Kirjoittaja Aihe: Silmälasit  (Luettu 20000 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa hroselle

• Princeshion
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Rohkelikko
Vs: Silmälasit
« Vastaus #75 : Toukokuu 04, 2011, 10:55:34 »
Itselläni on ollut lasit nyt 12 vuotta, ja vihaan näitä ihan yli kaiken. Silmälääkäri oli aika hämmentynyt, kun 7-vuotiaana näkö alkoi pudota niin voimakkaasti. Tällä hetkellä löytyy miinuksia vasemmasta päälle kymmenen, oikeasta muistaakseni vajaa 9. Piilareita olen käyttäny säännöllisesti 4 vuotta, mutta nyt silmiin on alkanut ilmestyä verisuonia pinnalle, eivätkä lähde enää pois, ei kuulemma ole vaarallista eikä edes piilareista aiheutuvaa (optikon mukaan, hmph) mutta itse olen alkanut vähentää piilareiden käyttöä aikalailla... Kehykset on omasta mielestä kamalat, mulla on kapoiset kasvot niin ei käy kuin yksi malli, en saa hengettömiä tai siimalla varustettuja kehyksiä, ja ne ovat ainoat joita haluaisin käyttää. Yritän nyt kuitenkin ajatella, että enää pari vuotta, ja pääsen lasikkiin, isäni kävi siinä 2 kk sitten ja olen niiiiin kateellinen kun hän nyt saa käyttää huoletta aurinkolaseja ja näkee melkolailla täydellisesti. Pari vuotta vielä, sitten minäkin...
"I like the Virgos. We're so much smarter than everyone else. At least we like to think so."

- Rose McGowan

Poissa Sateenropina

• Vuotislainen
  • Pottermore: AvisErised8561
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #76 : Elokuu 08, 2011, 17:13:21 »
Silmälasit tämäkin sai tässä vähän aikaa sitten, olisiko siitä nyt viikko. Lasieni sangat ja kehykset ovat mustat, ihan normaalin ohuet ja muoto on aika suorakulmiomainen, mutta kulmat ovat sentään pyöreät. Sangoissa on myös semmoinen jännä frakstuuratyylinen kirjain, en nyt tunnista mikä. Aika tavallisen näköiset lasit siis. :'D Vahvuudeltaanhan nuo ovat -1, eli aika hyvä näköni on vielä, mutta luulempa että se huononee entisestään vielä tulevaisuudessa.

Miulla on myös addiktio puhtaisiin laseihin, ja olen noita hinkkaamassa vähintäänkin aamuin illoin. Sain siltä lääkäritädiltä ohjeet käyttää lasejani "tarpeen mukaan" (?), joten en käytä niitä kotona (lue: koneella) koska en siellä niitä tarvitse. Jonnekkin mennessäni laitan kyllä lasit päähäni.

Poissa Triangulum

• Vuotislainen
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #77 : Elokuu 08, 2011, 19:45:19 »
Itselläni on ollut lasit nyt 12 vuotta, ja vihaan näitä ihan yli kaiken. Silmälääkäri oli aika hämmentynyt, kun 7-vuotiaana näkö alkoi pudota niin voimakkaasti.

Isälläni alkoi näkötä huonotoa siinä 2-3-vuotiaana... kivoja pullonpohjalaseja sillä näkyy valokuvissa :D En tosin tiedä oliko hänellä yhtä suuret luvut, mutta nykyään taitaa olla enemmänkin... Lasit tosin pukevat häntä :)

Isäni huono näkö periytyy ja minullakin on ollut tässä lukulasit kohta kaksi vuotta, joita käytän lukemisen lisäksi tietokoneella ollessa ja tv:tä katsoessa. Lähinäössä taittovirheitä, kaukonäössä ei mitään vikaa, niin koko aika en laseja tarvitse. Ihan tyytyväinen vain siihen, koska lasit eivät yhtään sovi minulle... Ja kyllä koitin aikamonia laseja, kun näitä lukulaseja haettiin :D Nämä olivat ne siedettävimmät...
"Kaipaat unohduksen humalaa."

Poissa Suvituuli

• Tsirp tsirp krääk titityy.
  • Vuotislainen
  • You're not mating with me, sunshine!
  • Pottermore: AccioDream**
« Vastaus #78 : Elokuu 08, 2011, 20:09:20 »
Sangoissa on myös semmoinen jännä frakstuuratyylinen kirjain, en nyt tunnista mikä.
Psst, se on fraktuura. *pilkunviilaus* Voisiko se mahdollisesti olla S? Käypä katsomassa, täällä on kaikki kirjaimet :D Minua alkoi kiinnostamaan kovasti!

