Kirjoittaja Aihe: Nälkäpeli  (Luettu 7786 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa augustiina

• kohtalonviivan tulkitsija
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • auguurin nauru
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
Vs: Nälkäpeli
« Vastaus #50 : Huhtikuu 15, 2013, 21:39:17 »
Katsoin tänään Vihan liekit -elokuvan trailerin (klik), ja kyllä se aika sanattomaksi veti. Heti ekoilta sekunneilta tuli sellanen en tiedä itkisinkö vai huutaisinko riemusta -fiilis. Toivon nyt kuitenkin, että tuo toinenkaan leffa ei petä odotuksia, ja yltäisi edes lähelle kirjan tasoa. En tiedä liekö se sitten liikaa pyydetty, mutta traileri ei ainakaan ennusta pahaa. Ainakin tuli kauhea hinku lukea koko trilogia tältä istumalta!

Marraskuu, odotapahan vain.
Sen jälkeen helpottaa
Kun kädet irrottaa

Poissa Prosper

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #51 : Huhtikuu 16, 2013, 08:08:10 »
Katsoin tänään Vihan liekit -elokuvan trailerin (klik), ja kyllä se aika sanattomaksi veti. Heti ekoilta sekunneilta tuli sellanen en tiedä itkisinkö vai huutaisinko riemusta -fiilis. Toivon nyt kuitenkin, että tuo toinenkaan leffa ei petä odotuksia, ja yltäisi edes lähelle kirjan tasoa. En tiedä liekö se sitten liikaa pyydetty, mutta traileri ei ainakaan ennusta pahaa. Ainakin tuli kauhea hinku lukea koko trilogia tältä istumalta!

Marraskuu, odotapahan vain.

Nälkäpeli-kirja oli tosi hyvä. Leffa taas oli ihan hyvä, mutta ei yhtä hyvä kuin kirja. Vihan Liekit-kirja taas oli mielestäni melko huono, joten itseasiassa toivon että leffa olisi sitä onnistuneempi. Tämä traileri ainakin antaa toivoa sen suhteen. Täytyy kyllä ot:na sanoa, että Peetan ja Katnissin suhde äityi todella ärsyttäväksi trilogian loppua kohden. :D Ehkä leffoissa siitäkin tehdään siedettävämpi?

Näyttelijävalinnoista; Jennifer ja Josh ovat kuin ilmetyt roolihahmonsa. Galen näyttelijä taas jättää hahmonsa täysin elottomaksi, vaikka ei se kirjasarjassakaan ekaa osaa lukuunottamatta ollut oikein mistään kotoisin.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 16, 2013, 08:11:26 kirjoittanut Prosper »

Poissa Greenfinch

• Vuotislainen
  • don't let the muggles get you down
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #52 : Huhtikuu 16, 2013, 15:17:26 »
Minäkin katsoin Catching Firen trailerin eilen, heti kun olin tietokoneen lähettyvillä. Se on kyllä ihana ja nosti odotuksiani elokuvaa kohtaan. Ensin en edes
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)
Tarkoitan, että tuohan on vasta ensimmäinen traileri.
Taustan musiikki kuulosti aluksi Deep Shadowsilta, mutta Katnissin ja Peetan tullessa ulos ovista
, se muuttuikin erilaiseksi. Ja on siis hyvänkuuloinen kappale, sehän on myös T.T.L:n, kuten Deep Shadows.
Kuten moni muu, en minäkään jaksaisi odottaa marraskuulle asti ensi-iltaan, mutta eiköhän viimeistään kesällä tule uusi traileri, jossa jo kenties näytettäisiin

En nyt tiedä, olivatko spoilerit tarpeellisia, mutta laitoinpa varmuuden vuoksi.:)

Poissa Hämppyli

• Näsäviisas-
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
« Vastaus #53 : Huhtikuu 16, 2013, 16:56:56 »
Sisko antoi pari päivää sitten dvd:n lainaan ja tulihan se luonnollisesti katottua. Ennen kuin jaan mietteitäni tarkemmin niin huomautan, että kirja on lukematta.

Pidin kyllä tästä oikein paljon ja näyttelijäsuoritukset olivat kaikki loistavia, mutta tässä oli myös paljon mitä olisi voinut vielä vähän hioa. Ensinnäkin olisi ollut hyvä jos jossain välissä olisi hieman selvennetty millaisessa maailmassa hahmot elävät. Jos oltaisiin tehty selkeämmäksi mikä on ajannut maailman tähän jamaan, niin olisi ollut helpompi ymmärtää miksi nälkäpeli on tarpeellinen. Lisäksi ihan pikkiriikkisen synkempi tunnelma olisi ollut tarpeen.

Siis joo, minähän olen ensimmäisten joukossa pyörittämässä silmiäni Yön ritarin aloittamalla villitykselle tehdä kaikesta synkempää (kuinka monenen leffan nimessä on viime vuosina ollut variaatio sanasta synkkä?), mutta tähän se olisi sopinut. Köyhyydessä eläviksi nuoriksi, jotka varoittamatta pistettiin metikköön toisiaan tappamaan, kaikki hahmot näyttivät turhan hyvin ruokituilta ja meikatuilta. Joo tajusin kyllä, että ennen pelin alkua näitä ehostettiin, mutta tunnelma kärsi joka tapauksessa. Lisäksi tapot olivat liian siistejä, nopeita ja kivuttomia, mutta minkäs teet, kun ikäraja on mikä on. Eniten ärsytti tämä kaikkia nykypäivän elokuvia vaivaava heiluva kamera, joka jatkuvasti hakeutui lähikuvaan. Toimintakohtauksissa ei pääse syntymään kunnolla jännitystä, kun ei saa selvää kuka lyö ketä.

