Kirjoittaja Aihe: Uusi Sherlock  (Luettu 7940 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Lorainne

• glottaaliklusiili
  • Hämykeiju
  • Sukupuoli: Noita
  • Pottermore: MoonMist
  • Tupa: Korpinkynsi
Uusi Sherlock
« : Kesäkuu 13, 2011, 17:17:31 »
TV1 on näyttänyt nyt kaksi jaksoa uutta brittirikossarjaa nimeltä Uusi Sherlock (alkuperäinen nimi Sherlock), joka suomenkielisen nimensä mukaisesti on uusi versio Sherlock Holmesista. Tässä versiossa Holmes ja Watson ratkaisevat rikoksia nykyajan Lontoossa. Pääroolissa on Benedict Cumberbatch ja Watsonina Martin Freeman. Koska kaksi jaksoa on jo esitetty, tätä ensimmäistä tuotantokautta on jäljellä enää viimeinen jakso. :( Toisen tuotantokauden on määrä valmistua tämän vuoden syksyksi.

Täytyy myöntää, että aluksi ajatus nykyaikaistetusta Sherlock Holmesista tuntui melkoisen epäilyttävältä. Kun tarina siirretään alkuperäisestä ajasta ja paikasta johonkin täysin muuhun, mitä muka jää jäljelle? Uusi Sherlock on kuitenkin äärettömän onnistunut aikahyppy, ja Holmesin luonne on säilytetty täydellisesti. Ruudulla nähtävä tyyppi on kuin onkin Sherlock Holmes, vaikka ympäristö onkin aivan erilainen. Ohjelma on tunnelmaltaan melko synkkä, mutta huumoria on kuitenkin rutkasti mukana; Holmes onnistuu kerta toisensa jälkeen yllättämään avustajansa, ja Watsonin ihmetys saa hullunkurisia piirteitä. Myös Sherlockin ajatuksenjuoksu on onnistuttu ujuttamaan televisioruudulle, mikä takaa katsojan pysymisen kärryillä. Myös sarjan musiikki saa minulta paaaaaljon kiitosta.

Onko kukaan muu vuotislainen katsellut kyseistä ohjelmaa, vai olenko ihan yksinäni istuskellut töllöttimen ääressä? :)

//Ai niin, onko kukaan muu huomannut, miten alanrickmanmainen ääni Benedict Cumberbatchilla on? :D

//
Lainaus käyttäjältä: Ruiskaunokki
//edit 20120513
Toinen muokkaus, koska viimeksi kun katsoin viikko sitten YLEn sivuja, Uuden Sherlockin esitysajankohta onkin siirtynyt heinä-elokuulle, toivottavasti moni ei eilen ollut turhaan telkan ääressä. :( Suora lainaus täältä Uusi Sherlock (Sherlock), Yle TV1, 1. kauden uusinnat 21.7.-4.8., uudet jaksot 11.-25.8.
Jiihuuuu!!!! <3
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 29, 2012, 13:56:23 kirjoittanut Lorainne »
Using the "are we", are we?

Poissa Raitasukka

• Vuotislainen
  • Objection!
    • flavors.me
  • Tupa: Mary Sue
Vs: Uusi Sherlock
« Vastaus #1 : Kesäkuu 13, 2011, 17:51:05 »
Voi, olen aivan ihastunut tähän sarjaan! :) Minulla on edelleenkin sivistyksessäni aukkoja, eli Sherlock Holmes-kirjat eivät ole tuttuja (vaikka lupailinkin tutustuvani niihin nähtyäni Guy Ritchien vuonna 2009 ohjaaman Holmes-leffan). En siis osaa sen kummemmin sanoa, miten suurta oikeutta nykyaikaistettu versio tekee alkuperäisteoksille, mutta näin hyvää viihdettä en ole vähään aikaan televisiosta nähnyt.

Minuakin arvelutti koko ajatus Sherlockin nykyversiosta, mutta epäilykset haihtuivat täysin ekaa jaksoa katsoessa. Mielenkiintoinen kokeilu ainakin, ja lopputulos toimii tällaiselle Sherlock-ummikolle täysin. Tarinat pitävät otteessaan loppuun asti, ja Holmesin ja Watsonin näyttelijät pelaavat hienosti yhteen. Cumberbatch ainakin tuntuu tavoittaneen Holmesin eksentrisyyden hyvin, ja Sherlockin päättelyketjua selittävät kohtaukset ovat huimaa katsottavaa: leuka ainakin loksahti auki niin minulta kuin Watsoniltakin, kun Sherlock lateli faktoja pöytään pelkästään kännykkä aineistonaan. :D

Plussaa myös siitä, että sarja pysyy koko ajan vauhdissa - erityisesti tämä näkyy niissä tekstiviestiefekteissä. Miksipä hukata aikaa kuvaamalla kännykkää tai laittamalla hahmo lukemaan viesti ääneen? Nykyajan kaikkien mahdollisten apuvälineiden käyttäminen tuo myös oman lisänsä tähän Sherlock-tulkintaan.

Olen siis ehdottomasti koukussa, ja harmittelenkin jaksojen vähyyttä. :( Kakkoskauden odottamisesta tulee tuskaa! Ykköskausi ainakin on ihan pakollinen hankinta omaan leffahyllyyn - näin viihdyttävää ohjelmaa jaksaa kyllä katsoa moneen otteeseen. :)

Poissa Leonor

• valiopeelo
  • Hirnyrkki
« Vastaus #2 : Kesäkuu 13, 2011, 17:55:13 »
"How's your blog going?"
"Yeah, good, very good."
"You haven't written a word, have you?"
"You just wrote 'still has trust issues'."
"And you read my writing upside down."

Mun sisäinen fanityttö yrittää repiä itsensä irti ohjaksista, mutta katsotaan, josko saisin jopa asiallisen viestin aikaiseksi aiheesta 0:>

Uusi Sherlock, miksi sitä ilmeisesti kutsutaan täällä Suomessa, on minullekin aivan uusi tuttavuus. Huomasin sarjan olemassa olon noin viikko sitten, kun joku tuttavani sitä sivumennen jossain suositteli, ja kiinnostuin kovasti, vaikken yleensä rikossarjoja ja -elokuvia hirveästi katsokaan. Pidin kuitenkin pari vuotta sitten ilmestyneestä Sherlock Holmes -elokuvasta, joten päädyin sitten katsomaan tätäkin sarjaa.

Kun ensimmäinen kymmenen minuuttia oli sarjan ensimmäisestä jaksosta kulunut, olin jo rakastunut perinpohjaisesti. Benedict Cumberbatch vei kyllä saman tien jalat alta Sherlockin roolillaan eikä Watsonia esittävä Martin Freeman jäänyt kauaksi perään. Muutenkin nostan hattua sarjalle siinä, että kaikki näyttelijävalinnat ovat olleet tähän mennessä aivan loistavia aina sivurooleja myöten. Roolit ovat perin pohjaisesti suunniteltuja ja näyttelijät tekevät osuvia suorituksia heitä tulkitessaan. Pelkästään koko Sherlockin persoona on onnistuttu rakentamaan niin puoleensa vetäväksi, että ei voi kuin ihailla. Kiintymystäni sarjaan lujittavat hyvän toteutuksen ja näyttelijöiden lisäksi myös brittiaksentti ja -huumori, joista jälkimmäistä löytyy jaksoista vaikka millä mitalla. Pelkästään jo viestini alussakin lainaama Johnin ja hänen terapeuttinsa välinen sananvaihto ensimmäisen jakson alussa sai minut naurahtamaan ja odottamaan innolla lisää.

Vierastan yleensä hyvin paljon uusia versioita vanhoista elokuvista tai kirjoista, mutta kertaakaan ei ole tätä sarjaa katsoessani tullut kyseenalaistettua Sherlockin ja Johnin seikkailujen sopivuutta myös nykyajan miljööseen. Pisteet myös tästä ehdottomasti kotiin! Mutta voi sitä katkeruuden määrää, kun tajusin, että sarjasta on tullut vain kolme jaksoa, ja seuraavat kolme tulevat vasta syksyllä! :D

Suosittelen ehdottomasti sarjaa kaikille - ja erityisesti niille, jotka pitävät rikossarjoista ja nasevasta huumorista! ♥

"Shut up, everybody! Shut up! Don't move, don't speak, don't breath. I'm trying to think. Andersson face the other way. You're putting me off."
"What? My face is?!"
Optimist: someone who figures that taking a step backward after taking a step forward is not a disaster, it's a cha-cha. ~Robert Brault
Leonor -> Leo -> Leonor

Poissa tirsu

• Kirsikkamaani
  • Vuotislainen
  • A Chapter Can be a Book
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #3 : Kesäkuu 13, 2011, 21:35:04 »
En sinänsä ole Sherlock Holmesin kirjoihin perehtynyt, mutta tv-sovituksia on tullut katseltua. Joten tiedän kyllä mistä kyse on. Heh.
Kun näin mainoksen ensimmäisen kerran tästä ohjelmasta, olin epäileväinen. Sherlock nykyajassa, mahtaakohan olla edes kovin hyvä? Ja olihan se sitten, todella hyvä. Hyvin ja uskottavasti olivat saaneet siirrettyä Sherlockin nykyaikaan.
Benedict Cumberbatch on täydellinen Sherlock Holmes, mikä oli yllättävää, sillä Jeremy Brett on ollut mulle aina se yksi ja ainoa oikea Sherlock. Cumberbatchissa Sherlockina on jotakin samanlaista kuin Bretissa.
Ei Watsonin näyttelijässä, Martin Freemanissa, mitään vikaa ole. Aivan loistava valinta Watsonin rooliin jollain tapaa.
Harmillista, että näin mahtava ohjelma on hirveän lyhyt - vain kolme jaksoa. Mutta lisää siis on tulossa? Hienoa.
>> Oh, I'm so sorry. I thought you were a waiter. >>  Dowager Countess
>> Same old same old, just the Doctor and Clara Oswald in the TARDIS. >> The 12th Doctor
>> Yes, I'll just step inside this police box and arrest myself. >> The 10th Doctor
>> Golden ticket. Spacey Zoomer! Free ice cream. >> The 11th Doctor

Poissa Hämppyli

• Näsäviisas-
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
« Vastaus #4 : Kesäkuu 14, 2011, 15:05:34 »
Ihan mukava rikossarja, muttei täydellinen. Näyttelijä suoritukset ovat loistavia (etenkin Benedict Cumberbatchin osalta) ja hahmot ovat ilmeikkäiltä. En tosin ota kantaa kuinka uskollisia nämä ovat lähdemateriaalille, kun en ole kirjoja lukenut.
Musiikkikin on hyvää, mutta se tuo jollain hassulla tavalla mieleen Hans Zimmerin musiikin Guy Ritchien Holmes-leffasta.
Pidän tavasta jolla jakson mysteeriä rakennetaan pikkuhiljaa kunnes se lopulta paljastuu, mutta mielellään ne olisivat saaneet olla enemmän sellaisia, että katsojallakin olisi ollut mahdollisuus arvata/päätellä ratkaisu.
Hieman kyllä ärsyttää se, että Watson ei ole viellä kertaakaan tuntunut oikeasti tasavertaiselta kumpanilta Holmesin rinnalla, saatika ollut muutenkaan paljon hyödyksi (vaikkei täysin turhakaan ole) tapausten ratkaisuissa.
Lisäksi tämä "Holmesin salainen ihailija" ja "M" vihjailu on aika turhaa, sillä kuka tahansa Holmes-mytologiaa paremmin tunteva (vaikkei kirjoja olisikaan lukenut) arvaa, että kyseessä on Moriarty (tekijät ovat tosin tämän tajunneet ja paljastivat asian jo ekassa jaksossa).
Vaikka Holmesin siirtäminen nykyaikaan onkin onnistunut saumattomasti, tuntuu silti siltä, että ollaan haluttu rahastaa tunnetulla nimikkeellä eikä vain rohkeasti tehdä itsenäistä rikossarjaa.

Loppujen lopuksi kyseessä on mukaansa tempaava ja oikein viihdyttävä sarja jota voin suositella kaikille vastaavista pitäville.
"If we're going to be damned, let's be damned for what we really are."

Captain Jean-Luc Picard

Poissa Blizzard

• Untitled
  • Vuotislainen
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #5 : Heinäkuu 07, 2011, 20:02:37 »
Musiikkikin on hyvää, mutta se tuo jollain hassulla tavalla mieleen Hans Zimmerin musiikin Guy Ritchien Holmes-leffasta.
Minäkin huomasin tuon, sinänsä harmillista, kun mieleen ei tunnaria muistellessa tule muuta kuin se Ritchien version musiikki..

Minulla oli sarjaa kohtaan jo valmiiksi korkeat odotukset, jotka ylittyivät reilusti. Puitteet kuulostivat kiinnostavilta ja Ritchien Sherlock oli tuoreena mielessä.
Benedict Cumberbatch & kumppanit ovat kaikki loistavia ja aitoja rooleissaan. Erityisesti Moriartyn näyttelijän Andrew Scottin roolisuoritusta oli pakko ihailla, miten voi olla mahdollista, että tuollaisen hahmon saa vaikuttamaan aidolta?! Käsikirjoittajat ovat todella osaavia, ja alkuperäisteoksiin viittaavat heitot olivat hauskoja ("I'm not your housekeeper!", blogin pito vs. kirjojen kirjoittaminen). Itse pidin pelkästään positiivisena puolena myös sitä, että ratkaisuja ei voinut kauheasti itse arvailla, mielestäni se sopi sarjan luonteeseen.
Doylen Sherlockeista olen lukenut vain yhden, eli "aitoudesta" en osaa sanoa mitään. Sen verran kuitenkin, että kun tv:stä viime viikolla pyörähti Sherlock-elokuva, päähenkilön korkea ääni häiritsi pahasti Cumberbatchin juuri siihen rickmanmäiseen ääneen tottunutta korvaa :D (Youtubessa taitaa pyöriä joku videokin, jossa C imitoi Rickmania).

