Kirjoittaja Aihe: Jali ja suklaatehdas  (Luettu 2556 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
  • Tupa: Tuvaton
Jali ja suklaatehdas
« : Maaliskuu 03, 2009, 11:58:43 »
Mä satuin eilen olemaan telkan ääressä, kun sieltä tuli Roald Dahlin kirjaan pohjautuva filmatisointi Jali ja suklaatehdas (Charlie and the Chocolate Factory). Koska mulla ei ollut parempaakaan tekemistä, päätin katsoa sen, vaikka mulla ei nyt kamalan korkeita odotuksia ollut. Mun mielestä Jali ja suklaatehdas on Dahlin kirjoista heikoimpia, joten se ei kamalasti rohkaissut. Tämän v. 2005 elokuvaversion ohjannut Tim Burton on tehnyt oikein hienojakin elokuvia (kuten Päättömän ratsumiehen), mutta yleisesti ottaen hän on musta yliarvostettu ja vähän liikaa sentimentaalisuuteen taipuvainen, vaikka visuaalinen puoli tuntuukin hänellä olevan hyvin hanskassa. Eli ei ollut kauhean luottavainen olo ohjaajankaan suhteen. Näyttelijöistä mä en tunnistanut etukäteen muita kuin Johnny Deppin, Helena Bonham Carterin ja Christopher Leen. He kaikki ovat lahjakkaita, mutta eivät ehkä yksinään riittäisi pelastamaan elokuvaa, jos juoni ja muu toteutus tökkisivät.

Ilokseni mä kuitenkin päädyin huomaamaan, että mä olin pelännyt ja huolehtinut liikaa etukäteen. Tässä tapauksessa tarina tuntuu sopivan paljon paremmin elokuvan kuin kirjan muotoon. Se ei tuntunut niin ärsyttävän moralisoivalta (vaikka toki elokuvassakin oli opetuksellista otetta) ja visuaalinen puoli oli todella näyttävää. Kirjassa ei suklaatehtaan ihanuus ja mielikuvituksellisuus päässyt välittymään niin hienosti. Myös Villi Vonkasta sai jotenkin onnistuneemman käsityksen, Johnny Deppin tulkinta oli juuri sopivan häiriintynyt :D (ja myös Helena Bonham Carter, Christopher Lee ynnä muut näyttelivät hyvin, mutta ei heillä ollut yhtä makeita roolihahmoja). Joskin vähän kyllä jäi arveluttamaan Vonkan elämäntarinaan tehdyt lisäykset; kyllä ne ihan hyvin elokuvaan istuivat, mutta mä oon vähän kyllästynyt ongelmallisiin isäsuhteisiin ja niiden vaikutukseen päähenkilön tunne-elämään.

Kaiken kaikkiaan tää leffa oli siis kuitenkin mulle positiivinen yllätys. On niitä harvoja filmatisointeja, jotka menevät kirjan ohi. Mitäs muut vuotislaiset tuumaavat? Onko joku nähnyt myös sen aiemman (joskus 1970-luvulla) tehdyn elokuvasovituksen?
"Kun hän on kohteliaimmillaan, hän on myös kavalimmillaan, mikä lienee pettämätön sivistyksen merkki." -J.M.Barrie, Peter Pan

Poissa sunshine

• törmäsi ikkunaan
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Pottermore: HawthornGhost192
  • Tupa: Rohkelikko
Vs: Jali ja suklaatehdas
« Vastaus #1 : Maaliskuu 03, 2009, 17:54:42 »
Minäkin päädyin katsomaan tämän elokuvan kun se tuli telkkarista. Olen lukenut kirjan monta vuotta sitten enkä muistanut tapahtumia lähes lainkaan. Elokuva oli kuitenkin positiivinen yllätys ja liimauduin telkkarin ääreen sitä katsomaan.
Näyttelijä valinnat oli todella osuvat, varsinkin Johnny Deppin roolisuoritus oli onnistunut. Suklaatehdas oli hyvin toteutettu ja siellä oli kaikki juuri sopivasi eriskummallista. Ne flashbackit olisi voinut jättää elokuvasta pois, vaikka toisaalta joidenkin mielestä ne voivat olla kiva lisä elokuvaan. Orvokin ja hänen äiti olivat hyvin ärsyttäviä niin kuin oli tarkoituskin.. Pidin myös Jalin isovanhemmista, heiltä sai aina hyviä lausahduksia, varsinkin toiselta mummoista jolla oli ilmeisen huono kuulo.
Ole itse se muutos, minkä haluat maailmassa nähdä

