Kirjoittaja Aihe: Doctor Who  (Luettu 28126 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Hämppyli

• Näsäviisas-
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
Vs: Doctor Who
« Vastaus #50 : Toukokuu 07, 2013, 14:59:12 »
Niitä alkuperäisiä jaksoja olisi kiva nähdä joskus, mutta se taitaisi olla mahdollista, jos ne löytyisi jostain DVD:nä. Löytyykö Doctor Whota muuten ollenkaan DVD:nä, niin että siinä olisi suomenkielinen tekstitys?

Ainoastaan uuden sarjan eka tuokkari eli Ecclestonin aikakausi on saannut suomiteksteillä varustetun DVD:n. Kun kyselin muitten kausien perään maahantuojalta niin sieltä vastattiin, että muita kausia ei olla aikeissa julkaista ja kun ottaa huomioon, että tuon ekan tuokkarin julkaisusta on 6 vuotta niin ei varmaan kannata pidellä hengitystä sen suhteen, että asiaan tulisi muutosta.

Ton ekan tuokkarin voi ostaa ainakin täältä:

http://www.discshop.fi/elokuvat/dvd/doctor_who_kausi_1/P55634
"If we're going to be damned, let's be damned for what we really are."

Captain Jean-Luc Picard

Poissa Sakura

• Sudenmorsian
  • Vuotislainen
  • 私は悪魔で執事ですから。
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #51 : Toukokuu 08, 2013, 09:43:57 »
Omalla kohdallani vastentahtoisuus siirtyä 10. Tohtorista seuraavaan johtuu ihan puhtaasti siitä, että oon niin kiintynyt Kymppiin, että oon vakuuttunut siitä, että alan itkeen sillon, kun Tennantin Tohtori regeneroituu.

Oonko muuten ainoa, joka välillä itkee DWn suomennoksia? Jotenkin tuntuu, että suomentajat ei oo joko katsoneet välillä itse sarjaa ollenkaan (en siis tiedä, miten ne suomentajat toimii) tai sitten ei oo tarkistaneet onko se suomennos nyt ihan oikein. Nimittäin oli melko ristiriitaset fiilikset Poison Skyssä, kun huomasin, että "Are you my mommy?" oli suomennettu "Oletko sinä minun muumioni?" Siinä kohdin ei ollut itku enää kaukana, koska ensinnäkin, ne sössimusta ehkä eeppisimmän quoten koko DWssä ja sit hajosin sille, koska oikeesti. Miten äidistä oikein voi saada muumion ja vielä kuvitella, että se sopii edes asiayhteyteen. :D
信じることさ必ず最後に愛は勝つ。
You've gotta believe that one day love will win.

Poissa Zenzibar

• Pelastaja katsoi profiiliaan ja läikytti teetä pöydälle
  • Aurori
  • *
  • Sukupuoli: Noita
  • kesäinen-eskapisti-merirosvo-jedi-söpö-skotti
    • Home sweet home
  • Pottermore: BloodNight6399
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #52 : Toukokuu 08, 2013, 10:25:40 »
Oonko muuten ainoa, joka välillä itkee DWn suomennoksia? Jotenkin tuntuu, että suomentajat ei oo joko katsoneet välillä itse sarjaa ollenkaan (en siis tiedä, miten ne suomentajat toimii) tai sitten ei oo tarkistaneet onko se suomennos nyt ihan oikein. Nimittäin oli melko ristiriitaset fiilikset Poison Skyssä, kun huomasin, että "Are you my mommy?" oli suomennettu "Oletko sinä minun muumioni?" Siinä kohdin ei ollut itku enää kaukana, koska ensinnäkin, ne sössimusta ehkä eeppisimmän quoten koko DWssä ja sit hajosin sille, koska oikeesti. Miten äidistä oikein voi saada muumion ja vielä kuvitella, että se sopii edes asiayhteyteen. :D

Olen ihan samaa mieltä, että DW:n suomennokset ovat aika hirveitä yleensä. Ei kuitenkaan kannata suoraan hyökätä suomentajan kimppuun, koska syitä voi olla monia: a) suomentaja on saanut pelkän tekstin, ei ollenkaan audiota ja kuvaa b) tai pelkän audion, muttei kuvaa tai tekstiä c) suomentajalle on annettu naurettavan vähän aikaa tehdä suomennos, jolloin kiire ja paineet saavat parhaimmankin kääntäjän tekemään virheitä d) suomentajalle annetaan niin huonoa palkkaa, ettei häntä ole edes kiinnostanut saada kunnon tekstejä aikaiseksi. Voi jopa olla, että suomentaja ei ole ollenkaan saanut käsiinsä alkuperäistä käsikirjoitusta, vaan on joutunut työskentelemään vaikkapa ruotsinkielisen tekstityksen pohjalta, jolloin syntyy jo melkein väkisin jonkun verran merkityseroja, kun alkuperäisen käännöksen ja suomennoksen välissä on yksi ylimääräinen kieli. Virheet voivat tulla puhtaasti ihan jostain muualta,  kuin itse suomentajalta.

AV-kääntäjien tilanne on tällä hetkellä TODELLA huono Suomessa, joten surkeita tekstityksiä voidaan olettaa jatkossakin, eikä se aina ole suomentajan syytä. Itse opiskelen kääntämistä parhaillaan ja olen oppinut hieman antamaan huonoille tekstityksille anteeksi, kun ymmärrän että taustatekijöitä voi olla vaikka kuinka monia.
"You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it." -Robin Williams

Poissa Gil

• Vuotislainen
  • Pottermore: LightHowl8815
« Vastaus #53 : Toukokuu 08, 2013, 19:56:39 »
Nyt kun on tullut katsottua enemmän jaksoja Donalta on pakko myöntää että hän on ihan hyvä companion. Pidän ehkä eniten silti Rosesta koska no hän oli eka companion ja häntä näytettiin pisimpään. Ei Marthakaan huono ollut. Minusta jokaisella kolmella companionilla joita olen nähnyt on omat hyvät ja huonot puolensa. Donan parhaita puolia on ehkä se että hän uskaltaa sanoa Doctorille vastaan ja olla omaa mieltä asioista.

