Kirjoittaja Aihe: Silmälasit  (Luettu 20127 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Fimca Worthleberr

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Capricorn Ascending
  • Tupa: Korpinkynsi
Vs: Silmälasit
« Vastaus #50 : Tammikuu 13, 2011, 13:11:01 »
Rillit mullakin, on ollu yläasteesta lähtien. Näkö on huono, toisessa silmässä -4 ja toisessa melkeen -4. En siis nää ilman rillejä kauas (lue: yli 20 cm päähän) kuin epämääräistä söhjöä. Lähelle taas näen erinomaisesti, mutta eipä se yleensä vaikuta kun rillit on joka tapauksessa aina päässä. Piilareita olen kerran testannut, ja se riitti: oli yhtä tuskaa saada ne paikoilleen, ja se sattui inhottavasti. Tosin kun ne olivat paikallaan niin no prob, mutta sellasta säätöä etten siihen lähde. Eipä nää rillit juurikaan mua haittaa, olen niin tottunut.
Look, look, keep looking straight into those cold eyes.

Poissa talitintti

• Vuotislainen
  • Skeptinen pessimisti
« Vastaus #51 : Tammikuu 20, 2011, 23:39:05 »
Minulla on ollut lasit yläasteelta saakka, eli ehkä joku yhdeksän vuotta. Lasit sain alkujaan siksi, että vasemmassa silmässäni oli heikompi kaukonäkö mitä oikeassa ja tämän epäiltiin aiheuttavan päänsärkyni. Näin tuolloin aivan normaalisti ilman laseja, mutta ryhdyin käyttämään laseja aina, jo siksi, että sillä saatiin selvitettyä johtuiko päänsäryt siitä. No ei johtunut, mutta saimpa kuitenkin lasit.

Nykyiset lasini ovat olleet todellinen murheenkryyni. Ensinnäkin kun kävin ensimmäistä kertaa optikolla, koska en mielestäni nähnyt kunnolla. Tämän optikon mielestä minulla oli entuudestaan liian vahvat linssit, enkä tarvinnut uusia. Hän myös ehdotti, että kun kerran tein näyttöpäätetyötä niin hankkisin lähityöskentelyyn erilliset lasit. Kieltäydyin tästä, koska työssäni tarvitsin nähdä myös kauas. Tuolla reissulla en siis saanut uusia laseja ja jatkoin pari kuukautta entisten kanssa taistelua ja kun hermot meni siihen, että en esimerkiksi ajaessa nähnyt opasteita tarpeeksi aikaisin, niin lähdin toiselle optikolle. Tämän optikon mukaan minulle tuli toiseen linssiin lisää miinusta 0.5 ja toiseen 0.75. Kerroin tälle, että vielä pari kuukautta sitten minulla oli muka liian vahvat linssit ja hän suuresti ihmetteli miten tuollainen tulos oli voitu saada tehtyä.

Seuraava ongelma syntyi sitten kun valitsin kehykset, tai oikeastaan sangat, koska olen tottunut käyttämään hengettömiä. Kun viimein sain uudet lasini huomasin heti seuraavana päivänä, että yksi linssiä kiinni pitävä ruuvi on lähes irti. Kiikutin lasit liikkeeseen ja sain vastauksesi, että näitä ei olisi edes pitänyt kasata näin, eli lasit lähetettiin takaisin tehtaalle. Ei siinä mitään, mutta olen nyt käyttänyt takaisin tulleita laseja noin viikon ja käyttänyt näitä jo kahdesti liikkeessä, koka nämä ei istu ollenkaan hyvin. Minulla on jatkuvasti sellainen olo, että lasit on vinossa tai sitten ne valuu tai painaa jostain. Sillon kun sain nämä ne istui todella hyvin ja tuntui hyvältä, mutta nyt tilanne on täysin eri. Pakko minun on vielä ainakin kerran käydä liikkeessä korjauttamassa näitä, koska hermothan näihin menee.
Kirk: My Nikon is state of the art. Max: Oh, I've got a Nikon too. It's an N64 with 3D matrix metering, 35 to 210 zoom. What have you got? Kirk: It's a Nikon. (Gilmore Girls)
---
Rory: I just don’t want to be queen. Tristan: Me either [pause] King - I don’t want to be king. (Gilmore Girls)

Poissa Tohäätu

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #52 : Tammikuu 21, 2011, 17:23:18 »
Minulla on ollut silmälasit nyt lähemmäs puoltoista vuotta. Itse kuulun niihin ihmisiin, joille silmälasit sopivat, ja ihmisillä kesti vain päivä tai pari tottua niihin päässäni. Noin kuukauden jälkeen niiden hankinnasta onnistuin rikkomaan ne, ja jouduin kulkemaan pari päivää ilman niitä, niin sain kuulla tosi monelta hämmästelyjä ja sitä että näytin ihan erilaiselta. Joku ei ollut edes siihen aikoihin tajunnut, että minulle oli hankittu ne silmälasit vastikään, ja oli luullut minun omistaneen ne pitkään. Minulla on monitehosilmälasit ja lukulasit, mutta näen ilman niitä melkein yhtä hyvin kuin niiden kanssa. Terveystarkastuksessa oli terkkarilla ihmettelemistä, kun testattiin näköä ilman silmälaseja ja niiden kanssa, ja tulos oli melkein sama. Minulla on siis likinäköisyyttä, mutta se ei vaikuta näkemiseeni sen vuoksi, koska silmäni työskentelevät tosi paljon, että näkisin kauas. Tämä taas aiheuttaa sen että lähinäössänikin on vikaa (saattoi olla tosinpäin, että lähinäossä oli vikaa, joka sitten heikentää kaukonäköä) ja että minulla rupeaa särkemään päätä. Silmä- ja lukulasien kanssa silmieni ei tarvitse tehdä työtä näkemiseni edestä. Jos on uskomiseni minulle maalattuihin tulevaisuuden kuviin, pitäisi näköni tästä heiketä aika huonoksi, nykyisellään lasien vahvuudet ovat jotain 0,5-0,75.
"Ja me kuin päättömät kanat
käymme täällä, petollisen järven pettävällä jäällä,
ja hänen kuin suden käyvän luulen kun kaupungin yössä pesuhuoneestaan soiton kuulen..."

