Kirjoittaja Aihe: Oopperajuhlat  (Luettu 1339 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Sonija

• Ankeuttaja
Oopperajuhlat
« : Kesäkuu 28, 2008, 18:25:05 »

Elikkäs. Onko joku teistä joskus käynyt tai menossa käymään Savonlinnan oopperajuhlilla? Oliko kiva kokemus, vai olisiko kannattanut jättää väliin? Minkä oopperan kävitte katsomassa/aiotte katsoa? (Joo, itse voi keksiä enemmän kysymyksiä, joihin vastata... :D)

Itse olen tänä kesänä lähdössä ensimmäistä kertaa kyseiseen tapahtumaan tai oopperaan ylipäätään... Muistaakseni Aida. (Onkohan tämän nimistä oopperaa olemassakaan? Joku sellainen kuitenkin.) Voipi tulla varsin mielenkiintoista.

Ja sitten. Miten sinne pitäisi/kannattaisi pukeutua? Jotenkin juhlavasti tai erityisen hienosti vai jotenkin vähän normaalia siistimmin? Lämpimästi, kuulemma (onko näin? Luulisin...). Olisi ihan kiva saada vastauksia kysymyksiin...

Poissa Yono

• Tangokuningatar
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Korpinkynsi
Vs: Oopperajuhlat
« Vastaus #1 : Kesäkuu 28, 2008, 20:14:52 »
Olen käynyt Savonlinnan oopperajuhlilla monta kertaa, koska vanhempani ovat aikamoisia oopperafaneja. Ja kyllähän minäkin tykkään... Tänä kesänä minä en kuitenkaan taida päästä yhteenkään esitykseen, sillä perheen 16-vuotiaan tytär ei ole se, jonka oopperalippuihin ensimmäiseksi tuhlataan rahaa ;) Aidaakin olin siellä katsomassa, ja kivaa oli.

Savonlinnan oopperajuhlille pukeudutaan kyllä juhlavasti, mutta ei mitenkään erityisen hienosti. Hame tai mekko ja kivat kengät käyvät hyvin. Kenkien kannattaa olla kuitenkin sellaiset, joilla voi kävellä huolettomasti mukulatiellä. Mukaan kannattaa ottaa ylimääräinen paita tai huivi, sillä vaikka ilma olisi kuinka lämmin alkuillasta, esityksen aikana voi silti tulla kylmä, ja hampaat kalisevat viimeistään siinä vaiheessa, kun vaeltaa pois linnasta.

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #2 : Kesäkuu 28, 2008, 22:08:41 »
Kannattaa myös tutustua kyseessä olevaan oopperaan etukäteen, niin tapahtumia on helpompi seurata. Tosin ainakin kansallisoopperassa käsiohjelmassa on aina juonitiivistelmä, ja veikkaisin saman koskevan myös Savonlinnan oopperajuhlia, mutta eivara venettä kaada. Eikä käsiohjelmaan mysökään mahdu määrättömästi asiaa, eikä kiemuraisista ja toisinaan täysin epäjohdonmukaisista oopperajuonista ole aina helppo päästä selville yhdellä istumalla. Aidasta löytyy tietoa mm. Wikipediasta.
Constantem decorat honor

Poissa Villi Lohi

• Pasi
  • Hirnyrkki
  • Morning is working.
« Vastaus #3 : Kesäkuu 29, 2008, 13:55:59 »
Siirsin Musiikin puolelle, mutta älkää yhtään arkailko puhua myös pukeutumisesta, miljööstä tai muista vastaavista, se sallittakoon tämän kohdalla :)

Epatto

• Ankeuttaja
« Vastaus #4 : Heinäkuu 30, 2008, 00:13:52 »
Olen halunnut käydä Savonlinnan Oopperajuhlilla jo monena vuonna, mutta budjetilleni epäsuotuisan sijaintinsa takia ei ole koskaan tullut lähdettyä. Verdiin tahi Aidaan en muutenkaan ole tutustunut sen ihmeemmin, joten ylitsepääsemätöntä hinkua kemuihin ei tänä kesänä ollut. Mozartin kuuluisa Taikahuilu olisi kyllä sellainen ooppera, jonka takia kyllä vaivautuisin järjestämään matkoja ja hellittämään kukkaron nyörejä, jos vain tulisi ohjelmistoon. Taitaa olla turha toivo, sillä sehän oli vasta muutama vuosi sitten (tosin en tiedä, onko niillä jokin kierto tai aika, minkä välein tiettyä oopperaa saa Oopperajuhlilla esittää), enkä silloin ollut vielä niin kova Taikahuilu-fani kuin nykyään. Voi minua.

Olen kerran aikaisemmin ollut oopperassa, se oli Kansallisoopperan Ryöstö Seraljista. Oopperakansa on korkeakultturellia ja hienostunutta, sen näkee vaatetuksesta, tavoista ja väliaikojen tarjoilusta. Tuolle nimenomaiselle oopperalle en tullut varanneeksi hienompia vaatteita mukaan (oli koulun reissu, jolla touhuttiin muutakin kuin käytiin katsomassa tuota), mutta eipä siellä kukaan karsastanut. Oli siistit arkivaatteet ja vähän juhlavampi meikki, menin täydestä kuin väärä raha.

Poissa sanpe hpf

• Hullu
  • Vuotislainen
  • Laiturilla 9 3/4 tavataan!
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #5 : Huhtikuu 24, 2014, 06:27:35 »
Mozartin taikahuilu! Nopeasti katsomaan. Aiellä voi livahdella minunkin naamani!
Täällä ollaan.