No valivali, nämä olivat loppujen lopuksi vain pieniä häiriötekijöitä. Päähahmoista alkoi välittämään eikä näille halunut käyvän kuinkaan (moni elokuva tuntuu unohtavan näin tärkeän elementin) ja kyllähän jännitys imaisi mukaansa. Erikoispisteitä leffa saa siitä, että nälkäpeliä alustettiin tarpeeksi eikä vain aloitettu sillä ja Katniksesta, joka oli hyvin tehty vahva naishahmo ilman, että tästä tarvitsi tehdä kliseisestä poikatyttöä.
"If we're going to be damned, let's be damned for what we really are."

Captain Jean-Luc Picard

Poissa augustiina

• Vuotislainen
  • auguurin nauru
« Vastaus #54 : Huhtikuu 16, 2013, 18:47:32 »
Minäkin katsoin Catching Firen trailerin eilen, heti kun olin tietokoneen lähettyvillä. Se on kyllä ihana ja nosti odotuksiani elokuvaa kohtaan. Ensin en edes
Mäkin pisti spoileriin, kun heitä jotka eivät kirjaa/kirjoja ole vielä lukeneet kuitenkin löytyy :>

Sen jälkeen helpottaa
Kun kädet irrottaa

Poissa Greenfinch

• Vuotislainen
« Vastaus #55 : Huhtikuu 16, 2013, 18:59:08 »
Mäkin pisti spoileriin, kun heitä jotka eivät kirjaa/kirjoja ole vielä lukeneet kuitenkin löytyy :>

En tullutkaan ajatelleeksi heitä, jotka eivät ole lukeneet kirjoja.

Poissa Craza

• välikappale
  • Vuotislainen
« Vastaus #56 : Marraskuu 22, 2013, 16:39:08 »
Hei, täällähän ei ole keskusteltu vielä ollenkaan uusimmasta elokuvasta, jonka ensi-iltahan oli siis keskiviikkona! Itse kävin tämän eilen katsastamassa iltasella, päivän jälkeen ensi-illan, mutta silti salissa oli mukavan rauhallista ja elokuvaan pystyi siis keskittymään mainiosti.

Mitähän sanoisin tästä. Ainakaan elokuva ei ollut mikään pettymys, tällä hetkellä sanoisin, että se oli ihan hyvä. Juoni ja tapahtumat oli saatu kasattua aika hyvin pariin tuntiin, vaikka muutaman kerran oltiin tehty ratkaisuja, joista huomasi, että näin säästettiin aikaa. Esimerkiksi kohtaus, jossa Katniss esittelee taitojaan hirttämällä Seneca Cranen. Siinä näytettiin Peetan maalaus, jonka Katniss siis näki, ja sen innoittamana esitti hirttonäytelmänsä. Ei sinänsä vakavaa, mutta jokseenkin epäloogista ja siinä mielessä jännä, kun onkin tehty vastoin päin kuin kirjassa on mainittu. Tällaisia pikku juttuja ajan ja ymmärtämisen säästämiseksi oli ripoteltu pitkin elokuvaa. Välillä jotkin asiat aiheuttivat harmistumistakin. Muutamia minun mielestäni tärkeitä juttuja esimerkiksi dialogissa oli jätetty pois tai muutettu. Tuntui myös, että elokuvassa keskityttiin enemmän Katnissin ja Galen orastavaan suhteeseen, kuin Peetan ja Katnissin. Ainakin kun yritin katsoa kirjaa lukemattoman ihmisen silmin, minusta tuntui tältä. Kuin oltaisiin pohjustettu Katnissin suurempaa kiintymystä Galeen. Katnissin tunteethan vahvistuvat voittajien kiertueen aikana ja sen jälkeen Peetaan, eikä tämä tullut mielestäni tarpeeksi esille.

Harmikseni Haymitchin menneisyyden puinti oli jätetty pois. Sääli, koska se olisi tuonut lisäsyvyyttä hahmoon. Muihin voittajiin onnistuttiin keskittymään yllättävän hyvin, vaikka hahmoja oli paljon. Suurin osa roolituksista olivat oikein mainioita, varsinkin Johanna. Tosin hän olisi saanut olla äkäisempi Katnissia kohtaan, tuntui alusta asti turhan lempeältä, mutta muuten hänessä oli kunnolla asennetta. Finnickiä jännitin jokseenkin, yksi lempihahmoistani, mutta hänetkin oli toteutettu ihan hyvin. Ei mitään erityistä moitittavaa. Ehkä hitusen liian vanha fiilis tuli vain hänestä. Lisäksi en pitänyt parista vaihdoksesta mitä hänen suustaan kuulimme. Tykkään kovasti kohdasta, jossa sumun jahdatessa tribuutteja Finnick sanoo Magsille jotain "en pysty tähän, olen pahoillani" jonka jälkeen Mags kävelee itse sumuun. Elokuvassa Finnick on silmin nähden järkyttynyt Magsin päätöksestä ja yrittää mennä hänen peräänsä. Ideahan piti kuitenkin olla tässä hämmennyksessä, miten kaikki yrittivät oman henkensä uhallakin pelastaa Katnissin ja Peetan. Samoiten, kuten ensimmäisessä elokuvassa lapuilla oli selitetty Katnissin itse päättelemiä asioita, oli tässäkin tehty. Lopussa, kun Katniss ampuu nuolen voimakenttään se on Finnick, joka kertoo hänelle, että "muista kuka todellinen vihollinen on". Tästä en tykännyt, koska sen olisi pitänyt olla Katniss ITSE joka asian tajuaa. Parempi ratkaisu olisi mielestäni ollut, että Katniss olisi kuullut Haymitchin viimeiset sanat kaikuna päässään, kuin jonkun toisen sanomana. Näin se nyt kuitenkin oli toteutettu. Niin ja vauvavalhetta ei mainittu, kuin kerran. Oletin, että siitä olisi otettu kaikki irti, mutta sivulauseeseen se jäikin.

