Kirjoittaja Aihe: Kaunis mieli - A Beautiful Mind  (Luettu 1807 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Nefertiti

• Niilin krokotiili
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
Kaunis mieli - A Beautiful Mind
« : Kesäkuu 12, 2008, 02:38:32 »
Etsiskelin kyseistä elokuvaa käsittelevää aihetta, mutten löytänyt. Kyseessä on kuitenkin niin hieno elokuva, että pakkohan minun nyt on pistää topic tästä pystyyn.

Kaunis mieli perustuu matemaatikko John Nashin elämään ja elokuva on myös saanut vaikutteita Sylvia Nasarin kirjasta A Beautiful Mind. Nash sairastui ilmeisesti opiskeluaikana (vaiko aikaisemmin?) skitsofreniaan ja elokuvassa käydäänkin läpi sairauden kehittymistä ja muutenkin sen vaikutuksia Nashin elämään. Elokuva on kerrottu pääasiassa Nashin näkökulmasta, joten katsoja pääseekin melko läheisiin kosketuksiin skitsofrenian kanssa.

Kaunis mieli on Ron Howardin ohjaama ja pääosassa nähdään Russell Crowe. John Nashin vaimoa, Aliciaa, näyttelee Jennifer Connelly. Elokuva on vuodelta 2001 ja voittanut neljä Oscaria, mm. parhaasta elokuvasta.

Sitten omaan mielipiteeseeni, saattaa sisältää spoilereita.

Itse omistan Kauniin mielen VHS-versiona, jota on tullut muutamia kertoja katsottua. Pidän filmiä enemmänkin skitsofreniaa käsittelevänä teoksena kuin John Nashin elämänkertana. Elokuvaahan ei varsinaisesti voida edes sanoa elämänkerraksi, siihen on kuitenkin otettu vaikutteita kirjasta ja muutenkin joukosta löytyy draaman keinoja. Pidän kuitenkin todella paljon elokuvasta, sillä ihmisen mieli häiriöineen kiehtoo minua ja muutenkin vastaavat psykologiset leffat ovat hyvin mielenkiinoisia. Tässä elokuvassa tuli hyvin vahvasti esille myös se, että yleensä jos ihmisellä on joku älykkyyden alue todella vahva, saattaa jollain toisella alueella olla puutteita. Nash oli matemaattisesti todella lahjakas, muttei vastaavasti omannut tunneälyä juuri lainkaan. En välttämättä suosittele miehille samoja iskurepliikkejä, joita Nash käytti.. :D

Elokuva on koskettava ja olen erittäin tyytyväinen Russell Crowen roolisuoritukseen. Todella uskottavan näköinen vanhuskin hänestä oli saatu tehtyä! Liikutuin ihan siinä lopussa, kun ne tyypit alkoivat tuoda kyniään siihen Nashin eteen. Kiinnostaisi tietää, oliko John Nashin harhat todellisuudessakin sellaisia kuin elokuvassa. Kaipa ne sentään suurimmaksi osaksi oli. Minut yllätti kyllä täysin se, että huonetoverikin oli harha. Sitä en osannut odottaa yhtään.

Mielenkiintoinen ja upea leffa, yksi lemppareistani voisi sanoa.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain.

