Kirjoittaja Aihe: Silmälasit  (Luettu 20153 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Raimei

• Ms. Stalker
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
Silmälasit
« : Marraskuu 14, 2009, 21:08:10 »
Eli ajattelin vähän puhua silmälaseista, niistä avuliaista kapineista, jotka auttavat meitä huononäköisiä näkemään eteensä.

Onko sinulla silmälasit? Miten kauan ne ovat olleet sinulla? Onko sinulla luku-, kauko-, lähi- vai kaksiteholasit? Kun sait lasit, totuitko niihin melkein heti, vai totutteletko yhäkin niihin hampaat irvessä? Mitä ystäväsi sanoivat äkkinäisestä muutoksesta? Onko näkösi parantunut lasien avulla, huonontunut niistä huolimatta vai pysynyt samanlaisena? Minkälaiset kehykset sinulla on? Pitääkö niiden olla mahdollisimman huomaamattomat, muodin mukana kulkevat, vai muulla ei väliä, kunhan näet laseilla? Jos muistat, niin miten huono näkösi on?

Minulla ei ole tähän asti vielä ollut silmälaseja, mutta nyt olen saamassa kaukolasit. Tänään kävin valitsemassa itselleni kehyksiä, ihan mukavanlaisia löysin. Specsaversilla kun kävin, niin sain kahdet yhden hinnalla. En kunnolla muista enää, mutta toiset ovat muoviset ja sangoissa on jonkinlaisia vihreitä kuvioita. Toisissa, metallisissa, sangat ovat mustat ja niissä on kivoja valkoisia viiruja. :D Saapumisaika on yhdestä kolmeen viikkoon.

Lainaanpa itseäni vähän Silmät (vol2) topicista:
Lainaus
Tänään olin siis silmälääkärissä, koska olen jo pitkän aikaa huomannut, kuinka hallitsevan oikean silmäni näkö on heikentynyt rajusti. Siellä sitten saatiin selville, että oikean silmäni näkö on suunnilleen -2.50 ja vasenkin on miinuksen puolella -0.50.

Pelkään pahoin, että totutteluni niihin vie paljonkin aikaa. Aurinkolasienkin pitäminen ärsyttää nenänvarttani paljon. :D Lasit kyllä muokataan paremmin päähäni, ehkä se auttaisi jonkun verran. Olen myös aina pitänyt ärsyttävänä sitä, kuinka päätä täytyy lasien kanssa kääntää, jotta näkee jotain. Siis ei riitä, että pitää pään pystyssä ja kääntää pelkästään silmiä alas, siinähän ei näe mitään. :D

Älä minua katso, en minä mitään sanonut!

Poissa Hattrick

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
Vs: Silmälasit
« Vastaus #1 : Marraskuu 16, 2009, 17:28:06 »
Käytän piilareita. Vasta vähän yli 2 viikkoa ollut käytössä. -0,75 ja -0,75 ja vähän hajataittoa päälle. En omista laseja, mutta on kyllä hankintalistalla.

Poissa Suvituuli

• Tsirp tsirp krääk titityy.
  • Vuotislainen
  • You're not mating with me, sunshine!
  • Pottermore: AccioDream**
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #2 : Marraskuu 16, 2009, 21:44:59 »
Rillit. Ne kapistukset, jotka pitäisi nytkin olla päässä, mutta ei. Onhan se kivempi selkä köyryssä kumartua tietokoneen päälle ;>
Itselläni on siis ala-asteen vitosesta ollut lasit, eli.. vuodesta -04. Onpas siitäkin aikaa :D Lääkärintarkastuksessa huomautettiin näöstä ja kehotettiin lasiostoksille, mutta en kokenut sitä tarpeelliseksi. Näin ihan hyvin taululle, koska opettaja kirjoitti isolla :D Lopulta äiti kärräsi minet Silmäasemalle, kun en erottanut edessä ajavan auton rekkaria ennen kuin oltiin jo melkein kolaroitu. (=äitin näöntestausmenetelmä) Ensimmäiset lasit taisivat olla -0,75, eli ei oikeastaan paljonkaan. Ne olivat hirveät, en edes tiedä miksi ne otin :D Liilat, ohutsankaiset lasit minellä sitten oli seiskan alkupuolelle saakka.
Terkkarin tarkastuksessa todettiin näön heikentyneen taasen, ja hän käski mineä odottamaan sinne seiskan alkuun ennen uusia laseja. Kävimme äitin kanssa taas Silmäasemalla, ja voi sitä valinnan vaikeutta! Otin parit lasit kotia ilman vahvuuksia ihan miettimistä varten. Olen aina ollut huono valitsemaan.. :D Päädyin lopulta paksusankaisiin laseihin, joiden sivusangat ovat mustat, ja edestä lasini ovat punaiset. Alaosassa linssiä ei sankaa ole lainkaan.
Nyt olen alkanut kyllästymään nykyisiin laseihin. Ehkä hankin tällä kertaa tummat lasit :>

