Kirjoittaja Aihe: Julkinen liikenne  (Luettu 3957 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Presto

• Mozartin kummipoika
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • ilovepasta.org
  • Pottermore: GhostDragon1391
  • Tupa: Korpinkynsi
Julkinen liikenne
« : Huhtikuu 26, 2010, 14:49:41 »
Asia on minua jo pitkään vaivannut, eli siis kuinka moni sitä julkista liikennettä oikein käyttääkään? Miksi? Käytätkö päivittäin, vaan vain silloin tällöin? Mitä julkisen liikenteen muotoa käytät eniten: bussia vai junaa, ratikkaa vai metroa? Mitä mieltä olet julkisesta liikenteestä yleisesti? Onko se hyvin vai huonosti organisoitu? Miten haluaisit muuttaa sitä paremmaksi? Jne, jne, jne.

Itse siis käytän julkista liikennettä säännöllisesti ja lähes päivittäin, sillä perheellämme ei ole ollut nyt pariin vuoteen autoa. Joukkoliikenne on osa elämääni nykyisin, ja se on johtanut siihen, että minun on miltei pakko osata joidenkin bussien reittejä ulkoa jne. Useimmiten joukkoliikennettä käyttäessäni matkustan bussilla kotiseudulta Selloon (kauppakeskus Espoossa), sillä sen yhteydessä toimii myös musiikkiopisto Juvenalia, jossa sitten käyn aina torstaisin ja perjantaisin. Joskus menen myös Helsinkiin, jolloin käytän joko yhtä seutubussia (joka tosin on aika hidasta) tai sitten Leppävaaran rautatieasemalle menevää bussia sekä junaa.

En nykyään matkusta juuri mitenkään muuten kuin busseilla (ja joskus junillakin, mutta harvemmin). Olen alkanut kiinnostua joukkoliikennettä käyttäessäni myös joidenkin bussilinjojen reiteistä (niiden tutkiminen on loistavaa vapaa-aikaa!). Varsinkin linjojen, joissa en ikinä ole käynyt, reitit kiinnostavat. Kotimme ohikin menee kaksi bussilinjaa, 26 ja 96H. Vähän matkan (n. 350 metriä) päässä kulkee myös 15, 248 (the seutubussi), 21 ja 29. Sitten noin kilometrin päässä kulkeekin noiden lisäksi myös 27, 28, 35, 51 ja 270, jotka ovat minulle ikään kuin varabusseja jos muita linjoja kulkee todella huonosti. Tästä tekstistä kyllä huomaa, että tykkään (jorista) busseista. :P

Julkinen liikenne on mielestäni erittäin kätevä matkustusmuoto kaupungissa, sillä monella ei ole omaa autoa. Julkinen liikenne on melkein ainoa vaihtoehto heille (tietenkin voi myös pyöräillä etc, mutta pidemmistä matkoista puhuttaessa varmasti on kätevämpää ja mukavampaa mennä julkisilla).

Ainoa asia, josta minulla olisi vähän palautettavaa, ovat aikataulut. Ymmärrän kyllä että bussiaikatauluja on todella hankala suunnitella kaikille ja kaikelle sopivaksi, plus että bussiaikataulut suunnitellaan usein myös junien vaihtoyhteyksille, mutta silti. Ärsyttävää kun sunnuntaina saa jotain kolmesta minulle käyvistä busseista odottaa puoli tuntia ja sitten kun on odottelut odoteltu, niin paikalle pöllähtääkin kaksi käyvistä busseista. -.-"

Myös vaihtoyhteydet on joskus tehty päin prinkkalaa: Lahden Z-juna tulee asemalle 20.19 ja bussini lähtee 20.20! Kuka siinä välissä muka ehtii sinne bussiin kipittää? Minulla siis on kokemusta. No, ei mikään voi olla täydellisesti suunniteltua, ei myöskään julkinen liikenne. Suurimmaksi osaksi olen oikein tyytyväinen, ja pakkohan minun on olla! :D

Muiden mielipiteitä/kokemuksia?
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
                        Stalkkaan sinua.

Poissa Haltiamieli

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
    • Photography
  • Pottermore: MirrorSand193 / NettleIce25622 / SickleNox2785
  • Tupa: Puuskupuh
Vs: Julkinen liikenne
« Vastaus #1 : Huhtikuu 26, 2010, 15:09:59 »
Julkinen liikenne, siinä on hyviä ja huonoja puolia todellakin. Suurimmaksi osin se on kuitenkin todella hyödyllinen, varsinkin kun en muuten täältä pääsisi koululle kuin kävellen, pyörällä ja skootterilla, enkä miitteihinkään pääsisi todellakaan niin usein kuin nykyään. >)
Itse käytän junaa tai bussia - riippuu tuleeko juna myöhässä, jolloin käytän bussia - ainakin talvisin sekä kurjalla säällä kouluun mennessä, en minä rupea tarpomaan koulumatkaani jossa menee neljäkymmentä minuuttia kävellen.. Sen matkan taittaa junalla tai bussilla puolessa tunnissa, riippuen mihin junaan/bussiin ehtii. Onneksi on ihan lähellä asema, josta pääsee hyvin näppärästi kaikkialle, joko M-junalla tai sitten busseilla. Aivan kotini läheltä kulkee vain yksi bussi, 453, jolla tulenkin miltei aina Helsingistä kotiin. Ei sitä asemaa vain kestä iltaisin.. -.-

Aikatauluissa todellakin ärsyttää se odottelu, joskus käy minulle että tulen pysäkille jokin viisi minuuttia bussin lähtemisestä ja siinä sitten pitää iltaisin odotella ties kuinka kauan. Ja bussit kun tunnetusti tulevat joko juuri silloin kun pitää lähteä tai sitten myöhässä. Ärsyttävää.. Vain harvoin bussi on tullut ajoissa, ja se on suuri ihme. Junissa ärsyttää myös myöhästely, vaikka kyllä ne pääsääntöisesti kulkevatkin ajallaan. Talvi vain oli ärsyttävä VR:n kannalta, niin auttamattomasti junat olivat myöhässä - ja menivät vielä poikkeusaikatauluissa laittamaan juuri sellaiset junat kulkemaan että jouduin käyttämään bussia kouluun mennessä! Junalla voi kulkea pummilla eikä tarvitse maksaa sitä matkaa mennessäni kouluun. >) Mutta koulusta tullessani kyllä maksan sen maksun, bussilla kun pääsen helpommin kotiin.

Niinkään mitään negatiivista sanottavaa ei ole, kuljen viikottain julkisilla ja ne kyllä ovat tutut ainakin täällä Vantaalla minulle (Myyrmäen ja Martinlaakson lähellä ainakin, sekä täältä pari bussia jotka menevät Tikkurilaan). ^^
If more of us valued food and cheer and song above hoarded gold, it would be a merrier world.

Poissa Arende

• hahtuvahaave
  • Vuotislainen
  • Pottermore: PotionGhost22203
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #2 : Huhtikuu 27, 2010, 00:57:20 »
Mä käytän julkista liikennettä aika epäsäännöllisesti. Lähinnä kaukoliikenteen busseja ja junia, kun matkustan opiskelupaikkakunnaltani kotipaikkakunnalleni. Asun niin pienessä kyläpahasessa tällä hetkellä ja aivan keskustassa, niin eipä ole juuri mitään tarvetta alkaa kaupungin omaa sisäistä julkista käyttää.

Julkinen liikenne on kuitenkin mielestäni pelkästään positiivinen asia. Vastustan nimittäin hyvin voimakkaasti yksityisautoilua. Haluaisin julkisen liikenteen vaan toimivammaksia Suomessakin. Olin vasta viimeiset kaksi viikkoa Pariisissa ja mä niin rakastan Pariisin julkista liikennettä <3 Metrot on vaan jotain niin autuasta. Pariisin metrolinjojen varjossa Helsingin yksi kämänen metrolinja tuntuu niin säälittävältä. Opin tällä reissulla jopa käyttämään myös Pariisin ratikoita ja busseja. Ensimmäisellä kerralla matkustin lähinnä metroilla, sillä en halunnut suurin surminkaan keskelle Pariisin liikenneruuhkia (se jos mikä on pelottavaa...). Nyt oli kuitenkin niin nätti ilma ja oli muutenkin nättiä, niin tuntu tyhmältä matkustaa maan alla koko ajan.