Poissa Magnum

• Frozen Windows
  • Vuotislainen
  • Tupa: Korpinkynsi
Vs: Kaunis mieli - A Beautiful Mind
« Vastaus #1 : Kesäkuu 21, 2008, 22:52:00 »
Äitini opiskelee lähihoitajaksi, ja hänen opettajansa oli suositellut tätä elokuvaa. Äiti vuokrasi elokuvan, ja minäkin kiinnostuin. Äiti oli etukäteen kertonut, että päähenkilöllä on skitsofrenia. Seuaratessani elokuvaa en muistanut koko asiaa, olin niin juonen lumoissa. Päähenkilö oli jotenkin niin viehättävä, jäin aivan hänen pauloihinsa. Jotenkin älykkyys ja viettomuus kiehtoivat. En tajunnut seuraavani elokuvaa joka kertoo skitsofreniasta kuin vasta sitten, kun hänen keksimänsä hahmot paljastuivat mielikuvituksen tuotteeksi. Olen aina rakastanut elokuvia, missä käsitellään ihmisen mieltä. Ja niinkuin elokuvan nimikin kertoo ihmisen mieli on mielestäni todella kaunis ja kiehtova. Tuli tirauettua muutamia kyyneleitäkin elokuvan aikana niin herkkä olen :) Kamalasti itketti jotenkin se, kun John joutui syömään lääkkeitä, ja hänen matemaattiset lahjansa katosivat tyystin. Vaikka Nash selvästi oli vaaraksi itselleen, oli hirveän surullista nähdä, että rakas asia vietiin pois. Ja Nefertitin mainitsema kynäkohta, se oli aivan mahatava. En voi muuta sano, kuin että pidin tästä elokuvasta älyttömösti ;)
"Heaven's not a place that you go when you die
It's that moment in life when you actually feel alive"

Poissa Raitasukka

• Vuotislainen
  • Objection!
    • flavors.me
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #2 : Kesäkuu 06, 2009, 23:10:27 »
Spoilaapi leffaa aika isosti.

Katsoin Kauniin mielen tänään illalla ja pidin kovasti näkemästäni.

Ostin DVD:n itselleni muutama kuukausi sitten, jolloin jaksoin katsoa elokuvasta vain ensimmäisen tunnin (pistetään väsymyksen piikkiin) enkä ollut erityisen vakuuttunut. Päähenkilö ilman tunneälyä ei tuntunut erityisen kiinnostavalta tai myötätuntoa herättävältä hahmolta eivätkä tapahtumatkaan olleet ihan siitä minua kiinnostavimmasta päästä.

Olisinpa vain tiennyt, että elokuva muuttuisi todella mielenkiintoiseksi ensimmäisen tunnin jälkeen, jolloin Nashin skitsofrenia paljastuu - siinä tuli käytyä mielessä, että häh, vedetäänkö katsojalta nyt ihan täysin mattoa jalkojen alta. Se on muuten mahdottoman hyvä tunne, kun elokuva pääsee yllättämään niin pahasti. Itse en nimittäin tiennyt yhtään, että leffassa käsiteltäisiin skitsofreniaa, joten se puoli tuli täysin puun takaa.

Russel Crowen näyttelijänkykyjä en olekaan päässyt monessakaan elokuvassa päässyt todistamaan, mutta Kauniissa mielessä mies hoitaa roolinsa kunnialla ja on uskottava. Elokuvassa tuodaan muutenkin skitsofrenian seuraukset todella lähelle katsojaa, ja Crowe välittää kaiken sen hyvin. Parempaakaan sanaa en sille tähän hätään keksi :D

Kuten tuli sanottua, ensimmäinen tunti elokuvassa ei ole sitä kiinnostavinta antia, vasta toinen antaa kunnolla pureskeltavaa ja onnistuu liikkuttamaan hämmästyttävän paljon. Loppupuolen kynäkohtaus oli upea, liikutuin kyllä todella pahasti.

Poissa Millat

• jolie coquine
  • Vuotislainen
  • shock me like an electric eel
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #3 : Kesäkuu 09, 2009, 22:43:59 »
Kaunis mieli on upea leffa. Se koskettaa aina. Muutaman kerran kun on tullut nähtyä (joista viimeisin oli psykologian kertauskurssilla viime vuonna) niin ei se silti ole huonommaksi muuttunut.

