Kirjoittaja Aihe: Halloween: Karkki vai kepponen?  (Luettu 6553 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Affu

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • pullamies
  • Tupa: Mary Sue
Halloween: Karkki vai kepponen?
« : Lokakuu 17, 2008, 17:24:24 »
...Tulee amerikasta. Nimi on lyhenne sanoista All-Hallows-Eve. Kuulostaako kivalta?
Kun on halloween, loistavat kurpitsalyhdyt, haamut, henget, noidat ja muut pahikset ovat kaduilla.

Yhden tarinan mukaan, oli juoppo, nimeltä Jack O'Latern joka sai pirulta lupauksen ette oma sielunsa lähtisi Helvettiin. Mutta häntä ei myöskään päästetty taivaaseen. Paholainen heitti Jackille hiilen, jonka hän laittoin nauriin sisään. Niin Jackin henki on etsinyt lepopaikkaa lyhdyn valossa. Mutta miksiköhän tämä nauris on vaihdetto kurpitsaan?

Itse pidän halloweenista. Se kutkuttaa mahan pohjassa =D Ajatuskin että pääsee esiintymään julkisesti tekohampaat suussa, kuulostaa hauskalta =P
Jeps jeps. Eli mitä ite pidätte näistä halloween juhlista? miten pukeudutte?

Oletteko olleet hyvissä/huonoissa halloween juhlissa? mitä siellä oli? Olitko pukeutunut, ja jos olit, niin miksi?

Velhoillakin on halloween juhlat, mutta niistä en juuri tiedä mitään. =P No mutta mitenkäs muut?

ainiin...
tercesasi, egas semeht fodneeht ta.
:)
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 25, 2011, 07:21:36 kirjoittanut Affu »
Skäbädäm.
  Vuotiskoomalainen, epämääräisesti ölisee.
Ananas.

Poissa Modera

• Bodari
  • Vuotislainen
  • We are waiting for you, Coraline
Vs: Halloween: Karkki, vai kepponen?
« Vastaus #1 : Lokakuu 17, 2008, 17:35:40 »
Minulla on Halloweeninä tapana koristella joku huone Halloweenmaiseksi. Katso ainakin tänä vuonna leffoja ja syödä karkkia:

1: Nalle Puh ja Möhköfantin Halloween.
2: Mikki hiiren hiiriteattrei (ketku)
3: Nalle Puh ja kummittelua kerrakseen.

Tiimarista saa Halloween krääsää. mula on ruskea kurpitsa lyhty jonka olen joskus Halloweeninä ahtanut täyteen karkkia.

Poissa Lupin

• Äitiyslomalla
  • Ylihörhö
  • *
  • Sukupuoli: Noita
    • Vuotis
  • Pottermore: MoonstoneMarauder79
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #2 : Lokakuu 17, 2008, 17:45:48 »
Meillä kotona ei ole ikinä vietetty Halloweenia, sehän ei ole kauan ole ollut Suomessa perinne (vaan ei taida vieläkään olla oikein juurtunut?). Ihan aikuisiällä ollaan aina välillä käytetty Halloweenia vähän kuin tekosyynä pitää kivat juhlat ja höpsötellä vähän. Syksy on niin pimeä ja synkkä, että minun mielestäni tällainen hauska kujeilujuhla sopii aika kivasti tuomaan vähän piristystä ja valoa pimeyteen. Kaupallista puolta kuitenkin karsastan, ja kun olemme Halloweenia juhlineet, niin olemmekin tehneet mahdollisimman paljon itse.

Halloween on siitä jotenkin kiva, että se on vähän kuin syksyinen vappu, mutta ilman örveltäviä humalaisia. Ja tekisyy pukeutua naamiaisasuun kelpaa aina... :)
Äitiyslomalla! Hoidan (hitaalla aikataululla) HP-faneihin ja Vuotiksen Facebook-sivuihin tai Facebook-ryhmään liittyviä asioita.

Poissa Sieppeli

• Käppyrällä viihtyvä
  • Vuotislainen
  • Tuhisija
  • Pottermore: ThornSky164
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #3 : Lokakuu 21, 2008, 08:00:50 »
Jep, pidän halloweenistä ja koko lähiympäristöni tietää sen. Yleensä ollaan menty karkkikeppostelemaan kavereitten kanssa milloin missäkin hauskassa puvussa mutta toissavuodesta loppui se ilo ja aloin pitää juhlaa.. Nyt varmaan menee ihan itsenäisesti niinkuin syntymäpäiväkin, ei niitä kavereita aina jaksa, eikö vain? Ehkä joku keksii pyytää minua kylään :D
Mutta huoneen koristelen ja ehkä siivoankin. Viimevuodelta jäi vähän koristeita, ne seinille ja kynttilöitä palamaan. Mässyä naamaan tietenkin :D Voisinkin ehkä tänävuonna väsertää herkkuja ihan itekkin, ja saisin syödä kaikki itse :D

Niin ja karkkikepposesta olen aina pitänyt. Meitä on ollut joskus kymmenpäinen ryhmä kiertelemässä kulmia ja siitä tuli jotain hullua. Ikinä ei paljoa karkkia ole tullut mutta ne puvut olisivat todellakin ikuistamisen arvoiset. Paras pukuni ikinä oli sellainen jota kutsuttiin "Poppahiireksi" eli siinä oli ponco (kirjoitetaanmiten..:D) no siis se sellainen hihaton päällevedellävä siisti juttu, sitten sellainen oljista tehty ulkomaalainen naama, jollaisia poppamiehillä oli. Ja vielä minun hienonhieno (kolme lankkua naulalla kasaan) pääkallosauva.

Rrrrakastan halloweeniä!

//Koulun jälkeen muoksitaan :D
Onko kukaan tehny ikuna kurpitsalyhtyjä? Me ollaan kasvatettu pihalla kurpitsoja ja niistä tehty ^^ Ite oon vaan nakertanu jotain irtileikatun "silmän" kulmaa ja katsellut kun muut tekee työn ja itseasiassa kun tarkemmin ajattelee niin olen tainnut viimevuonna yhden kurpitsan kaivertaakkin. Hienoja, oikeasti, siinä mielessä käy kateeksi amerikkalaisia kun niillä on ne kaikki hienot jutut halloweeniksi ^^

2// Ja täällä sitä taas muoksitaan. Hyvää halloweenia kaikille, tällä viikolla oon ollu ihan tunnelmissa kokoajan! Siivosin tossa äsken huoneen, koristelin ja kävin kaupassa ostaan mässyä. Mulla on nyt tossa mun vierellä hieno hyyppä; Vaatekori ja vaatteita, jotain pelejä ja kenkälaatikko ja siinä päällä poncho jonka sisällä on ilmapallo ja se näyttää ihan joltain hyypältä. Ja sit sillä on mun hieno taikasauva. Sängyssä oli viimevuonna "ruumis" (vaatteita ja ilmapallo) ja nyt raukasta on enää pää jäljellä. Yhtä vaikuttava se tänäkin vuonna olisi jos joku siihen istuisi <2
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 31, 2008, 16:36:09 kirjoittanut Sieppeli »
Even you can be happy once in a while. It won't kill you, but'yer face might crack if you smile, so be careful.

Vieläkö juonituttaa? Juonittelupelit Facebookissa

Kromisade

• Ankeuttaja
« Vastaus #4 : Lokakuu 21, 2008, 10:06:01 »
Halloween on kyllä ihan mukava juhla vaikkei itse tulekaan pukeuduttua muuten kuin, jos koulullamme taas järjestetään joku naamiaisjuttu kuten viime vuonna oli. :) Tiedä nyt sitten, mitä oppilaskunta jaksaa tänä vuonna duunailla.
Mutta itse aion varmaan juuri syödä karkkia ja katsoa jonkun kauhuleffan, joko vuokraan sellaisen tai sitten katson, mitä teeveestä tulee, kun useinhan halloween aikaan teeveestä on jonkinlaisia kauhuelokuvia pyörinyt. Viime vuonna meillä oli pihalla myös kurpitsalyhty, mutta harmikseni tänä vuonna mumman maalla ei ole kurpitsa kasvanut niin suureksi, että siitä lyhtyä saisi. :( Mutta on minulla sitten tuolla kaapinpohjalla sellainen  kynttiläkurpitsalyhty, ei siis oikeasta kurpitsasta, jonka varmaan kaivan esille ja sytytän sinne kynttilän.

Olisi kyllä ihan mukavaa, jos Halloween olisi Suomessakin perinne. 

