Kirjoittaja Aihe: Nineteen Years Later (vol 2)  (Luettu 38282 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Vilena

• Hirnyrkki
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Rohkelikko
Nineteen Years Later (vol 2)
« : Toukokuu 12, 2008, 15:26:24 »
Edellisen topicin kasvettua parikymmensivuiseksi, voi keskustelua seiskakirjan epilogista jatkaa täällä. Vanha topic on Arkistossa.

Lainaus käyttäjältä: Xinax vanhan topicin aloitusviestissä
Elikkäs mitäs piditte "tulevaisuudesta"? Minkälaisia lasten nimet teistä olivat? Olisiko osio voinut olla parempi? Tykkäättekö Ginnyn ja Harryn yhteisestä tulevaisuudesta? Ronin ja Hermionen? Entä Neville opettajana? Mielipiteitä, kiitos.

Ja myöskin voidaan keskustella siitä, mitä jäit kaipaamaan ja miksi, mitä et olisi halunnut tietää, mikä yllätti, mitä olit ehkä arvannut etukäteen? Onko mielipiteesi epilogista muuttunut lukukertojen myötä, onko alkuinhotus ehkä muuttunut ihastukseksi? Olisiko kaikki paremmin ilman koko epilogia? Miksi?

Kannattaa myös sitten vilkaista vanhaa topsua, ettei aivan samoja asioita käytäisi uudelleen läpi :)
Humor me.

Poala

• Ankeuttaja
Vs: Nineteen Years Later (vol 2)
« Vastaus #1 : Kesäkuu 07, 2008, 20:05:49 »
No en ite ainakaan pitäny Harry/Ginny parituksesta, liian siirappista mut niin sen kyllä piti mennä. Hyi ne nimet, siis oikeesti ; James Sirius, Albus Severus ja Lily Luna. Ja onko kukaan huomannu et Harry on varmaan saanu päättää noista nimistä kun kaikki noi henkilöt on Harrylle tärkeitä, vaan Luna on Ginnylle silleen kunnolla tärkee. Voin vaan kuvitella ku ne riitelee niitten pienessä punaisessa mökissä lasten nimistä :P
Tykkäsin tosi paljon Ron/Hermione parituksesta! Aivan ihana pari ja ne kuuluu yhteen. :D <3
Oisin halunnu tietää enemmän Dracosta! Se on niin paras ja mielenkiintoinen hahmo niin siitä ois ollu kiva tietää lisää.

Mut Rowlinghan kirjottaa hakuteoksen, joten siitä varmaan selventyy moni asia ja saadaan tietää muista ja paljon mielenkiintoisemmista hahmoista enemmän. :)

Poissa Rainmaker

• Rukka-Peikko Takkutukka
  • Vuotislainen
« Vastaus #2 : Kesäkuu 07, 2008, 20:10:11 »
Hyi ne nimet, siis oikeesti ; James Sirius, Albus Severus ja Lily Luna.

Muistutan edelleen, että lapsia tuskin kutsuttiin koko nimillään.
Yhä, marras-iltana, kuljemme kahden. | "I AM VAMPIRE. HEAR ME TWINKLE." | Destination anywhere | There's a meaning to all that fades.

Poissa Lohikäärmelady

• varjoenkeli
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Painovirhepaholainen
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #3 : Kesäkuu 10, 2008, 14:25:16 »

Minusta kirja olisi ollut parempi ilman 19 vuotta myöhemmin-osuuttaan. Sen pois jättäminen olisi jättänyt arvailun varaa ja jokainen olisi saanut tehdä omat suunnitelmansa hahmojen tulevaisuudesta.

Olen samaa mieltä Harryn ja Ginnyn lasten nimistä. Ne olivat aika mauttomat ja mielikuvituksettomat. Ainut kehen tykästyin oli Albus Severus. Kuvittelen hänet jostain kummansyystä kutistetuksi minidumbledoreksi, enkä vain saa kuvaa päästäni. Kain poen vieläkin jotakin Dumbledoren kuolema- fobiaa... (HÄN EI KUOLE KOSKAAN!!!)

Harryn ja Ginnyn paritus ei ollut minusta kovin hyvä idea, mutta en keksi Harrylle ketään muutakaan (okei, keksin, mutta en kirjoitaXD). Ginny on Harrylle liian...GINNY!

Olisin myös kaivannut enemmän juttua Draco Malfoyn kohtalosta. Olihan hän sentään Harryn vihamies jo ykkösluokasta asti. Lunasta ja Nevillestäkin olisi voinut kertoa paljon enemmän ja Lunaahan ei kai edes mainittu koko luvussa!

-Lohikäärmelady
-Mitä? Onko nukkumatilla muka vihollisia?
-Kahvi! Ajattele kahvia!

Poissa Rainmaker

• Vuotislainen
« Vastaus #4 : Kesäkuu 10, 2008, 21:37:46 »
Minusta kirja olisi ollut parempi ilman 19 vuotta myöhemmin-osuuttaan. Sen pois jättäminen olisi jättänyt arvailun varaa ja jokainen olisi saanut tehdä omat suunnitelmansa hahmojen tulevaisuudesta.

Minusta oli toisaalta hyvä, että tämä osuus oli mukana. Siitä ilmeni, että kaiken sen vihan jälkeen Harry kykeni kunnioittamaan Kalkarosta ja pitämään Luihuisten tupaa ainakin jossain arvossa. Sen lisäksi hän ei enää pitänyt vihaa Dracon kanssa. Oli hyvä, että lukijoille selvisi tämä.

// Komppaan jamia täysin.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 11, 2008, 23:00:44 kirjoittanut Rainmaker »
Yhä, marras-iltana, kuljemme kahden. | "I AM VAMPIRE. HEAR ME TWINKLE." | Destination anywhere | There's a meaning to all that fades.

jam

• Ankeuttaja
« Vastaus #5 : Kesäkuu 11, 2008, 21:22:19 »
En ymmärrä "tämä olisi pitänyt jättää kertomatta" vaatimuksia. Minusta tuntuu että aika moni niitä esittävä on ficcien kirjoittaja (ja minulla on tästä todisteita), joka ei tykkää että Rowling tällä tavoin tyrmää heidän omat virheelliset näkemyksensä (pätee etenkin "parituksiin").

Mielestäni Rowlingilla on täysi oikeus päättää ja kirjoittaa kaikista hahmoihin liittyvistä asioista, ja on hyvän kirjailijan merkki että hän oli jo alussa kartoittanut näiden menneisyyden ja tulevaisuuden. Suurin osa faneista kuitenkin epäilemättä haluaa tietää miten hahmoille käy, ja edelleen odottavat innokkaasti kaikkia mahdollisiä lisätietoja mitä kirjailija paljastaa.

Poissa Niënor

• Murheenkryynihkö
  • Vuotislainen
« Vastaus #6 : Kesäkuu 11, 2008, 21:48:17 »
Joo, ne lasten nimet (tai pikemminki ne nimiyhdistelmät) oli aika hölmöjä.
Ois ollu kiva saada viel lisää tietoo heidän tulevaisuudesta. Esim. ammatit.
Arvasin, ku luin sitä kirjaa, et Nevillest tulee opettaja.
Yllätyin kyl tosi positiivisesti ku huomasin, et täs on tää "19 vuotta myöhemmin" -juttu.
- Merri.
- What?
- I'm hungry.

Reta McClain

• Ankeuttaja
« Vastaus #7 : Kesäkuu 11, 2008, 21:59:46 »
Nooo, onhan sitä huonompiakin epilogeja kirjallisuuden historiassa kirjoitettu. Mutta on niitä parempiakin...

Henkilökohtaisesti en pysty näkemään Harrya kenenkään kanssa canonissa. Fanonissa voin lukea Harrya suhteellisen laajan hahmoskaalan kanssa, mutta en koskaan pysty näkemään Harrya Ginnyn tai Hermionen kanssa (tai Dracon... paitsi tosi harvoissa tapauksissa). Sanoisin, että JK:lle plussaa Astoria Greengrassin, täysin tuntemattoman Daphne Greengrassin pikkusiskon naittamisesta Dracolle, sillä näin me fanit saamme vielä aika runsaasti liikkumatilaa yhden nimen puitteissa.

Itsekin tykästyin lapsista vain Albus Severukseen ja toisaalta säälin Scorpiusta suunnattomasti (siis kuka nimeää lapsensa "Scorpius Hyperion"iksi???). Toinen ihana "lapsi" oli varmaan Teddy. En millään saa päästäni kuvaa pitkänhuiskeasta, lävistyksillä varustetusta turkoosihiuksisesta nuoresta miehestä xDDDDD Lisäksi pohdin, mistä ihmeestä Ron ja Hermione vetäisivät Rosen ja Hugon (jos jätämme samat etunimien alkukirjaimet huomiotta...).

Muuten sanoisin olevani varsin tyytyväinen.

Poissa nostalgie

• Kaipuu
  • Vuotislainen
« Vastaus #8 : Kesäkuu 12, 2008, 17:26:15 »
Joo, ne lasten nimet (tai pikemminki ne nimiyhdistelmät) oli aika hölmöjä.

Hölmöjä tai ei, niin silti mielestäni erittäin tyypillisiä taikamaailmalle. Teddy sai nimensä kuolleesta isoisästään Tedistä ja Harry on saanut toiseksi nimekseen isänsä nimen, kuten melkein joka toinen taikamaailmassa. Rowlingin luomaan maailmaan on yleistä, että lapselle annetaan nimi vanhempien tai jonkun muun merkittävän henkilön mukaan. Ei siis mielestäni ole kovinkaan typerää, että Harryn ja Ginnyn esikoisen nimi on James Sirius jne. Meille suomalaisille se ehkä on hiukan erikoisempi juttu, koska täällä päin ei ole kovinkaan yleistä antaa nimeksi esimerkiksi Tarja (Tarja Halosen mukaan) Katariina (äidin kuolleen siskon mukaan) Järvinen. Ei harvinaistakaan, mutta ei niin yleistä :)

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #9 : Kesäkuu 12, 2008, 19:27:15 »
En ymmärrä "tämä olisi pitänyt jättää kertomatta" vaatimuksia. Minusta tuntuu että aika moni niitä esittävä on ficcien kirjoittaja (ja minulla on tästä todisteita), joka ei tykkää että Rowling tällä tavoin tyrmää heidän omat virheelliset näkemyksensä (pätee etenkin "parituksiin").

Mielestäni Rowlingilla on täysi oikeus päättää ja kirjoittaa kaikista hahmoihin liittyvistä asioista, ja on hyvän kirjailijan merkki että hän oli jo alussa kartoittanut näiden menneisyyden ja tulevaisuuden. Suurin osa faneista kuitenkin epäilemättä haluaa tietää miten hahmoille käy, ja edelleen odottavat innokkaasti kaikkia mahdollisiä lisätietoja mitä kirjailija paljastaa.

Mä oon samaa mieltä siinä, että on hahmojen kohtalojen määrittäminen jo alussa on hyvän kirjailijan merkki. Mutta kun epilogi oli niin lyhyt, niin siinä tuli vain kuitatuksi että nämä-ja-nämä päätyivät yhteen ja saivat tämän-ja-tämän nimisiä lapsia, joista nämä-ja-nämä pussailevat. Ei mitään kunnon tarinaa, ei eri vaiheita, pohjustuksia, mahdollisia vaihtoehtoja. Vikan taistelun jälkeen niin moni asia jäi avoimeksi ja sitten 19 vuoden hyppäys eteenpäin ja kliiniset selostukset muutamista parituksista jälkikasvuineen.

Ja jos Rowling jotain aikoo vielä paljastaa, niin mä toivon että hän tekisi sen tyylillä, eikä vain antaisi lisää  triviatietoa ilman kunnollista sisältöä.
"Kun hän on kohteliaimmillaan, hän on myös kavalimmillaan, mikä lienee pettämätön sivistyksen merkki." -J.M.Barrie, Peter Pan

Poissa Niënor

• Murheenkryynihkö
  • Vuotislainen
« Vastaus #10 : Kesäkuu 12, 2008, 19:42:16 »
Minusta se loppu oli senkin takia hyvä, että siinä lukijat näki, että Harrylle tulevaisuudessa kävi hyvin.
Kun hänellä oli ollut niin "myrskyisä" lapsuus & nuoruus, niin lopulta hänelle kävi hyvin.
Kuten lopussa sanottiinkin:"Kaikki oli hyvin."
Siihen on hyvä lopettaa.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 12, 2008, 22:10:40 kirjoittanut Niënor »
- Merri.
- What?
- I'm hungry.

Paikalla AIV-rehu

• Lupus Tigris
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Apulannan kasvattama
  • Pottermore: FeatherProphecy121
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #11 : Kesäkuu 12, 2008, 21:35:13 »
On hyvä, että epilogi on olemassa. Hyvä että saatiin tietää edes jotain tulevaisuudesta. Mukavaa että Harryn loppuelämä on rauhallisempi myrskyisen nuoruuden jälkeen. Harryn ja Ginnyn lasten luonteesta myös selvisi yhtä sun toista. Tai ainakin se ketä kukakin enimmäkseen muistuttaa... Lunasta olisi saanut epilogissa olla jotain tietoa, mutta kaikkea ei voi saada. Sitten vähän mietityttää tuo 19 vuotta myöhemmin. Miksi niin kauas piti mennä? Tossahan on monen vuoden aikaväli sodan loppumisen ja ensimmäisten lasten syntymän välissä. Täytyihän Ginnynkin koulu loppuun käydä, mutta silti. Nopeasti laskien James syntyi seitsemän vuotta sodan jälkeen... Korjatkaa jos laskin väärin...

Hyi ne nimet, siis oikeesti ; James Sirius, Albus Severus ja Lily Luna. Ja onko kukaan huomannu et Harry on varmaan saanu päättää noista nimistä kun kaikki noi henkilöt on Harrylle tärkeitä, vaan Luna on Ginnylle silleen kunnolla tärkee. Voin vaan kuvitella ku ne riitelee niitten pienessä punaisessa mökissä lasten nimistä :P

Muakin häiritsee, se kun Harry näköjään päätti lasten nimet. Ihmettelin sitä jo lukiessani kirjaa ensimmäistä kertaa. Kaikki on Harrylle tärkeitä ihmisiä. Luna on ainut Ginnyllekin tärkeämpi ja sekin on Harryn ystävä. Eipä taidettu Ginnyltä kysyä, mitkä hän haluaa lasten nimiksi. Onko tuo tavallista englannissa? Siis että isä saa päättää nimet tai että ne tulee muutenkin isän puolelta. Ei mulla muuta niiden nimiä vastaan ole... Scorpius Hyperionia käy kyllä sääliksi. Uskomattoman tyhmä nimi. Ainakin mun korvaan kuulostaa huonommalta, kuin Harryn ja Ginnyn lasten nimet yhteensä. Hugo ja Rose taas... Mielestäni on luonnollista antaa lapsille nimiä, jotka eivät ole tai ole olleet tärkeitä henkilöitä. Johtuu varmaan siitä, että se on Suomessa aika tavallista. nimet vaan keksitään jostain. Ehkä Hugo ja Rose vaan on Ronin ja Hermionen mielestä kauniita nimiä...

Tykkäsin parituksista. Noin niiden pitikin mennä. Hermionen ja Ronin yhteen kuuluminen oli mielestäni selvää jo kauan sitten. Oli myös hyvä, että Dracon vaimo oli joku tuntematon. Olisi ollut jo naurettavaa, jos Pansy Parkinson tai Millicent Bulstrode olisi ollut Dracon vaimona...
Draco dormiens numquam titillandus.
Jos jokin voi mennä pieleen, se menee pieleen.
Psykiatrisia toimia, jotka oman kokemuksen kautta täysin aukee -Apulanta

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
« Vastaus #12 : Kesäkuu 12, 2008, 22:00:22 »
Muakin häiritsee, se kun Harry näköjään päätti lasten nimet. Ihmettelin sitä jo lukiessani kirjaa ensimmäistä kertaa. Kaikki on Harrylle tärkeitä ihmisiä. Luna on ainut Ginnyllekin tärkeämpi ja sekin on Harryn ystävä. Eipä taidettu Ginnyltä kysyä, mitkä hän haluaa lasten nimiksi. Onko tuo tavallista englannissa? Siis että isä saa päättää nimet tai että ne tulee muutenkin isän puolelta. Ei mulla muuta niiden nimiä vastaan ole... Scorpius Hyperionia käy kyllä sääliksi. Uskomattoman tyhmä nimi. Ainakin mun korvaan kuulostaa huonommalta, kuin Harryn ja Ginnyn lasten nimet yhteensä.

No, en mä usko että Englannissa on isän ylivalta sen yleisempää kuin muuallakaan länsimaissa (eli perhekohtaista varmaan). Ja jos ihan Pottereissa pitäydytään, niin Draco ainakin sai nimensä äitinsä suvun traditioiden mukaan.

Mä puolestani tykkään tosi paljon Scorpiuksen nimestä, se on ihan paras :) Hieno ja taikamaailmaan sopiva. Jos James ja Scorpius ovat ollenkaan puheväleissä, niin voivat sitten kinata, että kumman tähti(kuvio) on parempi - Scorpiuksella on tosin ylivoima nimien lukumäärän puolesta.
"Kun hän on kohteliaimmillaan, hän on myös kavalimmillaan, mikä lienee pettämätön sivistyksen merkki." -J.M.Barrie, Peter Pan

Poissa Loi

• Vihdoin Voldemortin voittanut
  • Sanomaton
  • *
  • Kuka mitä häh?
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #13 : Kesäkuu 13, 2008, 14:00:20 »
Minäkin tykkään Scorpiuksen nimestä ja olen sitä mieltä, ettei Dracon nimi ollut yhtään sen vähemmän hävettävämpi, jos asiaa sillä silmällä katsotaan. :D Malfoyn perheessä selvästi Narcissa oli se, joka päätti, ainakin mitä lapseen tuli (kukaan ei varmaankaan ole unohtanut, ettei Draco mennyt Durmstrangiin, koska Narcissa oli sitä mieltä, ettei poikaa voinut lähettää niin kauas kotoa?) Ehkä Narcissa päätti myös Dracon lapsen nimestä? ;)

Minä kuulun niihin ihmisiin, jotka tykkäävät epilogista, ja olen ficcari. En näe tuon kerrotun ollenkaan kaventavan mitään mahdollisuuksiani kirjoittaa. Sitä paitsi kirjailijalla on täysi oikeus kertoa hahmoistaan tasan sen, minkä haluaa. Minusta oli kivaa nähdä, että Harry kunnioitti Severusta ja että Draco kunnioitti Harrya edes sen verran, että tervehti nyökkäyksellä. Tavallaan siis asiat muuttuivat parempaan suuntaan muutenkin kuin vain Voldemortin kuolemalla.
Toisin sanoen Vuoden Voldemort 2009 - kiitos äänensä antaneille. :)

Tapiirirakkautta

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
« Vastaus #14 : Kesäkuu 13, 2008, 15:54:24 »
Malfoyn perheessä selvästi Narcissa oli se, joka päätti, ainakin mitä lapseen tuli (kukaan ei varmaankaan ole unohtanut, ettei Draco mennyt Durmstrangiin, koska Narcissa oli sitä mieltä, ettei poikaa voinut lähettää niin kauas kotoa?) Ehkä Narcissa päätti myös Dracon lapsen nimestä? ;)

:D

Mä oon aina suhtautunut Narcissaan positiivisesti, vaikkei hänestä paljoa kirjoissa olekaan kerrottu. Mutta mä en ole ennen osannut ajatella häntä noin vaikutusvaltaisena matriarkkana. Tietysti Narksu päätti Dracon lapsen nimestä! Sehän on selvää kun oikein ajattelee :D

Ei mustakaan epilogi kavenna mahdollisuuksia fikkailuun, sehän antaa vain lisää haasteita. Enemmän sellainen "kunnolla kirjoitettu" eli kovin perusteellinen epilogi rajoittaisi, tää nykyinen jättää niin paljon avoimeksi, että fikeille on runsaasti tilaa. Mutta musta epilogi on edelleen huono. Sen kirjoitustyyli poikkeaa niin vahvasti muista kirjoista (mun mielestä jopa Viisasten kivestä, vaikka niihin aikoihin Rowling mun käsittääkseni myös epilogin laati), että voisi melkein kuvitella ettei Rowling sitä itse rustannut, vaan antoi Pimennon tehtäväksi. Ja sitten sekin rassaa, että Rowling kertoilee niin mahdottoman paljon haastatteluissa ja vastaavissa. Kirjailijalla on kyllä oikeus kertoa hahmoistaan sen verran kuin haluaa, mutta onko liikaa vaadittu, että hän kertoisi ne asiat (ainakin enimmäkseen) kirjoittamassaan kirjassa? Esimerkiksi jos katsoo vain näitä täällä esille tulleita perheasioita, niin mun muistaakseni epilogissa kerrottiin Dracon pojan nimeksi Scorpius, Harryn ja Ginnyn katraan nimiksi James, Lily ja Albus Severus, Ronin ja Hermionen lapsille Hugo ja Rose. Kaikki Astoria Greengrassit, Hyperionit, Siriukset, Lunat ja muut on tulleet esille muuta kautta. Puhumattakaan päähenkilöiden ammateista ja sen sellaisista.

