Kirjoittaja Aihe: Pokémon  (Luettu 2029 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Hirmu

• Kirjekyyhky
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Teepannu on muuttunut mäyräksi!
  • Pottermore: FlightLumos2
  • Tupa: Puuskupuh
Pokémon
« : Tammikuu 03, 2012, 22:04:15 »
Kaikkihan ovat katsoneet Pokémonia jossain vaiheessa elämäänsä? ^^ Otetaan alkuun silti pieni esittely.

Pokémon kertoo 10-vuotiaasta pojasta nimeltä Ash, jonka haaveena on tulla pokémon-mestariksi. Hän saa ensimmäiseksi pokémonikseen (pokémon = pocket monster = taskuhirviö) Pikachun, josta alun hankaluuksien jälkeen tulee myös hänen erottamaton ystävänsä. Ashin matkaan liittyvät pian myös Misty ja Brock, jotka ovat hekin kiinnostuneita pokémoneista. Haastetta ja mutkia matkaan tuo muun muassa Rakettiryhmä (Jessie, James ja Meowth), jotka huomaavat Pikachun erityisyyden ja yrittävät jokaisessa jaksossa varastaa sen pomolleen. Muista pokémon-kouluttajista Ashin kovin kilpailija lienee Gary Oak, jolla, toisin kuin Ashilla, on usein ympärillään iso lauma fanityttöjä.

Itse katsoin Pokémonia aivan innoissani sen ensimmäisen kauden verran, kun mukana oli noin 150 erilaista pokémonia. Myöhemminhän niitä on tullut satoja lisää, mikä laimensi kiinnostustani aika lailla. Viimeisimpiä kausia olen vilkaissut vain sen verran, että tiedän hahmokaartin vaihtuneen paljon: Misty ja Brock ovat joutuneet väistymään Ashin uusien ystävien tieltä. Myös piirrosjälki näyttää nykyisin huonommalta, ja ainakin suomenkielinen dubbaus ärsyttää (hahmot puhuvat paljon puhekieltä, mikä kuulostaa omaan korvaani epäluontevalta).

Pokémonissa toistuukin se, mikä mielestäni on tyypillinen virhe monille animesarjoille: sitä ei osata lopettaa ajoissa. En tiedä ovatko kaikki kaudet olleet suunniteltuja alusta alkaen, mutta minusta näyttää että uusissa kausissa alkaa mielikuvitus loppua. Pokémonit ovat tylsemmän näköisiä. Mielikuvituksettomuutta yritetään kenties peittää vaihtamalla vanhojen päähenkilöiden tilalle uusia? Minua harmittaa suunnattomasti tällainen. Ashin ja Mistyn välille rakennettiin pitkään ystävyyttä, kenties enempääkin, mutta sitten Misty noin vain vaihdettiin toiseen tyttöön.

Myös juoni on Pokémonissa vähän, noh, olematon. Jaksoissa toistuu lähes aina sama kaava: Ash ystävineen kohtaa uuden ihmisen/pokémonin/ongelman ja yrittää ratkaista sen, sitten tulee Rakettiryhmä ilkeine juonineen, heidät päihitetään ja lopuksi kaikki kääntyy parhain päin. Läpi jaksojen toistuvat myös samankaltaiset vitsit: Brock ihastuu aina ensimmäiseen vastaantulevaan naiseen ja joku hänen tovereistaan joutuu pitämään hänet kurissa. Rakettiryhmällä on oma motto, jota he toistavat joka kerta Ashin tavatessaan. Kun Rakettiryhmä voitetaan, he lentävät taivaalle ja katoavat näkyvistä huutaen tutun "tappiohuudahduksen" (en keksi parempaa nimitystä :D). Osa näistä vitseistä toimii toistettuna (Rakettiryhmän mottoa on ilo katsella, sentään koreografia vaihtelee!) mutta joihinkin kyllästyy armotta. Sarjan aikana kai kuuluisi jännittää sitä, pääseekö Ash lopulta pokémon-mestariksi vai ei. Minua se vaan ei jaksa kiinnostaa. D: En jaksaisi roikkua mukana neljäätoista kautta (onko se 14. edes viimeinen?) saadakseni sen selville. Enemmän kiinnostaa muiden hahmojen historia ja tulevaisuus.