Huomashan kaikki, että tänään tulee kaksi Doctor Who jaksoa kakkosella klo 18.02 ja 23.10. Nyt näytettävän 4. kauden jaksoja voi vielä kattoa yle areenasta -> http://areena.yle.fi/tv/1878444 Linkki heittää suoraan sivulle missä on kaikki näytettävät Doctor Who jaksot. Ensimmäinen näytettävä jakso on Pompeijin liekit, mutta se poistuu tänään klo 23.59, ja se näytettiin 24.4 eli oli kolmas jakso nyt nähtävistä jaksoista.

Eilinen jakso sai mut kyllä itkemään kuin vesiputous sillä sen aikana tajus miten paljon Donna oli vaikuttanut omilla valinnoillaan maan tulevaisuuteen. Tän päivänen aiempi Doctorin jakso jäi jännään kohtaan, onneksi huomenna on vapaata niin voi kattoa hyvällä omalla tunnolla ton myöhemmänkin jakson.

Poissa Greenfinch

• Vuotislainen
  • don't let the muggles get you down
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #54 : Toukokuu 08, 2013, 20:41:49 »
Roselta olen nähnyt ehkä yhden jakson, Marthaltakin vain muutaman, joten heitä minun on hankala lähteä arvioimaan. Mutta Donna on ollut hyvä companion, vaikka alkuun hän vaikuttikin ärsyttävältä. Harmi jos hän lähtee, kun vasta tykästyin.:|

Aloin siis 'vahingossa' viime kesänä Doctor Whota seurata. Olisin kyllä jo silloin voinut säännöllisesti katsoa, jotta olisin nähnyt kaikki Tennantin kaudet. Tennant on siis ensimmäinen näkemäni tohtori (ja hyvä;)) ja odotankin jo 'kauhulla' seuraavaa Doctoria. Ei kai siinä muuta haittaa, mutta kun on tottunut yhteen Doctoriin ja ajattelee, ettei tuleva voi olla yhtä hyvä.

On aina kiva bongata kaikkea hupaisaa Doctor Whon jaksoista, Tennantin outoja ilmeitä, ja vuorosanoja.:> Joskus kuitenkin ajattelee, että on varsin omituinen sarja, en nyt keksi kovin kummoista esimerkkiä, mutta sontaralaiset. Ja eikös viime vuoden jaksoissa Doctor vanhentunut nopeasti ja muuttunut aivan oudon näköiseksi, kuten Suvituuli tuolla aiemmin laittoi kuvia.

Ja tietysti on aina mukava huomata kun on tuttu näyttelijä jossain jaksossa: Colin Morgan Midnightissa sekä Andrew Garfield Daleks in Manhattanissa sekä Evolution of the Daleksissa. Tosin noista jaksoista näin vain osan toisesta, ja se pätkä jonka näin, onkin ensimmäinen näkemäni Doctor Whon jakso. Seuraavaksi taisinkin nähdä vasta Blink!in koska Olympialaisten takia menin sekaisin, koska Doctor Whota esitetään enkä siis muutenkaan ole Doctor Whota nähnyt kuin vasta nyt neljännen kauden kokonaan kuten jo taisinkin sanoa.:D

Mutta siis. Katsonkin ehdottomasti tuon seuraavan jakson nyt illalla jo, en voi odottaa huomiseen, koska edellinen jakso jäi niin jännittävään kohtaan.
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 08, 2013, 22:33:15 kirjoittanut Greenfinch »

Poissa Sakura

• Sudenmorsian
  • Vuotislainen
  • 私は悪魔で執事ですから。
« Vastaus #55 : Toukokuu 08, 2013, 20:52:45 »
Zenzibar, juu, suomennokset johtuu monista seikoista, enkä suinkaan mollaa niitä suomentajia, lähinnä vaan järkytyin ja sitten kuittasin sen mokan huvittuneena, koska se on hassu :P

Greenfinch, mäkin pidän Tennantista niiden ilmeiden takia (muutrnkin kyllä, mutta rakastan niitä ilmeitä ja kommentteja) Oon jopa huomannut, että puhun hämmentävän paljon samalla tavalla kun Kymmenes Tohtori ja kyseiset ilmeet tarttuu ja muutenkin oon humannut olevani hyvin herkkä napsimaan nimenomaa Kympiltä fraaseja, ilmeitä ja jotenkin DW ja nimenomaa Tennant on tehnyt hassuja mun huumorintajulleni. Mun nykyiset ilmeeni on todella pitkälti Tohtorilta lainattuja, ainakin tietyissä tilanteissa ja aika usein kommentoin asioihin "well, yeah." ja sitä jatkuu pitkään (samaan tyyliin kun Unicorn and the Waspissa)

Pakko kyllä kompata sitä, että tän päivänen jakso jäi jännään kohtaan. Iskä ottaa mun käskystä myöhemmän jakson tänää nauhalle, joten voin kattella sen rauhassa huomenna. Oon kyllä aika kauniisti kujalla ollut näissä neloskauden jaksoissa, äitikin on tainnut tajuta ne mua paremmin (mm. holokaustiviitteen eilisessä jaksossa)
信じることさ必ず最後に愛は勝つ。