Oma fanityttöilyni tämän sarjan kanssa on vaan pahentunut tässä viime viikkojen aikana. Onneksi ikävää lievittämään löytyy ficcejä (Yksi aivan loistava tylypahka-versiokin!)...
"Falling is just like flying... except there's a more permanent destination"

Poissa Ridiculous

• kirsikankivi
  • Vuotislainen
  • Pottermore: ScarletHolly34
« Vastaus #6 : Lokakuu 28, 2011, 23:07:39 »
Eilen tuli postissa Sherlockin (ei suostu käyttämään tuota 'uusi' -sanaa kyseisen henkilön edessä, kun tästä sarjasta on puhe) 1. tuottis (: oli pakko varata vaikka jouduinkin sitten maksamaan hiukkasen ylimääräistä :D hee.

Ja siis aivan mahtavahan tämä sarja on!! Vaihteeksi hieman nuorempaa sukupolvea näyttelemään tätä parivaljakkoa (: erittäin hyvää työtä. Ihme kyllä, en ollut yhtään ennakkoluuloinen tämän BBC:n version kanssa, vaikka rakastankin Granadan versiota, jossa Brettin Jeremy tekee loistavan suorituksen :D

Ja miten voisi unohtaa Benedictin ihanan äänen <3 ah. Kun on kattonut tätä versiota Sherlockista, niin sitten Brettin puhe jopa kuulostaa hiukan turhan kovalta, kun aina silloin tällöin päästelee noita "ha!"hdatuksiaan :D ja kyllä täytyy myöntää, että Cumberbatchin ja Rickmanin äänet ovat hämmästyttävän lähellä toisiaan :D

Tämän sarjan myötä Sherlock/John (tai kotoisammin Johnlock) paritukseni on sen kuin vain kasvanut :D ja siitä saa syyttää vain Godtissia ja Moffatia :D Tammikuussa on sitten lupailtu, että Briteissä alkaisi toinen kausi pyörimään, joten sitä odotellessa... 
He was rapidly becoming obsessed with Draco Malfoy.
Draco dormiens nunquam titillandus

Poissa Fogo

• Vuotislainen
    • KUHVIKAPPI
  • Pottermore: SkullSeeker26697
« Vastaus #7 : Joulukuu 19, 2011, 22:12:06 »
Olen rakastunut tähän sarjaan!

Olen ollut jo pitkään Sherlock Holmesin suuri fani ja kun kuulin tästä uudesta nykyaikaan sijoitetusta Sherlockista, olin hämmentynyt enkä oikein tiennyt mitä ajatella. En kuitenkaan tuominnut sarjaa, vaan päätin katsoa, millanen tämä UUSI Sherlock sitten olisi. Jeremy Brett on minulle jumala, joten uskoin, ettei kukaan tässä maailmassa voi olla parempi tuohon rooliin kuin hän. (Herra Brett, jumaloin sinua yhä)
Mutta sitten tuli Benedict Cumberbatch täydellisyyksineen. Rakkautta ensisilmäyksellä. Mä voisin ihkuttaa miestä tässä enemmänkin, mutta jospa keskityn tähän sarjaan. ;D (I think I'm one of those cumberbitches)

Uudet asiat ja muutokset on joskus huonoja juttuja, mutta tässä tilanteessa eivät. Toteutus on onnistunut loistavasti, ainut vika taitaa olla vain jaksojen vähyys? Sherlock on niin nerokkaasti osattu tuoda 2000-luvulle, etten voi kuin palvoa tuottajia. Alkuperäisille kertomuksille ei olla uskollisia, mutta ei se haittaa. Paljon samaakin löytyy ja ne pienet yksityiskohdat vanhoista versioista on osattu nerokkaasti liittää uuteen tarinaan. Benny on uskollinen Sherlockin hahmolle, mutta tuo siihen myös uutta. Voiko tämän täydellisemmäksi enää mennä? Olen taivaassa kun tuo toinen kausi tulee Suomen televisioon. Sitä ennen on minun aivan pakko hankkia 1. tuottis DVD:lle, muuten en kestä elämääni.

Äh, nyt tää meni vaan tämmöiseksi tylsäksi fanitytön höpötykseksi. Antakaa anteeksi, en osaa kirjoittaa tästä aiheesta järkevästi.  Onneksi täällä näyttää olevan muutama muukin höpsähtänyt. :D Oon myös katsonut noita Benedictin imitaatiovideoita ja mun täytyy taas toistaa itseäni ja sanoa, että tuo mies on nero. Ja Martin Freeman on myös ihana ja suloinen kuin kissanpentu. :D
Na zdrowie!

Poissa Ruiskaunokki

• Vuotislainen
« Vastaus #8 : Helmikuu 13, 2012, 17:01:32 »
Olen hehkuttanut Sherlockia viimeiset kaksi, kolme viikkoa. Olen myöhäisherännäinen tämän sarjan suhteen, mutta ykkös- ja kakkoskausi löytyvät jo DVD-hyllystäni, ja tämä oli se viimeinen niitti, joka lopulta pakotti minut kirjastoon etsimään kirjoja Arthur Conan Doylen tunnetuimmasta hahmosta. Ja tuota Sherlock Holmesin koottuja kertomuksia (Jaakko Anhavan suomennos vuodelta 2010) lueskellessani olen päässyt huomaamaan niitä pieniä yksityiskohtia, joita Uudessa Sherlockissa oli, mutta jotka eivät Holmes-ummikolle välttämättä auenneet; tyylikkäin esimerkki edelleenkin on tämä eräs harppuunakohtaus. :D "You went on the Tube like that?"

Muutoin koko Sherlock Holmes -canon on mulle vieläkin tuntematon. Siitä huolimatta pystyin nauttimaan Sherlockin molemmista kausista täysin rinnoin; mielestäni sarja toimii tällaisenaan oikein hyvin, vaikka erinäiset juonimuutokset ovatkin ilmeisiä. Viktoriaanisen ajan tarinoiden suhteuttaminen nykyaikaan oli mainio idea, ei aina tarvitse pyrkiä täydelliseen sadan vuoden takaisen aikakauden henkeen. Nykypäivän Sherlock Holmes käyttää internetiä ja kännyköitä luonnollisesti ja nikotiinilaastarit korvaavat perinteisen sauhuttelun.

Katsoin molemmat kaudet ilman suomenkielisiä tekstejä ja hyvä niin, sillä suomennosten lukeminen vie aina huomion pois kuvasta eikä kaikkea voi suomentaa kunnolla. Sherlockin pitkät ja nopeat dialogit tosin vaativat pinnistelyä ja kovaa keskittymistä, että pysyy kärryillä, mutta siitäkin selvittiin. Joka tapauksessa pitkästä aikaa muistin taas, miksi rakastan eri brittiaksentteja (ja kännykkä on mobile phone eikä cell phone ;D)

Sherlockin jälkeen muiden Holmes-filmatisointien katsominen tulee olemaan jännää. Vanhat TV-sarjat, Guy Ritchien elokuvat... niitä on katseltu jo aiemmin ja jokainen niistä tuo oman näkemyksensä tuosta kenties kuuluisimmasta consulting detectivestä. Benedict Cumberbatchin ääni vain on porautunut liiaksi mieleeni. + Martin Freeman on ihana. Andrew Scott loistava. Jne.

//edit 20120313
Toukokuussa YLE esittää Sherlockin ensimmäisen kauden uudestaan ja heti perään kakkoskauden. :) Silmät ja korvat kuulolle siis parin kuukauden sisään, esitysaika on ilmeisesti lauantaisin kello 21:15 alkaen.

//edit 20120513
Toinen muokkaus, koska viimeksi kun katsoin viikko sitten YLEn sivuja, Uuden Sherlockin esitysajankohta onkin siirtynyt heinä-elokuulle, toivottavasti moni ei eilen ollut turhaan telkan ääressä. :( Suora lainaus täältä Uusi Sherlock (Sherlock), Yle TV1, 1. kauden uusinnat 21.7.-4.8., uudet jaksot 11.-25.8.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 13, 2012, 16:22:53 kirjoittanut Ruiskaunokki »

Poissa Prosper

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #9 : Heinäkuu 22, 2012, 17:12:24 »
Katsoin ensimmäisen jakson eilen! Vaikuttaa niin mahtavalta :D Jotenkin todella onnistunut idea tuoda nämä kuuluisat hahmot nykyiselle vuosituhannelle. Kekseliästä ja suoraan sanottuna myös virkistävää! Tykkään leikkauksesta ja siitä, kuinka pitkiä nämä jaksot ovat! Tuovat vain entistä enemmän uskottavuutta Sherlockille. Näyttelijät on myös valittu todella hyvin: Sherlock on jännän näköinen tyyppi mahtavalla äänellä ja Watson ilmetty Watson. Ensimmäinen osan kävelykeppi-juttu ja kaksimielisyydet olivat parhautta! Myös taksikuski oli todella hauska!

Bennyn ääni on parhautta!
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 30, 2012, 13:38:11 kirjoittanut Prosper »

Poissa Surkimus

• niin boheemi, kuten sinä
  • Vuotislainen
  • Voi löytää onnen kärsimyksestä
« Vastaus #10 : Heinäkuu 23, 2012, 00:15:57 »
Pakko sanoa että kaikin tavoin koukuttava sarja! Sherlock on hahmona loistava esimerkki siitä, miten nerouden ja kajahtaneisuuden raja on hiuksenhieno - Watson mukana pienoisena "järjen äänenä". Taatusti tulen katsomaan, jännityksellä sai katsoa :)
"Tärkeintä ei ole määränpää, vaan se, että nousee kyytiin"

Poissa Sectumsempra

• Patented Daydream Charm
  • Vuotislainen
  • satunnaisesti kelmi
  • Pottermore: PurpleRune1479
« Vastaus #11 : Heinäkuu 24, 2012, 09:52:02 »
Tutustuin sarjaan vasta nyt uusintojen kautta ensimmäistä kertaa ja oli kyllä katsomisen arvoinen kokemus. Vaikka fanitankin vanhoja Sherlockeja, ei tämä uuteen aikaan sijoitettu versio ole ollenkaan huono, päinvastoin - oikein mielenkiintoinen ja positiivinen yllätys. Minua ei lainkaan haittaa ettei alkuperäiselle lähdemateriaalille olla tässä tapauksessa turhan uskollisia. Olen katsonut liikaa kaikkia nykyaikaan sijoittuvia murhatutkimus tv-sarjoja ja ne ovat alkaneet vaikuttaa omaan silmään liian samaan kaavaan ahdetulta, mutta Sherlock on kyllä onneksi poikkeava yksilö näiden sarjojen skaalassa.
Sherlock on hahmona ihan "Sherlockin näköinen" ja hänen persoonallisuutensa on mahtava. Cumberbatchin ääni on myös karkkia omille korville. Martin Freeman on minusta muutenkin hyvä näyttelijä, joten en voi olla pitämättä hänestä Watsonin roolissakaan. Hän on jollakin tapaa ihanan "eksyneen" oloinen aina välillä.
Pidän myös taustamusiikeista ja sarjan miljöö vaikuttaa oikein mielenkiintoiselta, olen iloinen että Sherlock ja Watson eivät esimerkiksi asu kuitenkaan missään modernissa kerrostaloasunnossa. Innolla odotan pääseväni näkemään lisää.

Poissa Sieppi

• Tukintolvana
  • Vuotislainen
  • Boldly going through space and time
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #12 : Elokuu 06, 2012, 17:04:10 »
Aluksi ajatus Sherlockista nykyajassa oli minusta ihan kammottava ja ajattelin, etten katso koko sarjaa. En pystynyt mitenkään kuvittelemaan Sherlockia ja Watsonia nykyaikaan ja ajattelin sarjan olevan ihan surkea. Ystäväni kuitenkin mainosti sarjaa ja kun kuulin, että Martin Freeman esiintyisi siinä, päätin katsoa edes yhden jakson. Ensimmäisen jakson katsottuani huomasin, ettei se ollutkaan yhtään niin paha kuin oletin ja huomasin olevani jo koukussa.  :D

Ensimmäisen kauden ensimmäinen jakso oli mahtava ja se koukutti minut heti. Toinen jakso ei ollut ihan niin hyvä, mutta pidin myös siitä. Viimeinen jakso oli jännittävä ja loppui täydelliseen kohtaan. Onneksi sarja jatkuu heti seuraavaana lauantaina, ettei väliin jää mitään vuoden taukoa. Jaksot ovat myös ihanan pitkiä.

Benny ja Martin sopivat täydellisesti Sherlockin ja Watsonin rooleihin. Heidän suhteensa on kuvattu  mielenkiintoisesti. Sherlock kipittää ympäri Lontoota ja tekee havaintojaan ja Watson saa hölkätä perässä ja pitää huolta hänestä. Ne kohtukset ovat myös ihania, kun Sherlock kertoo joitain päätelmiään ja Watson seisoo vieressä suu auki ihmetellen. Pidän myös sarja kaksimielisyyksistä. Ne tuovat sopivasti huumoria. >:)
"There's no point in growing up if you can't be childish sometimes!"

Poissa Bolina May

• Captain Gale
  • Vuotislainen
  • Valitseeko tie kulkijansa vai kulkija tiensä?
« Vastaus #13 : Elokuu 06, 2012, 20:39:41 »
No niin, nyt olen viimeinkin saanut sisäisen fanityttöni sen verran kontrollin alle, että kykenen tuottamaan järkevää tekstiä.

Muutama viikko sitten datailin kaikessa rauhassa, kun isäni huikkasi, että meidän pitäisi tulla olohuoneeseen katsomaan jotain ohjelmaa, jonka pariin hän oli vahingossa eksynyt. Olin aika utelias kuullessani nimen Sherlock Holmes, mutta samalla myös epäileväinen. Olen kaikkea muuta kuin telkkari-addiktoitunut ihminen, joten harva tv-sarja on päätynyt kiinnostuksen kohteikseni - ja vielä harvempaa olen varsinaisesti seurannut. En ole koskaan nähnyt ainoatakaan Holmes-leffaa enkä koskaan lukenut ainoatakaan kirjaa, joten vähäiset aikaisemmat tietoni olen bongannut sieltä sun täältä lyhyen elämäni varrella, enkä voi väittää saaneeni niiden pohjalta erityisen kokonaisvaltaista kuvaa. Tavallaan tämä osoittautui eduksi, koska en joutunut hetkeäkään painiskelemaan sen kanssa, että tarina sijoittui nykyaikaan. Oikeastaan se tuntui hyvin luonnolliselta, vaikka syy johtuukin pelkästään taitavista näyttelijöistä.

