Kirjoittaja Aihe: Mp3-soittimet, myös iPodit  (Luettu 12427 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Miléna

• Ryppykuu
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Sukupuoli: Noita
  • Pottermore: LumosQuest8
  • Tupa: Korpinkynsi
Vs: Mp3-soittimet
« Vastaus #100 : Lokakuu 14, 2009, 10:06:45 »
mp3 ja iPod
Onhan se mukava saada yhden mp3ksi pakatun kappaleen (epäilen, ettet kuitenkaan ollut saamassa oikeuksia kyseiseen pakkausmenetelmään) sijasta  soittimen, jolla voi kuunnella niitä :) Tosin mitä tekee soittimella, jossa ei ole kappaleita? IPod on aika kallis pelkkien valokuvien katsomiseen ja radion kuunteluun (onko iPodissa radiota? :P)

Itse olen ihan hillitön musiikin ja radion kuuntelija, joten minulla on soitin aina mukana ja usein myös käytössäkin. Päivästäni ainoastaan koulussa olo ja illalla tvn katsominen ovat aikoja, jolloin soitin ei ole käytössä, vaikka saatankin kesken tvn katsomisen yhtäkkiä laittaa kuulokkeet päähän ja kuunnella jonkin kappaleen. Aamupäivät yleensä kuuntelen enemmän radiota ja musiikinpuolelle siirryn sitten kotimatkalla.

Minulla on käytössäni kaksi soitinta, joista toista, 2 gigan soitinta, kuuntelen harvemmin, mutta en kykene luopumaan siitä, sillä se sisältää soundtrackeja ja muuta musiikkia, jota käytän rentoutumiseen tai taustana kirjoittaessani. Isommassa "pääsoittimessa" on sitten kappaleita, joista muuten tykkään, toki tuollainen erottelu ei ole aina niin ehdoton ja toki noista molemmista soittimista saa iloa rentoutumiseen ja kirjoittmiseen tai vaan matkustamiseen ja hengailuun :) radiotkin löytyvät molemmista.

Musiikin lisäksi minultakin löytyy soittimeltani kuunnelmia ja äänikirjoja, joita on sitten mukava kuunnella illalla tai pidemmillä matkoilla. Äänikirjat ovat olleet osa elämääni suurinpiirtein aina ja nyt on mukavaa kun niitä saa myös matkalle mukaan helpommin kuin kasettiaikaan, jolloin kasettipaketit olivat suth suuria.
Voima on massa kerrottuna kiihtyvyydellä (F = ma)

Poissa Pyry P

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
« Vastaus #101 : Lokakuu 14, 2009, 23:01:01 »
Ipodkin on käytännössä mp3 soitin :-D.
Asd

Poissa kkaro

• Datisprinsessa
  • Vuotislainen
  • bujakaza
« Vastaus #102 : Lokakuu 14, 2009, 23:38:25 »
no itselläni on iPod nano jossa on 4GB se on aivan loistava ja on ollut jo jotain vähän yli 2 vuotta ja vielä toimii hyvin :'DD

Mulla on sellanen kauhee ongelma että mun on ihan pakko suurinpiirtein kokoajan kuunella musaa. Kuuntelen kotona kokoajan, koulussa, kaikilla matkoilla, kavereiden kanssa olessani (toisessa korvassa kuuloke vaan), konella ollessani (nytkin),illalla kun meen nukkuu nii siinä on sellanen uniajastin tai semmonen :D :D

eli mulla menee päivästä joku 10 h tai yli musiikin kuuntelemiseen ://

ja vielä sit että kun olin hesassa ja kuuntelin musaa (jälleen kerran) niin sitten sain sähkäreitä kuulokkeistani ja sitten en voinu kuunnellakkaa musaa nii olin ihan että yhyyyyyy xD

Eniten kuitenkin juippii se, että lataaminen pitää hoitaa USB:hen kytkettynä. Tosi kiva jos lähtee reissuun jossa ei ole mahdollisuutta koneella istua, sittenpä loppuu akku, hallelujaa. Edellinen soitin (vaikka p-ska olikin) toimi ladattavilla akuilla, joiden laturin sai kytkettyä ihan vaan pistorasiaan. Ei liian vaikeaksi mennyt.

joissakin kaupoissa myydän semmossii jotka laitetaan pistorasiaan ja siihen saa kytkettyä USB:n että se latautuu :DD ne on kätevii mun kaverilla on semmonen, se oli kyllä iPodeille kuuluva mutta ainakin saatin sillä ladattua mp3 soitinkin :D
itsekin meinasin sellatteen ostaa mutta just sillon ei rahat riitäny :/

