Kirjoittaja Aihe: Abarat -sarja  (Luettu 1666 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Irene

• Ankeuttaja
Abarat -sarja
« : Heinäkuu 18, 2008, 20:49:39 »
Selailin tässä tätä lävitse ja järkytyin. Missaan ei kukaan maininnut Cliver Barkerin mahtavasta kirjallisesta tuotannosta (ainakaan mielestäni, mutta jos tällainen on jossakin jemmassa niin anteeksi nyt vain). Yhdet lempikirjani ovat juuri Cliver Barkerin kirjoittama Abarat -kirjasarjan osat. Cliver Barker kirjoittaa myös kauhukirjallisuutta ja on ohjannut muutamia leffoja. Esimerkiksi kauhuleffa Hellraiserin käsikirjoitus ja ohjaus ovat Clive Barkerin käsialaa. (Lukeaksesi lisää Barkerista, klikkaa tästä http://fi.wikipedia.org/wiki/Clive_Barker) Abaratit ovat mahtavaa fantasiaa. Abarat ei ole sellainen perinteinen fantasiakirja, kuten juuri Potterit, LOTR, Eragon (vaikka hyviä kirjoja ovat nekin). Kirjassa esiintyy kylläkin esimerkiksi lohikäärmeitä, taikavoimia ja erilaisia maailmoja, kuten yleensä fantasia kirjoissa. Mutta jokin, en ole aivan varma mikä, tekee juuri näistä kirjoista erikoisen. Suosittelen. Cliver Barker on kirjoittamisen lisäksi, myös kuvittanut kirjat. Kirjoissa on runsaasti Barkerin taidonnäytteitä, mutta kirja ei ole siltikään mikään kuvakirja. Ainoa miinus minkä voin sanoa kirjasta, on se, että kirjan kuvat eivät ehkä vastaa "pelottavuudellaan" hahmojen kuvailuja. Itse yritän suhtautua kuviin mielenkiintoisina oheistöinä ja kuvittelemaan hahmot mielessäni hieman pelottavimmiksi. Koska teksti antaa ymmärtää enemmän, kuin kuvat. Mutta tämä on vaan minun mielipiteeni. Ja silti kaikki kuvat ovat loistavasti toteutettuja ja töissä on käytetty mahtavaa väriskaalaa. Loistavia kirjoja.
Mutta nytten, haluaisin kuulla teidän mielipiteitä kirjasta. Löikö se odotukset? Vai petyitko pahasti? Lempihahmosi? Mistä hahmosta taas et pidä ollenkaan? Mielipiteitä miljööstä? Oliko juonenikiekurat liian monimutkaisia? Oliko miljöön idea vaikea ymmärtää? Plussat ja miinukset?
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 18, 2008, 20:53:44 kirjoittanut Irene »

Poissa Sethis

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Pottermore: ScarletSickle65
  • Tupa: Rohkelikko
Vs: Abarat -sarja
« Vastaus #1 : Heinäkuu 19, 2008, 08:35:47 »
Mulla on Abarat sekä Lumon päivät, sodan yöt, ja nää kirjat on aivan mahtavia! Abarat ei oo mitään perus fantasiaa, vaan kyllä siinä on jotain muutakin, vaikea määrittää genreä :D Kuvatkin on todella hienoja. Olin aluksi hieman skeptinen kirjaa kohtaan koska se niin erilainen oli, mutta kun pääsin vauhtiin olin koukussa! Löi odotukset täysin! Jonni-Velmu on ihan mahtava :D Malingostakin pidän. Pidän oikeestaan kaikista hahmoista. Miljöö on hieno. Tosi kekseliästä että jokaisella tunnilla on oma saari. Juoni oli mielestäni ihan tarpeeksi mutkikasta pysyi hyvin kärryillä. Plussaa on melkeen kaikki, mutta miinuksena sitten, ehkä kuvat ovat hieman liioiteltuja koska useimmat niistä näyttää ihan hirveiltä :D mutta mikäs mä olen toisen piirtämis tyyliä arvostelemaan.

Tarinahan jäi kesken Lumon päivät, sodan yöt kirjassa, joten kai tästä vielä kolmas tulee? En vaa oo kyllä kuullu siitä mitään. Elokuvaoikeudetkin myytiin, mutta jotain häikkää oli ja sitä ei tehdäkään :/
"En minä pelkää Harry", Dumbledore sanoi, ja hänen äänensä oli hivenen vahvempi, vaikka vesi oli niin kylmää. "Olen sinun kanssasi."

