Kirjoittaja Aihe: Julkinen liikenne  (Luettu 5043 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa ghostie

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • DFTBA
  • Tupa: Korpinkynsi
Vs: Julkinen liikenne
« Vastaus #25 : Tammikuu 17, 2013, 15:07:12 »
Pidän julkisesta liikenteestä teoriassa. On kätevää ja mukavaa, ettei kaikkien tarvitse ottaa omaa autoa, joten säästytään ruuhkilta ja saasteilta.

Käytän julkista liikennettä joskus koulumatkoilla, kun sää on huono tai jos olen itse huonovointinen. Mutta en käytä julkista liikennettä mielelläni. Bussikuskit ovat yleensä aika töykeitä, ihmiset bussissa katsovat rumasti ja tuuppivat pyytämättä anteeksi. Minä en millään siedä epäkohteliasta käytöstä, joten välttelen busseja aina kun voin. En silti aja autoa mieluummin, en pidä melkein yhtään ajamisesta, en edes ole ajanut pariin kuukauteen. Pyrin kävelemään aina kun voin.

Pidemmän matkan busseja tulee kyllä käytettyä, esimerkiksi Helsinkiin tulee mentyä bussilla monta kertaa vuodessa ja siinä kohtaa se on hyvä vaihtoehto. Junia käytän harvemmin, koska se on nähty, ettei niiden aikatauluihin voi luottaa.
"'Cause I need Harry Potter like a grindylow needs water"
11 years and counting ♥

Poissa Giladra Carrion

• Kuolonsyöjä
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Pottermore: ShieldFang27063
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #26 : Tammikuu 17, 2013, 20:54:07 »
Bussikuskit ovat yleensä aika töykeitä, ihmiset bussissa katsovat rumasti ja tuuppivat pyytämättä anteeksi. Minä en millään siedä epäkohteliasta käytöstä, joten välttelen busseja aina kun voin.
Mä en jaksa ihmetellä niitä kuskeja, jotka eivät ole iloisia ja asiakaspalvelualttiita, vaikka siihenhän pitäisi joka tilanteessa pyrkiä. Kun niitä ties mistä vinkuvia asiakkaita tulee naama näkkärillä kyytiin yksi toisensa jälkeen (puhumattakaan äärettömän tiukista aikatauluista, liikenteen stressaavuudesta, rahastussäätämisestä...), saa omistaa kunnon asiakaspalveluhengen, jos jaksaa vuosienkin päästä tervehtiä kaikkia ja olla positiivinen. Niinhän sen pitäisi olla, mutta tosiasiassa bussihommissa on paljon sellaisia ihmisiä, jotka ovat työssä siksi että alalta on saanut työpaikan ja palkkaus on hyvä. Suurimmalla osalla on varmastikin jokin muu ammattitausta.

Peruskohteliaisuudet pitäisi siis tietty hoitaa, mutta työn raskaus vaatii oman veronsa, että sinänsä en ihmettele niitä, jotka eivät jaksa olla positiivisia ja mukavia joka tilanteessa, mikäli siihen yhdistää vielä sen, että paloa asiakaspalvelutyöhön ei alunperinkään ole ollut.
Edelleen on kyllä firmoja, joilla on aika tarkat säännöt kuskin olemuksesta ja käytöksestä sekä asiakkaiden palvelemisesta. Suurissa kaupungeissa meininki on usein vähän eri, sillä matkustajamäärät ovat valtavia eikä sama systeemi kuin maalla/pikkukaupungeissa toimisikaan.
“We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars.
But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off.”

Poissa ghostie

• Vuotislainen
  • DFTBA
« Vastaus #27 : Tammikuu 17, 2013, 21:13:23 »
No joo, kyllä minäkin ymmärrän sen, etteivät kaikki bussikuskit jaksa olla kauhean ystävällisiä ja kohteliata. Ja nuo ovat ihan ymmärettäviä syitä. Mutta ei se omaa päivää paranna, kun astuu bussiin ja ystävällisesti tervehtii kuskia ja parhaimpana reaktiona saan tuijottavan katseen. Vie vain omaa motivaatiota olla ystävällinen ihmisille, kun harvoin sitä näkee kenenkään muun edes yrittävän.
Ja jos kyse olisi pelkistä bussikuskeista niin eipä tuo paljon haittaisi, mutta kun sen perään saa kestää monien muiden matkustajien epäkohteliasuutta niin ei siitä kovin hauska matka tule.
Ymmärrän kyllä, että monet eivät varmaan kiinnitä asiaan mitään huomiota, eivätkä siitä edes välitäkään. Itse vain arvostan niin paljon käytöstapoja ja pyrin aina olemaan mukava muita ihmisiä kohtaan niin myönnän, että välillä vaivaa vähän liikaakin se, että muilta ei kovinkaan usein saa vastaavaa käytöstä.
11 years and counting ♥

Poissa Suru

• keräkurmitsa
  • Sanomaton
  • *
    • Livejournal
  • Pottermore: ChestnutLeviosa81
« Vastaus #28 : Tammikuu 17, 2013, 23:58:43 »
Giladra Carrion: Mun mielestä yrmeitä bussikuskeja tulee ihmetellä siinä missä muitakin yrmeitä asiakaspalvelijoita. Tuskin se puhelinmyyjätyttö lirkuttaa puhelimeen päivästä päivää ihan vain omaa herttaisuuttaan, vaikka vastaaja toisensa jälkeen iskee luurin korvaan, kiroilee ja haukkuu. Tai hampurilaisbaarin jolppi kyselee ihan ilokseen, että saisko olla vielä jotain jälkkärii ja mites kiinnostaisko tämmönen kiharrettu ranskanperuna tänään, olis kampanja menossa?