Käytän melko laiskasti lomilla laseja. Ne valuvat hyvinkin helpolla, jonka jälkeen kyylään ihmisiä lasien yläreunan yli. Kaunis opettajalook :D Lisäksi ne likaantuvat turhankin nopeaa. En ymmärrä, mitkä pölymagneetit lasini ovat .__. Ja sitten se suuri riemu, kun sisälle tullessa koko huone täyttyy sumusta.. :D
Näen tarpeeksi hyvin vielä ilmankin. Tosin koulussa on pakko pistää lasit päähän, koska taululle en enää näje.
Ikävintä laseissa on ehdottomasti se, etten ikinä huomaa, ovatko ne päässäni vai eivätkö. Tai huomaan, mutta yleensä siinä vaiheessa, kun en enää voi hakea laseja, ja tulisin tarvimaan niitä. Monesti olen ihmetellyt, miksi näen näin huonosti ja tajunnut, etteivät lasit ole päässä.. :D

Nopeasti olen sopeutunut molempiin laseihini. Nykyisissä laseissani on miinusta joko 1 tai 1,25, en muista enää kumpi :D

//Btw, vaikka minulla on miinuslasit, silmäni näyttävät isommilta rillit päässä .__. Jännä juttu :D
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 18, 2009, 20:33:25 kirjoittanut Suvituuli »
Se hyppi ja pomppi, söi ja nauroi. Se istui ja itki. Se ilmassa leijui.
Outo heppu, kummajainen, vailla mieltä ja ruumista.
Itketään yhdessä, olemattomuudessa, ihan yksin.
Jos sinulle sopii, se minulle käy

Poissa Aranda

• Piipo
  • Vuotislainen
  • Heath Ledger's the Joker <3
« Vastaus #3 : Marraskuu 17, 2009, 23:18:16 »
Plääh, olen niin huononäköinen (oikea -5 ja vasen -3.5), etten pärjää ilman laseja. Puolitoista vuotta sitten vaihdoin piilareihin, koska tykkään enemmän pitää niitä. Klasit ovat jotenkin aina tiellä, ja varsinkin, kun silmäni ovat muutenkin luonnostaan pienet ja lähellä toisiaan, lasit saavat ne näyttämään vieläkin pienemmiltä ja meikinkin täytyy yleensä olla todella vahva, että silmäni erottuisivat kauniisti lasien takaa. Toisinaan tietenkin pidän laseja, jos silmäni ovat rasittuneet eivätkä siedätä piilareita tai en muuten vain jaksa laittaa niitä. Viikossa on hyvä olla ainakin yksi päivä jolloin silmien pitäisi levätä piilareista - ja silloin on hyvä omistaa ne rasittavat silmälasit. :)

Omistan sellaiset nykyaikaisen muodikkaat paksusankaiset punertavat silmälasit. Ovathan ne ihan nätit ja hyvinä päivinä olen sitä mieltä, että ne saattaat jopa näyttää tyylikkältä päässä. Nykyään linssit vain tuppaavat likaantumaan herkästi, kun käyttää enemmän piilareita ja vahingossa lasien kanssa sitten meinaa koko ajan sohia sormella linssiin. Olen alaluokilta asti joutunut käyttämään laseja ja vuosien varrella ne joskus kirjaimellisesti unohtuivat päähän - esimerkiksi nukkumaan tai uimaan mennessä - ja sitten sitä yhtäkkiä hoksasi, että ai niin, lasit pitää ottaa pois.
Madness, as you know, is like gravity. All it takes is a little… push.
I believe… whatever doesn’t kill you simply makes you… stranger.

Poissa Xanie

• hymyilevä huomispäivä
  • Aurori
  • *
  • *reps*
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #4 : Marraskuu 20, 2009, 11:29:08 »
Ostinpas sitten eilen peräti kahdet uudet lasit.. :D

Kävin optikolla vihdoin, vaikka varmaan vuoden ajan olen miettinyt, että pitäisi hakea lisää voimakkuuksia. Kyllähän niitä sitten tulikin, -0.5 lisää oikeaan ja -0.75 lisää vasempaan, ellen ihan väärin ymmärtänyt... Että ei ihme, että olen valitellut, että en näe kunnolla nykyisillä laseillani. Jotain hajataittoakin se taisi mulle laittaa.

En saanut ketään makutuomariksi, vaikka olinkin toivonut, mutta eipä se mitään, menin sitten yksin sinne. En vain osannut sitten millään päättää niistä kaikista laseista, mitä kokeilin. Tosin siellä ei varsinaisesti ollut sellaisia alseja, mitkä olisivat olleet heti sellaiset "mä haluan nämä" -tyyliset. Monta ihan hyvää vaihtoehtoa kuitenkin löytyi. Onneksi siellä oli joku sellainen tarjous, että saa kahdet yksien hinnalla :)) Tosin toisiin laseihin piti sitten maksaa vielä lisäksi ne linssien hionnat yms.. Mutta kaiken kaikkiaan selvisin siis yllättävän halvalla, kun ottaa huomioon, että ostin kahdet lasit ja niihin linssit ja linssien hionnat yms ja näöntarkastus ja minulla riittää rahat jopa seuraavaan vuokraan ja ruokaankin vielä kaiken lisäksi :D Maksan lasini sitten 2-3 viikon päästä kun ne tulevat, kun ei olisi kortilla kuitenkaan ihan maksuraja riittänyt nyt kerralla maksaa niitä. Kun mulla on aika pieni se vuorokausi raja, mitä sillä voi maksaa/nostaa automaatista.