Lainaus käyttäjältä: Sateenropina
Sain siltä lääkäritädiltä ohjeet käyttää lasejani "tarpeen mukaan" (?), joten en käytä niitä kotona (lue: koneella) koska en siellä niitä tarvitse. Jonnekkin mennessäni laitan kyllä lasit päähäni.
Joo, eli tarpeen mukaan tarkoittaa juurikin tuota. Jos koet, että näet ihan hyvin ilman laseja esimerkiksi kirjaa lukiessa, ne voi ottaa pois ihan huoletta. Kuitenkin sitten, kun yrität vaikkapa katsella telkkaria ja joudut ponnistelemaan, että tekstistä saa selvää/se vain näyttää sumuiselta, lasit kannattaa laittaa silmille. Oikeastaan kaikkissa tilanteissa, joissa tarvitset hyvää näköä tai haluat vain saada selvän, kannattaa olla lasit. Muuten ei ole pakko :D
Itselläni oli näkö -0,75 kun lasit sain, ja samat ohjeet tuli minullekin :) Ajattelin, että tuo saattoi mietityttää sinua, kun olit laittanut kysymysmerkin tuonne.
Odotapa muuten talvea! On meinaan kiva tulla sisälle pakkasesta ja hankkia oma, henkilökohtainen sumu :P
Se hyppi ja pomppi, söi ja nauroi. Se istui ja itki. Se ilmassa leijui.
Outo heppu, kummajainen, vailla mieltä ja ruumista.
Itketään yhdessä, olemattomuudessa, ihan yksin.
Jos sinulle sopii, se minulle käy

Poissa Sateenropina

• Vuotislainen
  • Pottermore: AvisErised8561
« Vastaus #79 : Elokuu 08, 2011, 21:30:58 »
G-kirjaimeltahan tuo koristus sitten vaikuttaa, kiitos avusta. :) Juu, olenkin nyt telkkaria tapittaessani laittanut lasit päähän, mutta kaikki muu sujuu kotona ilman niitä.

Poissa mellon

• Vuotislainen
  • Live hard, live your dream !
« Vastaus #80 : Elokuu 09, 2011, 16:30:03 »
Jepjee, silmälasit löytyy minultakin :) Mulla on ollu silmälasit jo noin 6 vuotta, tosin ne on ihan lukulasit. Ihmettelin että miks tulee pää aina kipeeks ku luki jotaa kirjaa ni äiti vaa totes et mie tarvin lukulasit ja sittehän me mentii optikolle ja hää totes saman asian. Olin ihan innoissani silloin laseista, ja käytin niitä vaikka en ois tarvinukkaa (oli siiiiiistii ku oli silmälasit ). Ja kyl mie ainaki totuin niihin ihan helposti, ja tarpeeks ku niit käytti ni se alko olee rutiini et pitää jossaa välis olla lasit päässä. Kaverit oli kyl ihan ihmeissää siitä ku sain lasit. Mut ne sano että lasit sopii miulle. Nykyää suurin osa miun kavereist ei ees tiiä et miul on lasit, vaa ainaku kerron et mul on lasit ni kaikki on vaa ihan sillee et WTF. Ja en nyt menis vannomaa että nökö ois jotenki parantunu, ihan normaalina se on pysyny ainaki omasta mielestäni (voi hitsi, eihän sitä kukaa muu tiiä...)
Noi mun lasit on tommoset aika rimpulat, niis on ohuet kehykset ja ne on viininpunaset. Pitäs ostaa uuet lasit ku noi näyttää nykyää ihan tyhmiltä miun päässä. Miun mielest lasien ei pidä olla muodinmukaset, kuhan niillä näkee ja ne tuntuu hyvältä päässä...

Iik, tulipa sekavaa tekstiä, onneks taas melkein kirjotin mitä ajattelin :'D

~Ehkä kuulut Rohkelikkoon, jos
               sydämmes urhoollinen on,
                           on sinulla ritarin uskallus
                                    ja olet kumman peloton~

Poissa Xanie

• hymyilevä huomispäivä
  • Aurori
  • *
  • *reps*
« Vastaus #81 : Elokuu 09, 2011, 19:04:40 »
Lainaus
Miun mielest lasien ei pidä olla muodinmukaset, kuhan niillä näkee ja ne tuntuu hyvältä päässä...

