Kirjoittaja Aihe: Silmälasit  (Luettu 16226 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa azze

• Pää pilvissä
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
    • Facebook
  • Tupa: Luihuinen
Vs: Silmälasit
« Vastaus #25 : Kesäkuu 18, 2010, 15:58:29 »
Mulla on ollu lasit kai jotain 4 tai 5 vuotta. Totuin niihin hyvin nopeasti, vaikka joudunkin käyttämään niitä koko ajan (paitsi lähelle näkee paremmin ilman laseja) niin ei ne enää häiritse, joskus niitä ei edes huomaa (on tullu joskus mentyä suihkuun lasit päässä kun en huomannut niiden edes olevan päässä)
Siperia opettaa, niin minäkin
Lukekaas mun blogia tai kattelkaas mun kuvia tai siis ei kuvia MUSTA vaan mun ottamia kuvia

Poissa Kira

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
    • twitter
  • Pottermore: CentaurRune18
« Vastaus #26 : Joulukuu 18, 2010, 14:21:57 »
Minulla on myös silmälasit. Sain ne joskus 12 tai 13 vuotiaana kun en enää nähnyt koulussa taululta hyvin lukea. Aluksi en laseja käyttänytkään muuta kun oppitunneilla, jos en nähnyt taululta tekstiä. Nykyään taas tarvitsen laseja koko ajan. Ensimmäisiä vahvuuksia en enää muista, mutta nykyiset on vasemmassa -4,50 ja oikeassa -5,75. Syksyllä viimeksi lasit uusin, kun huomasin ettei autolla ajaessa liikennemerkkien tekstejä enää kunnolla nähnyt tarpeeksi etäältä. Pariin vuoteen tätä ennen näkö olikin samana pysynyt, toivoin että näön huonominen olisi pysyhtynyt, mutta ei sitten näköjään. Toivottavasti ei enää tästä huononisi.
Aluksi silmälääkäri kirjoitti reseptin paljon vahvemmille linsseille, oikeaan määräsi -6,25, mutta kun kokeilin sitten niitä vahvuuksia kehyksiä valittaessa niin tuntui liian tehokkailta voimakkuuksilta. Optikko sitten tarkasti näön uudestaan ja ei ollutkaan tarvetta niin voimmakkaille laseille. Onneksi tarkastettiin uudestaan.

Piilolinssejä en ole kertaakaan käyttänyt, olen aina pitänyt sankalaseja. Minusta lasit sopii minulle paremmin kuin että olisin ilman. Toki olisi se mukavaa jos näkisi niin hyvin ettei laseja tarvitsisi käyttää. On niin ärsyttävää kun saunassa ja uidessa käydessä kaikki on niin sameaa kun ei voi laseja pitää siellä.

Laserleikkaus on käynyt mielessä. Jos tämä näön heikkeneminen vaan pysyhtyisi. Ei siitä leikkauksesta muuten mitään hyötä olisi.  Siskoni on siinä käynyt jokunen muutama vuosi sitten. Hänellä oli vähän huonompi näkö kuin minulla. Nykyään leikkauksen ansiosta hän pärjää ilman laseja.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 10, 2011, 18:24:04 kirjoittanut Kira »

Poissa Mirrekala

• Suklaamurmeli
  • Vuotislainen
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #27 : Joulukuu 18, 2010, 21:47:44 »
Laserleikkaus on käynyt mielessä. Jos tämä näön heikkeneminen vaan pysyhtyisi. Ei siitä leikkauksesta muuten mitään hyötä olisi.  Siskoni on siinä käynyt jokunen muutama vuosi sitten. Hänellä oli vähän huonompi näkö kuin minulla. Nykyään leikkauksen ansiosta hän pärjää ilman laseja.
Itse olen kuullut, ettei laserleikkausta edes suositella alle parikymppisille eli ennen kuin kasvuikä ja ainakin pahin näön heikkeneminen on ohi. Itsekin aion odottaa vielä ainakin vuoden, jos nyt ollenkaan sitten menen sinne leikkaukseen. Leikattiinko siskoltasi molemmat silmät, ja voitiinko ne leikata yhtä aikaa vai pitikö käydä kaksi kertaa? Kuinka pitkä väliaika? Itse vieläkin ajoittain pohdiskelen sitä leikkaukseen menoa (sitten joskus) mutta tosiaan haluttaisi kuulla jotain kokemuksia. Kun en tunne ketään, joka olisi laser-leikkauksessa käynyt. Ajoittain koko ajatus leikkauksesta saa minut voimaan pahoin, vaikka ilmeisesti se on melko lyhyt ja kivuton toimitus...?
"Paras tapa toimia on ystäville kostaa
jos päältä kauniin hevosen saa silmiin tuijottaa
Mut takaisin ei käytettyä sieluaan voi ostaa
kun kalpein kauppamiehistä ovelle kolkuttaa
" -Viikate: Tie