Mutta niin siis, mulla oli pointti tässä jutussa :D Julkinen liikenne on mielestäni tarpeellinen ja positiivinen asia, kunhan se vaan saataisiin kehitettyä toimivammaksi Suomessa. Tietysti ymmärrän, ettei Suomessa ole läheskään jokaisessa kaupungissa tarpeeksi ihmisiä, jotta se olisi kannattavaa, mutta ainahan saa toivoa :) Tahtoo metroja joka kaupunkiin! :D
Ihana asia minusta on, et ihana olen vain

Poissa Audra Dancer

• Sir Emilia Sarkington
  • Vuotislainen
  • Gaze the Haze
    • Livejournal
    • Vainajala.org
  • Pottermore: HazelNight52
« Vastaus #3 : Huhtikuu 27, 2010, 15:39:58 »
Käytän julkisia viikottain, koska asun isomman kaupungin kupeessa olevassa taajamassa, enkä omista autoa tai muita kulkuvälineitä joilla viitsisin huristella sen kakskyt kilometriä. Kuljen matkani oikeastaan aina bussilla, sillä kaupungille menee niitä about puolen tunnin välein tästä ja asun käytännössä pysäkin vierustalla. Linja-autoissa vain on se vika, että ne ensinnäkin kiertävät jokaikisen suon ja lammen ja nimen nokan ja matkaan kuluu aikaa ehkä kaksi kertaa sen mikä omalla autolla menisi ja busseilu tulee myös kalliimmaksi. Suosin silti mielelläni julkisilla kulkemista, se kun on ekologisempi vaihtoehto omalle autolle ja huomattavasti kätevämpää kuin liftaaminen. Paikallisbussien lisäksi käytän kaukoliikenteen busseja välillä koti-opiskelupaikkakunta. Jos junia menisi ja matka olisi pitempi, käyttäisin sitten sellaista.

Jos nyt lähtisin vaikkapa Etelä-Suomeen, lähtisin sinnekin julkisilla kulkuvälineillä. Kaupunkiin purkilla ja sitten junalla etelään päin. En ole koskaan ollut metrossa ja viimeisimmästä ratikkamatkastakin on kohta kymmenen vuotta, joten niistä en oikein osaa sanoa mitään. Huomenna olen muuten lähdössä junalla Tammerforsiin, josta lentokoneeni lähtee Englantiin. Sielläkin kuljetaan sitten busseilla ja metroilla ja sen semmoisilla. Autottomalle julkiset on kyllä ehdottomasti hyvä asia. Vielä kun saataisiin tännekin kyläpahaseen Koskilinjojen monopoliasema rikottua ja hintoja alemmas, niin olisin aika tyytyväinen.

- Moondancer, joka lukee kokeisiin bussissa

Poissa Zaira

• 42
  • Valvojaoppilas
  • *
  • ^o^
    • Ei mitään nähtävää täällä
  • Pottermore: LumosDragon46
« Vastaus #4 : Huhtikuu 28, 2010, 14:46:19 »
Julkisista liikennettä on tullut käytettyä enemmän tai vähemmän. Ala-asteella ollessani syksyllä ja keväällä menin pyörällä ja talvella useimmiten kävelin. Yläasteella ja lukiossa ollessani tuli mentyä hyville keleillä aina pyörällä, huonolla keleillä ja talvella bussilla. Ja jos asiaa on ollut muualle, niin bussilla sinnekin on menty. Junalla matkustan muutaman kerran vuodessa sitten niitä pidempiä matkoja, koska bussissa en pysty istumaan kun se kiertää kaikki suot ja lammet. Itse ainakin voin herkästi pahoin.

Ratikoita ja metroja tulee lähinnä käyettyä Helsingissä ollessa, tosin useimmiten sitä kävelee, jos on hyvä ilma. Ulkomailla metrot on käytössä lähes kaiken aikaa, koska ne on paljon kätevämpi matkustusmuoto kuin mikään muu.
"When I lead the big patient rebellion, Voldemort here is the first to go."
[The pessimist sees difficulty in every opportunity.
The optimist sees the opportunity in every difficulty. -Winston Churchill]

Poissa Nordamien

• Laitapuolen hyökkääjä
  • Vuotislainen
« Vastaus #5 : Huhtikuu 30, 2010, 02:33:51 »
Bussit on talvella aikalailla ainoa vaihtoehto liikkua vähän kauemmas. Autoa kun en omista, enkä toivottavasti koskaan joudu tilanteeseen, että joudun mokoman rahareiän ostamaan. Eikä minua kiinnosta kettuakaan mitä hevosia siellä konepellin alla lymyää, kuinka nopeasti auto kiihtyy nollasta sataseen vapaapudotuksessa tai mitä kaikkea roinaa siihen peltilehmään voisi lisätä.

Talvella, kun on oikeasti helkutin kylmä niin ei voi pyöräilyä edes ajatella normirenkailla nyt ainakaan. Nastakumeja vois kyllä joskus pyörään harkita. Ainakin olisi talven jäljiltä muutama mustelma ja ruhje vähemmän. Sen verran iso kaupunki on, että bussit kulkevat sen verran taajaan ja niillä koko kansan limusiineilla pääsee melkein minne tahansa päin kaupunkia alta tunnin ja vielä ihan keposesti. Kouluunkin, joka sijaitsee melkolailla toiselle puolella kaupunkia, pääsee suoraan yhdellä bussilla ihan viereen. Eli ei siinä paljon aikaa ja jalkoja säästäisi vaikka meniskin omalla kumijalkasella romulla ovelta ovelle.

Pitemmille matkoille, täällä kotimaassa matkatessa ainakin, valitsen lähes poikkeuksetta junan. Nopeampi ja mukavampi matkustapa kuin bussi, tosin muutaman euron hintavampi. Mutta busseilla kun matkaa kauemmas niin olo on aikaslailla tukala. Itselle tulee ainakin kohtuullisen usein vähän huonomman puoleilen olo pitemmillä reissuilla. Onhan junat myös astetta väljempiä kuin bussit ja saa junissa myös sikahintaisia evästeitä ostettua. Tai no virvokkeita lähinnä. :P
I hate hippies, those basterds ate mah cookies !

Poissa Presto

• Mozartin kummipoika
  • Vuotislainen
  • ilovepasta.org
  • Pottermore: GhostDragon1391
« Vastaus #6 : Huhtikuu 30, 2010, 13:15:40 »
Ja bussit kun tunnetusti tulevat joko juuri silloin kun pitää lähteä tai sitten myöhässä. Ärsyttävää.. Vain harvoin bussi on tullut ajoissa, ja se on suuri ihme.

Oho. Unohdin aloituksestani kokonaan tuon myöhästelyaiheen. :D Niin, onhan se totta että bussit myöhästelevät, mutta parempi myöhässä kuin etuajassa. Bussiaikataulut on tarkoituksella suunniteltu hyvin nopeiksi juuri siksi, ettei mikään bussi vain tulisi etuajassa. Aikatauluissakin pitäisi lukea: "ohitusaika, jota ennen bussi ei ohita pysäkkiä" :) Ja muutenkin, kuka sitä oikeasti voi arvioida kuinka paljon porukkaa bussiin tulee minäkin päivänä?
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
                        Stalkkaan sinua.