Poissa Prosper

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #56 : Toukokuu 08, 2013, 21:22:55 »
Gil, ilman sinua tuo jakso olisi jäänyt väliin! Kiitos paljon tiedosta. :)

Rose ja Jack ovat suosikkini kaikista Tohtorin kumppaneista. Martha on ok nyt, kun hän ei ole enää traagisen rakastunut Tohtoriin. Donna Noble on mielestäni tosi kiva - hän ei ole mikään ihan tavallinen kumppani. Ainoa miinuspuoli on ehkä se, että hän ehkä itkee ja huutaa vähän liiankin kanssa. :D Suomennoksiin en ole kiinnittänyt paljon huomiota, koska kuuntelen yleensä mieluummin kuin luen tekstiä, mutta kyllä pari aika ärsyttävää mokaa on pakostakin pistänyt silmään. Tämä tosin on yleistä melkein kaikissa tv-suomennoksissa. Onneksi sentään Suomessa ei dubata!

Parissa viime jaksossa on tuntunut olevan hirveästi "auvoisia loppuja"... Kaikille paitsi Tohtorille.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 09, 2013, 10:08:31 kirjoittanut Prosper »

Poissa Suvituuli

• Tsirp tsirp krääk titityy.
  • Vuotislainen
  • You're not mating with me, sunshine!
  • Pottermore: AccioDream**
« Vastaus #57 : Toukokuu 08, 2013, 21:54:55 »
Minäkin huomasin tuon "oletko muumioni?" :DD Tuijotin telkkarin ruutua ihan silmät pyöreinä ja lopulta aloin nauraa. En tosin ihmettele käännöskukkasta, kun muumio ja äiti ovat enkuksi aika lähellä toisiaan, eikä Doctorin (inside)vitsi liittynyt tilanteeseen mitenkään sinänsä. Voin vain kuvitella, mitä kääntäjäparka on miettinyt!

Omasta mielestäni taistelunhimoiset perunat ei ole vielä sarjan suurinta antia mitä omituisuuksiin tulee. Olen edelleen dalekien puolella (ihanaa muuten saada ne takaisin sarjaan!), koska mitä, suolasirottimeen tungetut aivomustekalat osoittelevat ihmisiä vispilöillä. Mutta olen samaa mieltä Greenfinchin kanssa siitä, että kun DW:tä alkaa miettiä, missään ei tunnu olevan erityisemmin järkeä. :D Nää aiemmat Doctorit todistivat sitä jopa puvuillaan, esimerkiksi 5 sellereineen ja liekö tässä sitten versio 6. Olen joskus yrittänyt selittää kavereille, mistä DW:ssä on kyse. Ei ala kovin vakuuttavasti: "Joo siis tässähän on tää mies jota sanotaan vaan Doctoriksi ja sit se lentelee 60-luvun poliisikopilla ajassa ja avaruudessa ja taistelee perunoita ja suolasirottimia ja taljoja vastaan." Mutta ei Doctor Whota voi tiivistää lyhyesti pariin lauseeseen! Kai se vain pitää itse katsoa. :D

Itse olen todella huono mitä tulee minkäänlaisiin muutoksiin, joten Doctorin vaihtuminen kirpaisee joka kerta. Aika huvittavaa näin jälkikäteen muistella, miten aikanani inhosin 10:ä ja kaipasin hirveästi Ecclestonia takaisin. Nyt taas olen heti valmiiksi negatiivisesti asennoituneena Smithiin. :D Odottakaa vain, kun sitten aikanaan tulee kahdestoista Doctor, niin minä olen itkemässä Smithin perään.
Onneksi joka Doctorilla säilyy se huumori, joka kyllä iskee minuun niin että!

Tämänpäiväisistä jaksoista pitää sanoa, että arvasin miten lopussa käy. Oli vain liian hyvää ollakseen totta... :D Huomasin myös tän myöhäisemmän osan, mutta luulin sitä uusinnaksi. Onneksi Gil tiedotti täällä tosta! Olisin ollut huomenna ihan ihmeissäni, kun kakkososaa ei olisikaan tullut. :D Saa tosin nähdä, miten jaksan valvoa.
Se hyppi ja pomppi, söi ja nauroi. Se istui ja itki. Se ilmassa leijui.
Outo heppu, kummajainen, vailla mieltä ja ruumista.
Itketään yhdessä, olemattomuudessa, ihan yksin.
Jos sinulle sopii, se minulle käy

Poissa Cheo

• Vuotislainen
« Vastaus #58 : Toukokuu 10, 2013, 22:23:03 »
Olen halunnut katsoa Doctor Who'ta vaikka kuinka kauan koska olen nähnyt siitä niiiiin paljon erilaisia juttuja netissä, yritin alkaa katsoa sitä jo viime kesänä mutta se tuli huonoon aikaan ja kun yritin vihjaista kaverille että yks ohjelma tulee yleltä katotaaks niin se ei ole silleen njäh... :D Eikä sitten sen jälkeen ole ollut mahdollisuuksia katsoa sitä netistä ajan puutteen vuoksi ja siks koska kone alkaa olla melko huonossa hapessa. Sit mun kaveri teki tumblrin ja alko omatoimisesti katsomaan sarjaa ja ystävällisesti kertoi että neloskausi alkaa huhtikuussa telkkarista. Tässä sitä sitten ollaan eikä yhtään kaduta! Aivan mahtava sarja! :)

