Kirjoittaja Aihe: Star Wars  (Luettu 29904 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Nibs

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
    • Hogwarts Refounded: Harry Potter-roolipeli
  • Tupa: Korpinkynsi
Star Wars
« Vastaus #125 : Kesäkuu 02, 2005, 22:35:00 »
No nyt on nähty jokainen episodi. Ei jeesus mikä maraton. Silmät ristissä. Kolme vanhempaa siis tuli tuossa veljen kanssa tapitettua enemmän tai vähemmän tuskaisesti.

Tämä uusin, Sithin kosto, ehdottomasti paras kaikista kolmesta uudesta, kaikella tapaa.
Haydenkin jopa oppinut näyttelemään.
Ja siitäkin huolimatta, että olin tähän mennessä olin kuullut varmaan 90% koko homman ideasta ja spoilereita ja ties mitä, jaksoi leffa jännittää.

Ehkä siksi, etten ollut kuunnellut kuin puolella korvalla.
En mm. muistanut pitikö Obi-wanin kuolla tässä vai myöhemmin, joten Anin ja sen kaksintaistelu oli pirun mielenkiintoista nähtävää. Ja hienosti toteutettu muutenkin.
*huoks* Sitä paitsi siinä vaiheessa mua alkoi tosissaan ahdistaan. Ensin kohdassa, jossa Ani kääntyi pimeän puolelle, tuli vaan surku fiilis, vaikka oonkin käsityksessä, että se vielä viimeisessä kääntää takkinsa taas oikein päin.
Silti.
Mutta siinä Obi-wanin ja Anin taistelukohdassa mua alkoi suorastaan ahdistamaan, koska tiedän, että ne kumpikin kumminkin välitti toisistaan ja sitäpaitsi olivat niin paras parivaljakko elokuvahistoriassa ever, tai ainakin melkeen. <3
Ja nyt niitei enää oo. :'(

Kohta, jossa Ani sauhuaa Padmelle, kuinka he voisivat hallita koko galaksia ja sitten 'jos et ole kanssani, olet minua vastaan' jne. oli sitä seuraavan kaksintaistelun lisäksi oikein mahtava kohta. Ani-parka. :S
Säälittävää.

Mä en tajua miten monet voi olla niin vihaisia Anin hahmolle tosta tempauksesta.
Mun mielestä se tuo niin paljon syvyyttä niin hahmoon kuin tarinaankin, että se tekee koko hahmosta ja saagasa entistä rakastettavamman.

Tämän osan lopun perusteella, vaikka Anakinista katosi lähes kaikki fyysinen inhimillisyys, se on silti sisältä, ehkä mahollisesti toistaiseksi hyvin hyvin syvältä sisältä, vieläkin se saama vanha kunnon Skywalker. <3
Joten en jaksaisi sanoa, että siitä on kadonnut kaikki inhimillisyys. Kuten ystäväni yksi päivä puhelimessa ilmaisi. wink.gif

Hmm...eilen vielä kuvittelin, että musta tuli tuon kolmosen ansiosta Star Wars -fani, mutta nyt taidankin tarkentaa, että Anakin-fani.
Ilman sitä hahmoa ei tarinakaan jaksaisi kiinnostaa. Ilman sitä ei Darth Vader olisi ollut mitenkään mielenkiintoinen.
 En myöskään aio ostaa vanhoja SW:a minään formaattina, sillä niitä katsoessa tuntui, että käsikirjoittajalta on loppunut mielikuvitus ja epätoivoisesti yritetty saada lisäminuutteja elokuviin, jotta niistä tulisi normaalin mittaisia.
Jotain 75% niistä on täyttä paskaa ja turhauttavaa huonosti toteutettua ja typerää örkkipomppimista ja vikinää.

Ja mainittakoon myös niiden käsittämättömän typerännäköiset valomiekkataistelut. Ihan muutenkin, ne ei vaan näyttänyt osaavan ja taustamusiikin puuttuminen useimmissa, teki siitä vieläkin säälittävämpää.

Petyin siis melkoisesti episodeihin 4-6. Eivät osuneet lähellekään odotuksiani.
Nelosesta jäi mieleen selkeästi vain kohta, kun Han, Luke ja Leia + Chewbacca oli siel roskissysteemissä ja vähällä litistyä sinne systeemien väliin. Se oli huvittavaa.
Ja vitosesta ainoana jäi mieleen kohta, jossa Leia suutelee veljeään.
Kutosesta kaikki Luke/Vader -kohdat, sekä Luken paljastus Leialle, että ovat perhettä.
Onneksi vanhoissa ei ollut mitään yhtä rasittavaa ja hulluksi tekevää hahmoa, kuin Jar-Jar. Chewbacca oli kyllä yhtä turha, mutta siinä oli sentään hellyttävä puolensakin.
Se kultainen robotti (3PO?! En lue koskaan tekstejä) ylsi kyllä melkein Jar'in tasalle ja huokaistiinkin veljen kanssa helpotuksesta, kun ne sammutti sen hetkeksi.

Paremmalla titeutuksella, ja turhan sälän poisjättämisellä Star Wars olisi ollut pirun hyvä tarina ja idea, ja mahtunut yhteen tai kahteen elokuvaan.
Plus sitten nämä kolme 2000-luvulla tehtyä.
Näissä uusissa ei ole läheskään niin paljon turhaa ja peeloa, kuin nuissa vanhoissa.

