Kirjoittaja Aihe: Haiteksti (The Raw Shark Texts)  (Luettu 1199 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Mary Sue
Haiteksti (The Raw Shark Texts)
« : Lokakuu 01, 2010, 21:06:27 »
Onpas outoa, ettei kukaan ole tälle hienolle teokselle vielä ketjua omistanut :) Sen aika on siis nyt.

Haiteksti (alkuperäisnimeltään "The Raw Shark Texts") on kirjailija-taiteilja Steven Hallin omintakeinen esikoisteos, joka on maailmalla saavuttanut jo melkoisen kulttimaineen. Täällä Suomessa kirjaa valitettavasti on hehkutettu vähemmän, ehkäpä osin epäonnistuneen nimen käännöksen ja mielenkiinnottoman kansikuvavalinnan vuoksi. Kirjan alkuperäinen nimi on sanaleikki psykologisista musteläiskätesteistä ("The Rorschach Tests"), jotka eivät varsinaisesti esitä mitään, vaan kiinnostavampaa on se, miten ihmiset tulkitsevat niissä esiintyvät muodot ja kuviot. Samoin on myös Haitekstin laita, eli kirjasta voi varmaan tehdä yhtä monta tulkintaa kuin on lukijaakin... Mielenkiintoisena lisänä mainittakoon, että toisen puolikkaan teoksesta, niinkutsutut 36 negatiivia, on kirjailija piilotellut pitkin nettiä, todellista maailmaa ja kirjan vieraskielisiä käännöksiä. Näistä negatiiveista on tiettävästi löydetty vasta kirjan prologi sekä joitakin lyhyempiä kappaleita, muut ovat edelleen teillä tietämättömillä... Mutta kirja on siis aivan mahdollista lukea myös ilman näitä negatiiveja, ne vain tuovat siihen lisäsyvyyttä ja valottavat ehkä myös joitain itse romaanissa epäselväksi jääviä juonenkäänteitä.

Haiteksti alkaa, kun mies nimeltä Eric Sanderson herää talostaan muistamatta omaa nimeään tai mitään menneisyydestään. Terapeutilta hän kuulee kärsivänsä ns. dissosiatiivista tilasta, eli traumaperäisistä muistihäiriöistä, jotka alkoivat Ericin tyttöystävän Clion kuoltua yhteisellä lomamatkalla. Kirjan alusta lähtien Eric kuitenkin saa entiseltä itseltään kirjeitä, joissa muun muassa väitetään, että terapeutti on väärässä ja että Ericin muistia syökin jonkinlainen "käsitteellinen hai", jolta hänen on suojauduttava kaikin keinoin... Mikä se sitten ikinä onkaan. On vaikea nimetä mitään yksittäistä genreä, mihin tämä kirja kuuluisi: siinä on ripaus niin psykologista trilleriä, fantasiaa, scifiä, rakkaustarinaa kuin kauhuakin.

Tämän suorastaan onnettoman kuvaukseni sijaan suosittelen kyllä lämpimästä itse kirjan lukemista, tai ainakin perehtymistä siihen paremmin vaikkapa kirjan englanninkielisillä wikipediasivuilla (tosin täällä oleva juonikuvaus SPOILAA!! ja pahasti). Kirjailija Steven Hallin omiin nettisivuihin ja foorumiin kannattaa myöskin tutustua, sivuston work-osiosta löytyy myös kirjan alkuperäinen "musteläiskäkansi", joka kertoo varmasti enemmän kuin tuhat sanaa :)    

Itse törmäsin tähän kirjaan parisen vuotta sitten ihan vain siksi, että se sattui olemaan sinä vuonna yliopiston kirjallisuustieteiden pääsykoekirjana. Nimen perusteella tietysti kuvittelin sen olevan joku tietokirja eikä suinkaan romaani, vaan erehdyin... Ihastuin jo ensimmäisellä lukukerralla niin että kirja nousi heti suosikkikirjalistani kärkeen, ja sen jälkeen olen lukenut sen yhä uudelleen ja uudelleen ja mikä ihmeellisintä, se on joka kerta vain parempi. Uskomattoman tunnelmallinen, hienolla ja omalaatuisella kielellä kirjoitettu, monisyinen kirja, ja vielä parempi siitä tuli nyt kun viimein älysin negatiivien olemassaolon! Harmi vain, että monet niistä ovat niin pahuksen hyvin piilotettuja, että etsiskellessä vähän turhaantuu... Toivottavasti Steven Hall julkaiseekin vielä joskus ne kokonaan omana kirjanaan tai jonkinlaisena täydennettynä versiona Haitekstistä.

