Kirjoittaja Aihe: Nineteen Years Later (vol 2)  (Luettu 43263 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

atlas

• Ankeuttaja
Vs: Nineteen Years Later (vol 2)
« Vastaus #75 : Helmikuu 08, 2009, 17:39:22 »
Onko kukaan ihmetellyt miten taikamaailmassa lapset näyttävät aivan vanhemmiltaan? Tuleeko koko Pottereiden jalo suku tuottamaan vain punatukkaisia tyttölapsia ja mustahiuksisia nuorukaisia? Täyttyykö Tylypahka klooneista? Minkä takia puolisoiden pitää näyttää samalta? (esim. tapaukset mr&mrs Weasley ja Narcissa&Lucius. Hehän voisivat olla vaikka sisaruksia)

Olen hämmentynyt. Ja kyllä, epilogi oli kaiken kaikkiaan imelä ja ellottava nimiä myöten.

Poissa Bloody Princess

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
« Vastaus #76 : Joulukuu 22, 2009, 14:27:23 »
Minä uskallan myöntää olevani sitä mieltä, että nuo Harryn ja Ginnyn lasten nimet olivat aivan kelvolliset. Siis, ne henkilöt, joiden mukaan lapset nimettiin, olivat todella tärkeitä joko molemmille tai jommalle kummalle, eli in memoriam-nimet. En usko että Ginnykään kyseisiä henkilöitä minään tyhjän pantteina piti, joten kai hänelläkin oli osuutta asiaan. Olisi hänellä varmaankin ollut valtaa sanoa, jos olisi pitänyt nimiä huonoina.
Luna oli näistä henkilöistä ainut, joka oli elossa, mutta ei hän varmastikaan pahastunut siitä että Lily Luna nimettiin hänen mukaansa, päin vastoin.

Ja Neville minun pitää vielä mainita. Hänestähän tuli yrttitiedon professori, mutta eikö Rowling sanonut että hän meni naimisiin Hannah Abbottin kanssa? Eli tuota, tuliko Hannahistakin jonkin aineen opettaja, vai asuiko hän jossakin kaukana Tylypahkasta niin että hän ja Neville tapasivat toisensa about muutaman kerran vuodessa? Tuo juttu on mennyt vähän ohi... Aika surullista, jos niin on.
Mutta joka tapauksessa, hyvä epilogi.

-Bloody Princess
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 20, 2010, 19:19:19 kirjoittanut Bloody Princess »

Poissa Vispilä

• kermavaahdossa
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Pottermore: SkyLight149
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #77 : Joulukuu 22, 2009, 17:16:59 »
Minkä takia puolisoiden pitää näyttää samalta? (esim. tapaukset mr&mrs Weasley ja Narcissa&Lucius. Hehän voisivat olla vaikka sisaruksia)

No siis, hehän ovat samaa sukua (Narcissa os. Musta, Molly os. Prewett). He ovat puhdasverisiä kaikki, joten automaattisesti samaa sukua, puhdasverisiä kun on niin 'vähän'. Malfoyt ja Mustat (except Sirius ja Andromeda) pitivät tarkkaa huolta että menivät naimisiin toisen puhdasverisen kanssa, jotta suku jatkuisi.
Tänään on hyvä päivä auttaa.

Pääsykoe-, treeni- ja ruokablogi.

Poissa Z

• Vuotislainen
« Vastaus #78 : Joulukuu 25, 2009, 11:03:19 »
Meikää suorastaan ärsyttää kuinka kaikki valittaa että loppu oli liian imelä, kliseinen, yms. Kukaan tuskin ei voi sanoa että tälläinen loppu ei ollut arvattavissa?

Jos muista oikein, oon jostain lukenut että Rowling kirjoitti tuon lopun aika ensimmäisten kirjojen aikana, tai niitä ennen. Ymmärrettävistä syistä Rowling halusi Harrylle onnellisen lopun, sillä kuinka voisit paremmin lopettaa kirjasarjan, jossa on hyvä vs. paha - asetelma? Tappamalla päähenkilön tai kertomalla kuinka huonoa hänen elämänsä on sen jälkeen ollut? Mun mielestä kaiken sen jälkeen mitä porukka on saanut kestää läpi kuuden kirjan on ihan aiheellista että he saavat onnellisen lopun. Rowlingin mielestä he ansaitsivat onnellisen lopun. Te olette vain draamanhakuisia. :D

Parituksista vielä sen verran, etten tässäkään valitettavasti tajua mitä kaikki kiihkoilee. Harryn ihastus ja rakkaus loisti kirjoista ja en olisi voinutkaan kuvitella lopussa Harrya kenenkään muun kanssa yhteen. Kertokaa mulle ihmeessä kenen muun kanssa Harry'n tai Ronin olisi kuulunut päätyä yhteen? Sillä mulla ei oikeasti tule ketään mieleen.