Poissa Rainmaker

• Rukka-Peikko Takkutukka
  • Vuotislainen
« Vastaus #5 : Lokakuu 21, 2008, 22:32:13 »
Minä jotenkin karsastan Halloweenia. En ymmärrä, miksi sitä pitäisi juhlia Suomessa. En tunne tätä juhlaa omakseni, eikä se tunnu mielestäni luontevalta. En pidä tavasta, jolla Halloweenia yritetään ihmismieliin iskostaa - kaikki se kaupallisuus inhottaa minua. Tuntuu, että Halloweenia yritetään tuputtaa meille juuri sen kaupallisen puolen takia, ei niinkään siksi, että siellä olisi jokin perinne tai merkittävä tapahtuma tms. takana. Nenää tulee nyrpisteltyä nopeaan tahtiin kaupoissa, kun joka nurkka pursuaa jotain typerää kurpitsan kuvaa tai noidanhattuja. Päteehän tämä toki jouluunkin, mutta Halloweenissa tökkii ehkä juuri sen vierasperäisyys. Halloween ei mielestäni kuulu suomalaiseen perinteeseen, ja varmaan juuri siksi se tuntuu minusta niin teennäiseltä. Onhan meillä tietenkin kekri, mutta aatteellisesti se ja Halloween ovat aika kaukana toisistaan. Naamiaisia ja kemuja voi minusta pitää ihan ilman mitään "tekosyytä". Jos on pimeää ja masentaa, siinä on jo ihan riittävä syy kutsua ystävät kokoon ja käskeä porukan vaikka laittaa jotain hölmöä päälleen.
Yhä, marras-iltana, kuljemme kahden. | "I AM VAMPIRE. HEAR ME TWINKLE." | Destination anywhere | There's a meaning to all that fades.

Aliisa Ihmemaassa

• Ankeuttaja
« Vastaus #6 : Lokakuu 31, 2008, 16:10:38 »
Minä jotenkin karsastan Halloweenia. En ymmärrä, miksi sitä pitäisi juhlia Suomessa. En tunne tätä juhlaa omakseni, eikä se tunnu mielestäni luontevalta. En pidä tavasta, jolla Halloweenia yritetään ihmismieliin iskostaa - kaikki se kaupallisuus inhottaa minua. Tuntuu, että Halloweenia yritetään tuputtaa meille juuri sen kaupallisen puolen takia, ei niinkään siksi, että siellä olisi jokin perinne tai merkittävä tapahtuma tms. takana. Nenää tulee nyrpisteltyä nopeaan tahtiin kaupoissa, kun joka nurkka pursuaa jotain typerää kurpitsan kuvaa tai noidanhattuja. Päteehän tämä toki jouluunkin, mutta Halloweenissa tökkii ehkä juuri sen vierasperäisyys. Halloween ei mielestäni kuulu suomalaiseen perinteeseen, ja varmaan juuri siksi se tuntuu minusta niin teennäiseltä. Onhan meillä tietenkin kekri, mutta aatteellisesti se ja Halloween ovat aika kaukana toisistaan. Naamiaisia ja kemuja voi minusta pitää ihan ilman mitään "tekosyytä". Jos on pimeää ja masentaa, siinä on jo ihan riittävä syy kutsua ystävät kokoon ja käskeä porukan vaikka laittaa jotain hölmöä päälleen.

Eihän joulukaan kuulu Suomalaiseen perinteeseen tai pääsiäinen.
Sitäpaitsi itse ainaki tykkään juhlista ja kavereiden kanssa hauskanpidosta mitä Halloween mun mielestä on.

Kaikki isot juhlat on todella kaupallistettuja, mutta pitääki keskittyä siihen mitä ITSE tekee silloin ja miten ITSE suhtautuu juhlaan.

Me ollaan kavereiden kanssa sovittu, että nähdään kaikki seitsemältä yhden kamun luona kun sen porukat on matkoilla. Kaikki pukeutuu joksikin, mä olen Jack Sparrow (tosin ilman viiksiä ja partaa) :D Sain jopa veljen oikean miekan mukaan, ei tosin ole teroitettu mut minkäs teet...
Repussa odottaa uusi Tori Amos-levy, pullo rommia, pussi nachoja ja purkki tulista salsaa. En malttais odottaa, että kello tulee seittemän ^^

Poissa Kerberos

• Ylimääräinen pää
  • Vuotislainen
  • Life sucs and then you die.
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #7 : Lokakuu 31, 2008, 16:24:46 »
Halloween ei ole kauhean lähellä sydäntäni, mutta kyllä sitä on aina pienomuotoisesti tullut vietettyä. Pienenpänä olin aina päiväkotini tai iltapäiväkerhoni naamiaisissa, mutta kouluun mentyäni tutustuin yhteen kaveriini jonka syntymäpäivät ovat ihan lokakuun lopussa, ja hän on yleensä sitten viettänyt syntymäpäiviään Halloween- juhlan muodosa. Silloin tällöin on kotiinkin hankittu jotain ihan pientä haloweeniin liittyen, vailla sen suurempaa merkitystä. En usko että elämässäni olisi monikaan asia toisin ilman halloweeniä. Aika turha juhla mielestäni, mutta saapahan ainakin jonkun tekosyyn herkutteluun, ja tuohan se nyt jotain valoa aina niin pimeään syksyyn.
 'Juhlin' eilen halloweeniä sen samaisen kaverin kanssa, joka ei enää (ikävä kyllä) juhli syntymäpäiviään samalla lailla kuin ennen, ja me kävimme kaupassa ostamassa appelsiinejä. Appelsiineistä leikataan 'kansi' pois ja koverretaan hedelmäliha ulos. Sitten veitsellä leikataan appelsiinin kuoren kylkeen se perinteinen halloween-kurpitsa-naama, ja sitten kuori täytetään jäätelöllä. Vielä kun antaa hetken aikaa olla pakastimessa, niin voilà! Valmiina on sellaisia ainakin melkein kurpitsan näköisiä ''syötäviä koristeita''. Nami nami...
Loma on sitä, ettei ole mitään tekemistä, ja siihen on aikaa koko päivä.

Poissa Celestial

• killing loneliness
  • Vuotislainen
  • love is right now
« Vastaus #8 : Lokakuu 31, 2008, 16:52:16 »
Halloween!^^ Halloween on noitien ja velhojen, Pottereiden aikaa. Rakastan halloweeniä ja sen kaikkia kammotuksia. Vaikka saisi olla ehkä hieman pelottavampaa. Minä en ole pukeutunut mitenkään ihmeellisemmin, mutta olen sentään huudellut kaikkea ihmeellistä - Voldemortin paluusta. ;))

Saa ainakin herkutella ja kaikkea :) Minä pidän lähes kaikista juhlista ja Halloween on yksi näistä.

Pottertäytteistä ja hauskaa Halloweeniä kaikille!^^ :D

//Toisaalta joskus en voi ymmärtää yhtään, mitä järkeä Halloweenissä on. Mistä se on peräisin ja mihin sitä tarvitaan. Voisi vaikka sanoa, että hiukan rahastusta... O__O Muuten ihan kivaa.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 01, 2008, 19:15:59 kirjoittanut Celestial »
Friendship doesn't see through the eyes,
it sees through the heart.

Poissa Hippogriff

• :)
  • Vuotislainen
  • Pottermore: SicklePotion51
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #9 : Lokakuu 31, 2008, 18:20:44 »
Itse en ole koskaan oikein halloweenia mitenkään erityisesti viettänyt, mutta vasta viime vuosina olen tajunnut kuinka hauskaa halloweenina voisi pitää, jos vain jaksaisi. Halloween olisi ehdottomasti parhain ja jännittävin juhla, jos sitä Suomessa vietettäisiin sillain kunnolla, mutta ei väkisin. :/

Jännittävää ja hauskaa Halloweenia kaikille!

-Hippo

Poissa Esses

• Velhotar
  • Vuotislainen
  • pöö
« Vastaus #10 : Lokakuu 31, 2008, 18:34:18 »
Nyt tuli kauhea kateellisuus!
Meidän koulussa Halloweenia ei huomioida melkeinpä lainkaan, puhutaan vain, etä sillä yritetään korvata pyhäinmiestenpäivä, mikä kyllä onkin tähän aikaan. Joo, ja aamun avauksessa kuunnellaan heavy- rockia.
    Niistä kurpitsoista... Muistan lukeneeni jostain, että nauriit korvattiin kurpitsoilla, koska kurpitsat näyttää "mahtipontisemmilta" ja "pelottavanhienoilta" Eli nauriit lähti veke ulkomuotoseikoista.
   Itse haluaisin juhlia Halloweenia, mutta se taitaa jäädä yksinäiseen elokuvan katselu iltaan.
Mutta sama se...  HAUSKAN HIRVEÄÄ HALLOWEENIA!!!!!
                         HAUSKAN HIRVEÄÄ HALLOWEENIA!!!!!...
ihmiset ovat kuin lentäviä lankakeriä

Poissa Musta Koira

• Veni, vidi, vici.
  • Vuotislainen
  • libertiini
« Vastaus #11 : Marraskuu 01, 2008, 19:03:31 »
Minä jotenkin karsastan Halloweenia. En ymmärrä, miksi sitä pitäisi juhlia Suomessa. En tunne tätä juhlaa omakseni, eikä se tunnu mielestäni luontevalta. En pidä tavasta, jolla Halloweenia yritetään ihmismieliin iskostaa - kaikki se kaupallisuus inhottaa minua. Tuntuu, että Halloweenia yritetään tuputtaa meille juuri sen kaupallisen puolen takia, ei niinkään siksi, että siellä olisi jokin perinne tai merkittävä tapahtuma tms. takana.