Ei nyt välttämättä muodinmukaiset tartte olla (eikä voikaan, jos samoja laseja käyttää useamman vuoden - muoti vaihtuu yllättävän nopeasti :D), mutta jos laseja pitää joka päivä koko ajan, kun vaikka allekirjoittanut (vai sivullekirjoittanut?), niin onhan se ihan kiva että ne lasit myös näyttää ihan suht kivalta päässä :)
Kun ystäväsi katselevat sinua hyppäämässä laskuvarjolla joka ei aukea, voisi olla hauska temppu, jos esittäisit vaikkapa uintiliikkeitä.
Avasta kiitos Seatearille!
Tee päivän hyvä työ: www.freerice.com

Poissa Suvituuli

• Tsirp tsirp krääk titityy.
  • Vuotislainen
  • You're not mating with me, sunshine!
  • Pottermore: AccioDream**
« Vastaus #82 : Elokuu 09, 2011, 19:33:12 »
Lievästi offtopicina, mutta minua on jo kauan mietityttänyt yksi asia: Miten plus-näkö testataan? Likinäköisyydessähän pitää katsoa toisella puolen seinää olevaa taulua. Pitääkö kaukonäössä sitten katsoa jotain samantapaista taulua, mutta läheltä?
Se hyppi ja pomppi, söi ja nauroi. Se istui ja itki. Se ilmassa leijui.
Outo heppu, kummajainen, vailla mieltä ja ruumista.
Itketään yhdessä, olemattomuudessa, ihan yksin.
Jos sinulle sopii, se minulle käy

Poissa Kummitus

• Vuotislainen
« Vastaus #83 : Lokakuu 17, 2011, 11:31:12 »
mulla ei oo mutta toivoisin jostain oudosta syystä että minulla olisi lasit. ^^ Sellaiset isot ja hienot mutta toisaalta olen onnellinen vaikka minulla ei ole laseja koska sitten niitä ei tarvitse käyttää koko ajan ja on hyvä näkö ja entä jos ne kadottaa? sitten voi olla pulassa jos on vaikka menossa kouluuna ja on aika huono näkö mutta ois ne silti kivat. :>
I can always make you smile.

Poissa Candily

• Vuotislainen
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #84 : Lokakuu 17, 2011, 18:25:57 »
Sain lasit 3. luokalla, koska minulla on hieman jotain hajataittoisuutta ja silloin oli usein pää kipeä. Nyt kuitenkin olen tajunnut, että päänsärky johtui enimmäkseen homeesta, jota ala-asteen koulussa oli. En yhtään ole varma, paljonko niissä on miinusta, ehkä 0,5 :D enkä yhtään muista käskettiinkö minun pitää niitä koko ajan vai vain lukiessa.
Minulla on edelleen nuo samat lasit, koska ei ole turhaan viitsitty ostaa uusia ja hienoja kun en niitä pahemmin käytä. Nämä on hirveät, violetit, enkä ikinä ole pitänyt niitä muutakuin kotona ja ala-asteella joskus tunneilla. Näen ihan hyvin ilman niitä ja niiden käyttämisestä esim. koneella ollessa on tullut tapa. Nyt minulla ei itse asiassa ole niitä päässä, mutta yleensä on. Samoin kirjaa lukiessa.
Paradise comes at a price
That I am not prepared to pay
What were we built for?
Will someone tell me please

Poissa Ales

• Fanficcari
  • Vuotislainen
  • 24365
    • My life, my party!
  • Pottermore: DreamFlight25004
« Vastaus #85 : Joulukuu 07, 2011, 17:40:44 »
Tänään koulussa ollessani takarivissä istuessa huomasin, että en näe taulun tekstejä kunnolla ! Tuli kyllä pienoinen järkytys siinä vaiheessa. Laitoin äidille viestiä ja kerroin asiasta. Hän kehotti käymään terveydenhoitajan luona, ja kysymään voisiko hän tarkistaa näköni uusiksi. (Olin ollut laajamittaisessa terveystarkastuksessa missä testattiin näkö, kuulo jne). Sillonkin oikeanpuoleinen silmäni oli paljon huonompi kuin vasen. Terkkari epäili että saattaisin tarvita laseja, ja sanoi että näkökykyäni pitäisi seurata. No tarkastettuaan näköni terveystarkastaja antoi lähetteen optikolle, ja lapun jolla peruskoululainen sai yhden ilmaisen kerran silmälääkärillä. Optikko aikani on 12.12. klo 16.00

muoks//
Hey! You just lost The Game.