//Huhutar muokkasi kaksi viestiä yhdeksi
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 15, 2009, 09:18:40 kirjoittanut Huhutar »
I don't care what you think. lol

Poissa Carlos

• Vuotislainen
    • LiveJournal
« Vastaus #103 : Lokakuu 15, 2009, 21:58:38 »
mp3 ja iPod

Vastasit kysymykseen mitä iPod ja MP3 ovat, mutta ei se oikein selitä miksi nämä ovat jotenkin toistensa vaihtoehtoja. MP3 on tiedostomuoto ja iPod on laite. Tässähän varmaankin tarkoitetaan mp3-soitinta mutta ei sekään juuri auta kun iPod on MP3-soitin siinä missä muutkin vastaavat laitteet.

onko iPodissa radiota? :P

Ainoastaan uusimman sukupolven iPod Nanossa. Joka siis julkistettiin vasta viime kuussa.

Poissa Accused

• Vuotislainen
« Vastaus #104 : Lokakuu 17, 2009, 12:40:06 »
Itselläni on Exibel merkkinen 2GB:n mp3 soitin. Ei voi muuta sanoa ku että vanha, hajallinen pikkumuistinen Greativekin oli parempi! Soittimeni lagaa jatkuvasti ja on rasittavan hidas. Kun sen saa päälle eikä vaiha biisejä ite ni kylläpä se menee mutta hidas on ku mikä onneton ja ainakin minulla ei tunnu akku riittävän mitenkään erityisen paljon.

Yleensä kuuntelen mp3 kaikki matkat mitä teen. Olen musiikin suurkuluttaja joten ensimmäisenä kun pääsen kotiin laitan koneelta musiikkia. Nyt on vaihtoehtoisesti tullu kuunneltua musiikkia myös kännykästä koska ostin nokia expressmusic puhelimen. Kuljetan kuitenkin kännykkää ja normi soitinta molempia mukana, molemmissa eri biisejä.
We need to come back down and face what we\'ve become

Poissa samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Sanomaton
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #105 : Marraskuu 08, 2009, 12:04:59 »
Minulla ei ole mitään mp3-soitinta taikka mitään muuta vastaavaa teknistä vempelettä. Sellaista en ole kokenut tarvitsevani, enkä varmaan tulevaisuudessakaan aio ostaa. Minulle riittää radio niin kotona kuin automatkoilla. Se vähäinen oma musiikki, jota haluan kuulokkeilla kuunnella, löytyy kännykästäni.
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.

Poissa socialriot

• mimicry
  • Vuotislainen
  • make some noiz
    • Livejournal
  • Pottermore: RookSnitch105
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #106 : Marraskuu 11, 2009, 16:35:16 »
Minulla on tällä hetkellä MP3/4-soittimena iPod classic 120Gb.

Suurin syy miksi ostin tuon kalliin vekottimen oli muistin määrä. Sillä en halua heti olla seuraavana päivänä vaihtamassa kappaleita soittimeen. Olen todella tyytyväinen ostokseeni enkä kadu sitä lainkaan.
Ennen tuli kuunneltua monta tuntia päivässä soittimellani, mutta ajokortin saadessani iPodin käyttö vähentyi ja nyt kuuntelen vain kun koulussa on työ jonka ohella pystyn kuuntelemaan musiikkia ja kaupungilla jos yksin liikun.

Tosin tuo toimii myös hyvänä soittimena, koska ostin 100€ maksavan telakan siihen joten voin kuunella musiikkia ja vaihtaa kappaletta ilman että pitää mennä erikseen koneen ääreen.
It withers and withers.

Poissa Hyyhtynen

• Vuotislainen
  • Posityyhtynen <3
« Vastaus #107 : Joulukuu 15, 2009, 17:35:12 »
Mulla on iPod nano pinkkinä (vanhempi, ilman kameraa) 8GB.