Samaa mieltä. Halloween on rantautunut Suomeen kauppojen kautta, ja se ärsyttää minua. Ja kaikki trick or treat -touhu tuntuu minusta todella vieraalta, koska meillä on jo vastaava oma perinne, mutta pääsiäisenä. Mutta en ihan täysin lyttää Halloweenia, sillä se liittyy kuolleiden päivään (tai siis pyhäipäivään), joka on vanhempi perinne sekä meillä että Euroopassa ja maailmassa yleensä. Minulla on tapana esimerkiksi poltella kynttilöitä, ja tänä vuonna tein kurpitsapiirakankin (mikä kyllä on aika amerikkalaista, mutta piirakka ainakin oli hyvää!!).

Luin jostain, että Halloweenin menestyksekäs saapuminen Suomeen johtuu myös siitä, ettei täällä oikeastaan ole mitään erityistä juhlaa koko pitkänä syksynä (koska vaikka meillä on esim. pyhäinpäivän perinteet, ei se ole sellainen juhla, mitä varsinaisesti olisi vietty millään tavalla). Siinä mielessä Halloween voi tietysti olla piristävä tulokas. Silti, kyllä se minustakin tuntuu kovin teennäiseltä ja kaupalliselta ainakin nykymuodossaan. Mieluummin juhlisin pyhäinpäivää vanhassa eurooppalaisessa muodossaan kuin Halloweenia amerikkalaisessa muodossaan.
-Non unde possim sed unde volo-

Poissa Rainmaker

• Rukka-Peikko Takkutukka
  • Vuotislainen
« Vastaus #12 : Marraskuu 01, 2008, 22:25:18 »

Eihän joulukaan kuulu Suomalaiseen perinteeseen tai pääsiäinen.

Minun silmissäni ne kuuluvat suomalaiseen perinteeseen paljon enemmän kuin Halloween. Jos juhlaa on vietetty sellaiset vajaa tuhat vuotta, eiköhän se ala jo käydä perinteestä. Toki joulukin tuppaa olemaan kaupallisuuden läpitunkema juhla, mutta taustalla on kuitenkin vielä olemassa se ideologia. Halloweenia taas yritetään umpata ihmisten mieliin puhtaasti kaupallisin keinoin, enkä minä pidä juhlista, joilla ei ole mitään muuta merkitystä kuin kulutus. En muutenkaan ymmärrä nimitystä "Halloween". Pyhäinpäivä passaa minulle vallan mainiosti.

Lainaus
Sitäpaitsi itse ainaki tykkään juhlista ja kavereiden kanssa hauskanpidosta mitä Halloween mun mielestä on.

Miksi Halloweenista täytyy tehdä tekosyy juhlinnalle? Eikö niin voi tehdä pelkästään siksi, että haluaa vähän elämää ja säpinää synkkään syksyyn?
Yhä, marras-iltana, kuljemme kahden. | "I AM VAMPIRE. HEAR ME TWINKLE." | Destination anywhere | There's a meaning to all that fades.

Snowly

• Ankeuttaja
« Vastaus #13 : Joulukuu 21, 2008, 20:35:35 »
Itse ajattelen, että kaikki velhojen juhlat (siis halloween, joulu, yms.) on otettu vaan sen takia, kun jästitkin juhlivat niitä ja kun joitain jästejä valittiin Tylypahkaan, niin heidän kauttaan nämä jästien perinteiset juhlat ovat sitten velhomaailmaan päätyneet.

Paikalla samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
« Vastaus #14 : Lokakuu 19, 2009, 22:20:24 »
Itse en ole koskaan päässyt tähän Halloween-juttuun sisälle. Koskaan en ole käynyt kiertelemässä kerjäämässä karkkia ja uhkailemassa kepposilla, koskaan en ole pukeutunut omaehtoisesti mihinkään Halloween asuun. Koskaan en ole viettänyt kunnollista Halloweeniä, korkeintaan laittanut jonkun pienen koristeen ikkunalaudalle. Mutta ehkä vielä jonakin päivänä, ehkä jo tänä Halloweeninä, ymmärrän tämän päivän suuren merkityksen, hauskuuden ja tunnelman.

// Eilisen Halloween pukumiitin jälkeen vaikutuin: Halloween voi olla myös hauska juhla. Kiitos miittiporukka!
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 01, 2009, 12:28:01 kirjoittanut samettiina »
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.

Poissa Bad Girl

• Rebel Yell
  • Vuotislainen
  • Guilty 'til I'm proven innocent
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #15 : Lokakuu 20, 2009, 16:21:53 »
Rakastan halloweenia!^^ Tykkään kaikesta pelottavasta ja kaikenlaisista kauhujutuista, halloweeniä on tullut vietettyä vaikka millä tavalla :> Pienempänä kävin kiertämässä karkkia mitä hirveimmissä puvuissa kaverin kanssa ja jaettiin aina se saalis tasan, yhtenä vuonna taisi tulla peräti kaksi kattilallista karkkia :''D Viime vuonna taas käytin hyödyksi videovuokraamon alennuksia, vuokrasin kolme kauhuleffaa ja ostin paljon karkkia, koristelin huoneeni pelottavaksi ja peitin kaikki huonekalut mustalla kankaalla, ja laitoin kynttilät palamaan ja valot pois x) Oli se aika pelottavaa :p Joskus on myös muutaman kaverin kanssa tultu meille yöksi ja tehty kaikkea hauskaa :p Tänä vuonna olisi tarkoitus tehdä vähän kaikenlaista, vuokrata leffoja, kutsu parhaat kaverit kylään ja lähteä järkyttämään mummoja ;') Ennen kun kaverit tulevat niin huone koristellaan pelottavaksi, ja ohjelmassa on kaiken kukkuraksi kauhutarinoiden lukemista kynttilänvalossa >:) Ja tietysti Halloween-miittikin lauantaina, sitä tuskin maltan odottaa!^^

En ole varma mikä minua halloweenissa kiehtoo, ehkä se koko pelottava tunnelma :p  Lisäksi olen aina tykännyt pukeutua ja maskeerata itseni pelottavaksi, silläkin voi olla osuutta asiaan ;>

- BG -
He kuuntelivat hevimetallia, se syövytti heidän aivonsa ja spraymaalattuaan koulujen seinät heidät kärrättiin mielisairaalaan !

Vuoden Luihuinen, kiitoksia äänestäjille <2 || Epäaktiivinen säännöllisen epäsäännöllisesti

Poissa Aiëdaíl

• Näätärikkaus
  • Valvojaoppilas
  • *
« Vastaus #16 : Lokakuu 20, 2009, 22:24:27 »
Halloween on suosikkini vuoden juhlista. Harmittaa hieman, että Suomessa tuo karkin kerjääminen ei ole mikään suosittu tapa - itse ainakin rakastaisin säikytellä pikkuisia karkinetsijöitä (ja kaikille tarpeeksi rohkeille saattaisin namusia jakaakin). Olisin pienenä mielelläni myös pukeutunut ja lähtenyt kiertämään naapurustoa. Pääsiäisenä sitten...

Yleensä olen koristellut huoneeni ja pukeutunut hieman erikoisemmin (erikoisemmin kuin normaalisti pukeudun, mikä menee aika extremeen). Myös Tim Burtonin Nightmare Before Christmas -elokuva on perinteisesti pyörinyt juhlapäivän tienoilla ahkeraan. Muistelen lämmöllä etenkin viime vuotta, jolloin Halloween oli perjantai. Koulussamme oli perinteisesti perjantain uskonnollinen aamunavaus, mutta englanninopettajani sammutti asenteellisesti keskusradion luokastaan ja alkoi ilmekään värähtämättä sytytellä kynttilöitä kurpitsalyhtyihin :"D Ei ihme, että opettaja olikin lempparini. Hän kietoi myös minuun oranssimustaa serpentiiniä, kun kerran sovin sisustukseen... Viime vuoden kostyymini oli melko tavallista tyyliäni: Korsetti ja pitkä musta hame. Halloween-ekstraa olivatkin sitten yliampuvat meikit kalmankalpeine kasvoineen ja verivanoineen sekä musta viitta. Huoneeni sai koristukseksi hämähäkinseittiä, hämähäkkejä ja lepakoita. Lepakko roikkuu katosta vieläkin, ja hämähäkinseittikin toimitti verhojen virkaa ihan kesään asti. Yökylässä juhlin kolmen lähimmän ystäväni kanssa: Kuuntelimme asiaan sopivaa musiikkia ja söimme kurpitsa-, lepakko-, yms. karkkeja.

