Kirjoittaja Aihe: Kirpputorit, Vintage-liikkeet, 2nd hand-liikkeet ym.  (Luettu 4155 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Giliath

• Cassiopeian pikkusisko
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Jensen Ackles :D
Kirpputorit, Vintage-liikkeet, 2nd hand-liikkeet ym.
« : Lokakuu 13, 2009, 14:30:48 »
Hakuun laitoin Kirpputori sanan, mutta ei löytynyt omaa aihetta joten tein sen nyt :) Tietenkin jos se on, niin poistoon tämä vaan.

Kirpputorit... Nimikin jo on minusta harhaanjohtava, ei siellä mitään kirppuja ole (tai no saattaa olla mutta..) Suomessa on nykyinen kirppari-kulttuuri minusta hyvällä pohjalla. Onko sinusta? Monet nuoret ja aikuiset käyvät kirppareilla ostelemassa vaatteita ja huonekaluja, eivätkä nykyisin kirpparit enää ole sellaisia "törkykauppoja". Ilmettä on parannettu, ja tilatkin ovat kokemukseni perusteella parin viimevuoden aikana korjattuja. Kesäkirpparit toreilla ym. ovat yleistyneet monissa kaupungeissa, ja yleisesti nämä tilanteet ovat iloisia ja kaikin puolin kivoja tapahtumia :) Oletko käynyt niissä?
Tällä hetkellä kirppareita mainostetaan positiivisena tapana kierrättää ja ostaa käytettyjä tavaroita, kuten ajan henkeen on nyt vähän aikaa kuulunut.

Myös netissä on kirpputoreja, oletko ostanut niissä tuotteita?

Käytkö usein kirpparilla? Osteletko vaatteita, huonekaluja yms.? Mitä mieltä olet kirppareista, ovatko turhia rumien vaatteiden kierrätyspaikkoja vaiko ihania aarreaittoja? Oletko kuullut joskus kuullut haukkumista sen
puolesta että olet käynyt kirppareilla? Käytkö miten usein kirppareilla?

Vintage-liikkeet

Itselläni ei ole paljoa kokemusta näistä. Katsotaanpa mitä rakas tietokirjamme Wikipedia sanoo: http://fi.wikipedia.org/wiki/Vintage  
Lainaus
Vintage (suom. hyvä vuosikerta) tarkoittaa menneiden vuosikymmenten vaatteita ja esineitä. Sana on lainattu englannin kielestä. Viineistä puhuttaessa termi vintage tarkoittaa vuosikertaviiniä.[1] Vintage-vaatteet ovat yleensä 1920–1960-luvulla valmistettuja vaatekappaleita ja pukineita.[2] Nykyisin termin merkitys on hieman muuttunut, ja vintagella saatetaan tarkoittaa vanhanoloisiksi kulutettuja vaatteita tai second hand -liikkeistä haalittuja tavaroita.

Maailmalla ehkäpä tunnetuin vintage-vaatteita myyvä second hand -liike on New Yorkissa sijaitseva What goes around comes around.

Oletko joskus käynyt vintage liikkeessä? Paljonko se eroaa kirpputorista? Mitä ostit, ja miksi ostit? Missä on hyviä vintage liikkeitä?

« Viimeksi muokattu: Marraskuu 08, 2009, 14:37:36 kirjoittanut Giliath »
*Miettii ja lukee, mutta harvemmin kirjoittaa*

Poissa samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
  • Tupa: Puuskupuh
Vs: Kirpputorit ja Vintage-liikkeet
« Vastaus #1 : Lokakuu 13, 2009, 14:44:45 »
Itselläni ei ole minkäänlaista haisua näistä Vintage-liikkeistä, joten viestini keskittyy vain ja ainoastaan tähän kirppispuoleen.

Olen kirppiskäyjänä melko kausiailahteleva: joskus tulee käytyä useissa kirppareissa joka viikko, joskus tulee käytyä vain kerran kuussa. Ostelen sieltä yleensä vin minua miellyttävi kirjoja, mutta joskus mukaan saattaa tarttua jotain pientä koriste-esinettä. Mielestäni käymissäni kirppiksillä on yleensä hyvä hinta-laatu suhde.

Kirpputorit ovat hyvä keksintö, ihan oikeasti. Toisen turha esine voi olla toisen aarre; toinen pääsee eroon turhasta ja toinen saa tarvitsemansa suhteellisen halvalla hinnalla.

Itse en ole harrastanut kirppismyyntiä, mutta olen kuullut eräiltä tutuiltani, että kyllä tässä "bisneksessä" jonkin verran tuottoa tulee.

Kaverini suhtautuvat nykyään hyvin "kirppisharrastukseeni", vaikka ketään heistä en olekaan saanut mukaani kunnon kirppiskierrokselle. Joskus aikaisemmin hävetti sanoa, että kävin kirppiksellä (jos vaikka ystävä sattui soittamaan ja kysymään, missä olen), mutta nyt olen päässyt tämän asian yli.
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.

Poissa Silver

• Tengo hipo y soy estudiante.
  • Vuotislainen
  • *Arvostaa sankariaan*
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #2 : Lokakuu 13, 2009, 14:48:48 »
En ole koskaan vintage kauppoja tai kirppareita harrastanut, mutta kiinnostaisi kovasti käydä ja jos nyt aiheeseen lisätään divaritkin. En vain oikein tiedä missä pk -seudulla olisi isoja hyviä kirppareita/divareita, jonne mielellään menisi. Onko tämän palstan lukijoilla suosikki kirppareita? Myös hyvät vanhojen kirjojen myyntipaikat saa tuoda esiin. :)

Silver
Elämä maapallolla on kallista, mutta sisältyyhän siihen matka auringon ympäri.

