Kirjoittaja Aihe: Elokuvien ja tv-sarjojen ikärajat  (Luettu 5982 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Carlos

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
    • LiveJournal
Vs: Elokuvien ja tv-sarjojen ikärajat
« Vastaus #25 : Kesäkuu 11, 2009, 19:25:00 »
Nuo DVD:iden ikärajathan määrittelee eri instanssi kuin tv-kanavien ikärajasuositukset, ja se maksaa - ja mitä pidempi sarjan kesto, sitä enemmän se maksaa (koska tarkastajan on luonnollisesti tarkastettava koko sarja, ja mitä pidempi kesto, sitä enemmän tarkastettavaa).

Toisin sanoen tv:ssä esitettävän ohjelman osalta kyseinen instanssi on kanava itse. Niitä ei siis erikseen tarkasteta vaan kanavat asettavat ikärajat oman harkintansa mukaan.

Poissa puolipro

• Lapsellinen eli lapsi
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • BANG
« Vastaus #26 : Kesäkuu 12, 2009, 17:23:09 »
Ikärajat ovat tavallaan hyvä keksintö mutta löydän niistä paljon huonoakin.

Ikärajat antavat suuntaa sille, mitä elokuva sisältää mutta sehän riippuu ihan ihmisestä, miltä se ihmisen omaan päähän näyttää. Minun kohdallani ikärajat eivät ainakaan enää pidää paikkaansa, eivätkä ole pitkään aikaan pitäneetkään. Katson paljon K-15 materiaalia nykyään ja eka Potterikin meni jo 5-6 vuotiaana (ilman lukutaitoa).

Positiivinen puoli ikärajoissa on se, että niihin vedoten voidaan suojella pieniä ja vähän isompiakin lapsia materiaalilta, jota ei haluta sen ikäiselle näyttää (esim. en haluaisi ainakaan tulevaisuudessa oman lapseni näkevän 10-vuotiaana K-15 elokuvaa, jossa voi esim. olla raiskaus). Omat vanhempani tekivät niin ja tekevät nykyäänkin. Kun olin 11-12 vuotias, vanhempani vaihtoivat kanavaa aina hakkausten ajaksi C.S.I.:ssa ym. Tietenkään en väkisin katsoa väkivaltaa tai raiskauksia tai mitään muutakaan epämiellyttävää, mutta olin siinä iässä jo itsekseni nähnyt sellaista, joten äitini 'suojelu' ei enää oikein auttanut.

Negatiivinen puoli tässä asiassa taas on melko yleinen minulle. Olen 14-vuotias, ja vanhempani eivät vieläkään anna minun nähdä K-15 elokuvia ilman heidän läsnäoloaan. Isänikin ehdotti, että katsoisin Jackassit hänen kanssaan DVD:ltä (K-15) mutta en välttämättä halua katsoa kivesten kiinnittämistä jäähän ISÄNI kanssa. Joten ikärajoja käytetään minua vastaan, sillä olen ollut yli niiden rajojen jo kauan.

Mielestäni K-13 raja on upea keksintö. En itse pitäisi Taru sormusten herrasta -trilogiaa K-11 tai K-15 materiaalina, niin paljon kuolemaa ja väkivaltaa siinä on. Eli jos silloin olisi ollut K-13, se olisi ollut upea väli. Siihen voi sijoittaa hyvin niin Potteritkin kuin rakkausdraamatkin.
- LAULETAAN SE YHESSÄ, "PIRATE'S LIFE FOR ME" !
- EI, MÄ OON VAMPYYRI. "VAMPYYRII MÄ METSÄSTÄN, VAMPYYRII MÄ METSÄSTÄN. TAHDON SAADA CULLENIN, TAHDON SAADA CULLENIN. ENKÄ PELKÄÄ BELLAAKAAN."

Poissa Candily

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #27 : Tammikuu 13, 2012, 20:15:07 »
Ikärajat muuttuivat tässä vuoden alussa tälläisiksi: S, 7, 12, 16 ja 18. Minusta tuo 12- ja 16 vuosien väli on kyllä vähän liian suuri. Minua tämä muutos nyt ei kauheasti haittaa kun kuitenkin parin kuukauden päästä täytän 16.

Tunnen olevani nyt jo ihan tarpeeksi kypsä katsomaan minkä tahansa ikärajan omaavan elokuvan. Olen nähnyt jo suunnilleen kaiken mahdollisen ns. pahan mitä elokuvissa voi nyt nähdä. En ole kuitenkaan mitenkään järkyttynyt niistä mistään, koska tiedän että se on vain elokuvaa. :D En osaa edes kuvitella että elokuvissa näkemiäni asioita voi oikeasti tapahtua ja tapahtuukin varmaan joka päivä.