Tänä vuonna olen suunnitellut pienimuotoisia Halloween-juhlia: Muutaman ystävän kanssa elokuvailta, karkkia jne. Myös koulukavereillani on bileet, mutten ole varma, osallistunko - oma painopisteeni on aina enemmän asussa kuin juotavissa, ja jotenkin epäilen, että se on ristiriidassa muiden juhlakäsityksen kanssa. Vaatteet on kuitenkin jo valittu: Gurololitaa! Valkoista, suloista ja tyttömäistä veritahroilla säestettynä :D Noihin juhliin haluaisin kovasti ostaa kaikkea aidonnäköistä rekvisiittaa - löysin hämmästyttävän irtopään naamiaiskaupasta... Innolla siis odottelen.

Poissa Salaruman

• joulumusikaali
  • Vuotislainen
  • joulu.....
Vs: Halloween: Karkki vai kepponen?
« Vastaus #17 : Lokakuu 21, 2009, 18:21:16 »
Meidän koululla oli naamiaiset viime vuonna.Hissan ope oli lehmä,enkun/ranskan ope oli paavi ja kemian ope oli Dumledoren veljeksistä vanhempi.(kumpi on vanhempi???)Vähänkö nauroin.Itse olin cowboy ja kaverini oli ninja.Tämän vuoden halloween juhlissa olen tod.näk.velho(kostoksi kemianopelle)
Under the coconut tree we stay,watch as the night turns into day.We let the fire be the light.Sky is the floor tonight. Fly me with your gentlest away...

Poissa Neithan

• Vuotislainen
« Vastaus #18 : Lokakuu 21, 2009, 18:43:08 »
Nuorempana käytiin aina suurella porukalla karkkia metsästämässä. Minä yleensä pukeuduin joko piruksi, noidaksi tai haudankaivajaksi. Haudankaivaja taisi noista olla se suosikkini. Kierreltiin pienessä porukassa ( 3-5 hengen ) Helsingissä ja kerjättiin karkkia aika yllättyneidenkin ihmisten ovilta. Suomessahan edes harvoin muistetaan, koska se Halloween oikein on, mutta siitä huolimatta aika monilla oli jotain antaa. Ellei karkkia niin sitten joko rahaa tai jopa omenia. Muistaakseni vain kerran tai kaksi jouduimme tekemään kepposen :p

Myös niitä Halloween juhlia järjestettiin, usein juuri tuon Karkki vai Kepponen - osion jälkeen. Siellä kehiteltiin omia juomia ja laitettiin aavemaisia valoja tai tilattiin pitsaa ja katsottiin leffaa. Nykyään harvoin enää Halloweenia tulee porukalla juhlistettua, lähinnä itse sytyttelen kynttilöitä tai hankin kurpitsan ja napostelen karkkeja hauskan Halloween aiheisen leffan parissa.

Poissa Sieppeli

• Käppyrällä viihtyvä
  • Vuotislainen
  • Tuhisija
« Vastaus #19 : Lokakuu 23, 2009, 19:06:14 »
Koskas halloween muuten on,että pääsen keräilemään karkkia naapureilta?Mitäköhän tutut naapurit sanoo kun tyliksen koulupuku päällä joku hiipparoi ovelle...
En välttämättä suosittele.
Olen samaa mieltä kuin Craza, Suomessa kannattaisi ehkä yrittää ennemmin pääsiäisenä tai nuuttipukinpäivänä. En ole ikinä kuullut, että kenelläkään olisi käynyt halloweenina karkinkerääjiä. Eikä oikein kukaan edes osaa varautua karkkihankintoihin.
Olen eri mieltä, jos on oikean ikäinen niin kannattaa tottakai lähteä kiertämään karkkia hakemaan. Oppivatpahan pahveimmatkin aikuiset uuteen tapaan (: Oikean ikäinen on mielestäni siitä saakka kun uskallat ja osaat kävellä kaverin kanssa pimeässä viiva kaksi- kolmetoista. Ja Halloweenhän on pyhäinpäivänä, ensiviikon lauantaina.
Even you can be happy once in a while. It won't kill you, but'yer face might crack if you smile, so be careful.

Poissa Craza

• välikappale
  • Vuotislainen
« Vastaus #20 : Lokakuu 23, 2009, 20:36:41 »
No minusta kyseinen juhla ei kyllä ole vielä (onneksi) tarpeeksi juurtunut tänne että moista "tapaa" kannattaisi lähteä kokeilemaan. Ainakaan en itse tykkäisi jos joku kakaralauma tulisi kyselemään karkkeja ja kepposia. Tai sitten vanhemman ikäiset. Sen voi tehdä oikeana päivänä kiitos. (Miksei tosiaan nuuttipukkipävänä vaikkapa jos pääsiäinen ei riitä.)
Wake up my dear!

Poissa Ruiskaunokki

• Vuotislainen
« Vastaus #21 : Lokakuu 23, 2009, 22:08:09 »
Minullekin Halloween on vähän tuntemattomampi juhla, kun ei oikein ole meikäläisillä kuulunut perinteisiin pukeutua loka-marraskuun vaihteessa naamiaisasuihin ja lähteä kiertelemään naapurustossa pyytelemässä karkkia (kun tosiaan pääsiäisenä vastaavaa tuli aina tehtyä). Tietenkin nuorempana kiehtoi tämä kovin amerikkalainen juhla isoine kurpitsalyhtyineen, monenlaisine herkkuineen ja naamiaisasuineen, ja plussana kepposten teko jos naapurilta ei herkkuja herunut. Nykyään Halloweenkin tuntuu vain yhdeltä kaupalliselta juhlalta, kun kaupat alkavat lokakuun alussa täyttyä velhonhatuista ja kummitusasuista, unohtamatta tietenkään koristetilpehööriä.

Ihan yhtälailla meikäläisten pyhäinpäivä (joka tänä vuonna näyttääkin olevan 31. lokakuuta) on minulle tuntemattomampi, vaikka tapaluterilaisia on melkein koko talo täysi. Viime vuosina kuitenkin on tullut jossain suhteessa juhlistettua pyhäinpäivää: kokoontumista kaveriporukalla, ehkä naamiaisasuja, hyvää ruokaa ja yhdessäoloa.

Halloweenin juuret ovat samhainissa, vanhassa kelttijuhlassa, joka sijoittui aina loka-marraskuun aikoihin. Samoin meidän pyhäinpäivämme sijoittuu samoihin aikoihin kuin ennen vanhaan juhlittiin kekriä. Kummatkin juhlat, samhain ja kekri, ovatkin kesän ja sadonkorjuun päättymisen juhlia, ennen vanhaan siis luultavasti vuoden suurin juhla, jonka perinteet ovat kuitenkin tätä nykyä siirtyneet joulun ja vuodenvaihteen vieton muotoon.

Poissa Aranda

• Piipo
  • Vuotislainen
  • Heath Ledger's the Joker <3
« Vastaus #22 : Lokakuu 29, 2009, 22:44:30 »
Halloween on suosikkijuhlani joulun ohella. Rrrrrrakastan kamalasti. Juhla on tullut minulle tutuksi Amerikan kautta, elokuvien ja tv-sarjojen pohjalta. Olen aina ollut mieltynyt kummituksiin, yliluonnollisiin asioihin, kauhujuttuihin yms., mikä on osasyynä siihen, miksi pidän Halloweenin juhlimisesta. Onneksi se rantautuu Suomeenkin aina vuosittain paremmin kuin ennen.

Minulla on aina hirveät suunnitelmat, miksi pukeudun Halloweenina. Tosin nekin suunnitelmat voivat muuttua päivän varoitusajalla. Viime vuonnakin minun oli tarkoitus esittää Brangelinan leffan Mrs. Smithiä, mutta vaihdoinkin valinnan juuri edellisenä päivänä zombieen (tosin joku aivokääpiö erehtyi luulemaan minua Amy Winehouseksi). Tänä vuonna olin suunnitellut pukeutuvani Hullun Hatuntekijän naisversioksi, josta päädyin Tim Burton -inspiksestä ruumismorsiameen (oh, Emily), mutta sekin suunnitelma lössähti aika lailla tärkeiden asusteiden puuttuessa (mm. hääpuku tai sen kaltainen, jota ei saa mistään halvalla). Minulle on tärkeää suunnitella Halloweenpukua itselleni - usein sen pitää olla jotain näyttävää ja erikoista, mutta asustevajausten ja rahanpuutteen vuoksi päädyin sitten lopulta perinteiseen hahmoon eli tummanpuhuvaan noita-akkaan, joksi sitten pukeudun baariin Halloweenbileisiin. Rupuista nenää en itselleni muovaile, mutta peruukin aion ostaa. Noitahattu löytyy jo entisestään Potterin innostamana ja vanhojen aikojen goottivaatteita voi käyttää tässä asussa hyödyksi.
Madness, as you know, is like gravity. All it takes is a little… push.
I believe… whatever doesn’t kill you simply makes you… stranger.