Mutta mitämitämitä? :D Miten kaikki täällä tuntuvat ainakin jollakin tasolla inhoavan Marthaa? Mitä nyt oon lähipäivinä netissä lueskellut niin on tullut melko selväksi ettei taida olla ihan useimpien favourite companion (haukuttu takertuvaksi ja marisijaksi ja liian angstaavaksi ja typerys meni vielä rakastumaan Doctoriin eikö keksinyt mitään omaperäisempää Rose oli eka!!!1! jotkut ehkä pelkäsivät että martha vie rosen paikan doctorin sydämestä tai jotain) mutta ite oon ainakin tykännyt todella paljon mitä nyt oon nähnyt ja spoilannut hieman itseäni, mä tykkään ihan tolkuttomasti traagisista ja täyttymättömistä rakkaustarinoista ja angstaavista hahmoista. Mutta voihan olla että sitten käytännössä asia on eri kun joskus (toivon mukaan pian) pääsen käsiksi näihin tuotantokausiin joita en ole vielä nähnyt! :) Mutta kyllä silläkin tuntuu olevan vahva kannattajakuntansa.

Ehkä Freema Agyemanillakin on osansa tässä asiassa, se on oikeasti ihan tajuttoman hyvännäköinen haha.

Oli muuten hauska kun yks päivä kamu oli ihan kikseissä että Jack on seuraavassa jaksossa ja sit mä olin että eikös sen Marthan kihlatun nimi ollut Jack (sehän oli se Tom mutta mulla menee nää Tomit ja Jackit ja Johnit ja muut tusinanimet sekasin) ja sit kamu oli silleen EI TODELLAKAAN ja sit siinä jaksossa ne keskusteli intohimoisesti puhelimessa ja mä olin että oletko sä nyt ihan varma ettei niillä ole mitään meneillään ja sit kaveri oli että EI OLE EI :D Ja sitten Journey's Endissä Martha ja Jack käveli siinä lopussa KÄSI KÄDESSÄ ja mä olin niin innoissani. Universumi kai halusi että alan parittaa niitä kahta toisilleen tai jotain. Mutta ehkä niiden juttu olisi melko epätodennäköinen mutta toisaalta...

Donnastakin tykkäsin alusta alkaen todella paljon! :) Rosekin vaikuttaa mielenkiintoiselle. Rakastuin sen mutisevaan puhetapaan. Ja uutta Doctoria odotan innolla. Kaveri laskeskeli jotain että sen pitäisi ilmestyä tiistaina tai keskiviikkona?
"Sinä olet myrskysi luovinut, Jamie. Nyt selkenee."

Poissa Greenfinch

• Vuotislainen
« Vastaus #59 : Toukokuu 10, 2013, 23:03:46 »

Rosella tosiaan on hieman outo puhetapa, mutta se kuulostaa hienolta juuri sen takia. Ja minähän siis en kuulu siihen joukkoon, joka ei pidä Marthasta. Martha on kiva. En oikein nyt osaa selittää miksi, mutta niin se vain on.:)

Doctorin regeneroituminen tulee olemaan varmasti surullinen ja ainakin aluksi luultavasti 12. doctori ärsyttää minua ainakin jonkinasteisesti. Aionkin jostain tilata Kympin kaudet dvd:llä englannin tekstityksillä, koska suomennettujahan ei taida löytyä.

Poissa Gil

• Vuotislainen
« Vastaus #60 : Toukokuu 10, 2013, 23:21:41 »
Mustakin Donnan lähtö oli surullinen. Sillä Martha ja Rose kuitenkin muistaa Doctorin ja Rosella on siellä toisessa ulottuvuudessa "oma" mukana nyt.

Toivottavasti Doctorille tulee pian uusi companion.

// 13.5 ollut jakso oli mielenkiintoinen koska vaikka Doctor pelasti sen kapteenin Marsissa tämä kapteeni kuitenkin teki itsemurhan maassa ja vain siksi, että Doctor pelasti hänet ja kapteeni tajusi että Doctor oli tavallaan mennyt rajan yli.

Onhan kaikki huomanneet, että huomenna 14.5 tulee DW sekä 18.00 sekä 15.5 klo. 0.00 eli kaksi jaksoa illalle.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 13, 2013, 19:38:22 kirjoittanut Gil »

Poissa Greenfinch

• Vuotislainen
« Vastaus #61 : Toukokuu 13, 2013, 22:12:28 »
Tämän päivän jakso (Vaaralliset vedet) tosiaan.. Monta kertaa pelästyin regeneroitumisen alkamista, mutta ei sitä sitten tullutkaan. Koputuksiakin tuli, muttei ihan neljää. Ne tartunnan saaneet olivat kyllä todella kammottavan näköisiä, tai oikeastaan en ole ihan varma, kun en voinut katsoa. Ensin ajattelin, että miksei Doctor nyt voisi pelastaa heitä vaikkapa Tardisilla, mutta kun lopulta tekikin niin, ei se ollutkaan sitten ihan niin hyvä asia.
Oli jotenkin surullinen jakso koko ajan, ei mitään hauskaa polkupyörien ja robotin lisäksi.:/ Mutta jospa huominen huomiset jaksot sisältäisi taas enemmän huumoria, niinkuin yleensä.:) Tosin regeneroituminen yhä pelottaa..

//Uudessa jaksossa (Kaiken loppu 1/2) ei kyllä sitä huumoria vieläkään oikein löytynyt, valitettavasti. Ja oli kamala kun Doctor sanoi jotakuinkin, että regeneroituminen on kuin kuolema, että uusi mies tulee tilalle. Se oli niin surullinen.:( Neljä koputustakin kuultiin..
Mestarista tuli pakolla mieleen Klonkku TSH:sta, kun hoki sanoja ja sihisi.
Mutta, uutta jaksoa odottaessa. Tai ehkei sittenkään, tiedä mitä siinä tapahtuu.