Poissa Giliath

• Cassiopeian pikkusisko
  • Vuotislainen
  • Jensen Ackles :D
« Vastaus #3 : Lokakuu 13, 2009, 16:26:58 »
Taidan vastata ihan erikseen nyt :D

Eli itse tykkään erittäin paljon kirppareista. Käyn n.3 kertaa kuukaudessa tai viikossa kirppareilla, ostelen yleensä vaatteita nyt kirppari-vyöt ovat helppo yhdistellä asuihin :D Myös kirppareilta löytää hyviä kirjoja. Miusta hyviä aikoja käydä kirpparilla on mm. kesällä, toukokuussa kun ihmiset siivoilevat kaappeja, joulun jälkeen (:D).
Muutamia vuosia sitten myytin porukoitten kanssa viikonajan aina itsepalvelu kirppareilla kamoja, voittoa tuli n.100e. Nyt ei jaksa enää ruveta myymään itse, joten viedään kamat sitte esim. Konttiin. Paitsi että Kontti on kyllä kallistunut ihan älyttömästi että..

Jos menen johonkin muuhun kaupungiin, etsin netistä mitä kirppareita siellä on. Vinkki, yleensä kaupungin netti sivuilla saattaa olla kirppareista tietoja, ja jos googlaa kirpputori sanan löytää monia hyviä netti sivuja, joissa luetellaan Suomen kirpputoreja. Helsingin (löytyy muuten ohjeita ja vinkkejä ihan helsingin kaupungin sivuilta) vintage liikkeissä on viikonoppuna ehtinyt käydä :(
*Miettii ja lukee, mutta harvemmin kirjoittaa*

Cicerille

• Ankeuttaja
« Vastaus #4 : Lokakuu 13, 2009, 18:24:20 »
Itse käyn kesäisin melkein joka viikko torikirppiksellä. Olen löytänyt sieltä monta hametta ja pari puseroa. Myös koriste-esineitä on tarttunut matkaan aimo kasa. Kirppareilla on yleensä aika halpaa. (Tietysti sekaan mahtuu niitä, jotka myyvät puhkimenneitä sukkia viidellä eurolla kappale:).) Kirppareilta on ihana ostaa joku heme, ja kotona sitten muokata sitä (äidin avulla).
   Olemme parheen kanssa aina välillä rahdanneet kamoja Valintakirppikseen, koska siellä ei tarvitse olla itse myymässä. Voittoa tulee aina sellaista satanen tai kaksi.
  Vintage-liikkeistä ei itselläni ole kokemusta, joten en nyt ota kantaa niihin.

Poissa Accused

• Vuotislainen
« Vastaus #5 : Lokakuu 13, 2009, 18:42:51 »
Oi, ihanat kirppikset. Näin syksyn/talven tullen mun kirppistelyt vähenee mut kesäisin käyn aika paljon kirppiksillä ja myös torikirppiksillä jos kaupungissa oon. Sieltä tulee usein löydettyä kivoja paitoja ja kirjoja, viimesin oikein super löytö oli parilla eurolla stephen kingin uinu uinu lemmikkini ja pedon sydän! Olin niin onnellinen saadessani nämä omaksi. Harmiksi kirppareille tuodaan niiden hyvien ja vielä käyttökelpoisten tavaroiden ja vaatteiden lisäksi ns. "lumppuja" joilla kukaan tuskin mitään tekee, eli rikkinäisiä ja huonoja tavaroita ja vaatteita.

Vintage liikkeistä ei itselläni ole kokemusta.
We need to come back down and face what we\'ve become

Poissa ee

• hated
  • Vuotislainen
  • örr
« Vastaus #6 : Lokakuu 13, 2009, 20:46:36 »
Olen ollut jo kauan kirpputorien suurkuluttaja. :D Äidin kanssa vähintään kerran kuussa käydään läpi kaikki lähimmät kirppikset, ja monesti tulee tehtyä kivoja löytöjä. Yli puolet vaatteistani ovat kirppiksiltä, samoin suurin osa cd-levyistäni ja kirjoistani.

Tänään löysin kirpparilta tosi jännät, mustat revityt housut ja niittivyön. :D
come sit next to me / pour yourself some tea

Poissa Aiëdaíl

• Näätärikkaus
  • Valvojaoppilas
  • *
« Vastaus #7 : Lokakuu 13, 2009, 21:14:01 »
Voisiko aiheen laajentaa käsittelemään kaikkia 2nd hand -liikkeitä (divareita, kirppiksiä, vintage-liikkeitä yms.)?

Vaikka suvussani kirppishulluutta esiintyykin, en itse ole hirveästi viime aikoina näitä kierrellyt. Äitini kanssa käyn tosin aina ennen joulua myymässä vanhoja tavaroitani pois, ja silloin saattaa jotain tarttua mukaankin. Ainakin vanhanmalliset legot ja yleensäkin hyväkuntoiset lelut (siis eivät mitkään kauhtuneet barbinvaatteet) menevät hyvin kaupaksi. Kirppiksiä on ihan mukava kiertää, mutta yleensä homma kaatuu minun kohdallani siihen, etten jaksa herätä viikonloppuaamuisin aivan käsittämättömään aikaan lähteäkseni etsimään paria halpisvaatetta. Nykyään kirppiksillä näkyy hirveästi aivan järkyttävän huonokuntoista tavaraa - ja ylihinnoiteltua. Harvempi tuskin ostaa rikkinäistä barbijäljitelmää tai likaista, haisevaa vaatetta. Neulaa heinäsuovasta saakin usein etsiä. Huonekalukirpparit ovatkin asia erikseen, ja aina kun tarvitsen jotain isompaa "sisustuselementtiä" (:D), suuntaan kirpparille.

UFFilla ym. second hand -liikkeissä vierailen tiuhaan ja pyrinkin ostamaan mahdollisimman vähän uutena ja kierrättämään kaiken mahdollisen. Olen tehnyt monia upeita löytöjä nimen omaan UFFilta. Itse pidän siitä enemmän kuin kirppareista, koska kaikki on organisoitu ja selkeäsit merkattu, eikä yhtä paitaa etsiessään tarvitse kiertää koko paikkaa. Harvemmin sieltä löytyy erityisen huonokuntoisiakaan vaatteita. Toisaalta hinnat ovatkin sitten eri sfääreistä.