Poissa Vilena

• Hirnyrkki
« Vastaus #2 : Maaliskuu 03, 2009, 18:57:27 »
Myös minä satuin istahtamaan television ääreen kerrankin oikealla hetkellä eilen, ja katsoin sitten kyseisen elokuvan. Tykkään kovasti tuommoisista resuisista ja synkeistä fiiliksistä, joita erityisesti ennen tehtaaseen menoa oli Jalin kotona. Ja todellakin, Depp onnistui saamaan Vonkasta juuri sopivan sekopään, mutta ne Umppa-Lumpat sen sijaan sai minut kohottelemaan kulmakarvojani.

Katselin tuota elokuvaa poikaystäväni kanssa, ja hänen mielestään se taisi olla yksi surkeimmista ikinä, mutta vissiin minulla on sitten astetta yksinkertaisempi maku, kun en pitänyt sitä ollenkaan huonona. Ihania stereotypioita niiden tehtaaseen päässeiden lasten kohdalla, ja itse Jali oli vallan suloinen poika. Nauroin ihan ääneenkin muutamissa kohdin.

Sunshinen mielestä takaumat olisi saanut jättää pois, mutta ainakin minusta ne olivat aika oleellisia. Vaikka kävikin selväksi jo siinä vaiheessa, kun Villi Vonkan kieli ei taipunut sanaan "vanhemmat", että tällä jonkinlainen kompleksi asian suhteen on, toivat flashit selvennystä tilanteeseen. Enpä minä ainakaan kirjaa lukemattomana olisi muuten tiennyt, mitä mieltä Villin isä oli suklaatehtailusta.

Mutta ihana iskä kun olikin sitten pitänyt leikekirjaa poikansa uran edistymisestä <3
Humor me.

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
« Vastaus #3 : Maaliskuu 04, 2009, 10:40:46 »
Sunshinen mielestä takaumat olisi saanut jättää pois, mutta ainakin minusta ne olivat aika oleellisia. Vaikka kävikin selväksi jo siinä vaiheessa, kun Villi Vonkan kieli ei taipunut sanaan "vanhemmat", että tällä jonkinlainen kompleksi asian suhteen on, toivat flashit selvennystä tilanteeseen. Enpä minä ainakaan kirjaa lukemattomana olisi muuten tiennyt, mitä mieltä Villin isä oli suklaatehtailusta.

Mutta ihana iskä kun olikin sitten pitänyt leikekirjaa poikansa uran edistymisestä <3

Voi olla, että mä muistan omiani, mutta mun mielestä noi takaumat + Villi Vonkan kompleksit vanhemmuuden suhteen + isät leikekirjoineen oli kaikki elokuvaa varten keksittyä sälää. Kyllähän ne ihan sujuvasti saatiin elokuvaan liitettyä, mutta myös mä olisin tosiaan ehkä pitänyt parempana niiden poisjättämistä. Toisaalta ne antoivat Villi Vonkan hahmolle lisäsyvyyttä (hän muistaakseni jäi kirjassa vähän vieraammaksi), joskin liian pinnallisella tavalla.

