Kirjoittaja Aihe: Dumbledoren ja Kalkaroksen suhde  (Luettu 4488 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Hirmu

• Kirjekyyhky
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Teepannu on muuttunut mäyräksi!
  • Pottermore: FlightLumos2
  • Tupa: Puuskupuh
Dumbledoren ja Kalkaroksen suhde
« : Helmikuu 07, 2012, 11:13:17 »
Tätä asiaa tulen silloin tällöin miettineeksi. Minkälainen suhde loppujen lopuksi oli Dumbledorella ja Kalkaroksella, Tylypahkan rehtorilla ja ex-kuolonsyöjällä? En nyt tarkoita että mitään järisyttävää Dumbbis/Kalkkis -paritusta rivien välistä paljastuisi, vaan ihan yleisesti: miten nuo kaksi erilaista ihmistä suhtautuivat toisiinsa ja millaiset vaikuttimet heillä oli yhteistyön tekemiseen sodan aikana ja myöhemmin?

Dumbledorehan oli käsittääkseni rehtorina jo silloin, kun Kalkaros saapui Tylypahkaan oppilaana. Dumbledore on siis tuntenut hänet lapsesta asti, varmasti huomannut häneen kohdistuneen koulukiusaamisen sekä viehätyksen pimeyden voimiin. Vuosien päästä he sitten kohtaavat sodan eri puolilla, kun Kalkaros anelee Dumbledorea auttamaan Lilyä, jonka murhaamista Voldemort suunnittelee. Dumbledore on ilmeisen kuvottunut siitä, kuinka Kalkaros ajattelee vain itseään, mutta suostuu auttamaan, kunhan Kalkaros tekee vastapalveluksen: hänen täytyy siirtyä Dumbledoren puolelle ja ryhtyä vakoilemaan Voldemortia. Niin Kalkaros sitten siirtyy hyvisten puolelle koko loppuiäkseen, vaikka Lily kaikista varotoimenpiteistä huolimatta kuoleekin.

Ensimmäisenä minulle tulee väkisinkin tunne, että Dumbledore käyttää Kalkarosta ja tämän ahdinkoa armotta hyväkseen. Hän tietää, että Kalkaros tekisi mitä tahansa pelastaakseen Lilyn (ja myöhemmin tämän pojan), ja panee miehen työskentelemään itselleen hengenvaarallisissa tehtävissä. Kun Lily sitten kuolee, Dumbledore ei osoita minkäänlaista myötätuntoa Kalkarosta kohtaan, vaan toteaa, että jos tämä todella rakasti Lilyä, hänen täytyy jatkaa töiden tekemistä Dumbledorelle ja auttaa suojelemaan Lilyn poikaa. Haa-haa.

Onko tämä nyt kylmää hyväksikäyttöä vai suojelua Dumbledoren puolelta? Ehkä hän ajatteli jalosti pitää Kalkaroksen lähellään, jottei tämä enää hairahtuisi pimeyden voimien polulle. Ehkä hän jollain tapaa koki olevansa velvollinen "pelastamaan" Kalkaroksen. Hänhän ei halua antaa Kalkarokselle pimeyden voimilta suojautumisen opettajan virkaa, ilmeisesti peläten, että pimeän puoli alkaisi taas houkuttaa. Mutta: Harryn kuudentena vuonna Kalkaros sitten saa tahtonsa läpi ja pääsee PVS-opettajaksi. Mikä on syy Dumbledoren yhtäkkiseen mielenmuutokseen? Tässä olisi muutama teoria, jotka eivät välttämättä sulje toisiaan pois:
a) Dumbledore tietää, että Kalkaros on oikeasti hommaan pätevin, ja uskoo että hänen opetuksestaan on korvaamatonta hyötyä näinä synkkinä aikoina
b) Kalkaroksen tehtävät vakoilijana ovat osoittaneet, että hänet voi päästää pimeyden voimien äärelle ilman pelkoa "vanhojen tapojen" heräämisestä
c) Dumbledore haluaa antaa jonkin porkkanan siitä hyvästä, että joutuu pyytämään Kalkarosta tappamaan hänet
d) Dumbledore tietää, että Kalkaros joutuu joka tapauksessa jättämään virkansa lukuvuoden lopussa, eikä siksi pelkää palkata häntä kirottuun virkaan.

Joka tapauksessa, loppua kohden Dumbledore osoittaa useaan kertaan luottavansa Kalkarokseen enemmän kuin kehenkään muuhun. Onko hän lopulta kiintynyt mieheen, vai kumpuaako syvä luottamus ainoastaan siitä tiedosta, että Kalkaros rakasti Lilyä ja tekee kaikkensa tämän pojan eteen? Ehkäpä molempia.

Entäs Kalkaroksen suhtautuminen Dumbledoreen? Ainakin syvää kunnioitusta on havaittavissa: Kalkaros tottelee Dumbledoren käskyjä aika lailla mukisematta (noh, pakkohan hänen on). Näyttää myös siltä, että Dumbledore on ainoa henkilö, jolle Kalkaros voi purkaa vähänkin syvempiä tuntemuksiaan. Esimerkiksi Harryn saapuessa kouluun Kalkaros on hetkessä vuodattamassa Dumbledorelle, kuinka töykeä ja isänsä kaltainen poika onkaan. Minusta tuntuu, että Kalkaros tiedosti olevansa lapsellinen, mutta pitää Dumbledorea jonkinlaisena isähahmona, jolle voi huoletta vähän purkaa sydäntään.