Poissa augustiina

• kohtalonviivan tulkitsija
  • Vuotislainen
  • auguurin nauru
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #53 : Helmikuu 26, 2011, 16:03:59 »
Joo, mut siis itse asiaan. Olisiko kenelläkään vinkkejä miten puhdistaa lasit hiuslakasta, kun niiden läpi ei oikein näy tällä hetkellä?
Mulla ainakin lähti, kun hankasin varovasti tavallisella nestemäisellä käsisaippualla ja sitten huuhtelin haalealla vedellä. Kannattaa myös kuivata lasit hyvin, ettei niihin jää vesipisaroista ikäviä jälkiä.

Täältäkin siis löytyy yksi rillipää. Sain lasit vuoden 2009 alussa. Silloin oli kummassakin silmässä jossain -0.5 paikkeilla. Nyt toisessa silmässä on -1.50 ja toisessa -1.25 (en kuollaksenikaan muista kummin päin nuo menivät) ja vasemmassa myös vähän hajataittoa. Minulla ei siis ole mitenkään kamalan huono näkö, mutta ilman laseja nään silti mielestäni tosi huonosti, enkä ilman lasejani hirmu hyvin viihdykään. 

Minkäänlaista kiusaamista en ole kohdannut lasieni takia. Jotkut ovat jopa sanoneet, että näytän lasit päässä kivemmalta kuin ilman :D
« Viimeksi muokattu: Elokuu 08, 2011, 22:05:50 kirjoittanut augustiina »
Sen jälkeen helpottaa
Kun kädet irrottaa

Poissa Giladra Carrion

• Kuolonsyöjä
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Pottermore: ShieldFang27063
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #54 : Maaliskuu 02, 2011, 16:50:31 »
Ensimmäiset lasini sain kesällä -06, eli onhan tässä jo tovi tullut oltua rillipäänä. :) Näköni ei varsinaisesti ole kovin huono, hajataiton vuoksi nuo lähinnä tarvitsin - itse asiassa nykyisissä laseissani, jotka hankin tuossa pari kuukautta sitten, ei ole toisessa linssissä vahvuuksia juuri lainkaan, ja ajokortin (C-luokan) vaatimukset täytin helposti ilman laseja.

Itselläni oli ensimmäiset lasit (joita tosin käytin useamman vuoden) sellaiset neutraalit, ohuilla mustilla sangoilla, kun taas näissä viimeisimmissä on paksut musta-punaiset metallisangat. Pakko kyllä sanoa, että yllätyin todella näiden sopivuudesta, kun tilasin sovituskehyksiä kotiini - ajattelin alkuun, ettei sieltä varmaan tule yksiäkään sopivia, mutta nämä istuvatkin todella hyvin. Hintakin oli huomattavasti edullisempi kuin edellisten.

Olen vakaasti sitä mieltä, että näytän paremmalta lasien kanssa kuin ilman, enkä varmaan koskaan laseista luovukaan. Piilolinssit eivät oikein sovi minulle, värillisiä kyllä vähän tekisi mieli... Ovat vain melko epäaitoja, saisi olla hieman aidompi värisävy niissä.
“We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars.
But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off.”

Poissa Ropsus

• Vuotislainen
  • Pottermore: SunCastle25757
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #55 : Maaliskuu 02, 2011, 17:46:15 »
Täällä on kanssa yksi rillipää. Sain ekat lasini joskus kolmannella eli noin kuusi vuotta sitten (? en ole aivan varma, aikaa on jo paljon :D). Ensin lasit olivat jotain -1, mutta nyt kun sain viime viikolla uudet niin vahvuudet ovat oikeass -6,25 ja vasemmassa -6. Menin jo äidistänikin ohi, hänellä molemmissa -5,75. Eli lasit pitää olla päässä jos haluaa kauas nähdä.

Minua ei onneksi ole kiusattu lasien takia, mutta kun kouluun menin ekaa kertaa lasit päässä, niin kyllähän nuo vähän ihmettelivät. Piilareita käytän joskus ja omistan sellaiset kirkkaanpunaiset, mutta koska niissä ei ole vahvuuksia, pitäisi minun kuitenkin pitää laseja, joten en ole niitä kauheasti käyttänyt. Varsinkaan, kun laseissani on vihreät kehykset. Enkä kyllä ole leikkausta harkinnut, varsinkin kun näkö vielä heikentyy ja muutenkin minusta lasit sopivat minulle hyvin :D
Let's go poke it with a stick!

VOHVELIJORMA

• Ankeuttaja
« Vastaus #56 : Maaliskuu 26, 2011, 19:32:05 »
Mulla on ollut 3-vuotiaasta asti lasit. Ensin malli oli sellainen perus ohutsankainen suorakulmio, mutta (ainakin luullakseni) 4-vuotiaasta lähtien malli on ollut sellanen perus Harry Potter O_o Nyt sitten kasilla sain vaihtaa lasit, kun voimakkuudet muuttui niin paljon, ja voitte arvata että malli muuttui radikaalisti. XD 3-4 -luokilla se oli sellainen kiva syy syrjiä, 7-luokalla mua kutsuttiin Harry Potteriksi (oli vieläpä mustat hiukset :D) ja muutenkaan siitä mallista ei oo ollut mitään hirvittävää hyötyä. ;D Mun kaveripiirissä se oli tosin jo ihan vakio että mulla oli sellasit lasit, kaikki kutsui niitä Sussu-laseiksi (mun lempinimi :)) ja siitä oli kaikkia sisäpiirin läppiä ja muuta mukavaa. 8)) Nykyään mulla on sellaset kivat tummanvihreät paksusankaiset puolihengettömät enkä aio vaihtaa enää mallia :) Haluaisin suorastaan palavasti alkaa käyttää piilareita mutta se ei oo mahdollista mun surkean näkökyvyn takia. (voimakkuus vissiin olikohan se nykyään jotain miinus 8 ja muutenkin kaikkia ihme vammaisuuksia, tekomykiöt yms.) Nämä lasit on kuitenkin sen verran siistit että eiköhän niillä pärjää aikuisuuteen (ja mahdolliseen laser-leikkaukseen) asti. :)
   Ai niin, ja laseista kiusaaminen on säälittävää. Joillekkin ne vaan sopii. :)

