Kirjoittaja Aihe: Potter-matkailu  (Luettu 9603 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa gnomad

• Hämärän
  • Vuotislainen
  • Severus & Remus by Ildi
Potter-matkailu
« : Tammikuu 07, 2009, 19:14:20 »
Olin Uutenavuotena Edinburghissa, oikeastaan etukäteen aika tietämättömänä, että se on Pottereiden syntymäkaupunki. Matkailuesitteestä huomasin, että kaupungissa on kahvila, The Elephant House, jossa Rowlingilla oli tapana istua kirjoittamassa, ja ikkunasta avautuva maisema antoi hänelle inspiraatiota. Siellähän piti tietysti käydä. Joko meillä on aika erilainen maku Rowlingin kanssa (luen ja kirjoitan kyllä itsekin mielelläni kahviloissa), tai kahvila on muuttunut niistä päivistä. Hyvin hidas henkilökunta, meluisa, ahdas, leipomus ei ollut erityinen ja siinä oli hius. Niin paljon porukkaa, etten oikein tiedä, mitä ikkunasta näkyi. Samassa pöydässä istui kyllä mies naputtelemassa tietokonetta, ties vaikka olisi kirjoittanut romaania; voihan olla, että häly jotakuta inspiroi. Ja tietysti oli uudenvuoden aika ja sunnuntai, arkisin on varmaan rauhallisempaa. Silti, ei tulisi minun kantakahvilaani.

Opastetulla kävelykierroksella näytettiin jyhkeä kivinen koulu, jossa on neljä tornia. Kuulemma siitä sai Rowling ajatuksen Tylypahkan neljästä tuvasta. Paikka oli alunperin hyväntekeväisyyskoulu orvoille; nyt saa pulittaa melkoiset rahat päästäkseen sinne opiskelemaan, paitsi yksi orpo saa vuosittain stipendin. Tylypahkan esikuvana on toiminut myös Edinburghin linna, joka hallitsee kaupunkikuvaa aikoja sammuneen tulivuoren päällä. Oikein klassinen linna torneineen ja vallihautoineen. Yöllä valaistuna upea näky.

Edinburgh on kuuluisa kummituksistaan. Keskustassa vaeltaa kahdesti hirtetyn miehen haamu, vanhalla hautausmaalla on poltergeist ja kaupungin alaiset holvit ovat kummituksia täynnä. Ei ihme, että Tylypahkassakin kummittelee. Kummituksista ja kaupungin verisestä historiasta on tehty viihdyttävää bisnestä: lukuisat yrittäjät opastavat turisteja hautausmaille ja holvikäytäviin.

Tylypahkassa sataa lunta joka talvi, ja talvea minäkin lähdin Skotlannista etsimään. Lunta ei satanut - ei siis lumisotaleikkejä, mutta pakkasta oli, pienet järvet (ei Loch Ness) jäässä ja kuurasta täysin valkoinen maisema ylämailla. Itse asiassa suurin vaikuttaja mennä juuri talvella Skotlantiin oli Alan Rickmanin ohjaama elokuva Talvivieras, joka on kuvattu itärannikolla Edinburghista pohjoiseen. Ehkä jo kaukaahaettu Potter-viitteenä, mutta sielläkin tuli käytyä. Pittenweem on pittoreski kylä.

Ovatko muut käyneet Skotlannissa tai Lontoossa, missä Harry eniten viettää aikaansa, tai jossain muualla Potteriin liittyvässä paikassa? Kokemuksia, mielikuvia? Menitkö vasiten vai huomasitko sattumalta?
I like my heroes the same way I like my chocolate: dark, slightly bitter and with more of a bite than sweetness - fanfic writer McKay

Poissa Vista

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Pottermore: LumosWatch3801
  • Tupa: Puuskupuh
Vs: Potter-matkailu
« Vastaus #1 : Lokakuu 12, 2009, 18:27:31 »
Olen ollut Lontoossa, tosin silloin tietämättäni koko Pottereista yhtään muuta kuin sen, että meillä oli pari niitä koskevaa videota. Nyt todellakin harmittaa, kun en silloin vielä lukenut Pottereita, tai ollut mitenkään muuten kamalan fani. 

Nyt jälkeenpäin harmittaa, kun ei käytä siellä rautatieasemalla tai siellä puhelinkopissa kokeilemassa laittamaan sitä numeroa, että ministeriöön olisi päässyt..

Poissa Leila

• Peruna
  • Vuotislainen
  • "Itserakkaus on paras rakkaus"
« Vastaus #2 : Lokakuu 12, 2009, 22:08:15 »
Olen ollut Lontoossa, en millään Potter-matkalla, mutta kuitenkin:) mm. Tulimme Junalla Cambridgestä King's Crossille, ja kävimme siellä "laiturilla 9 ja 3/4", eli siinä erillisellä muurilla jossa oli puolikkkaat kärryt ja niin..:)
Tahdonvoimaa!

Poissa Shieldmaiden

• I solemnly swear that I am up to no good.
  • Vuotislainen
  • Mischief Managed. Nox.
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #3 : Lokakuu 12, 2009, 22:37:32 »
Olin just viime viikolla Lontoossa kolme päivää ja tarkoituksena oli nimenomaan kiertää mahdollisimman monta Potter-leffojen kuvauspaikkaa. :) Nähtyä tuli Platform 9 3/4, molemmat leffoissa käytetyt Leaky Cauldronit (Borough Market ja Leadenhall Market), Millennium Bridge (Half-Blood Princen aloituskohtauksessa sortuva silta) ja rivi muita siltoja, jotka vilahtaa leffoissa (Order Of The Phoenixin broom flight -kohdassa näkyy ainakin Tower Bridge, London Bridge, Southwark Bridge ja Blackfriars Bridge ja Prisoner Of Azkabanin Knight Bus -kohta oli kuvattu Lambeth Bridgella), Gringottsin sisäänkäynti eli Australia House, Trafalgar Square (sekin näkyy HBP:n aloituskohtauksessa) ja Paddingtonin ja Eustonin rautatieasemat ja Westminsterin metroasema sekä Lincoln's Inn Fields, jossa kuulemma kuvattiin joku OOTP:n 12 Grimmauld Place -kohta.