Merlina

• Ankeuttaja
« Vastaus #79 : Maaliskuu 10, 2010, 21:25:52 »
 Hei! Mää tajusin ihan äsken jotain! Rose ja Hugo, Ron ja Hermione... Eivätkös ne muistutakin vähän toisiaan?! Maksu mä, kun keksin kaikkee siistii...
 Ja kai ne (eli H ja G) nyt olisi voineet antaa edes yhden Ginnyyn liittyvän nimen, esim. Lily Molly. Ei Luna minusta ihan niin tärkeä hahmo kummallekaan ollut.
 Ja vielä tohon nimiasiaan, kaikki mun kolme nimeä on tulleet sukulaisilta (paitsi ensimmäinen, joka tuli äidin lempikirjasta), ja minusta se tuntuu aika normaalilta.

nuotii

• Ankeuttaja
« Vastaus #80 : Maaliskuu 13, 2010, 16:32:21 »
Noh.. Minä pidin siitä 19 years later jutusta. Se sopi kuvioihin oikein hyvin. Albus Severus Potter jäi vain vaivaamaan. Se ei ole mitenkään hyvä nimi, mutta kyllä se näihin kuvioihin sopii. Muut nimet sitten sopivat oikein hyvin. Dracosta olisi saanut olla enemmän. Hän jäi jotenkin varjoihin eikä se ollut kivaa. Vain lapsi ja sen nimi. Mikäs sen vaimon nimi sitten oli? Toisaalta on hyvä, että Rowling jättää asioita pohdittavaksi.

Poissa Bloody Princess

• Vuotislainen
« Vastaus #81 : Maaliskuu 13, 2010, 16:57:48 »
Dracosta olisi saanut olla enemmän. Hän jäi jotenkin varjoihin eikä se ollut kivaa. Vain lapsi ja sen nimi. Mikäs sen vaimon nimi sitten oli? Toisaalta on hyvä, että Rowling jättää asioita pohdittavaksi.

Dracon vaimon nimi on muistaakseni Astoria. Sitä ei mainittu kirjassa, mutta Rowling kertoi sen myöhemmin haastattelussaan.

-Bloody Princess

Poissa Belladonna

• bad romance
  • Vuotislainen
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #82 : Maaliskuu 20, 2010, 10:27:34 »
Minun mielipiteeni epilogia kohtaan vaihtelee.
Kun luin KV:n ekaa kertaa, ajattelin että aivan mahtava päätös.
Mutta sitten kun luin uudestaan, minua alkoi ärsyttää, että se oli melko lyhyt, eikä Dracosta mainittu paljon mitään. Myös Albus Severus sai aikaan pientä huvittuneisuutta.
Muut nimet olivat todella kivoja, sillä ajattelinkin, että jos Harrysta tulee isä, niin lasten nimet ovat James ja Lily. Nykyään minusta myös Albus Severus on ihan kiva nimi ja omalla tavallaan melko erikoinen, mikä tekee siitä hyvän.
Se minua ei häirinnyt, että lasten nimet oli otettu enimmäkseen Harrylle tärkeiltä henkilöiltä.

Epilogi oli ihan hyvä päätös Harryn tarinalle, sillä nyt kaikki on hyvin Harryn elämässä ja velhomaailmassa.
Lisäksi epilogin hyvä puoli on myös se, että se jättää paljon fanien mielikuvitusten varaan, mikä on hyvä juttu. Eli tällä hetkellä pidän epilogista, vaikka se hieman ärsyttääkin.
When Life Gives You a Bad Romance, show everyone your Poker Face, buy a new Telephone, call Alejandro, and you guys Just Dance!