Poissa Ariel

• Huispaajan ensilento
  • Vuotislainen
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #57 : Huhtikuu 06, 2011, 21:21:07 »
Mä aion mennä laserleikkaukseen kuhan vaan pääsen! Mä en tykkää ollenkaan pitää laseja, ku ne on aina vaan tiellä ja epämukavat, pitää kokoajan nostella ja ne ei sovi mulle. Mulla on kyllä piilaritkin, mutta mun silmät ei kauheesti tykkää niistä. Oon joutunut piilarimerkkiä vaihtamaan aika tiuhaan ku aina alka sattumaan ku on vähän aikaa käyttäny yhtä merkkiä. Vihaan muutenkin piilareiden kanssa läträystä, siihen menee niin kauan aikaa ja märkää touhua. Mun pitää aina kaataa sitä vettä suoraan silmiin heti ku oon laittanu ne, koska ne tuntuu kuivilta muuten koko päivän :o ja pitkin päivää kyl ne sattuu ja oikuttelee mut on pakko pitää koska valmentaja ei anna mun pitää laseja treeneissä (ja muutenkaan en tykkää laseista).
all I want to do is wear glitter and dance in my underwear

Poissa Quema de Cascada

• Omituinen höpöttäjäylisieni
  • Vuotislainen
    • Operaatio Merikotka
« Vastaus #58 : Huhtikuu 06, 2011, 22:18:10 »
Minulla on lasit. Sain ne n. vuosi sitten. Sain ne, koska näköni on mahdottoman huono, mikä taas johtuu geeneistä. =/

Lasieni kehykset ovat muoviset, sangat ovat aika paksut ja niissä on jotain kiemuroita. Värinä mustaoranssi =). Uusien lasien haluaisin olevan huomaamattomat tai piilolonssit.

Minua vaivaa kaukonäkö. Kun sain lasit näköni oloikeassa silmässä jtn. -1,25 ja vasemmassa jtn. -0,9.

Mutta jatkoja teille.
Omituinen höpöttäjäylisieni iskee taas.

Poissa Miss Zora

• Front row, baby
  • Vuotislainen
  • As cold as the night
« Vastaus #59 : Huhtikuu 15, 2011, 16:12:53 »
Täällä!
Noniin. Vihdoin, pitkän odotuksen jälkeen sain silmälasit. Näköni huonontui talven aikana huomattavasti, ja menin käymään terveydenhoitajan luona, joka suositteli menemään optikolle. Siellä äidin kanssa käytiin, ja lasit tulivat hankintaan. Mentiin Nissenille, ja sieltä löytyivät mieluiset, metallikehyksiset, mustat, hieman pyöreät lasit, joihin olen jo melkein tottunut. Tykkään laseistani, ne ovat minun tyyliseni.
En siis ole nähnyt hyvin kauas, koulussa oli kamalaa kun ei nähnyt mitä taululla luki. Likinäkö siis vaivasi. Vahvuuksia on jotain -0,25 ja -1.
Tänään kun laitoin lasit ensimmäsitä kertaa kouluun, ilkeimmiltä tuli kommenttia että näytän naispuoliselta Harry Potterilta (no jaa, mustat hiukset, vihreät silmät ja lasit), mutta muut sanovat että nämä sopivat minulle tosi hyvin. Tuntui vain, että kaikki tuijottivat.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 16, 2011, 15:51:54 kirjoittanut Miss Zora »
Well I'm not the kind of fool who's gonna sit and sing to you
About stars, girl

Poissa Kami

• Nuoriherra
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
    • deviantART
  • Pottermore: BatNimbus906
« Vastaus #60 : Huhtikuu 19, 2011, 13:48:01 »
Minua vaivaa kaukonäkö. Kun sain lasit näköni oloikeassa silmässä jtn. -1,25 ja vasemmassa jtn. -0,9.

Kaukonäkö on plusmerkkinen, joten olet joko likinäköinen tai laitoit väärät merkit numeroiden eteen... Ihan pakko huomauttaa, anteeksi :D

Mä tajusin vasta lukiessani Arielin valitusta silmälasien nostelusta, että mun pitää tökkiä laseja ylemmäs ihan koko ajan. Hassua, kun ei se mua ole ikinä ruvennut vaivaamaan... Ehkä siihen tottuu vuosien varrella. Voisin veikata, että lasien käyttämiseen tottuu sitä helpommin mitä nuorempana on ne saanut. Mä olen vielä niin onneton, että nenän malli estää sopivien lasien löytämisen, niin on vähän pakko tottua korjailemaan laseja kaiken aikaa. Mun nenä siis alkaa niin alhaalta, että silmälasit yltää vaan puoleenväliin silmiä. Eli nään kunnolla pelkästään alapuolen mun näkökentästä. Ja sitten kun plussataan vielä nenän kapeus, niin ihan naurettavaksi menee! Aina saa olla korjailemassa.

Mutta onneksi se ei haittaa, tämä tilanne kun ei parannu laseja vaihtamalla. On ollut jo neljät lasit ja yhdet aurinkolasit, ja kaikki on roikkunut yhtä alhaalla. Silmälasiliikkeissä aina turhaudutaan kun ei saada silmälaseja oikealle kohdalle vaikka kuinka monta kertaa vääntelisi eri asentoon! Pitää sitten aina selitellä että ei se ole heidän eikä lasien vika, vaan mun nenä se tässä mättää...