Ja loppupeleissä tämä episodi 3: Sithin kosto tulee olemaan ainoa osa, jonka hankin itselleni.
Anin hahmosta saa siinä eniten irti ja se on muutenkin taukoamatta viihdyttävä ja onnistunut.
X HOGWARTS REFOUNDED: HARRY POTTER-ROOLIPELI
Mitä pitivät sisällään vuodet 1980-1992 Potter-universumissa?
X OLD WEST TALES RPG - Minnesota 1875-1885
X PÖLLÖPOSTI - Harry Potter-blogi

Poissa Ihaa

• Quintus Ennius
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Iioor
Star Wars
« Vastaus #126 : Kesäkuu 03, 2005, 11:13:15 »
Lainaus
Näissä uusissa ei ole läheskään niin paljon turhaa ja peeloa, kuin nuissa vanhoissa.
Olet ilmeisesti nähnyt uudet ensin, sitten vanhat. Ei ole mitään järkeä katsoa niitä niin päin, kun ne vanhat on tarkoitettu katsottavaksi ensin. Mitä tulee huonoon toteutukseen, pitää ottaa huomioon, että vanhat on tehty 60- ja 70-luvuilla.

Roskakuilusta olen kuitenkin samaa mieltä, etenkin kun ne metalliroskat kitisevät ihmeellisesti styroksin tavoin ;)
So long & thanks for all the fish.

Bother bother bother...

Poissa Nibs

• Vuotislainen
Star Wars
« Vastaus #127 : Kesäkuu 03, 2005, 16:08:07 »
Kertokaa ihmeessä miten vanhempien näkeminen ensin olisi vaikuttanut niiden hvyyteen?

Käsittääkseni nämä uudet kuitenkin vain loivat alun ja täyttivät aukot.
Darth Vader olisii silti ollut laimea, vaikka olisin Anakiniin tutustunut myöhemmin.
Vanhoissa olis silti ollut liikaa örkkihippalointi'hassuttelu' -turhuutta ja taistelukohtaukset/takaa-ajokohtaukset välillä venyneet aivan liian pitkiksi näin lässähdyttäen elokuvaa.
Valomiekkataistelut olisivat silti olleet käsittämättömän hölmön näköisiä.

Ainoa mikä ei olisi mua häirinnyt, jos olisin katsonut vanhat ensin, olisi mahdolisesti Obi-wan. Nyt, kun olin nähnyt Ewanin ensin, mua häiritsi se miten vanhojen Obi-wan oli suhteettoman vanha ollakseen vain 20 vuotta vanhempi.
Mutta tästähän emme voi syyttää muita kuin niitä jotka tekivät uusiin noin nuoren Obi-wanin.
Mutta hyvä silti, Ewan McGregor on loistava näyttelijä ihanalla aksentilla. <3

Kertokaa myös onko valomiekkojen eri väreillä joku merkityskin?
Miksi niitä on niin montaa väriä? Vanhoissa huomasin jopa, että niiden värisävyt muutui silminnähden.
Esim. Lukella oli ensin haaleanvihreä miekka yhdessä vaiheessa ja myöhemmin se oli selkeästi voimakkaamman ja eri sävyn vihreä.
Ja yleensäkin, mihin Luke hukkasi aina isänsä sinisen miekan, mitä? :D
Onko ne siis yleensäkin vaan vaihtelun kannalta eri värisiä, vai onko väreillä jokin merkitys?
Tuskin mitään kovin suurta ainakaan, koska kakkosessa Anilla oli se sininen miekkansa, jonka se kahdesti kämmäsi ja toisella kerralla sai vihreän tilalle taistelutilanteessa.

Poissa Amiale

• Kangastus
  • Vuotislainen
Star Wars
« Vastaus #128 : Kesäkuu 03, 2005, 16:17:45 »
Lainaus käyttäjältä: "Chicoel"
Ja yleensäkin, mihin Luke hukkasi aina isänsä sinisen miekan, mitä? :D
Onko ne siis yleensäkin vaan vaihtelun kannalta eri värisiä, vai onko väreillä jokin merkitys?

Noista värejä olen itsekin pohtinut ja jopa kertonut omat päätelmäni ja luuloni asiasta. Ks. Edellinen sivu. Väreillä on aina merkitystä. Ja niiden valomiekkojen värin voimakkuuden vaihtelun laittaisin vain (70-luvun) puutteellisten tehosteiden piikkiin. Ja tietysti kirkkaammassa valossa miekka näyttää vaaleammalta kuin pimeässä.
Ja isänsä valomiekan Luke hukkasi Darth Vaderin katkaistessa hänen miekkakätensä, jossa miekka sillä hetkellä oli. (Imperiumin vastaisku)
I want to hunt with the tameless heart, I want to learn the wisdom of mountains afar
In my world love is for poets...

Poissa Nibs

• Vuotislainen
Star Wars
« Vastaus #129 : Kesäkuu 03, 2005, 17:05:07 »
Ai niin, niin se taisi ollakin.
Ja mulkaisempa sit kohta edellistä sivua.

Tulin vaan vielä sen sanomaan, että muistin juuri viime yönä, että Pimeän uhkassa, pisoi 1:ssä, oli vähän samaa vikaa kuin näissä vanhoissa kolmessa, eli liikaa örkkihömpötystä ja se kilpailukohta venyi turhan pikäksi. Jar-Jarista ei halua edes puhua. Rivostuttava ja eniten turhin.
Mutta Pikku-Anin takia jaksoin ykkösen katsoa, kun tiesin, että hänestä tulee tärkeä hahmo.

carolina

• Ankeuttaja
Star Wars
« Vastaus #130 : Kesäkuu 03, 2005, 17:49:33 »
Lainaus käyttäjältä: "Ihaa"
Mitä tulee huonoon toteutukseen, pitää ottaa huomioon, että vanhat on tehty 60- ja 70-luvuilla.

Tällainen pilkunviilaus on ihan mielettömän typerää (mutta silti niin kivaa!), joten on pakko tarttua tuohon 60- ja 70-lukuun.

