Kirjoittaja Aihe: Twilight-saaga  (Luettu 33110 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Moonbeam

• Vuotislainen
Vs: Twilight - Houkutus
« Vastaus #125 : Helmikuu 18, 2009, 23:46:52 »

.....emo-poika.....

Lainaus
Joo, prkle, tunkekaa Edwardin hikisukka faniensa suuhun ja heittäkää ne pinkkien sydäntyynyjen sekaan lääppimään valokuvaa siitä sen leffanäyttelijästä tai vaikka Twilight-kirjan sivuja...

Ja termi "emo"han tulee sanoista "emotion" tai "emotional".....

Vampyyrimyyttejä on niin paljon ja niin erilaisia ja niin vanhoja, että Ricen kirjoja on turha julistaa minään vampyyri-kaanonina. Hän otti oikeuksia, samalla tavalla kuin Meyer. 

Poissa Nibs

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
    • Hogwarts Refounded: Harry Potter-roolipeli
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #126 : Helmikuu 19, 2009, 01:16:14 »
Lainaus käyttäjältä: Moonbeam
.....emo-poika.....

Lainaus
Joo, prkle, tunkekaa Edwardin hikisukka faniensa suuhun ja heittäkää ne pinkkien sydäntyynyjen sekaan lääppimään valokuvaa siitä sen leffanäyttelijästä tai vaikka Twilight-kirjan sivuja...

Ja termi "emo"han tulee sanoista "emotion" tai "emotional".....[/quote]

Sikäli, jos tajusin vihjailusi oikein, tahdon osoittaa mm., että mainitsin kyseisen piirteen asiayhteydessä, jossa vertaillaan tätä vampyyrihahmona toiseen vampyyrihahmoon.

Vampyyrimyyttejä on niin paljon ja niin erilaisia ja niin vanhoja, että Ricen kirjoja on turha julistaa minään vampyyri-kaanonina. Hän otti oikeuksia, samalla tavalla kuin Meyer. 

Enhän minä niitä Ricen kirjoja minään vampyyrikaanonina julistanutkaan. Sanoin vain, että hän on käyttänyt niissä tunnetuimpia ja rakastettuja, yleisimpiä vampyyrimyyttejä oman vampyyrivisionsa hyödyksi varsin lahjakkaasti ja syvällisesti - siinä, missä Meyer on paiskannut niistä 99% roskikseen ja kehitellyt tilalle hyvin radikaaleja omia visioitaan, (kuten esim. se auringossa kimaltelu, mikä tuskin ilahduttaa kovin monia tämän demonimaisen pimeyden olennon faneja.) Kyse on siis siitä, miten tunnetuimpia ja totutuimpia vampyyrimyyttejä käytetään ja käytetäänkö laisinkaan ja sen sijaan kehitellään jotain radikaalisti uusia juttuja. Haluttiin sitä tai ei, vuosisatojen mittaan vakiintuneet ja hyväksi havaitut myytit ovat sen asian kiehtovuuden suhteen äärimmäisen merkittävä juttu.

Vaikka siis onkin totta, että ei voida sanoa varsinaisesti "tällainen on oikea vampyyri", koska myyttej on vuosisatojen mittaan kaikenlaisia - mutta kuitenkin voidaan sanoa "tällainen on oikea vampyyri", koska on olemassa ne erittäin vahvasti maailman vampyyrikuvan leimanneet standardit. Ja niistä niin radikaalisti poikkeaminen, mitä Meyer meni tekemään ja hyödyntäminen tavalla, jolla Rice hyödynsi - on iso juttu.
X HOGWARTS REFOUNDED: HARRY POTTER-ROOLIPELI
Mitä pitivät sisällään vuodet 1980-1992 Potter-universumissa?
X OLD WEST TALES RPG - Minnesota 1875-1885
X PÖLLÖPOSTI - Harry Potter-blogi

Poissa Brian Molko

• Northman's Pet
  • Hirnyrkki
  • Such a dull toy
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #127 : Helmikuu 19, 2009, 09:49:58 »
Kaikkea uutta pelätään ja kammoksutaan. Vie aikaa tottua uusiin asioihin, tosin ei kimalteleviin vampyyreihin voi koskaan tottua. En tiedä, se tekee vampyyreistä 'hyviksiä'. Meyer on yrittänyt luoda hyvisvampyyrilajin tavallaan. Ei niissä oikein ole mitään pelottavaa sillai. Asia, mikä eniten ärsytti kai oli se että rakastin sitä Ricen visiota, että voi juoda ilman että yksi purema tappaa/muuttaa, sen pureman tunnelatausta yms ja Meyerin vampyyreiden yksi purema on tappava tai no, muuttaa ihmisen heikäläisiksi.

Mutta kuten olen aina sanonut Twilightista, olen iloinen, ettei Meyer seurannut Ricen vampyyrikuvaa. Totaalisesti, sen kimaltelun olisi voinut ihan oikeasti... jättää pois.
Julien, you're slow-motion suicide.

Poissa Nibs

• Vuotislainen
« Vastaus #128 : Helmikuu 19, 2009, 11:43:24 »
Minäkin olen iloinen, ettey Meyer lähtenyt millään tavalla plagioimaan Ricen vampyyrikuvaa, mutta olisi se silti voinut kuitenkin ottaa samat lähtökohdat ja yrittää myös hyödyntää standardimyyttejä jotenkin.

En nimittäin oikein sanoisi, että tässä tapauksessa olisi kyse "kaiken uuden pelkäämisestä" tai muusta sellaisesta. Tämä kun on tosiaan mustan vääntämistä valkoiseksi (noin vähän niinku kärjistettynä), asiassa, jonka on tarkoitus olla musta, eikä vain hyvä olla, vaan nimenomaan tarkoitus.. Se ei siis ole vain uutta, vaan myös aivan liian radikaalia suhteessa asiaan, jsota on kyse. Uskoisin, että kylä uusi vampyyrivisio kelpaisi yhä muillekin avmpyyrifaneille, kuin minulle, mutta raja on sentään vedettävä jonnekin aivan muualle.