Suunnitelmissa olisi kuitenkin mennä korjauttamaan näkö laserleikkauksella, koska muuten en pääse unelma-ammattiini. Näöntarkkuudeksi ilman laseja paljastui siis ALLE 0,1, ja olisi pitänyt yltää yli 0,2:n että olisin päässyt. Nyt sitten opiskelen varmuuden vuoksi toisen ammatin tässä välissä, ja siinä 19-20-vuotiaana korjautan silmät. Tosin nekin korjautan varmuuden vuoksi yksi kerrallaan, en viitsi ottaa sitä riskiä että jos jokin menee pieleen niin molemmat silmät sokeutuvat. Varmaan noin vuoden odottelen siinä välissä, että näkee miten toinen silmä parantuu. Ja jos homma kusee, niin jätän toisen silmän ihan luomuksi ja tyydyn "huonompaan" ammattiin.
"Much more running about with bangaa at my heels and I'm apt to give up sky pirating altogether."

Poissa Arende

• hahtuvahaave
  • Vuotislainen
  • Pottermore: PotionGhost22203
« Vastaus #61 : Huhtikuu 19, 2011, 16:56:14 »
Mä tajusin vasta lukiessani Arielin valitusta silmälasien nostelusta, että mun pitää tökkiä laseja ylemmäs ihan koko ajan. Hassua, kun ei se mua ole ikinä ruvennut vaivaamaan... Ehkä siihen tottuu vuosien varrella.

Mäkin tajusin vasta nyt, että tökin laseja jatkuvasti ylöspäin :D Mutta ehkä siihen tosiaan tottuu vuosien varrella niin, ettei sitä enää edes tajua. Tulee ikäänkuin automaattisesti, vähän kuin hengittäminen.

Mullahan on silmälasit ollu 4-vuotiaasta ja nyt olen 21, joten monen monta vuotta on ollu aikaa totutella laseihin :) Olen likinäköinen ja miinuksia taitaa olla kummassakin silmässä jo lähemmäs kymmentä. En muista ihan tarkalleen, vaikka vasta jouluna kävin silmälääkärissä :D Kun vielä kasvoin pituutta jouduin käymään silmälääkärissä vuosittain ja joka vuosihan se lääkäri pisti lisää miinuksia laseihini. Nyt pituuskasvun jo pysähdyttyä oon käyny silmälääkärissä harvemmin, kahden tai kolmen vuoden välein, eikä miinuksiakaan enää oo tullu pahemmin lisää. Lähinnä hajataittoa on korjattu. Hajataitto on kyllä ihan perseestä, koska se estää mua saamasta piilareita. Muistaakseni 17-vuotiaana aloin ensimmäisen kerran harkitsemaan, että piilarit vois olla kivat. Silmälääkärini kanssa asiasta juttelimme ja hän pisti silmilleni lasit, jotka vastasivat sitä kuinka hyvin näkisin tavallisten piilareiden kanssa ja enhän minä niillä mitään nähnyt :/ Tavallisilla piilareilla kun ei hajataittoa saa korjattua ja hajataitto piilarit maksaa maltaita plus ne kuulemma tuntuvat päässä kovin epämukavilta ja ne pitää osata laittaa juuri oikein päin silmiin. Mutta ei se mitään. Oon kakkuloitani kantanut jo 17 vuotta, ni oon tavallaan kasvanu yhteen niiden kanssa :)

Oon mä aina välillä kauhean katkera näköni huonoudesta. Tuntuu jotenkin niin riippuvaiselta laseista, ilman niitä kun olen lähes sokea. Kyllä mä kai periaatteessa osaisin kotiini kaupungilta, jos lasit yhtäkkiä menisi rikki. Lähinnä en vaan tunnista ihmisiä enkä erota mitään yksityiskohtia. Kaikki on sellaista sumuista massaa. Siksi mulla onkin aina kaikilla reissuilla mukana varalasit, ihan vaan kaiken varalta :)

Ainoa asia, mikä mua tosi paljon ärsyttää silmälaseissa on se, etten voi käyttää aurinkolaseja -.- Oon sovitellu kavereitten arskoja ja kaikki aina kääntää veistä haavassa ja kertoo, kuinka upeelta näytän aurinkolasien kanssa ja kuinka mulla kuulemma on sellaset kasvonpiirteet, että lähes kaikki aurinkolasit näyttää hyvältä mun päässä. Kiitti vaan paljon. Nyt mulla on tosin suunnitelmana hommata aurinkolasit vahvuuksilla varustettuna. Mun näkö ei oo huonontunu merkittävissä määrin varmaan neljään tai viiteen vuoteen, ni nyt ehkä uskaltaa jo. Äiti kustantaa yhä lasini, joten hänestä se loppupeleissä on kiinni. Mutta jos ostamme uudet lasini jostain liikkeestä, mistä saisi toiset kaupan päälle, ni aurinkolasit ois kova juttu :)

Kävin tosiaan viime joululomalla silmälääkärissä ja uudet lasit pitää hommata nyt heti kun vaan kotiudun takaisin Suomeen. Tarkoitus oli hommata ne jo joululomalla, mutta koska lasini tosiaan ovat niin vahvat, niin linssit pitää tilata Japanista ja siinä toimituksessa olisi kestänyt lähes kolme viikkoa ja olin lomalla vaan kaksi viikkoa, niin päätettiin siirtää se lasien hankkiminen kesään. Tähän asti lasini ovat olleet aina melko yksinkertaiset ja huomaamattomat. Ja yleensä myös äitini valitsemat. Minä kun en tosiaan ilman laseja nää juuri mitään, niin se on hankala itse alkaa valitsemaan, mitkä näyttää hyvältä :D Nyt kuitenkin joululomalla kun äitini kanssa kävimme laseja katselemassa löysin yhdet aivan ihanat, vähän paksusankaisemmat mustat hopeisilla koukeroilla varustetut kakkulat ja äitini otti kamerakännykällään minusta kuvan ne päässä, niin sain itsekin jonkunlaisen kuvan miltä näytin. En tiedä löydänkö noita samaisia enää kesällä, mutta ainakin haluan jotkut vastaavat. En tahdo enää huomaamattomia laseja, vaan haluan lasieni olevan osa asusteitani :)

Suunnitelmissa olisi kuitenkin mennä korjauttamaan näkö laserleikkauksella, koska muuten en pääse unelma-ammattiini.

