Kirjoittaja Aihe: Nineteen Years Later (vol 2)  (Luettu 43857 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Vilena

• Hirnyrkki
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Rohkelikko
Nineteen Years Later (vol 2)
« : Toukokuu 12, 2008, 15:26:24 »
Edellisen topicin kasvettua parikymmensivuiseksi, voi keskustelua seiskakirjan epilogista jatkaa täällä. Vanha topic on Arkistossa.

Lainaus käyttäjältä: Xinax vanhan topicin aloitusviestissä
Elikkäs mitäs piditte "tulevaisuudesta"? Minkälaisia lasten nimet teistä olivat? Olisiko osio voinut olla parempi? Tykkäättekö Ginnyn ja Harryn yhteisestä tulevaisuudesta? Ronin ja Hermionen? Entä Neville opettajana? Mielipiteitä, kiitos.

Ja myöskin voidaan keskustella siitä, mitä jäit kaipaamaan ja miksi, mitä et olisi halunnut tietää, mikä yllätti, mitä olit ehkä arvannut etukäteen? Onko mielipiteesi epilogista muuttunut lukukertojen myötä, onko alkuinhotus ehkä muuttunut ihastukseksi? Olisiko kaikki paremmin ilman koko epilogia? Miksi?

Kannattaa myös sitten vilkaista vanhaa topsua, ettei aivan samoja asioita käytäisi uudelleen läpi :)
Humor me.

Poala

• Ankeuttaja
Vs: Nineteen Years Later (vol 2)
« Vastaus #1 : Kesäkuu 07, 2008, 20:05:49 »
No en ite ainakaan pitäny Harry/Ginny parituksesta, liian siirappista mut niin sen kyllä piti mennä. Hyi ne nimet, siis oikeesti ; James Sirius, Albus Severus ja Lily Luna. Ja onko kukaan huomannu et Harry on varmaan saanu päättää noista nimistä kun kaikki noi henkilöt on Harrylle tärkeitä, vaan Luna on Ginnylle silleen kunnolla tärkee. Voin vaan kuvitella ku ne riitelee niitten pienessä punaisessa mökissä lasten nimistä :P
Tykkäsin tosi paljon Ron/Hermione parituksesta! Aivan ihana pari ja ne kuuluu yhteen. :D <3
Oisin halunnu tietää enemmän Dracosta! Se on niin paras ja mielenkiintoinen hahmo niin siitä ois ollu kiva tietää lisää.

Mut Rowlinghan kirjottaa hakuteoksen, joten siitä varmaan selventyy moni asia ja saadaan tietää muista ja paljon mielenkiintoisemmista hahmoista enemmän. :)

Poissa Rainmaker

• Rukka-Peikko Takkutukka
  • Vuotislainen
« Vastaus #2 : Kesäkuu 07, 2008, 20:10:11 »
Hyi ne nimet, siis oikeesti ; James Sirius, Albus Severus ja Lily Luna.

Muistutan edelleen, että lapsia tuskin kutsuttiin koko nimillään.
Yhä, marras-iltana, kuljemme kahden. | "I AM VAMPIRE. HEAR ME TWINKLE." | Destination anywhere | There's a meaning to all that fades.

Poissa Lohikäärmelady

• varjoenkeli
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Painovirhepaholainen
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #3 : Kesäkuu 10, 2008, 14:25:16 »

Minusta kirja olisi ollut parempi ilman 19 vuotta myöhemmin-osuuttaan. Sen pois jättäminen olisi jättänyt arvailun varaa ja jokainen olisi saanut tehdä omat suunnitelmansa hahmojen tulevaisuudesta.

Olen samaa mieltä Harryn ja Ginnyn lasten nimistä. Ne olivat aika mauttomat ja mielikuvituksettomat. Ainut kehen tykästyin oli Albus Severus. Kuvittelen hänet jostain kummansyystä kutistetuksi minidumbledoreksi, enkä vain saa kuvaa päästäni. Kain poen vieläkin jotakin Dumbledoren kuolema- fobiaa... (HÄN EI KUOLE KOSKAAN!!!)

Harryn ja Ginnyn paritus ei ollut minusta kovin hyvä idea, mutta en keksi Harrylle ketään muutakaan (okei, keksin, mutta en kirjoitaXD). Ginny on Harrylle liian...GINNY!

Olisin myös kaivannut enemmän juttua Draco Malfoyn kohtalosta. Olihan hän sentään Harryn vihamies jo ykkösluokasta asti. Lunasta ja Nevillestäkin olisi voinut kertoa paljon enemmän ja Lunaahan ei kai edes mainittu koko luvussa!