Poissa Lauren

• Vuotislainen
  • Well hello there!
« Vastaus #83 : Maaliskuu 21, 2010, 21:55:17 »
En pitänyt Nineteen years later -osiosta, koska se tuntui jotenkin vieraalta. Varmaankin syynä oli se, että luku poikkeaa huomattavasti kirjan muista luvuista, ihan jo vain juonen tyyliä ja henkilöitä ajatellen; muu kirjahan ei niinkään käsittele perhe-elämää, vaan koostuu enemmänkin toiminnasta ja teiniromansseista. Kun sitten yhtäkkiä kirjan viimeinen luku, jonka odottaisi olevan jonkinlainen kirjasarjan huipentuma, onkin pelkkää suloista idylliä, tuntuu helposti siltä, kuin teksti olisi repäisty jostain aivan toisesta kirjasta.

Olen joka tapauksessa kuitenkin tyytyväinen siihen, että Rowling kirjoitti epilogin, koska oli tietenkin mukava saada tietää, mitä myöhemmin tapahtui. Kaikki se ruusuus vain oli ehkä vähän liikaa; pääparit saivat toisensa, heillä oli söpöjä lapsia ja, hehheh, jopa ajokortit.

Mutta toisaalta, Rowlingin olisi ollut hankala kirjoittaa mistään muustakaan. Yhtäkkinen Hermionen ja Blaise Zabinin paritus, tai vaikkapa Ginnyn yllättävä päätös ryhtyä nunnaksi olisi vain hämmentänyt lukijoita. Uusia kysymyksiä olisi herännyt niin paljon liikaa, ettei kirjasarja olisi tavallaan saanutkaan loppuaan.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 24, 2012, 04:28:45 kirjoittanut Lauren »
Singing In The Rain Shower

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #84 : Maaliskuu 24, 2010, 09:06:48 »
Muuten olen kuitenkin tyytyväinen siihen, että tämä epilogi kuitenkin oli, koska oli mukava saada tietää, mitä myöhemmin tapahtui. Ärsytti vain, kun kaikki oli liian ruusuista (siis Harry ja Ginny, Ron ja Hermione, Teddy ja Victoire saivat toisensa, muutamilla on jo lapsia, ja Harry ja Ron ajoivat ajokortit), mutta toisaalta Rowlingin olisi ollut paha esim. parittaa Hermionea ja Crabbea, tai Harrya ja vaikkapa sitä kolmasluokkalaista puuskupuhia, joka pyysi häntä tanssiaisiin tai laittamaan Ginnyä ryhtymään nunnaksi koska siinä olisi ollut niin niin niin valtava selittäminen, että siitä olisi varmaankin pitänyt tehdä uusi kirja. Luulen, että näin oli kaikista helpointa, joten en valita.

Heh, mä kykenen ihan hyvin valittamaan tuollaisestakin :) Siis helppoudesta. Mä en osaa pitää hyvän kirjailijan merkkinä sitä, että hän valitsee ratkaisunsa sen mukaan, mikä on helpointa. Erityisen harmittavaa tässä tietysti on, että Rowling olisi aivan satavarmasti pystynyt paljon parempaankin. Potterit ovat kaikkea muuta kuin helppoja ratkaisuja helppojen ratkaisujen perään, joten siksi sellainen loppuhuipennuksena (katkera lol) on suuri pettymys.

Mua ei olisi ollenkaan haitannut, vaikka Rowling olisi jättänyt lopun avoimeksi - se olisi joka tapauksessa ollut parempi valinta kuin nyt kirjoitettu epilogi. Mutta jos hän välttämättä halusi kertoa, mitä päähenkilöille kuului myöhemmin, niin olisi kirjoittanut sen pidemmän ja laadukkaamman kaavan mukaan. Edeltävien kirjojen tyyliin. Mutta tällainen ei musta puolusta ollenkaan paikkaansa.
"Kun hän on kohteliaimmillaan, hän on myös kavalimmillaan, mikä lienee pettämätön sivistyksen merkki." -J.M.Barrie, Peter Pan