Poissa azze

• Pää pilvissä
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
    • Facebook
« Vastaus #86 : Joulukuu 07, 2011, 21:27:16 »
Mulla on tosiaan silmälasit kuten  kerroin jo joskus tuolla aiemmin,mutta olen nyt aika tehokkaasti korvannut ne piilareilla ja oon nii tottunu itteeni ilman laseja että näyttää oudolta kun on lasit päässä :D elämä on muutenki sillee helpompaa ilman laseja, suosittelen kokeilemaan piilareita ^^
Siperia opettaa, niin minäkin
Lukekaas mun blogia tai kattelkaas mun kuvia tai siis ei kuvia MUSTA vaan mun ottamia kuvia

Poissa Mansikkarahka

• Vuotislainen
« Vastaus #87 : Tammikuu 05, 2012, 19:36:55 »
Sain ensimmäiset lasini helmikuussa 2008 18-vuotiaana. Olin äitini mukana, kun hän meni varaamaan itselleen näöntarkastuksen ja katselemaan uusia kehyksiä. Päätin sitten varata itsellenikin ajan, kun en ollut moneen vuoteen tarkistuttanut näköäni. Onneksi varasin, sillä kun sainkin sitten lasit, niin ne helpottivat huomattavasti oloani. Silmä- ja päänsäryt hävisivät, samoin huimaus korkeissa paikoissa. Oikein tuntui miten silmät saivat levätä, kun laittoi lasit päähän. Muistan myös, kun pidin laseja ensimmäisiä kertoja ja miten hassu tunne oli, kun tuntui, että olisin pidempi. Johtui varmasti juuri siitä näöstä.
Minulla oli siis lähinäkö huonontunut ja vasemmassa silmässä oli myös hajataittoa.

Muut suhtautuivat laseihini hyvin, kehuivat kehyksiä ja kyselivät voimakkuuksista yms.

Ensimmäiset lasini ostin Spacesaversiltä kahdet yksien hinnalla. Toiset olivat sellaiset pronssin väriset suunnilleen ja niissä oli sangoissa "olympia-renkaita". Toiset olivat puoliksi vihreät ja puoliksi mustat ja niissä oli pitsikuviota sangoissa. Molemmissa oli alareuna avoin, sillä ensimmäisiä lasejani valitessani itsetuntoni oli vielä melko huono, enkä uskaltanut valita näyttävämpiä kehyksiä. Ihan kivat ne lasit olivat, mutta jo vuoden kuluttua kun itsetuntoni alkoi pikkuhiljaa vahvistua ja aloin löytää oman tyylini, niin ne lasit eivät enää sopineet tyyliini.

Toiset lasini sain jo elokuussa 2009, kun näköni oli sen verran huonontunut. Sillä kertaa ostin lasit Nisseniltä ja uskalsin jo valita paremmin omaan tyyliini sopivat kehykset. Ne olivat pinkit ja sangoissa luki niiden merkki. Alareuna oli tällä kertaa umpinainen.

Nämä nykyiset ostin vuosi sitten, kun näköni oli jälleen kerran muuttunut. Tällä kertaa kuitenkin päinvastaisteen suuntaan, kuin aiemmin. Edelliset lasit olivat korjanneet lähinäköni normaaliksi, mutta kaukonäkö puolestaan oli selkeästi huonontunut. Menin tarkistuttamaan näköni siinä vaiheessa, kun tajusin etten näe pysäkillä ollessani bussin numeroa, ennen kuin se on tarpeeksi lähellä. Silmäsärkyä oli myös muistaakseni.
Olin silloin harjoittelussa ja istuin koneella tekemässä kirjoitushommia. Lopulta silmissä alkoi tuntua niin pahalta, että oli pakko ottaa lasit pois. Muutenkin siinä vaiheessa tuli huono olo. Tuskailin siinä sitten, että tulisivat jo ne uudet lasit ja onneksi niistä tulikin saapumisilmoitus samana päivänä. Taas kaikki ne oireet hävisivät, kun sain uudet lasit käyttöön.
Ostin nämä Instumentariumista joulun jälkeisestä alennusmyynnistä, eikä maksanut kuin vähän päälle 170€ koko systeemi. Nämä ovat tummanliilat ja sangoissa on sellaiset jännät vaaleat kuviot ja neljä pientä timanttia ja niiden välissä lukee kehyksien merkki. Näissäkin on alareuna umpinainen, kun olen nyt tykästynyt sellaisiin malleihin.
Näistä olen tykännyt varmaan eniten, kun nämä sopivat tähän astisista laseistani parhaiten tyyliini. Nykyään valitsen tasan sellaiset kehykset jotka tuntuvat mukavilta päässä ja jotka näyttävät mielestäni kivoilta, eivätkä tietysti maksa mansikoita, enkä niin kuin ensimmäisiä kehyksiäni valitessani, kun ajattelin lähinnä "mitä muut näistä ajattelevat".

