Kirjoittaja Aihe: Last.fm  (Luettu 6048 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Zaira

• 42
  • Valvojaoppilas
  • *
  • ^o^
    • Ei mitään nähtävää täällä
  • Pottermore: LumosDragon46
  • Tupa: Luihuinen
Last.fm
« : Maaliskuu 29, 2008, 18:50:52 »
Olin hieman yllättynyt etten löytänyt tästä vielä keskustelua.

Last.fm on siis tällainen musiikinscroblauspaikka, joka kerää rekisteröityineiden käyttäjiensä kuuntelemat musiikit tilastoiksi. Joka viikko vaihtuva lista kertoo mitä bändejä/artisteja sinulla on kullakin viikolla kuunneltu eniten, toinen lista tietää kertoa miltä bändiltä/artistilta on kuunneltu eniten musiikkia ja vielä kolmas lista joka kertoo mitä biisejä on kuunneltu eniten.

Last.fm:ssä voi vertailla taste-o-meterin avulla kaverien ja naapurien musiikkimaun yhteneväisyyttä. Samalla siinä on kätevä vakoilla mitä kaverit kuuntelevat. Last.fm:n avulla voi löytää todella paljon uusia artisteja/bändejä joiden musiikista saattaa jopa pitää ja kaverit ja naapurit voivat myös suositella musiikkia, sekä artistien/bändien ohessa tulee suosituksia samankaltaisista artisteista. Käyttäjät voivat myös muodostaa ryhmiä ja siellä suositella musiikkia muille käyttäjille.

Siinä se pähkinänkuoressa. Täällä hieman lisää aiheesta, jota häikäilettömästi käytin hyväkseni.

Nyt kysynkin, kuinka moni käyttää tätä palvelua? Miksi? Kuinka usein? Oletko addiktoitunut? Mitä hyötyä tästä on ollut sinulle? Vai onko ollut hyötyä ollenkaan? Mikä on yleinen mielipiteesi last.fm:stä?

Itse olen rekisteröitynyt tuonne joskus loppuvuodesta viime vuonna. Alku oli aika hankala, koska ymmärryskykyni oli vähän heikonlainen paikan suhteen, mutta melko pian hoksasin miten homma toimii ja siitä eteenpäin se onkin ollut helppoa.

Käytän last:fm:ää, koska haluan itse ainakin tietää mitä kuuntelen. Muuta syytä en osaa kertoa. Aika moni muukin varmaan sanoisi samaa, mutta tiedä sitten. Olen hyvin addiktoitunut tähän ja on tullut huomattua, että käyn vähän liiankin usein tutkailemassa omia listojani ja odotan kuin kuuta nousevaa, jotta lista numero 2 päivittyisi. Oliko se nyt viime viikolla, kun last.fm kärsi alkuviikosta ongelmista ja sitä edellisen viikon listat eivät päivittyneet silloin kun niiden olisi pitänyt van päivän parin viiveellä ja olin ihan kärsimätön päästäkseni katsomaan edellisen viikkoni listat ja se oli tuskaa. Huomasin myös sen että olen vähän turhankin addiktoitunut last.fm:än käyttöön.

Hyödyllisyydestä en osaa sanoa paljoakaan, ainakin omalta kohdaltani voin sanoa (ja toistaen itseäni) sen, että on kiva nähdä todellakin se, mikä bändi/artisti on se numero 1, se jota kuuntelen eniten, se joka on kaikkein rakkain. Ihan kun en sitä jo muuten tietäisi, mutta ehkä sitä voi sitten kailottaa muulle maailmalle ja sanoa, että tässä on todiste siitä, että tätä bändiä/artistia kuuntelen eniten, lol.

Minä pidän last.fm:ää aika kivana paikkana, jossa voi tutustua muihin samanlaisen musiikkimaun omaaviin henkilöihin ympäri maailmaa. On tullut törmättyä muutamaan oikein hulluun henkilöönkin, jotka kuuntelevat ihan sikanaan musiikkia eivätkä tunnu omaavan muuta elämää kuin musiikin, musiikin ja musiikin. Kiva välillä huomata, että itse en ole ehkä niin elämätön kuin jotkut...

Mutta teidän mielipiteitänne kaipailen, rakkahat.
"When I lead the big patient rebellion, Voldemort here is the first to go."
[The pessimist sees difficulty in every opportunity.
The optimist sees the opportunity in every difficulty. -Winston Churchill]

Poissa Seireeni

• Kielipoliisi
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • 17 seconds is all you need
  • Tupa: Rohkelikko
Vs: Last.fm
« Vastaus #1 : Maaliskuu 29, 2008, 22:14:24 »
Eka postaus! \o/

Varoitus: seuraavat varsin negatiivissävytteiset mielipiteet ja kokemukset ovat ehdottoman subjektiivisia.

Itse ehdin olla Last.fm:n (suhteellisen) onnellinen käyttäjä parisen vuotta, kunnes kolme päivää sitten deletoin koko profiilini. Last.fm takkuaa vähän väliä - usein on käynyt niin, että listat eivät ole jonkin bugin seurauksena päivittyneet kokonaiseen viikkoon ja biisit tulevat takautuvasti, jos ollenkaan. Audioscrobbler on myös joskus mennyt minulta itsestään pois päältä ja sitten on harmittanut, kun on pitkään kuunnellut musiikkia eivätkä biisit ole menneet minnekään. Lopullisesti suivaannuin sivustoon silloin kolme päivää sitten, kun Last.fm oli yhtäkkiä poistanut n. 90% kaikesta musiikista profiilissani. Sama juttu kävi muutamalle kaverillenikin. Sain tarpeekseni ja muutamalla klikkaamisella oli koko roska poistettu.