Poissa Neithan

• Vuotislainen
« Vastaus #23 : Lokakuu 30, 2009, 08:43:20 »
Meillä on tänään koulussa Halloween naamiaiset. Ihan hauska idea, vaikka moni tuskin kehtaa pukeutua. Minulla itselläni on jo puku valmiina :D

Meillä ei hirveästi halloween aiheisia koristeitakaan ole, joskus tosin ostetaan kurpitsa ja sille kaiverretaan naama. Myös kynttilät ja kauhuleffat kuuluvat asiaan. Itse ajattelin katsoa Sweeney Toddin läpi - taas kerran.

Poissa Modera

• Bodari
  • Vuotislainen
  • We are waiting for you, Coraline
« Vastaus #24 : Lokakuu 30, 2009, 10:38:49 »
Meilläkin on koulussa naamiaiset, tosin kukaan ei pukeutunut oikein. Ja itse ajattelin että katson illalla nalle puhin halloween ja kauhu ohjelmia ja syön jtn kivaa :D

Poissa Valkovuokko

• Orjuutettu kotitonttu
  • Vuotislainen
  • And give the kids a show.
« Vastaus #25 : Lokakuu 30, 2009, 20:01:23 »
Uh, Halloween on kiva juhla. Kun vaan olisi jotain tekemistä, voisi vaikka mennä ulos, mutta sattuneesta syystä joudun pysymään koko illan sisällä. Karkki vai kepponen -kierros olisi myös jännä, mutta sellaistahan ei Suomessa taideta hirveästi harrastaa, vai?

Kummitukset, vampyyrit, ihmissudet, noidat sun muut ovat jänniä... Tosin, en pidä kauhuelokuvista. Alkaa pelottaa liikaa. Heh, minä olen vähän vampyyri, tykkään purra ihmisiä x) Ja sellaiset "kivat" kummitustarinat ovat mukavia. :D
Can't you see the way she's crying,
well that's what keeps her trying.
If you want to keep the girl for as long as you live,
just break it apart her heart.

Lilyan

• Ankeuttaja
« Vastaus #26 : Lokakuu 31, 2009, 10:53:14 »
Halloween on ihan kiva juhla.Koulussa puhutaan vaan pyhäinpäivästä mutta ei tietystikkään halloweenistä.No kamut järjestää halloween bileet joten sinne sitten!Aijon muuten pukutua Bellatrix Lestrangeksi.

HIRVITTÄVÄN HAUSKAA HALLOWEENIÄ KAIKILLE!

Poissa Kate

• Hänen korkeutensa
  • Reservi
  • *
    • Livejournal
    • Otteita elämästä lasikellon alla
« Vastaus #27 : Marraskuu 01, 2009, 04:03:27 »
Halloweenina pukeutuneet, millaisia pukuja teillä on ollut? Kyselen lähinnä siksi, että panostimme tänä vuonna aviomieheni kanssa huolella ja vuokrasimme teatterilta puvut. Lopputulos oli tälläinen ja sai hyvin paljon positiivista palautetta baarissa.
"Jos mielesi tekee joskus arvostella jotakuta, hän sanoi, - niin muista, etteivät kaikki ihmiset maailmassa ole olleet yhtä edullisessa asemassa kuin sinä."

F. Scott Fitzgerard: Kultahattu

Poissa Sieppeli

• Käppyrällä viihtyvä
  • Vuotislainen
  • Tuhisija
« Vastaus #28 : Marraskuu 01, 2009, 09:50:40 »
Kate: Ja nyt saatte positiivista palautetta täältäkin, oli nimittäin todella upeat puvut!
Minäkin yritän panostaa vuosi vuodelta enemmän ja enemmän pukuuni, tänävuonna kylläkin tuunasin vain vanhaa pukuani, mitä käytin vappuna. Tänä vuonna se sitten näytti tältä... Mehän siis pidettiin eilen kavereiden kanssa halloweenjuhlat :"> Yksi oli vampyyri, toinen oli posliininukke ja kolmas ei tiennyt mikä oli ja tuo Akatsukikaapu oli lainattu siltä vampyyriltä, otsapannan teki se joka ei tiennyt mikä oli ja kielet teki kanssa vampyyri. Tuossa alla minulla oli vielä harmaa T-paita, jossa oli vähän verkkoa - kanssa kaverilta saatu, äiti värjäsi. Ainoaa omaa siis melkein oli housut ja valkoiset polvisukat ;D Näin siis panostetaan halloweenpukuun, todellakin.

Meillä kävi vain kaksi porukkaa karkkikeppostamassa. Toisesta porukasta yhdellä ei ollut pukuakaan, toisen pukua ei näkynyt. Se oli todella masentava näky. Enemmän arvoa annan siis sille poikaporukalle josta kaikki olivat pukeutuneet - ja jotka luulivat meidänkin olevan kiertäjiä. Yritin kannustaa poikia jatkamaan perinnettäkin, suloisia olivat 8>

Poissa Valkovuokko

• Orjuutettu kotitonttu
  • Vuotislainen
« Vastaus #29 : Marraskuu 01, 2009, 12:22:53 »
Tänä vuonna se sitten näytti tältä... Mehän siis pidettiin eilen kavereiden kanssa halloweenjuhlat :"> Yksi oli vampyyri, toinen oli posliininukke ja kolmas ei tiennyt mikä oli ja tuo Akatsukikaapu oli lainattu siltä vampyyriltä, otsapannan teki se joka ei tiennyt mikä oli ja kielet teki kanssa vampyyri. Tuossa alla minulla oli vielä harmaa T-paita, jossa oli vähän verkkoa - kanssa kaverilta saatu, äiti värjäsi. Ainoaa omaa siis melkein oli housut ja valkoiset polvisukat ;D Näin siis panostetaan halloweenpukuun, todellakin.

Deidara jolla on ruskeat hiukset? xD Olen itsekin cossannut random Akatsukikaapulaista. No joo siis, ei yhtään offia.

Uh. Tänä vuonna en sitten tehnyt mitään, vaan istuin kotona koko päivän ja illan. Jännitin NaNon alkamista... Jotenkin kyllä pelotti illalla, kun olin ainoana hereillä, mutta laitoin sen koulussa katsomamme kauhuleffan piikkiin. Ehkä jotenkin alitajuntaisesti muistin kummitukset. Ne ovat pelottavia. Mutta vampyyrit ovat kivoja. :D

Kate: Tosi hienot puvut, oli varmaan kiva liikkua ulkona. :P

Poissa Jarppa

• Pokemon Trainer
  • Vuotislainen
« Vastaus #30 : Marraskuu 01, 2009, 12:36:03 »
Minulla Meni halloween ohi suun ei oikeestaan ollut mitään pukuja tai halloween krääsää harmittaa nytten mut ehkä seurravan vuonna voisi koristella oman huoneen halloween koristeilla =)
She's just another lost soul, about to be mine again

Poissa Raimei

• Ms. Stalker
  • Vuotislainen
« Vastaus #31 : Marraskuu 01, 2009, 12:56:58 »
Yleensä pidän jonkunlaiset juhlat halloweenina kavereideni kanssa, mutta tänä halloweenina se ei onnistunut. Olin ja olen vieläkin isäni luona ja juhlat jäivät tänä vuonna vähän vähiin.

Kavereiden kanssa juhliessa sitten pukeudutaan aina joksikin vampyyriksi, syödään karkkia ja katsotaan kauhuleffoja. Kyllä harmittaa, kun jäin paitsi tänä vuonna.
Älä minua katso, en minä mitään sanonut!

Poissa Jarppa

• Pokemon Trainer
  • Vuotislainen
« Vastaus #32 : Marraskuu 01, 2009, 15:22:38 »
Mää en ole koskaan pitänyt kavereiden kanssa halloween juhlia ja nyt on varmaan jo liian myöhäistä koska tulen joulukuussa täysi-ikäiseksi ja kaveritkin on jo täysi-ikäisiä niin ei niitä varmaan kiinnosta niitten mielestä se on ehkä lapsellista ja enkä minä tunne ketään mua vanhempaa joka pitäisi halloween juhlii paitsi ehkä jotkut pitää niitä ryypäten, mutta ei silleen että oltaisiin selvinpäin
She's just another lost soul, about to be mine again

Poissa Sieppeli

• Käppyrällä viihtyvä
  • Vuotislainen
  • Tuhisija
« Vastaus #33 : Marraskuu 01, 2009, 16:56:30 »
Tänä vuonna se sitten näytti tältä... Mehän siis pidettiin eilen kavereiden kanssa halloweenjuhlat :"> Yksi oli vampyyri, toinen oli posliininukke ja kolmas ei tiennyt mikä oli ja tuo Akatsukikaapu oli lainattu siltä vampyyriltä, otsapannan teki se joka ei tiennyt mikä oli ja kielet teki kanssa vampyyri. Tuossa alla minulla oli vielä harmaa T-paita, jossa oli vähän verkkoa - kanssa kaverilta saatu, äiti värjäsi. Ainoaa omaa siis melkein oli housut ja valkoiset polvisukat ;D Näin siis panostetaan halloweenpukuun, todellakin.