Mutta nyt on sitten kahdet uudet kivat lasit^^ Ja ne on vielä ihan erityyliset, nii on kiva :)) Toiset sellaiset aika hillityt ja peruslasit, semmoiset kivat violetit ja sillee :)) Toiset on sitten vähän isommat ja värikkäämmät ja kivat :D hih^^ Vielä pitäisi uusia piilareita ostaa, mutta ehkä sitten vasta, kun saan seuraavan palkan.... :D
Kun ystäväsi katselevat sinua hyppäämässä laskuvarjolla joka ei aukea, voisi olla hauska temppu, jos esittäisit vaikkapa uintiliikkeitä.
Avasta kiitos Seatearille!
Tee päivän hyvä työ: www.freerice.com

Poissa Ryminä

• Kuutamomussukka
  • Vuotislainen
« Vastaus #5 : Marraskuu 20, 2009, 11:36:02 »
Sain tossa muutama viikko sitten uudet silmälasit, ja oon ihan innoissani, että taas sitä näkee:D
Tämänhetkiset voimakkuudet on -2,25 (oikea) ja -4,25 (vasen) ja hajataittoja vielä pikkasen molemmissa.
Oli tullut -1,75 lisää tohon vasempaan silmään, mutta luulin, että on vaan siihenkin silmään lähtenyt etenemään sellanen rappeuma, joka oikeassa silmässä on jo kohtuullisesti edennyt.
Iloinen yllätys sitten olikin, kun saatiin sen vasemman näkö korjattua laseilla lähes täyteen. Ei tässä nyt enää mitään haittaa se, että toisella silmällä ei lukea näekään, kun toinen pelaa noin hyvin:)
Kummallista kyllä, mutta siihen rappeumasilmään ei voimakkuuksia tullut taaskaan lisää (ei ole vissiin kuuteen vuoteen tullut). Näkö kyllä huononee tasaisesti, mutta kun ei voi laseilla korjata niin ei vaan voi!

Poissa Haltiamieli

• Vuotislainen
    • Photography
  • Pottermore: MirrorSand193 / NettleIce25622 / SickleNox2785
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #6 : Marraskuu 21, 2009, 22:12:13 »
Minulla itselläni ovat lasit olleet jo yli vuoden, se ei ollut edes yllätys kun aikoinani sain ne. Näkö oli ollut sen verran kuitenkin huono, että lasit olivat helpostus. Nykyisten linssien vahvuus on siis vähän, -0.75 kummassakin. Silti näkö on tarpeeksi huono, että laseista on huomattavasti apua. Alkoi heti näkemään kunnolla ympärilleen, ja oikeastaan lasit sopivat minulle paljon paremmin kuin jos olisin ilman niitä.

Valitettavasti olen huomannut nykyään, etten näe enää niin tarkasti kuin voisin lasien kanssa. Uusien hankinta siis edessä, täytyy muistaa käydä varaamassa näkötarkastuksen aika. Alunperin äiti sanoi, että menisin näkötarkastukseen joulun jälkeen, mutten minä kestä niin pitkään. ATV:nkin tunnilla tekee vaikeuksia nähdä sitä pientä pränttiä valkokankaalta, joka pitäisi omaan Pascaliin kirjoittaa..
If more of us valued food and cheer and song above hoarded gold, it would be a merrier world.

Sorrry

• Ankeuttaja
« Vastaus #7 : Marraskuu 25, 2009, 18:31:30 »
Minulla on ollut lasit yli viisi vuotta. Toisessa silmässä on -2.75 ja toisessa -5.00, eli aika paljon. Urheilen tosissani ja harrastan sellaisia lajeja joissa silmälasit ovat tiellä, joten minulla on myös piilarit.

Aluksi sain kuulla viikon- kaksi nimittelyä (rillipöllö, silmälasikäärme ym ym.), mutta en välittänyt, ja se meni nopeasti ohi. Olihan se aluksi hieman hakua että muisti että oli silmälasit päässä, ja pitihän niitä hieman varoa.

Nykyään saa erittäin kauniita ja muodikkaita laseja, joita on jopa ilo pitää, ja jotka sopivat nätisti pukeutumiseen ja antavat siihen tietynlaista lisämaustetta.

Piilareista sen verran, että en voi pitää niitä jatkuvasti koska silmäni ovat herkästi punoittavat, ja ärtyvät liiallisesta käytöstä. Eli en voi pitää niitä koko ajan. Harrastuksissa lähinnä. Kannatan piilareiden hankkimista, jos ne vain sopivat silmille, ja ne helpottavat arkielämää mm. harrastuksia.

Mielestäni silmälaseista nimittely on tyhmää (niinkuin muukin nimittely), ihan kuin se olisi oma vika että silmät eivät näe kunnolla!! Eli kaikki joilla on silmälasit, ja teitä haukutaan siitä, niin häntä pystyyn vaan! Te näette ainakin kunnolla ja näytätte varmasti tyylikkkäiltä teille sopivat lasit päässä! ;)

Poissa Raimei

• Ms. Stalker
  • Vuotislainen
« Vastaus #8 : Marraskuu 25, 2009, 19:22:39 »
Mielestäni silmälaseista nimittely on tyhmää (niinkuin muukin nimittely), ihan kuin se olisi oma vika että silmät eivät näe kunnolla!! Eli kaikki joilla on silmälasit, ja teitä haukutaan siitä, niin häntä pystyyn vaan! Te näette ainakin kunnolla ja näytätte varmasti tyylikkkäiltä teille sopivat lasit päässä! ;)
Nyt kun itse sain ne lasit, niin olen joutunut jonkun verran sitä nimittelyä kuuntelemaan. Se on melko typerää, mutta silti hassua, koska meidän luokalla on eräs toinenkin tyttö, jolla on silmälasit. Hänellä kyllä oli ne jo silloin, kun hän saapui luokallemme, joten varmaan se muutos minussa aiheuttaa haukkumista. Se ei silti ole mukavaa. Välitunnille en kehtaa lasit päässä mennä (mikä ei onneksi ole pakollista) ja se on typerää. Vaikka itselleni yritän koko ajan tolkuttaa, että kukaan ei välitä siitä sillä tavalla, niin se ei vain onnistu... Ehkäpä se vaatii totuttelua. Kotona ja vapaa-ajalla ulkona ollessani käytän kyllä laseja ihan mielelläni. En tiedä miksi pystyn koulusta poissaollessani olemaan aivan rennosti... :D