Olin onnekas kun pääsin näkemään heti alkuun sarjan ensimmäisen jakson enkä vasta myöhempiä (vaikka se tuskin olisi intoani laimentanut), mutta juonen nopeiden käänteiden takia jokaiseen hetkeen on tosissaan keskityttävä ja yksityiskohdat on syytä muistaa myös viikon päästä. (Esimerkkinä: olin täysin unohtanut puheet blogin pitämisessä ja kun asia tuli puheeksi kolmannen jakson alussa, otsassani olisi hyvin voinut lukea wtf? isolla kysymysmerkillä, niin pihalla olin koko tilanteesta.) Juoni oli mukaansa tempaava, kiinnostava ja erittäin nopea. Hetkenkin tarkkaamattomuus ja pitää jo kysellä kanssakatsojilta, että mitä tapahtui, miksi ne lähti juoksemaan, mitä Sherlock nyt keksi...?  Alun epäilyistä viis - jäin koukkuun välittömästi. Rakkautta ensi silmäyksellä.

Sherlock on upea päähenkilö! Rakastan yli kaiken hänen tyyppisiään hahmoja ja sen kyllä huomaa suosikkisarjoistani. :D Dr. House, NCIS:n Gibbs, Sherlock <3 Niissä on kaikissa jotain samaa, mikä vetoaa muhun. :) Ja jokaisesta noista oon pitäny aina edellistä enemmän. House oli hyvä kolmannen tuotantokauden loppuun saakka, sit se muuttu niin paljon ku hahmot hajaantu että lopetin. NCIS on pysyny täydellisenä vielä 9. tuotantokauden aikana. Mut Sherlock.... <3 Mä en kestä! Oon hajalla joka jakson jälkeen ja lohduttaudun lukemalla ficcejä (mikä onki toiminu) ja sarjaa on menny vasta kolme jaksoa! Mun on pakko ostaa ne tuotantokaudet heti ku mahdollista. :D Sitä ennen mun pitää varmaanki alkaa ite kirjottaa et selviän ens viikosta... Tai kattoa kaikki jo nähdyt jaksot uudelleen.

Mikä Uudessa Sherlockissa sitten on niin mahtavaa? En oikeastaan ole aivan varma. Sherlock itse, ainakin. Se vähä mitä olen koskaan ajatellut kyseisestä hahmosta on vain kalpea aavistus sarjan sankarista. Hänen eleensä, persoonansa, järjenjuoksunsa, johtopäätöksensä ja tapansa toimia ovat niin sherlockmaisia itsessään, etten voi kuin ihailla sitä näyttelijäntyötä. Aluksi Watson ärsytti, hän oli jatkuvasti jäljessä ja yllättynyt ilme tylsillä kasvoilla eikä miehessä näkynyt jälkeäkään edes jostain selkärangan tapaisesta, mutta jo ennen ensimmäisen jakson loppua olin täysin myyty. Awwwww <3 Rehellisesti, en ollut koskaan käsittänyt miksi Sherlockia ja Watsonia on paritettu kuin parastakin pariskuntaa. Sarjan kaksimieliset viittaukset ja hahmojen vihjaukset ovat kuitenkin kääntäneet mielipiteeni päälaelleen ja melkein odotan heidän välilleen jotain säätöä tulevaisuudessa, vaikka tuskin niin tulee käymään. Sherlockin sarkasmi ja kieroutunut huumorintaju vievät jalat altani kerta toisensa jälkeen ja alituinen vaara siitä, että hän pitkästyykin liikaa ja kääntää takkinsa tekee hänestä entistäkin kiinnostavamman, vaikka yleensä ärsyynnyn sellaisesta mahdollisuudesta.

Sarjan kuvaustyyli sopii sekin siihen täydellisesti. Kuvakulmat eivät ole aina niitä perinteisimpiä ja Sherlockin ajatusten sekasortoinen järjestelmällisyys on toteutettu todella hyvin. Tekstiviestien välittäminen katselijalle on sekin erilainen ja kiinnostava.
Jos nyt jotain miinusta pitää sanoa, niin kolme jaksoa ei vastaa mun käsitystä tuotantokaudesta... Onneksi seuraava jatkuu heti ensi viikolla.

Lainaus
//Ai niin, onko kukaan muu huomannut, miten alanrickmanmainen ääni Benedict Cumberbatchilla on? :D

Mä mietinki et miten se kuulostaa niin tutulta! Kyllä, olen ehdottomasti samaa mieltä. :D Ihana <3

Leonorin viestin alempi lainaus on edelleenkin yksi suosikeistani, vaikka se kuulostaakin törkeästi paremmalta Sherlockin suusta sanottuna kuin kirjoitettuna!

//Juuh, sen verran kyllä tiedän, mutta en odottanut niiden ilmenevän tuolla tavalla! Tai siis, mitä yritän selittää on se, että hän on vielä enemmän itsensä kaltainen kuin osasin odottaa. Menee vaikeaksi? Kiitos kuitenkin vinkeistäsi! (Tosin en tiedä uskallanko etsiä noita käsiini, koska alan tosissani pelätä itseäni jos musta tulee vielä tätäkin pahempi Sherlock-fani...) :)

// Nyt vasta näin kakkoskauden ja heti alkuun hajosin totaalisesti... EI JUMA MIKÄ SOITTOÄÄNI JIMILLÄ ! xDDD
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 18, 2012, 01:52:20 kirjoittanut nightingale »
I really need to know is there a place to me

nightingale -> Bolina May

Poissa Hämppyli

• Näsäviisas-
  • Vuotislainen
« Vastaus #14 : Elokuu 06, 2012, 22:29:01 »
Mikä Uudessa Sherlockissa sitten on niin mahtavaa? En oikeastaan ole aivan varma. Sherlock itse, ainakin. Se vähä mitä olen koskaan ajatellut kyseisestä hahmosta on vain kalpea aavistus sarjan sankarista. Hänen eleensä, persoonansa, järjenjuoksunsa, johtopäätöksensä ja tapansa toimia ovat niin sherlockmaisia itsessään, etten voi kuin ihailla sitä näyttelijäntyötä.

Tiedän, että sanoit ettei kirjoja ole tullut luettua, mutta niiden suurena ystävänä on pakko saada huomauttaa, että mainitsemasi luonteenpiirteet ovat peräisin niistä. Kirjojen Holmes on myös (joidenkin lukemieni nettihuhujen mukaan) inspiraation lähde aiemmin mainitsemallesi Housille. Suosittelen lämpimästi sellaista teosta, kuin Sherlock Holmesin Kootut Seikkailut, joka pitää sisällään käsittääkseni lähes kaikki Doylen Sherlockit (ainakin Baskervillen Koira uupuu, mutta en tiedä onko niitä enemmänkin) ja jonka kuvittelisi löytyvän suht helposti kirjastosta (itse onnekkaasti löysin oman kappaleeni Kirjamessuilta viime vuonna).

Ja jos pieni action mysteerien ratkomisen lomassa ei häiritse, niin Guy Ritchien Holmes-filmatisoinnit voivat myös olla mieleesi, sillä ne sisältä tätä sarjaakin pahempaa Holmes/Watson alatekstiä. Ainakin kakkonen on näkemisen arvoinen jo pelkästään Jared Harrisin Moriartyn takia (mies on ja pysyy minun silmissäni hahmoa parhaiten tulkinneena näyttelijänä).
« Viimeksi muokattu: Elokuu 06, 2012, 22:32:30 kirjoittanut Hämppyli »

Captain Jean-Luc Picard

Poissa Prosper

• Vuotislainen
« Vastaus #15 : Elokuu 07, 2012, 12:36:32 »
Sherlockissa on mahtavaa onnistuneet hahmot, näyttelijöiden välinen kemia ja onnistunut konsepti.

Ensimmäinen jakso oli päätä huimaava. Rakastin Watsonin roolia tarinassa. Hän tuntuu onnistuneesti täydentävän Sherlockin puutteita ja vice versa. Taksikuskin rooli oli myös nautinnollinen - mielestäni täydellisempää sarjamurhaajaa ei voi olla. Todella hienoa. Toisessa jaksossa minua vähän ärsytti Watsonin taantuminen (saattaa selittyä, sillä että ensimmäinen jakso kuvattiin kahteen kertaan ja se oli hiotumpi kuin toinen jakso?). Hänen sotilastaustansa unohtui liian helposti; hänen tärisemisensä oli mielestäni epäuskottavaa. Kolmas jakso oli taas hieman parempi ja aika romanttinen Sherlockin ja Johnin kannalta. :') Päättyi myös kivaan kohtaan - tai no, "kivaan" ainakin meidän kannalta jotka saamme nähdä toisen tuotantokauden heti ensimmäisen jälkeen. ^.^

Mutta olen ihan menettänyt sydämeni tälle sarjalle. Mycroft on myös yksi loistohahmoista. Sherlockin suhteet poliiseihin ovat huvittavia. Samoin se "poikaystävä" olettamus. :"D

Toisen kauden avajaisjakso: eeppinen.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 11, 2012, 22:51:37 kirjoittanut Prosper »

Poissa nominal

• Kuriositeetti
  • Vuotislainen
  • Pottermore: FireboltLumos114
« Vastaus #16 : Elokuu 25, 2012, 13:28:02 »
En ole harmikseni lukenut kuin yhden Sherlock Holmes -kirjan ja senkin ruotsiksi, niin että minulta jäi totta puhuen selvittämättä loppuratkaisu :D Olen kuitenkin katsellut sarjoja (se joku B:llä alkava näyttelijä esitti Sherlockia, unohdin jo nimen, vaikka luin sen sata kertaa tästä keskustelusta) ja myös toisen niistä uusista elokuvista. Elokuvien perusteella tulin siihen tulokseen, että kaikki uudet filmatisoinnit ovat huonoja hyihyi.

Sitten kuitenkin bongasin sattumalta areenasta sarjan nimeltä Uusi Sherlock, ja koska pidän kaikista rikosohjelmista ja ylipäätään Sherlock Holmesin hahmosta, minun oli kerta kaikkiaan pakko katsoa. No, olihan se aika järkytys. Puhelimia, homo-olettamuksia ja kaikkea muuta mahdollista. En ollut siis läheskään yhtä myyty kuin monet täällä tuntuvat olevan. Minusta näyttelijät olivat väärän näköisiä, juttu eteni oudosti ja vierasti erityisesti niitä älypuhelimia.

Katsoin kuitenkin jakson loppuun, sillä puolivälissä tuli sellainen "no ei tämä nyt niin huono ole" -fiilis. En vain halunnut ajatella sitä Sherlock Holmesina ja säpsähdin joka kerta, kun hänen nimensä mainittiin. Yllättäen jakson lopussa löysin itseni etsimästä seuraavaa osaa. Ehehehh...

Sarjassa on paljon samaan aikaan ärsyttäviä ja ihania piirteitä. Vihaan esimerkiksi Sherlockin meganopeita päättelyketjuja ja puhetta ylipäätään, koska en voi katsoa sarjaa englanniksi ilman tekstityksiä, sillä tipahdan saman tien kärryiltä (yritetty on). Toisaalta taas juuri ne nopeat päättelyketjut tuovat hahmoon sitä aitoa sherlockimaisuutta. Samoin puhelimet ja tekstiviestit, joita niin hirmuisesti vihasin alussa... no, nyt ne ovat minusta todella jännittävä lisä. Tähän pisteeseen päädyin kuitenkin vasta ihan hiljattain, kun ykköstuottarin katsomisesta on kulunut jo lähemmäs vuosi. Mielettömän hyvä idea!

Jos tästä viestistä nyt sai jotain selville, niin kyllä, minä pidän kovastikin Uudesta Sherlockista. Se vain vei hieman aikaa. Ja nyt odotankin jo innoissani, että pääsen tänään katsomaan uuden jakson!
Peitetty liekki on tulisin ~ Entä jos Voldemort olisikin valinnut toisin? ~ Taikalaiva Titanic

Poissa Always

• Tittelitön
  • Vuotislainen
  • Pottermore: PatronusSpell15386
« Vastaus #17 : Elokuu 25, 2012, 19:11:16 »
Apua, en tiedä uskallanko katsoa tänään jakson! Edellinen oli ihan kamala! :DD olin ihan kusi sukassa koko jakson ajan ja hyvä etten puristanut kissaani hengiltä kun se nukkui kainalossani... :D Jännittävä jakso!

Onko tämä nyt todella näin, että tänään onkin taas päätösjakson aika? :( Siis ihanko todella tuotantokausissa on vain kolme jaksoa per kausi?? :(

Poissa tirsu

• Kirsikkamaani
  • Vuotislainen
« Vastaus #18 : Elokuu 25, 2012, 20:45:40 »
Onko tämä nyt todella näin, että tänään onkin taas päätösjakson aika? :( Siis ihanko todella tuotantokausissa on vain kolme jaksoa per kausi?? :(
Kyllä, tokan tuottarin päätösjakso. Ja kyllä, joka kaudessa vain kolme jaksoa, mikä on hyvin harmillista. Näin hyvässä ohjelmassa saisi olla vähän enemmän jaksoja yhdessä kaudessa (ehkä sitten yhden jakson pituuden pitäisi korvata jaksojen määrää...? Njääh, ei kai ne niin ole voineet ajatella.).
Kolmatta kautta aletaan kuulemma kuvata ensi vuoden tammikuussa, joten jatkoa sitten joutuukin jälleen odottamaan. Mutta onneksi ekaa kautta voi sitten katsoa dvd:ltä - ja toivottavasti myös kohta tätä toistakin kautta.
Ja asiasta toiseen. Toivottavasti sitä Adleria ei enää näy muissa jaksoissa. En vain pitänyt siitä hahmosta. Oli vaan jotenkin niin ärsyttävä että. Argh.
>> Same old same old, just the Doctor and Clara Oswald in the TARDIS. >> The 12th Doctor
>> Yes, I'll just step inside this police box and arrest myself. >> The 10th Doctor

Poissa Prosper

• Vuotislainen
« Vastaus #19 : Elokuu 25, 2012, 23:13:05 »
SPOIL!Viimeinen jakso... aika liikuttava. Alku oli täydellinen ja melkein aloin pitää hullunkurisesta Moriartystä. Hänen loppuratkaisunsa oli kuitenkin oikeutettu. Jossain vaiheessa aloin pitää koko kuviota melkein liian monimutkaisena. Kaikkien näiden jaksojen aikana olen jäänyt kaipaamaan ensimmäisen jakson tunnelmaa - siinä vasta olikin jotain hienoa ja erikoista! Alkuperäisten Sherlock Holmes-tarinoiden fanina ilahduin viittauksesta Kreikkalaiseen Tulkkiin. Tämä jakso oli jotenkin toisella tavalla synkkä ja moniulotteinen kuin muut... eikä pelkästään hyvällä tavalla, Moriartysta kuoriutui aika sairas paskapää lopulta. Johnia kävi sääliksi - miten hän selviää tästä? Kysymys tietenkin riippuu siitä kuinka pitkä aikaväli tähän luodaan: paljastaako SH itsensä heti vai vasta pitkän ajan kuluttua? Ja mahdetaankohan John naittaa sillä välin... toivottavasti ei, pidän hänestä eniten Sherlockin kämppäkaverina. :') Tämän jakson jälkeen "palasin Sherlockin luokse", jos niin voin sanoa. Olin hieman hämilläni toisen kauden alettua, mutta nyt tuntuu että ymmärrän häntä paremmin. Silti, silti... Kuluu pitkä aika ennen kuin näemme hänet taas. Mitäköhän muutoksia se tuo? En voi sanoa pitäväni ohjelmaa 100% onnistuneena koska se ei sitä ole (mikä sarja on?), mutta siinä on silti neronleimauksia ja jotain kamalan koukuttavaa. Benny ja Martin ovat täydellisiä. Mycroft on yksi niistä hahmoista joihin olen eniten tyytyväinen. Hieno sovitus!

