Kirjoittaja Aihe: Hobitti-leffat  (Luettu 7688 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Rantsu

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Tupa: Rohkelikko
Hobitti-leffat
« : Maaliskuu 05, 2012, 19:20:14 »
14. joulukuuta ensi-iltansa saa J.R.R Tolkienin Hobitti eli sinne ja takaisin -teokseen ja mm. Taru Sormusten Herrasta liitemateriaaliin pohjautuvan kahden leffan mittaisen Hobitti-sarjan ensimmäinen osa The Hobbit: An Unexpected Joyrney, eli Hobitti: Odottamaton matka. Ohjaajana häärii TSH-filmatisointien tapaan Peter Jackson ja allekirjoittanut on aivan julmetun innoissaan, sillä traileri oli mahtava:
http://trailers.apple.com/trailers/wb/thehobbit/

Hobitti taipuu elokuvaksi hienosti, sillä itse Hobitti-kirjan juoni on suhteellisen helppo käsitellä ja kahteen osaan jaettuun juttuun mahtuu rutkasti myös mielenkiintoista materiaalia samaan aikaan Keski-Maassa tapahtuneista jutuista, kuten esimerkiksi Valkoisen neuvoston edesottamuksia, arvaan ma. Sarumankin tulee siis olemaan menossa mukana ja Radagast Ruskeallakin on jo näyttelijä.

Toinen osa tulee ilmeisesti loppuvuodesta 2013 ensi-iltaan ja kantaa nimeä The Hobbit: There and Back Again (Hobitti: Sinne ja takaisin), eli mukailee täysin kirjan nimeä.

Pidän kääpiöiden saamasta ulkoasusta ja laulu tuossa trailerissa on mykistävä. Howard Shoren teemastakin kuullaan muutama sävel ja hienolta kuulostaa. Hienoa, että sama tekijätiimi näyttelijöitä myöten on mukana. Tuskin maltan odottaa.

Aika tietysti näyttää, miten hyvä leffasta ja kakkososasta aikanaan tulee, mutta uskallan olla melko optimistinen. Ainakin Peter Jacksonin videoblogit ovat olleet toivoa antavia ja minulla nousi fiilikset kattoon jo trailerin ensi hetkillä... Ian McKellen on niin mahtava Gandalf.

Vuotislaisten ajatuksia ja odotuksia?
"Yet pity is of two kinds: one is of kinship recognised, and is near to love; the other is of difference of fortune perceived, and is near to pride."
*Tumblr
Instagram

Poissa Haltiamieli

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
    • Photography
  • Pottermore: MirrorSand193 / NettleIce25622 / SickleNox2785
  • Tupa: Puuskupuh
Vs: Hobitti-leffat
« Vastaus #1 : Maaliskuu 05, 2012, 19:26:52 »
Hobittiiiiiiii! <2 Jackson. <2 Ian McKellen. <2 Uusi-Seelanti. <2 Koko helahoito. <2 Arvatkaa vain, kuka on etunenässä tunkemassa katsomaan leffat? :D

Pakollinen ihkutus toteutettu, nyt vähän asiaakin. Odotan siis innolla Hobitti-leffoja, on jo aikakin että ne toteutetaan. Kaikeksi onneksi Jackson hoitaa ohjaajan homman, koska kukaan muu ohjaaja tuskin saisi yhtä hyvin Keski-Maata vangittua valkokankaalle kuin hän. :) Sääli vain että pitää odottaa ikuisuus tuota ensimmäistä osaa. Mutta ainakin on jotain odotettavaa, ja kun Jacksonin tuntien se tulee olemaan mahtavuutta. Sanoinhan sen jo? :'>

Traileri on mun mielestä loistava. Saa oikeasti tunnelmat nousemaan ja odotuksen kasvavaamn valtaviin mittoihin. Ja se laulu, ja musiikki ylipäätään. Vaikuttaa siis lupaavalta. Erityisplussaa tulee tietty siitä, että Keski-Maan muitakin tapahtumia tungetaan mukaan, eikä vain Hobitti-kirjan. On siis loistavaa päästä näkemään mitä kaikkea Gandalf puuhasi kun ei ollut kääpiöiden ja hobitin mukana. Innolla siis odottaen Hobittia. <2
If more of us valued food and cheer and song above hoarded gold, it would be a merrier world.

Poissa Ruiskaunokki

• Vuotislainen
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #2 : Maaliskuu 06, 2012, 19:50:25 »
Ah, tuo traileri! En ole kuluttanut sitä vielä loppuun, mutta muutaman kerran jo kuunnellut, olen joka kerta kuolla, kun kuulen sen laulun! <3 Odotan innolla soundtrackiakin, kun vain trailerin perusteella tullaan ilmeisesti kuulemaan jotain vanhaa, tuttua melodiaa TSH:sta ja sitten sitä uutta musiikkia. En muista, oliko tuo ihan ensimmäinen virallinen traileri, mutta julmaa julkaista se peräti vuosi ennen ensimmäisen Hobitti-elokuvan ensi-iltaa. :D

Martin Freeman. Tuo brittinäyttelijä on siviilissäkin niiiiin hobitin näköinen, että en malta odottaa nähdä tämän näyttelijäntyötä Hobitissa. En tosin ehkä pääse ylitse mielikuvasta Dr. John Watson hobittiasussa...... hahah. Jollekin ehkä pistää silmään se, että Freemanin Bilbo on erinäköinen kuin TSH:n Ian Holm (no totta kai), mutta mitäpä sitä tuollaisia pieniä yksityiskohtia, ei haittaa tuossa.

Pitääpi kertailla Hobitin tarina ja lukea kirja vielä tänä vuonna uudestaan.

(ehkä palaan vielä takaisin kirjoittelemaan tähän lisää, työt kutsuu takaisin :D)

Poissa Rantsu

• Vuotislainen
« Vastaus #3 : Maaliskuu 06, 2012, 19:53:46 »
trailerin perusteella tullaan ilmeisesti kuulemaan jotain vanhaa, tuttua melodiaa TSH:sta ja sitten sitä uutta musiikkia.

Ainakin tuo Klonkku/Sormus-teema on mukana, kuten asiaan kuuluu. Oli kyllä hieno ratkaisu sijoittaa tuo Klonkun repliikki trailerin loppuun ja antaa pätkä vanhaa tuttua sävelmää... :)
"Yet pity is of two kinds: one is of kinship recognised, and is near to love; the other is of difference of fortune perceived, and is near to pride."
*Tumblr
Instagram

Poissa Sieppi

• Tukintolvana
  • Vuotislainen
  • Boldly going through space and time
« Vastaus #4 : Maaliskuu 07, 2012, 15:26:37 »
Hobittii!!!! <3 En jaksa oottaa että se tulisi jo teattereihin. Mä ainakin oon heti lippujonossa kum leffa tulee Suomeen :D Traileri oli just paras, sellanen TSH: mainen.
"There's no point in growing up if you can't be childish sometimes!"

Poissa Rantsu

• Vuotislainen
« Vastaus #5 : Maaliskuu 07, 2012, 16:10:36 »
Far over the misty mountains cold
 To dungeons deep and caverns old
 The pines were roaring on the height,
 The winds were moaning in the night,
 The fire was red, it flaming spread;
 The trees like torches blazed with light.
 The bells were ringing in the dale
 And men looked up with faces pale;
 The dragon's ire more fierce than fire
 Laid low their towers and houses frail.
 We must away, ere break of day,
 To find our long-forgotten gold.

Kylmät väreet. On se upea.
*Tumblr
Instagram

Poissa elephanthouse

• kesän lapso mä oon
  • Vuotislainen
  • Pottermore: FeatherHallow19419 & QueenRune11201
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #6 : Maaliskuu 07, 2012, 17:25:47 »
Hmm, aion mennä kyllä katsomaan tuon leffan HETI, kun se tulee. :D
Hobitin luin muutama vuosi sitten, mutta suunnitelmissa on kerrata lukukokemus tämän vuoden sisällä. En tarkalleen muista enää kirjan tapahtumia, joten en nyt saa tästä järkevää kommenttia.... :DD
TSH:t olen vasta lukenut ja leffoista katsonut kaksi ensimmäistä. Odotan innolla Hobitti -leffoja! Ohjaajan työ oli hienoa ainakin TSH:issa. Jatkan ehkä tätä kun olen lukenut kirjan uudestaan...
Klonkkuu<3
Yksi ajatus täyttää äärettömyyden - William Blake
Amin mela lle = Minä rakastan sinua
Ficcifoorumi

Poissa Hämppyli

• Näsäviisas-
  • Vuotislainen
« Vastaus #7 : Maaliskuu 07, 2012, 18:49:06 »
Okei en halua kuullostaa töykeältä, mutta mikä tuossa trailerissa niin viehättää? Myönnän, että olen toisinaan täällä haukkunut TSH-leffoja vähän liikaa siihen nähden, että en ole nähnyt niitä yli 5 vuoteen ja jaksaisin varmaan istua ne läpi nykyään paremmin, mutta tuossa trailerissa ei ollut mitään ihmeellistä.

Näin joku aika sitten pilavideon, jossa tuon trailerin päälle lauloi joku imitaattori (kuullosti melkein samalta, kuin trailerissa laulavat kääpiöt) pilalaulua. Ei siinä muuten mitään ihmeellistä/hauskaa ollut, mutta lopun sanat "We're going to split book to two parts so we make more money" osui napakymppiin. Hobitista saisi aikaiseksi kaikinpuolin hyvän adaptaation yhdelläkin leffalla. Ärsyttää myös, kuinka mukaan pitää väkisin pistää niitä TSH-hahmoja joita ei alkp. kirjassa nähdä, Thorin, Fili ja Kili eivät näytä lainkaan kääpiöiltä ja sitten tuo kuinka kääpiöt käyvät raivolla peikkojan kimppuun vaikka näitten piti tulla kaapatuiksi yksi kerrallaan. Anteeksi vain jos nyt kuullostan töykeältä, mutta minun on vaikea uskoa, että tätä traileria ylistävät samat henkilöt jotka repivät pelihousunsa jos jokaista pientä yksityoskohtaa ei saada oikein Potter-elokuvissa.

Jotenkin myös hoopoa, kuinka trailerissa yritetään luoda vaarallista tunnelmaa "Do you know will I gome back" "No" repliikeillä. KAIKKI tietävät, että Bilbo selviää matkastaan ja palaa kotiin. Ja minä tarkoitan kirjaimellisesti KAIKKIA. Kyseessä ei ole jokin random fantasiaseikkailu vaan genren tunnetuimman/suosituimman kirjan elokuvasovituksen esiosa. En ole siis sitä mieltä, että leffassa pitäisi olla "diipa-daapa tule pian takaisin Bilbo retkeltäsi niin tee odottaa lämpimänä" mutta jokin tuossa trailerin pirujen maalaamisessa seinille tuntuu koomiselta.

Isoin pettymys on se, että Guillermo del Toro ei ohjaakaan tätä. Siis niille jotka eivät tiedä: Alunperin Guillermo del Toron piti ohjata tämä ja Jacksonin vain tuottaa, mutta jatkuvat viivästykset ja muut ongelmat saivat Toron siirtymään muiden projektien pariin. Tämä on minusta iso menetys pelkästään siksi, että olisi ollut kiehtovaa nähdä täysin eri ohjaajan tulkinta Keski-Maasta, mutta ennen kaikkea tulen ikävöimään del Toron visuaalista silmää. Mies on kuin espanialainen Tim Burton, jopa miehen juonellisesti heikot elokuvat ovat visuaalisten ansioittensa takia läpi istumisen väärtejä. 

Rakkaat Jackson/Tolkien fanit älkää antako minun kiukuttelun pilata iloanne. Mikään laki ei pakota minua katsomaan kumpaakaan Hobitti-leffaa ja on vain mukavaa jos näinkin moni jaksaa innostua niistä jo näin aikaisin. Halusin vain palavasti päästää oman ääneni ilmoille.
"If we're going to be damned, let's be damned for what we really are."

Captain Jean-Luc Picard

Poissa Rantsu

• Vuotislainen
« Vastaus #8 : Maaliskuu 07, 2012, 19:45:10 »
^Ymmärrän kyllä osan kritiikistä, mutta minusta kahtiajako on loistoratkaisu. Hobitti-teoksen saisi hyvinkin yhteen leffaan, mutta liitemateriaali vaatii kahtiajaon ja se on minusta ehdottomasti hyvä asia. Mieluummin katson kaksi elokuvaa, joilla on annettavaa Tolkieninsa lukeneelle kuin yhtä hyvin tiivistettyä, mutta yksinkertaistettua Hobitti-filmatisointia. Hobitti on aivan erisävyinen teos kuin muut samaisen mytologian tarut, joten pieni sovittaminen kuuluu asiaan, juurikin noiden peikkojen kanssa. Ei sillä, ettäkö alkuperäinen versio olisi mitenkään epäsopiva. Odotan mielenkiinnolla. Elokuvien onnistuminen ei ole varmaa, mutta minusta vaikuttaa hyvältä. Koska Hobitti on TSH:n lisäksi oikeastaan ainoa Tolkienin kirja, josta enää saa elokuvaprojektin aikaan, niin on vain hienoa, että mytologiasta sovitetaan paljon samaan aikaan tapahtunutta "liitemateriaalia" mukaan.