Kalkaros myös pelastaa Dumbledoren hengen, kun tämä on hölmöyksissään pannut hirnyrkkisormuksen sormeensa. Tässä kohtauksessa Kalkaros on ilmeisen vihainen Dumbledorelle: tämähän melkein tapatti itsensä! Lukeeko kukaan muu rivienvälistä välittämistä? Mistä muusta syystä Kalkaros olisi niin kiihtynyt? Vai rajoittuuko tuo välittäminen yksinomaan siihen, että Dumbledore on Voldemortin vastaisen rintaman voimakkain henkilö ja siksi tärkeää pitää elossa mahdollisimman pitkään?

Myöhemmin Dumbledore pyytää Kalkarosta tappamaan itsensä (Dumbledoren), mistä Kalkaros ei ole iloinen. Onko Kalkaros todella huolissaan vain sielunsa puhtaudesta, vai tuottaako hänelle tuskaa päästää oppi-isänsä päiviltä? Lisäksi Kalkaros vaikuttaa jossain määrin tuohtuneelta, kun Dumbledore tämänkään suuren pyynnön jälkeen ei suostu kertomaan hänelle kaikkea olennaista Harrysta ja Voldemortista. Miksi? Onko kyseessä puhdas uteliaisuus, vai merkitseekö Kalkarokselle enemmän Dumbledoren luottamus? Koko kouluhan pitää häntä iljettävänä tyyppinä, joten luulisi hänen kaipaavan edes jonkun ihmisen hyväksyntää ja kunnioitusta.

Kuoleman varjelusten Prinssin tarina -luvussa minua hämää vielä eräs seikka. Kalkaroksen täytyy loihtia suojelius näyttääkseen Dumbledorelle, että rakastaa yhä Lilyä. Dumbledore yllättyy, mutta miksi ihmeessä? Luuleeko hän tosiaan että Kalkaros on päässyt Lilystä yli ja alkanut välittää Harrysta? Vai luuleeko hän Kalkaroksen muuttuneen "hyväksi" muuten vain? Minulla oli pitkään aika lailla käsitys, että Kalkaros työskentelee Dumbledorelle pitkin hampain ja vain ja ainoastaan Lilyn vuoksi, mutta Dumbledoren käsitys näyttää olevan toinen.

Ja loppujen lopuksi, oliko Kalkaros uskollisempi Lilylle vai Dumbledorelle? Jos oikein kärjistää, niin hän olisi osoittanut uskollisuutensa Lilylle pitämällä Harryn hengissä ja uskollisuutensa Dumbledorelle kertomalla Harrylle, että tämän täytyy kuolla. Antamalla Harrylle muistonsa hän tulee tehneeksi jälkimmäisen, jolloin näyttää siltä, että Dumbledoren tahto on hänelle ylin laki. Toisaalta voidaan ajatella, että velhomaailman yhteinen hyvä olisi Lilyllekin loppupeleissä tärkeämpää kuin oman pojan henki, ja siinä mielessä Kalkaros pitäytyisi uskollisena myös Lilylle. (Minua on kyllä aina vaivannut se, että kuollessaan Kalkaros uskoo Harryn kuolevan myös, jolloin vuosikausien työskentely pojan hengissäpitämiseksi valuisi vessasta alas. Surullista!)

Mutta mitä mieltä ovat rakkaat vuotislaiset? Onko Dumbledoren ja Kalkaroksen suhde hyötymistä toinen toisistaan, tavallinen rehtori-opettaja-suhde vai jotakin isä-poika-suhdetta jäljittelevää? Itse en sitä ainakaan ihan tavallisena pidä, ja minusta on mukavaa ajatella että Kalkaroksellakin olisi joku isähahmon kaltainen ollut olemassa, kun oma isä ei ilmeisesti siitä parhaasta päästä ollut. Toisaalta Kalkaros on hyvin itsenäinen ja yksikseen viihtyvä henkilö, eikä varmasti antanut itsensä kiintyä liikaa kehenkään, varsinkaan sen jälkeen mitä Lilyn kanssa tapahtui. Mutta nyt suljen suuni/näppäimistöni ja annan teille vuoron! :)

Poissa Fimca Worthleberr

• Vuotislainen
  • Capricorn Ascending
  • Tupa: Korpinkynsi
Vs: Dumbledoren ja Kalkaroksen suhde
« Vastaus #1 : Helmikuu 09, 2012, 21:18:59 »
Tämä on todella mielenkiintoinen aihe ja ansaitsisi kunnolliset, pitkälliset pohdinnat, mutta minulla on nyt tarjota vain pieniä murusia niistä ajatuksista mitä ensimmäiseksi tulee mieleen. (((Sitä paitsi siitä on jo aikaa kun olen viimeksi lukenut kirjat...))) Mutta joka tapauksessa!

Näin ensimmäisen, intuitiivisen kokonaiskuvan kannalta, mikä muodostui kun luin tekstiäsi (hienot pohdinnat Hirmu!), ja muutenkin sen perusteella minkä kuvan olen saanut Kalkaroksesta, on se, että hän tosiaan pitää Dumbledorea jonkinlaisena isähahmona ja on alkanut toden teolla myös välittää hänestä. Kuten sanoit, Kalkaroksen oma isä ei ollut kummoinen, ja Dumbledorella on valtaisia auktoriteetti. Kalkaros selvästi kunnioittaa tällaisia henkilöitä - sitä paitsi Dumbledore antoi hänelle toisen mahdollisuuden, mistä Kalkaros on varmasti myös hyvin kiitollinen. Silti häntä selvästi vaivaa se, ettei Dumbledore luota häneen "tarpeeksi".. luulisin että siinä on nähtävissä jonkinlaista kateutta Harrylle, jonka kanssa Dumbledore tuntuu jakavan paljon enemmän tietoja - vaikka tosiasiahan on, että kellekään Dumbledore ei kerro kaikkea. Mutta hän pitää Harrya selvästi jonkinlaisena "poikanaan", ehkä Kalkaros tietää sen ja on sen tähden kateellinen, loppujen lopuksi siis?