Tässä asioita, jotka minulla  oli ensimmäisenä ajatuksena elokuvasta. Oli siinä hyvääkin paljon, mutta näennäiset epäkohdat jäivät ensimmäisenä mieleen. Haluaisin nähdä tämän vielä uudestaan kyllä. Ei huono elokuva.

Areena oli kyllä toteutettu loistavasti!
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 22, 2013, 22:00:50 kirjoittanut Craza »
Wake up my dear!

Poissa Helena T

• Keijukaismuori
  • Vuotislainen
  • Pottermore: AccioQuill137
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #57 : Marraskuu 22, 2013, 17:46:41 »
Myös minä kävin eilen katsomassa kuvan. Väkeä oli salissa kohtuu paljon, mutta hyvin pystyi keskittymään.

Aika meni todella nopeasti ja kuvan loputtua mietin, joko kaksi ja puoli tuntia oli kulunut. Itseäni ei jäänyt mikään kohta häiritsemään, koska parin lukukerran jälkeen en ihan tarkkaan muista, kuka teki mitäkin. Mielestäni elokuva seurasi kohtuu hyvin kirjaa. Tuo Crazan mainitsema Katnissin ja Galen orastava suhde tuli aika vahvasti esille. Useammassa tällaisessa kohdassa huomasin ajattelevani, että Peetan kanssahan Katnissa lopulta menee yhteen. Mutta elokuva ei tosiaankaan antanut suurempia viitteitä tähän.
Näyttelijät olivat myös minusta onnistuneita. Samoin areenan toteutus.
Jään innolla odottamaan kolmatta elokuvaa.

Poissa Greenfinch

• Vuotislainen
« Vastaus #58 : Marraskuu 23, 2013, 11:55:47 »
Vihan Liekit olinkin jo ensi-illassa katsomassa, sali oli lähes täynnä, mutta rauhassa sai katsoa. Vain parissa kohdassa katsojat nauroivat ääneen, mutta eipä tuo haitannut kun kohdat olivatkin hauskoja.

Elokuva oli mielestäni todella hyvin toteutettu, kirjaa seurattu tarkasti (niitä muutamia kohtia lukuunottamatta, joista Craza sanoikin, mutta minua ne eivät häirinneet ainakaan paljoa.) Tunnistin myös monien repliikkien olevan suoraan kirjasta, mikä oli tietysti mukavaa. Areena oli oikein hieno, samoin Capitol näytti aivan oikeanlaiselta. Lähinnä Vyöhykkeen 12 viereinen metsä näytti oudolta, kun se oli aivan kivinen eikä oikein samannäköinen kuin ensimmäisessä elokuvassa. Myös Buttercupia esittävän kissan vaihtuminen on mielestäni hyvä, nyt se näyttää oikealta Buttercupilta, joka myös kirjassa on oranssi eikä mustavalkoinen kuten Nälkäpeliin oli laitettu. Eniten jäi häiritsemään elokuvan loppu, jossa Gale lisäsi kirjan viimeisen lauseen "Vyöhykettä 12 ei enää ole" loppuun "Kaikki on tuhottu". Olisin toivonut viimeisen lauseen olevan sama kuin kirjassa, muutenkin tuo "kaikki on tuhottu" tuntuu jotenkin turhalta. Mutta kaikenkaikkiaan oikein hyvä elokuva, näyttelijät todella hyviä ja monet samanlaisia/samannäköisiä kuin kirjaa lukiessani ajattelin. Niin, ja loppu jää varmasti vaivaamaan mikäli ei ole lukenut Matkijanärheä. Nyt sitten pitää odottaa Matkijanärhi osa 1:tä, ja käydä vielä uudestaan katsomassa Vihan Liekit teatterissa.:)

Poissa Sirii

• Frábært!
  • Vuotislainen
  • Regulusfani
« Vastaus #59 : Marraskuu 25, 2013, 23:21:39 »
En ole kirjoja lukenut mutta.

Voi jukolauta! Tykkään! Katsottiin kämppikseni kanssa se ensimmäinen osa tuossa joku aika sitten, ihastuin siihen ihan kybällä ja niinhän siinä sitten kävi että Vihan liekit käytiin katsomassa heti ensi-illassa. Nyt olen kovasti kahden vaiheilla, että pitäisikö odottaa viimeisetkin elokuvat ja lukea kirjat vasta sitten vai lukea kirjat ensin.

