Kirjoittaja Aihe: Silmälasit  (Luettu 19344 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Raimei

• Ms. Stalker
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
Silmälasit
« : Marraskuu 14, 2009, 21:08:10 »
Eli ajattelin vähän puhua silmälaseista, niistä avuliaista kapineista, jotka auttavat meitä huononäköisiä näkemään eteensä.

Onko sinulla silmälasit? Miten kauan ne ovat olleet sinulla? Onko sinulla luku-, kauko-, lähi- vai kaksiteholasit? Kun sait lasit, totuitko niihin melkein heti, vai totutteletko yhäkin niihin hampaat irvessä? Mitä ystäväsi sanoivat äkkinäisestä muutoksesta? Onko näkösi parantunut lasien avulla, huonontunut niistä huolimatta vai pysynyt samanlaisena? Minkälaiset kehykset sinulla on? Pitääkö niiden olla mahdollisimman huomaamattomat, muodin mukana kulkevat, vai muulla ei väliä, kunhan näet laseilla? Jos muistat, niin miten huono näkösi on?

Minulla ei ole tähän asti vielä ollut silmälaseja, mutta nyt olen saamassa kaukolasit. Tänään kävin valitsemassa itselleni kehyksiä, ihan mukavanlaisia löysin. Specsaversilla kun kävin, niin sain kahdet yhden hinnalla. En kunnolla muista enää, mutta toiset ovat muoviset ja sangoissa on jonkinlaisia vihreitä kuvioita. Toisissa, metallisissa, sangat ovat mustat ja niissä on kivoja valkoisia viiruja. :D Saapumisaika on yhdestä kolmeen viikkoon.

Lainaanpa itseäni vähän Silmät (vol2) topicista:
Lainaus
Tänään olin siis silmälääkärissä, koska olen jo pitkän aikaa huomannut, kuinka hallitsevan oikean silmäni näkö on heikentynyt rajusti. Siellä sitten saatiin selville, että oikean silmäni näkö on suunnilleen -2.50 ja vasenkin on miinuksen puolella -0.50.

Pelkään pahoin, että totutteluni niihin vie paljonkin aikaa. Aurinkolasienkin pitäminen ärsyttää nenänvarttani paljon. :D Lasit kyllä muokataan paremmin päähäni, ehkä se auttaisi jonkun verran. Olen myös aina pitänyt ärsyttävänä sitä, kuinka päätä täytyy lasien kanssa kääntää, jotta näkee jotain. Siis ei riitä, että pitää pään pystyssä ja kääntää pelkästään silmiä alas, siinähän ei näe mitään. :D

Älä minua katso, en minä mitään sanonut!

Poissa Hattrick

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
Vs: Silmälasit
« Vastaus #1 : Marraskuu 16, 2009, 17:28:06 »
Käytän piilareita. Vasta vähän yli 2 viikkoa ollut käytössä. -0,75 ja -0,75 ja vähän hajataittoa päälle. En omista laseja, mutta on kyllä hankintalistalla.

Poissa Suvituuli

• Tsirp tsirp krääk titityy.
  • Vuotislainen
  • You're not mating with me, sunshine!
  • Pottermore: AccioDream**
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #2 : Marraskuu 16, 2009, 21:44:59 »
Rillit. Ne kapistukset, jotka pitäisi nytkin olla päässä, mutta ei. Onhan se kivempi selkä köyryssä kumartua tietokoneen päälle ;>
Itselläni on siis ala-asteen vitosesta ollut lasit, eli.. vuodesta -04. Onpas siitäkin aikaa :D Lääkärintarkastuksessa huomautettiin näöstä ja kehotettiin lasiostoksille, mutta en kokenut sitä tarpeelliseksi. Näin ihan hyvin taululle, koska opettaja kirjoitti isolla :D Lopulta äiti kärräsi minet Silmäasemalle, kun en erottanut edessä ajavan auton rekkaria ennen kuin oltiin jo melkein kolaroitu. (=äitin näöntestausmenetelmä) Ensimmäiset lasit taisivat olla -0,75, eli ei oikeastaan paljonkaan. Ne olivat hirveät, en edes tiedä miksi ne otin :D Liilat, ohutsankaiset lasit minellä sitten oli seiskan alkupuolelle saakka.
Terkkarin tarkastuksessa todettiin näön heikentyneen taasen, ja hän käski mineä odottamaan sinne seiskan alkuun ennen uusia laseja. Kävimme äitin kanssa taas Silmäasemalla, ja voi sitä valinnan vaikeutta! Otin parit lasit kotia ilman vahvuuksia ihan miettimistä varten. Olen aina ollut huono valitsemaan.. :D Päädyin lopulta paksusankaisiin laseihin, joiden sivusangat ovat mustat, ja edestä lasini ovat punaiset. Alaosassa linssiä ei sankaa ole lainkaan.
Nyt olen alkanut kyllästymään nykyisiin laseihin. Ehkä hankin tällä kertaa tummat lasit :>

Käytän melko laiskasti lomilla laseja. Ne valuvat hyvinkin helpolla, jonka jälkeen kyylään ihmisiä lasien yläreunan yli. Kaunis opettajalook :D Lisäksi ne likaantuvat turhankin nopeaa. En ymmärrä, mitkä pölymagneetit lasini ovat .__. Ja sitten se suuri riemu, kun sisälle tullessa koko huone täyttyy sumusta.. :D
Näen tarpeeksi hyvin vielä ilmankin. Tosin koulussa on pakko pistää lasit päähän, koska taululle en enää näje.
Ikävintä laseissa on ehdottomasti se, etten ikinä huomaa, ovatko ne päässäni vai eivätkö. Tai huomaan, mutta yleensä siinä vaiheessa, kun en enää voi hakea laseja, ja tulisin tarvimaan niitä. Monesti olen ihmetellyt, miksi näen näin huonosti ja tajunnut, etteivät lasit ole päässä.. :D

Nopeasti olen sopeutunut molempiin laseihini. Nykyisissä laseissani on miinusta joko 1 tai 1,25, en muista enää kumpi :D

//Btw, vaikka minulla on miinuslasit, silmäni näyttävät isommilta rillit päässä .__. Jännä juttu :D
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 18, 2009, 20:33:25 kirjoittanut Suvituuli »
Se hyppi ja pomppi, söi ja nauroi. Se istui ja itki. Se ilmassa leijui.
Outo heppu, kummajainen, vailla mieltä ja ruumista.
Itketään yhdessä, olemattomuudessa, ihan yksin.
Jos sinulle sopii, se minulle käy

Poissa Aranda

• Piipo
  • Vuotislainen
  • Heath Ledger's the Joker <3
« Vastaus #3 : Marraskuu 17, 2009, 23:18:16 »
Plääh, olen niin huononäköinen (oikea -5 ja vasen -3.5), etten pärjää ilman laseja. Puolitoista vuotta sitten vaihdoin piilareihin, koska tykkään enemmän pitää niitä. Klasit ovat jotenkin aina tiellä, ja varsinkin, kun silmäni ovat muutenkin luonnostaan pienet ja lähellä toisiaan, lasit saavat ne näyttämään vieläkin pienemmiltä ja meikinkin täytyy yleensä olla todella vahva, että silmäni erottuisivat kauniisti lasien takaa. Toisinaan tietenkin pidän laseja, jos silmäni ovat rasittuneet eivätkä siedätä piilareita tai en muuten vain jaksa laittaa niitä. Viikossa on hyvä olla ainakin yksi päivä jolloin silmien pitäisi levätä piilareista - ja silloin on hyvä omistaa ne rasittavat silmälasit. :)

Omistan sellaiset nykyaikaisen muodikkaat paksusankaiset punertavat silmälasit. Ovathan ne ihan nätit ja hyvinä päivinä olen sitä mieltä, että ne saattaat jopa näyttää tyylikkältä päässä. Nykyään linssit vain tuppaavat likaantumaan herkästi, kun käyttää enemmän piilareita ja vahingossa lasien kanssa sitten meinaa koko ajan sohia sormella linssiin. Olen alaluokilta asti joutunut käyttämään laseja ja vuosien varrella ne joskus kirjaimellisesti unohtuivat päähän - esimerkiksi nukkumaan tai uimaan mennessä - ja sitten sitä yhtäkkiä hoksasi, että ai niin, lasit pitää ottaa pois.
Madness, as you know, is like gravity. All it takes is a little… push.
I believe… whatever doesn’t kill you simply makes you… stranger.

Poissa Xanie

• hymyilevä huomispäivä
  • Aurori
  • *
  • *reps*
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #4 : Marraskuu 20, 2009, 11:29:08 »
Ostinpas sitten eilen peräti kahdet uudet lasit.. :D

Kävin optikolla vihdoin, vaikka varmaan vuoden ajan olen miettinyt, että pitäisi hakea lisää voimakkuuksia. Kyllähän niitä sitten tulikin, -0.5 lisää oikeaan ja -0.75 lisää vasempaan, ellen ihan väärin ymmärtänyt... Että ei ihme, että olen valitellut, että en näe kunnolla nykyisillä laseillani. Jotain hajataittoakin se taisi mulle laittaa.

En saanut ketään makutuomariksi, vaikka olinkin toivonut, mutta eipä se mitään, menin sitten yksin sinne. En vain osannut sitten millään päättää niistä kaikista laseista, mitä kokeilin. Tosin siellä ei varsinaisesti ollut sellaisia alseja, mitkä olisivat olleet heti sellaiset "mä haluan nämä" -tyyliset. Monta ihan hyvää vaihtoehtoa kuitenkin löytyi. Onneksi siellä oli joku sellainen tarjous, että saa kahdet yksien hinnalla :)) Tosin toisiin laseihin piti sitten maksaa vielä lisäksi ne linssien hionnat yms.. Mutta kaiken kaikkiaan selvisin siis yllättävän halvalla, kun ottaa huomioon, että ostin kahdet lasit ja niihin linssit ja linssien hionnat yms ja näöntarkastus ja minulla riittää rahat jopa seuraavaan vuokraan ja ruokaankin vielä kaiken lisäksi :D Maksan lasini sitten 2-3 viikon päästä kun ne tulevat, kun ei olisi kortilla kuitenkaan ihan maksuraja riittänyt nyt kerralla maksaa niitä. Kun mulla on aika pieni se vuorokausi raja, mitä sillä voi maksaa/nostaa automaatista.

Mutta nyt on sitten kahdet uudet kivat lasit^^ Ja ne on vielä ihan erityyliset, nii on kiva :)) Toiset sellaiset aika hillityt ja peruslasit, semmoiset kivat violetit ja sillee :)) Toiset on sitten vähän isommat ja värikkäämmät ja kivat :D hih^^ Vielä pitäisi uusia piilareita ostaa, mutta ehkä sitten vasta, kun saan seuraavan palkan.... :D
Kun ystäväsi katselevat sinua hyppäämässä laskuvarjolla joka ei aukea, voisi olla hauska temppu, jos esittäisit vaikkapa uintiliikkeitä.
Avasta kiitos Seatearille!
Tee päivän hyvä työ: www.freerice.com

Poissa Ryminä

• Kuutamomussukka
  • Vuotislainen
« Vastaus #5 : Marraskuu 20, 2009, 11:36:02 »
Sain tossa muutama viikko sitten uudet silmälasit, ja oon ihan innoissani, että taas sitä näkee:D
Tämänhetkiset voimakkuudet on -2,25 (oikea) ja -4,25 (vasen) ja hajataittoja vielä pikkasen molemmissa.
Oli tullut -1,75 lisää tohon vasempaan silmään, mutta luulin, että on vaan siihenkin silmään lähtenyt etenemään sellanen rappeuma, joka oikeassa silmässä on jo kohtuullisesti edennyt.
Iloinen yllätys sitten olikin, kun saatiin sen vasemman näkö korjattua laseilla lähes täyteen. Ei tässä nyt enää mitään haittaa se, että toisella silmällä ei lukea näekään, kun toinen pelaa noin hyvin:)
Kummallista kyllä, mutta siihen rappeumasilmään ei voimakkuuksia tullut taaskaan lisää (ei ole vissiin kuuteen vuoteen tullut). Näkö kyllä huononee tasaisesti, mutta kun ei voi laseilla korjata niin ei vaan voi!

Poissa Haltiamieli

• Vuotislainen
    • Photography
  • Pottermore: MirrorSand193 / NettleIce25622 / SickleNox2785
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #6 : Marraskuu 21, 2009, 22:12:13 »
Minulla itselläni ovat lasit olleet jo yli vuoden, se ei ollut edes yllätys kun aikoinani sain ne. Näkö oli ollut sen verran kuitenkin huono, että lasit olivat helpostus. Nykyisten linssien vahvuus on siis vähän, -0.75 kummassakin. Silti näkö on tarpeeksi huono, että laseista on huomattavasti apua. Alkoi heti näkemään kunnolla ympärilleen, ja oikeastaan lasit sopivat minulle paljon paremmin kuin jos olisin ilman niitä.

Valitettavasti olen huomannut nykyään, etten näe enää niin tarkasti kuin voisin lasien kanssa. Uusien hankinta siis edessä, täytyy muistaa käydä varaamassa näkötarkastuksen aika. Alunperin äiti sanoi, että menisin näkötarkastukseen joulun jälkeen, mutten minä kestä niin pitkään. ATV:nkin tunnilla tekee vaikeuksia nähdä sitä pientä pränttiä valkokankaalta, joka pitäisi omaan Pascaliin kirjoittaa..
If more of us valued food and cheer and song above hoarded gold, it would be a merrier world.

Sorrry

• Ankeuttaja
« Vastaus #7 : Marraskuu 25, 2009, 18:31:30 »
Minulla on ollut lasit yli viisi vuotta. Toisessa silmässä on -2.75 ja toisessa -5.00, eli aika paljon. Urheilen tosissani ja harrastan sellaisia lajeja joissa silmälasit ovat tiellä, joten minulla on myös piilarit.

Aluksi sain kuulla viikon- kaksi nimittelyä (rillipöllö, silmälasikäärme ym ym.), mutta en välittänyt, ja se meni nopeasti ohi. Olihan se aluksi hieman hakua että muisti että oli silmälasit päässä, ja pitihän niitä hieman varoa.

Nykyään saa erittäin kauniita ja muodikkaita laseja, joita on jopa ilo pitää, ja jotka sopivat nätisti pukeutumiseen ja antavat siihen tietynlaista lisämaustetta.

Piilareista sen verran, että en voi pitää niitä jatkuvasti koska silmäni ovat herkästi punoittavat, ja ärtyvät liiallisesta käytöstä. Eli en voi pitää niitä koko ajan. Harrastuksissa lähinnä. Kannatan piilareiden hankkimista, jos ne vain sopivat silmille, ja ne helpottavat arkielämää mm. harrastuksia.

Mielestäni silmälaseista nimittely on tyhmää (niinkuin muukin nimittely), ihan kuin se olisi oma vika että silmät eivät näe kunnolla!! Eli kaikki joilla on silmälasit, ja teitä haukutaan siitä, niin häntä pystyyn vaan! Te näette ainakin kunnolla ja näytätte varmasti tyylikkkäiltä teille sopivat lasit päässä! ;)

Poissa Raimei

• Ms. Stalker
  • Vuotislainen
« Vastaus #8 : Marraskuu 25, 2009, 19:22:39 »
Mielestäni silmälaseista nimittely on tyhmää (niinkuin muukin nimittely), ihan kuin se olisi oma vika että silmät eivät näe kunnolla!! Eli kaikki joilla on silmälasit, ja teitä haukutaan siitä, niin häntä pystyyn vaan! Te näette ainakin kunnolla ja näytätte varmasti tyylikkkäiltä teille sopivat lasit päässä! ;)
Nyt kun itse sain ne lasit, niin olen joutunut jonkun verran sitä nimittelyä kuuntelemaan. Se on melko typerää, mutta silti hassua, koska meidän luokalla on eräs toinenkin tyttö, jolla on silmälasit. Hänellä kyllä oli ne jo silloin, kun hän saapui luokallemme, joten varmaan se muutos minussa aiheuttaa haukkumista. Se ei silti ole mukavaa. Välitunnille en kehtaa lasit päässä mennä (mikä ei onneksi ole pakollista) ja se on typerää. Vaikka itselleni yritän koko ajan tolkuttaa, että kukaan ei välitä siitä sillä tavalla, niin se ei vain onnistu... Ehkäpä se vaatii totuttelua. Kotona ja vapaa-ajalla ulkona ollessani käytän kyllä laseja ihan mielelläni. En tiedä miksi pystyn koulusta poissaollessani olemaan aivan rennosti... :D

(Tuli muuten mieleen, että serkullani näkö on -7 ja jotain. o.O Sitä pidän jo melko huonona...)

Ja jos en ole jo kertonut, niin nähin laseihin olen tottunut melko hyvin. Äitini varoitti, että kun totun niihin, niin en enää halua ottaa niitä pois päästäni. Ja se on toteutunut. :D Nykyään minulla täytyy olla lasit koko ajan päässä. Myös silmäni (vai aivoni, vai mitkä lie) ovat tulleet riippuvaisiksi laseista. Parin minuutin oleskelu tarkkuutta vaativassa työssä aiheuttaa minulle inhottavan päänsäryn. :/

//Beatrix, taas se sähkönsininen! :D
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 26, 2009, 16:07:55 kirjoittanut Raimei »
Älä minua katso, en minä mitään sanonut!

Paikalla samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
« Vastaus #9 : Marraskuu 27, 2009, 15:59:07 »
Kerta täällä on vain sellaisten ihmisten, joilla on silmälasit, kirjoituksia, niin tuonpa sitten asiaan silmälasittoman ihmisen mietteitä.

Eli ei, minulla ei ole silmälasia. Mutta jos minulla olisi silmälasit, haluaisin niiden olevan kasvoihini sopivat, mielellään kuitenkin tummat. En haluaisi kovinkaan silmäänpistäviä kakkuloita, enkä mitään "pullonpohjalaseja".

Muutamalla luokkalaisellamme on silmälasit, enkä osaisi kuvitella heitä ilman niitä! Joillekin yksinkertaisesti lasit sopivat, mutta valitettavasti itse en ole tällainen persoona (olen joskus kokeillut erilaisia silmälaseja); mitkään aurinkolasitkaan eivät näytä hyviltä päässäni.

Olen huomannut, että jokin vuosi sitten näköni oli jonkin verran huonompi kuin nykyään. Kumma juttu :)

Laseista kiusaaminen on minunkin mielestä typerää ja lapsellista. Kyllä sitä silloin uskalletaan nauraa, kun vika (yleisesti ottaen: en sano, että huono näköisyys olisi jotenkin pahasta) ei ole itsessä: kyllä hymy hyytyisi kiusaajillakin siinä, kun he saisivat lasit ja heitä kiusattaisiin.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 27, 2009, 16:14:10 kirjoittanut samettiina »
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.

Scrooge

• Ankeuttaja
« Vastaus #10 : Joulukuu 03, 2009, 22:09:54 »
Sain lukulasit melkein viikko sitten. Oikeastaan halusin niitä todella paljon, eikä niitä edes kukaan huomaa. Totuin niihin aika nopeasti, sillä en joudu käyttämään niitä koko ajan, koska ne huonontavat kaukonäköäni. Joudun käyttämään laseja lukiessa, kirjoittaessa, tv:tä katsoessa jne. Ne eivät ole siis yleislasit.
Jonkin sortin lasit nuorella iällä oli odotettavissa, sillä isäni sai lasit n. 2-vuotiaana, hän ei näe mitään ilman lasejaan. Suvussa tämäkin kiertää.
Toisen siskoni kanta laseissa ärsyttää, hän ajattelee, että kaikki kiusaisivat häntä, jos hän saisi lasit. Se on mahdollisimman mahdotonta. Ala-asteella luokan suosituimalla pojalla oli silmälasit! Yritän aina selittää siskolleni samaa, mutta hän ei usko.
Jotenka ne kaikki, jotka pelkäätte lasien saamista, älkää uskoko mitä sisaruksenne sanovat.

Poissa Fishi

• ateistinen kadunylittäjä
  • Vuotislainen
  • Älkää olko neliöitä!
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #11 : Joulukuu 03, 2009, 22:58:03 »
Itselläni on ollut lasit jo nelisen vuotta, mutten vieläkään ole jotenkin sisäistänyt sitä. Sanasta "silmälasipäinen" tulee minulle mieleen sellainen nörtin näköinen pätkä pyöreillä Potter-laseilla. :D Jostain syystä tuo ei vastaa kuvaani itsestäni, joten minulla tulee aina välillä jonkinlainen hetkellinen identiteettikriisi kun tajuan, että hei, minullahan on silmälasit. Aika hassua.