Ensimmäinen Star Wars valmistui 1977, eikö niin? Ajoittaisin wanhat siis lähinnä 70- ja 80-luvuille, ellei Uutta Toivoa tehty yli seitsemää vuotta? (mikä toki voi olla täysin mahdollista, ottaen huomioon miten paljon uutta sitä varten oli ilmeisesti kehitetty)

Poissa Tunturipöllö

• Tuplanolla
  • Vuotislainen
  • That last hand... nearly killed me.
Star Wars
« Vastaus #131 : Kesäkuu 03, 2005, 19:13:53 »
Uusi toivo aloitettiin 1973, kun Lucas aloitti kirjoittamaan tarinaa, 1976 alkoi tuotanto, ja 1977 toukokuussa se oli ensi-illassa. Eli tehosteet, lavasteet, kuvaukset ym. vuoden aikana. Tähtien sotaahan ei aluksi edes hyväksytty kankaille, levitysyhtiö oli sitä mieltä ettei Wars voisi menestyä. Kaikkihan tietää mitä kuitenkin tapahtui...
Shaken, not stirred.

Cross

• Ankeuttaja
Star Wars
« Vastaus #132 : Kesäkuu 03, 2005, 21:39:29 »
Nyt sitten näin Sithin koston ja pidin siitä kovasti.
Loppu oli aika tönkkö mutta Anakinin ja Obi-Wanin taistelua oli pakko katsoa loppuun asti, vaikka se pitkä olikin.
Se "EI!" siinä lopussa kuulosti jotenkin... Wookiemaiselta.
Alku oli hyvä varsinkin kun Obi-Wan kysyi: "Osaatko lentää tätä?".
ja Anakin vastasi:"Siis laskeutua romulla?."
Hyvä oli.

Poissa Ihaa

• Quintus Ennius
  • Vuotislainen
  • Iioor
Star Wars
« Vastaus #133 : Kesäkuu 03, 2005, 22:14:12 »
Lainaus
Tällainen pilkunviilaus on ihan mielettömän typerää (mutta silti niin kivaa!), joten on pakko tarttua tuohon 60- ja 70-lukuun.
Uups! *nolo* ajatusvirhe...

Niin, minusta ainakin varmaan vanhojen tehosteet olisivat näyttäneet kököiltä(kökömmiltä), jos olisin nähnyt uudet ensin. Lisäksi, jos on tottunut näiden uusien räiskeeseen, saattaa tuntua oudolta se, että vanhoissa on ihan oikea juoni. Mutta tämä on vain minun mielipiteeni, kaikilla on toki oikeus omaansa.

Bother bother bother...

Poissa Letizia

• Vuotislainen
Star Wars
« Vastaus #134 : Kesäkuu 03, 2005, 23:36:02 »
Olenkin mietiskellyt, miten suhtautuvat Star Warsiin ihmiset, jotka näkevät uuden trilogian ennen vanhaa. Chicoelin viestin luettuani sain yhdenlaisen vastauksen, mutta toivottavasti kaikki eivät sentään ajattele ihan samoin..

Lainaus
Ensin kohdassa, jossa Ani kääntyi pimeän puolelle, tuli vaan surku fiilis, vaikka oonkin käsityksessä, että se vielä viimeisessä kääntää takkinsa taas oikein päin.

Tässä näkyy selvästi se, ketä pitää koko saagan päähenkilönä ja kehen samastuu. On ymmärrettävää, että jos katsoo ensin episodit I-III, tutustuu ensin Anakiniin, ja alkuperäisen trilogian Luke on ehkä "vain" Anakinin poika, jatko-osien päähenkilö. Minulle, ja luultavasti monille muille elokuvat valmistumisjärjestyksessä nähneelle, Tähtien sodan päähenkilö, sankari, kiinnostavin hahmo ja samaistumisen kohde on nyt ja aina Luke Skywalker. Anakin on ("vain") Luken isä, ja tuleva Darth Vader. Tietysti kolmosepisodissa kiinnostavaa oli nähdä, miksi Anakin kääntyi. Tarinaan suhtautuu väistämättä eri tavoin riippuen siitä, tuleeko "Luke, I am your father" yllätyksenä, vai ajatteleeko Luken nähdessään että "Ahaa, nyt astuu näyttämölle Anakinin poika."

Lainaus
En myöskään aio ostaa vanhoja SW:a minään formaattina, sillä niitä katsoessa tuntui, että käsikirjoittajalta on loppunut mielikuvitus ja epätoivoisesti yritetty saada lisäminuutteja elokuviin, jotta niistä tulisi normaalin mittaisia.
Jotain 75% niistä on täyttä paskaa ja turhauttavaa huonosti toteutettua ja typerää örkkipomppimista ja vikinää.

Ohhoh. En nyt oikein tiedä, mitä tarkoitat tuolla mielikuvituksen loppumisella ja pitkittämisellä. Pikemminkin väittäisin tämän vaivaavan uutta trilogiaa. Vanhassa trilogiassahan on yhtenäisenä, kantavana rakenteena jonkinlainen matka halki galaksin sekä Luken matka Tatooinelaisesta maalaispojasta jediksi. Kapinaliitto etsii turvapaikkaa; Luke etsii itseään ja menneisyyttään. Vanhojen juoni on selkeä, ja ihmisten siirtymisillä planeetoilta toisille on järkeenkäypä syy. Puitteet eivät ole visuaalisesti mahtavat - emme näe edes Coruscantin suurkaupunkia - mutta ei ole tarpeenkaan. Lähes autiot syrjäseutuplaneetat tuovat tarinaan tietyn yksinäisyyden leiman, joka mielestäni sopii hyvin tunnelmaan: Luke on viimeinen jedi, Kapinaliitto on ahdingossa, Leian kotiplaneetta tuhottu.

Uudessa trilogiassa taas on selvää, mitä pitää tapahtua: Anakinista tulee Vader. Tämän perusjuonen täytteenä - minun mielestäni vain täytteenä - on runsaasti politikointia, uusia planeettoja ja oliorotuja, ja ennen kaikkea mahtipontisia tehosteita. Jopa Anakinin ja Padmén romanssi on tylsä. En oikeastaan ymmärrä, mitä nämä kaksi hahmoa toisissaan näkevät - mutta täytyyhän Lukella ja Leialla olla myös äiti. Leian ja Hanin tapaus on paljon mielenkiintoisempi. (Aina kuullessani sanan "lurjus" ajattelen Han Soloa.)