OK, ne listat tulivat kuulemma takaisin ja muutenkin ne bugit ovat ohimeneviä, mutta en pitänyt siitä, miten Last.fm vaikutti musiikinkuunteluuni. Minua mm. ärsytti se, että jos joltain artistilta löytyi tasan yksi hyvä biisi jota kuuntelin paljon, se näkyi tietenkin weekly topissani ja aikaa myöten overall artisteissani. Häiritsevää se oli siksi, että siitä sai sen kuvan että olisin ko. artistin fani tai tykkäisin siitä jotenkin enemmänkin kuin vain sen yhden biisin verran. Lisäksi huomasin päässäni risteilevän sangen neuroottisia ja eriskummallisia ajatuksia: "Jos kuuntelen tätä bändiä nyt, se kiilautuu overall artistien kärkeen ja listani vääristyvät!" :D Myös aina silloin kun kuuntelin musiikkia vaikka mankalla keittiössä ruokaa tehdessäni tai kannettavalla metromatkojen aikana, mietin, että "damn, nyt mun listat ei päivity". :D Huolestuin myös siitä, että kuuntelin yhä vähemmän ja vähemmän konkreettisia CD-levyjä, koska rippasin lähes kaiken mp3-muotoon Last.fm:n takia.

Aluksi olin tietysti Last.fm:stä aivan haltioissani, etenkin taste-o-meterista ja My Dashboardista, jossa Last.fm suositteli joitain artisteja ja jopa biisejä, joita pystyi kuuntelemaan kokonaan. Recommendation radiotakin kuuntelin aluksi jonkin verran ja löysinkin pari kuuntelemisen arvoista artistia sen kautta. Uutuudenviehätys hiipui kuitenkin aikanaan ja lopulta kävin siellä vain katsomassa listojeni päivittymistä, kun minulla oli tylsää. Melkein yhtä kiinnostavaa olisi katsoa maalin kuivumista.

Sinänsä tuo Last.fm:n lanseeraama ja mainostama "social music revolution" on hieno homma, jos niitä suosituksia jaksaa kuunnella ja tarkistaa aktiivisesti. Sekin oli kätevää, että pystyi pistämään profiiliinsa näkyville, mille keikoille tai festareille on menossa ja nähdä, keitäs kaikkia muita sinne olikaan tulossa. Periaatteessa stalkkaaminen on koko jutun juju: voi nähdä, mitä muut kuuntelevat ja minne menevät. Myönnän, että minussa on musiikillinen stalkkeripuoleni, joka alunperin sai minut rekisteröitymään ja jonka mielihalut tulivat Last.fm:llä varsin mukavasti tyydytetyksi. Minua kuitenkin rupesi nyppimään palvelun jatkuva lagaaminen ja siihen addiktoituminen, joten päätin suosiolla jäädä pois.
Ja naamiaiset satumaan, ne on lopuillaan
Niin seireeni vei kuninkaan

Poissa Don Hessu

• Onneton Tunari.
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • There's No Easy Way Out...
    • Hessu's Music Profile
« Vastaus #2 : Maaliskuu 30, 2008, 12:26:54 »
www.last.fm/user/DonHessu

Eniten kuunneltuina on In Flames ja Leevi and the Leavings. Kappaleita oon kuunnellu nyt sellaset ~19 000.

Itellä sama juttu ku edellisellä, monesti jäi yks kappale tehokuunteluun ja se sitten nousi paljon overallissa, mutta ei enää nouse kovinkaan isolla, kun esimerkiksi In Flamesia oon kuunnellu 2000 kertaa.
...But what you do... Makes you who you are.

Unelma. Tahdonvoima. Omistautuminen. - Pakkotoisto.com

tutkis

• Ankeuttaja
« Vastaus #3 : Maaliskuu 31, 2008, 14:38:42 »
http://www.last.fm/user/tutk/
Nyt tuo minun profiilini on aika tylsä, koska nollasin nuo statsit tuossa 16. päivä tätä kuuta eikä tuo ole suostunut päivittymään vähään aikaan.

Olen addiktoitunut. Olen käyttänyt kyseistä palvelua jo useamman vuoden (tammikuusta 2006), ja se jaksaa edelleen innostaa kummasti. En minä oikeastaan edes tiedä, miksi minä niin innoissani tutkiskelen noita chartteja, kyllähän minä nyt suurinpiirtein tiedän, mitä minulla soi, mutta siihen vaan jää jumiin. Tosin tykkään muutenkin pitää listoja ja 'tilastoja' erilaisista asioista, joten tämä pudonnee samaan kastiin. Tykkään myös kytätä kavereiden kuuntelutottumuksia ja verrata omia bändejäni heidän makuunsa.

Täytyy osittain olla samaa mieltä Seireenin kanssa, pikkuhiljaa alkaa kyrsimään tuo jatkuva bugittaminen. Potkua tuolle fiilikselle antaa vielä tuo epäterveen puolelle liukuva addiktio tätä paikkaa kohtaan. Eikö se vaan voisi toimia niin kuin minä haluan?

Muchy

• Ankeuttaja
« Vastaus #4 : Maaliskuu 31, 2008, 15:38:25 »
Tohon jää oikeasti jotenkin koukkuun ja tulee ajoittain kauheita neuroottisuuskausia. Esim. kilpailen salaa mun kavereiden kanssa siitä kummalla on enemmän tracks played, crazyee..? definitely not :D Stalkkaan omiakin listoja hirveästi, ja neighbour listeners on hyvähyvä keksintö. Oon ollut nyt last.fm:ssä melkein kaks vuotta, rekkasin itteni kesällä 2006, kun mun musamaku muuttui aika paljon ja aloin kuuntelemaan pääosin indiee ja alternativea. Mun fav bandit on The Kooks ja Nada Surf. Last.fm on sillain hyvä että tulee tutustuttua paljon uuteen musiikkiin, mutta toisaalta tuolla jossain mun kymmenet ja taas kymmenet cd-levyt pölyttyy, oon ostanu niitä lähinnä iTunesille ladattavaks ja sieltä iPodiin. Voishan niitä kuunnella ihan soittimestakin, mutta why bother..? Onhan last.fm (hulluutta,hulluutta..) Välillä last.fm tosiaan väärentää kuvaa musamausta, esim. jos tykkään Britneyn yhdestä biisistä en välttämättä tykkää Britneyn koko tuotannosta 8> Oon myös ladannut iSprogglerin, jonka tarkoitus olis ladata myös podilla kuunnellut biisit listoille, vaan näin ei ole mulla käynyt, jostain kumman syystä.. se ainoastaan tuplaa kaikki iTunesilla kuunnellut biisit. Välillä tosiaan kyrsii kun last.fm vammailee eikä päivity tai vähentää mun biisejä. Kyllä ne yleensä takas tulee, mut silti. Ja nyt oon melkein kyllästynyt kattelemaan omaa, tylsää listaani, kun en oo vähän aikaan tehnyt mitään mullistavia musalöytöjä. Adele on uusin bongaus, ihan awesome. Nimimerkkini on kersantti, saa stalkkailla ==))
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 31, 2008, 20:53:35 kirjoittanut Muchy »