// Kaiken loppu 2/2 oli hyyvin surullinen tosiaan. Itkin varmaan koko ajan sitä katsoessa Kymppi Doctorin takia. Etenkin Kympin
Ja vitoskauden avausjaksokin antoi saman vaikutelman. "Kalapuikkoja vaniljakastikkeessa.";)
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 16, 2013, 15:45:23 kirjoittanut Greenfinch »

Poissa Prosper

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #62 : Toukokuu 17, 2013, 09:05:02 »
Matt Smith on kelpo Tohtori. Hauska ja lempeä, mutta myös vakavuuteenkin kykenevä. Amy Pondista matkakumppanina en ole vielä mitään mieltä, vaikka monet ovat hänestä pitäneetkin. Ihmisenä hän vaikuttaa kuitenkin hauskalta unohtuneine hääpäivineen ja nynnyine poikaystävineen. Tohtorilla on kyllä kamala makuaisti!

Poissa tirsu

• Kirsikkamaani
  • Vuotislainen
  • A Chapter Can be a Book
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #63 : Toukokuu 17, 2013, 11:15:22 »
Mä en tiedä mikä siinä on, mutta en vaan jostain syystä voi sietää Amya. En sitten millään. Se on vaan jotenkin ärsyttävä.
Mutta Rorysta kyllä pidän. Aivan ihana hahmo. Jotenkin Roryn kanssa Amy ei ole ihan niin yhtä ärsyttävä...

« Viimeksi muokattu: Toukokuu 17, 2013, 11:18:51 kirjoittanut tirsu »
>> Oh, I'm so sorry. I thought you were a waiter. >>  Dowager Countess
>> Same old same old, just the Doctor and Clara Oswald in the TARDIS. >> The 12th Doctor
>> Yes, I'll just step inside this police box and arrest myself. >> The 10th Doctor
>> Golden ticket. Spacey Zoomer! Free ice cream. >> The 11th Doctor

Poissa Gil

• Vuotislainen
« Vastaus #64 : Toukokuu 17, 2013, 19:12:25 »
Musta toi Matt Smithin Doctori vaikuttaa ihan hauskalta ja kivalta. Amy Pondkaan ei vaikuta hassummalta. Kummastakaan on hankala sanoa vielä mitään koska olen nähnyt vain näissä ylellä tulleissa kolmessa jaksossa.

Poissa Sieppi

• Tukintolvana
  • Vuotislainen
  • Boldly going through space and time
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #65 : Toukokuu 17, 2013, 20:55:22 »
Aluksi ajattelin Matt Smithin olevan aivan kamala Tohtori ja surkuttelin näyttelijän vaihtoa. Täytyy kyllä myöntää, että Smith on yllättänyt positiivisesti.

Eniten inhottaa, kun kaikki on uudistettu. Alkutekstit, TARDIS, äänimeisseli, jopa dalekit! Sarja vaikuttaa ihan eri sarjalta kuin kympin aikana. Tohtorikaan ei hirveästi muistele menneitä. Mutta kaipa Tohtori itse tahtoi aivan uuden aluna kaiken sen surun ja tuhon jälkeen.
"There's no point in growing up if you can't be childish sometimes!"

Poissa Sakura

• Sudenmorsian
  • Vuotislainen
  • 私は悪魔で執事ですから。
« Vastaus #66 : Toukokuu 19, 2013, 16:25:34 »
Oon joutunut tässä 11. Tohtorin aikana peruun sanojani sen suhteen, että se on kamala Tohtori, koska oon alkanut pitään siitä. Tietenkään se ei oo musta parempi kun Kymppi, joka on se mun Tohtori, mutta ihan ok se Smith on. En kyl kauheesti tykkää uusista dalekeista, TARDISista tai äänimeisselistä. Liian erilainen kun Kympin aikana. Musta uus TARDIS on ruma. Ja uus alkuteksti on ruma.

Mut sentään pahimpiin Tennant-vierotusoireisiin auttaa vanhojen kausien katseleminen Netflixistä. Eikä mua haittaa se, et oon nähnyt kaudet 1-4 ties kuinka monta kertaa, koska ne on kuitenkin musta oikeita helmiä ja vaikka oppisin ne ulkoa, niin ei haittaa <3 ja jotenkin hassua, miten voimakkaita tunteita jotkut jaksot herättää mussa, koska oon nyt nähnyt ykköskauden Father's Dayn kaks kertaa ja molemmilla kerroilla oon purskahtanut itkuun ja kattellut sen jakson loppuun kyynelverhon läpi.
信じることさ必ず最後に愛は勝つ。

Poissa Sleepwalker

• Kumiankka
  • Vuotislainen
  • Pottermore: LightAsh27705
« Vastaus #67 : Toukokuu 23, 2013, 13:11:15 »
Sitä en tosin ymmärrä miksi jotkut suhtautuvat niin hirveän negatiivisesti siihen, että Tohtorin näyttelijä vaihtuilee. Harvemmin tätä ongelmaa tosin näkee 9. ja 10. välissä, mutta 10. ja 11. sen sijaan... varsinkaan, jos ei ole vielä edes nähnyt näitä jaksoja. Onko se vain tätä tyypillistä pässinpäisyyttä muutosta kohtaan?
Olen Prosperin kanssa vähän samoilla linjoilla, että se saattaapi olla sitä kiintymistä tiettyyn näyttelijään. Kyllähän siinä on uuteen tyyppiin totuttelemista. Mutta voihan se kyllä joidenkin kohdalla olla sitä pässinpäisyyttäkin.
Ja tästä nyt tulikin mieleeni, että Moffat oli kai jossain sanonut, että Tohtori saattaa jossain vaiheessa muuttua regneroitumisin myötä naiseksi. Itse karsastan sitä ajatuksena, sillä en ymmärrä miten Tohtori yhtäkkiä voisi sukupuoltaan vaihtaa, mutta se kai on sitten mahdollista vai? Tietenkin siihen sitten varmaan tottuisi ajan myötä, jos niin tapahtuisi...