Mullakin kävi tuo mielessä kun aikoinaan haaveilin lentoemännän ammatista. Nyt olen kuitenkin löytänyt jo uuden unelma-ammatin, niin en koe laserleikkausta enää pakollisena. Siihen liittyy yhä liian monia riskejä, että olisin valmis. Tiedän muutamia kavereita, jotka laserleikkauksessa käyneet ja heillä se onnistui ihan hyvin, mutta silti. Ja se on vielä niin pirun kallistakin. Ja olen kuullut, että jos on käynyt laserlaikkauksessa nuorena, ei vanhana enää välttämättä saa kaihia korjattua. En tiedä, kuinka totuuden mukaista se on, mutta en silti ole valmis ottamaan sitä riskiä. Oon niin tottunu laseihini jo, etten varmaan edes osaisi elää ilman niitä enää :D
Ihana asia minusta on, et ihana olen vain

Poissa Mirrekala

• Suklaamurmeli
  • Vuotislainen
« Vastaus #62 : Huhtikuu 21, 2011, 12:44:11 »
Mullahan on silmälasit ollu 4-vuotiaasta ja nyt olen 21, joten monen monta vuotta on ollu aikaa totutella laseihin :) Olen likinäköinen ja miinuksia taitaa olla kummassakin silmässä jo lähemmäs kymmentä. En muista ihan tarkalleen, vaikka vasta jouluna kävin silmälääkärissä :D Kun vielä kasvoin pituutta jouduin käymään silmälääkärissä vuosittain ja joka vuosihan se lääkäri pisti lisää miinuksia laseihini.
Joku toinenkin puolisokea, ja sanon tämän hyvällä, itsellänikin vahvuuksia nykyisin toisessa vajaa ja toisessa reilu ysi miinusta. Kuka näitä enää tarkkaan muistaa... Hajataittoakin on nyt myöhäisteini-iässä tullut jonkin verran, mutta ei onneksi niin paljon, että se estäisi piilolinssien käytön. Käytän satunnaisesti kertakäyttölinssejä vahvuudella -8, ja arkielämässä kyllä riittävät, vaikka en ihan niin teräävästi näe kuin voisin. Äiti kun tilasi minulle niitä linssejä niin älyttömän paljon kerralla, että hyvä jos saan käytettyä pois. Jonkin aikaa käytin myös kuukausilinssejä, mutta ne olivat melko paksut eivätkä hengittäneet tarpeeksi, minulla on kivat kuivat silmät. Lisäksi haluan olla varovainen linssien kanssa siksikin, koska isoveljelläni on todetti krooninen silmätulehdus, joka puhkeaa piilolinssien käyöstä, ja hänen oireilunsa oli aluksi samantapaista kuin minulla nyt, jos käytän linssejä useana päivänä peräkkäin.

Viimeksi haikailin niitä aurinkolaseja vahvuuksilla. Nyt olen sitten lasini uusinut sankoja myöten, ja uusissa linsseissä on UV-säteilyyn reagoiva tummuva pinnoite. Totuttelun jälkeen oikein mukava, varsinkin, koska kuivuuden lisäksi silmäni ovat myös jatkuvasti melko valonarat enkä ole vielä tämän elämän aikana oppinut kantamaan aurinkolaseja mukana. Toinen vaihtoehto olisi tietysti ollut hankkia aurinkolasit vahvuuksilla erikseen. Edelliset sankani tekivät itsemurhan, joten tällä hetkellä varalasini ovat niistä edelliset ikivanhat, joissa vahvuuksia on vajaa -7, eikä se oikeastaan riitä muuhun kuin tietokoneella istumiseen nassu turhan lähellä ruutua. Nämä itsarin tehneet sankani jaksoivat tosiaan muutaman vuoden heilua, mutta niiden käytöksestä yhteisellä taipaleellani olen päätellyt, että paksut linssit hengettömissä sangoissa ei ole kestävyyspuolella aivan niin toimiva yhdistelmä kuin voisi kuvitella, vaikka hyvältä näyttääkin. Siirryin sitten huomattavasti järeämpään retromalliin, ja sanokaa mitä sanotte, minä tykkään isoista linsseistä, vaikkeivät ne ehkä asiallisin vaihtoehto olekaan. :P
"Paras tapa toimia on ystäville kostaa
jos päältä kauniin hevosen saa silmiin tuijottaa
Mut takaisin ei käytettyä sieluaan voi ostaa
kun kalpein kauppamiehistä ovelle kolkuttaa
" -Viikate: Tie

Loitsuriiviö

• Ankeuttaja
« Vastaus #63 : Huhtikuu 21, 2011, 14:35:28 »
Heippa!   Mulle tuli noin pari kuukautta sitten lasit ku ihmettelin ku en nähny taululle :D   Käytii sitte tarkastaan ne  ja oli vähä huono kaukonäkö ja hajataittoo päälle. Valitsin semmoset metallisangat jotka on vähä rusehtavat. Totuin muuten helposti , mutta silloi ku kävelin nii tuntu et ois kaikkii pidempi ... Ja mua hiers kans ne nenän osat ja käytii vääntelee ja kääntelee niitä kehyksiä pari kertaa mut kyl ne sitte alko tulla luonnolliseks pitää. Pelkäsin et joku sanoo mulle   laseista pahasti... Eikä niin käynyt, koska itteni mielestä ne näyttää kivemmalta ku et oisin ilman ... Sitte siitä että täytyy käännellä ja väännellä päätä...lukiessa (HP:tä totta kai) niin se auttaa kaukonäkölaseissa mulle ainaki et nään lähelle paremmin ilman niitä nii katon ain vaa alaspäi :)

Poissa Suvituuli

• Tsirp tsirp krääk titityy.
  • Vuotislainen
  • You're not mating with me, sunshine!
  • Pottermore: AccioDream**
« Vastaus #64 : Huhtikuu 27, 2011, 18:19:04 »
Loitsuriiviö, minulle jäi hieman epäselväksi, onko sinulla nyt miinus- vai plussalasit. (Huono kaukonäkö = likinäköinen, miinuslasit. Huono lähinäkö = kaukonäköinen, plussalasit. Itse menen noissa aina sekaisin :D Olisi paljon loogisempaa, jos likinäköinen tarkoittaisi huonoa lähinäköä!)

