Kirjoittaja Aihe: Karaoke  (Luettu 1240 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Ginger

• Tyy
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Melko yksinkertainen
  • Tupa: Puuskupuh
Karaoke
« : Maaliskuu 29, 2008, 23:41:53 »
Täällä aitiossa on kyllä puhetta laulamisesta, mutta tuli siellä jotenkin off topic olo kaikkine musiikkilinjoineen ja kuorojuttuineen, että päätin sitten pistää tämän topsun pystyyn. (Jos joku asiantunteva näkee tämän kuuluvan ennemmin Muu viihde -osioon, niin by all means, siirtäkää)

Elikkäs karaoke. Wikipedia sanoo, että se tulee japanin kielisistä sanoista "tyhjä orkesteri" ja kaiketi se on aika osuva ilmaisu - karaokea lauletaan ilman elävää musiikkia taustanauhan ja apulyriikoiden avulla. Ensimmäiset karaokelaitteet kehitettiin 70-luvulla Japanissa ja sieltä ilmiö on sitten levinnyt muailmalle.
Itse elän siinä uskossa, että suomalaiset ovat karaokekansaa, toiset vaativat vain enemmän rohkaisua astuakseen lavalle. Meidän hallussammehan on tuo karaoken maailmanennätyskin, kun Torilla veisasi 80000 ihmistä yhtäaikaa Hard Rock Hallelujahia.

Mutta mitenkäs on,
laulatko SINÄ karaokea?
Mitä mieltä olet karaokesta yleensäkin?
Onko karaoke ns. todellista laulamista vai onko mielestäsi törkeää fuskua kun sanat vilkkuvat kun tulee aika livertää ne ilmoille?
Missä olet karaokeen törmännyt?
Oletko ollut mukana karaokekisoissa?
Kuunteletko mielelläsi muiden laulamista?
Onko mielessäsi jokin ikimuistoinen karaokeveto?
Mitkä ovat ne kuulluimmat karaokepiisit?
Mitkä mahdollisesti ovat niitä "sinun piisejäsi?"

Koska tämän topsun aloitin, niin ei varmaan tule yllätyksenä, että minäkin karaokessa aina välillä laulelen. Itselläni on lapsuuden traumoja siitä, miten on päin naamaa sanottu, etten osaa laulaa (mikä sinänsä pitää paikkansakin), joten pitkän aikaa välttelin kaikkia karaoketilanteita. Ryhmässä saatoin olla laulamassa, mutta missään nimessä en suostunut ottamaan mikkiä lähelleni. Tämä muuttui vasta kirjoitusleirillä useampi kesä sitten, kun päätin heittää aivot nurkkaan ja vetää "tekobassoäänellä" Junnu Vainiota.
Karaoke on minusta rentoa ajanvietettä, jota ei kannata ottaa vakavasti. Sinällään on sama laulaako mikin kanssa tv-ruudun edessä vaiko pianon ääressä nuotit kädessä kaverin luona, mutta on siinä kuitenkin se oma fiiliksensä. Mahtavintahan on aina se, kun laulaja heittäytyy piisin vietäväksi ja saa yleisönkin mukaan. Siksi kai ns. huonot laulajat ovat niin ihania, he ottavat yleensä rennosti ja saavat mukaan hoilottamaan. Muiden ihmisten mielipiteistä en tiedä, mutta itse jopa karsastan sitä, että karaokea tullaan laulaamaan asenteella "hitto noi muut on huonoja, mä olen hyvä laulaja ja mä näytän niille miten lauletaan, jättäisivät tän touhun meille osaaville" ja sitten vetävät vielä sellaiset kultakurkkusuoritukset päälle. Karaoke ja tosikkomainen kilpailuhenkisyys ei vaan maistu hyvältä miun suussa.
Itse olen kuullut karaokea vain koulussa, leireillä, Ruotsinlaivalla sekä paikallisessa (ja Pieksamäkeläisessä) baarissa. Ikimuistoisin karaoke-esitys taitaakin olla abiristeilyltä, jolla muuan venäläinen mies halusi laulaa omalla kielellään, mutta joutui vetämään kappaleen sitten ilman musiikkia, kun valikoima oli suppea. Mielestäni kys. mies lauloi silloin todella koskettavasti, suoraan sydämestä (siis kirjaimellisesti, sydän oli niitä harvoja sanoja, mitkä tunnistin vieraskielisistä lyriikoista). Ystäni totesivat kyynisesti esityksen olleen karmea. Tuolta risteilyltä minulle on jäänyt myös kammo "Lapsi ja lintu" kappaletta kohtaan, jota sai kuulla liiankin kanssa. Muita kuultuja kappaleita ovat kuuluisat Dirlanda ja R.A.K.A.S.
Omiksi kappaleikseni miellän Juha Vainion "Vanhojapoikia viiksekkäitä" sekä Kirkan "Varrella virran". Haluaisin joku kaunis päivä vetää myös piisin Wicked Game, mieluiten HIMin version pohjalta. Viime keskiviikkona lauloinkin sitten Poisonin ja Tallulahin ja totean vaan, että vaikeita piisejä :D Mutta tarviiko karaokessa aina sitten tietää mitä on tekemässä?