Divareissakin käyn silloin tällöin - metsästän muutaman kirjan vanhempia painoksia, mutta yleensä suosin kirjastoa. Sisäinen bibliofiilini tosin ei selviäisi hengissä ilman divarikäyntejäni :)

Internetin kautta olen ostanut 2nd hand -vaatteita, mutta vain tunnetuista liikkeistä tai myyjiltä, joista muilla on hyviä kokemuksia. Mitään H&M-teeppareita tosin en vaivautuisi tilaamaan (en kyllä niitä pitäisikään :D).

Mitä vintage-liikkeisiin tulee, NE ovat aarreaittoja. Vaikken pukeudukaan varsinaisesti vintageen, löydän tyyliini sopivia tyttömäisiä ja romanttisia asusteita ja vaatekappaleita. Suosittelen lämpimästi esimerkiksi Tukholman Beyond retroa (taitaapa putiikin liike löytyä Lontoostakin). Laaja kauppa täynnä unelmaröyhelöitä! Kauppa löytyy Drottninggatan-kävelykadun varrelta, Souk-ostoskeskuksesta. Eipä löydy enää, muutti. Mitä eroa sitten on sillä ja kirppiksellä? Noh, tuollahan vaatteet eivät ole järjestyksessä myyjän mukaan, vaan liike ostaa ja sitten myy eteenpäin. Tavaroiden etsiminen on näin ollen helpompaa. Myös vaatteiden laatu ja tyyli eroavat, mitään tuulipukuja tai collegeja ei näkynyt :)
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 06, 2010, 17:53:34 kirjoittanut Aiëdaíl »

Paikalla AIV-rehu

• Lupus Tigris
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Apulannan kasvattama
  • Pottermore: FeatherProphecy121
Vs: Kirpputorit, Vintage-liikkeet, 2nd hand-liikkeet ym.
« Vastaus #8 : Syyskuu 06, 2010, 17:49:33 »
Jaha, tällainenkin kiva aihe löytyi. :D Nostetaan nyt edes hetkeksi näkyville. Vintageliikkeistä en tiedä mitään, joten keskityn muihin liikkeisiin.

Tykkään toisinaan kierrellä kirppareilla ym secondhand liikkeissä. Aika harvoin näistä vaatteita mukaan tulee, mutta joskus olen jotain kivaa löytänyt. Useammin tulee ostettua levyjä. Kirjojakin olen tainnut joskus ostaa. Nykyisin tosin vaatteita tulee ostettua enemmän näistä paikoista. Hinta on alhainen ja laatukin yleensä hyvä. :) Ja löytää vaatteita, jotka eivät ole välttämättä sitä uusinta massa-muotia. En ole lainkaan kiinnostunut seuraamaan muotia. Kirpputoreilta löytyy kätevästi ajattomia, omaa silmää miellyttäviä vaatteita. :) Eniten tykkään kuitenkin vain kierrellä niissä ja katsella mitä on kaupan, jos vaikka silmään osuisi joku aarre. (Kerran esimerkiksi törmäsin pienoisnoidankattilaan. Sokerikko se oikeasti taitaa olla, mutta niin noidankattilan näköinen kuin vaan sokerikolle on mahdollista. :D )

Se suosinko kirpparia vai jotain UFF:n tapaita secondhand liikettä riippuu siitä, mitä haluan. Jos haluan vain kierrellä ja katsella, kirppari on yleensä se parempi vaihtoehto. Jos taas oikeasti etsin jotain etsin todennäköisesti muualta. UFF:lla vierailen, jos oikeasti etsin jotain. Niistä löytyy organisoinnin ansiosta etsimäni nopeasti. :)

Divareissakin tykkään toisinaan kierrellä. Pidän paljon kirjoista ja lukemisesta ja niistä voi saada aivan loistavia kirjoja halvallakin. Divareiden kirjojen laatukin on havaintojeni mukaan hyvä. Ei siis risaisia kirjoja, kuten kirppareilla voi joskus olla.

Kirppareilla kiertelyni tuntuu olevan hieman kausittaista. Joskus tulee käytyä useammin, joskus harvemmin. Torikauppiaiden kojuja tykkään myös kierrellä kesäisin ja muina toripäivinä. Niiltäkin saattaa löytyä kivoja löytöjä, vaatteita tai vaikka lahjaideoita. Vaatteiden ostossa sieltä on haittapuolena, ettei vaatteita voi sovittaa. Jonkun paidan olen kuitenkin ostanut toriltakin. Itse en ainakaan vielä ole vienyt mitään kirpparille myyntiin. Kuulemani mukaan niistä saa kuitenkin ihan hyvin voittoakin. Ehkä joskus kun on aika hävittää vanhoja turhaksi käyneitä tavaroita, kiikutankin ne kirpparille.
Draco dormiens numquam titillandus.
Jos jokin voi mennä pieleen, se menee pieleen.
Psykiatrisia toimia, jotka oman kokemuksen kautta täysin aukee -Apulanta

Poissa Spider

• omistaa liikaa jalkoja.
  • Vuotislainen
  • Dumdidum.
« Vastaus #9 : Syyskuu 14, 2010, 21:41:47 »
Ah, kirpputorit! Ennen meikä ei käynyt niillä ollenkaan, mutta tässä kesällä otin itseäni niskasta kiinni ja raahauduin läheiselle kirppikselle, kun niin moni oli kehunut. Ja oi, melkoinen aarreaitta! Vietin valehtelematta useamman tunnin selaillen vinyylilevyjä ja ostinkin yhden Beatlesin levyn kuudella eurolla. CD:eitäkin löytyi, Queenin Made in Heavenin nappasin mukaani vitosella. SIltä reissulta tuli myös hommattua valkoinen, ohutraitainen kauluspaita, joka on päällä nytkin ja yksi englaanninkielinen Beatleskirja.