Lempihahmoni sarjassa ovat ehdottomasti Rakettiryhmän jäsenet Jessie, James ja Meowth (Rakettiryhmähän on tätä isompi organisaatio, mutta nuo kolme ovat tunnetuimmat jäsenet). Heillä on sarjassa parhaimmat vitsit ja heidän mokailuaan on viihdyttävää seurata. Pikku hiljaa myös heidän historiastaan on kerrottu lisää, mikä on mahtavaa. ^^ Tosin näissä tarinoissa on ollut ristiriitoja, mikä taas ärsyttää. Jessien ja Jamesin välillä on paljon pientä säpinää ja vihjailua, jota on yhtä aikaa ihanaa ja turhauttavaa katsella. Pussatkaa jo! :D
Manga-spoileria:
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)

Mutta nyt hyvä yleisö, mitä mieltä te olette? Onko Pokémon katselemisen arvoinen sarja? Onko hahmojen korvaaminen uusilla suuri vääryys vai virkistääkö vaihtelu? Kuka on lempihahmosi ja miksi? Olisi myös kiva kuulla asiaan perehtyneempien ihmisten mielipiteitä uusimmista jaksoista; onko laatu todella huonompaa, vai onko se vain allekirjoittaneen omaa ennakkoluuloisuutta? Sana on vapaa. :)

Poissa Yamiska

• Potterin lempiponi
  • Vuotislainen
  • My Little Harry
  • Pottermore: ThestralRook142
  • Tupa: Rohkelikko
Vs: Pokémon
« Vastaus #1 : Tammikuu 04, 2012, 10:37:03 »
Aah, Pokemon. Tällä sarjalla on kyllä erityinen paikka minun sydämessä. Pokemon on muuttanut minua varmaan kaikkein eniten maailmassa. Juu en jaksa kirjoittaa e:tä heittomerkillä, sallinette tämän pienen laiskuuden, oletan.. Minulla ei olisi varmaan puoliakaan nykyisistä kavereistani ilman Pokemonia (no toinen puolikas onkin sitten HP:n ansiota :P). Ei olisi varmaan edes nykyisiä koirianikaan, sattuu nimittäin olemaan japanilainen rotu.

Minä tutustuin Pokemoniin silloin kuin se alkoi Maikkarilla. Sanon tästä aina, että se oli kohtalo, joka minut heitti Pokemonin ääreen: seurailin siihen aikaan Tabalugaa, joka tuli sunnuntaiaamuisin telkkarista. Noh, eräänä lauantaina olin sitten vähän sekaisin päivistä ja luulin, että oli sunnunta. Avasin telkkarin ja oletin, että sieltä se Tabaluga tulisi, vaan eipäs tullutkaan, ruudussa luki, että Seuraavaksi Pokemon. Ihmettelin, että onko Tabaluga lopetettu. Päätin kuitenkin katsoa että mikäs tämä Pokemon sitten onkaan ja voi että. Sattui tosiaan olemaan ihka ensimmäinen jakso ja suunnilleen pari minuuttia katsottuani muistan kuinka kommentoin mielessäni: tää on itseasiassa aika hyvä! Jäin koukkuun ihan saman tien ja vasta jakson loputtua tajusin, että olikin lauantai. Noh, täytyy sanoa, että Tabalugan katsomiset jäivät pois aika pian, Pokemonia sen sijaan seurasin tiiviisti.

Pokemon on minun ensimmäinen oikea fanitus. Mistään muusta asiasta en ollut ollut niin innostunut ja kiinnostunut kuin Pokemon. Pistin siihen kaikki viikkorahani ja kaikki vapaa-aika (välillä myös kouluaika) kului enemmän tai vähemmän Pokemoniin liittyen. Toisin sanoen Pokemon pyöri päässä 24/7. Pokemon on se, mikä sai minut innostumaan ylipäänsä animesta ja mangasta ja Japanista. En tosin enää käsitä itseäni niinkään faniksi. Kutsun itseäni Pokemonin perilliseksi (Katja Valaskiven tutkimuksen mukaan). Se on vaikuttanut minuun niin syvästi, ettei se koskaan lähde minusta täysin pois, mutta ihan samalla tavalla en siitä myöskään enää innostu.