Poissa Heliodora

• haihattelija
  • Vuotislainen
« Vastaus #15 : Kesäkuu 19, 2008, 16:08:09 »
Minusta epilogi oli ihan kiva, mutta minua jäi häiritsemään, että se oli niin kuin tasoltaan, kirjoitustyliltään huonompi kuin koko edellä oleva kirja, mikä kaiketi siitä, että se oli juuri kirjoitettu kauan ennen seitsemännen kirjan kirjoittamista. En tiedä, minulle jäi vain sellainen olo, että Row on lätkäissyt sen kummempia muuttamatta vain seitsemännen kirjan perään.

Päähenkilöiden lapsethan olivat sinänsä kiinnostavia, mutta tuosta pätkästä jäi nyt tosin vain lähinnä ärsyttämään, ettei heistä ehditty oikein kertoa kuin nimet ja ei muuta. Tiestysti hyvää matskua ficeille... :)

No ne paljon puhutut nimet: Albus aiheuttaa edelleen vähän sääliä ja hihitystä minusta, vaikka kuinka se on englannissa ihan normaalia. Onneksi tuo Al-lempinimi. Minä tykkäsin kuitenkin Scorpiuksesta, se sopi jotenkin Malfoyden nimiperinteeseen: Lucius -> Draco -> Scorpius. Luna oli ihana Lilyn toisena lempinimenä, kiva että Ginnykin on saanut valita jonkun nimen.
for every lie I unlearn I learn something new
I sing sometimes for the war that I fight
'cause every tool is a weapon - if you hold it right.

Exorcist

• Ankeuttaja
« Vastaus #16 : Kesäkuu 19, 2008, 18:14:25 »
Minun mielestä epilogi oli tarpeeksi hyvä. Se että jotkut ajattelee että Row olisi kirjottanut sen ajattelematta sen kummempia, tai välittämättä oikeastaan mitä siinä kertoo, tai että kuinka paljon kertoo, on naurettavaa. En oikein osaa ajatella niin loistavalta kirjoittajalta kuin Row on, että hän kirjottaisi koskaan kirjaan jotain ajattelematta asiaa sen enempää. Olette varmaan huomanneet että monella pienelläkin asialla kirjoissa on ollut isompi merkitys kuin sitä ehkä heti olisikaan osannut arvella.
Ja sitten se että Harry olisi yksin päättäyt hänen ja Ginnyn lasten nimet. Tuskin! Eikös Ginny kuvattu kirjoissa vahvaksi naiseksi. Vaikka nuo henkilöt eivät olleetkaan Ginnylle niin läheisiä kuin Harrylle, eihän se tarkoita että Harry olisi ne nimet yksin keksinyt. Varmasti Ginny arvosti kyseisiä henkilöitä ja hän oli nimien keksimisessä aivan yhtä mukana kuin Harrykin.
Eivätkä nimet mielestäni mitenkään kauheat ole! Päinvastoin.
Ja kun puhutaan siitä että epilogi on erilainen kuin muuten teksti Harry Pottereissa, niin minun mielestä se on lähinnä hieman samankaltaista kuin ensimmäisissä Potterkirjoissa. Sellaista keveä tunnelmaista. Pidän siitä!
Kirjasarja sai alkunsa rakkaudesta (meinaan sitä että Harry jäi henkiin koska Lily kuoli suojellakseen Harrya) ja lopussa kerrottiin onnellisista perheistä. Se antoi tarinalle kannet, joiden väliin sopii niin paljon kaikkea. Ympyrä sulkeutui epilogin myötä hienosti. Kuvitellaan, että alku on kuin lukko, joka avautui, ja loppu olisi avain mikä pitäisi mahtua lukkoon jotta sen saisi takaisin kiinni. Avaimeksi ei olisi sopinut mikään puoliksi onnellinen mutta puoliksi kauhea loppu. Avain sopi lukkoon täydellisesti.
Hehheheh, tyhmä vertauskuva mutta jotain sen kaltaista yritin tässä selittää. :) Epilogi oli hieno. Se tässä nyt oli pointtina! :D

Tuomas R

• Ankeuttaja
« Vastaus #17 : Kesäkuu 22, 2008, 12:09:21 »
James Sirius, Albus Severus ja Lily Luna!

Siis aivan kamalat nimet siis niin kuin kokoniminä
Itse suurimmasta osasta pidän, jos ne olisivat yksin:)
Sain itsekin luettua Potterin lopulta, koska olen niin hidas lukija, että siihen meni yli 3 kuukautta...
Tai no... Onhan tämä ennätykseni...
Jossain kirjoissa menee kepeästi yli vuosi:(

Fleurosa

• Ankeuttaja
« Vastaus #18 : Kesäkuu 25, 2008, 20:01:33 »
Hyi ne nimet, siis oikeesti ; James Sirius, Albus Severus ja Lily Luna.

Minä (toivottavasti en kuitenkaan ainoana) pidin nuista nimistä. Vaikkakin ne saattoivat olla hieman itsestäänselviä ja mielikuviksettomia, silti ne jotenkin olivat mielestäni suloisia ja järkeen käyviä. Ne oli hienosti ajateltu ja muokattu yhteen. Itsestäni ainakin tuntui että jokaisella nimellä on oma merkityksensä, että jokainen nimi liittyy jotenkin sen nimen kantajaan; James Harryn toisennimen ja isän johdosta kenestä hän oli ylpeä, Sirius Harryn kummisedän puolesta johon sai tutustua vaikka ehkä myöhään, mutta silti Harry oli onnellinen että sai tuntea hänet ja jutella tämän kanssa, ainakin vuoden. Albus, no ehkä kaikki tietävät miksi tämä nimi oli tärkeä, Dumbledore sen lisäksi että auttoi Harrya, myös kuoli jotta Harry voisi lopulta voittaa pahan. Severus, vaikka hän oli Harrylle töykeä kaikki kouluvuodet, oli hän lopulta yksi Dumbledoren ehkä tunnollisimmista kannattajista. Lily, antoi Harrylle suojan, jonka avulla hän sai elää elämänsä onnellisena loppuun asti. Ja Luna, tyttö joka oli erilainen kuin muut, mutta josta paljastui lopulta hieno ystävä. 

Minusta parituksetkin onnistuivat loppujen lopuksi hyvin. Ron ja Hermione, päivän selvä juttu. Harry ja Ginny, kirjojen perusteella myös aika vesiselvä. Vaikkakaan itse en kovin tätä paritusta kannata, näin henkilökohtaisesti. Muita parituksia en nyt muista (älkää tuomitseko!:D) kun luin kirjan joskus helmikuussa englanninkielisenä läpi. Suomennoksen haluan lukea pian!
Edit//: Luin lisää tietoja parituksista, jolloin kohtasin tämän George/Angelina parituksen. Se minulla itsellänikin tuli mieleen aikaisemmin kun muistinkin että Rowling jotain siihen suuntaan sanoi dokumentissa jonka olen katsonut. Minusta oli jollain tapaa outoa, että George pystyi avioitumaan naisen kanssa, joka aijemmin nuoruudessa oli ollut Fredin daami tanssiaisissa. Mutta toisaalta, olen onnellinen että hän pystyi jatkamaan elämäänsä, niin pilapuodin kanssa kuin perustamalla perheen. Ja niin, Georgen lapsien nimet, Fred ja Roxanne ovat myös suloiset.

Sitten itse tiedoista joita saimme. Oli mukava kuulla, että kaikki oli loppujen lopuksi mennyt hyvin. Elämään oli tullut mukavia asioita sen pimeän taikuuden tuhoutumiseen jälkeen. Ron ja Hermione olivat saaneet kaksi suloista lasta, Harry ja Ginny jopa kolme ja Draco yhden. Oli myös mukava kun epilogissa kerrottiin (tai edes mainittiin!) jotain Teddystä, minulla kun kävi poikaa ennen epilogia aika sääliksi. Myös se oli kivaa, että Nevillestä tuli lopulta se opettaja, vaikka sitä ei välttämättä olisi kirjojen välillä uskonut. (Jos ei nyt katsonut niin tarkasti Nevillen kiinnostusta yrttitietoon). Minusta kirjan viimeiset sanat "All was well" olivat niin juuri sopivat tämän tarinan päätökseen, vaikkain ne spoilasivat pahasti aikaisemmin kun päätimme lukea kaverin kanssa kirjan viimeisen sanan. Tosin en silloin halunnut uskoa että kaikki meni lopulta hyvin. Kuitenkin, sen jälkeen kun luin sain tämän kirjan päätöksen ja luin nuo viimeiset sanat, tuli jotenkin sellaisen hyvä ja pysähtynyt olo, että teki vain mieli huokaista ja katsoa jonnekin kauas.

Minuakin (tietenkin) harmittaa kuitenkin eräs osio epilogista, vaikka se kiitettävä olikin. Olisin halunnut kuulla enemmän Harryn lapsien kouluvuosista, puhuttiinko nyt heistä tyyliin "tuo on Harry Potterin, pojan joka tuhosi Lordi Voldemortin, poika Albus Potter!" vai käyttäytyvätkö muut aivan normaalisti. Myös muidenkin lapsien, Ronin ja Dracon,  koululukukaudet kiinnostavat. Samoiten se, miten Teddy oli reagoinut kun oli oppinut ymmärtämään miksei hänellä ole vanhempia.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 26, 2008, 13:32:19 kirjoittanut Fleurosa »

Weasel Queen

• Ankeuttaja
« Vastaus #19 : Kesäkuu 26, 2008, 15:51:22 »
usta oli tosi iso plussa Rowlingille että siinä oli se epilogi.Oli tosi kiva tietää,mitä niille tulevaisuudessa kuulus.

Oisin kaivannu vaa Dracosta ja sen vaimosta enemmän tietoa.Kun oon ihan täys Dracofani.

Harry ja Ginny paritus ihan täydellinen<3<3Ne oli heti alusta asti hyvä pari.
Samoin Hermione ja Ron.

Lasten nimet oli melkee kaikki hyvät.Hugo oli vaa tyhmä.Rosie tosi ihana nimi<3<3
Albus Severus,James Sirius ja Lily Luna taas ihan täydelliset,koska kaikki henkilöt merkitsi Harrylle paljon,ja oli kiva että se nimes lapsensa niitten mukaan.Varsinkin Albus Severus nimestä tykkään.

Poissa Minäseolen

• Vuotislainen
« Vastaus #20 : Kesäkuu 28, 2008, 19:24:00 »
Minua jäi kiinnostamaan esimerkiksi tapahuiko Georgen huumorintajulle jotain Fredin kuoltua. Jäikö se ennalleen vai menettikö hän sen ja hänesta tuli vakavampi. Myös georgen työpaikka minua kiinnosti, että jatkoiko hän weasleyn welhowitsejä vai loppuiko se siihen.
Tuliko kingsleystä muuten ministeri oikeasti vai jäikö hän vain väliaikaiseksi?

Mistä te muuten saitte nämä tiedot missä harry sun muut ovat töissä ja näin, linkki olisi kiva :)

Poissa Rainmaker

• Vuotislainen
« Vastaus #21 : Kesäkuu 28, 2008, 19:28:04 »
Kyllä George jatkoi Weasleyn Welhowitsejä vielä Fredin kuoleman jälkeenkin, ja Ron autteli häntä puodin pitämisessä. En usko, että George luopuisi noin vain hänen ja kaksosveljensä unelmasta noin vain, vaan pitäisi siitä entistä lujemmin kiinni. Hänen huumorintajustaan en sitten tiedä - ehkäpä se jonkinlaisen kolauksen koki, mutta en usko hänen kuitenkaan aivan täysin vakavaksi silti muuttuneen. Muistaisin Kingsleyn jatkaneen taikaministerin tehtävässä, mutta en ole aivan varma. Ainakin Harry Potter -fanien sivuilta löytyy Rowlingin haastattelu, josta selviää näitä asioita.

Poissa Tanzu

• Feeniksin killan jäsen
  • Vuotislainen
  • Tulejo KV-elokuvat!
    • Tulisalama
  • Pottermore: SnidgetGold186
« Vastaus #22 : Kesäkuu 28, 2008, 20:33:40 »
Minua jäi kiinnostamaan esimerkiksi tapahuiko Georgen huumorintajulle jotain Fredin kuoltua. Jäikö se ennalleen vai menettikö hän sen ja hänesta tuli vakavampi. Myös georgen työpaikka minua kiinnosti, että jatkoiko hän weasleyn welhowitsejä vai loppuiko se siihen.

Mistä te muuten saitte nämä tiedot missä harry sun muut ovat töissä ja näin, linkki olisi kiva :)

Täältä löytyy ainakin joitain vastauksia.
"Taukki! Vollotus! Kummallisuus! Nipistys!
Viimeinen leffa nähty 13.7.2011.

Paikalla AIV-rehu

• Lupus Tigris
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Apulannan kasvattama
« Vastaus #23 : Kesäkuu 29, 2008, 15:36:11 »

Täältä löytyy aika hyvin tietoa. Luulen, että George vakavoitui osittain, mutta ei täysin menettänyt huumorintajuaan.

Sad Mushroom

• Ankeuttaja
« Vastaus #24 : Kesäkuu 30, 2008, 18:24:33 »
Se Rowin haastattelu oli kamala!

Kaikki löysivät hyvät arvostetut ammatit ja vaimot ja miehet ja lapset ja kaikki olivat kunnossa ja järjissään ja aaarrrrggghhh!

Ei se voi vaan loppua noin "hyvin". Että kaikki on korkeilla viroilla ansaitsee hyvin ja kaikki on "hienosti". Asiat ei vaan VOI mennä niin. Vihasin sitä haastattelua ja vihasin tuota kappaletta. Että ei jumalauta.

Kaikki oli niin kliseisen upeaa ja lapset olivat kuin vanhempiensa klooneja. Olisin tarvinnut "virheitä" sinne ja sitten Albus Severus, NIIN teennäistä ja voi lapsi raukkaa, jos mun nimi olis Albus Severus niin kävisin pikapikaa vaihtamassa.

Kyllä mä ymmärrän, että Row halus niille kaikille asiat hyvin, mutta asiat ei aina voi mennä hyvin. Ja kaikki eivät mene niihin unelma-ammatteihinsa ja ja ja.

Lopetan sauhuamisen, sillä olen sauhunnut (ainakun on mahdollista) siitä saakka kun Deathly Hallows ilmestyi.

Uskon etten ole ainoa jota ottaa päähän järjetön kliseellisyys ja hyvyys. Ja täydellisyys, ja se että kaikki päätyivät keskenään ja elivät elämänsä onnellisena loppuun saakka.

..sillä ainakin jos mun läheinen kaksonen kuolis niin se olis aika rankkaa ja jotenkin musta Harry on niin "vahingoittunut", ettei siitä oikein olis kunnolliseen suhteeseen ja Ron ja Hermy ei nyt voi loppuikäänsä keskenään elää ja ja...

Poissa Rainmaker

• Vuotislainen
« Vastaus #25 : Kesäkuu 30, 2008, 21:11:16 »
Sad Mushroom, vaikka Harry ja kumppani menivätkin naimisiin ja saivat lapsia, ei heidän elämänsä todennäköisesti täysin ruusulla tanssimiseksi muuttunut. Elämässä tapahtuu aina kaikenlaisia asioita, niistä ei tuossa epilogissa vain kerrottu. Miksi olisi pitänyt? Jokainen saa kuvitella itse, millaista elämää kolmikko ja muut elivät Voldemortin kaatumisen jälkeen. Se, ettei Rowling niistä suoraan kertonut, ei tarkoita, etteikö niitä vaikeita ja epämukaviakin asioita ole tapahtunut. Taatusti Harryn elämä Voldemortin kuoleman jälkeen oli hankalaa - hänen "tarkoituksensa" ja suuri määränpäänsä oli poissa, joten hän varmasti tunsi tavallaan olevansa tyhjän päällä.

Ei Harryn ja Ginnyn suhdekaan varmasti puhjennut heti kukkaan. Ginnyhän oli vielä koulussa ja Harrya varmasti painoi kaikki tapahtunut. Ja annetaanko muka kirjassa ymmärtää, ettei Fredin menetys olisi ollut Georgelle rankkaa? Taatusti se sitä olikin, senhän tajuaa jo idioottikin. Ei sitä tarvitse erikseen sanoa.

Päällisin puolin kaikki varmasti olikin kunnossa, mutta onhan elämässä aina ne pienet hankaluutensa. Ja eikö Harry ansaitse hieman vakautta ja normaaliutta (mikä nyt sitten taikamaailmassa on normaalia) elämäänsä kaiken kokemansa jälkeen? Kyllä hyviäkin asioita tapahtuu aina joskus.

Sad Mushroom

• Ankeuttaja
« Vastaus #26 : Kesäkuu 30, 2008, 21:47:07 »
Rainmaker:

Totta kai hyviäkin asioita tapahtuu, ja tietysti on hyvä että Harrykin välillä "vakautta" elämäänsäkin sai, mutta silti se loppu tökki. Pahasti.

Sillä minusta se oli siltikin sellainen että nopeasti sidottiin kaikki langat toisiinsa, että tuli mukava verkko. Varsinkin Rown haastattelu sai lopun tökkimään vielä pahemmin. Sillä minusta se loppu oli sokerihuurutettu, ja unohdettu siitä se toinenkin kääntöpuoli. Itse olisin pitänyt enemmän lopusta, joka olisi sopinut paremmin kirjan tyyliin, jossa olisi mukana "epätäydellisyyksiäkin". Eli kyseessä olisi voinut olla vaikka tavallinen aamu, eikä noin "tunteetonta listaamista".

En voi mitään sille, että vihasin loppua ja tunsin hahmot kylmiksi ja sokerihuurutetuiksi ilman mitään ongelmia. Se ei vaan iskenyt mitenkään.