Poissa Renefer

• Koira
  • Aurori
  • *
  • Teidän alhaisuutenne Renefernefernefer
« Vastaus #20 : Elokuu 26, 2012, 11:25:35 »
Olen ilmeisesti ainoa, joka ei pitänyt! Katsoin aikoinaan ensimmäisen kauden ja jouduin vähän taistelemaan, että jaksoin edes ne jaksot. En tiedä, onko tarina muuttunut paljonkin sittemmin, mutta ainakaan ensimmäinen kausi ei tehnyt minuun suuren suurta vaikutusta.

Pidän salapoliisitarinoista ja jännityksestä. Huumori ja kieroutuneet hahmot ovat kai parasta, mitä tiedän. Mutta BBC!Sherlock oli oikeasti aika tylsä! Nerokkaiden juonien skaalaaminen tavalliselle katsojalle on aina haastavaa, enkä tiedä, onnistuttiinko siinä kovin hyvin. Minua korpesivat esimerkiksi ontoiksi jääneet syvällisyydet (muun muassa Golem) ja sarjan yllätyksettömyys. Kiusasi arvata tulevia juonenkäänteitä. Tämä ei johdu siitä, että päättelykykyni olisi veitsenterävä. Ehkä satuin tietämään aihepiireistä juuri väärät asiat ja analysoimaan liiaksi draaman kaarta. En ikään kuin uppotunut tarinaan vaan haukottelin. Lisäksi jotkin rikospähkinät tuntuivat vain olevan... jonkinlaisia välipaloja, joilla ei lopputuleman kannalta ollut niin suurta merkitystä edes vihjeiden muodossa. Se ei olisi häirinnyt, ellei sitä olisi toteuttu niin tylsästi että toivoin jonkun ampuvan pääkaksikon.

Erityisen hankalaksi koin nimittäin juuri pääkaksikon. Pidän mies ja apuri -asetelmasta eikä näyttelijävalinnoissa (ulkonäöllisesti) sinänsä ole vikaa. Näyttelemisessä mentiin vain helpoimman kautta. Jotenkin ilmeet, eleet ja kaikki oli tosi monistettua. John oli niin tylsä että huokailin aina hänen puhuessaan ja Sherlock yksipuolisempi kuin... kuin... no, jokin hyvin yksipuolinen juttu. Tiesin aina, millainen reagointi ja dialogi on tulossa ennen kuin kohtaus ehti kunnolla käyntiin. Esimerkiksi Sherlockin hahmoa voisi sävyttää vaikka tunnevammaisuus tai yimielisyys vaivaisivatkin. Jotkin sivuhahmot tuntuivat vetovoimaisemmilta kuin päähenkilöt. En huomannut kemiaa edes pääkaksikon välillä, haha!

Ja hemmetti, olisin halunnut vähän räväkämmän apurin. :<

Pidin sarjan visuaalisesta ilmeestä tosi paljon! Monet kohtauksista hivelivät silmiä muuttumatta kuitenkaan kabareeksi. Monet pulmat olivat kivoja ja nykyaikaisuus sopii tarinaan hyvin. Luulen, että sarjaa vain kehuttiin minulle liikaa, ja kuvittelin sen olevan oikeasti tosi hyvä. Se oli... ihan OK.

Kyllä, tokan tuottarin päätösjakso. Ja kyllä, joka kaudessa vain kolme jaksoa, mikä on hyvin harmillista. Näin hyvässä ohjelmassa saisi olla vähän enemmän jaksoja yhdessä kaudessa (ehkä sitten yhden jakson pituuden pitäisi korvata jaksojen määrää...? Njääh, ei kai ne niin ole voineet ajatella.).

Kausien pituus johtunee ennen muuta rahasta, jota tuottajalla ei ole tällä hetkellä paljoa. :)
Muista tervehtiä alakuloisia lintuja
POISSAOLEVAINEN
Toistaiseksi lopullisesti.

Poissa Parselmouth

• Vuotislainen
  • Working in company C.S.I. Baker Street
« Vastaus #21 : Elokuu 26, 2012, 13:33:34 »
SPOILAASiis mielestäni aivan mahtava sarja! En ole pitkään aikaan nähnyt parempaa! <3
Aloin seurata tätä heti ensimmäisestä 1. kauden uusintajaksosta lähtien, ja alussa minulla ei ollut mitään aavistusta mitä katsoin. Olin olohuoneessa vanhempieni kanssa jotka katsoivat sitä, ja sitten aloin jotenkin sivusilmällä ensin seurailla mitä sieltä oikein tulee. Pikkuhiljaa koko keskittymiseni muuhun kuin tähän hypnotisoivaan TV:seen alkoi hojrjua ja yhtäkkiä olin ihan sarjan lumoissa. Tajusin kyllä vasta n. puolessavälissä että hahmot olivat Doylen Sherlock ja kumppanit:D

Olen lukenut vain yhden Sherlockin (Baskervillen koira) koulun pakottamana ja on pakko sanoa, että silloin se tuntui tylsältä ja pitkäveteiseltä, erityisesti vanha kirjoitusasu häiritsi suunnattomasti. Toisaalta nyt kun olen perehtynyt enemmänkin vanhoihin kirjoihin ei se varmasti tutuisi niin pahalta (esim. Burroughsin Mars-sarja johon rakastuin myös sunnattomasti) Enkä myöskään olen nähnyt sitä uutta elokuvaa, joten vertailukohtia ei ole paljon. Vaikka Helvetin Hurtta -jaksossa huomasin niitä pieniä nerokkaita yksityiskohtia, jotka myös kirjassa ovat suoraan tai joita on useimmiten muuteltu huomattavasti Uutta Sherlock:ia varten:D

Pidän toooodella paljon kaikista ja roolitukset ovat mielestäni menneet ihan nappiin. Koko sarja saa itselleen sellaisen tunteen, että nyt pitää sherlockoida jotain, että tässä on oma teoriani siitä mitä seuraavaksi tapahtuu, ja näin voin päätellä mitä pikkusisko viereisessä huoneessa tekee, ja näin osoitan syyllisen karkkipussini tyhjentäjäksi. :D Ja kyllä huomasin jo ensimmäisessä jaksossa Holmesin alanricmanmaisen puhetyylin <3 Huomasin myös jo silloin pienen jännitteen Sherlockin ja Watsonin välillä. Mielestäni se oli vielä ihan söpöä, mutta toisen kauden ekajaksossa se eeehkä meni mielestäni vähän överiksi. Ei siksi, etteikö paritus olisi ollut hyvä, vaan enemmänkin se tapa millä se tuotiin esille. Hyvä ettei kaikki jaksot olleet sellaisia:D Kuten eilen sanoin isälleni (kun S-lock ja morty juttelivat siellä sairaalan katolla): "Toi on niin nerokas, mutta täysi mielipuoli", tarkoittaen Moriaritya, hän vastasi: "Ai kumpi:D"

Ja olenko ainoa, joka pitää siitä että tuotantokaudet kestävät vain kolme jaksoa? Jaksot kun ovat melkein kuin pieniä elokuvia, ja aika itsenäisiä kenties pätösjaksoja lukuunottamatta. Jos yhteen tuotantokauteen olisi tungettu vaikka kymmenen jaksoa, ne olisivat menettäneet merkityksensä, sulautuneet toisiinsa, kiinnostus ei ehkä olisi niin suuri ja ennenkaikkea juoni kärsisi ja yhteen jaksoon käytetty aika olisi paaaaljon lyhyempi. Pidän siitä että jaksot ovat tuollaisia ei-niin-tyypillisiä sarjan jaksoja. Esimerkiksi jos Sherlockia olisi kuvattu kuten Housea, niin, ei hyvä ollenkaan. Kiinnostukseni menisi. Hyvää kannattaa odottaa, vaikka en kyllä pidäkkään YHTÄÄN siitä että kausi 3 ilmestyy ilmeisesti vasta kesällä 2013. Maailmanloppukin ehtii tulla ensinD: Lovetan tätä sarjaa ja Loppuratkaisu oli niin surullinen </3 voi Watsonia!

(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)

//Laitoin tuon nyt spoileriin, en sitä ekaksi tajunnut:D
« Viimeksi muokattu: Elokuu 26, 2012, 14:52:30 kirjoittanut Parselmouth »
"Tuon laulun olen kuullut ennenkin", Holmes huomautti. "Ennen vanhaan se soi jatkuvasti! Se oli edesmenneen professori Moriartyn suosikkikappale"

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
« Vastaus #22 : Elokuu 26, 2012, 14:36:41 »
^

Mielenkiintoisia teorioita! Minullakin on omani, ja melkein uskon sen osuvan aika lähelle totuutta, sen verran monta kertaa olen sen kyseisen kohtaksen viimeisestä jaksosta katsonut. Mutta en jaa sitä täällä jotta jokainen saa muodostaa asiasta oman käsityksensä (joita haluan mielellään kuulla! Kaikkea ei voi aina tulla itse ajatelleeksi...) ^_^

Minä en yleensä pidä televisiosarjoista enkä elokuvista. En voi tunnustaa katsoneeni elämässäni kuin paria tv-sarjaa, joista olisin pitänyt (ja nekin harvat ovat yleensä joko piirrettyjä tai komedioita!) ja lempielokuvienikin kirjo rajautuu noin neljään. Lisäksi ainoa muoto, jossa olen ikinä Sherlock Holmeseihin tutustunut ennen viime talvea, olivat lapsuuteni (mainiot!) Sherlock Koira -piirretyt. Kun ystäväni sitten eräänä päivänä päätti esitellä minut BBC!:n Sherlockille, en voinut ajatella muuta kuin että apua, tässähän pitää alkaa kaivaa torkkupeittoa esiin. Olin väärässä - jostain käsittämättömästä syystä ihastuin sarjaan aivan tolkuttomasti.

Kuten Renefer, myös minä pidin sarjan visuaalisesta ilmeestä todella paljon. Se onkin luultavasti yksi niistä seikoista, joka minut ensimmäisenä koukutti - jo ensimmäisessä jaksossa on muutamia niin hienosti tehtyjä kohtauksia, että voisin katsoa ne lukemattomat kerrat pelkästään katsomisen ilosta. Lisäksi nautin paljon sarjan soundtrackeista, jotka, kaikessa... öh... pömpöösimäisyydessäänkin, ovat minusta hyvin tehtyjä ja Sherlockin maailmaan sopivia.

Lisäksi BBC!:n Sherlockia on kiittäminen siitä, että sen myötä innostuin perehtymään myös alkuperäisiin kirjoihin, joista tähän saakka olin pitäytynyt mahdollisimman etäällä. Luin ensin englanniksi kaksi ensimmäistä kirjaa ja muutamia novelleja (muun muassa Adventure of Empty Housen, johon kolmannen kauden 1. jakso tulee pohjautumaan...) ja ostin sitten suomeksi Teoksen julkaiseman uuden käännöksen Sherlock Holmesin seikkailuista. Tietysti kirjat ovat oman aikansa tuotteita ja välillä koomisia, mutta myös aivan erinomaista viihdettä, ja olen iloinen, että vihdoin tässä vaiheessa elämää pääsin tutustumaan niihin kunnolla.

Sarjassa on yksi jakso, joka minusta hiukan notkahtaa sen yleisestä tasosta (1. kauden toinen jakso), mutta joka kuitenkin tyylillisesti on aika... no, Sherlockmainen, jos siis vertaa alkuperäisiin kirjoihin. Lisäksi siinä on yksi minusta täysin sietämätön jakso, joka nosti niskavillani pystyyn ja jonka olen halunnut sen jälkeen tyystin pyyhkiä mielestäni (eli 2. kauden ensimmäinen jakso). Olen lukenut novellin, johon se perustuu, ja minusta jakso suorastaan tekee pilkkaa siitä Irene Adlerista, joka novellissa esitellään.

Luulen, että Renefer on kritiikissään hyvin monelta osin oikeassa, mutta toisaalta osin nämä ovat  juuri niitä kuuluisia makuasioita - minä nimenomaan pidän siitä, että sarjan hahmot ovat jotenkin... no, vähän karikatyyrimäisiä, tosin itse olen ollut huomaavinani kyllä jonkinlaista hahmonkehitystä tapahtuvan sarjan mittaan niin että ainakin minun silmissäni pääkaksikko on alkanut saada lisää vivahteita.  Tai sitten kyse on vain paatuneesta ficcarin mielikuvituksestani. Sen voin itsekin allekirjoittaa täysin, että monet 'rikospähkinät' jäivät vähän irrallisiksi langanpätkiksi ja että syvällisyyksiin olisi puolestani saanut paneutua (paljonkin) paremmin. Kuitenkin siitä huolimatta ainakin 3. ja 6. jakson juonet olivat minusta todella vangitsevia.

Ja odotan todella mielenkiinnolla, mutta myös hiukan kauhulla, sarjan kolmatta kautta.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 26, 2012, 15:04:00 kirjoittanut Marygold »
Sadevesiämpärit, auringonkukkaniityt, saippuapalat ja raparperinvarret... Oikullisesti versoilevat lommot elämän alaviitteissä.