Poissa Asoalian

• : W
  • Vuotislainen
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #5 : Maaliskuu 31, 2008, 20:02:35 »
Käytän Last.FM:ää juu, olen käyttänyt jo pari vuotta. Välillä meinaa palaa kiinni koko ohjelmaan, kun se milloin tahtoo puoliväkisin ladata koneelle joitain päivitysversioita ja milloin mitäkin, ja milloin se scrobblaamasta kokonaan. Ei se tosin haittaa niin pahasti koska en ole kovin pahasti addiktoitunut (joskus olen kyllä ollut ja kieltämättä välillä nykyisinkin tulee sellaisia "hii, pakko kuunnella ihan hitosti iTunesia että tulee monta soittokertaa"-kohtauksia...), mutta kyllähän se vähän aina ärsyttää. Ja sitten taas joskus se scroblaa jotkut biisit monta kertaa ^^ Eikä se iPodin scrobblerikaan oikein toimi. Kerran se jysäytti listoihin kaikki biisit, joita olen iPodillani kuunnellut ennen kuin edes latasin koko ohjelmaa, ja sen jälkeen ei ole toiminut ollenkaan. Aina vaan väittää, että "nothing to scrobble", vaikka jos oikein yrittäisi, kyllä sieltä kuunneltuja biisejä löytyisi...
Tietty Last.FM:ssä ärsyttää välillä sekin, että se antaa musiikkimausta niin vääristyneen kuvan :) Minullakin on Top 10 kuunnelluimmissa artisteissa pari sellaista bändiä, joilta kuuntelen tasan yhtä tai kahta biisiä ja sitten ne ovat siellä ja vaikuttaa siltä että kuuntelisin ko. bändiä ihan liekeissä ^^

Mutta kaikenkaikkiaan tykkään LastFM:stä. Joo, se ei toimi koskaan ja se addiktoi pahasti ja kaiken lisäksi sielä tulee aina joitain kummallisia ulkomaalaisia selittämään (jostain syystä se että on Suomesta kotoisen saa kaikki lähettelemään shoutboxiin viestejä :o), mutta hieno keksintö se on silti. Ja olen yhä älyttömän ylpeä siitä, että sain sen toimimaan silloin joskus kun asensin sen, oli kyllä työn ja tuskan takana.. :>

Niin, ja jos jotakuta kiinnostaa, niin minut saa lisätä kaverilistalle jos tahtoo.
"You think that's hard? Try auditioning for Baywatch
and being told they're going in another direction."

Poissa Lady Asensio

• Nilkanvilauttaja niinikään
  • Vuotislainen
  • DH luettu 9.12, KV 11.3
  • Pottermore: HeartWitch62
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #6 : Maaliskuu 31, 2008, 23:20:53 »
Kävin tänään tutustumassa kyseiseen paikkaan. Tilinkin tein, mutta en uskalla ladata sitä ohjelmistoa. Kun yritin ladata, koneeni ilmoitti jostain tuntemattomasta sivustosta/ohjelmiston ylläpitäjästä tms. Pieni vainoharhaisuuteni epäilee, että koneelta lähtisi muitakin kuin pelkkiä musiikkitietoja esim. verkkopankkitunnuksia.

Kuitenkin vaikuttaa aika kivalta sivustolta. Laitoin hakusanaksi Within temptation, ja löysin aika monta hyvää bändiä. Sellaisiakin, joista en ole aiemmin kuullut. Kirjaston musaosaston hevi/metal/rock -hylly on kovassa käytössä kun seuraavan kerran kirjastoon menen.
Mun blogi: http://www.pointblog.fi/?go=milluska    (HUOM! OSOITE HIEMAN MUUTTUNUT)
Vuoden 2008 kotitonttu  tässä, terve!

Poissa Seireeni

• Kielipoliisi
  • Vuotislainen
  • 17 seconds is all you need
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #7 : Maaliskuu 31, 2008, 23:31:47 »
Kävin tänään tutustumassa kyseiseen paikkaan. Tilinkin tein, mutta en uskalla ladata sitä ohjelmistoa. Kun yritin ladata, koneeni ilmoitti jostain tuntemattomasta sivustosta/ohjelmiston ylläpitäjästä tms. Pieni vainoharhaisuuteni epäilee, että koneelta lähtisi muitakin kuin pelkkiä musiikkitietoja esim. verkkopankkitunnuksia.

Itselläni kone huutaa aina, jos pitäisi ladata jokin uusi ohjelma koneelle. Joten uskoisin, ettei oikeasti ole mitään hätää :) Last.fm tosiaan tökkii aika usein, mutta mistään verkkopankkivarkauksista en ole koskaan kuullut puhuttavan.
Ja naamiaiset satumaan, ne on lopuillaan
Niin seireeni vei kuninkaan

Poissa Hyde

• deadpan
  • Hirnyrkki
  • six gunshots
« Vastaus #8 : Huhtikuu 01, 2008, 06:39:06 »

On tuolla pari vuotta jo hengattu, mutta tilini sisältö ei ole lähtenyt kävelemään vielä tähän mennessä. Ei sikäli, että siellä olisi mitään ryöstettävääkään.

p.s: http://www.last.fm/group/Vuotis
[01:17] <34gL3> why there are no cheats for real life?

