Kirjoittaja Aihe: Pelottavin Potter-hahmo?  (Luettu 8471 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Taru

• Kesäkettu
  • Sanomaton
  • *
  • Sukupuoli: Noita
  • ID 12 (Sessun vaimo)
  • Pottermore: BronzePhoenix3707
  • Tupa: Puuskupuh
Vs: Pelottavin Potter-hahmo?
« Vastaus #25 : Heinäkuu 10, 2014, 12:50:48 »
Albus Dumbledore on pelottava. Liian rauhallinen ja herkkäuskoinen. Manipuloiva typerys. Oikeasti Albus on niin pelottava kaikessa rauhallisuudessaan. Mä saan siitä kylmiä väreitä. Hyrrr...

Tuntuu jotenkin hassulta, että "rauhallinen ja herkkäuskoinen" hahmo voisi olla pelottava. Ja samaan aikaan tuntuu hassulta, että sama hahmo voisi olla että "herkkäuskoinen" että "manipuloiva". Millä tavoin muuten pidit Dumbledorea herkkäuskoisena? Itse en ole saanut hänestä sellaista mielikuvaa.
Ilmamerirosvot tottelevat aina äitiään.
<AdamGibbon> (( Mun sydän hakkaa hirveän lujaa. ))
<CainGibbon> (( iik, iik, jännää jännää. o: ))

Poissa Lumottu Kirja

• Hymytön kastepisara
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Pottermore: RiverSilver16420
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #26 : Elokuu 21, 2014, 07:52:26 »
Mikään hahmo ei ns. "pelota" minua. Mutta onhan niitä tapauksia joissa jotkut ovat niin hulluja tai muuten erikoisia, että heidät voisi listata pelottavien hahmojen joukkoon.

Bellatrix
Toki Bella oli todella hyvin tehty hahmo, mutta täysin pähkähullu! Minun mielestäni hän on hullumpi kuin Voldemort. Hän halusi vain kiduttaa ja tappaa, ja hän oli myös yksi Volden kannattajista. Se vasta karmivaa oli Bellan hullun huuto siinä leffassa kun hän pääsee pois Azkabanista... Hyrrr...

Poissa Helmiina

• Tonttu vain ei saa unta
  • Vuotislainen
  • Älä häiritse! Luen Harry Potteria!
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #27 : Elokuu 22, 2014, 00:30:03 »
Basiliski. Tappaa pelkällä katseellaan, ja kuiskii sellaisia ällöttäviä asioita. "Tappaa... On aika tappaa.." Hyi ällötys, jos olisin Tylypahkassa, osaisin kärmeskieltä ja kuulisin tuollaista niin olisin ihan järkyttynyt.
Sama vastaus, pyörtyisin siihen paikkaan, jos osaisin kärmeskieltä ja kuuluisin moisia kamaluuksia, hui hirvitys...

Ja Ankeuttajat.. Huh!
Miten ne tuntuvatkin niin hirviömäisiltä olioilta.
muoks

Ja Voldemort pelotti mua kanssa nuorempana.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 26, 2014, 17:14:04 kirjoittanut Helmiina »
"Puh?"
"No mitä, Nasu?
"Ei mitään", vastasi Nasu hiljaa.
"Tarkastin vain, että olet vielä ystäväni".

Poissa Rantsake

• Ei mikään surkkimus
  • Vuotislainen
  • Pottermore: SparksWolf20852
« Vastaus #28 : Marraskuu 26, 2014, 17:30:31 »
Minä sanoisin, että pelottavin hahmo oli Voldemort henkenä, siis kirjoissa 1-4 sillon ku sillä ei vielä ollut ruumista... Se oli vaan joku määrittelemätön paha, joka oli olemassa, eikä siitä tienny ikinä mistä ja millon se saattais putkahtaa esiin... Tai miten... Sillä ei siis ollut rajoja. Se oli todella kammottava.

Sitten on Fenrir Harmaaselkä, jonka tosi moni onkin jo nostanut esille. "Ah... Ihmislihaa... Ihmisrverta... Lapsia...." (yritä olla saamatta siitä kylmiä väreitä...) Mutta siis loistava joka tapauksessa!

Ja kyllä minäkin nostan myös vanhan kunnon Bellatrix Lestrangen esille. Naispahikset on aivan liian harvoin oikeesti varteenotettavia, harvon oikeesti pelottavia. Mutta Bellapa on! Se jos astui esille, siitä tiesi ettei tästä oikeesti hyvää seuraa...