En suoraan sanoen olisi ilahtunut lainkaan, mikäli tehtäisiin vain yksi elokuva, joka seuraa orjallisesti vain Hobitti-teosta. Tällöin mm. Dol Guldur jäisi kokonaan pois.

Del Toron olisi ollut mielenkiintoista nähdä, mutta minusta Jackson taitaa Keski-Maan siirtämisen valkokankaalle sen verran hyvin, ettei sama ohjaaja minua haittaa. Allekirjoitan Del Toron mahtavuuden, mutta minusta tämä projekti nimenomaan huuta Jacksonia ohjaajan pallille. TSH-filmatisoinneista mielipiteeni ovat yhä kaksijakoiset: toisaalta parasta ikinä, toisaalta kirjaepäuskollisuus häiritsee jopa liikaa.

Tässä tapauksessa odotankin Hobitilta jopa enemmän, sillä aika-lähdemateriaalia-pelivara -suhde on erinomainen. Hobitti-elokuvat vaikuttavat ennenkaikkea sydämellä tehdyiltä Tolkien-seikkailuilta, joissa Keski-Maa tuodaan taas kaikessa rauhassa katsojien eteen. Jokin tuossa trailerissa iski sisäiseen Tolkien-faniini.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 07, 2012, 19:53:23 kirjoittanut Rantsu »
*Tumblr
Instagram

Poissa Domino

• Vuotislainen
« Vastaus #9 : Maaliskuu 09, 2012, 08:33:35 »
Oi, oi, oi! Kaverilleni jo lupasin, että hankitaan liput heti kun voidaan <3 Traileri oli ihana! Vau, mitäpä tässä muuta sanomaan :) Kirjan olen muuten lukenut tuossa noin kuukausi (?) sitten, mutta en osaa sanoa sen perusteella mitään! Minun kaverini oli muuten ihan MITÄÄÄH? kun kerroin Hobitin tulevan 14 joulukuuta! Hän on siis odottanut sitä iät ja ajat... Miksi näin pitkä odotusaika? Miksi?

Poissa Nefgliniel

• Puuton lehti
  • Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #10 : Maaliskuu 09, 2012, 09:26:39 »
No jaa, en minä liikoja anna häritä kaiken "epäolennaisen". Kirjat on kirjoja ja elokuvat ovat jonkun/joidenkin tulkinta niistä, ja tekijöillä on vapaus lisätä/poistaa asioita oman tulkintansa mukaan (kunhan pysyvät alkuperäisille uskollisena kuitenkin). Totuus on että Jacksonin luoma Keski-Maa on upea ja viehättävä paikka, huomaa kuinka hän on antanut sille koko sydämensä. Itse kirjoja lukeneena paikat ovat olleet mielessäni ihan toisen laisia, mutta ei se tee vääräksi sitä mitä ne on olleet vaikka Jacksonin mielessä. Itse tykkään vaan uppoutua siihen taikaan, joka TSH-elokuvista huokuu. Kauneus, visuaaliset tehosteet, hienot roolisuoritukset, upea musiikki, ...No ihan samat asiat viehättää tuossa Hobitin trailerissakin. Ihanaa kun Hobitti tulee valkokankaalle. Odotan kun saan hetkeksi unohtaa normaalin elämän ja pääsen siihen taianomaiseen kauniiseen maailmaan mielenkiintoisten hahmojen keskelle.

Poissa Presto

• Mozartin kummipoika
  • Vuotislainen
  • ilovepasta.org
  • Pottermore: GhostDragon1391
« Vastaus #11 : Maaliskuu 14, 2012, 21:53:30 »
Minäkin odotan tätä leffaa ihan täpinöissäni. :D Ja Jackson ohjaa = parhautta.

Mielestäni Hobitti oli kirjana jopa parempi kuin varsinainen Taru Sormusten Herrasta, joten odotan tätä elokuvaa myös siksi innolla - jos vaikka tämäkin olisi parempi kuin ihan mukiinmenevät muttei mitkään järisyttävän mahtavat TSH-leffat. Odotukseni ovat kyllä todella korkealla tämän elokuvan suhteen. Ensinnäkin Jackson on ohjaajana, mikä takaa sen, että Keski-Maa on todellakin aito, kuin kirjasta valkokankaalle imaistu (muttei kuitenkaan kopioitu!) Keski-Maa. Ja samat näyttelijätkin ovat pysyneet onneksi. (McKellen näyttää muuten IHAN Dumbledorelta tossa trailerissa. Vielä enemmän kuin aikasemmissa TSH-leffoissa. *reps* :''D Mutta mahtava näyttelijä on.)

Traileri vangitsi todella mielenkiintoni - ehkä hieman liian dramatisoitu oli, mutta eikö ne aina ole? :P No joka tapauksessa, saa sitten joulun aikoihin nähdä, vastasiko leffa odotuksiani. ^^
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
                        Stalkkaan sinua.

Poissa Prosper

• Vuotislainen
« Vastaus #12 : Huhtikuu 24, 2012, 23:22:09 »
Aaah, olen niin innoissani!!! :D

Olen seurannut näitä tuotannon vaiheita nyt jonkin aikaa ja koko ajan se hermostus ja odotus vain kasvaa <3 Muutamista näyttelijöistä en oikein ole varma mm. Bilbon näyttelijä ja sitten yksi kääpiöistä vähän epäilyttää, mutta hyvän tiimin kanssa toiveet on kuitenkin korkealla. Ja - saatan nyt kuulostaa kamalalta fanittajalta - mutta ihanaa saada LEGOLAS eli Orlando takaisin!!! :'D

Kaiken kaikkiaan kuulostaa tosi jännältä ja lähinnä yritän pysytellä viileänä, lueskella vain omaan tahtiin noita kaikkia kirjoja taas läpi mutta gaaaahhh!! Tätä on odotettu jo ainakin (pienen) eliniän verran!!! <3 Ihanaa! En tahdo uskoakaan tätä todeksi. :) Jotenkin näyttää tosi ihanalta ja kivalta ja kaikkea... <3 *onnellinen huokaus*

Poissa Sieppi

• Tukintolvana
  • Vuotislainen
« Vastaus #13 : Huhtikuu 25, 2012, 12:19:41 »
tätä onkin odotettu jo kauan :D Mahtavaa nähdä taas samat vanhat tutut ja kaikki. <3
Jos joku edes vihjaseekin Hobitti elokuvaan... alotan aina kauheen biletyksen :D
Toivottavasti elokuvaan saataisiin samallainen tunnelma kuin kirjassa.

Poissa Jessie

• Sanomaton
  • *
« Vastaus #14 : Huhtikuu 28, 2012, 22:08:19 »
Hobittiiiiiiii! <2 Jackson. <2 Ian McKellen. <2 Uusi-Seelanti. <2 Koko helahoito. <2 Arvatkaa vain, kuka on etunenässä tunkemassa katsomaan leffat? :D

Arvatkaa kuka toinen!!!!!!!! IIIIIIIIIIIIKS! Ihan sama mihin aikaan se ensimmäinen leffa tulee, keskellä yötä tai päivää tai mitä tahansa, niin tämä tyttö on siellä! Ennakkonäytökseen täytyy päästä, ja ellei siihen niin vähintään ensi-iltaan. Huikea kohokohta pikku elämässäni :D

Lainaus käyttäjältä: Hämppyli
Okei en halua kuullostaa töykeältä, mutta mikä tuossa trailerissa niin viehättää?

Joillekin TSH : sta nyt sattuu olemaan elämää suurempi juttu, ja sen mukana myös Tolkienin muut teokset. Jos puhun itsestäni, niin minulle ei edelleenkään ole Sormusten Herran voittanutta elokuvateosta,  vaikka paljon leffoja katsonkin. Hassua miten ( nyt juuri muuten parasta aikaa katselen neloselta ) noita leffoja voi katsoa ties kuinka monta kertaa- eikä niihin kyllästy koskaan. Kertoo melko pitkälti kaiken oleellisen. Eikä edes kyse ole pelkästään leffoista, vaan tietystä ajanjaksosta elämässäni johon liittyy Tolkienia, Peter Jacksonia ja Hobittia. Kun joskus kuulin huhun ,että Hobitista tulee elokuva,  niin siitä päivästä sitä olen odottanut ,ja odottaa on kyllä kieltämättä saanut tuskallisen kauan :D Tuohon mahtavaan traileriin jotenkin kietoutuu kaikki : se on niiiiiin mahtava lauluineen ja tunnelmineen ja keski-maan näkeminen piiiiitkästä aikaa uudessa uskossa herättää vanhoja muistoja jälleen pintaan :) Parempaa traileria en itse ainakaan uskaltanut odottaa ja tuo niiiin herättää taas uutta halua nähdä leffa! Pakko vaan kärvistellä se loppu odotusaikakin :)
♥ Pottereita vuodesta 1999 ♥
“Dumbledore's man through and through, aren't you Potter?"
"Yeah I am," said Harry. "Glad we straightened that out.”

Poissa Rantsu

• Vuotislainen
« Vastaus #15 : Huhtikuu 29, 2012, 11:53:56 »
The One Ringistä löytyy analyysi, joka käsittelee noin 10 minuutin verran materiaalia leffasta. Satunnaisia pätkiä näytetty, jälkituotanto tosin osassa kesken.

Spoilerivaara on suuri, mutta jos kiinnostaa, niin kannattaa lukaista.

(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)
*Tumblr
Instagram

Poissa Rantsu

• Vuotislainen
« Vastaus #16 : Heinäkuu 30, 2012, 19:05:40 »
Hyvät naiset ja herrat...

Kolmas "Hobitti"-leffa on tosiasia.

http://www.theonering.net/torwp/2012/07/30/59780-peter-jackson-confirms-third-film/
https://www.facebook.com/notes/peter-jackson/an-unexpected-journey/10151114596546558

"We know how much of the story of Bilbo Baggins, the Wizard Gandalf, the Dwarves of Erebor, the rise of the Necromancer, and the Battle of Dol Guldur will remain untold if we do not take this chance.  The richness of the story of The Hobbit, as well as some of the related material in the appendices of The Lord of the Rings, allows us to tell the full story of the adventures of Bilbo Baggins and the part he played in the sometimes dangerous, but at all times exciting, history of Middle-earth."
*Tumblr
Instagram

Poissa Prosper

• Vuotislainen
« Vastaus #17 : Heinäkuu 30, 2012, 19:27:46 »
Ohhoh... Tämä kyllä tuli aika yllätyksenä (huhuista huolimatta). Olen jo tottunut ajatukseen kahdesta leffasta enkä ole ihan varma miten suhtautua tähän "paisutettuun hobittiin." Martin Freemaniin olen jo tottunut (kiitos Uuden Sherlockin) ja sitä ajatellen myös Smaugin näyttelijävalintana Benny on aika hauska.

Mutta kolme leffaa... hmmph. TSH oli se kolmiosainen ja Hobitti tuntui hyvältä kaksiosaisena, mutta ehkä on hölmöä ajatella niin... Ainahan enempi on parempi, ay?

//jep minullakin on enimmäkseen positiiviset tunnelmat! Jackson on suosikkiohjaajani ja pidän hänen maailmastaan kovasti. :D Olo on hivenen varautunut, mutta enimmäkseen tunnelmat ovat: JEEJEEJEE!!! Tästä tulee ihan mahtava matka. :) (paitsi jos maailmanloppu tulee eikä me ehditä nähdä ensimmäistäkään hobittia nyyhnyyh.)

Ihana jouluhobitti <3
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 31, 2012, 12:28:48 kirjoittanut Prosper »

Poissa Hämppyli

• Näsäviisas-
  • Vuotislainen
« Vastaus #18 : Heinäkuu 30, 2012, 22:00:31 »
Mutta kolme leffaa... hmmph. TSH oli se kolmiosainen ja Hobitti tuntui hyvältä kaksiosaisena, mutta ehkä on hölmöä ajatella niin... Ainahan enempi on parempi, ay?

Monen mielestä Alien leffoje on kolme liikaa, Indyt olisivat saaneet jäädä kolmanteen ja jokainen uusi Adam Sandler leffa olisi saanut jäädä enemmistön mielestä tekemättä.

Yleensä pyrin välttämään leffojen tuomitsemista ennen kuin olen ne nähnyt (myöhäistä!), mutta tämä kolmas Hobitti-leffa kuulostaa katastrofilta. Silmarillion matskuun ei saada koskea, koska sen leffa oikeuksia ei omisteta eikä Tolkienin suku myy (kuulemma inhoavat Jacksonin leffoja), joten ainoa käytössä oleva materiaali olisi TSH mainittu "täytemateriaali" joka selittää Hobitin ja TSH välistä aukkon tapahtumia. Ei kuulosta riittävältä kokonaiselle leffalle minusta.
"If we're going to be damned, let's be damned for what we really are."

Captain Jean-Luc Picard

Poissa Rantsu

• Vuotislainen
« Vastaus #19 : Heinäkuu 31, 2012, 11:44:36 »
--ainoa käytössä oleva materiaali olisi TSH mainittu "täytemateriaali" joka selittää Hobitin ja TSH välistä aukkon tapahtumia. Ei kuulosta riittävältä kokonaiselle leffalle minusta.