Poissa nominal

• Kuriositeetti
  • Vuotislainen
« Vastaus #23 : Elokuu 26, 2012, 14:37:16 »
//Gosh, Marygoldin megaviesti väliin!

Minustakin on ihan selkeää, että jaksoja yhdessä kaudessa on vain näin vähän. Tosin eipä se neljäs siinä olisi haitannut, hihi! Mutta joo, tosiaan kaikki ovat kuin pieniä elokuvia, ja minusta se toimii juuri siten. Jos kaikki jaksot kestäisivät puolisen tuntia, koko juttu menettäisi viehätyksensä.

Oooooh, pohdintaa! Toisen kauden viimeisestä jaksosta on siis kyse, siksi spoilereihin.

//Heeeeei, Marygold, tämä tahtoo kuulla teorian! :/
Peitetty liekki on tulisin ~ Entä jos Voldemort olisikin valinnut toisin? ~ Taikalaiva Titanic

Poissa Parselmouth

• Vuotislainen
« Vastaus #24 : Elokuu 26, 2012, 14:50:24 »
Ja tahtoo kuulla myös sun (toivottavasti) totuudenmukaisemman teorian, Marygold!:D
« Viimeksi muokattu: Elokuu 26, 2012, 15:07:28 kirjoittanut Parselmouth »
"Tuon laulun olen kuullut ennenkin", Holmes huomautti. "Ennen vanhaan se soi jatkuvasti! Se oli edesmenneen professori Moriartyn suosikkikappale"

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
« Vastaus #25 : Elokuu 26, 2012, 14:56:17 »
No okei... :) (seuraa spoilaavaa spekulaatiota)

Toivottavasti tuosta sai edes jotain selvää. Siinä nyt vain oma versioni tuohon esittämääsi ajatukseen, ehkä loput omasta teoriastani voin paljastaa myöhemmin, jos saan sen ensin muotoiltua alle kaksisivuiseksi. Tänään jostain syystä tahtoo olla vaikeaa esittää asioita lyhyesti ja ytimekkäästi : - D

//Ja Parselmouth ehti väliin!
« Viimeksi muokattu: Elokuu 26, 2012, 15:06:33 kirjoittanut Marygold »
Sadevesiämpärit, auringonkukkaniityt, saippuapalat ja raparperinvarret... Oikullisesti versoilevat lommot elämän alaviitteissä.

Poissa nominal

• Kuriositeetti
  • Vuotislainen
« Vastaus #26 : Elokuu 26, 2012, 19:53:53 »
Haa, Marygold on ollut tarkkana! Spekulaatio jatkuu:

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
« Vastaus #27 : Elokuu 26, 2012, 20:36:15 »
Ja jatkoa :D

Tällaista spekulointia minulla ^_^

Poissa nominal

• Kuriositeetti
  • Vuotislainen
« Vastaus #28 : Elokuu 27, 2012, 08:41:43 »

Poissa Parselmouth

• Vuotislainen
« Vastaus #29 : Elokuu 27, 2012, 13:13:58 »
Te ootte tommosia Sherlockkeja molemmat, nominal ja Marygold! Ja tarkotan tätä hyvässä (siis päättelykyky) eikä sillä että olisitte kenties sosiopaatteja tms. :D

//Kiitos selvennyksestä, Marygold. En jaksanut kirjoittaa uutta viestiä(:
« Viimeksi muokattu: Elokuu 27, 2012, 14:51:51 kirjoittanut Parselmouth »

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
« Vastaus #30 : Elokuu 27, 2012, 14:34:47 »
Alkuperäisistä kirjoista Parselmouthille (spoilereita tässä on vain kirjoista, ei sarjasta itsestään):

Eli alkuperäisessä tarinassa tapahtumien pääpiirteet ovat kyllä samat, mutta ympäristöä on muutettu aika radikaalisti. :) 

Poissa Damatris

• seonnut
  • Vuotislainen
  • Vain nerot hallitsevat kaaoksen!
« Vastaus #31 : Lokakuu 01, 2012, 00:18:40 »
Sherlock! <3 Rakastan tätä TV sarjaa aivan valtavasti. Palautti vieläpä uskoni hyvään Tv:hen. Tai on niitä muitakin hyviä sarjoja (iso osa, joita seuraan muuten on bbc:ltä) , mutta tämä oikeasti uusi uskoni.

Näyttely tässä on aivan uskomattoman lahjakasta, ja visuaalinen ilme loistava. Musiikit mahtavia ja vuoropuhelu ihanaa. Jep, vedin tuon nyt hyvin, hyvin nopeasti läpi koska haluan teorisoimaan kanssanne ja kello on jo nyt paljon. :D

Sing me a song of seas and sun, chant me a spell of ice and fire

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
« Vastaus #32 : Lokakuu 03, 2012, 21:38:17 »
Damatris: Minäkin törmäsin noihin kolmoskauden jaksoja koskeviin vihjeisiin ja olen vähän ehtinyt spekuloimaan niitä.

Poissa Damatris

• seonnut
  • Vuotislainen
« Vastaus #33 : Marraskuu 05, 2012, 21:53:21 »
3. kausi spekulaatiota

Poissa Nimue

• broccoli
  • Vuotislainen
  • I’m collapsing in stellar clouds of gas.
« Vastaus #34 : Marraskuu 16, 2012, 19:12:44 »
Noniin, kai minäkin voin tulla täällä kaapista ulo ja tunnustaa, että mun elämääni on heinäkuusta alkaen aika pitkälti hallinnut eräs tv-sarja...
Eli siis kun ekaa kautta alettiin kesällä esittää, päätin katsastaa että mikäs tämä on (en ole mitenkään erityisen kiinnostunut Shelock Holmesista edes kirjoina ennen BBC:n sarjaa) ja niin jäin totaalisen koukkuun. Mahtavat näyttelijät, mahtava käsikirjoitus, muuten vaan eeppinen tunnelma, öäm tätähän voisi jatkaa ikuisuuksiin. Tykkään Martin Freemanin ja Benedict Cumberbatchin välisestä kemiasta, koska Watsonin ja Sherlockin suhde on kuitenkin aika keskeisessä osassa. Ja Mycroft, ooh Mycroft...
Tällä hetkellä musta ei lähde mitään muuta irti, tai oikeastaan lähtee, mutta se menee sitten taas fanityttöilyn puolelle. :D

3. kaudesta Moffat oli sanonut tässä joku aika sitten, että "third season will leave the fans just as frustrated as they ever were". Damn you Moffat.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 17, 2012, 13:12:27 kirjoittanut Nimue »
"You being all mysterious with your - cheekbones and turning your collar up so you look cool."

Poissa Renefer

• Koira
  • Aurori
  • *
« Vastaus #35 : Marraskuu 16, 2012, 19:32:43 »
3. kaudesta Moffat oli sanonut tässä joitakin päiviä sitten, että "third season will leave the fans just as frustrated as they ever were". Damn you Moffat.

Yksi eniten minua ko. sarjassa häirinneitä asioita oli juuri fan service. Tällä kertaa se ei ole isoja rintoja teinipojille vaan seksikäs Sherlock. En ole sitä mieltä, että verorahoilla pitäisi tehdä taidetta vain taiteen vuoksi tai ettei viihteellä oli paikkaa, mutta BBC!Sherlock on melkein limaiseksi laskelmoitu hahmo. :D
POISSAOLEVAINEN

Poissa Nimue

• broccoli
  • Vuotislainen
  • I’m collapsing in stellar clouds of gas.
« Vastaus #36 : Marraskuu 17, 2012, 13:10:37 »
3. kaudesta Moffat oli sanonut tässä joitakin päiviä sitten, että "third season will leave the fans just as frustrated as they ever were". Damn you Moffat.

Yksi eniten minua ko. sarjassa häirinneitä asioita oli juuri fan service. Tällä kertaa se ei ole isoja rintoja teinipojille vaan seksikäs Sherlock. En ole sitä mieltä, että verorahoilla pitäisi tehdä taidetta vain taiteen vuoksi tai ettei viihteellä oli paikkaa, mutta BBC!Sherlock on melkein limaiseksi laskelmoitu hahmo. :D
Hmm tuo lainaus lähinnä viittasi siihen, kuinka turhautuneiksi kakkoskauden loppu jätti katsojat. Viitaten siis Sherlockin 'kuolemaan'. Moffat tarkoittaa tuolla lainauksella, että kolmoskauden lopussa on jotain saman tyylistä, mikä jättää fanit yhtä turhautuneiksi kuin 2. kauden cliffhanger kind-of teki (tai oikeastaan tekee). :D http://www.radiotimes.com/news/2012-05-16/steven-moffat-promises-a-puzzling-climax-to-sherlocks-third-series
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 17, 2012, 13:20:07 kirjoittanut Nimue »
"You being all mysterious with your - cheekbones and turning your collar up so you look cool."

Poissa Renefer

• Koira
  • Aurori
  • *
« Vastaus #37 : Marraskuu 17, 2012, 13:47:03 »

Hmm tuo lainaus lähinnä viittasi siihen, kuinka turhautuneiksi kakkoskauden loppu jätti katsojat. Viitaten siis Sherlockin 'kuolemaan'. Moffat tarkoittaa tuolla lainauksella, että kolmoskauden lopussa on jotain saman tyylistä, mikä jättää fanit yhtä turhautuneiksi kuin 2. kauden cliffhanger kind-of teki (tai oikeastaan tekee). :D http://www.radiotimes.com/news/2012-05-16/steven-moffat-promises-a-puzzling-climax-to-sherlocks-third-series

Ymmärsin kyllä mitä tarkoitit. Ei ole hyvien tapojen mukaista heivata lainausta kontekstistaan, mutta teinpä niin silti, kun se oli niin härnäävästi tuossa ja antoi virikkeen.

En kyllä ylipäätänsä ole ymmärtänyt, mikä toisen kauden lopussa oli olevinaan niin kauheaa, kun on kuitenkin melkoisen varmaa, ettei niin käy. :D
POISSAOLEVAINEN

Poissa Prosper

• Vuotislainen
« Vastaus #38 : Marraskuu 17, 2012, 17:53:50 »

Toivon vaan, ettei se tarkoita sitä, että John on onnellisesti naimisissa eikä ehdi tavata Sherlockia yms. ja Sherlock lähtee kasvattamaan jotain ampiaisia tai vastaavaa. -.-"

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
« Vastaus #39 : Marraskuu 17, 2012, 19:55:24 »
Minun täytyy tunnustaa, että minuakin on alkanut vähän vaivata Sherlockin fan service viime aikoina, kun olen asiaa miettinyt. :p Okei, minua ei haittaa katsella komeita miehiä, ja kyllä Sherlock kirjoissakin on kuvattu minusta ihan kohtalaisen vetäväksi, omalla omituisella tavallaan. (Joskus olen kuullut huhuttavan, että Conan Doyle olisi todellisuudessa perustanut hänen hahmonsa Oscar Wildeen... tiedä sitten).  Mutta kieltämättä esiin paistaa tietynlainen laskelmointi.

Enemmän minua kuitenkin haittaa se, että samalla kun tekijät viljelevät sarjaan Johnlock-fanserviceä, he haastatteluissa naureskelevat niille faneille, jotka shippaavat hahmoja keskenään, ja tahtovat kovasti painottaa, ettei tällaisia vivahteita sarjassa ole eikä tule olemaan, vaan kaikki on pelkkää läppää. Hmmm.

Mutta mutta. Ostin jokin aika sitten sarjan blue ray -boksin, ja sillä oli ekstrana alkuperäinen versio sarjan 1. jaksosta. Pakko sanoa, että olin aivan myyty, ja mietin pitkään sen katsottuani, että miksi ei koko sarjasta olisi voinut saada niin jotenkin - aitoa? Lämminhenkistä? Jotain? Etenkin sen katsomisen jälkeen koko Sherlock on sarjana tuntunut minusta jotenkin kalsean laskelmoidulta, vaikkakin edelleen se on myös lähes ainoa näytelty tv-sarja, josta ikinä olen pitänyt, joten en voi millään kokonaan lytätä sen merkitystä itselleni.

Niin joo - vielä tuosta mahdollisesta Johnin naimisiinmenosta ja/tai muuttamisessa pois Baker Streetiltä. On ihan totta, että kirjoissa John ei asu kokoajan Baker Streetillä, ja itse asiassa kirjoissa olen itse tykästynyt tähän ratkaisuun. Mutta riippuu ihan toteutustavasta, tulenko siitä pitämään myös Uudessa Sherlockissa.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 17, 2012, 19:58:35 kirjoittanut Marygold »

Poissa Renefer

• Koira
  • Aurori
  • *
« Vastaus #40 : Marraskuu 17, 2012, 20:07:41 »
Okei, minua ei haittaa katsella komeita miehiä, ja kyllä Sherlock kirjoissakin on kuvattu minusta ihan kohtalaisen vetäväksi, omalla omituisella tavallaan. (Joskus olen kuullut huhuttavan, että Conan Doyle olisi todellisuudessa perustanut hänen hahmonsa Oscar Wildeen... tiedä sitten).

Tuon on kyllä totta. Sherlock Holmes ei alkuperäisissä teoksissakaan ole suinkaan hullumpi tapaus varsinkaan, kun hahmoa peilaa aikaansa vasten. Kenties BBC vain haluaa olla uskollinen alkuperäiselle esikuvalle, hihi. Mahdollinen viittaus Oscar Wildeen on minulle ihan uusi, kiitos jakamisesta. :)
POISSAOLEVAINEN

Poissa Prosper

• Vuotislainen
« Vastaus #41 : Marraskuu 17, 2012, 20:41:09 »
Olen nähnyt alkuperäisestä versiosta pätkiä ja niiden perusteella sanoisin itse pitäväni enemmän toisesta versiosta. Vaan mistä sen tietää!

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
« Vastaus #42 : Marraskuu 17, 2012, 22:31:30 »
Mmh. No, se pilottijakso ei todellakaan ole missään nimessä yhtä hiottu ja visuaalisesti/äänimaailmaltaan hieno, kuin lopullinen sarja. Joku siinä minuun kuitenkin kolahti paljon enemmän - ehkä juuri se, ettei se ollut niin loppuun asti viilatun oloinen, ja ehkä minulle se teki hahmoista aidomman tuntuisia. Makunsa kullakin tietysti!