Lainaus
Kuoleman varjelusten Prinssin tarina -luvussa minua hämää vielä eräs seikka. Kalkaroksen täytyy loihtia suojelius näyttääkseen Dumbledorelle, että rakastaa yhä Lilyä. Dumbledore yllättyy, mutta miksi ihmeessä? Luuleeko hän tosiaan että Kalkaros on päässyt Lilystä yli ja alkanut välittää Harrysta? Vai luuleeko hän Kalkaroksen muuttuneen "hyväksi" muuten vain? Minulla oli pitkään aika lailla käsitys, että Kalkaros työskentelee Dumbledorelle pitkin hampain ja vain ja ainoastaan Lilyn vuoksi, mutta Dumbledoren käsitys näyttää olevan toinen.

Olen sitä mieltä, että Dumbledore tosiaan luuli Kalkaroksen alkaneen välittää myös Harrysta, ja että Lily olisi Kalkarokselle pelkkä "muisto". Dumbledorehan ei tajua, kuinka kukaan voi olla pitämättä Harrysta, koska pitää itse pojasta niin paljon. Hän ei tajua katkeruutta ja vihaa, josta Kalkaros ei ole päässyt yli.

Vaikeampaa on päätellä Dumbledoren tunteita Kalkarosta kohtaan, tosin ne ovat muuttuneet Prinssin tarinan perusteella selvästi positiivisempaan suuntaan. Luulen, että lopussa Dumbledore aidosti arvosti Kalkarosta, ja oli pahoillaan tämän puolesta.

Tuosta PVS-pestistä ja luettelostasi olen paljolti samaa mieltä, mutta unohdit yhden asian: liemimestarin paikka oli saatava Slughornia varten vapaaksi. Hänen Hirnyrkki-muistonsa saaminenhan oli sillä hetkellä tärkein tavoite, jopa tärkeämpää kuin Kalkaroksen päästäminen PVS-opettajaksi. Mutta muutkin asiat tukivat päätöstä, kuten mainitsemasi kohta d). Ja miksei myös kohta c)?
Sitä paitsi olihan PVS-opettajapaikan kirouskin varmasti yksi syy pitää Kalkaros poissa siitä.

Tätä kohtaa olen sitä vastoin ihmetellyt, nimittäin Dumbledoren "Please"-pyyntöä juuri ennen kuolemaansa. Mitä hän anelee? Severusta tappamaan itsensä? Mutta eikö se ollut jo selvää pelkästään Unforgivable Vow-loitsun takia? Vai pyytääkö Dumbledore pelastamaan Dracon?
Jatkamaan vakoojan hommia ylipäätään? Vai oliko kyseessä tuo Harryn uhraaminen, jota en tätä keskustelua aikaisemmin ollut tullut edes ajatelleeksi?
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 09, 2012, 21:25:34 kirjoittanut Fimca Worthleberr »
Look, look, keep looking straight into those cold eyes.

Poissa Hirmu

• Kirjekyyhky
  • Vuotislainen
  • Teepannu on muuttunut mäyräksi!
  • Pottermore: FlightLumos2
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #2 : Maaliskuu 01, 2012, 02:41:32 »
Tuosta PVS-pestistä ja luettelostasi olen paljolti samaa mieltä, mutta unohdit yhden asian: liemimestarin paikka oli saatava Slughornia varten vapaaksi. Hänen Hirnyrkki-muistonsa saaminenhan oli sillä hetkellä tärkein tavoite, jopa tärkeämpää kuin Kalkaroksen päästäminen PVS-opettajaksi.
Ah, niin tietysti, olinpa höpsö. :D Tosiaan, Dumbledore oli varmasti valmis ottamaan pienen riskinkin saadakseen Kuhnusarvion kouluun.

Tätä kohtaa olen sitä vastoin ihmetellyt, nimittäin Dumbledoren "Please"-pyyntöä juuri ennen kuolemaansa. Mitä hän anelee? Severusta tappamaan itsensä? Mutta eikö se ollut jo selvää pelkästään Unforgivable Vow-loitsun takia? Vai pyytääkö Dumbledore pelastamaan Dracon?
Jatkamaan vakoojan hommia ylipäätään? Vai oliko kyseessä tuo Harryn uhraaminen, jota en tätä keskustelua aikaisemmin ollut tullut edes ajatelleeksi?
Olen ajatellut, että hän anelee juurikin tappamaan itsensä. Kalkaroshan osoitti useaankin otteeseen vastenmielisyyttä tätä tehtävää kohtaan, senkin jälkeen, kun oli luvannut sen tehdä. Luulenpa jopa, että Kalkaros olisi mieluummin kuollut itse (rikottuaan rikkumattoman valan) kuin tappanut Dumbledoren. Hetken ennen tappoa Kalkaroksen kasvoilla näkyy viha, mikä kertoo luullakseni siitä, kuinka hän inhoaa tehdä sen minkä joutuu tekemään.