Poissa Mustepullo

• Vuotislainen
« Vastaus #85 : Huhtikuu 17, 2010, 17:30:08 »
En aluksi huomannut koko epilogia. :D
Se oli liian lepsu. Kirjan varsinaisessa lopussa ennen epilogia oli sentään ollut kunnon verilöyly, suosittuja hahmoja kuoli. Mutta nyt meno meni aivan liian lässyksi. Rowling olisi saanut tehdä omituisempia parituksia, Harry/Ginny toimii mielestäni melko hyvin, olivathan kyseiset henkilöt jo PP:ssä yhdessä. Ginny ja Harry sopivat mielestäni toisilleen, samoin kuin Ron ja Hermionekin. Perheriitoja mutta rakkautta. ;)
Nimistä... H/G lapsien nimet ovat joissain suhteissa hyvät, nimet ovat ihanan uskolliset rakkaille henkilöille. Albus Severuksesta tykkään jotenkin, olivathan Dumbledore ja Kalkaros kuitenkin Harrylle tärkeät henkilöt ja lopulta koko kirjan kannalta (varsinkin Kalkaros) ratkaisevat henkilöt. Lily Lunastakin tykkään, nimessä on kiva sointi. James Sirius:ssa on lempihahmojeni nimet, mutta se on liian ilmeinen. Isä + setä, tärkeimmät ja läheisimmät henkilöt. Mutta Rowling laittoi nämä nimet, joten kestäkäämme.
Nevillen opettajanura oli positiivinen yllätys.
Epilogi on mikä on, se kertoo mielestäni hyvin hahmojen tulevaisuudesta ja se antaa hyvän pohjan omille kuvitteluille. Siksi on hyvä, ettei siinä kerrottu liikaa.
Who knows which is which and who is who

Poissa Hämyisä aamu

• Vuotislainen
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #86 : Toukokuu 09, 2010, 18:17:04 »
Miun mielestä oli kiva et siinä oli se epilogi. Se ois voinu olla pitempiki, sillä oisin halunnu tietää enemmän Harryn ja Ginnyn lapsista.
Mut oli ihanaa et oli onnellinen loppu < 3
People change, memories don't.

salainensalatalo

• Ankeuttaja
« Vastaus #87 : Kesäkuu 16, 2010, 00:19:51 »
Mua ärsyttää lapsille/nuorille suunnatussa fiktiossa tuo, että kaikki menevät naimisiin lapsuudenaikaisten kavereidensa kanssa. Jotenkin sisäsiittoista touhua. Joo, tiedän mitä sillä sanalla oikeasti tarkoitetaan.
Ja miksi kaikilla on kakaroita?

Poissa Sami

• Vuotislainen
« Vastaus #88 : Kesäkuu 16, 2010, 14:43:27 »
Minä pidin epilogista. Oli mielenkiintoista saada tietää Harryn ja kumppanien tulevaisuudesta. Tykkäsin siitä, että Harry meni naimisiin Ginnyn kanssa ja Ron Hermionen kanssa. Myös lasten nimet olivat minusta kivoja. Minusta ainakin oli itsestään selvää, että Harry antaisi lapsillensa itselleen tärkeiden ihmisten nimiä.

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
« Vastaus #89 : Kesäkuu 19, 2010, 15:23:38 »
^ Monet pitävätkin nimenomaisesti ongelmana sitä, että Harry antoi lapsillensa itselleen tärkeiden ihmisten nimiä. Ginnylle kun ei tässä jää juuri muuta virkaa kuin toimia synnytyskoneena, hieman kärjistetysti sanoen.
"Kun hän on kohteliaimmillaan, hän on myös kavalimmillaan, mikä lienee pettämätön sivistyksen merkki." -J.M.Barrie, Peter Pan

Miau

• Ankeuttaja
« Vastaus #90 : Kesäkuu 21, 2010, 19:12:52 »
Mua ärsyttää lapsille/nuorille suunnatussa fiktiossa tuo, että kaikki menevät naimisiin lapsuudenaikaisten kavereidensa kanssa. Jotenkin sisäsiittoista touhua. Joo, tiedän mitä sillä sanalla oikeasti tarkoitetaan.
Ja miksi kaikilla on kakaroita?

Epilogin luettuani mullekin tuli ekana mieleen sana sisäsiittoinen, mutta loppujen lopuksi olisi varmasti ollut aika outoa, jos Rowling olisi yhtäkkiä temmannut jostain jonkun täysin tuntemattoman vaikkapa Ronin vaimoksi... Eniten kuitenkin ärsyttivät Harryn lasten nimet! Tuntuu jotenkin kauhean tekopyhältä ja ärsyttävältä, että mukaan on tungettu Harryn vanhemmat, Sirius, Kalkaros ja Dumbledore. Ainoa jollain tavalla Ginnya koskeva nimi on Luna. Tosi typerä valinta Rowlingilta, ainakin omasta mielestäni. Ronin ja Hermionen lasten nimet taas osuivat mielestäni aika nappiin: nätit nimet, jotka ovat eräänlaiset väännökset vanhempiensa nimistä. Ainiin, ja mielestäni oli myös aika ärsyttävää, että lapsista juuri Jamesista tuli kaikista eniten vanhemman Jamesin kaltainen...