Poissa puolipro

• Lapsellinen eli lapsi
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • BANG
« Vastaus #129 : Helmikuu 20, 2009, 16:07:00 »
Olen nähnyt tämän jo kahdesti - HUOM! koska en jaksa lukea kirjaa 24/7. Mielestäni elokuva ei ole hirveän onnistunut.
Tästä sitten tulee melko kriittistä, anteeksi;)

Huonot asiat;

1) Edwardin ja muiden vampyyrien käytös. Heidän (kirjojen mukaan) tulisi murista kun tilanne on uhkaava/kun he ovat vihaisia, mutta ei kuulunut mitään! Vain jotain sihinää. Ja alussa kun Edwardin piti näyttää siltä että hyökkäisi kohta Bellan kimppuun, hän näytti siltä että oksentaa.
2) Tapahtumien aikajärjestys oli muuttunut liikaa. Oikeasti piti mennä näin;
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)
Anteeksi jos meni väärin, muistaakseni näin.
3) Edward ei ollut niin ihana ja varovainen ja katuva kuin kirjoissa.
4) Edwardin ilme kun hän imi myrkyn pois. "OI MITÄ HERKKUA TUKEHDUN KUN EI NIELEMINEN ONNISTU"

Hyvät asiat:

1) Loppu, jota kirjassa ei ollut, onnistui todellakin hyvin =)
2) Charlie oli positiivinen onnistuminen, paljon elävämpi kuin kirjoista osasin kuvitella. Ajattelin että hän on harmaantunut hapsupää vailla mielenkiintoa :: D:Dd
3) .. Ja muutenkin näyttelijät olivat onnistuneita.
4) Monta kertaa katsottava:)
- LAULETAAN SE YHESSÄ, "PIRATE'S LIFE FOR ME" !
- EI, MÄ OON VAMPYYRI. "VAMPYYRII MÄ METSÄSTÄN, VAMPYYRII MÄ METSÄSTÄN. TAHDON SAADA CULLENIN, TAHDON SAADA CULLENIN. ENKÄ PELKÄÄ BELLAAKAAN."

Poissa Moonbeam

• Vuotislainen
« Vastaus #130 : Helmikuu 21, 2009, 21:13:29 »

1) Edwardin ja muiden vampyyrien käytös. Heidän (kirjojen mukaan) tulisi murista kun tilanne on uhkaava/kun he ovat vihaisia, mutta ei kuulunut mitään! Vain jotain sihinää.

Tämä oli minustakin tehty todella huonosti. Siellä balettistudiolla kun loput Culleneista olivat jo tulleet ja Carlisle esti Edwardia tappamasta Jamesia, siellä oli jotain "Grrrr! Arrrg!" mutta nämähän olisi voinut hoitaa vaikka joillain todella autenttisilla eläinten ääniefekteillä.

Poissa Leamire

• Vampyyri
  • Vuotislainen
  • The sharpest lives are the deadliest to lead
« Vastaus #131 : Helmikuu 21, 2009, 21:28:08 »

1) Edwardin ja muiden vampyyrien käytös. Heidän (kirjojen mukaan) tulisi murista kun tilanne on uhkaava/kun he ovat vihaisia, mutta ei kuulunut mitään! Vain jotain sihinää.

Tämä oli minustakin tehty todella huonosti. Siellä balettistudiolla kun loput Culleneista olivat jo tulleet ja Carlisle esti Edwardia tappamasta Jamesia, siellä oli jotain "Grrrr! Arrrg!" mutta nämähän olisi voinut hoitaa vaikka joillain todella autenttisilla eläinten ääniefekteillä.

Ja se baseball-kohtaus... Ei jessus, pitikö niiden vampyyrien oikeasti olla uhkaavia vai yksinkertaisesti naurettavia? Niitä torahampaita oltaisiin kyllä kaivattu tuohon kohtaukseen...

Poissa Moonbeam

• Vuotislainen
« Vastaus #132 : Helmikuu 21, 2009, 21:48:41 »
Sikäli, jos tajusin vihjailusi oikein, tahdon osoittaa mm., että mainitsin kyseisen piirteen asiayhteydessä, jossa vertaillaan tätä vampyyrihahmona toiseen vampyyrihahmoon.

Voihan sen tietty suoraankin sanoa: jännää ensin vetää megaherne nenään asiasta (mikä siinä edes oikeastaan suututtaa? Jos Ricen kirjat olisivat yhtä suosittuja teinityttöjen keskuudessa, teitä alkuperäisiä faneja takuulla harmittaisi) ja sitten käyttää emoa negatiivisessa mielessä jostain muusta.

Lainaus
Vaikka siis onkin totta, että ei voida sanoa varsinaisesti "tällainen on oikea vampyyri", koska myyttejä on vuosisatojen mittaan kaikenlaisia - mutta kuitenkin voidaan sanoa "tällainen on oikea vampyyri", koska on olemassa ne erittäin vahvasti maailman vampyyrikuvan leimanneet standardit. Ja niistä niin radikaalisti poikkeaminen, mitä Meyer meni tekemään ja hyödyntäminen tavalla, jolla Rice hyödynsi - on iso juttu.

Perustukset ovat kuitenkin vielä paikoillaan: juodaan verta, ei voida syystä tai toisesta hengata kovin auringonvalossa, ollaan kuolleita ja samalla elossa. Modernit vampyyriversiot ovat kovin kaunisteltuja verrattuna myytteihin joten nään tässä vain sinun henkilökohtaisesti kokeman "pyhäinhäväistyksen" (paremman sanan puutteessa) Ricen fanina. Lestat ei esimerkiksi ehkä anna samaa juuri sille ikäryhmälle, jolle Twilight on suunniteltu. Persoonallisesti pidän molempien vampyyrikuvista.

Poissa Nibs

• Vuotislainen
« Vastaus #133 : Helmikuu 21, 2009, 22:42:30 »

Voihan sen tietty suoraankin sanoa: jännää ensin vetää megaherne nenään asiasta (mikä siinä edes oikeastaan suututtaa? Jos Ricen kirjat olisivat yhtä suosittuja teinityttöjen keskuudessa, teitä alkuperäisiä faneja takuulla harmittaisi) ja sitten käyttää emoa negatiivisessa mielessä jostain muusta.