(Tuli muuten mieleen, että serkullani näkö on -7 ja jotain. o.O Sitä pidän jo melko huonona...)

Ja jos en ole jo kertonut, niin nähin laseihin olen tottunut melko hyvin. Äitini varoitti, että kun totun niihin, niin en enää halua ottaa niitä pois päästäni. Ja se on toteutunut. :D Nykyään minulla täytyy olla lasit koko ajan päässä. Myös silmäni (vai aivoni, vai mitkä lie) ovat tulleet riippuvaisiksi laseista. Parin minuutin oleskelu tarkkuutta vaativassa työssä aiheuttaa minulle inhottavan päänsäryn. :/

//Beatrix, taas se sähkönsininen! :D
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 26, 2009, 16:07:55 kirjoittanut Raimei »
Älä minua katso, en minä mitään sanonut!

Poissa samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
« Vastaus #9 : Marraskuu 27, 2009, 15:59:07 »
Kerta täällä on vain sellaisten ihmisten, joilla on silmälasit, kirjoituksia, niin tuonpa sitten asiaan silmälasittoman ihmisen mietteitä.

Eli ei, minulla ei ole silmälasia. Mutta jos minulla olisi silmälasit, haluaisin niiden olevan kasvoihini sopivat, mielellään kuitenkin tummat. En haluaisi kovinkaan silmäänpistäviä kakkuloita, enkä mitään "pullonpohjalaseja".

Muutamalla luokkalaisellamme on silmälasit, enkä osaisi kuvitella heitä ilman niitä! Joillekin yksinkertaisesti lasit sopivat, mutta valitettavasti itse en ole tällainen persoona (olen joskus kokeillut erilaisia silmälaseja); mitkään aurinkolasitkaan eivät näytä hyviltä päässäni.

Olen huomannut, että jokin vuosi sitten näköni oli jonkin verran huonompi kuin nykyään. Kumma juttu :)

Laseista kiusaaminen on minunkin mielestä typerää ja lapsellista. Kyllä sitä silloin uskalletaan nauraa, kun vika (yleisesti ottaen: en sano, että huono näköisyys olisi jotenkin pahasta) ei ole itsessä: kyllä hymy hyytyisi kiusaajillakin siinä, kun he saisivat lasit ja heitä kiusattaisiin.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 27, 2009, 16:14:10 kirjoittanut samettiina »
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.

Scrooge

• Ankeuttaja
« Vastaus #10 : Joulukuu 03, 2009, 22:09:54 »
Sain lukulasit melkein viikko sitten. Oikeastaan halusin niitä todella paljon, eikä niitä edes kukaan huomaa. Totuin niihin aika nopeasti, sillä en joudu käyttämään niitä koko ajan, koska ne huonontavat kaukonäköäni. Joudun käyttämään laseja lukiessa, kirjoittaessa, tv:tä katsoessa jne. Ne eivät ole siis yleislasit.
Jonkin sortin lasit nuorella iällä oli odotettavissa, sillä isäni sai lasit n. 2-vuotiaana, hän ei näe mitään ilman lasejaan. Suvussa tämäkin kiertää.
Toisen siskoni kanta laseissa ärsyttää, hän ajattelee, että kaikki kiusaisivat häntä, jos hän saisi lasit. Se on mahdollisimman mahdotonta. Ala-asteella luokan suosituimalla pojalla oli silmälasit! Yritän aina selittää siskolleni samaa, mutta hän ei usko.
Jotenka ne kaikki, jotka pelkäätte lasien saamista, älkää uskoko mitä sisaruksenne sanovat.

Poissa Fishi

• ateistinen kadunylittäjä
  • Vuotislainen
  • Älkää olko neliöitä!
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #11 : Joulukuu 03, 2009, 22:58:03 »
Itselläni on ollut lasit jo nelisen vuotta, mutten vieläkään ole jotenkin sisäistänyt sitä. Sanasta "silmälasipäinen" tulee minulle mieleen sellainen nörtin näköinen pätkä pyöreillä Potter-laseilla. :D Jostain syystä tuo ei vastaa kuvaani itsestäni, joten minulla tulee aina välillä jonkinlainen hetkellinen identiteettikriisi kun tajuan, että hei, minullahan on silmälasit. Aika hassua.