Poissa gem

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #2 : Marraskuu 12, 2010, 19:31:50 »
Ehdottomasti lempikirjojani! Omistan molemmat osat ja odotan innolla kolmatta, jonka pitäisi ilmestyä ensi syksynä :)
Rakastan Barkerin kerrontatyyliä, ja sitä miten hän saa hahmot ja paikat tuntumaan niin todellisilta. Tarina imaisi heti mukaansa ja en pystynyt lopettamaan, vaan kaikki oli luettava heti ilman taukoja :D Rakastan myös Abaratin saaria, ihanan omaperäinen idea, aika haastavakin. Juonessa pysyin mukana aika hyvin, jotkin kohdat tosin hieman ihmetyttivät. Mielestäni Barkerin kirjaan tekemät kuvat ovat aivan mielettömiä, upean värikkäitä ja rujoja, ja jotka sopivat tarinaan ja vievät sitä osaltaan eteenpäin.
Vaikka Abarat on voittanut kai useampiakin kirjallisuuspalkintoja(?), se on silti ainakin Suomessa "unohtunut". Sääli sinänsä, sillä se on todella loistavaa luettavaa, suosittelen!

Poissa Mirrekala

• Suklaamurmeli
  • Vuotislainen
« Vastaus #3 : Tammikuu 12, 2012, 12:07:08 »
Itse olen joskus vuosia, vuosia sitten ennen toisen osan ilmestymistä lukenut ensimmäisen osan, tai enimmäkseen tuijotellut kuvitusta, mutta kuitenkin. Tarinasta en enää muista yksityiskohtia, mutta viehätyin kyllä ensimmäisestä osasta suuresti.Tokaa osaakin aloitin, mutta kirja on ihan fyysisenä esineenä niin raskas, etten jaksanut kuljettaa sitä mihinkään ja kotona en silloin jostain syystä ehtinyt lukea sitä loppuun. Nyt kolmannen osan ilmestyttyä viime syksynä ajattelin tilata kaikki kolme ihan omaksi ja lukea rauhassa, mutta kahta ensimmäistä ei nettikaupoissa näyttäisi olevan kuin pokkareina. Oma mielikuvani on, että pokkaripainoksissa ei ole kuvitusta, olenko oikeassa? Minulle itselleni ainakin julmetun iso osa ensimmäisen Abaratin viehätystä olivat Barkerin upeat maalaukset ja haluaisin kirjat mielelläni kaikki omaan hyllyyn kuvituksineen.

Eli tietääkö joku, saako kahta ensimmäistä osaa vielä käsiinsä jostain kovakantisina tai voiko joku kertoa vähän noista pokkaripainoksista?
"Paras tapa toimia on ystäville kostaa
jos päältä kauniin hevosen saa silmiin tuijottaa
Mut takaisin ei käytettyä sieluaan voi ostaa
kun kalpein kauppamiehistä ovelle kolkuttaa
" -Viikate: Tie

Poissa Giladra Carrion

• Kuolonsyöjä
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Pottermore: ShieldFang27063
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #4 : Tammikuu 12, 2012, 18:17:40 »
Oho, enpä ole tähän ketjuun vastaillut, vaikka kyseessä on yksi lempikirjasarjoistani jo useamman vuoden ajalta. Taisin joskus vuoden 2003-04 tienoilla tutustua Abaratiin ensimmäisen kerran - olin päättänyt lainailla kirjastosta sattumanvaraisia kirjoja hienojen kansien perusteella, ja nuohan pomppasivat silmään sieltä hyllystä. Joiltakin olen kuullut kritiikkiä kirjojen koosta, mutta itse tykkään noista mielettömästi! Jo kuvituksenkin takia on hyvä, että kirjalla on kokoa ja sivut ovat suht. paksuja - ja onpahan tässä jo tottunut niin tuohon tyyliin, että mahtaisinko edes osata lukea Abaratia toisenlaisessa ulkoasussa. :D

Alun alkaen Kalma on kiehtonut mua erityisen paljon (oh, ehkä nickistä voi päätellä; Carrion = Kalma englanniksi), hän on ollut jo pidempään lempikirjahahmoni ja yksi parhaiten luotuja kirjapahiksia. Barker osaa luoda hahmoja, varsinkin pahiksia, jotka eivät ole lainkaan mustavalkoisia tai yksiselitteisiä, ja siitä mä tykkään erittäin paljon.
Kuvitus on aivan huippuluokkaa, Barkerin tyyli on hieno ja omintakeinen.

Spoilaa rankasti Kaikennielevää keskiyötä (kolmas osa):
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)

Eli tietääkö joku, saako kahta ensimmäistä osaa vielä käsiinsä jostain kovakantisina tai voiko joku kertoa vähän noista pokkaripainoksista?
Sitä ensimmäistä osaa näkyy olevan tilattavana Akateemisessa, Suomalaisessa sekä Adlibriksessä, mutta toista osaa noissa on vain pokkarina. Voihan sitä toki kysellä, olisiko sitä mahdollisuus tilata kovakantisena, mutta voi olla, että painokset on myyty loppuun eikä uutta ole tullut. Ostin itse omani vuosia sitten, silloin niitä löytyi oikein helposti. Suosittelen hankkimaan kovakantisina - ovathan ne jo kokonsa puolesta hienomman näköisiä.
“We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars.
But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off.”