Poissa Hawkolf

• Thought Police
  • Vuotislainen
  • 2 + 2 = 5
« Vastaus #91 : Kesäkuu 25, 2010, 11:21:05 »
Kieltämättä nauroin lasten nimille.

"Mikäs tälle annetaan nimeksi?" - Harry
"Minun tätini o-"
"James! Isäni mukaan!"
"O-okei. Voisimmeko ottaa toisen nim-"
"Sirius! James Sirius! Täydellistä!"
"A-aivan..."

"Harry-kulta, voisiko tämän nimeksi tul-"
"Albus!"
"Mu-"
"Albus Severus! Tietenkin!"
"Niin..."

"Mitenkäs tämä tyttö nimetään...? Annetaanko nimeksi Harryliini?"
"Mitä sinä oikein höpiset. Lily tietenkin! Äitini mukaan!"
"Niinpä tietenkin..."
"Ja toiseksi nimeksi tulee Luna!"
"MITÄ HELV-!?"

Skenaariot ovat kutkuttavia.
If you want a picture of the future, imagine a boot stamping on a human face— forever.
Reviewing the world!

Poissa morvanvarjo

• o_O
  • Vuotislainen
« Vastaus #92 : Kesäkuu 27, 2010, 22:42:48 »
Ensi kertaa epilogin luettuani olin ihastunut.

Nyttemmin se lähinnä turhauttaa, koska loppu on tehty tavallaan liian täydelliseksi. Liiaksi romantisoitu. Ronin ja Hermionen perhe vaikuttaa uskottavalta ja toimivalta. Onhan Harryn ja Ginnynkin perhe suloinen, mutta jotenkin liiaksi romantisoitu ja jopa kliseinen juuri noiden nimien tähden... Harry tarkoitti heitä nimetessään (väkisinkin tulee sanottua että "Harry", ei "Harry ja Ginny" XD.. edelliseen viitaten) kunnianosoitusta kuolleiden vanhempiensa ja läheistensä muistolle yms. kaunista, ja onhan tuo melko tavanomainenkin perinne antaa lapsilleen nimi aikaisemmilta sukupolvilta. Nämä nimet tuntuivat silti jotenkin liian itsestäänselviltä, vaikka kaunis ja koskettava ajatus niiden käyttämisessä piileekin, ja vaikka loppukädessä näiden henkilöiden nimien toistuminen uudessa sukupolvessa "sulkee ympyrän", so to speak. Mutta olikohan tämä sulkeutuminen kuitenkin liian... en nyt millään keksi hyvää sanaa... viimeistelty?
Enpä usko, että lapset olisivat oikeasti niin läheisiä kopioita vanhemmistaan (luojan kiitos, sitä ei jaksaisi montaa sukupolvea peräkkäin). Kyseessä on kerrontaan liittyvä romantisointi ja liioittelu.

Dracon perhe näyttää toistavan samaa rakennekaavaa kuin edeltävä sukupolvi, Scorpiuksen ollessa poika ja pariskunnan ainoa lapsi. (Tai kuka tietää, onko sittenkään.) Olen aina ajatellut, ettei Lucius ollut niin hääppöinen isä, mutta toivottavasti Draco olisi!

Kaikkinensa, viimeinen "luku" oli ihan herttainen ja mukavakin päätös tarinalle ja se antoi kivasti aihetta ikuiselle ja polveilevalle jatkospekuloinnille velhomaailman tulevaisuudesta. Ehkä se kuitenkin antoi liikaa. Vähintäänkin kirjan lopetuslause: "All was well./Kaikki oli hyvin." oli jotenkin turha.
When Remus Lupin rules the world all problems will be solved with chocolate.