Viivih

• Ankeuttaja
« Vastaus #27 : Kesäkuu 30, 2008, 22:34:53 »
Lainaus käyttäjältä: Sad Mushroom
Sillä minusta se oli siltikin sellainen että nopeasti sidottiin kaikki langat toisiinsa, että tuli mukava verkko.
Samaa mieltä. Tottakai Ron ja Hermione päätyivät yhteen, se nyt oli ilmiselvää. Samoin kuin Harry ja Ginny. Ei siitä sinänsä mitään valitettavaa ole.
Dracosta ja muista olisin kaivannut ehkä lisää tietoa. Epilogia ei todellakaan ollut pituudella pilattu, sitä olisi saanut olla kuitenkin lisää. Useimmat olisivat halunneet kuulla Dracosta ja muista kumppaneista, minä ainakin. Myös Harry työstä, elämästä hieman. Mutta ehkä ne jätettiin tarkoituksella auki että jokainen lukija saa itse päätellä?
Lasten nimet olivat kaunis idea.
Täältä luin tuon mitä perheille nyt kuuluu ja täytyy sanoa että tuntuu kuin kaikki olisi mennyt täsmälleen suunnitelmien mukaan. Helppo loppuratkaisu sinänsä, mutta jotain lisää olisin kaivannut. Melkein kaikki menivät naimisiin ja unelmatyöpaikkoihin ja awws, mutta ehkei näin. (Toisaalta näin hyvä kirjasarja ansaitsee onnellisen lopun.)

kiteenkultakurkku

• Ankeuttaja
« Vastaus #28 : Syyskuu 07, 2008, 12:01:49 »
Minusta loppu on toisaalta ihana, toisaalta äklö makea. Siis oikein siirappinen. Ehkä osa ärsytys johtuu siitä, että en pidä ollenkaan Harry/Ginny parituksesta. Ja olivathan heidän lastensakin nimet aika koomiset, Albus Severus, Lily Luna ja James Sirius. Se oli jotenkin niin... Onhan kaunis ajatus antaa tärkeiden ihmisten jotka ovat kuolleet, nimetä lapsensa heidän mukaansa, mutta minusta tuo oli ehkä jo hiukan liikaa.
Hermione ja Ron olivat paljon normaalimpia, lapsienkin nimet olivat Rose ja Hugo.
Vaikka loppu oli onnellinen, 'Arpi ei ollut vaivannut häntä 19 vuoteen', se jäi vaivaamaan minua. En tiedä oliko loppu liian onnellinen, vai mikä siinä mättäsi. Tai ehkä se vain ärsyttää, että kirja sarja loppui siihen. :DD

Poissa Kaapo

• Suuri kyselijä
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • ALITUINEN VALPPAUS!
  • Pottermore: NightJinx26
« Vastaus #29 : Syyskuu 07, 2008, 12:07:15 »
Minusta loppu oli erittäin hyvä, koska olen aina pitänyt H/G parituksesta ja niiden lastenkin nimet oli aivan parhaat. Varsinkin Albus Severus toi sellaista hyvää tunnelmaa. Lily Luna oli taas ehkä hieman tönkkö ja tuo James Sirius taas oli ihan sopiva, mutta jotenkin tylsä. Myös R/Hr parituksesta pidän ja niiden lastenkin nimet oli myöls melko hyvät. Ehkä tuo Rose tuntui jotenkin tyhmältä, mutta Hugo oli mitä kekseliäin. :D Tuo loppu taas oli sellainen salaperäinen, jännittävä ja monta kysymystä jäi auki.
Tässä lepää Dobby, vapaa kotitonttu

Poissa Reta

• Kirotun lapsen odottaja
  • Vuotislainen
    • Todella vaiheessa -kirjablogi
« Vastaus #30 : Syyskuu 07, 2008, 12:35:48 »
Minulla on noiden nimien kanssa viharakkaus -suhde. Kun luin luvun ensimmäisen kerran, olin ensiksi aivan haltioissani. Olin kai niin herkässä tilassa että nuo nimet nostivat tipat linssiin. Mietin kuinka suloisia nimiä. Mutta myöhemmin minulle tuli todella outo olo kun ajattelin Jamesia ja Lilyä kokoajan Harryn vanhempina vaikka tiesin heidän olevan naperoita. Ja Albus Severus sai minut kuvittelemaan jonkinlaista koukkunokkaista puutarhatonttua. Samanlaista jonka Nazg on piirtänyt ja sen löytää hänen piirustussivultaan tältä foorumilta.

Jotenkin oli kuitenkin vaikea kuvitella Harry 36-vuotiaana. En voi yhtäkkiä kuvitella sitä teinipoikaa järkeväksi aikuiseksi. Se oli liian vaikeaa. Jossain keskustelussa kerrottiin myös että Harry olisi lihonnut? Miten minulta olisi jäänyt tämä huomaamatta vaikka luin 19 vuotta myöhemmin jutun tarkkaan läpi ihan tuota yksityiskohtaa etsien?
The adventures I enjoy are usually of the literary nature. -Henry Winchester

Miksi me ihmiset kaadumme?
- Jotta oppisimme nousemaan jaloillemme.

Layne

• Ankeuttaja
« Vastaus #31 : Syyskuu 08, 2008, 22:08:06 »
Minusta tämä viimeinen kappale oli mahtava. Jäi hyvä tunne että kaikki on todellakin edelleenkin hyvin ja tulee aina olemaankin.
Nimistä ovat monet purnanneet mutta minä itkin onnesta jälleen näitä nimiä lukiessani, voiko suurempaa kunnina osoitusta näille ihmisille antaa kuin nimetä omat rakkaat lapset heidän mukaansa? Tottakai se kuulostaa näin hieman kornilta, muttakun ajattelee sen omalle kohdalle niin se on aivan täydellistä.

En usko että Ginnyllä on ollut mitään näitä nimiä vastaan, koska hän tietää kuinka tärkeitä he ovat olleet Harrylle ja vaikuttaneet myös tavalla tai toisella Ginnyyn vaikkei niin läheisesti kuin Harryyn.

Tobias

• Ankeuttaja
« Vastaus #32 : Syyskuu 09, 2008, 09:43:39 »
 Mun tunteet oli aika neutraalit Harry/Ginny mutta aika odotettavaa. Ron ja Hermione oli mun miälest aika hyvä juttu ja se et Ron ei ollu muuttunu yhtää. Siis se oli just sellanen et "katsokin että voitat Scorpiuksen joka kokeessa". Hyvä juttu. Tulevaisuus oli mun miälestä aika hyvä.

Poissa Valkovuokko

• Orjuutettu kotitonttu
  • Vuotislainen
  • And give the kids a show.
« Vastaus #33 : Syyskuu 09, 2008, 13:29:59 »
Minusta oli ihan hyvä, että kaikki päättyi lopulta onnellisesti. Tykkäsin Harry/Ginny parituksesta, myös lasten nimet olivat okei. Vähän ihmettelen, että mistä se Luna sinne Lilyn nimeen tuli? Lunahan jäi eloon. James Sirius -no mikä muukaan se olisi voinut olla? Harryn ensimmäinen lapsi... Albus Severus kuulostaa aika kammottavalta, mutta lyhenteestä (Al) iso plussa. Se kuulostaa niin suloiselta. :) Jäi vähän vaivaaamaan, että onko se nimi Albus Severus vai onko Severus toinen nimi?
Rose=Ron ja Hugo=Hermione (varmaan kaikki ovat jo tajunneet tuon. xD) Nekään eivät luultavasti olleet mitään hetken päähänpistoja. Sain sellaisen kuvan, että Rose on ihan kuin Hermione ja Hugo kuin Ron, vain vähän ujompi versio.
Dracosta ja muista olisin kaivannut enemmän tietoa, heistä kerrottiin liian vähän. Myös Lunasta, Nevillestä (muutakin kuin että hän opetti Tylypahkassa) Weasleyn veljeksistä jne. olisi voinut olla enemmän tietoa itse epilogissa. On aika ärsyttävää etsiä haastatteluja milloin mistäkin.
Ei se loppu niin älysiirappinen ollut. Varmasti kaikkien elämässä joskus menee huonosti ja joskus hyvin. Sellainen "normaali" elämä oli luultavasti todella helppoa, varsinkin Harrylle. Hän oli elänyt ensin Dursleyden kidutuksessa ja sitten Tylypahkassa Voldemortin uhan alla.
Can't you see the way she's crying,
well that's what keeps her trying.
If you want to keep the girl for as long as you live,
just break it apart her heart.

Poissa Crina

• äxdee
  • Vuotislainen
  • Pilkkupallero
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #34 : Syyskuu 09, 2008, 16:00:33 »
Jäi vähän vaivaaamaan, että onko se nimi Albus Severus vai onko Severus toinen nimi?

Minä olen ainakin käsittänyt että Severus on ihan vain toinen nimi (varsinkin kun Jamesilla & Lilyllä on ihan normaalisti etunimi + toinen nimi). Paistaa se jokin auringonsäde sentään Al-parankin risukasaan... :)
Tuli yö ja suuret tähdet, ja hemuli rakasti yhä puutarhaansa. Se oli suuri ja salaperäinen, siellä saattoi eksyä - mutta mitä siitä, siellähän oli koko ajan kotona.

Poissa Rainmaker

• Vuotislainen
« Vastaus #35 : Syyskuu 09, 2008, 19:40:46 »
Vähän ihmettelen, että mistä se Luna sinne Lilyn nimeen tuli? Lunahan jäi eloon.

Miksi ihmeessä ihmisen täytyy kuolla, että hänen nimensä voi antaa lapselle? Kaipa Luna oli Harrylle ja Ginnylle sen verran tärkeä henkilö, että he halusivat antaa hänen nimensä tyttärelleen.

Poissa Xanie

• hymyilevä huomispäivä
  • Aurori
  • *
  • *reps*
« Vastaus #36 : Syyskuu 09, 2008, 19:47:20 »
Vähän ihmettelen, että mistä se Luna sinne Lilyn nimeen tuli? Lunahan jäi eloon.

Miksi ihmeessä ihmisen täytyy kuolla, että hänen nimensä voi antaa lapselle? Kaipa Luna oli Harrylle ja Ginnylle sen verran tärkeä henkilö, että he halusivat antaa hänen nimensä tyttärelleen.

Tai voihan nimen antaa muustakin syystä. Siis ihan vain randomin nimen. Tosin Pottereiden lapsilla kaikki nimet taisivat jotenkin liittyä johonkin, siis tärkeisiin henkilöihin. Mutta toisaalta: mikä estää antamasta vian hienoa nimeä lapselle? Varsinkin, kun Luna sopii niin hyvin yhteen Lilyn kanssa, ja on ainakin minusta ihan nätti nimi.

~Xanie
Kun ystäväsi katselevat sinua hyppäämässä laskuvarjolla joka ei aukea, voisi olla hauska temppu, jos esittäisit vaikkapa uintiliikkeitä.
Avasta kiitos Seatearille!
Tee päivän hyvä työ: www.freerice.com

Poissa Valkovuokko

• Orjuutettu kotitonttu
  • Vuotislainen
  • And give the kids a show.
« Vastaus #37 : Syyskuu 10, 2008, 09:34:31 »

Ei ihmisen tietenkään täydy kuolla, ihmettelin vain. Olihan heillä muitakin tärkeitä ihmisiä, kenen mukaan tyttärensä olisivat voineet nimetä? Siis miksi juuri Luna. Onhan se tietysti nätti nimi. :) Toisena nimenä se ei varmaankaan niin haittaa, mutta eikö olisi outoa, jos itsellä olisi samanniminen sukulainen/äidin ja isän ystävä, ja tietäisit että sinut on nimetty hänen mukaansa.
Can't you see the way she's crying,
well that's what keeps her trying.
If you want to keep the girl for as long as you live,
just break it apart her heart.

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
« Vastaus #38 : Syyskuu 10, 2008, 10:34:18 »
No, mä en tykkäisi edes siitä, että mut olisi nimetty kuolleiden ystävien tai sukulaisten mukaan (paitsi jos olisi sen verran kaukainen sukulainen, ettei häntä olisi henkilökohtaisesti tunnettu, esim. isoisoisoisoisoäiti) vaan pitäisin parempana ihan "omaa" nimeä. Mutta Potterit kaikki eivät ajattele näin. Onhan Harryllakin isänsä etunimi toisena nimenä, eivätkä he varmaan ajatelleet sitä antaessaan, että kohta me kuollaan eikä Harry joudu mietiskelemään yhtäläisyyksiä nimien välillä. Jotkut taasen saavat vanhempansa (käytännössä siis isän) nimen ihan kokonaisuudessaan, loppuun vain laitetaan jr. (esim. Kyyryillä).

Tipsu

• Ankeuttaja
« Vastaus #39 : Syyskuu 11, 2008, 09:21:21 »
Musta noi jotku nimet oli vähän hölmöjä... En ite ainakaa (jos olisin poika) haluis olla mikää Albus-Severus...
Parhaat nimet oli just sellasia normaaleja= Roxanne, Fred, Hugo ja Victoire (oliko?)... Ja yhdyn kysymykseen: Mihin se Luna sitten jäi? :O

Poissa Rainmaker

• Vuotislainen
« Vastaus #40 : Syyskuu 11, 2008, 19:47:59 »
Ei ihmisen tietenkään täydy kuolla, ihmettelin vain. Olihan heillä muitakin tärkeitä ihmisiä, kenen mukaan tyttärensä olisivat voineet nimetä? Siis miksi juuri Luna. Onhan se tietysti nätti nimi. :) Toisena nimenä se ei varmaankaan niin haittaa, mutta eikö olisi outoa, jos itsellä olisi samanniminen sukulainen/äidin ja isän ystävä, ja tietäisit että sinut on nimetty hänen mukaansa.

Kaipa siitä jokainen voi keksiä omat teoriansa. En tiedä, kenties Lunan aitous ja uskallus tehdä niin kuin uskoo olivat vaikuttimina. Tai ehkä Harry ja Ginny vain pitivät nimestä. Ei se minusta olisi lainkaan outoa - minusta se vain kertoisi siitä, miten tärkeä tämä henkilö on ollut vanhemmille. Ymmärtääkseni tämä lasten nimeäminen sukulaisten mukaan on ihan yleistä tuolla Britannian puolella, joten minusta on ihan järkevää, että he saattavat nimetä lapsiaan ihan ystävienkin mukaan. Meidän kulttuurissamme se ei ole niin yleistä, mutta he eivät näe siinä mitään outoa.

En ite ainakaa (jos olisin poika) haluis olla mikää Albus-Severus...

Ja edelleenkin: pojan nimi ei ole mikään Albus-Severus, joka lausutaan yhtenä rimpsuna joka kerta, vaan Albus Severus, joista etunimi on Albus ja kutsumanimi Al.

Poissa Hartsa

• Vuotislainen
    • http://www.freewebs.com/moottoriurheilu05
« Vastaus #41 : Syyskuu 13, 2008, 16:45:13 »
Ihmeen moni on valitellut epilogin liiallista onnellisuutta ja siirappisuutta. Siis eikö Harrylla muka saa olla normaalia elämää (vaimo, lapset jne.)? Kyllä heillä varmasti on vaikeuksiakin ollut elämässä, mutta epilogissa näytettiin vain hyvät puolet. Minusta epilogi oli erittäin hyvä. Kyllä Harry todellakin ansaitsee mielestäni normaalin aikuiselämän surkean lapsuuden ja nuoruuden jälkeen. Parit olivat kieltämättä hyvin ennalta arvattavat, mutta pidin niistä silti paljon; Harry ja Ginny sekä Ron ja Hermione, kumpikin mielestäni kuin luotu toisilleen ja täydentävät hyvin toisiaan. Harryn ja Ginnyn lasten nimetkin olivat kaikki hienoja kunnianosoituksia sankarivainajille, etenkin Kalkaros ansaitsee mielestäni sellaisen kaiken sen jälkeen mitä hän oli tehnyt ja millainen suhde hänellä ja Harrylla oli, unohtamatta tietenkään yhtään Harryn vanhempia, Siriusta ja Dumbledorea. Tosin myönnän, että aluksi minun oli hieman vaikea kuvitella nuorelle pojalle nimeä Albus (tuli väkisinkin mieleen minikokoinen Dumbledore :D), mutta sittemmin olen jo tottunut siihen. James Sirius ja Lily Luna, ihania nimiä myöskin, tosin viimeksi mainittu kuulostaa hieman hassulta ja tönköltä, mutta kaunis nimi kuitenkin. Myös Rose ja Hugo ovat kivoja nimiä ja hienosti muokattu Ronista ja Hermionesta (samat alkukirjaimet). Scorpius sopii myös hyvin Malfoyn suvun nimeksi Dracon ja Luciuksen joukkoon. Neville sopii loistavasti Tylypahkan yrttitiedon opettajaksi, kun hän oli niin loistava kyseisessä aineessa, ja on hienoa, että oppilas, joka ei ollut mitenkään erityisen hyvä koulussa, päätyi lopulta opettajaksi.

Olisihan epilogi hieman pidempikin voinut olla, mutta toisaalta on kiva, että saa kuvitella osan tapahtuneista asioista itse.
Terve kaikille!

Tobias

• Ankeuttaja
« Vastaus #42 : Syyskuu 13, 2008, 19:35:06 »
*sarkastisesti* Jos se epilogi ei ois ollu niin onnellinen ja siirappinen kuin se oli, ei meille ois jääny mahollisuutta kirjoittaa Harryn lapsista Potter ficejä. Rowling ajatteli sitä kirjottaessaan vaan meitä Vuotislaisia.

Momy

• Ankeuttaja
« Vastaus #43 : Syyskuu 14, 2008, 10:27:05 »
Kun Tonks ja Lupin kuolivat, niin jos Row olisi jatkanut kirja sarjaa, se olisi jatkunut melkein samalla tavalla kuin Harry Potterin alku..
Poika ilman vanhempia jne...

krissee

• Ankeuttaja
« Vastaus #44 : Syyskuu 14, 2008, 11:45:04 »
Kun Tonks ja Lupin kuolivat, niin jos Row olisi jatkanut kirja sarjaa, se olisi jatkunut melkein samalla tavalla kuin Harry Potterin alku..
Kun jossain vaiheessa Row sano että hän saattaa kirjoittaa vielä lisää kirjoja joiden päähenkilönä ei ole Harry. Jospa Row kirjottaiskin Tonksin ja Lupinin pojasta??

Poissa Rainmaker

• Vuotislainen
« Vastaus #45 : Syyskuu 14, 2008, 20:20:28 »
Kun jossain vaiheessa Row sano että hän saattaa kirjoittaa vielä lisää kirjoja joiden päähenkilönä ei ole Harry. Jospa Row kirjottaiskin Tonksin ja Lupinin pojasta??

Miksi ihmeessä hän niin tekisi? Ted Lupin on toki kiinnostava hahmo, mutta se olisi aika lailla vanhan toistoa, ja tuskin Rowling on niin typerä, että lankeaa sellaiseen. Enkä usko, että sarja olisi jatkunut samalla tavalla. Harryn historia oli melko uniikki ja vaikka Ted Lupinin elämän alussa olikin samanlainen kamala menetys, hän ei silti jäänyt aivan yksin kuten Harry jäi, eikä hänellä ollut harteillaan samanlaista koston ja vastuun taakkaa kuin Harrylla.

Poissa Barella

• Vuotis-kuollut
  • Vuotislainen
  • <3
    • Lohikäärmeliiga - Vuotishuispausjoukkue
« Vastaus #46 : Marraskuu 12, 2008, 15:37:17 »
Tosin Ted Lupinillehan kävi enemmän samalla tavalla kuin Nevillelle. Hänethän siis kasvatti isoäiti... Toisin kun Harryn kasvatti jästit.

Se, mikä minua ärsyttää tuossa muuten niin hyvässä epilogissa, on se, että niin monet Tylypahkalaiset menivät loppuen lopuksi naimisiin toistensa kanssa. Ystäviensä kanssa. Dracon vaimo on kai mainittu jossain, Harry ja Ginny tunsivat toisensa alusta asti, Ron ja Hermione olivat kavereita ties kuinka kauan... Miksi Hermione ei voinut mennä naimisiin vaikka mieluummin Dracon kanssa (äh, en tosissani noin ajattele, mutta tuokin oli parempi kuin Ron) On jotenkin vastenmielistä ajatella, että koulusta oppilaat menisivät isona naimisiin vain saman koulun oppilaiden kanssa...

Harryn lapsien nimistä voisin sanoa senverran, että ne olivat oudot. Ihan hyvät muuten, mutta tuntuvat jotenkin mielikuvituksettomilta, kun Suomessa ei yleensä anneta lapselle isoäitinsä nimeä jne. ehkä toiseksi tai kolmanneksi nimeksi, mutta muuten se ei ole tavallista, jolloin se kuulostaa väkisinkin oudolta. Ihan kuin Harry olisi halunnut Lilyn ja Jamesin syntyvän uudelleen omissa lapsissaan. Ja muutenkin kun olemme oppineet tuntemaan albuksen vanhana ja viisaana, yhtäkkiä tuo nimi pitäisikin ajatella jollekin pienelle riehakkaalle lapselle. En sano sitä huonoksi, se tuntuu vain kummalliselta ja omalla tavallaan ärsyttävältä.

~Barella
~Barella
Maailma on tulvillaan ylimaallisia olentoja, jotka kärsivällisesti odottavat älymme terävöitymistä.
                 -Eden Phillpotts

Poissa Hartsa

• Vuotislainen
    • http://www.freewebs.com/moottoriurheilu05
« Vastaus #47 : Marraskuu 12, 2008, 15:53:21 »
On jotenkin vastenmielistä ajatella, että koulusta oppilaat menisivät isona naimisiin vain saman koulun oppilaiden kanssa...

Mutta Tylypahkahan on Iso-Britannian ainoa velhokoulu ja lähes kaikki kyseisen maan velhot ja noidat ovat käyneet koulunsa siellä. Tarkoitatko sinä nyt, että Harryn, Ronin, Hermionen ym. olisi pitänyt mennä naimisiin ulkomaalaisten kanssa?
Terve kaikille!

Poissa Barella

• Vuotis-kuollut
  • Vuotislainen
  • <3
    • Lohikäärmeliiga - Vuotishuispausjoukkue
« Vastaus #48 : Marraskuu 12, 2008, 16:06:52 »
En tarkoita ihan sitä, mutta tarkoitan, että vähemmän mainittujen henkilöiden tai osa vaikka jästien kanssa. Suuri osa noista on tehty kuitenkin omien vuosikurssilaisten tai vuoden-parin ikäeron omaavien henkilöiden kanssa. Kun kaikki, joiden kanssa nuo ovat menneet naimisiin, on mainittu jossain (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta). Mutta olisihan se nättiä jos ne kaikki, tai edes joku olisi valinnut aviopuolisonsa vaikka Durmstrangista :) Tai Harry olisi mennyt naimisiin jonkun sellaisen kanssa, jota ei koskaan ennen ole mainittu...

