Kirjoittaja Aihe: Mistä tunnistat hyvän biisin?  (Luettu 7178 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

SmilingStar

• Ankeuttaja
Mistä tunnistat hyvän biisin?
« Vastaus #25 : Lokakuu 11, 2004, 16:42:01 »
Minä tunnistan HYVÄN veisun siitä, että:
1. Tanssijalka alkaa vipattaa
2. Alkaa laulattaa
3. Ei voi lähtee minnekkään, ennen kuin se on loppunut..:)
Siinä oli muutamia... Tässä on mun lempparibiisejä: Maroon5:She will be loved, Safriduo:Rise, Gunther:Teeny weeny string bikini.. Tätä listaa vois jatkaa vaikka kuin pitkään, mutta nyt ei jaksa kirjoittaa enempää..:)

Fey

• Ankeuttaja
« Vastaus #26 : Lokakuu 17, 2004, 14:08:56 »
Hmm. Hyvä piisi.

Mielestäni hyvä kappale saa sinut alussa kiinnostumaan. Siinä täytyy olla jotain mielenkiintoista, olkoon se sitten sanoitukset, melodia tai jokin muu musiikillinen "erikoisuus". Se saa aikaan jonkinlaisen mielentilan, joka saa sinut kuuntelemaan kappaleen uudestaan. Hyvä kappale aukeaa vähitellen. Sitä saattaa aluksi jopa inhota, mutta useamman kuuntelukerran jälkeen sanoitukset ja melodia aukeavat, saavat aikaan mielikuvia ja tunnetta, että elää kappaleessa mukana. Myöhemmin se saa aikaan kylmiä väreitä, tunnetiloja ja ajatuksia, ja tässä vaiheessa onkin jo koukussa koko piisiin... :) Usein hittikappaleiksi muodostuvat sellaiset "renkutukset" joissa on tarttuva kertosäe joka jää soimaan päähän. Usein nämä "hitit" unohdetaan parin kuukauden kuluttua.

Itse pidän hyvin paljon Don Huonoista. Mielestäni yhtyeen musiikki täyttää kaikki aiemmat "vaatimukset". Jokaisella on kuitenkin oma musiikkimaku. Hyvä kappale kertoo kenties jotain myös kuuntelijansa persoonasta.

Mida

• Ankeuttaja
« Vastaus #27 : Lokakuu 17, 2004, 14:18:24 »
Minun kohdallani hyvän biisin tekevät mm. tarttuva melodia, hyvät kitarat (! I'm hopeless...), joissain tapauksissa myös hyvät lyriikat.

Ensimmäisenä kuitenkin kuuntelen melodiaa, koska minä ainakaan en aina kykene keskittymään kaikkiin yksityiskohtiin samanaikaisesti...

Jotkin kappaleet taas aukeavat vasta muutaman kuuntelukerran jälkeen ja mielestäni näistä kappaleista riittää useimmiten pidemmäksi aikaa kuunneltavaa...

Sitten tietenkin biisin alun pitäisi olla hyvä.

Juu. Ei kai tässä sitten muuta...

Xeemu

• Ankeuttaja
« Vastaus #28 : Lokakuu 17, 2004, 19:12:12 »
Itse kuuntelen uuden levyn kappaleista ensin alun. Jos alku iskee on kappale luultavasti hyvä. Toisaalta näihin kappaleisiin kylästyy nopeasti. Jos kappale ei alussa iske se voi kuitenkin muuttua loppua kohden loistavaksi tai aueta myöhemmin. Nämä ovatkin sitten niitä parhaimpia.
Melodiaa korostan minäkin. Tämän jälkeen lyriikat.

