Kirjoittaja Aihe: Keplo Leutokalma - trilogia  (Luettu 3163 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Hämppyli

• Näsäviisas-
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
Keplo Leutokalma - trilogia
« : Joulukuu 12, 2009, 12:25:41 »
Kyseessä on Derek Landyn kirjoittama kirjasarja, jonka kaksi ensimmäistä osaa on käännetty suomeksi ja kolmannen osan suomennos ilmestyy ensi vuoden tammikuun 19 päivä.
Ensimmäinen kirja alkaa bestseller kirjailija Gordon Endgleyn kuolemalla. Hänen veljentyttärensä Stephanie perii hänen talonsa ja tekijäinoikeuspalkkiot. Ollessaan yötä Gordonin talossa hänen kimppuunsa hyökätään, mutta Gordonin vanha ystävä Keplo Leutokalma pelastaa hänet, mutta taistelun tiimellyksessä hän paljastuu pelkäksi luurangoksi. Stephanie saa tietää magian maailmasta, joka elää ihmisiltä salassa ja alkaa tutkia setänsä murhaa, jonka takana on Serpine, joka etsii muinaisten valtikkaa, jonka avulla hän aikoo palauttaa pahat Jumalat Kasvottomat takaisin maan päälle.
Toisessa kirjassa Paroni Kauna pakenee vankilasta ja aikoo kätyriensä Hämy vamppyyrin ja maanalla liikkumiseen kykenevän Hemo Globiinin kanssa herättää Groteskin henkiin. Groteski on Kasvottoman eloton ruumis, johon on yhdistetty monien muitten olentojen osia ja täysissä voimissaan se kykenee kutsumaan Kasvottomat takaisin.
Kolmannesta kirjasta on paljastettu sen verran, että telesiirtyjä maageja on alettu murhata ja Keplon ja Valkkyrian (Stephanie) on suojeltava poikaa joka osaa kyseisen taidon.

Sarjan kirjat ovat:
Keplo Leutokalma
Keplo Leutokalma: Leikkiä tulella
Keplo Leutokalma: Kasvottomat

Kirjasarja on minusta loistava. Kuvailu on toimivaa sekä onnistunutta ja juoni suorastaan mahtava. Kirjan parasta antia ovat Keplon vitsit ja huumori yleensä, joille ei voi kuin nauraa. Yksi mieleenpainuvimmista vitseistä sijoittui ensimmäisen kirjan lopputaisteluun, jossa Keplo ilkkuu, että Serpinellä on isot korvat. Myös toisen kirjan kohtaus jossa Keplo pitää puheen ennen taistelua on aivan mahtava. Juuri tällainen hermoja kutkuttava huumori, jota tarjoillaan kirjan läpi, onkin sen parhaimpia puolia. Ja mikä olisikaan parempi lukukokemus, kuin kirja, josta löytyy niin toimiva juoni, omaperäiset elementit, höystettynä juuri oikeanlaisella huumorilla. On lisäksi piristävää saada hieman pirteämpää ja hauskempaa fantasiaa näitten kaikkien elämää suurempien hyvä vs paha kertomusten keskellä. Pahisten näkökulmasta kuvatut kohtaukset ovat piristäviä ja juonta syventäviä. Ainoa miinus on Stephanie joka on todella ärsyttävä, mutta kokonaisuutena Keplo Leutokalma on paras kirjasarja ikinä!

« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 15, 2010, 21:17:41 kirjoittanut Hämppyli »
"If we're going to be damned, let's be damned for what we really are."

Captain Jean-Luc Picard

Scrooge

• Ankeuttaja
Vs: Keplo Leutokalma - trilogia
« Vastaus #1 : Joulukuu 16, 2009, 20:16:14 »
Tykkään tästä todella paljon. En olisi löytänyt sarjaa, ellei kaverini joskus kerran kirjastossa olisi osoittanut ykkösosan kantta tokaisten vitsillä "Scrooge, tossahan ois sulle sopiva kirja". Lausahdus johtui siitä, että kannessa oli ystävämme Keplo Leutokalma.
Keplo Leutokalma on ehdottomasti paras hahmo, hänen repliikkinsä ovat hauskoja, ja Derek Landy on lahjakas kirjailija.
Ai ihanaa! En tiennytkään, että kolmas osa ilmestyy ensi tammikuussa! Nytpä tiedän mihin säästän joululahjarahani :D
Stephanie on todellakin joskus aika ärsyttävä, mutta hän sopii jotenkin tarinaan, tai siis, olisi sinäänsä vähän tyhmää, jos yhtäkkiä bussista pompahtaisi Keplo Leutokalma. Pointtini oli siis se, että Landy oli kirjoittanut hienosti sen testamentinjako kohdan missä Leutokalma havannoidaan taiteellisesti.