Itselleni Kaunis mieli oli kamalan raskas elokuva katsoa ensimmäistä kertaa. Raskas, mutta loistava elokuvakokemus. Jossain vaiheessa muistan itkeneeni silmät päästäni tuota leffaa katsoessani. Elokuvahan on mielettömän hyvin toteutettu, juoni kulkee ja tosiaan näyttelijöiden suoritukset tukevat sitä todella hyvin. Crowe ei lukeudu todellakaan lempinäyttelijöihini, en itse asiassa pidä hänestä näyttelijänä kovinkaan paljon, mutta tässä hän teki mahtisuoriuksen.

Itselleni kuitenkin Kaunis mieli rikkoo aina sen nähdessäni vanhat haavat, sillä näin sen ensimmäistä kertaa juuri sen jälkeen, kun eräs läheinen ihminen joutui sairaalaan mielenterveysongelmien takia. Se oli niin raskas kokemus henkisesti nähdä leffassa samankaltaisia harhoja (kaikki ne vakoilujutut ja muut), vaikka tällä ihmisellä ei ollutkaan mitään skitsofrenian kaltaista vakavaa mielenterveysongelmaa – itse vain satuin siinä tilanteessa olemaan paikalla, kun nämä heikommat harhat olivat pahimmillaan ja tämä ihminen luotti minuun niin paljon, että kertoi kaiken niistä harhoistaan, jotka hän siis sillä hetkellä uskoi todeksi. Ja itkin ja yritin hokea, että se hänen todellisuutensa ei ole totta, mutta en ole ikinä tuntenut oloani niin avuttomaksi ja muserretuksi kuin sinä hetkenä. Siksi Kaunis mieli oli erittäin raskas katsoa silloin ja on edelleenkin. Uskallankin väittää, että se on oikeasti todenmukainen – tai no, John Nashin elämänkerrasta nyt en tiedä, mutta todella skitsofrenian ja muiden vastaavien mielenterveysongelmien kuvaajana se ainakin tuntuu todenmukaiselta.

Kaunis mieli on kyllä elokuva, joka saa kaikki omat tunteeni pinnalle ja kylmät väreet kulkemaan pitkin selkäpiitä. En todellakaan ihmettele sen saamia Oscareita, kyllä ne kaikki oli ansaittu.
"Je vais bien, t'en fais pas."

Poissa Catnip

• Mestarietsivä
  • Vuotislainen
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #4 : Elokuu 09, 2009, 19:20:49 »
Yksi parhaimmista näkemistäni elokuvista!
Minulla oli tylsää ja iskä katsoi tuota elokuvaa taisi tulla Canal+:lta tai jostain, mutta telkkarista kumminkin. Minäkin innostuin sitten katsomaan ja todella hyvä oli. Mahtava juoni ja välillä ei oikein tiedä mikä on totta ja mikä ei. :--) Koskettavakin oli ja sinä oli sitä jotain.

Poissa Accused

• Vuotislainen
« Vastaus #5 : Kesäkuu 08, 2010, 22:01:28 »
Upea leffa!

Ammatillisesta näkökulmasta elokuva kuvaa todella hyvin skitsofreniaa sairastavan mielenalaa. Olen koulutukseni ja töideni puolesta työskennellyt skitsofrenikoiden kanssa ja voin hyvin kuvitella että omilla potilaillani on ongelmat olleet tämän kaltaisia (äänet, harhat jne.)

Puhtaasti leffana juoni oli hyvä ja näyttelijä suoritukset mahtavia. Olisin silti halunnut vielä jotain pientä lisää elokuvaan, en vain osaa sanoa mikä se mahdollisesti voisi olla.

SUOSITTELEN! Varsinkin niille jotka mahdollisesti opiskelee sosiaali- ja terveysalalle tai joita muuten vain kiinnostaa psyykesairauksia käsittelevät leffat.
We need to come back down and face what we\'ve become

Poissa Kalke

• Lyhennetty painos
  • Vuotislainen
  • I told you so.
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #6 : Kesäkuu 10, 2010, 12:36:39 »
Ompas vähän keskustelua näinkin mahtavasta elokuvasta!