Kaikki (suurin osa?) eivät asiakaspalvelutöissä ole kutsumusammatissaan, vaan moni kerää rahaa esim. opintoihinsa tai on juurikin mainitsemaasi tapaan siksi, että palkka on kiva tai on saanut töitä juuri tästä paikasta tai mitä vaan. Ei se muuta sitä, että ei tarvitsisi käyttäytyä! Aina ei huvita, ja silti suurimmalla osalla on työpaikan puolesta monenlaisia ohjeistuksia, että miten töitä tulisi tehdä ja millaisella tahdilla. Kiire on nykyään aika yleinen ongelma aika monessa työpaikassa, esimerkiksi hampurilaisravintoloissa työskenteleviltä saa kuulla kauhutarinoita miten pitäisi palvella niin ja niin monta asiakasta tietyssä ajassa.

Asiakaspalvelualoilla palvellaan asiakkaita, ja asiakaspalvelussa on imo aika olennaista ne hyvät käytöstavat. Mun mielestä on täysin kohtuullista odottaa, että kuljettaja siinä missä kuka tahansa muukin asiakaspalvelija vastaa tervehdykseeni ihan tervehdyksellä, eikä esimerkiksi silmien pyörittelyllä tai epämääräisillä ynähdyksillä. Toimin niin itsekin töissä ollessani. Ei ole asiakkaan vika, että edellinen asiakas on käyttäytynyt huonosti tai että työpaikalla on ongelmia. Jälkimmäisistä ongelmista voi keskustella vaikkapa työpaikan luottamusmiehen kanssa, varmasti niistä voi olla monikin työkaveri samaa mieltä. :>
“Älä näytä tuommoiselta, Korppu", hän sanoi. "Eihän tämä ole yhtään mitään. Paljon pahempaa on tulossa!”
- Astrid Lindgren: Veljeni Leijonamieli

Poissa Craza

• välikappale
  • Vuotislainen
« Vastaus #29 : Tammikuu 18, 2013, 00:35:12 »
Minusta ainakin on ihan asiallista ihmetellä bussikuskien aika yleistä töykeähköä käytöstä. Henkilökohtaisesti en ole vielä koskaan nähnyt yhtäkään röyhkeää asiakasta bussissa, mutta näitä kuskeja kyllä sitä useammankin. Ja en väitä, etteikö sellaisia asiakkaitakin varmasti olisi, mutta ei kyllä siinä määrin, että mikään oikeuttaisi muille normaalisti ja ystävällisesti käyttäytyville asiakkaille tiuskimisen. Ihmetyttää hiukkasen.

Poissa Carlos

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
    • LiveJournal
« Vastaus #30 : Tammikuu 19, 2013, 13:55:16 »
Asiakaspalvelualoilla palvellaan asiakkaita, ja asiakaspalvelussa on imo aika olennaista ne hyvät käytöstavat. Mun mielestä on täysin kohtuullista odottaa, että kuljettaja siinä missä kuka tahansa muukin asiakaspalvelija vastaa tervehdykseeni ihan tervehdyksellä, eikä esimerkiksi silmien pyörittelyllä tai epämääräisillä ynähdyksillä.

Veikkaan, että suuri osa bussikuskeista ei koe olevansa asiakaspalvelijoita. Se, että ajamisen ohella joutuu myymään lippuja on vain välttämätön paha. Onneksi tämä ongelma on vähenemään päin ja koskee lähinnä vanhemman polven kuskeja.

Poissa Renefer

• Koira
  • Aurori
  • *
  • Teidän alhaisuutenne Renefernefernefer
« Vastaus #31 : Tammikuu 19, 2013, 14:23:41 »
^ Täytyy kompata Carloksen kommenttia ylempänä. Niin monista kuskeista huomaa, että asiakkaat ovat heille harmillisia häiriötekijöitä. Pysäkeille pysähtyminen ja lippujen myyminen (ja mahdollisesti vaihtorahan kaiveleminen!) on suunnattoman rasittavaa. Parasta olisi, jos saisi ajaa ihan yksikseen autoa ilman matkustajia ja mieluiten ilman muuta liikennettäkin, yhtä soittoa vaan. :D Mutta ehkä kaikki haaveilevat sellaisesta työssään.

Onko teillä muuten tapana huikata kyydin jälkeen kiitos kuljettajalle?
Muista tervehtiä alakuloisia lintuja
POISSAOLEVAINEN
Toistaiseksi lopullisesti.

Poissa Dewie

• Vuotislainen
  • Pottermore: HazelNight86
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #32 : Tammikuu 19, 2013, 17:42:35 »
En juurikaan käytä julkisia, mutta viime syksyn kuljin Hml-Tre väliä bussilla ja kaikki tapaamani kuskit olivat mukavia. En tosin tiedä onko tuollainen "pitkänmatkan" kuskina oleminen erilaista kuin kaupunkiajossa. Hyvät joulut tuli toivotettua ja aina kiitin kyydistä. Samaisen syksyn aikana tuli myös testattua Tampereen keskusta liikennettä ja jälleen kerran kokemukseni olivat positiivisia. Tervehdystä ei välttämättä tullut, mutta muuten homma oli asiallista. Minähän nimittäin myös maksoin käteisellä, sillä bussikorttia en hankkinut, koska keskustan busseilla liikkuminen oli harvinaista. Isommastakin (20e) setelistä jaksoi kuskit rauhallisesti antaa vaihtorahat.