-Lohikäärmelady
-Mitä? Onko nukkumatilla muka vihollisia?
-Kahvi! Ajattele kahvia!

Poissa Rainmaker

• Vuotislainen
« Vastaus #4 : Kesäkuu 10, 2008, 21:37:46 »
Minusta kirja olisi ollut parempi ilman 19 vuotta myöhemmin-osuuttaan. Sen pois jättäminen olisi jättänyt arvailun varaa ja jokainen olisi saanut tehdä omat suunnitelmansa hahmojen tulevaisuudesta.

Minusta oli toisaalta hyvä, että tämä osuus oli mukana. Siitä ilmeni, että kaiken sen vihan jälkeen Harry kykeni kunnioittamaan Kalkarosta ja pitämään Luihuisten tupaa ainakin jossain arvossa. Sen lisäksi hän ei enää pitänyt vihaa Dracon kanssa. Oli hyvä, että lukijoille selvisi tämä.

// Komppaan jamia täysin.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 11, 2008, 23:00:44 kirjoittanut Rainmaker »
Yhä, marras-iltana, kuljemme kahden. | "I AM VAMPIRE. HEAR ME TWINKLE." | Destination anywhere | There's a meaning to all that fades.

jam

• Ankeuttaja
« Vastaus #5 : Kesäkuu 11, 2008, 21:22:19 »
En ymmärrä "tämä olisi pitänyt jättää kertomatta" vaatimuksia. Minusta tuntuu että aika moni niitä esittävä on ficcien kirjoittaja (ja minulla on tästä todisteita), joka ei tykkää että Rowling tällä tavoin tyrmää heidän omat virheelliset näkemyksensä (pätee etenkin "parituksiin").

Mielestäni Rowlingilla on täysi oikeus päättää ja kirjoittaa kaikista hahmoihin liittyvistä asioista, ja on hyvän kirjailijan merkki että hän oli jo alussa kartoittanut näiden menneisyyden ja tulevaisuuden. Suurin osa faneista kuitenkin epäilemättä haluaa tietää miten hahmoille käy, ja edelleen odottavat innokkaasti kaikkia mahdollisiä lisätietoja mitä kirjailija paljastaa.

Poissa Niënor

• Murheenkryynihkö
  • Vuotislainen
« Vastaus #6 : Kesäkuu 11, 2008, 21:48:17 »
Joo, ne lasten nimet (tai pikemminki ne nimiyhdistelmät) oli aika hölmöjä.
Ois ollu kiva saada viel lisää tietoo heidän tulevaisuudesta. Esim. ammatit.
Arvasin, ku luin sitä kirjaa, et Nevillest tulee opettaja.
Yllätyin kyl tosi positiivisesti ku huomasin, et täs on tää "19 vuotta myöhemmin" -juttu.
- Merri.
- What?
- I'm hungry.

Reta McClain

• Ankeuttaja
« Vastaus #7 : Kesäkuu 11, 2008, 21:59:46 »
Nooo, onhan sitä huonompiakin epilogeja kirjallisuuden historiassa kirjoitettu. Mutta on niitä parempiakin...

Henkilökohtaisesti en pysty näkemään Harrya kenenkään kanssa canonissa. Fanonissa voin lukea Harrya suhteellisen laajan hahmoskaalan kanssa, mutta en koskaan pysty näkemään Harrya Ginnyn tai Hermionen kanssa (tai Dracon... paitsi tosi harvoissa tapauksissa). Sanoisin, että JK:lle plussaa Astoria Greengrassin, täysin tuntemattoman Daphne Greengrassin pikkusiskon naittamisesta Dracolle, sillä näin me fanit saamme vielä aika runsaasti liikkumatilaa yhden nimen puitteissa.

Itsekin tykästyin lapsista vain Albus Severukseen ja toisaalta säälin Scorpiusta suunnattomasti (siis kuka nimeää lapsensa "Scorpius Hyperion"iksi???). Toinen ihana "lapsi" oli varmaan Teddy. En millään saa päästäni kuvaa pitkänhuiskeasta, lävistyksillä varustetusta turkoosihiuksisesta nuoresta miehestä xDDDDD Lisäksi pohdin, mistä ihmeestä Ron ja Hermione vetäisivät Rosen ja Hugon (jos jätämme samat etunimien alkukirjaimet huomiotta...).

Muuten sanoisin olevani varsin tyytyväinen.

Poissa nostalgie

• Kaipuu
  • Vuotislainen
« Vastaus #8 : Kesäkuu 12, 2008, 17:26:15 »
Joo, ne lasten nimet (tai pikemminki ne nimiyhdistelmät) oli aika hölmöjä.