Joka tapauksessa, itse elokuvista on sanottava että oli kyllä komeeta katottavaa. Tietysti yksi vaikuttava tekijä on se, että kaikki tuommoiset selviytymis-seikkailu-jutut ovat minulle mieleen ihan yleisestikin. Mutta sen lisäksi, minusta nuo elokuvat on vaan hyvin tehty. Oli siellä parit semmoiset kohdat että jäi miettimään että olisikohan kirjassa selitetty asiaa tarkemminkin, mutta ei niitä nyt mitenkään häiritsevästi ollut. Visuaalisesti elokuvat olivat miellyttäviä ja kun kaikki muukin tuntui toimivan niin mikäpä niitä katsellessa.

Ja oi Haymitch <3
Ég á heiminn! :}

Poissa Welhokaniini

• Kynttilöiden lumo Suuressa salissa
  • Vuotislainen
  • Pottermore: MoonstoneSeeker27459
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #60 : Joulukuu 03, 2013, 22:20:13 »
Niin, ja loppu jää varmasti vaivaamaan mikäli ei ole lukenut Matkijanärheä.
Tuosta tulikin mieleeni, että käytyäni tänään katsomassa Vihan liekit -leffan parin tuttavan kanssa, he leffan jälkeen ihmettelivät sitä, että kun leffa piti "katkaista" siitä lopusta. _Senhän_kuuluikin_loppua_ niin. Loppuihan kirja lauseeseen Vyöhykettä 12 ei enää ole. Toinen näistä leffaseuralaisistani, joka on myöskin tukihenkilöni, saa kuulla huomenna aiheesta, kuinka leffan pitikin loppua ja muista tekemistäni huomioistani leffan aikana.

Leffa oli toteutettu loistavasti, lukuunottamatta tiettyjä muutoksia, joista Craza onkin maininnut pari viestiä aikaisemmin. Minua ehkä eniten jäi harmittamaan, kuinka se mökkikohtaus oli jätetty leffasta pois, Galen joutuminen aukiolle vyöhykkeen uuden päällikön pahoinpitelemäksi oli leffassa muutettu täysin toiseksi, kuin mitä se kirjassa oli. Ja kuten Craza mainitsikin vauvavalheen, odotin sen valheen esilletuonnin jälkeen Johannan kysyvän Katnissilta areenalta vauvasta ja Katnissin valehtelevan keskenmenostaan, mutta ei.

En edelleenkään pidä Cinnan roolituksesta, saati sitten Peetan, vaikka olenkin pikkuhiljaa tykästynyt Haymitchin ja Katnissin roolituksiin. Leffa-Finnick virnistyksineen ja niin no.. En oikein tykännyt Johannan roolituksesta, koska itse olin kuvitellut Johannan blondiksi ja olisi saanut olla vähän äkäisempi Katnissia kohtaan. Ja jokin jäi häiritsemään minua siinä kelloareenassa, en vain tiedä mikä...
The best way to spend time is to have an adventure.

Poissa Prosper

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #61 : Joulukuu 08, 2013, 14:33:58 »
Vihan Liekit leffasovitus oli minulle iloinen yllätys. Kirjasta en pitänyt niin paljon, sillä jotenkin se, että Katniss joutui uudestaan Nälkäpeliin oli hieman pettymys sillä koko juttu tuntui toistolta. Leffassa yllättävästi tuota jaksoi katsoa paremmin! Tässä leffassa erikoisefekteihin ja sivuosanäyttelijöihin oli mielestäni panostettu paremmin kuin ensimmäisessä osassa. Tykkäsin siis todella paljon. :) Ehkä Galen ja Katnissin välille olisin toivonut vielä hieman enemmän kipinöintiä ja säpinää, mutta nämä leffathan seuraavat niin uskollisesti alkuperäisiä kirjoja, että ymmärrettävästi kaikkea ei ole saatu ahdettua mukaan.

Poissa Ooka

• Siivet kantapäissä -liitelijä
  • Vuotislainen
  • Pilvilinnan kuningas
    • Tuliaavikko
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #62 : Joulukuu 08, 2013, 16:35:10 »
Sisko antoi pari päivää sitten dvd:n lainaan ja tulihan se luonnollisesti katottua. Ennen kuin jaan mietteitäni tarkemmin niin huomautan, että kirja on lukematta.

Pidin kyllä tästä oikein paljon ja näyttelijäsuoritukset olivat kaikki loistavia, mutta tässä oli myös paljon mitä olisi voinut vielä vähän hioa. Ensinnäkin olisi ollut hyvä jos jossain välissä olisi hieman selvennetty millaisessa maailmassa hahmot elävät. Jos oltaisiin tehty selkeämmäksi mikä on ajannut maailman tähän jamaan, niin olisi ollut helpompi ymmärtää miksi nälkäpeli on tarpeellinen. Lisäksi ihan pikkiriikkisen synkempi tunnelma olisi ollut tarpeen.