Ne muut kakarat olivat tässä elokuvassa musta hauskemman stereotyyppisiä kuin kirjassa, siinä he olivat vähän itsetarkoituksellisen varoittavia esimerkkejä, huumori ei päässyt niin hyvin esille.
"Kun hän on kohteliaimmillaan, hän on myös kavalimmillaan, mikä lienee pettämätön sivistyksen merkki." -J.M.Barrie, Peter Pan

Poissa Jentsuma

• puhelias hölöttävä ärsyttävä pölö
  • Vuotislainen
« Vastaus #4 : Maaliskuu 08, 2009, 00:17:01 »
Olen lukenut monta vuotta sitten tämän kirjan ja katsonut myös monta vuotta sitten elokuvana. Sattumalta huomasin tämän tulevan telkkarista ja katsoin sitä pitkästä aikaa. Johnny Depp on kyllä aivan mahtava näyttelijä, kuten myös Villi Vonkkanakin! Kun olin lukenut tämän kirjan ja katsoin sitten elokuvana, en pettynyt elokuvaan. Mielestäni se vastasi ihan hyvin kirjaa.

Takaumista puheen ollen, minustakin ne ovat todella hyviä. Tai siis on tosi hyvä, että on niitä takaumia. Ja jotenkin se meinasi aina mennä sillain, että mitä Jali kysyi, se oli hyvin henk. kohtaista ja sillon niitä takaumia Vonkalle tuli. ;)
Is this the real life, is this just fantasy ?

Poissa Uppo

• -outo
  • Vuotislainen
« Vastaus #5 : Maaliskuu 12, 2009, 18:56:48 »
Meillä on omana Jali ja suklaatehdas. Se elokuva on tosi hauska. Tim Burton osaa tehdä hyviä elokuvia. Olen huomannut sen että aika monessa Tim Burtonin elokuvassa on Johnny Depp.
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)
Johnny Depp sopii täydellisesti siihen rooliin, koska se on hauska ja vähän kummallinen.

Poissa adswil

• Vuotislainen
« Vastaus #6 : Huhtikuu 06, 2009, 12:08:39 »
Minäkin katsoin sen elokuvan tässä ihan vasta, kun se tuli telkkarista, ja se oli aivan ihana! En ole lukenut kirjaa, joten en osaa nyt vertailla niitä, mutta elokuvasta en kyllä kovin montaa haittapuolta keksi. Näyttelijät olivat mainioita, joskin esimerkiksi ihanan Helena Bonham Carterin rooli jäi harmittavan pieneksi, mutta erityisesti Johnny Deppistä tykkäsin todella paljon. Villi Vonkka oli todella mielenkiintoinen hahmo, ja ainakin kirjaa lukemattomalle ne takaumat elokuvassa olivat tarpeen, sillä ne selvensivät asioita mukavasti. Eniten tykkäsin elokuvassa kuitenkin siitä tunnelmasta, joka oli ihanan värikäs ja tarpeeksi kahjo, mutta samalla myös jotenkin ahdistava.
In my world love is for poets - so I'm trying to be one.

Poissa Aiëdaíl

• Näätärikkaus
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #7 : Tammikuu 17, 2010, 20:11:22 »
Tämä elokuva on kyllä ehdottomasti top3-listallani :) Kirjan luin pienenä ja muistan kyllä pitäneeni siitä kovasti. Kävin katsomassa tämän elokuvissa silloin kun se ilmestyi, mutten muista oliko minulla mitään erityisiä odotuksia tai ennakkoluuloja. Sitten leijuskelinkin suklaatehtaan maailmassa seuraavat viikot. Leffa teki jo silloin minuun suuren vaikutuksen, mutta sitten kuluikin melko pitkä aika ennen kuin löysin sen uudestaan. Sen jälkeen kun tämä tuli televisiosta olenkin katsonut sen useampaan kertaan digiboksilta.