Mutta nyt, estraadi on vapaa.
Those who don't believe in magic will never find it.
~ Roald Dahl ~
Ikuisuusprojekti

Nordamien

• Ankeuttaja
Vs: Karaoke
« Vastaus #1 : Maaliskuu 30, 2008, 02:25:55 »
Vastaampa järjestäen kysymyksiin, kellonajan huomioon ottaen, mahdollisimman monipuolisesti..

En, tai jos joskus erehdyn moiseen suoritukseen, viimeistään seuraavana aamuna on muistikuvat mystisesti kadonneet.

Karaoke on loistavaa viihdettä, varsinkin joissain peruskulmakuppiloissa, kun suomalainen perusmies ajattelee kuudennen pintillisen jälkeen, että "minähän osaan laulaa !". Sitten lähtee taustat rullaamaan ja ukko huomaa hoilaavansa ihan tulessa "Katson autioita hiekkarantaa..". Laulamattomille sivustaseuraajille viiden tähden viihdettä, tutuille luultavasti oikein mukava nolautuminen.

Ottaen huomioon, että about puolet karaokettajista ovat toimitusta tehdessään, eli laulaessaan, nimeltämainitsemattoman nautintoaineen vaikutuksen alaisena, niin on suorastaa nerokasta, että ne sanat todellakin ravaavat siellä ruudussa.

Baarissa ja joidenkin kavereiden illanistujaisepisodeissa.

En, maailmaa olen siinä muodossa siis pelastanut. Vakavasti asian ottavat alkaisivat hyppiä ulos ovista ja ikkunoista jos tuollaisiin osallistuisin.

Kyllä kuuntelen, tietysti. Ihmiselle, joka saa suuret kicksit siitä, että toiset nolaavat itsensä, tuo on verratonta viihdettä. Paitsi jos joku on oikeasti hyvä.. :D

No freakin' comments about that ! Heh.

Baddingin Paratiisi tulee nyt ensimmäisenä mieleen ja vaikka jotkut Koivuniemen Paulan ikivihertävät (viherrys tosin johtuu homeisuudesta)

Kerron heti, kun muistaisin enemmän kuin yhden karaoke -repäisyn. Yhdestä muistikuvallisesta kiskaisusta ei voi rakentaa vastausta.

Poissa Vilena

• Hirnyrkki
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #2 : Huhtikuu 29, 2008, 18:42:01 »
Voi ei karaoke :D En tiedä mistä johtuu, mutta aina kun tulee puhe karaokesta, on sillä pikemmin negatiivisia kuin positiivisia assosiaatioita. Silti erehdyn joskus itsekin laulamaan karaokea. En ole mikään kultakurkku, mutta tykkään hulluna laulaa ja etenkin Singstar -peli kotona on pelastus, vaikka se ei sitä perinteistä karaokea olekaan.

Pahinta karaokessa on se, kun joutuu kuuntelemaan jonkun laulavan pahasti nuotin vierestä ja vielä väärään tahtiin - ja pahimmillaan monen laulun ajan. Parasta antia taas on tietysti se, kun joku osaava antaa palaa. Sehän on melkein kuin olisi jossain konsertissa ;) Mutta, mielestäni karaokea saa laulaa kuka vaan taidoista riippumatta, eikä ketään saisi dissata (kovin kuuluvasti) hänen laulutaidoistaan. Onhan sekin jo hienoa, että uskaltaa mennä monen ihmisen eteen esiintymään!