Hölmöjä tai ei, niin silti mielestäni erittäin tyypillisiä taikamaailmalle. Teddy sai nimensä kuolleesta isoisästään Tedistä ja Harry on saanut toiseksi nimekseen isänsä nimen, kuten melkein joka toinen taikamaailmassa. Rowlingin luomaan maailmaan on yleistä, että lapselle annetaan nimi vanhempien tai jonkun muun merkittävän henkilön mukaan. Ei siis mielestäni ole kovinkaan typerää, että Harryn ja Ginnyn esikoisen nimi on James Sirius jne. Meille suomalaisille se ehkä on hiukan erikoisempi juttu, koska täällä päin ei ole kovinkaan yleistä antaa nimeksi esimerkiksi Tarja (Tarja Halosen mukaan) Katariina (äidin kuolleen siskon mukaan) Järvinen. Ei harvinaistakaan, mutta ei niin yleistä :)

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #9 : Kesäkuu 12, 2008, 19:27:15 »
En ymmärrä "tämä olisi pitänyt jättää kertomatta" vaatimuksia. Minusta tuntuu että aika moni niitä esittävä on ficcien kirjoittaja (ja minulla on tästä todisteita), joka ei tykkää että Rowling tällä tavoin tyrmää heidän omat virheelliset näkemyksensä (pätee etenkin "parituksiin").

Mielestäni Rowlingilla on täysi oikeus päättää ja kirjoittaa kaikista hahmoihin liittyvistä asioista, ja on hyvän kirjailijan merkki että hän oli jo alussa kartoittanut näiden menneisyyden ja tulevaisuuden. Suurin osa faneista kuitenkin epäilemättä haluaa tietää miten hahmoille käy, ja edelleen odottavat innokkaasti kaikkia mahdollisiä lisätietoja mitä kirjailija paljastaa.

Mä oon samaa mieltä siinä, että on hahmojen kohtalojen määrittäminen jo alussa on hyvän kirjailijan merkki. Mutta kun epilogi oli niin lyhyt, niin siinä tuli vain kuitatuksi että nämä-ja-nämä päätyivät yhteen ja saivat tämän-ja-tämän nimisiä lapsia, joista nämä-ja-nämä pussailevat. Ei mitään kunnon tarinaa, ei eri vaiheita, pohjustuksia, mahdollisia vaihtoehtoja. Vikan taistelun jälkeen niin moni asia jäi avoimeksi ja sitten 19 vuoden hyppäys eteenpäin ja kliiniset selostukset muutamista parituksista jälkikasvuineen.

Ja jos Rowling jotain aikoo vielä paljastaa, niin mä toivon että hän tekisi sen tyylillä, eikä vain antaisi lisää  triviatietoa ilman kunnollista sisältöä.
"Kun hän on kohteliaimmillaan, hän on myös kavalimmillaan, mikä lienee pettämätön sivistyksen merkki." -J.M.Barrie, Peter Pan

Poissa Niënor

• Murheenkryynihkö
  • Vuotislainen
« Vastaus #10 : Kesäkuu 12, 2008, 19:42:16 »
Minusta se loppu oli senkin takia hyvä, että siinä lukijat näki, että Harrylle tulevaisuudessa kävi hyvin.
Kun hänellä oli ollut niin "myrskyisä" lapsuus & nuoruus, niin lopulta hänelle kävi hyvin.
Kuten lopussa sanottiinkin:"Kaikki oli hyvin."
Siihen on hyvä lopettaa.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 12, 2008, 22:10:40 kirjoittanut Niënor »
- Merri.
- What?
- I'm hungry.

Poissa AIV-rehu

• Lupus Tigris
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Apulannan kasvattama
  • Pottermore: FeatherProphecy121
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #11 : Kesäkuu 12, 2008, 21:35:13 »
On hyvä, että epilogi on olemassa. Hyvä että saatiin tietää edes jotain tulevaisuudesta. Mukavaa että Harryn loppuelämä on rauhallisempi myrskyisen nuoruuden jälkeen. Harryn ja Ginnyn lasten luonteesta myös selvisi yhtä sun toista. Tai ainakin se ketä kukakin enimmäkseen muistuttaa... Lunasta olisi saanut epilogissa olla jotain tietoa, mutta kaikkea ei voi saada. Sitten vähän mietityttää tuo 19 vuotta myöhemmin. Miksi niin kauas piti mennä? Tossahan on monen vuoden aikaväli sodan loppumisen ja ensimmäisten lasten syntymän välissä. Täytyihän Ginnynkin koulu loppuun käydä, mutta silti. Nopeasti laskien James syntyi seitsemän vuotta sodan jälkeen... Korjatkaa jos laskin väärin...