Poissa Hämppyli

• Näsäviisas-
  • Vuotislainen
« Vastaus #2 : Tammikuu 16, 2010, 21:08:08 »
Ostin kolmannen osan tänään ja olen suorastaan ahmien saadut luettua sen kannesta kanteen juuri äsken pitäen vain muutamia taukoja! Myöhemmin olen varmaan eri mieltä, kun pahin huuma laskeutuu, mutta tällä hetkellä olen sitä mieltä, että kyseessä on sarjan paras kirja.
Loppu oli kyllä melkoinen sokki (en nyt paljasta tarkemmin) ja minä menetän hermoni, jos ei tule neljättä osaa! Ei siinä mitään, jos kirjan loppu jää vähän auki, mutta tuo olisi jo liikaa.
muoks. Huh, luin juuri netistä, että neljäs osa ilmestyy enkuksi tän vuoden puolessa välissä eli suomenkielinen versio ilmestynee aikaisintaan ensi vuonna.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 16, 2010, 21:19:52 kirjoittanut Hämppyli »

Captain Jean-Luc Picard

Poissa Bad Girl

• Rebel Yell
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Guilty 'til I'm proven innocent
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #3 : Helmikuu 07, 2010, 18:28:29 »
Awws, rakastan näitä!^^ Sain ensimmäisen osan joululahjaksi silloin kuin se ilmestyi, ja jäin heti koukkuun ja pahasti x) Nämä muuten ovat pelottavampia ja jännempiä kuin aluksi edes uskoisi :''D Ja ne kaikki nimet, ah!^^
 Kolmatta osaa odotin innolla, ja ärsytti älyttömästi kun en ikinä löytänyt sitä mistään. Kun viimein olin suurinpiirtein luopunut toivosta, niin mitäs käykään, astun kirjaston nuorten osastolle ja silmilleni pomppaa juuri se kauan ja hartaasti odotettu kolmas osa! Aloin eilen lukemaan sitä, ja luin koko päivän putkeen enkä pystynyt lopettamaan, kunnes tuli lähtö kaverille ja jäljelle jäi muutama kymmentä sivua :''D Ärsytti muuten aika paljon, halusin kovasti tietää miten se loppuu <: Tajusin muuten että Nightwishin musan soidessa taustalla tulee iha mahtava tunnelma ja pystyin elämään kirjassa mukana vielä paremmin^^ Niin mutta takaisin aiheeseen, menin aivan sekaisin saadessani tämän kolmannen osan loppuun,
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)
Kuolen jos neljättä osaa ei enää tule! ;__; Pakko saada neljäs osa! Tietääkö kukaan muu tulemmeko saamaan sellaista?

Kirjasarja on minusta loistava. Kuvailu on toimivaa sekä onnistunutta ja juoni suorastaan mahtava. Kirjan parasta antia ovat Keplon vitsit ja huumori yleensä, joille ei voi kuin nauraa. Yksi mieleenpainuvimmista vitseistä sijoittui ensimmäisen kirjan lopputaisteluun, jossa Keplo ilkkuu, että Serpinellä on isot korvat. Myös toisen kirjan kohtaus jossa Keplo pitää puheen ennen taistelua on aivan mahtava. Juuri tällainen hermoja kutkuttava huumori, jota tarjoillaan kirjan läpi, onkin sen parhaimpia puolia. Ja mikä olisikaan parempi lukukokemus, kuin kirja, josta löytyy niin toimiva juoni, omaperäiset elementit, höystettynä juuri oikeanlaisella huumorilla. On lisäksi piristävää saada hieman pirteämpää ja hauskempaa fantasiaa näitten kaikkien elämää suurempien hyvä vs paha kertomusten keskellä. Pahisten näkökulmasta kuvatut kohtaukset ovat piristäviä ja juonta syventäviä. Ainoa miinus on Stephanie joka on todella ärsyttävä, mutta kokonaisuutena Keplo Leutokalma on paras kirjasarja ikinä!
Tuota paremmin en itsekään osaisi sanoa!^^ Tosin Stephanie ärsytti minua lähinnä alussa, nykyisin hän ei sellaista enää minussa aiheuta :'> Mutta Keplo on ehdoton lempihahmoni!^^ Rakastan hänen huumoriaan ja.. siinä tyypissä vain on jotakin :''D Myös muut hahmot ova minusta erittäin hyvin toteutettu, ja tässä on myös se ettei heitä minusta voi jakaa ns. "hyviksiin" ja "pahiksiin", sillä en menisi sanomaan vaikkapa Keploa nyt aivan suoraan hyvikseksi ;'') Myös taistelukohtaukset on kuvailtu hienosti, niissä pystyy elämään täysillä mukana.