Tätä mietin itsekin, mutta toisaalta... Tolkieninsa lukeneet tietävätkin TSH:n liitemateriaalin kuvaamisen olevan äärimmäisen laaja käsite: siellä on paikoitellen aika yksityiskohtaista tekstiä lukuisista tapahtumista ja toisen ja kolmannen ajan tapahtumista kattavat selostukset. Periaatteessa Jacksonilla on siis julmetusti pelivaraa "LOTR appendices" -aiheen kanssa.

Mutta toisaalta, Jacksonin tuotanto vlogeja katsellessa on saanut vakuuttua (tietty varaus toki pitää silti olla) siitä, miten hyvin eri tapahtumat saadaan sidottua yhteen. Jackson kyllä kertoi aiemmin, että he joka tapauksessa filmaavat ensi vuonna materiaalia, joka saattaisi tulla pidennettyihin (yay!) julkaisuihin kahdesta leffasta; sittenhän tämä paisui kolmeksi ja on näin ollen teoriassa mahdollista, että kakkosleffaa, joka ei vielä ole täysin valmis, ainakaan loppupäästä, muutetaan alkuperäisestä suunnitelmasta niin, että kolmosleffa tuntuu sopivammalta. Käytännössä se voi olla Dol Guldur -episodien venyttämistä, Ereborin valtakunnan ja Laakson uudelleenperustamisen käsittelyä, Moria-juttuja tai vastaavaa, Sormuksen sodan pohjustusta tai mitä tahansa tuolta väliltä.

On mahdollista, että kolmosleffa on "dokumentaarisempi", vieläkin laajempi, ainakin jos uusia näyttelijöitä ei oteta mukaan lyhyellä varoitusajalla. Sauronin paluu Mordoriin varmaan jollain tapaa esitellään (Silmä leimahtaa torniin, nazgûlit palaavat jne?) ja Sarumanin lankeaminen ja Valkoisen Neuvoston vaiheet Viiden armeijan taistelun jälkeen käsitellään varmaan myös.

--tämä kolmas Hobitti-leffa kuulostaa katastrofilta.

Riski on olemassa, mutta en voisi olla enempää eri mieltä. :D Ehkä olen liian paatunut fani.

Summa summarum, Hobitti-leffat vaikuttavat olevan (ainakin ensimmäinen osa) enemmän "sadunomaisia", kuin TSH:t, kuten asiaan kuuluu, mutta vastaavasti faneille tärkeää materiaalia on varmaan suhteellisesti enemmän, sillä Jackson on ollut innoissaan mahdollisuudesta kuvata liitemateriaalia mukaan. Näistä tullee "tärkeitä tapahtumia Auringon kolmannella ajalla -leffoja" ja itse pidän ajatuksesta.

On makuasia, pitikö Jacksonin tavasta toteuttaa TSH elokuvana. Itse pidin ennen kaikkea eri kulttuurien toteutuksesta ja varsinkin pidennettyjen versioiden yksityiskohtien rikkaudesta ja kaikesta "väärin" menneestä huolimatta elokuvista kokonaisuutenakin, vaikka paljon kirjassa rakastamiani asioita jätettiin kylmästi pois ja se millä ne korvattiin oli kaikkea muuta kuin miellyttävää.

Uskon kolmannen "Hobitin" olevan hyvä veto, sillä... Lisää Tolkienia elokuvamuotoon? Kyllä kiitos. Jackson todennäköisesti jättää Keski-Maan kuvaamisen näihin leffoihin, joten on hyvä, että hänen TSH-elokuvilla alkanut työnsä saa tällaisen täydennyksen. Piti Jacksonin tavasta tehdä näitä elokuvia tai ei, kunnioitan sitä, että hän haluaa "uudelleenlämmittää"Tolkienin kirjoittamia tapahtumia elokuvillaan. TSH:n menestys ja Hobitin mutkattomuus kirjana (->lisää pelivaraa samaan aikaan ja sen jälkeen tapahtuneelle) antoivat Jacksonille näiden kanssa vapaammat kädet ja se lupaa hyvä. Olen joistakin asioista eri mieltä Peter Jacksonin kanssa. En pidä kaikista ratkaisuista joita hän TSH:n kanssa teki. Mutta kunnioitan hänen työtään suuresti, olen tähän mennessä nauttinut siitä julmetun paljon ja luotan häneen. Varmaan tulen joistain asioista hakkaamaan päätä seinään Hobittienkin kanssa (
), mutta joka tapauksessa odotan innolla.

Pointti on, että minusta on hyvä asia, että Jackson jättää meille kuusi Tolkien-elokuvaa.

Monen mielestä Alien leffoje on kolme liikaa, Indyt olisivat saaneet jäädä kolmanteen ja jokainen uusi Adam Sandler leffa olisi saanut jäädä enemmistön mielestä tekemättä.

Pakko lisätä Star Warsin "uusi trilogia" tuon listan jatkeeksi. Monen mielestä se on paha. [/off-topic]
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 31, 2012, 11:58:43 kirjoittanut Rantsu »
*Tumblr
Instagram

Poissa Prosper

• Vuotislainen
« Vastaus #20 : Marraskuu 03, 2012, 19:13:40 »
Onko kukaan muu pannut merkille että Kili näyttää jossain kuvissa vähän Mikko Leppilammelta? xD

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
« Vastaus #21 : Marraskuu 03, 2012, 23:12:43 »
Onko kukaan pannut merkille, etteivät nämä "kääpiöt" kauheasti näytä kääpiöiltä? Kokoonsa nähden he ovat hyvin hentorakenteisia, kuin helokesi-hobitit, vaikka kääpiöiden piti olla vankkoja ja jäntteriä.
Constantem decorat honor

Poissa Prosper

• Vuotislainen
« Vastaus #22 : Marraskuu 03, 2012, 23:22:08 »
Joo. Aika hottis-kääpiöitä nämä nuoremmat ainakin. ;) Eikö leffoissa muka ole tarpeeksi haltia-kauneutta? Fitwig ainakin löytyy. Öö. :')

Poissa Giladra Carrion

• Kuolonsyöjä
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Pottermore: ShieldFang27063
« Vastaus #23 : Joulukuu 12, 2012, 13:34:49 »
Viime yönä näin viimeinkin kaiken odotuksen jälkeen tuon ekan osan. Odotin Sormustrilogian perusteella Jacksonilta melko paljon ja periaatteessa nuo odotukset täyttyivät, vaikka näin jälkeenpäin tapahtumia uudelleen kelaillessa siellä oli kohtia, jotka jäivät häiritsemään.

Onko kukaan pannut merkille, etteivät nämä "kääpiöt" kauheasti näytä kääpiöiltä? Kokoonsa nähden he ovat hyvin hentorakenteisia, kuin helokesi-hobitit, vaikka kääpiöiden piti olla vankkoja ja jäntteriä.
Tuo kääpiöiden ulkonäkö todellakin häiritsi. Muuten kuin koon puolesta noita olisi vaikea edes tunnistaa kääpiöiksi. Jos verrokiksi ottaa vaikkapa Gimlin, joka oli Sormustrilogiassa huomattavasti onnistuneemmin toteutettu kääpiö, ero on häiritsevä. Kääpiöitä on erilaisia ja Thorinin sopikin olla joukosta erottuva, vaikka toi jostain syystä mieleen Mortensenin Aragornin. :D
“We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars.
But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off.”

Poissa simiblaa

• Se toinen torni
  • Vuotislainen
  • you're in ruins
« Vastaus #24 : Joulukuu 12, 2012, 15:22:43 »
oioioi!! <123456

RAKKAUS noita Hobitti elokuvia kohtaan :3  iskä oli kattomassa just viimeyönä sen ekan osan Hobitista ;D
 Tykkään tosi paljonpaljon J.R.R Tolkienin kirjoista joista olen Lotrit lukenut jo muutamaan otteesen ja
Hobitin olen lukenut vasta pari kertaa :) ne on mahtavia kirjoja ;)

Käyn katsomassa Hobitin elokuvissa tuossa lähiaikoina :)
Uskon että se on hyvä koska Peter Jackson ja J.R.R Tolkienin kirja :))

Aivan uskomaton sen Tolkienin mielikuvitus !
En osaa edes ajatella että jollain olisi sellaista ( Toki Rowlingkin on mahtava ! )
Yhteisnide Lotrista on aina jossain laukussa tai kainalossa koska
riippuvuus c:
I've been locked inside your heart shaped box for weeks..

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
« Vastaus #25 : Joulukuu 12, 2012, 17:57:45 »
Uskon että se on hyvä koska Peter Jackson ja J.R.R Tolkienin kirja :))

Minun mielestäni se oli aikas hyvä Jacksonista Huolimatta. Hän oli taas tehnyt kaikenlaisia turhia muutoksia ja lisäyksiä, muttei tällä kertaa onnistunut sotkemaan alkuperäistä tarinaa liian pahasti. Iso osansa onnistumisessa on imo myös LotR-leffoja huomattavasti paremmalla näyttelijäkaartilla. Varsinkin Martin Freeman on nappivalinta hobitiksi, noin sata kertaa parempi kuin yhden ilmeen kiiltokuvapoju Elijah Wood.
Constantem decorat honor

Poissa Sieppi

• Tukintolvana
  • Vuotislainen
« Vastaus #26 : Joulukuu 13, 2012, 16:28:02 »
Eilen kävin kaverin kanssa katsomassa Hobitin. Vihdoin ja viimein... Sitä olikin jo odotettu melkein vuosi.

Alussa oli ihanaa, ku näki TSH-leffoista tutun Repunpään, Konnun, Bilbon ja Frodon. Koko elokuvan ajan oli myös mukavaa nähdä vanhoja tuttuja paikkoja ja henkilöitä; Elrond, Galadriel, Saruman...

Radagastin hahmo oli yllättävän mukava. Itse ajattelin hänet kovin erilaiseksi. Kääpiöitä jahtaava jättiörkki Azog oli taas kammottava ilmestys. Martin Freeman oli kuin syntynyt Bilboksi. Kaikki ne ihanat ilmeet ja eleet. ^.^

Leffan yksi parhaimpia kohtia oli Bilbon ja Klonkun arvuuttelu ja mieleen jäi erityisen vahvasti kohta, jossa Bilbo säästi Klonkun hengen ja pakeni sitten Sumuvuorilta.

Leffan ansiosta olen alkanut myös arvostaa kääpiöitäkin. Ennen en ole oikein välittänyt heistä, mutta nyt kun näki Yksinäisen vuoren valtakunnan ja pääsi kunnolla tutustumaana kääpiöihin, mielipiteet on vähän muuttuneet.

Poissa Jessie

• Sanomaton
  • *
« Vastaus #27 : Joulukuu 13, 2012, 19:44:15 »
Itse olin eilen myös katsomassa Hobitin ensi-illassa ja ihan ensin on kyllä pakko sanoa että yllätin ihan itsenikin miten reagoin kun elokuva alkoi.  Heti nimittäin kun tuttu musiikki ja keski-maa tuli ruutuun niin kyyneleet vain valuivat :D Ihan nolona yritin sieltä rillien alta sitten pyyhkiä silmiäni, kun kaikki muut istuivat tyynen rauhallisina paikallaan. Ehkä se kertoi vaan sen miten valtava tunneside minulla on Sormusten Herroihin ja oikeastaan koko Tolkienin maailmaan. Onneksi sitten jossain kohtaa rauhoittelin itseni ja pystyin taas keskittymään leffaan. Lopussa meinasi taas tulla vähän samaa kyynelehdintää, muutaman ihanan kohdan myötä.

Noin muuten tykkäsin elokuvasta kyllä älyttömästi! Mielestäni se eteni juuri oivallista vauhtia, tarina ei vaan edennyt järkyttävällä vauhdilla eteenpäin vaan hahmot oikeasti saivat syvyyttä. Näyttelijävalinnat olivat passeleita, itselläni ei edes kääpiöistä ollut valittamista. Jotenkin vain ajattelin että kai niitäkin on vähän eri ruumiinrakenteisia ;) Martin Freeman oli kyllä loistava, Ian Mckelleniä ei koskaan voi hehkuttaa tarpeeksi, jos jossain näyttelijässä on karismaa niin hänessä.

Lainaus käyttäjältä: Sieppi
jäi erityisen vahvasti kohta, jossa Bilbo säästi Klonkun hengen ja pakeni sitten Sumuvuorilta.

Tämä oli todella pysäyttävä kohtaus, varsinkin kun tietää mitä kaikkea se Klonkun hengen säästäminen tulevaisuudessa merkitsee. Hieno kohtaus kertakaikkiaan!

Ja musiikki. Howard Shore ei vaan koskaan petä, taas aivan täydellinen suoritus. :) Pää on vielä ihan pyörryksissä mutta odotukset kyllä täyttyivät ja ylittyivät!
♥ Pottereita vuodesta 1999 ♥
“Dumbledore's man through and through, aren't you Potter?"
"Yeah I am," said Harry. "Glad we straightened that out.”