Tim Burton on lempiohjaajani, ja tämä elokuva kuuluu minusta hänen leffojensa paremmin onnistuneeseen kastiin :D Yleensä en välitä lapsinäyttelijöistä tai ylipäätään näytellyistä lastenleffoista, mutta tämä on se poikkeus, joka vahvistaa säännön. Koska koko elokuvan maailma oli liioiteltu ja suklaatehdaskin oli karkkiväreineen animoidun oloinen, tunnelma istui tarinaan kuin nenä päähän. Jokainen roolihahmo oli niin äärimmilleen viety, että lapsetkaan eivät vaikuttaneet teennäisiltä, vaan täsmälleen niiltä kauhukakaroilta, joita heidän kuuluikin olla. Toisin kuin monella muulla nuorella tai vähemmän nuorella tyttösellä, minulla ei ole tapana kuolata Johnny Deppiä, mutta tämä elokuva tekee taas sen kuuluisan poikkeuksen. Kajahtanut suklaatehtailija minun makuuni, ja ne vaatteet! ♥ Olenko ainut, jolle tulee Willy Wonkan elehtimisestä mieleen Michael Jackson? :D Depp on loistava näyttelijä, ja tässäkin onnistuu ottamaan koko elokuvan haltuunsa. Mahtavaa.

Roald Dahlin musta huumori on hieman samanlaista kuin Burtonilla, joten siinäkin suhteessa elokuva oli todella onnistunut. Jaksan nauraa kippurassa aina uudelleen Wonkan eleille ja käytökselle, pienille vitseille ja lasten karmaiseville kohtaloille. Visuaalisesti koko elokuvan miljöö, etenkin suklaatehdas ja Jalin perheen hökkeli, ovat todella vaikuttavia. Umppa-Lumpat on toteutettu todella hienosti. Sivuosissa on muutama suosikkinäyttelijäni, nimittäin Christopher Lee ja Helena Bonham Carter. Sinänsä on harmi, ettei heille ole suotu enempää tilaa valkokankaalla, sillä molemmat ovat taitavia näyttelijöitä.

Vaikka isän ja pojan ongelmallisesta suhteesta johtuvat traumat ovatkin kulutettu klisee, se ei ole häirinnyt minua. Ehkäpä alan pohtia sitä enemmän sitten, kun luen alkuperäisteoksen uudelleen. Kirjan ja elokuvan eroista jäi eniten vaivaamaan se, että muistaakseni kirjassa lapset eivät palanneet tehtaasta ollenkaan (tai muistini temppuilee :D). Loppu hyvin, kaikki hyvin...
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 17, 2010, 20:39:04 kirjoittanut Aiëdaíl »

Poissa Bloody Princess

• Vuotislainen
« Vastaus #8 : Maaliskuu 31, 2010, 17:46:18 »
Pidän tästä elokuvasta todella paljon. :) Harmi vain että se on tullut katsottua lähes liian monta kertaa, minkäs sille mahtaa, hyvä leffa kun on. Oman osansa elokuvaan tuo tietysti se, että Tim Burton on ohjaaja ja musiikin on säveltänyt Danny Elfman, lahjakkaita kumpikin, mutta näyttelijävalinnatkin osuvat aivan kohdalleen. Johnny Depp loistaa Willy Wonkana, ja löytyyhän sivuhahmojen joukosta muun muassa Helena Bonham Carter. En ole alkuperäistä kirjaa lukenut, mutta elokuvan ilmestyttyä olen kuullut äänikirjan. Elokuvan juoni on sovitettu hieman erilaiseksi kuin alkuperäistarina, ei kuitenkaan liian radikaalisti, joten toimii se näinkin. Kaikki näyttelijät olivat ammattitaitoisia ja heidän työtään oli ilo katsella. Burton onkin omiaan luomaan klassikkosaduista ihailtavan hienoja elokuvia. :)
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 20, 2012, 20:52:32 kirjoittanut Bloody Princess »