Tietääkö kukaan milloin elokuvan olisi tarkoitus ilmestyä? :p Jostakin syystä en tunnu löytävän netistä siihen mitään kunnon tietoa :/

- BG -
He kuuntelivat hevimetallia, se syövytti heidän aivonsa ja spraymaalattuaan koulujen seinät heidät kärrättiin mielisairaalaan !

Vuoden Luihuinen, kiitoksia äänestäjille <2 || Epäaktiivinen säännöllisen epäsäännöllisesti

Poissa Elva

• Vuotislainen
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #4 : Helmikuu 11, 2010, 14:34:31 »
Okei, ekan osan sain juuri luetuksi, koska eräs Bad Girl suositteli minulle sitä, joten lainasin sen (tai itseasiassa lainasin sen, koska kirjastossa ei ollut yksinkertaisesti mitään, ja se sattui lojumaan hyllyssä. No, tuskin olisin edes vilkaissut sitä ilma BG:n hehkutusta).

Kuitenkin, asiaan. Eli siis tykkäsin kovasti, ja toinen osa on juuri alkamassa. Kirja on kaikin puolin hyvä: ensinnä muistuu mieleen hahmot. Keplo on ehdoton suosikkini, hänellä on loistava huumorintaju, hieman sarkastinen ja näin. Eikä Keplolta koskaan ole sutkautukset loppu, kadehsin häntä siitä! Keplo on kiinnostava hahmo muutenkin: peloton, määrätietoinen (ja itsetietoinen myös :D), fiksu, ja hänestä haluaisi tietää vähän lisää, sillä Keplon menneisyys on ainakin näin ensimmäisen kirjan päätteeksi vielä kevyen hämäränpeiton alla. Myös Keplon suhde Siruun voisi tarkentua, sillä minua ainakin kiinnostaa mitä niillä kahdella on ollut meneillään joskus hamassa menneisyydessä ^^
Myös Stephanie ei ole ollenkaan hassumpi. Hän on tavallinen, mutta löytää kuitenkin itsestään jotain erilaista. Minua Stephanie ei laisinkaan ärsytä, ja olen kovin iloinen siitä että hän oppi käyttämään magiaa :> Tosin en ole ihan varma, pidänkö tuosta nimenmuunnoksesta, jotenkin Valkyria on vähän liian erikoinen nimi hänelle. Stephanie on tavallinen, joten myös tavallinen nimi olisi ollut sopivampi.
Tanith on yksi suosikkini, sellainen hyvä hahmo, jonka ei hänenkään menneisyydestä ole kerrosttu ainakaan liikaa; toisaalta se jättää mielenkiintoisella tavalla kaiken vähän auki. Olen mielenkiintoinen ottamaan hänestä selvää.
Sirustakin pidin, hän on mukavan ovela ja ennalta-arvaamaton, muista riippumaton tyyppi. Haluan saada lisää tietoa kaikista hahmoista :3 !

Juonikin oli oikein hyvä, ei tylsä tai liian vauhdikas, eikä liian ennalta-arvattava. Olisi silti hyvä, jos Landy ei kangistuisi tähän yhteen ja samaan kaavaan: etsitään pahiksia, löydetään pahiksia, voitetaan pahiksia ja joudutaan vaaraan. Tykkään siitä, että Keplo ja Steph ratkovat rikoksia, mutta niistä ei vain saa tulla kaavamaisia.

Yksi asia minusta saisi vähän parantua, nimittäin Landyn kuvailu. Se ei ole kovinkaan syvällistä tai kattavaa, ei siä nyt auttamattoman vähän ole, mutta se on, sanottaisiinko, ehkä hieman karua. Karua ja kuivaa, mutta ehkäpä Landy on kehittynyt ykköskirjan myötä. Kirjan tunnelmaa vain ei saada niin tiiviiksi, jos kuvailu ja teksti ei ole kohdallaan.