Mä tajusin vasta lukiessani Arielin valitusta silmälasien nostelusta, että mun pitää tökkiä laseja ylemmäs ihan koko ajan. Hassua, kun ei se mua ole ikinä ruvennut vaivaamaan... Ehkä siihen tottuu vuosien varrella.
Mäkin tajusin vasta nyt, että tökin laseja jatkuvasti ylöspäin :D Mutta ehkä siihen tosiaan tottuu vuosien varrella niin, ettei sitä enää edes tajua. Tulee ikäänkuin automaattisesti, vähän kuin hengittäminen.
Täälläkin yksi! :D Minä tosin en töki, vaan irvistän lasit ylöspäin. Jossain vaiheessa huomasin irvisteleväni julkisilla paikoillakin, ja onneksi opin sitten tavasta sen verran eroon, että nykyisin nostan yhdellä kädellä sangasta laseja. Jätän irvistelyt kotiin :D Ainakin toivoisin näin, lasien nosto tavalla tai toisella todellakin tapahtuu huomaamatta.

Kuten Loitsuriiviötä, minuakin jännittää/pelottaa aina laittaa uudet lasit ensi kertaa kouluun päähän. Onneksi kommentit tähän asti ovat olleet positiivisia!

Kuinka usein pesette lasejanne?
Minusta tuntuu, että nämä likaantuvat hurjaa vauhtia. En edes jaksa enää pestä näitä, ennen kuin pöly ja muu lika haittaa näkemistä :D Käytännössä tämä tarkoittaa ehkä noin kerran viikossa pesua. Pitäisi taas pestä, olen onnistunut länttäämään sormenjäljen sisänurkkaan.

Lukiessa otan lasit yleensä pois, sillä pitemmän päälle lasien läpi lähelle tiirailu alkaa tuntua ikävältä silmissä. Koulussa kirjoitellessa vilkuilen pulpetin päällä olevat tekstit lasien alta :D
Muuten pidän laseja päässäni koko ajan, ehkä joskus kesällä saatan olla ilman kotona. Olen siitä onnekas, ettei lasittomuus tuota päänsärkyä -olen vain hieman ärsyyntynyt maailman sumeudesta. Näköni ei myöskään ole kovin huono, joten pärjäilen melko hyvin.

//
Lainaus
Muutenkin kesäaikana itelleni piilarit ois paremmat, kun lasit valuu joka viides sekunti eikä niitä jaksais olla tökkimässä koko ajan paremmin. Ja ihan vain tiedoksi, en tykkää helteistä sitten pätkääkään. Vihaan varmaan tänä vuonna entistä enemmän.
Ai niin. Olinkin jo unohtanut, miten ihanalta tuntuu, kun lasit alkavat valua salakavalasti alaspäin ihon hiotessa edes minimaalisesti. Tätä estääkin erittäin hyvin lasien muoviosat ihoa vasten <3
Onneksi pärjään ilman lasejakin. Mutta silti.

Entäs talviaika? Ei tarvi kuin pihalla piipahtaa, ja sisälle tullessa koko maailma peittyy sakeaan sumuun.
Tein myös kävelylenkkejä talvella. Kylmä ilma otti keuhkoihin, joten laitoin kaulahuivin suun ja nenän eteen. Uloshengittäessä lasit huurtuivat aina :D Lopulta tein lenkit ilman laseja.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 28, 2011, 15:21:51 kirjoittanut Suvituuli »
Se hyppi ja pomppi, söi ja nauroi. Se istui ja itki. Se ilmassa leijui.
Outo heppu, kummajainen, vailla mieltä ja ruumista.
Itketään yhdessä, olemattomuudessa, ihan yksin.
Jos sinulle sopii, se minulle käy

Poissa Arende

• hahtuvahaave
  • Vuotislainen
« Vastaus #65 : Huhtikuu 28, 2011, 02:06:16 »
Kuinka usein pesette lasejanne?
Minusta tuntuu, että nämä likaantuvat hurjaa vauhtia. En edes jaksa enää pestä näitä, ennen kuin pöly ja muu lika haittaa näkemistä :D Käytännössä tämä tarkoittaa ehkä noin kerran viikossa pesua. Pitäisi taas pestä, olen onnistunut länttäämään sormenjäljen sisänurkkaan.

Pelkkä pöly ei yleensä haittaa hirveästi näkemistä, eikä sitä edes välttämättä huomaa, kun se kertyy niin salakavalan hitaasti, että siihen ehtii tottua :D Mutta jos vahingossa sormilla länttää rasvajäljen johonkin nurkkaan, niin se häiritsee sen verran paljon, että pakko käydä pesemässä. Joskus saatan pestä lasejani monta kertaa päivässä, mutta joskus saattaa mennä viikkojakin pesemisen välillä. Riippuu ihan siitä millaista likaa niihin pääsee kertymään :)

Muistan joskus omistaneeni ihan linssien pesuun erikseen tarkoitettua ainetta, mutta nykyään pesen ihan vaan vedellä. Joskus jos jaksan saatan käyttää tiskiainettakin. Ja pahimman hädän tullen pyyhin ihan vaan kuiviltaan paidan helmaan. Tiedän, että se on pahaksi linsseille ja saattaa naarmuttaa niiden pintaa, mutta aina ei vaan ole vettä saatavilla...