Mitä örkkipomppimiseen tulee, Jedin paluussa on minunkin mielestäni liikaa.. no, örkkipomppimista. Ewokit, rankori ja Jabban linnoituksen koko henkilökunta syövät uskottavuutta. Etenkin Jabbaa viihdyttävissä tanssijoissa ja muusikoissa on tahatontakin komiikkaa. Aina nähdessäni puhallinsoitinta soittavan sinisen otuksen mietin, pitäisikö itkeä vai nauraa, mutta tuokin otus on minulle osa Tähtien sotaa - alkuperäistä Tähtien sotaa, jossa kaikki ei vielä ollut kliinistä tietokoneanimaatiota ja huumorikin oli sallittua.

Uusissa vaivaa myös se, että väkisin käytetään alkuperäisestä trilogiasta tuttuja elementtejä - esimerkiksi Obi-Wan sanoo "I have a bad feeling about this", kuten alkuperäisissä hyvin usein sanotaan. Tätä on vähän vaikea selittää, mutta minulle tulee tästä samanlainen olo kuin joku sisäpiiriin kuulumaton yrittäisi käyttää sisäpiirin vitsiä. Uudet elokuvat ensin nähnyt voi tietysti tulkita toisin päin ja ajatella, että taas ne sanovat noin.
Lainaus
Nyt, kun olin nähnyt Ewanin ensin, mua häiritsi se miten vanhojen Obi-wan oli suhteettoman vanha ollakseen vain 20 vuotta vanhempi.

Hm, totta. Ewan McGregor on liian nuori. Muutenkaan en täysin osaa mieltää häntä Obi-Waniksi.
Lainaus
Ja mainittakoon myös niiden käsittämättömän typerännäköiset valomiekkataistelut. Ihan muutenkin, ne ei vaan näyttänyt osaavan ja taustamusiikin puuttuminen useimmissa, teki siitä vieläkin säälittävämpää.

Taistellessa ei aina ole torvisoittokuntaa paikalla.
The number you've dialed is imaginary. Please rotate your phone 90 degrees and try again.

Cross

• Ankeuttaja
Star Wars
« Vastaus #135 : Kesäkuu 04, 2005, 17:11:19 »
Lainaus
Vai ketä luulette, että Jedin Paluu tarkoittaa?

Mielestäni Jedin Paluu tarkoittaa Darth Vader/Anakiniä joka Sitheistä liittyy takaisin Jedeihin ennen kuolemaansa pelastaessaan Luken.

Siren's Flash

• Ankeuttaja
Star Wars
« Vastaus #136 : Kesäkuu 04, 2005, 21:49:00 »
Koskakohan näin ensimmäisen kerran jonkun Star Wars-elokuvan? Varmaan jotain sata vuotta sitten ja kyseessä taisi olla Jedin paluu. Isoveli on tosi iso fani aikoinaan ja minäkin aloin sitten tykkäämään leffoista pienempänä.
Kaikki elokuvat olen nähnyt, alkuperäisen trilogian varmastikin reippaat sata kertaa.

Nykyään en kauheasti leffoista tykkää. Koko uusi trilogia on ihan naurettava ja kökkö dialoginsa, näyttelijöidensä ja tehosteidensa kanssa. Pidin enemmän niistä vanhoista leffoista, joissa Yodakin oli käsinukke, eikä kaikki ollut pelkkää tietokoneilla kikkailua. Lisäksi uudessa trilogiassa on aivan typeriä hahmoja, kuten Jar jar Binx. Voi luoja, se oli ärsyttävä tyyppi!

Lempihahmojani ovat kaiketi Qui-Gon-Jin(älkää murhatko, jos kirjoitin nimen väärin!) ja Anakin Skywalker/Darth Vader, vaikka Hayden hoitikin kyseisen roolin enintään välttävästi. Anakinissa kiinnostavinta on hänen siirtymisensä voiman pimeälle puolelle ja hänen kehottymisensä hahmona. Siis kuinka hän on aluksi hyvä ja sitten muuttuu pahaksi ja lopulta onkin sitten taas ainakin jossain määrin hyvä.  

Qui-Gon jäi harmittvan lyhyeksi tuttavuudeksi. Minusta oli mielenkiintoista kuinka hän toimi oman päänsä mukaan vähän muokaten sääntöjä oman mielensä mukaisiksi. Eikä sekään kauheasti haitannut, että hänen roolissaan nähtiin Liam Neeson, joka on yksi maailman parhaista näyttelijöistä

Obi-Waniin olin vähän pettynyt uudessa trilogiassa, koska etukäteen tiesin Ewanin hyväksi näyttelijäksi, eikä hän sitten oikein päässyt näyttämään parasta osaamistaan. Ehkä Ewanin pitäisi palata pieneten piirien kulttileffoihin, niin kuin Velvet Goldmineen, mutta tämä taitaa nyt mennä ihan off-topiciksi, joten lopetan hyvän sään aikana!

wasuto

• Ankeuttaja
Star Wars
« Vastaus #137 : Kesäkuu 04, 2005, 23:54:23 »
Star Warsit on ehdottomasti parhaimpia elokuvia heti Lotrien jälkeen. Kaikki olen nähnyt, paitsi Sithin Koston. Aion mennä
senkin katsastamaan lähipäivinä.

4,5,6 ovat todella hyviä, eivätkä jää uudenpien jalkoihin, vaan ovat mielestäni parempia kuin Episodit.

1,2 ovat täytetty erikoisefekteillä, ja se hieman latistaa tunnelmaa. Uskon, että 3 on parempi kuin muut Episodit. On pakko päästä näkemään se
nyt heti!