Itselläni tulee yleensä se ongelma vastaan, etten oikein osaa mitään niitä perinteisiä karaokebiisejä, joita listoilta löytyisi. Osaan suomalaista musiikkia häpeällisen huonosti, ja sitten on paha laulaa kun ei tiedä yhtään miten melodia menee :P ja englanninkielisissä on se ongelma, etten yleensä tunne sanoista kuin kertsit, jolloin se muu saattaa mennä aika mielenkiintoiseksi mutinaksi, ellei tunne kappaletta hyvin.. Yleensä onkin turvallista laulaa kaverin kanssa, niin toinen sitten paikkaa kun itse putoaa kyydistä ja toisin päin.

Pahimmat muistot mieleen tuo varmaankin kappale Tulvii Pohjanmaa, kun eräs keski-ikäinen ukko vetää sen yhdessä nuorten suosimassa yökerhossa varmaan viikottain. No, alkuillasta se mies on vielä ihan hyväkin laulamaan, loppuillasta ei meinaa mikki enää pysyä kädessä... Parhaita, oikein kunnon karaokebiisejä ovat sellaiset menevät ja tunnetut, joihin kaikki voivat yhtyä. Itselläni on ainakin paras fiilis, kun joku laulaa jotain tuttua kappaletta mihin koko kapakka sitten liittyy kertosäkeessä :D Joskus karaoke on myös varsin hyvää viihdettä, kun vietetään iltaa porukalla jonkun kotona. Siten on hyvä vähän treenata, ennen kuin lähtee isommille areenoille hoilottamaan.
Humor me.

Poissa Ria

• Haaveilija
  • Aurori
  • *
  • Pottermore: YewCharm170
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #3 : Heinäkuu 22, 2010, 12:44:51 »
Minä lauleskelen aina laivalla karaokea ja onnksi on kotona Sing Star niin voi kotonakin laulaa. Harrastan vielä kaiken päälle kuoroa, eli  rakastan laulamista :)
Mielestäni Karaoke on hyvä keksintö niille, joilla ei ole mahdollisuutta päästä yksin esiintymään oman bändin tms. kanssa, mutta haluaa silti laulaa yleisölle. Tykkään myös kuunnella karaokea jos laulaja ei nyt ole sinne pakotettu ja huono. Tai siis ei ole mitään vikaa jos laulaa huonosti, mutta mieluiten katselen esityksiä jossa mahdollisesti lauletaan hyvin, mutta sitäkin enemmän tykkään katsoa karaoke-esityksiä kun laulajasta huomaa että hän todella nauttii laulamisesta.

Ja noh, laivalla ainakin kuuluimpia biisejä on Rafaelin Enkeli. Aina joku laulaa sen karaokessa, itse en ole sitä kuitenkaan viitsinyt laulaa. Lempparikaraokebiisejäni mitä itse laulan on Stellan Aamun kuiskaus ja sitten ABBA. Monta kertaa tulee kyllä laivalla laulettua tuo Stellan biisi, paitsi viime kerralla ei päästy sitä kaverin kanssa laulamaan.

Poissa Punkki

• Hissun kissun
  • Vuotislainen
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #4 : Heinäkuu 30, 2010, 14:48:08 »
Laitanpa nyt omat vastaukseni tänne, koska tämä on aivan pakollinen aihe osallistua :D

Karaoke, voiko mitään hauskempaa ollakaan? :D ja tuosta voi päätellä, että kyllä minä sitä karaokea laulan säännöllisesti :D

Karaoke on omasta mielestäni ainakin kivaa, ja intoani laulamiseen lisää vielä se, että minulle ovat musiikista tietävät sanoneet, että osaan laulaa mutta minun pitää luottaa itseeni vielä enemmän jotta laulustani tulisi "puhdasta" :D (omakehu haisee:D)

Ihan hyvä, että ne sanat vilkkuvat siinä ruudulla, koska jotkut menevät laulamaan sellaisia biisejä mitä eivät ole ikinä kokeilleet/heidät on pakotettu/ilmoitettu salaa laulamaan. Mutta itselleni riittää pelkkä melodia, että pysyn perässä joten itse en katso sanoja ollenkaan. Ja onhan se todellista laulamista, mutta vain humalassa oleville ihmisille, joita kaikkia ei edes kiinnosta osaako joku ihminen laulaa vai ei. Ja tämä tekee karaokesta taas toisaalta inhottavaa, vaikka itse tykkään laulaa.

Baareissa ja laivalla kavereiden kanssa karaokeen törmää väistämättä :D mutta toki on sellaisia baareja missä ei ole ollenkaan karaokea.