Toisaalta minä myös arvostan heitä juuri siksi, että he onnistuvat olemaan kammottavia! Ihan mielettömän hienoja hahmoja.
"Tuntematonta me pelkäämme, kun katsomme kuolemaa ja pimeyttä, siinä kaikki."
- Harry Potter ja Puoliverinen prinssi

Poissa castlevania

• Enterpricen kapteeni.
  • Vuotislainen
  • Nihilisti.
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #29 : Joulukuu 04, 2014, 17:24:52 »
Albus Dumbledore on pelottava. Liian rauhallinen ja herkkäuskoinen. Manipuloiva typerys. Oikeasti Albus on niin pelottava kaikessa rauhallisuudessaan. Mä saan siitä kylmiä väreitä. Hyrrr...

Tuntuu jotenkin hassulta, että "rauhallinen ja herkkäuskoinen" hahmo voisi olla pelottava. Ja samaan aikaan tuntuu hassulta, että sama hahmo voisi olla että "herkkäuskoinen" että "manipuloiva". Millä tavoin muuten pidit Dumbledorea herkkäuskoisena? Itse en ole saanut hänestä sellaista mielikuvaa.

Oletko koskaan nähnyt Psykoa? Siinä Anthony Perkins näyttelee vaarallista mieleltään pahasti häiriintynyttä murhanhimoista miestä. Mutta tämä on suurimman osan aikaa täysin rauhallinen. Tämä puhuu yleensä tyynesti mutta silti miehestä näkee jollain oudolla tavalla että jotain on vinossa. Jokin tässä miehessä mättää vaikka tämä käyttäytyy normaalisti, kuin jokin kytisi pinnan alla valmiina purkautumaan tuhoisin seurauksin hetkenä minä tahansa. Samoin eräs suosikkihahmojani kirjallisuudessa, Bradley Headstone, on ulkoapäin viileän virallinen koulumestari mutta etenkin öisin tämän sisäinen hallitsematon tunnevyöry purkautuu murhanhimoisuutena. Sitten on tohtori Outolemmen hyytävä kenraali Ripper, joka on uskomattoman vainoharhainen hullu ellei suorastaan typerys, mutta  joka on jatkuvasti tyyni. Ilman ääniä voisi helposti elokuvaa tuntematta luulla että tämä on yksi ainoita selväpäisiä hahmoja elokuvassa. Elokuvan ja kirjallisuuden historia on täynnä tuollaisia hahmoja mutta tuossa oli joitain tunnetuimmista. En nyt väitä että Dumbledore on murhaaja mutta hänen näennäinen rauhallisuutensa ja hyväntahtoisuutensa saattavat helposti tuntua uskomattomilta tai että tässä miehessä on jotain muutakin, mikä saa aikaan pelottavan vaikutelman.

Itse kyllä allekirjoitan tuon että Dumbledore on sekä herkkäuskoinen että manipuloiva, niin outoa kuin se onkin. Rowling ei ole minusta erityisen taitava luomaan hahmoja, paria poikkeusta lukuunottamatta. Niinpä Dumbledorenkin nämä kaksi edellämainittua luonteenpiirrettä eivät ole kovin uskottavasti esiintuotuja eikä siitä syystä että ne tuntuvat toistensa vastaisilta, sillä hyvä kirjailija pystyy luomaan uskottavasti tällaisenkin paradoksin, vaan koska niitä ei esitetty vakuuttavasti ja sopivissa tilanteissa. Tämä minkä näen herkkäuskoisuutena on esim. tätä jatkuvasti toisen tilaisuuden antamista.
"Oh, my offense is rank, it smells to heaven! It hath primal elder curse upon it; the brother's murder.

Poissa Khallayne

• Vuotislainen
  • Pottermore: ErisedQueen25
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #30 : Joulukuu 04, 2014, 23:08:52 »
Itse kyllä allekirjoitan tuon että Dumbledore on sekä herkkäuskoinen että manipuloiva, niin outoa kuin se onkin. Rowling ei ole minusta erityisen taitava luomaan hahmoja, paria poikkeusta lukuunottamatta. Niinpä Dumbledorenkin nämä kaksi edellämainittua luonteenpiirrettä eivät ole kovin uskottavasti esiintuotuja eikä siitä syystä että ne tuntuvat toistensa vastaisilta, sillä hyvä kirjailija pystyy luomaan uskottavasti tällaisenkin paradoksin, vaan koska niitä ei esitetty vakuuttavasti ja sopivissa tilanteissa. Tämä minkä näen herkkäuskoisuutena on esim. tätä jatkuvasti toisen tilaisuuden antamista.