Eiköhän tunteellisuus näissä emo-se-ja-se -jutuissa kuitenkin käsitä "vähän" muutakin kuin yhden herneilyn, oli giganttinen herneily tai ei. Ja asiayhteyden merkittävä pointti on edellee se, että siinä vertailtiin hahmoja vampyyreinä, siinä missä toki myös yleensäkin hahmoina. Ja onneksi Ricen kirjat eivät mitenkään voisi olla suosittuja (erityiseti) teinityttöjen keskuudessa, koska niissä on kypsemmät teemat ja tyyli.

Lainaus käyttäjältä: Nibs
Vaikka siis onkin totta, että ei voida sanoa varsinaisesti "tällainen on oikea vampyyri", koska myyttejä on vuosisatojen mittaan kaikenlaisia - mutta kuitenkin voidaan sanoa "tällainen on oikea vampyyri", koska on olemassa ne erittäin vahvasti maailman vampyyrikuvan leimanneet standardit. Ja niistä niin radikaalisti poikkeaminen, mitä Meyer meni tekemään ja hyödyntäminen tavalla, jolla Rice hyödynsi - on iso juttu.

Perustukset ovat kuitenkin vielä paikoillaan: juodaan verta, ei voida syystä tai toisesta hengata kovin auringonvalossa, ollaan kuolleita ja samalla elossa. Modernit vampyyriversiot ovat kovin kaunisteltuja verrattuna myytteihin joten nään tässä vain sinun henkilökohtaisesti kokeman "pyhäinhäväistyksen" (paremman sanan puutteessa) Ricen fanina. Lestat ei esimerkiksi ehkä anna samaa juuri sille ikäryhmälle, jolle Twilight on suunniteltu. Persoonallisesti pidän molempien vampyyrikuvista.

Lestat-pointtisi Twilightin kohderyhmän suhteen on oikein hyvä. Se tosin ei poista sitä tosiasiaa, että lestat on kirjallisuuden hahmona tasokkaampi monessa suhteessa ja sietäisi saada arvostusta sen mukaisesti verrattainkin, mutta tiosaalta, todennäköisesti nämä Edwardin-rakastajatkin sen vähän kasvettuaan huomaavat.

Heh, mutta siitä on Rice-faneuden merkitys kaukana, kun Twilight-vampyyrit sotivat klassisia vampyyrejä vastaan ihan yleisestikin, eikä Ricen vampyyrikuvalla itsenäisenä siis ole paljonkaan tekoa kokemukseni kanssa, ja henkilökohtaisuuskin on suhteellista, kun en täten ole lähellekään ainoa, joka kokee näin.
Eli siis tuolla on triljoona vampyyrifania ajattelemassa samoja ratoja kanssani, olivat he Ricen vampyyrikuvan faneja tai ei.

Tempaisin Ricen vampyyrikuvan vertailuun alunalkajaankin vain siksi, että hän on yksi suosituimpia vampyyrikirjallisuuden suhteen ja nimenomaan (muun muassa) siksi, että hän käyttää klassisia vampyyrimyyttejä hienosti hyväksi siinä.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 21, 2009, 22:47:48 kirjoittanut Nibs »

Poissa Leamire

• Vampyyri
  • Vuotislainen
« Vastaus #134 : Helmikuu 22, 2009, 11:05:37 »
Se tosin ei poista sitä tosiasiaa, että lestat on kirjallisuuden hahmona tasokkaampi monessa suhteessa ja sietäisi saada arvostusta sen mukaisesti verrattainkin, mutta tiosaalta, todennäköisesti nämä Edwardin-rakastajatkin sen vähän kasvettuaan huomaavat.

Kuka sanoo, että Ricen vampyyrit tulevat olemaan noille Twilight-megafaneille koskaan parempia? Voihan olla, että Twilightin hahmot vain yksinkertaisesti miellyttävät enemmän ja ovat siten parempia.

On ehkä hieman ylimielistä pitää omaa mieltymystään muiden mieltymystä parempana. Sanon tämän ihan yleisesti, minäkin kuulun kyllä niihin, jotka pitävät Ricen vampyyriä teknisesti ehkäpä tasokkaampina - mutta mitä nyt olen Ricen kirjoja lukenut, niin siltikin Twilight vie niistä voiton siinä, että hahmot vain jostakin syystä herättävät minussa enemmän tunteita vaikka ovatkin ehkä teknisesti ottaen köyhempiä.

Kuten sanoin jo Stephenie Meyer -topicissa: luultavasti Twilightin megafaneillekin tunnepuoli on tärkeämpi kuin tekninen toteutus - luultavasti suurin osa heistäkin oikeasti tajuaa Edwardin ja kumppanien olevan Ricen hahmoja teknisesti köyhempiä.

//Sitten leffa-asiaa, kun kerran leffa-topicissa ollaan: New Moonia ja Eclipseä ei kuvatakaan aivan peräperää, Eclipsen alustava ilmestymisaika on ajoitettu muistaakseni kesäkuuhun 2010 - ja Eclipseen tulee jälleen kerran uusi ohjaaja, koska Chris on liian kiireinen tuolloin New Moonin post-productionin kanssa.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 22, 2009, 11:12:41 kirjoittanut Leamire »

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #135 : Helmikuu 22, 2009, 11:15:35 »
Tempaisin Ricen vampyyrikuvan vertailuun alunalkajaankin vain siksi, että hän on yksi suosituimpia vampyyrikirjallisuuden suhteen ja nimenomaan (muun muassa) siksi, että hän käyttää klassisia vampyyrimyyttejä hienosti hyväksi siinä.