Hyi ne nimet, siis oikeesti ; James Sirius, Albus Severus ja Lily Luna. Ja onko kukaan huomannu et Harry on varmaan saanu päättää noista nimistä kun kaikki noi henkilöt on Harrylle tärkeitä, vaan Luna on Ginnylle silleen kunnolla tärkee. Voin vaan kuvitella ku ne riitelee niitten pienessä punaisessa mökissä lasten nimistä :P

Muakin häiritsee, se kun Harry näköjään päätti lasten nimet. Ihmettelin sitä jo lukiessani kirjaa ensimmäistä kertaa. Kaikki on Harrylle tärkeitä ihmisiä. Luna on ainut Ginnyllekin tärkeämpi ja sekin on Harryn ystävä. Eipä taidettu Ginnyltä kysyä, mitkä hän haluaa lasten nimiksi. Onko tuo tavallista englannissa? Siis että isä saa päättää nimet tai että ne tulee muutenkin isän puolelta. Ei mulla muuta niiden nimiä vastaan ole... Scorpius Hyperionia käy kyllä sääliksi. Uskomattoman tyhmä nimi. Ainakin mun korvaan kuulostaa huonommalta, kuin Harryn ja Ginnyn lasten nimet yhteensä. Hugo ja Rose taas... Mielestäni on luonnollista antaa lapsille nimiä, jotka eivät ole tai ole olleet tärkeitä henkilöitä. Johtuu varmaan siitä, että se on Suomessa aika tavallista. nimet vaan keksitään jostain. Ehkä Hugo ja Rose vaan on Ronin ja Hermionen mielestä kauniita nimiä...

Tykkäsin parituksista. Noin niiden pitikin mennä. Hermionen ja Ronin yhteen kuuluminen oli mielestäni selvää jo kauan sitten. Oli myös hyvä, että Dracon vaimo oli joku tuntematon. Olisi ollut jo naurettavaa, jos Pansy Parkinson tai Millicent Bulstrode olisi ollut Dracon vaimona...
Draco dormiens numquam titillandus.
Jos jokin voi mennä pieleen, se menee pieleen.
Psykiatrisia toimia, jotka oman kokemuksen kautta täysin aukee -Apulanta

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
« Vastaus #12 : Kesäkuu 12, 2008, 22:00:22 »
Muakin häiritsee, se kun Harry näköjään päätti lasten nimet. Ihmettelin sitä jo lukiessani kirjaa ensimmäistä kertaa. Kaikki on Harrylle tärkeitä ihmisiä. Luna on ainut Ginnyllekin tärkeämpi ja sekin on Harryn ystävä. Eipä taidettu Ginnyltä kysyä, mitkä hän haluaa lasten nimiksi. Onko tuo tavallista englannissa? Siis että isä saa päättää nimet tai että ne tulee muutenkin isän puolelta. Ei mulla muuta niiden nimiä vastaan ole... Scorpius Hyperionia käy kyllä sääliksi. Uskomattoman tyhmä nimi. Ainakin mun korvaan kuulostaa huonommalta, kuin Harryn ja Ginnyn lasten nimet yhteensä.

No, en mä usko että Englannissa on isän ylivalta sen yleisempää kuin muuallakaan länsimaissa (eli perhekohtaista varmaan). Ja jos ihan Pottereissa pitäydytään, niin Draco ainakin sai nimensä äitinsä suvun traditioiden mukaan.

Mä puolestani tykkään tosi paljon Scorpiuksen nimestä, se on ihan paras :) Hieno ja taikamaailmaan sopiva. Jos James ja Scorpius ovat ollenkaan puheväleissä, niin voivat sitten kinata, että kumman tähti(kuvio) on parempi - Scorpiuksella on tosin ylivoima nimien lukumäärän puolesta.
"Kun hän on kohteliaimmillaan, hän on myös kavalimmillaan, mikä lienee pettämätön sivistyksen merkki." -J.M.Barrie, Peter Pan

Poissa Loi

• Vihdoin Voldemortin voittanut
  • Sanomaton
  • *
  • Kuka mitä häh?
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #13 : Kesäkuu 13, 2008, 14:00:20 »
Minäkin tykkään Scorpiuksen nimestä ja olen sitä mieltä, ettei Dracon nimi ollut yhtään sen vähemmän hävettävämpi, jos asiaa sillä silmällä katsotaan. :D Malfoyn perheessä selvästi Narcissa oli se, joka päätti, ainakin mitä lapseen tuli (kukaan ei varmaankaan ole unohtanut, ettei Draco mennyt Durmstrangiin, koska Narcissa oli sitä mieltä, ettei poikaa voinut lähettää niin kauas kotoa?) Ehkä Narcissa päätti myös Dracon lapsen nimestä? ;)