Ihanaa, että saadan neloskirja, en malta odottaa :D Ehkäpä pitää hankkia se englanniksi, suomennokset vievät niin tuhottomasti aikaa. Ja leffastakin olen innoissani, voi kunpa se tulisi pian, ja toivottavasti sitä ei ihan kokonaan tössitä, vaikkapa valitsemalla Stephin näyttelijäksi blondia. Vähän arveluttaa, miten saadaan Keplo ruutuun aidon näköiseksi, mutta täytyy toivoa että näillä leffaeksperteiltä löytyy keinonsa.

Noniin, pitää tulla muokkailemaan tänne lisää mielipiteitä, kunhan nuo kaksi viimeistäkin kirjaa tulilsi luettua :>

Poissa Meriadoc

• Vuotislainen
  • Pottermore: SickleFlame23606
« Vastaus #5 : Helmikuu 14, 2010, 20:19:25 »
Keplo, ihana mies! Ihastuisin :D
Lainasin kirjan ihan vain sen ihastuttavan kannen takia silloin kun se ilmestyi, ja hyvähän tuo oli. Jännittävä, pitää lukea kerralla :D Olen siis lukenut kaksi ensimmäistä osaa ja täältä näin että kolmaskin on tullut. Piti heti varata kirjastosta.
On vähän aikaa siitä kun edellisen kerran niitä luin, joten autuaasti on kaikki unohtunut. Hemmojen hauskat nimet ovat piristystä ja Keplo itse on aivan huippu. Stephanie alias Valkyria Salama on hieman rasittava, mutta ei pahasti. Tuo hänen lempinimensä on aika mahtaileva minusta.
Mutta niin. Vampyyrit kyseisissä kirjoissa ovat kamalia, mutta ei se mitään. Jännitystä... Ja siitähän minä tykkään, mutta en liikaa. Tällainen epämahdollinen jännitys on hyvä, ei sellainen mitä voisi oikeasti itselle tapahtua. Ne jäävät kummittelemaan uniin.
Ronald Weasley
Fun, spontaneous, and loyal wins your heart. Completely lacking in pretention, you seek the guy that others might overlook but who will be totally dedicated to you alone...and will make you laugh along the way.

aaroms

• Ankeuttaja
« Vastaus #6 : Maaliskuu 08, 2010, 01:33:02 »
Keplo Leutokalman lainasin paikallisesta kirjastosta kun se tänne hankittiin (tapanani on tarkistaa "nuorten sci-fi / fantasia" -osaston uudet tulokkaat säännöllisin väliajoin; en ole vieläkään menettänyt täysin toivoani ja uskon edelleen  tämän nimilirpakkeen alla ilmestyvän joskus hyviäkin teoksia). Kirjan (taka-)kannen pikaisen tutkimuksen jälkeen odotukseni olivat kohtuullisen korkealla. Perinteiseen dekkarin takkiin pukeutuva maagiyksityisetsiväluuranko kuulosti särmäisevältä konseptilta, ja jos kirjalija olisi oikeasti niin hauska ja omaperäinen ja mahtava kuin mainosteksti väitti niin mikäpä siinä.

En pystynyt sietämään teosta, vaikka urheasti yritin sinnitellä läpi ensimmäiset 3 - 4 lukua; armeliaasti olen unohtanut tarkemmat yksityiskohdat. Alkupuolen juonenkuljetuksen kömpelyys ahdisti siinä määrin, että koin suunnatonta tarvetta hakata päätäni seinään. Niin sanotusti hauskat nimiväännökset eivät oikeastaan auttaneet asiaa. Osasyyllisenä saattaa olla suomentaja, en tiedä. (Lontoonmurteella kirjoitetussa alkuperäisteoksessa haahuileva Skullduggery Pleasant näin nimenä kuulostaa hieman paremmalta. Hieman.) Muistaakseni päähenkilö ja hänen perhesuhteensa olivat lähinnä ärsyttäviä eikä itse herra luurankosalapoliisi jättänyt oikeastaan minkäänlaista mielikuvaa. Kirjailija tuntui pääasiassa korostavan että "minä kirjoitan nyt kovaksikeitettyä karismaattista henkilöhahmoa, joka on kaiken lisäksi hauska, piste" tässä sanottavammin onnistumatta.