Tykkään kyllä laseistani, ei siinä mitään. Näytän mielestäni nätimmältä ne päässä kuin ilman. :) Lasini ovat aika tavanomaiset, aika ohutsankaiset. Siniset. En yleensä pidä silmälaseista, jotka ovat hirveän räikeät: paksut ja kirkasväriset. Sirot ja melko huomaamattomat ovat minun makuuni. ^^

Hirveän vahvat lasini eivät ole, -2 toisessa linssissä ja -2,25 toisessa, mutta sen verran huomattava ero näössä ilman ja lasien kanssa on, että en kyllä mihinkään mene ilman. Piilolinssejä en ole koskaan harkinnutkaan, niiden kanssa säätäminen kuulostaa vastenmieliseltä. Toisaalta aina välillä menee hermot siihen kun lasit on likaiset/huuruiset tai tiellä.
Kylä
"the piano keys are black and white
but they sound like a million colours in your mind"
- Katie Melua
"a passionate hour's never a wasted one" - Tuomas Holopainen

Huutomerkki

• Ankeuttaja
« Vastaus #12 : Joulukuu 05, 2009, 01:40:55 »
Jooo, mulla on pyöreät lasit vahvuuksilla -2,75 ja -3,5, joista haukuttiin koko ala-aste Harry Potteriksi :---DD Oon kyllä tyttö. En voi mitään sille, et ihmisten mielestä pyöreät lasit on jotenkin kauheen huvittavat, kun ei mulle sovi kulmikkaat lasit sitten millään. Näytän ihan kaitanaamaiselta aasilta sellaiset päässä.

En oikeastaan haluaisi eroon laseistani, niistä on jo tullut ihan selkeä osa mua. Moni on sitä paitsi sanonut, että näytän paremmalta lasini päässä kuin ilman niitä. Tosin kyse voi olla vaan siitä, että ne on tottunut näkemään mut lasit päässä.. Tiedä häntä. Silmälasit on tosi muuntautumiskykyinen "asuste", ne voi olla asialliset, söpöt tai jopa seksikkäät, ihan miten vaan. : ]

Mä oon sitä mieltä, että silmälaseja kammotaan ihan turhaan. Kyllä kaikille ihmisille löytyy sopivat lasit, pitää vaan osata etsiä. Tarkotan siis, että monet on sitä mieltä, että lasit on kauheen rumat ja pilaa koko naaman - ja niin ne varmaan tekeekin, jos ottaa optikolla ekat lasit, jotka käteen sattuu osumaan. Silmälasejakin voi käydä katsomassa vaikka monesta liikkeestä ikään kuin vaatteitakin, jos haluaa löytää juuri itselle sopivan sorttiset. Niitä kannattaa ajatella asusteena enemmänkin kuin pakollisena näkövälineenä, jos siis on ulkonäöstään välittävää tyyppiä.

Poissa Nowaki

• Vuotislainen
  • Pottermore: HollyWild6531
« Vastaus #13 : Joulukuu 05, 2009, 02:03:06 »
Sain tossa pari päivää sitte lasit,koska todettiin että mun vasen silmä on paljo huonompi ku oikee,hajataittoa ainaki on. (joku sukuvika kuulemma,mutsilla ja mummolla sama ongelma.)  -1 vahvuus siinä toises silmäs. Onneks niitä laseja ei kumminkaan sitte kokoajan tarvii pitää. Ainaki sillo jos en saa kaukaisesta tekstistä selvää tai jostain muustakin ni laitan ne sitte. Ihmiset ja kaikki tälläset erottuu kyllä tosi hyvin. :D Mutta toisaalta mä jotenki tykkään niistä laseista tosi paljo,kyllä niitä käyttäis muute vaan asusteena myöskin. x) ne on sellaset musta sankaiset hello kitty-merkkiset lasit. xP  Ja musta on tosi ärsyttävää ku jotkut haukkuu sen takia et on lasit...yksikin mun kaveri kenel on myös lasit,enkä ollu vielä päivääkään niitä käyttäny....näyttäisin kuulemma ihan saakelin tyhmiltä laseissa. -.- jeesus,mä en kyllä joskus tajua sitä...
Mut jotkut on taas sanonu että ne sopii hyvin. :D
" I keep falling asleep and having this dream about you, we're in a forest and..."

Poissa Haltiamieli

• Vuotislainen
    • Photography
  • Pottermore: MirrorSand193 / NettleIce25622 / SickleNox2785
« Vastaus #14 : Joulukuu 05, 2009, 23:30:51 »
Mulla oli alussa, kun ilmotin kavereille saavani lasit, samalla tavalla kuin Nowakilla.
Kaverit vain nauroi ja muutkin alkoivat haukkua silliksi, vaikkei silmälaseja vielä silloin ollut. Ja kun sitten tulin ensimmäisen kerran silmälasit päässä kouluun, niin reaktiot olivat päinvastaiset. Heti sanottiin että rillit sopivat paremmin kuin jos olisin ilman niitä. Ja nykyään, jos otan ne pois vain puhdistaakseni ne, niin heti alkaa huuto "Laita ne rillit takasin!" x')

Tänään käväisin näkötarkastuksessa, ja siellä sitten sain kuulla uusien vahvuuksien olevan tarpeen. Ensi viikolla sitten kipaisemaan äidin kanssa kehysostoksille valitsemaan uudet, hienot kehykset minulle! Toivon mukaan saisin ne ennen joulua sitten..
If more of us valued food and cheer and song above hoarded gold, it would be a merrier world.

Poissa Audra Dancer

• Sir Emilia Sarkington
  • Vuotislainen
  • Gaze the Haze
    • Livejournal
    • Vainajala.org
  • Pottermore: HazelNight52
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #15 : Joulukuu 09, 2009, 19:54:09 »
Penskana minulla oli aina hirveä ongelma näköni suhteen ja kyselin aina äitiltäkin kaikkea tyyliin "Jos en nää tota kylttii tuolla, joudunko laittaan lasit? Enhän? Enhän varmana?!" Silloin miulla vielä oli hyvä näkö, sitä paitsi. Nykyään näköni on huonompi kuin -1,75 molemmissa simmukoissa. Se nimittäin oli tuon verran niissä viime keväänä kun hommasin uudet lasit, mutta olen huomannut että näkö on vähän huonontunut sen jälkeen. Jouduin laittamaan ekat lasini seiskaluokan syksyllä, kun en nähnyt enää taululle kunnolla. Oli minulla jonkinmoisia näköongelmia myös kuutosella jo, muttei sellaisia joista olisin uskaltanut sanoa mitään ääneen - minulla oli edelleen paha lasikammo.

Seiskalla tosiaan laitoin lasit. Totuttelin niihin ja olin ne päässä melko usein, mutta lopulta niiden käyttäminen jäi, sillä lasit olivat mielestäni rumat. Kasiluokan jälkeen hommasin uudet lasit taas ja tällä kertaa ne olivat sellaiset, joita ilkesin jopa pitää ihmisten ilmoilla. Kahdeksannella ja yhdeksännellä pidin laseja aina, sillä en osannut enää olla ilman kun näkö oli sen verran huono. Nyttemmin olen kotona aika paljon ilman laseja, kun ei tarvitse kovin kauaksi nähdä, ja käytän myös piilolinssejä silloin tällöin. Juhlissa ja urheillessa lasit ovat vähän epäkäytännölliset ja olen myös huomannut näkeväni piilareilla jokseenkin paremmin.

Kun laitoin ensimmäiset simmulasini, koin jonkinmoisen intendenttikriisin koska olin peljännyt näön huononemista pienen ikäni. Ajattelin kai sokeutuvani tahi jotain. Nykyään en enää ressaa näöstäni, vaikka se toki kuvantekijälle tärkeä artikkeli onkin, näkökyky nimittäin. Jos se menee, se menee ja jos se ei mene, niin olen onnellinen. Eipä sillä että minulla olisi diagnosoitu mitään juttua joka sokeuttaisi minut lähitulevaisuudessa, vaan mistäpä sitä koskaan tietää. Nykyisin olen kyllä sangen sinut näiden mustavalkoisten Björn Borgieni kanssa, vaikka haluaisinkin seitkytluvuntyyliset suuret muovisankalasit. Sitten seuraavia laseja hommatessa täytyy yrittää metsästellä sitten semmoiset.

~Moondancer (rillipöllö)

Poissa Afro

• Vuotislainen
« Vastaus #16 : Tammikuu 17, 2010, 10:49:39 »
Ennen kuin sain lasit pari vuotta sitten, kaverit sano (tai tunnustivat myöhemmin) että näytin pojalta. Kun kerroin että saan lasit, he eivät osanneet kuvitella minua lasit päässä. Nyt he eivät osaa kuvitella minua ilman niitä! Laseista on tullut minulle lähinnä trendikäs asuste. Ekat lasini oli siniset, ohutsankaset. ja mulla on huono kaukonäkö, en ikävä kyllä muista kuinka huono. Sitten ne lasit jäi pieniksi ja näkö huononi vähän, niin mentiin äitin kanssa sitte ostaa uudet kakkulat. Nykyiset lasini ovat ruskeat ja ohutsankaiset. Minua ei ole kiusattu lasieni vuoksi, ja kuten sanoin, kavereiden mielestäni ne sopii mulle.

Poissa Akromantella

• Sanahelinää
  • Aave
« Vastaus #17 : Tammikuu 17, 2010, 17:21:28 »
Minulla on silmälasit. Niissä on (kummassakin linssissä) -1.75 tehoa, eli ne ovat kaukolasit. Toisin sanoen olen likinäköinen.
Sain ensimmäiset silmälasini muistaakseni ala-asteen viidennellä luokalla. Ensimmäiset lasini olivat hyvin paljon samanlaiset kuin nämä nykyisetkin ja näitä edelliset. Ensimmäiset rillini vääntyilivät sangoista aina niin pahasti, että sain uudet vuoden päästä. Seuraavat lasit katkesivat seiskaluokan syksyllä siitä kohdasta, joka menee nenällä. Kolmannet lasini ovatkin sitten pysyneet hyvänä, ja päässä ne ovat edelleen.
Ekoissa rilleissäni oli 0.25 vähemmän tehoa kuin nykyisissä.
Tottuminen vei jonkin aikaa. Oli outoa katsella maailmaa kehysten lävitse ja tuntui, että rillit ovat jatkuvasti likaiset. Nyt en enää pese niitä kuin kerran kuussa, koska en yksinkertaisesti jaksa aina olla värkkäämässä pesuaineen ja veden kanssa. Yleensä vain huuhtelen ja pyyhin.
Silmälasit ovat nykypäivänä mielestäni kivoja. Paljon malleja ja eri värejä, jokaiselle löytyy jotakin. :)
Ennen kuin sain silmälasit, joku sanoi, että näyttäisin nörtiltä jos minulla olisi rillit. No, en nyt mielestäni näytä kyllä vieläkään nörtiltä, ehkä tyyppi kuvitteli jotain erilaisia laseja minulle. :)
Mutta ovi on lukittu ja avain syvälle haudattu.

Poissa Räisä

• kadonneen salaisuuden etsijätär
  • Vuotislainen
« Vastaus #18 : Tammikuu 17, 2010, 18:57:16 »
Minulla on ollut lasit päiväkodista saakka ja kyllä sitä nimittelyä on saanut kuulla ehkä pienempänä. Ei enää nykyisin koska mielestäni nykyään laseja näkee paljon ihmisillä ( kuinka moni sitten käyttää piilareita.. )
Minulla on -3.3 ja -2.5 näkö ja piilokarsastusta hieman. Ostin uudet lasit tuossa ennen joulua kun kävin tarkastuksessa koska minulla oli pahoja päänsärky kohtauksia, meni ohi kun sain uudet linssit joissa on kauas ja lähelle eri voimakkuudet. Onneksi on tullut uusi linssi tyyppi jossa ei näy kaksitehoille tyypillistä ns. rikkonaista linssiä mitä näkee vanhemmilla ihmisillä.
Itse kun olet pitänyt laseja pienestä pitäen en edes halua laseja enää pois. Välillä käytän piilareita kyllä.

Poissa Mirrekala

• Suklaamurmeli
  • Vuotislainen
« Vastaus #19 : Tammikuu 17, 2010, 19:28:52 »
Rillikalle(tar) täälläkin. Ensimmäisellä luokalla en nähnyt taululle etupenkistä, eli siitä sitten terkkarille, terkkarilta optikolle ja heti -2 vahvuuksia molempiin silmiin. Luultavasti näkö siis oli ollut huono jo pitempään, mutta ei kai sitä tarhaikäiseltä niin helposti huomaa. Aluksi pidin silmälaseja vain oppitunneilla, mutta nopeasti totuin potämään laseja aamusta iltaan. Näöntarkastuksissa tuli peruskoulussa rampattua puolivuosittain ja vahvuuksia korjattua melkein yhtä usein, mutta viime vuosina ei ole tarvinnut käydä kuin kerran vuodessa. Nyt linsseissä on vahvuutta -8.5 ja -8.75 sekä hiukan hajataittoa, ja nämä samat linssit ovat olleet nyt pari vuotta. Viimeksi muutosta oli niin vähän, ettei uusiminen tuntunut järkevältä.

Muuten, uusitteko te muut sankoja joka kerta samalla kun linssejäkin? Itselläni on ollut nyt kolmet sangat (tai neljät, koska yksistä lähti maali ja optikko antoi uudet), enkä oikein näe syytä uusia. Olen niin tottunut laseihini. Toki ne pienentävät silmiä aivan radikaalisti, mutta nyt minulla on "kehyksettömät", eikä efekti ole enää niin paha. Kertalinssejä tulee joskus käytettyä juhlatilaisuuksissa, silloin harvoin kun käytän meikkiä tai esim. elokuvissa, kun tarvitsen terävää näköä. Lasit ovat aina likaiset.

Aurinkolasit vahvuuksilla olisivat aika pop. Sellaisia klippejä, jotka saisi tungettua näin paksuihin linsseihin, ei oikein ole - optikko kyllä väänsi minulle yhdet, mutta varoitteli, että saattavat pudota helposti. Toisaalta en kuitenkaan kaipaa koko aurinkolaseja kuin ulkomaanmatkoilla. Käyttöä olisi, jos pääsisi laskettelurinteeseen. Tähän asti olen aina tarpeen tullen käyttänyt normiaurinkolaseja piilolinssien kanssa.

Onko laserleikkauksen läpikäyneitä? Äitini on jo muutaman vuoden puhunut, että kunhan olen tarpeeksi vanha (20?) hän haluaisi, että menisin leikkaukseen ja lupasi maksaakin sen. Epäilen vähän. Näin jonkin dokumentin, jossa näytettiin laserleikkausta, ja tuntuihan tuo melko turvallista olevan. Harvoin olen toisaalta kokenut silmälasejani mitenkään kiusaksi tai haitaksi, pikemminkin ne ja huono näköni ovat aika iso osa identiteettiäni. Tuntuisi hullulta nukahtaa illalla vaikka näkisi kaiken ympärillään terävänä. Onko koemuksia leikkauksesta ja toipumisesta? Voiko molemmat silmät leikata yhtä aikaa, vai pitääkö olla jokin väliaika?
"Paras tapa toimia on ystäville kostaa
jos päältä kauniin hevosen saa silmiin tuijottaa
Mut takaisin ei käytettyä sieluaan voi ostaa
kun kalpein kauppamiehistä ovelle kolkuttaa
" -Viikate: Tie

snikkeri

• Ankeuttaja
« Vastaus #20 : Kesäkuu 15, 2010, 14:01:15 »
Sain lasit neljä päivää sitten. Ei oo pakko käyttää niitä kokoajan, muta käytän aika paljon koska näen niitten kanssa paremmin, mutta esim lukiessa en käytä.

Linssi

• Ankeuttaja
« Vastaus #21 : Kesäkuu 15, 2010, 22:37:38 »
Kyllä minultakin silmälasit löytyy. Taisin saada ne 12 vuotiaana, jolloin näköni muistaakseni oli -0,25 ja -0,50. En voinut sietää silloin, enkä vieläkään moisia todella epäkäytännöllisiä kapistuksia, joten hommasin piilarit jo melko nuorella iällä eli 13 vuotiaana. Toinen syy piilareiden hankkimiseen oli silloinen urheiluharrastukseni. Olen käyttänyt piilareita nyt lähes päivittäin jo neljän vuoden ajan. Vain lähimmät kaverini edes muistavat ja jotkut eivät edes tiedä silmälaseistani. Piilarit ovat myös käytännölliset siksi että voin käydä tarkistuttamssa näköni pulenvuoden välein, sillä näköni huonontuu koko ajan. Tällähetkellä näköni on jo -4,00 ja -3,50. Totuus on että en mitenkää pysty hankkimaan uusia laseja näköni huonontumis vauhtia. Minulla on myös tarkoitus mennä silmäleikkaukseen, kun näköni tasaantuu ja kun olen saanut rahat kasaan. Siihen asti elän piilareiden ja kotona kehyksettömien lasieni kanssa.

Miau

• Ankeuttaja
« Vastaus #22 : Kesäkuu 18, 2010, 14:31:16 »
Joops, silmälasit löytyy täältäkin... Tosin nykyään käytän pääasiassa piilareita. Suurinpiirtein yläasteelle mennessäni aloin saamaan migreenikohtauksia, joiden (ilmeisesti) yksi syy oli sitten pienen pieni taittovirhe. Aivot pystyivät sen korjaamaan, aiheuttaen kuitenkin sen verran rasitusta että se saattoi laukaista migreenin. Migreeniä tuli vielä noin vuosi rillien käytön aloittamisen jälkeen, mutta aina vain harvemmin. Nyt ei ole ollu kipuja kahteen vuoteen :) Näköni on aina ollut +1.00 ja +0.75

En kyllä tajua vieläkään miten kehtasin mennä silmälasit päässä minnekkään julkisille paikoille: ne eivät todellakaan sovi minulle, vaan saavat kasvoni näyttämään tosi pyöreiltä... Tosin en koskaan kuullut paljon kuittailuakaan silmälaseistani... Ysiluokan lopussa aloin sitten käyttämään piilareita, ensin kertakäyttöisiä, sitten kuukausilinssejä. Ja naama näyttää todella paljon paremmalta :D

En nyt siis tarkoita että silmälasit saavat kaikkien kasvot näyttämään pyöreiltä, ja minäkin saattaisin näyttää hyvältä toisenlaisissa laseissa. Silmälasithan voivat olla todella hyvännäköinen asustekin. Piilareiden käyttö on muutenkin paljon mukavampi vaihtoehto esimerkiksi sängyllä maatessa ja muuten vain riehuessa :D Vuosi sitten olin kyllä aika kauhuissani, kun kävin tarkastuksessa: sarveiskalvoni oli hieman vaurioitunut piilareista ja jouduin käyttämään viikon pelkkiä silmälaseja. Onneksi loma oli juuri alkanut, joten saatoin piileskellä kotona rillipäisenä... Pelkäsin kyllä tosissani sitä, etten voisi enää käyttää piilolinssejä lainkaan. Taas täytyisikin muuten varata aika!

Poissa Zabit

• Unessa
  • Kelmitär
« Vastaus #23 : Kesäkuu 18, 2010, 15:09:04 »
Mä sain kaukolasit kait vuonna -09 tai -08, enkä oo kauhean ahkera niiden käyttäjä...

Pistän päähän vain sillon kun katon telkkaria tai jotain leffaa. Ihmisiä en helposti tunnista ilman laseja, mutten silti pidä niitä. :'D Näytän omasta mielestäni sekopäältä lasien kanssa, vaikka jotkut muuta väittävätkin.

Koulussa pitäisi käyttää laseja aina tunnilla, että näkisin taululle. Enpä hirveän usein käytä... Kopsaan mieluummin kaverin vihosta. Kai se jotenkin liittyy siihen se käyttämättömyys, että pelkään muuttuvani vielä näkymättömämmäksi koulussa jos käytän niitä laseja. :p

Ja lisäksi kun omistan todella huonon muistin, lasit ei ole ikinä mukana missään, vaikka pitäisi...

Jotenkin tuntuu, että mun näkö olisi huonontunut, ja mulla on kait lähete optikolle. Jotenkin pelottaa, että saan jotkut 3 cm paksut lasit kuten äidillä ja niihin ei oo sopivia kehyksiä ja joudun käyttämään niitä 24/7 ja näytän tyhmältä.

