Kirjoittaja Aihe: Vuodenaikaelokuvat  (Luettu 784 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Röhkö

• Kasvatustieteen kandi
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
Vuodenaikaelokuvat
« : Heinäkuu 12, 2009, 13:21:52 »
Onko teillä tiettyjä elokuvia, jotka katsotte vain määrättyyn aikaan vuodesta? Jokin elokuva saattaa olla perinteinen tapa viettää esimerkiksi joulua tai uutta vuotta. Maikkari on esittänyt Harry Potter-elokuvia usein pääsiäisenä.

Omasta mielestäni ainakin Mamma Mia on selkeä kesäleffa. Harry Potterit yhdistän jouluun, koska yleensä silloin olen saanut ne dvd:nä joululahjaksi. :) Sama pätee Narniaan (velhoon ja leijonaan), jossa on Pottereiden tavoin viittaus jouluun.
Hömppärakkaustarina Unelmien Manhattan on minulla VHS:nä ja katson sen syksyisin. Kesällä on ihanaa mennä kuluttamaan aikaa elokuvateatteriin.
Sitten televisiosta tulee aina tiettyinä aikoina tietty elokuva, tunnetuimpia varmaan Tuntematon sotilas itsenäisyyspäivänä.
"Pants - like shorts, but longer!"

Poissa Raitasukka

• Vuotislainen
  • Objection!
    • flavors.me
  • Tupa: Mary Sue
Vs: Vuodenaikaelokuvat
« Vastaus #1 : Heinäkuu 12, 2009, 16:39:00 »
Minulle tulee lähinnä mieleen jouluelokuvat, jotka on nimenomaan katsottava juuri jouluna, ei milloinkaan muulloin (haluaisinpa tietää että kuka neropatti keksi esittää Rakkautta vain-elokuvan kesällä? Äly hoi :D). Painajainen ennen joulua olisi tällainen, mutten ole päässyt katsomaan sitä juuri silloin, sillä oma DVD:ni on ollut jo yli vuoden lainassa, enkä näillä näkymin tule sitä takaisin saamaan ainakaan heti :(

Mutta jos ihan totta puhutaan, en osaa muuten yhdistää mitään leffaa mihinkään tiettyyn vuodenaikaan, joten katson niitä silloin kun siltä tuntuu (jouluelokuvat ovat jostain syystä poikkeus, johtuu varmaan siitä, että ne yhdistää vahvasti talveen). Eri asia onkin se, että millainen fiilis jostain elokuvasta tulee, esimerkiksi Mamma Mia!:sta tulee todellakin kesäinen olo, vaikka olenkin nähnyt se vain kerran ja silloinkin jouluna.

Paikalla samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Sanomaton
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #2 : Joulukuu 27, 2009, 15:58:16 »
Tietenkinhän nämä joulu- ja talvielokuvat menevät lumiseen vuodenaikaan ja kesäiset helteen vuodenaikaan, mutta siihen tämä minun suurpiirteinen ja järkeenkäypä elokuvien jaottelu sitten jääkin. Minulla on kuitenkin yksi elokuva, jota mielestäni katson tiettynä vuodenaikana: Titanicia tulee hyvin usein katsottua syksyisin. En tiedä, mistä tämä johtuu, kaipa tämä elokuva luo lämpöä ja rakkautta pimeisiin ja ankeisiin syysiltoihin.
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.

Poissa Adéa

• On
  • Reservi
  • *
  • Uruz
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #3 : Elokuu 14, 2011, 23:34:54 »
Olen huomannut tässä kesällä katsoneeni hämmentävän usein elokuvaa Room with a view, jonka suomenkielistä nimeä en nyt millään muista. Aiemmin minulla ei ole ollut minkäänlaisia kesäelokuvia, vaan yleensä vuodenaikaelokuvat sijoittuvat syksyyn ja talveen, jolloin aikaa vietetään enemmän sisällä. Joskus aikoinaan kesä elokuvani oli Toscanan auringon alla, sillä jaksoin kuolata elokuvan taloa ja maisemia aina kun parantelin eilisen illan riennoista aiheutuvaa tukkasärkyä. Mukava huomata, että olen päässyt kyseisestä elokuvasta yli, vaikkakin Italia näemmä on ja pysyy kesäelokuvieni näyttämönä. Mikäli joku tietää ihania (aurinkoisia) Italia -elokuvia, saa niitä suositella ^__^ (Avomies alkaa kyllästyä, kun aina sunnuntaiaamuisin herätys tapahtuu Helena Bonham-Carterin ja Maggie Smithin dialogin avulla :P)

Syksyn tulon huomaa ehkä parhiaiten siitä, että olen katsonut jo kertaalleen Braveheartin sekä pyörittänyt muutamaan otteeseen Hercule Poirotia br-soittimessamme. Hercule Poirot, tee ja kudin kuuluvat omaan syksyyni yhtä tiukasti kuin suklaamunat pääsiäiseen. Braveheart sen sijaan tuo minulle mieleen sateisen Edinburghin, viimeisen lukioponnistuksen jälkeisen voitonhuuman ja Halloweenin. Jostain syystä pidän myös Merirosvoradion tuomasta fiiliksestä. Siinä on syksyä, sillä jotenkin syksyisin palaan aina musiikkiin ja vaatetyyliin, jonka olen omassa mielessäni leimannut "kuuskytlukulaiseksi".