Näkemättä jäi tällä reissulla vielä ainakin London Zoo, jossa kuvattiin Philosopher's Stonen matelijatalokohtaus, sekä National Portrait Galleryssa olevat maalaukset näyttelijöistä. Ja onhan siellä vissiin maalaus Rowlingistakin, kai. Lisää kuvauspaikkakohteita lienee tulossa myös Deathly Hallows -elokuvien myötä. London Zoo ja Nat Portrait Gallery täytyy käydä tsekkaamassa seuraavalla reissulla, Lontoon ulkopuolisiin kuvauskohteisiin tutustumiseen voi mennä vähän pitempi aika. Mutta aivan ehdottomasti haluaisin käydä ainakin Oxfordissa ja muutamassa muussa paikassa, missä Potter-leffoja on kuvattu, sekä tietenkin Edinburghissa katsomassa Sitä Kahvilaa, jossa Rowling kirjoitti Philosopher's Stonen ja vissiin muitakin Pottereita.
"I am not afraid, Harry. I am with you."
- Albus Dumbledore, the greatest wizard of all time -
"You're a wizard, Harry."
- Rubeus Hagrid -

nuotii

• Ankeuttaja
« Vastaus #4 : Marraskuu 16, 2009, 18:58:36 »
Kävin perheeni kanssa Lontoossa kaksi vuotta sitten. Kävimme siellä juna-asemalla ja yliopistossa, jossa pottereita oltiin kuvattu ja oli hienoa:)
En kerinnyt käymään oikein muualla, mutta pidin kovasti.

Scrooge

• Ankeuttaja
« Vastaus #5 : Joulukuu 09, 2009, 22:04:08 »
Olin perheeni kanssa Lontoossa viime hiihtolomalla, ja kävimme King's Crossin asemalla tsiigailemassa paikkoja. Yllätykseksemme laituri 9 3/4(jota lv:mme kutsuu yhdeksän kolmeneljäsosaksi)ei ollut laiturilla 9, joka oli ilmeisesti maksullinen alue tai siellä oli remontti tms. Sitten kylttien viittomana päädyimme jonnekin ihme koloon, jossa komeili tämä legendaarinen kyltti. Se oli kyllä hieno hetki.

Ja autuaan tietämättömänä kävelimme myös, sillä sillalla, joka katkeaa elokuvassa Puoliverinen prinssi.

Ginny Weasly

• Ankeuttaja
« Vastaus #6 : Joulukuu 31, 2009, 22:38:00 »
uh uh uh... Mä oon kuulu nuista potter seikkailuista tai matkoista tai miten niitä kutsutaankaan.Luin niistä Jästit ja taikuus kirjasta niitähän on monellaista.Ja menemme perheen kanssa ens vuonna ulkoomaille ja ehdotin lontoota että voisin käydä king´s grossin asemalla ja siinä kahvilassa.MUtta no jaa.... voishan sitä kävästä siinä sillallakin.Kuulemma kuuluisia paikkoja.

Poissa Ryövärintytär

• pulupikkunen
  • Vuotislainen
  • Täydenkuun ja yksinäisen karhun neljäs tytär
  • Pottermore: PotionRain200
« Vastaus #7 : Tammikuu 09, 2010, 12:05:43 »
Kova olisi hinku päästä, mutta mutta... En ole käynyt kertaakaan ns. oikeasti ulkomailla (vain Ruotsissa perheen kanssa ja Virossa kuororeissulla) joten vähän hirvittää ajatus niinkin isosta matkasta kuin Lontooseen asti... sinne nyt silti haluaisin, joten rupesin säästämään rahaa joskus marraskuussa. tällä hetkellä koossa jo enemmän rahaa kuin olen koskaan omistanut, mutten vieläkään tiedä kuinka kaukana tavoitteesta olen.
Kun nyt täällä niin paljon porukkaa jotka on siellä käynyt niin voisikos joku valaista vähän tietämätöntä että mitä maksaa kahden hengen meno paluu Lontooon reissu niin, että käyttörahaakin jäisi? :)
"Hän kirjoittaa kuin känninen rapu!"
"I'm not crazy! My mother had me tested."
"Oh Remus you're so fine, you're so fine you blow my mind, hey Remus!"
http://lorunloppu.tumblr.com/

Poissa Lorainne

• glottaaliklusiili
  • Hämykeiju
  • Pottermore: MoonMist
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #8 : Helmikuu 25, 2010, 18:09:24 »
Jos vain suinkin ensi kesänä pääsen Englantiin, niin Potter-matkailua olisi tarkoitus harrastaa. Eniten minulla on hinku päästä Oxfordiin. Se vaikuttaa muutenkin niin hienolta kaupungilta, että kävisin siellä varmaan muutenkin joskus, mutta Potter tuo siihen tietysti paljon lisää. Olisi mahtavaa vaellella ympäriinsä ja katsella kuvauspaikkoja... Ah, sinne siis.
Lontoossa olisin käynyt jo kerran, mutta siellä oli juuri pommi-iskuja kun meidän oli tarkoitus lähteä sinne, niin päätimme jättää väliin. Jos sinne pääsen joskus, niin hyvin todennäköisesti ryntään ensimmäisenä King's Crossille. Muutkin tärkeät paikat täytyy tietysti nähdä, mutta King's Cross olisi tärkein. (Englanninopettajallamme on luokassa kuvia Lontoosta, ja King's Crossilta, joten arvatkaa kolme kertaa, kuka niitä on aina kuolaamassa...) En ole kuitenkaan kovin kaupunki-ihminen, joten suurensuuret kaupungit vain ahdistavat minua. Lontooseen ei siis ole niin kiire.

Jästit ja taikuus -kirjasta luin Potter-matkojen esittelyjä innoissani, kunnes löysin hinnat. Juu, ehkä käyn mieluummin katselemassa nuo paikat itsekseni. (Vaikka olisivathan ne huispausottelu ja Tylypahkan päivällinen varmaan hienoja... Vai mitä siellä nyt oli kaikenlaista. :D)

Mutta mitä tästä nyt voisi päätellä: tahdon pottermatkailemaan.
Using the "are we", are we?

nuotii

• Ankeuttaja
« Vastaus #9 : Maaliskuu 01, 2010, 17:06:58 »
Minäkin katselin noita matkailuja Jästi ja taikuus-kirjasta. Minäkin tahdon päästä niihin, mutta niinkuin kwanfan sanoi. Ne hinnat ovat kalliita.

Poissa Suskuti

• Surkeiden sattumusten tyttö
  • Vuotislainen
« Vastaus #10 : Maaliskuu 01, 2010, 18:15:46 »
Kävin isosiskoni kanssa viime marraskuussa Lontoossa. Kierreltiin niillä rautatieasemilla, jotka ovat vaikuttaneet kirjoihin. King's Cross:n asemalla mekin harhailimme, kunnes löysimme vihdoin ja viimein sen kyltin. Se kyltti kyllä oli vähän syrjässä, ja mekin luulimme, että se on laiturilla 9.

Puhelinkopit eivät tainneet olla taikaministeriön sisäänkäyntejä, tai en minä sinne ainakaan päässyt.

Käveltiin myös Charing Crossilla ja Tottenham Court Roadilla. Niitä katuja piti tarkkaan katsella ja pistää mieleen. Kun lukee kirjoista niitä kohtia, missä ollaan kyseisillä kaduilla, voi muistaa minkälainen se katu oikeasti on.