Että tälläinen "selkeä" viesti taas.
Women and cats will do as they please ˘◡˘

Poissa Vana

• Eksynyt haaveilija
  • Vuotislainen
« Vastaus #24 : Kesäkuu 18, 2010, 15:36:23 »
Täältäkin löytyy silmälasit. Sain ne ollessani kahdeksannella luokalla koulussa eli syksyllä 2004, mutta en meinannut millään tottua niihin ja käytinkin niitä ainoastaan tunneilla kun en nähnyt taululle/piirtoheittimelle. Parin kuukauden päästä aloinkin sitten käyttämään kertakäyttöpiilareita ja niitä käytän edelleen lähes päivittäin, tosin nyt on ollut mielessä että pitäisikö hankkia kuukausipiilarit kertakäyttöisten sijaan. Myös uudet silmälasit olisivat paikallaan, nimittäin nuo nykyiset ovat ne samat jotka mulla on ollut jo lähes kuusi vuotta. Mutta eipä niitä ole paljoa tullut käytettyä, lähinnä vain kotona aamuisin ja iltaisin, ulos en ne päässä mene! Ja mulla on siis toisessa silmässä -2.5 ja toisessa -3.0.
"Well you built up a world of magic
Because your real life is tragic
Yeah you built up a world of magic"

Poissa azze

• Pää pilvissä
  • Vuotislainen
    • Facebook
« Vastaus #25 : Kesäkuu 18, 2010, 15:58:29 »
Mulla on ollu lasit kai jotain 4 tai 5 vuotta. Totuin niihin hyvin nopeasti, vaikka joudunkin käyttämään niitä koko ajan (paitsi lähelle näkee paremmin ilman laseja) niin ei ne enää häiritse, joskus niitä ei edes huomaa (on tullu joskus mentyä suihkuun lasit päässä kun en huomannut niiden edes olevan päässä)
Siperia opettaa, niin minäkin
Lukekaas mun blogia tai kattelkaas mun kuvia tai siis ei kuvia MUSTA vaan mun ottamia kuvia

Poissa Kira

• Vuotislainen
    • twitter
  • Pottermore: CentaurRune18
« Vastaus #26 : Joulukuu 18, 2010, 14:21:57 »
Minulla on myös silmälasit. Sain ne joskus 12 tai 13 vuotiaana kun en enää nähnyt koulussa taululta hyvin lukea. Aluksi en laseja käyttänytkään muuta kun oppitunneilla, jos en nähnyt taululta tekstiä. Nykyään taas tarvitsen laseja koko ajan. Ensimmäisiä vahvuuksia en enää muista, mutta nykyiset on vasemmassa -4,50 ja oikeassa -5,75. Syksyllä viimeksi lasit uusin, kun huomasin ettei autolla ajaessa liikennemerkkien tekstejä enää kunnolla nähnyt tarpeeksi etäältä. Pariin vuoteen tätä ennen näkö olikin samana pysynyt, toivoin että näön huonominen olisi pysyhtynyt, mutta ei sitten näköjään. Toivottavasti ei enää tästä huononisi.
Aluksi silmälääkäri kirjoitti reseptin paljon vahvemmille linsseille, oikeaan määräsi -6,25, mutta kun kokeilin sitten niitä vahvuuksia kehyksiä valittaessa niin tuntui liian tehokkailta voimakkuuksilta. Optikko sitten tarkasti näön uudestaan ja ei ollutkaan tarvetta niin voimmakkaille laseille. Onneksi tarkastettiin uudestaan.

Piilolinssejä en ole kertaakaan käyttänyt, olen aina pitänyt sankalaseja. Minusta lasit sopii minulle paremmin kuin että olisin ilman. Toki olisi se mukavaa jos näkisi niin hyvin ettei laseja tarvitsisi käyttää. On niin ärsyttävää kun saunassa ja uidessa käydessä kaikki on niin sameaa kun ei voi laseja pitää siellä.

Laserleikkaus on käynyt mielessä. Jos tämä näön heikkeneminen vaan pysyhtyisi. Ei siitä leikkauksesta muuten mitään hyötä olisi.  Siskoni on siinä käynyt jokunen muutama vuosi sitten. Hänellä oli vähän huonompi näkö kuin minulla. Nykyään leikkauksen ansiosta hän pärjää ilman laseja.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 10, 2011, 18:24:04 kirjoittanut Kira »

Poissa Mirrekala

• Suklaamurmeli
  • Vuotislainen
« Vastaus #27 : Joulukuu 18, 2010, 21:47:44 »
Laserleikkaus on käynyt mielessä. Jos tämä näön heikkeneminen vaan pysyhtyisi. Ei siitä leikkauksesta muuten mitään hyötä olisi.  Siskoni on siinä käynyt jokunen muutama vuosi sitten. Hänellä oli vähän huonompi näkö kuin minulla. Nykyään leikkauksen ansiosta hän pärjää ilman laseja.
Itse olen kuullut, ettei laserleikkausta edes suositella alle parikymppisille eli ennen kuin kasvuikä ja ainakin pahin näön heikkeneminen on ohi. Itsekin aion odottaa vielä ainakin vuoden, jos nyt ollenkaan sitten menen sinne leikkaukseen. Leikattiinko siskoltasi molemmat silmät, ja voitiinko ne leikata yhtä aikaa vai pitikö käydä kaksi kertaa? Kuinka pitkä väliaika? Itse vieläkin ajoittain pohdiskelen sitä leikkaukseen menoa (sitten joskus) mutta tosiaan haluttaisi kuulla jotain kokemuksia. Kun en tunne ketään, joka olisi laser-leikkauksessa käynyt. Ajoittain koko ajatus leikkauksesta saa minut voimaan pahoin, vaikka ilmeisesti se on melko lyhyt ja kivuton toimitus...?

Poissa Kami

• Nuoriherra
  • Vuotislainen
    • deviantART
  • Pottermore: BatNimbus906
« Vastaus #28 : Joulukuu 18, 2010, 22:01:50 »
Mulla on ollut lasit jo yli puolet elämästä, kun siinä 8- tai 9-vuotiaana ne sain. Tällä hetkellä vahvuuksina muistaakseni -4,25 ja -5, en ole ihan varma. No, niin huono näkö kuitenkin, etten pärjäisi päivääkään ilman laseja! Piilolinssejä en voi käyttää vaikka haluaisinkin, kun silmät ovat niin järjettömän herkät että jos laittaa piilarit silmiin, niin silmät muuttuvat tulipunaisiksi, vuotavat kuin vesiputoukset ja turpoavat umpeen. Mutta onneksi tykkään laseistani, kun ilman niitä naama näyttää tosi valjulta kun kulmakarvatkin ovat melkein valkoiset ja näkymättömät. Nämä mustasankaiset lasit antavat vähän jotain "kiinnekohtaa" kasvoihin.

Laserleikkausta olen pohdiskellut, mutta mietin että onnistuuko se näin herkillä silmillä? Esimerkiksi näöntarkastuksessa käyntikin on yhtä tuskaa vaan, kun silmät vuotavat rutosti ja kirvelevät jos yrittääkään koskea silmien lähelle tai osoitella jollain valolla. Miten sitten laserleikkauksessa, haittaako se jos silmistä tulvii vettä? Ja kun se silmä puudutetaan, niin "jähmettyykö" se niin ettei sitä voi liikuttaa itse? Ihan varmasti yrittäisin jossain välissä katsoa johonkin muuhun suuntaan, eikä olisi kiva jos leikkaus menisi siksi pieleen... On kuitenkin vielä paljon aikaa miettiä, kun en missään nimessä leikkauttaisi silmiäni ennen kuin olen ehkäpä 25-vuotias. Eikä opiskeluaikoina saa oikein rahaakaan siihen touhuun revittyä mistään.
"Much more running about with bangaa at my heels and I'm apt to give up sky pirating altogether."

Poissa Kira

• Vuotislainen
    • twitter
  • Pottermore: CentaurRune18
« Vastaus #29 : Joulukuu 19, 2010, 11:38:04 »
Itse olen kuullut, ettei laserleikkausta edes suositella alle parikymppisille eli ennen kuin kasvuikä ja ainakin pahin näön heikkeneminen on ohi. Itsekin aion odottaa vielä ainakin vuoden, jos nyt ollenkaan sitten menen sinne leikkaukseen. Leikattiinko siskoltasi molemmat silmät, ja voitiinko ne leikata yhtä aikaa vai pitikö käydä kaksi kertaa? Kuinka pitkä väliaika?
Siskoni oli muistaakseni vähän alle parikymppinen kun toimenpiteeseen meni. Näkö oli kai pysynyt pitkään pitkään samana niin lääkäri sitten antoi sen tehdä. Ja jos nyt oikein muistan niin se ei ihan laserilla kuitenkaan tehty, vaikka niin ensin sanoinkin. Sillä hänelle ei kuulema laser sopinut. Alkutarkustuksessa niin sanottiin. Taisi olla se lasik tekniikka jossa leikataan läppä siihen silmän pintaan yms. en nyt tarkkaan näitä asiota tiedä. Samalla kertaa ne molemmat silmät leikkasi, ja hän pääsi sitten samana päivänä kotiin. Ei siinä toimenpiteessä mennyt kuin jotain alle tunti aikaa mutta kaikista epämukavimmat oli kuulema ne silmän levittimet jotka pitää luomet auki. Muuten se on ihan kivuton toimenpide.

Sitä en ole tullut kysyneeksi puudutetaanko silmä niin ettei sitä pysty liikuttamaan. Olen itsekin sitä kerran miettinyt. Mutta kai se kaiken järjen mukaan puudutetaan. Jos silmä liikkuisi toimenpiteen aikana niin voisi tulla jotain tuhoa aikaan. Ja kuka pystyisi pitämään katseensa paikallaan tuollaisessa tilanteessa.

Suomi24 keskusteluissa (terveys, näkö) voi myös lukea toisten kokemuksia leikkauksesta. Siellä on aiheesta aika paljon keskustelua. :)
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 19, 2010, 11:45:11 kirjoittanut Kira »

Höpsis

• Ankeuttaja
« Vastaus #30 : Joulukuu 19, 2010, 20:54:24 »
Jouduin hankkimaan tuollaiset kalliit epämukavat ja ei minulle niin yhtään sopivat rillit yläasteella. Ottaa päähän. Pitäisi käyttää laseja melkein koko ajan, mutta minulla on ne päässä vain kun katson telkkaria ja haluan nähdä kauas. Pariisissa käydessä pidin laseja poikkeuksellisesti koko ajan, koska halusin nähdä kunnolla. Koulussa laitan lasit naamalle vain tunnilla, mutta muuten ne saavat pysyä kotelossaan. Onneksi näköni ei ole kovin huono ja pitää toivoa ettei se enää huonone. Piilolinsseja en harkitse, sillä en pystyisi laittaman sellaisia. Oman koiran jälkeen haluan rahani eniten käyttää korjausleikkaukseen. Sitä odotellessa!

Poissa Yamaneko

• Vuotislainen
  • I am the warrior of shadowclan
« Vastaus #31 : Joulukuu 23, 2010, 10:39:25 »
Yksi rillitar täälläkin :)
Kaukonäön vuoksi hankittiin neljä vuotta sitten, vasen silmä on huonompi kuin oikea, oikeassa vain -0.75 joten jos lasit sattuisivat jäädä kotiin, pärjäisin oikean silmän avulla jotenkuten.
En käytä laseja kuitenkaan paljoa, paitsi koulussa. Miulla on futsal reenit usein, ja siellä on käytettävä piilolinssejä, joten piilaritkin ovat päässä usein.
En oikein tiedä sopivatko lasit minulle. Mutta en siitä niin paljoa välitäkään, pääasia että näkee jotain :).
Lasini ovat tällaiset... normaalit. Miten niitä voisi kuvailla? Suorakulmion malliset? :D Sangat ovat mustavalkoiset.
Minulla on ollut elämäni aikana kolmet lasit. Ala-asteella minulla oli pyöreähköt, siniset lasit, ja kun tulin kouluun, muiden ensireaktio oli paras mahdollinen; POTTER!
Seuraavat lasit olivatkin jo kulmikkaammat ja liilan väriset. Nykyiset jo kuvailin.
Leikkaukseen olisi toisaalta kiva päästä, sillä vihdyn paremmin ilman laseja. Koiran omistajana lasit ovat aina täynnä karvoja ja märkiä nenänjälkiä. Näköala olisi huomattavasti viihtyisämpi ilman noita turhia koristuksia :)
Where once was light,
now darkness falls
Where once was love,
love is no more                      -Gollum's song

Poissa Kami

• Nuoriherra
  • Vuotislainen
    • deviantART
« Vastaus #32 : Joulukuu 23, 2010, 11:18:05 »
Kaukonäön vuoksi hankittiin neljä vuotta sitten, vasen silmä on huonompi kuin oikea, oikeassa vain -0.75 joten jos lasit sattuisivat jäädä kotiin, pärjäisin oikean silmän avulla jotenkuten.

Eikö miinusnäkö ole juurikin lähinäkö? Vai miten se nyt meni... Tai siis, kun miinusnäköiset näkevät lähelle mutta eivät kauas.
"Much more running about with bangaa at my heels and I'm apt to give up sky pirating altogether."

Poissa Yamaneko

• Vuotislainen
  • I am the warrior of shadowclan
« Vastaus #33 : Joulukuu 23, 2010, 11:22:30 »
Lainaus
miinusnäköiset näkevät lähelle mutta eivät kauas.

Niin siis juuri tuota tarkoitin :) en näe kauas, mutta lähelle hyvin. Vasemmassa silmässä -2.5 ja oikeassa -0.75. Eli tarkoitin että en näe kauas ja sen takia ne hankittiin, jos jäi epäselväksi.
Where once was light,
now darkness falls
Where once was love,
love is no more                      -Gollum's song

Poissa Nemi

• Jälkeenjäänyt
  • Vuotislainen
  • Tulin tänne - ja täällä ollaan edelleen. :) ♥
« Vastaus #34 : Joulukuu 27, 2010, 06:54:38 »
Mulla ei oo, mutta parilla kaverilla kyllä.
Lasit ei tee ihmisestä nörttiä, niitten kanssa vaan näkee paremmin. Yksikin kavereistani ei käytä laseja koulussa, koska pelkää olevansa epäsuosittu... Kannattaisi vaan käyttää niitä laseja niin se näkö parantuisi, onhan se ainakin joillain niin, että näkö voi palautua "entiselleen" jos vaan käyttää niitä laseja.
-Nemi ♥

Poissa Kami

• Nuoriherra
  • Vuotislainen
    • deviantART
« Vastaus #35 : Joulukuu 27, 2010, 09:05:23 »
Kannattaisi vaan käyttää niitä laseja niin se näkö parantuisi, onhan se ainakin joillain niin, että näkö voi palautua "entiselleen" jos vaan käyttää niitä laseja.

Eikä palaudu... Tai no joo, suostun uskomaan jos näen tästä jonkin tutkimuksen tai muuta vastaavaa. Mutta siihen asti uskon vankasti, ettei se näkö palaudu entiselleen ellei kyse ole jostain muusta kuin taittovirheestä. Ehkä karsastus tai jokin sellainen voisi parantua, mutta en usko että liki- tai kaukonäköisyys voisi palautua entiselleen ilman laserleikkausta.

Poissa Nemi

• Jälkeenjäänyt
  • Vuotislainen
  • Tulin tänne - ja täällä ollaan edelleen. :) ♥
« Vastaus #36 : Joulukuu 27, 2010, 09:49:59 »
Kannattaisi vaan käyttää niitä laseja niin se näkö parantuisi, onhan se ainakin joillain niin, että näkö voi palautua "entiselleen" jos vaan käyttää niitä laseja.

Eikä palaudu... Tai no joo, suostun uskomaan jos näen tästä jonkin tutkimuksen tai muuta vastaavaa. Mutta siihen asti uskon vankasti, ettei se näkö palaudu entiselleen ellei kyse ole jostain muusta kuin taittovirheestä. Ehkä karsastus tai jokin sellainen voisi parantua, mutta en usko että liki- tai kaukonäköisyys voisi palautua entiselleen ilman laserleikkausta.

^^Karsastusta tarkoitinkin. 8)
-Nemi ♥

Poissa Marsi

• Vuotislainen
« Vastaus #37 : Joulukuu 27, 2010, 10:50:19 »
Mulla on ollut lasit n. 5 vuotta, hui, miten aika menee nopeasti. 14-15-vuotiaana ne sain, kasiluokalla. Arvasin että ne saan, kun en saanut etupenkistä edes kalvon tekstistä selvää. xD Nyt näkö on toisessa -2.5 ja toisessa -2.75. Ekat lasit oli sellaiset neutraalit, violetit. Nykyiset hankin reilu vuosi sitten, näihin ihastuin heti. Tällaiset vihreä-metalliväriset... Vähän hankala kuvailla. Tykkään kuitenkin.
Kerran olin sovittamassa piilareita, mutta siitä ei tullut mitään. :D On vaan niin herkät silmät ja oli tyhmä optikko. :< En tiedä sitten, osaisiko itse harjoitella ne laittamaan jonkun esimerkistä.
Enpä tiedä laserleikkauksesta, olisihan se jännä, mutta rahaa menee muuhunkin. Ja olen niin tottunut laseihin osana ulkonäköäni. Ja sekin on hauskaa, että näytän jotenkin 'eksoottisemmalta' kun otan lasit hetkeksikin pois, se juttu sitten katoaisi, jos laseja ei olisi ollenkaan :D

aamanda

• Ankeuttaja
« Vastaus #38 : Joulukuu 28, 2010, 15:07:57 »
Olen joskus itsekin miettinyt laserleikkausta.. Mutta kun isäni kävi siinä, niin hänen näkönsä kääntyi toisin päin; ennen hän ei nähnyt kauas kunnolla, nyt hän ei pysty lukemaan ilman Tiimarin halpislaseja.. Joten turha maksaa siitäkään sitten.. :D
Näköni ei ole huonoimmasta päästä, on -0.5 ja -0.8 (vasen-oikea).. Lasit minulla on ollut vuodesta 2007 lähtien.. Kai.. Tai sitte 2006 lopusta. En muista tarkkaan. Viime vuonna uskalsin vaihtaa ensimmäiset lasini (ohut sankaiset, pienet, siniset, niiden tarkoitus oli olla huomaamattomat), ja ostin paksusankaiset ja mustavalkoiset Tommy Hilfigerin lasit.. Yhdellä poikakaverillani on samanlaiset, ja useimpien mielestä se on hassua ja siitä revitään huumoria jatkuvasti.. Mutta muuten en onneksi enään törmää näihin ala-asteen "RILLIPÄÄÄ!!!11" -kommentteihin. Tai hassuahan se olisi, jos lukiolaiset sellasia olisivat. :D

Kuten Marsi, minäkin olen testannut piilolinssejä, ja ne tuntuivat hirveiltä. Sitä paitsi näytän 10 vuotta nuoremmalta ilman laseja. :D

Poissa Kami

• Nuoriherra
  • Vuotislainen
    • deviantART
« Vastaus #39 : Joulukuu 28, 2010, 17:38:34 »
Mutta muuten en onneksi enään törmää näihin ala-asteen "RILLIPÄÄÄ!!!11" -kommentteihin.

Ahaa, joku on siis oikeasti kuullut tuollaisia kommentteja! Mä suhtaudun tuohon silmälasipäisten dissaamiseen hirveän epäilevästi, kun minä itse olin yhdeksän vuotta koulukiusattu, mutta ikinä kukaan ei sanonut laseista mitään. Kiinnitettiin huomiota lähinnä siihen, että olin semmonen "rikkaan perheen kakara" joka tykkää lukea kirjoja yksinään. Ehkä se silmälasipäisyyden huomiotta jättäminen johtui siitä, etten ikinä tajunnut että niistä voisi haukkua. Kun mä sain yhdeksänvuotiaana ensimmäiset lasini, olin hiton ylpeä ja onnellinen kun vihdoinkin näin samalla tavalla kuin muut! Ei käynyt kertaakaan mielessä, että niitä pitäisi hävetä.

Osaisiko joku muuten antaa vinkkejä, että mistä löytäisi "huonommat" lasit? Kaikissa isommissa silmälasiliikkeissä on vaan kamalia merkkikehyksiä kaiken maailman krumeluureilla ja hinta on helposti monta sataa euroa. Löytääkö mistään yksinkertaisia rillejä enää? Pitäisi hankkia varalasit, kun huolestuttaa olla aina vaan yksien lasien varassa. Mietin, jos ihan huvin vuoksi hankkisi sellaiset pyöreät Harry Potter -lasit, mutta suunnitelma tyssää siihen että olen löytänyt niitä tähän mennessä ainoastaan amerikkalaisesta nettikaupasta jonka postikulut nousevat taivaisiin. Onko jossain päin pääkaupunkiseutua jotain liikettä, joka ei noudattaisi muotia ja pitäisi kaupassaan myös vanhemman mallisia laseja?

aamanda

• Ankeuttaja
« Vastaus #40 : Joulukuu 28, 2010, 21:41:53 »
-- olin hiton ylpeä ja onnellinen kun vihdoinkin näin samalla tavalla kuin muut! Ei käynyt kertaakaan mielessä, että niitä pitäisi hävetä.
Joo, minäkin olin ilonen ja ylpee, että vihdoinkin näin maailman samanlaisesti kun muut. En mäkään niitä hävennyt koskaan, vaikka haukuttiinkin. Kyllähän minuakin haukuttiin paljon muista syistä, kuten myös siitä, että "istuin päivät pitkät yksin kotona lukemassa".
Itse en koskaan sitäkään pitänyt huonona asiana.. Kaikki muut ilmeisesti kyllä.. Outoa.