Mutta on minulla yksi negatiivinenkin kokemus, jonka todistin sivusta seuraajana. Kävelin bussipysäkilleni ja minua vastaan juoksi tyttö, tavoitteenaan ehtiä bussiin, joka oli juuri pysähtynyt tien varressa olevalle pysäkille. Joku mies oli jo noussut kyytiin ja suoritti maksamista tms. Tyttö ehti juuri oven kohdalle, kun maksanut mies siirtyi kohti penkkejä ja kuski löi oven kiinni ja lähti liikkeelle. Ja jätti tosiaan tytön siihen seisomaan. Ja aivan varmasti näki tytön! Tyttö oli todella vihainen ja mottasikin bussin kylkeä. Itsekin olin tosi raivoissani ja pahoillani tytön puolesta. Ei voi olla niin kiire, että täytyy lyödä ovi kiinni nenän edessä ja kaasuttaa eteenpäin?!?!
Olen esihistoriallinen käärme joka ulvoo ja murisee! -Pikku Myy-

Poissa Kynttiläkäärme

• Syksyn liekki
  • Vuotislainen
  • Pottermore: potioncharm26553
« Vastaus #33 : Tammikuu 19, 2013, 18:41:05 »
Meiän äitillä ei ole koskaaan ollut autoa ja kun isä kuoli kun olin 6 v niin olen siitä asti kulkenut kaikki matkat julkisilla, mitä nyt viime vuosina päässyt kavereiden kyydissä kun he ovat saaneet ajokortin. Julkisista on minulle paljon hyötyä, mutta paljon mielipahaa ne ovat myös aiheuttaneet.
Olen siis sellasesta pikkukylästä kotoisin, että lähimpään kaupunkiin on 16 km ja kylille ja yläasteelle/lukioon 6 km. En osaa ajaa polkupyörällä ja nuo yläaste ja lukioajat kuljin päivittäin bussilla kouluun. Matka kesti 15 minuutia monen pysäkin ja bussien myöhästymisen takia. Olen vaikka kuinka usein juossut bussiin ja kuski on varmasti nähnyt minun tulevan sieltä, joskus on käynyt niinkin että olen oven takana juuri sen mennessä kiinni ja potkikin bussin ovea, että se avautuisi. Joskus se toimi, joskus ei. Mukavimmat kuskit odottavat kauempaakin juoksevia, jos he sellaisia näkevät. Muutaman kerran kävi myös niin, että bussikortistani oli loppunut aika (ne oli näitä kuukauden kestäviä ladattavia bussikortteja) enkä ollut muistanut sitä ladata ja kuski on armeliaasti päästänyt kyytiin vaikka kortti ei toiminut. Ärsyttävää on myös se, että jos meinaan pysöhtyä jollain pysäkilä ja painan stop, niin kuski ei pysähdy, ati sitten se pysähtyy niin vähäksi aikaa ettei ehdi kyydistä ulos, varsinkin jos on paljon matkatavaroita.
Minua ei haittaa se, että kuskit eivät aina tervehdi asiakkaita, mutta tuleehan siitä paremmalle tuulelle, kun aamubussiilla meni kouluun ja näki ratin takana hymyilevän kuskin sanomassa "Huomenta". Kaikista törkeintä busseissa on kauhean myöhästelyn lisäksi se, että jokin tietty vuoro ei aja lainkaan, tai sitten se ajaa pysäkin ohi, jossa on porukkaa muttei pysähdy. Kerran yläasteella, tammikuussa kun oli kovat pakkaset meidän pysäkilä oli n. 20 henkeä ja aamukoulubussi ajoi suoraan pysäkin ohi pysähtymättä, eikä linkku ollut edes täynä. Olihan siinä sitten kiva pakkasessa paleltua puolituntia ja tulla myähässä kouluun. Opettaha ei meinannut millään uskoa, että puolet oppilaista myöhästyy koska bussi ei tullut pysäkille.
Junissa olen kohdannut paljon parempaa ja ammattimaisempaa kohtelua. Konduktöörit monesti auttavat kun on tarpeen ja he helpommin huomaavat jos jostain juoksee viime tipalla kyytiin lähtijöitä. Konnarit ovat myös auttaneet painavien laukkujen nostamissa junien jyrkissä portaissa. Junat mylös onneksi kuuluttavat selkeästi myöhästymiset ja ne on velvoitettu korvaamaan, vaikka sitä ne ei aina teekkään.
Vielä muutama vuosi takaperin, kun pienimmillä paikkakunnilla ei ollut vielä näitä lipunostoaparaatteja ja lipun myyntipaikat oli vain muutaman tunnin päivästä auki, niin lähes pakko oli ostaa junasta matkalippu, jota ei voinut ostaa visa electronilla ja niihin tuli ylimääräinen 5e lisäys. Nämä uudet aparaatit ovat reilusti vähentäneet minun junalippujen hintoja ja nopeuttaahan se lipunostoakin.
Minusta on inhottavaa kun aina jos matkustaa lyhyen junan välin niin konduktööri ei ehdi tarkastamaan lippua, silloin tuntuu että tuliko tämä lippu nyt turhaan ostettua, kun olisin pummilla päässyt ilmattteeks?
Mistä se muuten johtuu, että aina kun olisi konduktöörille asiaa jostain junan vaihdosta tai muusta, niin konnaria ei silloin löydy mistään?