Perusvaatimuksia:
-Toimii
-Kiva ulkoasu
-ISO (mieluiten) värillinen näyttö
-PALJON tilaa (GB) Omassa riittää tilaa, oisin kyllä halunnut sen 16GB...
-Enempää ei tuu mieleen... xD

Kuuntelen monia tunteja tai en ollenkaan tai vähän. (riippuu päivästä)

Ja pitkille matkoille AINA mukaan iPod!
Läheistä pöllöjen sukua :)

Poissa Haltiamieli

• Vuotislainen
    • Photography
  • Pottermore: MirrorSand193 / NettleIce25622 / SickleNox2785
« Vastaus #108 : Kesäkuu 05, 2010, 17:51:17 »
Olen ikuisesti kiitollinen itselleni siitä, että sain mummin ostamaan minulle ensimmäisen MP3-soittimeni kuudennella luokalla. Se oli tosin paristokäyttöinen ja kun käytin sitä päivittäin, niin se tuli tahattomasti kalliiksi kun patteri loppui aina muutamassa päivässä...
Nykyään sitten pitää ehdottomasti olla koneella ladattava soitin, jonka koko ei ole suuri, koska kannan MP3-soitintani yleensä taskussa. Näyttö on minulle aika sama, siitä on vain nähtävä suht selkeästi mikä kappale on kyseessä. Sama niillä näppäimillä, kunhan eivät ole liian pienet, vaan niin että niitä voi esteettä käyttää ilman suurempaa riskiä että painaa väärää nappia. MP3-soittimen muistin koko on minulla aika tärkeä, sen verran paljon musiikkia sinne aina tulee tungettua. Nykyisen soittimeni muisti on 4GB eikä se tunnu nykyään riittävän mihinkään. Aina kun uutta musiikkia lataisin sinne niin tulee puolen tunnin tappelu siitä, mitä raaskin poistaa ja mitä en. Silti aina kuuntelen yhtä ja samaa levyä useamman viikon putkeen, että sinällään minulla ei edes tarvitsisi olla niitä kaikkia kappaleita siellä. Mutta silti aina kun poistan jonkun sieltä niin kohta olisi hinku kuunnella juuri sitä poistettua kappaletta tai artistia, mutta enpäs voikaan kun olen poistanut sen soittimesta.

Kuuntelen siis MP3-soitintani päivittäin, menin minne hyvänsä on se oltava mukana. Tulee orpo olo jos soitin ei ole mukana, musiikista on tullut kirjoittamisen lisäksi yksi pakokeino ärsyttävästä ja ahdistavasta maailmasta - lisäksi MP3-soitinta on helpompi kuljettaa mukana kuin kirjoitusvihkoa. Musiikista on tullut minulle hyvin tärkeä, en voi oikeasti enää kulkea minnekään ilman MP3-soitintani, joten olen todella kiitollinen että sain mummin ostamaan minulle sen ensimmäisen soittimeni. ^^
If more of us valued food and cheer and song above hoarded gold, it would be a merrier world.

Poissa Ruiskaunokki

• Vuotislainen
Vs: Mp3-soittimet, myös iPodit
« Vastaus #109 : Marraskuu 10, 2010, 20:54:45 »
Ah, minun ensimmäinen ja itse asiassa nykyinen mp3-soittimeni on vuosimallia noin 2005, Philips GoGear 512MB:llä. (kuva) Kai tuohon aikaan olisi saanut enemmälläkin tilalla soittimia, mutta oletan, että hinta oli melkoisen korkea, joten joululahjapaketista tuli sitten Philipsin laite. Kappaleitahan tuonne ei mahdu mp3-muodossa ihan tuhottomasti, mutta toisaalta enhän minä hirveitä määriä niitä tarvitse. Tapanani kun on useimmiten valita soittimeen vain ne sen hetken suosikkibiisit ja all-time -suosikit. Soittimen toiminnatkin ovat melko alkeellisia: tuolla ei voi lähteä kesken kappaleen etsimään seuraavaa kuunneltavaa ilman, että biisi samalla vaihtuu. Ja jos tuonne mahtuisi parinkin gigan edestä tavaraa, olisi aika rasittavaa rullata muutama sata biisiä eteenpäin löytääkseen sen oikean. Edes kappaleiden oikein muokatut metatiedot eivät järjestä kipaleita järkevään aakkosjärjestykseen, vaan soitin tuppaa laittaa niitä välillä vähän omiin järjestyksiin. Vuosien mittaan on kuitenkin tullut se tietty näppituntuma tuohon soittimeen, eli jos mielii biisiä vaihtaa, äänenvoimakkuutta säätää tai pauselle laittaa, ei tarvitse edes näppäimiä katsoa.

Viimeisen puolen vuoden aikana puoli vuotta vanha Nokian puhelimeni on tosin alkanut korvaamaan mp3-soitintani melkein kokonaan. Hyvin harvoin kannan Philipsiä missään mukana, joten jos haluan kuunnella musiikkia kävellessäni kaupungilla, käytän siihen tarkoitukseen puhelintani. Tosin lenkkeilyssä vanha Philipsini vie edelleen voiton, se on niin kevyt eikä tarvitse pelätä, että jostain syystä maahan tippuessaan tms. menisi heti rikki (toisin kuin kosketusnäytöksellinen puhelimeni).