Poissa Hartsa

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
    • http://www.freewebs.com/moottoriurheilu05
« Vastaus #3 : Tammikuu 06, 2013, 19:31:46 »
Mielenkiintoinen asia tosiaan. Dumbledore selvästi halveksi Kalkarosta ainakin aluksi kun tämä tuli anelemaan tältä Lilyn suojelemista. Lisäksi Dumbledore tosiaan vaikutti hieman hyväksikäyttäjältä, ainakin aluksi. Myöhemmin heidän suhteensa taisi muuttua ystävällisemmäksi kun he huomasivat miten paljon pystyivät toisiinsa luottamaan ja auttamaan toisiaan. Uskon kyllä, että Dumbledore todella välitti Severuksesta, ainakin loppuvaiheessa. Ja Severus varmasti myös kunnioitti Albusta.

Onko muuten missään kerrottu, miten Dumbledore suhtautui Kalkaroksen epäreiluun opetustapaan? Entä millainen heidän suhteensa oli Kalkaroksen kouluaikoina? Puuttuiko Dumbledore koskaan hänen kiusaamiseensa?
Terve kaikille!

Poissa Undef

• Allons-y!
  • Vuotislainen
  • Pottermore: FangMahogany16903
« Vastaus #4 : Tammikuu 06, 2013, 22:38:49 »
Mun mielestä on sanottu, että Dumbledore ei ollu rehtori Kelmien aikana.

No mut kumminki, musta Dumbledore suhtautu Severukseen ihan samallalailla kuin muihinki oppilaisiinsa silloin, kun Sev oli oppilaana (eikö Dumbledore ollut muodonmuutosten professori silloin?)

Tohon Please-pyyntöön, niin mun mielestä Dumbledore aneli Seviä tappamaan hänet, koska pitihän sen Elder Wand suunnitelman toteutua. Miksi Sevin kasvoilla näkyi vihaa? No eikö niitä kolmea Kirousta pidä tarkoittaa, että se toimii. Ei Sev voi sääliä Dumblea, jos aikoo tehdä Avada Kedavran, vaan hänen piti todella haluta, että Dumble kuolee. Ehkä Sev joutui ajattelemaan, että oli Dumblen syy, että Lily kuoli ja näin Sev sai "syyn" tappaa Dumblen. Olihan Dumble luvannut Seville, että Lily selviää hengissä.
"Kerro liikkeillä tanssijan: minä rakastan, minä välitän vieläkin.
 Kerro maailmassa näytelmän: minä ymmärrän, minä kutsun sielläkin."

Poissa Zenzibar

• Pelastaja katsoi profiiliaan ja läikytti teetä pöydälle
  • Aurori
  • *
  • jouluinen-eskapisti-merirosvo-vampyyri-söpö-skotti
    • Home sweet home
  • Pottermore: BloodNight6399
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #5 : Tammikuu 06, 2013, 22:47:17 »

Oli Dumbledre rehtori jo silloin :) Hän ei ollut rehtori vielä Volden aikana, mutta kelmien aikana kyllä.

//Todiste tästä on ainakin Azkabanin vangissa (?) kun Remus kertoo Harrylle, että pääsi Tylypahkaan vain siitä syystä, että Dumbledoresta tuli rehtori ja hän järjesti Rääkyvän Röttelön ja salatunnelin hänelle.
"You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it." -Robin Williams

Poissa serpensortia

• Aamu-usva
  • Vuotislainen
  • Have a cup of tea.
« Vastaus #6 : Tammikuu 06, 2013, 23:48:26 »
Miksi Kalkaroksen kasvoilla näkyi vihaa?
Luulen syyn olevan juuri siinä, että hän yritti vihata Dumbledorea sillä hetkellä, jotta kirous toimisi.
Ellei sitten rikkumattomalla valalla ollut osuutta asiaan... Sehän on kuitenkin voimakasta taikuutta, ja tuon tietyn tapauksen tarkoitushan oli saada Severus tappamaan Albus, mikäli Draco ei siihen pystyisi. Jos vala tavallaan "huomasi", ettei Draco pystyisi tappamiseen ja että Severus oli sopivassa tilanteessa sauva koholla Dumbbiksen edessä, ja päätti auttaa Seviä "luomalla oikean tunnetilan" Sevin päähän?
Kauhean sekavaa tekstiä :s vaikea selittää yksinkertaisemmin, mitä ajan takaa...
"We'd apologize for being the best house...
But we don't really want to."

Poissa whean

• Vuotislainen
« Vastaus #7 : Kesäkuu 28, 2013, 21:17:28 »
Minusta tuo oli hyvä pointti, että Kalkaros pitäisi Dumbledorea jonkinlaisena isähahmona.
Minä näen kalkaroksen jollain tapaa traagisena hahmona. Hänen lapsuus oli todella kurja, eikä kouluaikojakaan voi kehua. Aika luonnollista että aina hyljeksitty ja syrjitty lapsi sortuu sitten pahuuteen, kenties pahuuden kautta hän halusi osoittaa olevansa edes jossain hyvä (tämä pätee muuten myös Volduun). Ainakin minä ajattelen, että Kalkaros ei ollut mikään kovin hyvä koulussa (paitsi liemissä) ja koulun jälkeenkin vähän sellainen syrjäytynyt, omituinen, yksinäinen. Ei mikään työnantajan unelma työntekijä...
Kenties sitten hän piti Dumbledorea jonkinlaisena pelastajana, joka lopulta ohjasi takaisin oikeille teille ja antoi vielä hyvän työpaikankin ja oikeasti luotti. Dumbledore saattoi olla jopa ensimmäinen ihmienn (Lilyn lisäksi) joka kohteli häntä ihan oikeasti pätevänä ja järkevänä miehenä, eikä pelkästään typeränä rasvalettinä (koulussa) tai palvelijana (Voldu).