Kävin muutama viikko sitten tarkistuttamassa taas näköni, kun syksystä asti on taas alkanut olla oireita ja taas pitäisi ostaa uudet lasit, kun kaukonäköni on huonontunut. Lähinäkö oli muistaakseni pysynyt ennallaan. Nyt ei tosin ole niin kiire ostaa uusia, kun pärjään näillä vielä ihan hyvin. Oireet eivät ole läheskään niin voimmakkaita, kuin edellisillä kerroilla.

Kovasti ne yrittivät minulle piilolinssejä kaupata. Kysyivät varmaan kolme kertaa näöntarkastuksen aikana haluanko piilolinssit, vaikka joka kerta vastasin "ei". Olen tottunut laseihin ja ne on helppo aamuisin vain laittaa päähän, kuin alkaa kiireessä (mitä aamuni usein ovat) sörkkimään piilareita silmiin. Lasit ovat myös osa tyyliäni, enkä osaa enää olla ilman niitä, heti tulee olo, että "nyt on kyllä jotain unohtunut", jos ei ole laseja päässä. Tietysti siihenkin varmaan tottuisi ajan kanssa, mutta lasit ovat enemmän minun juttuni. Lasien ainoa huono puoli on linssien likaantuminen ja tietysti vesi- ja lumisateessa ne ovat hankalat, mutta muuten tykkään kovasti laseista.

Poissa Ihmissusi

• Vuotislainen
« Vastaus #88 : Tammikuu 06, 2012, 16:26:00 »
Minulla ei ole koskaan ollut tarvetta silmälaseille mutta kuollakseni haluaisin pitää sellaisia ;) Moni on sanonut että minulle sopii silmälasit (koulussa ihan piruuttani kokeilen kaikkien kavereiden laseja) ja että sellaiset minun pitää ehdottomasti hankkia.

Kun minä olin ala-asteella, usein silmälasipäisiä sanottiin 'rillipöllöiksi'. Nykyään todella moni tuttavani käyttää feikkilaseja. On aika hauska huomata miten silmälasien maine on muuttunut. Ennen 'rillipäitä' pilkattiin usein huomaamattomasti ja nykyään taas moni käyttää sellaisia ihan ulkonäön puolesta. Ehkä silmälasit saavat ihmisen näyttämään viisaammalta? Itse haluaisin lasit koska jotenkin pidän niistä :) Harry on muokannut mielipidettäni laseista (onko edes muilla oppilailla laseja kuin Harrylla?) ja mielestäni lasit ovat hieno asuste! En ole ikinä pitänyt aurinkolaseista >< en vain osaa pitää niitä. Sen sijaan normaalit, feikkilasit tahtoisin itselleni. Niitä on niin paljon erimuotoisia ja jokaiselle kyllä löytyy sopivat. Jos joskus nyt käy niin että ihan tulen tarvitsemaan silmälasit, niin ihan innosta loikkien ryntään lähimmälle optikolle vai miksikä sitä nyt voi sanoa? Toistaiseksi koulussa en ole uskaltanut feikkilaseja pitää mutta kotona joskus laitan päähäni pyöreäsankaiset lasit^^ En tiedä, ne ovat vain niin ihanat ;)

~werewolf~

Poissa Ales

• Fanficcari
  • Vuotislainen
  • 24365
    • My life, my party!
  • Pottermore: DreamFlight25004
« Vastaus #89 : Tammikuu 06, 2012, 17:04:41 »
Lasini saapuivat toissapäivänä.
Ne on ihan kivat, kummatkin ovat ns. kasarilasit.
Laseissa ei ole muuta vikaa, että siinä menee tottua. Vieläkin minulle tulee huono olo, ja nenään sattuu, kun ne lasit painavat. Toivottavasti niihin tottuu.
Moni sukulainen ja ystävä ovat kehuneet lasejani, ja että ne sopii minulle. Itse en ole niinkään varma.
Hey! You just lost The Game.

Poissa Ooka

• Siivet kantapäissä -liitelijä
  • Vuotislainen
  • Pilvilinnan kuningas
    • Tuliaavikko
« Vastaus #90 : Tammikuu 11, 2012, 18:26:30 »
Camillaah jos lasit painavat kannattaa käydä optikolla, kyllä niiden pitäisi olla sellaiset että pyyvät päässä mutta eivät paina mistään :)