~Barella

//niin, mimbulus, jotain tuollaista ajan takaa...
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 12, 2008, 18:23:31 kirjoittanut Barella »
~Barella
Maailma on tulvillaan ylimaallisia olentoja, jotka kärsivällisesti odottavat älymme terävöitymistä.
                 -Eden Phillpotts

Poissa mimbulus

• Vuotislainen
« Vastaus #49 : Marraskuu 12, 2008, 18:19:49 »
On jotenkin vastenmielistä ajatella, että koulusta oppilaat menisivät isona naimisiin vain saman koulun oppilaiden kanssa...

Mutta Tylypahkahan on Iso-Britannian ainoa velhokoulu ja lähes kaikki kyseisen maan velhot ja noidat ovat käyneet koulunsa siellä. Tarkoitatko sinä nyt, että Harryn, Ronin, Hermionen ym. olisi pitänyt mennä naimisiin ulkomaalaisten kanssa?

Olen samaa mieltä Barellan kanssa ja uskon, että hän tarkoitti muuten vain sitä että "koulusta oppilaat menisivät isona naimisiin vain saman koulun oppilaiden kanssa", eli oletan hänen tiedostaneen sen seikan, että Britanniassa on vain yksi velhokoulu, mutta huomautti siitä vain tässä keskustelussa. Ei KAIKKIEN tarvitse/pidä mennä ulkomaalaisten kanssa naimisiin, mutta eikö se olisi vähän ööh luontevampaa, jos olisi mainittu edes joku joka olisi naimisissa ulkomaalaisen kanssa sillä eihän se nyt niin harvinaista ole. Anteeksi, alku taisi olla hiukan sekainen mutta toivottavasti ymmärsitte mitä tarkoitin.

En oikein usko tuohon, ensinnäkin niin kuin joku sanoikin jo aikaisemmin, Lupin ja Tonks eivät ole sinänsä kovin kiinnostavia hahmoja (kaikillahan on omat mielipiteensä mutta kuitenkin) ja toiseksi, tuskin Row toistaisi samaa kaavaa kuin Harryn tarinassa, "poika ilman vanhempia". Se olisi aika mautonta ja luultavasti tylsää.

//Spectre muokasi viestit yhteen ja huomauttaa samalla, että käyttäjät voisivat itsekin näin tehdä ;)
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 13, 2008, 08:38:22 kirjoittanut Spectre »
~mimbulus

koser

• Ankeuttaja
« Vastaus #50 : Marraskuu 18, 2008, 18:43:24 »
Jotenkin se Harryn ja Ginnyn paritus tuntui hieman liian väkisin väännetyltä. Tai voi olla, että se vain tapahtui mielestäni liian yllättäen...
Ronin ja Hermionen parituksesta taas olin oikein mielissäni. He ovat oikea unelma pari :D

Tulin hyvin iloiseksi, kun sain viimeisessä kirjassa huomata ettei Draco ollutkaan niin kylmä ja paha kuin minkälaisen kuvan hänestä ensin sain. Hänestäkin ja hänen perheestään löytyi onneksi se " pehmo " puolikin <3

Poissa Sethis

• Vuotislainen
  • Pottermore: ScarletSickle65
« Vastaus #51 : Marraskuu 22, 2008, 09:08:56 »
Musta noi jotku nimet oli vähän hölmöjä... En ite ainakaa (jos olisin poika) haluis olla mikää Albus-Severus...
Parhaat nimet oli just sellasia normaaleja= Roxanne, Fred, Hugo ja Victoire (oliko?)... Ja yhdyn kysymykseen: Mihin se Luna sitten jäi? :O

Jo on kertonut (Esim. dokumentissa J.K. Rowling Vuosi elämässä) Että Luna meni naimisiin Lisco Scamanderin kanssa ja he saivat kaksi lasta. Luna sai myös huomata että ruttusarvista niistaisiikkia ei oikeasti ole olemassa, ja oppi että kaikkea mitä isä sanoo, ei tarvitse uskoa.
"En minä pelkää Harry", Dumbledore sanoi, ja hänen äänensä oli hivenen vahvempi, vaikka vesi oli niin kylmää. "Olen sinun kanssasi."

Paikalla AIV-rehu

• Lupus Tigris
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Apulannan kasvattama
« Vastaus #52 : Marraskuu 22, 2008, 10:26:20 »

Jo on kertonut (Esim. dokumentissa J.K. Rowling Vuosi elämässä) Että Luna meni naimisiin Lisco Scamanderin kanssa ja he saivat kaksi lasta. Luna sai myös huomata että ruttusarvista niistaisiikkia ei oikeasti ole olemassa, ja oppi että kaikkea mitä isä sanoo, ei tarvitse uskoa.

Luna meni naimisiin Lisco Scamanderin lapsenlapsen Rolfin kanssa. Ei itsensä Liscon kanssa.*Viilailee pilkkua*

lee

• Ankeuttaja
« Vastaus #53 : Marraskuu 30, 2008, 23:16:47 »
Minun mielestäni viimeisen kirjan viimeinen luku oli ihan kökkö. Olisi pitänyt jättää lukematta. Ihan sellaista plaah plaahta. Harmittaa että luin sen. Kirjat olivat paljon kiinnostavampia ennen sitä, mutta loppu vain latisti kaiken totaalisesti. Eikö kukaan muu koe näin?

Poissa Naelath

• Vuotislainen
« Vastaus #54 : Joulukuu 04, 2008, 18:24:32 »
Minulle epilogi läsäytti kaiken. Suoraan sanottuna nauroin mielessäni epäuskoisena. Se oli laimea ja yksinkertainen. Aluksi tietysti lasten nimet saivat minut nauramaan, mutta jos oikeasti käytäntö on tällainen Britanniassa, niin sitten sen voin hyväksyä. Toisaalta jos Row kirjoittaisi uutta tarinaa tuosta maailmasta, olisi vähän tympeää lukea samannimisistä hahmoista uudestaan.
En ymmärrä kitinää Harrysta ja Ginnystä (ja etenkään mitään Harry & Draco paritus kaavailuja jos niitä joku sattui toivomaan).
Itse voisin hyvinkin kuvitella, että Ginny olisi ilomielin antanut Harryn nimetä lapset läheistensä mukaan. Kasvoihan Harry itse ilman rakastavaa perhettä. Ja kyllähän Ginnykin varmasti arvosti samoja henkilöitä.

Mutta tuo ylempi oli ensireaktioni. Nyt olen oppinut pitämään epilogista.
Ei olisi voinut paremmin kirjasarjaa lopettaa kuin sanomalla "kaikki oli hyvin" - kaikkien niiden vaikeiden 7 vuoden jälkeen Harryn elämässä. Mutta silti väliin jäi harmittava 19 vuoden aukko.
Ja mitä Scorpiukseen tulee, minusta se on loistava Dracon kaltaisen "nilkin" pojan nimeksi. Mutta ihanaa, että Ronilla ja Hermylla kaikki lopulta toimi paremmin kuin hyvin, ainakin näin voi olettaa.
Your cage may not have bars but it’s still a cage.

ituo

• Ankeuttaja
« Vastaus #55 : Joulukuu 10, 2008, 22:43:04 »
Henkilökohtaisesti pidin siitä, että viimeiseen kirjaan oli liitetty epilogi, vaikka kuvittelinkin itse tuevaisuuden hiukan erilaiseksi.
   Pidin Ginnyn ja Harryn suhteesta Tylypahkassa, mutta mielestäni se olisi voinut päättyä kokonaan, kun Harry ei halunnut vaarantaa Ginnyä. Ginny olisi aikansa surettuaan löytänyt itselleen miehen ja elänyt onnellisena perheensä kanssa ja Harry olisi matkustellut, tutkinut ja kukistanut nousevia pimeyden velhoja ja noitia sekä mahdollisesi opettanut pimeydenvoimilta suojautumista Tylypahkassa yksin, pitäen huolta kummi-pojastaan Ted Lupinista, jolle hänestä tulisi samanlainen isä-hahmo kuin Siriuksesta tuli Harrylle. Se olisi kuitenkin saattanut olla liian julma kohtalo Harrylle, joka vain halusi elää rauhassa perheensä kanssa.
   Hermione ja Ron menivät mielessäni naimisiin ja lisääntyivät kuin Weasleyt konsanaan. He pitivät aina yhteyttä Harryyn joka vietti usein aikaa heidän luonaan. Harrysta tuli kuitenkin vanhetessaan yhä syrjäänvetäytyvämpi ja hän vietti aina vain enemmän aikaa yksin, Tedin tai Alberforthin kanssa, joka muistutti häntä Dumbledoresta.
   George Weasley jatkoi Weasleyn Welhowitsejä, joka menestyi loistavasti, ja perusti perheen. Kaksoisveljen kuolema jätti Georgeen jälkensä. Hänen vitsinsä eivät suinkaan ehtyneet mutta niihin tuli tiettyä särmää. Yhtä kaikki hän oli rakastava aviomies ja hellä isä.
   Dracosta ja Sorpiuksesta haluaisin kuulla lisää. Scorpius vaikuttaakin mielestäni potentiaaliselta seuraavalta päähenkilöltä.
   Minua häiritsee vähän kuinka kaikki saivat kunnioitettavat ammatit, suurin osa taika ministeriön palveluksesta. Toisaalta ministeriö on taika maailmassa kohtuu suuri työllistäjä yksityisten liikkeiden sekä pankin ja koulun lisäksi.

Poissa mimbulus

• Vuotislainen
« Vastaus #56 : Joulukuu 11, 2008, 20:24:05 »
 Viimeinen epilogi oli tylsä ja se ei vaikuttanut yhtään Row -tyyliseltä. Nimet olivat todellakin liian.. liian.. Mikä se sana nyt on? Yliammuttuja? Ei, mutta jotain sinne päin. Nimet olivat erittäin ei-suuhun-sopivia ja kuulostivat töksähtäviltä, tuntuu kuin ihan kuka vaan olisi voinut keksiä ne.
~mimbulus

Poissa Sethis

• Vuotislainen
  • Pottermore: ScarletSickle65
« Vastaus #57 : Joulukuu 12, 2008, 14:23:15 »
Aivan älyttömästi näitä kielteisiä mielipiteitä täällä. Pitää kuitenkin muistaa, että Jo kirjoitti tämän ehkä joskus VK:n ja SK:n välissä. Silloin hän ei ehkä ollut vielä niin "kehittynyt" kirjailijana. Jo kirjoitti viimeisin luvun silloin koska hän sanoi että jaksaa sen avulla kirjoittaa loppuun. Ehkä se viimeinen luku tuli jotenkin "äkkiä" eikä hän enää halunnut muuttaa sitä koska sitten se ei enää olisi ollut se sama juttu minkä avulla hän jaksaa.
"En minä pelkää Harry", Dumbledore sanoi, ja hänen äänensä oli hivenen vahvempi, vaikka vesi oli niin kylmää. "Olen sinun kanssasi."

Poissa Matu

• Vuotislainen
  • Lemons, please.
« Vastaus #58 : Joulukuu 20, 2008, 14:55:49 »
Loppu oli minusta hyvin yllättävä, mutta ei hyvällä tavalla.
Täysin Rowlingin tyylistä eroten kaikki olikin hyvin, parit löytyivät, syntyi söpöjä lapsia, kaikki onnellisia ja yhdessä... Loppu oli täysi floppi! Siitä puuttui kaikki särmä ja yllättävyys, ja odotin tosi paljon saavani tietää enemmän siitä mitä Dracolle, Georgelle ja Dursleyille tapahtui. Oikeasti, kun epilogi loppui olo oli ihan sellainen, että "tässäkö kaikki?!". Harryn ja Ginnyn lasten nimet järkyttävät yhä, mutta en odottanutkaan muuta, oli niin Harryn tapaista antaa lapsille hänelle rakkaiden ihmisten nimet...
Mielestäni Rowling olisi voinut lisäillä alkuperäiseen lukuun vielä jotain mikä vähän rikkoisi tuota paksua sokerihattaraa.

-Matu
All work and no play make Jack a dull boy

Lomion

• Ankeuttaja
« Vastaus #59 : Tammikuu 03, 2009, 12:44:17 »
Loppu oli minusta hyvä! Mutta olisin halunnut tietää vähän enemmän muistakin eloonjääneistä... Ja tosiaan se että Harryn ja Ginnyn lasten nimet olivat erityisen tärkeitä vain Harrylle. Olisi ollut mukavaa jos joku olisi nimetty jonkun Ginnylle erityisen ihmisen mukaan.
Pahoittelen näin lyhykäistä viestiä :)

yesterday

• Ankeuttaja
« Vastaus #60 : Tammikuu 03, 2009, 23:12:16 »
Minusta tämä loppu olisi saatu jättää tekemättä.
Periaatteessahan loppu oli juuri sellainen, mitä uskoisi suurimman osan faneista toivovan sen olevan. Ron + Hermione, Harry + Ginny, kaikki on hyvin ja Voldemort kuollut ja kuopattu.
Mutta juuri se, tämä täydellinen Happy Ending Story -loppu pilaa kirjan muuten hienon lopetuksen. Se 'Suunnitelman heikko lenkki' tms luku olisi ollut ihan kelpo lopetus.
Okei, oli ihan hyvä että Hermione ja Ron pysyivät yhdessä sitten loppuun asti. Heidän välillään on koko kirjasarjan ajan ollut sellaista sähköä, että se on ollut arvattavissa jo vaikka kuinka pitkään. En tiedä mistä heidän lastensa nimet sitten tulevat, mutta ihan kiva ettei Potter tyyliin kaikki ole jonkun toisen ihmisen periyttämiä. Ron oli pysynyt ihan samanlaisena, en tiedä kuinka todennäköistä se on, kun elää 24/7 Hermionen kanssa ja on kahden lapsen isä, mutta antaa nyt olla tällä kertaa.
Sitten Harry ja Ginny. Toki itse toivoin heidän palaavan lopulta yhteen, mutta kun tässä tuli jo yksi "unelmapari", niin se on aika epätodennäköistä. Potter oli muuttunut todentuntuisesti isämäiseksi hahmoksi ja Ginnykin, sellaiseksi perusvanhemmiksi. Mutta sitten ne lapset, tai itseasiassa niiden nimet. Ei siinä mitään, ymmärtäähän sen että Harry on halunnut näiden tärkeiden ihmisten nimet, mutta yhdistelmät. Lily Luna? Tai no päällimäisenä, Albus Severus? Ginnyllä ei ole tainnut olla paljoa  sananvaltaa nimien valinnassa :D.

Dracosta olisi tosiaan ollut kiva saada tietää lisää. Toivottavasti Scorpius ystävystyi jo tuttujen ystäviemme lasten kanssa =) (toiveajattelua? =D)
Jäi kuitenkin mietityttämään moni asia. Onko minulla mennyt jokin pahasti ohi, vai onko totta ettei siinä mainittu ollenkaan kenenkään ammatteja? Ja mitä Lunalle tapahtui?

Nojaa, yesterday on puhunut suunsa puhtaaksi.

Partybansku

• Ankeuttaja
« Vastaus #61 : Tammikuu 04, 2009, 11:53:56 »
yesterday: Kysyit niistä ammateista, niin niitä ammatteja ei ole kerrottu siinä luvussa, vaan J.K.Rowling on itse ne kertonut, ja tiedot löytyvät ainakin HP-fanien sivuilta. Siellä myös muiden viimeisessä luvussa mainitsemattomien henkilöiden ammatteja ja kumppaneita.

Minusta loppu taas oli oikein hyvä, sillä jotenkin täydentää kertomuksen ja varmistaa, että kaikki on todellakin loppu. Yleensä ainakin minua jää vaivaamaan suuresti, jos en tiedä mitä päähenkilöille sitten tapahtuu kirjasarjan päätösosan jälkeen. Niin ja nuo nimet, minusta Albus Severus on omalla tavallaan ihan hauska ja James Sirius nyt ainakin toimii, mutta Lily Luna on täysin mahdoton nimeksi, ihan oikesti... Mutta toisaalta, uskon, että lapsista käytetään yleensä puhutellessa vain sitä etunimeä, joten ei noissa nimissä sitten ole mitään vikaa :). Olen kuitenkin samaa mieltä monen muun kanssa siitä, että miksi Ginny ei saanut päättää yhtään nimeä, tai no Luna nimen ehkä? Ja sekin toiseksi nimeksi. Mutta ainakaan minun tehtäväni ei ole puuttua Rowlingin päätöksiin, nimet ovat ja nimet pysyvät.

Poissa Tanzu

• Feeniksin killan jäsen
  • Vuotislainen
  • Tulejo KV-elokuvat!
    • Tulisalama
« Vastaus #62 : Tammikuu 05, 2009, 12:23:05 »
Loppu oli minusta hyvä! Mutta olisin halunnut tietää vähän enemmän muistakin eloonjääneistä... Ja tosiaan se että Harryn ja Ginnyn lasten nimet olivat erityisen tärkeitä vain Harrylle. Olisi ollut mukavaa jos joku olisi nimetty jonkun Ginnylle erityisen ihmisen mukaan.
Pahoittelen näin lyhykäistä viestiä :)

Onhan siellä yksi nimetty Ginnyllekkin läheisen ihmisen mukaan. Lilyn toinen nimihän on Luna, joka on tietääkseni Ginnyn hyvä ystävä. Tätä tosin ei kerrottu kirjassa, vaan Rowling on kertonut tämän myöhemmin.

Kvinttiympyrä

• Ankeuttaja
« Vastaus #63 : Tammikuu 05, 2009, 15:54:53 »
Eiköhän H/G ja Hr/R olleet juuri ne, joita ihmiset epäilivät ja jotkin toivoivat. Albus Severuksen kutsumanimi jotenkin hirvittää, "Al". Siitä tulee liian amerikkalainen mieleen, ja jotenkin sopimaton. James Sirius oli paras nimiyhdistelmä, sillä nimet sopii hyvin yhteen ja kumpikin kuuluu suosikkihahmoilleni. Lily Lunankin kestää, se on hyvä, että JOKU Ginnylle tärkeä ihminen tungettiin mukaan.

Yleensä ystävien nimien käyttäminen lapsien niminä toimii, mutta Pottereiden lapsissa ei ole yhtään ns. tuoretta nimeä. Ja taas toisessa ääripäässä, Rose ja Hugo? En voi sanoa pitäväni kummastakaan, ja olen pahoillani jos joku nyt erehtyy minun olevan valittaja ;)

iessi

• Ankeuttaja
« Vastaus #64 : Tammikuu 06, 2009, 14:00:51 »
Mielestäni loppu oli vähän imelä. En tiedä olisiko kirja ollut parempi ilman 19 vuotta myöhemmin- lukua, mutta mielestäni viimeinen luku (Suunnitelman heikko lenkki) olisi voinut lopettaa kirjan ja tämä 19 vuotta myöhemmin- epilogin Rowling olisi voinut julkaista vaikka myöhemmin. Nooh, mielipiteensä kullakin, mutta minun mielestäni itse tarinan viimeisen luvun (siis tämä kyseinen Suunnitelman heikko lenkki) loppu oli juuri sopivan koskettava lopettamaan Harry Potterin tarinan :)
Ja noista nimistä vielä : Miksen tiennyt että Lilyn (siis Harryn ja Ginnyn lapsen) toinen nimi oli Luna ? Kerrottiinko se vasta myöhemmin ? Anteeksi tietämättömyyteni... :D

Poissa Tanzu

• Feeniksin killan jäsen
  • Vuotislainen
  • Tulejo KV-elokuvat!
    • Tulisalama
« Vastaus #65 : Tammikuu 06, 2009, 16:10:36 »
Ja noista nimistä vielä : Miksen tiennyt että Lilyn (siis Harryn ja Ginnyn lapsen) toinen nimi oli Luna ? Kerrottiinko se vasta myöhemmin ? Anteeksi tietämättömyyteni... :D

Juu tämä kerrottiin vasta myöhemmin Rowlingin julkaisemassa sukupuussa.

Dunja

• Ankeuttaja
« Vastaus #66 : Tammikuu 06, 2009, 17:07:52 »
Se vika luku oli ihan hauska, ja nauroinkin kunnolla, vaikka en yleensä naura kirjoille. Lähinnä nauroin niille nimiyhdistelmille :)
Toisaaltahan se loppu oli ennaltaravattava, mutta olihan se kiva lukea, että kuinka kaikki sitten alkoi sujua. Ja se oli mukavan kepeä päätös, ettei sarja loppunutkaan mihinkään Harryn hautajaisiin, josta olisi jäänyt vielä tyhjempi ja haikeampi olo.