Uene

• Ankeuttaja
Star Wars
« Vastaus #138 : Kesäkuu 05, 2005, 18:40:32 »
Lainaus
Tässä näkyy selvästi se, ketä pitää koko saagan päähenkilönä ja kehen samastuu. On ymmärrettävää, että jos katsoo ensin episodit I-III, tutustuu ensin Anakiniin, ja alkuperäisen trilogian Luke on ehkä "vain" Anakinin poika, jatko-osien päähenkilö. Minulle, ja luultavasti monille muille elokuvat valmistumisjärjestyksessä nähneelle, Tähtien sodan päähenkilö, sankari, kiinnostavin hahmo ja samaistumisen kohde on nyt ja aina Luke Skywalker. Anakin on ("vain") Luken isä, ja tuleva Darth Vader. Tietysti kolmosepisodissa kiinnostavaa oli nähdä, miksi Anakin kääntyi. Tarinaan suhtautuu väistämättä eri tavoin riippuen siitä, tuleeko "Luke, I am your father" yllätyksenä, vai ajatteleeko Luken nähdessään että "Ahaa, nyt astuu näyttämölle Anakinin poika."

Anteeksi vähän pitkä lainaus. Mutta tuo vaan oli niin totta! Paremmin en asiaa itse osaisi sanoa. Ajatukseni oikeastaan selkenivät, että näinhän olen koko ajan ajatellut, mutta en vain ollut tullut saaneeksi asiaa sanoiksi.

Minulle Luke on ehdottomasti se star warsien oikea sankari. Luke ja sen jeditouhu on mulle jotenkin se oikea tapa, episodien 1-3 jedihommat tuntuu jotenkin ...tyylittömiltä. Lukesta mä pidän erittäin paljon, samaistun siihen ja sen tunteisiin, elän mukana :P Ja Anakin taas on juuri ollut se "vain Luken isä". Darth Vader on kiehtova hahmo (yksi lemppareistani itse asiassa), mutta mua jotenkin karmii se ajatus, että mun pitäisi pitää sitä ärsyttävää ja itsekeskeistä tyylitöntä  henkistäkakaraa (eli Anakinia, anteeksi :)) samana henkilönä. Tosin kolmosessa Anakinissa tapahtui huomattava edistys, ilmeisesti Haydenkin sai lopulta otteen roolihahmostaan.

Pikkusiskoni taas, joka on nähnyt ensin noita uusia, ja jota tässä sivistin näyttämällä sille ne oikeat ja ihanat ja alkuperäiset star warsit (oli se ne ennenkin nähnyt, mutta ei kuulemma muistanut nähneensä). Minulle oli aika järkytys, kun siskoni ilmoitti, että ne oli "ihan tylsiä, se Anakinin poika oli tylsä, ja Anakin ihan tyhmä kun se oli paha" :) Ja episodi kolmosen Anakinin kääntyminen oli "ihan tyhmää, Anakin on just paras tyyppi koko leffoissa". Minusta se taas oli parasta koko uusissa episodeissa (vihdoinkin tapahtuu jotain kiinnostavaa...), tosin minusta siinä olisi ollut aineksia saada siitä tyylikkäämpi, kiehtovampi.

Lisäksi, vanhat episodit saavat siskoltani haukkuja siitä, että ne "on ihan huonosti tehtyä ja synkkiä ja tylsiä" Uudet ovat kuulemma "paljon hienompii ja kivempii". Huh, ja minä nimenomaan olen kiitollinen silloisille vaatimattomille tekniikoille ja muille, Lucasin tuntien se kaikki tyylikkyys ja kiehtovuus hukkuisi muuten jonkun erkoistehostekrumeluurin alle.

Kai ne sitten on niin erilaisia elokuvia, että jos on toisiin ehtinyt rakastua, niin toiset ei vastaa omia odotuksia ja leimaa ne huonoiksi. Minä kyllä edelleen pysyn kannassani, että ne alkuperäiset on ihania eikä uudet mitään niiden rinnalla :)

Poissa Mirzam

• Henkihörhö
Star Wars
« Vastaus #139 : Kesäkuu 05, 2005, 20:12:11 »
Katsotaan sitten 20 vuoden päästä kun Lucasin perikunta tekee episodit VII-IX..

Mä olen niin onnellisessa asemassa, etten ikinä ole ruvennut diggailemaan yhdestäkään Skywalkerin suvun jäsenestä mitä näihin hahmoihin tulee. Minun suosikkini jaksoista 1-6 on ehdottomasti R2D2, vanavedessä Yoda, Han Solo ja ewokit.

En malta odottaa, että pääsen omaa jälkikasvua pukemaan ewokkiasuun:

Poissa Ihaa

• Quintus Ennius
  • Vuotislainen
  • Iioor
Star Wars
« Vastaus #140 : Kesäkuu 05, 2005, 20:42:07 »
Mikä tuota kissaa vaivaa!??! Ihan kuin siltä olisi väännetty niskat nurin ja sitten kangistettu!

Lainaus
Luke ja sen jeditouhu on mulle jotenkin se oikea tapa, episodien 1-3 jedihommat tuntuu jotenkin ...tyylittömiltä.
Ihan totta. Uusissa kaikki käy niin helposti. Tietenkään Anakinin koulutusta ei näytetä, että ehkä se ei sillekään niin helppoa ollut. Mutta vanhoissa tulee se vaikeus esille, kun Luke harjoittelee Yodan luona.

Bother bother bother...

tgn

• Ankeuttaja
Star Wars
« Vastaus #141 : Kesäkuu 07, 2005, 00:57:06 »
Spoilaa!
Lainaus käyttäjältä: "Pieni Hikke"

Lainaus käyttäjältä: "Cross"
Lainaus
Eihän Darth Vader tappanut Padmea. Se jokuhan sano (oliko se robotti), että hän on kunnossa, mutta heikkenee.
Luin eräästä lehdestä että Anakin/Vader vammautti Padméa jotenkin.

Muttei tappanut häntä. (Jos en nyt ihan väärässä ole.)

Ei tappanut mutta tappoi. Anakinin kääntyminen pimeälle puolelle vei Padmen elinvoimat ja hän itse kuoli pois. Ironista kyllä, Anakin yritti näin pelastaa vaimonsa, mutta tämä johtikin nimenomaan siihen, mitä hän yritti estää.

