Kirjoittaja Aihe: Silmälasit  (Luettu 17384 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Isfet

• Haahuilija
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Korpinkynsi
Vs: Silmälasit
« Vastaus #100 : Marraskuu 09, 2015, 13:17:17 »
Ensimmäiset lasini sain olisiko ala-asteen alussa, niissä oli plussaa. Oli pari vuotta, etten tarvinnut ollenkaan, kunnes tarvitsin miinusta :P
Nykyisiä lasejani ei edes saa silmälääkäriltä tai optikolta, KYSillä pitää käydä. On miinusta, hajataittoa ja prismahiontaa. Ei ihan peruslasit siis. 
 Minä pidän silmälaseista :). Minusta ne sopivat minulle. Huurtuminen tosin himmentää hohtoa...
Ajattelen, siis olen.

Poissa MariKetola

• Vuotislainen
« Vastaus #101 : Marraskuu 11, 2015, 10:03:00 »
Sain lasit 8-vuotiaana, kun en nähnyt enää taululle. Siitä asti on tasaisesti näkö huonontunut. Nyt viimein melkein 20 vuotta myöhemmin alkaa tasaantua. Mutta on näihin rilleihin niin jotenkin kiintynyt. Hankin pari kuukautta sitten viimein piilarit, ja onhan ne ihan hiton kätevät! Mutta kyllä sitä silti hapuilee rillejä kasvoilta. :D Mielestäni näytän myös persoonallisemmalta lasit päässä.

Poissa Kalaongelma

• Vuotislainen
« Vastaus #102 : Marraskuu 14, 2015, 02:08:01 »
Sain ekat lasit vitosluokan lopussa. Huomasin näön huonontuneen kun en nähnyt teatterissa (tms. en enää muista tarkalleen missä, joku esitys kuitenkin) lukea suomenkielisiä tekstejä katonrajasta. Eli sain kaukolasit. Ekoilla laseilla kesti tosi kauan tulla, joku ehkä kolme-neljä viikkoa. Sinä aikana oli tosi kiva pinnistellä koulussa nähdäkseni taululle kun en kehannu sanoa etten nää :D Sit ku lasit viimeinkin tuli niin en halunnut pitää niitä, ne oli kyllä mukana koulussa mut pidin vaan sillon kun tarvitsi nähdä taululle tms. Totta kai luokkalaiset ne huomasi ja reaktio oli lähinnä "saanksmä kokeilla niitä?!"
Niissä oli vahvuudet vissiin -0.5 tai -0.75, eli ei mikään überhuono näkö kuitenkaan. Nykyään on oikeassa silmässä -1.75 ja vasemmassa -1.5 jos muistan oikein.

Mulle ei kovin monenlaiset kehykset sovi, mikä on kieltämättä vähän ärsyttävää uusia etsiessä. Eikä myöskään kovin värikkäät/räikeät. Just kesällä hankin uudet lasit niin sopivat kehykset löytyi tietenkin vasta vähän kalliimmasta ja pienemmästä liikkeestä :D No, ei siinä mitään. Tykkään näistä sen verran että ei haitannut maksaa vähän enemmän, ja kyseisessä liikkeessä palvelu oli kyllä ihan täysi kymppi eli täysin hyvillä mielin asioin heillä.
ni l'un, ni l'autre
je suis, j'étais et resterai moi

Poissa Rantsake

• Ei mikään surkkimus
  • Vuotislainen
  • Pottermore: SparksWolf20852
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #103 : Marraskuu 14, 2015, 13:44:26 »
Minä sain jo kuusivuotiaana ensimmäiset silmälasit. Silloin sain ne lähinnä karsastuksen vuoksi. Mut sen jälkeen on näkö tasaiseen tahtiin huonontunut. Enkä tiedä, onko huononeminen välttämättä edes pysähtynyt vielä.
Tällä hetkellä on jo melko voimakkaat lasit. Näkö, jos oikein muistan, on toisessa silmässä -12, toisessa -11 tai jotain. Eli en todellakaan näe yhtään mitään ilman laseja. En esimerkiksi pysty kunnolla meikkaamaan silmiäni, ellen tuo peiliä aivan siihen kahden sentin päähän nenästä. Eikä sittenkään välttämättä onnistu. Sit toinen juttu jos menee vaikka uimaarannalle. On pakko mennä rillit päässä järveen, koska maassa olevia pikkukiviä, neulasia, ötököitä yms. ei näe. Ja jestas, jos vaikka jossain vieraassa saunassa on liian pimeää... Mut saa melkein taluttaa lauteille.
Ja voi jestas, että niillä laseilla on hintaa! Varsinkin mitä enemmän näköä pitää korjata.... Huhhuh. Ja seuraavat lasit pitää jo pystyä ostamaan itse.
"Tuntematonta me pelkäämme, kun katsomme kuolemaa ja pimeyttä, siinä kaikki."
- Harry Potter ja Puoliverinen prinssi