Poissa Lemmonleikko

• Tom
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Soulshine!
    • Herra Hahmo
« Vastaus #9 : Huhtikuu 01, 2008, 12:48:30 »
Tuttu mestahan tuo on minullekin. Vuotiksen epäviralliselta irkkikanavalta joskus sain kehotuksen luoda tunnukset, joten näin tein, eikä ole yhtään harmittanut. Minulla ei ole tapana jäädä koukkuun mihinkään nettisivuihin, eli vieroitusoireita tai pakkomielteitä ei ole syntynyt. Ei minua jaksa harmittaa, että jengi ei näe kaikkea sitä musiikkia, mitä kuuntelen vinyyliltä tai ceedeeltä. Enemmän minua harmittaa, että minun pitäisi hankkia levariini uusi hihna... Sen jälkeen hankkeeni siirtää kaikki omat ja isäni vinyylit mp3-muotoon läppärilleni saisi ihmeesti uutta potkua. Eikä senkään hankkeen pointti ole Last.fm, vaan se, että niissä levyissä on paljon sellaisia helmiä, joita ei löydä ceedee-, puhumattakaan mp3-muodosta mistään.

Itselleni Last.fm on lähinnä uusien bändien löytö- ja ihmisillesuosittelupaikka. Lähinnä minua nyppii, että puoliakaan mahtavista spändeistä, jotka olen Last.fm:n kautta löytänyt, ei löydy tämän kaupungin kirjastosta (vaikka pitääkin joskus pyytää lupa tsekata arkistosta vinyylejä lainalle). Olen joutunut turvaamaan kansainvälisten lakien rikkomiseen ja muuhun hauskaan päästäkseni perille siitä, mitä kaikkea sieltä tyrkyttyy... Foghat, Gentle Giant, Hot Tuna ja monet muut ovat päässeet kovaan kulutukseen saavuttuaan tietoisuuteeni enemmän tai vähemmän Last.fm:n kautta. Useimmista sen suosittelemista bändeistä olen tosin kuullut, mutta kun siellä on niitä musiikkinäytteitä, joita ei ole toisten saman aikakauden bändien levykansissa ja vanhojen Rolling Stonien artikkeleissa ja haastatteluissa.

Toinen käyttötarkoitukseni Last.fm:lle on seurata, miten paljon mitäkin kamaa tykittelen milloinkin, eikä toki tarjottu yleiskuvakaan yhtään ikävä asia ole - yllättävää vain, että Gov't Mule on noinkin vahvasti kärjessä, yli sadan soiton ero seuraavaan Jethro Tulliin... Muh. Möh. En minä mielestäni edes niin paljoa Tullia kuuntele. Enkä Mulea. Enkä oikeastaan mitään, mutta kaipa tuota on uskominen. Parasta on, että näkee, milloin alkaa kuuntelemaan liian kärjistyneesti yhden tyyppistä musiikkia - Last.fm:n avulla voi aina hakea levyhyllystä jotakin ihan muuta, jolloin tuloksena on yleensä ihan uskomattomat vibat, kun huomaakin kuuntelevansa jotakin jäätävän hienoa, jota ei ole pitkään pitkään aikaan kuunnellut. Joskus, jos menee liikaa Ian Andersonin ja Simon & Garfunkelin akustisiin maailmoihin, on ihan kätevää ruveta jytäämään jotain Deep Purplea tai Amorphista perään. Ääripäistä ääripäihin sahaaminen on mahtavaa hommaa, se kutittelee aivokuorta mukavasti. Lisäksi musiikki on siitä kivaa, että ääripäät eivät tarkoita yksittäisiä vastakohtapareja - Ian Andersonista Purpleen on yksi ääripää, Purplesta Rail Bandiin toinen, Rail Bandista Juiceen kolmas, Juicesta Blackfootiin jälleen yksi ja sitä rataa. Last.fm on mahtava vehje, kun tarvitsee pitää mieltymykset kierrossa. Saa parhaiten ideoita omaankin tuotantoon sillä lailla.

Tökkimiset, epäsäännöllisyydet ja muut eivät minua laisinkaan haittaa, kun en ole mitään riippuvuussuhdetta sivustoon kehittänyt. Toimikoon miten häntä huvittaa, minä kuuntelen musaa ja välillä vilkaisen, mitä ja miten paljon. Se on jännää. Minua vain hämää, kun naapureissa luuraa varmaan puolet Last.fm:ään koskaan rekanneista yli viisikymppisistä ukoista... Minulla lienee sitten ylikypsä musiikkimaku. Snif. Snipati snif.

Lainaus käyttäjältä: Lady Asensio
Kun yritin ladata, koneeni ilmoitti jostain tuntemattomasta sivustosta/ohjelmiston ylläpitäjästä tms. Pieni vainoharhaisuuteni epäilee, että
Tässä yhteydessä pieni vainoharhaisuus ei ole sinun, vaan mitä luultavimmin Windowsin, jonka 98:n jälkeiset versiot katsovat asiakseen inistä jokaisesta sellaisesta asennettavasta .exe-muotoisesta tiedostosta, joka ei ole lisäosa johonkin Windowsin omaan ohjelmaan (esimerkiksi jos meinaa asentaa V-Wingin joltain vanhalta korpulta koneelle). Ja muutamasta muustakin. Aika huoletta voi tukkia winukan turvan noista mäkätyksistä, kun pitää jonkunlaisen maalaisjärjen kourassa. Last.fm on kuitenkin valtavan suuri, kansainvälinen ja tunnettu sivusto - jos sen kautta alkaisi leviämään jotakin haittaohjelmaa, asia olisi saman tien Interpolin kätösissä, eikä sen kokoisen sivuston ylläpidolla ole oikein varaa sellaiseen irrotteluun. Sen sijaan jos olisit rekisteröitymässä vaikka Kaakkois-Siperian elävän musiikin ja pontikankeiton yhdistyksen sivuille ja se vaatisi jonkin tietojenimurointiohjelman, kannattaisi jo miettiä kahteen kertaan.