Poissa Kami

• Nuoriherra
  • Vuotislainen
    • deviantART
  • Pottermore: BatNimbus906
« Vastaus #28 : Joulukuu 18, 2010, 22:01:50 »
Mulla on ollut lasit jo yli puolet elämästä, kun siinä 8- tai 9-vuotiaana ne sain. Tällä hetkellä vahvuuksina muistaakseni -4,25 ja -5, en ole ihan varma. No, niin huono näkö kuitenkin, etten pärjäisi päivääkään ilman laseja! Piilolinssejä en voi käyttää vaikka haluaisinkin, kun silmät ovat niin järjettömän herkät että jos laittaa piilarit silmiin, niin silmät muuttuvat tulipunaisiksi, vuotavat kuin vesiputoukset ja turpoavat umpeen. Mutta onneksi tykkään laseistani, kun ilman niitä naama näyttää tosi valjulta kun kulmakarvatkin ovat melkein valkoiset ja näkymättömät. Nämä mustasankaiset lasit antavat vähän jotain "kiinnekohtaa" kasvoihin.

Laserleikkausta olen pohdiskellut, mutta mietin että onnistuuko se näin herkillä silmillä? Esimerkiksi näöntarkastuksessa käyntikin on yhtä tuskaa vaan, kun silmät vuotavat rutosti ja kirvelevät jos yrittääkään koskea silmien lähelle tai osoitella jollain valolla. Miten sitten laserleikkauksessa, haittaako se jos silmistä tulvii vettä? Ja kun se silmä puudutetaan, niin "jähmettyykö" se niin ettei sitä voi liikuttaa itse? Ihan varmasti yrittäisin jossain välissä katsoa johonkin muuhun suuntaan, eikä olisi kiva jos leikkaus menisi siksi pieleen... On kuitenkin vielä paljon aikaa miettiä, kun en missään nimessä leikkauttaisi silmiäni ennen kuin olen ehkäpä 25-vuotias. Eikä opiskeluaikoina saa oikein rahaakaan siihen touhuun revittyä mistään.
"Much more running about with bangaa at my heels and I'm apt to give up sky pirating altogether."

Poissa Kira

• Vuotislainen
    • twitter
  • Pottermore: CentaurRune18
« Vastaus #29 : Joulukuu 19, 2010, 11:38:04 »
Itse olen kuullut, ettei laserleikkausta edes suositella alle parikymppisille eli ennen kuin kasvuikä ja ainakin pahin näön heikkeneminen on ohi. Itsekin aion odottaa vielä ainakin vuoden, jos nyt ollenkaan sitten menen sinne leikkaukseen. Leikattiinko siskoltasi molemmat silmät, ja voitiinko ne leikata yhtä aikaa vai pitikö käydä kaksi kertaa? Kuinka pitkä väliaika?
Siskoni oli muistaakseni vähän alle parikymppinen kun toimenpiteeseen meni. Näkö oli kai pysynyt pitkään pitkään samana niin lääkäri sitten antoi sen tehdä. Ja jos nyt oikein muistan niin se ei ihan laserilla kuitenkaan tehty, vaikka niin ensin sanoinkin. Sillä hänelle ei kuulema laser sopinut. Alkutarkustuksessa niin sanottiin. Taisi olla se lasik tekniikka jossa leikataan läppä siihen silmän pintaan yms. en nyt tarkkaan näitä asiota tiedä. Samalla kertaa ne molemmat silmät leikkasi, ja hän pääsi sitten samana päivänä kotiin. Ei siinä toimenpiteessä mennyt kuin jotain alle tunti aikaa mutta kaikista epämukavimmat oli kuulema ne silmän levittimet jotka pitää luomet auki. Muuten se on ihan kivuton toimenpide.

Sitä en ole tullut kysyneeksi puudutetaanko silmä niin ettei sitä pysty liikuttamaan. Olen itsekin sitä kerran miettinyt. Mutta kai se kaiken järjen mukaan puudutetaan. Jos silmä liikkuisi toimenpiteen aikana niin voisi tulla jotain tuhoa aikaan. Ja kuka pystyisi pitämään katseensa paikallaan tuollaisessa tilanteessa.