Poissa ghostie

• Vuotislainen
  • DFTBA
« Vastaus #34 : Tammikuu 19, 2013, 23:25:46 »
Junissa ja pitkän matkan buseissa saa ihan hyvää palvelua ja kohtelua. Kerran vain muistan pitkän matkan bussissa kuski suunnilleen suuttui minua ennen maksaneelle henkilölle, koska hänellä ei ollut tasarahaa, kuskilta löytyi kyllä vaihtorahaa toistaiseksi ihan hyvin.... Mutta tämä oli vain kerran.

Tuota on tapahtunu itselle pari kertaa ja olen monta kertaa nähnyt kun muille tapahtuu, että bussi vain lähtee, vaikka on juuri ehtinyt ovelle. Tästäkin on yksi poikkeus. Olin ainakin kymmenen metrin päästä vielä juoksemassa bussiin ja se ei lähtenyt mihinkää ennen kuin olin päässyt sisään, vaikka muut asiakkaat olivat maksaneet jo. Eihän tietenkään olisi kiva saada bussia jäämään jälkeen aikataulusta, mutta tällä kertaa se oli hyvin ajoissa ja siksi en ollutkaan tarpeeksi ajoissa pysäkillä.

Säät saisi minun puolesta alkaa lämmetä niin ei tarvitsisi turvautua noihin busseihin niin usein...
11 years and counting ♥

Poissa Giladra Carrion

• Kuolonsyöjä
  • Valvojaoppilas
  • *
« Vastaus #35 : Tammikuu 23, 2013, 22:07:06 »
Sinänsä joo on ihan okei vaatia jokaiselta asiakaspalvelijalta hyvää palvelua, mutta itse olen asiakkaiden kohdalla ainakin törmännyt todella negatiivisiin oletuksiin, joita ehkä on näiden vanhemman polven kuskien kautta saatu, ja sitten nuoremmat/asiakaspalveluhenkisemmät saavat kuulla valituksia ja ottaa vastaan ikävää käytöstä. Ymmärrettäväähän se on, mutta monet siirtävät sitä käytöstä joko tahallaan tai tahattomasti eteenpäin, jolloin helposti niiltä positiivisiltakin ihmisiltä hiipuu se suurin into hyvään palveluun.

En mä tiedä, ovatko kaupan kassat yhtä kytättyjä ja inhottuja kuin bussikuskit. Siis tyyliin ihminen katselee talonsa ikkunasta, mihin aikaan bussi menee ohi ja soittaa valitussoiton, jos auto on kovin myöhässä, vaikkei itse kuljekaan busseilla. Tai seisoo paikassa X kyttäämässä, onko joka autossa linjakilvet juuri tismalleen tietyssä kohdassa oikein (siis näitähän on, joissa voi periaatteessa liukuvasti vaihtaa tekstin kilpeen). Helsingissä taisi 75 % kuskien saamasta negatiivisesta palautteesta osoittautua tyhjänpäiväiseksi tarkemmassa selvittelyssä - ja tämä siis koski vain niitä valituksia, jotka oli laitettu suoraan yritykselle.

Itsehän jokainen alansa valitsee, oli kutsumusta tai ei, mutta olen silti erittäin harmissani siitä, että monet leimaavat koko ammattiryhmän niiden väärällä alalla olevien vuoksi ja/tai ottavat itse sen negatiivisen asenteen. Kaupunki-/ ja yrityskohtaisia eroja on tietty toimintamalleissa. Joissain kaupungeissa ei saa ottaa juoksevaa matkustajaa kyytiin, jos on ehtinyt poistua pysäkiltä eikä paikallaan jököttävää ihmistä tarvitse ottaa kyytiin, jollei tyyppi viito kädellä. Kaikki ei aina ole kuskien veemäisyydestä kiinni.

Olen vaikka kuinka usein juossut bussiin ja kuski on varmasti nähnyt minun tulevan sieltä, joskus on käynyt niinkin että olen oven takana juuri sen mennessä kiinni ja potkikin bussin ovea, että se avautuisi. Joskus se toimi, joskus ei. Mukavimmat kuskit odottavat kauempaakin juoksevia, jos he sellaisia näkevät. Muutaman kerran kävi myös niin, että bussikortistani oli loppunut aika (ne oli näitä kuukauden kestäviä ladattavia bussikortteja) enkä ollut muistanut sitä ladata ja kuski on armeliaasti päästänyt kyytiin vaikka kortti ei toiminut. Ärsyttävää on myös se, että jos meinaan pysöhtyä jollain pysäkilä ja painan stop, niin kuski ei pysähdy, ati sitten se pysähtyy niin vähäksi aikaa ettei ehdi kyydistä ulos, varsinkin jos on paljon matkatavaroita.
Minua ei haittaa se, että kuskit eivät aina tervehdi asiakkaita, mutta tuleehan siitä paremmalle tuulelle, kun aamubussiilla meni kouluun ja näki ratin takana hymyilevän kuskin sanomassa "Huomenta". Kaikista törkeintä busseissa on kauhean myöhästelyn lisäksi se, että jokin tietty vuoro ei aja lainkaan, tai sitten se ajaa pysäkin ohi, jossa on porukkaa muttei pysähdy.
Älä missään tapauksessa ryhdy potkimaan/lyömään ovea (koputtaminen riittää) tai minimoit aika tehokkaasti sen mahdollisuuden, että pääsisit kyytiin. Ja myöhästelyn törkeydestä.. niin no.. törkeää kenen taholta? Myöhästymisille on yleensä hyvä syy, vaikea mieltää sitä törkeäksi. Junilla ei tunneta liikenneruuhkia eikä juurikaan radan jumittavia onnettomuuksia, tietöitä tai ainakaan mitään yllättäen eteen tulevaa ongelmaa, joten siitä johtuu sekin, että junat on ainakin teoriassa helpompi pitää aikataulussa. Käytäntö sitten vähän vaihteleekin.