Dumbledore taas paljastuu yllättävänkin itsekkääksi myöhemmin. Itse ajattelen, että hän ehkä alkuun ainakin puhtaasti halusi ihan vain hyötyä kalkaroksesta. Kenties toisaalta myöhemmin hän varmasti kiintyykin enemmän kalkarokseen, kun tämä osoittaa olevansa luotettava.

PVS vikaa D ei anna ehkäpä ihan käytännön syistä. Vaikka Kalkaros osasi paljon pimeän taikoja, hän kenties osasi näitä pahoja taikoja, ei niinkään sitä ihan puhdasta suojautumista (vaikka toki varmasti sekin tuli jossain määrin opittua). Ehkä D pelkästi, että Kalkaros alkaisi opettaa oikeasti jotain pimeitä taikoja, kenties jopa antaisi joillekin oppilaille intoa siirtyä pimeän puolelle (vaikka ihan vahingossa).
Toisaalta liemissä kalkaros oli puhtaasti todella hyvä, joten se homma hänelle sopi hyvin.

Poissa Ohjattava luumu

• Laupias sadepilvinen
  • Vuotislainen
« Vastaus #8 : Heinäkuu 02, 2013, 10:31:05 »
Rupesinpas miettimään, että mitä jos Kalkaros olikin pahis? Siis sehän osas tosi hyvin okklumeusta, nii ehkä se oli muunnellu sen omia ajatuksia hyvin, ja antanut ne sitten Harrylle KV:ssa...

Poissa velhotar

• haaveilija
  • Vuotislainen
  • Kalkaroksen kannoilla ja Kelmien jalanjäljillä
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #9 : Heinäkuu 02, 2013, 15:34:30 »
^Tuota minäkin joskus mietin, että kuinka helposti Harry oikein uskoi Kalkaroksen muistoja. Luulisi, että niinkin älykäs ja taitava velho kuin Kalkaros olisi todella pystynyt muokkaamaan tai ehkä jopa luomaan valheellisia muistoja ja antamaan ne Harrylle. Tällöin Kalkaroksen olisi ollut erittäin helppo tuoda poika Voldemortille kuin tarjottimella, kun jalo ja uljas Potterimme olisi itse astunut vihollisensa eteen ja uhrannut henkensä. Mutta ei, Harry ei kertaakaan miettinyt, että hetkinen, ovatko Kalkaroksen muistot aitoja. Tai ehkä hän tiesi, että muistojen peukaloimisesta jää jälki ja liekö edes mahdollista luoda muistoja. Ja tokihan kaikki kävi vallan mainiosti järkeen Kalkaroksen muistoissa, joten eipä niitä ollutkaan oikein mahdollista epäillä. Olisin tosin olettanut Harryn epäilevän, hän kun muutenkin aina epäili Kalkarosta kaikessa.

Mutta ei, Ohjattava luumu, Kalkaros ollut sillä tavalla pahis, kyllä hän oli ihan Dumbledoren ja Harryn puolella, se kävi seiskakirjassa varsin selväksi :)

Muoks. Ai niin, kommentoinpa muutenkin tähän aiheeseen vielä, jos netti nyt suostuu toimimaan. Minun mielestä Dumbledore lähinnä käytti Kalkarosta hyväkseen melkein koko ajan. Hän vetosi Kalkaroksen omantunnontuskiin ja vaati tätä niiden varjolla suojelemaan Lilyn poikaa hengellään. Hän tiesi, että Kalkaros katui hirveästi ja käytti sitä hyväkseen, hän kun tarvitsi Harrylle vahvan suojelijan ja kukapa olisikaan ollut parempi ehdokas siihen tehtävään kuin entinen kuolonsyöjä ja Lilyyn lääpällään ollut nuorimies, jolla ei varmasti olisi pienintäkään aikomusta kääntää kelkkaansa ja joka todella tekisi kaikkensa vaaliakseen Lilyn muistoa ja hyvittääkseen tekonsa. Dumbledorehan tiesi, että Kalkaros oli Lilyn kuoltua menettänyt elämänhalunsa, joten miehelle oli nerokasta antaa jokin tärkeä tehtävä maan päällä, jotta tällä olisi edes jokin syy elää. Ja se syy oli Harry.

Mielestäni Dumbledore alkoi myöhemmin kunnioittaa Kalkarosta ja pitää tätä loppujen lopuksi hyvänä miehenä. Hän kohteli tätä samanvertaisenaan ja uskoi tälle asioita, joita ei olisi voinut kuvitellakaan kertovansa muille. Hänhän itse sanoi Kalkarokselle, ettei hän luottanut melkeinpä kehenkään muuhun yhtä vahvasti kuin Kalkarokseen. Dumbledoren oli pidettävä Kalkarosta myös melkoisen vahvana luonteeltaan kun hän määräsi tämän tappamaan itsensä, ei moniltakaan voisi pyytää sellaista palvelusta. Toisaalta, samallahan Dumbledore tuomitsi Kalkaroksen pitkäksi ajaksi vihattuun asemaan kiltalaisten puolelta ja hänen pyyntönsähän vei Kalkarokselta työpaikan ja kodin ja yleisestikin elämän ja normaalin arjen. Joten ei kai hän sitten niin paljon välittänyt, miten pahaksi Kalkaroksen elämä muuttuu ja miltä tästä tuntuu, pääasia että suunnitelma onnistuu. Vaikka tuskinpa Kalkaros itsekään mitään työpaikkaa ja Tylypahkan herkkuruokia jäänyt kaipaamaan, hän lupasi tehdä mitä Dumbledore häneltä odotti ja varmasti hänelle itselleenkin oli tärkeintä jatkaa Harryn suojelua. Oikeastaan Dumbledoren kuoltua Kalkaros olikin Harryn tärkein suojelija.