EDIT: Sekavaa kielenkäyttöä vähän vähemmän sekavaksi.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 08, 2010, 01:44:13 kirjoittanut marvin »

Poissa Haltiamieli

• Vuotislainen
    • Photography
  • Pottermore: MirrorSand193 / NettleIce25622 / SickleNox2785
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #7 : Maaliskuu 26, 2010, 21:41:17 »
Nämä ovat aivan loistavia kirjoja, kiinnostuksen vuoksi lainasin ensimmäisen osan kirjastosta ja seuraavana päivänä olin lainaamassa toista osaa. Ja sitä seuraavana kolmatta osaa.. Lainasin myös toisen ja ensimmäisen osan englanniksi ja nyt on ensimmäinen osa englanniksi aloittamatta. Toisesta kun pitäisi se kirja-arvostelu vääntää.. Mutta mitä tuosta voisi päätellä? Sarja on aivan mahtava, kolmessa päivässä olin kaikki kolme kirjaa lukenut ja kuukausi meni englanniksi lukemisessa. Ja se on muuten ihme, että olen lukenut jonkin englannin kielisen kirjan loppuun innoissani.
Teksti tempaisee lukijan mukaansa, se on todella soljuvaa ja huumoria on aivan loistavasti. Juoni on nopeatempoinen, ja kirjat loppuvat aivan liian pian. Fanitan jokaikistä hahmoa, niin hyviä kuin pahoja. Nimille olen hajonnut useamman kerran, kuin myös kaikille jutuille joita Keplo ja muut heittävät. Keplo on myös inspiroinut minua luomaan hieman samantapaisen hahmon yhteen tarinaani..

Landy on aivan ilmiömäinen kirjailija, teksti todellakin kaappaa mukaansa ja pitää tiukasti otteessaan. Kirjaa ei vain voi päästää käsistään ennenkuin on kirjan lukenut loppuun. Ja kun kirja on luettu, aloitetaan toinen. Ja kaikki kirjat luettuaan aloittaa sarjan alusta. Kiittelen onneani etten vielä omista näitä kirjoja, olisin nenä kiinni Keplo Leutokalmassa jatkuvasti.. Nämähän voittavat miltei Potterit!

Toivon mukaan edes joku löytää jotain järkevää tästä. x)
If more of us valued food and cheer and song above hoarded gold, it would be a merrier world.

Poissa Hämppyli

• Näsäviisas-
  • Vuotislainen
« Vastaus #8 : Heinäkuu 22, 2010, 16:28:56 »
Neljäs Keplo Leutokalma-kirja ilmestyy suomeksi 5. marraskuuta ja sen nimi on Keplo Leutokalma: Pimeitä aikoja

http://fi.risingshadow.net/index.php?option=com_library&Itemid=67&action=book&book_id=6016  Nettisivulta lainattu juonikuvaus.

Minä ainakin olen jo aivan täpinöissäni! Saakutti, eihän tässä jaksa odottaa marraskuuhun.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 28, 2010, 01:23:36 kirjoittanut Surumielinen »

Captain Jean-Luc Picard

Poissa Surkimus

• niin boheemi, kuten sinä
  • Vuotislainen
  • Voi löytää onnen kärsimyksestä
« Vastaus #9 : Heinäkuu 27, 2010, 23:58:01 »
Keplo Leutokalma - jännityksen kuningas.

Vaikka näissä ei sen enempää kuvailla, on tämä silti todella mukaansatempaavaa luettavaa. Kaikki hahmot ovat uskomattoman hyviä - Keplo parhaana esimerkkinä. Hahmo, joka ei ole tekemisiltään koominen, vaan puheeltaan ja ajatuksiltaan.   

Muuten, usein kun luen kirjoja, muodostan päässäni kirjalle eräänlaisen "maiseman". Harry Pottereissa kyseinen maisema on Tylypahka valoisine lamppuineen pimeässä yössä, Percy Jacksonissa iltahämärä kaupungissa jossa on kreikkalaisia vaikutteita. Keplo Leutokalman kohdalla mieleen tulee mustavalkoinen pikkukaupunki yöllä.

Kirjan valtti on huumori ja toiminta.
"Tärkeintä ei ole määränpää, vaan se, että nousee kyytiin"

Poissa Barella

• Vuotis-kuollut
  • Vuotislainen
  • <3
    • Lohikäärmeliiga - Vuotishuispausjoukkue
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #10 : Heinäkuu 28, 2010, 01:04:27 »
Muistan joskus että kaverini suositteli tätä sarjaa minulle. Minulla on kuitenkin jonkinlainen pakkomielle olla lukematta kirjoja joita minulle suositellaan. Kuitenkin ehkä puolisen vuotta kaverini suosittelusta eteenpäin olin lomalla pienessä kylässä, josta tekemistä puuttui ja eksyin kylän kirjastoon. Siellä oli hyllyssä Keplo Leutokalman kaksi ensimmäistä osaa ihan uutuudenkiiltävinä. Ja koska minulla ei paljoa muita vaihtoehtoja ollut, lainasin nämä kaksi kirjaa.