Deidara jolla on ruskeat hiukset? xD Olen itsekin cossannut random Akatsukikaapulaista. No joo siis, ei yhtään offia.

Anteeksi vain, mutta hiukseni eivät ole ruskeat. Kamera vääristää, nuo ovat oikaesti maantienkeltaiset *mökö*

Poissa Valkovuokko

• Orjuutettu kotitonttu
  • Vuotislainen
« Vastaus #34 : Marraskuu 01, 2009, 17:05:03 »

Anteeksi vain, mutta hiukseni eivät ole ruskeat. Kamera vääristää, nuo ovat oikaesti maantienkeltaiset *mökö*

Haha, ne vain näytti siltä :DD Mulla on samanväriset.

Poissa Lemmonleikko

• Tom
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Soulshine!
    • Herra Hahmo
« Vastaus #35 : Marraskuu 03, 2009, 17:54:44 »
Lainaus käyttäjältä: Rainmaker
Minä jotenkin karsastan Halloweenia. En ymmärrä, miksi sitä pitäisi juhlia Suomessa. En tunne tätä juhlaa omakseni, eikä se tunnu mielestäni luontevalta. En pidä tavasta, jolla Halloweenia yritetään ihmismieliin iskostaa - kaikki se kaupallisuus inhottaa minua.
Olen samaa vastahakoista ja vanhoillista jääräkantaa. Rainmaker tiivisti tuossa todella hyvin minunkin tuntoni halloweenia kohtaan. Suomeen eivät karnevaalimaiset juhlat profiloituine rihkamoineen oikein istu. Yhdysvalloissa, missä sen perustamisesta asti on totuttu parsimaan omia perinteitä kymmenien kulttuurien pohjalta, on luonnollista, että jokaisen maailman kansan tuntema sadonkorjuujuhla kootaan yhdistelemällä kelttiläistä samhainia, pohjoisten kansojen kekriä, latinalaisen Amerikan kuolleiden päivää (jota meksikolainen ex-kämppikseni muuten pyysi viettämään kanssaan ja tavallaan harmittaa kun jouduin kieltäytymään) ja tiedä sun mitä muuta. Huomattavan syväjuuriseen suomalaiseen kulttuuriin tuntuu ontolta lätkäistä tällainen valmiiksi kehitelty kudelma ja vieläpä rihkamamarkettien kautta. Kristittyjä kohtaan tunnen erityistä sääliä, sillä pyhäinpäivä taisi olla viimeisiä selvästi kristillisen sisällön säilyttäneitä heidän juhliaan - körtiksi hurahtanut isotätini esimerkiksi vietti sitä hartaudella. Vanhasuomalaiset kekri- ja tasauspäiväperinteethän ovat jo aikoja sitten sulautuneet osaksi joulunviettoa ja keväiset Ukonvakatkin ovat jo somasti juhannuksessa.

Minun syksyinen juhlani taitaa tiivistyä siihen, että kumoan jotakin vahvasti maltaista tuntemieni agraari-ihmisten syyskyntöjen päättymiselle, syön tanakasti ja ajattelen kuolleita ja eläviä läheisiäni. Heitä, joilta olisin voinut oppia jotakin. Heitä, joilta ehkä yhä voin. Heitä, jotka irtautuivat Mänkijäveljien riveistä matkan varrella eikä ole sittemmin nähty (paria kolmea lukuunottamatta kaikki läheisimmät ystäväni ovat entisiä ja parhaat nykyisiä Metsänkävijöitä). Ja kaikkia muitakin. Jos on aikaa ja tilaisuus, pyrin käymään hautausmaalla, ja unelmien täyttymys olisi päästä Kajaaniin isovanhempieni haudoille hiljentymään ja ajattelemaan hetkeksi. Jotenkin sellaiset tuokiot antavat elämään uutta ryhtiä. Kuoleman läheisyys sekä fyysisesti että omissa ajatuksissa palauttaa mieleen, että elämä on yhä tässä ja keväällä kaikkialla taas. Ja minähän elän; vainajana joutaa makaamaan aikanaan kyllä.

Niin. Sellainen karnevaalihöpöhöpö-riehakkuus ei oikein istu minun (yltiö?)henkisen suhtautumiseni kanssa. Siksi minä vierastan halloweenia - jenkeistä tuotu ja kaikista juuristaan leikattu perinne. Sillä ei ole sijaa minun elämässäni.

Kurpitsa on silti hyvää.
mumbs.
"You don't have to be black to be a nigger. Being born penniless also makes you an outlaw." -Ronnie van Zant
         Row, row, row thy boat gently down the stream. Oh Charon, hast thou ever know'd that Death is but a dream?
Hyviä emme ole, pahoiksi emme halua tulla - olkaamme siis rumia!

Poissa Presto

• Mozartin kummipoika
  • Vuotislainen
  • ilovepasta.org
  • Pottermore: GhostDragon1391
« Vastaus #36 : Marraskuu 03, 2009, 18:13:03 »
Komppaan tässä Rainmakeria sekä Lemmonleikkoa, hyvin puhuttu, ja sanonpa vielä, että minusta pääsiäiseen kuuluva palmusunnuntai on kyllä paljon parempi ja reilumpi idea, kuin halloween. Halloweenissa koko homma pohjautuu ns. kiristykseen ("Anna karkkia, tai saat tuta kepposten mahdin!" -tyylillä :D), vaikka loppuen lopuksi kaikki antavat karkkia vain leikillään, ikään kuin ajatellen, että se kuuluu halloweeniin. No sitten taas palmusunnuntaissa itse virpojakin antaa jotain - oman tekemänsä vitsan. Reilu vaihtokauppa. :)

Täälä päin ei halloweenia siis vietetä, edellinenkin meni mukavasti koneella ja kotona. :D
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
                        Stalkkaan sinua.

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #37 : Marraskuu 03, 2009, 19:54:42 »
Mä taas suhtaudun vuosi vuodelta tyytyväisemmin halloweeniin, vaikka ymmärrän kyllä esitetyt kritiikit. En mäkään osaa (ainakaan vielä) suhtautua siihen täysin luontevasti, halloween tuntuu liikaa tuontikamalta ja ylitsepursuava kaupallisuus ärsyttää - itse asiassa samoja ongelmia mulla on edelleen myös ystävänpäivän kanssa. Mutta musta on kivaa, kun pimeään syksyyn on saatu juhlapäivä, kivaa kun halloween on naamiaisasuineen niin karnevaalihenkinen (eikä ole samanlaista kännäystä kuin vappuna), kivaa kun saa leikkiä ruoalla. Kyllähän noita kaikkia voisi tietysti tehdä ystävien ja sukulaisten kanssa koska vaan, mutta ei se tuntuisi samalta. Toistaiseksi halloweenia ei varmaankaan voi sanoa koko kansan juhlaksi, mutta sen verran yleisesti sitä jo vietetään, että jonkinlaista lisäiloa antavaa yleistä juhlatunnelmaa on mun mielestä aistittavissa. Karkki/keppostelut musta kyllä voisi ihan suosiolla jättää pois, onhan meillä jo palmusunnuntai. 

Mä en siis halloweenina mitenkään syntyjä syviä mieti (mutta en kyllä minkään muunkaan juhlapäivän kohdalla :D), vaan keskityn enemmän leikkimiseen. Hautausmaakierros oli ehkä kaikkein vakavamielisintä mitä tuli tehtyä, ja sinnekin menin ihan vain katselemaan pimeässä tuikkivia kynttilärivejä. Olivat todella kauniita :)
"Kun hän on kohteliaimmillaan, hän on myös kavalimmillaan, mikä lienee pettämätön sivistyksen merkki." -J.M.Barrie, Peter Pan

Poissa Affu

• Vuotislainen
  • pullamies
« Vastaus #38 : Lokakuu 18, 2011, 22:47:44 »
Johan se halloween kohta lähestyy, karkki vai kepponen? :D
 NYt tuli kamala stressi että mikskä pukeudun halloweenina, ja tulin siihen lopputulokseen että zombie on helpoin ja budjetin kannalta kevyin. Ajattelin jopa ehkä monkua valkoiset piilolinssit.. :3
Skäbädäm.
Ananas.

