Kirjoittaja Aihe: Yo-kirjoitukset vol. 2  (Luettu 29134 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Drámella

• ihan hirveen ilkeä
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
    • Livejournal
    • LJ
  • Pottermore: NifflerHallow18061
  • Tupa: Luihuinen
Vs: Yo-kirjoitukset vol. 2
« Vastaus #50 : Helmikuu 05, 2009, 20:55:39 »

Minä tein samat. Mitkä 3. tehtävässä laskettiin näyttämöohjeiksi?

Mä pistin että se alun selitys, jossa kerrotaan miten lavasteet on ja ihmiset. Sitten ne siellä vuorosanojen seassa olevat sulkeet, missä on niitä että nousee ylös, puhuu kovempaa jne. Ei kyllä mitään hajua menikö nappiin, mutta toivon kovasti niin :D
haistan, haistan ihmislihaa, sanoi kuu ja hymyili julmaa, verenhimoista hymyään.

Poissa Leamire

• Vampyyri
  • Vuotislainen
  • The sharpest lives are the deadliest to lead
« Vastaus #51 : Helmikuu 05, 2009, 21:33:23 »

Minä tein samat. Mitkä 3. tehtävässä laskettiin näyttämöohjeiksi?

Mä pistin että se alun selitys, jossa kerrotaan miten lavasteet on ja ihmiset. Sitten ne siellä vuorosanojen seassa olevat sulkeet, missä on niitä että nousee ylös, puhuu kovempaa jne. Ei kyllä mitään hajua menikö nappiin, mutta toivon kovasti niin :D

Luojan kiitos, lätisin samoista kohdista. :D Mainitsin dialoginkin, mutta tein sen sen verran sulavasti, ettei sitä huomautusta laskisi osaksi näyttämöohjelistaa, jollei se kuulu sinne. ;D

Poissa Röhkö

• Kasvatustieteen kandi
  • Vuotislainen
« Vastaus #52 : Helmikuu 06, 2009, 14:20:13 »
Vastasin kohtiin 1, 2 ja 5, joista ainakin kakkonen meni ihan häneksi. Kolmosta suunnittelin alunperin tekeväni, mutta sitten havaitsin etten osaisi kirjoittaa siitä mitään. Symboliikkaan en edes ajatellut koskevani, minä olen niin pihalla noiden tulkinnallisten juttujen kanssa muutenkin, että siitä ei olisi mitään tullut.
Minäkin tein samat tehtävät, enkä myöskään loistanut henkilöiden suhteiden erittelyssä. Toivoisin saavani pisteiksi vähintään 1,2 ja 5. Teatterihoukutus- ja arvostelutehtävä olivat ihmeellisen helppoja - mutta taitavat olla monelle muullekin, eli odotettavissa korkeat pisterajat?
Onneksi luin tähän kokeeseen, kertasin varsinkin retorisia keinoja ja argumentaatiota.
"Pants - like shorts, but longer!"

Poissa Zaira

• 42
  • Valvojaoppilas
  • *
  • ^o^
    • Ei mitään nähtävää täällä
  • Pottermore: LumosDragon46
« Vastaus #53 : Helmikuu 06, 2009, 21:38:57 »
Minusta tuo tekstitaitokoe oli ihan suolesta ja kaikki joilta olen asiasta kysynyt olivat aikalailla samaa mieltä (tai ainakin meillä aikuislukion porukka oli samaa mieltä). Itse vastasin tehtäviin 1 ja 5 ja 3:seen olisin vastannut, jos aikani ei olisi loppunut kesken. Argh, ketuttaa aika vietävästi. Olin jotenkin jäässä noide tehtävien kanssa ja puolet ajastani meni vain niiden tekstien lukemiseen ja pähkäilemiseen, että mitä pirua sitä kirjottaisi.

En odota mitään ihmeellistä pistetulvaa itselleni tästä. Hyvä jos yhden saan. Eipä sillä väliä. Esseestä ajattelinkin vetää ne pisteet kotiin ja turvata sillä läpi pääsyni äidinkielestä.
"When I lead the big patient rebellion, Voldemort here is the first to go."
[The pessimist sees difficulty in every opportunity.
The optimist sees the opportunity in every difficulty. -Winston Churchill]

Poissa seitti

• Vuotislainen
    • http://nokkosnoita.livejournal.com
« Vastaus #54 : Helmikuu 07, 2009, 22:16:31 »
Jep, mullakin on nyt tuo äidinkielen tekstitaidonkoe takana. Minusta se oli ihan jees. Aluksi yllätyin vähän, että aiheena oli näytelmä, mutta se oli loppujen lopuksi ihan kiinnostava aihe. Onnistuin aika tehokkaasti uppoutumaan "Villisorsaan" ja huomasin pitäväni siitä.