Mp3-soittimien hyvistä puolista verrattuna vanhoihin kannettaviin levysoittimiin on ehkä turha alkaa kirjoittamaan. Tosin toisinaan nostalgiafiiliksissä on kiva kaivaa vanha levysoitin esiin.

Poissa Sofia

• Vuotislainen
  • Pottermore: LumosVine12
« Vastaus #110 : Marraskuu 12, 2010, 16:05:41 »
Ah, minun ensimmäinen ja itse asiassa nykyinen mp3-soittimeni on vuosimallia noin 2005, Philips GoGear 512MB:llä. (kuva)

Mulla on ihan samanlainen mp3-soitin! :D Väri vain on vähän eri, omassani soittimen alaosa on musta. Samana vuonna olen sen saanut (synttärilahjaksi :)) kuin sinäkin. Se on ollut hyvä soitin. :) Ainoa juttu vain, että se on ollut sellaiset kolme vuotta sellainen, että näytössä ei toimi muu kuin taustavalo (eli näytössä ei lue mitään, ei kappaleiden nimiä ja esittäjiä jne.). :D Olen kai kopauttanut sen johonkin liian kovaa tai tiputtanut sen liian monta kertaa. :D Muuten mp3:seni toimii kuin unelma. :) Aakkosjärjestyksen olen huomannut sellaiseksi, että kaikki jotka olen imuroinut jostain, muodostuvat omaan aakkosjärjestykseensä. Niiden perään alkaa toinen aakkosjärjestys, joka koostuu omilta levyiltäni kopioimistani kappaleista. Ja koska tiedän tämän, niin en itse asiassa tarvitse muuta kuin sen näyttövalon kertomaan mulle, että mp3 on päällä. Sitten vain kelailen kaikessa rauhassa, kuuntelen missä kohtaa aakkosjärjestyksessä nyt mennään ja jatkan taas, kunnes pääsen haluamani kappaleen luokse. :D Tämä kehittää myös kappaleen esittäjän ja kappaleen nimen muistamiskykyä. :D Muistan myös edelleen mitä kautta pääsen poistamaan jonkun kappaleen, vaikka yleensä kyllä poistan siinä yhteydessä, kun olen kytkenyt soittimen tietokoneeseen. Näppituntuma on siis todellakin tullut tuohon laitteeseen, ei sitä tarvitse katsoa edes niiden näppäinten takia. :) Tilaa siinä saisi mielestäni olla enemmän, 200 kappaletta on mun mittakaavassa niin vähän. :D Sitten harmittaa, kun joutuu poistamaan joitakin kivoja kappaleita. Tosin niiden poiston jälkeen en yleensä ole kuitenkaan kaivannutkaan kyseisiä kappaleita. :)

Oma kännykkäni on sen viisi vuotta vanha, ja siksi siihen ei kuulu mitään supermuistia ja musiikkia. Niimpä pidän tuota soitintani mukana melko lailla joka päivä ja se on suuressa arvossa. Monta vuotta on tullut jokaisten synttäreitten ja joulujen kohdalla mietittyä, että josko nyt toivoisi uuden mp3-soittimen, mutta ainahan se toive on peittynyt paljon tärkeämpien toiveiden alle. Kyllähän tuo soitin toimii ilman sitä näyttöäkin, niin ettei sitä ole pakko vaihtaa uudempaan. :) Mutta ehkä voisin toivoa uutta soitinta tänä jouluna..? :)

En nyt kuitenkaan aivan hirveästi kuuntele mp3:stani. Linja-automatkoilla ja muilla reissuilla soitin reissaa mukana, mutta yleensä en kotona tai missään muualla kulje napit korvissa. Siinä sulkeutuu ulkomaailmasta niin tehokkaasti, kun mulla on sellaiset superkuulokkeet, joiden pienimmältäkään volyymitasolta ei oikein kuule mitään, vaikka ihan vieressä puhuttaisiin. :D Mutta mp3-soitin on kyllä tosi hyvä keksintö ja piristää aina päivää mukavasti. :)
You can be a sweet dream or a beautiful nightmare. ♥