Poissa Kami

• Nuoriherra
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
    • deviantART
  • Pottermore: BatNimbus906
« Vastaus #66 : Huhtikuu 28, 2011, 11:05:12 »
Heh, mää en pese lasejani ellei linsseihin mene jotain oikein saastaista. Pyyhin linssit vain johonkin, vaikka paidanhelmaan tai käsipyyhkeeseen. Saranakohdat ja nenätyynyt tosin puhdistan vanulla ja vedellä, niihin kertyy aina jotain mähmää. Minä en ole ikinä tajunnut niitä mikrokuituliinahöpsötyksiä, kun olen saanut lasini naarmuuntumaan vain yhdistelmällä suolavesi + sauna + karkea talouspaperi. Oli silloin niin huonot linssit, että menivät samantien käyttökelvottomiksi. Nykyiset lasit ovat kestäneet reippaasti yli vuoden, eikä ole vielä naarmun naarmua missään! Olen jopa tiputtanut nämä lattialle kahden metrin korkeudesta, mutta eivät menneet miksikään.
"Much more running about with bangaa at my heels and I'm apt to give up sky pirating altogether."

Poissa Zaira

• 42
  • Valvojaoppilas
  • *
  • ^o^
    • Ei mitään nähtävää täällä
  • Pottermore: LumosDragon46
« Vastaus #67 : Huhtikuu 28, 2011, 15:12:09 »
Ehe ehe, mun rillit kaipais varmaan päivitystä ihan jo vain senkin takia, että jos en muista taisisin väliajoin tiukata yhtä mutikkaa, niin oikea linssi tipahtaa ja sit onkin hillittömän hauskaa. Näkökin varmaan huonotunut jonkin verran, kun ei meinaa enää erottaa kaikkein pienimpia tekstejä. Oon varmaan tosi turvallinen kuski, kun ei näe kylttejä ennen ku on mennyt ohi ja sit tehdään kaikkia kivoja käännöksiä kanssakuskien iloksi. Ei sillä, että näin olis käyny useammin kuin kerran.

Nykyiset lasit ovat olleet vuodesta '08, kai ja tykkään näistä kyllä hirmuisesti. Uudet tyynyt joutu tosin vaihtamaan tuossa joulunalla, kun toinen lähti irti. Ei vissiin tykänny Lontoosta tai jotain... :D Piilareita oon harkinnu jo varmaan pari vuotta, aina näin kesän tullen. Kun oon tällänen kovinkin innostunut Provinssirokin talkootyöläinen, niin siellä ois nuo piilarit varmaan käytännöllisemmät, oli sää mikä hyvänsä (viime vuosi hyvänä esimerkkinä, koko ajan joutu pyyhkimään linssejä, et näkis vesisateessa jotain). Muutenkin kesäaikana itelleni piilarit ois paremmat, kun lasit valuu joka viides sekunti eikä niitä jaksais olla tökkimässä koko ajan paremmin. Ja ihan vain tiedoksi, en tykkää helteistä sitten pätkääkään. Vihaan varmaan tänä vuonna entistä enemmän.

Mmh, ja mitä tulee näihin lasien pesemiseen, niin harrastan sitä nykyään joka toinen päivä. Ihan vain siitä syystä, kun ne likaantuu jotain supernopeaa vauhtia. Liekö hiuksillani jotain osuutta asiaan, kun ne valuu tällai hienosti niiden päälle...
"When I lead the big patient rebellion, Voldemort here is the first to go."
[The pessimist sees difficulty in every opportunity.
The optimist sees the opportunity in every difficulty. -Winston Churchill]

Poissa Miss Zora

• Front row, baby
  • Vuotislainen
  • As cold as the night
« Vastaus #68 : Huhtikuu 28, 2011, 16:19:20 »
Minulla on joku addiktio pyyhkiä lasejani joka päivä. Vähänkin pölyä tai sormen jälkiä, niin heti olen rätin kanssa hinkkaamassa linssejä. Minä en useinkaan pese laseja vedellä, pyyhin vain mikrokuituliinalla. Hönkäisen (joo) linssiin ja sitten puhdistan sen. Sangat ja kehykset pyyhin joskus paperilla tms. Ne ei niinkään likaannut. Paitsi minulla menee joskus niihin hiuslakkaa.

Minäkin tökin aina lasejani ylöspäin, vaikka ne olisivat jo riittävän ylhäällä. (Sekin on hassua, että tökin niitä yleensä keskisormella :D). Aina välillä tökätessäni sormeni saattaa osua linssiin, ja linssiin tulee sormenjälki. Sitten vaan taas putsaamaan.
Well I'm not the kind of fool who's gonna sit and sing to you
About stars, girl

Loitsuriiviö

• Ankeuttaja
« Vastaus #69 : Toukokuu 01, 2011, 14:49:54 »
Loitsuriiviö, minulle jäi hieman epäselväksi, onko sinulla nyt miinus- vai plussalasit. (Huono kaukonäkö = likinäköinen, miinuslasit. Huono lähinäkö = kaukonäköinen, plussalasit. Itse menen noissa aina sekaisin :D Olisi paljon loogisempaa, jos likinäköinen tarkoittaisi huonoa lähinäköä!)