Suomi24 keskusteluissa (terveys, näkö) voi myös lukea toisten kokemuksia leikkauksesta. Siellä on aiheesta aika paljon keskustelua. :)
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 19, 2010, 11:45:11 kirjoittanut Kira »

Höpsis

• Ankeuttaja
« Vastaus #30 : Joulukuu 19, 2010, 20:54:24 »
Jouduin hankkimaan tuollaiset kalliit epämukavat ja ei minulle niin yhtään sopivat rillit yläasteella. Ottaa päähän. Pitäisi käyttää laseja melkein koko ajan, mutta minulla on ne päässä vain kun katson telkkaria ja haluan nähdä kauas. Pariisissa käydessä pidin laseja poikkeuksellisesti koko ajan, koska halusin nähdä kunnolla. Koulussa laitan lasit naamalle vain tunnilla, mutta muuten ne saavat pysyä kotelossaan. Onneksi näköni ei ole kovin huono ja pitää toivoa ettei se enää huonone. Piilolinsseja en harkitse, sillä en pystyisi laittaman sellaisia. Oman koiran jälkeen haluan rahani eniten käyttää korjausleikkaukseen. Sitä odotellessa!

Poissa Yamaneko

• Vuotislainen
  • I am the warrior of shadowclan
« Vastaus #31 : Joulukuu 23, 2010, 10:39:25 »
Yksi rillitar täälläkin :)
Kaukonäön vuoksi hankittiin neljä vuotta sitten, vasen silmä on huonompi kuin oikea, oikeassa vain -0.75 joten jos lasit sattuisivat jäädä kotiin, pärjäisin oikean silmän avulla jotenkuten.
En käytä laseja kuitenkaan paljoa, paitsi koulussa. Miulla on futsal reenit usein, ja siellä on käytettävä piilolinssejä, joten piilaritkin ovat päässä usein.
En oikein tiedä sopivatko lasit minulle. Mutta en siitä niin paljoa välitäkään, pääasia että näkee jotain :).
Lasini ovat tällaiset... normaalit. Miten niitä voisi kuvailla? Suorakulmion malliset? :D Sangat ovat mustavalkoiset.
Minulla on ollut elämäni aikana kolmet lasit. Ala-asteella minulla oli pyöreähköt, siniset lasit, ja kun tulin kouluun, muiden ensireaktio oli paras mahdollinen; POTTER!
Seuraavat lasit olivatkin jo kulmikkaammat ja liilan väriset. Nykyiset jo kuvailin.
Leikkaukseen olisi toisaalta kiva päästä, sillä vihdyn paremmin ilman laseja. Koiran omistajana lasit ovat aina täynnä karvoja ja märkiä nenänjälkiä. Näköala olisi huomattavasti viihtyisämpi ilman noita turhia koristuksia :)
Where once was light,
now darkness falls
Where once was love,
love is no more                      -Gollum's song

Poissa Kami

• Nuoriherra
  • Vuotislainen
    • deviantART
« Vastaus #32 : Joulukuu 23, 2010, 11:18:05 »
Kaukonäön vuoksi hankittiin neljä vuotta sitten, vasen silmä on huonompi kuin oikea, oikeassa vain -0.75 joten jos lasit sattuisivat jäädä kotiin, pärjäisin oikean silmän avulla jotenkuten.

Eikö miinusnäkö ole juurikin lähinäkö? Vai miten se nyt meni... Tai siis, kun miinusnäköiset näkevät lähelle mutta eivät kauas.
"Much more running about with bangaa at my heels and I'm apt to give up sky pirating altogether."

Poissa Yamaneko

• Vuotislainen
  • I am the warrior of shadowclan
« Vastaus #33 : Joulukuu 23, 2010, 11:22:30 »
Lainaus
miinusnäköiset näkevät lähelle mutta eivät kauas.

Niin siis juuri tuota tarkoitin :) en näe kauas, mutta lähelle hyvin. Vasemmassa silmässä -2.5 ja oikeassa -0.75. Eli tarkoitin että en näe kauas ja sen takia ne hankittiin, jos jäi epäselväksi.
Where once was light,
now darkness falls
Where once was love,
love is no more                      -Gollum's song

Poissa Nemi

• Jälkeenjäänyt
  • Vuotislainen
  • Tulin tänne - ja täällä ollaan edelleen. :) ♥
« Vastaus #34 : Joulukuu 27, 2010, 06:54:38 »
Mulla ei oo, mutta parilla kaverilla kyllä.
Lasit ei tee ihmisestä nörttiä, niitten kanssa vaan näkee paremmin. Yksikin kavereistani ei käytä laseja koulussa, koska pelkää olevansa epäsuosittu... Kannattaisi vaan käyttää niitä laseja niin se näkö parantuisi, onhan se ainakin joillain niin, että näkö voi palautua "entiselleen" jos vaan käyttää niitä laseja.
-Nemi ♥