Tykkään kyllä laseistani, ei siinä mitään. Näytän mielestäni nätimmältä ne päässä kuin ilman. :) Lasini ovat aika tavanomaiset, aika ohutsankaiset. Siniset. En yleensä pidä silmälaseista, jotka ovat hirveän räikeät: paksut ja kirkasväriset. Sirot ja melko huomaamattomat ovat minun makuuni. ^^

Hirveän vahvat lasini eivät ole, -2 toisessa linssissä ja -2,25 toisessa, mutta sen verran huomattava ero näössä ilman ja lasien kanssa on, että en kyllä mihinkään mene ilman. Piilolinssejä en ole koskaan harkinnutkaan, niiden kanssa säätäminen kuulostaa vastenmieliseltä. Toisaalta aina välillä menee hermot siihen kun lasit on likaiset/huuruiset tai tiellä.
Kylä
"the piano keys are black and white
but they sound like a million colours in your mind"
- Katie Melua
"a passionate hour's never a wasted one" - Tuomas Holopainen

Huutomerkki

• Ankeuttaja
« Vastaus #12 : Joulukuu 05, 2009, 01:40:55 »
Jooo, mulla on pyöreät lasit vahvuuksilla -2,75 ja -3,5, joista haukuttiin koko ala-aste Harry Potteriksi :---DD Oon kyllä tyttö. En voi mitään sille, et ihmisten mielestä pyöreät lasit on jotenkin kauheen huvittavat, kun ei mulle sovi kulmikkaat lasit sitten millään. Näytän ihan kaitanaamaiselta aasilta sellaiset päässä.

En oikeastaan haluaisi eroon laseistani, niistä on jo tullut ihan selkeä osa mua. Moni on sitä paitsi sanonut, että näytän paremmalta lasini päässä kuin ilman niitä. Tosin kyse voi olla vaan siitä, että ne on tottunut näkemään mut lasit päässä.. Tiedä häntä. Silmälasit on tosi muuntautumiskykyinen "asuste", ne voi olla asialliset, söpöt tai jopa seksikkäät, ihan miten vaan. : ]

Mä oon sitä mieltä, että silmälaseja kammotaan ihan turhaan. Kyllä kaikille ihmisille löytyy sopivat lasit, pitää vaan osata etsiä. Tarkotan siis, että monet on sitä mieltä, että lasit on kauheen rumat ja pilaa koko naaman - ja niin ne varmaan tekeekin, jos ottaa optikolla ekat lasit, jotka käteen sattuu osumaan. Silmälasejakin voi käydä katsomassa vaikka monesta liikkeestä ikään kuin vaatteitakin, jos haluaa löytää juuri itselle sopivan sorttiset. Niitä kannattaa ajatella asusteena enemmänkin kuin pakollisena näkövälineenä, jos siis on ulkonäöstään välittävää tyyppiä.

Poissa Nowaki

• Vuotislainen
  • Pottermore: HollyWild6531
« Vastaus #13 : Joulukuu 05, 2009, 02:03:06 »
Sain tossa pari päivää sitte lasit,koska todettiin että mun vasen silmä on paljo huonompi ku oikee,hajataittoa ainaki on. (joku sukuvika kuulemma,mutsilla ja mummolla sama ongelma.)  -1 vahvuus siinä toises silmäs. Onneks niitä laseja ei kumminkaan sitte kokoajan tarvii pitää. Ainaki sillo jos en saa kaukaisesta tekstistä selvää tai jostain muustakin ni laitan ne sitte. Ihmiset ja kaikki tälläset erottuu kyllä tosi hyvin. :D Mutta toisaalta mä jotenki tykkään niistä laseista tosi paljo,kyllä niitä käyttäis muute vaan asusteena myöskin. x) ne on sellaset musta sankaiset hello kitty-merkkiset lasit. xP  Ja musta on tosi ärsyttävää ku jotkut haukkuu sen takia et on lasit...yksikin mun kaveri kenel on myös lasit,enkä ollu vielä päivääkään niitä käyttäny....näyttäisin kuulemma ihan saakelin tyhmiltä laseissa. -.- jeesus,mä en kyllä joskus tajua sitä...
Mut jotkut on taas sanonu että ne sopii hyvin. :D
" I keep falling asleep and having this dream about you, we're in a forest and..."

Poissa Haltiamieli

• Vuotislainen
    • Photography
  • Pottermore: MirrorSand193 / NettleIce25622 / SickleNox2785
« Vastaus #14 : Joulukuu 05, 2009, 23:30:51 »
Mulla oli alussa, kun ilmotin kavereille saavani lasit, samalla tavalla kuin Nowakilla.
Kaverit vain nauroi ja muutkin alkoivat haukkua silliksi, vaikkei silmälaseja vielä silloin ollut. Ja kun sitten tulin ensimmäisen kerran silmälasit päässä kouluun, niin reaktiot olivat päinvastaiset. Heti sanottiin että rillit sopivat paremmin kuin jos olisin ilman niitä. Ja nykyään, jos otan ne pois vain puhdistaakseni ne, niin heti alkaa huuto "Laita ne rillit takasin!" x')

Tänään käväisin näkötarkastuksessa, ja siellä sitten sain kuulla uusien vahvuuksien olevan tarpeen. Ensi viikolla sitten kipaisemaan äidin kanssa kehysostoksille valitsemaan uudet, hienot kehykset minulle! Toivon mukaan saisin ne ennen joulua sitten..
If more of us valued food and cheer and song above hoarded gold, it would be a merrier world.