Poissa Giladra Carrion

• Kuolonsyöjä
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Pottermore: ShieldFang27063
« Vastaus #7 : Huhtikuu 30, 2010, 13:57:05 »
Itse käytän julkista liikennettä hyvinkin paljon.
Ala-asteella koulumatkani olivat niin lyhyet (200m - 2 km, asuinpaikka kun vaihtui välissä), että kuljin ne joko kävellen tai polkupyörällä - mitään busseja ei olisi edes mennyt, enkä vieläkään osaa kulkea mitään kilometrin matkaa bussilla. Korvessa kun asuin pitkään, bussivuorot olivat todella huonot. Yläasteella kävin naapurikunnassa koulua, jonne oli matkaa 14 km, ja sitä varten nuo bussiaikataulut oltiin ajoitettu. Lukion ensimmäisen vuoden sahasin edestakaisin tuota matkaa kodin ja koulun välillä, ja puolisentoista tuntia per suunta tuli istuskeltua bussissa. Vuorot eivät todellakaan osuneet yksiin koulun kanssa sitten millään, mutta sillä mentiin, kun vaihtoehtoja ei ollut.

Nyt asun aivan tässä Tampereen kupeessa, josta kulkee busseja parhaimmillaan 10 minuutin välein, ja lähes jokainen kulkee tuosta aivan vierestä. Matkanteko on huomattavasti helpompaa nyt, eikä tarvitse esim. leffaillan jälkeen pohtia kuumeisesti, kuka järkkäisi kyydin tai kenen luo pääsisi yöksi.
Bussit kulkevat aika hyvin ajallaan, sellainen minuuttien viive on ihan normaalia, ja se pitäisi jokaisen matkustajan ymmärtää. Bussi kun on paljon riippuvaisempi mm. matkustajien määrästä ja muusta liikenteestä, toisin kuin esim. juna.

Pidempiä matkoja teen lähes kuukausittain, ja hyvin usein kulkuvälineenä on bussi - vaihtoehtoisesti esim. näyttelyreissuilla auto, sillä paikat eivät yleensä ole kovin helppojen yhteyksien päässä, ja tavaraa plus eläimiä on mukana ihan kiva määrä. Tällöin tosin käytetään hyvin usein kimppakyytiä.
Mutta esimerkiksi miitteihin, keikoille tms. matkustan aina bussilla. Junaa en käytä, enkä tule koskaan käyttämäänkään, se on varma se.

Omaa autoa minulla ei vielä ole, mutta sellainen tulee aivan varmasti, kunhan valmistun ja saan työpaikan. Kesäksi saatan saada tuon yhden museoajoneuvon ajettavakseni, joten reissut sujuvat hieman helpommin sillä. Julkisia tulen varmasti tulevaisuudessakin käyttämään siitä huolimatta, että ainakin yhden auton aion hankkia (luultavasti vähintäänkin myös toisen, ei voi mitään, kun on hurahtanut vanhoihin jenkkeihin).
“We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars.
But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off.”

Poissa Haltiamieli

• Vuotislainen
    • Photography
  • Pottermore: MirrorSand193 / NettleIce25622 / SickleNox2785
« Vastaus #8 : Toukokuu 01, 2010, 16:54:27 »
Ja bussit kun tunnetusti tulevat joko juuri silloin kun pitää lähteä tai sitten myöhässä. Ärsyttävää.. Vain harvoin bussi on tullut ajoissa, ja se on suuri ihme.

Oho. Unohdin aloituksestani kokonaan tuon myöhästelyaiheen. :D Niin, onhan se totta että bussit myöhästelevät, mutta parempi myöhässä kuin etuajassa. Bussiaikataulut on tarkoituksella suunniteltu hyvin nopeiksi juuri siksi, ettei mikään bussi vain tulisi etuajassa. Aikatauluissakin pitäisi lukea: "ohitusaika, jota ennen bussi ei ohita pysäkkiä" :) Ja muutenkin, kuka sitä oikeasti voi arvioida kuinka paljon porukkaa bussiin tulee minäkin päivänä?

Oikeasti, olisi hyvin ärsyttävää asua vaikka jossain etäämpänä eikä olisi omaa autoa ja vain yksi bussi kulkisi vain puolen tunnin välein ja silloinkin tulisi yleensä myöhässä. No, siinähän tottuu että bussi tulee aina myöhässä, mutta entäs sitten kun bussi tulisikin ajoissa, jolloin sitten huomaat odottavasi seuraavaa bussia sitten sen puoli tuntia. Hyvin ärsyttävää, sen puolesta voisi oikeasti olla vaikka busseilla useampi pysäkki, joilla tasataan sitten aikataulua jos ollaan etuajassa. Ja kyllä, minulla on kokemusta siitä, että bussi tulee etuajassa, se on hyvin ärsyttävää varsinkin kun tajuat vasta tyyliin vartin odottelun jälkeen että bussi on jo mennyt - etuajassa! Etuajassa tuleminen on harvinaista, mutta silti hyvin ärsyttävää..
If more of us valued food and cheer and song above hoarded gold, it would be a merrier world.

Poissa Xanie

• hymyilevä huomispäivä
  • Aurori
  • *
  • *reps*
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #9 : Syyskuu 06, 2010, 16:38:38 »
Hmmh, juuri muutama kuukausi sitten tuli ostettua auto, koska se tulee halvemmaksi kuin juna^^' Asun siis tätä nykyä tampereella ja poikaystäväni Oulussa. Junalla tuo matka olisi 65,40e/suunta pendolinolla, eikä se IC:lläkään paljon vähempää ole. Tai tuon verran oli ainakin vielä kesällä, sen jälkeen ei ole tarttenut käyttää kun auto hommattiin. Saatiin hommattua aika hyvä auto ja tuolle matkalle tulee polttoaineen puolesta hintaa n 30e/suunta, (kahdelta!) mikä on siis paljon vähemmän kuin junalla. (muut kustannukset maksavat itsensä aika äkkiä takaisin, kun rahaa kuitenkin säästää yhdellä matkalla aika huimasti verrattuna junaan).  VR on harmittavan kallis, jos tekisi vain muutaman matkan vuodessa, ei oma auto olisi ollut läheskään yhtä kannattava vaihtoehto, mutta kun useammin menee tuota väliä, niin yllättäen päädyttiin tähän ratkaisuun. Plus että tänä vuonna ainakin junat ovat olleet yleensä aina myöhässä ja ajoissa oleminen oli enemmänkin poikkeus. Joskus tuli mietittyä, että jos olisi tullut autolla, olisi päässyt jopa nopeammin(!) ja halvemmalla. Sinällään tämä on minusta sääli, koska junalla matkustaminen on paljon ympäristöystävällisempää, kuin omalla autolla ajelu.

Kaupungissa töihin kulkiessani käytän yleensä aina bussia, kun menen töhin melko kauas kotoa. Suorin tie kotoa työpaikalle olisi kymmenisen kilometriä, mutta bussi kiertää keskustan kautta, joten kyllä siinä kuluukin aikaa. Kesällä tuota väliä tuli kyllä mentyä pyörälläkin jonkin verran, tulipahan liikuntaa :) Enää en viitsi pyörällä lähteä, kun pihalla alkaa iltaisin olla niin kylmä ja pimeää kun pääsen töistä, että ei juuri huvita :D Aamuisin tosin voisi harkita, mutta sitten pitäisi jaksaa herätä hieman aikaisemmin...^^' Vaikka oman auton omistankin, niin en sitä juuri kaupungissa liikkuessani käytä. Kävelen mieluummin tai joskus käytän pyörää. Tykkään kävellä ja minusta täältä kotoa on ihan kävelymatka esim keskustaan. Matka siis kestää kävellen n 50 minuuttia, mikä on minusta ihan kävelymatka, vaikka monet ovatkin ihan erimieltä :D

Nuorempana asuin paikassa, jossa ei juuri julkista liikennettä ollut, joten kouluun tuli aina kuljettua pyörällä tai kävellen, matkaa oli joku nelisen kilometriä (yläasteen alussa vain reilu kilometri, mutta muutimme sitten kauemmas). Nuorempana on tullut käveltyä ja pyöräiltyä paljon, joten ehkä siksi minusta alle tunnin kävelymatka ei tunnu vielä pahalta ja minusta se on ihan kohtuullinen :) Varsinkin hyvällä ilmalla^^