Eniten harmittaa, etten ostanut tuolta Julian Lennonin vinyyliä eurolla, Aerosmithin CD:tä samaan hintaan ja äärettömän suloisia, vaaleanpunaisia, valkopallollisia korkokenkiä. Mutta toisaalta, niitä mä olisin tuskin käyttänytkään kovin usein, pukeudun yleensä vähän eri tavalla, revittyjä farkkuja, bändipaitoja, pinssejä jne. :D

Toisaalta joillekin rievuille, joita kyseisestä paikasta löytää, saa nauraa oikein kunnolla. Erityisesti mieleen ovat syöpyneet hörhelökauluksinen ja -hihainen miesten juhlatakki, joka näytti siltä kuin joku olisi risteyttänyt huonolla lopputuloksella ripauksen glamrockia ja 1800 -lukua. Ensimmäinen ajatus, joka siitä juolahti mieleen, oli niin Bowie, ettei Bowiekaan käyttäisi tota. Toinen hirvitys oli neonkellanvihreä "sametti"huppari, joka loppui suoraan rintojen alapuolelle. Tuli elävästi mieleen 80-luku tahi 90-luvun alkupuolisko. Kaunista.

Olen kateellinen mun kaverilleni. Se löysi samaisesta paikasta kerran viidellä eurolla käyttämättömät, punaiset valkoisilla polka doteilla koristellut korkosandaalit täydelliseen 50-luvun henkeen. Ne on esimerkiksi ihanimmat ikinä. :D
"I always knew I was a star, and now the rest of the world seems to agree with me."
~Freddie Mercury

Poissa Vammasipuli

• Järjen riemuvoitto
  • Vuotislainen
    • Let us die young or let us live forever
« Vastaus #10 : Syyskuu 15, 2010, 13:44:28 »
Kirpputorit on rakkautta <3

Ennen en moisia juurikaan harrastellut, mutta muuttaessani Keravalle innostuin kaupungin useista kirppareista ja nyt kun tulevan avomiehen kanssa ostellaan huonekaluja yhteiseen asuntoon, niin kirppareista on ollut hurjasti hyötyä. Vanha tummaa puuta oleva sohvapöytä irtosi kahdeksalla eurolla ja minusta tuntuu, ettei mikään pöytä olisi voinut paremmin sopia juuri meillle ja meidän tyyliimme. Varmasti tullaan jatkossakin etsimään kirppareilta lisää tavaraa. Hulluahan olisi, jos ei moista tilaisuutta hyödyntäisi. Ja siinä säästää myös rahaa joskus ihan älyttömiäkin määriä. Varsinkin näin muuton alla, kun sitä rahaa menee jo muutenkin usean paikan vuokraan ja vakuisiin sun muihin yllättäviin menoihin :)

Lisäksi huomasin, että Keravan kirppareilta löytyi yllättävän paljon halpoja ja hyväkuntoisia LP-levyjä! Muuton jälkeen kun on rahaa, on kyllä pakko mennä katsastamaan uusiksi.

Poissa Lorainne

• glottaaliklusiili
  • Hämykeiju
  • Pottermore: MoonMist
« Vastaus #11 : Syyskuu 22, 2010, 21:21:48 »
Nami! Kirpparihiiri ilmoittautuu.

Oikeastaan tämä kirpparijuttu on minulle vähän uusi vielä, sillä innostuin tosissani vasta viime talvena, kun löysin tieni oikein hyvälle kirpparille. Siisti, asiallisen näköinen ja kaikin puolin oikein hyvä paikka  -  siitä se lähti. Nykyään olen koulussa aika lähellä kyseistä kirpparia, mikä on aika mahtava juttu. :D (Tänäänkin kävin...)

Jostain kumman syystä vaatteidenostoinhoni kulkee ainakin jossain määrin mukanani kirppareillakin, mistä oikeasti yllätyin itsekin. En kestä vaatekauppojen jumputusmusiikkia (miksei niissä koskaan soiteta mitään rauhoittavaa?) enkä muutenkaan mitään himoshoppaajien täyteisiä putiikkeja, enkä oikein istu joukkoon. Kirpparilla vaatteiden etsiminen ei ole ihan yhtä vastenmielistä, mutta kuitenkin jätän aika usein ne vaaterekit lähes huomiotta, vaikka koluan pöydät perusteellisesti.
Eli ei siis vaatteita  -  mitä sitten? No, nukkekotiharrastajalle kirpparit ovat oikea aarreaitta, kun ihan tavallisetkin esineet kääntyvät aika helposti nukkekotimuotoon vähän mielikuvitusta käyttämällä. Joskus löytyy oikeitakin minitavaroita, kuten esimerkiksi nukkeja tai kalusteita, mutta aika usein kuljen ympäri taloa vaan ajatuksella "mitäs tästäkin sais kun vähän tuunais?". Nukkekotikaman lisäksi mukaan lähtee usein kaikenlaista muuta askartelutavaraa ja sisustushärpäkettä, ja kirjojakin olen löytänyt pari. Potteriin liittyen olen löytänyt oman Poimittaislinjan (<3) sekä tänään palapelejä. :)

Myymisestä on nyt kahden päivän verran kokemusta, joten en sano vielä mitään. :D

//No, myynti meni vähän poskelleen, tavaraa olisi voinut olla enemmän. Muistaakseni tuottoa tuli pöytävuokran maksamisen jälkeen pari euroa. Tämä kyseinen kirppari on siitä hyvä, ettei siellä peritä myyntiprovisiota. Jos perittäisiin, niin meille ei olisi jäänyt varmaan mitään. :D Kävin siivoamassa pöytää melkein joka päivä sen viikon aikana, ja ihan totta: mitä ihmiset siellä oikein riehuvat, kun pöytä oli joka kerta kuin pyörremyrskyn jäljiltä? En tajua, miten vaikeaa on laittaa tavara katsomisen jälkeen samalle paikalle, mistä sen on ottanut. Ja vaikka vaatteiden ei tietysti tarvitse olla viivasuorassa, niin voisi ne ainakin jotenkuten viikata, eikä heitellä ympäriinsä. Välillä löytyi tavaroita, jotka olivat peräisin ihan muusta pöydästä toiselta puolelta hallia. Vähän pisti ketuttamaan.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 02, 2012, 13:14:13 kirjoittanut Lorainne »
Using the "are we", are we?