Poissa Audra Dancer

• Sir Emilia Sarkington
  • Vuotislainen
  • Gaze the Haze
    • Livejournal
    • Vainajala.org
  • Pottermore: HazelNight52
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #15 : Joulukuu 09, 2009, 19:54:09 »
Penskana minulla oli aina hirveä ongelma näköni suhteen ja kyselin aina äitiltäkin kaikkea tyyliin "Jos en nää tota kylttii tuolla, joudunko laittaan lasit? Enhän? Enhän varmana?!" Silloin miulla vielä oli hyvä näkö, sitä paitsi. Nykyään näköni on huonompi kuin -1,75 molemmissa simmukoissa. Se nimittäin oli tuon verran niissä viime keväänä kun hommasin uudet lasit, mutta olen huomannut että näkö on vähän huonontunut sen jälkeen. Jouduin laittamaan ekat lasini seiskaluokan syksyllä, kun en nähnyt enää taululle kunnolla. Oli minulla jonkinmoisia näköongelmia myös kuutosella jo, muttei sellaisia joista olisin uskaltanut sanoa mitään ääneen - minulla oli edelleen paha lasikammo.

Seiskalla tosiaan laitoin lasit. Totuttelin niihin ja olin ne päässä melko usein, mutta lopulta niiden käyttäminen jäi, sillä lasit olivat mielestäni rumat. Kasiluokan jälkeen hommasin uudet lasit taas ja tällä kertaa ne olivat sellaiset, joita ilkesin jopa pitää ihmisten ilmoilla. Kahdeksannella ja yhdeksännellä pidin laseja aina, sillä en osannut enää olla ilman kun näkö oli sen verran huono. Nyttemmin olen kotona aika paljon ilman laseja, kun ei tarvitse kovin kauaksi nähdä, ja käytän myös piilolinssejä silloin tällöin. Juhlissa ja urheillessa lasit ovat vähän epäkäytännölliset ja olen myös huomannut näkeväni piilareilla jokseenkin paremmin.

Kun laitoin ensimmäiset simmulasini, koin jonkinmoisen intendenttikriisin koska olin peljännyt näön huononemista pienen ikäni. Ajattelin kai sokeutuvani tahi jotain. Nykyään en enää ressaa näöstäni, vaikka se toki kuvantekijälle tärkeä artikkeli onkin, näkökyky nimittäin. Jos se menee, se menee ja jos se ei mene, niin olen onnellinen. Eipä sillä että minulla olisi diagnosoitu mitään juttua joka sokeuttaisi minut lähitulevaisuudessa, vaan mistäpä sitä koskaan tietää. Nykyisin olen kyllä sangen sinut näiden mustavalkoisten Björn Borgieni kanssa, vaikka haluaisinkin seitkytluvuntyyliset suuret muovisankalasit. Sitten seuraavia laseja hommatessa täytyy yrittää metsästellä sitten semmoiset.

~Moondancer (rillipöllö)

Poissa Afro

• Vuotislainen
« Vastaus #16 : Tammikuu 17, 2010, 10:49:39 »
Ennen kuin sain lasit pari vuotta sitten, kaverit sano (tai tunnustivat myöhemmin) että näytin pojalta. Kun kerroin että saan lasit, he eivät osanneet kuvitella minua lasit päässä. Nyt he eivät osaa kuvitella minua ilman niitä! Laseista on tullut minulle lähinnä trendikäs asuste. Ekat lasini oli siniset, ohutsankaset. ja mulla on huono kaukonäkö, en ikävä kyllä muista kuinka huono. Sitten ne lasit jäi pieniksi ja näkö huononi vähän, niin mentiin äitin kanssa sitte ostaa uudet kakkulat. Nykyiset lasini ovat ruskeat ja ohutsankaiset. Minua ei ole kiusattu lasieni vuoksi, ja kuten sanoin, kavereiden mielestäni ne sopii mulle.

Poissa Akromantella

• Sanahelinää
  • Aave
« Vastaus #17 : Tammikuu 17, 2010, 17:21:28 »
Minulla on silmälasit. Niissä on (kummassakin linssissä) -1.75 tehoa, eli ne ovat kaukolasit. Toisin sanoen olen likinäköinen.
Sain ensimmäiset silmälasini muistaakseni ala-asteen viidennellä luokalla. Ensimmäiset lasini olivat hyvin paljon samanlaiset kuin nämä nykyisetkin ja näitä edelliset. Ensimmäiset rillini vääntyilivät sangoista aina niin pahasti, että sain uudet vuoden päästä. Seuraavat lasit katkesivat seiskaluokan syksyllä siitä kohdasta, joka menee nenällä. Kolmannet lasini ovatkin sitten pysyneet hyvänä, ja päässä ne ovat edelleen.
Ekoissa rilleissäni oli 0.25 vähemmän tehoa kuin nykyisissä.
Tottuminen vei jonkin aikaa. Oli outoa katsella maailmaa kehysten lävitse ja tuntui, että rillit ovat jatkuvasti likaiset. Nyt en enää pese niitä kuin kerran kuussa, koska en yksinkertaisesti jaksa aina olla värkkäämässä pesuaineen ja veden kanssa. Yleensä vain huuhtelen ja pyyhin.
Silmälasit ovat nykypäivänä mielestäni kivoja. Paljon malleja ja eri värejä, jokaiselle löytyy jotakin. :)
Ennen kuin sain silmälasit, joku sanoi, että näyttäisin nörtiltä jos minulla olisi rillit. No, en nyt mielestäni näytä kyllä vieläkään nörtiltä, ehkä tyyppi kuvitteli jotain erilaisia laseja minulle. :)
Mutta ovi on lukittu ja avain syvälle haudattu.

