Kirjoittaja Aihe: Secret Window  (Luettu 646 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Bloody Princess

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
Secret Window
« : Helmikuu 28, 2010, 23:14:57 »
Secret Window (2004)
Ohjaaja: David Koepp
Pääosissa: Johnny Depp ja John Turturro
Ikäraja: K-13

Elokuva perustuu Stephen Kingin kirjaan Secret Window, Secret Garden, ja käsikirjoituksen on laatinut elokuvan ohjaajanakin toimiva David Koepp. Elokuva kertoo kirjailija Mort Raineystä, jota salaperäinen John Shooter syyttää oman kirjansa plagioinnista. Mort ei muista lukeneensa kyseistä kirjaa, mutta saadessaan käsikirjoituksen luettavakseen hän joutuu toteamaan, että teksti on kummassakin teoksessa täysin sama... Loppua lukuunottamatta. Rainey yrittää saada Shooterin vakuuttuneeksi siitä, että hänen tarinansa on julkaistu aiemmin. Shooter uhkaa Raineytä toteamalla, että jollei tapahtumille löydy ratkaisua, riita ei pääty ennen kuin edes toinen heistä pääsee hengestään. Rainey saa kolme päivää aikaa etsiä vuosia sitten lehdessä julkaistu teoksensa ja toimittaa se Shooterille.
Syytös aloittaa tapahtumien kierteen, joka ei ota katketakseen. Kaiken lisäksi jupakkaan joutuvat mukaan Raineyn (entinen) vaimo, hänen miehensä, kaupungin poliisi ja Raineyn lähistöllä asuva naapuri.
Kuinka loppujen lopuksi käy? Kenelle tapahtuu, ja mitä? Kuka salaperäinen Shooter oikeastaan on ja kenen toimesta hän toimii?

Itse voin sanoa pitäneeni tätä elokuvaa hyvänä, mutta en spoilaa tarkemmin etten pilaa muiden katsomiskokemusta. ^^ Tyyliltään elokuva on luultavasti jännäri. Mitä muuta tähän voi sanoa? Kannattaa katsoa kyseinen elokuva, ja kaikki jotka sen ovat nähneet, rohkeasti vain keskustelemaan! ^^

-Bloody Princess

Poissa Toujours pur

• jääauringon pilkahdus
  • Vuotislainen
    • My life
  • Pottermore: NightCentaur152
  • Tupa: Luihuinen
Vs: Secret Window
« Vastaus #1 : Helmikuu 28, 2010, 23:29:25 »
Minä pidän myös kyseisestä elokuvasta. Kingin kirjoista/novelleista tehdyt elokuvat ovat yleensä hyviä ja tämä ainakin on onnistunut. Johnny Depp pääosassa sopii kuin nakutettu. Taatua laatua herralta. Elokuva oli mielenkiintoinen, yllättävä. Varsinkin loppu kuten yleensäkin Kingiltä (eikä kukaan osaa arvata tämän olevan toinen lempikirjailijoistani, eihän). Mielestäni yllättävää oli, ettei King itse ole osallistunut elokuvan tekoon vaan myynyt oikeudet. Yleensähän kyseinen herra osallistuu elokuviensa filmatisointiin ja saattaa näkyä jossain pienessä roolissa taustalla. Hyvä vai huono asia, en oikein osaa sanoa.

Koepp on hyvä ohjaaja, melkein loistava. Hänen totuttuun tasoonsa nähden elokuva ei ole niin hyvä kuin olettaisi. Mikä tietenkin on harmi, koska alkuperäinen teksti olisi ansainnut samaa tasoa olevan filmatisoinnin kuin esimerkiksi Spider man.

Mutta anyway hyvä ja katsottavan arvoinen leffa.
Japanilaiset hymyilevät paljon ja tekevät paljon itsemurhia. Hymyllä peitetään suru. :)
Camera and I.

Poissa Zenzibar

• Pelastaja katsoi profiiliaan ja läikytti teetä pöydälle
  • Aurori
  • *
  • jouluinen-eskapisti-merirosvo-vampyyri-söpö-skotti
    • Home sweet home
  • Pottermore: BloodNight6399
« Vastaus #2 : Maaliskuu 01, 2010, 08:17:44 »
Kun kuulin leffasta ekaa kertaa, juoni kuulosti aika tylsältä. Sitten kuulin että sen pääosassa on Johnny Depp ja olin myyty :'D Ensimmäisellä katselukerralla elokuva oli todella hyvä, eikä loppua todellakaan osannut odottaa. Johnny veti man osansa jälleen kerran loistavasti ja elokuva oli osittain hauskakin.