Vanhempani eivät ole pahemmin välittäneet ikärajoista. Kun olin pieni, muistan että he käänsivät kanavaa aina seksikohtauksissa, ei niinkään väkivaltakohtauksissa. Jos saan lapsia joskus, en haluaisi heidän näkevän liian rankkoja juttuja liian aikaisin, mutta tuskin minä pystyisin heitä niiltä varjelemaan. Onhan ihan helppoa netistäkin löytää kaikkea järkyttävää.

Alle 15-vuotiaana tuli monta kertaa käytyä k-15 elokuvissa ilman vanhempia. Olen myös useita kertoja ostanut k-18 elokuvia näin 15-vuotiaanakin ilman ongelmia. Enkä kyllä näytä ikäistäni vanhemmalta mielestäni.
Paradise comes at a price
That I am not prepared to pay
What were we built for?
Will someone tell me please

Poissa Gollim

• Paras
  • Vuotislainen
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #28 : Tammikuu 14, 2012, 10:50:19 »
En vain jaksa ymmätää miksi noita ikärajoja muutetaan jatkuvasti! Siis ihan pari vuotta sitten pakotettiin K-13 ikäraja, jotta elokuvia ei liian helposti valutettaisi viidestätoista yhteentoista tai toisinpäin. Tämä oli mielestäni ihan käypä uudistus enkä  näe siinä mitään pahaa. En vain jaksa ymmärtää miksi nyt tämä "väli-ikäraja" otettiin pois. Ja sitten vanhoja ikärajoja korotetaan yhdellä vuodella, mutta ei oikeasti sillä uuden lain mukaan vanhemman kanssa voi mennä kolme vuotta nuorempi katsomaan elokuvan. Parasta on, että riittää että 'vanhempi' on yli 18 vuotta eli käytännössä 18 vuotta täyttänyt voi viedä 13-vuotiaan katsomaan näitä uusia, pelottavalla K-16 ikärajalla varustettuja elokuvia. Millä lailla tilanne eroaa siitä ajasta, kun ikärajat olivat 11 ja 15? Tällöinkin 9-vuotiaat pääsivät vanhempien kanssa K-11 elokuviin ja 13-vuotiaat K-15 elokuviin.  Tilanne on täsmälleen sama nyt, sillä ikärajoja nostettiin vuodella mutta vanhempien kanssa pääsee kolme vuotta nuoremmat katsomaan. Eikö näillä viranomaisilla oikeasti ole muuta tekemistä kuin nostaa/laskea vanhoja ikärajoja ja lisätä/poistaa uusia? Parin vuoden päästä K-7 varmaan nostetaan K-8  sillä tällöin ikärajat olisivat hienossa harmoniassa, kun kaikki parillisia lukuja.  Sitten lisätään varmaan K-14 ja K-10 ja tajutaan, että ikärajoja on liikaa ja palataan takaisin johonkin vanhempaan systeemiin. Ja sitten taas lisätään ja nostetaan ja lasketaan ikärajoja. Päättäisivät jo.

// JOO ja toi keksintö, että TV-sarjoihin laitetaan K-18 ikärajamerkinnät on ihan naurettava. Usein näkee, että muissa pohjoismaissa ikäraja on 13, mutta Suomessa 18 kun sitä ei ole tarkastettu (tai sitten Suomessa ollaan tiukempia?). Näin maalaisjärjellä ajateltuna siihen boksiin voi ihan hyvin tökätä saman luvun kuin muissa pohjoismaissa, sillä suomalaiset 13-vuotiaat eivät voi olla 5 vuotta enemmän jälkeenjääneitä kuin muiden pohjoismaiden 13-vuotiaat. Tämä ei tietenkään käy hössöttäjille, joten näin ei voida tehdä... ja Suomessa on niin pienet markkinat että ehkä ei ole levittäjältä järkevää tarkastuttaa niitä TV-sarjoja, sillä suuri osa ostajista on jo täyttänyt 18 ja loputkin saavat sen kyllä jotain kautta hankittua. Jostain kaupasta saa varmasti ostettua tai sitten vanhemmat (jos näillä jotain omia aivosoluja jäljellä) hankkivat lapsille ne Housen kaudet 18 vuoden ikärajasta huolimatta, kun on koko perhe sarjan jo telkkarista nähnyt eikä siinä mitään pahaa materiaalia 13-vuotiaille ole...
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 14, 2012, 10:55:30 kirjoittanut Gollim »