Parasta olisi, jos saisi ajaa ihan yksikseen autoa ilman matkustajia ja mieluiten ilman muuta liikennettäkin, yhtä soittoa vaan. :D Mutta ehkä kaikki haaveilevat sellaisesta työssään.
Kaksipiippuinen juttu, mutta on tuossa totuuden siementä. :D Toisaalta, matkustajathan maksavat ne palkat loppuviimein, mutta on se vain kiva ajaa tyhjällä autolla myöhäisiä vuoroja tai jotain kuollutta maaseutulinjaa, kun ensin on kyyditty kiukkuisia työmatkalaisia, riehuvia muksuja ja valittavia vanhuksia. Itselläni on kumminkin se asenne, että asiakas on se, joka maksaa mulle palkkaa, joten palvelu sitten sovitetaan sen mukaiseksi.

En juurikaan käytä julkisia, mutta viime syksyn kuljin Hml-Tre väliä bussilla ja kaikki tapaamani kuskit olivat mukavia. En tosin tiedä onko tuollainen "pitkänmatkan" kuskina oleminen erilaista kuin kaupunkiajossa.
Halutumpaa yleisesti ottaen ainakin. Ja rennompaa. Matkustajatkin ovat pääosin positiivisempia ja kohteliaampia. Kaupunkiliikenne on hektistä ja matkustajia kulkee moninkertaisesti päivän aikana ja matkustusaika on lyhyempi, jolloin asiakaskokemukset ovat erilaisia. Kuljettajan näkökulmasta noilla on yllättävän paljonkin eroa. Kuskit ajavat melko paljolti sekaisin erityyppisiä linjoja, eli samat kuskit saattavat ajaa kaupunki- sekä kaukoliikennettä. Tietenkään kaikkia ei laiteta kaukoliikenteen kuljettajiksi eivätkä kaikki edes halua.
“We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars.
But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off.”

Poissa Dewie

• Vuotislainen
  • Pottermore: HazelNight86
« Vastaus #36 : Tammikuu 23, 2013, 22:19:19 »
Huu, kokeilin tänään ekaa kertaa Seinäjoen julkista liikennettä! Ja pakko kyllä mussuttaa heti. On kyllä todella hienoa, että meillä on pysäkki heti ulko-oven vieressä, mutta se ei paljoa helpota, kun täältä kulkee busseja KAHDEN tunnin välein. Ainoastaan yksi linja kulkee vakituisesti ja toinen linja koulupäivisin, kaksi vuoroa aamulla ja kaksi iltapäivällä, kun koululaiset vapautuvat. Ja kaikki linjat menevät Matkakeskukseen ja siitä pitää vielä kävellä koululle (matka onkin tosi hurja, mutta silti).

No, toivottavasti ei hirveän montaa kertaa tarvitse käyttää. Jos olisi yhtään enempi vuoroja täältä keskustaan niin käyttäisin kyllä mielelläni enemmänkin!
Olen esihistoriallinen käärme joka ulvoo ja murisee! -Pikku Myy-

Poissa Polyjuicepotion

• lumipallo Oraven turbaanissa
  • Vuotislainen
    • HP-Pahkan noitien ja velhojen koulu
  • Pottermore: ThestralPhoenix64
« Vastaus #37 : Helmikuu 15, 2013, 17:25:06 »
Minä pidän julkisesta liikenteestä. Paljon ympäristöystävällisempää, kuin yksin autolla ajeleminen. Kuljenkin julkisilla miltei joka arkipäivä.

Ala-asteella minunkin koulumatkani oli suhteellisen lyhyt. Jotain kahden kilometrin kieppeillä, hieman yli tai alle. En tarkalleen tiedä. Sen kuljin pyörällä, mahdollisuuksien mukaan. Jos tiet olivat talvella aivan karmeassa kunnossa, eikä aura-autoja mailla halmeilla, joutui kävelemään. Ylemmillä luokilla pyöräilin sitten joka päivä koulun jälkeen kaupunkiin harkkoihin. Eksyinköhän nyt hieman asiasta?
Koulu sitten aikanaan vaihtui, menin ylä-asteelle keskustaan, lähimpään mahdolliseen kouluun. Matka pidentyi jonkin verran, ja on tälläkin hekellä sen vähän päälle viisi kilometria. Juuri sopivasti saamaan bussikortin koulun laskuun.

Bussikuskit ovat yleensä aika töykeitä, ihmiset bussissa katsovat rumasti ja tuuppivat pyytämättä anteeksi. Minä en millään siedä epäkohteliasta käytöstä, joten välttelen busseja aina kun voin.
Mä en jaksa ihmetellä niitä kuskeja, jotka eivät ole iloisia ja asiakaspalvelualttiita, vaikka siihenhän pitäisi joka tilanteessa pyrkiä. Kun niitä ties mistä vinkuvia asiakkaita tulee naama näkkärillä kyytiin yksi toisensa jälkeen (puhumattakaan äärettömän tiukista aikatauluista, liikenteen stressaavuudesta, rahastussäätämisestä...), saa omistaa kunnon asiakaspalveluhengen, jos jaksaa vuosienkin päästä tervehtiä kaikkia ja olla positiivinen. Niinhän sen pitäisi olla, mutta tosiasiassa bussihommissa on paljon sellaisia ihmisiä, jotka ovat työssä siksi että alalta on saanut työpaikan ja palkkaus on hyvä. Suurimmalla osalla on varmastikin jokin muu ammattitausta.