Meilläkin lukion psykologian tunneilla aikanaan opettaja suositteli katsomaan kyseisen pätkän, tosiaan sen takia, että kuvaa niin hyvin skitsofreniaa sairastavan mieltä. Kaverini oli myös katsonut sen aikaisemmin ja suositteli, tosin ennen ensimmäistä katsomiskertaani olin pahasti spoilaantunut ja tiesin yhtä ja toista juonesta, joten ehkä olisin tietämättömänä saanut elokuvasta enemmän irti, kuka tietää.
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)

Russel Crowe näyttelee tässä todella hyvin, en ole kauheasti miehen muuta tuontantoa nähnyt (pl. Gladiator), mutta tässä miehen roolisuoritus on todella vakuuttava. Paul Bettanykin on todella hulvaton Charles :)

Mutta siis aivan uskomaton elokuva, kuuluu ehdottomasti parhaisiin näkemiini leffoihin. Suosittelen ehdottomasti!
"A goal without a plan is just a wish."

Poissa Suru

• keräkurmitsa
  • Sanomaton
  • *
    • Livejournal
  • Pottermore: ChestnutLeviosa81
« Vastaus #7 : Joulukuu 31, 2011, 20:08:12 »
Imagine if you suddenly learned that the people, the places, the moments most important to you were not gone, not dead, but worse, had never been.

Matematiikka alana ei kiinnosta minua oikeastaan ollenkaan, mutta John Nash on ihan mielenkiintoinen ihminen, ja kuunneltuani vanhempieni ylistystä elokuvasta useamman viikon ajan päätin itsekin katsoa sen. En pettynyt, en tosiaankaan. Elokuva oli sen verran suuri tunnekokemus (mitä elokuvilta haluankin), että lopulta leffalle itkemiseni päättyi vasta, kun katsoin perään Mehiläisen elokuvan. x) Katsoin leffaa Millatin tapaan ehkä enemmän Nashin vaimon ja perheen näkökulmasta, mikä selittää reaktion, kaveri, jolle tätä suosittelin, ei sitten lämmennyt ihan yhtä paljon. ^^; On toki totta, että elokuvassa on tiettyjä Hollywood-elokuvan vikoja, eikä se välttämättä ole ihan niin loistava, kun mitä kaikki sen saamat Oscar-palkinnot antavat ymmärtää, mutta toisaalta, minä ainakin pidin. Kovasti. Kaikista puutteista huolimatta.
“Älä näytä tuommoiselta, Korppu", hän sanoi. "Eihän tämä ole yhtään mitään. Paljon pahempaa on tulossa!”
- Astrid Lindgren: Veljeni Leijonamieli

Poissa Muggle

• Vuotislainen
  • HARRY POTTER IS MY PAST, MY PRESENT AND MY FUTURE
« Vastaus #8 : Kesäkuu 16, 2015, 21:58:28 »
Olen samaa mieltä kanssasi, Nefertiti, yllätti minutkin se, että Johnin huonetoveri oli harha! Ostin elokuvaboxin joskus vuosi-pari sitten, jossa oli Kauniin mielen lisäksi elokuvat American Beauty ja Forrest Gump. Oli kyllä hemmetin kannattava ostos, koska kaikki elokuvat olivat erittäin loistavia! Oikeastaan aluksi luulin sitä jonkinlaiseksi tylsäksi matikkaleffaksi, koska takakansitekstissä ei lukenut paljon sisällöstä ja koska en ollut ennen kuullut ehkä halaistua sanaakaan kyseisestä elokuvasta. Sitten, kun Johnin sairaus paljastui, ajattelin, että hemmetti, tämähän onkin mielenkiintoinen ja mainio leffa! Russell Crowe näytteli hahmoa erinomaisesti ja loppu oli koskettava. Siis oikein hieno elokuva, muttei aivan suosikkejani.
"You're just as sane as I am" Luna Lovegood