Kun nämä klassiset vampyyrimyytit pompahtavat kerran toisensa jälkeen esille, niin mä ainakin voisin ottaa mielelläni lisävalaistusta niiden suhteen. Mä en ole mikään vampyyriekspertti, mutta mun muistaakseni Draculan esipuheessa oli jonkun verran selostusta aiheesta (Varoitus: nyt tulee epämääräisiä muistijälkiä vuosia sitten luetusta tekstistä). Sen mukaan vampyyrimyyttejä oli ympäri maailmaa ja niissä oli suurta paikallista vaihtelua. Jossain päin maailmaa vampyyreilla oli vain yksi sierain, jossain he haisivat uskomattoman pahalle, jossain he olivat punatukkaisia... ja kaikkea kummaa. Yhteinen tekijä oli mun muistaakseni lähinnä vain se, että kaikki vampyyrit olivat verenhimoisia (epä)kuolleita. Bram Stoker sitten erilaisiin myytteihin ja aiempaan - aika vähäiseen - vampyyrikirjallisuuteen (Carmilla tulee ekana mieleen, tosin sitä mä en ole itse lukenut) perehtyneenä valkkasi Draculalleen tietyt piirteet, keksi itse ehkä jotain lisääkin ja menestystarina oli valmis. Mä oon lukenut myöskin jonkun vampyyrinovellikokoelman, siinä taisi olla venäläisiä ja eurooppalaisia vampyyristooreja noin sadan vuoden takaa, ja monenlaista menijää tosiaan sinne mahtui. Joillain vampyyreilla taisi olla jonkinsortin imukärsä :D

Ja sitten Ricestä. Mä en halua mitenkään väheksyä hänen työtään, sillä mä arvostan monia asioita mitä hän on tehnyt vampyyrigenrelle. Mun mielestä hänen paras tekosensa on vampyyrinäkökulman tuominen kirjoihin, sillä kaikissa noissa Draculoissa ja muissa vampyyrit on ihan järjestään uhkia, asioita ei kerrota heidän kannaltaan vaan heidän uhriensa ja heitä vastaan taistelevien kannalta. Tämä oli ihan oikeasti todella radikaalia, mun mielestä paljon radikaalimpaa kuin mitä Meyer on saanut aikaan. Se käänsi kaiken päälaelleen. Rice myös ihan mukavasti uudisti Draculan jälkeistä vampyyriontologiaa (vai mikä nyt olisi oikea sana) jättämällä krusifiksit ja muut pois. Meyer puolestaan on selvästi lukenut Ricen teokset ja ottanut niistä joitain vaikutteita, ja sitten hän on kehittänyt jotain omaa (blingbling!). Mutta ei musta voi sanoa, ettäkö Meyerin vampyyrit olisivat jotenkin "väärempiä" kuin Ricen vampyyrit. Esimerkiksi tuo päivänvalojuttu, mun muistaakseni Draculakin hyvänen aika kykeni jossain vaiheessa köpöttämään ihan päivänvalossa, eikä hän edes kimallellut (:D) vaan oli kuin kuka tahansa meistä. Klassisia vampyyrimyyttejä on niin miljoona erilaista, joten sekä Ricen että Meyerin - ja Stokerinkin - tulkinnat niistä ovat kaikki musta suurin piirtein samalla viivalla sikäli, että kaikki jättävät jotain 99% myyteistä tyystin huomiotta. Ja kaikilla heillä vampyyrit ovat epäkuolleita verenjuojia, niin kun kuuluukin.

Siitä voi tottakai sitten rauhassa vääntää peistä, että kenen vampyyriontologia miellyttää eniten, kenen käsityksissä on eniten syvällisyyttä ja särmää, kenen luomat hahmot ovat parhaat, kenen kirjoitustyyli on kauneinta... jne. Mutta vampyyriortodoksia tai vanhojen myyttien kunnioitus voidaan musta jättää kokonaan pois.

Kamala vuodatus epävarmaa tietoa ja mielipiteitä, leffaosastolle vailla sanaakaan filmatisoinneista. Anteeksi.
"Kun hän on kohteliaimmillaan, hän on myös kavalimmillaan, mikä lienee pettämätön sivistyksen merkki." -J.M.Barrie, Peter Pan

Poissa Nibs

• Vuotislainen
« Vastaus #136 : Helmikuu 22, 2009, 12:30:13 »
Se tosin ei poista sitä tosiasiaa, että lestat on kirjallisuuden hahmona tasokkaampi monessa suhteessa ja sietäisi saada arvostusta sen mukaisesti verrattainkin, mutta tiosaalta, todennäköisesti nämä Edwardin-rakastajatkin sen vähän kasvettuaan huomaavat.

Kuka sanoo, että Ricen vampyyrit tulevat olemaan noille Twilight-megafaneille koskaan parempia? Voihan olla, että Twilightin hahmot vain yksinkertaisesti miellyttävät enemmän ja ovat siten parempia.

Minähän sanoinkin vain 'todennäköisesti', mikä ei ole aivan sama kuin 'varmasti'. Jätin siis toki varaa sille, että käykin toisin, koska se tosiaan on mahdollista.

Lainaus käyttäjältä: Leamire
Kuten sanoin jo Stephenie Meyer -topicissa: luultavasti Twilightin megafaneillekin tunnepuoli on tärkeämpi kuin tekninen toteutus - luultavasti suurin osa heistäkin oikeasti tajuaa Edwardin ja kumppanien olevan Ricen hahmoja teknisesti köyhempiä.

Niin no, tässähän päästään taas siihen, minkä ikäiselle kohdeyleisölle (ja minkä sukupuolene dustajille en lisäksi) Twilight on tähdätty, siinä missä Vampyyrikronikat vetoaa enemmän aikuisempaan yleisöön. En toki väitä etteikö Twilightkin voisi vedota aikuisempaan, kypsempäänkin yleisöön, ilman, että heidän tarvitsisi olla erityisen teinejä sielunelämältään, mutta toisin päin se ei välttämättä toimi niin helposti.

Olen nyt katsonut elokuvan (mutten maksanut siitä senttiäkään ja hyvä niin.)

Kunpa voisin sanoa, että "leffa alkoi hitaasti, koska yli puolet elokuvasta oli suht tavallista ihmisten touhua, mutta superihmisten tyyliin välillä", mutta kun en voi, kun tiedän, ettei tämän ole tarkoituskaan olla mitään mielenkiintoisempaa ja parempaa. Meinaan nyt vaan siis, että minkäänlainen kunnon (vampyyriliittoinen) action alkoi vasta jossain puolentoista tunnin kohdalla. Huoh. Tämä ei todellakaan ole vampyyritarina, vaan teiniromanssi-tarina, jossa on vampyyriksi kutsuttuja superihmisiä. Joku joskus sanoikin fiksusti, ettei Twilightin ole tarkoituskaan olla vampyyrikirjallisuutta sinänsä. Myös siksi onkin niin turhauttavaa, että siitä vouhotetaan ensisijaisesti vampyyrijuttuna ja ihan virallisestikin leffantekijöiden keskuudessa niissä dokumenteissa ja haastatteluissa, joita olen nähnyt ne jauhaa vampyyreistä niin kauhean innoissaan.