Onko teillä selkeästi syksyisiä leffoja, joita suositella ihmiselle, joka pitää brittiläisistä elokuvista? En tiedä miksi, mutta vanhanaikaiset ja Brittein saarille sijoittuvat elokuvat ovat useimmiten mielestäni ihanan syksyisiä. Haluaisin tietää lisää kyseisiä leffoja, sillä useimmiten meillä pyörii musiikin sijasta jokin elokuva, jota katsotaan datailun ja käsitöiden ohella.

Minulla itselläni on erikseen talvileffat sekä joululeffat. Talvileffoihin lasketaan Harry Potterit, joskin niitä voi katsoa myös jouluna. Sen sijaan Love Actually ja Holiday ovat selkeästi joululeffoja, joita katsotaan yleensä vain joulukuussa ja korkeintaan ensiapuna joulukuumeeseen joskus syksyllä. Bridget Jonesit ovat myös jostain syystä talvielokuvia, kenties assosiaatio johtuu elokuvapaketissa jossa ovat molemman BJ:t sekä Holiday. Talvielokuvista itselleni rakkaimmat ovat kuitenkin Miekka Kivessä sekä Legenda, joista jälkimmäisen yksisarvista kuvaavat kohtaukset ovat kauneinta, mitä olen nähnyt elokuvissa.

Verrattuna syksyn elokuviin talvielokuvissa tärkeintä on ehkä värimaailman muutos. Syksyllä haluan nähdä elokuvissa samanlaista värien kirjoa mitä on ulkonakin nähtävillä, mutta yhdistettynä siihen harmauteen, jonka sateet tuovat mukanaan. Talvielokuvissa sen sijaan tärkeää on lumen rooli. Lumen näkeminen kaupungissa asuvalle on tärkeää, tai ainakin minulle. Olen asunut kohta kolme vuotta Helsingin keskustassa ja kärsin suoraan sanottuna lumenpuutteesta. Tai ei ehkä sen puutteesta, vaan siitä tilan puutteesta, mikä estää lumesta nauttimisen. Sen takia olen huomannut täyttävän tätä tyhjiötä valkokangaslumella. Ongelmana vain on se, että valkokangaslumi ei näytä aidolta, minkä takia usein piirrettyjen lumi toimii paremmin. Ellei sitten elokuvaa ole tehty lumisissa olosuhteissa, kuten esim. Peppielokuvia, joista osa kuuluu selkeästi kesäkategoriaan ja toiset talvikategoriaan.

Oletteko miettineet sitä, mikä tekee jostain elokuvasta vuodenaikaelokuvan?
Mens agitat molem.

Poissa Bloody Princess

• Vuotislainen
« Vastaus #4 : Maaliskuu 24, 2013, 19:46:18 »
Minulla ei ole mitään henkilökohtaista lakia siitä etteikö joitakin elokuvia saisi katsoa kuin tiettyinä vuodenaikoina, mutta onhan niitä epämääräisiä määritelmiä.

Aloitetaan keväästä. Liitän elokuvan Järki ja tunteet aika vahvasti loppukevääseen, koska näin sen ensimmäistä kertaa juurikin eräänä kauniina päivänä toukokuun lopussa kun linnut lauloivat ja oli vihreää ja elokuvassakin näkyy paljon Englannin vihreää maaseutua. Viime vuoden satavuotishössötys taas liitti Titanicin mielessäni erittäin vahvasti huhtikuuhun, vaikka itse elokuvaa ei ollut sitä ennen tullut katsottua mihinkään erityiseen vuodenaikaan. Nyt mielessä on kuitenkin sellainen ajatus, että sen voisi katsoa vuosittain ainakin uppoamisen vuosipäivinä.

Saksikäsi Edwardhan on tietysti syyselokuva, vaikka suurimman osan leffasta onkin talvi. Ihan siksi että se tuli telkkarista kerran halloweenina. Halloweenin ajankohta tosin on suomalaisten näkökannalta vähän mutkikas, mutta maailmanlaajuinen hypetys liittää sen syksyyn. Syvälle salattu taas tuli aikoinaan elokuviin syksyllä, jolloin sen ensi kertaa näin ja se herättää muutenkin ajatuksia kyyylmistä vesistä ja muusta aiheeseen liittyvästä.

Muita erityisiä ei sitten taidakaan olla. Taidan kyllä liittää joitakin elokuvia tiettyihin vuodenaikoihin ihan niissä suurimman osan ajasta olevan vuodenajan mukaan ihan mielikuvasyistä. Esimerkiksi Big Fish ja Finding Neverland tuovat mieleen kesän ja Jali ja suklaatehdas talven.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 24, 2013, 19:49:30 kirjoittanut Bloody Princess »