Ensi vuoden alussa olen muuttamassa kaupunkiin, josta olen saanut sen käsityksen, että se on pyöräilykaupunki. Kuulemma pääsee kaikista kätevimmin ja bussit siellä ovat kauhean kalliita ja bussikorttisysteemi huono.  Saa nähdä mitä siitä tulee kun muutan, en mitenkään hirveästi pidä kaupungissa pyöräilemisestä, mutta ehkä siitä oppii pitämään, mikäli se todella osoittautuu kätevimmäksi paikasta toiseen pääsemisen muodoksi. :)
Kun ystäväsi katselevat sinua hyppäämässä laskuvarjolla joka ei aukea, voisi olla hauska temppu, jos esittäisit vaikkapa uintiliikkeitä.
Avasta kiitos Seatearille!
Tee päivän hyvä työ: www.freerice.com

Poissa Isetom

• Vuotislainen
    • Livejournal
  • Pottermore: PurpleFang101
« Vastaus #10 : Syyskuu 07, 2010, 21:29:41 »
Täällä pikkukaupungissa missä minä asun ei ole edes paikallislinjaa. En käytä siis julkista liikennettä juuri ollenkaan. Junalla olen Suomessa kulkenut vain kerran ja viimeisimmästä metrokokemuksestanikin on jo hirvittävästi aikaa. Valitettavasti. Kuljin metrolla viimeksi Suomessa varmaankin melkein kymmenen vuotta sitten. Helsingin metrojen väri on kiva, pidän siitä paljon. Junalla haluaisin todellakin kulkea useamminkin, ties vaikka tässä lähiaikoina sitä käyttäisinkin.

Julkinen liikenne on hyvä asia, vähentää kaikkia päästöjä ja tekee liikkumisen huomattavasti helpommaksi niille jotka eivät halua/voi käyttää muita kulkuneuvoja.
through the warmthest cord of care
your love was sent to me

Poissa EJR

• Varjelusten toinen puoli
  • Vuotislainen
  • I just want things to make sense
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #11 : Syyskuu 08, 2010, 07:25:33 »
Noh, itse asun ihan keskustassa, joten busseille ei ole tarvetta :D
Junassa olen muutaman kerran ollut- Serkkujen kanssa linnanmäelle ym. pikkureissuja, miitti ja sellaista (Seraava junamatka on Lauvantaina : D )

Bussien myöhästelyä en ole itse saanut kokea niin hirveästi, koska en käytä bussia kuin koulun reissuissa, lomamatkoilla ja joskus pienenä Mummin kanssa   : )
MS Hirmun kapteeni!

Hidarico

• Ankeuttaja
« Vastaus #12 : Syyskuu 08, 2010, 07:43:37 »
Itse asun aivan lähellä Helsingin keskustaa hieman sivummassa (= iso metsä minun ja mannerheimintien (Helsingin päätie ja yksi meluisimmista) välissä) kuitenkin tuosta liikenteestä. Käytän usein julkisen liikenteen ratikkaa, varsinkin talvisin jos en jaksa kävellä kouluuni, mutta bussiakin tulee käytettyä kohtuullisen paljon. Tässä nyt on painunut vuosien saatossa mieleen eri bussien liikennereittejä ja ratikkareittejä. Julkinen liikenne on toisaalta hyvä ja toisaalta taas ei - se lisää liikenteen melua joka on haitallista korville. Junaa on tullut käytettyä vain pakosta, en siis käytä sitä kovin usein, mutta ennen kyllä käytin: junamatkat olivat vain sitä varten että meidän partioryhmämme kuljetettiin lippukuntamme kämpälle milloin mihinkin. Pyrin kuitenkin liikkumaan Helsingissä itse niin paljon kun voin hyvin lyhyillä matkareiteillä jotka on mahdollista kävellä/pyöräillä.

Poissa lullaby

• Vuotislainen
  • Pottermore: HawthornMagic6297
« Vastaus #13 : Syyskuu 08, 2010, 13:47:52 »
Julkisilla en ole kulkenut ollenkaan sen jälkeen, kun sain kortin alkuvuodesta. Eikä ole todellakaan tullut ikävä. : D Julkinen liikenne on tietenkin hyvä ja hyödyllinen juttu, ja hienoahan se olisi, jos ihmiset siirtyisivät enemmän vaikka bussilla kulkemiseen ja jättäisivät henkilöautoilun vähemmälle. Itse kuitenkin rakastan omalla autolla ajamista ja olen muutenkin aika lailla heittänyt ekologisuusajattelun metsään autoiluasioiden suhteen...

Ala-asteikäisenä aloin ensimmäistä kertaa vakituisesti käyttämään julkista liikennettä ja kuljinkin aina bussilla kouluun 18-vuotiaaksi asti (vaikkakin vuosina 2007-2009 ajelin säiden salliessa mopolla ja kevarilla kouluun). Ala-asteikäisenä oli ihan mukavaa kulkea bussilla, kuskit olivat periaatteessa aina samoja ja suurin osa todella mukavia tyyppejä, tervehtivät aina ja vastaavaa. Yläasteikäisenä sitä viimeistään kiinnitti huomiota siihen, että kuskeja tuli koko ajan uusia, vanhat kuskit katosivat ja harvemmat jaksoivat kauheasti panostaa asiakaspalveluun. Jopa sellaisia kuskeja näki, jotka eivät edes tervehdykseen vastanneet ja olivat aina naama mutrussa. Mutta kaipa tuo on nykyään ainakin kaupungeissa aika yleistä, ettei tervehditä ja muutenkin. Kyllä minunkin kohdaltani se ystävällinen moikkailu väheni vuosien myötä, kun ei kaikkia kuskeja selvästikään kiinnostanut mikään turha rupattelu.

Sekin on mukavaa omalla autolla ajaessa, kun koulumatka taittuu aina niin nopeasti ja aamuisin saa nukkua vähän pidempään. Asun maaseudulla ja lähin bussipysäkki on n. kilometrin päässä, eikä sitä matkaa ollut läheskään aina kovin kivaa taittaa esimerkiksi kaatosateessa tai korkeassa lumihangessa... Koko tienpätkä on myöskin valaisematon, joten talviaamuisin ei useinkaan nähnyt nenäänsä pidemmälle pysäkille kävellessä.

On bussilla matkustamisessa tunnelmaakin toisinaan, musiikkia kuunnellessa ja maisemia katsellessa. : )

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #14 : Syyskuu 08, 2010, 14:14:35 »
Minulla ei ole autoa tahi edes ajokorttia sellaiseen, eikä myöskään tule. Monet tätä päätöstäni ovat ihmetelleet, mutta enpä vain ole kokenut sellaista tarvitsevani. Ja olen kotoisin pikkukaupungista, jossa "kaikki" käytännössä ajoivat kortin, koska mitään busseja siellä ei mihinkään mennyt: nykyään asun vähän isommassa kaupungissa, jossa paikallisliikennettä sentään on, toimivuudesta ei kyllä aina ole takeita. Joka tapauksessa, julkisilla kulkuvälineillä liikun kaikki sellaiset matkani, joita ei pysty taittamaan pyörällä tai kävellen. Junilla ja pitkänmatkan busseilla kuljen kolmen-neljän tunnin yhtäkestoisia matkoja ehkä keskimäärin kahdesti kuussa, johtuen käynneistä toisella puolen suomea vanhempieni luona ja toisaalta toisella laidalla poikakaverini luona. Opiskelijana maksan yhdensuuntaisesta matkasta suunnilleen 20 euroa.

Lähiliikenne taas on minulle sellaisen olemassaoloon tottumattomalle lähinnä ylimääräistä luksusta, joka tosin täällä nykyisessä kotikaupungissani Jyväskylässä ei mitenkään kauhean hyvin järjestettyä ole. Tosin plussana mainittakoon kuitenkin, että kotitaloni edestä kyllä menee busseja miltei vuorokauden ympäri, ja useimmiten lähes ajallaan. Mutta bussien hinnat täällä kyllä ovat aivan kohtuuttomat, ja bussin vaihtamisesta on tehty älyttömän hankalaa, kun siirtolipun joutuu pyytämään erikseen. Kortin kanssa matkustaminen on kyllä suht. halpaa ja helppoa.