Poissa Haltiamieli

• Vuotislainen
    • Photography
  • Pottermore: MirrorSand193 / NettleIce25622 / SickleNox2785
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #9 : Kesäkuu 24, 2010, 21:43:59 »
Haa, tämän elokuvan näin ensimmäisen kerran ilman perhettäni Finnkinon Tennispalatsissa, kun tämä oli juuri tullut teattereihin. >) Hieno elokuva oli, mutten muistanut tätä ennen kuin näin kirjastossa DVD:n. Vähän ajan päästä siitä tämä tulikin sitten televisiosta ja fiilareissahan sitä oltiin, vähän ennen sitä kun olin nähnyt DVD:n ansiota. Televisiosta tulleen esityksen jälkeen lainasin soundtrackin kirjastosta ja musiikit ne ihastusta nostivat entisestään. Olin elokuvan ensikatsomisen jälkeen saanut jostain kirjankin ja pidin aluksi kirjaa parempana. Nyt kuitenkin pidän oikein paljon elokuvasta, näyttelijät onnistuvat hyvin työssään, tarina tulee hyvin esiin ja muusikit ovat loistavat (kuinkas muutenkaan). Umpa-Lumpat (miten kirjoitettiinkaan) olivat aivan loistavasti toteutettuja elokuvassa, laulut toivat piristystä ja jäävät takuuvarmasti päähän soimaan. x)

Tämä elokuva on yksi suosikeistani, ärsyttää vain etten omista omana. Tim Burton on kuitenkin onnistunut tarinan filmatisoinnissa oivallisesti, ja pidän elokuvasta oikein paljon. Johnny Deppin Villi Vonkka on onnistunut, miten hän onkaan niin hyvä näyttelijä...
If more of us valued food and cheer and song above hoarded gold, it would be a merrier world.

Poissa Barella

• Vuotis-kuollut
  • Vuotislainen
  • <3
    • Lohikäärmeliiga - Vuotishuispausjoukkue
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #10 : Elokuu 14, 2010, 16:12:37 »
Muistan että tämä elokuva on ollut ensimmäinen jonka olen käynyt katsomassa kahdesti elokuvateatterissa. Toinen kerta oli syntymäpäivilläni, taisin täyttää juuri yksitoista. Rakastin elokuvaa heti ensinäkemältä. Muistan todella pitkään sen jälkeen keksineeni illalla mielessäni kaikenlaisia ficcejä elokuvasta. En kyllä koskaan muistanut niitä kirjoittaa ylös.

Kirjan luin vasta elokuvan jälkeen. Roald Dahlin kirjoissa on se hyvä (tai toisaalta huono) puoli, että ne ovat niin lyhyitä että elokuvista tulee monipuolisempi ja yksityiskohtaisempi kuin kirja on. Tässä tosin oli periaatteessa Jali ja suklaatehdas ja sitten se toinen osa, Jali ja lasihissi jollain tapaa yhdistettynä (vaikka toisesta kirjasta ei ihan kaikkea tainnutkaan olla). Pidin paljon näiden lasten näyttelijöiden roolityöstä, sekä tietenkin myös Johnny Depp näyttelee roolinsa hyvin. En erityisemmin pidä tuosta Jalin näyttelijän ulkonäöstä, mutta näyttelijänä hän on muuten hyvä ^^

Lempikohtaukseni elokuvassa on se, kun siinä melko lopussa on katsaus Wonkan muistoihin. Se on joka katsontakerralla yhtä herkkä kohtaus, varsinkin sitten tämän jälkeen kun Wonka ja Jali kumppaneineen laskeutuvat hissillä sinne Wonkan isän hammaslääkäritalolle joka on ainoa talo joka kylästä on jäljelle jäänyt, ainoa joka on jäänyt odottamaan pojan kotiinpaluuta. Snif... Mutta rakastan tätä loppuakin <3 Pitäisi ehkä joskus vielä katsoa tämä elokuva uudelleen kun en ole pitkään aikaan nähnyt.
~Barella
Maailma on tulvillaan ylimaallisia olentoja, jotka kärsivällisesti odottavat älymme terävöitymistä.
                 -Eden Phillpotts

Poissa Raparperi

• Pahislynkkarikerhon puheenjohtaja ;)
  • Vuotislainen
« Vastaus #11 : Elokuu 14, 2010, 19:38:23 »
Meillä on tämä kotona DVD:nä, ja se on tullut aika monta kertaa katsottua pienempien sisarusten kanssa. Olen muistaakseni lukenut kirjankin joskus, mutta siitä on kauan.