Jep, tavallaan minäkin ymmärrän hieman äreitä bussikuskeja, vaikka periaatteessahan sitä tosiaan pitäisi pyrkiä olemaan iloisena jne. Asiakkaita kun tosiaan on joka lähtöön. Täytyypä vielä mainita, että tänään sattui aivan harvinaisen mukva bussikuski, joka tervehti, kiitti ja kiitti vielä toisenkin kerran. Ja meilläpäin kyllä yleensä bussit odottavat ainakin aamuisin hieman myöhässä juoksevia. Nimim. Voi-ei-bussi-on-jo-liikenneympyrässä! *punastuu. Joskus jotkut kuskit unohtavat avata ovia poisjääville, sivuuttavat kokonaan stop-merkin painamisen tai ajavat vahingossa lyhtytolppaan (:D) mutta ne ovat vain yksittäistapauksia, eikä niitä kannata yleistää.

Ihan tästä meidän kodin läheltä kulkee vain yksi bussivuoro, tunnin välein. Ei niille kauempana sijaitseville pyskeillekkään kohtuuton matka ole, ja sieltä sitten kulkee vuoroja useammin.
Pitkät bussimatkat aamuisin (koska bussi kiertää vaikka mistä) vietän mitä yleisimmin lukien kirjoja. On myös hauska keksiä matkustajille taustoja ja tarinoita.

Junia käytin ennen aika paljon, kisamatkoille mentäessä. Nyt kuitenkin selkäongelmien vuoksi en ole pitkään aikaan kisaillut, joten junilla liikkuminen on jäänyt vähemmälle. Kaverini kanssa teimme aina pitkät palautearvostelut junassa... Pidän junamatkustuksesta paljon ja palvelukin on ollut kohdallani mukavaa. Joskus pienenä kaverimme kanssa kiipesimme aina matkalaukkuhyllyille syömään karkkia, ja pakoilimme siten koduktööriä, joka taisi vain hymyillä :) Metroa tai ratikkaa ei täällä päin sitten olekaan.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 29, 2013, 16:00:49 kirjoittanut Polyjuicepotion »
Things never happen the same way twice.

Poissa Elli

• Vuotislainen
« Vastaus #38 : Helmikuu 16, 2013, 00:06:56 »
Hahaa, bussit, mun lempiaiheeni! Tästä mulla on paljon sanottavaa :) Taustatiedoksi kerrottakoon, että olen itse tällainen pahamaineinen bussikuski :D

Minä olen se kuljettaja, joka tervehtii jokaikistä asiakasta kun he nousevat kyytiin. Myös niitä jotka ovat naama näkkärillä ja aloittavat kitinän heti kun saavat toisen jalan varpaat kynnyksen yli. Näitä on joskus enemmän joskus vähemmän, päivästä riippuen. Ja siitä paljonko ollaan myöhässä... Olen ajanut bussia 10 vuotta, koko ajan samassa firmassa samoilla reiteillä, joten osa matkustajistakin on jo varsin tuttuja vakionaamoja. Yleensä kaikki vakkarit myös vastaavat tervehdykseen, mutta joukkoon mahtuu myös pari sitkeää tapausta joilta ei sitä huomenta irtoa vieläkään näiden kaikkien vuosien jälkeen. Minä en voi käsittää heitä, en sitten millään. Mikä on niin vaikeaa ettei kykene ystävälliseen tervehdykseen vastaamaan?? Oma lukunsa on sitten nämä nykyään yleiset "johtokorvat", siis ihmiset mp3-soittimen/ipodin/tms. johdot korvissaan. Heille nyt on ihan sama sanooko mitään, eivät kuitenkaan kuule. Kun matkustaja jää pois kyydistä etuoven kautta (niin, sekin on sallittua, vaikka kaupungeissa onkin ohje poistumisesta takaovesta) sanon yleensä heippa tai kiitos tai jotain kulloinkin sopivaa. Osa vastaa, osa ei. Välillä olen toteuttanut logiikkaa että jos matkustaja avaa suunsa, avaan minäkin.

Bussinkuljettajan ammattihan on mitä suurimmassa määrin nimenomaan asiakaspalvelutyötä. Asiakkaiden takiahan me tätä tehdään, jotta he pääsisivät kulkemaan turvallisesti pisteestä A pisteeseen B. Meidän firmassa asiakaspalvelua painotetaan todella paljon, eikä omasta mielestäni kollegoista näitä yrmyilijöitä löydykään. (Ainakaan enää kun se yksi sai kenkää...) Tietysti jokaisella on oma luonteensa, joku on puheliaampi kuin toinen, mutta peruskohteliaisuus pitäisi sujua jokaiselta.

Tuota on tapahtunu itselle pari kertaa ja olen monta kertaa nähnyt kun muille tapahtuu, että bussi vain lähtee, vaikka on juuri ehtinyt ovelle.