Nicky Noon

• Ankeuttaja
« Vastaus #67 : Tammikuu 11, 2009, 21:21:57 »
Minäpä suorastaan itkin kiukusta tuota viimistä lukua räpiköidessäni! Ginny ja Harry! Ron ja Hermione! Albus Severus jne. ! järkyttävää! Tosin ymmärrän, miten typerältä olisi tuntunut, jos vikassa luvussa selviäisikin, että Hermione olisi yhdessä vaikkapa Lee Jordanin kanssa. Mutta silti, tuollaiset paritukset pitäisi kieltää Pottereiden kaltaiselta mielikuvitukselliselta sarjalta! Lisäksi oli erittäin ärsyttävää, kun muista hahmoista sai tietää niin vähän, esimerkiksi just siitä Dracosta. Minua häiritsi myös teidän tapaanne se, miten nimet oli valittu Harrylle tärkeiden henkilöiden mukaan. Minusta Fred olisi ainakin ansainnut ihan ehdottomasti saavansa nimen jollekin Pottereiden lapselle! :( Ron myös käyttäytyi jotenkin lapsellisesti, ja mm. se sai luvun tuntumaan oudolta ja irtonaiselta. Myös se oli kummalista, kun Harryn ja Ginnyn yhteiseloa tuskin onkaan koko kirjassa, ja sitten he ovatkin naimisissa... ei, en tosiaankaan pitänyt tästä viimeisestä luvusta.

Poissa Tanzu

• Feeniksin killan jäsen
  • Vuotislainen
  • Tulejo KV-elokuvat!
    • Tulisalama
« Vastaus #68 : Tammikuu 11, 2009, 21:56:29 »
Minäpä suorastaan itkin kiukusta tuota viimistä lukua räpiköidessäni! Ginny ja Harry! Ron ja Hermione! Albus Severus jne. ! järkyttävää! Tosin ymmärrän, miten typerältä olisi tuntunut, jos vikassa luvussa selviäisikin, että Hermione olisi yhdessä vaikkapa Lee Jordanin kanssa. Mutta silti, tuollaiset paritukset pitäisi kieltää Pottereiden kaltaiselta mielikuvitukselliselta sarjalta! Lisäksi oli erittäin ärsyttävää, kun muista hahmoista sai tietää niin vähän, esimerkiksi just siitä Dracosta. Minua häiritsi myös teidän tapaanne se, miten nimet oli valittu Harrylle tärkeiden henkilöiden mukaan. Minusta Fred olisi ainakin ansainnut ihan ehdottomasti saavansa nimen jollekin Pottereiden lapselle! :( Ron myös käyttäytyi jotenkin lapsellisesti, ja mm. se sai luvun tuntumaan oudolta ja irtonaiselta. Myös se oli kummalista, kun Harryn ja Ginnyn yhteiseloa tuskin onkaan koko kirjassa, ja sitten he ovatkin naimisissa... ei, en tosiaankaan pitänyt tästä viimeisestä luvusta.

Georgehan antoi pojalleen nimeksi Fred. Tämä tosin selvisi vasta myöhemmin Rowlingin piirtämässä sukupuussa.

Sister Morphine

• Ankeuttaja
« Vastaus #69 : Tammikuu 14, 2009, 11:19:54 »
Minä en pitänyt 19 vuotta myöhemmin luvusta lainkaan. Kuten monet ovat täällä sanoneetkin, niin se oli erittäin imelä ja vaikka minä kyllä olenkin ehdottomasti sen kannalla, että Harry ansaitsi onnellisen lopun, niin tuo meni kyllä jo vähän liiallisuuksiin. En vain missään vaiheessa onnistunut näkemään Harryn ja Ginnyn välillä sellaista kipinää, että he olisivat voineet mennä naimisiin ja saada lapsia jne. Jopa heidän teiniaikainen romanssinsa vaikutti minusta vähän epäuskottavalta, ainakin Harryn osalta. En kiistä sitä, etteikö Rowling saisi tehdä hahmoillaan juuri niin kuin parhaaksi näkee ja näin, mutta en minäkään voi itselleni mitään kun en vain pitänyt Harry-Ginny-yhdistelmästä.

En oikein käsitä sitä, minkä vuoksi Harryn ylipäätään oli pakko mennä naimisiin ja perustaa perhe. Olisin pitänyt paljon todennäköisempänä sitä, että hän olisi elänyt koko elämänsä poikamiehenä ja ollut keskeisessä roolissa esimerkiksi ystäviensä perheiden elämässä. Olikohan tuon epilogin tarkoituksena sitten vain kertoa, että vihdoin Harry sai oman perheen, jota vailla hän oli koko elämänsä ollut? No, oli miten oli, minun mielestäni se oli vain lähinnä Harry Potterin asettamista englantilaisen keskiluokkaisen ihmisen rooliin, mutta tämä on vain minun mielipiteeni.

Ron/Hermione oli hyvin ilmiselvä ja varmasti monet olisivat pettyneet, jos he eivät olisi saaneet toisiaan. Minulle jäi siitä enemmänkin sellainen fiilis, että Row meni sieltä, mistä aita oli matalin. Moneen otteeseen olen todennut, että hän on Pottereita kirjoittaessaan sortunut useasti siihen, että tarttuu kaikkein yksinkertaisimpaan ratkaisuun. Olisi ollut virkistävää, jos Ron ja Hermione olisivat pysyneet ainoastaan ystävinä ja menneet naimisiin joidenkin toisten kanssa.

Lasten nimistä sitten. No, en minä oikein tiedä mitä niistä voisi sanoa. En usko, että niitä oikeastaan kuulu edes varsinaisesti ajatella niinkään noiden lasten niminä, vaan enemmänkin siinä tuodaan esille, ketkä ihmiset olivat Harrylle kaikkein merkittävimpiä. Joku tuolla sanoikin, että Harry on varmaan saanut päättää kaikkien lasten nimet ja siltä se minustakin vähän tuntuu.

Koska en itse jäänyt kaipaamaan minkäänlaista selontekoa hahmojen myöhemmistä vaiheista, niin en oikeastaan olisi tahtonut kuulla enempää kenestäkään, tuntui pikemminkin siltä, että sain liikaakin informaatiota, heh. Kyllä minä olisin ainakin paljon mielummin jäänyt itse pohtimaan, että mitä kenellekin tapahtui, mutta ymmärrän kyllä senkin, jos jotkut halusivat kuulla kuinka Harry voi aikuisena.

Poissa Jentsuma

• puhelias hölöttävä ärsyttävä pölö
  • Vuotislainen
« Vastaus #70 : Tammikuu 16, 2009, 17:21:10 »
Hah, taidan olla melkein ainoa, joka piti tuosta luvusta :D

En vaan tykkää yhtään näistä parituksista (Ron+Hermione & Harry+Ginny) Nyt ne ihan menee, kun on tottunut ja ne oli niin ennalta arvattavat, mutten siltikään tykkää niistä. Mutta ei se musta nyt niin imelä ollut, ja ne lasten nimet oli just söpöjä! Sai nauraa kunnolla niille nimille ja Ronille. Olisihan nyt muistakin enemmän voitu kertoa, mutta en minä ainakaan Dracosta mitään enempää olisi halunnut kuulla, vihaan häntä! Lunasta olisi voitu kertoa ja enemmän Nevillestä. Tuli ihan hyvä mieli tuosta kun olin lukenut. Hauska lopetus mielestäni Potter-sarjalle. Ei minulla ainakaan mitän valittamista ole, nuo paritukset vaan, nöh. En kyllä tiedä kenestä olisi pitänyt tulla Hermionen mies ja Harryn vaimo ja Ronin vaimo jos ei noita parituksia ois, mutten siltikään tykkää noista parituksista :p
Is this the real life, is this just fantasy ?

Poissa Tanzu

• Feeniksin killan jäsen
  • Vuotislainen
  • Tulejo KV-elokuvat!
    • Tulisalama
« Vastaus #71 : Tammikuu 16, 2009, 18:53:18 »
Oon ehkä kirjottanut tänne aiemminkin, mut en ainakaan vielä löytänyt, joten laitetaanpa uudelleen mielipiteeni kyseisestä luvusta.

Musta tää vika luku on yks parhaimmista koko sarjassa. Oli ihanaa kuulla, että Harrylla oli vihdoikin kaikki hyvin. Ja paritukset menivät juuri niin kuin toivoinkin, vaikka olivathan ne aika ennalta-arvattavia. Tykkäsin myös Harryn ja Ginnyn lasten nimistä. Albus Severus on tosi söpö nimi. Myös Ronin ja Hermionen lapsilla oli kivat nimet.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 16, 2009, 18:58:16 kirjoittanut Tanzu »

Poissa Neithan

• Vuotislainen
« Vastaus #72 : Helmikuu 01, 2009, 11:27:54 »
H/G lapsien nimet olivat raivostuttavia -.-'
James Sirius ainoa nimi josta oikeastaan pidin, lähinnä koska pidän Siriuksesta ja James on myös hänelle paritettuna ihana.
Lily Luna Ei helvetti... Olisin Rowsku hieman voinut lisätä mielikuvituksen käyttöä...
Albus Severus Pahin! Nyt olen tuohon nimeen jo tottunut, mutta ensimmäisen kerran kun luin olin melkein pyörtyä. Ginnyllä ei ole ollut mitään sanavaltaa nimiin... Harrylla vain.

Hermione ja Ron

Hugo ja Rose

Ei tuossakaan mielikuvitusta tuhlattu ole...
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 21, 2010, 23:10:10 kirjoittanut Mortti »

Tobias

• Ankeuttaja
« Vastaus #73 : Helmikuu 01, 2009, 15:03:07 »
Oon sunkaa Mortti ihan samaa mieltä. Ei räyhääjiä multa.

Poissa Neithan

• Vuotislainen
« Vastaus #74 : Helmikuu 01, 2009, 18:50:49 »
Lainaus
Pidit James Siriuksesta siksi, että he ovat lemppareitasi? Kuule, jos pidemmälle mennään, niin kaikki nimet ovat ihan yhtä älyttömiä. Niissä ei ole lainkaan mielikuvitusta, jos yhdistelet suurinpiirtein isäsi ja setäsi nimiä. Ei näin.

Tietysti kaikki nimet olivat yhtä älyttömiä xD Tari raivostuttavia, miten sen nyt ottaa :)
James Sirius oli kuitenkin minun mielestäni hyvin nimivalinta.

atlas

• Ankeuttaja
« Vastaus #75 : Helmikuu 08, 2009, 17:39:22 »
Onko kukaan ihmetellyt miten taikamaailmassa lapset näyttävät aivan vanhemmiltaan? Tuleeko koko Pottereiden jalo suku tuottamaan vain punatukkaisia tyttölapsia ja mustahiuksisia nuorukaisia? Täyttyykö Tylypahka klooneista? Minkä takia puolisoiden pitää näyttää samalta? (esim. tapaukset mr&mrs Weasley ja Narcissa&Lucius. Hehän voisivat olla vaikka sisaruksia)

Olen hämmentynyt. Ja kyllä, epilogi oli kaiken kaikkiaan imelä ja ellottava nimiä myöten.

Poissa Bloody Princess

• Vuotislainen
« Vastaus #76 : Joulukuu 22, 2009, 14:27:23 »
Minä uskallan myöntää olevani sitä mieltä, että nuo Harryn ja Ginnyn lasten nimet olivat aivan kelvolliset. Siis, ne henkilöt, joiden mukaan lapset nimettiin, olivat todella tärkeitä joko molemmille tai jommalle kummalle, eli in memoriam-nimet. En usko että Ginnykään kyseisiä henkilöitä minään tyhjän pantteina piti, joten kai hänelläkin oli osuutta asiaan. Olisi hänellä varmaankin ollut valtaa sanoa, jos olisi pitänyt nimiä huonoina.
Luna oli näistä henkilöistä ainut, joka oli elossa, mutta ei hän varmastikaan pahastunut siitä että Lily Luna nimettiin hänen mukaansa, päin vastoin.

Ja Neville minun pitää vielä mainita. Hänestähän tuli yrttitiedon professori, mutta eikö Rowling sanonut että hän meni naimisiin Hannah Abbottin kanssa? Eli tuota, tuliko Hannahistakin jonkin aineen opettaja, vai asuiko hän jossakin kaukana Tylypahkasta niin että hän ja Neville tapasivat toisensa about muutaman kerran vuodessa? Tuo juttu on mennyt vähän ohi... Aika surullista, jos niin on.
Mutta joka tapauksessa, hyvä epilogi.

-Bloody Princess
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 20, 2010, 19:19:19 kirjoittanut Bloody Princess »

Poissa Vispilä

• kermavaahdossa
  • Vuotislainen
  • Pottermore: SkyLight149
« Vastaus #77 : Joulukuu 22, 2009, 17:16:59 »
Minkä takia puolisoiden pitää näyttää samalta? (esim. tapaukset mr&mrs Weasley ja Narcissa&Lucius. Hehän voisivat olla vaikka sisaruksia)

No siis, hehän ovat samaa sukua (Narcissa os. Musta, Molly os. Prewett). He ovat puhdasverisiä kaikki, joten automaattisesti samaa sukua, puhdasverisiä kun on niin 'vähän'. Malfoyt ja Mustat (except Sirius ja Andromeda) pitivät tarkkaa huolta että menivät naimisiin toisen puhdasverisen kanssa, jotta suku jatkuisi.
Tänään on hyvä päivä auttaa.

Pääsykoe-, treeni- ja ruokablogi.

Poissa Z

• Vuotislainen
« Vastaus #78 : Joulukuu 25, 2009, 11:03:19 »
Meikää suorastaan ärsyttää kuinka kaikki valittaa että loppu oli liian imelä, kliseinen, yms. Kukaan tuskin ei voi sanoa että tälläinen loppu ei ollut arvattavissa?

Jos muista oikein, oon jostain lukenut että Rowling kirjoitti tuon lopun aika ensimmäisten kirjojen aikana, tai niitä ennen. Ymmärrettävistä syistä Rowling halusi Harrylle onnellisen lopun, sillä kuinka voisit paremmin lopettaa kirjasarjan, jossa on hyvä vs. paha - asetelma? Tappamalla päähenkilön tai kertomalla kuinka huonoa hänen elämänsä on sen jälkeen ollut? Mun mielestä kaiken sen jälkeen mitä porukka on saanut kestää läpi kuuden kirjan on ihan aiheellista että he saavat onnellisen lopun. Rowlingin mielestä he ansaitsivat onnellisen lopun. Te olette vain draamanhakuisia. :D

Parituksista vielä sen verran, etten tässäkään valitettavasti tajua mitä kaikki kiihkoilee. Harryn ihastus ja rakkaus loisti kirjoista ja en olisi voinutkaan kuvitella lopussa Harrya kenenkään muun kanssa yhteen. Kertokaa mulle ihmeessä kenen muun kanssa Harry'n tai Ronin olisi kuulunut päätyä yhteen? Sillä mulla ei oikeasti tule ketään mieleen.

Merlina

• Ankeuttaja
« Vastaus #79 : Maaliskuu 10, 2010, 21:25:52 »
 Hei! Mää tajusin ihan äsken jotain! Rose ja Hugo, Ron ja Hermione... Eivätkös ne muistutakin vähän toisiaan?! Maksu mä, kun keksin kaikkee siistii...
 Ja kai ne (eli H ja G) nyt olisi voineet antaa edes yhden Ginnyyn liittyvän nimen, esim. Lily Molly. Ei Luna minusta ihan niin tärkeä hahmo kummallekaan ollut.
 Ja vielä tohon nimiasiaan, kaikki mun kolme nimeä on tulleet sukulaisilta (paitsi ensimmäinen, joka tuli äidin lempikirjasta), ja minusta se tuntuu aika normaalilta.

nuotii

• Ankeuttaja
« Vastaus #80 : Maaliskuu 13, 2010, 16:32:21 »
Noh.. Minä pidin siitä 19 years later jutusta. Se sopi kuvioihin oikein hyvin. Albus Severus Potter jäi vain vaivaamaan. Se ei ole mitenkään hyvä nimi, mutta kyllä se näihin kuvioihin sopii. Muut nimet sitten sopivat oikein hyvin. Dracosta olisi saanut olla enemmän. Hän jäi jotenkin varjoihin eikä se ollut kivaa. Vain lapsi ja sen nimi. Mikäs sen vaimon nimi sitten oli? Toisaalta on hyvä, että Rowling jättää asioita pohdittavaksi.

Poissa Bloody Princess

• Vuotislainen
« Vastaus #81 : Maaliskuu 13, 2010, 16:57:48 »
Dracosta olisi saanut olla enemmän. Hän jäi jotenkin varjoihin eikä se ollut kivaa. Vain lapsi ja sen nimi. Mikäs sen vaimon nimi sitten oli? Toisaalta on hyvä, että Rowling jättää asioita pohdittavaksi.

Dracon vaimon nimi on muistaakseni Astoria. Sitä ei mainittu kirjassa, mutta Rowling kertoi sen myöhemmin haastattelussaan.

-Bloody Princess

Poissa Belladonna

• bad romance
  • Vuotislainen
« Vastaus #82 : Maaliskuu 20, 2010, 10:27:34 »
Minun mielipiteeni epilogia kohtaan vaihtelee.
Kun luin KV:n ekaa kertaa, ajattelin että aivan mahtava päätös.
Mutta sitten kun luin uudestaan, minua alkoi ärsyttää, että se oli melko lyhyt, eikä Dracosta mainittu paljon mitään. Myös Albus Severus sai aikaan pientä huvittuneisuutta.
Muut nimet olivat todella kivoja, sillä ajattelinkin, että jos Harrysta tulee isä, niin lasten nimet ovat James ja Lily. Nykyään minusta myös Albus Severus on ihan kiva nimi ja omalla tavallaan melko erikoinen, mikä tekee siitä hyvän.
Se minua ei häirinnyt, että lasten nimet oli otettu enimmäkseen Harrylle tärkeiltä henkilöiltä.

Epilogi oli ihan hyvä päätös Harryn tarinalle, sillä nyt kaikki on hyvin Harryn elämässä ja velhomaailmassa.
Lisäksi epilogin hyvä puoli on myös se, että se jättää paljon fanien mielikuvitusten varaan, mikä on hyvä juttu. Eli tällä hetkellä pidän epilogista, vaikka se hieman ärsyttääkin.
When Life Gives You a Bad Romance, show everyone your Poker Face, buy a new Telephone, call Alejandro, and you guys Just Dance!

Poissa Lauren

• Vuotislainen
  • Well hello there!
« Vastaus #83 : Maaliskuu 21, 2010, 21:55:17 »
En pitänyt Nineteen years later -osiosta, koska se tuntui jotenkin vieraalta. Varmaankin syynä oli se, että luku poikkeaa huomattavasti kirjan muista luvuista, ihan jo vain juonen tyyliä ja henkilöitä ajatellen; muu kirjahan ei niinkään käsittele perhe-elämää, vaan koostuu enemmänkin toiminnasta ja teiniromansseista. Kun sitten yhtäkkiä kirjan viimeinen luku, jonka odottaisi olevan jonkinlainen kirjasarjan huipentuma, onkin pelkkää suloista idylliä, tuntuu helposti siltä, kuin teksti olisi repäisty jostain aivan toisesta kirjasta.

Olen joka tapauksessa kuitenkin tyytyväinen siihen, että Rowling kirjoitti epilogin, koska oli tietenkin mukava saada tietää, mitä myöhemmin tapahtui. Kaikki se ruusuus vain oli ehkä vähän liikaa; pääparit saivat toisensa, heillä oli söpöjä lapsia ja, hehheh, jopa ajokortit.

Mutta toisaalta, Rowlingin olisi ollut hankala kirjoittaa mistään muustakaan. Yhtäkkinen Hermionen ja Blaise Zabinin paritus, tai vaikkapa Ginnyn yllättävä päätös ryhtyä nunnaksi olisi vain hämmentänyt lukijoita. Uusia kysymyksiä olisi herännyt niin paljon liikaa, ettei kirjasarja olisi tavallaan saanutkaan loppuaan.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 24, 2012, 04:28:45 kirjoittanut Lauren »
Singing In The Rain Shower

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
« Vastaus #84 : Maaliskuu 24, 2010, 09:06:48 »
Muuten olen kuitenkin tyytyväinen siihen, että tämä epilogi kuitenkin oli, koska oli mukava saada tietää, mitä myöhemmin tapahtui. Ärsytti vain, kun kaikki oli liian ruusuista (siis Harry ja Ginny, Ron ja Hermione, Teddy ja Victoire saivat toisensa, muutamilla on jo lapsia, ja Harry ja Ron ajoivat ajokortit), mutta toisaalta Rowlingin olisi ollut paha esim. parittaa Hermionea ja Crabbea, tai Harrya ja vaikkapa sitä kolmasluokkalaista puuskupuhia, joka pyysi häntä tanssiaisiin tai laittamaan Ginnyä ryhtymään nunnaksi koska siinä olisi ollut niin niin niin valtava selittäminen, että siitä olisi varmaankin pitänyt tehdä uusi kirja. Luulen, että näin oli kaikista helpointa, joten en valita.