Sehän on itse asiassa Windowsin suurimpia ongelmia - se känkyttää jokaisesta asiasta, jolloin jengin oma ote tietoturvakysymyksiin voi lepsuuntua ja he alkavat ihan itse hyväksyä kaikkea paskaa asentuvaksi koneilleen. Tosiasiassa Microsoftin tietoturvatoimet vain kusevat omille nilkoilleen, sillä ne ovat jo niin tiukkoja, että porukan täytyy käyttää joka tilanteessa ikiomaa harkintaansa kunkin sivuston luotettavuudesta, jolloin tilanne on sama kuin mitään tietoturvajärjestelmää ei olisi.

Lyhyesti kuitenkin pointtini on, että Last.fm on hyvinkin luotettava sivusto, kuten ylipäätään suuret ja tunnetut sivustot. Sellaisilla ei ole varaa pelleillä toimiensa laillisuuden kanssa.

//Och, tosiaan, Last.fm:ssä olen samalla nimimerkillä kuin täälläkin.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 07, 2008, 00:12:08 kirjoittanut Lemmonleikko »
"You don't have to be black to be a nigger. Being born penniless also makes you an outlaw." -Ronnie van Zant
         Row, row, row thy boat gently down the stream. Oh Charon, hast thou ever know'd that Death is but a dream?
Hyviä emme ole, pahoiksi emme halua tulla - olkaamme siis rumia!

Poissa Drámella

• ihan hirveen ilkeä
  • Vuotislainen
    • Livejournal
    • LJ
  • Pottermore: NifflerHallow18061
« Vastaus #10 : Huhtikuu 06, 2008, 13:18:02 »
Jep, minäkin tuolla seikkailen. Rekisteröidyin viime kesänä, mutta näköjään en ole silti kuunnellut ihan hirveästi musiikkia, johtuen varmasti siitä että en omista omaa tietokonetta, joka olisi huoneessani, joten kuuntelen aika paljon ihan perus stereoilla cd-levyjä.
Minusta Last-fm on varsin hauska keksintö ja itse nuuskin mielelläni sekä omia, että kavereitteni (miksei myös tuntemattomienkin) listoja. Minusta on kiva nähdä mitä musiikkia olen kuunnellut ja kuinka paljon. Last.fm:n avulla löytää myös uusia bändejä, joka on todella hyvä juttu. Minä ainakin henkilökohtaisesti koen jonkinmoisen "ei-mulla-oo-mitään-hyvää-musaa-koneella"- kokemuksen.
Last.fm toimi minulla ihan normaalisti pitkän aikaa, kunnes sitten joitain kuukausia sitten se ei enää scroblannutkaan biisejä, joita kuuntelin, ei antanut käyttää sitä radio-ominaisuutta tai muutenkaan tehnyt yhtään mitään. Vaikka se itse ohjelma huijasi scroblaavansa biisit, ne eivät näkyneet siellä nettisivulla ikinä. Vieläkään tuo pirulainen ei toimi, ellen poista ja lataa sitä koneeltani joka kerta kun avaan koneen. Se on suhteellisen rasittavaa, vaikka tuon asennus onkin ihan nopea juttu. Mutta kuitenkin. En tajua mikä sitä vaivaa, kun sitten se taas toimii ongelmitta kun sen lataa uudelleen. O_ô
Minä olen aika koukussa weeklyihin, odotan niitä aina kieli pitkällä. Tosin nykyisin weeklyni ovat aika heikkoja juuri tuon äsken mainitsemani ongelman takia.
Minun profiilini löytyy täältä, kaveriksi saa lisätä :)
haistan, haistan ihmislihaa, sanoi kuu ja hymyili julmaa, verenhimoista hymyään.

conqueror

• Ankeuttaja
« Vastaus #11 : Huhtikuu 06, 2008, 14:21:52 »
Kaverini bongasi Last.Fm'in kesällä, ja silloin sitten tämän kanssa sinne rekisteröidyttiin. Hyvin on toiminut, mukavaa nähdä mitä kaverit kuuntelevat ja mitä itse kuuntelen eniten (: Sieltä olen myös löytänyt uusia ihmisiä jotka pitävät samanlaisesta musiikista kuin minä, ja tämä on koettu ihan hyväksi keinoksi saada uusia kavereita. Samalla voi kyylätä mitä musiikkia muut kuuntelevat.

Uusien ihmisten lisäksi olen löytänyt paljon uusia bändejä, joiden musiikki on saman tyylistä kuin jonkun muun pitämäni bändin.

Last.Fm'in sivut ovat kuitenkin minulla hirveän hitaat, ja en pääse siis aina katsomaan mitä olen kuunnellut jne. Muutenkin sivulla liikkuminen hidastaa konettani paljon, tiedä sitten mikä mättää.

Shut_Uppari on last.FM'n nickini tällä hetkellä.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 13, 2008, 04:47:09 kirjoittanut conqueror »

Poissa Lady Asensio

• Vuotislainen
« Vastaus #12 : Huhtikuu 07, 2008, 23:34:19 »
Uskalsin sitten ladata sen ohjelmiston eilen, vaikka rekisteröidyin jo viikko sitten. Koko viime viikon kuuntelin musiikkia kirjautumatta sisään. Hakusanalla Within temptation löytyi paljon hyviä bändejä, joista en ole aikaisemmin kuullutkaan. Leaves' eyesillä on muutamia hyviä biisejä ja etenkin The Dream on suosikkini. Yritin etsiä levyjä kirjastosta ja vaikka mistä, mutta ilmeisesti kyseinen bändi on Suomessa tuntematon kun en niitä löytänyt. Jos oikein muistan niin laulaja Liv Kristine oli myös hakenut Nightwishin laulajaksi. Lisäksi Vision of Atlantiksen The Quest on myös hyvä biisi.

En ymmärrä miksi profiiliini 2 Shakiran kappaleeseen tulee esittäjäksi joku ihmeen Gustavo Cerati.