Kovin moni näyttelijä ei vakuuttanut erityisemmin, jokainen tuntui teennäiseltä, myös nämä pääosan näyttelijät. Robert Partinson vai mikä se nyt oli, oli puuduttava siihen asti, kunnes yhtäkkiä se pamauttikin ihan uskottavaa ja tunteikasta roolisuoritusta ruudulle. Siis siinä vaiheessa, kun se alkaa vuodattaan angstiaan Bellalle siel metsikössä se oli oikeesti vakuuttava ja värikäskin sävyissään ja ilmeissään.
Ymmärrän kyllä, että sitä ennen Edward oli pidättäytyvä ja sulkeutunut ja varuillaan ja kaikkea, mutta silti jotenkin se oli liian väritön.

Bellan näyttelijä oli koko ajan vähän....sieluton...ilmeissään ja eläytymisessään. En oikein vakuuttunut siitä, että hän olisi palavasti rakastunut.

Tämä James-tyyppi...häiritsee, kun se vaan yhtäkkiä käveli ruutuun ja siitä tehtiin pahis ja sitten se oli pahis psyko ja sitten sitä ei enää ollutkaan, emmekä edes tiedä mitä sille tapahtui. Hahmoa ei siis esitelty laisinkaan ja se katosi huomaamatta, mutta siinä välilä se oli harviinaisen dynaaminen pakkaus. Melkoinen tapaus.

Elokuvana tuo Edward/Bella klisheeromantiikkahömppä toimii ja jollain tasolla koskettikin - muuta tosin en koskaan ole väittänytkään. Tietysti Twilightin kaltainen tarina toimii elokuvamuodossa oikein hyvin. Voisi sanoa, että Twilight on kuin luotu tehtäväksi elokuvaksi, mutta ei mitenkään imartelevassa mielessä - koska tällaisia elokuvia voitaisiin tehdä ja ollaan tehty ilman kirjaakin pohjalla.

Se auringossa kimaltelu on edelleen typerä elementti vampyyrihahmolle (koska kuten aiemminkin olen sanonut, sellainen ei vain pue demonimaista pimeyden olentoa) - mutta myönnän, että elokuvan kohtaus antoi siihen hetkellisesti kivan kosketuksen - tosin vain visuaalisen elokuvan ansiosta, enkä tiedä kuinka pitkään kantaisi siivet siinäkään. Oli kuitenkin koskettavaa nähdä kaunis poika kimaltamassa tavattoman kauniisti, mutta äärimmäisen angstisen ilmeen ja äänensävyn kera vihaamassa sitä seikkaa. Tilanne/asenne/reaktio -kontrasti oli niin täydellisen ääripäät toisiinsa nähden.
Uskoisin siis, että jos olisin jaksanut kuunnella sitä audiokirjaa tuohon asti, en olisi vaikuttunut senkään vertaa, vaikka omaan toki mielikuvituksen - moinen juttu on vaan tosiaan niin out-of-character mitä tulee vampyyreihin yleensä ja muutenkin niin...no, se täytyy kirjaimellisesti nähdä. että sen jaksaa nähdä millään tasolla positiivisesti.

Luin tuossa aiemmin jotain mainintaa, että tämä elokuva loppuisi aivan erilailla, kuin kirja. No, ainakin tämän elokuvan lopetus - etenkin suhteessa elokuvaan kokonaisuutena - jätti entistäkin vahvemman tunteen, että vatut noilla "vampyyreillä" pitäisi olla mitään itkemistä: Sitä eletään hyvin pitkälle normaalia elämää valossa ja ihmisten keskuudessa, koetaan vähän seikkailuja ja haasteita ja jännitystä ja sitten taas loppu hyvin kaikki hyvin ja kävellään koulun päättäjäisiin bailaamaan.

Jos ei satu olemaan Edwardin kaltainen vegetaristiangstaaja - voisin kuvitella, että Twilight-vampyyrit eivät yksinkertaisesti voi muuta kuin nauttia olemassaolostaan sitä auringossa kimaltelua myöten. Mitään erityisen merkittävää ei ole riistetty muuttumisen myötä, mutta läjä supervoimia lahjoitettu. Tietysti elämäntyylin on muututtava jossain määrin, mutta selvästikään ei kovinkaan paljon.

Baseball-ottelun jälkeen leffa alkoi mennä todella sekavaksi, ja se kirjojen lukeminen olisi varmasti poistanut sen tunteen - mutta yhtä keskinkertaista hömpää ja epävampyyri-superihmisiä tämä koko Twilight-juttu silti olisi.

Musiikki tässä leffassa on miellyttävää ja kaunista. Taidan ostaa soundtrackin.

Poissa Metsis

• Vuotislainen
  • Curiouser and curiouser
« Vastaus #137 : Helmikuu 23, 2009, 10:20:20 »
Jos nyt aletaan oikein kunnolla miettimään niin Twilight - sarja on kyllä enemmänkin teinirakkaus tarina kuin vampyyri kauhujuttu, mutta silti minä pidän siitä. En kaipaa välttämättä kaulojen pureskelua ja veren imemistä jotta pitäisin jostain (vaikka kyllä tätäkin on Twilight - sarjassa). Eihän elokuva ollut mikään maailman paras, mutta kyllä sen katsella pystyi ja siinä oli jopa jotain hyviä kohtauksia. Jos olisin tiennyt elokuvan tason en olisi maksanut sitä 8.5 euroa nähdäkseni sen.

Minua  älllöttää se että moni ystäväni sanoo olevansa todella suuri Twilight-fani vaikka he eivät ole edes lukeneet kirjaa. Osa heistä jopa kyselevät että onko siitä muka kirja myös. Elokuva on aivan liian yliarvostettu ja Twilight tarinaa hehkutetaan sen vuoksi paljon enemmän. Toisaalta toivon ettei sitä olisi sillä silloin itse kirjat olisivat hehkutuksen kohteena eikä tämä elokuva jonka vuoksi on tullut kauhea hulabaloo.

Joten minusta elokuvaa on liikaa hehkutettu vaikka kirjat sen oikeasti ansaitsisivat.

-metsän menninkäinen-
'Cause though the truth may vary
this ship will carry our bodies safe to shore.