Itselläni on ollut lasit jostain viisivuotiaasta asti, eli olen täysin tottunut "käyttäjä"... Piilolinssejä en ole koskaan tarvinnut sillä näen todella hyvin hilman lasejakin vaikka vahvuudet ovat aika korkealla. Plussaa kun on niin näen hyvin kauas eli ei ongelmia sen suhteen :D

koskaan ei ole lasien takia kiusattu eikä ole ollut muitakaan ongelmia.. kerran on lähtenyt sanka laseista  mutta muistaakseni vakuutus korvasi ainakin osan? Tällä hetkellä päässä on aika rajut/paksusankaiset lasit, liila/pinkki väritys.. aika jännittävät mutta kyllä näihinkin tottui :)

harmittaa vaan kun silmälasit ovat aivan älyttömän kalliita.. tähän mennessä olen asunut kotona jolloin vanhempani ovat maksaneet lasit, mutta kun muutan pois pitää maksaa ne itse.. eli ei hirveän kevyin perustein lähdetä vaihtamaan, varsinkaan opiskelu aikana.. täytyy toivoa että näkö ei huonone!
Do the impossible, see the invisible.
ROW ROW FIGHT DA POWER!
Touch the untouchable, break the unbreakable.
ROW ROW FIGHT DA POWER!

Poissa Mansikkarahka

• Vuotislainen
« Vastaus #91 : Tammikuu 11, 2012, 19:28:21 »
harmittaa vaan kun silmälasit ovat aivan älyttömän kalliita.. tähän mennessä olen asunut kotona jolloin vanhempani ovat maksaneet lasit, mutta kun muutan pois pitää maksaa ne itse.. eli ei hirveän kevyin perustein lähdetä vaihtamaan, varsinkaan opiskelu aikana.. täytyy toivoa että näkö ei huonone!

Niinpä, minäkin olen harmitellut sitä monta kertaa. Jos vain mahdollista, niin kannattaa ajoittaa lasien osto esim. joulun jälkeisiin alennusmyynteihin. Siinä voi säästää todella paljon. Kävin eilen tilaamassa uudet lasit ja sain n. 215€ kehykset alle 50 eurolla ja muutenkin koko juttu tuli paljon halvemmaksi, kuin jos olisin ostanut normaalihinnalla. Nämä vanhatkin ostin vuosi sitten joulun jälkeisistä alennusmyynneistä ja koko hinta oli silloinkin vain vähän päälle 170€ ja tällä kertaa tuli vielä halvemmaksi.

Poissa Kami

• Nuoriherra
  • Vuotislainen
    • deviantART
  • Pottermore: BatNimbus906
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #92 : Tammikuu 11, 2012, 20:17:42 »
Camillaah jos lasit painavat kannattaa käydä optikolla, kyllä niiden pitäisi olla sellaiset että pyyvät päässä mutta eivät paina mistään :)

...tai sitten sattuu olemaan yhtä epäonninen kuin minä, ja nenä on vaan sen muotoinen että lasit painavat aina. Mutta ei hätää, siihenkin tottuu! En mä tunne sitä enää ollenkaan, ainoa merkki on se, että siinä oikeanpuoleisen nenätuen alla on aikamoinen kuoppa, joka on yleensä väriltään jotain punaisen sävyä. <3 Ja juu, mulla on ollut lasit jo, öömmhh, 9-10 vuotta, joten en usko että kyse on vaan huonosta optikosta. Eiköhän syyllisenä ole epäsymmetrinen nenänvarsi, joka alkaa liian matalalta.

Mutta mikäli on normaalinmuotoinen nenä joka on oikeassa kohdassa, niin eiköhän lasien painaminen korjaannu sillä että pistää optikon vääntelemään niitä parempaan asentoon.
"Much more running about with bangaa at my heels and I'm apt to give up sky pirating altogether."

Poissa tatte

• Vuotislainen
  • tuhkaperhonen
    • vaikenen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #93 : Tammikuu 17, 2012, 07:14:35 »
Olen huomenna menossa tarkastuttamaan näköni ja hankkimaan silmälasit. Noin 1½ vuotta sitten olin tarkastuksessa ja selvisi että lasit olisivat tarpeen, joskaan eivät pakolliset. Hiljakseen olen alkanut kyllästymään siihen että koulussa on istuttava eturivissä jos haluaa tuskitta lukea opettajan kalvoja, vanhalla putkitelevisiollani en erottanut monissa peleissä tekstejä käymättä ruudun äärestä niitä lukemasta ja ohjelmien tekstityksiäkään en vasemmalla silmällä tahtonut sivistyneistä katseluetäisyyksistä erottaa... tällaisten pienten elämän epäkäytännöllisten seurausten lista jatkuisi jatkumistaan. No more!

Kuinkahan kauan lasiensa saaminen tyypillisesti kestää tilauksen tekemisestä? Oletan ettei liikkeestä suoraan saa taskuunsa haluamiaan kehyksiä tarvitsemillaan vahvuuksilla. Korjatkaa jos olen väärässä, hyvin mielelläni olisin.