Heh, mä kykenen ihan hyvin valittamaan tuollaisestakin :) Siis helppoudesta. Mä en osaa pitää hyvän kirjailijan merkkinä sitä, että hän valitsee ratkaisunsa sen mukaan, mikä on helpointa. Erityisen harmittavaa tässä tietysti on, että Rowling olisi aivan satavarmasti pystynyt paljon parempaankin. Potterit ovat kaikkea muuta kuin helppoja ratkaisuja helppojen ratkaisujen perään, joten siksi sellainen loppuhuipennuksena (katkera lol) on suuri pettymys.

Mua ei olisi ollenkaan haitannut, vaikka Rowling olisi jättänyt lopun avoimeksi - se olisi joka tapauksessa ollut parempi valinta kuin nyt kirjoitettu epilogi. Mutta jos hän välttämättä halusi kertoa, mitä päähenkilöille kuului myöhemmin, niin olisi kirjoittanut sen pidemmän ja laadukkaamman kaavan mukaan. Edeltävien kirjojen tyyliin. Mutta tällainen ei musta puolusta ollenkaan paikkaansa.

Poissa Mustepullo

• Vuotislainen
« Vastaus #85 : Huhtikuu 17, 2010, 17:30:08 »
En aluksi huomannut koko epilogia. :D
Se oli liian lepsu. Kirjan varsinaisessa lopussa ennen epilogia oli sentään ollut kunnon verilöyly, suosittuja hahmoja kuoli. Mutta nyt meno meni aivan liian lässyksi. Rowling olisi saanut tehdä omituisempia parituksia, Harry/Ginny toimii mielestäni melko hyvin, olivathan kyseiset henkilöt jo PP:ssä yhdessä. Ginny ja Harry sopivat mielestäni toisilleen, samoin kuin Ron ja Hermionekin. Perheriitoja mutta rakkautta. ;)
Nimistä... H/G lapsien nimet ovat joissain suhteissa hyvät, nimet ovat ihanan uskolliset rakkaille henkilöille. Albus Severuksesta tykkään jotenkin, olivathan Dumbledore ja Kalkaros kuitenkin Harrylle tärkeät henkilöt ja lopulta koko kirjan kannalta (varsinkin Kalkaros) ratkaisevat henkilöt. Lily Lunastakin tykkään, nimessä on kiva sointi. James Sirius:ssa on lempihahmojeni nimet, mutta se on liian ilmeinen. Isä + setä, tärkeimmät ja läheisimmät henkilöt. Mutta Rowling laittoi nämä nimet, joten kestäkäämme.
Nevillen opettajanura oli positiivinen yllätys.
Epilogi on mikä on, se kertoo mielestäni hyvin hahmojen tulevaisuudesta ja se antaa hyvän pohjan omille kuvitteluille. Siksi on hyvä, ettei siinä kerrottu liikaa.
Who knows which is which and who is who

Poissa Hämyisä aamu

• Vuotislainen
« Vastaus #86 : Toukokuu 09, 2010, 18:17:04 »
Miun mielestä oli kiva et siinä oli se epilogi. Se ois voinu olla pitempiki, sillä oisin halunnu tietää enemmän Harryn ja Ginnyn lapsista.
Mut oli ihanaa et oli onnellinen loppu < 3
People change, memories don't.

salainensalatalo

• Ankeuttaja
« Vastaus #87 : Kesäkuu 16, 2010, 00:19:51 »
Mua ärsyttää lapsille/nuorille suunnatussa fiktiossa tuo, että kaikki menevät naimisiin lapsuudenaikaisten kavereidensa kanssa. Jotenkin sisäsiittoista touhua. Joo, tiedän mitä sillä sanalla oikeasti tarkoitetaan.
Ja miksi kaikilla on kakaroita?

Poissa Sami

• Vuotislainen
« Vastaus #88 : Kesäkuu 16, 2010, 14:43:27 »
Minä pidin epilogista. Oli mielenkiintoista saada tietää Harryn ja kumppanien tulevaisuudesta. Tykkäsin siitä, että Harry meni naimisiin Ginnyn kanssa ja Ron Hermionen kanssa. Myös lasten nimet olivat minusta kivoja. Minusta ainakin oli itsestään selvää, että Harry antaisi lapsillensa itselleen tärkeiden ihmisten nimiä.

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
« Vastaus #89 : Kesäkuu 19, 2010, 15:23:38 »
^ Monet pitävätkin nimenomaisesti ongelmana sitä, että Harry antoi lapsillensa itselleen tärkeiden ihmisten nimiä. Ginnylle kun ei tässä jää juuri muuta virkaa kuin toimia synnytyskoneena, hieman kärjistetysti sanoen.

Miau

• Ankeuttaja
« Vastaus #90 : Kesäkuu 21, 2010, 19:12:52 »
Mua ärsyttää lapsille/nuorille suunnatussa fiktiossa tuo, että kaikki menevät naimisiin lapsuudenaikaisten kavereidensa kanssa. Jotenkin sisäsiittoista touhua. Joo, tiedän mitä sillä sanalla oikeasti tarkoitetaan.
Ja miksi kaikilla on kakaroita?

Epilogin luettuani mullekin tuli ekana mieleen sana sisäsiittoinen, mutta loppujen lopuksi olisi varmasti ollut aika outoa, jos Rowling olisi yhtäkkiä temmannut jostain jonkun täysin tuntemattoman vaikkapa Ronin vaimoksi... Eniten kuitenkin ärsyttivät Harryn lasten nimet! Tuntuu jotenkin kauhean tekopyhältä ja ärsyttävältä, että mukaan on tungettu Harryn vanhemmat, Sirius, Kalkaros ja Dumbledore. Ainoa jollain tavalla Ginnya koskeva nimi on Luna. Tosi typerä valinta Rowlingilta, ainakin omasta mielestäni. Ronin ja Hermionen lasten nimet taas osuivat mielestäni aika nappiin: nätit nimet, jotka ovat eräänlaiset väännökset vanhempiensa nimistä. Ainiin, ja mielestäni oli myös aika ärsyttävää, että lapsista juuri Jamesista tuli kaikista eniten vanhemman Jamesin kaltainen...

Poissa Hawkolf

• Thought Police
  • Vuotislainen
  • 2 + 2 = 5
« Vastaus #91 : Kesäkuu 25, 2010, 11:21:05 »
Kieltämättä nauroin lasten nimille.

"Mikäs tälle annetaan nimeksi?" - Harry
"Minun tätini o-"
"James! Isäni mukaan!"
"O-okei. Voisimmeko ottaa toisen nim-"
"Sirius! James Sirius! Täydellistä!"
"A-aivan..."

"Harry-kulta, voisiko tämän nimeksi tul-"
"Albus!"
"Mu-"
"Albus Severus! Tietenkin!"
"Niin..."

"Mitenkäs tämä tyttö nimetään...? Annetaanko nimeksi Harryliini?"
"Mitä sinä oikein höpiset. Lily tietenkin! Äitini mukaan!"
"Niinpä tietenkin..."
"Ja toiseksi nimeksi tulee Luna!"
"MITÄ HELV-!?"

Skenaariot ovat kutkuttavia.
If you want a picture of the future, imagine a boot stamping on a human face— forever.
Reviewing the world!

Poissa morvanvarjo

• o_O
  • Vuotislainen
« Vastaus #92 : Kesäkuu 27, 2010, 22:42:48 »
Ensi kertaa epilogin luettuani olin ihastunut.

Nyttemmin se lähinnä turhauttaa, koska loppu on tehty tavallaan liian täydelliseksi. Liiaksi romantisoitu. Ronin ja Hermionen perhe vaikuttaa uskottavalta ja toimivalta. Onhan Harryn ja Ginnynkin perhe suloinen, mutta jotenkin liiaksi romantisoitu ja jopa kliseinen juuri noiden nimien tähden... Harry tarkoitti heitä nimetessään (väkisinkin tulee sanottua että "Harry", ei "Harry ja Ginny" XD.. edelliseen viitaten) kunnianosoitusta kuolleiden vanhempiensa ja läheistensä muistolle yms. kaunista, ja onhan tuo melko tavanomainenkin perinne antaa lapsilleen nimi aikaisemmilta sukupolvilta. Nämä nimet tuntuivat silti jotenkin liian itsestäänselviltä, vaikka kaunis ja koskettava ajatus niiden käyttämisessä piileekin, ja vaikka loppukädessä näiden henkilöiden nimien toistuminen uudessa sukupolvessa "sulkee ympyrän", so to speak. Mutta olikohan tämä sulkeutuminen kuitenkin liian... en nyt millään keksi hyvää sanaa... viimeistelty?
Enpä usko, että lapset olisivat oikeasti niin läheisiä kopioita vanhemmistaan (luojan kiitos, sitä ei jaksaisi montaa sukupolvea peräkkäin). Kyseessä on kerrontaan liittyvä romantisointi ja liioittelu.

Dracon perhe näyttää toistavan samaa rakennekaavaa kuin edeltävä sukupolvi, Scorpiuksen ollessa poika ja pariskunnan ainoa lapsi. (Tai kuka tietää, onko sittenkään.) Olen aina ajatellut, ettei Lucius ollut niin hääppöinen isä, mutta toivottavasti Draco olisi!

Kaikkinensa, viimeinen "luku" oli ihan herttainen ja mukavakin päätös tarinalle ja se antoi kivasti aihetta ikuiselle ja polveilevalle jatkospekuloinnille velhomaailman tulevaisuudesta. Ehkä se kuitenkin antoi liikaa. Vähintäänkin kirjan lopetuslause: "All was well./Kaikki oli hyvin." oli jotenkin turha.
When Remus Lupin rules the world all problems will be solved with chocolate.

Poissa saivartelija

• Agentti
  • Vuotislainen
  • Hitaat refleksit
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #93 : Elokuu 02, 2010, 14:22:04 »
Hmm...
1) Ärsyttää ne nimet. En olis halunnu niistä semmosia Albus Severuksia, ym. HarrynHistoriaan liittyviä... Tosin ehkä joittenkin mielestä se on välttämätöntä et niil on semmoset HarrynHistorianimet?
2) Oisin halunnu tietää vähän siitä mitä Harryn ja Ginnyn lapset aattelee Harryn menneisyydestä =DD Ja toki Ginnynkin, kuuluuhan Ginnykin HarrynHistoriikkiin, mut juu...
3) Mitä niille opettajille kävi jotka EI kuollu? ( ei välttämätön tieto )
4) Kuka on nyt Tylypahkassa rehtorina?

Ja ensit varmaan muuta, muuten koko loppu ois läsähtäny jos siin kerrottais ihan LIIKAA...

Pinkutti

• Ankeuttaja
« Vastaus #94 : Elokuu 25, 2010, 21:05:40 »
Miun mielipide asiasta:
1. Miusta nimet oli ihan OK, jotenki arvattavissa. Oisin oottanu vaan nimiä tyyliin James, Lily ja Sirius, mut kylhä ne käy. Yhdistelmä nimet ei vaa ollu kivat. Ja Albus ei jotenki vaa käyny : D
2. Rose ja Hugo, ihanat nimet! Ne ei oo mitenkää tutuilta jne. varastettu.
3. Harry ja Ginny paritus on vaan... No se on mikä on, en vaa tykkää.
4. Dracosta ois pitäny kertoo enempi! :DD ja Lunasta ois pitäny olla.

Poissa loorry

• Vuotislainen
« Vastaus #95 : Elokuu 26, 2010, 21:22:59 »
Epilogi olisi ollut aivan tarpeeksi siirappinen ilman, että loppuun piti vielä lisätä: "kaikki oli hyvin". No ei vaan, olihan se sinällää ihan mielenkiintonen. Vähän enemmän olis taustoista voinu kertoa mun mielestä.

Poissa Mustepullo

• Vuotislainen
« Vastaus #96 : Syyskuu 21, 2010, 19:15:23 »
Epilogi olisi ollut aivan tarpeeksi siirappinen ilman, että loppuun piti vielä lisätä: "kaikki oli hyvin". No ei vaan, olihan se sinällää ihan mielenkiintonen. Vähän enemmän olis taustoista voinu kertoa mun mielestä.

Mun mielestä se "kaikki oli hyvin" taas sopi siihen loppuun hyvin, se kärjisti epilogin hyvin. Kyllä mä mielummin tän otin kun "Harry ja Ginny kävelivät onnellisina kohti kotia auringon laskiessa puiden taakse". : )
Who knows which is which and who is who

Poissa Blackflash

• Vuotislainen
« Vastaus #97 : Syyskuu 29, 2010, 14:07:14 »
Nojaa, olihan se mukava tietää mitä hahmoille tapahtui ja toisaalta ihan oikein että Harryllakin, luettuamme seitsemästä hänelle tavalla tai toisella vittumaisesta vuodesta, meni kerrankin hyvin. Mutta toisaalta minua henkilökohtaisesti ärsyttää se, kuinka Rowling on mennyt epilogin kanssa vanhaa fraasia lainataksemme siitä "mistä aita on matalin", ja hän on tehnyt näin lausahduksen todellisessa merkityksessä. Ensinnäkin nuo naimisiinmenot. No, Ron ja Hermione olivat ehkä vähän turhan itsestäänselvä pari mutta toisaalta he sopivat niin täydellisesti yhteen että olisi ollut suorastaan vääristynyttä jos Hermione olisikin avioitunut vaikkapa Cormac McLaggenin kanssa ja Ron Lavenderin kanssa yms. Ronin ja Hermyn juttu oli kuitenkin orastanut melkeinpä koko kirjasarjan ajan niin että jotenkin oikealta ja tyydyttävältä se nyt tuntuu että he yhteen vihdoin päätyivät. Mutta se Harryn ja Ginnyn juttu saa kyllä näkemään punaista... se oli vain jotenkin niin tylsää ja mielikuvituksetonta kuraa, olisi ollut huomattavasti mielenkiintoisempaa ja persoonallisempaa jos Harrylle ja vaikkapa Lunalle olisi tullut juttua. Siitä olisi voinut kehkeytyä persoonallinen ja inhimillinen rakkaustarina, molemmat menettäneet vanhempansa, (tai no Luna vain äitinsä mutta kuiteski), molemmat erikoisia tyyppejä jotka ovat joutuneet usein tavalla tai toisella syrjinnän kohteeksi jne. Jotenkin miellän heidät tavallaan kohtalotovereiksi ja he olisivat sopineet yhteen tavallaan oikeinkin hyvin.

Toinen ovat nuo täällä niin parjatut nimet, no, itselleni eivät ne suurempia vitutusreaktioita aiheuttaneet, toki nekin olivat perin yllätyksettömiä mutta jotenkin kuitenkin herttaisia. Se tosin todellakin oli typerää Harryn suosimista että juuri hänelle tärkeiden henkilöiden nimet paiskattiin lapsille, miksei Lily Luna olisi voinut olla vaikkapa Molly Luna tai James Sirius Arthur Sirius. Noh, Albus Severus oli kyllä kliffa nimi.

Mutta kaikista eniten minua kuitenkin jotenkin raivostuttaa tuo päätöslause. "Kaikki oli hyvin". Herranen aika, eihän tuon kliseisempää, tylsempää, mielikuvituksettomampaa ja tusinampaa loppuvirkettä voi mitenkään olla olemassakaan. Voi Rowling Rowling minkä teit, kun nakkasit historian parhaalle kirjasarjalle tuollaisen siirappisen onnellisen kliseen loppuun. Sinällään onnellinen ja selkeä loppu oli ihan hyvä, mutta tuollainen lopetuslause... ei, ei ja vielä kerran ei. Se laski epilogin arvoa kyllä melko paljon ainakin minun simmuissani.

Olen siis kaiken kaikkiaan pettynyt epilogiin, Rowling syyllistyi ärsyttäviin itsestäänselvyyksiin ja mielikuvituksettomuuteen. Tuntui, ettei hän lainkaan edes yrittänyt keksiä millään tavalla älykästä loppua vaan vain lätki paperille onnellisimmat ja itsestäänselvimmät jutskat mitä mieleen juolahti.

Poissa EJR

• Varjelusten toinen puoli
  • Vuotislainen
  • I just want things to make sense
« Vastaus #98 : Lokakuu 20, 2010, 01:34:46 »
Olen yksi harvoista, jotka pitävät lasten nimistä : )
Epilogi oli mielestäni mahtava, ja antoi mukavasti rauhan mieleen heti "sotaisan" kirjan jälkeen.

Jos epilogia ei olisi kerrottu, olisi myös monta hyvää ficiä jäänyt lukematta, koska kukaan ei osaisi kirjoittaa kolmeasta Harryn lapsesta : )
Toki epilogissa olisi voitu kertoa tarkemmin ammatteja, mutta menee hyvin näinkin.
Nimet (James, Albus ja Lily) eivät minulle tuota ongelmaa siten, etteikö Ginny olisi saanut olla mukana valinnassa...

Myös Ronin ja Hermionen lapset kuulostavat kivoilta, kuten kaikki muutkin lapset.  Teddy Lupinista olisi voitu kertoa enemmän, ammatti ym.
Itse olen ajatellut hänet täysin "miespuoliseksi Tonksiksi" joka on Aurori!

Se vain ihmetytti, että Molly ja Arthur eivät olleet saattamassa lapsenlapsiaan... Tosin eihän Roninkaan isovanhemmat olleet...

Tiivistettynä siis pidin epilogista kokonaisuutena :)
MS Hirmun kapteeni!

Hidarico

• Ankeuttaja
« Vastaus #99 : Lokakuu 20, 2010, 08:09:11 »

Mun mielestä se "kaikki oli hyvin" taas sopi siihen loppuun hyvin, se kärjisti epilogin hyvin. Kyllä mä mielummin tän otin kun "Harry ja Ginny kävelivät onnellisina kohti kotia auringon laskiessa puiden taakse". : )

Olen aivan samaa mieltä. En olisi oikein niellyt mitään auringonlaskulöpinöitä. Loorry olisitko sinä toivonut siirappisen vastakohdaksi jotain tyyliin ''Yhtäkkiä Harryn pää oli haljeta kivusta... LOPPU'' -?
Kuten EJR minäkin pidän lapsien nimistä ja olen jäänyt miettimään ammatteja.

Poissa loorry

• Vuotislainen
« Vastaus #100 : Lokakuu 28, 2010, 23:26:38 »

Olen aivan samaa mieltä. En olisi oikein niellyt mitään auringonlaskulöpinöitä. Loorry olisitko sinä toivonut siirappisen vastakohdaksi jotain tyyliin ''Yhtäkkiä Harryn pää oli haljeta kivusta... LOPPU'' -?
Kuten EJR minäkin pidän lapsien nimistä ja olen jäänyt miettimään ammatteja.
En tosiaan olis halunnu mitään auringon lasku skeidoja ja en tarkottanut mitään päänhalkeamis juttujakaan. Tarkotin, että se loppu ois ollu parempi ilman sitä lisäystä: "kaikki oli hyvin".
Eli toisin sanoen kirja ois voinu loppua tähän lauseeseen: "arpi ei ollut vaivannut harrya 19 vuoteen".  Ei se lisäys mua kuitenkaan hirveästi haitannu. Niinkun tossa mun viestissä mun mielestä tuli ilmi, niin en ollu niin vakavissani sen "kaikki oli hyvin" suhteen.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 19, 2010, 00:46:44 kirjoittanut loorry »

Poissa Neithan

• Vuotislainen
« Vastaus #101 : Elokuu 16, 2011, 02:01:39 »
Lainaus
''Yhtäkkiä Harryn pää oli haljeta kivusta... LOPPU''

Tuopas vasta olisikin ollut jännä >:D Tuonut mainiota jännitystä oi-niin-utuiseen loppuun...