Rakastan leffaa kaikin puolin, vaikka ne muut lapset ovatkin välistä tosi raivostuttavia. Minusta Freddie Highmore on onnistunut Jalin roolissa, ja ne isovanhemmat on erittäin hauskoja (sisarusten kanssa siteerataan niitä aina kun tulee sopiva tilaisuus;). Elokuvan maailma on tosi ihana, ja ne kaikki erikoiskarkit vetää vertoja jopa Potter-maailman karkeille. Huono puoli leffassa onkin, että alkaa aina tehdä mieli suklaata viimeistään siinä vaiheessa, kun Jali ja kumppanit saapuvat siihen suureen suklaasaliin.

Tarina on selkeä, tyhmempikin tajuaa sen. Minusta ne flashbackit ovat ihan hyvät leffassa, ilman niitä en välttämättä olisi tajunnut kunnolla kaikkea. Umppa-Lumpat ovat aina olleet minusta vähän kummallisia, mutta ne niitten laulut on ihan hauskoja :)
"Muikkunen, ota airo."

Solemn Spoiler Alert -blogi tv-addikteille ja lukutoukille ;)

Poissa Puppet

• Vuotislainen
  • Pottermore: PhoenixAccio1128
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #12 : Maaliskuu 19, 2012, 17:40:28 »
Kirjaa en ole vaivautunut ikinä lukemaan, mutta elokuva oli mielestäni hyvin tehty. Vaikka en kaikkia kohtauksia ihan täsmälleen muistakkaan kun katsoin elokuvan viimeksi n. 3 vuotta sitten, niin arvostan Tim Burtonia. Hän on tehnyt paljon mielikuvituksellisia ja hyviä elokuvia!

Mainitsen tässä kyllä sen, että mikään elokuva ei vedä vertoja Harry Pottereille, ei, vaikka olisikin Burtonin ohjaama. Hänellä vain sattuu olemaan hyviä elokuvia, joissa on käytetty myös omaa mielikuvitusta pieneksi piristeeksi leffoihin!
Draco Malfoy: Training for the ballet, Potter?

Poissa Affu

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • pullamies
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #13 : Maaliskuu 20, 2012, 18:33:30 »
Viuh! Mahtava elokuva on kyllä tämä kyseinen! :D
..Tim Burton..?! Mitä ihmettä :D Tarvitaan hänet ohjaamaan joskus tulevia uusia pottereita!
 Okei siis. Itse en ole myöskään jaksanut kirjaa lukea, enkä katsoa sitä vanhaa (laiskako? :D), mutta kuten Tim Burtonilla yleensä, olivat vakkarinäyttelijät mahtavia.
Paitsi etten edes huomannut Helenaa, missähän roolissa kyseinen neito oli? o_o
Skäbädäm.
  Vuotiskoomalainen, epämääräisesti ölisee.
Ananas.

Poissa Bloody Princess

• Vuotislainen
« Vastaus #14 : Maaliskuu 20, 2012, 20:49:22 »

En oikein älyä, miksi hän on niin monien mielestä vaikeasti huomattavissa kyseisestä leffasta. Siinähän hän on silmäimme edessä helposti tunnistettavan näköisenä melkeinpä heti alusta alkaen, Jalin äitinä. :)
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 20, 2012, 20:53:13 kirjoittanut Bloody Princess »