Tulipa sellainen mieleen, että ainakin itselläni tähän "muutosvastarintaan" 10. ja 11. Tohtorin välillä vaikuttaa se, että myös kaikki muukin muuttuu samalla: companion (ja muutkin sivuhahmot) dalekit, Tardis, äänimeisselikin... Ysin vaihtuessa Kymppiin "rekvisiitta" pysyi samana, eikä companionkaan heti vaihtunut. Katsoin tuon remaken ykköskauden jo silloin kun se YLEllä näkyi ensimmäisen kerran, joten hahmot olivat käyneet hyvinkin tutuiksi kun sitten viime vuonna katsoin kauden uudestaan. Niinpä siis muutosta helpotti se, että Rose, Mickey, Jack ja muut pysyivät mukana. Nyt ainakin vaikuttaa siltä, ettei näitä neljän ensimmäisen kauden sivuhahmoja enää nähdä (vaikka toki toivon että he mukaan tulisivat.. saas nähdä, mutta vaikuttaa vähän epätodennäköiseltä).

Samoin muuten olen ollut huomaavinani Tohtorin hahmon muuttuneen. Matt Smithistä ei ole valittamista, mutta tuntuu kuin hahmo olisi kirjoitettu hieman erilaiseksi? Esimerkiksi Amya Tohtori on pariinkiin otteeseen käskenyt palaamaan Tardisiin kun jotain alkaa tapahtua. Samoin eilisessä jaksoissa niille "kaloille" tunnuttiin antavan vain kaksi vaihtoehtoa, luovuttakaa ja kuolkaa sukupuuttoon tai sitten Tohtori tappaa ne, siinä missä ennen Tohtori tuntui aina olevan antamassa mahdollisuuksia ties minkälaisille alieneille, tyyliin "etsin teille jonkun kivan tyhjän planeetan, jos luovutatte". Ehkä vaan kuvittelen, mutta en oikein pidä siitä, millaiseksi uusi Tohtori on kirjoitettu. Matt Smith tosiaan oli silti ihan positiivinen yllätys Tohtorina.

Amysta täytyy sanoa sen verran, ettei hän mitenkään erityisesti ärsytä, mutta suosikkicompanioni Donnan jälkeen hän tuntuu vähän valjulta.

(Eilisessä jaksossa pääsi taas harrastamaan näyttelijäbongausta: Helen McCrory (aka Narcissa Malfoy) oli jaksossa)
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 23, 2013, 13:15:06 kirjoittanut Sleepwalker »
Respect the funk.

Poissa Gil

• Vuotislainen
« Vastaus #68 : Toukokuu 23, 2013, 19:06:07 »
Se on kyllä totta että nyt ton regeneroitumisen aikaan tapahtuneet muutokset kuten Sleepwalker sanoi. Toisaalta oli kiva että tuli muutosta alkuteksteihinkin tämän uuden Tohtorin myötä. Tänpäiväsessä jaksossa oli myös yksi Harry Potter hahmo eli Toby Jones aka Dobbyn ääni.

Poissa Sakura

• Sudenmorsian
  • Vuotislainen
  • 私は悪魔で執事ですから。
« Vastaus #69 : Toukokuu 23, 2013, 22:37:12 »
Mä en itse henkilökohtaisesti oikeastaan pidä 11. Tohtorista koskaan niin paljon kun Tenistä, koska 11 tuntuu liian erilIselta. Jotenkin 10 oli enemmänkin sellanen sivustakatselija, sellanen "stranger", kuten Donna sanoi ja antoi toisen mahdollisuuden, vaikka ei sitä lopulta koskaan antanut, koska ei omien sanojensa mukaan ole sellainen mies, joka antais toisen mahdollisuuden. Nyt Tohtori tuntuu enemmänkin vaan ärsyttävältä, jotenkin lyttänältä ja ykspuoliselta. Siitä vaan puuttuu se jokin, josta mä pidän, joku sellanen ettei vaan peeloile ympäriinsä ja hihku innosta kun pieni lapsi, vaan sellanen valoisa ja synkkä puoli. Oon viime aikoina huomannut, että pystyn ymmärtämään ja samaistumaan paljon helpommin 10. Tohtoriin kun 11. Tohtoriin. Jotenkin se tarttumapinta on kadonnut.

Ja eilinen jakso oli aika mielenkiintonen. Tosin niin oli tänpäivändnkin ja yleisin mun suusta kuulunut kommentti oli "what?" Toki drema lord oli jännä, tosin ehkä lopulta vähän turhan yllätyksetön mun makuun. Tosin hihkuin riemusta siinä kohtaa, kun se kysyi Amylta onko Tohtori kertonut sille nimensä. (mistä tuli mieleen, että uskon arvaavani, mistö River Song tietää Tohtorin nimen, jonka se sille kuiskas Kirjastossa Vashta Neradan kanssa kamppaillessa)
信じることさ必ず最後に愛は勝つ。