Poissa Kami

• Nuoriherra
  • Vuotislainen
    • deviantART
« Vastaus #35 : Joulukuu 27, 2010, 09:05:23 »
Kannattaisi vaan käyttää niitä laseja niin se näkö parantuisi, onhan se ainakin joillain niin, että näkö voi palautua "entiselleen" jos vaan käyttää niitä laseja.

Eikä palaudu... Tai no joo, suostun uskomaan jos näen tästä jonkin tutkimuksen tai muuta vastaavaa. Mutta siihen asti uskon vankasti, ettei se näkö palaudu entiselleen ellei kyse ole jostain muusta kuin taittovirheestä. Ehkä karsastus tai jokin sellainen voisi parantua, mutta en usko että liki- tai kaukonäköisyys voisi palautua entiselleen ilman laserleikkausta.

Poissa Nemi

• Jälkeenjäänyt
  • Vuotislainen
  • Tulin tänne - ja täällä ollaan edelleen. :) ♥
« Vastaus #36 : Joulukuu 27, 2010, 09:49:59 »
Kannattaisi vaan käyttää niitä laseja niin se näkö parantuisi, onhan se ainakin joillain niin, että näkö voi palautua "entiselleen" jos vaan käyttää niitä laseja.

Eikä palaudu... Tai no joo, suostun uskomaan jos näen tästä jonkin tutkimuksen tai muuta vastaavaa. Mutta siihen asti uskon vankasti, ettei se näkö palaudu entiselleen ellei kyse ole jostain muusta kuin taittovirheestä. Ehkä karsastus tai jokin sellainen voisi parantua, mutta en usko että liki- tai kaukonäköisyys voisi palautua entiselleen ilman laserleikkausta.

^^Karsastusta tarkoitinkin. 8)
-Nemi ♥

Poissa Marsi

• Vuotislainen
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #37 : Joulukuu 27, 2010, 10:50:19 »
Mulla on ollut lasit n. 5 vuotta, hui, miten aika menee nopeasti. 14-15-vuotiaana ne sain, kasiluokalla. Arvasin että ne saan, kun en saanut etupenkistä edes kalvon tekstistä selvää. xD Nyt näkö on toisessa -2.5 ja toisessa -2.75. Ekat lasit oli sellaiset neutraalit, violetit. Nykyiset hankin reilu vuosi sitten, näihin ihastuin heti. Tällaiset vihreä-metalliväriset... Vähän hankala kuvailla. Tykkään kuitenkin.
Kerran olin sovittamassa piilareita, mutta siitä ei tullut mitään. :D On vaan niin herkät silmät ja oli tyhmä optikko. :< En tiedä sitten, osaisiko itse harjoitella ne laittamaan jonkun esimerkistä.
Enpä tiedä laserleikkauksesta, olisihan se jännä, mutta rahaa menee muuhunkin. Ja olen niin tottunut laseihin osana ulkonäköäni. Ja sekin on hauskaa, että näytän jotenkin 'eksoottisemmalta' kun otan lasit hetkeksikin pois, se juttu sitten katoaisi, jos laseja ei olisi ollenkaan :D

aamanda

• Ankeuttaja
« Vastaus #38 : Joulukuu 28, 2010, 15:07:57 »
Olen joskus itsekin miettinyt laserleikkausta.. Mutta kun isäni kävi siinä, niin hänen näkönsä kääntyi toisin päin; ennen hän ei nähnyt kauas kunnolla, nyt hän ei pysty lukemaan ilman Tiimarin halpislaseja.. Joten turha maksaa siitäkään sitten.. :D
Näköni ei ole huonoimmasta päästä, on -0.5 ja -0.8 (vasen-oikea).. Lasit minulla on ollut vuodesta 2007 lähtien.. Kai.. Tai sitte 2006 lopusta. En muista tarkkaan. Viime vuonna uskalsin vaihtaa ensimmäiset lasini (ohut sankaiset, pienet, siniset, niiden tarkoitus oli olla huomaamattomat), ja ostin paksusankaiset ja mustavalkoiset Tommy Hilfigerin lasit.. Yhdellä poikakaverillani on samanlaiset, ja useimpien mielestä se on hassua ja siitä revitään huumoria jatkuvasti.. Mutta muuten en onneksi enään törmää näihin ala-asteen "RILLIPÄÄÄ!!!11" -kommentteihin. Tai hassuahan se olisi, jos lukiolaiset sellasia olisivat. :D