Poissa Räisä

• kadonneen salaisuuden etsijätär
  • Vuotislainen
« Vastaus #18 : Tammikuu 17, 2010, 18:57:16 »
Minulla on ollut lasit päiväkodista saakka ja kyllä sitä nimittelyä on saanut kuulla ehkä pienempänä. Ei enää nykyisin koska mielestäni nykyään laseja näkee paljon ihmisillä ( kuinka moni sitten käyttää piilareita.. )
Minulla on -3.3 ja -2.5 näkö ja piilokarsastusta hieman. Ostin uudet lasit tuossa ennen joulua kun kävin tarkastuksessa koska minulla oli pahoja päänsärky kohtauksia, meni ohi kun sain uudet linssit joissa on kauas ja lähelle eri voimakkuudet. Onneksi on tullut uusi linssi tyyppi jossa ei näy kaksitehoille tyypillistä ns. rikkonaista linssiä mitä näkee vanhemmilla ihmisillä.
Itse kun olet pitänyt laseja pienestä pitäen en edes halua laseja enää pois. Välillä käytän piilareita kyllä.

Poissa Mirrekala

• Suklaamurmeli
  • Vuotislainen
« Vastaus #19 : Tammikuu 17, 2010, 19:28:52 »
Rillikalle(tar) täälläkin. Ensimmäisellä luokalla en nähnyt taululle etupenkistä, eli siitä sitten terkkarille, terkkarilta optikolle ja heti -2 vahvuuksia molempiin silmiin. Luultavasti näkö siis oli ollut huono jo pitempään, mutta ei kai sitä tarhaikäiseltä niin helposti huomaa. Aluksi pidin silmälaseja vain oppitunneilla, mutta nopeasti totuin potämään laseja aamusta iltaan. Näöntarkastuksissa tuli peruskoulussa rampattua puolivuosittain ja vahvuuksia korjattua melkein yhtä usein, mutta viime vuosina ei ole tarvinnut käydä kuin kerran vuodessa. Nyt linsseissä on vahvuutta -8.5 ja -8.75 sekä hiukan hajataittoa, ja nämä samat linssit ovat olleet nyt pari vuotta. Viimeksi muutosta oli niin vähän, ettei uusiminen tuntunut järkevältä.

Muuten, uusitteko te muut sankoja joka kerta samalla kun linssejäkin? Itselläni on ollut nyt kolmet sangat (tai neljät, koska yksistä lähti maali ja optikko antoi uudet), enkä oikein näe syytä uusia. Olen niin tottunut laseihini. Toki ne pienentävät silmiä aivan radikaalisti, mutta nyt minulla on "kehyksettömät", eikä efekti ole enää niin paha. Kertalinssejä tulee joskus käytettyä juhlatilaisuuksissa, silloin harvoin kun käytän meikkiä tai esim. elokuvissa, kun tarvitsen terävää näköä. Lasit ovat aina likaiset.

Aurinkolasit vahvuuksilla olisivat aika pop. Sellaisia klippejä, jotka saisi tungettua näin paksuihin linsseihin, ei oikein ole - optikko kyllä väänsi minulle yhdet, mutta varoitteli, että saattavat pudota helposti. Toisaalta en kuitenkaan kaipaa koko aurinkolaseja kuin ulkomaanmatkoilla. Käyttöä olisi, jos pääsisi laskettelurinteeseen. Tähän asti olen aina tarpeen tullen käyttänyt normiaurinkolaseja piilolinssien kanssa.

Onko laserleikkauksen läpikäyneitä? Äitini on jo muutaman vuoden puhunut, että kunhan olen tarpeeksi vanha (20?) hän haluaisi, että menisin leikkaukseen ja lupasi maksaakin sen. Epäilen vähän. Näin jonkin dokumentin, jossa näytettiin laserleikkausta, ja tuntuihan tuo melko turvallista olevan. Harvoin olen toisaalta kokenut silmälasejani mitenkään kiusaksi tai haitaksi, pikemminkin ne ja huono näköni ovat aika iso osa identiteettiäni. Tuntuisi hullulta nukahtaa illalla vaikka näkisi kaiken ympärillään terävänä. Onko koemuksia leikkauksesta ja toipumisesta? Voiko molemmat silmät leikata yhtä aikaa, vai pitääkö olla jokin väliaika?
"Paras tapa toimia on ystäville kostaa
jos päältä kauniin hevosen saa silmiin tuijottaa
Mut takaisin ei käytettyä sieluaan voi ostaa
kun kalpein kauppamiehistä ovelle kolkuttaa
" -Viikate: Tie

snikkeri

• Ankeuttaja
« Vastaus #20 : Kesäkuu 15, 2010, 14:01:15 »
Sain lasit neljä päivää sitten. Ei oo pakko käyttää niitä kokoajan, muta käytän aika paljon koska näen niitten kanssa paremmin, mutta esim lukiessa en käytä.

Linssi

• Ankeuttaja
« Vastaus #21 : Kesäkuu 15, 2010, 22:37:38 »
Kyllä minultakin silmälasit löytyy. Taisin saada ne 12 vuotiaana, jolloin näköni muistaakseni oli -0,25 ja -0,50. En voinut sietää silloin, enkä vieläkään moisia todella epäkäytännöllisiä kapistuksia, joten hommasin piilarit jo melko nuorella iällä eli 13 vuotiaana. Toinen syy piilareiden hankkimiseen oli silloinen urheiluharrastukseni. Olen käyttänyt piilareita nyt lähes päivittäin jo neljän vuoden ajan. Vain lähimmät kaverini edes muistavat ja jotkut eivät edes tiedä silmälaseistani. Piilarit ovat myös käytännölliset siksi että voin käydä tarkistuttamssa näköni pulenvuoden välein, sillä näköni huonontuu koko ajan. Tällähetkellä näköni on jo -4,00 ja -3,50. Totuus on että en mitenkää pysty hankkimaan uusia laseja näköni huonontumis vauhtia. Minulla on myös tarkoitus mennä silmäleikkaukseen, kun näköni tasaantuu ja kun olen saanut rahat kasaan. Siihen asti elän piilareiden ja kotona kehyksettömien lasieni kanssa.