Poissa Nibs

• Vuotislainen
« Vastaus #138 : Helmikuu 23, 2009, 19:25:43 »
Tuosta viimeisimmästä tulikin mieleeni, että elokuva on aivan turha, mitä tulee hahmoihin. Mulla ei ainakaa jääny päähän monenkaan nimi/kasvo -yhdistelmä ja kestään ei kerrottu paljon mitään. Tuo Jasperkin, mainittiinkohan sen nimi kerran samalla kun tyyppi oli kuvassa ja siinä se. No huh huh, olipa tosi mielenkiintoinen tyyppi. Kahden minuutin kuluttua en ollut enää varma, kuka se niistä oli. :P

Poissa Brian Molko

• Northman's Pet
  • Hirnyrkki
  • Such a dull toy
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #139 : Helmikuu 23, 2009, 21:16:32 »
Cullenin perhettä ei esitellä Houkutuksessa kovin suuresti kirjassa siis. Selviää kyllä että Rosalie näyttäisi inhoavan Bellaa. Tosin Esme itse kertoo kirjassa kohtalostaan, ei Edward etc mutta seuraavissa osissa paljastuu enemmän. En nyt muista kertoiko Jasper kuitenkin taustojaan Houkutuksessa jo :o
Julien, you're slow-motion suicide.

Poissa Leamire

• Vampyyri
  • Vuotislainen
« Vastaus #140 : Helmikuu 23, 2009, 21:38:42 »
Ei kertonut, Rosalie ja Jasper kertovat taustoistaan vasta Eclipsessä.

Nooraijai

• Ankeuttaja
« Vastaus #141 : Helmikuu 24, 2009, 23:17:59 »
Tykkään elokuvasta, aika paljonkin. Myönnän, myönnän, en ole kirjoja lukenut. Ne ovat olleet minulla pari kuukautta lainassa, mutten ole vieläkään saanut kovista jonoista johtuen. Argh. Uskon, että kirjat ovat paljon parempia kuin itse elokuva, niin se on aina ollut, Pottereidenkin kohdalla. Siksipä olenkin niin kärsimätön. Jos elokuva on hyvä, kirjat ovat loistavia. Olisi ensin pitänyt lukea kirjat ja vasta sitten mennä elokuviin, mutta jostain syystä tämä nyt kääntyi päälaelleen.

ennimo

• Ankeuttaja
« Vastaus #142 : Helmikuu 28, 2009, 02:52:51 »
Itse olen tyytyväinen että kävin ensin elokuvissa <: Muuten olisin saattanut pettyä ja suuresti. Elokuvan jälkeen oli hyvä alkaa lukemaan kirjoja, hahmoista oli saanut jonkunlaisen käsityksen millaisia ne ovat ja ihmeekseni kaikki hahmot kuvittelin melko lailla samanlaisiksi mitä ne elokuvassa ovat(tosin se taitaa olla sen ansiota että katsoin elokuvan ensin mutta ihan sama).
Aluksi kun olin nähnyt elokuvan se tuntui fantastiselta. Sen jälkeen luin kaikki ilmestyneet kirjat ja katsoin elokuvan uudelleen. Nyt se ei enää ollut niin hyvä, mutta hyvää ajantappoa koneella :D Elokuva siis meni vielä, mutta paljon parempi se oli kun kirjoja ei ollut lukenut, pettymys oli pienempi. Kirjojen lukemisen jälkeen elokuvat taso oli laskenut ja nyt itse harmittelen, että menin katsomaan elokuvan kirjojen lukemisen jälkeen uudelleen.
Muttasiis pääasia on varmaankin se etten ymmärrä miksi ihmisistä on niin kamalaa, jos on katsonut elokuvan ennen kirjojen lukemista. Voin hyvin myöntää etten ollut kuullut koko sarjasta ennen alokuvan ilmesetymistä. Mutta omasta mielestäni voin siltikin sanoa itseäni faniksi, sillä pidän elokuvasta ja kirjoista ja olen aika lailla selvitellyt kaikkea sarjaan liittyvää :D Muttasiis miksei voisi sanoa, että joku on sarjan fani vaikka on nähnytkin vain elokuvan? Toiset vaan eijaksa lukea kirjoja, elokuvien kanssa pääsee vähemmällä, mutta se ei estä heitä nauttimasta yhtä paljoa.

//EDIT joo nyt ku jaksoin lukea noita kommentteja enemmän kiinnitty huomio siihen että vertaillaan edwardia ja ns oikeits vampyyrejä. niinku joku on jo sanonutki niin ei noita iha oikeiksi vampyyreiksi oo tarkotettu. jonkun mielestä pilattu koko ihmisten kuva vampyyreistä, mutta sille ei voi mitään. itse luen itseni ehkä faniksi, sillä tykkään twilight sarjasta. osaan kuitenkin muokkautua myös tuohon "vihaajan" rooliin. tai ei vihaajan mutta kumminkin. kaikki ei tykkää kaikesta ja osa osaa tuoda hyviä näkökulmia mikä tässä on ärsyttävää. kunnon vampyyritarinoita en oo koskaan lukenu että en voi vertailla mutta on ihan kiva vaihteeksi lukea erilaisista vampyyreistä. aina kuulee kaikkea perinteistä ja sitä samanlaista juttua. muttajoo toivottavasti ymmärrätte edes jotai eikä kukaan kilahtanu :D
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 28, 2009, 03:05:54 kirjoittanut ennimo »

Poissa puolipro

• Lapsellinen eli lapsi
  • Vuotislainen
  • BANG
« Vastaus #143 : Maaliskuu 01, 2009, 11:50:34 »
Minua  älllöttää se että moni ystäväni sanoo olevansa todella suuri Twilight-fani vaikka he eivät ole edes lukeneet kirjaa. Osa heistä jopa kyselevät että onko siitä muka kirja myös. Elokuva on aivan liian yliarvostettu ja Twilight tarinaa hehkutetaan sen vuoksi paljon enemmän. Toisaalta toivon ettei sitä olisi sillä silloin itse kirjat olisivat hehkutuksen kohteena eikä tämä elokuva jonka vuoksi on tullut kauhea hulabaloo.
Olen aivan täysin samaa mieltä. Monien kuulen ihkuttavan:
"Siis d44, houkutus on niiiiiin ihana!!!!! Ja oikeest, se Ropert Pattinson no niiiiin söpö!!<3<3<3<4" ...