Vastasin itse tehtäviin joissa piti eritellä henkilöhahmojen välisiä suhteita, siihen symbolitehtävään ja viimeiseen tehtävään. Vastasin ensin tuohon henkilöhahmojen erittelyyn ja jotenkin sen tekemiseen meni aika kauan, kun piti aluksi päästä sisälle siihen näytelmään ja lukea se tarkkaan. Siinä sitten iski yhtäkkiä pieni paniikki, kun katselin kelloa ja ajattelin jo, että ehdinkö kirjoittaa rauhassa vielä kaksi muuta vastausta. Mutta ihan hyvin sitten ehdin. Kituuttelin siellä ne kokonaiset kuusi tuntia, tosin ei siinä niin ajankulua edes huomannut. Musta tuntuu, että onnistuin vastaaman ihan hyvin, mutta saa nyt nähdä mitä mieltä ne sensorit siellä lautakunnassa on...

Äidinkielen lisäksi kirjoitan nyt keväällä pitkän saksan, elämänkatsomustiedon ja uusin historian. Jee maaliskuussa on jo lukio ohitse. : D Yritin nyt saada luettua näihin kevään kirjoituksiin hyvin.

you'll find me in a berlin bar
in a corner brooding

Poissa Huhutar

• Reservi
  • *
  • Henkilö, jota ei tunnista ilman teekupposta
    • Livejournal
  • Pottermore: dustpatronus46
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #55 : Helmikuu 08, 2009, 15:07:01 »
Järkytyin aika mukavasti tuosta tämän kevään tekstitaidon yosta. Olin päntännyt ulkoa argumentaatio- ja runoanalyysin (kurssivihkoissa olevien kysymyksien pohjalta), retoriset keinot, rakenneasiat ja sävyn. Kuitenkin olin jättänyt kaikki näytelmäasiat lukematta täysin (kurssivihkoissahan niistä ytl:län mukaan jotain oli).  Ennen koetta opettaja vakuutti vielä, että tää tulee omaan helppo koe, sillä preli oli niin vaikea. Olisin halunnut nähdä sen ilmeen, sitten kun se on nähnyt sen paperin kirjekuoren aukaisun jälkeen. Koko lukioaikana me ollaan kuitattu näytelmäasiat ainoastaan lukemalla Ibsenin nukkekoti, pidetty siitä kirjallisuuskeskustelu ja esseekoe. Olin kuitenkin kiitollinen, että tuli luettua se kirja silloin joskus, että tiesi miten Ibsen kirjoittaa. Saadessani sen paperin käsiini kauhistuin, että kaikki tehtävät käsittelivät näytelmää. Onneksi siellä oli ne kaksi tehtävää, joista toinen pohjautui siihen arvosteluun ja toinen ennakkoesittelyyn. Vastasin arvosteluun pohjautuvaan tehtävään, ennakkoesittelyyn pohjauvaan ja sitten siihen missä piti eritellä niitä henkilösuhteita. Symboli tehtävään en missään nimessä uskaltanut tarttua, koska tiesin niin monta varottavaa esimerkkiä prelin takia.

Arvostelutehtävä meni minulta mielestäni todella hyvin. Luin abitreeneistä, mitä olisi pitänyt vastata ja ehkä yksi jäi mainitsematta. Ne muut tehtävät taasen menivät täysin penkin alle. Ensimmäisessä tehtävässä riemastuin, että hei retoriset keinot jee, mutta sitten aloinkin pohtimaan, että mitä siinä tehtävässä haetaan. Jotenkin päättelin sitten, että siinä ei muka niistä retorista keinoista saa pisteitä, koska eihän niillä houkutella ihmisiä teatteriin (hyvä minä! ..niin mikähän sen retoristen keinojen määritelmä olikaan..). Jätin retoriset keinot kokonaan mainitsematta ja koko vastaus saattoi mennä ohi. Henkilösuhteissa jäi hoksaamatta, että se Werle oli sen Hedvigin isä ja siitä luultavasti myös sakotetaan. Luin netistä uudelleen sen pätkän, enkä vieläkään tajunnut, kuinka se vanha Werle on sen isä. Ehkä se joskus tulee selviämään.. Tämähän on kypsyyskoe, mää inhoan tuota määritelmää! :D

Harmittaa kamalasti, sillä sain prelistä vahvan M:n ja opettaja vakuutti, että minulla on täydet mahdollisuudet saada yo:sta E. Ja olen aina saanut normaaleista tekstitaidon kokeista sitä 5-6 pistettä aina kun olen ottanut ne tosissani, mutta nyt ei vain lukutaito riittänyt. Onneksi vielä esseekoe, josta on aina tullut 40-50 pistettä. Saa nähdä. Riippuu kyllä niistä aiheista!