Annúnqúerewen

• Ankeuttaja
« Vastaus #29 : Lokakuu 22, 2004, 16:26:39 »
Hyvä biisi. Yleensä hyvä biisi pistää pomppimaan ja hoilottamaan näinkin surkealla lauluäänellä mukana. Hyvä biisi pakottaa levittämään sen ilosanomaa, hyvä biisi vie mukanaan sen biisin maailmaan. Kauniiden biisien aikana hiljenee ja asettuu aloilleen ja vain kuuntelee eikä yritä tehdä mitään muuta. Noin esimerkin vuoksi sanoisin, että The Killersien Jenny was a Friend of mine oli tälläinen, sen kuuntelin uudelleen ja uudelleen ja aina samoissa kohdissa oli pakko lisätä volyymia ja antaa varpaiden heilua... Ja minullahan on paljonkin kaikenlaista sanottavaa laulavista malleista, mutta kuitenkin Humanen Crucify pysäytti kuullessani sen ensimmäisen kerran radiosta.

ongelmanuori

• Ankeuttaja
« Vastaus #30 : Lokakuu 22, 2004, 20:41:10 »
Hyvää kappaletta jaksaa kuunnella yhä uudestaan ja uudestaan, eikä siihen kyllästy millään. ^^ Yleensä jalkakin alkaa tömistää maata rytmissä. Ja tosiaan, kuten joku sanoi, ei voi lähteä pois, ennen kuin on kuullut koko kappaleen. :) Úsein myös kappaleen sanat osaa ulkoa.

Trudy

• Ankeuttaja
« Vastaus #31 : Lokakuu 26, 2004, 21:28:14 »
Esim: autossa/bussissa se pistää minut taputtamaan kädellä toista reittä, tekee mieli tanssia ja laulaa mukana.

Poissa Ruiskaunokki

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #32 : Lokakuu 27, 2004, 11:15:53 »
Todennäköisesti toistan muiden kirjoituksia aika paljonkin, mutta pakko minunkin jotain kirjoittaa.

Hyvä biisi ei aina iske välttämättä ensimmäisellä kuuntelukerralla, mutta yleensä se on se melodia, johon tykästyn ja monesti se rupeaa soimaan päässäni, ja on kyllä ärsyttävää, varsinkaan, jos ei tiedä esittäjää tai kappaletta. Yksinkertainenkin melodia voi saada aikaan sen, että tulee kylmät väreet, joko ainoastaan muutamalla ekalla kuuntelukerralla, tai jopa vielä hyvin monen vuoden jälkeenkin (esimerkkinä Depece Moden kappale Enjoy the Silence. Kiitos isäni, olen kuullut sitä jo yli kymmenen vuotta ja silti vielä monasti kylmät väreet tulevat)

Tosin löytyy niitä sellaisiakin kappaleita, joita täytyy kuunnella vaikka kuinka monta kertaa, ennen kuin se iskee, ennen kuin tajuaa sen.

Hyvä kappale on selvästi hyvä, jos sitä tykkää kuunnella hyvin monen kuuntelukerran jälkeen ja tekee mieli tanssia/laulaa/soittaa mukana. *laulaa Depece Modea lyödessä tahtia jalalla* Minun mielipiteeni siis hyvästä kappaleesta...

Flintstone

• Ankeuttaja
« Vastaus #33 : Elokuu 27, 2005, 18:33:15 »
Itselleni melodia on tärkein ja laulajan ääni. Sen jälkeen tulee kieli ja sanat, minuun ei oiken iske suomeksi lauletut kappaleet, jotenkin vain suomen kieli on liian terävää... :/ Englanti on tarpeeksi pehmeää ja se kuulostaa vain paremmalta. Sanat haluan tietää vasta kun olen rakastunut kappaleeseen.

Hyvä kappale saa minut hymyilemään(esim: Josh Groban: Your Song) tai välillä tuntuu kun ekaa kertaa kuuntelee kappaletta, että ei pysty hengittämään kunnolla. Tykkään myös paljon kappaleista joissa ei lauleta paljon, ne saavat minut vajoamaan "tyhjään" tilaan tai välillä muistoihin... (Esim. Enya: Now we are free)

alcor

• Ankeuttaja
« Vastaus #34 : Elokuu 27, 2005, 18:58:12 »
Hyvään lauluun vaikuttaa niin moni juttu, mutta plussaa on ehdottomasti jos laulu herättää ajatuksia/tuntemuksia/muistoja/jotain vastaavaa. Monet laulut tuovat kivoja muistoja mieleen, mutta ihan ykkönen on Bryan Adamsin Summer of '69. Se on niin grunge-biisi, että ei voi muuta kuin hymyillä.