Minä kuulun niihin ihmisiin, jotka tykkäävät epilogista, ja olen ficcari. En näe tuon kerrotun ollenkaan kaventavan mitään mahdollisuuksiani kirjoittaa. Sitä paitsi kirjailijalla on täysi oikeus kertoa hahmoistaan tasan sen, minkä haluaa. Minusta oli kivaa nähdä, että Harry kunnioitti Severusta ja että Draco kunnioitti Harrya edes sen verran, että tervehti nyökkäyksellä. Tavallaan siis asiat muuttuivat parempaan suuntaan muutenkin kuin vain Voldemortin kuolemalla.
Toisin sanoen Vuoden Voldemort 2009 - kiitos äänensä antaneille. :)

Tapiirirakkautta

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
« Vastaus #14 : Kesäkuu 13, 2008, 15:54:24 »
Malfoyn perheessä selvästi Narcissa oli se, joka päätti, ainakin mitä lapseen tuli (kukaan ei varmaankaan ole unohtanut, ettei Draco mennyt Durmstrangiin, koska Narcissa oli sitä mieltä, ettei poikaa voinut lähettää niin kauas kotoa?) Ehkä Narcissa päätti myös Dracon lapsen nimestä? ;)

:D

Mä oon aina suhtautunut Narcissaan positiivisesti, vaikkei hänestä paljoa kirjoissa olekaan kerrottu. Mutta mä en ole ennen osannut ajatella häntä noin vaikutusvaltaisena matriarkkana. Tietysti Narksu päätti Dracon lapsen nimestä! Sehän on selvää kun oikein ajattelee :D

Ei mustakaan epilogi kavenna mahdollisuuksia fikkailuun, sehän antaa vain lisää haasteita. Enemmän sellainen "kunnolla kirjoitettu" eli kovin perusteellinen epilogi rajoittaisi, tää nykyinen jättää niin paljon avoimeksi, että fikeille on runsaasti tilaa. Mutta musta epilogi on edelleen huono. Sen kirjoitustyyli poikkeaa niin vahvasti muista kirjoista (mun mielestä jopa Viisasten kivestä, vaikka niihin aikoihin Rowling mun käsittääkseni myös epilogin laati), että voisi melkein kuvitella ettei Rowling sitä itse rustannut, vaan antoi Pimennon tehtäväksi. Ja sitten sekin rassaa, että Rowling kertoilee niin mahdottoman paljon haastatteluissa ja vastaavissa. Kirjailijalla on kyllä oikeus kertoa hahmoistaan sen verran kuin haluaa, mutta onko liikaa vaadittu, että hän kertoisi ne asiat (ainakin enimmäkseen) kirjoittamassaan kirjassa? Esimerkiksi jos katsoo vain näitä täällä esille tulleita perheasioita, niin mun muistaakseni epilogissa kerrottiin Dracon pojan nimeksi Scorpius, Harryn ja Ginnyn katraan nimiksi James, Lily ja Albus Severus, Ronin ja Hermionen lapsille Hugo ja Rose. Kaikki Astoria Greengrassit, Hyperionit, Siriukset, Lunat ja muut on tulleet esille muuta kautta. Puhumattakaan päähenkilöiden ammateista ja sen sellaisista.

Poissa Heliodora

• haihattelija
  • Vuotislainen
« Vastaus #15 : Kesäkuu 19, 2008, 16:08:09 »
Minusta epilogi oli ihan kiva, mutta minua jäi häiritsemään, että se oli niin kuin tasoltaan, kirjoitustyliltään huonompi kuin koko edellä oleva kirja, mikä kaiketi siitä, että se oli juuri kirjoitettu kauan ennen seitsemännen kirjan kirjoittamista. En tiedä, minulle jäi vain sellainen olo, että Row on lätkäissyt sen kummempia muuttamatta vain seitsemännen kirjan perään.

Päähenkilöiden lapsethan olivat sinänsä kiinnostavia, mutta tuosta pätkästä jäi nyt tosin vain lähinnä ärsyttämään, ettei heistä ehditty oikein kertoa kuin nimet ja ei muuta. Tiestysti hyvää matskua ficeille... :)

No ne paljon puhutut nimet: Albus aiheuttaa edelleen vähän sääliä ja hihitystä minusta, vaikka kuinka se on englannissa ihan normaalia. Onneksi tuo Al-lempinimi. Minä tykkäsin kuitenkin Scorpiuksesta, se sopi jotenkin Malfoyden nimiperinteeseen: Lucius -> Draco -> Scorpius. Luna oli ihana Lilyn toisena lempinimenä, kiva että Ginnykin on saanut valita jonkun nimen.
for every lie I unlearn I learn something new
I sing sometimes for the war that I fight
'cause every tool is a weapon - if you hold it right.