Poissa Zenzibar

• Pelastaja katsoi profiiliaan ja läikytti teetä pöydälle
  • Aurori
  • *
  • kesäinen-eskapisti-merirosvo-jedi-söpö-skotti
    • Home sweet home
  • Pottermore: BloodNight6399
« Vastaus #70 : Toukokuu 23, 2013, 22:51:33 »
(mistä tuli mieleen, että uskon arvaavani, mistö River Song tietää Tohtorin nimen, jonka se sille kuiskas Kirjastossa Vashta Neradan kanssa kamppaillessa)

Haluisitko kertoo sun teorian muille? Vaikka spoilerissa? :) Mua aina kiinnostaa tietää minkälaisia ajatuksia ihmisillä on aiheesta :D
"You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it." -Robin Williams

Poissa Sakura

• Sudenmorsian
  • Vuotislainen
  • 私は悪魔で執事ですから。
« Vastaus #71 : Toukokuu 24, 2013, 18:16:38 »
Zenzibar, mikäs siinä. En siis tiedä mitään, kunhan vaan spekuloin (ja jos joku ei halua tietää mun spekulaatioita, niin jättää lukematta)

信じることさ必ず最後に愛は勝つ。

Poissa pilvenpiirtäjä

• Vuotislainen
    • Words of pages
  • Pottermore: FeatherMarauder23566
« Vastaus #72 : Toukokuu 24, 2013, 18:51:48 »
Oi ei, miksi minun piti mennä bongaamaan tämä aihe..

Anyhow, Doctor Who on yksi suosikkisarjoistani. Huumori, kumppanit, ei liikaa teknistä pulinaa... Käsittämättömän hieno sarja, pitäisi vain löytää aikaa katsoa myös niitä klassisen Who:n jaksoja, ensimmäisen olen nähnyt mutta muita en, tahtoisin etenkin nähdä ne, joissa Sarah Jane Smith on kumppanina, vaikka todennäkösesti klassisestakin löytyy muita hienoja kumppaneita.

Itse etenen brittien tahdissa, ja masennustelen vielä seiskakauden päätöstä, ja Suomessa vasta aloitettiin vitoskausi, tosin niitäkin katson, lähinnä suomennuksille nauramisen takia, ja kenties myös siksi, että toivon kiintyväni 11.tohtoriin. Sitä ei vielä ole tapahtunut, vaikka hänelläkin on hienoja jaksoja, muutamia suorastaan loistavia, tulossa. Kuitenkaan jostain syystä näitä Smithin jaksoja en ole tätä ennen uudelleenkatsonut, vaikka Ecclestonin ja Tennantin jaksoja tuleekin aika usein katseltua, ja kaudet 1-4 minulla onkin itselläni boxina.

Kenties suurin syy minulle, miksi en koskaan 11. tykästynyt, kuten esimerkiksi Sleepwalker tarjosi selitykseksi, lienee se, että sarjassa muuttui niin paljon 10. regeneraation jälkeen: Tardis, niin sisältä kuin ulkoakin, Tohtori itse, Sonic, kumppani ja sivuhahmot, alkutekstit, logo, käytännössä kaikki, jolloin sarjasta katosi osaltaan tuttuuden tunne. Regeneraatio olisi ollut helpompi ottaa vastaan, jos muut asiat olisivat pysyneet samoina edes muutaman jakson ajan, ja muuttuneet sitten pikkuhiljaa. Regeneraation jälkeen uuteen Tohtoriin on todennäköisesti aina hankala päästä alkuun kiinni, muistan, kun 9. regeneroitui Tennant-Tohtoriksi, inhosin häntä aluksi sydämmeni pohjasta, mutta vain muutaman jakson jälkeen en enää olisi osannut päästää irti. Smithin tohtori ei vain iske minuun yhtä paljon kuin Tennantin versio. Kuitenkin, sitten kun Smith joskus lopettaa Tohtoroinnin, ja 12.tohtori astuu hänen tilalleen, kuka se sitten ikinä tulee olemaankaan, parun luultavasti silmät päästäni, ja vaadin Smithiä takaisin. 9. ja 10. tohtorit tulevat kuitenkin aina olemaan ne minun tohtorini, ja mielestäni Ecclestonin 9 ansaitsisi paljon enemmän tunnustusta, hän oli aivan loistava tohtorina, ja hänellä oli osa kaikkein hienoimmista jaksoista, mutta hän tuppaa jäämään Tennantin ja Smithinkin jalkoihin, lieneekö syynä sitten se, että Eccleston oli tohtorina vain yhden kauden.

Onko kukaan muu kiinnittänyt huomiota sarjan suomennoksiin? Itseäni ne tuppaavat naurattamaan ja välillä vähän itkettämäänkin. En käsitä, miksi 11. Geronimo-lausahdus on pitänyt suomentaa 'nytmentiiksi' tms, koska Geronimo on Geronimo, aivan kuten Allons-y oli Allons-y. Thank god sitä ei sentään suomennettu 'mentiiksi'. Samoin kiinnitin neloskauden Atmos-jaksoissa huomiota siihen, miten UNIT-kenraalin(?) esitellessä Tohtorille uutta, hienoa asetta, Tohtori tokaisee 'Are you my mommy?', viitaten modernin Who:n ensimmäisen kauden kahteen jaksoon (mitkä olivat ehkä yksiä karmivimmista Who-jaksoista mitä olen nähnyt), oli suomennettu 'Oletko minun muumioni'. En kestä. Jos tapahtumissa, joihin 10. viittaa, olisikin etsitty äidin sijasta muumiota, sehän vasta karmivaa olisikin ollut.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 21, 2013, 14:54:01 kirjoittanut pilvenpiirtäjä »
"What about a side by side with a friend?"
"Aye, I could do that.."