Poissa Prosper

• Vuotislainen
« Vastaus #28 : Joulukuu 13, 2012, 19:53:21 »
Martin ylitti odotukseni. Hän toi todella paljon elokuvaan. Ja ne siniset silmät... <3 Hänen Bilbonsa oli täydellinen. Bilbo on kautta aikojen yksi lempihahmoistani, joten rima on aika korkealla. Ja hän veti nappisuorituksen, aww...

Leffa oli tosi upea ja tunteethan siinä nousi pintaan. Jotenkin en saanut tarpeeksi - eikä onneksi tarvinnutkaan, kun kaksi leffaa lymyää horisontissa. >D Kirjan fanina kaikki muutokset tietty on vähän ampiaispesään sohimista, mutta olin jo etukäteen päättänyt katsoa niiden ohi ja vain nauttia siitä mitä minulle tarjotaan. Ei leffojen tarvitse tai kuulu olla kirjojen pilkkutarkkaa 'jäljennöstä' - nekin ovat omaa taidettaan ja voivat tuoda oman näkökantansa pöytään.

Musiikki oli tosiaan yksi semmoinen juttu joka herätti heti tunteet. Ja päätös oli ihan loistava... Yksinäinen Vuori ja Smaugin silmä... Rastas joka rikkoi etanan kuorta vuoren seinää vasten... ah ja voih.

Poissa Gil

• Vuotislainen
  • Pottermore: LightHowl8815
« Vastaus #29 : Joulukuu 13, 2012, 22:37:56 »
Kävin kattomassa tänään Hobitin ja pidin siitä paljon. Jotkut kohdat olivat vähän että jaa mutta muuten hyvä leffa. Katoin Hobitin 3D näytöksenä enkä saanut siitä minkäänlaista päänsärkyä, huonoa oloa tai muutakaan mitä kai jotkut on siitä saanu. Välillä vaan tuntu että jotkut liikkeet meni liian nopeasti sen nopeamman fpr luvun takia, mutta se ei ollut yhtään huono.

Voisin harkita meneväni kattomaan uudestaan.

Poissa Isetom

• Vuotislainen
    • Livejournal
  • Pottermore: PurpleFang101
« Vastaus #30 : Joulukuu 13, 2012, 23:15:42 »
Kävin myös katsomassa tänään ja hyvähän se odotetusti oli. Tuli välillä vaan sellainen olo, että huumoria viljeltiin ehkä liikaakin -  toisaalta minä saatoin nauraa myös kohdille, joita ei ollut edes tarkoitettu hauskoiksi. Itse kirjakaan ei ole niin raskasta luettavaa kuin TSH-trilogia, joten kaipa se on ihan sopivaa että elokuvakin on vähän "kevyempi".

Kieltämättä paljon vaikuttavia kohtauksia ja kauniita maisemia ja hienoa musiikkia. Ja onhan tietysti myös nostalgia, joka toi oman pikku lisänsä elokuvaan. :)
through the warmthest cord of care
your love was sent to me

Poissa Tatti

• monikirjoinen ilmestys
  • Vuotislainen
  • Nauru pidentää ikää!
  • Pottermore: RoseKey750
« Vastaus #31 : Joulukuu 16, 2012, 12:20:09 »
Kävin katsomassa Hobitin eilen ja on pakko sanoa, että se alitti odotukseni.
Itse en ole lukenut kyseistä kirjaa, mutta olisin kuitenkin odottanut leffalta enemmän.

Ensin hyvät jutut: Musiikki, aaaw ihanaa ja ne maisemat! Martin Freeman oli mahtava ja Klonkku myös :) Alku oli aivan ihana. Mukana oli minusta mukavaa vitsikkyyttä ja tunnelma oli letkeämpi kuin Taru sormusten herrasta-leffoissa. Pidin siitä.

Mutta arvon Hobitti-fanit ja muut, älkää vihatko minua, tämä on vain oma mielipiteeni :)
PS! Se pupukelkka oli just mahtava!

Tatti

//Lisäsin kunnon spoileritagit, kaiken varalta :) -Zenz
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 18, 2012, 19:23:49 kirjoittanut Tatti »
"Aah, niinpä tietysti", Ron sanoi ja läimäytti otsaansa, "Unohdin, että me jahdataan Voldemortia kirjastoautolla." :)

Poissa Rantsu

• Vuotislainen
« Vastaus #32 : Joulukuu 16, 2012, 13:14:10 »
Katsoin tuon, viimeinkin, eilen. Kovasti pidin. Paljon oli sellaista, jota olisi ehkä voinut viilailla, mutta kokonaisuus oli todella miellyttävä; mytologiaa on hyödynnetty yllättävän hyvin ja ilman isompia kömmähdyksiä ja Radagast on kaikessa Jar-Jar Binkseilyssään tosi symppis ja tavallaan on ihan hyvä, että hänestä voitiin tehdä... no, outo.

Mutta joo... kasaan ehkä jossain vaiheessa ajatukseni vähän johdonmukaisempaan muotoon, vaatinee toisen katsomiskerran. Joka tapaukessa, jotain mietteitä:

Joo, eli kovasti pidin. Koska pelivaraa oli enemmän ja lähdemateriaali tarjoaa laajempia mahdollisuuksia hyvään elokuvakerrontaan ja LOTRien pohjustukseen, pidin tästä jollain tapaa enemmän kuin LOTR-leffoista. Elokuvan huiput eivät olleet aivan yhtä sykähdyttäviä (tosin jatko-osat ehtivät vielä muuttaa tämän), mutta toisaalta perusmeno lämmitti niin kovasti mieltäni, että hymyilin vain tyytyväistä hymyä leffan ajan. Tolkienista vähemmän innostuneet voivat katsoa minua vaivanneita asioita, esimerkiksi
läpi sormien, mutta toisaalta taas elokuva pitkästyttää heitä varmasti enemmän, ainakin noin yleensä. Joka tapauksessa: hieno ja vivahteikas satuseikkailu, joka lataa jatko-osille hiton kovat panokset piippuun.
*Tumblr
Instagram

Poissa Ara

• Huffleclaw
  • Vuotislainen
  • "I solemly swear I am up to no good."
  • Pottermore: WildWave21968
« Vastaus #33 : Joulukuu 16, 2012, 17:36:16 »
Osaan edelleen olla kyllä ihan fiiliksissä, vaikka näin vasta torstaina elokuvan! Näyttelijät olivat kyllä ehdottomasti hyviä. Martin Freeman onnistui mielestäni hyvin roolissaan, vaikka aina välillä minulle tuli ihan fiilis, että tuossa on Uuden Sherlockin tohtori John Watson. Ja on se kumma, kun tiesin Uuden Sherlockin itse Sherlockin näyttelijän Benedict Cumberbatchin näyttelevän pariakin roolia Hobitissa, ja tuli katsottua molempien perään sillein hyvin fanimaisesti - vaikka Benedict antaakin niille hahmoille vain äänet. Outoa.

Ja sitten tänään ehdin lukaista Helsingin Sanomissa ja Nyt-liitteessä olevat jutut, jotka avarsivat mukavasti taustaa tähän juttuun, että todellakin kolme elokuvaa Hobitista.
Jos ei ole lukaissut juttuja eikä jostain syystä kykenekään, niin lyhyesti näistä jutuista, että Jackson kertoi näissä teksteissä, että Tolkienilla on ollut paljon suunnitelmia Hobitti-kirjaa varten jo, mutta oli karsinut ne pois. Varmasti suunnitelmat ja nämä lisäjuonet, joista Jackson mainitsi, niin on päätynyt Jacksonin korville, helposti varmaan Christopher Tolkienin kautta, joka oli kiinnostunut isänsä työstä, ja tästä on saatu lisämateriaalia elokuvaankin - tietenkin varmasti jotain on turhaa, mutta kun kyseessä on elokuva, niin kannattaa tehdä selkeästi saman tien.

Ja mitä nyt, kun jotkut täällä on valitelleet että elokuva olisi ollut jotenkin itsestään selvä ja arvattavissa tapahtumat, niin kirjanlukeneille tietenkin elokuva on aika arvattavissa. Ja jos on yhtään lukenut tai nähnyt TSH-trilogian ja sattuu huomanneen Jacksonin jotain erityisiä piirteitä elokuvaohjaajana voivat myös arvata helposti tapahtumia.
Pidän myös siitä, että Jackson on kuuliainen Tolkienille ja ei ala muokata ehdoin tahdoin muokkaamaan tarinaa - tarinahan muuttuu väkisinkin mukana, jos hahmot, jotka kuolevat jäävät henkiin tai hahmot, jotka eivät kuole kirjassa, tapetaan elokuvassa.
"Maailman ihanin puuskuh!" (Jenaminya)

Poissa Prosper

• Vuotislainen
« Vastaus #34 : Joulukuu 16, 2012, 20:21:34 »
Ja on se kumma, kun tiesin Uuden Sherlockin itse Sherlockin näyttelijän Benedict Cumberbatchin näyttelevän pariakin roolia Hobitissa, ja tuli katsottua molempien perään sillein hyvin fanimaisesti - vaikka Benedict antaakin niille hahmoille vain äänet. Outoa.

Benny teki myös Smaugin motioncapturen + äänen ja Necromancerin motioncapturen miinus äänen, jonka teki joku muu.

Rantsulla oli muuten hyviä pointteja, joista osasta olin täysin samaa mieltä. Radagastin jänisrekeen minulla ei tosin ole mitään mielipidettä! XD

Poissa Rantsu

• Vuotislainen
« Vastaus #35 : Joulukuu 16, 2012, 21:14:01 »
Täytyy vielä erikseen hehkuttaa Sir Ian McKellenin Gandalfia. Hahmo loistaa kenties vieläkin enemmän kuin LOTR-leffoissa, ehkäpä siksi, että siinä missä LOTReissa piti karsia kaikesta, on Hobittiin voitu lisätä vähän kaikenlaista ja näin ollen hahmolla on tilaa loistaa. Gandalf on samalla Hobitin sanavalmis ja toimelias velho ja suuria huolia koko Keski-Maan kohtalosta kantava istarin jäsen, joka uupumatta tekee voitavansa Sauronin pysäyttämiseksi.

Olkoonkin, että käsikirjoitus ottaa (kuten LOTReisakin) vapauksia, niin onhan tämä mahtava repliikki (en usko tämän spoilaavan liikaa, joten olkoon ihan noin):

“Saruman believes it is only great power that can hold evil in check, but that is not what I have found. I found it is the small everyday deeds of ordinary folk that keep the darkness at bay. Small acts of kindness and love."

Siinä Gandalfin ja Galadrielin kohtauksessa oli jotain tosi kaunista. Snif.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 16, 2012, 21:18:07 kirjoittanut Rantsu »
*Tumblr
Instagram

Poissa Ultimate Muumi

• Vuotislainen
  • Like a Boss
« Vastaus #36 : Joulukuu 17, 2012, 19:26:26 »
Juups, kävin muutama päivä sitten tsekkaamassa hobitti-leffan. En ollut Sormusten herroista kiinnostunut, no neloselta kuitenkin tuli se "sormusten vartiat" leffa ja katsoin sen. Joku varmaan arvaakin reaktioni; Se oli tosi hyvä!
Sitten menin katsomaan Hobitin j sekin oli ihan kiva. Alussa en oikein jaksanut katsoa, Repunpääkohta kesti liikaa. Mutta sitten  kun päästiin actioniin niin kiinnostuin. Esim. Kohta jossa Gandalf ampuu tulisia käpyjä oli hauska, samoin kun Frodo meni sinne örkkien leirille. Leffa loppui jotenkin tylysti mutta eikös siitä tullut 3 osaa? se taitaa selittää syyn.
Leffa oli arvioinnissa noin 9puol/10.
Eli melkein täydellinen, odotellen toista osaa :)
"May the odds be ever in your favor!"

Poissa Vispilä

• kermavaahdossa
  • Vuotislainen
  • Pottermore: SkyLight149
« Vastaus #37 : Joulukuu 19, 2012, 17:02:22 »
Yönäytöksessä 12.12.12. klo "12:12" kävin katsomassa i Åbo.

Noo, tykkäsin ihan. Vähän olen yleisesti tuota pitkittämistä vastaan, pakko oli ensin jakaa kolmeen osaan ja sitten yhden osan pituudeksi lähes kolme tuntia.. mitäh. Saman rainan olisi saanut alle kahteen. Samaten oli lisätty jotain mukahauskoja huumorikohtauksia - tuli ihan Potterit mieleen - kuten Radagastin pelleilyt ja sientensyönnit. Muutoin itseäni eivät häirinneet lisätyt kohtaukset, kuten esimerkiksi juuri Sarumanin näkyminen tm.

Ihanasti oltiin saatu kyllä 10 vuotta vanhemmista näyttelijöistä jopa nuoremman näköisiä kuin LotRissa! Upeaa. Poikkeuksena Sir Ian McKellen, hän näytti vain entistä rähjäisemmältä ja näin... onneksi suoritus pelasti senkin. Innolla odotan myös näkeväni Legolasin taas. Saa tosin nähdä milloin ehdin ensi vuonna leffan käydä katsomassa, kun inttiin minut määräsivät ensi kesästä lähtien.
Tänään on hyvä päivä auttaa.

Pääsykoe-, treeni- ja ruokablogi.