Olen aivan yhtä raivoissani tästä ! Tiedän vain kaksi henkilöä lisäkseni, jotka ovat nähneet elokuvan vasta kirjan jälkeen. Ja eteenkin minua ärsyttää se että Edward on niin ihana elokuvassa vain Pattinsonin ulkonäön ansiosta, eikä siitä millainen Edward on persoonaltaan, sillä elokuvassa Edward ei puhu niin ihania ja söpöjä jne. kuten kirjassa. Kirjassa kaikki on selkeämpää ja Edward on ihana sen takia että hän vain on hän.
- LAULETAAN SE YHESSÄ, "PIRATE'S LIFE FOR ME" !
- EI, MÄ OON VAMPYYRI. "VAMPYYRII MÄ METSÄSTÄN, VAMPYYRII MÄ METSÄSTÄN. TAHDON SAADA CULLENIN, TAHDON SAADA CULLENIN. ENKÄ PELKÄÄ BELLAAKAAN."

Poissa Aranda

• Piipo
  • Vuotislainen
  • Heath Ledger's the Joker <3
« Vastaus #144 : Maaliskuu 01, 2009, 13:01:20 »

Minulle ei niinkään ole väliä painottuuko fanius leffaan vai kirjoihin, mutta että ihkutetaan elokuvaa ja ihmetellään onko siitä kirjakin tehty on aika uskomatonta. Varsinkin kun elokuva perustuu kirjaan. Sama asia kuin ihkutettaisiin Potter-leffoja ja sitten suu auki saataisiin tietää, että ai siitä on oikein kirjasarjakin.

Pikkusiskoni on yksi näistä, jotka alkoivat fanittaa Twilightia vasta elokuvan nähtyään. Olen kyllä aikaisemmin yrittänyt aivopestä häntä kirjoilla, eikä hän suostunut leffan ekan trailerinkaan nähtyä uskomaan, että se voisi olla jotenkin hyvä. Hieman ennen ensi-iltaa hän sitten havahtui, elokuvan jälkeen innostui enemmän ja ahmii nyt kieli poskessa kirjoja.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 01, 2009, 13:07:28 kirjoittanut Aranda »
Madness, as you know, is like gravity. All it takes is a little… push.
I believe… whatever doesn’t kill you simply makes you… stranger.

Poissa Leamire

• Vampyyri
  • Vuotislainen
« Vastaus #145 : Maaliskuu 01, 2009, 22:14:26 »
Täytyy muuten sanoa, että vaikka leffa ei ylläkään läheskään samalle tasolle tunnelmassa kirjan kanssa, niin silti yksi asia tunnelmallisesti on samalla tavalla molemmissa: Aina Edwardin koskettaessa Bellaa tulee sellainen ihana teinimäinen/tyttömäinen "awwwsihanaaa" -fiilis.

Varsinkin siihen ensimmäiseen ilmestymiseen parina koulussa kiinnittää huomiota valtavasti, tai ei niinkään siihen, mutta siihen, kun Edward kietoo käsivartensa Bellan hartioille. Ei luulisi, että moisesta pienestä eleestä, jota näytetään ruudulla ehkä 5 sekunttia, voisi tulla niin onnellinen olo. Toinen vastaava kohta on ehdottomasti elokuvan lopussa, kun Edward yksinkertaisesti ja pyytämättä nostaa Bellan kynnyksen yli heidän mennessään tanssiaisiin: varsinkin tässä kohdassa tulee hetkellisesti sellainen valaistuminen, että vaikka Pattinson ja Stewart olisivat kuinka ryssineet näyttelemisensä aikaisemmin, niin tuossa kohdassa he todella ovat Edward ja Bella.

Niin, leffassa on itse asiassa aika monta tuollaista pienen pientä hetkeä, jotka tekevät siitä erityisen ja jotka myyvät illuusiota Edwardista ja Bellasta katsojille. Olkoonkin, että leffa ei välttämättä muuten ole parhaimmasta päästä edes Twilight-tarinan välittäjänä, mutta nuo pienet hetket ovat kyllä ihania ja tuovat hyvän mielen ja sitä "awww" -fiilistä, jota kirjakin jatkuvasti tuo ja jota siltä kaipaa.

Mitä useammin tämän elokuvan katson sitä enemmän tästä pidän, koska jokaisella katselukerralla löydän siitä näköjään jotain uutta, juurikin niitä pieniä hetkiä ja näyttelijöiden eleitä, jotka tuovat esille kirjaa ja sen hahmoja juuri oikealla tavalla.

Etsikää näyttelijöiden eleistä (jopa silmäyksiä ja päänkääntämisiä myöten) Bellaa ja Edwardia ja muita hahmoja - kyllä ne siellä ovat!

Ah, tähän fiilikseen on hyvä lopettaa ilta. Katselen vielä Twilightin ehkäpä noin viidettä kertaa loppuun ja nautin niistä pienistä, yksinkertaisista eleistä ja hetkistä. :)

//muoks.

Ja jotta keskustelu pysyisi vireänä: Mikä on lempikohtauksenne/-hetkenne Twilightissa? Mitä olisitte kaivanneet kirjasta elokuvaan tilalle/lisäksi?

Vastaan itse sitten myöhemmin, kunhan olette itse kertoneet mielipiteitänne.

Poissa Lupin

• Äitiyslomalla
  • Ylihörhö
  • *
    • Vuotis
  • Pottermore: MoonstoneMarauder79
« Vastaus #146 : Maaliskuu 01, 2009, 23:03:09 »
Iiih, nättejä poikia! Iiih! Paljaita vatsalihaksia! Iiih! Kuolausta! Iiih! Jacob on syötävän söötti! Iiih! Emmetin hartiat! Iiih! Jamesin lihakset! Iiih! Tuolta Lucius Malfoyn olisi pitänyt näyttää! *pyyhkii kuolaa* Jasperin mailankäyttö, OMG!!!111 Edwardin silmät!!!! Alice puussa!!!! Vampyyribaseballia!!!111 IIIIH!!!11 <3 <3 <3

*vetää henkeä syvään*

No niin, sainpahan sen pois systeemistäni.