Oma profiilini on muuten http://www.last.fm/user/millie23
Itselläni on todella laaja musamaku. Vaikka kuuntelen enimmäkseen suosikkejani pop, rock ja metal, löytyy listalta myös joitakin iskelmäbiisejä. En kuitenkaan siedä kaikkea iskelmää, ainoastaan Taikakuun, Anne ja Anneli Mattilan, joten ohjelmiston on turha suositella muita.

// Tuolla on Groups-kohta. Voiko sinne profiiliin laittaa vain yhden groupsin, sillä en pystynyt etsimään lisää?
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 07, 2008, 23:42:12 kirjoittanut Lady Asensio »
Mun blogi: http://www.pointblog.fi/?go=milluska    (HUOM! OSOITE HIEMAN MUUTTUNUT)

Poissa Lemmonleikko

• Tom
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Soulshine!
    • Herra Hahmo
« Vastaus #13 : Huhtikuu 07, 2008, 23:49:08 »
Saahan sinne vaikka miten monta ryhmää... Itsellä on reilusti yli 40.

Stalkkaat vain muita käyttäjiä ja poimit heiltä osuvia ryhmiä, ja bändien esittelyidenkin kupeesta yleensä löytyy "related groups" -kohta (jonka kautta itse osasin hakeutua Neofolk Against Racismiin ja Classic Rockiin muiden muassa). Ja minusta jossakin on kyllä ryhmähakukin... Mutta niitä saa vaikka kuinka ja paljon.
"You don't have to be black to be a nigger. Being born penniless also makes you an outlaw." -Ronnie van Zant
         Row, row, row thy boat gently down the stream. Oh Charon, hast thou ever know'd that Death is but a dream?

Poissa Zaira

• 42
  • Valvojaoppilas
  • *
  • ^o^
    • Ei mitään nähtävää täällä
  • Pottermore: LumosDragon46
« Vastaus #14 : Huhtikuu 07, 2008, 23:56:18 »
Lainaus
En ymmärrä miksi profiiliini 2 Shakiran kappaleeseen tulee esittäjäksi joku ihmeen Gustavo Cerati.

Mitä ohjelmaa käytät? WMP 11 syytää itselleni ainakin osallistuvaksi esittäjäksi välillä jotain uppo-outoja nimiä, joita joutuu korjailemaan oikeiksi.

ps. minut löytää tällä nikillä, saa lisätä kaveriksi..

//Lemmonleikko, ei saa tapattaa pieniä viattomia vuotislaisia nauruun tähän aikaan yöstä...
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 08, 2008, 01:18:26 kirjoittanut Zaira »
"When I lead the big patient rebellion, Voldemort here is the first to go."
[The pessimist sees difficulty in every opportunity.
The optimist sees the opportunity in every difficulty. -Winston Churchill]

Poissa Lemmonleikko

• Tom
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Soulshine!
    • Herra Hahmo
« Vastaus #15 : Huhtikuu 08, 2008, 00:11:29 »
Kyse ei ole ohjelmasta, vaan mp3- ja wma-tiedostojen ID-tageista, jotka on muutettavissa lähestulkoon millä tahansa musiikin toistoon suunnitellulla ohjelmalla (Winamp, Windows Media Player, Musicmatch Jukebox jne). Toisin sanottuna biiseissä on jostakin syystä tagit kyrvällään, ja vaikka tiedoston nimenä on Vaikka "Aro-Joosepin jouhiorkesteri - Oespa rahhoo", esittäjäksi voi ID-tagiin olla merkittynä Tahvo & the Tahvottomat ja kappaleeksi Paviaanijenkka. Ah-niin-rakas last.fm:mmehän kirjaa biisit nimenomaan ID-tagien, ei tiedostonimien varassa, joten jos kuuntelee tiedostoa, jonka nimeksi on laitettu "Aro-Joosepin jouhiorkesteri - Oespa rahhoo.mp3", last.fm näyttää sen edellä demonstroidussa tapauksessa, jotta "Tahvo & the Tahvottomat - Paviaanijenkka".

Musiikkisoittimista löytyy yleensä jokin "View ID tags" tai "View file info" tai kumpi tahansa noista sanalla "edit", tai jotakin sinne päin. Niistä voi muutella ID-tagit. Itse jouduin suurimman osan Tinkara Kovacin biiseistä tagittamaan uusiksi lukuisten ristiriitaisten tagien takia.

Lisäksi joskus jos on hauskaa, tageihin voi lisätä kaiken jännän. Kuten joka biisin säveltäjät ja alkuperäiset esittäjät, julkaisuvuoden ja julkaisulevyn erikseen, vähän kaikkea nippelitietoa aina levymerkkiä ja levyn tuottajaa myöten... ID-tagit on jänniä ystäviä.

//joskus jos on hauskaa... piti pistää, että joskus jos on aikaa, on hauskaa lisätä kaikki jännä. Joskus jos väsytää, on hauskaa kirjoittaa viestinsä täyteen kosmisia friikkauksia. Yhdet sille.

///joskus jos väsytää, on kiva jätää yksi tee pois, käytettäväksi toisaalla. Voi terse.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 08, 2008, 00:16:40 kirjoittanut Lemmonleikko »

Poissa Hyde

• deadpan
  • Hirnyrkki
  • six gunshots
« Vastaus #16 : Huhtikuu 08, 2008, 02:08:13 »
Ryhmähaku.

Toisin sanottuna biiseissä on jostakin syystä tagit kyrvällään, ja vaikka tiedoston nimenä on Vaikka "Aro-Joosepin jouhiorkesteri - Oespa rahhoo", esittäjäksi voi ID-tagiin olla merkittynä Tahvo & the Tahvottomat ja kappaleeksi Paviaanijenkka. Ah-niin-rakas last.fm:mmehän kirjaa biisit nimenomaan ID-tagien, ei tiedostonimien varassa, joten jos kuuntelee tiedostoa, jonka nimeksi on laitettu "Aro-Joosepin jouhiorkesteri - Oespa rahhoo.mp3", last.fm näyttää sen edellä demonstroidussa tapauksessa, jotta "Tahvo & the Tahvottomat - Paviaanijenkka".