Poissa Mirrekala

• Suklaamurmeli
  • Vuotislainen
« Vastaus #5 : Tammikuu 12, 2012, 18:55:43 »
Kiitos, Giladra Carrion. Ainakin minä löysin ensimmäisenkin kirjan kovakantisina mainituista paikoista vain englanniksi, mutta suomeksi niitä ensisijaisesti etsin. Toki saatan jossain vaiheessa taipua ja tilata sitten alkukieliset, jos ei suomennoksia mistään löydy.

Lisätkää tähän kyllästynyttä mutinaa siitä, miten suomalaiskustantajat eivät ota kirjoistaann painoksia ja sitten itkevät kukaan ei osta suomennoksia. Kyllähän minä tämän jo tiesin...

Tähän kirjasarjaan haluan kyllä ehdottomasti kuvituksen mukaan, eikä kovakantisen kirjan kokokaan niitä kuvia katsellessa juuri harmita. No, taidan vahingosta viisastuneena laittaa tuon kolmannen tilaukseen ensi kuussa, kahta ensimmäistä etsin sitten epätoivotekniikalla divareista ja kirppareilta.
"Paras tapa toimia on ystäville kostaa
jos päältä kauniin hevosen saa silmiin tuijottaa
Mut takaisin ei käytettyä sieluaan voi ostaa
kun kalpein kauppamiehistä ovelle kolkuttaa
" -Viikate: Tie

Poissa Hurray

• Vuotislainen
    • Shiny Smile
« Vastaus #6 : Tammikuu 15, 2012, 17:30:54 »
Oho. Sain Abarat-sarjan kolmannen kirjan (englanniksi) joululahjaksi ja heti pomppasi tämä ketju silmään. En ole ikinä ennen kyseiseen sarjaan törmännyt, yhtään osaa en ole lukenut. Kun tuota kirjaani sitten hieman selailin, se vaikutti ihan hyvälle, ja kuvista monta, monta plus-pistettä.
Ja jos teidän mielipiteisiinne yhtään voi luottaa, niin oletan, että se on kuin onkin hyvä (ellei parempi).

Tuntuu kyllä sille, että pitäisi lukea ne kaksi ensimmäistä osaa ensin - varmaan pääsisi juoneen paremmin mukaan?
"I realized I was on a Something island. 'How did I get here,' I wondered, surrounded by Nothing, 'and how do I get back?'"

Poissa Giladra Carrion

• Kuolonsyöjä
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Pottermore: ShieldFang27063
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #7 : Tammikuu 15, 2012, 17:38:41 »
Tuntuu kyllä sille, että pitäisi lukea ne kaksi ensimmäistä osaa ensin - varmaan pääsisi juoneen paremmin mukaan?
Pakko äkkiä kommentoida tähän, että lue ehdottomasti oikeassa järjestyksessä nuo, eli aloita ykkösosasta! Kolmannessa tapahtuu niin paljon sellaista, jota pohjustetaan kahdessa ensimmäisessä, että parhaan lukukokemuksen jokaisesta saa nimenomaan etenemällä järjestyksessä. Noinhan se yleensäkin menee, mutta mä näkisin Abaratien kohdalla kovin tärkeänä sen, että lukee järjestyksessä - nuo ovat niin selkeästi suoraa jatkoa toisilleen.
“We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars.
But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off.”

Poissa julkupuu

• Genrepoliisi
  • Vuotislainen
« Vastaus #8 : Helmikuu 15, 2012, 08:08:33 »
Minä jostain kumman syystä odotin kyseistä kolmatta kirjaa jonnekin hamaan tulevaisuuteen, luultavasti siksi että ajattelin suomentamisessa menevän aikaa. Mutta kuinkas sattuikaan! Toistaiseksi olen lukiessani ihmetellyt vain sitä valtavaa kuvien määrää, ihan kuin niitä olisi enemmän kuin aikaisemmissa kirjoissa. Vai kuvittelenko vain..

Tällä hetkellä kirjan lukeminen on minulla vielä kesken ja melko alussa, mutta siihenkin on ehkä tulossa muutos! Olen nimittäin pakannut kyseisen kirjan sairaalalaukkuun mukaan kun lähden luultavasti tämän viikon aikana juurikin sairaalaan, "poistattamaan" (synnyttämään) tämän kolmen kilon ihmistaimenen sisältäni. Voi tietysti olla paljon mahdollista että aika ja kiinnostus menee aivan johonkin muuhun.. ainakin ulostautumisen jälkeen. Ties vaikka sitä odotellessa kuitenkin olisi hyvää aikaa lukea!