Tuo on äärimmäisen ikävää jos pääsee käymään niin, että jää kyydistä. Tässä ketjussa moni on sanonut että oli juoksemassa ovelle ja kuljettaja aivan varmasti näki jne. Tähän on pakko kommentoida, että se ei välttämättä ole ihan niinkään ollut. Bussin peileistä ei näe todellakaan ihan joka paikkaan, vaan molemmilla sivuilla, erityisesti siellä ovien puolella, on todella iso ns. kuollut kulma. Kuljettajan on esimerkiksi täysin mahdotonta nähdä ihmistä joka sattuu olemaan suunnilleen eturenkaan kohdalla, siis lähes siinä ovella. Jos bussi on samaan aikaan jo lähdössä pysäkiltä, kuljettajan katse on vasemman puolen peilissä varmistamassa ettei takaa tule autoja, eikä hän näe tätä juoksevaa matkustajaa. Tällaisessa tilanteessa matkustajan kannattaisi koputtaa, siis koputtaa eikä potkia, siihen oveen jolloin kuljettaja huomaisi hänet ja voisi mahdollisesti vielä pysähtyä ja avata oven. Kuitenkin, jos on jo ehtinyt lähteä liikkeelle ja työntää bussin nokan sinne kaistan puolelle, ei aina ole tilaisuutta perua lähtöään mattimyöhäsen vuoksi. Tämä riippuu oikeasti aina tilanteesta. Itse pyrin aina odottamaan näitä juoksentelijoita, jos suinkin näen että joku on tulossa.

Puhun muuten tässä tarkoituksella koko ajan kuljettajista. Mun mielestäni tämä on ensimmäinen asia jonka voi ammattinsa arvostuksen hyväksi tehdä. Me emme ole kuskeja, vaan linja-autonkuljettajia. Minulle tämä oli haaveammatti jo lapsuudessa, vaikkakin päätös varmistui vasta lukion aikana. Päivääkään en ole katunut, vaan koen olevani täsmälleen oikeassa työssä.

Poissa Tylypahkan luuta

• Varmasti oudoin
  • Vuotislainen
  • Pottermore: PurpleSnitch12495
« Vastaus #39 : Maaliskuu 29, 2013, 15:36:45 »
Jaa, tästä aiheesta voisin kirjoittaa vaikka kuinka. Noh tilanne on se, että asun lähellä pääkaupunkiseutua, noin. 45 minuutin ajomatkan päässä Helsingin keskustasta. Käyn Vantaalla harrastukseni takia (jota siis ei täällä voi harrastaa) ja joudun menemään sinne bussilla. Ja arvatkaapa paljonko bussimatka maksaa? Se maksaa 5,50€ , joka mielestäni on aika kohtuutonta, kun ottaa huomioon, että Kamppiin maksaa 6,80€. Vantaalaiset maksavat Kamppiin vierailusta kuulemma (mitään faktatietoa tämä ei ole, enkä nyt jaksa ryhtyä asiaa tarkistamaan) 1,50-3€. Ja matkaa kertyy kilometreissä Vantaalle 19 km (siis tästä minun viikoittaisesta matkastani). Ja kaikki vain siksi, että Vantaa kuluu HSL:llään ja kunta jossa asun ei. Ja koska kunnassa jossa asun on yhellä bussiyhtiöllä monopoli, joten ei mikään ihme, että hinnat on mitä on. Välillä tulee mieleen kävellä Vantaan puolelle bussipysäkille (ehkä noin. 3km päässä), mutta ajallisesti tämä ei ole mahdollista (lähden nimittäin suoraan koulusta, enkä muuten ehtisi). Ja nuo ylhäällä olevat hinnat ovat siis yhdelle sunnalle, että näin täälläpäin tuetaan julkisen liikenteen käyttöä. :|

Poissa Carlos

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
    • LiveJournal
« Vastaus #40 : Maaliskuu 29, 2013, 16:00:42 »
Vantaalaiset maksavat Kamppiin vierailusta kuulemma (mitään faktatietoa tämä ei ole, enkä nyt jaksa ryhtyä asiaa tarkistamaan) 1,50-3€.

Seutulippu ilman alennuksia on halvimmillaan yli kolme euroa. Kertalippu ilman matkakorttia 4,50.

Poissa Elli

• Vuotislainen
« Vastaus #41 : Maaliskuu 30, 2013, 10:13:50 »
Ja kaikki vain siksi, että Vantaa kuluu HSL:llään ja kunta jossa asun ei. Ja koska kunnassa jossa asun on yhellä bussiyhtiöllä monopoli, joten ei mikään ihme, että hinnat on mitä on.

Hmm, taidan työskennellä just tässä mainitsemassasi "monopoli-yhtiössä" ;) Tiedän että moni näkee asian noin, mikä on sinänsä hassua. Siksi tykkäänkin jakaa tilalle oikeaa tietoa aina kun mahdollista :) Eli nuo hinnat ei tosiaan johdu siitä, ettei paikkakunnalla juuri muiden yhtiöiden autoja liiku, vaan tuosta ensin mainitsemastasi seikasta. Vantaa kuuluu HSL-alueeseen, meidän kunta ei. HSL-alueen ulkopuolella noudatetaan matkahuollon valtakunnallisia taksoja, jotka perustuu kuljettuun matkaan. Tuo 5,50 on 20 kilometrin taksa, jonka maksaa myös esim. Tampere - Kangasala välin kulkija. Liikennöitsijä siis ei päätä noita hintoja, ne on samat ihan joka puolella Suomea missä ei ole noita suurten kaupunkien erityissopimuksia.

Poissa Giladra Carrion

• Kuolonsyöjä
  • Valvojaoppilas
  • *
« Vastaus #42 : Maaliskuu 31, 2013, 13:41:31 »
Ja kaikki vain siksi, että Vantaa kuluu HSL:llään ja kunta jossa asun ei. Ja koska kunnassa jossa asun on yhellä bussiyhtiöllä monopoli, joten ei mikään ihme, että hinnat on mitä on.