Lukukokemus oli loistava. Muistan nauraneeni kippurassa ja olleeni ihan koukussa alusta loppuun. Kolmannen osan sain käsiini vasta monien seikkailujen jälkeen, joihin kuului mm. se, että näin kirjastossa erään naisen ottavan hyllystä viimeisen kirjaston lainaamattoman kappaleen Kasvottomia.

Trilogia siis venyy neli- ehkä viisiosaiseksi, mikä ei todellakaan haittaa. Sarjassa koukuttavin, eli paras asia on ollut sen huumori. Sitä odottaa koko ajan jossain alitajunnassa. Kirjoissa on todella mielenkiintoisia vitsejä, ehkä sanaleikkejäkin, joiden kanssa kääntäjä on varmaan tehnyt töitä. Tykkään kovasti myös siitä, että juoni/tarina kiitää eteenpäin kovaa vauhtia, eikä kirjassa juurikaan pysähtyneitä kohtia nähdä.

Kirjailija osaa kuvata hyvin sitä, miten pieni tyttö (tai no pieni...) suhtautuu maailmaan kun on saanut uusia kykyjä. Hänen onnekseen hän on saanut kumppanikseen aikuisen, joka ei suhtaudu häneen niin kuin lapseen pitäisi suhtautua. Minusta oli hienoa, että kolmannessa osassa parissa kohtaa tämä tuli ilmi. Valkyriaa kohdellaan kuin aikuista, muut kuin Keplo eivät välttämättä antaisi tytön tehdä niin vaarallisia tehtäviä tai olla mukana niin usein tmv. Toisaalta on ärsyttävää välillä seurata kuinka Valkyria on lähes täydellinen tekemisissään, mutta onneksi asioita ei esitetä tässä valossa kovin usein ^^

Kolmas kirja loppui todella kutkuttavasti, niin että neljännen haluaa saada heti käsiinsä. Oli todella
Pitää vain toivoa, että en törmää juonipaljastuksiin ennen kuin saan neljännen kirjan käsiini (se on syy, miksi en luekaan tämän topicin edellisiä viestejä ^^)
~Barella
Maailma on tulvillaan ylimaallisia olentoja, jotka kärsivällisesti odottavat älymme terävöitymistä.
                 -Eden Phillpotts

Poissa Surkimus

• niin boheemi, kuten sinä
  • Vuotislainen
  • Voi löytää onnen kärsimyksestä
« Vastaus #11 : Marraskuu 03, 2010, 22:02:13 »
Pimeitä Aikoja oli todella hyvä, ostin maanantaina ja luin tänään loppuun.

Tästä on englanniksi ilmestynyt seuraava osa, Mortal Coil, ja kuutonen taitaa sekin olla tekeillä.
"Tärkeintä ei ole määränpää, vaan se, että nousee kyytiin"

Poissa Hämppyli

• Näsäviisas-
  • Vuotislainen
« Vastaus #12 : Marraskuu 06, 2010, 17:16:19 »
Tästä on englanniksi ilmestynyt seuraava osa, Mortal Coil, ja kuutonen taitaa sekin olla tekeillä.

Itse asiassa sarja taitaa venyä yhdeksänteen osaan saakka. Ainakin (aina niin luotettavan) enkun kieliesen wikipedian mukaan.
Minua tuo ei häiritse kunhan ei ala maistumaan väkisin venyttäminen.

Pimeitä aikoja oli kuitenkin jälleen yksi mestariteos Landylta. Jännitystä luotiin loistavasti etenkin

Lopun paljastus tuli kyllä ihan puun takaa, mutta sai mieleeni teorian (joka nyt oli varmaan parasta pistää spoileihin):

Captain Jean-Luc Picard

Poissa Metsis

• Vuotislainen
  • Curiouser and curiouser
« Vastaus #13 : Marraskuu 17, 2010, 14:04:45 »
Minä luin ensimmäisen ja toisen osan ja tykkäsin kovasti, nyt on varaus kolmannesta ja saan sen pian. Aivan mahtavia kirjoja. lukee nopeasti, ja ne ovat hauskoja sekä jännittäviä. Nautin kovasti lukemisesta ja odotan innolla kolmannen osan lukemista, saatika kaikkien muidenkin.