Poissa saivartelija

• Agentti
  • Vuotislainen
  • Hitaat refleksit
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #93 : Elokuu 02, 2010, 14:22:04 »
Hmm...
1) Ärsyttää ne nimet. En olis halunnu niistä semmosia Albus Severuksia, ym. HarrynHistoriaan liittyviä... Tosin ehkä joittenkin mielestä se on välttämätöntä et niil on semmoset HarrynHistorianimet?
2) Oisin halunnu tietää vähän siitä mitä Harryn ja Ginnyn lapset aattelee Harryn menneisyydestä =DD Ja toki Ginnynkin, kuuluuhan Ginnykin HarrynHistoriikkiin, mut juu...
3) Mitä niille opettajille kävi jotka EI kuollu? ( ei välttämätön tieto )
4) Kuka on nyt Tylypahkassa rehtorina?

Ja ensit varmaan muuta, muuten koko loppu ois läsähtäny jos siin kerrottais ihan LIIKAA...

Pinkutti

• Ankeuttaja
« Vastaus #94 : Elokuu 25, 2010, 21:05:40 »
Miun mielipide asiasta:
1. Miusta nimet oli ihan OK, jotenki arvattavissa. Oisin oottanu vaan nimiä tyyliin James, Lily ja Sirius, mut kylhä ne käy. Yhdistelmä nimet ei vaa ollu kivat. Ja Albus ei jotenki vaa käyny : D
2. Rose ja Hugo, ihanat nimet! Ne ei oo mitenkää tutuilta jne. varastettu.
3. Harry ja Ginny paritus on vaan... No se on mikä on, en vaa tykkää.
4. Dracosta ois pitäny kertoo enempi! :DD ja Lunasta ois pitäny olla.

Poissa loorry

• Vuotislainen
« Vastaus #95 : Elokuu 26, 2010, 21:22:59 »
Epilogi olisi ollut aivan tarpeeksi siirappinen ilman, että loppuun piti vielä lisätä: "kaikki oli hyvin". No ei vaan, olihan se sinällää ihan mielenkiintonen. Vähän enemmän olis taustoista voinu kertoa mun mielestä.

Poissa Mustepullo

• Vuotislainen
« Vastaus #96 : Syyskuu 21, 2010, 19:15:23 »
Epilogi olisi ollut aivan tarpeeksi siirappinen ilman, että loppuun piti vielä lisätä: "kaikki oli hyvin". No ei vaan, olihan se sinällää ihan mielenkiintonen. Vähän enemmän olis taustoista voinu kertoa mun mielestä.

Mun mielestä se "kaikki oli hyvin" taas sopi siihen loppuun hyvin, se kärjisti epilogin hyvin. Kyllä mä mielummin tän otin kun "Harry ja Ginny kävelivät onnellisina kohti kotia auringon laskiessa puiden taakse". : )
Who knows which is which and who is who

Poissa Blackflash

• Vuotislainen
« Vastaus #97 : Syyskuu 29, 2010, 14:07:14 »
Nojaa, olihan se mukava tietää mitä hahmoille tapahtui ja toisaalta ihan oikein että Harryllakin, luettuamme seitsemästä hänelle tavalla tai toisella vittumaisesta vuodesta, meni kerrankin hyvin. Mutta toisaalta minua henkilökohtaisesti ärsyttää se, kuinka Rowling on mennyt epilogin kanssa vanhaa fraasia lainataksemme siitä "mistä aita on matalin", ja hän on tehnyt näin lausahduksen todellisessa merkityksessä. Ensinnäkin nuo naimisiinmenot. No, Ron ja Hermione olivat ehkä vähän turhan itsestäänselvä pari mutta toisaalta he sopivat niin täydellisesti yhteen että olisi ollut suorastaan vääristynyttä jos Hermione olisikin avioitunut vaikkapa Cormac McLaggenin kanssa ja Ron Lavenderin kanssa yms. Ronin ja Hermyn juttu oli kuitenkin orastanut melkeinpä koko kirjasarjan ajan niin että jotenkin oikealta ja tyydyttävältä se nyt tuntuu että he yhteen vihdoin päätyivät. Mutta se Harryn ja Ginnyn juttu saa kyllä näkemään punaista... se oli vain jotenkin niin tylsää ja mielikuvituksetonta kuraa, olisi ollut huomattavasti mielenkiintoisempaa ja persoonallisempaa jos Harrylle ja vaikkapa Lunalle olisi tullut juttua. Siitä olisi voinut kehkeytyä persoonallinen ja inhimillinen rakkaustarina, molemmat menettäneet vanhempansa, (tai no Luna vain äitinsä mutta kuiteski), molemmat erikoisia tyyppejä jotka ovat joutuneet usein tavalla tai toisella syrjinnän kohteeksi jne. Jotenkin miellän heidät tavallaan kohtalotovereiksi ja he olisivat sopineet yhteen tavallaan oikeinkin hyvin.