Tagisi taitavat nyt olla vähän poissa kohdaltaan, Lemmonleikko. Empiirinen tutkimus aiheesta paljasti, että vain nämä Last.fm:n tietokannassa olevat artistit olivat tehneet Paviaanijenkan. Korjaapa pikaisesti tagisi korrektille esittäjälle.

your taste-o-meter is...

Poissa Lemmonleikko

• Tom
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Soulshine!
    • Herra Hahmo
« Vastaus #17 : Huhtikuu 08, 2008, 08:29:30 »
Hyde, molemmat keksimäni esittäjät ovat ihan hatusta vedettyjä eivätkä ole olemassa missään tagissa. Ainoa olemassaoleva on Paviaanijenkka. Se vain jotenkin tuntui sopivan aivokuolleelta biisiltä heitettäväksi demonstraatioon mukaan. Ei sillä, ettäkö olisin joskus aamuyöstä kuunnellut Paviaanijenkkaa toistolla muutaman neliön hirsikopissa neljän muun hepun kanssa, ehei.

Minulla se on tagattuna tuon ensimmäisen vaihtoehdon mukaan, sillä kyseiseltä levyltä se on otettu. Yksi kaverini osti sen matkakuuntelemisiksi Lappiin vuonna '05. Levy herätti neljä kysymystä: 1) ketkä urpot tekevät sellaisia lauluja? 2) ketkä urpot vielä levyttävät niitä? 3) kuka urpo rupeaa myymään sitä levyä, ja 4) millainen vihoviimeinen urpo pitää olla ostaakseen sen levyn? Sillä ei ole mitään muuta hyvää kuin Paviaanijenkka. Ja sekin on hyvä vain aamuyöllä.

Poissa Hyde

• deadpan
  • Hirnyrkki
  • six gunshots
« Vastaus #18 : Huhtikuu 08, 2008, 12:36:27 »
Kuhan kiusasin. Luulin tosin, että vedit Paviaanijenkankin hatustasi ja sen löytyminen Last.fm:stä oli yhteensattumaa mutta näköjään totuus oli ihmeellisempi tällä kertaa.

...jos sitä vähän aiheesta itsestäänkin jotain yrittäisi. Tosiaan Last.fm:ssä on sijaittu sitten niiden aikojen kun sen nimi vielä oli Audioscrobbler. Ja voinkin saman tien nostalgisoida sitä kuinka oli niiiiiiiin paljon parempi suositussysteemi niihin aikoihin, minulla on yhä muistissa vanhojen aikojen suositussivu millä oli noin neljä kertaa niin paljon suosituksia kuin nykyisellä ja suurin osa siellä aikanaan suositetuista bändeistä on tätä nykyä olennainen osa soittolistaani. Ei ne vaan enää osaa. Tsch.

Mutta tästä huolimatta uusien bändien löytämiseen Last.fm toimii edelleen. Radioasemia ei ole tullut oikein koskaan koetettua, mutta jo similar artistsilla tai jonkun tagin alla olevilla bändeillä pääsee pitkälle. Ja on ehtinyt käydä niinkin, että muuan ihminen tuli täysin spontaanisti mainostamaan shoutboxiini bändiä, joka kuulosti kuulemma Nine Inch Nailsilta bongattuaan minut viimeisimmistä NINin kuuntelijoista. Oli muuten hyvää settiä se.

Tuo sosiaalinen puoli tekeekin Last.fm:stä miellyttävän paikan. On tullut harrastettua sitäkin, että etsii ihmisen, jolla on suhteellisen samansorttinen musiikkimaku ja koettaa jotain tämän listoilta. On toiminut sekin. Vaikka jotain hämärää tuossa tasterin ja naapurien toiminnassa on, yhdessä välissä tuntui siltä että ei tarvinnut kuin ykkösartisti olla sama niin heti oltiin naapuria. Kiinnostaisi tietää, miten sen laskevat.

(Ja tokihan valehtelisin, jollen myöntäisi, että sisäinen tilastotieteilijäni kirmaa kukkaniityillä silkasta riemusta aina nähdessään uusimmat chartit.)

Poissa Wemia

• Hupsu.
  • Vuotislainen
  • ?
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #19 : Huhtikuu 11, 2008, 19:25:22 »
Last.fm is pure love, ahh.

En muista yhtään mistä löysin tämän sivuston mutta rakkautta se oli eka silmäyksellä! Tunnus mulla on ollut tuolta -06 loppuvuodesta ja kappaleita tullut kuunneltua *tsekkaa* 35,983! Ja kaikki ihan puhtailla jauhoilla, iiriz is a true listener!

Musta on vain ihanaa kun voi aina nähdä mitä on kuunnellut ja kuinka paljon ja se Top Artists Overall <3 Ja näin sieltä voi myös nähdä että mitä kappaletta on tullut kuunneltua eniten kun en mä ainakaan ulkomuistista tuollaisia tiedä. Tykkään myös yhteisöistä ja siitä että sieltä tosiaan voi löytää uusia bändejä/artisteja kun vaan vähän vaivautuu surffailemaan! Ja  yksi mistä mä nautin paljon on tuo naapuriradion kuunteleminen aina kun on tylsää!

Last.fm on mulla aina päällä, miksi sitä nyt aukaisisi ja sulkisi ees taas? Eli kaikki skroppautuu!

Sivustolta löytää myös todella helposti (heh, minä ainakin) samanhenkisiä (musiikissa) tyyppejä ja eikun a friend request! :) Löysin yhden tämän hetken parhaimmista nettituttavistani sieltä, kun huomattiin että ollaan molemmat sikaisoja McFly faneja!

Hah en sanoisi olevani addiktoitunut. Aina en nimittäin edes muista katsoa niitä joka viikkoisia listoja!

Jotenkin tuntuu että tämä last.fm on vasta laskeutumassa tänne suomalaisten tietoisuuteen. Suurin osa käyttäjistä tuntuu olevan brasilialaisia orsomething!
Oisinpa luolassa rosvoklaanin, oisinpa rohkea intiaani!