Oscar Wilde -huhusta muistan joskus lukeneeni jostain netistä löytyvästä Conan Doyle -elämäkerrasta, ja varmaan muualtakin. Ainakin Conan Doyle ja Wilde ovat tavanneet toisensa ennen Holmes-kirjojen kirjoittamista. :) Ilmeisesti kirjailija itse muistuttaa jossain määrin Watsonia...

Poissa Ara

• Huffleclaw
  • Vuotislainen
  • "I solemly swear I am up to no good."
  • Pottermore: WildWave21968
« Vastaus #43 : Marraskuu 22, 2012, 20:19:34 »
Ah, täällä on tästä aiheesta oikein kunnon keskustelua! Rakastuin kunnolla sarjaan ja haluaisin ensimmäisen kauden itselleni. (Toisen kauden löysin sopivasti Anttilan hyllystä ja heti lompakko eksyi käteen.

Olen oikeastaan aina pitänyt dekkareista ja joskus kävi mielessä, että olisi kiva lukea Sherlock Holmesia, ja sitten tuli ne elokuvat, jotka on nyt nähty ja nyt tämä Uusi Sherlock -sarja. Olen nähnyt myös sitä tv-sarjaa, jossa näyttelee Jeremy Brett. Enkä ole vieläkään ehtinyt lukea Sherlock kirjoja kunnolla (sain ladattua internetpaketilla Sherlock -kirjoja kännykkääni englanniksi, mutta ei oikein etene ja vähän vaikeaa lukea, kun hieman vaikeaa tekstiäkin), mutta nyt on joululahjalistalla pari Sherlock-kirjaa, josko voisi saada.

"Maailman ihanin puuskuh!" (Jenaminya)

Poissa Prosper

• Vuotislainen
« Vastaus #44 : Marraskuu 22, 2012, 20:24:07 »

Sherlock-kirjoista suosittelen sitä kokopainosta jossa on kaikki n. 50 novellia. Kirjastosta kannattaa etsiä. CDONista voit ostaa Sherlockin 1. kauden.

Poissa Ara

• Huffleclaw
  • Vuotislainen
« Vastaus #45 : Marraskuu 26, 2012, 03:25:00 »

Sherlock-kirjoista suosittelen sitä kokopainosta jossa on kaikki n. 50 novellia. Kirjastosta kannattaa etsiä. CDONista voit ostaa Sherlockin 1. kauden.

Oi kiitti! Ei ole kumminkaan mitään tietoa kirjan nimestä? Joululahjalistalle panin Sherlock Holmesin parhaat ja Sherlock Holmes: kootut teokset. Jos nyt edes toisen saisi...
Mutta kiitti lisävinkeistä!

Poissa Prosper

• Vuotislainen
« Vastaus #46 : Marraskuu 26, 2012, 07:50:36 »

Oi kiitti! Ei ole kumminkaan mitään tietoa kirjan nimestä? Joululahjalistalle panin Sherlock Holmesin parhaat ja Sherlock Holmes: kootut teokset. Jos nyt edes toisen saisi...
Mutta kiitti lisävinkeistä!

Se on tuo Kootut kertomukset.

Poissa Parselmouth

• Vuotislainen
« Vastaus #47 : Marraskuu 28, 2012, 20:08:19 »
Toivon vaan, ettei se tarkoita sitä, että John on onnellisesti naimisissa eikä ehdi tavata Sherlockia yms. ja Sherlock lähtee kasvattamaan jotain ampiaisia tai vastaavaa. -.-"

Ei herranjumala mikä mielekuva! x) Mutta kai se on väistämätöntä, että John menee jossain vaiheessa naimisiin, vaikka Sherlock ei tässä sarjassa ampiaisia vai mitä mehiläisiä olivatkaan lähtisi kasvattamaan. Tovoin myös, ettei tulisi liian pitkää hyppyä ajassa eteenpäin, etteivät nämä olisi mitään keski-ikäisiä pappoja siellä juoksemassa pistoolit kädessä rikollisten perässä ratkaisemassa arvoituksia:D

Poissa Hämppyli

• Näsäviisas-
  • Vuotislainen
« Vastaus #48 : Marraskuu 28, 2012, 20:13:04 »

Kirjoissa Watson on onnellisesti naimisissa, mutta ehtii silti Holmesia avustaa.

Captain Jean-Luc Picard

Poissa Prosper

• Vuotislainen
« Vastaus #49 : Marraskuu 28, 2012, 20:57:52 »
Tarkoitin että tuo olisi se cliffhanger. Se olisi pahin mahdollinen. x)

Poissa Aurican

• vinokas
  • Vuotislainen
  • Kirjoittaa liian pitkiä viestejä.
  • Pottermore: SilverSand14724
« Vastaus #50 : Marraskuu 28, 2012, 22:10:03 »
Vähän aikaa sitten löysin nämä ja pidän varsin paljon. En ole alkuperäisiä kirjoja lukenut, mutta haluaisin kovasti. (Kunhan ratkaisen dilemman englanniksi ja siten alkuperäisenä vai suomeksi, koska mahdollisesti helpompi löytää kirjastosta.) Luen parhaillaan englanniksi kun satuin löytämään netistä.

Minuun Sherlockin hahmo iski kyllä. Pidän hirveästi juuri hahmoista, jotka ovat älykkäitä, mutteivat sosiaalisesti erityisen taitavia ja siten hieman jonkinlaisen henkisen muurin takana piilossa. Se antaa ensinnäkin tilaa mielenkiintoiselle hahmokehitykselle, mitä ainakin Sherlockin kohdalla kuvittelisin hiukan näkeväni mitä kauemmin hän on tekemisissä Johnin kanssa. Ja minulla nyt vaan on jokin juttu hahmoihin, joilla on joitain uh... quirks. Tekevät hahmoista kiehtovia.

John kieltämättä vaikuttaa aluksi hieman tylsältä, mutta itselleni Johnista tuli jonkin asteinen samaistumisen kohde. Koska katsojan lailla hänet vain yhtäkkiä kiskaistaan kotisohvalta katsomaan ruumista, juoksemaan taksin perässä ja kuuntelemaan suu auki Sherlockin päättelyketjuja. Ole siinä sitten hirvittävän fiksu ja sanavalmis. Ja John itseasiassa toisinaan onkin. Pidän hirveästi Johnin huumorista ja tietynlaisesta maalaisjärjestä, mikä Sherlockilta joskus puuttuu. Eihän siitä mitään tulisi, jos Sherlock ja John molemmat olisivat erikoisia ja huomiotaherättäviä. Nyt hahmot tasapainottavat toisiaan hienosti.

Mutta tosiaan, pidän kovasti. Rikossarjat ovat muutenkin mieleeni, samoin Sherlockin tyyppiset hahmot sekä toiminta, jossa on mukavana kontrastina joukossa huumoria ja rauhallisempia, kotoisampia hetkiä.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 10, 2013, 12:26:20 kirjoittanut Aurican »
Lily:"You're disgusting, Black -- I don't know what Remus sees in you. If you were my boyfriend I'd poison your morning pumpkinjuice."
Sirius:"If you were my girlfriend, I'd drink it"
-Casting Moonshadows, chapter 59
deviantArt | Tumblr | instagram

Poissa Prosper

• Vuotislainen
« Vastaus #51 : Marraskuu 28, 2012, 22:18:35 »
Pidän siitä, että John on kaikesta tavallisuudesta huolimattaan mielenkiintoinen hahmo itsessäänkin. Sherlockiin on helppo samaistua ja ehkä hänen vapautensa kuvata tunteitaan tekee hahmosta niin sympaattisen. Moriartyyn puolestaan minulla on ollut vähän viha/rakkaus suhde, mutta nyt lopulta olen alkanut pitämään hänestäkin enemmän. Hahmona hänestä tiedetään vähiten ja siksi hän on niin kiinnostava. Ainoa virhe mielestäni, oli s1 ja s2 3 jaksoissa tapahtuva toisto... tylsää? Mycroft on loistoveikko, paras tulkinta hänestä jonka tähän asti olen nähnyt. Lestradelle on myös löydetty hyvä näyttelijä, joka herättää "aww" reaktion eikä sellaista "argh!!!"-tunnetta, kuten Doylen tarinoissa. :D

Poissa Ara

• Huffleclaw
  • Vuotislainen
« Vastaus #52 : Joulukuu 14, 2012, 16:56:25 »
Pidän siitä, että John on kaikesta tavallisuudesta huolimattaan mielenkiintoinen hahmo itsessäänkin. Sherlockiin on helppo samaistua ja ehkä hänen vapautensa kuvata tunteitaan tekee hahmosta niin sympaattisen. Moriartyyn puolestaan minulla on ollut vähän viha/rakkaus suhde, mutta nyt lopulta olen alkanut pitämään hänestäkin enemmän. Hahmona hänestä tiedetään vähiten ja siksi hän on niin kiinnostava. Ainoa virhe mielestäni, oli s1 ja s2 3 jaksoissa tapahtuva toisto... tylsää? Mycroft on loistoveikko, paras tulkinta hänestä jonka tähän asti olen nähnyt. Lestradelle on myös löydetty hyvä näyttelijä, joka herättää "aww" reaktion eikä sellaista "argh!!!"-tunnetta, kuten Doylen tarinoissa. :D

Sinä myös?? Mullakin on viha/rakkaus-suhde Jim Moriartyyn sarjassa, aivan mahtava veikko jotenkin! Andrew Scott on loistava näyttelijä Moriartylle!
John on taas ihanan tunteellinen ja sellainen samaistuttava hahmo, kuten olettekin jo sanoneet, joten komppailen teitä.
Sherlock - ah, niin loistava hahmo ja Benedict loistava näyttelijä! Muistan katsoneeni joskus YouTubessa jonkun haastattelun tai jonkun videon, jossa Martin Freeman sanoi jotain, että hänestä Benedict oli hyvä valinta Sherlockiksi, sillä Benedict hallitsi pitkiäkin puheenvuoroja nopeasti sanomaan.

Poissa Damatris

• seonnut
  • Vuotislainen
« Vastaus #53 : Tammikuu 25, 2013, 20:47:53 »
En tiedä moniko täällä pyörii myös tumblrissa, mutta tämä on näytettävä kaikille. SPOILERI varoitus liittyen Reichenbach Falliin ja sen loppuun. Tiedätte kyllä mistä puhun. Tämä lähiotos kertoo hyvin, hyvin paljon siitä miten Sherlock on homman junaillut.
Kyllä, tämä on aito, muokkaamaton screencap jaksosta.

Blogiini

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
« Vastaus #54 : Huhtikuu 11, 2013, 19:12:37 »
Pahasti se nyt alkaa näyttää siltä, että naimisiinhan se Johnimme päätyy. Tai ainakin seuraavan kauden toinen jakso tulee olemaan nimeltään The Sign of Three, ja tiettävästi kastiin on palkattu näyttelijä Martin Freemanin oma puoliso. Jos ei näyttelemään Mary Morstania, niin ketäs sitten? :) (Virallista tietoa asiasta ei taida olla, mutta johtopäätökset tehköön kukakin itse...)

Ihmettelisin joka tapauksessa, ellei kaimani Mary sarjassa esiintyisi, kun nyt jakson nimikin on mikä on.

Loppuelämäänsähän Watson ei tosin kaanonissa naimisissa pysy, kun vaimo jossain vaiheessa ottaa ja kuolee. :s Tiedä sitten, miten tässä.

Poissa Renefer

• Koira
  • Aurori
  • *
« Vastaus #55 : Huhtikuu 11, 2013, 20:32:44 »
^ Nyt tiedän, miten voisin todella kiinnostua Sherlock Holmesin hahmosta ja moraalista: hän tappaa rouva Watsonin!

Katsoin muutama kuukausi sitten toisen kauden, ja hahmot olivat parempia kuin edelliskaudella, henkisesti pulskempia, ja ensimmäinen jakso mielestäni tosi hyvä! Siinä oli sähäkkyyttä ja koherenttiutta. Myös annos tohelointia selvästi viehättää minua... Sen sijaan esimerkiksi viimeisen jakson juonikehitys oli kehno ja kiduttavan epälooginen. Loppu oli helppo kaikille, jotka ovat joskus vilkaisseet edes B-luokan taikureita (tai sitten ei...).

En voi sille mitään, mutta myös kakkoskauden toisen jakson loppu oli mielestäni ihan älyttömän huvittava! :D
POISSAOLEVAINEN

Poissa Prosper

• Vuotislainen
« Vastaus #56 : Huhtikuu 11, 2013, 21:47:59 »
En usko että Amanda näyttelee Marya. Hänenhän pitäisi olla sitten melkein joka jaksossa mukana vastedes. Bennyn (ex-)tyttöystävä näytteli 1. kaudella jonkun aivan minor roolin. Ehkä Amandalla on sama juttu :D *toiveikas*

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
« Vastaus #57 : Huhtikuu 11, 2013, 22:26:54 »
Lainaus
^ Nyt tiedän, miten voisin todella kiinnostua Sherlock Holmesin hahmosta ja moraalista: hän tappaa rouva Watsonin!

Haha! :D Tätä odotellessa. Ehkä Sherlock mustasukkaisuuksissaan tuuppaa vaimon alas katolta ja seuraavan kauden lopussa mietitään, kuoliko se nyt vai ei? :s

Tuosta toka-kaudesta kun sanoit: kyllähän ne hahmot paranee toisella kaudella. Ekalla ovat vielä vähän ohuita, varsinkin Holmes, ei toisaalta itseäni silloin haitannut kun katsoin ensimmäisen kerran, mutta myöhemmin ehkä vähän. Minusta Baskerville-jakso on loistava...

Tosin, pidän edelleen myös toisen kauden päätösjaksosta, minusta se oli vaikuttava, vaikkakaan ei kaikkein omaperäisimmällä tavalla. Mutta minuun iskeekin tuollainen emotionaalinen repostelu jopa kaikessa noloudessaan :P

Tosin yksi juttu mikä kieltämättä itseäni huvittaa on se ilmiselvä tekoveri. Ja kyllä vesiputous ois silti ollut vaikuttavampi!