//Puppi: Eräs kaverini oli tajunnut kyseisen asian (muttei kylläkään ollut laittanut sitä siihen vastaukseen..), mutta se kuitenkin meni jotenkin niin, että se äiti oli säikähtänyt kun se Gregers tuli sinne. Ja sitten se sokeusasia, että kummallakaan ei ollut varmaa tietoa kenestäkään sokeasta lähisukulaista (paitsi vain aavistuksia tjsp). Mutta en tiedä oliko siellä vielä muita vihjeitä! Mutta jostain lukaisin, että 6p. vastaukseen voi päästä myös ilman tuota tietoa. (lähde oli tosiaan gallerian villisorsa-yhteisö, joten en tiedä kuinka luotettava tieto) :D
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 11, 2009, 15:38:15 kirjoittanut Huhutar »

Poissa Röhkö

• Kasvatustieteen kandi
  • Vuotislainen
« Vastaus #56 : Helmikuu 08, 2009, 18:42:16 »
Henkilösuhteissa jäi hoksaamatta, että se Werle oli sen Hedvigin isä ja siitä luultavasti myös sakotetaan. Luin netistä uudelleen sen pätkän, enkä vieläkään tajunnut, kuinka se vanha Werle on sen isä. Ehkä se joskus tulee selviämään..
Minäkään en tajua tätä, tulostin koko YO:n Hesarin sivuilta ja pistän kohta äitinikin lukemaan sen ja katson huomaako hän kolmiodraamaa..
8¨'D Muutenkin tuntuu, että tehtävissä haettiin ihan muuta kuin mitä kirjoitin.. no, ainakin 2 pojoa saan jokaisesta, pidän asiaa varmana.

Bumblebee

• Ankeuttaja
« Vastaus #57 : Helmikuu 08, 2009, 19:22:46 »
No hei, meillä ruotsinkielisillä oli tuo Ibsenin näytelmä norjaksi. Itse olen vasta kakkosella eli äikän koe on vasta vuoden päästä.

Mutta huomenna on suomen kuullunymmärtäminen. Jännittää kamalasti. 45 minuuttia on liian pitkä aika, en pysty keskittymään niin kauaa. Ajatus harhailee ja kaikki menee ohi. Prepillä meni kuitenkin aika hyvin, harvoin sain huonoja tuloksia, mutta luulen että se on siksi koska en jännittänyt niitä.
 Onneksi tuo kirjallinen osa on minulle usein helpohko. Meillä on se vasta 16.3 mutta aikaa kuluu nopeasti.

Poissa Gollim

• Paras
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #58 : Helmikuu 09, 2009, 15:40:08 »
Miten ruotsinkielinen koe voi olla norjaksi? o.O

/ En itse tuota tekstitaidon tehtävää tehnyt, mutta siis kyllä nuo tehtävät minusta hahmotehtävää lukuunottamatta vakuttivat aika helpoilta tehdä... en ole tosin villisorsaa lukenut, joten en tiedä kuinka vaikeita ne symbolit siellä ovat...
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 09, 2009, 17:15:19 kirjoittanut Gollim »

Poissa Vilena

• Hirnyrkki
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #59 : Helmikuu 09, 2009, 15:56:28 »
Mua alkaa ahdistaa heti, kun vain mietinkin koko tekstitaidon yo:ta :D Eniten tässä ärsyttää se, kun kolme vuotta on päntätty novelli- ja runoanalyysejä, eikä kumpaakaan kysytä! Ja ylipäätään musta tuntuu, että tunneilla tehtyjen tekstitaidon kokeiden tehtävät ovat aivan liian helppoja verrattuna näihin ytl:n laatimiin, sillä ytl:n kokeissa on paljon enemmän soveltamista. Tuntuu inhottavan epävarmalta, kun aiemmin on vastannut sellaisiin tehtävänantoihin, kuten "erittele artikkelin retorisia keinoja" tai muuta yhtä selkeää, ja sitten pitäisikin osata paljon laajakatseisemmin katsella asioita.. Siis pointtina on se, että mun mielestä kursseilla tehtävissä tekstitaidon kokeissa pitäs ainakin meidän koulussa vaikeuttaa tehtäviä.

Itsellä meni kyllä kans kokonaan ohi tuo juttu, ettei Hjalmar olisikaan ollut Hedvigin isä, ei käynyt mielen vieressäkään. Mutta mitä vilkaisin noita abitreenejä, niin ainakin siellä sanottiin, ettei vastaus siihen kaadu jos tuota ei ole huomannut, vaikka se aika merkittävä seikka onkin. (tarkoittaa siis mitä? :D) Ylipäätään tuo koko henkilöiden suhteiden erittely jäi mulla liian pinnalliselle tasolle, mutta en vaan saanut siitä katkelmasta oikein mitään irti. Ja siitä vitostehtävästä mulla on kanssa aika epävarmat fiilikset, kun kaikki tuntuu vastanneen niin erilaisia asioita siihen.