Poissa Queen

• raivostuttavan positiivinen
  • Vuotislainen
  • Pottermore: HeartBlade125
« Vastaus #111 : Maaliskuu 09, 2011, 20:57:48 »
Minulla on ollut nyt nelisen vuotta käytössäni iPod nano, 8GB. Gigamäärä on kuitenkin huijausta; oikeasti siihen mahtuu jotain 7,5GB. Tiedä sitten mistä johtuu... No kuitenkin. Vehje on ollut hankinnasta asti kovassa käytössä, joskus enemmän ja joskus vähemmän. Ennen iPodia omistin Creativen mp3-soittimen, johon mahtui säälittävän vähän musiikkia. :) En ymmärrä miten olen sillä joskus pärjännyt. Tällähetkellä soittimessani majailee 993 kappaletta, ja vaikka se tuntuukin mahdottomalta, niin kuunteleen niitä kaikkia säännöllisesti, ketään syrjimättä. :>

Useimmiten tulee kuunnelta koiran kanssa tai yksin lenkillä ollessa. Musiikki tekee siitä mielenkiintoisempaa. Kotona en käytä iPodia, vaan soitan musan koneelta tai levyiltä. Joskus kyllä saattaa tulla laitettua napit korviin esim. lukiessa (mitä kyllä en kauhean useasti tee...) tai tv:tä katsoessa. Mutta yleensä koneelta kuuntelen. Joskus kuuntelin kouluun mennessä ja sieltä tullessa bussissa, mutta nykyään sekin on jäänyt. Syynä ehkä se, etten pysty keskittymään musiikkiin paikoissa, joissa on paljon ihmisiä. Eikä bussissa kuulekaan kauhean hyvin, jollei laita volumea aivan liian kovalle. (Yritän säästää kuuloani. Viime terveystarkastuksessa tuli palautetta sen huonontumisesta :/)

Jotkut kaverini pyörivät koulussa aina napit korvisssa. Joskus tuntuu vähän inhottavalta, kun itse haluaisi keskustella, mutta toisella on jotain tärkeämpää kuunneltavaa. ;) Kyllähän he lopettavat kuuntelun, jos heille alkaa puhua, mutta... Silti. IPodissani alkaa jo näkyä käytön merkkejä; näyttö on naarmuilla, oikeastaan koko laitteen pinta on kolhuja täynnä, ja kuulokkeet ovat ihan hajalla (ne saa onneksi helposti uusittua.) Kyllä sillä vielä vähän matkaa kulkee. Jossain vaiheessa voisi harkita uuden ostamista. Voisi ostaa vähän tilavemman, kun alkaa käydä 7,5GB ahtaaksi...

//
Kyse on pohjimmiltaan erimielisyydestä siitä mitä kilotavu, megatavu, gigatavu tai muut tavun monikerrat tarkoittavat.

Aahh. Tämä selvensi mukavasti, kiitoksia. :) Eli omasta tietämättömyydestä oli vain kyse.

//Huhutar muokkasi kaksi viestiä yhdeksi.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 12, 2011, 10:10:12 kirjoittanut Huhutar »
I'm not crazy, my mother had me tested.

Poissa trixie

• pallomereen piiloutunut
  • Vuotislainen
  • Pottermore: ChaserDraconish148
« Vastaus #112 : Maaliskuu 09, 2011, 21:57:44 »
itselläni oli joskus sellainen pattereilla toimiva versio, jonka merkkiä tai mitään en muista, mutta sen muistan että siihen sopi ihan säälittävän vähän biisejä.
Nykyisin käytän soittimena/radiona kännykkääni, mutta hankinnassa on mp3, koska kännykkä on hieman turhan iso ja kallis laite lenkillä/maastossa särjettäväksi. Eli onko ihmisillä hyviä ehdotuksia uudeksi soittimekseni? Eli saisi olla pieni, kestävä ja simppeli laite:) kuulokkeet joka tapauksessa pitää olla kunnolliset, napit eivät korvissa kovassa vauhdissa pysy:)
"kun taivaalle ilmaantuu kaksi neptunusta, se on varma merkki siitä, että syntyy rillipäinen kääpiö, Harry..."