Lontooseen voisin mennä uudestaan, kun niin paljon jäi näkemättä, vaikka aika paljon näinkin.
"I hope you had the time of your life."   -080610

Riikka M

• Ankeuttaja
« Vastaus #11 : Syyskuu 08, 2010, 09:59:41 »
Tämä on mielenkiintoinen aihe, ja teen elokuvien motivoimasta matkailusta opinnäytetyötäni, joten katsotaanpa vieläkö ihmisillä löytyisi kokemuksia ja mielipiteitä aiheesta :)

Onko kukaan etsinyt tietoa sarjan kuvauspaikoista, myös niistä jotka sijaitsevat Lontoon ulkopuolella, ja kuinka ja mistä tietoa on löytynyt? Ovatko leffat jotenkin vaikuttaneet mielikuviin Englannista maana, ja millä tavoin? Jos pääsisit vierailemaan elokuvissa käytetyillä kuvauspaikoilla, mitä  tahtoisit tehdä siellä ja millaisia tunnelmia heräisi?

Itse en ole varsinaisesti vieraillut Pottereiden kuvauspaikoilla vaikka viitisen vuotta sitten asuinkin Englannissa lähes vuoden. Lontoo tuli tutuksia ja Oxfordissa kävin myös, ja se oli todella kaunis kaupunki. Englantilaisten Potter-fanius kyllä näkyi selkeästi esimerkiksi mennessäni katsomaan ensi-iltaan "Goblet of Fire":n; elokuvateatterin ympäristö oli koristeltu teeman mukaisesti ja yleisö oli erittäin tunteella mukana elävä elokuvan aikana :D

Poissa peconen

• Kermakalja
  • Vuotislainen
  • Pottermore: PhoenixNight91
« Vastaus #12 : Kesäkuu 23, 2011, 23:49:48 »
Olin lontoossa tässä keväällä ja yritin laittaa siihen puhelinkoppiin ministeriön sen numeron :D Hahhah, onni ei suosinut eli en päässyt ministeriöön. King's Crossilla oli tarkoitus käydä, mutta olimme vain viisi päivää, joten emme ehtineet sinne, koska äitini halusi käydä ties missä paikoissa... :(
Ensi vuonna uudestaan!
''Of course it is happening inside your head, Harry, but why on earth should that mean that it is not real?''

- Albus Dumbledore

Poissa Alde

• Se joku tylypahkalainen
  • Vuotislainen
« Vastaus #13 : Heinäkuu 14, 2011, 15:01:32 »
Kävin perheen kanssa Skotlannissa viime vuonna ja tulihan meillä käytyä Edinburghin linnassa jonne kyllä jonotimme ehkä tunnin mutta se oli sen arvoista :) Muutenkin koko Skotlanti oli kuin suoraan Pottereista, linnoja joka paikassa ja aivan huikeat maisemat.
Lontoossa olen pienenä käynyt kolmesti mutta silloin olen vaan ollut vierailemassa sukulaisten luona, eli en ole Lontoota päässyt tutkimaan sen enemmän. Nyt jos pääsisin Lontooseen, menisin kyllä katsomaan puhelinkoppia ja kävelemään King's Crossille muiden nähtävyyksien lomassa :)
Oliver Phelpsin nimmari muistikirjassa 11.7.2011
Oli saada kutsun Tylypahkaan mutta jostain syystä sitä ei koskaan tullut...

Poissa velhokarkki

• Yksi Weasleyn serkuista
  • Vuotislainen
  • Pottermore: LumosMoon200
« Vastaus #14 : Heinäkuu 14, 2011, 17:34:08 »
Joo, kävin Lontoossa 1-vuotiaana.... Enkä oo ikinä nähnyt edes kuvia tuolta matkalta :(
"Miksi kukaan muka tahtoo juhlia kuolinpäiväänsä?" ihmetteli Ron, joka teki taikajuomien kotiläksyjä ja oli pahalla päällä. "Kuulostaa kuolettavan masentavalta, jos saan sanoa."

Poissa Viulutyttö

• Vuotislainen
  • Pottermore: JinxStar23
« Vastaus #15 : Syyskuu 07, 2011, 08:13:14 »
Kävin heinäkuussa Lontoossa KV osa 2-elokuvan ensi-illassa ja oli aivan ihana matka! :) Aikaa oli kaksi viikkoa, joten käytiin King's Crossin asemalla, London Zoossa sen terraarion luona missä kuvattiin VK:ta, Millenium Bridgella, joka sortuu PP-elokuvassa, Paddingtonin asemalla ja Australia House, jossa kuvattiin Irvetaa VK:hon, nähtiin ihan vahingossa :) Lisäksi käytiin myös Oxfordin Christ Church Collegessa. Siellä on siis suuren salin "esikuva" ja on muutenkin kuvattu ensimmäisiä elokuvia.
Lontoo 7.7.2011 <3

Poissa Firebolt

• Vuotislainen
« Vastaus #16 : Syyskuu 08, 2011, 19:52:21 »
Me oltiin luokan kanssa Englannissa, käytiin vähän siellä täällä, esim. Oxford Universityssä, jossa on kuvattu useita Tylypahka-kohtauksia. Universityn ruokailuhuone toimi myös Suuren Salin mallina :)

Poissa Audra Dancer

• Sir Emilia Sarkington
  • Vuotislainen
  • Gaze the Haze
    • Livejournal
    • Vainajala.org
  • Pottermore: HazelNight52
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #17 : Syyskuu 12, 2011, 22:49:27 »
Olen pistäytynyt Lontoossa kerran ja olen menossa sinne ensikeväänä uudelleen ja olenpa aikonut hakea sinne opiskelemaankin. Tällä ei kumminkaan ole mitään tekemistä Potterien kanssa, enkä ole koskaan aikonut matkustaa minkään tykkäämisen kohteeni vuoksi minnekään, sillä en ole niin fangirl kumminkaan. Ei ole sellaista asiaa, jota fanittaisin niin paljon ja antaumuksella, että se vaikuttaisi suuriin linjoihin kulutus- ja liikuskelutottumuksissani, ellei mieleni muutoin tee mieli mennä kyseisiin mestoihin pyörimään. Ainoa poikkeus voisi olla Uusi-Seelanti, jossa haluaisin käydä koska monet nätit elokuvat on kuvattu siellä ainakin osittain. Pottereihin palatakseni, en näe mitään syytä matkata kirjojen tapahtumapaikoille tai niiden kuviteltuun tuntumaan, sillä minulle kirjat sijoittuvat kuviteltuun Britanniaan, eikä esimerkiksi elokuvien kuvauspaikoilla ole mitään tekemistä sen mielikuvituksensisäiseen, mutta toki osin totuuspohjaisen maailman kanssa, jonka Rowling on pääni sisään hivuttanut. En ole koskaan viehättynyt elokuvien kuvauspaikoista, edes siitä Uudesta-Seelannista, sen takia, että ne ovat juuri sen ja sen elokuvan miljöitä, vaan yleensä sen vuoksi, että paikat kiinnostavat minua yleisestiottaen ulkonäkönsä tai jonkun muun seikan vuoksi.