Ja jos sitten lopettaisi turhat löpinät ja palaisi itse animeen. Ensimmäisen tuotantokauden jaksot nauhoitin kaikki VHS:llä (ne mitä Suomessa esitettiin). Nauhottelin myös Johto saagan jaksoja, mutta tässä vaiheessa alkoi kyllä sitten lopulta anime tympimään. Nämä Johto-jaksot kun menivät kaikki (saliotteluita lukuunottamatta) seuraavalla kaavalla: Ash & Co saapuvat uudelle seudulle ja törmäävät uuteen Pokemoniin. Ash yrittää pyydystää uuden poksun, mutta sepä kuuluukin jo jollekulle toiselle. Ash & Co törmäävät tähän omistajaan ja ystävystyvät. Sitten tulee Rakettiryhmä jossain typerässä valeasussa, jota kukaan ei kuitenkaan älyä ja yrittävät pyydystää Pikachun jollain vielä typerämmällä keksinnöllä. Kaikki ovat, että apua apua, mutta sitten Pikachu, yhdessä uuden pokemonin kanssa pelastavat päivän ukkosiskulla. Rakettiryhmä ampaisee taas matkoihinsa ja kaikki ovat iloisia, matka jatkuu. Hoh hoijaa, sanon minä. Lopetin siis jaksojen tallentamisen hyvin pian Johto saagan alettua. Kiinnostus Pokemonia kohtaan ei silti lähtenyt mihinkään. Pidin yhä peleistä (pidän edelleen).

Palatakseni kuitenkin animeen, vaikken sitä olekaan enää intensiivisesti seuraillut, olen kuitenkin vilkuillut jaksoja aina sillon tällöin. Kannattaa toki pitää mielessä, että Pokemon on suunnattu varsin nuorille, joten siitäkin syystä juoni on hyvin yksinkertainen ja samat vitsit toistuvat kerta toisensa jälkeen. Toiseksi anime on nykyään tarkoitettu toimimaan yhdessä pelien kanssa. Jo silloin kun Gold ja Silver julkaistiin, muistan lukeneeni jonkin haastattelun jostain, että animesta on tarkoitus selvitä sellaista mitä pelissä ei voi näyttää, kuten Cyndaquilin selän liekit, joka palavat ainoastaan kun se on taistelussa.
Päähenkilöiden vaihtaminenkin liittyy ihan suoraan tähän: sen jälkeen kun peleihin tuli mahdolliseksi valita myös tyttöpelaaja, esiteltiin tämä uusi tyttö animessa, valitettavasti aina edellisen kustannuksella.

Mitä tulee ihan uusimpaan kauteen (Black & White), sanoisin sen olevan yllättävän hyvä. En tosiaan ole kummoisesti seuraillut aiempia, lähinnä vain muutama jakso sieltä täältä, mutta tätä uusinta olen katsonut enemmänkin. Minusta on hienoa, että sarjaa on hieman uudistettu. Animointityyli on uudempi, omasta mielestäni virkeämpi ja juoni ainakin oli parempi niiden jaksojen pohjalta mitä itse olen nähnyt (ei nyt niin hirveän monta). Näkee, että tämä kausi on tarkoitettu tavallaan uudelle sukupolvelle. Pari ensimmäistä jaksoa olivat hyvin samantyylisiä kuin ihka ensimmäiset jaksot: Ash ei tunnu ymmärtävän ottelun perusperiaatteita ja toisin sanoen jaksoissa tulee selitettyä perusjuttuja enemmänkin. Helppo siis täysin tietämättömien hypätä mukaan. Itse ainakin sanoisin, että vaikka muut tuotantokaudet tuntuisivat tylsiltä ja huonoilta, kannattaa tähän uuteen tutustua.

Mitä tulee lempihahmoihini, niin joskus 10 vuotta sitten se oli Ash, mutta jossain vaiheessa huomasin pitäväni entistä enemmän Rakettiryhmästä, erityisesti Jamesista. Rakettiryhmän jäsenissä tuntuu olevan enemmän ulottuvuutta kuin päähahmoissa. Kovasti ovat harrastamassa kyseenalaista toimintaa, laittomuuksia sun muuta, mutta sitten kuitenkin aina välillä tajuavat mikä on oikein ja väärin ja toimat omantunnon mukaan. Tykkään myös siitä kun näille hahmoille on annettu ihan kunnon menneisyys, joka selittää ainakin osin mikä on voinut heidät pahisten puolelle johdattaa. Harvoin pidän pahiksista, mutta tässä tapauksessa tosiaan kyllä. Jopa Rakettiryhmän pomo Giovanni on yksi suosikeistani. Mielenkiintoinen hahmo, varsinkin jos ottaa huomioon erään radiokuunnelman liittyen ensimmäiseen elokuvaan.