Exorcist

• Ankeuttaja
« Vastaus #16 : Kesäkuu 19, 2008, 18:14:25 »
Minun mielestä epilogi oli tarpeeksi hyvä. Se että jotkut ajattelee että Row olisi kirjottanut sen ajattelematta sen kummempia, tai välittämättä oikeastaan mitä siinä kertoo, tai että kuinka paljon kertoo, on naurettavaa. En oikein osaa ajatella niin loistavalta kirjoittajalta kuin Row on, että hän kirjottaisi koskaan kirjaan jotain ajattelematta asiaa sen enempää. Olette varmaan huomanneet että monella pienelläkin asialla kirjoissa on ollut isompi merkitys kuin sitä ehkä heti olisikaan osannut arvella.
Ja sitten se että Harry olisi yksin päättäyt hänen ja Ginnyn lasten nimet. Tuskin! Eikös Ginny kuvattu kirjoissa vahvaksi naiseksi. Vaikka nuo henkilöt eivät olleetkaan Ginnylle niin läheisiä kuin Harrylle, eihän se tarkoita että Harry olisi ne nimet yksin keksinyt. Varmasti Ginny arvosti kyseisiä henkilöitä ja hän oli nimien keksimisessä aivan yhtä mukana kuin Harrykin.
Eivätkä nimet mielestäni mitenkään kauheat ole! Päinvastoin.
Ja kun puhutaan siitä että epilogi on erilainen kuin muuten teksti Harry Pottereissa, niin minun mielestä se on lähinnä hieman samankaltaista kuin ensimmäisissä Potterkirjoissa. Sellaista keveä tunnelmaista. Pidän siitä!
Kirjasarja sai alkunsa rakkaudesta (meinaan sitä että Harry jäi henkiin koska Lily kuoli suojellakseen Harrya) ja lopussa kerrottiin onnellisista perheistä. Se antoi tarinalle kannet, joiden väliin sopii niin paljon kaikkea. Ympyrä sulkeutui epilogin myötä hienosti. Kuvitellaan, että alku on kuin lukko, joka avautui, ja loppu olisi avain mikä pitäisi mahtua lukkoon jotta sen saisi takaisin kiinni. Avaimeksi ei olisi sopinut mikään puoliksi onnellinen mutta puoliksi kauhea loppu. Avain sopi lukkoon täydellisesti.
Hehheheh, tyhmä vertauskuva mutta jotain sen kaltaista yritin tässä selittää. :) Epilogi oli hieno. Se tässä nyt oli pointtina! :D

Tuomas R

• Ankeuttaja
« Vastaus #17 : Kesäkuu 22, 2008, 12:09:21 »
James Sirius, Albus Severus ja Lily Luna!

Siis aivan kamalat nimet siis niin kuin kokoniminä
Itse suurimmasta osasta pidän, jos ne olisivat yksin:)
Sain itsekin luettua Potterin lopulta, koska olen niin hidas lukija, että siihen meni yli 3 kuukautta...
Tai no... Onhan tämä ennätykseni...
Jossain kirjoissa menee kepeästi yli vuosi:(

Fleurosa

• Ankeuttaja
« Vastaus #18 : Kesäkuu 25, 2008, 20:01:33 »
Hyi ne nimet, siis oikeesti ; James Sirius, Albus Severus ja Lily Luna.

Minä (toivottavasti en kuitenkaan ainoana) pidin nuista nimistä. Vaikkakin ne saattoivat olla hieman itsestäänselviä ja mielikuviksettomia, silti ne jotenkin olivat mielestäni suloisia ja järkeen käyviä. Ne oli hienosti ajateltu ja muokattu yhteen. Itsestäni ainakin tuntui että jokaisella nimellä on oma merkityksensä, että jokainen nimi liittyy jotenkin sen nimen kantajaan; James Harryn toisennimen ja isän johdosta kenestä hän oli ylpeä, Sirius Harryn kummisedän puolesta johon sai tutustua vaikka ehkä myöhään, mutta silti Harry oli onnellinen että sai tuntea hänet ja jutella tämän kanssa, ainakin vuoden. Albus, no ehkä kaikki tietävät miksi tämä nimi oli tärkeä, Dumbledore sen lisäksi että auttoi Harrya, myös kuoli jotta Harry voisi lopulta voittaa pahan. Severus, vaikka hän oli Harrylle töykeä kaikki kouluvuodet, oli hän lopulta yksi Dumbledoren ehkä tunnollisimmista kannattajista. Lily, antoi Harrylle suojan, jonka avulla hän sai elää elämänsä onnellisena loppuun asti. Ja Luna, tyttö joka oli erilainen kuin muut, mutta josta paljastui lopulta hieno ystävä. 