Ja noista myöhästymisistä: en itsekään pidä siitä, jos bussi tulee myöhässä, mutta ymmärrän sen ettei ihan kaikkea pysty ennakoimaan. Joskushan tänne Suomeen on ehdotettu myös sellaista systeemiä, että lippuja ei voisikaan ostaa bussista vaan ne pitäisi hankkia etukäteen, jolloin bussien myöhästelytkin luultavasti vähenisivät, kun kukaan viisisenttisillä lippunsa maksava ei voisi niitä jumittaa. Ennen moinen systeemi kuulosti minusta pöyristyttävän typerältä, mutta Tukholmassa sellainen järjestely on, ja siellä käydessäni totesin sen myöskin toimivaksi, ja bussit kulkivat sekuntiaikataulussa. Toinen hieno asia täkäläiseen bussiliikenteeseen verrattuna oli siellä se, että seuraava pysäkki aina sekä ilmoitettiin ääneen kuten junissa, että vielä näkyi aina bussin etuosan näyttöruuudulta. Täällä jos kulkee jonnekin bussilla ensimmäistä kertaa, saa aina paniikissa arvailla sitä seuraavaa pysäkkiä, useimmissa busseissa kun vielä noita näyttöjäkään ei ole...

Mutta niin. Olen joukkoliikenteen vankkumaton kannattaja, mutta myös uudistusten, jotka tekisivät siitä nykyistä toimivampaa ja siten ehkä suositumpaa.
Sadevesiämpärit, auringonkukkaniityt, saippuapalat ja raparperinvarret... Oikullisesti versoilevat lommot elämän alaviitteissä.

Poissa Mameha

• Peilijään uurtaja
  • Vuotislainen
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #15 : Syyskuu 08, 2010, 16:22:22 »
Itse käytän bussia päivittäin noin 20km koulumatkaani. Käyn koulua viereisessä kaupungissa Tampereella. Olen Tampereen kaupungin busseissa monista asioista erittäin, erittäin kateellinen. Meillepäin tulevissa busseissa ei ole pysäkkinäyttöä. Bussin numero ei (yleensä) näy takaikkunan näytössä, joten kun tulen koulun jälkeen bussin laiturille sen takaa, on aina ensin mentävä edestä tarkistamaan, mikä numero on kyseessä. Samalta pysäkiltä kun lähtee kaksi muutakin saman firman linjaa. Lisäksi tämän firman (Paunun) aikataulut ovat sekavat lukea. Toki siihen oppii..
Sellainen käsite kuin pysäkkiaikataulu on kaukaista luksusta. Joudun aina kotoa toiseen suuntaan (siis ei Tampereelle) lähtiessäni laskeskelemaan lähtöajan ja saapumisajan perusteella, että koskakohan bussi mahtaisi tulla. Tampereelle menen niin usein ja samaan aikaan, että tiedän, koska viimeistään on oltava pysäkillä. Huomasin myös, kun joku kauhisteli puolen tunnin välein tulevia busseja. Meillähän ne tulevat 20 min välein, paitsi hyvin aikaisin aamulla ja kahdeksan jälkeen illalla puolen tunnin tai pidemminkin välein. Viikonloput ovat tietenkin asia erikseen.
Niin ja vielä lisätäkseni, kaikki tämän linjan bussit eivät aja samaa reittiä ja toinen linjan reiteistä kiertää minun kotini kaukaa, mikä kieltämättä vaikeuttaa minun elämääni. Onneksi kohdaltani menee myös silloin tällöin kaukoliikenteen busseja, joita hyödynnän silloin, kun voin. Useimmat lähiliikenteen bussit ovat lisäksi "autonvaihtoja", eli ne eivät aja loppuun asti Tampereen läpi vaan jäävät keskustorille, jolloin loppumatka on käveltävä tai mentävä kaupungin bussilla. Onneksi omistan bussikortin, sillä bussin vaihtaminen muuten on hankalaa ja hinnat korkeita.

Bussiaikataulut on tarkoituksella suunniteltu hyvin nopeiksi juuri siksi, ettei mikään bussi vain tulisi etuajassa. Aikatauluissakin pitäisi lukea: "ohitusaika, jota ennen bussi ei ohita pysäkkiä" :) Ja muutenkin, kuka sitä oikeasti voi arvioida kuinka paljon porukkaa bussiin tulee minäkin päivänä?

Tuosta ajoissa olemisesta vielä: Paunun aikatauluissa siis on kaksi aikaa, lähtöaika ja toinen lähtöaika, jolloin bussi jatkaa eteenpän. (Esim. Kangasalalta Tampereelle ja Tampereelta Nokialle). Nämä ovat periaatteessa "ohjeellisia aikoja, jota ennen bussi ei ohita pysäkkiä". Kumpa vain olisivatkin niitä poikekuksetta. On sanoinkuvaamattoman ärsyttävää myöhästyä bussista sen takia, että se on lähtenyt minuutin tai kaksi etuajassa, kun tulee suoraan jostakin kiireellä. Toki Paunulaiset myös myöhästelevät, ja olen todistanut pari kertaa, jolloin bussi ei ole tullut ollenkaan. Kuten jo joku sanoi, parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

En siis erityisemmin pidä minulle tarjolla olevasta joukkoliikenteestä, mutta on se parempi kuin ei mitään. Aion kyllä ajokortin hankkia heti, kun saan. Onneksi siihen ei ole enää kauan. Toki kannatan joukkoliikennettä sen ympäristöystävällisyyden vuoksi, mutta parannettavaa olisi runsaasti. (Tulipa pitkä ja negatiivinen juttu. Mameha kiittää ja kumartaa.)

// Korjasin pari kirjoitusvirhettä selkeyden vuoksi :)
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 08, 2010, 16:27:09 kirjoittanut Mameha »
Wow! We're identical!

Poissa Ria

• Haaveilija
  • Aurori
  • *
  • Pottermore: YewCharm170
« Vastaus #16 : Syyskuu 12, 2010, 19:49:24 »
Itse käytän busseja todella paljon. Kouluun kun on matkaa 45minuuttia ja se siis sijaitsee aivan toisella puolella kaupunkia. Asun siis Tampereella ja täällä on mielestäni todellä hyvät bussiyhteydet kaikkialle.

Koko peruskouluni olen mennyt pyörällä tai kävellen, enkä juurikaan silloin käyttänyt koulumatkoihin bussia kun sen verran lähellä asuin (vuoden asuin n. 2.5kim-3km päästä koulusta mutta silloinkin menin aina pyörällä). Tottakai aina kaupungille mentäessä käytin bussia. Olen itseasiassa koko ikäni käyttänyt aika aktiivisesti bussia. Tämä johtuu siitä, että kumpikin vahemmistani on bussikuskeja joten bussimatkat kaupunkiin on taittunut halvemmalla bussilla, kun heidän ei tarvitse maksaa bussilla kulkemisesta ollenkaan. Tunnen siis aikalailla hyvin Tampereelta päin bussireittejä ja jos en tunne, niin onneksi on vanhemmat joilta voi kysyä, ettei tarvitse arvuutella, että missä pysäkillä jää :)

Nyt lukioaikana joudun kulkemaan bussilla, sillä todellakin kouluni on kaupungin toisella puolella. Onneksi nykyään on kuukausikortit joiden kanssa matkustaminen tulee paljon halvemmaksi kuin kertamaksulla.
Ja niinkuin Giladra ainakin tuolla taisi sanoakin niin Tampereella bussit menee parhaimmassa tapauksessa 10 minuutin välein. Itse, kun joudun vaihtamaan koulumatkallani bussia on tämä todellakin hyvä asia. Lähden kouluun yleensä 7.50 lähtevällä bussilla kotoa ja keskustorilla vaihdan sitten heti seuraavaan bussiin joka menee aina 10 minuutin välein aamulla. Tämä on todella kätevä, koska ainakin välillä talvisin bussit myöhästelevät (vielä enemmän nyt kun on kamalasti tietöitä) niin kerkeää hyvin kouluun (kaupungista koululleni menee n. 10 min.). Viimeisin bussi millä koululleni kerkeän lähtee 20 vaille 8 aamulla ja yleensä kerkeän vielä kahteen edelliseen bussiinkin. Tosin koulusta kotiin päin bussit eivät ikinä tunnu menevän kohdalleen. Yleensä kun pääsen koululta keskustorille seuraava bussi on jo mennyt ja joudun odottamaan sitä n.15 min. No, ei se paha aika todellakaan ole kun kauppojakin on siinä heti vieressä, mutta talven pakkasilla ei hirveästi houkuta jäädä viideksitoista minuutiksi odottelemaan linja-autoa.
Onneksi nyt sitten ensi vuonna kun pääsen autokoulun aloittamaan ja ajamaan kortin (saisin kyllä aloittaa jo...) joten pääsisin sitten luultavasti autollakin menemään kouluun.