Kalkaros taas varmastikin kunnioitti Dumbledorea, tuskin hän edes kunnioitti ketään muuta. Dumbledorelle hän oli pääosin kuuliainen ja nöyrä ja ilman muuta ehdottoman uskollinen. Dumbledore oli varmaan ainoita, jotka kohtelivat Kalkarosta hyvin. Kalkaros saattoi myös keskustella Dumbledoren kanssa monista asioista ja hänhän paljasti juuri tälle olevansa vielä rakastunut Lilyyn. Dumbledore oli muutenkin ainoa joka tiesi Kalkaroksen tarinan. Uskon muutenkin, että Dumbledore oli aika lailla Kalkaroksen ainoa juttukaveri tai joku ystävän tapainen. Toisaalta Kalkaroksen suhtautuminen oli toisinaan hieman uhmakasta, juuri se kaikki napina siitä, kuinka Dumbledore luottaa enemmän Harryyn. Ehkä hän siis oli jossain määrin kateellinen Harrylle ja näreissään siitä, ettei Kalkarokselle kerrottu kaikkea. Hän halusi olla kaiken luottamuksen arvoinen, hän tunsi itsensä jossain määrin arvokkaaksi Dumbledoren kanssa.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 02, 2013, 21:48:58 kirjoittanut velhotar »
- Severus, Sirius... After all this time?
- Always <3

Poissa Palmu

• Vuotislainen
« Vastaus #10 : Joulukuu 21, 2013, 15:49:00 »

Oli Dumbledre rehtori jo silloin :) Hän ei ollut rehtori vielä Volden aikana, mutta kelmien aikana kyllä.

//Todiste tästä on ainakin Azkabanin vangissa (?) kun Remus kertoo Harrylle, että pääsi Tylypahkaan vain siitä syystä, että Dumbledoresta tuli rehtori ja hän järjesti Rääkyvän Röttelön ja salatunnelin hänelle.

Minun mielestäni D oli jo Volden aikaan koska kyllähän itse D meni hakemaan Voldea kouluun orpokodista.

Poissa Hartsa

• Vuotislainen
    • http://www.freewebs.com/moottoriurheilu05
« Vastaus #11 : Joulukuu 21, 2013, 16:49:30 »

Minun mielestäni D oli jo Volden aikaan koska kyllähän itse D meni hakemaan Voldea kouluun orpokodista.

Dumbledore kyllä oli jo Volden aikaan töissä Tylypahkassa, mutta ei vielä tuolloin ollut rehtori, vaan muodonmuutosprofessori. Tuonaikainen rehtori oli Armando Dippet.
Terve kaikille!

Poissa catbug

• Entinen Blizzard
  • Vuotislainen
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #12 : Maaliskuu 10, 2014, 10:04:53 »
Velhotar tiivisti viestissään oikeastaan kaiken mitä ajattelen tästä, mutta kirjoitellaanpa vielä jotakin.

Mielestäni kyseessä on nimenomaan se, että Dumbledore käytti Kalkarosta alkuun hyväkseen. Dumbedorehan oli Potterien henkilökohtainen ystävä: prioriteetti oli siis Harryn suojelu, ei se, että kaikkia kohdellaan reilusti. Mielestäni parista Dumbledoren ja Kalkaroksen välisestä kohtauksesta näkyy hyvin selvästi se, miten Dumbledore ei ymmärtänyt Kalkarosta ollenkaan (ei esimerkiksi tajunnut, miten syvästä kiintymystä Kalkaros tunsi Lilyä kohtaan), ehkä jopa inhosi tätä. Luonnollisesti tämä johtuu siitä, mitä Kalkaros on tehnyt. Osittain kyseessä on mielestäni myös Dumbledoren omat ennakkoluulot eri tupien oppilaista (onhan hän opettanut jo pitkään, ja varmaan huomannut jonkinlaisen toistuvan kaavan siinä, minne lapset aikuistuttuaan päätyvät). 

Loppuvaiheessa Kalkaros ja Dumbledore kuitenkin lähentyvät, vaikka Kalkaros selvästi kokee, ettei Dumbledore luota häneen tarpeeksi. Vähän ennen kuolemaansa Dumbledore päästää irti ennakkoluuloistaan. Ehkä oman kuoleman lähestyminen saa hänet näkemään asiat eri perspektiivistä. Olen itse nähnyt hänen anelunsa eräänlaisena henkilökohtaisena viestinä Kalkarokselle: Dumbledore ei halua enää käskyttää Kalkarosta, vaan pyytää palvelusta kahden tasavertaisen velhon välillä. Hän on ymmärtänyt, että ihmiset voivat muuttua.

Kalkaroksen viha voi siis liittyä tilanteeseen. Dumbledore, jonka hyväksyntää hän on hakenut jo pitkään, ja johon hän on ehkä jopa kiintynyt, osoittaa "lämpiämisen" merkkejä vain pari sekuntia ennen kuolemaansa.