Päätin tarttua Nissenin kauan mainostettuun "kolmet lasit yksien hinnalla" -tarjoukseen koska ensinnäkään lasit eivät ole välttämättömät joten niiden laatu on aika yhdentekevä, kunhan kokeilen miltä lasien omistaminen tuntuisi ja toisekseen kahdet halvat lasit kestää kaksi kertaa niin kauan kuin yhdet halvat lasit. En sitten tuosta "kolmannet kaverille" -osuudesta tiedä, kaipa se on heille yhdentekevää ettei minulla ole silmälaseja käyttäviä kavereita. Jostain syystä luulen etteivät anna tarjouksen sloganista huolimatta kolmia laseja samoilla vahvuuksilla.

Sinänsä minulla ei ole hajuakaan siitä millaiset lasit minulle oikeasti sopisivat joten kehysten valitseminen oli aika nuiva urakka. Jää sitten peilin edessä ja ajan jaloissa nähtäväksi miten runsaasti tulen koskaan käyttämään silmälaseja, ellei niiden tarve entisestään kasva ja muutu pakottavaksi. Valitsemikseni päätyneet kehykset: uno y dos. Valintakriteereinä ensimmäisille kehyksille oli alareunan rajattomuus ja elegantit värit. Toiset kehykset valitsin mielikuvituksettomasti isääni matkien, valitsemieni sangat ovat kyllä paksummat kuin hänen laseissaan, ohuet sangat eivät sopisi omaan makuuni.

Mielenkiinnolla odotan kokemuksia hiusten ja silmälasien keskinäisestä toimeentulosta. Kun minulla oli pitkä letti (kuten pian taas on), pidin niitä suurimman osan ajasta kiinni koska muuten ne tulivat silmien tielle, kuvittelisin että silmälasien ja pitkien hiusten kanssa on erilaista? Vaiko sittenkään.

Poissa Kami

• Nuoriherra
  • Vuotislainen
    • deviantART
  • Pottermore: BatNimbus906
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #94 : Tammikuu 17, 2012, 07:41:07 »
Kuinkahan kauan lasiensa saaminen tyypillisesti kestää tilauksen tekemisestä? Oletan ettei liikkeestä suoraan saa taskuunsa haluamiaan kehyksiä tarvitsemillaan vahvuuksilla. Korjatkaa jos olen väärässä, hyvin mielelläni olisin.

Pari viikkoa menee. Mulla on yleensä mennyt juurikin se kaksi viikkoa, hyvällä tuurilla hieman alle ja jos sattuu olemaan hirveät ruuhkat ja katastrofit niin on voinut mennä yli kolmekin viikkoa.

P.S. Ne tarjouksen kolmannet lasit voi antaa mulle ^_________^'' Hehe.
"Much more running about with bangaa at my heels and I'm apt to give up sky pirating altogether."

Poissa Meleth

• Viimeinen vihollinen
  • Vuotislainen
  • Remember that the last laugh is on you.
  • Pottermore: RiverLight18790
« Vastaus #95 : Tammikuu 17, 2012, 18:26:58 »
Minultakin lasit lyötyvät.
Minulla on huono kaukonäkö.
Sain ensimmäiset lasini 7 vuotta sitten.
Ne olivat sellaiset lasit, että vain toisessa linsissä oli vahvuudet ja toinen oli normaali.
Sitten vuoden päästä jouduin vaihtamaan vahvuudet molempiin linsseihin, kun näkökin huononi.
Minulla on oikeassa - 2 ja vasemassa -3. Pitäisi käydä jossain vaiheessa näkötarkastuksessa ja hankkia uudet lasit, koska näillä nykyisillä en kunnolla oikein näe enään. Onhan näitä tullut käytettyä jo 6 vuotta.
Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.

Poissa Wood Nymph

• Renegade
  • Vuotislainen
  • Luksusloimu!
    • something worth fighting for ~ Tumblr
  • Pottermore: ScarletSun17528
« Vastaus #96 : Tammikuu 27, 2012, 22:30:11 »
Joo, mullakin kaukonäkö ja aika huono sellane. Yli puolet elämästä, n. 8 vuotta laseja kanniskellut. Ajan mittaan lasien mallista ja väristä on tullut tärkeempi. Minulla on olult tummansiniset hieman puolikuun muotoiset, punaiset kulmikas-soikiat, ruskeat teräväkulmaset ja nyt violetit. Haluaisin mustat paksumpisankaset seuraavaks ja tänä vuonna ois ehkä aika hankkia ne. Koskaan lasit ei oo ollut ongelma, eikä ne häiritse.