Hyvään lauluun liittyy tietenkin myös sanat. Inhoan esim. Britneyn lauluja sen takia, että harvoinpa niissä on mitään kunnon sanomaa [minun mielipiteeni vain, älkää siis suivaantuko]. Parhaimmat lyriikat olen löytänyt The Kills-nimisen bändin levyltä. Jos osaisin kirjoittaa yhtä mallikkaasti ja osaisin käyttää jonkun kielen sanoja yhtä hienosti, olisin täydellinen. Hyvä sanoitus on niin iso osa hyvää laulua.

Melodia. Tietenkin. Melodiassa pitää olla sitä jotain, melodiassa pitää olla joku koukku, mikä saa väristykset kulkemaan selkäpiissä. Loistava esimerkki on Alice Cooperin Poison. Ikinä en ole yhtä hienoa melodiaa kuunnella, erittäin henkeäsalpaavan hieno melodia. Rakastan.

Kuvallinen viestintä on myös tärkeää, koska musavideoita on nykyisin melkein joka biisistä. En vain voi sietää videoita, joista puuttuu idea, joka puhuttelisi. Hienoja musavideoita kuitenkin on. Rakastan esimerkiksi Evanescencen My immortal -musavideota. Se on erittäin kaunis video.

Laulajan ääni on kuitenkin tärkein. Jos ääni on jessicasimpsonmaisesti mitäänsanomaton, laulu menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos jättämättä mitään tuntemuksia, vaikka olisi kuinka lahjakkaasti tehty. Rakastan Janis Joplinin lauluääntä. Se on niin vakuuttava, raadollinen ja riipaisevan kaunis. Joplinin äänellä voi laulaa vaikka huonompaakin laulua, ja silti se olisi kaunis.

Yksi tärkeä pointti on vielä se, että laulun pitää olla laulajan omatekemä. Olen huomannut, että omatekemät biisit tulkitaan paljon paremmin kuin muiden tekemät. Silloin lauluun on jonkinlainen yhteys, ja se kuulostaa henkilökohtaisemmalta. Ne laulajat, jotka tekevät biisinsä itse, tulkitsevat myös aivan eri tavalla, kuin ne, jotka laulavat toisen tekstejä. Kuunnelkaa vaikka Avril Lavignen Slipped Away. Tunteikas, herkkä ja henkilökohtainen biisi.

Breaktown

• Ankeuttaja
« Vastaus #35 : Elokuu 27, 2005, 23:16:31 »
Minulle tärkeintä on sanotukset. Biisi voi olla muuten hyvä, mutta jos siinä ei ole sen syvempiä sanoja, niin luultavasti se ei ole minun mieleeni. Tämä onkin yksi syistä, miksi olen vannoutunut Hanson fani. He kirjoittavat ihanan runollisia biisejä <3

Poissa Ulputti

• harmaan loputon tihku
  • Vuotislainen
« Vastaus #36 : Elokuu 28, 2005, 21:41:45 »
1. Laulajan täytyy pysyä äänessä, nuotinvieriääntely raastaa korviani. Parempi olisi, jos olisi hiukan tekniikkaakin hallussa ja vielä persoonallinen ääni.

2. Rakkauslaulut eivät viehätä minua noin yleisesti ottaen. Jos kuuntelen jotain laavsonkkia, siinä pitää olla omaperäinen idea. Timo Rautiaiselle Trioineen erityismaininta perisuomalaisesta melankoliasta.

3. Mielellään raskasta. Raskas musiikki miellyttää. Lisäpointseja saa, jos on jokin epätavallisempi instrumentti mukana, esim. sello, säkkipilli tai didgeridoo. Huilua ei lasketa.

4. Moniäänisiä osia laulussa. Esim. Sonata Arctican Victoria's Secret onnistuu tässä oikein hyvin.

5. Ei mielellään itsetarkoituksellisia, ylipitkiä instrumenttisooloja - ne lähinnä turhauttavat. Tietysti tämänkin voi tehdä tyylillä.

6. Melodisuus on tärkeää. En osaa perustella, melodiaton ei vain todellakaan kuulosta musiikilta eräitä harvoja poikkeuksia lukuunottamatta.