Siis joo, minähän olen ensimmäisten joukossa pyörittämässä silmiäni Yön ritarin aloittamalla villitykselle tehdä kaikesta synkempää (kuinka monenen leffan nimessä on viime vuosina ollut variaatio sanasta synkkä?), mutta tähän se olisi sopinut. Köyhyydessä eläviksi nuoriksi, jotka varoittamatta pistettiin metikköön toisiaan tappamaan, kaikki hahmot näyttivät turhan hyvin ruokituilta ja meikatuilta. Joo tajusin kyllä, että ennen pelin alkua näitä ehostettiin, mutta tunnelma kärsi joka tapauksessa. Lisäksi tapot olivat liian siistejä, nopeita ja kivuttomia, mutta minkäs teet, kun ikäraja on mikä on. Eniten ärsytti tämä kaikkia nykypäivän elokuvia vaivaava heiluva kamera, joka jatkuvasti hakeutui lähikuvaan. Toimintakohtauksissa ei pääse syntymään kunnolla jännitystä, kun ei saa selvää kuka lyö ketä.

No valivali, nämä olivat loppujen lopuksi vain pieniä häiriötekijöitä. Päähahmoista alkoi välittämään eikä näille halunut käyvän kuinkaan (moni elokuva tuntuu unohtavan näin tärkeän elementin) ja kyllähän jännitys imaisi mukaansa. Erikoispisteitä leffa saa siitä, että nälkäpeliä alustettiin tarpeeksi eikä vain aloitettu sillä ja Katniksesta, joka oli hyvin tehty vahva naishahmo ilman, että tästä tarvitsi tehdä kliseisestä poikatyttöä.

On toooodeeeelllaaaa virkistävää lukea elokuvasta mielipide ihmiseltä, joka ei ole kirjoja lukenut - vaikka olenkin itse täysin enemmän kirja, kuin elokuva ihminen, niin tämä kommentti ainain toi itselleni paljon ajattelemisen aihetta! Oli siis pakko lainata koko teksti koska se on niin täynnä hyviä pointteja.
Elokuva olisi saanut minunkin mielestäni olla synkempi, kun kyseessä on kuitenkin ihmiset tappamassa toisiaan pelin tähden. Vaikka itse Nälkäpeli onkin kieroutuneesti "suuri juhla", niin silti.. Ja tosiaan, miten kurjuudessa elävät nuoret ovat niinkin hyvin ravittuja? Eikä Kattniss alunperinkään ollut mikään rujo/ruma, kirjassa selitettiin varsin tarkkaan erinäisten karvojen ajelua.. kulmakarvat, kainalokarvat, säärikarvat... tämä oli jäänyt elokuvasta syystä tai toisesta pois? :D Okei myönnän että olisin lievästi sanottuna purskahtanut nauruun jos näyttelijöiden kainalokarvoja olisi alettu ajelemaan kesken kaiken... mutta kuitenkin. Pieni uhkaava, synkkä ilmapiiri ei olisi ollut haitaksi. Tai laihuus.

Do the impossible, see the invisible.
ROW ROW FIGHT DA POWER!
Touch the untouchable, break the unbreakable.
ROW ROW FIGHT DA POWER!

Poissa Raparperi

• Pahislynkkarikerhon puheenjohtaja ;)
  • Vuotislainen
« Vastaus #63 : Joulukuu 14, 2013, 10:11:21 »
Käytiin eilen illalla katsomassa Vihan liekit kaverin kanssa, eikä meinannut uni tulla kun olin niin fiiliksissä. Leffa oli sanalla sanoen m a ht a v a.

Spoilaa leffaa!
Kirjan lukemisesta on yli vuosi aikaa, joten en todellakaan muistanut kovin tarkasti yksityiskohtia. Muistin pääkohdat ja kirjasta jääneen väliosamaisen tunteen, jossa vain siirrettiin Katniss ykkösosan tapahtumista kolmoseen. No, leffa noudatti kirjan juonta melko uskollisesti, mutta teki tuon siirtämisen jostain syystä paljon paremmin. Voittajien kiertue, uusi peli, valmistautuminen, areena, kaikki vain toimi. Enemmän olisi voitu korostaa edellisen pelin henkistä vaikutusta, se jäi nyt parin kohtauksen varaan. Samoin sitä, että Peeta ja Katniss nukkuivat yhdessä koko kiertueen, olisi voitu tuoda selkeämmin esiin. Ja tosiaan, vauvauutiset unohdettiin saman tien. Poistettuihin kohtauksiin tutustuisin mielenkiinnolla. Ai joo, ja Heavensbeen kellovinkkiä odotin siihen asti että Katniss viskattiin areenalle, mutta sitä ei tullut!

Areena oli toteutettu melko täydellisesti. Kauhut olivat oikeasti tosi pelottavia, kun sumu alkoi hiipiä, tunnelma oli kuin Muumeissa kun Mörkö tulee ja maa jäätyy (Mörkö on siis edelleen pahin pelkoni). Puristin kaverini kättä koko kohtauksen ajan niin, että siltä meinasi mennä tunto sormista :D. Kun paviaani rääkäisi Peetan vieressä, huusin ääneen kun pelästyin niin pahasti. Tämä leffa oli selvästi synkempi kuin ensimmäinen, mikä ehkä teki tunnelmastakin paremman. Ei sen puoleen, kyllä huumoriakin riitti. ("Mikä on lempivärisi?" "Tungetteleva kysymys.")