Näinpä ollen en aio ensireissullakaan tutkia niin kutsuttua velholontoota sen kummemmin. Jos joillakin aiheeseen liittyvillä huudeilla tulee pyörähdettyä, niin en minä nyt viittaahulmauttavaa kantakäännöstä tee "apua, ei sinne!" -hengessä, mutten viitsi asiasta tehden lähteä katsastamaan paikkoja, joissa erään ohjaajan tai eräiden ohjaajien visiot kirjoista on toteutettu. Olkoonpa ne miten kirjojenmukaisia hyvänsä. Kirjat ovat hieno juttu totta kai, mutta ei se miljöö minua koskaan niihin koukuttanut, vaan tunnelma. Tykkään Lontoosta ja Englannista in general ihan tarpeeksi jotta löydän sieltä katseltavaa Pottereiden ulkopuoleltakin.

- A.D, yleiskriitikko

Poissa Mysteeri

• Matkakuumeinen
  • Vuotislainen
« Vastaus #18 : Syyskuu 12, 2011, 23:42:17 »
Kävin viime kesänä pikavisiitillä Edinburghissa. Koin koko kaupungin niin taianomaisena, että en yhtään ihmettele, mistä Rowling on keksinyt kirjoittaa Potterit. Kävin The Elephant Housessa kahtena peräkkäisenä päivänä. Ensimmäisenä se oli rauhallinen ja hiljainen ja pääsimme istumaan sellaiseen ihanaan ikkunapöytään, josta oli näkymä Edinburghin linnalle. Palvelu toimi nopeasti eikä ruuassakaan ollut mitään valittamista. Sain paikasta hyvän kuvan ja seuraavana päivänä ajattelimme kaverini kanssa käydä siellä pikaisesti kahvilla. Silloin paikka oli tupaten täynnä ja meidät ohjattiin istumaan yhteen pyöreään pöytään keskelle kahvilaa. Siinä pöydässä istui jo entuudestaan ihmisiä kahdesta eri seurueesta. Meteli oli kamala, paikka ei ollut rauhallista pikkukahvilaa nähnytkään. Kaiken huipuksi sinä päivänä oli käytössä pöytiintarjoilu jostain pimeästä syystä. Odotimme istumapaikat saatuamme tarjoilijaa yli puoli tuntia ja sen jälkeen tilaustemme toimittamiseen (kaksi smootieta) meni melkein tunti. Sama toistui laskun kanssa.

Edinburghin linna oli kiinnostava paikka. Ja sieltä oli upeat näkymät muualle kaupunkiin. Mekin jonotimme lippuja lähes tunnin ja mielestäni ne olivat törkeän kalliit, mutta se ei jälkeenpäin kaduttanut yhtään.

Samalla reissulla matkustimme Edinburghista junalla Lontooseen King's Crossille. Maisemat olivat samanlaisia kuin niissä koulujunakohtauksissa, mutta minua kaivelee vieläkin se, että en nähnyt sitä niissä vilahtavaa siltaa. En edes tiedä, missä päin se sijaitsee, mutta ei ilmeisesti sen junan reitin varrella.

Olen käynyt Lontoossa kahdesti ja tällä hetkellä asun täällä. Tarkoitus olisi koluta elokuvan kuvauspaikkoja läpi tässä pikkuhiljaa. Viime kesän reissulla, jolloin junailimme King's Crossille, asemarakennus oli remontissa. Tietysti myös se puoli, jossa oli laituri 9 ja 3/4, joten en päässyt sinne silloin ja minun täytyy korjata vahinko tässä jossain välissä. Kävelin Millenium Bridgen viimeksi eilen. Ausralian suurlähetystön näin viime kesänä sellaisella bus tourilla (siellä muuten mainittiin yksi sellainen koulu, jossa Daniel Radcliffe on käynyt. Se oli Thamesin rannalla muistaakseni jossain London Bridgen tuntumassa, nimeä en muista). Paddingtonissa olen joutunut olemaan yhden elämän tarpeiksi ;) London Zoohon ajattelin mennä muuten vain, mutta minä en taida kestää matelijataloa. Pelkään käärmeitä ihan liikaa.
Murehtiminen on kuin keinutuoli. Vauhtia on, eteenpäin ei pääse.

Poissa Triangulum

• Vuotislainen
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #19 : Syyskuu 13, 2011, 18:02:58 »
Ensimmäistä kertaa Lontoossa käydessäni olin 13, jotenka tottakai oli aivan pakko käydä King's Crossin asemalla... Ja siellähän tosiaan on tehty se laituri 9 3/4... :D Me yritettiin etsiä sitä sieltä laiturilta yhdeksän muistaakseni, mutta sehän oli pimitetty jonnekin ihan pimentoon... Ja nii muutenkin sillä reissulla tuli käytyä siellä yhdessä museossa ja käveltyä sillä sillalla mikä tuhoutui, kutosessako se nyt oli... Ihan vaan leffassa, ei kirjassa.

Ja pari kesää sitten Oxfordissa ollessani tuli käytyä siellä Christ Churchissa, missä on jotain kohtauksia kuvattu... Muuten en ole kuvauspaikoille mennyt, enkä niiden takia minnekään matkustanut:D
"Kaipaat unohduksen humalaa."

Poissa Misswatson

• Vuotislainen
  • Pottermore: SpellDream10578
« Vastaus #20 : Tammikuu 04, 2012, 17:19:40 »
Lotoossa olen ollut, joskaan en millään Potter-matkalla, Hamleys- lelutavaratalon Potter-osastolla käytiin, ja sain sieltä Kelmien kartan. Olihan siellä hirveästi kaikkea muutakin, taikasauvoja ja kolmivelhopokaali ja luutia. . . Aika kallista vain.
Hiihtolomalla suunnataan sitten Amerikkaan, Orlandossakin tietenkin käydään ja missäs muualla kuin HP- teemapuistossa :D Sitä on kyllä odotettu.
Always.