7. Jos kaiken tämän täyttävä kappale onnistuu vielä koskettamaan sisintäni "tämähän on kirjoitettu minulle"-tasolla, olen lopullisesti nalkissa.
pecc@QuakeNet

Poissa Lemmonleikko

• Tom
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Sukupuoli: Velho
  • Soulshine!
    • Herra Hahmo
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #37 : Elokuu 29, 2005, 08:27:56 »
Tärkeimpiä asioita hyvässä kappaleessa on toimiva rytmiikka ja kaunis melodia. Lisäksi voi laulaa tai mökeltää tai jotakin. Lisäksi hyvä sanoitus on aina ylimääräistä plussaa.

Muuten siinä on sitten se, että biisi on hyvä, jos tuntuu vaikealta lähteä minnekään tai puhua jollekulle sen soidessa, tai että ärsyyntyy, jos tulee jotakin hälyä, joka estää kipaleen kuulemisen tarkalleen. Ja ennen kaikkea se, että kismittää törkeän paljon, jos joku tulee keskeyttämään, kun illalla kuuntelen jotakin kunnon tekelettä.

Uuden biisin ollessa kyseessä skannaan ensin läpi rytmiikan ja melodian sun muun hörhellyksen, ja sitten, jos tekee mieli kuulla kappale loppuun asti, voin rauhassa pitää sitä hyvänä, ainakin kohtalaisena.

Sitten on joitakin biisejä, jotka vain lähtevät suorilta niin iskevästi liikkeelle, että niitä ei voi olla pitämättä hyvinä. Tällaisia ovat esmes Free Bird, Can't Take That Away, Money For Nothing (Dire Straitsin, ei sen nykynuoren määkijän), Down On The Corner ynnä Musta aurinko nousee.

Tärkeää on tunnelma, se, että kappale herättää mielikuvia.
"You don't have to be black to be a nigger. Being born penniless also makes you an outlaw." -Ronnie van Zant
         Row, row, row thy boat gently down the stream. Oh Charon, hast thou ever know'd that Death is but a dream?
Hyviä emme ole, pahoiksi emme halua tulla - olkaamme siis rumia!

Ticulié

• Ankeuttaja
« Vastaus #38 : Syyskuu 06, 2005, 17:28:03 »
Lainaus käyttäjältä: "SmilingStar"
1. Tanssijalka alkaa vipattaa
2. Alkaa laulattaa
3. Ei voi lähtee minnekkään, ennen kuin se on loppunut..:)
Siinä oli muutamia... Tässä on mun lempparibiisejä: Maroon5:She will be loved, Safriduo:Rise ...

Olen täysin samaa mieltä, jopa kappaleista! Nuo ovat hyviä.

Katson kappaleesta rytmikkyyttä, (juuri tuo tanssijalka määrittelee sen ;>) sekä sanoja. Jos tekee mieli alkaa laulaa mukana jo ensimmäisellä kerralla, vaikkei sanoista olisikaan mitän hajua, kappaleesta nousee todennäköisesti itselle hitti.

Myös tietynlainen tunnelma kappaleessa vaikuttaa. Ylensä huomaa heti, jos se on tehty huolellisesti ja hyvällä maulla. Se jaksaa viihdyttää, ja sitä voi kuunnella uudestaan ja uudestaan kyllästymättä siihen.

Joissain kappaleissa hyös huumori luo lisäsyitä -joko rakastaa tai vihata kappaletta - kuten Crazy Frog tai Schnappi. Minä pidän niistä. Kovin moni muu ei, mutta ei se minua haittaa. Mielipidekysymys, ei kannata riidellä. :)
Musiikkia on kaikenlaista, jokaiselle omansa.

ujelo

• Ankeuttaja
« Vastaus #39 : Syyskuu 07, 2005, 14:15:24 »
Siitä tulee jokin olo. Iloinen, onnellinen, surullinen, vaikka vihainenkin, kunhan se kiukku ei johdu biisin huonoudesta, tarkoitan. Tunnistan kyllä itselleni sopivan biisin kun sellaisen kuulen. Usein se jää soimaan päähän, ja sitä lauleskelee aivan huomaamattaankin.
Rytmikkyys ei ole minulle niinkään tärkeää, aivan sama onko se tanssimusiikkia vai jokin hidas ja kaunis kappale.
Kaikkein hienointa on se, jos täysin uusi kappale herättää muistoja. Silloin siinä on upeasti piilotettua tunnelmaa. :)