Poissa Hirmu

• Kirjekyyhky
  • Vuotislainen
  • Teepannu on muuttunut mäyräksi!
  • Pottermore: FlightLumos2
« Vastaus #2 : Tammikuu 04, 2012, 19:49:32 »
Toiseksi anime on nykyään tarkoitettu toimimaan yhdessä pelien kanssa. Jo silloin kun Gold ja Silver julkaistiin, muistan lukeneeni jonkin haastattelun jostain, että animesta on tarkoitus selvitä sellaista mitä pelissä ei voi näyttää, kuten Cyndaquilin selän liekit, joka palavat ainoastaan kun se on taistelussa.
Päähenkilöiden vaihtaminenkin liittyy ihan suoraan tähän: sen jälkeen kun peleihin tuli mahdolliseksi valita myös tyttöpelaaja, esiteltiin tämä uusi tyttö animessa, valitettavasti aina edellisen kustannuksella.
Ahaa, tätä en tiennytkään. :o Pelejä en ole nääs koskaan pelannut. Kaipa tuon ymmärtää, vaikka animessa tuntuukin oudolta kun aina yksi matkakumppani sattuu poistumaan ja toinen tupsahtaa tilalle. xD

Katsoinpa sitten Katsomosta tämän päivän Pokémon-jakson, eli yhden niistä uusimman kauden jaksoista. Näköjään hahmot olivat taas uudet - ja tyttöhahmon hiustyyli menee koko ajan oudommaksi. :D Eniten kuitenkin ärsytti se suomidubbi. Rakettiryhmän uusi nimitys Ashille on pälli? Voi että nauroin kun ne hokivat sitä koko ajan. :D Jotenkin tosi epäluontevan tuntuinen nimitys, varsinkin toisteltuna noin. (Vaikka hokevathan ne enkkudubissakin melko lailla samaa.) Muutenkin ääninäyttely tuntui jotenkin valjulta (saattaa tosin olla vain tottumiskysymys, kun ainakin jotkut näyttelijät ovat muuttuneet viimekuulemasta).

Poissa Mansikkarahka

• Vuotislainen
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #3 : Tammikuu 26, 2012, 23:43:27 »
Minä olin ihan hulluna Pokémoniin ala-asteella. Olin 10-vuotias, kun sarja alkoi MTV3:lla. Muistan vieläkin, kun näin siitä mainoksia ja ajattelin "No joo... voishan ton vilkasta". Katsoin ensimmäisen jakson ja jo heti tunnarin ensimmäisillä sekunneilla olin ihan, että "Vau! 0_0". Se piirrostyyli teki minuun heti vaikutuksen. Se oli silloin niin uutta ja ihmeellistä.
Katsoin viime vuonna viimeksi pitkästä aikaa ensimmäisen jakson ja se palautti hyvin mieleen, miksi alunperin tykästyin sarjaan. Siinä on hyvä juoni ja hyvää huumoria ja etenkin jakson loppu, kun Ash suojelee Pikachua, teki minuun vaikutuksen. Siitä alkoi fanitus. Nousin joka lauantai katsomaan sen ja nauhoitin joka jakson. Kävin katsomassa kolme ensimmäistä elokuvaa elokuvateatterissa ja ostin sekä elokuvat että kaikki muut vhs-kasetit ja cd:t, mitä sarjasta löytyi. Myöhemmin ostin elokuvat myös dvd:nä ja joko kakkos- tai kolmosleffa onkin ihan ensimmäinen dvd:ni. Niitä tuli katseltua ahkerasti. Etenkin lauluja tuli kuunneltua usein ja nauhoitin ne myös c-kasetille. Sitä kautta opin myös erottamaan ruotsin, norjan, tanskan ja islannin toisistaan ja oppihan siinä muutamia sanoja ja lauseitakin.
Minulla on kaikki nuo kasetit ja levyt edelleen tallessa ja katselen niitä aina, kun tekee mieli.

Lempihahmojani ovat alusta asti olleet pääkolmikko (etenkin Ash), sekä Rakettiryhmän James. Jakso, joka käsitteli Jamesin menneisyyttä on minusta yksi parhaimmista.
Pokémoneista suosikkejani ovat aina olleet Pikachu (etenkin Ashin Pikachu), Squirtle ja Ashin Charizard.

Sarjan piirrostyyli on minusta kiva ja animaatio on monesti todella kaunista ja upeaa.