Poissa Affu

• Vuotislainen
  • pullamies
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #29 : Tammikuu 14, 2012, 11:11:33 »
Okei. Nyt mun ikäisiä ilmeisestikin sorsitaan jotenkin.
Nyt kun olisin täyttämässä tänävuonna viisitoista, jolloin voisin mennä katsomaan yksin K-15 leffoja, ni eikös ne vaihdukin takaisin vanhaan 12 & 16 -muotoon :/
Mun mielestä oli ihan turha lisätä yleensäkään tuota kolmeatoista ikärajoihin, because meillä on jo ykstoista ja viistoista, toisaalta siinä on sen neljä vuotta välsisä, ja se on vähän liian suuri  väli. Paras tyyli voisi olla esimerkiksi K-7, K-10, K-13, K-16 ja K-18. Näillä pärjäisi hyvinkin.

Sitä en myöskään ymmärrä, että leffoissa on "SUN ON PAKKO OLLA SEITTEMÄNÄ JOS TUUT YKSIN KATTOMAAN TÄN STNA" ikärajat, kun peleissäkin on "Sä voit ostaa tän pelin jos oot omasta mielestäs valmis pelaamaan suolipätkillä ja verellä" suositukset.
Skäbädäm.
  Vuotiskoomalainen, epämääräisesti ölisee.
Ananas.

Poissa anji

• 4. silopeikko
  • Vuotislainen
    • Goodreads-profiili
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #30 : Helmikuu 28, 2012, 23:40:16 »
Mä en myöskään oikein ymmärrä/hyväksy tuota uudistusta (/taantumusta aiempaan) :D Toki siinä ehti sen reilut puoli vuotta katsomaan ihan täyden luvan kanssa k-15 -elokuvia ennen ku toi nousi, mut hei, niinhän mä katsoin niitä jo vuosia aiemmin ja oli se vaan kivempaa sen "jes tän sallii jopa kaikkea vastustavat viranomaisetkin ihan mutkitta" -tunteen kera ku ilman eikä se sisältö kuitenkaan muutu miksikään. :D

Lainaus
Parin vuoden päästä K-7 varmaan nostetaan K-8  sillä tällöin ikärajat olisivat hienossa harmoniassa, kun kaikki parillisia lukuja.  Sitten lisätään varmaan K-14 ja K-10 ja tajutaan, että ikärajoja on liikaa ja palataan takaisin johonkin vanhempaan systeemiin.

Näinkö se meneekin o.O' Mut hah, tältähän se siis tosiaan tuntuu, että suunta on tällainen.

Lainaus
"SUN ON PAKKO OLLA SEITTEMÄNÄ JOS TUUT YKSIN KATTOMAAN TÄN STNA" ikärajat, kun peleissäkin on "Sä voit ostaa tän pelin jos oot omasta mielestäs valmis pelaamaan suolipätkillä ja verellä" suositukset.

Paitsi et k-18 raja on kuitenkin kielto, vaikka sitä alemmat onkin vaan suosituksia - elokuvissa kuvittelisi toki olevan sama systeemi mut en mene vannomaan.
(Ehkä järkytyin huomatessani Ihanan toukokuun dvd-boksin kannessa k-18 -leiman ja vaan siksi, ettei sitä oo virallisesti tarkistettu... ei ymmärtää tämän järkeä.)

~anji~

Poissa Affu

• Vuotislainen
  • pullamies
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #31 : Helmikuu 29, 2012, 07:28:47 »
^true, ikäraja K18 on tajutakseni joustamaton, kun silloinhan ollaan täysi-ikäisiä :D (daa?)

Luoja, johan ne vaihtuivat ne uudet ikärajat.. Ihan turhaan olin täyttämässä viittätoista :<
Jotenkin vaan tuntuu tyhmältä, kun se yksi vuosi TUNTUU niin hirvittävän isolta muutokselta, kun se uusi bond-leffakin on tulossa, olisin päässyt katsomaan sen yksin kun se kerran tämän vuoden loppupuolella kai tulee, mutta nyt tunnen itseni pahaiseksi kakaraksi kun pitää pyytää joku aikuinen mukaan katsomaan :_:
Skäbädäm.
  Vuotiskoomalainen, epämääräisesti ölisee.
Ananas.