Poissa Rantsu

• Vuotislainen
« Vastaus #102 : Elokuu 16, 2011, 08:52:12 »
Sanonpa minäkin sanasen noista nimistä... Onhan se kieltämättä vähän omituista ja ikävääkin, ettei Ginnyn suvun nimiä käytetty (varsinkin kun Harry arvosti Ginnyn vanhempia suuresti ja oli aina kuin kotonaan Kotikolossa), mutta toisaalta en kiellä etteivätkö nuo olisi olleet omalla tavallaan herttaisia in memoriam -nimiä. Tai siis, tavallaan ympyrä sulkeutuu, kun Tylypahkaan tulee tietynlaisen piittamattomuuden säännöistä hallitseva tyyppi, jonka nimi on -mikäs muukaan kuin- James Sirius. Albus Severus on selvästi eräänlainen kunnianosoitus, joka on omalla tavallaa kaunis. Tavallaan Harry jätti muistot elämään lapsiensa nimissä. Vähän korneja ja kömpelöitähän nuo tavallaan ovat, mutta sopivat minusta hienosti "epilogin" henkeen.

On se tavallaan kutkuttava ajatus, että Lily, James (Sirius) ja Albus (Severus) -nimet palaavat taas Tylypahkaan. :)
"Yet pity is of two kinds: one is of kinship recognised, and is near to love; the other is of difference of fortune perceived, and is near to pride."
*Tumblr
Instagram

Poissa Snow Angel

• Vuotislainen
« Vastaus #103 : Elokuu 20, 2011, 03:49:04 »
Epilogin tyyli muistutti kirjoitustyyliltään ensimmäistä kolmea kirjaa, ja tuntui siten hieman oudolta, joskin mielenkiintoiselta. Pitkä nimilista lueteltiin epäluontevan rivakasti, ja nimet kuulostivat hieman hullunkurisilta, mutta tykkäsin ajatuksista niiden takana. Albus Severus ainakin oli mielestäni hieno nimivalinta. Oli tosi kova juttu muistaa severusta lapsensa nimessä kaiken sen pahan jälkeen mitä severus oli harryyn katkeruudessaan vuosien varrella syytänyt. Kaikki mitä harry näki ajatuseulassa riitti siihen, ja syystäkin.

Syntyneet parit oli musta hyvät ja selkeät. Ron ja Hermione oli kertakaikkiaan loistava, jo kauan sitten muodostumaan alkanut tarina, joka sai arvoisensa lopun. Harrysta ja Ginnysta olin hullaantunut vielä kuudennen kirjan lopuilla, mutta ginnyn osuus seiskassa oli pettymys, todella pliisu, eikä harryn ja ginnyn avioliittoa halunnut katsella samalla tavalla kuin kutosen jälkeen olisi vielä voinut. Niiden keskustelut puuttui kokonaan, joten kemiaa heidän välillään ei voinut silmillään nähdä, vaikka hahmot toki itsessään aivan ihania yhä olivatkin...

Mitä tulee hp sarjan mahdolliseen jatkoon, mistä tässäkin threadissa on paljon puhuttu, en tiedä haluaisinko nähdä enää uutta kertomusta samassa taikamaailmassa. Volde on jo voitettu - jatko tuntuisi päämäärättömältä rahastukselta. Tilanne tämän kirjasarjan suhteen on täysin eri, kuin vaikka tolkienilla hobitin jälkeen. Esiteosta voi seurata pääteos, mutta pääteosta ei luontevasti seuraa enää muu pienteos. Sitä ei enää yhdistäisi sarjaan, ja sen irrallisuus häiritsisi samalla tavoin kuin useita häiritsee elokuvien ja kirjojen rankat eroavaisuudet.

Ps: Kirjoitin viestin kännykällä sängyn pohjalta, niin sieltä löytynee kirjoitusvirheitä. Sori :)!
« Viimeksi muokattu: Elokuu 20, 2011, 03:52:26 kirjoittanut Snow Angel »

Poissa naurrettavus

• Vuotislainen
« Vastaus #104 : Elokuu 22, 2011, 20:29:32 »
Hmm... En oikeen osaa päättää tykkäsinkö koko 19 vuotta myöhemmin-luvusta vai en. Toisaalta se oli ihana lopetus ja kirja ilman sitä olisi ollut ehkä outo ja tyhjä, mutta toisaalta se oli aika turha. Mielestäni kirjoittaessa pitää aina jättää jotain tulkittavaa ja kuviteltavaa lukijalle, tässä Row ei sitä kovinkaan jättänyt. Mielestäni oli aika selvää, että Volden kuoltua pääkolmikko saisi hyvän loppuelämän, perheet ja puolisot ja lapset menisivät Tylypahkaan ja näin, että ' kaikki olisi hyvin '. En muuten yhtään tykännyt tästä viimeisestä lauseesta. Aivan turha, jokainen varmaan tajusi jo itse luvusta että kaikki todellakin oli hyvin, ilman että sitä oli sanasta sanaan kirjoitettu.

Noh, en osaa kuvitella muunkaanlaista loppua sarjalle. Alusta alkaen oli mielestäni selvää että Harry jää henkiin ja tarinalle tulee onnellinen loppu. Se vain sopii koko Potter-henkeen. Ja onhan tuo lasten/nuorten kirja. Mielenkiinnolla mietin kyllä millainen olisi ollut loppu, josssa Harry olisi kuollut. Mieluiten molemmat, Harry ja Volde... Voisikin olla mielenkiintoista. Loppu oli ihan liian siirappinen mun makuun, kaikki saivat toisensa ja lapsensa ja uransa ja olivat ah niin ihania ydinperheitä vailla huolen häivää. Eihän sellaista täydellistä elämää olekaan. Jotain pikku huonouksia ja ongelmia Row olisi sinne voinut jättää.

Sitten paljon puhutut paritukset. Hermione/Ron oli aika selvä juttu jo kauan aikaa. Harry/Ginny oli myös oikein osuva, ei mulla parempaakaan ehdotusta Harrylle olisi :) Ja ikävää olisi ollut jos Harry olisi jäänyt sinkuksi Hermionen ja Ronin perustaessa perheen :D Paras paritus oli kyllä leffan Luna/Neville, mutta sitä ei ollut kirjassa joten ei siitä sen enempää. Dracon naikkeli jäi vähän kaukaiseksi ja ehkä hyvä niin, ehkä olisi voinut vähän repäistä ja laittaa siihen jonkun yllätyksen...

Paljon puhutut osa 2, lasten nimet. Mielestäni on hienoa, että lapset saivat nimensä sarjan merkittävimmiltä hahmoilta ja Harryn vanhemmilta. Yhdistelmät olivat hassuja, mutta oikeastaan ihan söpöjä. Nimet eivät sinänsä mulle niin merkitse, mutta se jäi vaan vaivaamaan, että tuntui, että Harry oli yksin päättänyt kaikkien lastensa nimet! Hänen vanhempansa, hänen kummisetänsä, Dumppis ja Snape. Ei Mollya tai Arthuria, ei ketään Ginnyn sukulaista. Mielestäni täydellinen nimi toiselle pojalle olisi ollut Fred! Ginnyn kuolleen veljen kunniaksi, aivan kuin James ja Lily -nimet annettiin Harryn kuolleiden vanhemipien kunniaksi. Ginny taitaa olla todellakin tossun alla. Jäi ihan harmittamaan kun Row on huomioinut vain Harryn tässä nimeämisessä :( Hugo ja Rose ovat oiven suloiset nimet, vaikkeivat sinänsä mitään 'tarkoitakaan'.

Elikkäs, en osaa päättää tykkäsinkö vai en, mutta en osaa muutakaan lopetusta tähän kuvitella joten, vaikea sanoa.
"Eipä sun hyllyvä vanukaspoikas lisää läskiä tartekaan, Dursley, älä pelkää" - Rubeus Hagrid

nimimerkin vaihdos: sektumsempra -> naurrettavus

Poissa Kissanminttu

• Yli-Blondi
  • Vuotislainen
  • ಠ_ಠ
    • Tumblr
« Vastaus #105 : Elokuu 28, 2011, 01:32:46 »
Ja Albus Severus sai minut kuvittelemaan jonkinlaista koukkunokkaista puutarhatonttua

Nojaa... Itse olin ihan sekaisen kun luin epilogia, olin ihan "Mitä!? Eiks Dumbledore kuollutkaan?!". Muutenkin, nimet olisivat voineet olla kauniimpia, esimerkiksi vaikka Ginnyn puolelta tai jotain ihan omakeksimää ja vaikka vaan yhellä jonkun edesmenneen nimi...? :)

//Korjasin lainauksen näkymään oikein. :) -gamma
« Viimeksi muokattu: Elokuu 29, 2011, 06:47:13 kirjoittanut gamma »
...Maan pimeys hangen alla
puistoja puistattaa.
Jäätakki on vaahteralla,
kastanja aivastaa...

Poissa Always

• Tittelitön
  • Vuotislainen
  • Pottermore: PatronusSpell15386
« Vastaus #106 : Syyskuu 01, 2011, 09:44:38 »
Minun mielestäni Harryn lasten nimet ovat upeat. Niissä nimissä on oikeaa kunnioitusta ja idea nimien pohjalla on kaunis. Ginnylle Sirius oli ainakin tärkeä henkilö, siinä missä muutkin kiltalaiset. James ja Lily nimet ovat mahtava veto, jotenkin nimien kautta Tylypahkaan palaa jotain vanhaa, mutta kuitenkin aivan uutta ja erilaista. Albus Severus on näistä nimistä oudoin mutta kuitenkin kaikkein hienoin. Siinä on aivan valtava tunnelataus, kun miettii mitä Dumbledore merkitsi Harrylle. Ja miten Harry pystyi kaikesta huolimatta ymmärtämään Severusta ja kunnioittamaan tätä miestä niin paljon, että nimesi poikansa hänen mukaansa. Se jos jokin on kasvamista Harryn osalta. :)

Joku sanoi että Suomessa ei ole tapana antaa tuollaisia nimiä tärkeiden henkilöiden mukaan, mutta itse olen aivan eri mieltä. Tämäkin varmaan riippuu ihan suvuista ja ylipäätään ihmisten eroavaisuuksista, mutta jotkut antavat edelleen kauan suvussa olleita nimiä lapsilleen. Minä ainakin olen kovin ylpeä nimestäni, jossa on linkit molempien vanhempieni sukuihin. Etunimeni on esiintynyt molempien vanhempieni suvuissa, ja kannan ylpeydellä nimeä, jota on kantanut jo moni muu sukulaiseni ennen minua. Toinen nimeni on isäni nimi, josta pidän valtavasti, ja minusta tämä on upea kunnianosoitus isälleni. Lapset nimetty isän mukaan. :) Toinen nimeni on siis Jounintytär.

Kyllä Suomestakin löytyy sukuja jotka vaalivat vanhoja perinteitä. :) Joka tapauksessa, epilogi oli minusta ihana, ja kaikkien lasten nimet oivallisia keksintöjä ja hienoja yhdistelmiä. :)

Poissa hunajaherttua

• vain minä voin elää ikuisesti
  • Vuotislainen
  • Me tehtiin niistä selvää Potta on miehemme!
« Vastaus #107 : Marraskuu 01, 2011, 18:00:53 »
auttakaa mua olen epätoivoinen mihin tupaan teddy lajittautui rohkelikkoon ( kuten isänsä ) vai puuskupuhiin ( kuten äitinsä ) vai sittenkin korpinkynteen? please help me now!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Poissa Gollim

• Paras
  • Vuotislainen
« Vastaus #108 : Marraskuu 01, 2011, 20:41:33 »
Sitä ei ole kerrottu. Jää oman tulkinnan varaan (kunnes joskus vuosien päästä Pottermoressa päästään 19 years lateriin... Uskon, että sieltä voisi tieto tulla :D)

Poissa Phoéx

• Weasley
  • Vuotislainen
  • Mischief Managed.
  • Pottermore: KnightJinx51
« Vastaus #109 : Joulukuu 27, 2011, 22:10:35 »
Mun mielestä 19 years later oli loistava! Tykkäsin kauheesti Harrysta isänä ja nimistä jne :3 Lily Luna varsinkin on kaunis ja omalle lapselleni sitten joskus voisin antaa nimeksi Luna. Ja lapset vaikuttavat oooikein suloisilta, varsinkin ilmeisesti Jamesin käytökseen on vaikuttanut Wealseyn kaksoet+Ron. Vaikkt oinen kaksosista kuolikin :(

Ainoo asia mikä mua oikeestaan on ihmetyttäny nii on se, et Harryn ja Ginnyn lapsien nimet on oikeestaan vaan Harrylle tärkeitä. Eikö Ginny halunnu päättää yhtään nimeä, vai halusko vaan miellyttää miestään? Uskon toki, että Ginny ihan tykkää nimistä, eikä hänellä oo ollut mitään niitä vastaan ja tokihan Ginny kiintyi Lunaankin melko paljon. Heidän lapsensa kun on Lily Luna...

Mutta niin, miksi siis James Sirius, Albus Severus ja Lily on Harryn rakkaita? Vaikka tämähän ei nyt sinällään ollut Harryn päätös vaan Rowlingin (mitä täällä ilmeisesti pohdittiin, että tekikö Rowling oikeet ratkasut tms..), tätä oon miettinyt.... :D
"Better that I devote myself to study the other great mystery of the universe: Women."
-Emmett "Doc" Brown

Poissa Taru

• Merirosvo
  • Sanomaton
  • *
  • ID 12 (Sessun vaimo)
  • Pottermore: BronzePhoenix3707
« Vastaus #110 : Joulukuu 27, 2011, 22:17:04 »
Mutta niin, miksi siis James Sirius, Albus Severus ja Lily on Harryn rakkaita? Vaikka tämähän ei nyt sinällään ollut Harryn päätös vaan Rowlingin (mitä täällä ilmeisesti pohdittiin, että tekikö Rowling oikeet ratkasut tms..), tätä oon miettinyt.... :D

Samaa olen ihmetellyt, kunnes törmäsin sarjakuvaan, joka antaa loistavan teorian asiaan; klik, klik!
Ilmamerirosvot tottelevat aina äitiään.
<AdamGibbon> (( Mun sydän hakkaa hirveän lujaa. ))
<CainGibbon> (( iik, iik, jännää jännää. o: ))

Poissa Maraz

• Oppilas
  • Vuotislainen
  • "Mischieve managed"
  • Pottermore: Maraz
« Vastaus #111 : Tammikuu 01, 2012, 22:30:55 »
olihan se ietty tarkoitettu, ettei kaikkea aljastu, mutta kun eihän siitä saa edes selville, mitä heistä tuli (ammatiltaan yms..) tai vaikka olen sen sataan kertaan lukenutkin niin en ole huomannut:D Ja mit muille kävi, sen haluaisin niiin kovaan tietää (esim. George. Menikö hän naimisiin, jatkoiko pilapuotia yms.) Mutta ei sa haittaa:D  Loppu oli kuitenkin iukka sekanva ja joitain juttuja en vieläkään ihan tajua;D
~Talk of the Devil and He will appear

Paikalla AIV-rehu

• Lupus Tigris
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Apulannan kasvattama
« Vastaus #112 : Tammikuu 09, 2012, 19:39:07 »
Tässä on Rowlingin haastatteluista kerättyä tietoa siitä mitä hahmoille tapahtui kirjojen jälkeen. :) Siellä on ammatteja ja puolisoita ja muita mukavia tietoja.

Poissa Prosper

• Vuotislainen
« Vastaus #113 : Heinäkuu 15, 2012, 14:40:15 »
Tykkäsin kyllä epilogista. Harry ja Ginny sopivat yhteen, olin sitä mieltä lukiessani kuudetta kirjaa ensimmäisen kerran. Ronista ja Hermionesta taas en ollut samaa mieltä... en ole vieläkään varma pidänkö heitä hyvänä parina vai en. Lasten nimet olivat ihan kivoja, vaikka myönnänkin että Harryn ja Ginnyn lasten nimet vähän ärsyttivät; jotenkin turhan yhdistelmällisiä ja omituisia, minun mielestäni tämä ei vain oikein sovi Harrylle. James Sirius on vielä ihan hyvä ja ehkä Lily Luna, mutta Albus Severus Potter on jopa hieman karmaiseva. :"D Mutta ehkä Rowling haki tuota kirjain yhdistelmää tarkoituksella?

Poissa Puppet

• Vuotislainen
  • Pottermore: PhoenixAccio1128
« Vastaus #114 : Heinäkuu 15, 2012, 18:28:43 »
Tykästyin viimeiseen lukuun ihan älyttömästi. Parempaa loppua noin upealle kirja- ja elokuvasarjalle en olisi voinut edes kuvitella! Itse pidin kaikista Harryn ja Ginnyn lapsien nimistä, ja vaikka Albus Severus olikin melko järkyttävä ensimmäisen kerran sen kuultuani, kyseinen nimi osaa jo herättää jopa jonkinnäköistä ihastusta.

Toki yksi lapsista olisi voinut olla nimeltään vaikka Fred, mutta en halua kritisoida Rowia nimivalinnoista sen enempää. Olisi ollut muuten kiinnostavaa tietää, mihin tupiin lapset Tylypahkassa sijoitettaisiin. Muistaakseni olen ainakin muutamasta ficistä lukenut, että Albus lajiteltaisiin luihuiseen. Rowlingin haastatteluista ym. en ole ainakaan itse saanut selville asian oikeaa laitaa, vai onko hän edes maininnut lajitteluista mitään?
Draco Malfoy: Training for the ballet, Potter?

Poissa Ambrosia

• Veikeä Vesihiisi
  • Vuotislainen
  • Moves like dragon
  • Pottermore: BronzeStone190
« Vastaus #115 : Lokakuu 07, 2012, 14:14:25 »
Tavallaan ymmärrän sen, että osa ihmisitä ei ole pitänyt yhtään Harryn ja Ginnyn lapsien nimistä. En itsekään ole niiden suurin fani ollut, ja myönnän nimien kuulostaneen ensialkuun omaan korvaani höpsöiltä. Mielestäni kuitenkin tässä tapauksessa nimien merkitys on niiden pääpointti, niin kuin joku jo tuolla aiemmin totesikin. Se että nimillä on Harrylle suuri merkitys, käy ilmi epilogissa, kun Harry kertoo Albukselle tämän saaneen nimensä kahdelta Tylypahkan entiseltä rehtorilta, joita hän kunnioittaa  sanoinkuvaamattoman paljon. Näen asian niin, että nimet ovat nimenomaan kunnianosoitus niille henkilöille, joiden mukaan lapset on nimetty.
Tähdet ovat paloja historiasta ja sen kauneudesta nykyhetkestä nähtynä.

Poissa Bellex

• triX
  • Vuotislainen
  • Just smile, let it shine!
« Vastaus #116 : Lokakuu 07, 2012, 18:45:20 »
Itse pidin hyvin paljon lopusta :) Ainoa miinus oli lasten nimet, joista osa kyllä kuulosti hassuilta: D Etenkin Albus Severus. En myöskään käsitä sitä, miksi kaikki Harryn ja Ginnyn lasten nimet on vain Harrylle tärkeitä? Miksei kenenkään nimessä ole mitään Ginnyn sukulaisia? Tietysti Luna oli tärkeä myös hänelle mutta silti. Minä en ainakaan olisi suostunut antamaan lapsilleni nimiä joilla on suurimmaksiosaksi merkitystä vain miehelleni, ja jotka kuulostavat hassuilta :D
Ja sekin mietityttää, miksi ystävistä vain Luna sai kaiman?
"You're never fully dressed
Without a smile!"

Poissa Prosper

• Vuotislainen
« Vastaus #117 : Lokakuu 07, 2012, 18:54:27 »
Ja sekin mietityttää, miksi ystävistä vain Luna sai kaiman?

Ehkä Harry ja Ginny pitivät hänen nimestään niin paljon?

Poissa pilvenpiirtäjä

• Vuotislainen
    • Words of pages
  • Pottermore: FeatherMarauder23566
« Vastaus #118 : Lokakuu 13, 2012, 22:42:05 »
Omasta mielestäni epilogi oli suht-onnistunut. Uskoisin, että Rowling tahtoi tehdä selkeän lopun, ja epilogin 'All was well' kiteytti kuluneet 19 vuotta mukavasti. Ehkä vähän turhan -paremman sanan puutteessa- kepeä sinänsä viimeisen kirjan synkkyyden huomioiden, mutta toisaalta lausahdus oli vähän valoa tunnelin päässä-meininkinen.