Ensimmäisen kauden dubbaus on mainio ja minusta taso säilyy vähintään kelvollisena aina jonnekin kuudenteen kauteen asti. Aluksi tuntui oudolta, kun Ashin ääninäyttelijä vaihtui neljännellä kaudella, mutta siihen tottui kuitenkin melko nopeasti ja minusta hän on ihan hyvä valinta, vaikkei ensimmäistä voitakaan.
Minusta on kiva, että kertoja on pysynyt samana kokoajan (ainakin mitä olen joskus vilkaissut sarjaa nykyään, niin on ollut edelleen sama kertoja). Tosin viime syksynä, kun katsoin missä sarjassa nykyään mennään, niin kertoja kuulosti jakson lopusta ihan siltä, kuin miettisi "Miksi tälle ei voida tehdä kunnon lopetusta, vaan venytetään ja venytetään vaan kokoajan?!". Mutta hyvä kertoja hän on minusta aina ollut.   

Katsoin Pokémonia n. kuuden kauden verran, mutta sitten kyllästyin, kun jaksot sisälsivät lähinnä pelkkiä otteluja, eivätkä uudet hahmot ja Pokémonit olleet yhtään mielenkiintoisia. Minusta on sinänsä tyhmää, että Pokémoneja tuli niin paljon lisää, kun alunperin niitä oli se 150.
Fanitukseni huippu kesti n. neljä vuotta ja sitten tilalle tuli Sailor Moon. Edelleen kuitenkin siis pidän Pokémonista ja katselen sitä aina joskus.

Pokémonhan oli iso juttu etenkin silloin, kun se alkoi, mutta sitten siitä tuli ainakin meidän luokallamme melko pian noloa, jos tykkäsi siitä. Vain muutama luokallamme tiesi minun pitävän Pokémonista. En koskaan koulussa uskaltanut sanoa pitäväni siitä, sillä pelkäsin muiden alkavan haukkua minua siitä. Pari vuotta nuoremman ystäväni kanssa sitten fanitin Pokémonia ja puhuin siitä hänen kanssaan jatkuvasti. Katsoimme sarjaa ja kuuntelimme sarjan musiikkia. Suunnittelimme kuvaavamme oman Pokémon-elokuvan, johon olisimme rakentaneet pulkasta ja pahvista Charizardin. :D

Oli pakko kaivaa kaapin perältä vanhat c-kasetit ja laittaa Pokémon-musiikkia soimaan. Tuli niin nostalginen olo tätä kirjoittaessa.

« Viimeksi muokattu: Tammikuu 26, 2012, 23:49:11 kirjoittanut Mansikkarahka »

Poissa Kuolonsyöjätär

• Pieni Kuolonsyöjä
  • Vuotislainen
  • Ylpeä Kuolonsyöjä
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #4 : Helmikuu 11, 2012, 23:36:01 »
Pokémon on aina kuulunut elämääni. Omistan pokékortteja, on mulla poksu mangaakin! Seurannut pokémonia olen jo aika kauan, uusi tuotantokausi on paljon parempi. Lempihahmoja.. minulla ei taida olla. lempparipokémonit ovat umbreon (josta teen cosplay asua!) Jolteon, Raichu, Pichu.. ym.
We stare at broken clocks, the hands don't turn anymore
The days turn into nights, empty hearts and empty places

- Bring me to horizon suicide season

Poissa Jarppa

• Pokemon Trainer
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
« Vastaus #5 : Helmikuu 27, 2012, 18:16:24 »
Niin Niin tämä Pokemon niin tuota nooin alotin ehkä joskus nassikkana en ny muista ikääni niin aloin katsomaan tätä ja katsoinki 2 tuotantokautta sitten vanhenin unohdin koko sarjan ja täsä muutama kuukausi taaksepäin oisko ollu marras joulukuussa aloin kattomaan uudestaan mutta englanniksi ja olen ajatellut katsoa ihan siihen saakka kuin tätä tehdään sinänsä juoni menee ihan hyvin vielä (olen öö 11 tai 10 tuotantokautta jäljessä nykyisestä se selittää :D) Sinänsä tämä menee ihan englantia katsellessa opetuksen merkeissä koska kielipää ei ole hyvä noh muuten sarjan huumori on aika lapsellista ja sillee etten kyllä itse ymmärrä että tämä on Animea tai no tämä Pokemon on Anime joita on enemmän lapsille suunnattu mutta kyllä tätä silti kattoo ihan vaan huvin vuoks  ittehän tämäkin kattominen lähti ku innostuin pelaamaan pokemon pelejä :D
She's just another lost soul, about to be mine again

Poissa Ninjaturtle

• Oman elämänsä Watson
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • jedi
    • Mah Twitter
  • Pottermore: CatSkull31170
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #6 : Heinäkuu 01, 2012, 13:40:25 »
Ahh, Pokémon. Sitä tullu katottua MONEEN otteeseen.