Kuten Marsi, minäkin olen testannut piilolinssejä, ja ne tuntuivat hirveiltä. Sitä paitsi näytän 10 vuotta nuoremmalta ilman laseja. :D

Poissa Kami

• Nuoriherra
  • Vuotislainen
    • deviantART
« Vastaus #39 : Joulukuu 28, 2010, 17:38:34 »
Mutta muuten en onneksi enään törmää näihin ala-asteen "RILLIPÄÄÄ!!!11" -kommentteihin.

Ahaa, joku on siis oikeasti kuullut tuollaisia kommentteja! Mä suhtaudun tuohon silmälasipäisten dissaamiseen hirveän epäilevästi, kun minä itse olin yhdeksän vuotta koulukiusattu, mutta ikinä kukaan ei sanonut laseista mitään. Kiinnitettiin huomiota lähinnä siihen, että olin semmonen "rikkaan perheen kakara" joka tykkää lukea kirjoja yksinään. Ehkä se silmälasipäisyyden huomiotta jättäminen johtui siitä, etten ikinä tajunnut että niistä voisi haukkua. Kun mä sain yhdeksänvuotiaana ensimmäiset lasini, olin hiton ylpeä ja onnellinen kun vihdoinkin näin samalla tavalla kuin muut! Ei käynyt kertaakaan mielessä, että niitä pitäisi hävetä.

Osaisiko joku muuten antaa vinkkejä, että mistä löytäisi "huonommat" lasit? Kaikissa isommissa silmälasiliikkeissä on vaan kamalia merkkikehyksiä kaiken maailman krumeluureilla ja hinta on helposti monta sataa euroa. Löytääkö mistään yksinkertaisia rillejä enää? Pitäisi hankkia varalasit, kun huolestuttaa olla aina vaan yksien lasien varassa. Mietin, jos ihan huvin vuoksi hankkisi sellaiset pyöreät Harry Potter -lasit, mutta suunnitelma tyssää siihen että olen löytänyt niitä tähän mennessä ainoastaan amerikkalaisesta nettikaupasta jonka postikulut nousevat taivaisiin. Onko jossain päin pääkaupunkiseutua jotain liikettä, joka ei noudattaisi muotia ja pitäisi kaupassaan myös vanhemman mallisia laseja?

aamanda

• Ankeuttaja
« Vastaus #40 : Joulukuu 28, 2010, 21:41:53 »
-- olin hiton ylpeä ja onnellinen kun vihdoinkin näin samalla tavalla kuin muut! Ei käynyt kertaakaan mielessä, että niitä pitäisi hävetä.
Joo, minäkin olin ilonen ja ylpee, että vihdoinkin näin maailman samanlaisesti kun muut. En mäkään niitä hävennyt koskaan, vaikka haukuttiinkin. Kyllähän minuakin haukuttiin paljon muista syistä, kuten myös siitä, että "istuin päivät pitkät yksin kotona lukemassa".
Itse en koskaan sitäkään pitänyt huonona asiana.. Kaikki muut ilmeisesti kyllä.. Outoa.

Niistä laseista kun Kami kyselit, niin en siihen kyllä osaa auttaa.. :(

Poissa Paw

• käpälöivä käpälä
  • Vuotislainen
« Vastaus #41 : Joulukuu 29, 2010, 15:24:07 »
Täältäkin löytyy yksi rillipää.

Muistaakseni 6-vuotiaana sain esikoiseni, sellaiset kunnon pullonpohjarillit, joissa oli tosi ihkut vaaleanpunaiset sangat ja kaiken hyvän lisäksi pieniä kissoja ja tassunjälkiä koristuksena. Näitä en koskaan tosissani käyttänyt, näkö oli silloin vielä kohtalainen.

Kolmannella luokalla alkoi sitten jo olla vaikeuksia nähdä taululle ja kalvoille ja piti ottaa lasit joka päiväiseen käyttöön. Tällöin hankittiin uudet, vihreät, ohutsankaiset lasit, jotka olivatkin minulla seuraavat kolme vuotta. Siirtyminen lasittomuudesta lasillisuuteen oli aluksi vähän outoa. Onneksi samaan aikaan muutamat muutkin luokkalaiseni tytöt saivat rillit ja siirtyivät käyttämään niitä. En siis ollut ainut. Koskaan ei silmälaiseistani ole vinoiltu, enkä ole edes tajunnut että niissä olisi jotain ahetta sellaiseen. Hyvä vain, sillä nuorempana itsetuntoni ei ollut mikään hirmu hyvä. Ystäviä minulla ei juuri ollutkaan ja se ainokainen olento joka minut seuraansa suvaitsi hyväksyi muutokseni muitta mutkitta.