Näyttelijävalinnoista vielä sen verran, että ne ovat kyllä kautta linjan tosi onnistuneita. Jennifer Lawrencesta en voi sanoa mitään poikkipuolista, hän vain on täydellinen. Peetan kuvittelin kirjoissa vähän valovoimaisemmaksi, mutta Josh tekee kyllä hyvää työtä. Galesta en ole missään vaiheessa välittänyt, joten hänen laimeutensa ei haittaa. Primin näyttelijäkin on täydellinen osaansa, vaikka Prim ja tyttöjen äiti jätettiinkin tosi pieneen osaan. Finnickin kuvittelin sliipatummaksi, mutta Sam Claflin menetteli, ja jostain syystä Johanna oli minunkin mielikuvissani blondi! Ja Haymitch vain pesee koko joukon pelkällä olemuksellaan.

Yhtä kaikki tultiin kaverin kanssa siihen tulokseen, että tämä oli ehkä paras kirjafilmatisointi mitä ollaan nähty.
"Muikkunen, ota airo."

Solemn Spoiler Alert -blogi tv-addikteille ja lukutoukille ;)

Poissa Bellex

• triX
  • Vuotislainen
  • Just smile, let it shine!
« Vastaus #64 : Huhtikuu 03, 2014, 10:09:38 »

Yhtä kaikki tultiin kaverin kanssa siihen tulokseen, että tämä oli ehkä paras kirjafilmatisointi mitä ollaan nähty.

Totta! Rakastan Vihan liekit leffaa, koska se seuraa niin uskollisesti kirjaa. Tottakai jotain on aina pakko jättää pois, mutta paremmin tuota ei olisi voinut tehdä! En malta odottaa seuraavia osia! Pelottaa vain mistä kohtaa ne katkasee sen kirjan,
"You're never fully dressed
Without a smile!"

Poissa augustiina

• Vuotislainen
  • auguurin nauru
« Vastaus #65 : Toukokuu 29, 2014, 14:35:42 »

Totta! Rakastan Vihan liekit leffaa, koska se seuraa niin uskollisesti kirjaa. Tottakai jotain on aina pakko jättää pois, mutta paremmin tuota ei olisi voinut tehdä! En malta odottaa seuraavia osia! Pelottaa vain mistä kohtaa ne katkasee sen kirjan,
Mun täytyy olla vain samaa mieltä! Mulla ei ainakaan ole mitään valittamista kummankaan leffan toteuttamisesta. Ainut mikä mua Vihan liekit -leffassa häiristi, oli se loppu, missä Katnissin kasvoja kuvattiin hetki. Mun mielestä kys. kohtauksen olisu saanut jättää pois kokonaan, se tuntui vaan turhalta ja inhottavalta venytykseltä siihen loppuun, kun Katniss oli juuri tajunnut, mitä areenalla todella tapahtui ja mikä tilanne sillä hetkellä on jne.

Mä en aikaisemmin oo tullut edes ajatelleeks tota, että mistä Matkijanärhi katkotaan, mutta nyt kun sä asiasta mainitsit, niin täytyy myöntää, että pahoin pelkään että siinä käy just noin! Toivon kyllä todella että ei! Vaikka tuo nyt olisikin hieno tapa pitää katsojat jännityksessä ja ties mitä, niin mun järki ei ainakaan kestä oottaa Matkijanärhen toista osaa tuollaisen lopetuksen jälkeen.

Ovathan kaikki muuten jo käyneet täällä kurkkimassa, mitä tuleman pitää? :-) Vaikka tuolta ei ihan hirveesti irti saakaan, niin musta oli ainakin kiva saada edes vähän jotain maistiaisia Matkijanärhen ykkösosasta. Traileria odotellessa... 
Sen jälkeen helpottaa
Kun kädet irrottaa

Poissa Muggle

• Vuotislainen
  • HARRY POTTER IS MY PAST, MY PRESENT AND MY FUTURE
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #66 : Kesäkuu 28, 2014, 12:40:13 »
Sekä ensimmäinen, toinen että kolmas osa ovat mielestäni hyviä. Kirjoista olen lukenut ensimmäisen ja toisen, kolmaskin pitäisi pian lukea... En osaa sanoa, että mikä elokuvista on parhain. Pidän näyttelijävalinnoista, juonesta ja musiikista.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 28, 2016, 13:48:16 kirjoittanut Muggle »
"You're just as sane as I am" Luna Lovegood