Niistä laseista kun Kami kyselit, niin en siihen kyllä osaa auttaa.. :(

Poissa Paw

• käpälöivä käpälä
  • Vuotislainen
« Vastaus #41 : Joulukuu 29, 2010, 15:24:07 »
Täältäkin löytyy yksi rillipää.

Muistaakseni 6-vuotiaana sain esikoiseni, sellaiset kunnon pullonpohjarillit, joissa oli tosi ihkut vaaleanpunaiset sangat ja kaiken hyvän lisäksi pieniä kissoja ja tassunjälkiä koristuksena. Näitä en koskaan tosissani käyttänyt, näkö oli silloin vielä kohtalainen.

Kolmannella luokalla alkoi sitten jo olla vaikeuksia nähdä taululle ja kalvoille ja piti ottaa lasit joka päiväiseen käyttöön. Tällöin hankittiin uudet, vihreät, ohutsankaiset lasit, jotka olivatkin minulla seuraavat kolme vuotta. Siirtyminen lasittomuudesta lasillisuuteen oli aluksi vähän outoa. Onneksi samaan aikaan muutamat muutkin luokkalaiseni tytöt saivat rillit ja siirtyivät käyttämään niitä. En siis ollut ainut. Koskaan ei silmälaiseistani ole vinoiltu, enkä ole edes tajunnut että niissä olisi jotain ahetta sellaiseen. Hyvä vain, sillä nuorempana itsetuntoni ei ollut mikään hirmu hyvä. Ystäviä minulla ei juuri ollutkaan ja se ainokainen olento joka minut seuraansa suvaitsi hyväksyi muutokseni muitta mutkitta.

Näitten lasien jälkeen näkö huononi siinä määrin seuraavien vuosien aikana, että minun täytyi kipittää optikolle ja hankkia taas uudet. No, olivathan ne vanhat itse asiassa jo aika kamalassa kunnossa, vinot ja kolhiintuneet, kun en pienempänä osannut kohdella niitä hyvin. Sain aika samantyyppiset lasit kuin viimeksikin, siniset tällä kertaa. Niitten kanssa elelin seiskaluokan jouluun, jonka jälkeen piilolinssit löysivät tiensä elämääni. Alku oli hankala, mutta nopeastihan meistä tuli kaverit. Käytin jonkun aikaa todella paljon piilareita, sillä inhosin lasejani, joita suostuin pitämään vain viikonloppuisin.

Viime vuoden alussa manguin sitten taas ajan optikolle ja sain helmikuussa uudet ihanaiset lasini, jotka olivat ihan eri tyyppiset kuin entiset. Niissä oli valkoiset, paksut sangat, kirkas linssi-osio ja pienet hopeaiset rastit koristuksena. Rakastuin uusiin laseihini ja olen käyttänyt siitä lähtien mieluusti sekä piilolinssejä, että laseja. Välllä harmittaa kun en saa huomattavia rillejäni sointumaan asukokonaisuuteen ja täytyy tyytyä piilolinsseihin, mutta muuten tykkään niistä kovasti. Mielestäni silmälasit saavat näkyä ihan kunnolla, mitäpä sitä kursailemaan. Nämä lasit ovat siis käytössä tällä hetkellä.

Minulla on huono kaukonäkö ja hajataittoa toisessa silmässä. Tarkkoja arvoja en muista. Näköni huonontui aika paljon ala-asteen aikana, joskin nyt oli kuitenkin vain pienen pientä muutosta huonompaan havaittavissa viimeisimmässä tarkastuksessa. Oma likinäköisyyteni ei haittaa minua, eikä ole oikeastaan koskaan juuri haitannut.
Deep into that darkness peering,
long I stood there, wondering, fearing, doubting,
dreaming dreams no mortal ever dared to dream before.

Påtter

• Ankeuttaja
« Vastaus #42 : Joulukuu 29, 2010, 16:31:42 »
Miulla oli lasit. Mutta sain ne pois kun käytin niitä. :)

Poissa Aqutalio

• Vuotislainen
  • Pottermore: WaveSand28304
« Vastaus #43 : Joulukuu 29, 2010, 20:54:07 »
Mulla on kanssa lasit, mutta nään ihan hyvin kyllä ilmankin. Sen verran hajataittoo on että ihan hyvä että on ne, kun silmät rasittuu ihan mukavasti.
Ei silmälasit oo mikään syy kiusaamiseen. ehkä alakoulus näin on, mut yläasteel se on vähän eri asia. tai emmä tiiä, ainakin mulle se vastaanotto laseista oli todella positiivista. näytin kuulemma viisammalta :D opettajaki oli ihan kikseis, kun näki ne eka kerra :D
“Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter, and those who matter don't mind.”
― Bernard M. Baruch

Poissa Arminas

• Addikti
  • Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #44 : Tammikuu 01, 2011, 20:48:45 »
Sain yhdeksännellä luokalla lasit, eli joku kolme- neljä vuotta sitten. Ja olisin todellakin tarvinnut ne jo aikaisemminkin, mutta kynnys niiden hankkimiseen oli suuri. Joskus alkuun muutama välkky poika esitti niistä kommentteja (ja mikä huvittavinta, yhdellä heistä oli itse lasit), mutten enää edes muista niitä. Monet ovat sanoneet, että lasit sopivat minulle. Jossain vaiheessa käytin piilareita, mutta ne jäivät. Aika nopeasti kuitenkin totuin laseihin, enkä enää mieti niistä eroon pääsyä. Tietysti minulla on sen verran huono näkö, että esim. uimahallissa on ihan kiva käydä kun ei mm. tunnista ihmisiä kuin vasta aika läheltä, niin on joskus ollut kiva kun kaveri on kysynyt, että onks toi se ja se 8) Ja tietty lasit likaantuu. Koko ajan, en tajua miten se on mahdollista..
The stories we love best do live in us forever.

Kurppa

• Ankeuttaja
« Vastaus #45 : Tammikuu 01, 2011, 23:08:35 »
Omistan silmälasit, koska kaukonäkö on päässyt heikentymään hitusen. Vahvuuksia ei ole paljon ja pystyisin koulussa jotenkuten lukemaan taululle kirjoitetun tekstin myös takarivistä, mutta lasien käyttö helpottaa kuitenkin elämää sen suhteen. Kuten aika moni silmälasit saaneista, käytin itsekin näitä vain oppitunneilla ja otin pois välituntien ajaksi - kotonakin pidin niitä vain televisiota katsellessani. Nykyään tilanne on toinen (puolitoista vuotta lasien saannista siis kulunut): käytän laseja liikuntatunneillakin, jos laji sen sallii ja muutenkin ne ovat jatkuvasti päässäni.

En ole oikeastaan harmissaan siitä, että minulla on lasit. En väitä, etteivätkö nämä olisi joskus tiellä tai muuten haitaksi arjelle, mutta mielestäni ne sopivat minulle (ts. näytän paremmalta lasien kanssa). Lasien takia minua ei ole ikinä morkattu saati sitten kiusattu, vaikka nämä stereotyyppistä nörttikuvaa vahvistavatkin aika lailla. Joissakin muissa tapauksissa lasien käyttäminen saattaisi johtaa isompiinkin ongelmiin kiusauksen yms. toiminnan kannalta, onneksi minulle ei näin käynyt.

Silmälaseissani on mustat, melko ohuet ja huomaamattomat sangat ja kehyksetkin ovat olemattomat. Aika yksinkertaiset siis, mutta sopivat neutraaliin olemukseeni vallan mainiosti. Lasit saadessani olin erittäin vahvasti sitä mieltä, että laserleikkaus kutsuu, kunhan se on minun kohdallani mahdollista. Tällä hetkellä laserleikkaus ei enää ole ehdottomuus vaan lähinnä vaihtoehto, jonka hyödyllisyyden tulevaisuuden ominaisuudet tulevat joskus määrittämään. Ongelmia on todellakin vain kaukonäössä itsestään, karsastukselta ja hajataitolta olen välttynyt.

Poissa Dragon

• Niddhogin perijätär
  • Vuotislainen
  • Paper is dead without words
    • Enkelikolibrin maailma
  • Pottermore: SpellMoon178
« Vastaus #46 : Tammikuu 10, 2011, 21:37:15 »
Minulla oli paljon päänsärkyjä, ja terkkari lähetti viidennen tai kuudennen (huono muisti, joko siis -08 tai -09) keväällä silmätarkastukseen, jossa selvisi että minulta löytyy *en muista hienoa nimeä* sitä sellaista, että lukiessa kirjaimet ja rivit vähän heitteli, ja jos oli useampi sama numero tai kirjain peräkkäin, en erottanut montako niitä siinä oli.
Niimpä sain lasit, aivan ihanat! Mexxit, mustat edestä, ja pinkit sivuilta. Sisäpuolelta karamellin sävyinen raidoitus. Rakastan lasejani!
Aluksi oli totuttelemista, mutta kyllä se nyt tuntuu ihan normaalilta pitää niitä koneella, lukiessa, koulussa, yms. Eli ne ovat lähilasit, vasen 0.50 ja oikea 0.25. Jotain outoja ja erilaisia hiontoja niihin kuulemma piti tehdä, ja näköongelmani pystyttiin korjaamaan puoliksi. Enään ei ole päätä särkenyt ja näkee hyvin! :)
// Tämmönen rinsessamainen ja yltiö romanttinen, mutta samalla rämäpää
// And there forever remains that change from G to E minor

Poissa Lorainne

• glottaaliklusiili
  • Hämykeiju
  • Pottermore: MoonMist
« Vastaus #47 : Tammikuu 11, 2011, 16:33:39 »
Sain silmälasit (kauko) viime toukokuussa, eli nopealla laskutoimituksella siitä on nyt päälle puoli vuotta. Ensimmäisenä päivänä talsiessani ne päässä pitkin koulun käytäviä oli sellainen olo, että rillit ovat kauhean isot ja kaikki tuijottavat niitä. Kavereilta tuli pääsääntöisesti ihan hyviä kommentteja, sanoivat niiden sopivan minulle ja muuta, mutta yhden naama venähti minut nähdessään ja hän sanoi vain lyhyesti "ai sä sait ne nyt" tai jotain vastaavaa. Samainen henkilö, kuullessaan minun saavan lasit, oli jo sanonut jotain "höh, mikset käytä piilareita". Kannustavaa.

Mutta juu. Totuin laseihin parin viikon sisällä ja pidin niitä koko ajan päässä. Sitten tuli kesäloma, jolloin ei luonnollisesti tarvinnut tihrustella taululle, joten lasien käyttö jäi lähinnä telkkarin katsomiseen. Kun aloitin nyt syksyllä lukion, aloin pitää laseja vain tunneilla, mikä tähän mennessä on johtanut siihen, etten näe niilläkään tarpeeksi hyvin. Oikeastaan ne ovat alkaneet ahdistaa. Sama huoli, joka minulla oli ollut lasit saadessani, eli että ne näyttävät isoilta päässäni, on palannut. Sen vuoksi en tykkää pitää niitä muulloin kuin on pakko. Alunperinkään kehykset (tai sangat, nämä kun ovat hengettömät) eivät olleet kovin minun tyyliäni - vähän pinkkiin vivahtavat - ja nyt ne eivät tunnu enää lainkaan omilta. Haluaisin uudet lasit, joita olisi mukava pitää.

Piilareitakin olen harkinnut, mutta ne vaatisivat kai aika paljon opettelua, vai?

//Nyt toista päivää uudet silmät päässä. Eilen pääsi monta riemunkiljahdusta: minä näen että ulkona sataa! Erotan vastarannalta puita! Telkkarin tekstitys on tarkkarajainen sohvalta asti katsottuna!

Nämä on nyt vähän näyttävämmät kuin edelliset lasini: tummansiniset kehykset, sangoissa pikkuruiset blingit. Rohkeutta kun on tullut vähän lisää joka suhteessa, niin nämä menee nyt erittäin hyvin. Tykkään. Paljon. :)
« Viimeksi muokattu: Elokuu 05, 2011, 13:42:04 kirjoittanut Lorainne »
Using the "are we", are we?

Poissa Dragon

• Niddhogin perijätär
  • Vuotislainen
  • Paper is dead without words
    • Enkelikolibrin maailma
  • Pottermore: SpellMoon178
« Vastaus #48 : Tammikuu 11, 2011, 16:40:23 »
Hauskaa oli kun menin todistusten jakoon lasit päässä, kun halusin kokeilla niitä, niin eräs meidän silloinen luokkalaispoika kysyi: "Hei Maria, minkä ihmeen takia sulla on lasit?"

Joo, mut siis itse asiaan. Olisiko kenelläkään vinkkejä miten puhdistaa lasit hiuslakasta, kun niiden läpi ei oikein näy tällä hetkellä?
// Tämmönen rinsessamainen ja yltiö romanttinen, mutta samalla rämäpää
// And there forever remains that change from G to E minor

Poissa lintsi

• Potteristi
  • Vuotislainen
« Vastaus #49 : Tammikuu 11, 2011, 18:33:31 »
Joo, rillit löytyy. Olen aika likinäköinen, en nyt muista mitä ne oli vahvuuksiltaan...Mutta käytän piilareita. Mä pidän niistä enemmi ku laseista. Mä sain lasit -09 syksyllä,kun olin kutosella. Se oli ohan kauheeta. En halunnu pitää niitä, kun mun kimpussa oltii koko ajan. "Näytä sun laseja" "Saanks mä kokeilla" "Kui sul on lasit?" Pojat varsinkin kyseli. En sitte pitäny niitä siitä, ja päätin siristellä taululle. Mutta onneksi sain viime vuoden tammikuussa piilarit ja mun elämä helpottu hirveesti. Melkeen kukaan ei tienny et mul on piilarit. Mä käytän niitä vielä tänä päivänä. Mutta luulen että kun tulen vanhemmaksi ja saan uusia tuttavuuksia, pidän varmaan laseja jonakin päivänä ja joskus taas piilareita.
 Laseja mä pidän kotona illalla ja aamulla ja kun en ole koulussa. Kaupungille en kyllä mene rillit päässä, mutta toiseen kaupunkiin kyllä. Tai lenkillä tai pienellä kauppareissulla pidän laseja. Se niissä vaan rassaa että ne on koko ajan likaset,eikä niillä näe koko näkökentällä, ylhäältä ja alhaalta on summeeta ja lämpötilanvaihtelut kun lasit höyrystyy. Mutta hyvä kun joku on keksinyt parannuskeinon huonolle näölle. :) Aion muuten mennä laser-leikkaukseen isona, maksoi mitä maksoi. :D
Baby, blind love is true

Poissa Fimca Worthleberr

• Vuotislainen
  • Capricorn Ascending
« Vastaus #50 : Tammikuu 13, 2011, 13:11:01 »
Rillit mullakin, on ollu yläasteesta lähtien. Näkö on huono, toisessa silmässä -4 ja toisessa melkeen -4. En siis nää ilman rillejä kauas (lue: yli 20 cm päähän) kuin epämääräistä söhjöä. Lähelle taas näen erinomaisesti, mutta eipä se yleensä vaikuta kun rillit on joka tapauksessa aina päässä. Piilareita olen kerran testannut, ja se riitti: oli yhtä tuskaa saada ne paikoilleen, ja se sattui inhottavasti. Tosin kun ne olivat paikallaan niin no prob, mutta sellasta säätöä etten siihen lähde. Eipä nää rillit juurikaan mua haittaa, olen niin tottunut.
Look, look, keep looking straight into those cold eyes.

Poissa talitintti

• Vuotislainen
  • Skeptinen pessimisti
« Vastaus #51 : Tammikuu 20, 2011, 23:39:05 »
Minulla on ollut lasit yläasteelta saakka, eli ehkä joku yhdeksän vuotta. Lasit sain alkujaan siksi, että vasemmassa silmässäni oli heikompi kaukonäkö mitä oikeassa ja tämän epäiltiin aiheuttavan päänsärkyni. Näin tuolloin aivan normaalisti ilman laseja, mutta ryhdyin käyttämään laseja aina, jo siksi, että sillä saatiin selvitettyä johtuiko päänsäryt siitä. No ei johtunut, mutta saimpa kuitenkin lasit.

Nykyiset lasini ovat olleet todellinen murheenkryyni. Ensinnäkin kun kävin ensimmäistä kertaa optikolla, koska en mielestäni nähnyt kunnolla. Tämän optikon mielestä minulla oli entuudestaan liian vahvat linssit, enkä tarvinnut uusia. Hän myös ehdotti, että kun kerran tein näyttöpäätetyötä niin hankkisin lähityöskentelyyn erilliset lasit. Kieltäydyin tästä, koska työssäni tarvitsin nähdä myös kauas. Tuolla reissulla en siis saanut uusia laseja ja jatkoin pari kuukautta entisten kanssa taistelua ja kun hermot meni siihen, että en esimerkiksi ajaessa nähnyt opasteita tarpeeksi aikaisin, niin lähdin toiselle optikolle. Tämän optikon mukaan minulle tuli toiseen linssiin lisää miinusta 0.5 ja toiseen 0.75. Kerroin tälle, että vielä pari kuukautta sitten minulla oli muka liian vahvat linssit ja hän suuresti ihmetteli miten tuollainen tulos oli voitu saada tehtyä.

Seuraava ongelma syntyi sitten kun valitsin kehykset, tai oikeastaan sangat, koska olen tottunut käyttämään hengettömiä. Kun viimein sain uudet lasini huomasin heti seuraavana päivänä, että yksi linssiä kiinni pitävä ruuvi on lähes irti. Kiikutin lasit liikkeeseen ja sain vastauksesi, että näitä ei olisi edes pitänyt kasata näin, eli lasit lähetettiin takaisin tehtaalle. Ei siinä mitään, mutta olen nyt käyttänyt takaisin tulleita laseja noin viikon ja käyttänyt näitä jo kahdesti liikkeessä, koka nämä ei istu ollenkaan hyvin. Minulla on jatkuvasti sellainen olo, että lasit on vinossa tai sitten ne valuu tai painaa jostain. Sillon kun sain nämä ne istui todella hyvin ja tuntui hyvältä, mutta nyt tilanne on täysin eri. Pakko minun on vielä ainakin kerran käydä liikkeessä korjauttamassa näitä, koska hermothan näihin menee.
Kirk: My Nikon is state of the art. Max: Oh, I've got a Nikon too. It's an N64 with 3D matrix metering, 35 to 210 zoom. What have you got? Kirk: It's a Nikon. (Gilmore Girls)
---
Rory: I just don’t want to be queen. Tristan: Me either [pause] King - I don’t want to be king. (Gilmore Girls)

Poissa Tohäätu

• Vuotislainen
« Vastaus #52 : Tammikuu 21, 2011, 17:23:18 »
Minulla on ollut silmälasit nyt lähemmäs puoltoista vuotta. Itse kuulun niihin ihmisiin, joille silmälasit sopivat, ja ihmisillä kesti vain päivä tai pari tottua niihin päässäni. Noin kuukauden jälkeen niiden hankinnasta onnistuin rikkomaan ne, ja jouduin kulkemaan pari päivää ilman niitä, niin sain kuulla tosi monelta hämmästelyjä ja sitä että näytin ihan erilaiselta. Joku ei ollut edes siihen aikoihin tajunnut, että minulle oli hankittu ne silmälasit vastikään, ja oli luullut minun omistaneen ne pitkään. Minulla on monitehosilmälasit ja lukulasit, mutta näen ilman niitä melkein yhtä hyvin kuin niiden kanssa. Terveystarkastuksessa oli terkkarilla ihmettelemistä, kun testattiin näköä ilman silmälaseja ja niiden kanssa, ja tulos oli melkein sama. Minulla on siis likinäköisyyttä, mutta se ei vaikuta näkemiseeni sen vuoksi, koska silmäni työskentelevät tosi paljon, että näkisin kauas. Tämä taas aiheuttaa sen että lähinäössänikin on vikaa (saattoi olla tosinpäin, että lähinäossä oli vikaa, joka sitten heikentää kaukonäköä) ja että minulla rupeaa särkemään päätä. Silmä- ja lukulasien kanssa silmieni ei tarvitse tehdä työtä näkemiseni edestä. Jos on uskomiseni minulle maalattuihin tulevaisuuden kuviin, pitäisi näköni tästä heiketä aika huonoksi, nykyisellään lasien vahvuudet ovat jotain 0,5-0,75.
"Ja me kuin päättömät kanat
käymme täällä, petollisen järven pettävällä jäällä,
ja hänen kuin suden käyvän luulen kun kaupungin yössä pesuhuoneestaan soiton kuulen..."