Scarlett

• Ankeuttaja
« Vastaus #40 : Elokuu 07, 2006, 02:54:05 »
Ei tarvi kysyä, onko musiikki hyvää, jos se saa jalan vipattamaan tahdissa, sormet maputtamaan pöydän kulmaa tai muuta vastaavaa. Se on sama juttu kun minkä tahansa muun asian kanssa, jotkut jutut vaan iskee, ja kun se iskee, sen vaan TIETÄÄ.

Poissa Carmelie

• menninkäinen
  • Vuotislainen
« Vastaus #41 : Elokuu 07, 2006, 10:32:40 »
Biisissä täytyy olla hyvät sanata ja sävellys. Kiinnitän aina huomiota sävellykseen ja jos se on minun milestäni huono, niin huono biisi. Biisin pitää saada jäämään mileen ja siinä pitää olla jotain mielenkiintoista!

-Carm
xD

zerythe

• Ankeuttaja
« Vastaus #42 : Elokuu 07, 2006, 22:50:42 »
Hyvässä kappaleessa on jotain, joka jää mieleen, jotain joka jää mieleen jollakin tavalla (esim. mielenkiintoiset sanat, rytmi yms.). Sellaisesta biisistä on myös helppo alkaa pitämään, mutta vasta erinomaiseksi se osoittautuu siinä vaiheessa kun huomaa kuuntelevansa yhä useammin ja useammin kyllästymättä. Tietysti sellaisia väliaikaisia taukoja biisin kuuntelemiseen saattaa tulla, mutta yleensä sitä myös tiedostaa, että aikoo jatkaa biisin kuuntelua silti tulevaisuudessakin.

Sitten on se toinen, mutkikkaampi tapa alkaa pitää jostakin kappaleesta. Nostan nyt esiin oman esimerkkini, Red Hot Chili Peppersin. Mikään kappale ei missään vaiheessa iskenyt moneen vuoteen ja Californication-biisi oli erityinen inhokkini. Mutta sitten, kun sain pakon kautta tietää parin heidän biisiensä sanat, huomasin pitäväni heistä. Tässä tapauksessa avaimena olivat syvälliset, loistavat lyriikat, jotka saivat minut myös kuuntelemaan heidän musiikkiaan uudella tavalla. Nyt huomaan omistavani seitsemän heidän levyään ja rakastuneeni niihin. Että näinkin se voi mennä.

Mitä tanssimiseen tulee, tanssin joka tapauksessa, vaikken pitäisikään biisistä. Minua alkaa vain automaattisesti tanssittamaan.

Poissa Wemia

• Hupsu.
  • Vuotislainen
  • ?
  • Tupa: Puuskupuh
Re: Mistä tunnistat hyvän biisin?
« Vastaus #43 : Elokuu 09, 2006, 23:14:56 »
Kappaleessa pitää olla hyvä melodia, sanat jotka merkitsevät edes jotain, ja laulajalla hyvä ääni. Siinä on ne minun kriteerini. Mutta ei aina. Tietenkin joku fiilistely kappale, joka herättää muistoja, hyviä tai huonoja. Vaikkapa kappale, josta tulee mieleen se ja se aika. Ja tietenkin näitä vollotus piisejä pitää olla.
Oisinpa luolassa rosvoklaanin, oisinpa rohkea intiaani!