Poissa Soul Spirit

• Silli
  • Vuotislainen
  • Herra merirosvokapteeni-ninja-salamurhaaja Kenway
    • Warrior Cats RPG
  • Pottermore: Silagul
« Vastaus #67 : Kesäkuu 28, 2014, 21:08:54 »
Luin kirjatrilogian parhaan ystäväni innostamana, koska hän kehui sitä ja suositteli myös minulle, joka en ennen Nälkäpeliä ollut niin kovin innostunut kirjoista, joissa on ihmispäähenkilö (syy on arvattava, koska rakastan eläimiä ja minusta on kiehtovaa lukea kirjoja, joissa nähdään maailma niiden silmin). Aloin lukea Harry Potteriakin vasta Nälkäpelin jälkeen, kun ihmishahmot alkoivat enemmän kiinnostaa - toisinsanoen en siis kovinkaan montaa vuotta sitten.
Pidin eniten Nälkäpelin ensimmäisestä osasta kirjana. Elokuvasta en voi sanoa samaa, ja mietin sen katsottuani, viitsisinkö ollenkaan käyttää rahaa Vihan liekit -elokuvaan, jos ostaisin sen tai menisin katsomaan elokuviin. Jopa muutettuja kohtia enemmän* elokuvassa minua häiritsi hirvittävä hiljaisuus - musiikkia oli niin vähän, että välillä tuntui kuin katsoisi mykkäelokuvaa. En tiedä, onko se häirinnyt muita, koska en lukenut kovin montaa kommenttia tästä topicista ennen omani kirjoittamista.
Vihan liekit oli ensimmäisen osan tapaan mielestäni kirjana yksi parhaista lukemistani kirjoista. Noh, ostinpa siskoni kanssa myös sitten sen elokuvan, kun se tuli kauppoihin. Tällä kertaa musiikin määrässä oli ilokseni tapahtunut parannus parempaan suuntaan. Elokuva oli muutenkin tehty mielestäni enemmän kirjan mukaisesti kuin ensimmäinen osa, mikä on ehdottomasti myös plussaa, vaikka alku silti häiritsi hieman.
Matkijanärhi on mielestäni kirjoista monimutkaisin - tai, kuten arvostelijat ovat kommentoineet, monitasoinen ja myös kauniisti rakennettu romaani. Siinä on mukavia juonenkäänteitä, ja useimmat lempihahmonikin sain päätettyä vasta viimeisen osan myötä (Mm. Johanna Mason, Gale, Katniss ja jollakin tasolla myös Finnick... Muitakin on.) Elokuvan kolmatta osaa odotan siinä mielessä innolla, että tahdon nähdä, millaiseksi tekijät ovat kuvitelleet vyöhykkeen 13 ja Capitolin ansoitetut kadut ja kaiken muun mahdollisen. Ainoa asia, mikä ei mielestäni ollut hyvä lopun kannalta oli kliseisyys Katnissin valinnan suhteen Peetan ja Galen väliltä.

The darkness descends on quite earth,
the night cannot know how much it's worth
Inspiring the shadows with fading
And horizon with ending

Poissa Stargazer

• astrum metallum
  • Vuotislainen
  • we were here
  • Pottermore: CrimsonScale68
« Vastaus #68 : Marraskuu 25, 2014, 23:45:39 »
Mukavaa huomata, että tästä loistavasta kirjasarjasta on saatu tehtyä sarja elokuvia, jotka menevät jatkuvasti vain parempaan suuntaan. Nälkäpeli oli loistava, mut Vihan liekit pisti monin verroin paremmaks. Ja mun täytyy kyllä sanoa, että Matkijanärhen ekan osan rankkaaminen kahta edellistä leffaa huonommaks ei onnistu mitenkään.

Vähän kyllä hämmästelen kuinka sosiaalinen media on ihan täynnä yltiönegatiivisia kommentteja tästä uusimmasta tapauksesta. "Kuolettavan tylsä", "täyttä paskaa", "en muista milloin viimeksi olisin heittänyt rahaa näin hukkaan" ja muita hyvin samankaltaisia kommentteja ja jopa arvosteluja on ihan joka paikassa, tuntuu kuin kukaan ei pitäis tätä leffaa yhtään minään vain koska siinä ei ollut massiivista toimintakohtausta kerran viidessä minuutissa. Ei se tarvinnut sellaisia lainkaan, se koko leffan ajan vallinnut tunnelma oli jotain sellaista, mitä kahesta ekasta ei löytynyt. Ja Jennifer Lawrencen olis paras hukkua palkintoihin, koska ei sen roolisuoritusta voi taaskaan muuta kuin hämmästellä.

Ylipäänsä olin aluks skeptinen kahteen osaan jakamisen suhteen, mut nyt huomaan, että se oli ainoa oikea ratkaisu. Ensimmäinen osa on tunnelmaltaan täydellinen esinäytös ja toiseen osaan on sitten säästetty se toiminta, vähän samalla lailla kuin Kuoleman varjeluksissa. Jos tästä olis tehty kahden ekan tavoin yks 2,5 tunnin elokuva, se olis ollut ihan täydellinen katastrofi. Kakkososaa odotellessa.
To be rich is to seek, to relive the memory

Poissa Rantsake

• Ei mikään surkkimus
  • Vuotislainen
  • Pottermore: SparksWolf20852
« Vastaus #69 : Marraskuu 26, 2014, 00:43:51 »
Minä olen kyllä kuullut Matkijanärhi 1:sestä vain positiivisia kommentteja. Ainao, mistä oon kuullu ihmisten nurisevan, on tuo että se jaettiin kahtia. Oishan siitä periaatteessa voinu tehä yhenki leffan, mut nyt ykkösosan nähtyäni en pidä ajatusta enää ollenkaan niin huonona.

Tykkään muutenki hirveesti Nälkäpeli-sarjasta. Ensinnäkin siinä on äärettömän hyvät hahmot, Katnisskaan ei oo mikään täydellisyyden multuhuipentuma. Ja sitten tuo, miten kirjailija on oivaltanut, etteivät hahmot selviä Nälkäpelistä henkisesti ihan ehjinä, on tosi hieno juttu. Ja Haymitch! Voi että, sehän on koko sarjan suola! Hieman harmittaa, kun hänestä on leffoissa tehty pikkaisen kiltimpi ja kesympi kuin kirjoissa... Ja kyllä tuossa leffassa mun mielestä oli toimintaa ihan tarpeeksi!