Poissa Raparperi

• Pahislynkkarikerhon puheenjohtaja ;)
  • Vuotislainen
« Vastaus #38 : Joulukuu 19, 2012, 21:18:37 »
Ah, olen niin fiiliksissä tästä!

Vietin laatuaikaa pikkuveljen kanssa ja vein sen kattomaan Hobittia. Enkä kyllä pettynyt!

Jossain vaiheessa tuli Star Wars -vibat, kun tässäkin on tavallaan alkuperäinen trilogia ja nyt tulee uusi, joka sijoittuu aikaan ennen alkuperäistä. Kaikenkaikkiaan elokuva kokonaisuutena paikkasi pienenpienet heikkoutensa enemmän kuin hyvin, jään malttamattomana odottamaan seuraavia osia. Suosittelen ehdottomasti katsomista!
"Muikkunen, ota airo."

Solemn Spoiler Alert -blogi tv-addikteille ja lukutoukille ;)

Poissa Rantsu

• Vuotislainen
« Vastaus #39 : Joulukuu 20, 2012, 19:45:53 »
Vähän olen yleisesti tuota pitkittämistä vastaan, pakko oli ensin jakaa kolmeen osaan ja sitten yhden osan pituudeksi lähes kolme tuntia.. mitäh. Saman rainan olisi saanut alle kahteen. Samaten oli lisätty jotain mukahauskoja huumorikohtauksia - tuli ihan Potterit mieleen - kuten Radagastin pelleilyt ja sientensyönnit. Muutoin itseäni eivät häirinneet lisätyt kohtaukset, kuten esimerkiksi juuri Sarumanin näkyminen tm.

Makuasioitahan nämä, mutta itse olen taas tuon kolmeen osaan ajamisen kannalla; tarinan kliimaksit jakautuvat näin järkevämmin, sillä vain kahteen osaan jakaessa olisi kakkosesta tullut melkoista mättöä. Ja minusta on vain hienoa, että isomman skaalan tapahtumia on otettu mukaan, kuten Valkoisen neuvoston kokous, vaikka ylimysten määrää onkin karsittu ja muutenkin toki asioita hieman yksinkertaistettu. Ylipääätään pidin elokuvan viipyilevästä tahdista ja siitä, miten se lataa kovat panokset piippuun kahdelle jatko-osalle.

Ihanasti oltiin saatu kyllä 10 vuotta vanhemmista näyttelijöistä jopa nuoremman näköisiä kuin LotRissa! Upeaa. Poikkeuksena Sir Ian McKellen, hän näytti vain entistä rähjäisemmältä ja näin... onneksi suoritus pelasti senkin.

McKellenin suoritus oli tosiaan upea, mutta minä taas pidin hahmon ulkonäöstäkin. Hän ei varsinaisesti näyttänyt paljoa vanhemmalta, mutta elokuva on toki kuvanlaadultaan huomattavasti LOTReja tarkempi... Muutenkin Gandalf, kuten ylempänä olen jo hehkuttanut, oli minusta aikailailla parhautta.

Minusta Elrond oli yllättävän kiva. Hahmo ei ollut aivan yhtä "mulkero" kuin LOTReissa. :) Galadriel oli jotenkin "lämpimämpi" ja sitä on varmaan haettukin.

Pakko vielä todeta, että Sarumanin pilkka Radagastia kohtaan oli minusta todella hienoa saada elokuvaan, vaikka sitten sienikommentin muodossa. Jos ei muuta, niin repliikki linkittyy hienosti Sarumanin kuuluisaan kommenttiin Gandalfin kessunkäytöstä:
"Your love of the halflings' leaf has clearly slowed your mind."
*Tumblr
Instagram

Poissa Eriya

• Tähtienyö
  • Vuotislainen
« Vastaus #40 : Joulukuu 21, 2012, 11:16:04 »
Ajattelin ihan samaa, se oli ihana! <3
Awawa rakastin<3
Mutta jotain mun omia mielipiteitäni:

En vaan osaa sanoa mitään pahaa. Mun mielestä leffa oli ihana. No, ehkä aavistuksen liikaa taistelua, mutta... Ei sekään siinä niin haitannut. Se oli täydellisyys. Oon vieläkin ihan fiiliksissä ja eilen pompinkin pitkin Turun kaupungin katuja ja kaverin kanssa siteerattiin leffaa koko ajan. Eli jos joku näki teinitytön joka selitti koko ajan jotain ja hyppeli ja pomppi eikä pysynyt hiljaa, se olin minä. :)

// En tiedä miks tähän tuli ikäänkuin kaksi lainausta...?

//Muokkasin oikeannäköiseksi :) -Zenz
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 21, 2012, 22:15:58 kirjoittanut Zenzibar »
I'm on a road of broken dreams and I need to know why
Seek the truth through lies to be my guide
I'm in a world of doubt and trust, can't deny 

Poissa Ara

• Huffleclaw
  • Vuotislainen
« Vastaus #41 : Joulukuu 22, 2012, 05:46:07 »
Ja on se kumma, kun tiesin Uuden Sherlockin itse Sherlockin näyttelijän Benedict Cumberbatchin näyttelevän pariakin roolia Hobitissa, ja tuli katsottua molempien perään sillein hyvin fanimaisesti - vaikka Benedict antaakin niille hahmoille vain äänet. Outoa.

Benny teki myös Smaugin motioncapturen + äänen ja Necromancerin motioncapturen miinus äänen, jonka teki joku muu.

Juu, juuri niiden perään katsoinkin sillein, että ah! Ihan fiiliksissä olin, ja elouvissa kaverini toisella puolella oleva paljastui Sherlock-faniksi, joka ei ollut tiennyt Necromancerin ääni-jutusta - tosin olin kyllä saanut kuvan, että Benny olisi tehnyt sen äänen myös...

Poissa Prosper

• Vuotislainen
« Vastaus #42 : Joulukuu 22, 2012, 10:05:52 »

Juu, juuri niiden perään katsoinkin sillein, että ah! Ihan fiiliksissä olin, ja elouvissa kaverini toisella puolella oleva paljastui Sherlock-faniksi, joka ei ollut tiennyt Necromancerin ääni-jutusta - tosin olin kyllä saanut kuvan, että Benny olisi tehnyt sen äänen myös...

Jos niin on niin enempi parempi... ;)

Poissa Impendimenda

• Haltijaprinsessa
  • Vuotislainen
  • Pottermore: ScarletNewt17286
« Vastaus #43 : Joulukuu 22, 2012, 12:27:55 »
Kävin katsomassa tuon ensimmäisen Hobitin viime lauantaina Ilta / yö näytöksessä, joka loppui vähän yli kahdentoista yöllä. Olen vieläkin ihan fiilareissa ja ihkutan koko elokuvaa tuon tuostakin. Opettelin jopa seuraavana päivänä soittamaan tämän Misty Mountais Cold- laulun, mitä kääpiöt siinä aika alussa laulavat. Edelleen sitä soittelen ihan innoissani.

Minusta on ihan hyvä, että elokuvat on laitettu kolmeen osaan, niin ei tarvitse jättää mitään pois. Kolme tuntia ensimmäisessä osassa on juuri siinä hyvän ja huonon pituuden rajamailla. Pahaa sanottavaa minulla ei oikeastaan ole.

Londonholic.

Poissa Ara

• Huffleclaw
  • Vuotislainen
« Vastaus #44 : Tammikuu 03, 2013, 03:12:32 »

Poissa simiblaa

• Se toinen torni
  • Vuotislainen
  • you're in ruins
Hobitti-leffat
« Vastaus #45 : Tammikuu 05, 2013, 16:08:54 »
Uiui.. :)

Kävin kattoo tossa äsken (okei, kauan aikaa sitte..)
sen Hobitin ja on MAHTAVA!! oikeesti..

Haluisin nähä uuestaa muttaku en tiiä et onkse enää ees elokuvissa ja näi..

Ihmettelen ku Hobitti kirjasta on saatu tehtyä kolme jotai 9 tunnin elokuvaa ku
Hobitti kirja on kuiteki paljo lyhyenmpi ku mikää Lorteista... :D

Ja Peter Jacksonin kaikki elokuvat (mitä oon nähny) ni on tosi hyviä ni se on vähä hyvä :D
I've been locked inside your heart shaped box for weeks..

Poissa Rantsu

• Vuotislainen
« Vastaus #46 : Tammikuu 05, 2013, 22:35:14 »

Ihmettelen ku Hobitti kirjasta on saatu tehtyä kolme jotai 9 tunnin elokuvaa ku
Hobitti kirja on kuiteki paljo lyhyenmpi ku mikää Lorteista... :D

Kolme noin kolmen tunnin elokuvaa, koko trilogian kesto on varmaan lähellä sitä yhdeksää tuntia. :D Ja noissa leffoissa on paljon materiaalia Sormusten herran liiteteksteistä, eli elokuvissa kerrotaan muista saman aikaisista tapahtumista Keski-Maassa. Tulevissa elokuvissa "isoa kuvaa" hyödynnetään varmaan vielä lisää. :) Hahmot tarvitsevat myös aikaa, joten pituutta tulee jo siitä. Kirjassahan kääpiöt ovat aika onttoja ja merkittäviäkin tapahtumia kuitataan muutamalla lauseella, joten elokuva paisuu väkisinkin. :)
*Tumblr
Instagram

Poissa Greenfinch

• Vuotislainen
  • don't let the muggles get you down
« Vastaus #47 : Huhtikuu 12, 2013, 22:41:06 »
Olin katsomassa ensi-illassa, mutta teatteri, jossa olin, oli varsin tyhjä. Lipunmyyjäkin ihmetteli, kun minulla oli lippu valmiina ostettuna.

Olen lukenut kirjasta noin puolet, pidemmälle, kuin mihin elokuva jää, mutta en muista kirjassa olleen Radagastia tai Azogia. Onko Radagastia ja Azogia ollenkaan kirjassa?

Poissa Rantsu

• Vuotislainen
« Vastaus #48 : Huhtikuu 13, 2013, 00:09:07 »
Olen lukenut kirjasta noin puolet, pidemmälle, kuin mihin elokuva jää, mutta en muista kirjassa olleen Radagastia tai Azogia. Onko Radagastia ja Azogia ollenkaan kirjassa?

Molemmat mainitaan, mutta kumpikaan ei esiinny. Radagastin osuudet on sovellettu Lord of the Rings -kirjoista, niiden liitemateriaalista ja tietysti käsikirjoitustrion päästä. Azog-juonen idea tulee myös liitteistä, kääpiöiden historiasta, mutta juttua on muunneltu aika rajusti elokuviin. Kirjojen mukaanhan Dain, joka astuu mukaan seuraavissa elokuvissa, tappoi Azogin Morian porteilla.
*Tumblr
Instagram

Poissa Prosper

• Vuotislainen
« Vastaus #49 : Huhtikuu 13, 2013, 10:44:02 »

Molemmat mainitaan, mutta kumpikaan ei esiinny. Radagastin osuudet on sovellettu Lord of the Rings -kirjoista, niiden liitemateriaalista ja tietysti käsikirjoitustrion päästä. Azog-juonen idea tulee myös liitteistä, kääpiöiden historiasta, mutta juttua on muunneltu aika rajusti elokuviin. Kirjojen mukaanhan Dain, joka astuu mukaan seuraavissa elokuvissa, tappoi Azogin Morian porteilla.

Dain on suosikkikääpiöni! Tälläisinä hetkinä nämä muutokset ottavat vähän pannuun :D Muttaah...

Poissa Rantsu

• Vuotislainen
« Vastaus #50 : Huhtikuu 13, 2013, 12:08:29 »
Dain on suosikkikääpiöni! Tälläisinä hetkinä nämä muutokset ottavat vähän pannuun :D Muttaah...

Niinpä, niinpä. Ymmärrän muutoksen toisaalta Thorinin hahmon ja Azogin kosto -juonikuvion kannalta (jonka tarpeellisuudesta voi toki olla montaa mieltä), mutta takauma olisi ollut todella hieno tapa esitellä Dain, vaikka sitten Thorinin rinnalla taistelleena tai jotain. No, nyt Dainia joudutaan odottamaan vielä...
*Tumblr
Instagram

Poissa Dewie

• Vuotislainen
  • Pottermore: HazelNight86
« Vastaus #51 : Huhtikuu 14, 2013, 12:14:10 »
Radagast ja Azog mainitaan kirjassa, mutta kummallakaan ei ole noin isoa roolia kuin mitä elokuvassa on.
Olen esihistoriallinen käärme joka ulvoo ja murisee! -Pikku Myy-

Poissa Gil

• Vuotislainen
« Vastaus #52 : Huhtikuu 14, 2013, 12:37:51 »

Voisin tarkentaa vielä ainakin sen verran näitä aiempia viestejä niin että Radagast mainitaan vain niin että Gandalf kertoo Beornille, että hän (Gangalf) on velho kuten Radagast jonka Beorn tuntee. Azog mainitaan vain silloin kun Gandalf antaa avaimen Thorininille että Azog tappoi Throrin Thorinin isoisän Morian porteilla, ja toistamiseen silloin kun mainitaan Bolg Azogin poika. Azoghan tosiaan kuoli Azanulbizarin taistelussa, Dainin tappamana.