Poissa bunnypirates

• *Insert a cool title here*
  • Vuotislainen
    • Tumblr
  • Pottermore: ScaleSand
« Vastaus #39 : Lokakuu 18, 2011, 23:13:57 »
Halloween on yksi lempijuhlistani <3 onneksi Suomessa ei ole tapana kierrellä kerjäämässä karkkia, pääsiäinen on jo tarpeeksi tuskallista (vaikken ikinään avaakaan ovea naapurin mukuloille. :--D) Se on hyvä syy pukeutua johonkin erikoiseen asuun ja pitää juhlia. Tänä vuonna kavereiden kanssa pitäisi pitää jonkinlainen peli-ilta jossa myös kokeilemme tehdä sushia. XD Itselläni ei ole mitään erikoista pukua, mutta aion pitää luihuishuiviani ja jonkinlaista koulupuvun näköistä vaatetusta. Jos olisin rikas olisi ollut mahtavaa tehdä oiken kunnon koulupuku mutta en nyt vain satu olemaan enkä myöskään omista juuri sopivia kankaita. :--D Tosin johonkin coniin haluaisin tehdä oikein cossin. :|
I'm sick of feeding my soul
to people who'll never know
just how purposeless
and empty they've grown .

Poissa Lupin

• Äitiyslomalla
  • Ylihörhö
  • *
    • Vuotis
« Vastaus #40 : Lokakuu 23, 2011, 16:54:17 »
Minä virittelin juuri muutaman (keraamisen) kurpitsalyhdyn pihalle. Valaisevat kauniisti :) Tänä vuonna en aio osallistua Halloween-juhliin tai muuhun, sen sijaan vietän Halloweenia kotona sohvalla peiton alla, seurana vain perhe. Katsomme yhdessä Buffyn Halloween-jaksot ja Painanjainen ennen joulua -leffan. Ehkäpä jonkun muunkin aiheeseen sopivan leffan... jos sopivia löytyy. Ehkäpä vanhat Addams Family -leffat löytäisi jostakin, ne voisivat olla sopivia.

Mitäs muilla on suunnitelmissa?
Äitiyslomalla! Hoidan (hitaalla aikataululla) HP-faneihin ja Vuotiksen Facebook-sivuihin tai Facebook-ryhmään liittyviä asioita.

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
« Vastaus #41 : Lokakuu 23, 2011, 17:01:12 »
Minä todennäköisesti kaiverran äitini varta vasten kasvattaman kurpitsan lapseni iloksi ja mahdollisesti joudun myös kyyditsemään samaisen lapsen koulun halloween-diskoon ja taas sieltä kotiin. Pääasiassa keskityn kuitenkin järjestämään kekrilapsemme kaksivuotissynttäreitä.
Constantem decorat honor

Poissa Affu

• Vuotislainen
  • pullamies
« Vastaus #42 : Lokakuu 23, 2011, 17:40:06 »
Wow, mitä ihmettä, mun topik on etusivulla.. O_o
Onko teidän muiden kouluissa minkäänlaista toimintaa tulossa?
Ajattelin itse ehdottaa jos nuo tukarit voisivat järjestää jotain kivaa, tyyliin pukukilpailu tai jotain muuta vastaavaa.
Itselläni on halloweenina mielessä paljon keksejä ja joku kauhuleffa.. :D (pirun karkkilakko, mihin olenkaan sitoutunut?!)
^Oho, kurpitsoja sisi joku kaivertaa suomessakin! :D Meilläpäin ei kukaan ole koskaan puhunut mistään.. Wow, Lupin! Addams Familyt on legendoja, vaikka en olekaan kerennyt katsomaan yhtäkään :/  Mutta joskus, JOSKUS.
Skäbädäm.
Ananas.

Poissa Sectumsempra

• Patented Daydream Charm
  • Vuotislainen
  • satunnaisesti kelmi
  • Pottermore: PurpleRune1479
« Vastaus #43 : Lokakuu 23, 2011, 18:14:37 »
Oih! Rakastan Halloweenia! Ymmärrän kyllä myös ihmisiä, jotka vierastavat tätä juhlaa, tokihan se on kovin kaupallistettua (kuten nykyään joulu, pääsiäinen ja lähes kaikki juhlat), eikä kovin suomalaistakaan noin alkuperää jos ajattelee. Pidän silti ko. juhlasta, johtuen varmaan osaksi siitä, että olen muutenkin kaikkien kauhujuttujen ystävä.

Koulussa meillä ei ollut mitään Halloween aiheista oikein ikinä, paitsi hämärästi muistan, että ollessani ensimmäisellä tai toisella luokalla, meille järjestettiin joku kierros opettajien ja henkilökunnan tekemässä kauhutalossa eli liikuntasalissa. Ihan hauska tapahtuma se oli muistaakseni, rikkoi ainakin kivasti koulurutiinit.
Lapsena tuli järjestettyä parit Halloween juhlat kavereiden kanssa, mutta pitkään aikaan en ole varsinaisesti sittemmin juhlinut. Vaikka tässä nyt jo ollaan täysi-ikäistä sakkia kaikki lähimmät kaverit mukaanlukien, olisi ihana pukeutua taas ja pitää jotkut juhlat. Yleensä olen parin parhaan ystävän kanssa ja katsotaan kauhuelokuvia ja syödään karkkia. Kaverini teki viime vuonna myös todella upean Oogie Boogie (jos tiedätte Nightmare Before Christmas leffan...) kakun, josta ei ole valitettavasti nyt todistusaineistoa. Tänä vuonna varmaan jotain samaan tapaan. Tänä vuonna itsekkin ajattelin terästäytyä ja leipoa jotain kivaa karkkien seuraksi. Esimerkiksi muffinseja hämähäkinseitti kuorrutuksella olisi kiva tehdä, sellaisia muistan joskus lapsena pirskeissä syöneeni.

Itse en erityisemmin koristele tai muuten vietä Halloweenia, mutta olen kurpitsan kaivertanut joka vuosi useamman vuoden ajan ja tänäkin vuonna tuolla odottelee sellainen keskikokoinen kurpitsa, johon luultavasti tänä vuonna kaiverran Googlen innoittamana jotain Potter aiheista (kiinnostuneet googlatkaa ja inspiroitukaa 'harry potter pumpkin'). Viime vuonna minulla oli jo edelläkin mainittu Nightmare Before Christmas leffa aiheinen kurpitsa ulkona loistamassa.

Poissa Neithan

• Vuotislainen
« Vastaus #44 : Lokakuu 23, 2011, 18:32:05 »
Me käytiin nuorempana pienen porukan kanssa pari vuotta karkissa ja kepposessa. Itse pukeuduin usein haudankaivajaksi, siskoni taisi olla piru ja muut noitia. Meillä oli myös kerran kunnon Halloween-bileet, missä oli erikoisen näköistä limua, synkkä tunnelma ja sen vuoden hittimusiikkia. Karkin ja kepposen keruu oli todella hauskaa, mutta tuskin kukaan edes oli osannut varautua siihen. Silti saatiin aina mukavat saaliit niitä herkkuja mitä ihmiset sitten löysi. :'D Muutama kepponenkin tehtiin... Lapsena oli niin mahtavaa.

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
« Vastaus #45 : Lokakuu 24, 2011, 10:44:26 »
Affu, ainakin pääkaupunkiseudulla joka marketin vihannesosastolta tuntuu löytyvän pieniä kurpitsoja, joissa on mustat silmä- ja suutarrat vinkkinä mahdollisesta käyttötarkoituksesta. Mutta äitini on jo useampana vuonna kasvattanut kasvimaallaan oikein ison talvikurpitsan esikoisemme iloksi, ja se on sitten koverrettu ja leikattu lyhdyksi. Sama olisi tarkoitus tänäkin vuonna.

Samaisen esikoisen koululla on ainakin koko lapsosemme kolmatta vuotta jatkuvan koulu-uran ajan ollut tapana järjestää sekä vappuna että halloweenina disko, jonka yhtenä ohjelmanumerona on myös pukukilpailu. Diskot ovat tapa kerätä rahaa luokille, niihin on sisäänpääsymaksu, niissä myydään syötävää ja juotavaa ja yhteen luokkaan järjestetylle kammo/naurukujalle on erillinen pääsymaksu.