Toisaalta, samallahan Dumbledore tuomitsi Kalkaroksen pitkäksi ajaksi vihattuun asemaan kiltalaisten puolelta ja hänen pyyntönsähän vei Kalkarokselta työpaikan ja kodin ja yleisestikin elämän ja normaalin arjen. Joten ei kai hän sitten niin paljon välittänyt, miten pahaksi Kalkaroksen elämä muuttuu ja miltä tästä tuntuu, pääasia että suunnitelma onnistuu.

^Tämä taas saattaa liittyä siihen, että Dumbledore ei suunnitelmaa tehdessään vielä suuremmin välittänyt siitä, miten Kalkarokselle käy, vaikka tässä vaiheessa varmasti luotti häneen paljon. Mielestäni on täysin mahdollista, että jos aikaa olisi ollut enemmän, Dumbledore olisi kehittänyt suunnitelman, joka suojelisi myös Kalkarosta.
No parties - unless Umbridge is invited!
- The Very Potter Sequel

Poissa Roiskuhupsu

• Vuotislainen
« Vastaus #13 : Heinäkuu 15, 2015, 08:13:35 »
Mitä Dumbledoren "Joskus minusta tuntuu että lajittelemme liian nopeasti" tarkoitti? KV luku 33

Poissa wollie

• Vuotislainen
« Vastaus #14 : Heinäkuu 18, 2015, 16:46:00 »
Mitä Dumbledoren "Joskus minusta tuntuu että lajittelemme liian nopeasti" tarkoitti? KV luku 33

Dumbledore varmaan tarkoitti, että ihminen ei pysy samanlaisena läpi elämänsä, eli vaikkapa 22-vuotiaana ihminen voi olla ihan erilainen luonteeltaan kuin 11-vuotiaana lajittelun hetkellä. Kalkaros siirtyi pimeän puolelta hyvien puolelle, otti todella suuren riskin vakoillessaan Voldemortin asioita Dumbledorelle ja käytti todella suurta rohkeutta taistellessaan pimeän puolta vastaan. Matohäntä taas siirtyi pimeän puolelle, petti parhaat (ja ainoat) ystävänsä ja jatkoi oman etunsa tavoittelua aina kuolemaansa saakka. Kalkaros oli siis Luihuinen, mutta omasi myöhemmässä elämässä paljon mm. Rohkelikon piirteitä. Matohäntä taas oli Rohkelikko, mutta myöhemmin hänen toimintansa ja luonteensa muistutti paljon Luihuista.

Dumbledore piti siis varmaan Kalkarosta hyvin rohkeana ihmisenä. Vaikka Kalkaroksella ei sinänsä ollut muuta vaihtoehtoa kuin auttaa Dumbledorea, otti Kalkaros myös suuren riskin. Hänhän olisi voinut kuolla milloin tahansa paljastuessaan. Kuitenkaan hän ei koskaan paljastunut, ennen kuin Harry näki hänen muistonsa ja paljasti kaiken Voldemortille. Varmasti Dumbledore oli todella tyytyväinen, että Kalkaros ei paljastunut (tai paljastanut itse itseään) ja suunnitelma saatiin vietyä loppuun asti. Kuitenkin D käytti myäs paljon valtaa Kalkarosta kohtaan. Hän piti ns. hullua jännityksessä, kun ei kertonut kaikkea, ja Kalkaros halusi nähdä mihin kaikki johtaa lopulta. Lisäksi D syyllisti Kalkarosta ja vetosi Lilyyn usein, joten Kalkaroksen oli pakko toimia Deen ja hyvän hyväksi.

Dumbledore oli siis itsekäs ja omahyväinen suhteessa Kalkarokseen. Hän pimitti tietoa ja käytti Kalkarosta hyväksi. Kalkaros oli taas epätoivoinen, ja halusi vain ja ainoastaan kunnioittaa Lilyn muistoa. Siksi hän teki kaiken mitä Lilyn ja Jamesin kuoleman jälkeen. Tekikö kumpikaan mitään toistensa takia? Halusiko Dumbledore oikeasti auttaa Kalkarosta ja pelastaa hänet, vai ottiko hän Kalkaroksen suojiinsa vain siksi, että Volde saataisiin tuhottua? Oliko Kalkaros hyvän puolella siksi, että hän halusi auttaa Dumbledorea ja tuhota Volden vai oliko syy pelkästään Lilyssä? Mielestäni kumpikin olivat tavallaan itsekkäitä ja kenties epätoivoisia (Kalkaros varsinkin aluksi ja Dumbledore lopuksi, kun hänen oli pakko saada suunnitelma päätökseen ja pitää Kalkaros puolellaan hinnalla millä hyvänsä), eivätkä toimineet pelkästään hyvää hyvyyttään niin kuin toimivat.
Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema

Poissa Isfet

• Haahuilija
  • Vuotislainen
« Vastaus #15 : Marraskuu 09, 2015, 15:08:49 »
Dumbledore oli siis itsekäs ja omahyväinen suhteessa Kalkarokseen. Hän pimitti tietoa ja käytti Kalkarosta hyväksi. Kalkaros oli taas epätoivoinen, ja halusi vain ja ainoastaan kunnioittaa Lilyn muistoa. Siksi hän teki kaiken mitä Lilyn ja Jamesin kuoleman jälkeen. Tekikö kumpikaan mitään toistensa takia? Halusiko Dumbledore oikeasti auttaa Kalkarosta ja pelastaa hänet, vai ottiko hän Kalkaroksen suojiinsa vain siksi, että Volde saataisiin tuhottua? Oliko Kalkaros hyvän puolella siksi, että hän halusi auttaa Dumbledorea ja tuhota Volden vai oliko syy pelkästään Lilyssä? Mielestäni kumpikin olivat tavallaan itsekkäitä ja kenties epätoivoisia (Kalkaros varsinkin aluksi ja Dumbledore lopuksi, kun hänen oli pakko saada suunnitelma päätökseen ja pitää Kalkaros puolellaan hinnalla millä hyvänsä), eivätkä toimineet pelkästään hyvää hyvyyttään niin kuin toimivat.
Kumpikaan ei toiminut pelkkää hyvää hyvyyttään, totta. Mutta minusta heidän suhteessaan oli muutakin kun ainoastaan laskelmoitua hyötyä ja kylmää edun tavoittelua. Dumledore kyllä vetosi Lilyyn usein ja antoi Kalkarokselle tehtäviä joita ei olisi antanut muille. Itse kuitenkin havaitsin luottamusta, ja jotain, jotain epämääräistä, joka teki heidän suhteestaan kenties ainutlaatuisen. Ja kyllä, olin huomaavinani välittämistä, kuten moni muukin täällä.

Ihmettelen kuitenkin Dumledoren reaktiota Kalkaroksen suojeliukseen. Hän oli koko sarjan ajan korostanut rakkauden merkitystä ja voimaa, mutta siltikin... Luuliko hän tosiaan Kalkaroksen unohtaneen? Vai kenties luopuneen? Vai eiköhän uskonut sitä nimenomaan Kalkaroksesta?
Ajattelen, siis olen.

Poissa Craza

• välikappale
  • Vuotislainen
« Vastaus #16 : Huhtikuu 14, 2016, 23:37:35 »
^ Minusta tuntuu, että suojeliuksen muuntuminen tuolla tavoin ei ole mikään ihan pikkujuttu, vaan osoittaa todella syvää rakkautta ja kiintymystä. Ottaen huomioon, että Lilyn kuolemasta oli kulunut jo lähes kaksivuosikymmentä ja Kalkaroksen suojelius oli silti edelleen kunnianosoitus hänelle, en toisaalta ihmettele hämmästystä. Tuossa ajassa tosiaan luulisi, että asia olisi enemmänkin jonkinlainen muisto ja lämmin ajatus, mutta suojelius osoitti vielä syvemmästä. Romanttinen rakkaus on laadultaan kuitenkin yleensä vähän erilaista ja muuttumisalttiinpaa, kuin vaikka sukurakkaus. Ehkä se myös vahvisti Dumbledoren positiivista suhtautumista ja luottamusta Kalkarokseen. "Lupaus etten koskaan paljasta sitä mikä on sinussa parasta, no jos vaadit" kiteyttää tämän aika hyvin. Minusta tuntuu myös, että aluksi Dumbledoren Lilyyn vetoaminen oli tosiaan enemmänkin manipulointikeino Kalkaroksen sitomiseksi hankkeeseen, kuin että hän välttämättä olisi oikeasti uskonut/ymmärtänyt Kalkaroksen rakkautta. Tuo hetki kuitenkin todisti sen viimeistään todeksi.

Olen monen kanssa samaa mieltä, että Dumbledoren ja Kalkaroksen suhteen alku oli enemmänkin hyötymistä, mutta se vähitellen muutti muotoaan toisten kunnioittamiseksi ja välittämiseksikin. Olen myös sitä mieltä, että he ovat ehkä kaikkein eniten tasavertaisin pari. Jokainen muu on katsonut Dumbledorea aina ylöspäin, mutta Kalkaros uskaltaa haastaakin häntä, eikä vain palvo silmät sumeana. Teki varmasti Dumbledorellekin ihan hyvää.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 15, 2016, 01:28:30 kirjoittanut Craza »
Wake up my dear!

Poissa Fimca Worthleberr

• Vuotislainen
  • Capricorn Ascending
« Vastaus #17 : Elokuu 15, 2016, 22:56:19 »
Ja loppujen lopuksi, oliko Kalkaros uskollisempi Lilylle vai Dumbledorelle? Jos oikein kärjistää, niin hän olisi osoittanut uskollisuutensa Lilylle pitämällä Harryn hengissä ja uskollisuutensa Dumbledorelle kertomalla Harrylle, että tämän täytyy kuolla. Antamalla Harrylle muistonsa hän tulee tehneeksi jälkimmäisen, jolloin näyttää siltä, että Dumbledoren tahto on hänelle ylin laki. Toisaalta voidaan ajatella, että velhomaailman yhteinen hyvä olisi Lilyllekin loppupeleissä tärkeämpää kuin oman pojan henki, ja siinä mielessä Kalkaros pitäytyisi uskollisena myös Lilylle. (Minua on kyllä aina vaivannut se, että kuollessaan Kalkaros uskoo Harryn kuolevan myös, jolloin vuosikausien työskentely pojan hengissäpitämiseksi valuisi vessasta alas. Surullista!)

En usko, että asia on noin monimutkainen. Kalkaros oli kuolemassa, ja kun Harry ilmaantui paikalle, hän halusi, että Lilyn poika saa tietää hänestä totuuden. Luulen, että Kalkaros ajatteli loppujen lopuksi myös, että Harryn on oikeus tietää totuus itsestään, vaikka se tarkoittaisikin kuolemaa. Tuskin Kalkaros enää siinä vaiheessa ajatteli Dumbledoren käskyjä tai velhomaailman yhteistä hyvää.
Look, look, keep looking straight into those cold eyes.