Oon sunnitellut myös piilolinssien hankkimista, nyt vaan mietityttää, että kun mulla on tota hajataittoo aika paljon, niin vaikuttaako se mitenkään siihen että voinko hankkia piilolinssit, kenelläkään tietoa/kokemusta?
Joskus kyllä mietin, että miltä se tuntu ku näki täydellisesti ilman laseja ja kaikki oli niin kirkasta... ku mullahan on toisaalta näkövamma..? Niin, elämä on :D
Well then, I think the answer is that a circle has no beginning.
-Luna Lovegood, DH

Poissa Xanie

• hymyilevä huomispäivä
  • Aurori
  • *
  • *reps*
« Vastaus #97 : Tammikuu 27, 2012, 23:20:44 »
Oon sunnitellut myös piilolinssien hankkimista, nyt vaan mietityttää, että kun mulla on tota hajataittoo aika paljon, niin vaikuttaako se mitenkään siihen että voinko hankkia piilolinssit, kenelläkään tietoa/kokemusta?

Kyllä niitä piilolinssejä voi käyttää, vaikka hajataittoa onkin :) Nykytekniikalla pystytään myös piilolinsseillä korjaamaan hajataittoa tai minä sain pykälää vahvemmat piilolinssit, mitä mun voimakkuudet on, hajataiton takia. :) Toi on ihan henkilökohtaista, et miten ratkaistaan hajataitto ja piilolinssit. Pikkuisen saattaa nähdä erilailla piilolinssien kanssa, mutta ero on niin pieni, että ei sitä välttämättä  huomaa ollenkaan :) Kannattaa käydä optikolta kysyyn piilolinsseistä ja niihin liittyvistä asioista, he osaa parhaiten vastailla noihin.
Kun ystäväsi katselevat sinua hyppäämässä laskuvarjolla joka ei aukea, voisi olla hauska temppu, jos esittäisit vaikkapa uintiliikkeitä.
Avasta kiitos Seatearille!
Tee päivän hyvä työ: www.freerice.com

Poissa Wood Nymph

• Renegade
  • Vuotislainen
  • Luksusloimu!
    • something worth fighting for ~ Tumblr
  • Pottermore: ScarletSun17528
« Vastaus #98 : Tammikuu 28, 2012, 14:31:17 »
Kyllä niitä piilolinssejä voi käyttää, vaikka hajataittoa onkin :) Nykytekniikalla pystytään myös piilolinsseillä korjaamaan hajataittoa tai minä sain pykälää vahvemmat piilolinssit, mitä mun voimakkuudet on, hajataiton takia. :) Toi on ihan henkilökohtaista, et miten ratkaistaan hajataitto ja piilolinssit. Pikkuisen saattaa nähdä erilailla piilolinssien kanssa, mutta ero on niin pieni, että ei sitä välttämättä  huomaa ollenkaan :) Kannattaa käydä optikolta kysyyn piilolinsseistä ja niihin liittyvistä asioista, he osaa parhaiten vastailla noihin.
Kiitos avusta! ehdin jo pelästyä että en tuu saamaan piilolinssejä koskaan, ku olin kuullu että hajataitto vaikuttaa siihen :D katsotaan sitten, miten käy, taidan mennä kyselemään siitä optikolta.
Well then, I think the answer is that a circle has no beginning.
-Luna Lovegood, DH

Poissa Kynttiläkäärme

• Syksyn liekki
  • Vuotislainen
  • Pottermore: potioncharm26553
« Vastaus #99 : Lokakuu 24, 2015, 23:16:13 »
Sain ensimmäiset silmälasini 12.vuotiaana. Kaikilla muilla perheenjäenilläkin on lasit, joten en ollut siitä yhtään yllättynyt. Tajusin tarvitsevani niitä, kun istuin koulussa etupulpetissa, enkä siltikään nähnyt taululle. Omistan siis kaukolasit, jotka ovat todella vahvat. Vuosien mittaa näköni on huonontunut, aina kun ostan uudet lasit käyn tutkituttamassa näköni ja aina ne on pikkuisen vahvistuneet entisestä. Ilman laseja en pystyisi enää elämään.

Hankin uudet lasit kun koen näköni sumentuneen lisää tai lasit ovat pahasti naarmuuntuneet, tai sangoista muuten vääntyneet. MInulla ei ole mitään lasimuotia, kokeilen vain erilaiisa sankoja ja aina on jotkut löytynyt, Nuoremoana suosin ohuita sankoja, mutta nyt olen taas innostunut paksummista. Tykkään että niissä on väriä ja mieluumin pidän muovisesta osasta nenänkohdalla, kuin niistä pienistä tyybytistä, jotka keräävät älyttömästi likaa alleen.