Mace Windun kuolema oli ainut asia mikä ärsytti minua tarinassa. Palpatine olisi hävinnyt 6-0 :)

Poissa Lugija

• Vuotislainen
Star Wars
« Vastaus #142 : Kesäkuu 07, 2005, 09:13:47 »
SPOILAA!

Alussa Anakin näki unia Padmen kuolemasta, yritti pelastaa hänet Palpatinen avulla, pelasti Palpatinen, joka tappoi jedit ja Anakin lähti tappamaan separastit, koska sota kuulemma järkytti liikaa Padmea, tai jotenkin. Kun ne kuoli, Padme saapui, mutta Anakin oli jo liikaa pahan vallassa, ja vaikka kuristikin padmea vain vähän, puristi silti, ja Padme ei jaksanut enää elää. Suomeksi: Jos Anakin ei olisi nähnyt unia Padmen kuolemasta, tämä ei olisi kuollut.

SPOILAUSVAARA OHI!

Mutta on joukko kysymyksiä, joihin tahtoisin vastauksen:

1. Mihin Valorum katosi? Minne siis tämä ihanasti harmaantunut ex. ylikansleri lähti? Ehkä kotiplaneetalleen viettämään eläkettä, ehkä Tatoiineen kasteviljelijäksi?

2. Mitä Palpatine punaisella kaartillaan teki? Palpatine loi kansleriaikanaan itselleen punaisen kaartin, joka oli osallisena kaikissa tärkeissä kokouksissa, ja joiden henkilöllisyys ja koulutus pidettiin salassa. Mitä nämä ihmiset tekivät? Mikä niiden perimmäinen tarkoitus oli?

3. Mitä Jar jar Binksille tapahtui? Eli, tuo kiistattomasti ärsyttävä hahmo ensimmäisistä kolmesta elokuvasta (tarkoitan siis numeroinnilta) vain jotenkin.. laahautui pois elokuvista. Mitä hänelle itseasiassa tapahtui? Kakkonen antaa osviittaa siitä, että hänestä tulisi Naboon senaattori Amidalan jälkeen, mutta mikä on se oikea totuus?
Ennen kuin suljet oven, katso että ikkuna on aukaistavissa.

Joka päivä ja yö yksi pois

Poissa Grainne

• Vuotislainen
Star Wars
« Vastaus #143 : Kesäkuu 08, 2005, 15:23:22 »
Nonnih, Sithin kosto on vihdoin ja viimein nähty - ja olipahan hyvä leffa. Jännitin eniten Haydenin roolityötä, ja täytyy sanoa että loistosuoritus, jopa liikuttava paikoin. Uuden elokuvan myötä tässä kävi niin, että Anakinista on muotoutunut oma hahmonsa, hän ei ole enää pelkästään Luken isä vaan ihan oma tapauksensa. Vader sai ilman muuta luonnetta lisää hahmoonsa, kaksi ensimmäistä elokuvaa ei siihen vielä riittänyt.

Kyllä siinä vanhan fanin silmäkulmat alkoi kostua kun jedejä alettiin lahdata edestä ja takaa. Surullinen tunnelma nostaa elokuvan hetkittäin  vanhan trilogian tasolle. Mutta eikö sekin Grievouksen perässä hölkkääminen olisi voitu pätkäistä puoleen ja käyttää  aika tunnelman kohotteluun ja Anakinin murentamiseen.. Dialogi oli, kuten jo sanottu, paikoin jälleen kerran pökkelöä, mutta siihenhän ollaan jo totuttu eli ei anneta häiritä.
Ja voi äiti että oli mahtava hetki kun Vader vetää ensimmäisen henkosensa!  Ei tainnut kukaan teatteriyleisössä hengittää sillä hetkellä.

Palpatine oli mahtavan häijy ja paha ja kiero - ja syöksihän se niitä salamoita sittenkin !!!

Kaikista päällimmäiseksi jäi järkytys siitä miten Obi-Wan käyttäytyy. Ollakseen Anakinin paras ystävä ja veli, hän kävelee aika hiton helposti tämän luota pois. Raajaton, tulessa kiemurteleva Anakin oli musertavaa katsottavaa, enkä voi tajuta miten Obi-Wan kykenee kääntämään selkänsä. Hirveä pettymys, olin odottanyt että Kenobi vähintäänkin musertuu surunsa alle, mutta ei. Kovin kipeää ei näytä tekevän. Todella julma teko, kunnioitukseni Kenobia kohtaan ropisi kuin pupun papanat lattialle.

Hyvät naurut sai siitä miten ylivertaisesti Yoda tyrmää Palpatinen vartijat! xD
C-3PO ja Chewie jäivät armotta vaille virkaa, sitä vastoin R2 oli pelottavan tehokas ja energinen, mitä sille oikein oli tehty ???
Ja OLIKO se Millenium Falcon ?!!!

Joo, hyvä leffa. Ei jättänyt kylmäksi. Vader on sitten paha paha PAHA. Ja tuhma.
"Tiedätkö, mitä koirat tekevät susille?"

Poissa Peetuli

• Spoilaajia syövä
  • Hirnyrkki
  • Tupa: Puuskupuh
Star Wars
« Vastaus #144 : Kesäkuu 08, 2005, 15:46:21 »
Tiesittekö, että on suunnitteilla vielä yksi Star Wars-leffa? Sen nimeksi tulisi (jos se nyt tehdään) Star Wars 0, ja se kertoisi ajasta ennen 1-elokuvaa.

Poissa Lugija

• Vuotislainen
Star Wars
« Vastaus #145 : Kesäkuu 08, 2005, 16:07:32 »
Vielä yksi! Eikö Lucasilla ole parempaa tekemistä kuin kehitellä elokuvia Star Warssista? Ja mistäköhän sekin kertoisi? Kenties jedien ja sithien välisestä sodasta?