Minusta parituksetkin onnistuivat loppujen lopuksi hyvin. Ron ja Hermione, päivän selvä juttu. Harry ja Ginny, kirjojen perusteella myös aika vesiselvä. Vaikkakaan itse en kovin tätä paritusta kannata, näin henkilökohtaisesti. Muita parituksia en nyt muista (älkää tuomitseko!:D) kun luin kirjan joskus helmikuussa englanninkielisenä läpi. Suomennoksen haluan lukea pian!
Edit//: Luin lisää tietoja parituksista, jolloin kohtasin tämän George/Angelina parituksen. Se minulla itsellänikin tuli mieleen aikaisemmin kun muistinkin että Rowling jotain siihen suuntaan sanoi dokumentissa jonka olen katsonut. Minusta oli jollain tapaa outoa, että George pystyi avioitumaan naisen kanssa, joka aijemmin nuoruudessa oli ollut Fredin daami tanssiaisissa. Mutta toisaalta, olen onnellinen että hän pystyi jatkamaan elämäänsä, niin pilapuodin kanssa kuin perustamalla perheen. Ja niin, Georgen lapsien nimet, Fred ja Roxanne ovat myös suloiset.

Sitten itse tiedoista joita saimme. Oli mukava kuulla, että kaikki oli loppujen lopuksi mennyt hyvin. Elämään oli tullut mukavia asioita sen pimeän taikuuden tuhoutumiseen jälkeen. Ron ja Hermione olivat saaneet kaksi suloista lasta, Harry ja Ginny jopa kolme ja Draco yhden. Oli myös mukava kun epilogissa kerrottiin (tai edes mainittiin!) jotain Teddystä, minulla kun kävi poikaa ennen epilogia aika sääliksi. Myös se oli kivaa, että Nevillestä tuli lopulta se opettaja, vaikka sitä ei välttämättä olisi kirjojen välillä uskonut. (Jos ei nyt katsonut niin tarkasti Nevillen kiinnostusta yrttitietoon). Minusta kirjan viimeiset sanat "All was well" olivat niin juuri sopivat tämän tarinan päätökseen, vaikkain ne spoilasivat pahasti aikaisemmin kun päätimme lukea kaverin kanssa kirjan viimeisen sanan. Tosin en silloin halunnut uskoa että kaikki meni lopulta hyvin. Kuitenkin, sen jälkeen kun luin sain tämän kirjan päätöksen ja luin nuo viimeiset sanat, tuli jotenkin sellaisen hyvä ja pysähtynyt olo, että teki vain mieli huokaista ja katsoa jonnekin kauas.

Minuakin (tietenkin) harmittaa kuitenkin eräs osio epilogista, vaikka se kiitettävä olikin. Olisin halunnut kuulla enemmän Harryn lapsien kouluvuosista, puhuttiinko nyt heistä tyyliin "tuo on Harry Potterin, pojan joka tuhosi Lordi Voldemortin, poika Albus Potter!" vai käyttäytyvätkö muut aivan normaalisti. Myös muidenkin lapsien, Ronin ja Dracon,  koululukukaudet kiinnostavat. Samoiten se, miten Teddy oli reagoinut kun oli oppinut ymmärtämään miksei hänellä ole vanhempia.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 26, 2008, 13:32:19 kirjoittanut Fleurosa »

Weasel Queen

• Ankeuttaja
« Vastaus #19 : Kesäkuu 26, 2008, 15:51:22 »
usta oli tosi iso plussa Rowlingille että siinä oli se epilogi.Oli tosi kiva tietää,mitä niille tulevaisuudessa kuulus.

Oisin kaivannu vaa Dracosta ja sen vaimosta enemmän tietoa.Kun oon ihan täys Dracofani.

Harry ja Ginny paritus ihan täydellinen<3<3Ne oli heti alusta asti hyvä pari.
Samoin Hermione ja Ron.

Lasten nimet oli melkee kaikki hyvät.Hugo oli vaa tyhmä.Rosie tosi ihana nimi<3<3
Albus Severus,James Sirius ja Lily Luna taas ihan täydelliset,koska kaikki henkilöt merkitsi Harrylle paljon,ja oli kiva että se nimes lapsensa niitten mukaan.Varsinkin Albus Severus nimestä tykkään.

Poissa Minäseolen

• Vuotislainen
« Vastaus #20 : Kesäkuu 28, 2008, 19:24:00 »
Minua jäi kiinnostamaan esimerkiksi tapahuiko Georgen huumorintajulle jotain Fredin kuoltua. Jäikö se ennalleen vai menettikö hän sen ja hänesta tuli vakavampi. Myös georgen työpaikka minua kiinnosti, että jatkoiko hän weasleyn welhowitsejä vai loppuiko se siihen.
Tuliko kingsleystä muuten ministeri oikeasti vai jäikö hän vain väliaikaiseksi?