Poissa Sakura

• Sudenmorsian
  • Vuotislainen
  • 私は悪魔で執事ですから。
« Vastaus #73 : Toukokuu 24, 2013, 19:48:36 »
Pilvenpiirtäjä, joo mä olen itkenyt tässäkin topassa aikaisemminkin noita suomennoksia. Siihen oon jo tottunut että sonic screwdriver on äänimeisseli, mutta muut suomennokset saa aikaan hampaidenkiristelyjä. Siks tykkäänkin yleensä katsella Doctor Whota kovalla, koska keskityn puheeseen. Geronimo häiritsee muakin, koska jotenkin se suomennos on vaan tyhmä. Ja sinällään on vähän tyhmää, et UNIT on suomennettu Yksikkö, koska itelle se UNIT on kuitenkin merkityksellisempi. Onneks en oo sentään bongannut muita hämäryyksiä ton "oletko minun muumioni?" kysymyksen lisäksi.

Ja ykköskauden Doctor Dances on sinällään vähän mystinen jakso, koska ihan varmana sillä tanssimisella on joku muu tarkotus kun ihan kirjaimellisesti tanssina, koska miks muuten joku (Rose?) olis todennut jotain universumien räjähdyksestä, jos Tohtori tanssii. Ja jostain taisin lukeakin, että se on jotenkin allegorinen/metaforinen tms ja viittaa johonkin ihan muuhun.
信じることさ必ず最後に愛は勝つ。

Poissa Villa Viola

• Salarakas Mäyrä
  • Vuotislainen
  • Rakkaus on kärsivällinen!
  • Pottermore: WingHowl90
« Vastaus #74 : Toukokuu 26, 2013, 17:40:40 »
Ah, Doctor Who! Mahtava sarja! Itse aloin seurata sarjaa vihdoin viime kesänä, kun Yle alkoi näyttää sarjaa "alusta". Olin kuullut sarjasta juttuja, koska siihen viitataan usein eri brittisarjoissa. Ihan mielenkiinnosta päätin siis katsastaa tämän sarjan. Ensimmäisen jakson perusteella, olin hieman hämilläni. Olin ajatellut, että sarja olisi hieman erilainen. En oikein jaksanut seurata sarjaa kovinkaan intensiivisesti, mutta eräänä vapaapäivänäni päätin, että katson taas DW:ta. Jakso olikin "toisen" kauden ensimmäinen ja David Tennantin myötä ihastuin sarjaan totaalisesti. En pitänyt 9. tohtorista, koska mielestäni hän vaikutti ilkeältä ja jotenkin luotaantyöntävältä. Ehkä, jos nyt katsoisin niitä jaksoja uudestaan olisin toista mieltä.

Tänä keväänä odotin kuin kuuta nousevaa, että Doctor Who taas alkaisi. Sarjassa vain on se jokin, joka saa sitä seuraamaan. Ihmiset ympärilläni pilkkaavat sarjaa sen "lapsellisuuden" takia, mutta minusta sarja on syvällinen ja hyvin kirjoitettu. Varsinkin kaksiosaiset jaksot ovat usein juoneltaan monitasoisia ja vivahteikkaita. Ei ole minun ongelmani, jos toiset ovat suppeamielisiä kaikkea erilaista kohtaan...

Minulla ei ole lempi companionia, vaan osaan pitää jokaisesta yksilöinä. Kaikilla companioneilla on jotain annettavaa tohtorille. Kuitenkin  on sanottava, että River Song on aivan ihana ja varsinkin tohtorin seurassa ollessaan, mietin koko ajan vain OTP :D Vaikka siis varsinaisestihan River Song ei ole tohtorin companion :)

Tohtorien vaihtumisesta on keskusteltu täälläkin paljon. Ajattelin, että Doctor Who on minulle kulminoitunut David Tennantiin. Olin varma, että lopetan sarjan katsomisen sitten kun tohtori vaihtuu. (Ennen viidettä kautta olevat speciaalit olivat melkein sydäntäsärkeviä...) Kun sitten koitti aika, että tohtori vaihtui, ajattelin antaa Matt Smithille yhden mahdollisuuden. Olin nähnyt häntä paljon fandomissa ja muutenkin DW mainoksissa ja kaikkialla. Hän vaikutti aina vain väärältä tohtorilta, melkein leikkitohtorilta. Mutta "viidennen" kauden ensimmäisen jakson jälkeen olin jo nollannut David Tennantin täysin. 11. tohtori oli aivan yhtä paljon tohtori kuin edellinenkin. Olen siis edelleen suuri DW fani ja todella iloinen siitä, että Tennant ei ollut minulle sama asia kuin Doctor Who!

Ja tästä nyt tulikin mieleeni, että Moffat oli kai jossain sanonut, että Tohtori saattaa jossain vaiheessa muuttua regneroitumisin myötä naiseksi. Itse karsastan sitä ajatuksena, sillä en ymmärrä miten Tohtori yhtäkkiä voisi sukupuoltaan vaihtaa, mutta se kai on sitten mahdollista vai? Tietenkin siihen sitten varmaan tottuisi ajan myötä, jos niin tapahtuisi...

Tähän naiseksi muuntautumiseen on viitattu DW:ssa. Kun 10. tohtori vaihtui 11:nneksi tohtoriksi, tohtori heitti ilmaan lauseen tyyliin: "Olenko nainen?" Ehkä meitä jo tässä hieman pohjustettiin...

Sakura, olen kanssa miettinyt jotain ton tyylistä kuviota mitä tohtorin nimeen tulee! On aina hauska huomata, miten ihmiset ajattelevat asioista saman suuntaisesti :D Mielestäni teoriasi on todella järkeenkäypä ja hyvin perusteltu. (Ehkä myös siksi, että olen itse samoilla linjoilla :D )