Tällaisia väitteitä aina välillä kuulee, mutta ihmettelen niitä joka kerta. Itse koen, että Dumbledoren veljen kritiikki Dumbledoresta osuu oikeaan: Dumbledore rakastaa salaisuuksia ihan liikaa ja pitää kaiken tiedon itsellään. Manipuloiva kyllä, vetelee langoista ja ohjailee muita, mutta että herkkäuskoinen? Ei todellakaan! Dumbledore ei vaikuta luottavan juuri kehenkään täysin. Voldemortiakin hän epäili jo hyvin varhain, vaikka muut pitivät häntä hurmaavana. Keneen Dumbledore luotti ja erehtyi? Mitkä osat kirjoissa saavat Dumbledoren vaikuttamaan herkkäuskoiselta?
(Avatarini on Sniven tekemä. Kiitos ja kumarrus!)

Poissa castlevania

• Enterpricen kapteeni.
  • Vuotislainen
  • Nihilisti.
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #31 : Joulukuu 06, 2014, 05:16:06 »
Dumbledoren yritykset pitää Draco turvassa sen kustannuksella että kuka vain viaton saattaa vahingossa kuolla (tämän epätoivoiset murhayritykset ovat periaattessa samaa luokkaa kuin aseen laukaiseminen väkijoukkoon ja silti vain Dumbledore antaa tyypin jatkaa) palloilevat jo typeryyden partaalla. Jos tarkoituksena on pitää poika turvassa niin pidättäisi tämän ja pitäisi tämän vartioituna jossain. Olihan Luciuskin tämän mielestä turvassa Azkabanissa, ellei tämä vain sitten taas syöttänyt pajunköyttä. Sitä paitsi kun ajattelee kuinka hankala Voldemortin on saada yhtä suurimman osan aikaa alaikäistä pentua hengiltä, en usko että Dracon suojelu muulla siviileille turvallisemmalla tavalla on kovin hankalaa.Ylipäätäänkin ottaen huomioon kuinka helposti Tylypahkassa tapahtuu onnettomuuksia (usein kivuliaita ja vakavia sellaisia) minun on hankala ymmärtää miksi sitä pidetään niin turvallisena paikkana. Kuulostaa suorastaan tahattoman koomiselta aina kun Tylypahkan "turvallisuus" mainitaan. Sitä ajatellessa on hankalaa olla Luciusta vastassa (jota Rowling selvästi olettaa lukijan olevan) hänen yrityksessään saada hengenvaarallisen vastuuton rehtori pois virastaan.
"Oh, my offense is rank, it smells to heaven! It hath primal elder curse upon it; the brother's murder.

Poissa Khallayne

• Vuotislainen
  • Pottermore: ErisedQueen25
« Vastaus #32 : Joulukuu 13, 2014, 19:45:58 »
Dumbledoren yritykset pitää Draco turvassa sen kustannuksella että kuka vain viaton saattaa vahingossa kuolla (tämän epätoivoiset murhayritykset ovat periaattessa samaa luokkaa kuin aseen laukaiseminen väkijoukkoon ja silti vain Dumbledore antaa tyypin jatkaa) palloilevat jo typeryyden partaalla. Jos tarkoituksena on pitää poika turvassa niin pidättäisi tämän ja pitäisi tämän vartioituna jossain. Olihan Luciuskin tämän mielestä turvassa Azkabanissa, ellei tämä vain sitten taas syöttänyt pajunköyttä. Sitä paitsi kun ajattelee kuinka hankala Voldemortin on saada yhtä suurimman osan aikaa alaikäistä pentua hengiltä, en usko että Dracon suojelu muulla siviileille turvallisemmalla tavalla on kovin hankalaa.Ylipäätäänkin ottaen huomioon kuinka helposti Tylypahkassa tapahtuu onnettomuuksia (usein kivuliaita ja vakavia sellaisia) minun on hankala ymmärtää miksi sitä pidetään niin turvallisena paikkana. Kuulostaa suorastaan tahattoman koomiselta aina kun Tylypahkan "turvallisuus" mainitaan. Sitä ajatellessa on hankalaa olla Luciusta vastassa (jota Rowling selvästi olettaa lukijan olevan) hänen yrityksessään saada hengenvaarallisen vastuuton rehtori pois virastaan.

Tylypahkan turvallisuus on ihan eri keskustelunaihe, eikä liity mitenkään Dumbledoreen. Tavallisessa jästikoulussa ei ikinä hyväksyttäisi sitä että oppilas saattaa huispauspelissä saada hirveitä vammoja tai kadota kuukausiksi, mutta taikamaailmassa pidetään itsestäänselvänä että kaikenlaisia onnettomuuksia sattuu ja suurin osa vammoista on helppo parantaa. Kaikenlaiset Tylypahkan onnettomuudet siis eivät kerro mitään Dumbledoren hahmosta, vaan taikamaailmasta yleensä.