Näitten lasien jälkeen näkö huononi siinä määrin seuraavien vuosien aikana, että minun täytyi kipittää optikolle ja hankkia taas uudet. No, olivathan ne vanhat itse asiassa jo aika kamalassa kunnossa, vinot ja kolhiintuneet, kun en pienempänä osannut kohdella niitä hyvin. Sain aika samantyyppiset lasit kuin viimeksikin, siniset tällä kertaa. Niitten kanssa elelin seiskaluokan jouluun, jonka jälkeen piilolinssit löysivät tiensä elämääni. Alku oli hankala, mutta nopeastihan meistä tuli kaverit. Käytin jonkun aikaa todella paljon piilareita, sillä inhosin lasejani, joita suostuin pitämään vain viikonloppuisin.

Viime vuoden alussa manguin sitten taas ajan optikolle ja sain helmikuussa uudet ihanaiset lasini, jotka olivat ihan eri tyyppiset kuin entiset. Niissä oli valkoiset, paksut sangat, kirkas linssi-osio ja pienet hopeaiset rastit koristuksena. Rakastuin uusiin laseihini ja olen käyttänyt siitä lähtien mieluusti sekä piilolinssejä, että laseja. Välllä harmittaa kun en saa huomattavia rillejäni sointumaan asukokonaisuuteen ja täytyy tyytyä piilolinsseihin, mutta muuten tykkään niistä kovasti. Mielestäni silmälasit saavat näkyä ihan kunnolla, mitäpä sitä kursailemaan. Nämä lasit ovat siis käytössä tällä hetkellä.

Minulla on huono kaukonäkö ja hajataittoa toisessa silmässä. Tarkkoja arvoja en muista. Näköni huonontui aika paljon ala-asteen aikana, joskin nyt oli kuitenkin vain pienen pientä muutosta huonompaan havaittavissa viimeisimmässä tarkastuksessa. Oma likinäköisyyteni ei haittaa minua, eikä ole oikeastaan koskaan juuri haitannut.
Deep into that darkness peering,
long I stood there, wondering, fearing, doubting,
dreaming dreams no mortal ever dared to dream before.

Påtter

• Ankeuttaja
« Vastaus #42 : Joulukuu 29, 2010, 16:31:42 »
Miulla oli lasit. Mutta sain ne pois kun käytin niitä. :)

Poissa Aqutalio

• Vuotislainen
  • Pottermore: WaveSand28304
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #43 : Joulukuu 29, 2010, 20:54:07 »
Mulla on kanssa lasit, mutta nään ihan hyvin kyllä ilmankin. Sen verran hajataittoo on että ihan hyvä että on ne, kun silmät rasittuu ihan mukavasti.
Ei silmälasit oo mikään syy kiusaamiseen. ehkä alakoulus näin on, mut yläasteel se on vähän eri asia. tai emmä tiiä, ainakin mulle se vastaanotto laseista oli todella positiivista. näytin kuulemma viisammalta :D opettajaki oli ihan kikseis, kun näki ne eka kerra :D
“Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter, and those who matter don't mind.”
― Bernard M. Baruch

Poissa Arminas

• Addikti
  • Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #44 : Tammikuu 01, 2011, 20:48:45 »
Sain yhdeksännellä luokalla lasit, eli joku kolme- neljä vuotta sitten. Ja olisin todellakin tarvinnut ne jo aikaisemminkin, mutta kynnys niiden hankkimiseen oli suuri. Joskus alkuun muutama välkky poika esitti niistä kommentteja (ja mikä huvittavinta, yhdellä heistä oli itse lasit), mutten enää edes muista niitä. Monet ovat sanoneet, että lasit sopivat minulle. Jossain vaiheessa käytin piilareita, mutta ne jäivät. Aika nopeasti kuitenkin totuin laseihin, enkä enää mieti niistä eroon pääsyä. Tietysti minulla on sen verran huono näkö, että esim. uimahallissa on ihan kiva käydä kun ei mm. tunnista ihmisiä kuin vasta aika läheltä, niin on joskus ollut kiva kun kaveri on kysynyt, että onks toi se ja se 8) Ja tietty lasit likaantuu. Koko ajan, en tajua miten se on mahdollista..
The stories we love best do live in us forever.