Poissa unknow

• lukematon lehti
  • Vuotislainen
  • Pottermore: ErisedElm16162
« Vastaus #21 : Tammikuu 25, 2012, 20:36:51 »
Olen käynyt Lontoossa kahdesti. Ensimmäisen kerran noin kuukausi ennen Harry Potter and the Deathly Hallows Part 1 maailman ensi-iltaa. Silloin kävin tietenkin King's Crossilla ja laiturilla 9 3/4. Kauniit holvikaaret olivat harmikseni silloin remontissa. Lisäksi tuli käveltyä Millenium sillalla, Trafalgar Squarella, Leicester Squarella. Paddingtonin asemaakin tuli käytettyä sekä punaisia puhelinkoppeja bongailtua. Toinen kerta oli kuitenkin ikimuistoisempi. 7.7.2011 Harry Potter and the Deathly Hallows Part 2 maailman ensi-ilta oli tietenkin syy, miksi minun oli pakko vierailla jälleen Lontoossa. Tällä kertaa bongailin Harry Potter aiheisia busseja ja London Eyen juureen oli rakennettu Harry Potter aiheinen kauppa. Näin kaikki tähdet Trafalgar Squarella ja kävin ostamassa taikasauvan. Se matka ei ole vieläkään himmennyt ajatuksistani, enkä muista toista yhtä jännittävää, yhtä ihanaa ja yhtä haikeaa päivää.

London calling...Ja minun tekisi mieli Lontooseen...taas. Tällä kertaa haluaisin käydä Leavesden studioilla, jopa enemmän kuin Orlandossa. Haluan kokea sen paikan tunnelman, sen jonne kaikki tähdet ovat nyt jättäneet palan sieluaan.

Tällaisia ovat minun kokemukseni Potter-matkailusta... Haaveeni on vielä käydä Skotlannissa ja ehkä joskus...tulevaisuudessa...Orlandossakin.
I'm going to do what I want to do. I'm going to be who I really am. I'm going to figure out what that is. -Emma Watson

Poissa Yamiska

• Potterin lempiponi
  • Vuotislainen
  • My Little Harry
  • Pottermore: ThestralRook142
« Vastaus #22 : Tammikuu 26, 2012, 11:11:25 »
Olin 10 vuotta sitten Skotlannin reissulla isän kanssa. Skotlannin kiertomatkan lisäksi teemana oli enemmän tai vähemmän Potterit, koska sehän se syy oli miksi ylipäänsä suostuin vaihtamaan kinuamani Japanin matkan "hieman" lähempään kohteeseen.

Reissu kesti semmoiset 2 viikkoa, niistä kolme päivää (vaan) vietettiin Lontoossa. Silloin en ollut niin kovin hyvin perillä missä kaikkialla on leffoja kuvattu / mitkä paikat kirjoissa olivat oikeasti olemassa ja mitkä eivät, joten lähinnä tuli käytyä vain Paddingtonin asemalla, koska sinne juna lentokentältä saapui (plus hotelli oli ihan nurkalla) ja juna Edinburgiin lähti tietysti King's Crossilta, suureksi ilokseni juuri laiturilta 5 (tai 4, vähän hämärtynyt muistikuva kumpi oli kyseessä), jonka kohdalla ne kuuluisat kaaret ovat. :) Kohokohta reissussa oli kuitenkin matka höyryjunalla Fort Williamista Mallaigiin, jonka varrella siis sijaitsee se leffoissa näkyvä upea Glennfinnanin maasilta.

Tänä kesänä on sitten luvassa matka Orlandoon ja sieltä Lontooseen. Lontoossa tulee tosin taas oltua vain muutama päivä, mutta tällä kertaa on tarkoitus nähdä mahdollisimman paljon. Leavesdenin studiolla käydään tietysti myös. En kyllä millään jaksaisi enää odottaa!

Suunnitelmissa / haaveissa on myös tehdä vielä esim. ensi vuonna toinen reissu Britteihin. Saman tyyppinen kuin tuo 10 vuotta sitten tehty, mutta ei ihan niin Skotlantipainotteinen. Toki höyryjunalla matkustaminen pitäisi uusia, mutta muuten tarkoitus olisi viettää enemmän aikaa Lontoossa ja ehkä tehdä sellaisia päivän, kahden reissuja muualle.

Poissa Nefgliniel

• Puuton lehti
  • Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #23 : Tammikuu 27, 2012, 08:59:04 »
Lontoossa olin vuonna 1997 eli vuonna jolloin Viisasten kivi ilmestyi. Enpä minä silloin, nuori abi-vuotta elävä, kirjoitusten päätteeksi Lontooseen lomalle päässyt tiennyt koko aiheesta mitään. Mutta jälkeenpäin kyllä on ollut kiva miettiä, että niin, olin tuolla.

Keväällä pääsen Skotlantiin. Olisin halunnut ihan koko Ison-Britannian kiertää, mutta aika ja raha ei anna periksi. Joten päätimme keskittyä Skotlantiin tällä kertaa. Edinburghissa jokunen päivä ja jokunen kiertelyä maaseudulla. Totta kai minuu kiinnostaa Potterit, mutta varsinaisesti tää matka ei tule olemaan Potter-matkailua. Mutta oli kiva lukea täältä vinkkejä. Jos sattuu rauhallinen hetki ja Elephant House sattuu kohdalle, niin voishan siellä käydä. Linnassa varmaan käydään.

Poissa Puppet

• Vuotislainen
  • Pottermore: PhoenixAccio1128
« Vastaus #24 : Maaliskuu 08, 2012, 11:39:03 »
En ole koskaan ollut missään Iso-Britannian alueella, mutta vanhempani tosin olivat tässä muutama vuosi sitten. Heillä oli vain kuvia King's Crossista, mutta eivät edes tienneet, että kyseinen rautatieasema oli nähty myös HP:ssa. Suurin unelmani onkin tällä hetkellä, että pääsisin Lontooseen tai Edinburghiin. Tottakai tässä on vielä koko tulevaisuus edessä, kun oon vasta 12v, mutta silti haluaisin tosi kovasti jo nyt vierailla sielläpäin. :)

Perheeni kuitenkin suunnittelee matkaa jonnekkin kesäksi, ja saadaan vaikuttaa siihen valintaan aika lailla. Taitaa olla, että jos vaan pikkusisarukset suostuu kannattamaan Britanniaa niin sinne sitten! :) Olis muuten aika hienoa käydä siellä WB Studio Tourissa Lontoossa, mun tietääkseni siellä on kuvattu tosi paljon niitä Tylypahka-kohtauksia!
Draco Malfoy: Training for the ballet, Potter?