Toinen ovat nuo täällä niin parjatut nimet, no, itselleni eivät ne suurempia vitutusreaktioita aiheuttaneet, toki nekin olivat perin yllätyksettömiä mutta jotenkin kuitenkin herttaisia. Se tosin todellakin oli typerää Harryn suosimista että juuri hänelle tärkeiden henkilöiden nimet paiskattiin lapsille, miksei Lily Luna olisi voinut olla vaikkapa Molly Luna tai James Sirius Arthur Sirius. Noh, Albus Severus oli kyllä kliffa nimi.

Mutta kaikista eniten minua kuitenkin jotenkin raivostuttaa tuo päätöslause. "Kaikki oli hyvin". Herranen aika, eihän tuon kliseisempää, tylsempää, mielikuvituksettomampaa ja tusinampaa loppuvirkettä voi mitenkään olla olemassakaan. Voi Rowling Rowling minkä teit, kun nakkasit historian parhaalle kirjasarjalle tuollaisen siirappisen onnellisen kliseen loppuun. Sinällään onnellinen ja selkeä loppu oli ihan hyvä, mutta tuollainen lopetuslause... ei, ei ja vielä kerran ei. Se laski epilogin arvoa kyllä melko paljon ainakin minun simmuissani.

Olen siis kaiken kaikkiaan pettynyt epilogiin, Rowling syyllistyi ärsyttäviin itsestäänselvyyksiin ja mielikuvituksettomuuteen. Tuntui, ettei hän lainkaan edes yrittänyt keksiä millään tavalla älykästä loppua vaan vain lätki paperille onnellisimmat ja itsestäänselvimmät jutskat mitä mieleen juolahti.

Poissa EJR

• Varjelusten toinen puoli
  • Vuotislainen
  • I just want things to make sense
« Vastaus #98 : Lokakuu 20, 2010, 01:34:46 »
Olen yksi harvoista, jotka pitävät lasten nimistä : )
Epilogi oli mielestäni mahtava, ja antoi mukavasti rauhan mieleen heti "sotaisan" kirjan jälkeen.

Jos epilogia ei olisi kerrottu, olisi myös monta hyvää ficiä jäänyt lukematta, koska kukaan ei osaisi kirjoittaa kolmeasta Harryn lapsesta : )
Toki epilogissa olisi voitu kertoa tarkemmin ammatteja, mutta menee hyvin näinkin.
Nimet (James, Albus ja Lily) eivät minulle tuota ongelmaa siten, etteikö Ginny olisi saanut olla mukana valinnassa...

Myös Ronin ja Hermionen lapset kuulostavat kivoilta, kuten kaikki muutkin lapset.  Teddy Lupinista olisi voitu kertoa enemmän, ammatti ym.
Itse olen ajatellut hänet täysin "miespuoliseksi Tonksiksi" joka on Aurori!

Se vain ihmetytti, että Molly ja Arthur eivät olleet saattamassa lapsenlapsiaan... Tosin eihän Roninkaan isovanhemmat olleet...

Tiivistettynä siis pidin epilogista kokonaisuutena :)
MS Hirmun kapteeni!

Hidarico

• Ankeuttaja
« Vastaus #99 : Lokakuu 20, 2010, 08:09:11 »

Mun mielestä se "kaikki oli hyvin" taas sopi siihen loppuun hyvin, se kärjisti epilogin hyvin. Kyllä mä mielummin tän otin kun "Harry ja Ginny kävelivät onnellisina kohti kotia auringon laskiessa puiden taakse". : )

Olen aivan samaa mieltä. En olisi oikein niellyt mitään auringonlaskulöpinöitä. Loorry olisitko sinä toivonut siirappisen vastakohdaksi jotain tyyliin ''Yhtäkkiä Harryn pää oli haljeta kivusta... LOPPU'' -?
Kuten EJR minäkin pidän lapsien nimistä ja olen jäänyt miettimään ammatteja.