitaasti. Koska ensinnäkin zombiethan ovat aivokuolleita, aivoissa ei liiku mitään, paitsi halu saada sitä ihmismurkinaa. Nopea ja varsinkin tarkka liikkuminen vaatisi jo jonkin asteista otsalohkon toimintaa (olen sukka neurologiassa :<), joten zombien super-über-ninjailu on musta lähinnä hauskaa kammottavan sijaan. 8D
Land of the Dead-elokuvassa (wikipedia kertoo, että se on Romeron neljäs osa Living Dead-leffoista :o) oli otettu huomioon myös zombien kasvava älykkyys, leffassahan ne oppivat lopuksi käyttämään aseitakin mutta tämä taitaa mennä asian ohitse xD
So, I like my zombies slow and hungry. >:D
"You being all mysterious with your - cheekbones and turning your collar up so you look cool."

Poissa Hämppyli

• Näsäviisas-
  • Vuotislainen
« Vastaus #5 : Heinäkuu 14, 2012, 23:21:09 »
Land of the Dead-elokuvassa (wikipedia kertoo, että se on Romeron neljäs osa Living Dead-leffoista :o) oli otettu huomioon myös zombien kasvava älykkyys, leffassahan ne oppivat lopuksi käyttämään aseitakin mutta tämä taitaa mennä asian ohitse xD

Itse asiassa zombien kasvavaa älykkyyttä käsiteltiin jo Romeron kolmannessa elokuvassa (Day of the Dead), jossa erään tiedemiehen onnistui ehdollistaa Bubiksi nimetty zombie jossain määrin "hyvä tapaiseksi"
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)

Captain Jean-Luc Picard

Poissa Renefer

• Koira
  • Aurori
  • *
  • Teidän alhaisuutenne Renefernefernefer
« Vastaus #6 : Heinäkuu 14, 2012, 23:36:20 »
Lainaus
Otsikko oli sen verran kiintoisa, että oli pakko tulla kurkkaamaan keskustelua. 8)

Ihan sama! :D

Mutta eikö teitä pelota, että loppujen lopuksi meillä on käsissämme ainoastaan yksi ainoa pahislajike?

Se on eräänlainen vampyyrienkelizombiebishou, jolla on kauniit silmät, joka ei haise pahalle, liikkuu valonnopeudella, laskee nopeammin kuin supertietokone ja osaa maalata kuin 2000-luvun da Vinci. Ainoa heikkous on mahdollisesti ihmisnaisten tuoksu tai vastaava pikkujippo, jolla saadaan aikaiseksi elokuvallinen jotain draaman tapaista.

Klassikkojen tuunaus on minusta vähintään tarpeellista ja tervetullutta, mutta alkaa ärsyttää, kun kaikista ilkiöistä alkaa monistua samanlaisia, hienostuneita petoja. Kohta ihmissutemme käyvät syömässä ihmispihvinsä ravintolassa. Zombiet harjaavat hampaansa. Aalto ei liity pelkästään elokuviin vaan ehkä (populaari)kulttuuriin yleensäkin. Pidän siitä, että yön kauhuilla on omat tunnistettavat piirteensä, ja esimerkiksi zombiet pysyvät vähän hitaamman puoleisina. Modernisointi ja pieni twistaus tekee toki gutaa, mutta jos kaikki alkavat olla vain kuolemattomia, niin on aivan sama, katsooko zombie- vai vampyyrielokuvaa. Ja eihän sen niin pidä mennä!

Team Klassiset Hirviöt!

(Zombiet ovat parhaimmillaan peleissä...)
Muista tervehtiä alakuloisia lintuja
POISSAOLEVAINEN
Toistaiseksi lopullisesti.

Sab

• Ankeuttaja
« Vastaus #7 : Heinäkuu 16, 2012, 00:36:11 »
Mutta eikö teitä pelota, että loppujen lopuksi meillä on käsissämme ainoastaan yksi ainoa pahislajike?

Se on eräänlainen vampyyrienkelizombiebishou, jolla on kauniit silmät, joka ei haise pahalle, liikkuu valonnopeudella, laskee nopeammin kuin supertietokone ja osaa maalata kuin 2000-luvun da Vinci. Ainoa heikkous on mahdollisesti ihmisnaisten tuoksu tai vastaava pikkujippo, jolla saadaan aikaiseksi elokuvallinen jotain draaman tapaista.

Klassikkojen tuunaus on minusta vähintään tarpeellista ja tervetullutta, mutta alkaa ärsyttää, kun kaikista ilkiöistä alkaa monistua samanlaisia, hienostuneita petoja. Kohta ihmissutemme käyvät syömässä ihmispihvinsä ravintolassa. Zombiet harjaavat hampaansa. Aalto ei liity pelkästään elokuviin vaan ehkä (populaari)kulttuuriin yleensäkin. Pidän siitä, että yön kauhuilla on omat tunnistettavat piirteensä, ja esimerkiksi zombiet pysyvät vähän hitaamman puoleisina. Modernisointi ja pieni twistaus tekee toki gutaa, mutta jos kaikki alkavat olla vain kuolemattomia, niin on aivan sama, katsooko zombie- vai vampyyrielokuvaa. Ja eihän sen niin pidä mennä!