Miulla on vieläkin jossain nurkassa vanhoja VHS-nauhotteita jossa niitä jaksoja. Katoin yks päivä niitä uusia, eikä ne paljoo nappaa. Ja sitä oheiskrääsää (Kortteja, pelejä, vaatteita, figuureja) alko myös kasaantumaan. Kortteja on ny noin 500, Pokemon-monopolykin on, t-paitakin jossain ja figuureja riittää. Eikös tää ollu alunperin Gameboy-peli?
Everyone i know is reaching for the peak of the volcano.

Paikalla samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Sanomaton
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
« Vastaus #7 : Heinäkuu 29, 2016, 08:26:53 »
Pokémon Go on ollut jonkin aikaa tapetilla, joten tarrataanpa kiinni nyt siihen mistä moni muistaa Pokémon-villityksen alkaneen.

Pokemon on minun ensimmäinen oikea fanitus.

Tuntuu, että noin voisi sanoa monesta omankin ikäryhmän edustajasta. Itsekin muistan katsoneeni Pokémoneja sekä keräilleeni Pokémon-kortteja ja vaihdelleeni niitä ystävieni kanssa alakoulun pihalla. Itselläni on ainakin sellainen mielikuva, että Pokémon iski tuolloin melko moneen ja se näkyy nyt esimerkiksi juuri innostuksena Pokémon Go -peliin. Tosin, onhan Pokémonia ollut nämä kaikki vuodetkin tässä välissä. Jonkin aikaa seurasin lapsena sarjaa, mutta sitten sen seuraaminen jäi, enkä pidä itseäni enää niin Pokémon-ihmisenä. Muutama tuttuni puolestaan on seurannut sarjaa tietääkseni koko ajan, ja ovat pelailleet erilaisia aiheeseen liittyviä pelejä eri pelikonsoleilla jo useamman vuoden ajan.

Silloin pienenä muistan, kuinka Butterfree ja Vulpix olivat mielestäni söpöimmät Pokémonit ja odotin josko niitä näkyisi sarjassa – ja ei, en muistanut nimiä ulkoa, piti vähän luntata :D Mielestäni myös nuo ns. alkuperäiset Pokémonit oppi tunnistamaan ulkonäöltään helposti, mutta en edes tiedä paljon noita Pokémoneja edes nykyään on. Kuinkakohan monta tuotantokautta sarjaa on edes tehty, kun jokin aika sitten (keväällä… vuosi sitten?) ainakin pyöri MTV3:lla enkä tunnistanut uusia henkilöhahmoja.

Huvikseni siis katselin jokin määrittelemätön aika sitten muutaman jakson jotain uutta tuotantokautta Pokémonia ja tein samankaltaisen huomion kuin mistä Hirmu kertoi tuolla aloitusviestissään. Jaksojen kaava oli samanlainen: jokin juttu, Rakettiryhmä, kaikki on taas hyvin. Lisäksi näinkin monen vuoden sarjaa seuraamattomana ollessani osasin melko lailla ulkoa tuon Rakettiryhmän moton.

Pokémonissa toistuukin se, mikä mielestäni on tyypillinen virhe monille animesarjoille: sitä ei osata lopettaa ajoissa. En tiedä ovatko kaikki kaudet olleet suunniteltuja alusta alkaen, mutta minusta näyttää että uusissa kausissa alkaa mielikuvitus loppua. Pokémonit ovat tylsemmän näköisiä. Mielikuvituksettomuutta yritetään kenties peittää vaihtamalla vanhojen päähenkilöiden tilalle uusia?

Tuota sarjan pituutta ja henkilöhahmojen vaihtelua mietin minäkin – missä menee raja? Toki suosion ollessa hyvää kannattaa sarjaakin tehdä, mutta liiallinen sarjan venyttäminen ihan venyttämisen ilosta kasvattaa sitä mahdollisuutta, että sarja kuin sarja latistuu.
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.