Kuvaa tulevaisuudesta:

Tänään George Lucas, 72, sai valmiiksi episodi -28:n. Se kuvaa tapahtumia kaksisataa vuotta ennen Tähtien Sotaa. Siinä näytetään kuinka Anakin Skywalkerin äidinsedänpojankumminkaimanpikkuserkku, Tositahvo Skywalker, syntyy äidinsä kohdusta plaah plaah plaah...
Ennen kuin suljet oven, katso että ikkuna on aukaistavissa.

Joka päivä ja yö yksi pois

Poissa Brian Molko

• Northman's Pet
  • Hirnyrkki
  • Such a dull toy
  • Tupa: Luihuinen
Star Wars
« Vastaus #146 : Kesäkuu 08, 2005, 16:21:04 »
Lopettaisi jo. Turmelee koko perhanan Star Warsin maineen ainaisilla lisäosillaan. Lopettaisi nyt kun vielä on rippeet SW:n kunniasta ja legendaarisuudesta.

Episodi I:n oli kuin mikäkin lasten lehva vailla mitään järjellistä. Musiikki oli plussaa ja pieni ani, mutta muuta ei ollutkaan ja Qui-qon Jinn <3

Episodi II oli myös sellaista hakemista eikä oikein sekään ollut vanhojen veroinen mutta Anakin oli söpis ja pari hienoa kohtausta toki oli muttei mitään tavanomaista suurempaa.

Episodi III:n taas oli taas sitä jotain. Täytyy nyt sanoa että on se kyllä näistä kolmesta paras. Siinä oli hitunen sitä jotain entistä. Ja Anin kääntyminen oli mielenkiintoista katsomista. Kliseistä vaan että rakkauden takia muututaan pahaksi. Mutta mitä hyvää rakkaus yleensäkään antaa? Ainahan siitä paha mieli tulee.

Vanhat episodit taasen on niin upeita kiitos Han Solon ja muiden ihanien persoonien takia. Rakastan. Niissä on sitä jotain ja se musiikki <3 Se Luken ja sen isän taistelu viimeisessä lehvassa ja se musiikki <2 Aaw!

En kaipaa enää yhtään lisäjaksoa, mulle riitti!
Julien, you're slow-motion suicide.

Poissa Rhiannon

• Kiltalainen
  • Vuotislainen
Star Wars
« Vastaus #147 : Kesäkuu 09, 2005, 10:40:46 »
Tjaa, niinhän siinä kävi, että edellinen viesti poistettiin, mutta yritän olla lannistumatta :). Todella kiinnostavaa lukea kaikki kommentteja rakkaista Star wars-elokuvista...Kyllähän ne on nähty, monenmonta kertaa ja aina ne ovat yhtä ihania. Siis ne vanhat. Aika jännää muuten, että niitä OIKEIN alkuperäisiä ei saa mistään! Vanhat saa luultavasti vain Special Editioneina. Minä näin ne tosin aivan alkuperäisinä (puuttuu kaikenlaisia finessejä, jotka mielestäni ovat varsin turhia), sen jälkeen kun ystäväni oli siitä tarpeeksi kauan jankuttanut.

[Puhuitte väriskaaloista: se on todella kiinnostavaa. Alkuperäisessä trilogiassa taisteluissa on aina eri väriskaalat. A New Hopessa Kuolemantähti-taistelu on harmaa. The Empire Strikes Backissa Hothin taistelu on valkoinen, Return of the Jedissa metsätaistelu luonnollisesti vihreä ja jälleen kerran Kuolemantähti II-taistelu harmaa.]

Nojaa. Uusin elokuva. Revenge of the Sith...huh. Mielestäni se oli todella synkkä ja pelottava enkä voi muuta kuin sääliä Anakinin kohtaloa. En olisi koskaan uskonut, että koko juttu olisi niin traaginen, että Voiman pimeä puoli olisi noin kamala. Yhdyn siihen, että Anakinin kääntyminen olisi voinut olla "hitaampi", "syvempi", mutta toisaalta Anakin nyt ei koskaan ole ollut kärsivällinen :).

Miksi Anakin sitten kääntyi? Tämä on mielestäni todella kiinnostavaa, koska hänhän kääntyi alunperin RAKKAUDESTA, hän halusi pelastaa Padmén. Olisiko tämä syy siihen, miksi hän myös palasi takaisin, hänessä oli hyvää, koska aikomus oli myös jollakin tapaa hyvä? Minun mielestäni Anakin ei kääntynyt saadakseen valtaa, ei ainakaan aluksi. Palpatine vääristi kaiken ja teki Anakinista sätkynuken käsissään. Sanottiin tässä aikaisemmin, että Palpatinella oli omat syynsä sanoa: "It seems that in your anger, you killed her." AIVAN. Palpatine HALUSI, että Anakin tuntisi vihaa, vihaisi itseään ja kaikkea. Tuli muuten mieleen myös, että Palpatine ehkä olisi voinut parantaa Anakinin, mutta päätti olla parantamatta. Hän pitää Anakinin murrettuna ja itseään vihaavana, koska se sopii hänen tarkoituksiinsa.

Tässä elokuvassa tulevan keisarin pahuus on hiuksianostattavaa. Ian McDiarmid on ilmiömäinen! Uskomatonta, että hän on ollut alusta asti mukana. Jatkuvuutta tosiaan...Hänen taistelunsa Mace Windun kanssa oli jo todella pelottava. Puhumattakaan siitä, kun hän toteaa siellä senaatissa, että nyt perustetaan "A Galactic Empire" ja kaikki hurraavat. Ja siihen Padmé: "So this is how democracy ends. With tumultous applause." (tai mitä hän nyt sanoi).