Poissa Steelsheen

• Narsissisti
  • Vuotislainen
  • not your girl
    • Imaginary
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #20 : Huhtikuu 17, 2008, 21:44:46 »
Juu, olen aivan addiktoitunut :D Olen ollut Last.fm:n käyttäjä nyt reilun vuoden ja tähän mennessä mitään hirmuhuonoja kokemuksia ei ole ollut. Myönnän toki, että vähän "harrastukseni" on vaikuttanut musiikinkuunteluuni, ehkä kuuntelen vähän enemmän musiikkia kuin kuuntelisin ilman last.fm:ää, mutta kamalasti en (ainakaan enää ^^) nirsoile kuunteluni kanssa sillä perusteella, että nyt tilastoille tapahtuu jotain. Ja kärjessä näyttävät olevan ihan oikeat artistit/bändit, joita kuuntelisin muutenkin eniten. Cd-kuuntelu on toki vähentynyt, mutta kun cd-soitin takkuilee nykyään niin mahdottomasti muutenkin, niin ei sitä ehkä jaksaisi muutenkaan.

Olen parantumaton tilastofriikki ja minusta on kiinnostavaa nähdä mitä kuuntelen minkäkin verran. Olen myös löytänyt ihan mielenkiintoista musiikkia last.fm:n kautta. Radioita toki voisi kuunnella enemmänkin, mutta jotenkin niiden kanssa tulee aina oltua vähän nirsolla linjalla. Silloin tällöin kuitenkin on ihan kätevää laittaa joku tag-radio soimaan ettei tarvitse omasta soittimesta jaksaa hakea fiilikseen sopivaa musiikkia.

Ja tervetuloa stalkkaamaan :D
"If people don't know what you're doing, they don't know what you're doing wrong."

Tähtikirkas

• Ankeuttaja
« Vastaus #21 : Huhtikuu 23, 2008, 17:42:35 »
Oon ollut last.fm:ssä tällä nykyisellä nimimerkillä tammikuusta alkaen. Eri nimimerkki on kyllä ollut ennen, mutta poistin sen väliaikaisesti ja tein nyt uuden. Tähän jää aika kiitettävästi koukkuun, että tulee jonkun verran kuunneltua viikoittain eri artisteja. En tuppaa itseäni minkään erityisen genren kuuntelijaksi kun kuuntelen laidasta laitaan. Saa pyytää kaveriksi, jos haluaa.

http://www.last.fm/user/Keinutuoli/

Poissa Crying

• Vuotislainen
  • Whii
« Vastaus #22 : Toukokuu 03, 2008, 17:24:57 »
Yay, olin ennen addiktoitunut tähän sivustoon. Kirjauduin sivustolle viime kesänä ja jäin heti koukkuun. Kesällä en oikeastaan tehnyt mitään muuta kuin olin koneella ja samalla kuuntelin valtavan määrän musiikkia.

No, jotenkin innostukseni on loppunut, osasyynä oma perfektionismini. Itselläni on suhteellisen paljon musiikkia, mutta ei monilta artisteilta/bändeiltä. Kuulostaa naurettavalta, mutta en pitänyt listoistani kun päähäni oli tullut ajatus, että kaikkien soitettujen a/b kappaleiden lukumäärä täytyy olla ainakin sata, ja lisäksi listojen täytyy olla kauniita eikä mikään a/b saa olla liian hallitseva. Toinen asia mikä alkoi ottaa päähän oli se että huomasin kuuntelevani enemmän musiikkia kuin ilman last.fm:ää olisin kuunnellut (mikä tarkoitti että vietin aivan liikaa aikaa netissä ja koneella). Lisäksi kuuntelin tiettyjä artisteja sen takia että sain listat näyttämään paremmalta (järkyttävää :D). Erityisesti kesällä ärsytti kun last.fm ei suostunut toimimaan kunnolla (muilla varmaan samat ongelmat).

Hyviä puolia olivat tilastot tietenkin, tykkään muutenkin lajitella ja analysoida aina kaikkea joten last.fm on siinä mielessä mukava. Lisäksi last.fm avarsi hieman musiikkimakuani, tai oikeastaan löysin vain uusia musiikkituttavuuksia.

Koneellani on vielä last.fm mutta en pidä sitä päällä joten kappaleet eivät ilmesty sivuilleni. Tarkoitukseni on poistaa sivuni kunhan tässä jossain kohtaa ehdin.
And they dream in their sleep

Gluubori

• Ankeuttaja
« Vastaus #23 : Toukokuu 03, 2008, 23:42:21 »
Tänään tein tunnuksen tuonne Last. FM:ään. Ensivaikutelmalta vähän sekava, tai sitten en vaan osaa käyttää. Nimimerkkini on Glub , mutta ketään se ei taida kiinnostaa, mutta anyway. Saa pyytää kaveriksi jos haluaa. Itsellä alkoi f-secure huutaa kun asensin tuon "seuranta" ohjelman. Johtunee kait siitä että torjuntaohjelma on Vauhkomielen totuustutkan tasolla. Eli hyvin herkkä.

EDIT: Voisiko joku kertoa miksei kappale tiedot näy profiilissani, kaiken maailma plug-init on ladattu jne. Ja se Scrobling juttu on päällä, en ymmärrä.

EDIT 2: Noniin tsajajajajajajajajajajajajajajajajajajaaa sain tuon plugin asennettua. Nyt pelittää ^^
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 04, 2008, 12:28:12 kirjoittanut Gluubori »

Poissa Lady Asensio

• Vuotislainen
« Vastaus #24 : Toukokuu 04, 2008, 00:43:52 »
EDIT: Voisiko joku kertoa miksei kappale tiedot näy profiilissani, kaiken maailma plug-init on ladattu jne. Ja se Scrobling juttu on päällä, en ymmärrä.

Olethan kirjautunut tietokoneen last.fm -ohjelmistoon?
Itselläni on joskus tullut kappeletiedot vuorokauden viiveellä, mutta silloin ohjelmistossa oli jokin vika.