Poissa augustiina

• kohtalonviivan tulkitsija
  • Vuotislainen
  • auguurin nauru
« Vastaus #53 : Helmikuu 26, 2011, 16:03:59 »
Joo, mut siis itse asiaan. Olisiko kenelläkään vinkkejä miten puhdistaa lasit hiuslakasta, kun niiden läpi ei oikein näy tällä hetkellä?
Mulla ainakin lähti, kun hankasin varovasti tavallisella nestemäisellä käsisaippualla ja sitten huuhtelin haalealla vedellä. Kannattaa myös kuivata lasit hyvin, ettei niihin jää vesipisaroista ikäviä jälkiä.

Täältäkin siis löytyy yksi rillipää. Sain lasit vuoden 2009 alussa. Silloin oli kummassakin silmässä jossain -0.5 paikkeilla. Nyt toisessa silmässä on -1.50 ja toisessa -1.25 (en kuollaksenikaan muista kummin päin nuo menivät) ja vasemmassa myös vähän hajataittoa. Minulla ei siis ole mitenkään kamalan huono näkö, mutta ilman laseja nään silti mielestäni tosi huonosti, enkä ilman lasejani hirmu hyvin viihdykään. 

Minkäänlaista kiusaamista en ole kohdannut lasieni takia. Jotkut ovat jopa sanoneet, että näytän lasit päässä kivemmalta kuin ilman :D
« Viimeksi muokattu: Elokuu 08, 2011, 22:05:50 kirjoittanut augustiina »
Sen jälkeen helpottaa
Kun kädet irrottaa

Poissa Giladra Carrion

• Kuolonsyöjä
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Pottermore: ShieldFang27063
« Vastaus #54 : Maaliskuu 02, 2011, 16:50:31 »
Ensimmäiset lasini sain kesällä -06, eli onhan tässä jo tovi tullut oltua rillipäänä. :) Näköni ei varsinaisesti ole kovin huono, hajataiton vuoksi nuo lähinnä tarvitsin - itse asiassa nykyisissä laseissani, jotka hankin tuossa pari kuukautta sitten, ei ole toisessa linssissä vahvuuksia juuri lainkaan, ja ajokortin (C-luokan) vaatimukset täytin helposti ilman laseja.

Itselläni oli ensimmäiset lasit (joita tosin käytin useamman vuoden) sellaiset neutraalit, ohuilla mustilla sangoilla, kun taas näissä viimeisimmissä on paksut musta-punaiset metallisangat. Pakko kyllä sanoa, että yllätyin todella näiden sopivuudesta, kun tilasin sovituskehyksiä kotiini - ajattelin alkuun, ettei sieltä varmaan tule yksiäkään sopivia, mutta nämä istuvatkin todella hyvin. Hintakin oli huomattavasti edullisempi kuin edellisten.

Olen vakaasti sitä mieltä, että näytän paremmalta lasien kanssa kuin ilman, enkä varmaan koskaan laseista luovukaan. Piilolinssit eivät oikein sovi minulle, värillisiä kyllä vähän tekisi mieli... Ovat vain melko epäaitoja, saisi olla hieman aidompi värisävy niissä.
“We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars.
But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off.”

Poissa Ropsus

• Vuotislainen
  • Pottermore: SunCastle25757
« Vastaus #55 : Maaliskuu 02, 2011, 17:46:15 »
Täällä on kanssa yksi rillipää. Sain ekat lasini joskus kolmannella eli noin kuusi vuotta sitten (? en ole aivan varma, aikaa on jo paljon :D). Ensin lasit olivat jotain -1, mutta nyt kun sain viime viikolla uudet niin vahvuudet ovat oikeass -6,25 ja vasemmassa -6. Menin jo äidistänikin ohi, hänellä molemmissa -5,75. Eli lasit pitää olla päässä jos haluaa kauas nähdä.

Minua ei onneksi ole kiusattu lasien takia, mutta kun kouluun menin ekaa kertaa lasit päässä, niin kyllähän nuo vähän ihmettelivät. Piilareita käytän joskus ja omistan sellaiset kirkkaanpunaiset, mutta koska niissä ei ole vahvuuksia, pitäisi minun kuitenkin pitää laseja, joten en ole niitä kauheasti käyttänyt. Varsinkaan, kun laseissani on vihreät kehykset. Enkä kyllä ole leikkausta harkinnut, varsinkin kun näkö vielä heikentyy ja muutenkin minusta lasit sopivat minulle hyvin :D
Let's go poke it with a stick!

VOHVELIJORMA

• Ankeuttaja
« Vastaus #56 : Maaliskuu 26, 2011, 19:32:05 »
Mulla on ollut 3-vuotiaasta asti lasit. Ensin malli oli sellainen perus ohutsankainen suorakulmio, mutta (ainakin luullakseni) 4-vuotiaasta lähtien malli on ollut sellanen perus Harry Potter O_o Nyt sitten kasilla sain vaihtaa lasit, kun voimakkuudet muuttui niin paljon, ja voitte arvata että malli muuttui radikaalisti. XD 3-4 -luokilla se oli sellainen kiva syy syrjiä, 7-luokalla mua kutsuttiin Harry Potteriksi (oli vieläpä mustat hiukset :D) ja muutenkaan siitä mallista ei oo ollut mitään hirvittävää hyötyä. ;D Mun kaveripiirissä se oli tosin jo ihan vakio että mulla oli sellasit lasit, kaikki kutsui niitä Sussu-laseiksi (mun lempinimi :)) ja siitä oli kaikkia sisäpiirin läppiä ja muuta mukavaa. 8)) Nykyään mulla on sellaset kivat tummanvihreät paksusankaiset puolihengettömät enkä aio vaihtaa enää mallia :) Haluaisin suorastaan palavasti alkaa käyttää piilareita mutta se ei oo mahdollista mun surkean näkökyvyn takia. (voimakkuus vissiin olikohan se nykyään jotain miinus 8 ja muutenkin kaikkia ihme vammaisuuksia, tekomykiöt yms.) Nämä lasit on kuitenkin sen verran siistit että eiköhän niillä pärjää aikuisuuteen (ja mahdolliseen laser-leikkaukseen) asti. :)
   Ai niin, ja laseista kiusaaminen on säälittävää. Joillekkin ne vaan sopii. :)

Poissa Ariel

• Huispaajan ensilento
  • Vuotislainen
« Vastaus #57 : Huhtikuu 06, 2011, 21:21:07 »
Mä aion mennä laserleikkaukseen kuhan vaan pääsen! Mä en tykkää ollenkaan pitää laseja, ku ne on aina vaan tiellä ja epämukavat, pitää kokoajan nostella ja ne ei sovi mulle. Mulla on kyllä piilaritkin, mutta mun silmät ei kauheesti tykkää niistä. Oon joutunut piilarimerkkiä vaihtamaan aika tiuhaan ku aina alka sattumaan ku on vähän aikaa käyttäny yhtä merkkiä. Vihaan muutenkin piilareiden kanssa läträystä, siihen menee niin kauan aikaa ja märkää touhua. Mun pitää aina kaataa sitä vettä suoraan silmiin heti ku oon laittanu ne, koska ne tuntuu kuivilta muuten koko päivän :o ja pitkin päivää kyl ne sattuu ja oikuttelee mut on pakko pitää koska valmentaja ei anna mun pitää laseja treeneissä (ja muutenkaan en tykkää laseista).
all I want to do is wear glitter and dance in my underwear

Poissa Quema de Cascada

• Omituinen höpöttäjäylisieni
  • Vuotislainen
    • Operaatio Merikotka
« Vastaus #58 : Huhtikuu 06, 2011, 22:18:10 »
Minulla on lasit. Sain ne n. vuosi sitten. Sain ne, koska näköni on mahdottoman huono, mikä taas johtuu geeneistä. =/

Lasieni kehykset ovat muoviset, sangat ovat aika paksut ja niissä on jotain kiemuroita. Värinä mustaoranssi =). Uusien lasien haluaisin olevan huomaamattomat tai piilolonssit.

Minua vaivaa kaukonäkö. Kun sain lasit näköni oloikeassa silmässä jtn. -1,25 ja vasemmassa jtn. -0,9.

Mutta jatkoja teille.
Omituinen höpöttäjäylisieni iskee taas.

Poissa Miss Zora

• Front row, baby
  • Vuotislainen
  • As cold as the night
« Vastaus #59 : Huhtikuu 15, 2011, 16:12:53 »
Täällä!
Noniin. Vihdoin, pitkän odotuksen jälkeen sain silmälasit. Näköni huonontui talven aikana huomattavasti, ja menin käymään terveydenhoitajan luona, joka suositteli menemään optikolle. Siellä äidin kanssa käytiin, ja lasit tulivat hankintaan. Mentiin Nissenille, ja sieltä löytyivät mieluiset, metallikehyksiset, mustat, hieman pyöreät lasit, joihin olen jo melkein tottunut. Tykkään laseistani, ne ovat minun tyyliseni.
En siis ole nähnyt hyvin kauas, koulussa oli kamalaa kun ei nähnyt mitä taululla luki. Likinäkö siis vaivasi. Vahvuuksia on jotain -0,25 ja -1.
Tänään kun laitoin lasit ensimmäsitä kertaa kouluun, ilkeimmiltä tuli kommenttia että näytän naispuoliselta Harry Potterilta (no jaa, mustat hiukset, vihreät silmät ja lasit), mutta muut sanovat että nämä sopivat minulle tosi hyvin. Tuntui vain, että kaikki tuijottivat.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 16, 2011, 15:51:54 kirjoittanut Miss Zora »
Well I'm not the kind of fool who's gonna sit and sing to you
About stars, girl

Poissa Kami

• Nuoriherra
  • Vuotislainen
    • deviantART
« Vastaus #60 : Huhtikuu 19, 2011, 13:48:01 »
Minua vaivaa kaukonäkö. Kun sain lasit näköni oloikeassa silmässä jtn. -1,25 ja vasemmassa jtn. -0,9.

Kaukonäkö on plusmerkkinen, joten olet joko likinäköinen tai laitoit väärät merkit numeroiden eteen... Ihan pakko huomauttaa, anteeksi :D

Mä tajusin vasta lukiessani Arielin valitusta silmälasien nostelusta, että mun pitää tökkiä laseja ylemmäs ihan koko ajan. Hassua, kun ei se mua ole ikinä ruvennut vaivaamaan... Ehkä siihen tottuu vuosien varrella. Voisin veikata, että lasien käyttämiseen tottuu sitä helpommin mitä nuorempana on ne saanut. Mä olen vielä niin onneton, että nenän malli estää sopivien lasien löytämisen, niin on vähän pakko tottua korjailemaan laseja kaiken aikaa. Mun nenä siis alkaa niin alhaalta, että silmälasit yltää vaan puoleenväliin silmiä. Eli nään kunnolla pelkästään alapuolen mun näkökentästä. Ja sitten kun plussataan vielä nenän kapeus, niin ihan naurettavaksi menee! Aina saa olla korjailemassa.

Mutta onneksi se ei haittaa, tämä tilanne kun ei parannu laseja vaihtamalla. On ollut jo neljät lasit ja yhdet aurinkolasit, ja kaikki on roikkunut yhtä alhaalla. Silmälasiliikkeissä aina turhaudutaan kun ei saada silmälaseja oikealle kohdalle vaikka kuinka monta kertaa vääntelisi eri asentoon! Pitää sitten aina selitellä että ei se ole heidän eikä lasien vika, vaan mun nenä se tässä mättää...

Suunnitelmissa olisi kuitenkin mennä korjauttamaan näkö laserleikkauksella, koska muuten en pääse unelma-ammattiini. Näöntarkkuudeksi ilman laseja paljastui siis ALLE 0,1, ja olisi pitänyt yltää yli 0,2:n että olisin päässyt. Nyt sitten opiskelen varmuuden vuoksi toisen ammatin tässä välissä, ja siinä 19-20-vuotiaana korjautan silmät. Tosin nekin korjautan varmuuden vuoksi yksi kerrallaan, en viitsi ottaa sitä riskiä että jos jokin menee pieleen niin molemmat silmät sokeutuvat. Varmaan noin vuoden odottelen siinä välissä, että näkee miten toinen silmä parantuu. Ja jos homma kusee, niin jätän toisen silmän ihan luomuksi ja tyydyn "huonompaan" ammattiin.

Poissa Arende

• hahtuvahaave
  • Vuotislainen
  • Pottermore: PotionGhost22203
« Vastaus #61 : Huhtikuu 19, 2011, 16:56:14 »
Mä tajusin vasta lukiessani Arielin valitusta silmälasien nostelusta, että mun pitää tökkiä laseja ylemmäs ihan koko ajan. Hassua, kun ei se mua ole ikinä ruvennut vaivaamaan... Ehkä siihen tottuu vuosien varrella.

Mäkin tajusin vasta nyt, että tökin laseja jatkuvasti ylöspäin :D Mutta ehkä siihen tosiaan tottuu vuosien varrella niin, ettei sitä enää edes tajua. Tulee ikäänkuin automaattisesti, vähän kuin hengittäminen.

Mullahan on silmälasit ollu 4-vuotiaasta ja nyt olen 21, joten monen monta vuotta on ollu aikaa totutella laseihin :) Olen likinäköinen ja miinuksia taitaa olla kummassakin silmässä jo lähemmäs kymmentä. En muista ihan tarkalleen, vaikka vasta jouluna kävin silmälääkärissä :D Kun vielä kasvoin pituutta jouduin käymään silmälääkärissä vuosittain ja joka vuosihan se lääkäri pisti lisää miinuksia laseihini. Nyt pituuskasvun jo pysähdyttyä oon käyny silmälääkärissä harvemmin, kahden tai kolmen vuoden välein, eikä miinuksiakaan enää oo tullu pahemmin lisää. Lähinnä hajataittoa on korjattu. Hajataitto on kyllä ihan perseestä, koska se estää mua saamasta piilareita. Muistaakseni 17-vuotiaana aloin ensimmäisen kerran harkitsemaan, että piilarit vois olla kivat. Silmälääkärini kanssa asiasta juttelimme ja hän pisti silmilleni lasit, jotka vastasivat sitä kuinka hyvin näkisin tavallisten piilareiden kanssa ja enhän minä niillä mitään nähnyt :/ Tavallisilla piilareilla kun ei hajataittoa saa korjattua ja hajataitto piilarit maksaa maltaita plus ne kuulemma tuntuvat päässä kovin epämukavilta ja ne pitää osata laittaa juuri oikein päin silmiin. Mutta ei se mitään. Oon kakkuloitani kantanut jo 17 vuotta, ni oon tavallaan kasvanu yhteen niiden kanssa :)

Oon mä aina välillä kauhean katkera näköni huonoudesta. Tuntuu jotenkin niin riippuvaiselta laseista, ilman niitä kun olen lähes sokea. Kyllä mä kai periaatteessa osaisin kotiini kaupungilta, jos lasit yhtäkkiä menisi rikki. Lähinnä en vaan tunnista ihmisiä enkä erota mitään yksityiskohtia. Kaikki on sellaista sumuista massaa. Siksi mulla onkin aina kaikilla reissuilla mukana varalasit, ihan vaan kaiken varalta :)

Ainoa asia, mikä mua tosi paljon ärsyttää silmälaseissa on se, etten voi käyttää aurinkolaseja -.- Oon sovitellu kavereitten arskoja ja kaikki aina kääntää veistä haavassa ja kertoo, kuinka upeelta näytän aurinkolasien kanssa ja kuinka mulla kuulemma on sellaset kasvonpiirteet, että lähes kaikki aurinkolasit näyttää hyvältä mun päässä. Kiitti vaan paljon. Nyt mulla on tosin suunnitelmana hommata aurinkolasit vahvuuksilla varustettuna. Mun näkö ei oo huonontunu merkittävissä määrin varmaan neljään tai viiteen vuoteen, ni nyt ehkä uskaltaa jo. Äiti kustantaa yhä lasini, joten hänestä se loppupeleissä on kiinni. Mutta jos ostamme uudet lasini jostain liikkeestä, mistä saisi toiset kaupan päälle, ni aurinkolasit ois kova juttu :)

Kävin tosiaan viime joululomalla silmälääkärissä ja uudet lasit pitää hommata nyt heti kun vaan kotiudun takaisin Suomeen. Tarkoitus oli hommata ne jo joululomalla, mutta koska lasini tosiaan ovat niin vahvat, niin linssit pitää tilata Japanista ja siinä toimituksessa olisi kestänyt lähes kolme viikkoa ja olin lomalla vaan kaksi viikkoa, niin päätettiin siirtää se lasien hankkiminen kesään. Tähän asti lasini ovat olleet aina melko yksinkertaiset ja huomaamattomat. Ja yleensä myös äitini valitsemat. Minä kun en tosiaan ilman laseja nää juuri mitään, niin se on hankala itse alkaa valitsemaan, mitkä näyttää hyvältä :D Nyt kuitenkin joululomalla kun äitini kanssa kävimme laseja katselemassa löysin yhdet aivan ihanat, vähän paksusankaisemmat mustat hopeisilla koukeroilla varustetut kakkulat ja äitini otti kamerakännykällään minusta kuvan ne päässä, niin sain itsekin jonkunlaisen kuvan miltä näytin. En tiedä löydänkö noita samaisia enää kesällä, mutta ainakin haluan jotkut vastaavat. En tahdo enää huomaamattomia laseja, vaan haluan lasieni olevan osa asusteitani :)

Suunnitelmissa olisi kuitenkin mennä korjauttamaan näkö laserleikkauksella, koska muuten en pääse unelma-ammattiini.

Mullakin kävi tuo mielessä kun aikoinaan haaveilin lentoemännän ammatista. Nyt olen kuitenkin löytänyt jo uuden unelma-ammatin, niin en koe laserleikkausta enää pakollisena. Siihen liittyy yhä liian monia riskejä, että olisin valmis. Tiedän muutamia kavereita, jotka laserleikkauksessa käyneet ja heillä se onnistui ihan hyvin, mutta silti. Ja se on vielä niin pirun kallistakin. Ja olen kuullut, että jos on käynyt laserlaikkauksessa nuorena, ei vanhana enää välttämättä saa kaihia korjattua. En tiedä, kuinka totuuden mukaista se on, mutta en silti ole valmis ottamaan sitä riskiä. Oon niin tottunu laseihini jo, etten varmaan edes osaisi elää ilman niitä enää :D
Ihana asia minusta on, et ihana olen vain

Poissa Mirrekala

• Suklaamurmeli
  • Vuotislainen
« Vastaus #62 : Huhtikuu 21, 2011, 12:44:11 »
Mullahan on silmälasit ollu 4-vuotiaasta ja nyt olen 21, joten monen monta vuotta on ollu aikaa totutella laseihin :) Olen likinäköinen ja miinuksia taitaa olla kummassakin silmässä jo lähemmäs kymmentä. En muista ihan tarkalleen, vaikka vasta jouluna kävin silmälääkärissä :D Kun vielä kasvoin pituutta jouduin käymään silmälääkärissä vuosittain ja joka vuosihan se lääkäri pisti lisää miinuksia laseihini.
Joku toinenkin puolisokea, ja sanon tämän hyvällä, itsellänikin vahvuuksia nykyisin toisessa vajaa ja toisessa reilu ysi miinusta. Kuka näitä enää tarkkaan muistaa... Hajataittoakin on nyt myöhäisteini-iässä tullut jonkin verran, mutta ei onneksi niin paljon, että se estäisi piilolinssien käytön. Käytän satunnaisesti kertakäyttölinssejä vahvuudella -8, ja arkielämässä kyllä riittävät, vaikka en ihan niin teräävästi näe kuin voisin. Äiti kun tilasi minulle niitä linssejä niin älyttömän paljon kerralla, että hyvä jos saan käytettyä pois. Jonkin aikaa käytin myös kuukausilinssejä, mutta ne olivat melko paksut eivätkä hengittäneet tarpeeksi, minulla on kivat kuivat silmät. Lisäksi haluan olla varovainen linssien kanssa siksikin, koska isoveljelläni on todetti krooninen silmätulehdus, joka puhkeaa piilolinssien käyöstä, ja hänen oireilunsa oli aluksi samantapaista kuin minulla nyt, jos käytän linssejä useana päivänä peräkkäin.