Poissa MariKok

• Vuotislainen
« Vastaus #104 : Marraskuu 23, 2015, 11:42:41 »
Mulla on myös ollut rillit jo useiden vuosien ajan. Ala-asteella sain. Miinus 6 ja 7 on silmät. Rantsake: En voi kuvitellakaan, millaista on noin kovilla miinuksilla!

Silmälasit on todella kalliita kaikkien hiontojensa kanssa! Mitä huonompi näkö, sitä kalliimmat silmälasit. Onneksi nykyään on kaikkia eri rahoitusvaihtoehtoja, esim. Lainasto. Useimmissa liikkeissä on myös osamaksut mahdollisia, ainakin Nissen ja Specsavers.

//samettiina poisti mainoslinkin
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 07, 2015, 15:36:57 kirjoittanut samettiina »

Poissa Min Young

• Hummingbird
  • Vuotislainen
« Vastaus #105 : Marraskuu 23, 2015, 12:38:57 »
Oon saanu ekat lasit joskus 6-luokalla, mutta lopetin käytön, koska ei olleet sopivat. Lukiossa päädyin optikolle uudestaan, ja sain lähinäköön lasit. Oikeaan +0.50 ja vasen +0.75. Ei isoja määriä, mutta auttaa silti vähän. Totuin nopeasti, ja kaverit tottu kans. En käytä aina. Silloin kun siltä tuntuu.

Mun lasit näyttää tältä (jos ei oo jopa samanlaiset): http://d1h3612lyp6ucx.cloudfront.net/sites/default/files/content_designer_images/mens_contentpage_danny_glasses_543x249_optimised_1.jpg

Lasit on ihan kivat, mutta en kyllä tykkää, kun likaantuu helposti ja hankala putsata. Meikki tarttuu helposti.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 02, 2017, 01:08:25 kirjoittanut Min Young »
"Igor, fetch me the brain!"

Poissa AVADA KEDAVRA

• Lukutoukkien lukutoukka
  • Vuotislainen
« Vastaus #106 : Huhtikuu 06, 2016, 21:57:30 »
Täältä löytyy rillit! Tosiaan sain ne ykkösluokalla, vuosi tais sillon olla 2011 jos oikein laskin Cx Mun näkö oli tosi huono heti, kaukonäköä ja ekat lasit tais olla jotain -1.80 tms... Ne oli söpöt pyöreät ruskeankeltaisenkirjavat mustilla sangoilla(vai mitä ne nyt on... xD), ja ne sopi kyllä mulle ihan hyvin ja tykkäsin niistä. Mulla ei oikeestaan ollu kavereita sillon, joten no comments Cx

Sitten mun näkö huononi tosi nopeesti, ja sain vuoden päästä kahet uudet lasit, ite valittemat violetit karseat härpäkelasit, ja toiset jotkut äitin valittemat pyöreät, en nyt muista minkälaiset. Sitten on vaihtunu aika monesti, mut aina on ollu mustat pyöreet ja muoviset, ja tykkään kieltämättä semmosista :) Nyt 1,5 vuotta sitten sain tämmöset hopeat pilottilasit, jotka on tosi kivat mutta uusimista vailla, ollaan tällä hetkellä etsiskelemässä uusia. Hurjat noin -4.10 ja -3.90 näissä mun laseissa on, kun kerta kuutosella ollaan, oonkohan mä mummona sit sokee 8) Mutta eipä mulla muuta...
Youre just as sane as I am. - Luna Lovegood

Do not pity the dead, Harry. Pity the living, and above all those who live without love. - Albus Dumbledore