Poissa Vanilja

• Poro!
  • Ylihörhö
  • *
  • God's First Mistake
    • Nappi!
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #12 : Lokakuu 01, 2010, 10:12:55 »
Oh, rakastan Hietsua varsinkin kesällä...joka on osaltaan kamalaa, koska kämppään ei mahdu yhtään mitään enää! On vain niin ihanaa kierrellä ja katsella ja hypistellä ja pohtia ja ja ja! Jotenkin vanhoissa ja käytetyissä tavaroissa on vaan niin paljon enemmän elämän makua, ne tuo heti paljon enemmän tupaan sisään, kuin jokin ikealaatikosta synnytystuskien kautta kiikkuvaksi jäävä jakkara!

Olin tuossa jokin aika sitten Italiassa Breulissa, ja siellä oli aaaivan ihana pieni vintagepuoti. Se oli kattoa myöten täynnä kaikenlaista! Huonekaluja, koriste-esineitä, maalauksia, tyynyjä peittoja kirjoja purkkejä purnukoita.... huih, ihan hengästytti! Ja kaikki paikat tursuilivat tavaraa! Liike oli kaamea sokkelo jossa tuskin uskalsi hengittää, kun tavaroita oli oikealla ja vasemmalla, pinossa toistensa päällä ja nojailemassa toisiinsa. Täytetyn peuransarvista riippui lasisia joulukoristeita ja tyynypinon päällä oli venetsialaisia naamioita! Ja valitettavasti esineillä oli hintaakin, eli ihan kamalasti ei tavaraa lähtenyt mukaan. Hopeisen, kaiverretun kehyksen ostin häälahjaksi (pieniä kyyhkysiä kuusenoksilla, ranskalaista työtä) ja itselle yhden niistä naamioista. Mutta se liike oli ihana! Käytiin useamman kerran siellä siskon kanssa, kun rakastuttiin sen magiaan!

Olen juuri pakkailemassa muuttokuormaa taas valmiiksi, ja voi, pitäisi kai itsekin suunnata kirpparille, sen verran tavaraa on varastoon kertynyt! Jos joku muuten voisi Uudenmaan tienoilta vihjaista jotain kivaa paikkaa, josta voisi löytyä pirtinpenkkejä ja talonpoikaiskalusteita sopuhintaan, niin vihjatkaa!
Those that live in the darkness wander aimlessly...
Because they can't see.

Poissa Koala

• Vuotislainen
« Vastaus #13 : Maaliskuu 18, 2011, 16:09:20 »
On hauskaa käydä kirppareilla etsimässä jotain kivaa itselleen.
Itse käyn joskus katselemassa, että mitä sieltä löytyy.
Jos vaate ei ole likainen, ei liian vanha, eikä hirveän kallis ostan sen. Katselen yleensä koruja, ja
sellaisia tavaroita joita minua kiinnostavat. Kirjoja en ole ostanut paljoa.
Käyn jokus itsekin myymässä kirppiksellä pieneksi jääneitä vaatteita ja muuta sellaista.

Hyvä keksintö on tuo kirputori, vaikka suomalainen nimi voisi olla ehkä vähän imartelevampi.
Kierrätyskeskuksissakin kannattaa käydä, sieltä löytää aina jotain!

Kierrätys kunniaan :)

Poissa Kanfley

• Lemmikki
  • Vuotislainen
  • Kulki koira musta, susi suuren siimeksen
« Vastaus #14 : Maaliskuu 18, 2011, 17:05:02 »
Itse seikkailen kirppareilla aina kun mahdollista, tosin harmiskeni en ole pitkään aikaan päässyt näillä käymään.
Yleensä matsästän vanhoja kirjoja, mutta myös vaatteita on hauska katsella. Löysin jo jonkin aikaa istten aivan ihanan maastokuviollisen jakun, ja se on ollutkin ahkerassa käytössä.

Ja Toffee, kirpputori on kyllä hieman - hm, miten sen sanoisi? - omituinen sana, ja antaa kyllä paiaksta vääränlaisen kuvan... Siellä mitään kirppja ole. Toivon niin.
Intohimomme ovat oikeita Feeniks-lintuja. Kun tuli tuhoaa jonkun niistä, tuhkasta nousee heti uusi.

Poissa Miss Zora

• Front row, baby
  • Vuotislainen
  • As cold as the night
« Vastaus #15 : Maaliskuu 18, 2011, 17:33:46 »
Ah -kirpputori! Mikä aarreaitta, sanoisin. Rakastan kirppareilla kiertelyä, ja useimmat vaatteistani ovat eri kirppareilta. On harmi, ettei tässä lähellä ole kuin muutama kirppari, ja niihinkin pääsen aika harvoin. Kirppareilta etsin ja löydän usein itselleni vaatteita, mutta kirjojakin ja muuta krääsää katselen, ja joskus ostankin. Kirpparit ovat ihanan rauhallisia paikkoja, tykkään maleksia pitkin niiden käytäviä pitkän aikaa :)
Well I'm not the kind of fool who's gonna sit and sing to you
About stars, girl

Poissa Candily

• Vuotislainen
« Vastaus #16 : Maaliskuu 18, 2011, 19:02:01 »
Kirpparilla käyn usein, koska sieltä löytää usein kaikkea mielenkiintoista. Eniten kuitenkin katselen kirjoja ja elokuvia. Mieluisia vaatteita en ole ikinä löytänyt, eikä minua oikeastaan kiinnostakkaan ostaa niitä kirpparilta.
Myytyäkin on tullut kaikenlaista, esim. joku osti kaikki yli 60 W.i.t.c.h -lehteäni tässä vuosi sitten. Hyödyllisiä paikkoja siis nämä kirpparit ovat. :D

Kai täällä voi puhua antikvariaateistakin, kun nekin nyt mielestäni kuuluu tähän sarjaan... Kuitenkin, antikvariaattiin on aina pakko päästä kun sellaisen jossain näen. Ostelen mieluiten vain vanhempia kirjoja, esim. Stephen Kingin kirjoja metsästän kaikkialta. Haluaisin ne kaikki omaksi...
Paradise comes at a price
That I am not prepared to pay
What were we built for?
Will someone tell me please