Tässä elokuvassa Hayden Christensen yllätti positiivisesti, angstia oli vaikka muille jakaa. Anakinin tuska tulee hienosti esille, varsinkin lopussa. Mielestäni Mustafarin taistelu oli kauhea, varsinkin se, kun Anakin jo puolikuolleena huutaa Obi-Wanille: "I hate you" ja silmätkin tuntuvat palavan. Tähtien sota-kirjassa Obi-Wan sanoo Lukelle: "Kun hän ryömi ylös tulisesta lammikosta, muutos oli poltettu häneen ikuisiksi ajoiksi: hän oli Darth Vader, ilman jälkeäkään Anakin Skywalkerista. Elossa vain pahan tahtonsa avulla. Kieroutunut ja paha." (sinnepäin ainakin...)

Tämä Anakinin muutos vaikutti ainakin minuun todella paljon. Ja se Darth Vaderin "syntyminen", kun se naamio painui Anakinin kasvojen päälle, eikö niissä palaneissa, kamalissa silmissä ollut pelkoa, inhoa? Kylmät väreet kulkivat pitkin selkätpiitä, kun hän veti henkeä ensimmäisen kerran. Puhumattakaan niistä sanoista, ja äänestä!: "Yes, my master." Oudolta kuulosti kuitenkin, kun Darth Vaderin huulilta (tai no, tiedätte mitä tarkoitan) kuulee: "How is Padmé? Is she all right?"

[Se "NOOOO! oli ehkä kuitenkin vähän liikaa...]

Tämän elokuvan jälkeen moni asia mietityttää. Miksi jedit eivät aikaisemmin huomanneet, että Palpatine oli Sithlordi? Mistä Anakinin unet tulivat? Miksi Yoda epäonnistui taistelussa Palpatinen kanssa? Ja ennen kaikkea, miksi Voiman pimeä puoli vaikuttaa niin paljon vahvemmalta??
Joka tapauksessa, kunniallinen päätös mahtavalle tarinalle. Nyt se on ohi ja tyhjältä tuntuu...May the Force be with you, vielä kerran.

Muoks: Katsoinpa äsken elokuvan uudestaan. Ja nyt teki kyllä oikeasti kunnon vaikutuksen! Kuitenkin erilaiset asiat yhä ärsyttävät...tietokonemaisuus ja pakotetut vitsit jne. Koko elokuvan pointtihan periaatteessa on kertoa Anakinin kääntymisestä pimeän puolelle ja siinä elokuva minusta onnistuu todella hyvin. Tällä kertaa Hayden Christensen teki minuun vaikutuksen, hänessä todella on tuskaa. En tiedä miten hän sen tekee, mutta se tuskaisuus tulee esille hienosti, kun hän vilkuilee alta kulmiensa. Esim. siinä ihan lopussa on hieno kohta, kun hän on Mustafarilla ja on tappanut kaikki siellä ja seisoo jollain parvekkeella. Silmät näyttävät pahoilta mutta kuitenkin tuskaisilta, ja kuitenkin näkee, että hän on itkenyt. Tosi kamalaa se miten keisari sai Anakinin käännytettyä, se oli todella inhottavaa. Ensin minusta pelottavin kohtaus oli se, kun Anakin melkein palaa kuoliaaksi, mutta nyt se kohtaus, jossa Mace Windu melkein tappaa Palpatinen mutta joutuu sitten itse uhriksi, on kamalin. Keisari on siis niin läpeensä paha ja turmeltunut, että sitä ei edes pysty ymmärtämään.

Mutta joka kerta, kun nykyään katson elokuvia, minua ärsyttää jedit yhä enemmän. Siis nuo jedi-säännöt, oikeasti! Eihän niissä ole mitään järkeä. Ei saa välittää, ei rakastaa...mutta kuitenkin jedin elämä perustuu rakkauteen. Ja voisiko Lucas joskus selittää sen, miksi pimeän puoli aina näyttää olevan vahvempi? vai eivätkö ne jedit tiedä, miten sitä Voiman valoisaa puolta käytetään kunnolla? Todella omituista. Toinen asia, mikä häiritsee on se, että kun ensimmäisen kerran näin elokuvat, Darth Vader oli vain Darth Vader, ei sen enempää. Siis vain kunnon pahis. Ja nyt yhtäkkiä hän onkin traaginen hahmo, joka on menettänyt kaiken. Oli paljon "helpompaa" suhtautua häneen, kun ei tiennyt miksi hänestä oli tullut tuollainen paha kone...Omituinen juttu.

Kaiken kaikkiaan, Revenge of the Sith nousee kyllä kohtapuolin kamppailemaan kärkisijoista Empire Strikes Back:in kanssa. taidanpa katsoa sen piakkoin uudestaan...
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 01, 2008, 22:17:43 kirjoittanut Rhiannon »
Sirius Black; in a sack; I would like to pack; and thus take him back.

Poissa Tunturipöllö

• Tuplanolla
  • Vuotislainen
  • That last hand... nearly killed me.
Star Wars
« Vastaus #148 : Kesäkuu 09, 2005, 12:28:30 »
Spoilaa Episodeja I-III

Olen törmännyt kiinnostavaan teoriaan netissä. Sen mukaan Sidiousin opettaja, Darth Plaqueis olisi Anakinin isä. Tämä johtaa juurensa Palpatinen(/Sidiousin) repliikkiin, että vain Plaqueis pystyi synnyttämään midichlorianista elämää. Ja tunnetusti Anakinilla on kaikista eniten midichlorianeja soluissaan, 27 700 kappaletta. Vertailun vuoksi itse Darth Sidiousilla midichlorianeja on vain 20 500.
Shaken, not stirred.

Suppe

• Ankeuttaja
Star Wars
« Vastaus #149 : Kesäkuu 09, 2005, 15:53:02 »
Minua jäi mietityttämään se, että Padme kuoli heti synnytyksen jälkeen ja Jedin Paluussa Luke kysyy Leialta mitä tämä muistaa oikeasta äidistään. Leiahan vastaa muistavansa hyvin vähän, koska oli hyvin nuori äitinsä kuollessa. Eihän vastasyntynyt voi mitään muistaa...
Puhutaanko tässä nyt Padmesta vai Leian adoptioäidistä? Onko tekijöille sattunut virhe vai pitääkö Leia adoptioäitiään oikeana äitinään?