Kirjat olivat viihdyttäviä, vaikkakin melko helppolukuisia. Tarina veti mukaansa ja viihdytti. Nauroin jopa välillä ääneen mitä ei kovin usein käy. Hahmot olivat ihania, varsinkin Keplo, josta löytyi juuri sitä oikeanlaista veijarimaisuutta ja renttumaisuutta. Stephanie, tai Valkyria, oli todella suloinen hahmo, vaikkei mikään hissukka tai kovin täydellisen kiltti tyttö ollutkaan. Hahmojen nimet olivat aivan mahtavia. Rakastin miten ne kuulostivat oikeasti melkeinpä maagisilta kun ne lausui.

Kaiken kaikkiaan aivan ihana kirjasarja, joka sopii täydellisesti kevyemmäksi lukemiseksi, missä on kuitenkin jännitystä.

metsis kiittää ja kumartaa Derek Landylle upeista kirjoista
'Cause though the truth may vary
this ship will carry our bodies safe to shore.

Poissa Feeniks

• päivän tärkein ateria
  • Vuotislainen
  • Y
  • Pottermore: GobletMist8378
« Vastaus #14 : Joulukuu 09, 2010, 21:10:32 »
Ompa nuo tullut itsekin luettua ja täytyy sanoa että ovat mahtavia. Tarinan kerronta on niin koukuttavaa, että kun saa uuden Keplon kasiinsä, siitä ei voi päästää irti kuin pakon edessä.:)  Muutenkin kirjojen juoni on niin hyvä että...Keplon ja Valkyrian repliikit ovat välillä niin hauskoja, että muut katsovat vähän oudoksuen, kun niille hihitän.:D

Mutta neljännestä kirjasta.

Nyt ei ole aikaa sen parempaan arvosteluun mutta tuossa vähän arviota lyhykäisyydessään. :D

//Tietääkö muuten kukaan milloin viides ilmestyy Suomeksi? Olisi kiva saada  se jouluksi.:)
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 09, 2010, 21:33:18 kirjoittanut Feeniks »
Jos tuhoa ei voi välttää, otetaan sitä kaikki irti.

Poissa Hämppyli

• Näsäviisas-
  • Vuotislainen
« Vastaus #15 : Joulukuu 16, 2010, 09:58:57 »
Mutta neljännestä kirjasta.

Se on asia, jota kukaan (paitsi Landy) ei tiedä vielä varmasti. Katso tuosta aiemmasta viestistäni oma teoriani.

//Tietääkö muuten kukaan milloin viides ilmestyy Suomeksi? Olisi kiva saada  se jouluksi.:)

Tuskin tulee jouluksi. Muistaakseni kolmas kirja ilmestyi suomeksi tämän vuoden tammikuussa ja nelonen lokakuussa. Jos pitäisi arvata niin veikkaisin ensi vuoden alkua.

Captain Jean-Luc Picard

Poissa Hämppyli

• Näsäviisas-
  • Vuotislainen
« Vastaus #16 : Syyskuu 26, 2012, 11:04:55 »
Lähetin muuten Tammelle sähköpostia, jossa kysyin milloin seuraava Keplo Leutokalma - kirja ilmestyy suomeksi, joten ottakaa nyt kalenterit ja säästöpossut esille...

Sieltä vastattattiin, että ens vuoden helmikuussa. Hämmästyin vähän, että niinkin pian kun jotenkin pessimistisesti kuvittelin julkaisun venyvän lisää (kun on jo valmiiksi kestänyt kauemmin, kuin aiempien osien kanssa).

Captain Jean-Luc Picard

Poissa Hämppyli

• Näsäviisas-
  • Vuotislainen
« Vastaus #17 : Joulukuu 30, 2014, 15:33:46 »
http://www2.kirjastot.fi/fi-FI/kysy/arkistohaku/kysymys/?id=5c726a72-7fae-418b-a9f5-f98999180330

Nyt v*tuttaa =(

Vaikka olenkin kasvanut ulos siitä nuoruuden "Keplo Leutokalma on BEST BOOK EVAH!!" vaiheesta, niin kyllä ne edelleenkin on hauskoja ja viihdyttäviä kirjoja. Olisin tykännyt lukea tarinasta loputkin. Ei kyllä tule yllätyksenä, että näin pääsi käymään, kun tuo Tammi kohteli alusta lähtien sarjaa kehnosti. Sarja oli enkuksi n. 3-4 kirjaa suomennoksia edellä, mutta silti uusimman osan suomentamiseen meni aina useita vuosia, eikä niitä sitten mainostettu mitenkään. Viidennen, ja suomeksi viimeisen, osan ilmestymisestä sain itse tietää vahingossa. Enkuksi kai noi loput kirjat voisi toki lukea, mutta pitäisi ensin lukea viisi ekaa uudestaan enkuksi, että tietäisi mikä mikäkin olikaan (kun sen verta yliampuvat fantasianimet kaikella ja kaikilla) eikä se hirvesti sytytä.