Olen Houkutuksen suhteen myöhäisherännäinen. Olen kyllä kuullut kirjoista aikaisemmin, mutta sain aikaiseksi tarttua niihin vasta tämän vuoden puolella, kun Lae heitti minulle Twilightin BookCrossing-kirjana. Ja se oli menoa. Seuraavana päivänä kävin ostamassa New Moonin (löytyi vasta neljännestä kaupasta) ja etsin seuraavia kirjoja, jotka vaikuttivat olevan lopussa kaikkialta Etelä-Suomessa. Breaking Dawnin jouduin erikseen tilaamaan Amazonista, kun niin Suomalaisessa kuin Akateemisessa sitä lupailtiin... niin no, tälle viikolle. En sitäkään logiikkaa tajua, että kirjaa ei voida tilata lisää, vaikka kappaleet viedään käsistä. Noh, omapa on menetyksensä.

Noh, luin sitten viikossa koko kirjasarjan. Lähes Potteriin verrattava hurahdus. Aika kauan välttelin leffan näkemistä, kun nyt... Cedric Diggory Edwardina? Ärsyttävän näköinen pikkubrunetti Bellana? Ääh. Noh, kun vihdoinkin pari päivää sitten raahauduin leffaan, niin hurahdin uudestaan. Leffa ylitti odotukseni. Pattinson oli todella toimiva Edwardina, enkä muuten ole nähnyt leffaa jossa on noin paljon kuolattavia poikia, sen jälkeen kun näin Veren vangit joskus 90-luvun puolessa välissä. Täti tykkää.

Tällä hetkellä lennän sellaisella pehmeän vaaleanpunaisella Twilight-pilvellä. Kokemus ennen järkeä.

Ja kaikki 18-vuotta täyttäneen suuntaavat kiltisti askeleensa tänne: http://www.twi.fi sekä http://www.twi.fi/forum

Kiitos :)
Äitiyslomalla! Hoidan (hitaalla aikataululla) HP-faneihin ja Vuotiksen Facebook-sivuihin tai Facebook-ryhmään liittyviä asioita.

Poissa Leamire

• Vampyyri
  • Vuotislainen
« Vastaus #147 : Maaliskuu 01, 2009, 23:26:21 »
Niin, ja pakko vielä mainita - nyt kun sain sen 5. katselukerran päätökseen - että Pattinson taitaa sittenkin ihan oikeasti osata näytellä. Stewart on ok, mutta hän ei edelleenkään osaa ilmehtiä.

Ja hei, pakko antaa Pattinsonille plussaa siitä, miten hän pystyi vaihtamaan normaalin, erittäin raskaan brittiaksenttinsa amerikkalaiseen puhetyyliin. Tosin laulajana mies onkin osaava äänenkäyttäjä, että ei sinänsä pitäisi olla mikään yllätys...

Saa nähdä millaiset ohjaajat ovat Weitzin veljekset Twilightin jatko-osissa (New Moonin ohjaa Chris ja Eclipsen hänen veljensä - se toinen Weitz, jonka nimeä en muista). Itse en hirveästi tykännyt Heindwickin (tai mikä tämän Twilightin ohjaaja nyt sitten olikaan) tyylistä ja hänen näkemyksistään hahmojen suhteen: näki selvästi, että esimerkiksi Pattinson olisi voinut pystyä vielä parempaankin suoritukseen, jos näyttelemisohjeet olisivat olleet paremmat.

Mutta juu, palaillaan asiaan taas...

Poissa Nibs

• Vuotislainen
« Vastaus #148 : Maaliskuu 02, 2009, 03:46:32 »
Leamiren viesti (vastaus numero 148):

Pisti hymyilyttämään, kun muistan tuon tapaisen tunteen, joka tuosta viestistä välittyi. En muista minkä suhteen ja milloin muistan kokeneeni jotain tuollaista, mutta se oli tosi mukavaa. ^_^ Tarkoitan tuota miten saa sydämellisen tunteen vähän joka asiasta ja yksityiskohdasta, kun jokin hahmo/suhde/asia on tarpeeksi rakas ja miten ihana aon löytää elokuvasta sen/niiden suhteen aian jotain uutta, vaikka mitä pienintäkin. Taitaa mulla olal tällä hetkellä vastaava juttu Lestatin ja Mariuksen suhteen.

Ja asiasta toiseen...
Jaa se oli Cedric! Mietinkin, että kuka se muka Potter-leffassa on ollut, kun kuulin, että se on olut pienessä osassa jossakin niistäkin. Cedricin naamavärkki ei ilmeisesti ollut jäänyt mieleen, mutta nyt kun sanoitte, niin tietysti se oli se. :D
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 02, 2009, 03:53:54 kirjoittanut Nibs »

Poissa Leamire

• Vampyyri
  • Vuotislainen
« Vastaus #149 : Maaliskuu 02, 2009, 09:25:47 »
Uutisia leffarintamalta:

Jossakin haastattelussa Pattinson on sanonut paitsi pitävänsä New Moonin käsikirjoituksesta mutta myös rakastavansa itse kirjaa. Lisäksi hänellä on jo valmis tulkinta Edwardista New Moonissa, jonka hän toivoo saavansa toteuttaa. Jos tosiaan ohjaaja vain antaa hänen tehdä niin...

Ennen tätä en ollut kovin innoissani New Moonin filmaamisesta, mutta nyt minua kiehtoo ajatus kovastikin - Pattinson kun tosiaan on yksi niistä harvoista Twilight-castin jäsenistä, jotka todellakin ymmärtävät hahmoaan (vieläpä oikein).

Tässä vielä linkki: Clickclick

//muoks.

New Moonin suomen ensi-illaksi on varmistunut 20.11.2009 - eli sama päivä kuin jenkkilässä! Kyllä saksalaisia varmaan ketuttaa: tahkoivat yli satatuhatta, melkein kaksi, pelkillä omilla lipputuloillaan, mutta saavat silti New Moonin teattereihinsa vasta kolme kuukautta muuta maailmaa jälkijunassa... ;D

//muoks.

Dakota Fanning on nyt varmistunut New Moonin (ja toivottavasti sitten jatko-osienkin) Janeksi!
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 07, 2009, 12:54:53 kirjoittanut Leamire »