Katoin Matkijanärhi 1:sen sellaisen ystävättären kanssa, joka ei ollut lukenut kirjoja, mutta on kuitenkin katsonut kaikki edelliset elokuvat. Kyselin ihan mielenkiinnosta, millainen leffakokemus oli hänelle. Kirjoihin perustuvissa elokuvissahan on usein se, ettei niistä välttämättä ymmärrä kaikkea olennaista, jos ei ole lukenut kirjoja. Muutama asia oli jäänyt ystävälleni epäselviksi, mutta ei oikeastaan mikään kovin tähdellinen juttu, jokunen yksityiskohta vain.

Stargazer, ompa mukava huomata, että maailmassa on minunkin lisäksi joku, joka tykkäsi Vihan liekeistä! Oon kuullu niin monesta suusta puhetta siitä, että se oli vain ensimmäisen osan huono kopio... Mut itte oon kyllä tykänny siitä.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 26, 2014, 00:50:10 kirjoittanut Rantsake »
"Tuntematonta me pelkäämme, kun katsomme kuolemaa ja pimeyttä, siinä kaikki."
- Harry Potter ja Puoliverinen prinssi

Poissa Raparperi

• Pahislynkkarikerhon puheenjohtaja ;)
  • Vuotislainen
« Vastaus #70 : Marraskuu 28, 2014, 13:26:52 »
Minä taas välttelin kaikkia arvosteluja ja jopa trailereita Matkijanärhi ykkösestä, koska halusin nähdä leffan ilman liiallisia ennakko-odotuksia, lukuunottamatta tietysti kirjaa ja edellisiä leffoja. Samaa mieltä Stargazerin kanssa siitä, että tästä kahtiajaosta tuli hyvin vahvasti mieleen Kuoleman varjelukset. Arvasin jo etukäteen mistä kohtaa tämä suunnilleen pistettäisiin poikki.

Leffa seurasi kirjaa kivasti, JLaw oli taas mahtava ja

oli ehkä jopa kirjaa parempi ratkaisu. Oli vähän outoa nähdä Gotin herttainen Margaery kovapintaisena Cressidana, mutta hoiti roolinsa ihan mainiosti. Boggs oli hetkittäin hulvaton kirjassa, toivon että hänelle annetaan toisessa osassa vähän enemmän niitä pilke silmäkulmassa heitettyjä repliikkejä, nyt ne jäivät aikalailla yhteen. Kaiken mahtavuudenkin keskeltä yksi kohtaus nousi minusta ehdottomasti parhaaksi, nimittäin

Toivon ettei vikasta leffasta tehdä täyttä toimintatykitystä, vaikka sinne onkin jätetty kaksi isompaa jysäystä (kakkosvyöhykkeen kukistaminen ja Capitol). Toivon, että hahmojen väliset suhteet ja henkiset kamppailut saavat edelleen ansaitsemansa tilan, vaikkei siitä välttämättä saa niin näyttäviä kohtauksia.
"Muikkunen, ota airo."

Solemn Spoiler Alert -blogi tv-addikteille ja lukutoukille ;)

Poissa Craza

• välikappale
  • Vuotislainen
« Vastaus #71 : Helmikuu 08, 2015, 23:45:21 »
Tykkäsin kyllä tosi paljon Matkijanärhi 1:stä, mutta ikäväkseni en voi olla samaa mieltä suurimman osan kanssa siitä, että kahtiajako olisi tällä kertaa ollut perusteltu ratkaisu. Tunnelma tässä tosiaan oli omaa luokkaansa ja hahmoihin ehdittiin keskittyä paremmin yltäkylläisen ajan ja kirjan hidastahtisen alun takia. Välillä kyllä huomasi, että pätkässä ei ehkä ollut täysin aineksia yhdeksi kokonaiseksi leffaksi, paljon  oltiin laitettu mukaan kohtauksia, mitä ei varsinaisesti konkreettisesti kirjassakaan ollut. En olisi niinkään kaivannut tähän mitään suuren suurta toimintaa, että se olisi ollut kokonainen, mutta jonkinlainen elokuvallinen kaari tässä jäi nyt täyttymättä. Aivan kun koko ajan olisi odottanut jotain, mutta sitten sitä ei koskaan tullutkaan. En muutenkaan pidä ajatuksesta, että toinen elokuva olisi sitten ängetty täyteen pelkästään sitä puuttuvaa toimintaa. Jokin tasapaino!

Arvasin myös mihin kohtaan elokuva luultavastikin tulee loppumaan, mutta siltikin se vähän harmitti. Peetaahaan koko elokuvassa näin ei juuri edes näkynyt. Tosin hetken jo luulin lopputekstien läsähtävän ruutuun sen jälkeen kun Katnissilla menee taju kankaalle ja me näemme hetken vain mustaa. Se olisi ollut jo niin julmaa! Onneksi kuitenkin tuli vielä pieni selitys loppuun.

Tämän perusteella kyllä odotan kovasti jo viimeistä!
Wake up my dear!

Poissa Lady Asensio

• Nilkanvilauttaja niinikään
  • Vuotislainen
  • DH luettu 9.12, KV 11.3
  • Pottermore: HeartWitch62
« Vastaus #72 : Toukokuu 20, 2016, 17:07:13 »
Jos joku ei tiedä niin tänään tulee Neloselta Nälkäpeli klo 21.00 ja huomenna Vihan liekit samaan aikaan.
Mun blogi: http://www.pointblog.fi/?go=milluska    (HUOM! OSOITE HIEMAN MUUTTUNUT)
Vuoden 2008 kotitonttu  tässä, terve!