Mitäpä parituksista? Ron&Hermione: loistava. He sopivat kaikkine erilaisuuksineen hyvin yhteen. Harry&Ginny: Ehkä vähäsen siirappinen, mutta kuitenkin pidän ajatuksesta, että Harry liitettiin virallisesti Weasleyden sukuun, ja eihän sarjassa ollut oikein Harrylle muuta vaihtoehtoa puolisoksi, ja olisi ollut hankalaa tuoda joku tuntematon hahmo päähenkilön rinnalle.. Dracosta olisin halunnut tietää lisää..
Minua vähän ärsyttää, että George ja Angelina päätyivät yhteen, sillä koulussahan Fredillä oli enemmän tai vähemmän sutinaa Angelinan kanssa, joten tuntuu vähän oudolta, että George sitten päätyi tytön kanssa yhteen. Jotenkin.. en tiedä, tympeältä? Angelina ei saanutkaan haluamaansa kaksosta, joten otti Georgen tilalle? En osaa oikeastaan ilmaista, miksi ko.paritus minua niin paljon häiritsee..

Ja vielä nimistä. Järkytyin ensimmäisellä lukukerralla Albus Severuksesta. Nimien yhdistelmänä jotenkin kauhea, mutta kun ajattelee nimien alkuperäisiä kantajia, yhdistelmä on hyvä, ja merkitsee jotakin. Toisaalta on vähän kummallista, että Severuksen muistot vaikuttivat Harryyn niinkin voimakkaasti (tosin olivathan ne aika voimakkaita), voisin kuvitella monia muitakin merkityksellisiä nimiä, mutta en valita, oli ihana havaita, että Severuksella olikin niin suuri merkitys.

James Sirius oli toisaalta jotenkin hirveän itsestäänselvä valinta yhden lapsen nimiyhdistelmäksi, olisin ollut pettynyt, jos toinen nimistä ei olisi päässyt mukaan, sillä Sirius oli Harrylle hyvin tärkeä, ja James oli hänen isänsä nimi. Ko. henkilön tapaaminen olisi varmasti mieleenpainuva, eikä ainakaan tylsä, tosin en ole ihan varma, haluaisinko tavata häntä..

Lily Luna oli taas nimenä vähän erilainen, ainut Ginnylle tärkeämpi nimi mukana (enkä tarkoita, etteikö Siriuksella ja kenties Albuksellakin olisi ollut mitään merkitystä Ginnylle, mutta ei heillä ollut läheskään samalla mittakaavalla). Ehkä nyt ajatellen pienoinen pettymys, ettei muita Ginnylle tärkeitä henkilöitä päässyt mukaan nimityksiin, olisin kaivannut ehkä Arthuria tai Bill:iä, sillä minulle jäi jostakin sellainen tunne, että vanhin veljistä oli Ginnylle ehkä yksi tärkeimmistä.

Mielestäni on ylipäätään kauhean loogista, että nimet tarkoittavat jotakin. Omituisemmalta tuntuu kutsumanimien merkityksellisyys, en ole koskaan esimerkiksi käsittänyt Amerikassa suosiossa oleva -- junior -nimivillitystä, mutta toisena tai kolmantena nimenä - tai jos alkuperäinen nimenhaltia, esimerkiksi juuri James tai Albus eivät ole enää kuvioissa - sukulaisten tai ystävien nimet ovat hienoja, tärkeitä, mutta kuitenkaan antamatta lapselle tavallaan paineita olla tavallaan nimensä arvoinen. Tällainen nimeäminen voi olla hieno perinne, ja esimerkiksi minä aion antaa lapselleni toiseksi nimeksi sellaisen nimen, joka tekisi hänestä ko.nimen viidennen sukupolven edustajan.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 14, 2012, 14:29:17 kirjoittanut pilvenpiirtäjä »
"What about a side by side with a friend?"
"Aye, I could do that.."

Poissa Kynttiläkäärme

• Syksyn liekki
  • Vuotislainen
  • Pottermore: potioncharm26553
« Vastaus #119 : Marraskuu 20, 2012, 12:41:39 »
Ronin ja Hermionen yhteenpäätyminen oli ennalta arvattava ja luonnollinen päätös. Jos niin ei olisi tapahtunut, oilinin pettynyt. Harryn ja Ginyn suhde on mielestäni aina ollut kliseinen, mutta mieluummin niin, kuin että Harry oisi vaan päättynyt jonkun ihan randomityypin seuraan. Draconkin olisi minun mielestäni pitänyt päätyä yhteen Pansy Parkinssonin (tai jonkun muun tunnetun luihuistytön) kanssa yhteen.  Aluksi hämmennyin näistä lasten nimistä, varsinkin Albuksesta. Vaikka Dumbledore oli tärkeä henkilö Harrylle, niin Dumbledoren kuoleman jälkeen Harry tunsi mielestäni katkeruutta Albusta kohtaan, siitä ettei hän kertonut Harrylle selkeästi kaikkea.

Miksei kenenkään nimessä ole mitään Ginnyn sukulaisia? Tietysti Luna oli tärkeä myös hänelle mutta silti. Minä en ainakaan olisi suostunut antamaan lapsilleni nimiä joilla on suurimmaksiosaksi merkitystä vain miehelleni, ja jotka kuulostavat hassuilta :D

Tätä minäkin ihmettelen, että onko Ginny ollut nimeämispäätöksissä mukana ollenkaan. Lunan nimen kyllä ymmärrän, mutta varmasti joku Weasleyn veljesten nimi olisi ollut Ginnylle tärkeämpi kuin Albus tai Sirius.

Ginnylle Sirius oli ainakin tärkeä henkilö, siinä missä muutkin kiltalaiset.
Millä tavalla Sirius oli Ginnylle tärkeä? Killassahan oli vaikka ketä, enkä minä ainakaan missään vaiheessa muista Ginnyn edes jutelleen kunnolla Siriusken kanssa, en koe että heillä olisi mitenkään läheiset välit. Yhtä hyvin Ginny olisi voinut ehottaa Sirius nimen tilalle Reamusta, olihan hänkin killassa. Mutta koska Ginny on ilmeisesti niin Harryn tossun alla niin hän antaa Harryn päättää lasten nimetkin. 

Poissa Eriya

• Tähtienyö
  • Vuotislainen
« Vastaus #120 : Marraskuu 20, 2012, 21:18:30 »
Mun mielest oli kyl ihana tietää, mitä hahmoille sitten lopuks tapahtu :) Mut ne nimet... No, Albus Severus kuulostaa hiukan tyhmältä mutta kuitenkin siinä on se kunnioitus ja idea takan ihanan sulonen, että Harry kuitenkin anto Severuksel (ja Dumbledorellekin koska sehän oli vähän ärsyyntyny sihihen) anteeksi ^.^ James Sirius taas... No siitä en tykännyt, liian itsestään selvä ja ainakin toinen nimi olis voinu olla Fred (Vaikka Georgen lapselle tulikin nimeks Fred). Lily Luna on kyl mun mielest aika kiva ja edes siinä nakyy Ginnyn mielipide :)
I'm on a road of broken dreams and I need to know why
Seek the truth through lies to be my guide
I'm in a world of doubt and trust, can't deny 

Poissa vellamo

• Puolihahmo
  • Vuotislainen
« Vastaus #121 : Marraskuu 20, 2012, 22:08:37 »
Minä en pitänyt epilogista. Se oli huonosti kirjoitettu, liian imelä ja ällö ja siitä tuli vain sellainen plaah-olo. Jos epilogi olisi kirjoitettu jotenkin toisin ja se olisi ollut jotain muutakin kuin luettelo päähenkilöiden puolisoista ja lasten nimistä imelällä sirkutuksella höystettynä, niin ei minulla olisi ollut mitään sitä vastaan :) Minulla ei oikeastaan ole mitään mielipidettä siitä, että kuinka onnistunut mikäkin paritus oli tai miltä lasten nimet kuulostivat minun korvaani, nämä asiat saa mieluusti kirjailija minun puolestani päättää. Epilogista kyllä (valitettavasti) huomaa, että se on kirjoitettu ensimmäisten kirjojen aikana. Se ei sopinut kirjan tyyliin mielestäni ollenkaan ja juurikin sen takia en siitä pitänyt.

Riippuu tosi paljon kirjasta sopiiko siihen epilogi vai ei. Mielestäni potterit eivät epilogia välttämättä kaivanneet, mutta ehkä olen muutenkin vähän sellainen, että tykkään avoimista lopuista.
Huomenta maailma.

Poissa Ara

• Huffleclaw
  • Vuotislainen
  • "I solemly swear I am up to no good."
  • Pottermore: WildWave21968
« Vastaus #122 : Marraskuu 20, 2012, 23:16:11 »
Itse pidin Harryn lasten nimistä - niistä näkyi selkeästi henkilöt, jotka olivat Harrylle tärkeitä - varmasti Ginny on vähän jäänyt tossun alle nimien valinnassa, mutta en epäilisi, vaikka Ginny olisi antanut Harrylle vapaammat kädet nimien valinnassa, kun Ginny kumminkin tietää, että Harry on menettänyt todella paljon itselleen tärkeitä ihmisiä.

James Sirius oli minusta aivan loistava nimi - ehdin jo rakastua hahmoon sen yhden ainoan epilogin perusteella! Nimi valinta oli minusta todella osuva ja hyvä.
Albus Severus oli omalla tavallaan hyvä valinta myös - olihan Albus Dumbledore Harrylle kumminkin tärkeä, vaikka Harry tietenkin katkeroituikin siitä, että Dumbledore oli pimittänyt tietoja häneltä.
Lily Luna nimessä selvästi näkyy paremmin Ginnyn osuus nimien valinnassa, vaikka Luna oli myös Harryn ystävä.

Ronin ja Hermionen yhteenpäätyminen oli ennalta arvattava ja luonnollinen päätös. Jos niin ei olisi tapahtunut, oilinin pettynyt. Harryn ja Ginyn suhde on mielestäni aina ollut kliseinen, mutta mieluummin niin, kuin että Harry oisi vaan päättynyt jonkun ihan randomityypin seuraan. Draconkin olisi minun mielestäni pitänyt päätyä yhteen Pansy Parkinssonin (tai jonkun muun tunnetun luihuistytön) kanssa yhteen.  Aluksi hämmennyin näistä lasten nimistä, varsinkin Albuksesta. Vaikka Dumbledore oli tärkeä henkilö Harrylle, niin Dumbledoren kuoleman jälkeen Harry tunsi mielestäni katkeruutta Albusta kohtaan, siitä ettei hän kertonut Harrylle selkeästi kaikkea.

Miksei kenenkään nimessä ole mitään Ginnyn sukulaisia? Tietysti Luna oli tärkeä myös hänelle mutta silti. Minä en ainakaan olisi suostunut antamaan lapsilleni nimiä joilla on suurimmaksiosaksi merkitystä vain miehelleni, ja jotka kuulostavat hassuilta :D

Tätä minäkin ihmettelen, että onko Ginny ollut nimeämispäätöksissä mukana ollenkaan. Lunan nimen kyllä ymmärrän, mutta varmasti joku Weasleyn veljesten nimi olisi ollut Ginnylle tärkeämpi kuin Albus tai Sirius.

Ginnylle Sirius oli ainakin tärkeä henkilö, siinä missä muutkin kiltalaiset.
Millä tavalla Sirius oli Ginnylle tärkeä? Killassahan oli vaikka ketä, enkä minä ainakaan missään vaiheessa muista Ginnyn edes jutelleen kunnolla Siriusken kanssa, en koe että heillä olisi mitenkään läheiset välit. Yhtä hyvin Ginny olisi voinut ehottaa Sirius nimen tilalle Reamusta, olihan hänkin killassa. Mutta koska Ginny on ilmeisesti niin Harryn tossun alla niin hän antaa Harryn päättää lasten nimetkin.

Onhan Sirius Ginnylle sukua - Mustien sukupuun mukaan Ginny on Siriuksen serkku äidin puolelta - isän puolelta jotain kaukaisempaa sukua. Ja vaikka Sirius ja Ginny eivät varmaan ole puhuneet ikinä kahden mitään, varmasti Ginnylle on ollut tärkeää edes jollain tavalla se, että Sirius majoitti heidät silloin, kun Arthur viidennessä kirjassa joutui Pyhään Mungoon.
"Maailman ihanin puuskuh!" (Jenaminya)

Poissa Bellex

• triX
  • Vuotislainen
  • Just smile, let it shine!
« Vastaus #123 : Marraskuu 24, 2012, 22:16:29 »
^Itse en silti sellaisen henkilön mukaan nimeäisi lastani....
"You're never fully dressed
Without a smile!"

Poissa Kynttiläkäärme

• Syksyn liekki
  • Vuotislainen
  • Pottermore: potioncharm26553
« Vastaus #124 : Marraskuu 27, 2012, 20:40:15 »
Onhan Sirius Ginnylle sukua - Mustien sukupuun mukaan Ginny on Siriuksen serkku äidin puolelta - isän puolelta jotain kaukaisempaa sukua.
Lähes kaikki velhot ja noidat ovat sukuan jonkun mutkan kautta, tuon perusteella Ginny olisi voinut vaatia lapsen nimeksi vaikka Luciusta.

Ja vaikka Sirius ja Ginny eivät varmaan ole puhuneet ikinä kahden mitään, varmasti Ginnylle on ollut tärkeää edes jollain tavalla se, että Sirius majoitti heidät silloin, kun Arthur viidennessä kirjassa joutui Pyhään Mungoon.
En kyllä missään vaiheessa saanut sellasita käsitystä, että Ginnylle oli tärkeää että Sirius majoitti heidät.

Poissa anji

• 4. silopeikko
  • Vuotislainen
    • Goodreads-profiili
« Vastaus #125 : Joulukuu 13, 2012, 20:31:43 »
varmasti Ginny on vähän jäänyt tossun alle nimien valinnassa, mutta en epäilisi, vaikka Ginny olisi antanut Harrylle vapaammat kädet nimien valinnassa, kun Ginny kumminkin tietää, että Harry on menettänyt todella paljon itselleen tärkeitä ihmisiä.

Tällä perusteella lapsen voisi nimetä miksi vain millä itselle on merkitystä mikä on minusta aina hieman epäilyttävä motiivi, koska siitä saa kuvan, että lapsen tulisi jollain tapaa jatkaa siitä mihin edellinen henkilö jäi. Lapsi on kuitenkin aina erillinen ihminen. Olisin siis toivonut Rowlingin kehittävän heille omat persoonallisuudet - nyt meininki oli kokonaisuudessaankin vähän se, että kaikki jatkuu aivan samoin kuin siihenkin asti eli ihmissuhteet eivät muutu ja samat henkilöt kiertää sukupolvesta toiseen, mikä käytännössä lienee aika epätodennäköistä. Mahdollista, joskin ajatus henk. koht. tosiaan saa aikaan vähän kylmiä väreitä.
Myös mahdollisuus, että Ginny herkistyisi/jäisi tossun alle, on ristiriidassa hänestä kerrottujen asioiden kanssa ja antaa hyvin epämiellyttävän käsityksen pariskunnan elämästä, joten tuomitsisin epätodennäköiseksi.

Niin tosiaan, en suuremmin fanita tuota loppua...

~anji~

Poissa serpensortia

• Aamu-usva
  • Vuotislainen
  • Have a cup of tea.
« Vastaus #126 : Joulukuu 13, 2012, 21:59:04 »
Parituksista sen verran, että minusta Harry/Ginny on aivan liian siirappinen ja jotenkin ällöttävä... Onhan se söpöä, "Jee rakastuin parhaan kaverini siskoon! Ja annoin lapsillemme nimet minulle rakkaiden, kuolleiden henkilöiden mukaan!" Mutta mielipiteeni on ei. Hermoine/Ron on toisaalta mehukas paritus, vaikkakin ennalta arvattava. Heidän viharakkaus -suhteestaan saa paljon irti ja he ovat oikein suloisia :)
Lasten nimet... James Sirius yök. Ei pisteitä minulta, ihan kamala nimi :D Pelkkä Sirius olisi riittänyt.
Kuka ihan oikeasti nimeää lapsensa vanhempiensa mukaan?
Lily Luna... Kiva muuten, mutta Luna Lily olisi ollut kivempi ja sointuvampi.
Ja Albus Severus on mielestäni hyvä nimi, mutta jotenkin kuulostaa oudolta. Tulee mieleen semmoinen minikokoinen harmaahapsi, joka mutustaa sitruunatoffeeta. Severukselle hieno kunnianosoitus ja sydämellinen ele Harrylta, joka koko ikänsä vihasi Kalkarosta (joka kuitenkin antoi henkensä Harryn puolesta).
Harry Potter kuuluu mielestäni niihin uhanalaisiin tarinoihin, jotka jaksavat pysyä mielenkiintoisina eivätkä menetä makuaan, vaikka lopussa kaikki onkin hyvin. Toisaalta tuo lopetus jollain tavalla ärsyttää, sitä ei hyvä teksti tarvitsise. "Kaikki oli hyvin." on minusta liian tylsä. Tosiaankin parempi kuin tuo Harryn ja Ginnyn auringonlaskukohtaus, mutta paljon kuivempi kuin yhtäkkinen kipu otsassa + pään räjähdys... Sehän olisi ollut aivan mahtavavuutta! Se olisi jättänyt ihanan hämyisen verhon tarinan ympärille ja antanut enemmän tulkinnanvaraa. Toki tuo hämyverho on nytkin olemassa, ei vain niin kutkuttavana kuin edellä mainitussa tapauksessa olisi ollut ^^.
Loppuratkaisusta sen verran, että Harryn kuolema olisi tehnyt lopusta siistin ja ehkä tuohon  olisi voinut liittää Nevillenkin jollain tavalla... Hänhän oli toinen henkilö, jonka Volde olisi voinut valita ennustuksen mukaan. Harryn eloonjääminen oli tavallaan hienoa mutta tavallaan pettymys. "Kumpikaan ei voi elää toisen eläessä", eikö tuo tarkoita sitä, että molempien on kuoltava?
Anyway,
Kokonaisuutena ihan ok epilogi, mutta olisi voinut olla mielenkiintoisempi ja paljastaa enemmän eri hahmoista, kuten Dracosta.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 13, 2012, 22:08:16 kirjoittanut serpensortia »
"We'd apologize for being the best house...
But we don't really want to."

Poissa Ruby

• Vuotislainen
  • Taika on valtaa.
« Vastaus #127 : Kesäkuu 01, 2014, 20:26:53 »
Kun en ollut vielä lukenut kaikkia Pottereita mutta isoveljeni oli, lievästi sanottuna hämmästyin kun hän kertoi Ronin ja Hermionen menevän naimisiin. Jotenkin vain tuollainen päähahmojen, jotka ovat olleet vain kavereita, paritus tuntui aluksi oudolta. Nyt olen jo aika hyvin tottunut siihen.
Harryn ja Ginnyn paritusta en ole koskaan oikein miettinyt huonoksi tai hyväksi.
Muistakin hahmoista olisi kyllä ollut kiva saada vähän enemmän tietoa.
"They're taking the hobbits to Isengard!"

Poissa Muggle

• Vuotislainen
  • HARRY POTTER IS MY PAST, MY PRESENT AND MY FUTURE
« Vastaus #128 : Kesäkuu 14, 2014, 09:54:09 »
On hyvä, että epilogi oli olemassa. Niin tietää, mitä tulevaisuudessa tapahtuman pitää. Nimet olivat ihan jees.
"You're just as sane as I am" Luna Lovegood

Poissa Vaahtomuovi

• Vuotislainen
« Vastaus #129 : Kesäkuu 26, 2014, 14:11:02 »
En oikein tykännyt lopusta. Ginny ja Harry oli mun mielestä aika ärsyttävä pari, mutta njooh. En kyllä tykännyt Hermion&Ron-parituksestakaan hirveesti :D

« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 30, 2014, 00:41:29 kirjoittanut Vaahtomuovi »
Always remember you're unique, just like everyone else.

Poissa Jenna Glent

• Täydellisten virheiden tekijä
  • Vuotislainen
  • Suklaahullu
« Vastaus #130 : Joulukuu 01, 2014, 17:04:32 »
Lasten nimet ovat ihan hyvät.
Hmm... Harry antoi lapsilleen vanhempiensa etunimet, sekä Tylypahkan entisen rehtorin nimen?
If you want it, work for it. It's that simple.

Poissa Helmiina

• Tonttu vain ei saa unta
  • Vuotislainen
  • Älä häiritse! Luen Harry Potteria!
« Vastaus #131 : Huhtikuu 06, 2015, 20:45:55 »
Harry kait halusi kunnioittaa Dumbledorea(Hups, meinasin kirjoittaa Dumledorea...).
Mäkin tykkäsin lasten nimistä.
"Puh?"
"No mitä, Nasu?
"Ei mitään", vastasi Nasu hiljaa.
"Tarkastin vain, että olet vielä ystäväni".