Mutta sitten vielä muista julkisista. Ratikoita ja metroja täällä ei ole joten en ole niitä pahemmin käyttänyt kuin muutaman kerran Helsingissä. Juniakin käytän aika harvoin, mutta ne ovat kyllä todella hyviä kulkuvälineitä pidemmille matkoille. En juurikaan kulje pidempiä kaupungista toiseen meneviä matkojani bussilla vaan juuri junalla, koska se on usein halvempi ja nopeampi. Esimerkiksi viime vuonna vuotisnäytökseen Helsinkiin tulin täältä Tampereelta ja matka kävi helposti ja nopeasti. Ei ollut mitään vaihtoja välissä ja hintakin oli aika lailla kohtuullinen (vähän alle 30e yhteensä). Nyt kun olen 17 vuotias junalla matkustaminen tulisi todella kalliiksi (esim. Tampere-Helsinki meno-paluu olisi hieman alle 60e), mutta onneksi omistan lukiolaisten liiton opiskelijakortin, millä saan 50% alennusta eli pääsen matkustamaan nuorten (vai onko se lapsen?) hinnalla.

Eli lyhyesti sanottuna olen tyytyväinen julkiseen liikenteeseen, mutta minusta matkustaminen voisi olla hieman halvempaa. Esim. juuri vähän aikaa sitten nostettiin taas aikuisten kertamaksun hintaa eli se on Tampereella nykyään 2.50e, mikä on mielestäni kallis kun ajattelee, että lähtee shoppailemaan kaupungille ja maksaa ensin 2.50e kaupunkiin ja saman takaisin ja maksaa siis yhteensä 5e, siitä että on päässyt hetkeksi kaupungille. Entinen 2e aikuisten kertamaksu oli mielestäni paljon parempi ja säästäisi siinä jo euron kaupunkireissusta ja jos miettii että kerran viikossa säästäisi tuon euron niin kyllä se sitten taas loppupeleissä olisi paljon rahaa... (ja ajatelkaa sitä vielä markkoina! Joo, olin ensimmäisellä luokalla kun markat vaihtuivat mutta silti ajattelen "kalliita" asioita markkoina :D)

Poissa azze

• Pää pilvissä
  • Vuotislainen
    • Facebook
« Vastaus #17 : Syyskuu 15, 2010, 20:27:27 »
Julkista liikennettä (busseja) käytän josksus kun on kylmä tai en jaksa kävellä harkkoihin tai sataa, junia käytän yleesä vain miitteihin tulemisessa, sillä muut matkat teen yleensä perheen kanssa autolla.

Täällä bussit liikkuvat ihan hyvin aikataulun mukaan :>
Siperia opettaa, niin minäkin
Lukekaas mun blogia tai kattelkaas mun kuvia tai siis ei kuvia MUSTA vaan mun ottamia kuvia

Poissa AIV-rehu

• Lupus Tigris
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Apulannan kasvattama
  • Pottermore: FeatherProphecy121
« Vastaus #18 : Syyskuu 20, 2010, 23:23:39 »
Miten en ole vielä kirjottanut tähän. Aika korjata asia. :)

En käytä julkisia päivittäin, mutta useita kertoja kuussa kuitenkin. Ajokorttia en omista, joten kaikki kävely/pyöräilymatkaa pidemmät matkat kuljen bussilla tai muiden kyydillä. Poikaystäväni luo kuljen välillä pyörällä, mutta säästä ja muista olosuhteista riippuen välillä bussilla. Talvella varmasti enemmän bussia käyttäen. Myös kaikki Turun keskustaan suunnatut matkat kuljen bussilla. Toisinaan kuljen myös Lahteen bussilla. Helsingissä ja Tampereella olen käynyt joitakin kertoja miiteissä ym. Nämä matkat olen kulkenut junilla. Junat on busseja huomattavasti nopeampia. Hinnassa ei taida suurta eroa olla. Lahtimatkoilla suosin busseja, sillä hinta ja matkustusaika on suunnilleen samat. Bussista ja junasta riippuen bussilla saattaa päästä jopa nopeammin, mutta bussissa hyvänä puolena: ei tarvitse vaihtaa, junalla mennessä tarvitsisi.

Julkisen liikenteen hyvinä puolina on ympäristöystävällisyys ja halpuus. Juna ja bussiliput on kylläkin aika riistohintaisia aikuisen hinnalla. -.- Mutta on se kuitenkin, siinä määrin kuin itse käytän, halvempaa kuin ajokortin ja auton hankinta ja ylläpito. Lähiliikenteen hinnat eivät ole aivan niin riistohintaisia, mutta melko korkeita nekin. Turun sisäisessä liikenteessä bussilippu oli ainakin ennen veron nousua 2,5 euroa. Nyt varmaan enemmän... Sillä voi vaihtaa bussia kahden tunnin ajan. Vaihtomahdollisuudesta huolimatta tuo on aika iso hinta. Minulla on sitä helpottamassa bussikortti eli pääsen kulkemaan melko halvalla. Turusta Raisioon maksaakin jo 3,30 ja siinä ei käy kortti. Vaihtomahdollisuutta ei myöskään ole, kun kyseessä on kilometritaksa. Toisinaan kuljen kortilla rajalle ja kävelen siitä kotiin. Saa hieman liikuntaa, mutta matka ei ole hirvittävän pitkä. ;) Ilman kortteja ja rajalle kävelyä esimerkiksi poikaystäväni luona käynti maksaisi noilla hinnoilla lähemmäs 12 euroa. Ei oikein kuulosta hyvältä hinnalta. Onneksi on kortit ja pyörä.

Asun siis Raisiossa ja täältä kulkee arkipäivinä bussi Turkuun n. 10 minuutin välein. Tai no, todellisuudessa 1-20 minuutin välein. Ne nimittäin lähtevät naapurikunnasta Naantalista ja välillä joku bussi on saanut edellä menneen bussin melkein kiinni Raision kohdalla. Ja seuraava taas tulee hieman hitaammin 15-20 minuutin päästä. Tuosta huolimatta täältä pääsee ihan mukavasti Turkuun. Menee vaan pysäkille niin (yleensä) kymmenen minuutin sisään tulee bussi. :) Turun bussit kulkee havaintojeni mukaan ihan mukavasti aikataulussa. Junien aikataulussa pysyminen sitten onkin välillä vähän arpapeliä. Matkustaessa pitää muistaa VR-lisä. Eli saattaa joutua odottamaan jopa yli tunnin asemalla myöhässä tulevaa junaa. :<
Draco dormiens numquam titillandus.
Jos jokin voi mennä pieleen, se menee pieleen.
Psykiatrisia toimia, jotka oman kokemuksen kautta täysin aukee -Apulanta