Hmm, taidan työskennellä just tässä mainitsemassasi "monopoli-yhtiössä" ;) Tiedän että moni näkee asian noin, mikä on sinänsä hassua. Siksi tykkäänkin jakaa tilalle oikeaa tietoa aina kun mahdollista :) Eli nuo hinnat ei tosiaan johdu siitä, ettei paikkakunnalla juuri muiden yhtiöiden autoja liiku, vaan tuosta ensin mainitsemastasi seikasta. Vantaa kuuluu HSL-alueeseen, meidän kunta ei. HSL-alueen ulkopuolella noudatetaan matkahuollon valtakunnallisia taksoja, jotka perustuu kuljettuun matkaan. Tuo 5,50 on 20 kilometrin taksa, jonka maksaa myös esim. Tampere - Kangasala välin kulkija. Liikennöitsijä siis ei päätä noita hintoja, ne on samat ihan joka puolella Suomea missä ei ole noita suurten kaupunkien erityissopimuksia.
Ja erityissopimusten myötä tulevat halvemmat hinnat johtuvat tosiaan siitä, että liikennöinti saa enemmän tukia mm. siihen osallisina olevilta kaupungeilta, joten tuottoa ei ole saatava asiakkailta niin paljoa lipputuloina. Ei siis voi ajatella niinkään, että noiden sopimusten ulkopuolisessa liikenteessä tehtäisiin yhtään sen paremmin voittoa korkeammilla taksoilla.

Harva luultavasti ajattelee noita Matkahuollon taksoja myös niin päin, että kontrolloitu hinta varmistaa sen, että asiakkaat eri puolilla Suomea ovat melko lailla samalla viivalla eikä jossain päin nyhdetä kovempaa hintaa kuin toisaalla. Tietty siitä purnataan, kun haluttaisiin halvempiakin vaihtoehtoja, mutta ei tuosta kulujen vuoksi ole paljoa alaspäin polkemista ellei tukia liikennöintiin saataisi toisaalta enemmän. Tietysti jos linja on hyvin kannattava, hintoja voi pitää alhaisempinakin, mutta lähes jokaisella firmalla on myös niitä huonommin kannattavia linjoja, ja hyvät tuotot kompensoivat niitä huonompia. Yhtenevillä taksoilla ja kontrolloidulla liikennöinnillä turvataan se, ettei joku kuori kermoja päältä liikennöimällä vain kannattavilla linjoilla ja polkemalla hinnat sen avulla alas. Mikä tullee tapahtumaan, koska päättäjät niin päättivät.

Poissa samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
« Vastaus #43 : Lokakuu 20, 2016, 21:01:23 »
Elämän eri ajanjaksoina minulla on ollut tarve erilaisille julkisille kulkuvälineille. Koko peruskoulun sekä lukion ajan olin taksien sekä linja-autojen armoilla. Kun muutin eri paikkakunnalle yliopisto-opintojen perässä, kotiin reissasin junilla. Ja olenpa elämässäni jopa yhden ainokaisen kerran kulkenut myös ratikalla kun tarve niin vaati - tosin sen meno kuulosti ihan kitisevältä huvipuistolaitteelta, mikä jaksoi naurattaa :D

Julkisessa liikenteessä on toki puolensa ja puolensa. Nämä esillä olleet aikatauluongelmat sekä  itsestään riippumattomat myöhästymiset ovat ärsyttäviä. Samoin esimerkiksi junamatkojen suhteen hintojen nousut ja yhteyksien karsiminen on aiheuttanut ärinää ja murinaa opiskelijatovereideni keskuudessa, kuten myös pienet ongelmat kuten viat junien pistorasioissa. Mutta onhan noissa paljon hyvääkin: saa rentoutua ja katsella maisemia, sekä työskennellä esimerkiksi junassa koulujuttujen parissa. Hyvää on myös seuraava:

Julkinen liikenne on tietenkin hyvä ja hyödyllinen juttu, ja hienoahan se olisi, jos ihmiset siirtyisivät enemmän vaikka bussilla kulkemiseen ja jättäisivät henkilöautoilun vähemmälle.

Näinhän on tämän ekologisen ajattelun mukaan. Lisäksi tässä juuri pari päivää sitten mietin yhden kaverin kanssa, että jos esimerkiksi Suomessa ei enää kulkisi ollenkaan junia, niin kuinka paljon se vaikuttaisi ihmisten elämään.

Minä olen se kuljettaja, joka tervehtii jokaikistä asiakasta kun he nousevat kyytiin.

Mukavat bussikuskit sekä konnarit ovat jääneet mieleen, positiivisessa mielessä. Hyvin sujuneet kohtaamiset ovat osa matkustuskokemusta, ja jos ne sujuvat hyvin, suhtautuu matkustaja jatkossakin mitä todennäköisimmin kyseiseen matkustusmuotoon positiivisemmin kuin jos olisi saanut surkeaa kohtelua.

Julkisissa kulkuvälineissä myös näkee ja kuulee kaikenlaista. Oletteko kuulleet tai nähneet jotain hupaisaa, tai kokeneet jotain mukavaa? Viimeksi kun kuljin junalla, vieressäni istui puolen tunnin ajan nainen, jonka kanssa jutustelin nykyajan opetuksesta - lyhyt, mutta antoisa keskustelu!
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.