Sitten tuo Dracon tilanne. En näe, että sekään kertoisi Dumbledoren herkkäuskoisuudesta. Päinvastoin se nimenomaan kertoo Dumbledoren manipuloivasta puolesta. Uskon, että siinä vaiheessa sotaa Dumbledore tähtäsi nimenomaan sodan voittamiseen ja siihen miten kaikki suunnitelmat saadaan toimimaan. Niinpä vuoden alusta lähtien, kun Dumbledore tiesi kuolevansa ja oli suunnitellut sen kuinka Kalkaros hoitaa tilanteen (Kalkaroksen piti saada Voldemortin luottamus ja suosio, jotta pystyisi olemaan sopivassa asemassa myöhemmin), niin en usko että Dracon suojeleminen oli pääasiassa Dumbledoren motiivina vaan se kuinka kaikki sujuu täsmälleen niin kuin pitääkin. Uskon, että Dumbledore näki kaikki mahdolliset Dracon yritysten uhrit sen riskin arvoisena. Tämä kertoo karua kieltä siitä, että Dumbledore oli sodan voittaakseen valmis uhraamaan myös ihmishenkiä, mutta toisaalta sota oli pakko voittaa ja ihmishenkiä menetetään varmasti. En kadehdi tuollaista asemaa, jossa tietää että kukaan muu ei pysty sotaa ratkaisemaan kun ei edes tiedä miten Voldemort tapetaan.
(Avatarini on Sniven tekemä. Kiitos ja kumarrus!)

Poissa Baggir

• Vuotislainen
  • Pitääkö aina olla niin vakava?
« Vastaus #33 : Joulukuu 18, 2014, 20:47:38 »
Harry Potter-hahmot ovat tulleet minulle oudon läheisiksi. Aivan kuin he olisivat vanhoja ystäviä, joita moikkaan silloin tällöin kadulla. Kukaan Potter-hahmo ei ole minua koskaan pelottanut, ehkä olen vain niin innostunut sarjasta.
Dreams will come true.

Poissa Soul Spirit

• Silli
  • Vuotislainen
  • Herra merirosvokapteeni-ninja-salamurhaaja Kenway
    • Warrior Cats RPG
  • Pottermore: Silagul
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #34 : Joulukuu 18, 2014, 21:02:30 »
En ole koskaan oikeastaan ajatellut tätä asiaa. Mutta nyt pakotan itseni ajattelemaan. En kirjoja lukiessani pelännyt ketään hahmoa, mutta jos joku tulisi oikeassa elämässä vastaan, niin eniten pelkäisin luultavasti basiliskia tai ihmissutta täysikuulla. Tai Voldemortia, koska jos hänet kohtaisin, niin minähän olisin yhtä kuin kuollut heti kättelyssä. Ja näin sivumennen sanoen minä en mitenkään ihannoi ajatusta, että kuolisin nuorena.
The darkness descends on quite earth,
the night cannot know how much it's worth
Inspiring the shadows with fading
And horizon with ending

Poissa Juomamestari

• Kuninkaan koura
  • Vuotislainen
« Vastaus #35 : Kesäkuu 16, 2015, 17:32:45 »
Voldemort, Bellatrix ja Fenrir. Voldemort saattaa yhtäkkiä tulla tappamaan ja Bellatrix on sellanen hullu mielipuoli joka rakastaa kiduttamista ja murhaamista. Fenrir taas syö ihmislihaa ja asettuu
 uhrien läheisyyteen.

Olennoista pelottavimmat ovat ankeuttajat( ankeuttajan suudelma ), basiliski( tappava katse ) ja kalmolaskos. Tarvitseeko edes selittää?

"A mind needs books as a sword needs a whetstone if it is to keep its edge. That is why I read so much", Tyrion Lannister.

Poissa Lumisieppari

• Ikuinen Bertie Botter
  • Vuotislainen
  • -Young witch-
  • Pottermore: PotionBat12054
« Vastaus #36 : Heinäkuu 01, 2015, 17:24:04 »
  Pakko tähän on kyllä vastata, että Voldemort, Kyyry jr, Fenrir ja Basiliski D:

Voldemort tietysti nuorena hän oli kauhean creepy tyyppi, kun ajattelee mitä hän teki orpokodissa muile lapsille, ja tylypahkan aikoina kehitteli hirnyrkkejä. Kammoan myös ajatusta siitä, että jokin niin voimakas ja verenhimoinen velho jahtaisi minua...