Poissa Samiwais

• Tähtipölyä..
  • Vuotislainen
  • Be different.
  • Pottermore: MoonMarauder12
« Vastaus #113 : Maaliskuu 09, 2011, 22:45:14 »
Minulta löytyy iPod touch. Todella tyytyväinen olen, vaikka maksaahan laite hieman päälle toista sataa.. Kuitenkin tosi käytännöllinen ja näin. Mahtuu hyvin taskuun, ja kosketusnäytön helppouskin on plussaa. Nettiinkin pääsee ihan vaivatta, eikä kirjoittaminenkaan ole yhtä vaikeaa kuin miltä näyttää. [Ja tätä viestiähän siis kirjoitan kyseisellä laitteella ;) ]
Musiikkia saa vaikka millä mitalla. Soitinta on helppo käyttää, ja musiikki ei mitenkään pätki/surise. Ja saahan tähän myös elokuvia, kirjoja, ja kaikenmoisia sovelluksia, ja pelejä. Sekä tietysti muistio ja sähköposti. Origami -ohjeitakin löytyy ;) Ainoa, mikä periaatteessa puuttuu on tuo kamera. Tosin sitten tämä alkaisi pahasti olla iPhonen tasolla.. Joten siis kyllähän tällä pärjää ;)
Minä saatan ehkä olla hiukan riippuvainenkin koko laitteesta... Kuitenkin sillä tulee nykyään tehtyä melkein kaikki pikkujutut. Tai siis yleensä vain etsin iPodin keittokirjasta kaikki ruokaohjeet, ja googlesta neuleohjeet jne. ja kuulokkeetkin ovat korvilla melkein 24/7. Ei se itseasiassa haittaa muuten, mutta esim. Saatan huomata jumittuneeni tämän ääreen kuuntelemaan musiikkia moneksikin tunniksi, ja sitten jää kaikki muu tekemättä. Toki tämä normaalin mp3 voittaa, mutta kun tarkemmin ajattelee, niin suurin osa kaikista sovelluksista/muista hienouksista on turhia... Olen kuitenkin tyytyväinen :)

Muoks// Ennen tätä minulla on muuten ollut muutama mp3. En muista merkkejä tai mitään vastaavaa, mutta ihan hyvin ovat kyllä toimineet, vaikka yksikin oli ostettu Poliisin huutokaupasta ;) Käytettyinä useimmat ostettu, mutta mitään vikaa ei ole ollut. Halvemmalla kuitenkin sain kuin uutena :)
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 09, 2011, 22:49:36 kirjoittanut Samiwais »
Who is the more foolish, the fool or the fool who follows him?"
- Obi-Wan Kenobi

Poissa Carlos

• Vuotislainen
    • LiveJournal
« Vastaus #114 : Maaliskuu 09, 2011, 23:41:13 »
Minulla on ollut nyt nelisen vuotta käytössäni iPod nano, 8GB. Gigamäärä on kuitenkin huijausta; oikeasti siihen mahtuu jotain 7,5GB. Tiedä sitten mistä johtuu...

Kyse on pohjimmiltaan erimielisyydestä siitä mitä kilotavu, megatavu, gigatavu tai muut tavun monikerrat tarkoittavat. Laitevalmistajien käyttämän määritelmän mukaan kilotavu on on 1000 tavua, megatavu 1000 kilotavua jne, jolloin gigatavu on 10^9 tavua. Sen sijaan Windowsin käyttämän määritelmän mukaan kilotavu on 1024 tavua ja megatavu vastaavasti 1024 kilotavua, jolloin gigatavu on 2^30 tavua. 10^9 ja 2^30 ovat lähellä toisiaan, mutta eivät aivan samat. Jos iPodissasi on tilaa vaikkapa 8000000000 tavua, niin kiintolevyvalmistajan mielestä tilaa on silloin 8000000000/10^9 = 8 gigatavua kun taas Windowsin mielestä tilaa on 8000000000/2^30 = 7,45 gigatavua. Varsinaista huijausta tuo siis ei ole, yksiköt on vain määritelty eri tavalla. Nykyään jälkimmäiselle määritelmälle on olemassa omat monikertansa, esimerkiksi gigatavun vastine on gigitavu. Noita ei vain pahemmin käytännössä vielä näe ja tuskin ne poistavat hämmennystä niin kauan kuin laitevalmistajat käyttävät eri yksikköä. Lisäksi teknisistä syistä aivan koko tila ei ole käytettävissä, mutta siitä aiheutuvat erot ovat vähäisempiä.

Poissa Mansikkarahka

• Vuotislainen
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #115 : Tammikuu 05, 2012, 03:05:48 »
Minulla on nyt neljäs mp3-soittimeni ja toinen iPodini menossa. Ostin tämän nykyisen toissa syksynä, kun vanhan iPodin kanssa alkoi mennä hermot (ei meinannut mennä pois päältä ja tilttaili). Tämä nykyinen on se malli missä on kamera (jolla tosin olen kuvannut varmaan vain pari kertaa) ja väri on pinkki.