Poissa Carlos

• Vuotislainen
    • LiveJournal
« Vastaus #19 : Syyskuu 26, 2010, 19:29:54 »
Kuljen työmatkani Leppävaaran ja Helsingin välillä, joten junaa tulee käytettyä jatkuvasti. Kävelymatkaa asemalle on jonkin verran, mutta siinä tulee sopivasti päivittäistä liikuntaa. Työmatkan osalta olen hyvinkin tyytyväinen julkiseen liikenteeseen. Kotoa asemalle voisi tosin päästä paremminkin. Nyt ongelmana on se, että vaikka ratikalla pääsee reitin puolesta oikein hyvin, niin aikataulujen yhteensopivuus ja luotettavuus ovat ongelmia. Kävellen pystyn suunnittelemaan matkan minuutin tarkkuudella, ratikan kanssa ei valitettavasti pysty samaan. Toisaalta se ei nopeuta matkaa kuin muutamalla minuutilla vaikka kaikki osuisi kohdalleen, joten ei ihan kamalasti harmita. Muuten en käytä julkisia kuin satunnaisesti, koska keskustassa pystyy hyvin liikkumaan kävellen.
Ylipäänsä kannatan kovasti kaikkea raideliikennettä. Kaupungissa metro on ylivoimaisesti paras kulkuväline, valitettavasti Helsingissä metrolla ei pääse moneenkaan paikkaan. Lähijunat ainakin Espoon suuntaan sopivat myös hyvin ja vuorotiheys on yleensä riittävä. Ratikat ovat sen sijaan usein turhan hitaita. Pitemmät matkat suurempien kaupunkien välillä kuljen mieluiten junalla jos vain mahdollista. Raideliikenteessä pidän ennakoitavuudesta, selkeydestä, nopeudesta ja tilavuudesta. Vaikka junien myöhästelystä on kirjoitettu paljon, niin bussitkaan eivät ole erityisen luotettavia. Samanlaisia myöhästymissumia ei toki tule, mutta ainakin junan myöhästymisestä tietää. Bussi voi sen sijaan olla kymmenen minuuttia myöhässä eikä voi tehdä muuta kuin odottaa ja toivoa, että bussi ilmestyy joskus. Bussien vuorotiheydet ovat myös melkein aina liian harvoja. Julkinen liikenne toimii hyvin silloin kun pysäkille voi mennä tarkistamatta etukäteen milloin vuoro lähtee. Lisäksi ne ovat yleensä onnettoman ahtaita ja muutenkin epämukavia.
Valitettavasti Suomen kokoiseen maahan ei voida luoda kovin kattavaa julkista liikennettä ilman huomattavia valtion tukia. Mitä pienempiin kaupunkeihin ja kauemmas Helsingistä mennään, sitä huonommaksi tilanne yleensä menee. Missä tahansa muualla asuessa käyttäisin todennäköisesti autoa pääasiallisena liikkumisvälineenä. On minulla nytkin oma auto, mutta sillä ei tule juurikaan ajettua.

Poissa Bloody Princess

• Vuotislainen
« Vastaus #20 : Elokuu 09, 2012, 21:39:47 »
*nostaa topicin harteilleen*

Minun on myönnettävä, että käytän julkista liikennettä suhteellisen harvoin. Minua on kuskattu henkilöautolla ties mihinkin koko elämäni ajan. Ei kuitenkaan täysin syyttä, sillä esim. omalla kyydillä toteutuneet koulumatkat ovat pitkälti seurausta siitä, että isäni työt alkavat usein samoihin aikoihin kuin minun tai siskoni, taannoin myös veljeni, oppitunnit. Ala-asteemme ei ollut aivan reitin varrella, mutta kummankin nykyinen koulu sijaitsee keskustassa kuten isukin työpaikkakin. Alakoulun neljällä ensimmäisellä luokalla olisi ollut "coolia" tulla kouluun bussilla (kyllä, se oli kyläkoulu), myöhemmillä luokilla taas pyörällä tai kävellen, minkä vuoksi olisin usein tahtonut tehdä kuten kaverinikin. :') Pääsin aina välillä kotiin bussilla tai pyörällä, mutten koskaan kouluun. Koska aamut.

Asun 10 kilometrin päässä keskustasta, mikä on pääsyy sille, että minua on kuljeteltu vaikkapa nyt sinne. Koulumatkoista kerroinkin, mutta myös muinaiset harrastuskyydit oli ehdottomasti kätevintä järjestää kotijoukkojen puolesta. Siitä voisin kerätä pientä syntiä, että minut heitetään keskustaan aina kun minulla on randomeja asioita sinne, vaikka voisin mennä bussillakin. Vuoroja menee kuitenkin vähän epäedullisiin aikoihin, ja niin. Tällaisen matkan päässä asuvina on totuttu henkilöautoiluun, mikä on rehellisesti sanottuna aikamoinen harmi näin julkista liikennettä kannattavan puolesta.

Busseja on siis tullut käytettyä lähinnä koulun retkien tai leirikeskuksille matkaamisen puolesta, harvoin muissakin tapauksissa. Junat ovat lähellä sydäntäni, vaikka myös linja-autoissa onpi tunnelmaa... Junailen (:'D) normaalisti Helsinkiin tai Lahteen, yleensä miittien tai muiden vastaavien tapahtumien vuoksi. Lahteen on kyllä tullut miittimatkailtua autokyydilläkin, mutta ei ainoastaan minun tähteni! Ainakin äitini pitää muissa kaupungeissa vierailusta (isästä ja siskosta en tiedä, mutta heidätkin houkutellaan toisinaan mukaan) ja lähtee ihan mielellään shoppailureissulle samaa matkaa, kun vain mahdollista. Lappeenrantaan minut on heitetty aina omalla autolla, eipä se kovin kaukana olekaan. Köh.

Pidän julkisista kulkuneuvoista, koska niillä matkustaminen on mukavaa, niissä on täysin oma fiiliksensä (junat <3) ja ne ovat ennen kaikkea huomattavasti ympäristöystävällisempiä kuin se vaihtoehto, että vaikkapa bussi- tai junalastillinen ihmisiä suuntaisi määränpäähänsä henkilöautolla. Junatkaan kun eivät saastuta periaatteessa lainkaan. Luontoystävällisyys on omalla kohdallani vähän kyseenalainen juttu, kun kerran liikennöin junalla tai bussilla kovin harvoin, mutta kyllä, suosisin joukkoliikennettä erittäin mieluusti useamminkin. Älkää pilatko kauniita ajatuksiani kutistuvista hiilijalanjäljistä. Vielä minä isona...

Itselläni ei ole liiemmin huonoja kokemuksia busseista tai junista (minun on tunnustettava, etten ole koskaan liikennöinyt raitiovaunulla tai Helsingin metrolla), vaikka ainakin VR tuntuukin haalivan negatiivisia kommentteja. Se on mielestäni sääli, sillä minulla on siitä vain hyviä kokemuksia. Yleinen viihtyvyys ja henkilökunnan mukavuus ovat olleet huippuluokkaa. Olen matkustanut junalla lukuisia kertoja, monesti myös talvella, eikä juna ole ollut kuin kerran merkittävästi myöhässä aikataulusta. Toki ymmärrän sen, että mitä useammin junilla liikkuu, sitä useammin on mahdollista, että niitä pahoja myöhästelyjä tulee, eikä töistä tai tärkeistä tapaamisista parane myöhästellä. Busseista minulla ei taida olla valittamista.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 09, 2012, 23:22:07 kirjoittanut Bloody Princess »

Poissa Sateenropina

• Vuotislainen
  • Pottermore: AvisErised8561
« Vastaus #21 : Elokuu 09, 2012, 22:20:04 »
Käytän julkista liikennettä melko usein, mutten kuitenkaan päivittäin tai edes viikoittain. Menen junalla ehkä useammin kuin bussilla, koska bussissa tulee melko usein paha olo. Lisäksi ehkä yleisin julkisilla kulkemani matka, kotoani (Länsi-Vantaalta) Helsinkiin, on junalla nopeampi kuin bussilla, joka mutkittelee ja pysähtelee matkalla paljon enemmän kuin juna. Kouluun menen kävellen, se on puolen kilometrin päässä kotoani eikä olisi mitään järkeä maksaa niin lyhyestä matkasta joka päivä. Sitä paitsi kävely on terveellistä ja lähin juna-asema on yhtä kaukana kuin koulukin. Pidempiä matkoja matkustelen silloin tällöin.