Mistä te muuten saitte nämä tiedot missä harry sun muut ovat töissä ja näin, linkki olisi kiva :)

Poissa Rainmaker

• Vuotislainen
« Vastaus #21 : Kesäkuu 28, 2008, 19:28:04 »
Kyllä George jatkoi Weasleyn Welhowitsejä vielä Fredin kuoleman jälkeenkin, ja Ron autteli häntä puodin pitämisessä. En usko, että George luopuisi noin vain hänen ja kaksosveljensä unelmasta noin vain, vaan pitäisi siitä entistä lujemmin kiinni. Hänen huumorintajustaan en sitten tiedä - ehkäpä se jonkinlaisen kolauksen koki, mutta en usko hänen kuitenkaan aivan täysin vakavaksi silti muuttuneen. Muistaisin Kingsleyn jatkaneen taikaministerin tehtävässä, mutta en ole aivan varma. Ainakin Harry Potter -fanien sivuilta löytyy Rowlingin haastattelu, josta selviää näitä asioita.

Poissa Tanzu

• Feeniksin killan jäsen
  • Vuotislainen
  • Tulejo KV-elokuvat!
    • Tulisalama
  • Pottermore: SnidgetGold186
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #22 : Kesäkuu 28, 2008, 20:33:40 »
Minua jäi kiinnostamaan esimerkiksi tapahuiko Georgen huumorintajulle jotain Fredin kuoltua. Jäikö se ennalleen vai menettikö hän sen ja hänesta tuli vakavampi. Myös georgen työpaikka minua kiinnosti, että jatkoiko hän weasleyn welhowitsejä vai loppuiko se siihen.

Mistä te muuten saitte nämä tiedot missä harry sun muut ovat töissä ja näin, linkki olisi kiva :)

Täältä löytyy ainakin joitain vastauksia.
"Taukki! Vollotus! Kummallisuus! Nipistys!
Viimeinen leffa nähty 13.7.2011.

Poissa AIV-rehu

• Lupus Tigris
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Apulannan kasvattama
  • Pottermore: FeatherProphecy121
« Vastaus #23 : Kesäkuu 29, 2008, 15:36:11 »

Täältä löytyy aika hyvin tietoa. Luulen, että George vakavoitui osittain, mutta ei täysin menettänyt huumorintajuaan.
Draco dormiens numquam titillandus.
Jos jokin voi mennä pieleen, se menee pieleen.
Psykiatrisia toimia, jotka oman kokemuksen kautta täysin aukee -Apulanta

Sad Mushroom

• Ankeuttaja
« Vastaus #24 : Kesäkuu 30, 2008, 18:24:33 »
Se Rowin haastattelu oli kamala!

Kaikki löysivät hyvät arvostetut ammatit ja vaimot ja miehet ja lapset ja kaikki olivat kunnossa ja järjissään ja aaarrrrggghhh!

Ei se voi vaan loppua noin "hyvin". Että kaikki on korkeilla viroilla ansaitsee hyvin ja kaikki on "hienosti". Asiat ei vaan VOI mennä niin. Vihasin sitä haastattelua ja vihasin tuota kappaletta. Että ei jumalauta.

Kaikki oli niin kliseisen upeaa ja lapset olivat kuin vanhempiensa klooneja. Olisin tarvinnut "virheitä" sinne ja sitten Albus Severus, NIIN teennäistä ja voi lapsi raukkaa, jos mun nimi olis Albus Severus niin kävisin pikapikaa vaihtamassa.

Kyllä mä ymmärrän, että Row halus niille kaikille asiat hyvin, mutta asiat ei aina voi mennä hyvin. Ja kaikki eivät mene niihin unelma-ammatteihinsa ja ja ja.

Lopetan sauhuamisen, sillä olen sauhunnut (ainakun on mahdollista) siitä saakka kun Deathly Hallows ilmestyi.

Uskon etten ole ainoa jota ottaa päähän järjetön kliseellisyys ja hyvyys. Ja täydellisyys, ja se että kaikki päätyivät keskenään ja elivät elämänsä onnellisena loppuun saakka.

..sillä ainakin jos mun läheinen kaksonen kuolis niin se olis aika rankkaa ja jotenkin musta Harry on niin "vahingoittunut", ettei siitä oikein olis kunnolliseen suhteeseen ja Ron ja Hermy ei nyt voi loppuikäänsä keskenään elää ja ja...