Poissa Audra Dancer

• Sir Emilia Sarkington
  • Vuotislainen
  • Gaze the Haze
    • Livejournal
    • Vainajala.org
  • Pottermore: HazelNight52
« Vastaus #17 : Maaliskuu 19, 2011, 23:06:03 »
Yup, kaikenmoinen second-, third, etc-handeily on tuttua täälläkin päin. Asun kirpparin vieressä ja muutenkin yhdeksänkymmentä prosenttia asuntoni sisällöstä on kirpputoreilta hankittua tai sukulaisilta käytettynä saatua roinaa. Uutena tänne on ostettu yksi lamppu, matto, palapeili ja tietokone ja kaiken muun toin aikanaan muuttaessani porukoilta tai hankin muuten käytettynä. Tulotason ja ekologisuuden kannalta oli parempi hankkia systeemit näin ja jo vain, tämä järjestely on toiminut. Meillä on yleensäkin ollut suvussa vähän niin kuin perinteenä että ennen kuin vanha, käyttökelpoinen kampe roudataan kirpputorille tai johonkin muuhun vastaavaan paikkaan, se kierrätetään sukulaisilla ja kysellään josko joku kotopiiriläinen tarvitsisi kyseistä rompetta parempiin käyttötarkoituksiin. Tällä tavoin olen saanut muun muassa ilmaisen sohvan, kirjahyllyn ja pari pöytää ja vanhat sähköurkunikin on hankittu vaihtokaupan kautta tädin mieheltä. Tavaroita tuttavapiirissä siis ostetaan, myydään, vaihdetaan, annetaan ja saadaan miten milloinkin ja kenelle kulloinkin.

Lisäksi perheessämme on aina oltu hyvin ahkeria kirpputorien ja muiden secondhandliikkeiden käyttäjiä. Ensimmäiset sarjakuvani on ostettu divareista ja videokasetit ja lelut kirppareilta. Silloin kun olin pieni, emme kieriskelleet kapitaalissa kuten emme nytkään, joten varmasti kustannukset olivat yksi syy miksi käytetty tavara on aina kelvannut. Lisäksi on ajateltu jätteen määrän vähentämistä ja myös monia estettis-kulttuurisia seikkoja. Harrastaahan äitinikin sisustamista ja antiikki- ja retrokamppeen kerääminen hänelle toinen luonto. Näitä harvemmin saa muualta kuin erilaisista secondhand-putiikeista. Tämän myötä tutuiksi ovat tulleet peruskirppareiden lisäksi antiikkiliikkeet, erilaiset käytettyä tavaraa välittävät retrosisustusliikkeet sekä antiikki- ja vintage messut.

Äiti ostaa kirppareilta sisutustavaraa, sillä joskus perusnormikirpputoreilta löytyy ties mitä helmiä siltäkin saralta. (Muun muassa komeita, arvokkaita lasiesineitä on löytynyt polkuhintaan leimoista ja aitoudesta huolimatta.) Itse en osta sisustuskamppeita ellen löydä jotakin joko tarpeellista tai todella hienoa halvalla. Omat kirpparilöytöni ovat tosiaan lähinnä huonekaluja, viimeisimpänä parilla kympillä ostettu kirjahylly ja muutaman kympin sohva, jotka ovat aivan kuin uusia ja sopivat kämppääni kuin nyrkki silmään. Laukut, kengät ja astiat ovat myös mielikirppari-artefaktejani, kirjojen ja vinyylilevyjen ohella. Vinyyleitä on vain tympeä ostaa kun niihin ei hirveä investoida tekemättä tarkkaa kuntotarkistusta. Ainakaan jos niitä meinaa vielä joskus kuunnella, ja siksihän itse niitä ostelen. Kesäkirppari yleisenä tapahtumana on minulle uusi juttu. Tekisi mieli joskus tesmata sellaistakin, mutteipä ole kävellyt vastaan! Sen sijaan perusnormikirppiksillä on tullut myytyä vähän vaikka mitä tässä vuosien varrella, muun muassa leijonanosa vanhoista vaatteistani on laitettu kiertoon sitä kautta, kuten myös niistä leluista, joita en ole halunnut säilyttää.

Kirpputori on muuten sanana suoraan käännetty englantilaisesta sisarestaan flea marketista, joka mitä luultavimmin on peräisin ajalta, jolloin kirpparilta oli huomattavasti nykyistä todennäköisempää saada tahdotun tavaran oheistuotteena ihan kirppujakin.

- Audra, qqvio

Poissa koipen

• Scififisti
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #18 : Maaliskuu 21, 2011, 20:46:44 »
Itse kävin juuri tänään kirpputorilla, pitkästä aikaa. Olin etsimässä kirjoja ja niitä löytyikin. Tunnin etsiskelyn ja ryömimisen (ja turhautumisen: ilkeät ihmiset jättivät sodasta ja rauhasta kolmannen osan ostamatta) jälkeen jäi käteeni kolme upeaa painosta hienosta kirjoista. Itse pidän vanhanaikaisista kirjoista (sidonnaltaan) joten siihen kirpputorit olivat paras apu. Lisäksi löysin kirjan jota en olisi koskaanlöytänyt netistä. Huomenna matkaan Turkuun etsimään lisää tavaraa.

Wisdom for Others on George Mikesin kirjoittama huumorikirja 50-luvulta jossa näkyy että se on kirjoitettu sodan jälkeen. Lyhykäinen, alla 100 sivua. 20c.