Kyyry jr siksi, että hän osaa olla aivan hirveä, kun hän jotain haluaa. Pvptä kun katsoo, tulee oiken kylmät väreet siitä kituvasta hämähäkistä, ja siitä, kun hän kokoajan lipoo huuliaan D:

Fenrir, koska hän on ihmissusi, joka ei yritä rajoitaa verenhimoaan, ja koska hän on Voldemortin puolella...

Basiliski on niin kammottava. Skta lukiessa nousi kyllä kaikki karvat pystyyn kammiokohdassa D:
Se viisain kaikista, vapise Salazar.

Poissa Villisilmä hullumieli

• Vuotislainen
  • Let it go
« Vastaus #37 : Lokakuu 06, 2015, 14:46:48 »
 Nykyään en enää pidä yhtäkään Potter-hahmoa pelottavana, mutta pienenä ( Noin 8-9vuotiaana ) näin panajaisia Fenirista. :/ Kumma kyllä en ole ikinä pitänyt Voldemortia pelottavana. On kai jotenkin liian epätodellinen.
Elämä on liian lyhyt jotta ehtisi
 kunnolla elää.
 Elämä on liian lyhyt jotta ehtisi kunnolla tuntea.
 Mutta aina voi yrittää.

Poissa EJ the muggle

• Vuotislainen
  • Velhopaukkukarkkeja >:3
« Vastaus #38 : Lokakuu 11, 2015, 19:25:45 »
Itse pidän Bellatrixia pelottavimpana hahmona. Täysin mielipuoli nainen, joka rakastaa kiduttamista. Eli eipä tekisi mieli tavata jossain pimeällä kujalla. :D

Paikalla samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
« Vastaus #39 : Heinäkuu 25, 2016, 09:22:28 »
Pelottavinta hahmoa pohtiessani mieleeni tuli aikalailla näitä samoja hahmoja, joita jo aikaisemmatkin kirjoittajat ovat esille tuoneet – tässä pohdintaa vain muutamasta, toki pelottavia hahmoja on enemmänkin.

Ensimmäisenä tuli mieleeni Voldemort, tuo pahiksien pahis, jolla on pahat mielessään oman etunsa ajamiseksi. Voimiensa ja tekojensa takia aiheuttaman pelottavuutensa takia myös varmasti moni hänen puolellaan oleva pelkää häntä. Lisäksi viattomien ja hänen vastustajansa pelkäävät häntä kahta kauheammin peläten niin oman kuin läheistensä hengen menettämisen pelon johdosta.

Toisena hahmona ajatuksiini pomppasi Bellatrix Lestrange. En ehkä muutoin olisi häntä tähän nostanut, mutta mielestäni hän on erittäin paljon Voldemortin ohjattavissa. Jotenkin Bellatrixista on itselleni tullut kuva ”psykopaatista”, joka nauttii Voldemortin saamasta huomiosta kun tämä käskee tehdä pahojaan. Ja kuten velhotar tuolla sanoi, Bellatrixin voi tosiaan nähdä sadistisena mielipuolena sekä asialleen omistautuneena ja voimakkaana noitana – joskin osaa olla myös vietävissä.

Mielestäni pelottavuus ei kuitenkaan jää vain tähän kliseiseen ”pahikset ovat pelottavia, hyvikset eivät” -kahtiajakoon, vaan kuten Miss Zorakin aiemmin on todennut:
Pelottavia hahmoja... Pelottava voi olla monella tavalla...

Kolmanneksi hahmoksi nostaisinkin tähän itse Harry Potterin. Hänen pelottavuus ei rakennu samanlaisista ainesosista kuten esimerkiksi edellä olevien pelottavuus, vaan aivan muusta. Miksi Voldemort ja kumppanit näyttäytyvät niin pelottavilta, miksi Pimennon toimet puistattavat, miksi ankeuttajien yms. tiettyjen taikaolentojen toimet saavat säikähtämään? Syystä että Harry Potter. Harry joutuu jatkuvasti vaarallisiin tilanteisiin, kahnauksiin ja vastakkain mitä pahamaineisempien henkilöhahmojen kanssa vaarantaen niin oman, ystäviensä kuin suuren joukon hyviksiä hengen. Siinä missä osa Voldemortin kannattajista pelkää Voldemorttia, varmasti myös osa Harrya tukevista pelkää oman henkensä puolesta tukiessaan ja suojellessaan häntä.
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.