Poissa atex

• Vuotislainen
« Vastaus #15 : Huhtikuu 22, 2012, 14:42:06 »
Tästähän on kaksi filmatisointia. Vanhempi versio vuodelta 1971 ja uudempi vuodelta 2005.
Vanhemmassa on paremmat umppa lumpat ja uudempi puolestaan on visuaalisesti paljon parempi.
Molemmat ihan viihdyttävää katsottavaa, kun eri tavalla luonnevikaisia muksuja opetetaan tavoille ;)

Poissa Neiti Kuutamo

• Vuotislainen
  • Pottermore: SwordVine3373
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #16 : Lokakuu 06, 2012, 20:05:57 »

En oikein älyä, miksi hän on niin monien mielestä vaikeasti huomattavissa kyseisestä leffasta. Siinähän hän on silmäimme edessä helposti tunnistettavan näköisenä melkeinpä heti alusta alkaen, Jalin äitinä. :)
Nyt kun vähän mietin, niin niinpä!

Jali ja suklaatehdas on suloinen, hauska ja kiva elokuva. Itse en ole sitä kirjana lukenut, vaikka ehkä pitäisikin. Rakastan sitä elokuvaa. Joskus pienempänä se oli varmasti ainakin yksi mun lempielokuvistani, mutta en ole sitä nyt pitkään aikaan nähnyt.:)

Poissa Prosper

• Vuotislainen
« Vastaus #17 : Huhtikuu 11, 2013, 12:29:21 »
Kiva värikäs leffa, täynnä sympaattisia hahmoja ja ikimuistoisia kohtauksia. :') Tässä leffassa ehkä värimaailma oli vähän turhankin moderni (jos niin voi sanoa), liian kliininen tai siis jäin kaipaamaan sellaista vanhan aikaisempaa lämpöä. Alun nukke-esitys kohtaus oli kyllä aivan mieletön ja umppalumppien laulut olivat hykerryttäviä. Haluaisin joskus katsoa vanhemman version tästä... Siitä tiedän sen, että ainakin musiikki on mieletöntä. :)

Christopher Lee on ihan hyvä näyttelijä (ainakin Saruman Monisävyisenä :D), mutta en tykännyt hirveästi hänen lisäämisestään tarinaan, vaikka se nuorta Deppiä näyttelevä poika olikin ihan syötävän söpö. :'D Ne takaumat olivat vähän kummia, ehkä ilman niitä kokonaisuus olisi ollut paljon eheämpi... Vili Vonkka oli ehkä omaan makuuni liian nuori ja kompleksi hahmo. Joskus yksinkertainen mahtavuus on parempaa kuten Dumbledore 1-2 kirjoissa. :D

Johnny oli ihan ok Vili Vonkkana, nätti ja niin edelleen, paras kohtaus oli ehdottomasti se kun Jali pesi hänen kenkiään. Jalin isovanhemmat olivat myös sympaattisia ja se tarina hänen isänsä työstä hammastahna-tehtaassa. :D Kirjassa Jalin rakkaus suklaaseen oli aika suloista ja se kuinka hän säästeli sitä kuin suurinta aarrettaan! Tarinan lopusta en ole oikein koskaan tykännyt, en tiedä miksi... siinä on vain  jotain epäuskottavaa. :)

Loppu "ja Jali pääsi ainoana vahingoittumattomana lapsena kotiin vanhempiensa ja isovanhempiensa luokse, ja sai koko loppuelämänsä syödä ilmaista Vili Vonkan suklaata! The End." olisi ollut minusta parempi.

Mitä mieltä muut on kirjan/leffan lopusta?
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 11, 2013, 12:37:01 kirjoittanut Prosper »

Poissa Muggle

• Vuotislainen
  • HARRY POTTER IS MY PAST, MY PRESENT AND MY FUTURE
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #18 : Kesäkuu 14, 2014, 11:36:14 »
Loistava leffa! Jos aikoo katsoa elokuvan, kannattaa varata myös suklaata :D Muuten tekee mieli... Johnny Depp on loistava ja elokuva muutenkin mielenkiintoinen.
"You're just as sane as I am" Luna Lovegood