Joo mulla on kaukonäkö vähä huono ja hajataittoo.... Ei kande hirveemmin jännittää niitä uusia laseja:D

//Hirmuinen lainaus muokattu pienemmäksi :) -Zenz
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 01, 2011, 14:51:46 kirjoittanut Zenzibar »

Tharu

• Ankeuttaja
« Vastaus #70 : Toukokuu 01, 2011, 17:26:54 »
Minulla on lasit, sain tuossa muistaakseni seitsemännen luokan puolessa välissä, ja nyt vetelen kahdeksannen luokan loppua, eli reilun vuoden olen laseja nyt sitten pitänyt. :--) Aika nopeasti totuin omiini, kyllä siinä ehkä parisen viikkoa vierähti - ja aluksi pidinkin laseja vain koulussa, viikonlopuiksi ja koulun jälkeen kotiin saapuessani heivasin lasit vain jonnekkin ja olin ilman niitä, koska en ollut vielä tottunut niihin. Moni sitten alkoi minulle kuitenkin sanoa, että kyllä niitä kannattaa käyttää, niin näkö voi jopa joskus parantua, ja nykyäänhän nää on päässä koko ajan :--D

Kaukolasit nää on, -1.0 muistaakseni molemmissa silmissä. Saisin ajaa vielä mopoakin yms. ilman laseja, mutta mielestäni näitä on mukavampi käyttää, jotenkin tuntuu niin sokealta ilman laseja - nyt kun näihin on tottunut (uima-hallissa on muuten kauheaa, kun en siellä käytä laseja, niin ei ketään tunnista kuin metrin päästä! :D). Police-merkkiset, tykkään kovasti! c; Mustat sangat ja reunukset on 'kristallia' eli semmoset läpinäkyvähköt.

Poissa Drámella

• ihan hirveen ilkeä
  • Vuotislainen
    • Livejournal
    • LJ
  • Pottermore: NifflerHallow18061
« Vastaus #71 : Toukokuu 02, 2011, 08:29:46 »
Osaako muuten kukaan sanoa, että voiko silmälasit "pahentaa" näkötilannetta? Itse sain lasit noin 1,5 vuotta sitten. Minun ei olisi pakko käyttää näitä, näen ilmankin, mutta lasien kanssa en joudu siristelemään ja näen "pienemmällä vaivalla". Nyt kuitenkin olen huomannut, että ollessani ilman laseja, minulle tulee pää kipeäksi hyvin nopeasti. Ja silmät väsyvät myös. Luulisin, että silmäni ovat tottuneet laseihin päivittäisen käytön vuoksi, mutta voiko tästä olla haittaa? Jos silmät tottuvat laseihin, näkö ilman laseja huononee jatkuvasti, kohta varmaan tarvitsen uudet vahvemmat lasit? :D  Eli teenkö karhunpalveluksen silmilleni käyttämällä kakkuloita?
haistan, haistan ihmislihaa, sanoi kuu ja hymyili julmaa, verenhimoista hymyään.

Poissa Zenzibar

• Pelastaja katsoi profiiliaan ja läikytti teetä pöydälle
  • Aurori
  • *
  • kesäinen-eskapisti-merirosvo-jedi-söpö-skotti
    • Home sweet home
  • Pottermore: BloodNight6399
« Vastaus #72 : Toukokuu 02, 2011, 14:28:23 »
Osaako muuten kukaan sanoa, että voiko silmälasit "pahentaa" näkötilannetta? Itse sain lasit noin 1,5 vuotta sitten. Minun ei olisi pakko käyttää näitä, näen ilmankin, mutta lasien kanssa en joudu siristelemään ja näen "pienemmällä vaivalla". Nyt kuitenkin olen huomannut, että ollessani ilman laseja, minulle tulee pää kipeäksi hyvin nopeasti. Ja silmät väsyvät myös. Luulisin, että silmäni ovat tottuneet laseihin päivittäisen käytön vuoksi, mutta voiko tästä olla haittaa? Jos silmät tottuvat laseihin, näkö ilman laseja huononee jatkuvasti, kohta varmaan tarvitsen uudet vahvemmat lasit? :D  Eli teenkö karhunpalveluksen silmilleni käyttämällä kakkuloita?

Jos et olisi ottanut laseja ollenkaan, niin myös siinä tapauksessa olisi päätäsi alkanu jossain vaiheessa särkeä, koska olisit jatkuvasti joutunut siristelemään silmiäsi ja keskittymään enemmän jotain katsoessasi, joten lasit eivät siinä mielessä "pahenna" tilannetta. Myös näkösi huononee luultavammin koko ajan vaikket laseja käyttäisikään, joten siinäkään mielessä et ole karhunpalvelusta itsellesi tekemässä. Kyllä niitä laseja kannattaa käyttää, ennemin kuin siristellä ja nähdä vain puolen metrin päähän ;)
"You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it." -Robin Williams

Poissa Arende

• hahtuvahaave
  • Vuotislainen
« Vastaus #73 : Toukokuu 02, 2011, 17:27:49 »

Jos et olisi ottanut laseja ollenkaan, niin myös siinä tapauksessa olisi päätäsi alkanu jossain vaiheessa särkeä, koska olisit jatkuvasti joutunut siristelemään silmiäsi ja keskittymään enemmän jotain katsoessasi, joten lasit eivät siinä mielessä "pahenna" tilannetta. Myös näkösi huononee luultavammin koko ajan vaikket laseja käyttäisikään, joten siinäkään mielessä et ole karhunpalvelusta itsellesi tekemässä. Kyllä niitä laseja kannattaa käyttää, ennemin kuin siristellä ja nähdä vain puolen metrin päähän ;)

Muistaakseni asia on jopa niinpäin, että jos et käytä laseja, vaikka niitä tarvitsisit, niin siinä tapauksessa näkö huononee nopeammin, kuin laseja käyttämällä. Koska se siristely tosiaan rasittaa silmiä hyyyyvin paljon.

Poissa Drámella

• ihan hirveen ilkeä
  • Vuotislainen
    • Livejournal
    • LJ
  • Pottermore: NifflerHallow18061
« Vastaus #74 : Toukokuu 02, 2011, 19:34:56 »
Kiitoksia vastauksista! Alkoi vaan ihmetyttää, kun jo puolen vuoden lähes päivittäisen käytön jälkeen silmät ei enää pärjääkään ilman laseja. Tai no, unohdin ne tänäänkin kotiin ja koulupäivän jälkeen oli kyllä pää kipiä kun piti 5 tuntia tuijotella taululle ja päälle vielä vajaa tunti koulumatkoista autolla, joka rasittaa jopa enemmän kuin lukeminen tai taululle tihrustelu.
haistan, haistan ihmislihaa, sanoi kuu ja hymyili julmaa, verenhimoista hymyään.