Minusta Keplossa olisi hyvin voinnut olla potentiaali Harry Potterin/Nälkäpelin/Twilightin kaltaiseen ilmiöön, mutta kaikki ei vain loksahtanut paikalleen ajoissa. Leffankin ilmestymisvuotta on siirretty eteenpäin säännöllisesti, ilman merkkejä aidosta kehityksestä projektin toteutumiseksi.

Captain Jean-Luc Picard

Poissa Agite Maria

• Vuotislainen
  • "Not merely a hitman darlin'. I'm hitman deluxe"
    • Doll House
  • Pottermore: SpellAccio22118
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #18 : Helmikuu 19, 2015, 23:00:03 »
Olen samaa mieltä, Keplossa olisi ollut aivan loistavaa potentiaalia nousta täysin samanlaiseksi ilmiöksi kun edellä mainitut potin räjäyttäneet sarjat. Jostain syystä se ei sitten vain saanut samalla tavalla tuulta siipiensä alle :/

Mutta asiaan:
Suosittelen IHAN JOKAISELLE joka on lukenut suomennetut versiot (ja on niistä tykännyt) että aivan ehdottomasti kannattaa lukea myös loput englanniksi, jos vain kielipäätä sen verran riittää. Kirjasarjalla on vielä paljon tarjottavaa ja suomentamatta on jäänyt aivan älyttömän huikeita juonenkäänteitä ja paljastuksia! Esim. jo heti seuraavassa, eli kuudennessa kirjassa (Death Bringer) paljastuu Herra Leutokalmasta itsestään jotain hyvinkin yllättävää ;)
   Sain yhdeksännen osan lukaistua loppuun tuossa pari päivää takaperin ja ei kuulkaa jättänyt kylmäksi. Derek Landy oli loppuun asti oma itsensä ja piti lukijan otteessaan vihoviimeisille sivuillekin! <3
Keplo Leutokalmaan liittyen on Derek tehnyt myös 2 päätarinaan littymätöntä kirjaa. Toinen kertoo Tanith Lowsta ("Tanith Low and The Maleficent Seven") ja toinen on sellainen novelli kokoelma, missä on lyhkäisiä tarinoita eri hahmoihin ja aikakausiin liittyen ("Armageddon Outta Here"). Niitä en ole vielä itse päässyt lukemaan, joten osaa kertoa niistä vielä paljon mitään, mutta Posteljooni tuo ne ihan näinä päivinä! ^^

Ja vaikeista nimistä ei mielestäni tarvitse olla huolissaan! Jokaisen hahmon ensiesiintyminen jokaisessa kirjasa on osattu tehdä niin hyvin, että yleensä tietää kenestä on kyse jo ennen kuin nimi edes mainitaan ja suht monen hahmon nimi on ihan looginen suomennettuun versioon verrattuna. Ja joillain on jopa ihan sama nimikin, esim. Stephanien, Tanithin, Fletcherin, Finbarin, Salomon Wreathin ja monien muiden nimiä ei ole suomennettu muistaakseni mitenkään.

Muutamia itsestäänselvyyksiä mainitakseni:
Keplo Leutokalma: Skulduggery Pleasant
Lordi Vile: Lord Vile
Valkyria Salama: Valkyrie Cain
Vaurien Surku: Vaurien Scapegrace
Hämy: Dusk
Paroni Kauna: Baron Vengeous

Sitten niitä vähän kummallisempia suomentajan tekemiä valintoja:
Siru Turmio: China Sorrows
Surmakirves: Cleaver
Kammo Pukeva: Ghastly Bespoke
Hemo Globiini: Billy-Ray Sanguine
Nurja: Kenspeckle Grouse

Mutta uusien nimien sisäistäminen ei vie kauaa, ja jos on jotain epäselvyyksiä niin Keplolla on oma käytännöllinen ja valaiseva wikiansa (Skulpedia) minne voi käydä sitten hakupalkkiin kirjoittelemassa kummalisia englanninkielisiä fantasia nimiä ja vastauksia tulee samantien :)

Toivottavasti tämä inspiroisi edes jotakuta testaamaan miltä Keplon lukeminen tuntuu enkuksi!
"Doors are for people with no imagination."