Minäkään en ole erityisemmin huonoja kokemuksia junista tai busseista saanut, en ainakaan aikataulujen suhteen. Vanhojen lähijunien penkeissä ja lattioilla on usein tahroja joista en halua tietääkään mitä ne ovat, mutta ei niistä oikein voi henkilökuntaakaan syyttää. Kaukojunat ja uudemmat lähijunat sen sijaan ovat huomattavasti siistimpiä.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 13, 2013, 12:40:09 kirjoittanut Sateenropina »

Poissa Dewie

• Vuotislainen
  • Pottermore: HazelNight86
« Vastaus #22 : Elokuu 09, 2012, 23:28:08 »
Itse olen ahkera junan käyttäjä, varsinkin näin opiskeluaikoina sujahdan vkloppuisin junalla kotiin. Opiskelen Seinäjoella ja siellä en käytä julkisia, koska ne on suoraan sanoen ihan pepusta. Mistään ei löydy kunnon aikatauluja saati reittejä. Aluksi asuin opiskelijakämpässä koulun vieressä joten silloin tuli käveltyä kouluun ja keskustaan. Nyt asun 6km päässä joten käytän autoa. Olen sen verran hienohelma, etten tykkää pyöräillä esim kouluun, sille siinä hikoaa ja minua ällöttää olla hikinen varsinkin ihmisten ilmoilla.

Nyt asun syksyn kotikotona ja käyn työharjoittelussa Tampereella. Minulla on täällä autoni sekä bussikortti. Vaihtelen niiden kahden välillä fiiliksen mukaan. Autoa käytän osittain sen takia ettei tarvitse nousta niin aikaisin, lisäki matka HML-TRE on nopea ja pelkkää moottoritietä. Ekan työharjoittelun tein Helsingissä ja sinne kuljin pelkästään junalla ja ratikalla. Käytin siis HML-HKI välillä junaa sekä myös lähiliikenteen junia, kun menin kummisedälle.

Tykkään käyttää julkisia ja käytän niitä etenkin, jos niillä on helpompi kulkea. Esim Helsingissä on helpompi mennä junalla/ratikalla niin ei tartte miettiä parkkipaikkaa. Toivon, että tulevaisuus veisi minut sellaiseen kaupunkiin, jossa on toimiva ja selkeä julkinen liikenne, jolloin voisimme avomiehen kanssa kenties luopua toisesta autosta.

Julkisissa minua ärsyttää eniten talvinen VR. Tarvitseeko siitä edes kertoa?! Hemmetin kivaa soittaa pomolle, että oon kyllä tulossa, mutta juna on yli tunnin myöhässä. Muuten minulla ei ole mitään pahaa sanottavaa, kohtaamani kuskit ja konnarit ovat olleet mukavia ja avuliaita :)

Tuntuu, että kirjotin tosi tökkösuomea, pahoitteluni, olen väsynyt :D
Olen esihistoriallinen käärme joka ulvoo ja murisee! -Pikku Myy-

Poissa Ruiskaunokki

• Vuotislainen
« Vastaus #23 : Elokuu 10, 2012, 23:12:24 »
En ole enää yli viiteen vuoteen käyttänyt julkista liikennettä säännöllisesti. Ennen sitä kuljin lukioon ja yläasteelle bussilla tuon parinkymmenen kilometrin matkan, kun bussiaikataulut olivat siihen aika hyvin suunniteltu (yksi bussi per tunti :D). Viimeiset puolitoista vuotta olen vuorotyöläisenä ajellut töihin yksin henkilöautolla, sillä julkisilla kulkeminen ei ole mitenkään mahdollista (työvuoro aamuisin alkaa kuudelta ja kotikulmillani päivän ensimmäinen bussi kulkee vasta seitsemän jälkeen, hoho) ja vaikka vuoroja olisikin, joutuisin tekemään ties kuinka monta bussin vaihtoa matkan aikana. Mulla on siis hyvä syy olla käyttämättä julkisia töissä käydessäni. Tosin välillä tuo matka alkaa tympimään, kun sellaiset 50 minuuttia menee "hukkaan" kun joutuu keskittymään vain ajamiseen. Junalla tai bussilla matkustettaessa tuon ajan voisi käyttää tehokkaasti lukemiseen/nukkumiseen.

Lontoossa/Pariisissa/Berliinissä käyneenä olen tykästynyt metroihin. Edellä mainittuihin kaupunkeihin verrattuna Helsinki on suorastaan tuppukylä metrolinjojen kattavuutta tarkasteltaessa. Ehkä metrot ovat suurkaupunkien merkkejä, mutta Helsingissä taitaa maanpäällinen julkinen liikenne kuitenkin toimia vielä hyvin kun tätä ruuhkaa on vähän eri tavalla täällä päin. :D Suomessa kuitenkin perinteisesti välimatkat ovat pitkiä ja ainakin mulle autokoulun käyminen oli oletusarvoista. Ties kuinka paljon enemmän vanhempani olisivat joutuneet minua ja sisaruksiani kuljettamaan harrastuksiin ja muihin menoihin jos kukaan meistä ei olisi korttia hankkinut. En ole ikinä asunut paikassa, jossa pärjäisin täysin autotta, se on sula mahdottomuus vielä niin kauan, kun en asu ja ole töissä pääradan varressa tai aivan bussilinjojen vieressä sopivan välimatkan päässä.

Poissa vellamo

• Puolihahmo
  • Vuotislainen
« Vastaus #24 : Elokuu 22, 2012, 12:39:08 »
Käytän julkisia tosi paljon. Meillä ei periaatteellisista syistä ole autoa eikä tule olemaankaan. Tietenkin se on hyvä huudella, kun asutaan kaupungissa hyvien yhteyksien äärellä. Tai no hyvien ja hyvien... No joo. Käytän enimmäkseen junaa tai bussia, riippuen siitä minne olen matkalla. Työmatkat taitetaan bussilla ja se kestää ja kestää... Autolla saman matkan ajaisi vartissa ja minä kökötän bussissa kolme varttia. Tylsäähän se on, mutta ei voi mitään. Olen kuitenkin iloinen siitä, että nykyään pääsen yhdellä bussilla, vaikka matka kestääkin hiukan pidempään. Aiemmin jouduin kulkemaan joskus kolmellakin bussilla. Juuri tuo vaihtaminen onkin ärsyttävintä joukkoliikenteessä, olisi kiva päästä samalla kulkuneuvolla paikasta A paikkaan B. Mutta en valita. Vuorotyö tuo tietenkin oman haasteensa julkisilla kulkemiseen, mutta on se osittain omasta asenteestakin kiinni, että kokeeko julkisilla liikkumisen kauhean hankalaksi vai ei.

Tykkään enemmän matkustaa junalla, koska kärsin matkapahoinvoinnista, mutta silti kuljen enemmän bussilla, koska junalla ei nyt vaan pääse joka paikkaan. Kaahailevat/äkkijarruttelevat bussikuskit ovatkin painajaiseni, valitettavasti joudun elämään tätä painajaista aika usein :/

Kuljetaan junalla/bussilla niin moneen paikkaan kuin mahdollista. Oikeastaan nykyään tulee istuttua auton kyydissä vain silloin, kun menemme käymään vanhemmillani, koska sinne ei pääse julkisilla perille asti. Monet löivät suorastaan vetoa, että hankimme auton perhekoon kasvettua, mutta edelleenkin olen sitä mieltä, että myös pienen lapsen kanssa voi matkustaa julkisilla pitkiäkin matkoja, enemmän se on omasta asenteesta kiinni. En kuitenkaan ole mikään fanaattinen henkilöautoilun vastustaja, tiedän ja ymmärrän, että on paikkoja, joissa oma auto on välttämätön. Omaa autoa minulla ei kuitenkaan koskaan ole ollut (vaikka ajokortti onkin), mutta yhdessä vaiheessa ajoin autolla aika paljonkin, koska Suomessa tosiaan on paikkoja, joissa ei julkista liikennettä juurikaan ole.  Ja esim. itsekin kulkisin mieluusti vaikkapa kimppakyydillä töihin, jos vaan olisi yhtään sama työmatka työkavereiden kanssa. Mutta niin kauan, kun asumme hyvien yhteyksien päässä, en näe mitään syytä hankkia omaa autoa.
Huomenta maailma.