Poissa Vana

• Eksynyt haaveilija
  • Vuotislainen
« Vastaus #25 : Maaliskuu 11, 2012, 14:03:35 »
Olen käynyt Iso-Britanniassa kaksi kertaa, ensimmäisen kerran Lontoossa vajaa 1,5 vuotta sitten ja toisen kerran Skotlannissa reilu vuosi sitten. Kaksi erillistä reissua siis, mutta ne tuli tehtyä kahden kuukauden sisällä. Kummallakaan reissulla ei ollut mikään tarkoitus kiertää Pottereista tuttuja paikkoja ja oikeastaan mulla ei ole siihen mitään suurta tarvetta jatkossakaan, kirjoissa kun on varsin vähän oikeasti tunnistettavia paikkoja ja elokuvista taas en juurikaan välitä. Olen nähnytkin niistä jokaisen vain pari kertaa, joten tuskin edes tunnistaisin vastaan tulevia kuvauspaikkoja. Tärkeämpää mulle oli noilla molemmilla reissuilla se fiilis, että olen maassa jossa Potterit on kuvattu ja varsinkin Skotlannissa tuli sellainen taianomainen olo :). Edinburghissa tuli vietettyä pari päivää ja ihan sattumalta kuljettiin sen kahvilan ohi missä Rowling Pottereita kirjoitti, mutta sisälle asti ei menty. Muuten Edinburgh oli kuin oikea aavekaupunki, varsinkin öiseen aikaan! Mutta vaikka mua ei sinänsä tarkat kuvauspaikat kiinnosta, niin vähän jäi kyllä harmittamaan ettei Lontoon reissun aikana ehditty käymään King's Crossin asemalla, se kun olisi yksi niistä kirjoissakin mainituista paikoista joiden tarkka sijainti on tiedossa. Ehkä hienointa olisi kuitenkin matkata Iso-Britannian halki junalla ja nähdä ne kaikki maisemat, ihan vain fiilistelyn vuoksi ;).
"Well you built up a world of magic
Because your real life is tragic
Yeah you built up a world of magic"

Poissa Jack the Ripoff

• Draamadiktaattori
  • Vuotislainen
  • Mitäs kettua..?
« Vastaus #26 : Maaliskuu 17, 2012, 21:38:36 »
Vähän yli vuosi sitten olin Lontoossa jokusen päivän kaverin kanssa.. Ja olihan se pakko mennä etsimään sitä kuuluisaa seinään tökättyä kärryn puolikasta. Oli hieman huvittavaa sinänsä, mentiin asemalla kysymään joltain satunnaiselta työntekijältä (taisi olla järjestyksenvalvoja) että etsitään sitä laituria.. Ehdittiin niinkin paljon sanoa että "Uhh, excuse me, we're looking for.." kun vastattiin jo että jos laituria 9 3/4 etsitään, niin täytyisi mennä takaisin ja kääntyä vasemmalle.
Ilmiselvät nörtit ilmesesti tunnistaa jo kaukaa... tai jotain. XD
True delights come only through suffering.

Poissa elephanthouse

• kesän lapso mä oon
  • Vuotislainen
  • Pottermore: FeatherHallow19419 & QueenRune11201
« Vastaus #27 : Maaliskuu 17, 2012, 22:28:24 »
jos joskus britteihin eksyn, niin todellakin käyn katsomassa niin monta potter-nähtävyyttä kuin ehdin. ja sinne kahvilaankin -mikä sen nimi nyt oli...- haluaisin päästä. jos vaikka iskis inspiraatio, ja sais oman kirjoittelun aluille. ;) ai löytyy jästit ja taikuus kirjasta juttua potter-matkoista? hyvä kun hyllyssä tällähetkellä kyseinen kirja, vois lukeakin joskus.
The Elephant House
Yksi ajatus täyttää äärettömyyden - William Blake
Amin mela lle = Minä rakastan sinua
Ficcifoorumi

Poissa erised

• Vuotislainen
  • Pottermore: PixieMoon3
« Vastaus #28 : Maaliskuu 25, 2012, 20:59:24 »
Viime syksynä käytiin Lontoossa, ja tietenkin tuli tsekattua Platform 9 3/4.  Vähän kesti etsiä se, kun oli sinne syrjään tökätty. Harmitti myös kun itse oikealle laiturialueelle ei päässyt ilman junalippua.

Missään muissa Potterien kuvauspaikoissa ei taidettu ainakaan tarkoituksellisesti piipahtaa. Ihan vahingossa käytiin kyllä Charing Cross Roadilla, Paddingtonin asemalla, Millenium Bridgellä yms.

Leavesdenin studiokierroksella olisi huisia käydä!
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 11, 2013, 10:34:40 kirjoittanut kultapieni »

Poissa Akaasi

• Vuotislainen
« Vastaus #29 : Maaliskuu 27, 2012, 23:01:34 »
Olen yleensä hyvin laiska kirjoittaja, mutta otin itseäni niskasta kiinni kirjoittaakseni muutama sana vierailustani The Making of Harry Potter-kierroksella Lontoon lähellä Leavesdenissa. Brittikaverini voitti neljä lippua viime sunnuntain (25.3.) klo 11 alkavalle kierrokselle, ja olin otettu hänen pyytäessä minua mukaansa. Selvennykseksi: asun Englannissa, joten en matkustanut Suomesta. En tosin asu Lontoossa, joten en osaa kommentoida kulkuyhteyksiä Lontoon keskustasta. Joku räikeästä Potter-kuvioitu bussi näkyi tosin tulevan studion pihalle säännöllisesti, oletettavasti keskustasta. Olimme (lippujen voittaja, hänen kaverinsa, minä ja poikaystäväni) perillä jo hyvissä ajoin klo 10.20, sillä olimme lähteneet todella aikaisin eksymisen varalta (matkustimme siis autolla). En tiedä hyödyttääkö tämä tieto ketään, mutta parkkeeraaminen siellä on ilmaista.

Ulkona esillä ovat kolme velhoshakista tuttua pelinappulaa – jotka eivät liiku, valitettavasti! Kuten myös kaikki muut näyttelyssä olevat lavasteet, pelinappulat on ympäröity matalalla aidalla estääkseen ihmisiä koskemasta ja etenkin kiipeilemästä niiden päällä tms.
Sisällä heti ulko-ovien jälkeen on suurehko aula, jonka yhteydessä on ilmainen narikka (!), Potteriin liittymätön kahvila/ravintola, ja julmetun kallis mutta siitä huolimatta ihana myymälä. Siellä on ihan kaikkea – tietenkin kaikkea mahdollista tupakrääsää, koulupukuja ja muita kaapuja, sauvoja, suklaasammakoita ja muita tuttuja herkkuja, limited edition DVD- ja blue ray-settejä, replikoita Hermionin tanssiaspuvusta (joka itse asiassa näytti mun mielestä paljon hienommalta elokuvassa kuin livenä!)…Osa myymälän hyllyistä olivat myös olleet lavasteina kirjastossa!

Saimme lisää esimakua lavasteista jonossa, josta näkee Harryn Likusteritien portaikon alla olevan huoneen ja jäljennökset tähtikolmikon kädenjäljistä. Kun pääsimme portista läpi kierroksellemme, kahdessa ensimmäisessä huoneessa meitä lähinnä opastettiin loppukierroksen varalle – toisin sanoen, kiellettiin koskemasta mihinkään ja ottamasta salamavalokuvia. Ilman salamaa kuvia saa onneksi ottaa niin paljon kuin sielu sietää! Katsoimme myös pari lyhyttä videonpätkää Potterin luomisprosessista ennen varsinaista näyttelyä pienessä elokuvateatterimaisessa auditoriossa. Filmin päätyttyä elokuvakangas nostettiin ylös, ja sen takaa paljastuivat ovet Suureen Saliin!