Viimeksi haikailin niitä aurinkolaseja vahvuuksilla. Nyt olen sitten lasini uusinut sankoja myöten, ja uusissa linsseissä on UV-säteilyyn reagoiva tummuva pinnoite. Totuttelun jälkeen oikein mukava, varsinkin, koska kuivuuden lisäksi silmäni ovat myös jatkuvasti melko valonarat enkä ole vielä tämän elämän aikana oppinut kantamaan aurinkolaseja mukana. Toinen vaihtoehto olisi tietysti ollut hankkia aurinkolasit vahvuuksilla erikseen. Edelliset sankani tekivät itsemurhan, joten tällä hetkellä varalasini ovat niistä edelliset ikivanhat, joissa vahvuuksia on vajaa -7, eikä se oikeastaan riitä muuhun kuin tietokoneella istumiseen nassu turhan lähellä ruutua. Nämä itsarin tehneet sankani jaksoivat tosiaan muutaman vuoden heilua, mutta niiden käytöksestä yhteisellä taipaleellani olen päätellyt, että paksut linssit hengettömissä sangoissa ei ole kestävyyspuolella aivan niin toimiva yhdistelmä kuin voisi kuvitella, vaikka hyvältä näyttääkin. Siirryin sitten huomattavasti järeämpään retromalliin, ja sanokaa mitä sanotte, minä tykkään isoista linsseistä, vaikkeivät ne ehkä asiallisin vaihtoehto olekaan. :P

Loitsuriiviö

• Ankeuttaja
« Vastaus #63 : Huhtikuu 21, 2011, 14:35:28 »
Heippa!   Mulle tuli noin pari kuukautta sitten lasit ku ihmettelin ku en nähny taululle :D   Käytii sitte tarkastaan ne  ja oli vähä huono kaukonäkö ja hajataittoo päälle. Valitsin semmoset metallisangat jotka on vähä rusehtavat. Totuin muuten helposti , mutta silloi ku kävelin nii tuntu et ois kaikkii pidempi ... Ja mua hiers kans ne nenän osat ja käytii vääntelee ja kääntelee niitä kehyksiä pari kertaa mut kyl ne sitte alko tulla luonnolliseks pitää. Pelkäsin et joku sanoo mulle   laseista pahasti... Eikä niin käynyt, koska itteni mielestä ne näyttää kivemmalta ku et oisin ilman ... Sitte siitä että täytyy käännellä ja väännellä päätä...lukiessa (HP:tä totta kai) niin se auttaa kaukonäkölaseissa mulle ainaki et nään lähelle paremmin ilman niitä nii katon ain vaa alaspäi :)

Poissa Suvituuli

• Vuotislainen
« Vastaus #64 : Huhtikuu 27, 2011, 18:19:04 »
Loitsuriiviö, minulle jäi hieman epäselväksi, onko sinulla nyt miinus- vai plussalasit. (Huono kaukonäkö = likinäköinen, miinuslasit. Huono lähinäkö = kaukonäköinen, plussalasit. Itse menen noissa aina sekaisin :D Olisi paljon loogisempaa, jos likinäköinen tarkoittaisi huonoa lähinäköä!)

Mä tajusin vasta lukiessani Arielin valitusta silmälasien nostelusta, että mun pitää tökkiä laseja ylemmäs ihan koko ajan. Hassua, kun ei se mua ole ikinä ruvennut vaivaamaan... Ehkä siihen tottuu vuosien varrella.
Mäkin tajusin vasta nyt, että tökin laseja jatkuvasti ylöspäin :D Mutta ehkä siihen tosiaan tottuu vuosien varrella niin, ettei sitä enää edes tajua. Tulee ikäänkuin automaattisesti, vähän kuin hengittäminen.
Täälläkin yksi! :D Minä tosin en töki, vaan irvistän lasit ylöspäin. Jossain vaiheessa huomasin irvisteleväni julkisilla paikoillakin, ja onneksi opin sitten tavasta sen verran eroon, että nykyisin nostan yhdellä kädellä sangasta laseja. Jätän irvistelyt kotiin :D Ainakin toivoisin näin, lasien nosto tavalla tai toisella todellakin tapahtuu huomaamatta.

Kuten Loitsuriiviötä, minuakin jännittää/pelottaa aina laittaa uudet lasit ensi kertaa kouluun päähän. Onneksi kommentit tähän asti ovat olleet positiivisia!

Kuinka usein pesette lasejanne?
Minusta tuntuu, että nämä likaantuvat hurjaa vauhtia. En edes jaksa enää pestä näitä, ennen kuin pöly ja muu lika haittaa näkemistä :D Käytännössä tämä tarkoittaa ehkä noin kerran viikossa pesua. Pitäisi taas pestä, olen onnistunut länttäämään sormenjäljen sisänurkkaan.

Lukiessa otan lasit yleensä pois, sillä pitemmän päälle lasien läpi lähelle tiirailu alkaa tuntua ikävältä silmissä. Koulussa kirjoitellessa vilkuilen pulpetin päällä olevat tekstit lasien alta :D
Muuten pidän laseja päässäni koko ajan, ehkä joskus kesällä saatan olla ilman kotona. Olen siitä onnekas, ettei lasittomuus tuota päänsärkyä -olen vain hieman ärsyyntynyt maailman sumeudesta. Näköni ei myöskään ole kovin huono, joten pärjäilen melko hyvin.

//
Lainaus
Muutenkin kesäaikana itelleni piilarit ois paremmat, kun lasit valuu joka viides sekunti eikä niitä jaksais olla tökkimässä koko ajan paremmin. Ja ihan vain tiedoksi, en tykkää helteistä sitten pätkääkään. Vihaan varmaan tänä vuonna entistä enemmän.
Ai niin. Olinkin jo unohtanut, miten ihanalta tuntuu, kun lasit alkavat valua salakavalasti alaspäin ihon hiotessa edes minimaalisesti. Tätä estääkin erittäin hyvin lasien muoviosat ihoa vasten <3
Onneksi pärjään ilman lasejakin. Mutta silti.

Entäs talviaika? Ei tarvi kuin pihalla piipahtaa, ja sisälle tullessa koko maailma peittyy sakeaan sumuun.
Tein myös kävelylenkkejä talvella. Kylmä ilma otti keuhkoihin, joten laitoin kaulahuivin suun ja nenän eteen. Uloshengittäessä lasit huurtuivat aina :D Lopulta tein lenkit ilman laseja.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 28, 2011, 15:21:51 kirjoittanut Suvituuli »

Poissa Arende

• hahtuvahaave
  • Vuotislainen
« Vastaus #65 : Huhtikuu 28, 2011, 02:06:16 »
Kuinka usein pesette lasejanne?
Minusta tuntuu, että nämä likaantuvat hurjaa vauhtia. En edes jaksa enää pestä näitä, ennen kuin pöly ja muu lika haittaa näkemistä :D Käytännössä tämä tarkoittaa ehkä noin kerran viikossa pesua. Pitäisi taas pestä, olen onnistunut länttäämään sormenjäljen sisänurkkaan.

Pelkkä pöly ei yleensä haittaa hirveästi näkemistä, eikä sitä edes välttämättä huomaa, kun se kertyy niin salakavalan hitaasti, että siihen ehtii tottua :D Mutta jos vahingossa sormilla länttää rasvajäljen johonkin nurkkaan, niin se häiritsee sen verran paljon, että pakko käydä pesemässä. Joskus saatan pestä lasejani monta kertaa päivässä, mutta joskus saattaa mennä viikkojakin pesemisen välillä. Riippuu ihan siitä millaista likaa niihin pääsee kertymään :)

Muistan joskus omistaneeni ihan linssien pesuun erikseen tarkoitettua ainetta, mutta nykyään pesen ihan vaan vedellä. Joskus jos jaksan saatan käyttää tiskiainettakin. Ja pahimman hädän tullen pyyhin ihan vaan kuiviltaan paidan helmaan. Tiedän, että se on pahaksi linsseille ja saattaa naarmuttaa niiden pintaa, mutta aina ei vaan ole vettä saatavilla...

Poissa Kami

• Nuoriherra
  • Vuotislainen
    • deviantART
« Vastaus #66 : Huhtikuu 28, 2011, 11:05:12 »
Heh, mää en pese lasejani ellei linsseihin mene jotain oikein saastaista. Pyyhin linssit vain johonkin, vaikka paidanhelmaan tai käsipyyhkeeseen. Saranakohdat ja nenätyynyt tosin puhdistan vanulla ja vedellä, niihin kertyy aina jotain mähmää. Minä en ole ikinä tajunnut niitä mikrokuituliinahöpsötyksiä, kun olen saanut lasini naarmuuntumaan vain yhdistelmällä suolavesi + sauna + karkea talouspaperi. Oli silloin niin huonot linssit, että menivät samantien käyttökelvottomiksi. Nykyiset lasit ovat kestäneet reippaasti yli vuoden, eikä ole vielä naarmun naarmua missään! Olen jopa tiputtanut nämä lattialle kahden metrin korkeudesta, mutta eivät menneet miksikään.

Poissa Zaira

• 42
  • Valvojaoppilas
  • *
  • ^o^
    • Ei mitään nähtävää täällä
  • Pottermore: LumosDragon46
« Vastaus #67 : Huhtikuu 28, 2011, 15:12:09 »
Ehe ehe, mun rillit kaipais varmaan päivitystä ihan jo vain senkin takia, että jos en muista taisisin väliajoin tiukata yhtä mutikkaa, niin oikea linssi tipahtaa ja sit onkin hillittömän hauskaa. Näkökin varmaan huonotunut jonkin verran, kun ei meinaa enää erottaa kaikkein pienimpia tekstejä. Oon varmaan tosi turvallinen kuski, kun ei näe kylttejä ennen ku on mennyt ohi ja sit tehdään kaikkia kivoja käännöksiä kanssakuskien iloksi. Ei sillä, että näin olis käyny useammin kuin kerran.

Nykyiset lasit ovat olleet vuodesta '08, kai ja tykkään näistä kyllä hirmuisesti. Uudet tyynyt joutu tosin vaihtamaan tuossa joulunalla, kun toinen lähti irti. Ei vissiin tykänny Lontoosta tai jotain... :D Piilareita oon harkinnu jo varmaan pari vuotta, aina näin kesän tullen. Kun oon tällänen kovinkin innostunut Provinssirokin talkootyöläinen, niin siellä ois nuo piilarit varmaan käytännöllisemmät, oli sää mikä hyvänsä (viime vuosi hyvänä esimerkkinä, koko ajan joutu pyyhkimään linssejä, et näkis vesisateessa jotain). Muutenkin kesäaikana itelleni piilarit ois paremmat, kun lasit valuu joka viides sekunti eikä niitä jaksais olla tökkimässä koko ajan paremmin. Ja ihan vain tiedoksi, en tykkää helteistä sitten pätkääkään. Vihaan varmaan tänä vuonna entistä enemmän.

Mmh, ja mitä tulee näihin lasien pesemiseen, niin harrastan sitä nykyään joka toinen päivä. Ihan vain siitä syystä, kun ne likaantuu jotain supernopeaa vauhtia. Liekö hiuksillani jotain osuutta asiaan, kun ne valuu tällai hienosti niiden päälle...
"When I lead the big patient rebellion, Voldemort here is the first to go."
[The pessimist sees difficulty in every opportunity.
The optimist sees the opportunity in every difficulty. -Winston Churchill]

Poissa Miss Zora

• Front row, baby
  • Vuotislainen
  • As cold as the night
« Vastaus #68 : Huhtikuu 28, 2011, 16:19:20 »
Minulla on joku addiktio pyyhkiä lasejani joka päivä. Vähänkin pölyä tai sormen jälkiä, niin heti olen rätin kanssa hinkkaamassa linssejä. Minä en useinkaan pese laseja vedellä, pyyhin vain mikrokuituliinalla. Hönkäisen (joo) linssiin ja sitten puhdistan sen. Sangat ja kehykset pyyhin joskus paperilla tms. Ne ei niinkään likaannut. Paitsi minulla menee joskus niihin hiuslakkaa.

Minäkin tökin aina lasejani ylöspäin, vaikka ne olisivat jo riittävän ylhäällä. (Sekin on hassua, että tökin niitä yleensä keskisormella :D). Aina välillä tökätessäni sormeni saattaa osua linssiin, ja linssiin tulee sormenjälki. Sitten vaan taas putsaamaan.
Well I'm not the kind of fool who's gonna sit and sing to you
About stars, girl

Loitsuriiviö

• Ankeuttaja
« Vastaus #69 : Toukokuu 01, 2011, 14:49:54 »
Loitsuriiviö, minulle jäi hieman epäselväksi, onko sinulla nyt miinus- vai plussalasit. (Huono kaukonäkö = likinäköinen, miinuslasit. Huono lähinäkö = kaukonäköinen, plussalasit. Itse menen noissa aina sekaisin :D Olisi paljon loogisempaa, jos likinäköinen tarkoittaisi huonoa lähinäköä!)

Joo mulla on kaukonäkö vähä huono ja hajataittoo.... Ei kande hirveemmin jännittää niitä uusia laseja:D

//Hirmuinen lainaus muokattu pienemmäksi :) -Zenz
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 01, 2011, 14:51:46 kirjoittanut Zenzibar »

Tharu

• Ankeuttaja
« Vastaus #70 : Toukokuu 01, 2011, 17:26:54 »
Minulla on lasit, sain tuossa muistaakseni seitsemännen luokan puolessa välissä, ja nyt vetelen kahdeksannen luokan loppua, eli reilun vuoden olen laseja nyt sitten pitänyt. :--) Aika nopeasti totuin omiini, kyllä siinä ehkä parisen viikkoa vierähti - ja aluksi pidinkin laseja vain koulussa, viikonlopuiksi ja koulun jälkeen kotiin saapuessani heivasin lasit vain jonnekkin ja olin ilman niitä, koska en ollut vielä tottunut niihin. Moni sitten alkoi minulle kuitenkin sanoa, että kyllä niitä kannattaa käyttää, niin näkö voi jopa joskus parantua, ja nykyäänhän nää on päässä koko ajan :--D

Kaukolasit nää on, -1.0 muistaakseni molemmissa silmissä. Saisin ajaa vielä mopoakin yms. ilman laseja, mutta mielestäni näitä on mukavampi käyttää, jotenkin tuntuu niin sokealta ilman laseja - nyt kun näihin on tottunut (uima-hallissa on muuten kauheaa, kun en siellä käytä laseja, niin ei ketään tunnista kuin metrin päästä! :D). Police-merkkiset, tykkään kovasti! c; Mustat sangat ja reunukset on 'kristallia' eli semmoset läpinäkyvähköt.

Poissa Drámella

• ihan hirveen ilkeä
  • Vuotislainen
    • Livejournal
    • LJ
  • Pottermore: NifflerHallow18061
« Vastaus #71 : Toukokuu 02, 2011, 08:29:46 »
Osaako muuten kukaan sanoa, että voiko silmälasit "pahentaa" näkötilannetta? Itse sain lasit noin 1,5 vuotta sitten. Minun ei olisi pakko käyttää näitä, näen ilmankin, mutta lasien kanssa en joudu siristelemään ja näen "pienemmällä vaivalla". Nyt kuitenkin olen huomannut, että ollessani ilman laseja, minulle tulee pää kipeäksi hyvin nopeasti. Ja silmät väsyvät myös. Luulisin, että silmäni ovat tottuneet laseihin päivittäisen käytön vuoksi, mutta voiko tästä olla haittaa? Jos silmät tottuvat laseihin, näkö ilman laseja huononee jatkuvasti, kohta varmaan tarvitsen uudet vahvemmat lasit? :D  Eli teenkö karhunpalveluksen silmilleni käyttämällä kakkuloita?
haistan, haistan ihmislihaa, sanoi kuu ja hymyili julmaa, verenhimoista hymyään.

Poissa Zenzibar

• Pelastaja katsoi profiiliaan ja läikytti teetä pöydälle
  • Aurori
  • *
  • kesäinen-eskapisti-merirosvo-jedi-söpö-skotti
    • Home sweet home
  • Pottermore: BloodNight6399
« Vastaus #72 : Toukokuu 02, 2011, 14:28:23 »
Osaako muuten kukaan sanoa, että voiko silmälasit "pahentaa" näkötilannetta? Itse sain lasit noin 1,5 vuotta sitten. Minun ei olisi pakko käyttää näitä, näen ilmankin, mutta lasien kanssa en joudu siristelemään ja näen "pienemmällä vaivalla". Nyt kuitenkin olen huomannut, että ollessani ilman laseja, minulle tulee pää kipeäksi hyvin nopeasti. Ja silmät väsyvät myös. Luulisin, että silmäni ovat tottuneet laseihin päivittäisen käytön vuoksi, mutta voiko tästä olla haittaa? Jos silmät tottuvat laseihin, näkö ilman laseja huononee jatkuvasti, kohta varmaan tarvitsen uudet vahvemmat lasit? :D  Eli teenkö karhunpalveluksen silmilleni käyttämällä kakkuloita?

Jos et olisi ottanut laseja ollenkaan, niin myös siinä tapauksessa olisi päätäsi alkanu jossain vaiheessa särkeä, koska olisit jatkuvasti joutunut siristelemään silmiäsi ja keskittymään enemmän jotain katsoessasi, joten lasit eivät siinä mielessä "pahenna" tilannetta. Myös näkösi huononee luultavammin koko ajan vaikket laseja käyttäisikään, joten siinäkään mielessä et ole karhunpalvelusta itsellesi tekemässä. Kyllä niitä laseja kannattaa käyttää, ennemin kuin siristellä ja nähdä vain puolen metrin päähän ;)
"You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it." -Robin Williams

Poissa Arende

• hahtuvahaave
  • Vuotislainen
« Vastaus #73 : Toukokuu 02, 2011, 17:27:49 »

Jos et olisi ottanut laseja ollenkaan, niin myös siinä tapauksessa olisi päätäsi alkanu jossain vaiheessa särkeä, koska olisit jatkuvasti joutunut siristelemään silmiäsi ja keskittymään enemmän jotain katsoessasi, joten lasit eivät siinä mielessä "pahenna" tilannetta. Myös näkösi huononee luultavammin koko ajan vaikket laseja käyttäisikään, joten siinäkään mielessä et ole karhunpalvelusta itsellesi tekemässä. Kyllä niitä laseja kannattaa käyttää, ennemin kuin siristellä ja nähdä vain puolen metrin päähän ;)

Muistaakseni asia on jopa niinpäin, että jos et käytä laseja, vaikka niitä tarvitsisit, niin siinä tapauksessa näkö huononee nopeammin, kuin laseja käyttämällä. Koska se siristely tosiaan rasittaa silmiä hyyyyvin paljon.

Poissa Drámella

• ihan hirveen ilkeä
  • Vuotislainen
    • Livejournal
    • LJ
  • Pottermore: NifflerHallow18061
« Vastaus #74 : Toukokuu 02, 2011, 19:34:56 »
Kiitoksia vastauksista! Alkoi vaan ihmetyttää, kun jo puolen vuoden lähes päivittäisen käytön jälkeen silmät ei enää pärjääkään ilman laseja. Tai no, unohdin ne tänäänkin kotiin ja koulupäivän jälkeen oli kyllä pää kipiä kun piti 5 tuntia tuijotella taululle ja päälle vielä vajaa tunti koulumatkoista autolla, joka rasittaa jopa enemmän kuin lukeminen tai taululle tihrustelu.
haistan, haistan ihmislihaa, sanoi kuu ja hymyili julmaa, verenhimoista hymyään.

Poissa hroselle

• Princeshion
  • Vuotislainen
« Vastaus #75 : Toukokuu 04, 2011, 10:55:34 »
Itselläni on ollut lasit nyt 12 vuotta, ja vihaan näitä ihan yli kaiken. Silmälääkäri oli aika hämmentynyt, kun 7-vuotiaana näkö alkoi pudota niin voimakkaasti. Tällä hetkellä löytyy miinuksia vasemmasta päälle kymmenen, oikeasta muistaakseni vajaa 9. Piilareita olen käyttäny säännöllisesti 4 vuotta, mutta nyt silmiin on alkanut ilmestyä verisuonia pinnalle, eivätkä lähde enää pois, ei kuulemma ole vaarallista eikä edes piilareista aiheutuvaa (optikon mukaan, hmph) mutta itse olen alkanut vähentää piilareiden käyttöä aikalailla... Kehykset on omasta mielestä kamalat, mulla on kapoiset kasvot niin ei käy kuin yksi malli, en saa hengettömiä tai siimalla varustettuja kehyksiä, ja ne ovat ainoat joita haluaisin käyttää. Yritän nyt kuitenkin ajatella, että enää pari vuotta, ja pääsen lasikkiin, isäni kävi siinä 2 kk sitten ja olen niiiiin kateellinen kun hän nyt saa käyttää huoletta aurinkolaseja ja näkee melkolailla täydellisesti. Pari vuotta vielä, sitten minäkin...
"I like the Virgos. We're so much smarter than everyone else. At least we like to think so."