Heti ensimmäiseksi en olisi kyllä arvannut sitä Kingin leffaksi, tosin yllättävä loppu sopii Kingin tyyliin. Toisella katselukerralla kun keskittyi hiukan syvemmin yksityiskohtiin, Kingin hienovaraiset piirteet pitää lukija/katsoja koukussa tulivat kyllä osittain esille.
Turturron roolisuoritus jäi vähän laimeaksi, etenkin Johnnyn rinnalla. Muutenkinhan henkilö oli vähän sivussa siinä, mutta silti olisin kaivannut siihen hahmoon edes jotain muuta.

Katsomisen arvoinen leffa, jonka loppu varmasti yllättää! Erityisesti Depp -faneille suositeltava :)
"You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it." -Robin Williams

Poissa Candily

• Vuotislainen
« Vastaus #3 : Kesäkuu 10, 2010, 16:12:26 »
Katsoin tämän elokuvan kahdesta syystä; sen takia, että olen lukenut tuon kyseisen novellin (joka löytyy kirjasta Sydänyö) ja koska siinä on Johnny Depp, joka oli varsin hyvännäköinen tässä. ;) *hiihihihi*

Elokuva oli ihan hyvä sinänsä, varsinkin jos ei ole lukenut alkuperäistä novellia, jolloin ei tarvitse miettiä, että mitkä asiat ovat väärin. Tarpeeksi jännittävä ainakin oli, ikärajaan sopivasti ei näytetty tappamisia kunnolla. (muuten, minulla on tämä videolla ja siinä sen ikäraja on K11...?) Ja en minäkään olisi tiennyt tämän olevan Kingin novellin pohjalta tehty ellen olisi lukenut sitä.

Tämä seurasi melko hyvin kirjan tapahtumia muutamia asioita *joita en kaikkia viitsi sanoa* lukuunottamatta, (anteeksi, on vaan pakko...) nimittäin Mortilla oli kirjassa kissa nimeltä Bump eikä koiraa nimeltä Chico. No, sehän nyt on vielä pikkujuttu, mutta... Shooterin ja Mortin tarinoiden nimet olivat väärinpäin, Shooterin tarinan nimi oli kirjassa Salainen ikkuna, salainen puutarha ja Mortin tarinan nimi Kylvön aika eikä toisinpäin. Lisäksi loppu oli aikalailla vääränlainen, sillä
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)
Mutta sanoisin, että elokuvan loppu oli jopa parempi kuin kirjassa... :D
Paradise comes at a price
That I am not prepared to pay
What were we built for?
Will someone tell me please

Poissa Bloody Princess

• Vuotislainen
« Vastaus #4 : Kesäkuu 10, 2010, 21:32:13 »
Lainaus
(muuten, minulla on tämä videolla ja siinä sen ikäraja on K11...?)

Kyseisen elokuvan ikäraja nähtävästi vaihtelee jonkin verran eri maiden käytäntöjen ja julkaisijan mukaan, mutta virallisten sivujen mukaan se on K13. CDON.com näyttää nostavan rajan jopa viiteentoista, joten ei tuosta oikein varmaa tietoa saa. Elokuvan valmistusmaassa sitä levitetään PG-13 -rajaisena, joten Suomessa se on jossakin saatettu laskea yhteentoista, ainakin osa Pottereistakin on saanut Suomessa parin vuoden laskun. Koska tämän elokuvan ikäraja näyttää vaihtelevan noinkin suuresti (K11-K15) sen voidaan sanoa olevan K13, virallinen vahvistus huomioon otettuna. ^^

-Bloody Princess

Poissa Ana

• Vuotislainen
« Vastaus #5 : Heinäkuu 07, 2015, 13:39:09 »
Olen nähnyt monesti elokuvan mutta en ole lukenut Kingin alkuperäistekstiä. Tämä oli ihan ok leffa, ei liian huono mutta ei erityisen hyväkään. Minulla oli aikoinaan se DVD, jolloin ikäraja oli k11. En nyt muista esitettiinkö tätä Suomen elokuvateattereissa ollenkaan (?) mutta kolmen vuoden ikärajajouston vuoksi tätä saisi katsoa elokuvateatterissa aikuisen kanssa 8 v. lapsi. Mielestäni erikoista, koska Salainen ikkuna on väkivaltainen ja kuvailee mielen järkkymistä.
Don't blink. Blink and you're dead.