Haluan mp3-soittimelta/iPodilta, että siinä on iso näyttö, kestävä akku, riittävästi tilaa ja että sitä on helppo käyttää.
iPodiin olen ollut todella tyytyväinen. Näyttö on iso ja selkeä, eikä aikaa kulu biisien etsimiseen. Soitin on silti pieni ja kevyt.
Tilaa on riittävästi (tällä hetkellä soittimessani on 1055 biisiä ja vielä on reilusti tilaa jäljellä) ja akku kestää hyvin.
Myös iTunes on minusta helppo ja kätevä käyttää. Sisällön hallitseminen ja siirtäminen soittimeen ovat helppoja, samoin biisien ostaminen iTunes Storesta.
Kuulokkeet ostin erikseen, sillä vaikka mukana tulleet kuulokkeet ovat ihan hyvät, niin olen nyt tykästynyt näihin tällaisiin kuulokkeisiin, jotka vaimentavat taustaäänet ja joissa on hyvä basson toisto.

Minulla on myös vanha Creativen mp3-soitin, jonka sain vuonna 2007. Se toimii edelleen hyvin ja kuuntelen sitäkin joskus. Siinä on tosin se huono puoli, että biisit joutuu etsimään selaamalla, jolloin jossain keskellä olevien biisien etsimiseen menee ikuisuus. Mutta toisaalta soittimessa on todella hyvä basson toisto.

Kuuntelen iPodia/mp3-soitinta lähinnä autossa (en itse aja) ja bussissa ja tietysti mökillä. Joskus kotonakin. Päivässä tulee kuunneltua ehkä n. 45 minuuttia.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 13, 2012, 18:27:06 kirjoittanut Mansikkarahka »

Poissa La Mariposa

• Järjettömyyden keskuksessa sijaitsevan selli numero 138:n virallinen hallitsija
  • Vuotislainen
  • I'm beautiful in my way, coz god makes no mistakes
« Vastaus #116 : Tammikuu 10, 2012, 21:46:47 »
iPodini kulkee kaikkialle mukana. Paitsi tietysti virallisemmissa tilaisuuksissa. Näiden aikana se on laukussa odottamassa tyhjää hetkeä, ainakin useimmiten. Tämän soittimen tarina on se, että siskoni osti sen noin neljä vuotta takaperin ja eräässä vaiheessa luuli sen kuolleen, laittoi silti talteen ja osti uuden.
Ominaisuuksia voisin sen verran hehkuttaa, että akku kestää reilusti viikon käytössä minullakin (kuuntelen normaalisti viikossa musiikkia iPodilta n. 14 tunnin verran). Näyttö on iso ja kirkas. Scrolliominaisuus on mahtava. Äänenvoimakkuuden ssa säädettyä juuri haluamakseen.
Tilaa löytyy tyhjänä 4 gigaa, tällä hetkellä käytössä 3,5 ja siihen on reppaasti mahtunut melkeinpä 600 biisiä. Voin vannoa, ensimmäisen iPodin ostettuasi/saatuasi ei ole takaisin tulemista! iTunes on niin helppokäyttöinen väline hallita kaikkea sitä musiikkia/kuvia mitä laitteesta löytyy.
Eli suosittelen ostamista, jos haluat hyvän, kestävän ja pitkäikäisen soittimen! :)
Well, I never saw it coming, and I should've started running a long, long time ago.

Poissa tatte

• Vuotislainen
  • tuhkaperhonen
    • vaikenen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #117 : Tammikuu 14, 2012, 01:28:47 »
Harmillinen rajaus ketjussa, eikö todella kannettavia c-kasettisoittimia tai edes cd-soittimia lasketa mukaan? Noh, onhan minulla myös ollut mp3-tuellinen kannettava cd-soitin. Nuo ajat eivät nyt sinänsä olleen erityisen heimasevia kasettien koon ja cd-soittimien tärähdysherkkyyden vuoksi mutta yhtä tyynni perusajatus oli noissakin soittimissa sama. Vapaus kuunnella musiikkiaan missä ja milloin tahansa, yksityisesti (siitäkin huolimatta että jotkut täysin epäonnistuvat hyödyntämään kuulokkeiden yksityisyyden ja jakavat musiikkinsa kaikille läsnäolijoille, vaikka kuulokkeet olisivatkin korvilla).