- Rose McGowan

Poissa Sateenropina

• Vuotislainen
  • Pottermore: AvisErised8561
« Vastaus #76 : Elokuu 08, 2011, 17:13:21 »
Silmälasit tämäkin sai tässä vähän aikaa sitten, olisiko siitä nyt viikko. Lasieni sangat ja kehykset ovat mustat, ihan normaalin ohuet ja muoto on aika suorakulmiomainen, mutta kulmat ovat sentään pyöreät. Sangoissa on myös semmoinen jännä frakstuuratyylinen kirjain, en nyt tunnista mikä. Aika tavallisen näköiset lasit siis. :'D Vahvuudeltaanhan nuo ovat -1, eli aika hyvä näköni on vielä, mutta luulempa että se huononee entisestään vielä tulevaisuudessa.

Miulla on myös addiktio puhtaisiin laseihin, ja olen noita hinkkaamassa vähintäänkin aamuin illoin. Sain siltä lääkäritädiltä ohjeet käyttää lasejani "tarpeen mukaan" (?), joten en käytä niitä kotona (lue: koneella) koska en siellä niitä tarvitse. Jonnekkin mennessäni laitan kyllä lasit päähäni.

Poissa Triangulum

• Vuotislainen
« Vastaus #77 : Elokuu 08, 2011, 19:45:19 »
Itselläni on ollut lasit nyt 12 vuotta, ja vihaan näitä ihan yli kaiken. Silmälääkäri oli aika hämmentynyt, kun 7-vuotiaana näkö alkoi pudota niin voimakkaasti.

Isälläni alkoi näkötä huonotoa siinä 2-3-vuotiaana... kivoja pullonpohjalaseja sillä näkyy valokuvissa :D En tosin tiedä oliko hänellä yhtä suuret luvut, mutta nykyään taitaa olla enemmänkin... Lasit tosin pukevat häntä :)

Isäni huono näkö periytyy ja minullakin on ollut tässä lukulasit kohta kaksi vuotta, joita käytän lukemisen lisäksi tietokoneella ollessa ja tv:tä katsoessa. Lähinäössä taittovirheitä, kaukonäössä ei mitään vikaa, niin koko aika en laseja tarvitse. Ihan tyytyväinen vain siihen, koska lasit eivät yhtään sovi minulle... Ja kyllä koitin aikamonia laseja, kun näitä lukulaseja haettiin :D Nämä olivat ne siedettävimmät...
"Kaipaat unohduksen humalaa."

Poissa Suvituuli

• Vuotislainen
« Vastaus #78 : Elokuu 08, 2011, 20:09:20 »
Sangoissa on myös semmoinen jännä frakstuuratyylinen kirjain, en nyt tunnista mikä.
Psst, se on fraktuura. *pilkunviilaus* Voisiko se mahdollisesti olla S? Käypä katsomassa, täällä on kaikki kirjaimet :D Minua alkoi kiinnostamaan kovasti!

Lainaus käyttäjältä: Sateenropina
Sain siltä lääkäritädiltä ohjeet käyttää lasejani "tarpeen mukaan" (?), joten en käytä niitä kotona (lue: koneella) koska en siellä niitä tarvitse. Jonnekkin mennessäni laitan kyllä lasit päähäni.
Joo, eli tarpeen mukaan tarkoittaa juurikin tuota. Jos koet, että näet ihan hyvin ilman laseja esimerkiksi kirjaa lukiessa, ne voi ottaa pois ihan huoletta. Kuitenkin sitten, kun yrität vaikkapa katsella telkkaria ja joudut ponnistelemaan, että tekstistä saa selvää/se vain näyttää sumuiselta, lasit kannattaa laittaa silmille. Oikeastaan kaikkissa tilanteissa, joissa tarvitset hyvää näköä tai haluat vain saada selvän, kannattaa olla lasit. Muuten ei ole pakko :D
Itselläni oli näkö -0,75 kun lasit sain, ja samat ohjeet tuli minullekin :) Ajattelin, että tuo saattoi mietityttää sinua, kun olit laittanut kysymysmerkin tuonne.
Odotapa muuten talvea! On meinaan kiva tulla sisälle pakkasesta ja hankkia oma, henkilökohtainen sumu :P

Poissa Sateenropina

• Vuotislainen
  • Pottermore: AvisErised8561
« Vastaus #79 : Elokuu 08, 2011, 21:30:58 »
G-kirjaimeltahan tuo koristus sitten vaikuttaa, kiitos avusta. :) Juu, olenkin nyt telkkaria tapittaessani laittanut lasit päähän, mutta kaikki muu sujuu kotona ilman niitä.

Poissa mellon

• Vuotislainen
  • Live hard, live your dream !
« Vastaus #80 : Elokuu 09, 2011, 16:30:03 »
Jepjee, silmälasit löytyy minultakin :) Mulla on ollu silmälasit jo noin 6 vuotta, tosin ne on ihan lukulasit. Ihmettelin että miks tulee pää aina kipeeks ku luki jotaa kirjaa ni äiti vaa totes et mie tarvin lukulasit ja sittehän me mentii optikolle ja hää totes saman asian. Olin ihan innoissani silloin laseista, ja käytin niitä vaikka en ois tarvinukkaa (oli siiiiiistii ku oli silmälasit ). Ja kyl mie ainaki totuin niihin ihan helposti, ja tarpeeks ku niit käytti ni se alko olee rutiini et pitää jossaa välis olla lasit päässä. Kaverit oli kyl ihan ihmeissää siitä ku sain lasit. Mut ne sano että lasit sopii miulle. Nykyää suurin osa miun kavereist ei ees tiiä et miul on lasit, vaa ainaku kerron et mul on lasit ni kaikki on vaa ihan sillee et WTF. Ja en nyt menis vannomaa että nökö ois jotenki parantunu, ihan normaalina se on pysyny ainaki omasta mielestäni (voi hitsi, eihän sitä kukaa muu tiiä...)
Noi mun lasit on tommoset aika rimpulat, niis on ohuet kehykset ja ne on viininpunaset. Pitäs ostaa uuet lasit ku noi näyttää nykyää ihan tyhmiltä miun päässä. Miun mielest lasien ei pidä olla muodinmukaset, kuhan niillä näkee ja ne tuntuu hyvältä päässä...

Iik, tulipa sekavaa tekstiä, onneks taas melkein kirjotin mitä ajattelin :'D

~Ehkä kuulut Rohkelikkoon, jos
               sydämmes urhoollinen on,
                           on sinulla ritarin uskallus
                                    ja olet kumman peloton~

Poissa Xanie

• hymyilevä huomispäivä
  • Aurori
  • *
  • *reps*
« Vastaus #81 : Elokuu 09, 2011, 19:04:40 »
Lainaus
Miun mielest lasien ei pidä olla muodinmukaset, kuhan niillä näkee ja ne tuntuu hyvältä päässä...

Ei nyt välttämättä muodinmukaiset tartte olla (eikä voikaan, jos samoja laseja käyttää useamman vuoden - muoti vaihtuu yllättävän nopeasti :D), mutta jos laseja pitää joka päivä koko ajan, kun vaikka allekirjoittanut (vai sivullekirjoittanut?), niin onhan se ihan kiva että ne lasit myös näyttää ihan suht kivalta päässä :)
Kun ystäväsi katselevat sinua hyppäämässä laskuvarjolla joka ei aukea, voisi olla hauska temppu, jos esittäisit vaikkapa uintiliikkeitä.

Poissa Suvituuli

• Vuotislainen
« Vastaus #82 : Elokuu 09, 2011, 19:33:12 »
Lievästi offtopicina, mutta minua on jo kauan mietityttänyt yksi asia: Miten plus-näkö testataan? Likinäköisyydessähän pitää katsoa toisella puolen seinää olevaa taulua. Pitääkö kaukonäössä sitten katsoa jotain samantapaista taulua, mutta läheltä?

Poissa Kummitus

• Vuotislainen
« Vastaus #83 : Lokakuu 17, 2011, 11:31:12 »
mulla ei oo mutta toivoisin jostain oudosta syystä että minulla olisi lasit. ^^ Sellaiset isot ja hienot mutta toisaalta olen onnellinen vaikka minulla ei ole laseja koska sitten niitä ei tarvitse käyttää koko ajan ja on hyvä näkö ja entä jos ne kadottaa? sitten voi olla pulassa jos on vaikka menossa kouluuna ja on aika huono näkö mutta ois ne silti kivat. :>
I can always make you smile.

Poissa Candily

• Vuotislainen
« Vastaus #84 : Lokakuu 17, 2011, 18:25:57 »
Sain lasit 3. luokalla, koska minulla on hieman jotain hajataittoisuutta ja silloin oli usein pää kipeä. Nyt kuitenkin olen tajunnut, että päänsärky johtui enimmäkseen homeesta, jota ala-asteen koulussa oli. En yhtään ole varma, paljonko niissä on miinusta, ehkä 0,5 :D enkä yhtään muista käskettiinkö minun pitää niitä koko ajan vai vain lukiessa.
Minulla on edelleen nuo samat lasit, koska ei ole turhaan viitsitty ostaa uusia ja hienoja kun en niitä pahemmin käytä. Nämä on hirveät, violetit, enkä ikinä ole pitänyt niitä muutakuin kotona ja ala-asteella joskus tunneilla. Näen ihan hyvin ilman niitä ja niiden käyttämisestä esim. koneella ollessa on tullut tapa. Nyt minulla ei itse asiassa ole niitä päässä, mutta yleensä on. Samoin kirjaa lukiessa.
Paradise comes at a price
That I am not prepared to pay
What were we built for?
Will someone tell me please

Poissa Ales

• Fanficcari
  • Vuotislainen
  • 24365
    • My life, my party!
  • Pottermore: DreamFlight25004
« Vastaus #85 : Joulukuu 07, 2011, 17:40:44 »
Tänään koulussa ollessani takarivissä istuessa huomasin, että en näe taulun tekstejä kunnolla ! Tuli kyllä pienoinen järkytys siinä vaiheessa. Laitoin äidille viestiä ja kerroin asiasta. Hän kehotti käymään terveydenhoitajan luona, ja kysymään voisiko hän tarkistaa näköni uusiksi. (Olin ollut laajamittaisessa terveystarkastuksessa missä testattiin näkö, kuulo jne). Sillonkin oikeanpuoleinen silmäni oli paljon huonompi kuin vasen. Terkkari epäili että saattaisin tarvita laseja, ja sanoi että näkökykyäni pitäisi seurata. No tarkastettuaan näköni terveystarkastaja antoi lähetteen optikolle, ja lapun jolla peruskoululainen sai yhden ilmaisen kerran silmälääkärillä. Optikko aikani on 12.12. klo 16.00

muoks//
Hey! You just lost The Game.

Poissa azze

• Pää pilvissä
  • Vuotislainen
    • Facebook
« Vastaus #86 : Joulukuu 07, 2011, 21:27:16 »
Mulla on tosiaan silmälasit kuten  kerroin jo joskus tuolla aiemmin,mutta olen nyt aika tehokkaasti korvannut ne piilareilla ja oon nii tottunu itteeni ilman laseja että näyttää oudolta kun on lasit päässä :D elämä on muutenki sillee helpompaa ilman laseja, suosittelen kokeilemaan piilareita ^^
Siperia opettaa, niin minäkin
Lukekaas mun blogia tai kattelkaas mun kuvia tai siis ei kuvia MUSTA vaan mun ottamia kuvia

Poissa Mansikkarahka

• Vuotislainen
« Vastaus #87 : Tammikuu 05, 2012, 19:36:55 »
Sain ensimmäiset lasini helmikuussa 2008 18-vuotiaana. Olin äitini mukana, kun hän meni varaamaan itselleen näöntarkastuksen ja katselemaan uusia kehyksiä. Päätin sitten varata itsellenikin ajan, kun en ollut moneen vuoteen tarkistuttanut näköäni. Onneksi varasin, sillä kun sainkin sitten lasit, niin ne helpottivat huomattavasti oloani. Silmä- ja päänsäryt hävisivät, samoin huimaus korkeissa paikoissa. Oikein tuntui miten silmät saivat levätä, kun laittoi lasit päähän. Muistan myös, kun pidin laseja ensimmäisiä kertoja ja miten hassu tunne oli, kun tuntui, että olisin pidempi. Johtui varmasti juuri siitä näöstä.
Minulla oli siis lähinäkö huonontunut ja vasemmassa silmässä oli myös hajataittoa.

Muut suhtautuivat laseihini hyvin, kehuivat kehyksiä ja kyselivät voimakkuuksista yms.

Ensimmäiset lasini ostin Spacesaversiltä kahdet yksien hinnalla. Toiset olivat sellaiset pronssin väriset suunnilleen ja niissä oli sangoissa "olympia-renkaita". Toiset olivat puoliksi vihreät ja puoliksi mustat ja niissä oli pitsikuviota sangoissa. Molemmissa oli alareuna avoin, sillä ensimmäisiä lasejani valitessani itsetuntoni oli vielä melko huono, enkä uskaltanut valita näyttävämpiä kehyksiä. Ihan kivat ne lasit olivat, mutta jo vuoden kuluttua kun itsetuntoni alkoi pikkuhiljaa vahvistua ja aloin löytää oman tyylini, niin ne lasit eivät enää sopineet tyyliini.

Toiset lasini sain jo elokuussa 2009, kun näköni oli sen verran huonontunut. Sillä kertaa ostin lasit Nisseniltä ja uskalsin jo valita paremmin omaan tyyliini sopivat kehykset. Ne olivat pinkit ja sangoissa luki niiden merkki. Alareuna oli tällä kertaa umpinainen.

Nämä nykyiset ostin vuosi sitten, kun näköni oli jälleen kerran muuttunut. Tällä kertaa kuitenkin päinvastaisteen suuntaan, kuin aiemmin. Edelliset lasit olivat korjanneet lähinäköni normaaliksi, mutta kaukonäkö puolestaan oli selkeästi huonontunut. Menin tarkistuttamaan näköni siinä vaiheessa, kun tajusin etten näe pysäkillä ollessani bussin numeroa, ennen kuin se on tarpeeksi lähellä. Silmäsärkyä oli myös muistaakseni.
Olin silloin harjoittelussa ja istuin koneella tekemässä kirjoitushommia. Lopulta silmissä alkoi tuntua niin pahalta, että oli pakko ottaa lasit pois. Muutenkin siinä vaiheessa tuli huono olo. Tuskailin siinä sitten, että tulisivat jo ne uudet lasit ja onneksi niistä tulikin saapumisilmoitus samana päivänä. Taas kaikki ne oireet hävisivät, kun sain uudet lasit käyttöön.
Ostin nämä Instumentariumista joulun jälkeisestä alennusmyynnistä, eikä maksanut kuin vähän päälle 170€ koko systeemi. Nämä ovat tummanliilat ja sangoissa on sellaiset jännät vaaleat kuviot ja neljä pientä timanttia ja niiden välissä lukee kehyksien merkki. Näissäkin on alareuna umpinainen, kun olen nyt tykästynyt sellaisiin malleihin.
Näistä olen tykännyt varmaan eniten, kun nämä sopivat tähän astisista laseistani parhaiten tyyliini. Nykyään valitsen tasan sellaiset kehykset jotka tuntuvat mukavilta päässä ja jotka näyttävät mielestäni kivoilta, eivätkä tietysti maksa mansikoita, enkä niin kuin ensimmäisiä kehyksiäni valitessani, kun ajattelin lähinnä "mitä muut näistä ajattelevat".

Kävin muutama viikko sitten tarkistuttamassa taas näköni, kun syksystä asti on taas alkanut olla oireita ja taas pitäisi ostaa uudet lasit, kun kaukonäköni on huonontunut. Lähinäkö oli muistaakseni pysynyt ennallaan. Nyt ei tosin ole niin kiire ostaa uusia, kun pärjään näillä vielä ihan hyvin. Oireet eivät ole läheskään niin voimmakkaita, kuin edellisillä kerroilla.

Kovasti ne yrittivät minulle piilolinssejä kaupata. Kysyivät varmaan kolme kertaa näöntarkastuksen aikana haluanko piilolinssit, vaikka joka kerta vastasin "ei". Olen tottunut laseihin ja ne on helppo aamuisin vain laittaa päähän, kuin alkaa kiireessä (mitä aamuni usein ovat) sörkkimään piilareita silmiin. Lasit ovat myös osa tyyliäni, enkä osaa enää olla ilman niitä, heti tulee olo, että "nyt on kyllä jotain unohtunut", jos ei ole laseja päässä. Tietysti siihenkin varmaan tottuisi ajan kanssa, mutta lasit ovat enemmän minun juttuni. Lasien ainoa huono puoli on linssien likaantuminen ja tietysti vesi- ja lumisateessa ne ovat hankalat, mutta muuten tykkään kovasti laseista.

Poissa Ihmissusi

• Vuotislainen
« Vastaus #88 : Tammikuu 06, 2012, 16:26:00 »
Minulla ei ole koskaan ollut tarvetta silmälaseille mutta kuollakseni haluaisin pitää sellaisia ;) Moni on sanonut että minulle sopii silmälasit (koulussa ihan piruuttani kokeilen kaikkien kavereiden laseja) ja että sellaiset minun pitää ehdottomasti hankkia.

Kun minä olin ala-asteella, usein silmälasipäisiä sanottiin 'rillipöllöiksi'. Nykyään todella moni tuttavani käyttää feikkilaseja. On aika hauska huomata miten silmälasien maine on muuttunut. Ennen 'rillipäitä' pilkattiin usein huomaamattomasti ja nykyään taas moni käyttää sellaisia ihan ulkonäön puolesta. Ehkä silmälasit saavat ihmisen näyttämään viisaammalta? Itse haluaisin lasit koska jotenkin pidän niistä :) Harry on muokannut mielipidettäni laseista (onko edes muilla oppilailla laseja kuin Harrylla?) ja mielestäni lasit ovat hieno asuste! En ole ikinä pitänyt aurinkolaseista >< en vain osaa pitää niitä. Sen sijaan normaalit, feikkilasit tahtoisin itselleni. Niitä on niin paljon erimuotoisia ja jokaiselle kyllä löytyy sopivat. Jos joskus nyt käy niin että ihan tulen tarvitsemaan silmälasit, niin ihan innosta loikkien ryntään lähimmälle optikolle vai miksikä sitä nyt voi sanoa? Toistaiseksi koulussa en ole uskaltanut feikkilaseja pitää mutta kotona joskus laitan päähäni pyöreäsankaiset lasit^^ En tiedä, ne ovat vain niin ihanat ;)

~werewolf~

Poissa Ales

• Fanficcari
  • Vuotislainen
  • 24365
    • My life, my party!
  • Pottermore: DreamFlight25004
« Vastaus #89 : Tammikuu 06, 2012, 17:04:41 »
Lasini saapuivat toissapäivänä.
Ne on ihan kivat, kummatkin ovat ns. kasarilasit.
Laseissa ei ole muuta vikaa, että siinä menee tottua. Vieläkin minulle tulee huono olo, ja nenään sattuu, kun ne lasit painavat. Toivottavasti niihin tottuu.
Moni sukulainen ja ystävä ovat kehuneet lasejani, ja että ne sopii minulle. Itse en ole niinkään varma.
Hey! You just lost The Game.

Poissa Ooka

• Siivet kantapäissä -liitelijä
  • Vuotislainen
  • Pilvilinnan kuningas
    • Tuliaavikko
« Vastaus #90 : Tammikuu 11, 2012, 18:26:30 »
Camillaah jos lasit painavat kannattaa käydä optikolla, kyllä niiden pitäisi olla sellaiset että pyyvät päässä mutta eivät paina mistään :)

Itselläni on ollut lasit jostain viisivuotiaasta asti, eli olen täysin tottunut "käyttäjä"... Piilolinssejä en ole koskaan tarvinnut sillä näen todella hyvin hilman lasejakin vaikka vahvuudet ovat aika korkealla. Plussaa kun on niin näen hyvin kauas eli ei ongelmia sen suhteen :D

koskaan ei ole lasien takia kiusattu eikä ole ollut muitakaan ongelmia.. kerran on lähtenyt sanka laseista  mutta muistaakseni vakuutus korvasi ainakin osan? Tällä hetkellä päässä on aika rajut/paksusankaiset lasit, liila/pinkki väritys.. aika jännittävät mutta kyllä näihinkin tottui :)

harmittaa vaan kun silmälasit ovat aivan älyttömän kalliita.. tähän mennessä olen asunut kotona jolloin vanhempani ovat maksaneet lasit, mutta kun muutan pois pitää maksaa ne itse.. eli ei hirveän kevyin perustein lähdetä vaihtamaan, varsinkaan opiskelu aikana.. täytyy toivoa että näkö ei huonone!
Do the impossible, see the invisible.
ROW ROW FIGHT DA POWER!
Touch the untouchable, break the unbreakable.
ROW ROW FIGHT DA POWER!