Miau

• Ankeuttaja
« Vastaus #22 : Kesäkuu 18, 2010, 14:31:16 »
Joops, silmälasit löytyy täältäkin... Tosin nykyään käytän pääasiassa piilareita. Suurinpiirtein yläasteelle mennessäni aloin saamaan migreenikohtauksia, joiden (ilmeisesti) yksi syy oli sitten pienen pieni taittovirhe. Aivot pystyivät sen korjaamaan, aiheuttaen kuitenkin sen verran rasitusta että se saattoi laukaista migreenin. Migreeniä tuli vielä noin vuosi rillien käytön aloittamisen jälkeen, mutta aina vain harvemmin. Nyt ei ole ollu kipuja kahteen vuoteen :) Näköni on aina ollut +1.00 ja +0.75

En kyllä tajua vieläkään miten kehtasin mennä silmälasit päässä minnekkään julkisille paikoille: ne eivät todellakaan sovi minulle, vaan saavat kasvoni näyttämään tosi pyöreiltä... Tosin en koskaan kuullut paljon kuittailuakaan silmälaseistani... Ysiluokan lopussa aloin sitten käyttämään piilareita, ensin kertakäyttöisiä, sitten kuukausilinssejä. Ja naama näyttää todella paljon paremmalta :D

En nyt siis tarkoita että silmälasit saavat kaikkien kasvot näyttämään pyöreiltä, ja minäkin saattaisin näyttää hyvältä toisenlaisissa laseissa. Silmälasithan voivat olla todella hyvännäköinen asustekin. Piilareiden käyttö on muutenkin paljon mukavampi vaihtoehto esimerkiksi sängyllä maatessa ja muuten vain riehuessa :D Vuosi sitten olin kyllä aika kauhuissani, kun kävin tarkastuksessa: sarveiskalvoni oli hieman vaurioitunut piilareista ja jouduin käyttämään viikon pelkkiä silmälaseja. Onneksi loma oli juuri alkanut, joten saatoin piileskellä kotona rillipäisenä... Pelkäsin kyllä tosissani sitä, etten voisi enää käyttää piilolinssejä lainkaan. Taas täytyisikin muuten varata aika!

Poissa Zabit

• Unessa
  • Kelmitär
« Vastaus #23 : Kesäkuu 18, 2010, 15:09:04 »
Mä sain kaukolasit kait vuonna -09 tai -08, enkä oo kauhean ahkera niiden käyttäjä...

Pistän päähän vain sillon kun katon telkkaria tai jotain leffaa. Ihmisiä en helposti tunnista ilman laseja, mutten silti pidä niitä. :'D Näytän omasta mielestäni sekopäältä lasien kanssa, vaikka jotkut muuta väittävätkin.

Koulussa pitäisi käyttää laseja aina tunnilla, että näkisin taululle. Enpä hirveän usein käytä... Kopsaan mieluummin kaverin vihosta. Kai se jotenkin liittyy siihen se käyttämättömyys, että pelkään muuttuvani vielä näkymättömämmäksi koulussa jos käytän niitä laseja. :p

Ja lisäksi kun omistan todella huonon muistin, lasit ei ole ikinä mukana missään, vaikka pitäisi...

Jotenkin tuntuu, että mun näkö olisi huonontunut, ja mulla on kait lähete optikolle. Jotenkin pelottaa, että saan jotkut 3 cm paksut lasit kuten äidillä ja niihin ei oo sopivia kehyksiä ja joudun käyttämään niitä 24/7 ja näytän tyhmältä.

Että tälläinen "selkeä" viesti taas.
Women and cats will do as they please ˘◡˘

Poissa Vana

• Eksynyt haaveilija
  • Vuotislainen
« Vastaus #24 : Kesäkuu 18, 2010, 15:36:23 »
Täältäkin löytyy silmälasit. Sain ne ollessani kahdeksannella luokalla koulussa eli syksyllä 2004, mutta en meinannut millään tottua niihin ja käytinkin niitä ainoastaan tunneilla kun en nähnyt taululle/piirtoheittimelle. Parin kuukauden päästä aloinkin sitten käyttämään kertakäyttöpiilareita ja niitä käytän edelleen lähes päivittäin, tosin nyt on ollut mielessä että pitäisikö hankkia kuukausipiilarit kertakäyttöisten sijaan. Myös uudet silmälasit olisivat paikallaan, nimittäin nuo nykyiset ovat ne samat jotka mulla on ollut jo lähes kuusi vuotta. Mutta eipä niitä ole paljoa tullut käytettyä, lähinnä vain kotona aamuisin ja iltaisin, ulos en ne päässä mene! Ja mulla on siis toisessa silmässä -2.5 ja toisessa -3.0.
"Well you built up a world of magic
Because your real life is tragic
Yeah you built up a world of magic"