//Edit: Muutin Azanulbizarin oikeaan muotoon.
// Edit 2: poistin ylimääräsen m:n Beornin lopusta
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 23, 2013, 17:14:12 kirjoittanut Gil »

Poissa Prosper

• Vuotislainen
« Vastaus #53 : Huhtikuu 14, 2013, 15:14:56 »

Voisin tarkentaa vielä ainakin sen verran näitä aiempia viestejä niin että Radagast mainitaan vain niin että Gandalf kertoo Beornillem, että hän (Gangalf) on velho kuten Radagast jonka Beorn tuntee. Azog mainitaan vain silloin kun Gandalf antaa avaimen Thorininille että Azog tappoi Throrin Thorinin isoisän Morian porteilla, ja toistamiseen silloin kun mainitaan Bolg Azogin poika. Azoghan tosiaan kuoli Azambusiasin taistelussa, Dainin tappamana.

Miksiköhän niiden piti saada juuri Azog Thorinin viholliseksi näissä leffoissa? IMO Bolg olisi ollut paljon järkevämpi valinta.

Poissa Stargazer

• astrum metallum
  • Vuotislainen
  • we were here
  • Pottermore: CrimsonScale68
« Vastaus #54 : Kesäkuu 12, 2013, 11:18:35 »
The Desolation of Smaugin traileri.

En nyt osaa sanoa mitään järkevää, näyttää loistavalta kuten ensimmäinenkin. Haluan nähdä sen leffan nyt enkä puolen vuoden päästä. Odotus on julmaa.
To be rich is to seek, to relive the memory

Poissa Rantsu

• Vuotislainen
« Vastaus #55 : Kesäkuu 12, 2013, 17:37:53 »
Eeppisiä asioita, asioita, joiden toimivuus jää nähtäväksi ja tosi paljon hienoja asioita. Hämmennystä ja sitten taas hienoja asioita.

Haltiapainotteinen traileri, siinä missä ykkösosalla oli kääpiöpainotteinen. Mukavaa kontrastia.

Vaikuttaa hyvältä. Vähän pelottaa, että tähänkin ängetään liikaa turhia toimintakohtauksia, mutta tällä kertaa niille löytyisi ainakin enemmän oikeaa merkitystä: Sauronin heräily, eli kaikenlaiset kummallisuudet Viher-- siis Synkmetsässä varmasti vaivaa Thranduiliakin ja näin ollen Azogia ja muita juttuja saadaan varmaan sidottua isoon kuvaan vähän paremmin.

Gandalfin visiitti Dol Gulduriin ja elokuviin lisätty Rhudaurin "High Fells" hautoineen tulevat olemaan mielenkiintoisia juttuja, odotan innolla. Parin minuutin perusteella ei voi sanoa mitään, mutta ainakin tämän kakkososan miljööt ja tapahtumien sitominen siihen kuuluisaan Isoon Kuvaan on ehkä helpompaa ja loogisempaa, tai siis suorempaa kuin paikoitellen ykkösosassa; näin ollen tasapainoilu Hassun Hobitin ja "Tie Sormuksen sotaan" -kuvioiden välillä toiminee tällä kertaa suhteellisen hyvin, kun PJ:n ilmeisesti näissä elokuvissa suosimia toimintapläjäyksiä voi ammentaa vaikka siitä Synkmetsän tilanteesta, eikä kivijäteistä.

Ykkösosasta pidin kovasti ja siinä on julmetusti mahtavia asioita, alkaen rytmistä ja eri elementeistä, jotka on saatu mukaan. Kokonaisuutta kuitenkin varjostaa toimintakohtausten toteutus, paikoitellen huono tasapainoilu LOTR-henkisen synkistelyn ja toisaalta Hobitin kommellusten välillä ja jotkut ehkä vähän hätäiset ratkaisut. Asioita vähän viilailemalla ykkösosa olisi ollut minusta paljon ehjempi, mutta toisaalta trilogiapäätös varmaan osaltaan vähän hankaloitti sen kasaamista, mutta epäilemättä palvelee kakkosta: koko tarinan järkevämpi jakautuminen on minusta jo yksin peruste tälle trilogiasovitukselle. Kahden elokuvan mallissa kakkososa olisi ollut suurinpiirtein pelkkää mättöä. Yhden elokuvan mallissa liitteitä ja muuta taas ei olisi mahdollisia Dol Guldur -flashbackeja lukuunottamatta hirveästi ollut ja ottaen huomioon, että tämä on todennäköisesti viimeinen elokuvavisiitti Keski-Maahan hyyyyvin pitkään aikaan, pidän siitä, että PJ lähti tälle isommalle tielle. Arvostan ja pidän tähän asti myös työn tuloksesta. Jatkoa odotellessa!

Tällaisia sekavia fiiliksiä minulla. Ehkälen vielä vähän liian tohkeissani tuosta, niin paljon hienoja asioita tuohon trailerinpätkään mahtui.

Jonkun lohikäärmeen pääkin tuossa vilahti. :3

"Was that an earthquake?"
"That, my lad... was a dragon."

Balin. Aina yhtä äijä.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 12, 2013, 17:42:26 kirjoittanut Rantsu »
*Tumblr
Instagram

Poissa Renefer

• Koira
  • Aurori
  • *
  • Teidän alhaisuutenne Renefernefernefer
« Vastaus #56 : Kesäkuu 12, 2013, 20:49:36 »
Onkohan mahdollista, että niillä on tekniikka parantunut? :D

Minua ei Tolkien kiinnosta kärpäsen vertaa, ei ennen eikä jälkeen leffojen, joten en osaa sanoa mitään kirjojen ja elokuvien maailman vastakkainasettelusta. Ensimmäisen Hobitti-elokuvan aikaan yritin kuitenkin tsempata ja katsoin pari pätkää, mutta olin kyllä aika pettynyt. Vaivasi hahmojen kasvojen muovisuus aivan älyttömästi jo pelkästään trailerissa, joten en viitsinyt mennä murehtimaan elokuviin asti. Muovimaisuus on monien pelien helmasyntejä ja tuntui päässeen valloilleen trailerissakin, mikä oli sääli. Onneksi liikkeet eivät sentään olleet yhtä kankeita... Mutta musta on vastenmielistä katsoa kumisia naamoja eikä miljöö tehnyt muutenkaan kamalaa vaikutusta. Uudessakin trailerissa näkyi niin selvästi joistakin kohtauksista, että jeps, pienoismalli. x)

Mutta tekniikasta - se hyvä puoli uusimmassa trailerissa tosiaan oli, ettei ollut ihan niin puutuneita naamoja. Tai ehken vaan huomaa sitä haltioista, kun niiden kasvoilla ei muutenkaan tapahdu mitään...
Muista tervehtiä alakuloisia lintuja
POISSAOLEVAINEN
Toistaiseksi lopullisesti.

Poissa Rantsu

• Vuotislainen
« Vastaus #57 : Kesäkuu 12, 2013, 23:13:02 »
Kirjanahan hobitti on seikkailutarina eikä masiivisen eeppinen maailmanpelastus niin kuin Sormusten herra, ja tämä välimuoto on vähän häiritsevä. Hobitista ei hengi samanlainen kohtalontuntu kuin Lotrista, muttei kyseessä ole ihan kepeäkään satu. Välillä tämä häiritsee.

Ja juuri siitä syystä pitäisin siitä, että elokuvilla olisi selkeä linja tämän asian suhteen. Liitemateriaalit ja mm. Keskeneräisten tarujen kirjan Erebor-retki osoittavat,  että Hobitin tarinasta saa motiivien ja isompaan kuvaan sitomisen kautta paljon irti ja paikoitellen LOTRiin liittäminen toimi ykkösessä tosi hyvin. Mutta sitten välillä kaikelta vedetään matto jalkojen alta, kun uhrataan kivijäteille valtava toimintakohtaus ja pudotellaan seuruetta hiisitunneleissa miten sattuu; ilmeisesti fysiikan lait eivät päde Sumuvuorten alla sitäkään vähää, mitä ne normaalisti elokuvissa pätevät.

Ja onhan Hobitti jo lähtökohtaisesti hankala saada tunnelmansa puolesta sovitettua ikään kuin osaksi LOTR-leffojen jatkumoa, mutta minusta se on paikoitellen onnistunut mainiosti. Oletan kaiken ykkösoassa ontuneen kuitenkin toimivan kakkososassa huomattavasti paremmin.

Mutta hienolta näytti ja nyt vasta tajusin, että Legolasta on ollut ikävä. Ja trailerissa vilahtavaa Bard Jousimiestä veikkaisin kirjan ja rooliin valitun näyttelijän naaman perustellaa uudeksi Aragorn-supermieheksi. :)

Joo, Bardin roolissa on vähän samoja piirteitä. Olen saanut sen käsityksen, että elokuvaan Bardista tehdään vähän hämy, karu ja vivahteikkaampi kaveri kuin kirjoihin, osittain ehkä juuri siksi, että haluavat pesäeroa Aragorniin. Ehkäpä hieman samaan tyyliin kuin mitä Faramirille tehtiin elokuvissa?
*Tumblr
Instagram

Poissa Rantsu

• Vuotislainen
« Vastaus #58 : Lokakuu 01, 2013, 22:05:49 »
No, tänään se tuli. Vuoden kovin fangasmi. Palautuminen on vielä pahasti kesken, mutta höpötän silti jotain.

Jo trailerien ja juonipaljastusten perusteella useat eri tarinakuviot näyttäisivät toimivan tässä osassa luontevammin. Ne toimivat ykkösessäkin niin, että trilogiaratkaisu oli enemmän kuin perusteltu, mutta esim. Azog (tässä muuten mainio artikkeli Azogista) ja Radagastin Eriador-visiitti olivat vähän hätäisesti tehty. Nyt ilmassa on merkkejä siitä, että kokonaisuus toimisi tosi, tosi jouhevasti. Pidän mm. Beornin leffa-taustoituksesta, jota en nyt lähde tässä yhteydessä kuitenkaan spoilaamaan.

Mutta. Trailerista. Ensinnäkin, B. Cumberbatch Smaugin äänenä. Toimii. Toimii NIIN hyvin. Gandalfin kävely Dol Guldurin älyttömän siistillä sillalla. Viimeistään siinä vaiheessa väristykset. Ja se eräs välähdys... Voi kyllä, voi kyllä. Upea tapa esittää se, mitä Dol Guldurin ja Synkmetsän tapahtumat merkitsevät mm. Sormuksen sotaa ajatellen.

“We have been blind. And in our blindness, our Enemy has returned.”

Tämä traileri oli eeppisin asia pitkään aikaan. Ja se on jo jotain tällaisena leffavuonna.
*Tumblr
Instagram

Poissa Gil

• Vuotislainen
« Vastaus #59 : Marraskuu 23, 2013, 17:19:41 »
Onkos kukaan täällä katsellut tota Odottamattoman matkan Extended editionia mikä ilmestyi viime viikon perjantaina? Itse ostin siitä sen DVD version kun ei ollu Bluray versiota just sillon saatavilla ja toisaalta en ois voinutkaan katsoa sitä vanhemmilla vielä viikonloppuna. Minä pidin niistä uusista ja pidennetyistä kohdista sillä ne aukas niitä elokuvan tapahtumia hyvin etenkin alun Erebor kohtauksen pidennys ja Elrondin ja Gandalfin keskustelu ennen valkoisen neuvoston kokousta. Lisäkohtauksina olleet laulut oli hauskoja lisiä elokuvaan. Lisä matskut oli kaikki mielenkiintoisia omilla tavoilla, sillä oli hauskaa saada tietää miten noita elokuvia on tehty.

Poissa Rantsu

• Vuotislainen
« Vastaus #60 : Marraskuu 23, 2013, 17:50:47 »
^Minäkin tykkäsin. Lisäminuutteja ei ollut niin paljoa LOTR:n vastaaviin verrattuna, mutta toisaalta suurin osa pidennetyistä ja kokonaan uusista kohtauksista oli hienosti asioita taustoittavia tai sitten ihan hauskoja, jopa molempia. Tuo Gandalfin ja Elrondin keskustelu oli suosikkejani. Ja onhan siinä kääpiöspärdöilyssäkin puolensa.

Ja toki lisämateriaaliakin on tuntitolkulla, jospa nekin jossain välissä katsoisi. LOTR-leffojen Extended editioneissa oli huikeat lisämateriaalit ja vähempää en odota nytkään.
*Tumblr
Instagram

Poissa Prosper

• Vuotislainen
« Vastaus #61 : Joulukuu 08, 2013, 14:44:22 »
Enää alle viikko! :) Tänä vuonna en pääse ensi-illassa Hobittia katsomaan, vaan täytyy sinnitellä sinne lauantain näytökseen asti... mur. Ihania haastatteluja ja muita sen sijaan katselen, mutta hirveästi enempää ei tee mieli spoilaantua. Uutuden viehätys on yksi elokuvien suurimmista tehokeinoista.

Poissa Gil

• Vuotislainen
« Vastaus #62 : Joulukuu 11, 2013, 22:21:26 »
Onkos täällä käyty kattelemassa tota Smaugin auttioittamaa maata vielä. Itse kävin katsomassa sen tänään. Laitan spoilerin alle joitain mietteitäni elokuvasta vaikka ne saattavatkin vielä muuttua kun oon nähnyt elokuvan uudelleen ja toipunut muutenkin siitä elokuvasta.