Kurppa

• Ankeuttaja
« Vastaus #45 : Tammikuu 01, 2011, 23:08:35 »
Omistan silmälasit, koska kaukonäkö on päässyt heikentymään hitusen. Vahvuuksia ei ole paljon ja pystyisin koulussa jotenkuten lukemaan taululle kirjoitetun tekstin myös takarivistä, mutta lasien käyttö helpottaa kuitenkin elämää sen suhteen. Kuten aika moni silmälasit saaneista, käytin itsekin näitä vain oppitunneilla ja otin pois välituntien ajaksi - kotonakin pidin niitä vain televisiota katsellessani. Nykyään tilanne on toinen (puolitoista vuotta lasien saannista siis kulunut): käytän laseja liikuntatunneillakin, jos laji sen sallii ja muutenkin ne ovat jatkuvasti päässäni.

En ole oikeastaan harmissaan siitä, että minulla on lasit. En väitä, etteivätkö nämä olisi joskus tiellä tai muuten haitaksi arjelle, mutta mielestäni ne sopivat minulle (ts. näytän paremmalta lasien kanssa). Lasien takia minua ei ole ikinä morkattu saati sitten kiusattu, vaikka nämä stereotyyppistä nörttikuvaa vahvistavatkin aika lailla. Joissakin muissa tapauksissa lasien käyttäminen saattaisi johtaa isompiinkin ongelmiin kiusauksen yms. toiminnan kannalta, onneksi minulle ei näin käynyt.

Silmälaseissani on mustat, melko ohuet ja huomaamattomat sangat ja kehyksetkin ovat olemattomat. Aika yksinkertaiset siis, mutta sopivat neutraaliin olemukseeni vallan mainiosti. Lasit saadessani olin erittäin vahvasti sitä mieltä, että laserleikkaus kutsuu, kunhan se on minun kohdallani mahdollista. Tällä hetkellä laserleikkaus ei enää ole ehdottomuus vaan lähinnä vaihtoehto, jonka hyödyllisyyden tulevaisuuden ominaisuudet tulevat joskus määrittämään. Ongelmia on todellakin vain kaukonäössä itsestään, karsastukselta ja hajataitolta olen välttynyt.

Poissa Dragon

• Niddhogin perijätär
  • Vuotislainen
  • Paper is dead without words
    • Enkelikolibrin maailma
  • Pottermore: SpellMoon178
« Vastaus #46 : Tammikuu 10, 2011, 21:37:15 »
Minulla oli paljon päänsärkyjä, ja terkkari lähetti viidennen tai kuudennen (huono muisti, joko siis -08 tai -09) keväällä silmätarkastukseen, jossa selvisi että minulta löytyy *en muista hienoa nimeä* sitä sellaista, että lukiessa kirjaimet ja rivit vähän heitteli, ja jos oli useampi sama numero tai kirjain peräkkäin, en erottanut montako niitä siinä oli.
Niimpä sain lasit, aivan ihanat! Mexxit, mustat edestä, ja pinkit sivuilta. Sisäpuolelta karamellin sävyinen raidoitus. Rakastan lasejani!
Aluksi oli totuttelemista, mutta kyllä se nyt tuntuu ihan normaalilta pitää niitä koneella, lukiessa, koulussa, yms. Eli ne ovat lähilasit, vasen 0.50 ja oikea 0.25. Jotain outoja ja erilaisia hiontoja niihin kuulemma piti tehdä, ja näköongelmani pystyttiin korjaamaan puoliksi. Enään ei ole päätä särkenyt ja näkee hyvin! :)
// Tämmönen rinsessamainen ja yltiö romanttinen, mutta samalla rämäpää
// And there forever remains that change from G to E minor

Poissa Lorainne

• glottaaliklusiili
  • Hämykeiju
  • Pottermore: MoonMist
« Vastaus #47 : Tammikuu 11, 2011, 16:33:39 »
Sain silmälasit (kauko) viime toukokuussa, eli nopealla laskutoimituksella siitä on nyt päälle puoli vuotta. Ensimmäisenä päivänä talsiessani ne päässä pitkin koulun käytäviä oli sellainen olo, että rillit ovat kauhean isot ja kaikki tuijottavat niitä. Kavereilta tuli pääsääntöisesti ihan hyviä kommentteja, sanoivat niiden sopivan minulle ja muuta, mutta yhden naama venähti minut nähdessään ja hän sanoi vain lyhyesti "ai sä sait ne nyt" tai jotain vastaavaa. Samainen henkilö, kuullessaan minun saavan lasit, oli jo sanonut jotain "höh, mikset käytä piilareita". Kannustavaa.