Poissa Mansikkarahka

• Vuotislainen
« Vastaus #91 : Tammikuu 11, 2012, 19:28:21 »
harmittaa vaan kun silmälasit ovat aivan älyttömän kalliita.. tähän mennessä olen asunut kotona jolloin vanhempani ovat maksaneet lasit, mutta kun muutan pois pitää maksaa ne itse.. eli ei hirveän kevyin perustein lähdetä vaihtamaan, varsinkaan opiskelu aikana.. täytyy toivoa että näkö ei huonone!

Niinpä, minäkin olen harmitellut sitä monta kertaa. Jos vain mahdollista, niin kannattaa ajoittaa lasien osto esim. joulun jälkeisiin alennusmyynteihin. Siinä voi säästää todella paljon. Kävin eilen tilaamassa uudet lasit ja sain n. 215€ kehykset alle 50 eurolla ja muutenkin koko juttu tuli paljon halvemmaksi, kuin jos olisin ostanut normaalihinnalla. Nämä vanhatkin ostin vuosi sitten joulun jälkeisistä alennusmyynneistä ja koko hinta oli silloinkin vain vähän päälle 170€ ja tällä kertaa tuli vielä halvemmaksi.

Poissa Kami

• Nuoriherra
  • Vuotislainen
    • deviantART
« Vastaus #92 : Tammikuu 11, 2012, 20:17:42 »
Camillaah jos lasit painavat kannattaa käydä optikolla, kyllä niiden pitäisi olla sellaiset että pyyvät päässä mutta eivät paina mistään :)

...tai sitten sattuu olemaan yhtä epäonninen kuin minä, ja nenä on vaan sen muotoinen että lasit painavat aina. Mutta ei hätää, siihenkin tottuu! En mä tunne sitä enää ollenkaan, ainoa merkki on se, että siinä oikeanpuoleisen nenätuen alla on aikamoinen kuoppa, joka on yleensä väriltään jotain punaisen sävyä. <3 Ja juu, mulla on ollut lasit jo, öömmhh, 9-10 vuotta, joten en usko että kyse on vaan huonosta optikosta. Eiköhän syyllisenä ole epäsymmetrinen nenänvarsi, joka alkaa liian matalalta.

Mutta mikäli on normaalinmuotoinen nenä joka on oikeassa kohdassa, niin eiköhän lasien painaminen korjaannu sillä että pistää optikon vääntelemään niitä parempaan asentoon.

Poissa tatte

• Vuotislainen
  • tuhkaperhonen
    • vaikenen
« Vastaus #93 : Tammikuu 17, 2012, 07:14:35 »
Olen huomenna menossa tarkastuttamaan näköni ja hankkimaan silmälasit. Noin 1½ vuotta sitten olin tarkastuksessa ja selvisi että lasit olisivat tarpeen, joskaan eivät pakolliset. Hiljakseen olen alkanut kyllästymään siihen että koulussa on istuttava eturivissä jos haluaa tuskitta lukea opettajan kalvoja, vanhalla putkitelevisiollani en erottanut monissa peleissä tekstejä käymättä ruudun äärestä niitä lukemasta ja ohjelmien tekstityksiäkään en vasemmalla silmällä tahtonut sivistyneistä katseluetäisyyksistä erottaa... tällaisten pienten elämän epäkäytännöllisten seurausten lista jatkuisi jatkumistaan. No more!

Kuinkahan kauan lasiensa saaminen tyypillisesti kestää tilauksen tekemisestä? Oletan ettei liikkeestä suoraan saa taskuunsa haluamiaan kehyksiä tarvitsemillaan vahvuuksilla. Korjatkaa jos olen väärässä, hyvin mielelläni olisin.

Päätin tarttua Nissenin kauan mainostettuun "kolmet lasit yksien hinnalla" -tarjoukseen koska ensinnäkään lasit eivät ole välttämättömät joten niiden laatu on aika yhdentekevä, kunhan kokeilen miltä lasien omistaminen tuntuisi ja toisekseen kahdet halvat lasit kestää kaksi kertaa niin kauan kuin yhdet halvat lasit. En sitten tuosta "kolmannet kaverille" -osuudesta tiedä, kaipa se on heille yhdentekevää ettei minulla ole silmälaseja käyttäviä kavereita. Jostain syystä luulen etteivät anna tarjouksen sloganista huolimatta kolmia laseja samoilla vahvuuksilla.

Sinänsä minulla ei ole hajuakaan siitä millaiset lasit minulle oikeasti sopisivat joten kehysten valitseminen oli aika nuiva urakka. Jää sitten peilin edessä ja ajan jaloissa nähtäväksi miten runsaasti tulen koskaan käyttämään silmälaseja, ellei niiden tarve entisestään kasva ja muutu pakottavaksi. Valitsemikseni päätyneet kehykset: uno y dos. Valintakriteereinä ensimmäisille kehyksille oli alareunan rajattomuus ja elegantit värit. Toiset kehykset valitsin mielikuvituksettomasti isääni matkien, valitsemieni sangat ovat kyllä paksummat kuin hänen laseissaan, ohuet sangat eivät sopisi omaan makuuni.

Mielenkiinnolla odotan kokemuksia hiusten ja silmälasien keskinäisestä toimeentulosta. Kun minulla oli pitkä letti (kuten pian taas on), pidin niitä suurimman osan ajasta kiinni koska muuten ne tulivat silmien tielle, kuvittelisin että silmälasien ja pitkien hiusten kanssa on erilaista? Vaiko sittenkään.

Poissa Kami

• Nuoriherra
  • Vuotislainen
    • deviantART
« Vastaus #94 : Tammikuu 17, 2012, 07:41:07 »
Kuinkahan kauan lasiensa saaminen tyypillisesti kestää tilauksen tekemisestä? Oletan ettei liikkeestä suoraan saa taskuunsa haluamiaan kehyksiä tarvitsemillaan vahvuuksilla. Korjatkaa jos olen väärässä, hyvin mielelläni olisin.

Pari viikkoa menee. Mulla on yleensä mennyt juurikin se kaksi viikkoa, hyvällä tuurilla hieman alle ja jos sattuu olemaan hirveät ruuhkat ja katastrofit niin on voinut mennä yli kolmekin viikkoa.

P.S. Ne tarjouksen kolmannet lasit voi antaa mulle ^_________^'' Hehe.

Poissa Meleth

• Viimeinen vihollinen
  • Vuotislainen
  • Remember that the last laugh is on you.
  • Pottermore: RiverLight18790
« Vastaus #95 : Tammikuu 17, 2012, 18:26:58 »
Minultakin lasit lyötyvät.
Minulla on huono kaukonäkö.
Sain ensimmäiset lasini 7 vuotta sitten.
Ne olivat sellaiset lasit, että vain toisessa linsissä oli vahvuudet ja toinen oli normaali.
Sitten vuoden päästä jouduin vaihtamaan vahvuudet molempiin linsseihin, kun näkökin huononi.
Minulla on oikeassa - 2 ja vasemassa -3. Pitäisi käydä jossain vaiheessa näkötarkastuksessa ja hankkia uudet lasit, koska näillä nykyisillä en kunnolla oikein näe enään. Onhan näitä tullut käytettyä jo 6 vuotta.
Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.

Poissa Wood Nymph

• Renegade
  • Vuotislainen
  • Luksusloimu!
    • something worth fighting for ~ Tumblr
  • Pottermore: ScarletSun17528
« Vastaus #96 : Tammikuu 27, 2012, 22:30:11 »
Joo, mullakin kaukonäkö ja aika huono sellane. Yli puolet elämästä, n. 8 vuotta laseja kanniskellut. Ajan mittaan lasien mallista ja väristä on tullut tärkeempi. Minulla on olult tummansiniset hieman puolikuun muotoiset, punaiset kulmikas-soikiat, ruskeat teräväkulmaset ja nyt violetit. Haluaisin mustat paksumpisankaset seuraavaks ja tänä vuonna ois ehkä aika hankkia ne. Koskaan lasit ei oo ollut ongelma, eikä ne häiritse.

Oon sunnitellut myös piilolinssien hankkimista, nyt vaan mietityttää, että kun mulla on tota hajataittoo aika paljon, niin vaikuttaako se mitenkään siihen että voinko hankkia piilolinssit, kenelläkään tietoa/kokemusta?
Joskus kyllä mietin, että miltä se tuntu ku näki täydellisesti ilman laseja ja kaikki oli niin kirkasta... ku mullahan on toisaalta näkövamma..? Niin, elämä on :D
Well then, I think the answer is that a circle has no beginning.
-Luna Lovegood, DH

Poissa Xanie

• hymyilevä huomispäivä
  • Aurori
  • *
  • *reps*
« Vastaus #97 : Tammikuu 27, 2012, 23:20:44 »
Oon sunnitellut myös piilolinssien hankkimista, nyt vaan mietityttää, että kun mulla on tota hajataittoo aika paljon, niin vaikuttaako se mitenkään siihen että voinko hankkia piilolinssit, kenelläkään tietoa/kokemusta?

Kyllä niitä piilolinssejä voi käyttää, vaikka hajataittoa onkin :) Nykytekniikalla pystytään myös piilolinsseillä korjaamaan hajataittoa tai minä sain pykälää vahvemmat piilolinssit, mitä mun voimakkuudet on, hajataiton takia. :) Toi on ihan henkilökohtaista, et miten ratkaistaan hajataitto ja piilolinssit. Pikkuisen saattaa nähdä erilailla piilolinssien kanssa, mutta ero on niin pieni, että ei sitä välttämättä  huomaa ollenkaan :) Kannattaa käydä optikolta kysyyn piilolinsseistä ja niihin liittyvistä asioista, he osaa parhaiten vastailla noihin.

Poissa Wood Nymph

• Renegade
  • Vuotislainen
  • Luksusloimu!
    • something worth fighting for ~ Tumblr
  • Pottermore: ScarletSun17528
« Vastaus #98 : Tammikuu 28, 2012, 14:31:17 »
Kyllä niitä piilolinssejä voi käyttää, vaikka hajataittoa onkin :) Nykytekniikalla pystytään myös piilolinsseillä korjaamaan hajataittoa tai minä sain pykälää vahvemmat piilolinssit, mitä mun voimakkuudet on, hajataiton takia. :) Toi on ihan henkilökohtaista, et miten ratkaistaan hajataitto ja piilolinssit. Pikkuisen saattaa nähdä erilailla piilolinssien kanssa, mutta ero on niin pieni, että ei sitä välttämättä  huomaa ollenkaan :) Kannattaa käydä optikolta kysyyn piilolinsseistä ja niihin liittyvistä asioista, he osaa parhaiten vastailla noihin.
Kiitos avusta! ehdin jo pelästyä että en tuu saamaan piilolinssejä koskaan, ku olin kuullu että hajataitto vaikuttaa siihen :D katsotaan sitten, miten käy, taidan mennä kyselemään siitä optikolta.
Well then, I think the answer is that a circle has no beginning.
-Luna Lovegood, DH

Poissa Kynttiläkäärme

• Syksyn liekki
  • Vuotislainen
  • Pottermore: potioncharm26553
« Vastaus #99 : Lokakuu 24, 2015, 23:16:13 »
Sain ensimmäiset silmälasini 12.vuotiaana. Kaikilla muilla perheenjäenilläkin on lasit, joten en ollut siitä yhtään yllättynyt. Tajusin tarvitsevani niitä, kun istuin koulussa etupulpetissa, enkä siltikään nähnyt taululle. Omistan siis kaukolasit, jotka ovat todella vahvat. Vuosien mittaa näköni on huonontunut, aina kun ostan uudet lasit käyn tutkituttamassa näköni ja aina ne on pikkuisen vahvistuneet entisestä. Ilman laseja en pystyisi enää elämään.

Hankin uudet lasit kun koen näköni sumentuneen lisää tai lasit ovat pahasti naarmuuntuneet, tai sangoista muuten vääntyneet. MInulla ei ole mitään lasimuotia, kokeilen vain erilaiisa sankoja ja aina on jotkut löytynyt, Nuoremoana suosin ohuita sankoja, mutta nyt olen taas innostunut paksummista. Tykkään että niissä on väriä ja mieluumin pidän muovisesta osasta nenänkohdalla, kuin niistä pienistä tyybytistä, jotka keräävät älyttömästi likaa alleen.

Poissa Isfet

• Haahuilija
  • Vuotislainen
« Vastaus #100 : Marraskuu 09, 2015, 13:17:17 »
Ensimmäiset lasini sain olisiko ala-asteen alussa, niissä oli plussaa. Oli pari vuotta, etten tarvinnut ollenkaan, kunnes tarvitsin miinusta :P
Nykyisiä lasejani ei edes saa silmälääkäriltä tai optikolta, KYSillä pitää käydä. On miinusta, hajataittoa ja prismahiontaa. Ei ihan peruslasit siis. 
 Minä pidän silmälaseista :). Minusta ne sopivat minulle. Huurtuminen tosin himmentää hohtoa...
Ajattelen, siis olen.

Poissa MariKetola

• Vuotislainen
« Vastaus #101 : Marraskuu 11, 2015, 10:03:00 »
Sain lasit 8-vuotiaana, kun en nähnyt enää taululle. Siitä asti on tasaisesti näkö huonontunut. Nyt viimein melkein 20 vuotta myöhemmin alkaa tasaantua. Mutta on näihin rilleihin niin jotenkin kiintynyt. Hankin pari kuukautta sitten viimein piilarit, ja onhan ne ihan hiton kätevät! Mutta kyllä sitä silti hapuilee rillejä kasvoilta. :D Mielestäni näytän myös persoonallisemmalta lasit päässä.

Poissa Kalaongelma

• Vuotislainen
« Vastaus #102 : Marraskuu 14, 2015, 02:08:01 »
Sain ekat lasit vitosluokan lopussa. Huomasin näön huonontuneen kun en nähnyt teatterissa (tms. en enää muista tarkalleen missä, joku esitys kuitenkin) lukea suomenkielisiä tekstejä katonrajasta. Eli sain kaukolasit. Ekoilla laseilla kesti tosi kauan tulla, joku ehkä kolme-neljä viikkoa. Sinä aikana oli tosi kiva pinnistellä koulussa nähdäkseni taululle kun en kehannu sanoa etten nää :D Sit ku lasit viimeinkin tuli niin en halunnut pitää niitä, ne oli kyllä mukana koulussa mut pidin vaan sillon kun tarvitsi nähdä taululle tms. Totta kai luokkalaiset ne huomasi ja reaktio oli lähinnä "saanksmä kokeilla niitä?!"
Niissä oli vahvuudet vissiin -0.5 tai -0.75, eli ei mikään überhuono näkö kuitenkaan. Nykyään on oikeassa silmässä -1.75 ja vasemmassa -1.5 jos muistan oikein.

Mulle ei kovin monenlaiset kehykset sovi, mikä on kieltämättä vähän ärsyttävää uusia etsiessä. Eikä myöskään kovin värikkäät/räikeät. Just kesällä hankin uudet lasit niin sopivat kehykset löytyi tietenkin vasta vähän kalliimmasta ja pienemmästä liikkeestä :D No, ei siinä mitään. Tykkään näistä sen verran että ei haitannut maksaa vähän enemmän, ja kyseisessä liikkeessä palvelu oli kyllä ihan täysi kymppi eli täysin hyvillä mielin asioin heillä.
ni l'un, ni l'autre
je suis, j'étais et resterai moi

Poissa Rantsake

• Ei mikään surkkimus
  • Vuotislainen
  • Pottermore: SparksWolf20852
« Vastaus #103 : Marraskuu 14, 2015, 13:44:26 »
Minä sain jo kuusivuotiaana ensimmäiset silmälasit. Silloin sain ne lähinnä karsastuksen vuoksi. Mut sen jälkeen on näkö tasaiseen tahtiin huonontunut. Enkä tiedä, onko huononeminen välttämättä edes pysähtynyt vielä.
Tällä hetkellä on jo melko voimakkaat lasit. Näkö, jos oikein muistan, on toisessa silmässä -12, toisessa -11 tai jotain. Eli en todellakaan näe yhtään mitään ilman laseja. En esimerkiksi pysty kunnolla meikkaamaan silmiäni, ellen tuo peiliä aivan siihen kahden sentin päähän nenästä. Eikä sittenkään välttämättä onnistu. Sit toinen juttu jos menee vaikka uimaarannalle. On pakko mennä rillit päässä järveen, koska maassa olevia pikkukiviä, neulasia, ötököitä yms. ei näe. Ja jestas, jos vaikka jossain vieraassa saunassa on liian pimeää... Mut saa melkein taluttaa lauteille.
Ja voi jestas, että niillä laseilla on hintaa! Varsinkin mitä enemmän näköä pitää korjata.... Huhhuh. Ja seuraavat lasit pitää jo pystyä ostamaan itse.
"Tuntematonta me pelkäämme, kun katsomme kuolemaa ja pimeyttä, siinä kaikki."
- Harry Potter ja Puoliverinen prinssi

Poissa MariKok

• Vuotislainen
« Vastaus #104 : Marraskuu 23, 2015, 11:42:41 »
Mulla on myös ollut rillit jo useiden vuosien ajan. Ala-asteella sain. Miinus 6 ja 7 on silmät. Rantsake: En voi kuvitellakaan, millaista on noin kovilla miinuksilla!

Silmälasit on todella kalliita kaikkien hiontojensa kanssa! Mitä huonompi näkö, sitä kalliimmat silmälasit. Onneksi nykyään on kaikkia eri rahoitusvaihtoehtoja, esim. Lainasto. Useimmissa liikkeissä on myös osamaksut mahdollisia, ainakin Nissen ja Specsavers.

//samettiina poisti mainoslinkin
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 07, 2015, 15:36:57 kirjoittanut samettiina »

Poissa Min Young

• Hummingbird
  • Vuotislainen
« Vastaus #105 : Marraskuu 23, 2015, 12:38:57 »
Oon saanu ekat lasit joskus 6-luokalla, mutta lopetin käytön, koska ei olleet sopivat. Lukiossa päädyin optikolle uudestaan, ja sain lähinäköön lasit. Oikeaan +0.50 ja vasen +0.75. Ei isoja määriä, mutta auttaa silti vähän. Totuin nopeasti, ja kaverit tottu kans. En käytä aina. Silloin kun siltä tuntuu.

Mun lasit näyttää tältä (jos ei oo jopa samanlaiset): http://d1h3612lyp6ucx.cloudfront.net/sites/default/files/content_designer_images/mens_contentpage_danny_glasses_543x249_optimised_1.jpg

Lasit on ihan kivat, mutta en kyllä tykkää, kun likaantuu helposti ja hankala putsata. Meikki tarttuu helposti.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 02, 2017, 01:08:25 kirjoittanut Min Young »
"Igor, fetch me the brain!"

Poissa AVADA KEDAVRA

• Lukutoukkien lukutoukka
  • Vuotislainen
« Vastaus #106 : Huhtikuu 06, 2016, 21:57:30 »
Täältä löytyy rillit! Tosiaan sain ne ykkösluokalla, vuosi tais sillon olla 2011 jos oikein laskin Cx Mun näkö oli tosi huono heti, kaukonäköä ja ekat lasit tais olla jotain -1.80 tms... Ne oli söpöt pyöreät ruskeankeltaisenkirjavat mustilla sangoilla(vai mitä ne nyt on... xD), ja ne sopi kyllä mulle ihan hyvin ja tykkäsin niistä. Mulla ei oikeestaan ollu kavereita sillon, joten no comments Cx

Sitten mun näkö huononi tosi nopeesti, ja sain vuoden päästä kahet uudet lasit, ite valittemat violetit karseat härpäkelasit, ja toiset jotkut äitin valittemat pyöreät, en nyt muista minkälaiset. Sitten on vaihtunu aika monesti, mut aina on ollu mustat pyöreet ja muoviset, ja tykkään kieltämättä semmosista :) Nyt 1,5 vuotta sitten sain tämmöset hopeat pilottilasit, jotka on tosi kivat mutta uusimista vailla, ollaan tällä hetkellä etsiskelemässä uusia. Hurjat noin -4.10 ja -3.90 näissä mun laseissa on, kun kerta kuutosella ollaan, oonkohan mä mummona sit sokee 8) Mutta eipä mulla muuta...
Youre just as sane as I am. - Luna Lovegood

Do not pity the dead, Harry. Pity the living, and above all those who live without love. - Albus Dumbledore