Palataan asiaan siis kun kirja on saatu luetuksi.
Only those who he loved could see the lightning scar. 4500!

Poissa gem

• Vuotislainen
« Vastaus #9 : Maaliskuu 04, 2012, 14:03:17 »
Absolute Midnight julkaistiin muutama päivä syntymäpäiväni jälkeen joten luonnollisesti olin onnesta soikeana kun sain tilattua sen itselleni lahjaksi :--) Oli ihan mieletön tunne kun sain monta vuotta odottamani kirjan vihdoinkin käsiini, ja Suomalaisen Kirjakaupan myyjää melkein nauratti kun hain pakettia, en tiennyt miten päin olisin ollut. Luin kirjan samana iltana jo melkein puoleen väliin, mutta abivuoden koulukiireiden takia pääsin loppuun vasta pari kuukautta sitten.

(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)

Olisi ihanaa jos kolmannen kirjan myötä useammat tutustuisivat Abaratin ihmeelliseen maailmaan, viimeistään sitten kun suomennos ilmestyy :--) Sopii myös toivoa että aikaisemmista osista otettaisiin uusintapainos, nyt kun tarinalle on viimein saatu jatkoa. Itse olen lukenut kirjat ensin ala-asteella suomeksi, mutta omistan kaikki kolme englanniksi, sillä suomenkielisiä ei löytynyt enää mistään kun pari vuotta sitten aloin etsimään. Englanniksikin kirjat oli vaikea löytää Suomesta, ja varsinkin kakkososaa oli ainakin kaverini mukaan mahdotonta löytää vielä vuosi sitten.

Poissa Dewill

• Dracōnem dormientem nunquam tītillandus.
  • Vuotislainen
« Vastaus #10 : Maaliskuu 05, 2012, 10:04:19 »
Mainio kirjasarja todellakin. Itse olen lukenut kaksi ensimmäsitä osaa joskus 2000-luvun alkupuolella, ja seuraavaa osaa odotellessa melkein unohdinkin koko sarjan.
Joulun alla ostin omaksi kaksi ensimmäistä osaa pokkareina (koska sain yhteishintaan halvemmalla kuin yhden osan kovakantisena) divarista, ja siellä huomasin myös riemukseni että kolmas osa oli ilmestynyt ja suomennettukin.
Sarja siis osoittautui ihan yhtä hyväksi (en siis tajunnut ympäröivästä maailmasta mitään lukiessani) kuin aikaisemminkin. :D

Suosittelen myös etsiskelemään kirjan ensimmäsiä osia juuri antikvariaateista ja divareista, nimittäin sieltä niitä löytyy (ainakin tuosta paikallisesta useampikin kappale kovakantisena löytyi).

Poissa Creepychild

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #11 : Heinäkuu 19, 2012, 18:44:43 »
Ekan osan olen lukenyt pari kertaa, vuonna nakki ja muusi. Jostain kumman syystä en ole jaksanut tarttua toiseen taikka kolmanteen osaan :/ Hyviä kirjoja ovat!
Maybe I'm too busy being yours to fall for somebody new

Poissa Ana

• Vuotislainen
« Vastaus #12 : Toukokuu 24, 2015, 10:34:14 »
Ah, Abarat. Kirjastossa tarkistin asian ja Abaratin ensimmäinen osa löytyi lasten fantasiaosastolta ja lainasin sen. Ihan pikkulapselle en Abaratia lukisi, kirjassa oli myös hurjia kohtia esim. lohikäärmeen raaka tappaminen, Wolfswinkel joka nimittelee Candya ja hakkaa Malingoa, Kalman äkkipikaisuus jne. Tämä kirja ei ole mitään perusfantasiaa, vaan pidän Barkerin tavasta kirjoittaa elävästi! Kuvat menee siinä sivussa, täydentäen kai kokonaisuutta. Suosikkini on urhea Candy ja myös Malingo. Kahdennenkymmenennenviidennen Tunnin alueet+Fugitin veljekset olivat kammottavia. Sarjan on siis tarkoitus olla viisiosainen, kolmas osa on nimeltään Kaikennielevä keskiyö. Neljäs osa Kry Rising ilmestyy ilmeisesti 2017. Mielestäni Clive Barkerin fantasiakirjat on jäänyt melko pienelle huomiolle Suomessa, ei niitä hehkuteta kuten muita kirjoja. Suosittelen kaikille tätä sarjaa! Luen nyt kolmatta osaa, koska jäin koukkuun Abaratin maailmaan.   
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 10, 2017, 20:00:07 kirjoittanut Ana »
Don't blink. Blink and you're dead.