Freemanin vaimosta vielä Prosperille: okei, onhan se mahdollista, että tekijät yrittävät vain johdatella harhaan ;)

« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 11, 2013, 22:32:15 kirjoittanut Marygold »

Poissa Bloody Princess

• Vuotislainen
« Vastaus #58 : Syyskuu 30, 2013, 15:26:16 »
Itse tutustuin Sherlockiin (minäkään en suostu sanomaan Uusi Sherlock, käytän yleensä termiä BBC:n Sherlock) vähän monen mutkan kautta. Näin telkkarista mainoksia silloin kun sitä esitettiin YLE:llä ja ajattelin alkavani sitä katsoakin, mutta se sitten jotenkin jäi. Ehkä selittelyreaktiona tälle aloin sitten ajatella, että viktoriaanisesta ajasta kiinnostuneena en varmaankaan olisi osannut sopeutua nykyaikaan siirrettyyn Sherlockiin. Yritin vähän vältelläkin sarjaa, kunnes ystäväni näytti minulle molemmat kaudet kesäkuussa. Voin sanoa pitäneeni sarjasta heti alkuun, mutta suoranaisesti rakastuin siihen vasta äskettäin.

Yksi BBC:n perustelu Sherlockin nykyaikaan siirtämisellehän oli se, että tekijät voisivat keskittyä pääosin henkilöhahmoihin viktoriaanisen tapahtumaympäristön sijaan. Henkilökohtaisesti sanoisin, että veto oli siltä osin hyvä, vaikka 2010-luvun ilmapiiri on saatu muutenkin toimimaan sarjassa. Hahmot, tai sanottakoon kaikki hahmot, ovat moniulotteisia ja ilmeikkäitä ja heihin ja heidän välisiin ihmissuhteisiinsa voidaan keskittyä aivan eri tavalla kuin SH-filmatisoinneissa yleensä. Erityisesti Sherlockin ja Johnin ystävyyden kehitys on kaunista katseltavaa. Myös roolitukselle antaisin kymmenen pistettä ja papukaijamerkin, näyttelijät ovat niin nappivalintoja että parempia ei maa päällään kanna. Ei siis ihme, että moni on voittanut juuri Sherlockiin kiinnitettynä palkintojakin.

Topicin edelliset viestit on toki kirjoitettu jo jonkin aikaa sitten, mutta Amanda Abbington (eli Martinin vaimo) on tosiaan virallisesti castattu Johnin tulevan vaimon, Maryn rooliin.

I moustache you a question, olettehan kaikki nähneet kolmannen kauden teaser-trailerin? Kauden airausajankohtahan on vieläkin pimennossa, mutta se on kuitenkin todennäköisesti niin lähellä, että mitäs mitäs, kokopitkää traileria odotellessa... Kuulin jostakin että kauden post-tuotanto itsessään venyisi marraskuuhun, mutta en tiedä, miten nopeasti materiaali yleensä laitetaan pyörimään tuotannon loputtua. Plus, kausihan esitetään Brittein BBC Onella käsittääkseni aikaisemmin kuin missään muualla (Jenkeissäkään), ja yritin BBC:n nettipuolen live-toimintoa kokeilla, mutta sen käyttäminen vaatii TV-luvan ja vaikka taloudessamme sellainen toki itse telkkarille on, se ei taida riittää. Ei auta kuin toivoa, että joku lataa jaksot jollekin kyseenalaiselle sivulle.

Näin kirjoitti Bloodie, Sherlocked since 2013.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 30, 2013, 15:34:24 kirjoittanut Bloody Princess »

Poissa Röhkö

• Kasvatustieteen kandi
  • Vuotislainen
« Vastaus #59 : Tammikuu 05, 2014, 20:09:48 »
No niin, kolmoskausi on pyörähtänyt käyntiin britteinsaarilla. Suomeenhan tämä rantautuu YLEllä 19.1. Itse seuraan brittitahtiin, joten spoilaan (tarkimmat jutut pienellä fontilla):

Ekan jakson alku oli ihan kuin James Bond -leffoista - repeilen tälle vieläkin, siis sille hiuksien pöyhinnälle, intohimoiselle suudelmalle ja tosiasialle, että kyseessä oli kaiketi Andersonin (ja/tai Mollyn?) kuvitelma/fantasia? :D Tykkäsin myös kovasti Sheriary-kohdasta, jossa naureskeltiin fanikulttuurille. Kyllä tässä jaksossa muutenkin faneja kiusattiin ihan kunnolla!

Minä pidin aloitusjaksosta, vaikka juoni ei ollut kovin hääppöinen. En odottanutkaan, että tässä aloitusjaksossa juoni/murhamysteeri olisi keskiössä. Sherlockin tupsahtaminen takaisin oli sitä suurinta antia. Ja ne viiksivitsit, haha! Lähinnä nautin siitä, kuinka hahmot kävivät dialogia ja tunnustelivat suhteitaan parin vuoden jälkeen. Lempparilainaukseni Sherlockilta:
"Killing me is so two years ago".

Rakastin kovasti, innostuin jopa pitkästä aikaa piirtämään fanartia. Muutama juttu meni varmasti ohi kömpelön englantini takia, joten jäi vielä jotain pureskeltavaa sitten suomen televisiota varten.

Lainaus
Haha! :D Tätä odotellessa. Ehkä Sherlock mustasukkaisuuksissaan tuuppaa vaimon alas katolta ja seuraavan kauden lopussa mietitään, kuoliko se nyt vai ei? :s
Toivotaan :D Vaikka Marysta (ja Amandasta) pidinkin, shippaan liian kovaa Johnlockia.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 05, 2014, 20:13:43 kirjoittanut Röhkö »
"Pants - like shorts, but longer!"

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
« Vastaus #60 : Tammikuu 05, 2014, 20:19:19 »
Vaikka olinkin vielä jokin aika sitten kova Johnlock-shipperi, tykkäsin kovasti Mary-kaimani hahmosta ainakin tässä kauden ensimmäisessä jaksossa, ja minusti hänet oli toteutettu tyylillä (sopivasti alkuperäisestä poiketen...).

Tosin minua mietityttää kaanonin eräs seikka (spoileri kirjoista seuraa):

Itse rakastan alkuperäisten novellien Adventure of Empty House -tarinaa, ja odotukseni uuden kauden ensimmäisen jakson suhteen olivat siksi aika korkealla. Joten petyin pienesti, kun jakson oma juoni ei sitten ollutkaan kovin hääppöinen...
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 05, 2014, 20:42:59 kirjoittanut Marygold »

Poissa Röhkö

• Kasvatustieteen kandi
  • Vuotislainen
« Vastaus #61 : Tammikuu 05, 2014, 20:53:04 »
Tapaamme jälleen saman asian tiimoilta, Marygold! ;) Myönnän, en ole lukenut tuota alkuperäisnovellia, joten en tiennyt, miten "itsemurha" siinä paljastettiin ym. juoni.
Toivoisin kovasti, että Irene Adler palaisi takaisin sarjaan (jo tällä kaudella), hänessä oli sitä tiettyä sähäkkyyttä ja varteenotettavaa vastusta (vaikka yhden erän hävisikin). Alunperin shippasinkin Ireneä ja Sherlockia melko intohimoisesti - kenties Johnin ja Maryn suhteen edetessä saattaisiin taas nämä kaksi romanttisessa mielessä.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 05, 2014, 20:56:07 kirjoittanut Röhkö »

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
« Vastaus #62 : Tammikuu 05, 2014, 21:54:48 »
Lainaus
Toivoisin kovasti, että Irene Adler palaisi takaisin sarjaan (jo tällä kaudella)

Toivon itse asiassa samaa, vaikka Adler-jakso ei minusta ihan alkuperäistä arvoaan Adlerin hahmolle antanutkaan. Toivoin hetken jopa, että vihjatuissa "häissä" olisi ollut kyse Adlerin häistä ;) Kirjaspoileri taas:

En sinällään nyt jaksa ottaa tätä uutta kautta niin kamalan vakavissani, että pahin villitykseni sarjaan meni jo kutakuinkin vuosi sitten ohitse, enkä niin hirveästi tältä uudelta kaudelta uskaltanut edes odottaa.

Tosiaan vain olin ehkä odottanut edellisen jakson muistuttavan enemmän "esikuvaansa"... :)
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 05, 2014, 22:23:36 kirjoittanut Marygold »

Poissa Röhkö

• Kasvatustieteen kandi
  • Vuotislainen
« Vastaus #63 : Tammikuu 06, 2014, 16:01:00 »
Kas vain, toiveemme huomioitiin muutamalla säälittävällä sekunnilla eilisessä jaksossa :D
Ehdin jo hetken ajatella, että jes, kaiken takana on taas Irene. Mutta möh... Toisaalta ne muutamat sekunnit pönkittivät sisäistä shippaajaani.

Vaikka tästä jaksosta meni kyllä todella paljon ohi kieliongelmieni vuoksi.. En esimerkiksi ymmärtänyt sen murhaajan motiivia.

Mutta se piruetti <3

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
« Vastaus #64 : Tammikuu 09, 2014, 21:33:37 »
Viime jakso oli ihan viihdyttävää seurattavaa juu :) Pysyi ainakin kasassa edeltäjäänsä paremmin.

Itseäni ärsyttää Sherlockin hahmossa lähinnä jaksojen välinen vaihtelu. Välillä hahmo kehittyy ja välillä palaa takaisin lähtökuoppiin, ja jotenkin herää tunne, että eri kirjoittajat vain kirjoittaisivat hänet ihan eri tavoin, mikä tekee hahmosta kovin... no, sekavan.

Tykkään myös yhä vähemmän tästä sosiopaatti -sanan väärinkäytöstä sarjassa. Sosiopaattikortti oli vielä ensimmäisessä jaksossa ihan toimiva, kun Sherlockista ei "tiedetty" yhtään mitään, mutta jos jokin ainakin on jo tullut moneen kertaan selväksi, niin se, ettei Sherlock selvästi mikään sosiopaatti ole, eikä kyseinen käsite muutenkaan kuvaa hänen hahmoaan oikein millään tavalla. Joten vitsi alkaa käydä vähän vanhaksi, ja menee lisäksi ohi maalista.

Tämän kauden "pääpahiseksta" ei ole toistaiseksi tainnut näkyä kuin takaraivo. Saapa nähdä, mitä sieltä on tulossa.

Poissa Renefer

• Koira
  • Aurori
  • *
« Vastaus #65 : Tammikuu 19, 2014, 17:49:40 »
Seuraava spoilaa viimeisintä tuotantokautta!

Uh, sainpas lopulta uuden kauden purkkiin. Uusi kausi lähti tosi hitaasti käytiin, ja olin aika puutunut ihmissuhdedraamaan. Minua harmitti, että mentiin perinteiselle sitcom-linjalle kaikkine hääpuheineen ja örvellysiltamineen, koska se on käsikirjoituksellisesti erittäin halpaa ja helppoa. Kaikki ne lapset ja äh - liian helppoa! Arvattavaa! Tehtiin se ihan kivasti, hauskasti ja viihdyttävästi, en valita sitä, mutta...

Sinällään siis vähän harmittelen käsikirjoituksen tasoa. Ja itä-eurooppalaisten kliseiden vääntäminen alkaa ottaa jo päähän. Jos samaa tekisi afrikkalaisista, niin johan loppuisi alkuunsa rasistisena. :D Eniten mua vaivasi kuitenkin se, ettei vanhaa hyvää rikossarjaosaamista jotenkin käytetty ollenkaan hyväksi. Britanniassa tehdään valtavasti hyvää rikosdraamaa, on tehty jo kauan, mutta tällä kertaa saatiin ihmeellisiä sotkuja, joissa ei välistä ollut päätä eikä häntää. On paljon asioita, jotka jäivät minulle ihan auki - ei erityisen hyvä asia silloin, kun osa jännityksestä rakentuu nimenomaan ratkaisemiseen. :<

Sotkuista puheen ollen... Minusta leikkaus oli ihan kauheaa. Ihan kuin siellä olisi ollut pikkupoika, jolle oli annettu ensi kertaa elämässään jokin ohjelma, ja piti heti päästä käyttämään kaikkea mahdollisia valoja ja väristyksiä. :D Leikkaukset ovat minusta parhaimmillaan silloin, kun niihin ei kiinnitä huomiota, mutta tällä kaudella ne suorastaan sattuivat silmiin. Ehkä edellisilläkin kausilla on ollut samaa ja minusta vain tullut herkempi, en osaa sanoa.

Viimeisimmän kauden loppuratkaisusta tykkäsin aika paljon. Musta oli kivaa, kun Sherlockista tuli murhaaja. Siis että hän joutui ottamaan tiettyjä askeleita, punnitsemaan arvojaan ja tekemään valintoja. Pidin siitä! Pidin kovasti myös siitä, että maailma tuntui kaudella paljon täydemmältä millä viittaan siihen, että hahmokaartia on alettu tosissaan hyödyntämään enemmän. Ei pelkästään uudet kujeet kuten Mary Morstan vaan myös vanhat kaverit tyyliin Mycroft ja Lestrade ovat saaneet väriä. Se on tosi kivaa. :>

Ohhoh, olipas melkoinen valitus. D: Kyllä Sherlockissa on minusta paljon hyvää, mutta britit tekevät paljon parempaakin. BBC!Sherlockia vaivaa minusta kovasti se, että siinä näkyy sen fanfiktiomaisuus eritoten Sherlockin hahmossa. Hänestä on tehty hyvin, hyvin... nykyajan ihanteisiin sopiva.

// Lopusta piti sanomani vielä se, että vaikka siitä monella tapaa pidinkin, niin Sen Yhden Henkilön ilmiintyminen telkkaariin ei saanut aikaan todellakaan hurraa-huutoja. Pahikset, jotka eivät kuole koskaan, ovat raivostuttavia! :D
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 04, 2014, 17:18:29 kirjoittanut Renefer »
POISSAOLEVAINEN

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
« Vastaus #66 : Tammikuu 19, 2014, 18:29:41 »
Mehän alamme olla Reneferin kanssa samaa mieltä tästä sarjasta... :D

(Spoilereita luvassa, yllätys!):

Minua vaivasivat tässä kolmannessa kaudessa ihan samat asiat kuin mitä jo yllä lueteltiin. Käsikirjoituksen taso ja varsinkin ensimmäisen jakson leikkaukset saivat pudistelemaan päätään, välillä enemmän ja välillä vähemmän.Olkoonkin, että Sherlock on sarjan nimestä lähtien tehty selvästi hahmot ja ihmissuhteet edellä, ei niinkään perinteiseksi rikosdraamaksi, niin kuvittelisi silti, että juonipuoleen olisi jaksettu panostaa edes himpun verran enemmän kuin nyt on.