Ne sofistikoituvat, juoskaa! Tietty tyylikkyys on toki aina plussaa, se tekee elokuvista yleensä vähän inhimillisempiä ja helpommin seurattavia, "siistejä". Mutta länsimaisessa yhteiskunnassa on nyt noussut näitä eräänlaisia kukkahattutätejä moralisoimaan hirviöiden tappamisesta ja valittamaan väkivallasta, niin syntyy maanalaisempaa kamaa, jossa pidetään raadollisia elementtejä korkealla, ja sitten sitä siistittyä materiaalia, jossa kaikki monsterit rinnastetaan ihmisiin ja kaikille annetaan samat lähtökohdat ja vain teot määrittävät rangaistuksen ja sen oikeellisuuden. Siinä ei ole lähtökohtaista sijaa erilaisuudelle ja laahustavien zombien ja aurinkoa ja sipulikasveja vältteleville vampyyreille.

Itse pidän tätä klassisempaa laahustava zombie-mallia parempana. Usein juoksevien zombien kanssa ei jää elokuvaan muita toteutusmahdollisuuksia kuin näyttelijöiden jatkuva tuskanhiki, jatkuva moottoripäristely väsymättömiä eläviäkuolleita pakoon ja semmoinen sieluton mäiskintä jäljelle. Kun ajatuksena on, että itse väsyy paljon nopeammin ja ne eivät ikinä, ei elokuvaan tai missään muussakaan mediassa toteutettuun tarinaan jää paljoa muuta jäljelle kuin ontto pakenemismentaliteetti. Ei läheskään niin paljon yhteiskunnallisia, sosiaalisia, lääketieteellisiä tai juonellisia aspekteja ja mahdollisuuksia kuin laahustavien zombien kanssa.

Left 4 Deadissa esimerkiksi on juokseviksi zombeiksi rinnastettavia Huntereita, jotka syöksähtelevät kohti. Ne toimivat pelissä, koska kampanjoissa ne vaanivat ja niiden esiintyminen on vähäisempää kuin normilaahustajien ja moninpeleissä puolestaan pelaajien syöksähtely on rajoitettu hidastamalla uudestaan syöksymistä. Samassa pelisarjassa esiintyy myös Tank-hahmoluokka, joka juoksee päin, mutta vain rajatun matkan ja tämäkin on enemmän syöksähtelyä kuin jatkuvaa suoraa päin juoksua. Peli toimii erikoiszombien kanssa, koska pelaaminen on interaktiivista ja siinä täytyy itse puolustautua uhkaa vastaan. On jo asteen vaikeampi kuvitella ko. peli toimivana elokuvana tai sarjana, sillä silkan räiskinnän sivusta seuraaminen ei ole kovin jännää.

Olen nähnyt jonkin verran zombie-leffoja, mutten itse asiassa kiinnittänyt huomiota zombien liikkumiseen. Musta se on ollut aina jotenkin itsestään selvää, että ne raahautuu eteenpäin hyyyvin hitaasti. Koska ensinnäkin zombiethan ovat aivokuolleita, aivoissa ei liiku mitään, paitsi halu saada sitä ihmismurkinaa. Nopea ja varsinkin tarkka liikkuminen vaatisi jo jonkin asteista otsalohkon toimintaa (olen sukka neurologiassa :<), joten zombien super-über-ninjailu on musta lähinnä hauskaa kammottavan sijaan. 8D

Minä olen aina ajatellut, että se on virus, sillä parannuskeinoa ei löydy ja vaikka virukset kehittyvät, eivät ne voi kehittää älykkyyttä kuolleen ihmisen aivoihin. Tietysti virus hyödyntää hermoratoja ja joitakin synapseja, mutta olen aina pitänyt zombien osoittamaan älykkyyttä komedia-materiaalina, vaikka ei se sinänsä ole sen epäuskottavampi ajatus realistisesta näkökulmasta kuin oma tulkintanikaan...

Kuitenkin, zombiksi muuttunut ihminen on kuollut, hänen elimistönsä ei toimi eli myöskään uusiudu. En oikein tiedä, miksi zombit juoksisivat, koska jatkuva ryntäily kuluttaa polvilumpiot varsinkin, kun ei ole samallaisia nivelnesteitä sun muita kuin elävillä ihmisillä. Se vain olisi niin tylsää, jos parissa kuukaudessa epidemian sytyttyä puolet zombeista olisi juossut jalkansa poikki. Ruumis kuitenkin hajoaa kolmessa neljässä tai ehkä viidessä vuodessa, riippuu ilmastosta ja muusta vastaavasta, joten apokalyptisen maailmantilan luulisi jatkuvan paria kuukautta tai puolta vuotta pidempään. Jos joku keksii jonkun pätevän juoksevia zombeja puoltavan kommentin, joka läpäisee syynäykseni, sen esittäköön! :D

Poissa Puppet

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Pottermore: PhoenixAccio1128
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #8 : Tammikuu 07, 2013, 19:46:25 »
No, sanotaan vaikka näin, että juoksevat zombiet tuovat tiettyihin kohtauksiin jännitystä ja ennalta-arvaamatonta pelkoa. Olisihan se paljon pelottavampaa omalta osaltakin juosta pakoon liikkeiltään suhteellisen nopeita eläviä kuolleita, kuin hyvin hyvin hitaasti laahustavia yksilöitä.

Draco Malfoy: Training for the ballet, Potter?