Catoblepas

• Ankeuttaja
« Vastaus #44 : Syyskuu 24, 2006, 12:13:20 »
Jätän vastauksen todella lyhyeksi tällä kertaa: Biisi on hyvä, jos sen haluaa kuulla uudestaan. Piste. :)

Poissa Crying

• Vuotislainen
  • Whii
« Vastaus #45 : Syyskuu 24, 2006, 14:08:54 »
Laulajalla kiva ääni, ja kappaleessa jotain uutta, tai sitten vain sellaista musiikkia mitä yleensäkin kuuntelen...Kyllä sen aina tietää jos on hyvä kappale tai sitten ei. Joskus pelkät alkumelodiat kertovat että kappale on hyvä, tai sitten sen tietää vasta kun on kuunnellut sen monta kertaa. Ja vielä jos tulee kylmiä väreitä, niin siitäkin hyvän kappaleen tunnistaa:)
And they dream in their sleep

Uuvat

• Ankeuttaja
« Vastaus #46 : Syyskuu 27, 2006, 21:03:47 »
Vaihtelee... Joskus tulee heti vaan sellainen olo, että vau. Joskus taas en pidä kappaleesta ensi alkuun ollenkaan ja muutaman kuuntelun jälkeen tajuaakin ihmeissään että oho, onpas sittenkin tosi hyvä.

Hyvän biisin tunnistaa myös siitä, että vaikka se jäisi muutamaksikin päiväksi päähän soimaan, niin sitä hyräilee mielellään eikä kertaakaan ajattele että noniin! ulos sieltä!
:)

Chazz

• Ankeuttaja
« Vastaus #47 : Lokakuu 06, 2006, 10:35:47 »
Ensisaundi iskee niin, että ei koetakaan sitä toista radiokanavaa. Kappale pysyy kiinnostavana myös ensimmäisen viiden sekunnin jälkeen. Ja biisin kuultuaan haluaa kuulla sen vielä uudestaan - ehkä meneenettiin ja googlettaa lyriikat ja hommaa kappaleen tavalla tai toisella itselleen.

Sen huomaa kuitenkin suhteellisen nopeasti, onko kappale tosella hyvä, hyvä vai vähemmän-mieluinen kuunneltava. :>

cheri

• Ankeuttaja
« Vastaus #48 : Joulukuu 12, 2006, 18:47:20 »
Tosi hyvän piisin tunnistaa siitä, että sitä voi kuunnella ikuisuuksia kyllästymättä. Näin käy vain joskus. Mutta kun musiikkimaku on ehtinyt vaihtua ja sama piisi puree vieläkin yhtä lujaa... Siinä on jo sitä jotain. Ja ne tosi hyvät piisit haluaa aina kuunnella loppuun. Ei väliä, vaikka olisi kiire johonkin. Ne on pakko kuunnella. Ne piisit seisauttavat. Pysäyttävät. Niissä on jokin taika minkä ansiosta ne voi soida kulumatta. Jotkut piisit kuluvat vähitellen taian haihtuessa, mutta ne tosi hyvät ei.

Vaikea selittää.

Poissa Asoalian

• : W
  • Vuotislainen
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #49 : Joulukuu 13, 2006, 18:15:56 »
Ei siinä hyvässä biisissä sen kummemmin ole mitään tunnistettavaa, eikä edes mitään tiettyä juttua joka siitä hyvän tekisi. Eli siis, hyvään biisiin voi törmätä ihan missä tahansa, vaikka sellaisessakin musiikkityylissä jota tavallisesti vihaisi. Mutta kyllä sen melkeinpä heti huomaa, että nyt on hyvä biisi/nyt ei, kun jotain kuuntelee vaikka joskus tietysti käy niin että aluksi vihaa jotain biisiä ja useamman kuuntelukerran jälkeen alkaakin pitää siitä. Esimerkiksi Children of Bodomin We're not gonna fall oli minulle pitkään sellainen, että ihan huono mutta nyt se on yksi suosikkibiiseistäni. Ja joskus voi käydä myös niin, että aluksi pitää jostain biisistä ihan hirveästi, mutta vähän ajan päästä huomaa että se onkin ihan huono.
Mutta joitain tunteita sen kappaleen on herätettävä, jotta sitä voisi pitää hyvänä, eli sellaisetkin biisit, joita vihaa voivat olla parempia kuin sellaiset toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos menevät, jollain tapaa ainakin.
Että kyllä sen yleensä huomaa heti ensi kuuntelukerralla, onko joku biisi hyvä vai ei, mutta joskus saattaa käydä myös niin että vasta myöhemmin rupeaa jotain pitämään hyvänä. ^^
"You think that's hard? Try auditioning for Baywatch
and being told they're going in another direction."