Yllättävän viihdyttävähän tämä kolmas kausi lopulta kokonaisuudessaan oli, ei siinä mitään, ja minä olin tyytyväinen lopulta sekä uusiin hahmoihin että useimpiin vanhoihin, kuten myös Reneferin jo mainitsemaan loppuratkaisuun. Sherlock itse on se, mikä minua tässä sarjassa eniten hiertää. Mutta hänestä ei kai päästä eroon, joten... :D

Poissa Röhkö

• Kasvatustieteen kandi
  • Vuotislainen
« Vastaus #67 : Tammikuu 19, 2014, 22:01:21 »
Tällä kolmoskaudella mielestäni huumori pääsi aivan uudelle tasolle. Katselin äsken suomen telkkarista ekan jakson ja kirosin ääneen sitä, että ns. infografiikat puuttuivat kokonaan! Siis merkit tekstareista ja Sherlockin ajatuksista. Ne oli vain suomennettu latteasti perustekstiriville.
Olen aina pitänyt niistä grafiikoista, joten ärsytti.

Poissa Katharina

• Vuotislainen
« Vastaus #68 : Tammikuu 21, 2014, 19:11:04 »
Aivan upea kolmannen kauden avausjakso avausjakso!! Itse en noita tekstigraafikoita muistanut kaivata, mutta jälkeenpäin tuntuikin oudolta, että niitä ei ollut.

HUOM! Yle esittää tänään 21.1. avausjakson uusintana klo 22.05 juuri noiden puuttuvien tekstigraafikoiden takia. http://tv2.yle.fi/juttuarkisto/paivittaiset-ohjelmanostot/uusi-sherlock
"I don't want other people to decide who I am. I want to decide that for myself." -Emma Watson

Poissa Prosper

• Vuotislainen
« Vastaus #69 : Helmikuu 08, 2014, 20:04:42 »
Olipas hyvä kausi, vaikka lopetus jättikin tutusti hieman ärtyneeksi... ;)

Ensimmäinen jakso oli minun mielestäni hieman outo ja sekava. Sen sijaan toinen ja varsinkin kolmas oli tuttua Sherlock-laatua! Jäin ehkä kaipaamaan hieman enemmän niitä perinteisiä Sherlockin ja Johnin tutkimuksia, tällä kaudella keskityttiin niin paljon suhteisiin, mutta en nyt jaksa sen enempää valittaa. Sherlockin mielenpalatsi-jutut olivat upeita ja Magnussen oli varsin hyvä hahmo. Ja Moriarty on ilmeisesti palannut. Hm... neljättä kautta odotellessa!

Poissa Röhkö

• Kasvatustieteen kandi
  • Vuotislainen
« Vastaus #70 : Helmikuu 08, 2014, 21:33:26 »
Benedict on bongattu Helsingissä (lähde Ilta-Sanomat). Olen kevyesti kateellinen niille onnellisille, jotka hänet saivat tavata!

Lisää täällä.

Poissa Witchie

• Elämäm koulun mallioppilas
  • Vuotislainen
  • Pottermore: HallowPixie11227
« Vastaus #71 : Helmikuu 09, 2014, 09:28:14 »
Joo mä olen ihan ykköskaudesta asti tykännyt siitä ohjelmasta. Nyt olen jo fani. Tykkäsin -kuten myös Prosperkin- Magnussenin hahmosta. Huomasitteko muuten Dean Thomasin näyttelijän Alfred Enochin olikos se nyt kolmostuotantokauden ekassa jaksossa?

Benedict on bongattu Helsingissä (lähde Ilta-Sanomat). Olen kevyesti kateellinen niille onnellisille, jotka hänet saivat tavata!

Lisää täällä.

//Muoksmuoks Alfred Enoch oli siis toisessa jaksossa eikä ensimmäisessä, kuten Bloody Princess korjasi. Varhaisdementia iski.

Ääää. Olen kotoisin Turun seudulta ja nyt kävin just lauantaina helsingissä. Tuplaäääää. Yhyyy.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 10, 2014, 08:52:02 kirjoittanut Zenzibar »

Poissa Bloody Princess

• Vuotislainen
« Vastaus #72 : Helmikuu 09, 2014, 19:26:55 »
Huomasitteko muuten Dean Thomasin näyttelijän Alfred Enochin olikos se nyt kolmostuotantokauden ekassa jaksossa?

Viil viil, toisessa jaksossa. :) The Sign of Three.

Poissa Katharina

• Vuotislainen
« Vastaus #73 : Helmikuu 09, 2014, 22:53:03 »
Huomasitteko muuten Dean Thomasin näyttelijän Alfred Enochin olikos se nyt kolmostuotantokauden ekassa jaksossa?

Viil viil, toisessa jaksossa. :) The Sign of Three.

Katoinkin pitkään, että onko kyseessä Alfred Enoch, mutta en sitten kuitenkaan ollut täysin varma. Hyvä, että päätelmäni osui oikeaksi :) Kyseinen jakso oli kolmannen kauden suosikki jaksoni (tai sittenkin eka jakso... hmm... loistava kausi kaiken kaikkiaan).
"I don't want other people to decide who I am. I want to decide that for myself." -Emma Watson

Poissa Zaira

• 42
  • Valvojaoppilas
  • *
  • ^o^
    • Ei mitään nähtävää täällä
  • Pottermore: LumosDragon46
« Vastaus #74 : Helmikuu 14, 2014, 19:24:50 »
Spoilaan miekin nyt sit kolmatta kautta (ihanku kaikki ei olis nähny sitä jo).

Odottelin kolmatta kautta kuin kuuta nousevaa, ja alku vaikuttikin ihan lupaavalta. Mitä Yle nyt kärsi hieman teknisistä ongelmista ekan jakson aikana... :D Siis, eka jakso oli ihan okei, tykkäilin siitä ihan mukavasti, vaikka se junakohtaus häiritsikin aika pahasti, koska oon erittäin varma, että jossain muussakin ohjelmassa on ollut jokin samanmoinen kohtaus. Tai sitten oon nähnyt jotain enneunia Sherlockista jo ennen kuin edes oon alkanu kattoon Sherlockia. Creepy. No, oli miten oli, eka jakso antoi lupailla jotain. Kakkosjaksokaan ei sitten oikeastaan ollut mitenkään ihmeellinen loppujen lopuksi. Siinä tykkäilin Sherlockin jollain tapaa henkisestä kasvusta, tykkäilin Marysta ja yllätyin lievästi Maryn raskaudesta. Bestman puhe oli ehkä paras, hekottelin kuin mielipuoli häiriten naapureitani. Kolmas jakso taasen oli aikamoinen pettymys. Siitä puuttui se jokin ja tarinakaareltaan se jäi hyvin irralliseksi kaikesta. Ainoa asia mistä oikeastaan pidin tässä jaksossa oli se, että Sherlock meni sen rajan yli vain suojellakseen Marya kaiken sen jälkeen mitä se oli tehny. Sekin oli hienoa, että kaikesta huolimatta John ja Mary pysyy yhdessä.

Ainoa asia mistä en pidä, on juuri sen erään tietyn henkilön ilmeisesti henkiinherääminen. Toivon vain, että se paljastuu jonkun muun ovelaksi juoneksi hämmentääkseen Sherlockin ja kumppaneiden elämää. Muuten lähtee Moffatille pari vihaista sanaa... :D Kokonaisuudessaan tää kausi ei kyllä yltänyt ykkös- ja kakkoskauden tasolle, ei edes lähellekään. Harmillista, sillä odotin melko paljon kolmannelta kaudelta.
"When I lead the big patient rebellion, Voldemort here is the first to go."
[The pessimist sees difficulty in every opportunity.
The optimist sees the opportunity in every difficulty. -Winston Churchill]

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
« Vastaus #75 : Helmikuu 14, 2014, 20:13:04 »
SPOILAAN, mutta pakko päästä sanomaan...

minua taas on ihmetyttänyt, miksi kaikki niin kovasti ovat ihmetelleet sitä, että Mary paljastui olevan raskaana. Jakson nimihän on siihen niin suora viittaus kuin olla ja voi ;D Vaikka voihan asiat toki aina tulkita monella tapaa.

Unohdin myös viimeksi sano, että minäkään ei toivo Moriartya takaisin. Mutta en myöskään usko hänen palaavan, ja jossakin lukemassani haastattelussa hänen näyttelijänsä taisi peräti sanoakin, ettei halua saada Moriartyn leimaa lopun iäkseen :D Moriartyllahan on kyllä kaanonissa veli, jonka tässä vähän on spekuloitu saattavan olla myös sisko...

« Viimeksi muokattu: Helmikuu 14, 2014, 23:17:56 kirjoittanut Marygold »

Poissa Gil

• Vuotislainen
  • Pottermore: LightHowl8815
« Vastaus #76 : Helmikuu 14, 2014, 23:13:00 »
Minäkin olen katellut tota Uutta Sherlockia. Viimesin kausi oli ihan viihdyttävä. Ne Watsonin viikset ekassa jaksossa oli kyllä kamalat, vaikka mulla nyt ei yleisesti ottaen ole mitään viiksiä vastaan niin Martinille ne ei sopineet ja oli hyvä että se ajoi ne pois.

Poissa Renefer

• Koira
  • Aurori
  • *
« Vastaus #77 : Helmikuu 15, 2014, 10:13:22 »
Spoilailen,
Unohdin myös viimeksi sano, että minäkään ei toivo Moriartya takaisin. Mutta en myöskään usko hänen palaavan, ja jossakin lukemassani haastattelussa hänen näyttelijänsä taisi peräti sanoakin, ettei halua saada Moriartyn leimaa lopun iäkseen :D Moriartyllahan on kyllä kaanonissa veli, jonka tässä vähän on spekuloitu saattavan olla myös sisko...

Hih, sisarukset voisivat olla kiinnostava kuvio. Itsehän veikkasin joskus toisella kaudella, etteivät käsikirjoittajat malta luopua Moriartysta vaan Mortiarty toteuttaa jonkinlaisen Saw-karmivuuselokuvista tutun kontrollointikuvion haudan takaa. :D En kyllä tiedä, voisiko sellainen mitenkään toimia Sherlock-fandomissa... Olen samaa mieltä kuitenkin Zairan kanssa, toivottavasti pahis on joku muu! :)
POISSAOLEVAINEN

Poissa tirsu

• Kirsikkamaani
  • Vuotislainen
« Vastaus #78 : Helmikuu 15, 2014, 11:39:05 »
Oh. Luulin tyylin olevani ainoa, joka ei innostunut siitä ajatuksesta, että Moriarty olisi hengissä sittenkin. Mukava huomata, että ainakin muutama muukin on samaa mieltä.
Niin monet ovat olleet innoissaan siitä mahdollisuudesta, että se tulisi takaisin ja itse toivon vaan, ett sen takana olisi joku muu, joka vaan käyttäisi Moriartya ja sen mainetta hyödykseen.

Muuten kyllä tykkäsin kolmannesta kaudesta, ei pahemmin valittamista. Kolmannessa jaksossa oli ehkä pari sellaista juttua, jotka otti päähän. Mikään ei tosin ärsyttänyt ihan yhtä paljon kuin Moriartyn mahdollinen paluu elävien kirjoihin.

Maryn hahmosta pidin paljon ja mielestäni oli mukavaa, että Mary paljastui olevan raskaana (ajattelin niin jo vähän kauden ekassa jaksossa, kun Mary ravintolassa halusi mieluummin vettä kuin alkoholia, mutta eipä se sitten ollutkaan raskaana vielä siinä vaiheessa). Abbington oli mielestäni oiva valinta rooliin.
Nyt vain mietityttää, että miten Marylle (ja vauvalle) mahtaa käydä - edessä taitaa olla samainen kohtalo kuin kaanonissa.

// (En jaksa uutta viestiä tehdä, joten lisään tähän samaan...)En itsekään toivo, että Marylle kävisi niin. Huokaisin vikan jakson jälkeen helpotuksesta, kun Mary ei kuollut. Nyt vain pelkään, että ne ehkä saattaa tehdä niin neloskaudella. Se olisi ihan peestä.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 15, 2014, 21:34:16 kirjoittanut tirsu »

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
« Vastaus #79 : Helmikuu 15, 2014, 16:04:48 »
Lainaus
Nyt vain mietityttää, että miten Marylle (ja vauvalle) mahtaa käydä - edessä taitaa olla samainen kohtalo kuin kaanonissa.

Toivottavasti ei. Itse kyllä pelkäsin tätä jo vähän 3. jakson kohdalla. En näe välitöntä syytä sille, miksi sarjan tekijöiden pitäisi noudattaa kaanonia tässä suhteessa (kun ei sitä muutenkaan kovin johdonmukaisesti ole seurattu), ja luulen, että tämä kyllä herättäisi melkoisesti kiukkua katsojissa, jos John hommattaisiin kauden tai parin perheenleikkimisen jälkeen takaisin Baker Streetille samalla tavalla kuin Doyle sen aikoinaan teki. Tai no. En tiedä kaikista katsojista. Minussa ainakin.

Poissa catbug

• Entinen Blizzard
  • Vuotislainen
« Vastaus #80 : Helmikuu 24, 2014, 11:02:54 »
Olen aina ollut BBC:n Sherlockin suuri fani, mutta kolmoskaudesta jäi vähän ristiriitaiset tunnelmat.  Toisaalta pidin älyttömästi, toisaalta jotkut juonelliset ratkaisut ja yksityiskohdat ärsyttivät. SPOILAILUA luvassa.

Olenko ainoa, jota jäi ärsyttämään Maryn "mystinen menneisyys"? Vaikka juonenkäänne oli sinällään ihan mukava ja sitoi tapahtumat hyvin yhteen, se tuntui liian helpolta ratkaisulta Moffat-tiimille. Doctor Who:ssa tällainen on nähty jo niin moneen otteeseen.  Mielestäni kolmoskausi olisi kaivannut lisää "tavallisia" hahmoja tasapainottamaan Sherlockin, Mycroftin ja pahisten kaltaisia superneroja. Mary oli loistava hahmo jo sellaisenaan.

No parties - unless Umbridge is invited!
- The Very Potter Sequel