Tulipunainen kirjain
, paremmin tunnettu nimellä The Scarlet Letter. Olen kuullut paljon hyvää kirjasta ja nyt kuin sain alle eurolla niin oli pakko hankkia (jos ei nyt Suomeksi, niin myöhemmin englanniksi)

Hyvien ihmisten juhla, paremmin tunnettu nimellä Cannery Row. John Steinbeckin klassikko. Hankin kirjailijan perusteella, onhan Steinbeck eräs Yhdysvaltojen maineikkaimmista kirjailijoista.
nr: Douglas Adams / Linnunradan käsikirja liftareille

Poissa Koala

• Vuotislainen
« Vastaus #19 : Syyskuu 02, 2012, 20:58:13 »
Voi taidanpa kirjoittaa uuden viestin tähän aiheeseen. Vanha viestini on nimittäin puoltoista vuotta vanha ja ajat ovat muuttuneet siitä. Hassua muuten, miten voikin muuttua niin pienessä ajassa. Okei, nyt meni vähän off topicicsi, mutta:

Rakastan kirpputoreja yli kaiken! Löydän kirppiksiltä yleensä paljon vaatteita, asusteita ja kenkiä, jotka sopivat hyvin tyttömäiseen tyyliini ja ovat vaan niin minua. Yleensä ostan kirpputorilta kassillisen vaatteita. Voi sitä tunnetta kun kotiin päästyäsi alat penkomaan sitä kassia ja katselemaan mitä kaikkea tulikaan ostettua <3 Lähden kirppikselle yleensä aikaisin aamulla. Aika vaihtelee sitä mukaa, kuinka aikaisin jaksan kirppikselle herätä, mutta löydän kuitenkin aina jotain kivaa.
  Asun Helsingissä ja täällä on muutama kiva kirpputori. Yleensä kirppistelen Valtterissa, joka on aivan ehdottomasti suosikkikirpputorini. Valtteri on ihanan iso ja siellä kiertelen yleensä pari kolme tuntia. Kesäisin käyn Hietsussa, joka onkin vain kesäisin auki. Yleensä shoppailen kirppiksillä siskoni tai kavereiden kanssa. UFF ja Fida ovat usein ylihinnoitettuja ja löydän harvoin niistä mitään kivaa.
 Parhaisiin kirppislöytöihin kuuluu valkoinen neule eurolla, rusettikaulakoru eurolla, valkoiset shortsit eurolla ja polkupyöräkaulakoru viisikymmentä senttiä. Viimeisimpiin löytöihin kuuluu kaulakoru, söpö toppi, jossa on röyhelöitä sivuilla sekä matalat talvikengät.

Käykääpä tekin kirppistelemässä seuraavana vapaa päivänä, sillä kirppikset ovat ihastuttavia ja kirppistelyn jälkeen tulee ihanan positiivinen fiilis :)

Poissa nominal

• Kuriositeetti
  • Vuotislainen
  • Pottermore: FireboltLumos114
« Vastaus #20 : Syyskuu 02, 2012, 22:10:42 »
Kirpputorit ovat kivoja, ja pienestä pitäen olen aina juuri sinne vienyt kaikki turhat tavarat (: Lapsena oli ihana lähteä äidin kanssa kiertelemään kirpputoreja, ja kinusin kaiken maailman leluja. Joskus sainkin jotain, ja usein sain vielä nekun kirppiksen kahvilasta - ah sitä onnea!

Nyt olen ihan rakastunut Facebookin kirpputoriin, joka pyörii omalla (entisellä) kotipaikkakunnallani. Jos tarvitsen jotain, suuntaan aina ensimmäisenä sinne ja odotan kenties viikon. Jos siinä ajassa tavaraa ei ole ilmestynyt myyntiin, niin jo on kumma! Tuolla vielä yleensä on todella edulliset hinnat, koska ihmiset haluavat vain tavaroistaan eroon, eivätkä joudu näkemään vaivaa myymiseen.

On ehkä hyvä, että olen muuttanut pois, koska muuten heiluisin varmasti jatkuvasti facebookissa myytävien tuotteiden kuvia selaamassa. Nyt aina, kun tiedän lähteväni kohta kotikaupunkiin vierailemaan, selailen myynnissä olevat tavarat läpi. Tämän viikonlopun saldoon mahtuu kaksi tuolia ja muovimatto parvekkeelle, keltainen hame (jota en ole vielä päässyt hakemaan) ja todella laadukkaalta vaikuttava tuulitakin tapainen. Vaatteita on myynnissä vaikka millä mitalla, ja ne ovat usein vielä todella hyväkuntoisia, joten usein minulla on vaikeuksia vastustaa kiusausta ostella ihan hulluna kaikkea :D
Peitetty liekki on tulisin ~ Entä jos Voldemort olisikin valinnut toisin? ~ Taikalaiva Titanic

Poissa Bloody Princess

• Vuotislainen
« Vastaus #21 : Syyskuu 10, 2012, 15:59:10 »
Olen haikaillut jo pitkään sen perään, että pääsisin käymään oikeassa vintage-liikkeessä. Näin ollen riemastuin, kun isovanhempieni kotikylään avattiin sellainen (vintage + second hand -liike, Rimleene Vintage). En ole vielä päässyt käymään siellä, mutta äidin kanssa tuumittiin että voitaisiin piipahtaa seuraavan kerran kun käymme visiitillä. Vierailemme onneksi kohtuullisen usein, pari kertaa kuussa, koska matkaa on vain sellaiset 80 kilometriä. Minulla on kotona harmikseni vain hyvin vähän vintage-rompetta, vaikka pidänkin moisesta kovasti.

Second hand -liikkeistä minulla ei toistaiseksi ole kokemuksia, mutta kirpputoreilla olen käynyt. Minulla on valitettavasti ollut todella huono tuuri niiden kanssa, varmasti siksi että pistäydyn kirppareilla (lähinnä Reaalikirppiksellä [Kirjalan kaupunginosan perukoilla - suhteellisen väsyttävän matkan päässä keskustasta, eli käymiseni rajoittuvat melkeinpä kokonaan sellaisiin hetkiin kun kaveri kyytsää minua pyörän tarakalla] tai Wilma ja Wihtorissa) niin harvoin enkä käytä kovin paljon aikaa kiertelyyn. En ole löytänyt sellaisilta oikeastaan mitään kiinnostavaa - yhden sifonkihuivin kaverin ostasinäkinjotakinnyt-painostuksesta inspiroituneena, samasta syystä yhden avaamattomia meikkejä myyneestä kojusta napatun luomiväripaletin. Enkä edes käytä luomivärejä, arghs. Vähän parempia kirpparimuistoja minulla on ensimmäisen luokan luokkaretkeltä (kotikaupunkini keskustaan, hah), silloin ostin kolme pehmolelua. :3 Kirpparia en enää muista.