En, olen kyllä ajatellut osallistua. Olisihan se taas uusi kokemus tähän elämään ja koska tykkään laulamisesta niin karaokekisat olisivat omiani siihen :)

Kyllähän sitä kuuntelee, varsinkin kavereiden laulamista on mukava kuulla :) ja miksei tuntemattomienkin? :)

Ai oma? Hmm... ehkä oma ikimuistoinen karaokevetoni oli se kun lauloin ensimmäisen kerran karaokea ikinä elämässäni ja lauloin Juice Leskisen, Viidestoista yö ja silloin kaikki olivat mukana ja myös lauloivat pöydistään. Minusta se oli mukavaa, siitäkin sain rohkeutta jatkaa karaoken laulamista. Mutta sitten ulkopuolisen ikimuistoisin karaokeveto oli ehdottomasti erään vanhan miehen versio Rentun ruususta, mies ei pysynyt kylläkään melodian perässä mutta esiintyminen oli taas aivan toista. Väkisinkin alkoi hymyilyttämään :D sillä miehellä oli ainakin lavakarismaa :D

Mitkä ovat ne kuulluimmat karaokepiisit? Niitä on ihan hirveästi, Rafaelin enkeli, aikuinen nainen, Rentun ruusu, Moottotie on kuuma... en edes muista mitä kaikkia. Ai niin, ja Albatrossi! Sitäkin porukka laulaa aika useasti (ainakin niissä baareissa missä minä käyn)

Minun biisejänikö? :D No kaikki melodiset ja korkealle menevät biisit ovat ihan minulle tehtyjä. Laulan nimittäin korkealta :D ja tästä johtuu miksi laulan Sonata Arctican Full Moonia lähes joka kerta kun olen viihteellä tai toinen on Dancing Queen ja kolmanneksi täytyy sanoa Kilven Sielut iskee tulta :D tiedän, että se menee muuten matalalla mutta yhdessä kohtaa saa laulaa niin korkealta kuin pystyy ja se on jotain aivan mahtavaa! Ja Volga on yksi suosikeistani :)

Tulipas kauhean pitkä kirjoitus ja itseäni korostava :D mutta lyhyesti vielä sanoakseni, tykkään karaokesta! :)

Poissa Kynttiläkäärme

• Syksyn liekki
  • Vuotislainen
  • Pottermore: potioncharm26553
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #5 : Lokakuu 25, 2015, 20:54:47 »
Innostuin karaoken laulannasta joskus 13 vuotiaana, samaan aikaan kun aloin kuuntelemaan enemmän Dingoa. En tiedä mikä sai minut pyytää synttärilahjaksi äitiltä kotikaraoke dvdtä, mutta hyvin moneen kertaan se tuli laulettua läpi. Vuotta myähemmin sain vielä oman karaoke mikin, joten tunnelma ol ilauluhetkilläni aika korkealla. Omistin todella monta karaoke dvdtä, suomirock kokoelmia pääasiassa ja sitten heavy- karaokea.

Kun tulin täysi-ikäiseksi ja oli virallinen lupä käydä baareissa olen välillä käynyt karaokebaareissa laulamassa. EN ole mikään hääppönen laulaja, laulan asenteella, en hyvällä äänellä. Aina siellä lavalla on hauskaa ollut. Yleensä showsta saan kavereilta hyvää kommentteja, haukkujiakin on varmasti ollut, mutta eivätpåä ainakaan ole niitä ääneen tulleet sanomaan.
Kuuntelen kyllä mielelläni muiden laulamista, mieluiten silloin jos kappaleet on itelle tuttuja. Silloin niitä tulee hyräiltyä mukana.

Kuuluisina karaokebiiseinä olen usein törmännyt Ukkometsoon ja Siniseen ja Valkoiseen. Oma henk. koht suosikkibiisini vetää on Popedan Kersantti Karoliina.

Poissa MariKetola

• Vuotislainen
« Vastaus #6 : Marraskuu 20, 2015, 09:33:51 »
Seurustelin miehen kanssa, jonka sisarukset ovat tottuneita karaokelaulajia. Samoin kaikki SingStarit oli hankittu. En ollut koskaan aiemmin tykännyt laulaa, mutta jotenkin seura teki kaltaisekseen ja siellä minäkin hoilotin muiden mukana. En tiedä, mikä suhtautumiseni karaokeen on tällä hetkellä. Kai sitä voisi kaveriporukalla mennä. :D Aina tuli vedettyä PMMP:n Ruskikset.