Viime lukuvuonna väsäsin pojalle ewok-puvun halloweeniksi ja Team Rocket -puvun vapuksi, mutta tänä vuonna hän ei ole ilmaissut toivetta mistään tietystä puvusta. Nyt on jo myöhäistä ruveta sellaista väkertämäänkään, joten poika saa tällä kertaa tyytyä johonkin kaupan tuotteeseen jos ylipäätään haluaa pukeutua. Jos olisin älynnyt ajoissa, olisin kyhännyt pienelle manga-fanilleni omin lupineni Naruto-puvun, mutta se idea saa nyt jäädä odottamaan vappua.
Constantem decorat honor

Poissa Bloody Princess

• Vuotislainen
« Vastaus #46 : Lokakuu 24, 2011, 17:27:40 »
Halloween on ihanaa aikaa, pidän siihen liittyvästä tunnelmasta. Meillä kotona ei niinkään vietetä Halloweenia, vanhemmat ovat ainakin aikaisemmin vierastaneet sitä ihan kunnolla. Tässä parin vuoden sisään on kuitenkin tullut tavaksi, että saatetaan katsoa teeman mukainen elokuva. Viimeksi kun niin tehtiin, leffa taisi olla Saksikäsi Edward. Satunnaisesti saatetaan laittaa teemaan sopivaa purtavaakin, ainakin "kärpässieniä" tehtiin yhtenä vuonna. Ei mitään kovin näkyvää kuitenkaan, esimerkiksi karkkikerjuulle en ole koskaan päässyt ja nyt olen katkera siitä, etten enää kehtaa. Parasta Halloweentunnelmaa olen kuitenkin tuntenut Linnanmäen valokarnevaaleilla, sinä vuonna kun siellä olin. Eli 2009.

Kuudennella ja seitsemännellä luokalla pakenin Halloweeniksi silloiselle parhaalle kaverilleni, kun sitä ei kotona erityisemmin vietetty. :D Pukeuduimme Potter-teeman mukaan hilluen kaavut päällä ulkona, söimme hämähäkinseittimuffinseja sekä irtokarkkeja ja keksimme kaikkea asiaankuuluvaa ohjelmaa. Oi niitä aikoja, kun oli vielä tälläkin seudulla kaveri jonka kanssa potteroida tuntematta itseään typeräksi. Hänen kanssaan tuli alakoulun puolella usein juurikin pyörittyä pimeässä ulkona taikasauvojen eli pensselien kanssa leikkien joko Frediä & Georgea tai Lunaa & Ginnyä. Silloin tosin tuli aina riitaa siitä, kumpi saa olla Luna. :'D Useimmiten se oli sitten kaveri joka sai tahtonsa läpi.

Tänä vuonna olen menossa eräälle kaverille Halloweenia viettämään, saanpa ainakin nähdä Sweeney Toddin vihdoin. Sitä ei olekaan odotettu kuin pari vuotta. Tarkemmista suunnitelmista ei ole vielä tietoa, ne selviävät sitten aikanaan. :) Voisin laittaa kotona ainakin omaan huoneeseeni vähän asiaankuuluvia koristeita, muualle taloon kun niitä ei ole tapana laitella.

~Bloodie

Poissa Ridiculous

• kirsikankivi
  • Vuotislainen
  • Pottermore: ScarletHolly34
« Vastaus #47 : Lokakuu 28, 2011, 16:01:13 »
Yläasteella tuli halloweenia enemmänkin vietettyä. Jollain kaverilla aina joku vuos oli pirskeet, itekin taisin kerran tai pari pitää :D ja sitten kouluun piti pukeutua myös x> nytten sitten on jääny vähän vähemmälle. Mun halloweeniin kuuluu nykyään se, että mässäilen ja kattelen Pottereita tai jotain muuta hieman erikoisempaa :DD
He was rapidly becoming obsessed with Draco Malfoy.
Draco dormiens nunquam titillandus

Poissa Affu

• Vuotislainen
  • pullamies
« Vastaus #48 : Lokakuu 28, 2011, 17:01:49 »
Koulussa on tulossa EHKÄ onkinlaista halloween aktiviteettiä, ja ajattelin ostaa morph-suitin.. :3
  ja olishan se vappunakin menis hyvin ja kaikkea.. wow.
Skäbädäm.
Ananas.

Poissa Lupin

• Äitiyslomalla
  • Ylihörhö
  • *
    • Vuotis
« Vastaus #49 : Lokakuu 28, 2011, 18:45:08 »
Koulussa on tulossa EHKÄ onkinlaista halloween aktiviteettiä, ja ajattelin ostaa morph-suitin.. :3
  ja olishan se vappunakin menis hyvin ja kaikkea.. wow.
Mutta eikös Halloween ole jo nyt viikonloppuna?

Poissa Aiëdaíl

• Näätärikkaus
  • Valvojaoppilas
  • *
« Vastaus #50 : Lokakuu 28, 2011, 19:10:58 »
Mutta eikös Halloween ole jo nyt viikonloppuna?
Se on kuun viimeisenä päivänä, joka sattuu olemaan maanantai, joten luonnollisista syistä suurin osa juhlista osuu viikonlopulle. :D

Poissa Affu

• Vuotislainen
  • pullamies
« Vastaus #51 : Lokakuu 28, 2011, 20:07:47 »
Muttakun halloween (pyhainpaiva, anteeksi, koneessa ei toimi aakkoset..) on viides paiva? Nain mulle on ainakin kerrottu.
//niin mutta eikös viides päivä ole kuitenkin lauantai? o.ö
Lainaus käyttäjältä: wikipedia
"Alun perin pyhäinpäivä on ollut 1. marraskuuta, kuten se on monessa maassa edelleenkin, mutta Suomessa sitä vietetään nykyään välille 31.10.–6.11. osuvana lauantaina."
eli se on se viides päivä. No hyvä :D
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 29, 2011, 14:33:13 kirjoittanut Affu »
Skäbädäm.
Ananas.

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
« Vastaus #52 : Lokakuu 28, 2011, 20:18:03 »
Affu, Suomessa pyhänpäivä on yksi niistä pyhistä, joiden juhliminen on käytännön syistä (ts. ettei tulisi arkipyhää ja ihmisille vapaapäivää töistä ja koulusta) sovittu siirrettäväksi aina viikonlopulle. Sama koski pitkään myös loppiaista, joka kuitenkin muistaakseni on sittemmin taas palautettu vakituiselle paikalle tammikuun kuudenneksi päiväksi. Pyhäinpäivä vaeltelee kuitenkin edelleen sen mukaan, mille viikonpäivällä marraskuun ensimmäinen päivä sattuu osumaan. Wikipedia osaa kertoa asiasta tarkemmin.

Kaupallista halloweenia on jo useampana vuonna tunnuttu vietettävän lähempänä "oikeaa" ajankohtaa. Minunkin esikoiseni on parhaillaan koululla halloween-diskossa varusteenaan hurja pirunaamari.
Constantem decorat honor

Poissa Nymphae

• Taikajuomien valmistuksen ja yrttitiedon opiskelija
  • Vuotislainen
  • Pottermore: HollyShadow146
« Vastaus #53 : Lokakuu 30, 2011, 19:14:09 »
Pidän Halloweenista. :) Itsellenikin ovat jääneet mieleen vuoden 2009 Linnanmäen valokarnevaalit ja kurpitsajuhla hienona kokemuksena, jolloin pääsin vieläpä tapaamaan Jaana Kapari-Jattaa. Valokarnevaaleilta ostamani noidankattilakynttilä on edelleen tallessa ja poltan sitä aina tähän aikaan vuodesta.

Koska juhla olisi tänä vuonna virallisesti maanantaina, meidän perhe viettää sitä nyt viikonloppuna. Maukasta omatekoista kurpitsapiirakkaa (ohje HS, Ruoka (D-osa), 27.10.2011; käytin valmista kurpitsasosetta) ja aitoja amerikkalaisia candy corn -halloweenkarkkeja, nam! :P
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 30, 2011, 20:56:14 kirjoittanut Nymphae »
"Malfoy is not having hallucinations", snarled Snape. "If your head was in Hogsmeade, so was the rest of you."  -AZ        ♥ 6.-13.6.2011
"Which leaves you and me, Ron!" said Tonks brightly, knocking over a mug-tree as she waved at him.  -DH

Paikalla samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
« Vastaus #54 : Lokakuu 31, 2016, 15:38:51 »
Halloween, halloween, halloween... Pitkän aikaa on ollut kaikenlaisia maskeja ja asuja kaupoissa, kaikenlaista pelottelutavaraa. Osa ihmisistä on myös hamstrannut makeisia karkki vai kepponen -kierrokselle oleville. Mutta kuten monena edellisenäkin vuonna, ihmiset ei näytä tietävän milloin tarkalleen sitä halloweenia oikein vietetään ja milloin lapset tulisi lähettää karkkijahtiin. Oletteko huomanneet samaa?

Kaupallista halloweenia on jo useampana vuonna tunnuttu vietettävän lähempänä "oikeaa" ajankohtaa.

^Kaupasta löytyy tosiaan paljon halloween-tavaraa, kouluissa jotain pukeutumisjuttuja, ylemmissä opiskelupaikoissa halloweenbileitä. Kaikenlaista menoa ja meininkiä etenkin lapsille ja nuorille, ja olenkin kuullut että varsinkin vanhempi kansa ei oikein ole ottanut tällaista halloweenia omakseen.

Itselleni ei siis tämä juhla tarkoita oikeastaan mitään, eikä siihen liity minulla mitään tiettyjä tapoja tai perinteitä. Mites muut, oletteko halloween-ihmisiä?
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.