Saimme vaeltaa omine aikoinemme Suuressa Salissa, ja tutkiskella infotauluja ja kauniita yksityiskohtia. Katetuissa pöydissä ei valitettavasti saanut istua, mutta yksi lyhyt pöytä siellä oli kuitenkin kuvia varten. Suuresta Salista pääsee käytävään, jossa pyöri eri videoita leffojen tuotantovaiheista, ohjaajista ja tuottajista. Esillä oli jonkin verran esimerkiksi eri vaatteita, kuten Ronin tanssiaiskaapu ja Harryn kahdesta viimeisestä osasta tutut takki ja farkut. Käytävän päädyssä oli myös Tylypahkan portit, jotka ovat todella yhtä korkeat kuin leffassa näyttävät!

Käytävän jälkeen pääsee näyttelyn isoimpaan yksittäiseen tilaan, jossa on paljon eri sisälavasteita – Rohkelikkojen olohuone ja poikien makuuhuone (jonka sängyt olivat todella lyhyet!), Kotikolon olohuone, luutia green screeniä vasten, Taikaministeriön lavasteita, Hagridin mökki sisältä, Dumbledoren työhuone jne. Siellä on myös mahdollisuus otattaa valokuva itsestään lentämässä luudalla kaapu päällä hintaan £12.

Kuvailemani näyttelyn jälkeen mennään ulos katsomaan ulkolavasteita, kuten Likusteritie 4:ää, Hagridin moottoripyörää ja Ford Angliaa – kahteen jälkimmäiseen pääsee sisälle! Ulkona on myös pieni kioski, josta voi ostaa vaniljaisen ja karamellin makuista kermakaljaa. Ulkonäyttelyä seuraa jälleen sisänäyttely, jossa on esillä maskeja ja muita visuaalisia elementtejä, kuten pari versiota Dobbysta. Sen jälkeen kävellään käytävään, joka paljastuu Viistokujaksi. Se oli aivan loistava, koska se on Suuren Salin lisäksi ainoa lavaste, joka oli esillä koko komeudessaan ja kontekstissaan! Sisälle liikkeisiin ei pääse (eikä siellä sisällä varmaan oikeita huoneita olekaan), mutta jokainen ikkuna on täynnä kaikennäköistä pientä yksityiskohtaa.

SPOILERIVAROITUS! Näyttelyn loppuhuipennus toimii parhaiten jos siitä tiedä – ainakin itse nautin sen aiheuttamasta yllätyksestä, joten haluan antaa halukkaille mahdollisuuden olla tietämättä siitä.

***************************************************************************************************
Näyttely loppuu upeaan Tylypahkan pienoismalliin, jota käytettiin kaikissa kaukokuvauksissa. Tämä oli yllätys siksi, että Tylypahkasta on esillä muita erillisiä ja vaatimattomimpia pienoismalleja ennen kierroksen loppua. Kokonaisen pienoismallin näkeminen oli ehdottomasti hienoin lavaste mielestäni – varsinkin kun sitä valaistiin vaihtelevin valoin.
***************************************************************************************************

SPOILERIVAARA OHI!

Kierroksen lopuksi ostin myymälästä kaksi suklaataikasauvaa, suklaasammakon (siskolle), sulkakynän, Tylypahkan logolla varustetun lippiksen (kummipojalle) ja kaksi avainnauhaa (siskon tytöille). Hintaa näille tuli n. £55 (66€).

Vaikka sainkin liput ilmaiseksi, maksaisin kyllä mielelläni pääsylipun hinnan, joka on 28 puntaa. Aikaa itse näyttelyyn käytimme noin neljä tuntia (ei sisällä ostoksiin käytettyä aikaa).

Onko joku täällä jo varannut lippuja?
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 28, 2012, 02:30:19 kirjoittanut Akaasi »

Poissa pilvenpiirtäjä

• Vuotislainen
    • Words of pages
  • Pottermore: FeatherMarauder23566
« Vastaus #30 : Toukokuu 03, 2012, 20:44:14 »
Onko joku täällä jo varannut lippuja?

Julmaa tulla kirjoittelemaan tällaisia tänne.. Ollaan menossa kesäkuussa Lontooseen äitini kanssa, ja minnepä minä hänet raahaan? Een ainaan tuolle kierrokselle.. Kiittää varmaan tosi paljon minua, joka satuin bongaamaan tämän täältä, ja vieläpä jatkotutkimuksissa päivän, jolle oli lippuja vapaana kierrokselle :'D Sääli sinänsä, että kierros on 18:00 alkava, joten saattaa olla vähän hätäisempi, kuin aiemmin alkavat kierrokset, kun menee kiinni kuitenkin kolmen tunnin jälkeen alkamisesta. Toivottavasti ehtii hyvin ^^
"What about a side by side with a friend?"
"Aye, I could do that.."

Poissa Misswatson

• Vuotislainen
  • Pottermore: SpellDream10578
« Vastaus #31 : Toukokuu 12, 2012, 08:58:15 »
Ajattelin kertoa nyt tuosta Orlandon Potter-teemapuistosta, kun siellä kerran kävin viime hiihtolomalla.

Ensimmäiseksi kun mennään sisään teemapuistoalueelle, edessä avautuu aivan upea Tylyaho kaikkine yksityiskohtineen. Osa kaupoista on vain koristeita, mutta ikkunoiden yksityiskohtiin on silti panostettu. Sekon pilapuotiin, Hunajaherttuaan, Pöllöpostiin ja Ollivanderin sauvakauppaan (tosin sinne on jonot, koska sisällä on tavallaan näytös) pääsee sisälle, ja hyllyt ovat täynnä velhotavaraa taikasauvoista ja kaavuista muistipalloihin, ilmiskooppeihin, noidankattiloihin, kaukokorviin ja kaukkareihin. Kaikki on tietenkin kamalan kallista. Hunajaherttuasta saa suklaasammakoita, joka maun rakeita, sokerisulkakyniä, kurpitsamehua, sitruunatoffeeta ja lukuisia muita velhoherkkuja. Yllätyin, että joka maun rakeita on oikeasti joka makua; pippuria, makkaraa ja kananmunaa. Suklaasammakot ovat valtavia, ja mukana tulee keräilykortti. Vaihtoehtoina ovat tosin vain neljä Tylypahkan perustajaa.
Lisäksi Tylypahkan "kivijalassa" on vielä yksi kauppa, jossa kannattaa myös ehdottomasti käydä.

Kolmessa luudanvarressa on vähän erikoiset tilausjärjestelyt, mutta sinne kannattaa mennä jo pelkästään nähdäkseen paikan sisältä. Kermakalja ja kurpitsamehu olivat minun makuuni turhan makeita.