Poissa Rantsu

• Vuotislainen
« Vastaus #63 : Joulukuu 12, 2013, 00:30:01 »

Minä tykkäsin. Tykkäsin niin pirusti. Kunhan olen ajatukseni kasannut ja ainakin toisen kerran käynyt katsomassa, saatan olla kykeneväinen analyyttisempaankin arvioon.

Oi että oli mahtavaa.
*Tumblr
Instagram

Poissa Simbelmynë

• Iltahämärä
  • Vuotislainen
  • Pottermore: MistMoon155
« Vastaus #64 : Joulukuu 13, 2013, 16:23:33 »
Oli kyllä upea leffa!! Wau. Odotukset oli tietty tosi korkealla, mutta ne kyllä täyttyivät lähes kaikilta osin ja toisaalta taas ylittyivät yllättäviltäkin tahoilta. Kävin yöensi-illassa katsomassa, ja eilen illalla toisen kerran. Edelleenkin paljon sulateltavaa.

"Hogwarts will always be there to welcome you home." - J.K. Rowling

07.07.2011 <3

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
« Vastaus #65 : Joulukuu 14, 2013, 12:16:55 »
Kävimme eilen 11-vuotiaani kanssa katsomassa leffan ja tykkäsimme. Se oli minun mittapuullani kyllin erilainen kuin kirja, etteivät erot enää haitanneet. Pikemminkin Tolkienin Hobittiin löyhästi pohjautuva fantasiaseikkailurymistely kuin varsinainen Hobitin elokuvasovitus. Oli kaunista ja vaikuttavaa katsottavaa siellä täällä, oli vatsan pohjasta naurattavaa, välillä jo absurdiksi kääntyvää menoa, oli pari oikeasti koskettavaa kohtausta ja kaupoan päälle hyvä Bilbo (vaikkei osannutkaan kävellä äänettömästi) ja maanmainio Gandalf.

Kaiken kaikkiaan itsenäisenä teoksena ihan viihdyttävä elokuva, jonka jaksaa ehkä joskus katsoa uudelleenkin.
Constantem decorat honor

Poissa Prosper

• Vuotislainen
« Vastaus #66 : Joulukuu 15, 2013, 16:54:16 »
No niin! Toinen osa Hobitista nähty. Kaiken kaikkiaan kokemus oli hyvinkin positiivinen. Tässä hieman mieleeni putkahtaneita juttuja.
PLUSSAT:
- Nopea tempo. Tässä ei enää ollut niitä ensimmäisen leffan ylipitkitettyjä kohtauksia. Katsoja ei päässyt tylsistymään.
- Musiikki. Se oli todella lumoavaa ja sitä jäi monesti kuuntelemaan.
MIINUKSET:
- Tempo oli välistä niin nopea, että yksittäiset kohtaukset, tapahtumat ja hahmot eivät päässeet kehittymään tarpeeksi.
- Liikaa ylimääräisiä asioita (mm. Azogin örkkijoukot, Taurielin ja Kilin romanssi) jotka kuormittavat tarinaa.

Minua ei periaatteessa häirinnyt TaurielxKili-paritus niin paljon kuin luulin sen häiritsevän. Olihan se toki aivan turha ja naurettava lisäys tarinaan (miksi missään elokuvassa ei voi olla vahvaa naishahmoa, ILMAN että häneen liitetään romanssi?), mutta pystyin ohittamaan sen olankohtauksella ja muutamalla pitkästyneellä haukotuksella. Kaksimieliset "mitä minulla on housuissani"-vitsit eivät kyllä missään nimessä kuuluisi keskimaahan, Merlinin parta sentään...

Örkkien näkeminen joka ikisessä käänteessä ärsytti enemmän kuin tämä turha romanssi. Heihin kyllästyi jo ekassa leffassa eikä heihin tässäkään leffassa mitään uutta oltu onnistuttu laittamaan. Lisää vain taistelua, se tuntuu olevan Jacksonin motto. Myös Gandalfin haahuilut siellä sun täällä jäivät aika valjuiksi. Ja tarviiko sitä Galadrielia joka paikkaan tunkea?... Myös Beorn jäi harmittamaan, mutta ei ollut yllättävä pettymys. Jotenkin arvasin, ettei hänen hienouttaan tulla näissä leffoissa tajuamaan.

Hyvää oli Bardi, josta oli onnistuttu tekemään yllättävän mielenkiintoinen ja sympaattinen hahmo. Pidin myös Järvikaupungin Isännästä ja itse asiassa koko järvikaupungista. Smaugilla oli muutama hätkähdyttävän kaunis kohtaus, mutta hahmo jäi suht värittömäksi eikä tehnyt samanlaista vaikutusta kuin kirjassa. Kiva oli kuitenkin katsella Bilboa ja lohikäärmettä.

Parhaimpia olivat ne kohtaukset, joissa oli vain Bilbo tai Bilbo ja yksi muu hahmo. Martin Freeman on kyllä aivan loistava roolissaan. Hyvin huvittavaa ja miellyttävää katseltavaa. Alku oli myös erinomainen. Breessä taas! Ah ja voi. :)

Poissa Helmiina

• Tonttu vain ei saa unta
  • Vuotislainen
  • Älä häiritse! Luen Harry Potteria!
« Vastaus #67 : Toukokuu 01, 2014, 14:40:55 »
Hep, täällä on vielä yksi Taru Sormusten Herrasta/ Hobitti-fani! *hyppii innosta*
Kävin katomassa ykkösen ja kakkosen Hobitista, ja kolmosta odotan kuin kuuta nousevaa. Ovatkohan saaneet samanlaisen mahtavan tunnelman aikaan kuin kakkosessa, hekottelin ääneen yhessä kohdassa, anteeksi jos joku kuuli leffasalissa naurua, se olin minä, joka siellä yksinään hörisi, mutta en sano sen enempää, minä en spoilaa. :)
"Puh?"
"No mitä, Nasu?
"Ei mitään", vastasi Nasu hiljaa.
"Tarkastin vain, että olet vielä ystäväni".

Poissa Nordamien

• Laitapuolen hyökkääjä
  • Vuotislainen
« Vastaus #68 : Toukokuu 14, 2014, 18:15:48 »
Mitäs porukka on mieltä tuosta kolmannen osan nimimuutoksesta ? There and Back Again vaihtui Battle of the Five Armies -nimen alle.. Muuttaako tämä kenties jonkun odotuksia leffan suhteen ? Itselle tuo oli ainakin jonkunsortin pettymys, koska nyt tuon nimenkin perusteella jo ollaan menossa entistä kauemmaksi kirjasta. Tietenkin pakostikin tulee mieleen, että yritetään nyt epätoivoisesti saada enemmän Sormusten Herra -vibaa mukaan eeppisillä sotimiskohtauksilla, että saataisiin katsojia takas teattereihin. Kyllähän tuo kakkososa hivenen lipputuloissa jäi ensimmäiselle osalle ja jos meininki jatkuu samana tai vielä heikompana lippuluukuilla niin ei hyvät heilu Warnerin toimistolla. Leffoihinhan on upotettu niin käsittämättömät määrät dollareita, että päästäkseen edes omille teatterikierroksen aikana, pitäis ne tuotot pompata seittemänsadan miljoonan paremmalle puolelle.

No, toisaalta en pane kyl pahemmin vastaankaan, että saadaan lisää örkkejä ja rytinää ruudulle, mutta.. no joo, jää nähtäväksi. Ensimmäinen osa oli ylipitkän puuduttava, toisesta olisi kanssa voinut kolmanneksen sahata pois, vaikka roima parannus olikin ensimmäiseen osaan verrattuna. Toivottavasti kolmasosa saa edes 10% siitä maagisuudesta mitä Sormustrilogiassa oli, silläkin päästäis jo pitkälle.
I hate hippies, those basterds ate mah cookies !

Poissa Gil

• Vuotislainen
« Vastaus #69 : Toukokuu 16, 2014, 22:02:50 »
Mustakin toi uus nimi on vähän tönkkö, mutta toisaalta Batle of Five Armies nimi yrittää varmaan saada huomiota kiinnitettyä loppu taisteluun enemmän kuin Bilbon Kontuun palaamiseen.

Entiiä sitten kumpi on loppupeleissä parempi nimi Sinne ja Takaisin vai Viidenarmeijan Taistelu.

Poissa Rantsu

• Vuotislainen
« Vastaus #70 : Toukokuu 17, 2014, 20:40:58 »
Itse olen kohtalaisen luottavainen kolmososan suhteen, joskin pelkään, että muutamat potentiaaliset tunnelmoinnit ja yhteydet Sormustaruun jäävät vähemmälle. Aineksiahan kolmososaan on tosi paljon, jopa yllättävän runsaasti. Pelkästään Järvikaupunki-Thranduil-Erebor-Bilbon rooli -politikointikuviosta saa paljon irti.

Mitä nimeen tulee, olisin tykännyt alkuperäistä yksittäisen elokuvan nimenä huomattavasti enemmän, mutta toisaalta koko Hobitti-trilogian extended-boksin nimenä "There and Back Again" on kenties vieläkin siistimpi. Ykkösosan pidennetty oli vähäisistä lisäminuuteista huolimatta yllättävän paljon teatteriversiota parempi, minä tosiaan tykkäsin temmosta ja pidin ongelmana lähinnä Azog-kuvion toteutusta ja käsittämätöntä potentiaalin haaskausta. Kakkosessa ongelmaksi taas muodostuu lukuisten teemojen ja tapahtumien aivan liian vaihtelevantasoinen toteutus/tulkinta ja jo puuduttavaksi käyvä mäiske ja vauhti.

Puutteistaan huolimatta Hobitti-trilogia on tarjonnut paljon hienoja hetkiä, jotka näistä(kin) leffoista, kaikkine puutteineen, enemmän kuin osiensa summia. Vähän sama juttu minun kohdallani kuin joissain Potter-leffoissa, joita katsoessa fiilikset ja eleet vaihtuvat ärsyyntymisestä ja tuskastumisesta elokuvatulkinnan ratkaisuihin aina lämpimään fanihymyyn ja huikeisiin fiiliksiin.

Desolation of Smaugin pidennettyyn versioon on muuten luvassa ainakin parikymmentä lisäminuuttia, mielenkiinnolla odotan! Ilmeisesti näemme viimein Thráin...
*Tumblr
Instagram

Poissa Gil

• Vuotislainen
« Vastaus #71 : Toukokuu 21, 2014, 23:41:26 »
OIkeesti. Musta tuntuu että noi 20 lisäminuuttia ovat tosiaan tarpeen tohon DoSiin koska nykysellään se on aika poukkoileva.

Poissa Helmiina

• Vuotislainen
« Vastaus #72 : Toukokuu 25, 2014, 15:49:03 »
Itse suhtaudun leffan nimen vaihtoon hiukan epäluuloisesti, vaikka ymmärrän, että nimellä halutaan ehkä houkutella enemmän katsojia paikalle, mutta kaipa pelkään, että nimenvaihdos vesittää jotenkin mielikuvan siitä, että nyt vaarat on voitettu, ja herra Reppuli palaa rauhalliseen Kontuun ja omaan kotikoloonsa.
Pidän kyllä kunnon tomitapläjäykisistä elokuvissa, kunhan niitä maustetaan sopivasti huumorilla ja rauhallisemmilla kohtauksilla, jotta voi hetken renoutua kepeä naurunvirne naamallaan tai ihan vain nauttia rauhallisesta hetkestä ennen seuraaavaa ryminäräminää.

Kakkosleffan aikanahan meinasin tipahtaa penkiltäni, kun sain hillittömän naurunpuuskan yhdessä kohdassa, ja kiemurtelin sinä sitten kuin kyykäärmeen puremana, ja koetin jotenkin vaimnentaa itsepäisen naurun, äiti vaan sanoi jälkeenpäin, että olin nauranut leffassa ihan puoliääneen. :D
"Puh?"
"No mitä, Nasu?

Poissa Helmiina

• Vuotislainen
« Vastaus #73 : Joulukuu 13, 2014, 20:36:05 »
Itse suhtaudun leffan nimen vaihtoon hiukan epäluuloisesti, vaikka ymmärrän, että nimellä halutaan ehkä houkutella enemmän katsojia paikalle, mutta kaipa pelkään, että nimenvaihdos vesittää jotenkin mielikuvan siitä, että nyt vaarat on voitettu, ja herra Reppuli palaa rauhalliseen Kontuun ja omaan kotikoloonsa.
Vika Hobitti-leffa oli kyllä aikamoinen rätminärytäkkäelokuva, sitä rauhaa ei paljoa ollut :D
En nyt spoilaile enempää, mutta varsinkin
ei sitten millään sopinut minusta leffatrilogiaan, mielipiteitä tästä?
Muuten oli kyllä hyvä ja mahtava leffa, kiitos team Peter Jackson!
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 13, 2014, 20:46:26 kirjoittanut Helmiina »
"Puh?"
"No mitä, Nasu?