Meillä on ollut kerran pöytä Reaalikirppiksellä kotiväen puolesta, mutta olin liian hidas enkä saanut mitään omaa myyntiin siskoni vaatteiden vietyä leijonanosan tilasta. Tavaraa sai sitten olla roudaamassa ostoskoreittain takaisin, menekki rajoittui melkein pelkästään leluihin. :( Ehkä parempi onni ensi kerralla, ja minäkin haluan antaa vanhoille vaatteilleni uuden elämän.

Poissa Kynttiläkäärme

• Syksyn liekki
  • Vuotislainen
  • Pottermore: potioncharm26553
« Vastaus #22 : Lokakuu 24, 2015, 22:33:05 »
Olen aina pitänyt kirpputreista. En ole ikinä ollut kiinostunut muodista ja minusta aina vaatekaupoissa pyöriminen on yhtä ajanhukkaa. Niissä on yksinkertaisesti tuhottoman tylsää ja jos jotain kaunista löytyy, niin hinta on todella korkea.
Saan suurimman osan vaatteistani kavereilta ja sukulaisilta ja loput ostan kirppareilta kun jotain löytyy. Myös äitini yleensä ostelee niitä kirppareilta minulle, kun hän tuntee kokoni, muotoni ja tyylini hyvin.
Kirppiksillä tykkään itse enemmän tutkailla myytäviä tavaroita. Ne onkin harvoja kauppoja mistä löydän itselleni mitään. Harrastan 90-luvun tavaroiden keräilyä (pelit, lelut, lehdet, kirjet, elokuvat, musiikki), semmosia tavaroita kun ei mistään "normi"kaupoista enää löydä.

Rakastan kirpputoreissa tunnelmaa: runsaita, sekalaisia pöytiä. Vähän ummehtunutta hajua, aarteita ja rojuja ja sitä tavroiden hypistelyä. Se tunne kun löydät jotain upeaa, jota olet jo pitkään etsinyt. Se on ihana!

Poissa Rowena

• Vuotislainen
  • Suurin aarre on olla oma itsensä!
« Vastaus #23 : Elokuu 27, 2016, 18:51:08 »
Itse olen innostunut kirppareista, ja ostelen melkein kaikki vaatteeni sieltä!
Siellä on halpaa, ja olen tehnyt hyviä löytöjä; esim. Tylupahkan koulu-asu, emojityynyt ja tohvelit, ja taikajuomapulloja! :)
''Makeisilla ystäviä saa!''
-Scorpius Malfoy, Harry Potter ja kirottu lapsi

Poissa Sarvanko

• Vuotislainen
    • Vaatekauppoja.fi
« Vastaus #24 : Syyskuu 05, 2016, 11:59:57 »
Itse tulee tosi paljon katseltua kirpputoreja läpi. Ei sillä, että budjetin puolesta olisi mitenkään tarve, mutta sieltä löytää usein hauskaa tavaraa.
Vaatekaupat netissä

Poissa samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #25 : Syyskuu 09, 2016, 20:47:55 »
Vähän on aikaa vierähtänyt siitä, kun viimeksi tähän topiciin kirjoitin, mutta periaatteessa moni asia ei ole muuttunut paljoakaan. Pidän paljon kirppiksillä ja divareissa kiertelystä, sillä niistä voi löytyä oikeasti itselleen sopivia tavaroita mukaan. Muutosta viime viestiini on ainakin se, etten ole enää samaan tapaan päässyt kiertelemään kirppiksiä kuin ennen: vuosia olen asunut asunnossa, josta lähimmälle kirppiksille on sen verran pitkä matka minulle kulkea kävellen, ettei sitä tullut mahdollisesti vain tavaran katselun ilosta varmaan kertaakaan ole tullut tehtyä. Jos lähempänä olisi jokin putiikki, niin varmasti olisin siinä vieraillut.

Siellä on halpaa, ja olen tehnyt hyviä löytöjä

Kirpputorimyyjiäkin on moneksi. Osa myy hyvää tavaraa sopuhintaan, joskus jopa yllättävän halvalla jo kirpputoriasteikollakin, mutta olen nähnyt myös paljon ylihintaisia tavaroita. Saahan sitä pyytää ja joku saattaa ostaakin, ei sillä. Jos itse myisin kirppiksillä tavaraa, myisin suht edullisesti: näin tavaraa voisi kenties mennä paremmin kaupaksi, jolloin itse saisin tasaisemmin rahaa sekä ostaja hyvän mielen ilman älytöntä tuhlausta. Mielestäni juuri tähän tuhlaukseen ja sen vähentämiseen sekä ekotekoihin kirppikset yms. putiikit ovat hyviä. Ekologinen ajattelu ja toiminta on hienoa, mutta osa kirppismyyjistä voisi ajatella loppuun asti: olen nähnyt rikkinäisiä ja likaisia tavaroita myyntipaikoilla, eivätkä nämä houkuttele ostamaan itseään tai välttämättä koko myyntipaikasta.

Ei sillä, että budjetin puolesta olisi mitenkään tarve, mutta sieltä löytää usein hauskaa tavaraa.

Opiskelupiireissä tosiaan kuulee paljon tuosta budjetista, eikä suotta. Kirppikset yms. ovat tärkeitä ainakin osalle opiskelijoista, esimerkiksi oma opiskelija-asuntoni ruokapöytä sekä tuolit hommasin käytettynä. Enkä pane myöskään pahakseni sitä, että sain tässä lahjaksi sukulaiseltani yhden kipon ja lautasen liittyen keräämääni sarjaan - nimenomaan kirppikseltä ostettuna. Eli minua ei myöskään haittaa jos saamani lahjat ovat kirppiksiltä, kunhan tavara on kunnossa.
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.