Sitten ovat tietysti laitteet, joita on tavallaan kolme; Tylypahkan sisällä oleva, Hiinokka-, ja lohikäärmevuoristorata. Tylypahkan sisällä oleva laite on aivan upea; vähän niin kuin 4D - elokuva ja vuoristorata yhdistettynä. Laitteessa pääset lentämään Tylypahkan mailla Harryn perässä, näkemään lohikäärmeen ja jättiläishämähäkin... Se oli varmasti hienoin laite, jossa olen ikinä käynyt. Jonot kyseiseen laitteeseen tosin ovat pitkät; itse jonotin melkein puolitoista tuntia. Toisaalta jonottaessa pääsee näkemään mm. Kasvihuoneet, pimeyden voimilta suojautumisen luokan, Dumbledoren huoneen ja monia hienoja yksityiskohtia, kuten puhuvia tauluja ja Iseeviot-peilin. Linnaan on sijoitettu myös Harry, Ron ja Hermione sekä Dumbledore, jotka antavat ohjeita. Hahmot ovat ilmeisesti jonkinlaisia hologrammeja.
Hiinokka-vuoristorata on myös kokemisen arvoinen, vaikkakin lyhyt. Lohikäärmeessä en vaivautunut käymään, sillä olin jonottanut tarpeeksi yhdelle päivälle.

Yleisesti ottaen teemapuisto on ehdottomasti käymisen arvoinen paikka, enkä itse ainakaan pettynyt, päinvastoin.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 12, 2012, 09:29:02 kirjoittanut Misswatson »
Always.

Poissa goldensnitch

• Sadetonna
  • Vuotislainen
  • Action!
  • Pottermore: HeartPotion15680
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #32 : Toukokuu 12, 2012, 09:25:13 »

Yleisesti ottaen teemapuisto on ehdottomasti käymisen arvoinen paikka, enkä itse ainakaan pettynyt, päinvastoin.

Kiitos kertomuksestasi, minä pääsen tuonne puistoon kesäloman alussa, eli muutaman viikon päästä, ja oli hyvä saada näin informaatiota etukäteen! ;) Odotan todella tuota matkaa, olen toivonut jo vuosia pääseväni sinne!
Have you found Jesus yet?
- I didn't know I was supposed to be looking for him, sir.

Poissa Viulutyttö

• Vuotislainen
  • Pottermore: JinxStar23
« Vastaus #33 : Toukokuu 12, 2012, 12:01:06 »
Itse olen menossa tuonne Floridan teemapuistoon noin kolmen viikon päästä ja kun tulemme sieltä, olemme kaksi päivää Suomessa ja lähdemme tuonne Lontoon Studio Touriin. En malta odottaa enää, koska olen odottanut molempia matkoja jo niin kauan. Kävin Lontoossa viime vuonnakin Kuoleman varjelukset osa 2:n maailmanensi-illassa, mutta silloinhan ei tuota Studio Touria vielä ollut. Luin muuten Mugglenetistä, että British Libraryssa Lontoossa olisi näytillä Viisasten kiven jotain käsinkirjoitettuja luonnoksia. Onko kukaan käynyt katsomassa? :)
Lontoo 7.7.2011 <3

Poissa Nefgliniel

• Puuton lehti
  • Vuotislainen
« Vastaus #34 : Huhtikuu 16, 2013, 19:22:22 »
Tajusinpa juuri, että viikon kuluttua olen hotellissa, joka sijaitsee King's Crossilla. :D En todellakaan tarkoituksella tätä varannut, heh. Siitä sitten junaillaan halki Britannian, ehkäpä jopa Mallaigiin asti?

Poissa Nefgliniel

• Puuton lehti
  • Vuotislainen
« Vastaus #35 : Toukokuu 07, 2013, 20:14:17 »
Matkalla käyty. King's Crossin asemalla olimme illasta, ja laituri sattui silmään puoliksi vahingossa. Miesystäväni ei tajua Pottereista mitään ja oli vähän äimän käkenä kun hyökkäsin kärryille ja pyysin ottamaan kuvia (ja kyllä, olen 35v... Hän minua vanhempi :D ). Siinä oli sitten tupahuivejakin, joita sai käyttää rekvisiittana. Siihen sitten sattui joku miespuolinen, mukava nuorehko tyyppi joka kysyi, että "Would You, nice Lady Hufflepuff, pose for me too?" Annoin kuvata, vaikka missä lienee kuvat käytössä :D. Pitänee googlettaa aihetta...

King's Crossilta kävelimme Thamesin rannalle Gray's Inn Roadia, ja jossain kohtaa siinä sattui silmiini kyltti "Welcome to St. Mungo's." Taas valokuvausta (kuvasta tuli tärähtänyt, pöh) ja mies ihmettelee että mikä kumma sille taas tuli. (Googlailua taas, kyseessä on joku kodittomille apua tarjoava hyväntekeväisyysjärjestö). Mut olis se sairaala siinä melkein voinu ollakin. Vaikka eipä sitä velhojen sairaalaa kylteillä kai mainosteta?

*viesti karkasi*

Lontoo tuli katottua melko pinnallisesti, jatkoimme sitten junalla pohjoiseen. Edinburghia en tällä reissulla niin pottereita ajatellen tutkaillut, keskityimme lähinnä muuhun, olimme "aikuisten matkalla" (niin ihania kun lapseni ovatkin ja varmasti olisivat nauttineet kaikesta niin ensi kerran sitten). Mallaigiin ei junailumme yltänyt, mutta muuten kyllä Eddiksestä pohjoiseen. Ihania maisemia nummien ja kukkuloiden syleilyssä.

Britannia ja etenkin Skotlanti onn kyllä miulle ihan sielunmaisema, ei pelkästään potterien takia. Asianlaita oli näin jo ennen, jo silloin kun Harry oli vielä ehkä pilkkeenä Rowlingin silmäkulmassa, ajatuksissa, valmiina vaan tulemaan ulos.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 07, 2013, 20:20:14 kirjoittanut Nefgliniel »

Poissa saemko

• Vuotislainen
« Vastaus #36 : Joulukuu 31, 2015, 00:11:43 »
Lisäksi kävimme Oxfordissa ja näimme mm. sen yliopiston ruokasalin joka toimi Suuren salin esikuvana. Ja Hamleysillä kävimme ostamassa Potter kamaa.

Mites tuo, osaako joku kertoa enemmän tuosta Oxfordissa käymisestä. Onko tuonne yliopiston ruokasaliin tai kirjastoon vapaa pääsy turisteilla? Onko siellä kuvattu paljon siis Potter leffojen kohtauksia? 
Kiitos jos joku auttaa! Lontoon matka suunnitteilla ihan pottereiden perusteella:D