Mutta juu. Totuin laseihin parin viikon sisällä ja pidin niitä koko ajan päässä. Sitten tuli kesäloma, jolloin ei luonnollisesti tarvinnut tihrustella taululle, joten lasien käyttö jäi lähinnä telkkarin katsomiseen. Kun aloitin nyt syksyllä lukion, aloin pitää laseja vain tunneilla, mikä tähän mennessä on johtanut siihen, etten näe niilläkään tarpeeksi hyvin. Oikeastaan ne ovat alkaneet ahdistaa. Sama huoli, joka minulla oli ollut lasit saadessani, eli että ne näyttävät isoilta päässäni, on palannut. Sen vuoksi en tykkää pitää niitä muulloin kuin on pakko. Alunperinkään kehykset (tai sangat, nämä kun ovat hengettömät) eivät olleet kovin minun tyyliäni - vähän pinkkiin vivahtavat - ja nyt ne eivät tunnu enää lainkaan omilta. Haluaisin uudet lasit, joita olisi mukava pitää.

Piilareitakin olen harkinnut, mutta ne vaatisivat kai aika paljon opettelua, vai?

//Nyt toista päivää uudet silmät päässä. Eilen pääsi monta riemunkiljahdusta: minä näen että ulkona sataa! Erotan vastarannalta puita! Telkkarin tekstitys on tarkkarajainen sohvalta asti katsottuna!

Nämä on nyt vähän näyttävämmät kuin edelliset lasini: tummansiniset kehykset, sangoissa pikkuruiset blingit. Rohkeutta kun on tullut vähän lisää joka suhteessa, niin nämä menee nyt erittäin hyvin. Tykkään. Paljon. :)
« Viimeksi muokattu: Elokuu 05, 2011, 13:42:04 kirjoittanut Lorainne »
Using the "are we", are we?

Poissa Dragon

• Niddhogin perijätär
  • Vuotislainen
  • Paper is dead without words
    • Enkelikolibrin maailma
  • Pottermore: SpellMoon178
« Vastaus #48 : Tammikuu 11, 2011, 16:40:23 »
Hauskaa oli kun menin todistusten jakoon lasit päässä, kun halusin kokeilla niitä, niin eräs meidän silloinen luokkalaispoika kysyi: "Hei Maria, minkä ihmeen takia sulla on lasit?"

Joo, mut siis itse asiaan. Olisiko kenelläkään vinkkejä miten puhdistaa lasit hiuslakasta, kun niiden läpi ei oikein näy tällä hetkellä?
// Tämmönen rinsessamainen ja yltiö romanttinen, mutta samalla rämäpää
// And there forever remains that change from G to E minor

Poissa lintsi

• Potteristi
  • Vuotislainen
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #49 : Tammikuu 11, 2011, 18:33:31 »
Joo, rillit löytyy. Olen aika likinäköinen, en nyt muista mitä ne oli vahvuuksiltaan...Mutta käytän piilareita. Mä pidän niistä enemmi ku laseista. Mä sain lasit -09 syksyllä,kun olin kutosella. Se oli ohan kauheeta. En halunnu pitää niitä, kun mun kimpussa oltii koko ajan. "Näytä sun laseja" "Saanks mä kokeilla" "Kui sul on lasit?" Pojat varsinkin kyseli. En sitte pitäny niitä siitä, ja päätin siristellä taululle. Mutta onneksi sain viime vuoden tammikuussa piilarit ja mun elämä helpottu hirveesti. Melkeen kukaan ei tienny et mul on piilarit. Mä käytän niitä vielä tänä päivänä. Mutta luulen että kun tulen vanhemmaksi ja saan uusia tuttavuuksia, pidän varmaan laseja jonakin päivänä ja joskus taas piilareita.
 Laseja mä pidän kotona illalla ja aamulla ja kun en ole koulussa. Kaupungille en kyllä mene rillit päässä, mutta toiseen kaupunkiin kyllä. Tai lenkillä tai pienellä kauppareissulla pidän laseja. Se niissä vaan rassaa että ne on koko ajan likaset,eikä niillä näe koko näkökentällä, ylhäältä ja alhaalta on summeeta ja lämpötilanvaihtelut kun lasit höyrystyy. Mutta hyvä kun joku on keksinyt parannuskeinon huonolle näölle. :) Aion muuten mennä laser-leikkaukseen isona, maksoi mitä maksoi. :D
Baby, blind love is true