Poissa Gil

• Vuotislainen
« Vastaus #74 : Joulukuu 14, 2014, 00:22:46 »
Mäkin kävin kattomassa Batle of Five Armiesin keskiviikkona päivänäytöksessä. Tykkäsin joistain kohista enemmän kuin toisista

Poissa Raparperi

• Vuotislainen
« Vastaus #75 : Joulukuu 15, 2014, 20:47:51 »
Oivoi. Oivoi. OIVOI.

"Muikkunen, ota airo."

Poissa Rantsake

• Ei mikään surkkimus
  • Vuotislainen
  • Pottermore: SparksWolf20852
« Vastaus #76 : Joulukuu 15, 2014, 21:06:51 »
Okei, tuli tossa vähän aikaa sitten itsellänikin tuo viimeinen Hobitti katsottua... En ole lukenut kirjana, mutta nyt kun viimeinenkin leffa on katsottu, voisin lukaista kirjana, että tiedän mikä osa oli "totta" ja mikä ei.

Pakko kyllä sanoa, että tää viimeinen ei kuitenkaan ollut minusta yhtä hyvä ku ne kaks edellistä...
"Tuntematonta me pelkäämme, kun katsomme kuolemaa ja pimeyttä, siinä kaikki."
- Harry Potter ja Puoliverinen prinssi

Poissa Raparperi

• Vuotislainen
« Vastaus #77 : Joulukuu 16, 2014, 00:28:11 »
Pakko kyllä sanoa, että tää viimeinen ei kuitenkaan ollut minusta yhtä hyvä ku ne kaks edellistä...

Minulle tuli sellainen olo, että nyt kun Hobititkin on saatu finaaliin, niin tulevienkin sukupolvien pitäisi ensin katsoa Lotrit ja sitten vasta palata Hobiteilla ikäänkuin taustatarinaan, eikä niin että ensin kolme Hobittia ja sitten Lotrit. En tiedä miksi, täytyy itse joskus pitää maraton ja kokeilla kummin päin tuntuu paremmalta, mutta tällä hetkellä on tälläinen fiilis.
"Muikkunen, ota airo."

Poissa Ruby

• Vuotislainen
  • Taika on valtaa.
« Vastaus #78 : Joulukuu 16, 2014, 20:03:50 »
Mäkin kävin lauantaina katsomassa vikan Hobitin. Tykkäsin kyllä, niinkuin molemmista muistakin Hobitti -leffoista, vaikkei ne Sormusten Herrojen veroisia olekaan.
Ennen leffan näkemistä olin ihan varma että tuun itkemään kokoajan, mutta ihme kyllä, en itkenyt missään kohti ollenkaan.

Luin muuten joku päivä lehtijuttua jossa J.R.R. Tolkienin poika valitteli sitä kuinka Peter Jackson on pilannut hänen isänsä elämäntyön elokuvillaan. Hobitti -leffojen tapauksessa voin ymmärtää tämän mielipiteen, mutta Tolkienin poika sanoi tämän jo Sormusten Herra -elokuvien jälkeen. Mun mielestä ne on kyllä tosi uskollisia kirjoille.

Mitäs mieltä te olette tästä?
"They're taking the hobbits to Isengard!"

Poissa Azura

• ENFJ
  • Vuotislainen
  • do not go gentle
    • parasomnia
« Vastaus #79 : Joulukuu 16, 2014, 21:31:09 »
Itsekin kävin pari päivää sitten katsomassa uusimman Hobitin. Lähes koko ikänsä Lord of the Rings-leffojen kanssa varttuneena tunnelma salista lähtiessä oli aika haikea - siinä ne sitten olivat. Toisaalta olin kiitollinen - nyt kun kaikki leffat ovat tulleet, voi näistäkin järjestää yhtä eeppisen maratonin kuin Star Warseista tai Harry Pottereista :)

Totuus Hobitti-leffoistahan on, että ne eivät vedä vertoja alkuperäisille. En ole koskaan juuri välittänyt siitä, onko elokuva kirjalle uskollinen vai ei. Tietenkin se on plussaa, esimerkiksi Game of Thrones-tv-sarjahan on ihan äärettömän kirjauskollinen. Toisaalta olen aina kohdellut elokuvia ja kirjoja itsenäisinä teoksina, joita ei tulisi verrata toisiinsa. Muuten tulee vain paha mieli. Ymmärrän täysin, että monisataasivuista kirjaa ei millään ole mahdollista saada mahdutettua kolmetuntiseenkaan elokuvaan. Tärkeintä on minusta se, millainen sanoma elokuvalla on. Elokuvan perimmäinen tehtävä on minusta liikuttaa, herättää ajatuksia ja inspiroida, ei esimerkiksi noudattaa käsikirjoitusta sanasta sanaan. Se, että näyttelijä heittäytyy ja tuo mukanaan jotain jota ei oltu alun perin edes käsikirjoitettu tuo elokuvaan jotakin aitoa. En koe, että huonosti kirjaa noudattava kirja pilaa kenenkään elämäntyötä. Se on itsenäinen adaptaatio, ja sitä tulisi sellaisena kohdella. Vain silloin se on haitaksi, kun kirjoja aletaan kohdella alempiarvoisena tai ne unohdetaan elokuvan vuoksi. Lord of the Rings-elokuvien kanssa näin on ehkä osittain käynyt, koska harva jaksaa esimerkiksi lukea kirjat niiden hitauden ja pituuden vuoksi. Hobittien kanssa juttu on toinen. Koko kolmeen elokuvaan jakaminen on minusta rahastusta eikä se olisi ollut juonen kannalta tarpeellista.

Toisaalta nautin Hobitti-elokuvasarjasta runsaasti. Ajoittain pitkittäminen oli jopa tylsää, sillä tuntui siltä, että tarina ei kulkenut oikein mihinkään suuntaan. Toinen negatiivinen asia minusta oli runsas CGI:n käyttö. Kun katsoo nykypäivän Behind the Scenes-kohtauksia, kaikki on kuvattu vihreää taustaa vasten. Vanhoja LOTR:eja kuvatessa näyttelijät olivat hyvin todentuntuisia, sillä he osasivat eläytyä paremmin aitoon ympäristöön. Hobitti-elokuvien näyttely on ajoittain kökköä juuri siksi, että vihreää taustaa vasten on hieman hankalampaa pyrkiä esittämään olevansa aidossa tilanteessa. Toisaalta CGI näyttää myös todella hyvältä: esimerkiksi Smaug oli ilmiömäisen upea.

Moniin henkilöhahmoihin oli tuotu myös uudenlaista syvyyttä, josta pidin. Etenkin Bilbon, Gandalfin ja Legolaksen tarinat yhtenäistyivät ja heistä oppi paljon uutta. Uutena tulleet hahmot kuten Thorin ja kääpiöt, Tauriel ja Thranduil olivat omilta osiltaan hyvinkin syvällisiä hahmoja, jotka eivät toimineet vain ruudun täytteenä, vaan oikeasti toivat paremmin esille hahmojen motiiveja. Jos esimerkiksi Thranduil olisi jätetty niin suppeaksi mitä hän on kirjoissa, en olisi ollut läheskään yhtä inspiroitunut henkilöhahmojen ahneudesta mitä elokuva toi esille. Jokainen vuoren aarteita havitteleva oli omalla tavallaan ahne, ja teki sen vuoksi ties minkälaisia tekoja. Tässä tapauksessa henkilöhahmojen muokkaaminen paransi tarinan  ymmärrettävyyttä ja teemojen ymmärtämistä. Myös Filin ja Taurielin suppeahko rakkaustarina toimi jollakin tapaa, etenkin kun sitä peilasi Legolaksen perheen taustatarinaan.

Ehkä kaikista eniten nautin tässä uudessa trilogiassa siitä, miten se täydensi alkuperäistä trilogiaa ja toi sen uudelleen eloon. Olin jo jokseenkin unohtanut keskimaan hienouden, kunnes Peter Jackson toi sen uudelleen esiin näiden elokuvien avulla. Ja vaikka suurin osa olikin studiossa kuvattua, se toimi elokuvissa. Se oli audiovisuaalisesti vaikuttavaa ja koskettavaa. Bilbo ja Thorin olivat kenties suosikkihahmojani, joissa tapahtui eniten kehitystä tarinan aikana. Bilbo oli myös hyvää comic reliefiä elokuvan synkkyyden keskellä :)

Jos siis unohtaa kirjoihin vertaamisen, elokuvatrilogia on oikein hyvä, ja suosittelen myös tuon kolmannen elokuvan katsomista. Jännitystä, silmänruokaa ja toimintaa riittää!
"For if you're not afraid, how can you be really brave?"

- The Exploits of Moominpappa

Poissa Helmiina

• Vuotislainen
« Vastaus #80 : Joulukuu 17, 2014, 12:34:48 »

Luin muuten joku päivä lehtijuttua jossa J.R.R. Tolkienin poika valitteli sitä kuinka Peter Jackson on pilannut hänen isänsä elämäntyön elokuvillaan. Hobitti -leffojen tapauksessa voin ymmärtää tämän mielipiteen, mutta Tolkienin poika sanoi tämän jo Sormusten Herra -elokuvien jälkeen. Mun mielestä ne on kyllä tosi uskollisia kirjoille.

Mitäs mieltä te olette tästä?

Mun mielestä Hobitti-trilogian vika osa poikkesi aika paljon kirjasta, ja se Tauriel-Kili-rakkaustarina
oli kaiken huippu. Morgoth, kääpiöt ja haltiat ovat vihollisia..
Mutta Lotrithan on tosi kirjauskollisia leffoja. :)
Itse olisin ehkä kaivannut enemmän rauhallisia hetkiä vikaan Hobbittiin
taistelunrytäkän lisäksi, mutta se on vain mun mielipide.
"Puh?"
"No mitä, Nasu?

Poissa Rantsu

• Vuotislainen
« Vastaus #81 : Helmikuu 09, 2015, 21:08:12 »
^Toisaalta Hobitti-leffat noin yleisesti, viimeinenkin osa, ammensi todella paljon Tolkienin kirjoituksista vähän kaiken suhteen. LOTRin ja Hobitin elokuvatoteutuksien kirjauskollisuuden vertailu on mielestäni vähän hedelmätöntä tässä tapauksessa, kun ne on istutettu yhdeksi tarinakokonaisuudeksi, joiden on tarkoitus tukea toisiaan. Näinhän Tolkienkin "retconnailI" Hobittia jälkeenpäin. Näin ollen Hobitin suhteen jouduttiin ottamaan paljonkin vapauksia, jotta asiat saataisiin toimimaan tarpeeksi uskottavasti LOTR-kokonaisuuteen nähden ja niin, että syy-seuraus-suhteet olisivat kirjojakin selkeämpiä, koska no, leffoissa pyritään toki äärimmäiseen selkeyteen, kärjistämälläkin.

Se, miten onnistunutta Tolkienin materiaalin muuntelu, muokkailu ja toisaalta myös mittava suora ja epäsuora hyödyntäminen Hobitti-leffoissa onnistui on toki toinen tarina.

Sorrun härskiin mainostukseeen laiskuuteen ja dumppaan tähän linkin blogiini, joka nyt vielä on väkisinkin Hobitti-painotteinen aiheen ajankohtaisuuden vuoksi. Kyllä, tällaiselle Tolkien- ja leffahörhölle pari kuukautta suuntaan tai toiseen itse leffatapauksen ensi-illasta on "ajankohtaista".

Ajatuksia Hobitti-trilogiasta ja Viiden armeijan taistelusta

Tuostakin varmaan huomaa, että se on aika tajunnanvirtaa, eli Hobitti-pärinäni olivat huomattavan mittavat. Suollan varmaan lisääkin jorinaa aiheesta, mutta yritän pikkuhiljaa päästä muihinkin aiheisiin. Mutta siis tuosta voi jonkunlaisen Hobitti-arvion/ajatuskasan/minkälie lukaista, jos innostaa.

Näin lyhyesti todettakoon tälläkin puolella, että mielestäni Viiden armeijan taistelu, jonka olen – heh heh hee – viisi kertaa ehtinyt näkemään, perusteli trilogiaratkaisun hyvin, mutta trilogiamallin ongelma on, että ratkaisu tuli kesken kaiken. Kahden elokuvan mallissa pitäytyminen tai vaihtoehtoisesti alust asti trilogiana toteuttaminen olisivat luultavasti tarjonneet parhaan lopputuloksen tarinan eheyden ja onnistuneiden LOTR-sidosten kannalta. Nyt trilogiaratkaisu toi hyvien asioiden (lisääntynyt motiivien ja tiettyjen hahmojen esittely ja asioiden painotus) lisäksi hätäisen tuntuisia ratkaisuja ja alkuperäisen käsikirjoituspohjan "retconnailua" ja väkinäisiä "boss-fighteja", kaiken kruununa kakkosoan Smaug-mättö.

En tiedä, olisiko mitään oikeasti upeaa menetetty, jos olisikin tullut vain kaksi leffaa ja muhkeat extended editionit niistä, mutta itse liputan kuitenkin trilogiamallin puolesta. Sille on periaatteessa perusteet, mutta ratkaisun ajoitus ja sitä kautta lennosta tulleet ongelmat rytmityksessä ja toteutuksessa näkyvät väkisinkin lopputuloksessa. Se ei tietenkään sulje pois sitä, että hyviäkin asioita saatiin.

Mie tykkään kuitenkin. :)
*Tumblr
Instagram