Ensimmäinen mp3-soittimeni oli uskoakseni Creative MuVo, tilaa musiikille taisi olla 128 tai 256 megatavua. Jossain vaiheessa soitin mielestäni vaihtui 512 megatavun MuVoon, joskaan en ole kauhean varma asianlaidasta. Jossain vaiheessa minulla oli myös jokin erittäin onneton halpasoitin jonka käyttömukavuus oli olematon. MuVoista pidin todella ja oikeastaan patterikäyttöisyys oli niiden ainoa huono puoli. MuVon jälkeen ostin yhden gigatavun Creativen Zen Stonen. Akkukesto oli kohtalaisen lyhyt, ominaisuuksia ei kauheasti ollut (mm. uniajastinta olisin kaivannut). Yksi Zen Stone minulla kyllä hajosi käytössä mutta viimeinen pääsi eläköitymään ehjänä.

Noin vuosi sitten ostin Philipsin GoGear Ariazin, 16 gigatavun muistilla. Valintakriteerejä olivat akkukesto, kapasiteetti ja hinta. Ariazin viimeistely ei ole aivan parasta luokkaa mutta varsinainen tuntuma nappien ja kuoren jykevyyden osalta on kyllä kohdillaan. Ominaisuuksia on mukavasti ja parastahan soittimessa on se että siihen mahtuu kaikki musiikkini. Enää ei tarvitse vaivautua tekemään kokoelmia parhaista kappaleista eikä kappaleita tarvitse vaihdella kyllästymisen mukaan. Muut soittimet versus iPodit -vertailussa iPodit osaltani rajaa ulos hinnan ohella epäusko iPodien yhteensopivuudesta eri laitteiden kanssa ilman erityisiä telakoita/kaapeleita + tukea.. tavallisen mp3-soittimen voi lyödä kiinni mihin hyvänsä tietokoneeseen, pelikonsoleihin, televisioon, autoradioon, stereoihin... kaikkialle, riittää kun löytyy USB-portti ja tuki mp3- ja/tai wma-formaateille. Applen sopimusehdoissa on myös useita epämiellyttäviä virkkeitä joiden laiminlyönti voi esimerkiksi johtaa soittimeen sillä hetkellä tallennettujen kappaleiden poistamiseen.

Eniten käytän mp3-soitinta mennessäni nukkumaan, nukun siis soittimen ohessa. Yläasteella oli hetken aikaa suunnattoman suuri juttu kuunnella välituntisin aina milloin kenenkin musiikkia nappijaolla. Nykyään julkinen ämpäröintini jää juniin ja busseihin, en tykkää kävellä kaduilla napit korvissa. Se eristää liikaa ympäröivästä maailmasta.

Kannettavista cd-soittimista kaipaan kyllä fyysisten cd-levyjen käsittelyä. Sinänsä hyvin epäkäytännöllistähän se oli mutta pidän konkreettisista asioista (ja siksi yhä mieluummin metsästän musiikkini alennuslaareista nettilatausten sijaan).

Poissa ghostie

• Vuotislainen
  • DFTBA
« Vastaus #118 : Tammikuu 25, 2013, 00:31:36 »
Kai puhelinkin tavallaan lasketaan mp3-soittimeksi? Sehän soittaa mp3-tiedostoja ja on pieni kannettava laite.
No kuitenkin, minulla ei ole erikseen musiikkisoitinta vaan kuuntelen musiikkia puhelimestani ja niin olen tehnyt viimeisten neljän puhelimeni aikana. Sitä ennen minulla oli 1gt creative zen nano plus. Siitä on kyllä kauan. Nykyään tuollainen 1gt ei riittäisi mihinkää, edes 16 ei olisi tarpeeksi. Omistan musiikkia monta kymmentä gigaa (josta muuten kaikki on laillisesti hankittu). Omien musiikki tiedostojen lisäksi kuuntelen puhelimellani myös spotifyta.
Musiikkia tulee kuunneltua aina kun olen jossain yksin, esimerkiksi koulumatkoilla. Muuten tylsistyisin tai ajattelisin ihan liikaa asioita. En kuitenkaan kuuntele musiikkia ihmisten seurassa, muuten en pystyisi keksittymään esimerkiksi puheenaiheisiin.
"'Cause I need Harry Potter like a grindylow needs water"
11 years and counting ♥

Poissa tatte

• Vuotislainen
  • tuhkaperhonen
    • vaikenen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #119 : Maaliskuu 09, 2013, 04:21:59 »
Toissaviestissä mainittu Philips Go Gear Ariaz päätti hiihtolomalla pistää pillit pussiin ja lopetti vajaan 2½ vuoden pituisen ystävyyden. Samalla vempele jätti minut ilman kelvollista MP3-soitinta, eikä henkilökohtainen taloustilanne tue uuteen sijoittamista juuri nyt. Hmph.