Tällä hetkellä Hallilla ei ole muita kirjoja, hänen seuraava kirja on ollut tekeillä jo jonkin aikaa. Haitekstistä on myös suunnitteilla elokuva.
Sadevesiämpärit, auringonkukkaniityt, saippuapalat ja raparperinvarret... Oikullisesti versoilevat lommot elämän alaviitteissä.

Poissa Zirendaril

• Vuotiksen Virallinen Vompatti
  • Reservi
  • *
  • Sukupuoli: Velho
  • Murpatti
  • Tupa: Mary Sue
Vs: Haiteksti (The Raw Shark Texts)
« Vastaus #1 : Lokakuu 27, 2010, 18:28:55 »
Kyseessä on kyllä loistava kirja. Kaikkia viitteitä populaarikulttuuriin en luonnollisesti ymmärrä, mutta on ihaltavaa, että esikoiskirjailija on järjestelmällisesti pyrkinyt luomaan oman maailman, josta varsinainen kirja on vain yksi osa. Esimerkiksi inflaation selitetään kirjassa johtuvan olioista, jotka asuvat rahassa ja syövät niiden arvoa.

Olen myös hyvillään siitä, että Steven Hall on todella onnistunut kirjoittamaan hyvän romanssivetoisen romaanin, johon kovin harva on pystynyt. Tälläinenkin rakkausromaanien vihaaja kuin minä olin jopa melko liikuttunut. Muutenkin kyse on niin älyttömän monipuolisesta teoksesta, että se kestää lähes rajattoman määrän lukukertoja. Luin juuri kirjan toisen kerran, ja olen jo aloittanut sen uudestaan. Sen enempää spoilaamatta voi sanoa, että mahdollisia tulkintoja tapahtumista ja itse sisältöä on vain niin paljon, että joka kerralla saa jotain lisää kirjasta irti. Ja ilahduttavasti Steven Hall kirjoittaa myös teknisesti todella hyvin. Ei tarvitse ainakaan tuskailla sen kanssa, etteikö kuvailua tai mielikuvituksellisia kielikuvia olisi tarpeeksi. Suosittelen ehdottomasti kaikille, jotka ovat kiinnostuneita kirjallisuudesta.

PS. Kirjan vähäinen myyntimenestys Suomessa kertonee suomalaisen kirjallisuuden ja sitä kuluttavan yleisön laadusta...

Poissa Ana

• Vuotislainen
Vs: Haiteksti (The Raw Shark Texts)
« Vastaus #2 : Helmikuu 19, 2015, 02:42:47 »
Pohdiskelin ja päädyin siihen lopputulokseen, että olen tutustunut tähän kirjaan kirjastossa. Missä muualla olisin siihen törmännyt? Ihastuin kirjaan heti, lähinnä omaleimaiseen ideaan ja taitavaan kirjoitustyyliin. Alku imaisi heti mukaansa. Nyt luen tätä kirjaa pitkästä aikaa uudestaan (ja olen lukenut sen ainakin 3 kertaa aiemmin) ja olen nyt vasta sivulla 120. Kirjoittaja osaa asiansa ja saa lukijan kiedotuksi maailmaansa. Loistavaa! Jos tästä tehtäisiin elokuva, pelkään pahoin ettei siitä tulisi hyvä. Elokuvaversioilla on tapana oikaista mutkat suoriksi ja vääristää kirjan maailmaa epäedullisella tavalla. Tarttukoon jokainen kirjaan! Löysin ja ostin tämän aikoinaan kirpputorilta EUROLLA. Tosin ilman kansikuvaa ja takakansitekstiä mutta mitä se haittaa, ei mitään. Suosittelen tätä jos joku haluaa lukea jotain vähän erikoisempaa. 
Don't blink. Blink and you're dead.