En tiedä uskallanko käydä kysymässä tekstitaidon pisteitä ollenkaan ennen esseekoetta, kun jos se onkin menny kamalan huonosti, niin sitten mulla on liian kovat paineet pärjätä esseessä. Ei muuten, mutta kun yritän kahmia mahdollisimman paljon pisteitä yo-arvosanoillani jatko-opiskelujen paperivalinnassa, ja tavoittelen äidinkielestä eximiaa. Ei vaan ole kauhean luottavainen olo, kun preli meni niin penkin alle, eikä tuo yo-koe loppujen lopuksi edes tuntunut paljon helpommalta...
Humor me.

Poissa Leamire

• Vampyyri
  • Vuotislainen
« Vastaus #60 : Helmikuu 09, 2009, 20:18:07 »
Menikö muuallakin päin Suomea ruotsin kuuntelu yhtä pahasti penkin alle kuin meidän kaupungissamme, jossa kympin oppilaatkin valittelivat kuuntelua painajaismaiseksi fiaskoksi, joiden laatijoiden pitäisi maksaa kokelaille korvauksia henkisistä vahingoista?

Poissa Kalke

• Lyhennetty painos
  • Vuotislainen
  • I told you so.
« Vastaus #61 : Helmikuu 12, 2009, 10:55:16 »
Menikö muuallakin päin Suomea ruotsin kuuntelu yhtä pahasti penkin alle kuin meidän kaupungissamme, jossa kympin oppilaatkin valittelivat kuuntelua painajaismaiseksi fiaskoksi, joiden laatijoiden pitäisi maksaa kokelaille korvauksia henkisistä vahingoista?

Kyllä täälläkin päin itkettiin Ruotsin kuuntelun vaikeutta - ja olihan se sitä. Varsinkin ne avot oli veemäisiä, kun vain kerran kuunneltiin. Meillä oli juuri kertauskursseilla opettajat valitelleet jonkin vanhan kuuntelun aikana, että on se vaikeaa jos ne tulevat vain kerran. Eivätkä ne muutkaan helppoja olleet, se toinen mikä kuunneltiin vain kerran (mitä poika/tyttö seuraavaksi vastaa) oli aika ympäripyöreää. Arvaile siinä sitten.
Mutta toivottavasti yleinen taso oli huono, niin itsellä voisi olla vähän paremmat mahikset, jossei aivan penkin alle mennyt.

Ja seuraavaksi on tulossa Psykologia, mihin yritän panostaa kunnolla. Olen tässä leikellyt Tieteen Kuvalehdesta psykajuttuja ja liimaillut ympäri taloa. Lukemisen tosin aloitin (jälleen) liian myöhään, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
Psykan jälkeen on Ruotsi, mistä en jaksa ottaa niin paljon paineita, vaikka pakollisena kirjoitankin, muistaakseni. Ruotsi on vaan jotenkin niin helppoa, enkä yleensä edes osaa lukea siihen (mitä siihen muka lukisi?). Sanojen lukeminen on jotenkin niin turhauttavaa, kun ei yhtään tiedä, tuleeko koko aihepiiriä esille kirjoituksissa.
Ja viimeisimpänä on pitkä matikka. Pelkään täällä jo valmiiksi, sillä minulle ei ole mitään hajua miten selviän siitä. Pari ensimmäistä tehtävää ehkä menee, mutta miten ihmeessä kykenen ratkaisemaan vähänkään vaikeampia tehtäviä? Onko kellään muulla yhtä tukalaa matikan kanssa? Mitenhän sitä pitäisi kerrata, että osaisi edes jostakin jotakin? Oumaigaad. Onneksi tämä ei sentään ole pakollisena minulla.

Koska kirjoitan kolmessa ja puolessa vuodessa (laiska, laiska), niin äikkä, englanti ja historia ovat luvassa vasta ensi syksynä. Hyvä, sillä jokainen niistä on aika pelottava ja tärkeä.
"A goal without a plan is just a wish."

Poissa Röhkö

• Kasvatustieteen kandi
  • Vuotislainen
« Vastaus #62 : Helmikuu 19, 2009, 10:26:52 »
Sain tekstitaidon alustavista pisteistä 5,4,4 eli täysin yli oman tasoni! Enkun kuuntelu meni normaalisti, 50,5 /90. Hyvillä mielin voin siis valmistautua tuleviin koitoksiin.. Tosin nuo vastaustekstien pisteet varmaan tippuvat lautakunnassa. :F

Poissa Leamire

• Vampyyri
  • Vuotislainen
« Vastaus #63 : Helmikuu 19, 2009, 11:23:45 »
Tekstitaito meni vähän alakanttiin siitä, mitä olin suunnitellut: 6, 3, 4. Tosin tuo 4:n pisteen 5. tehtävä kuulemma saattaa vielä yhden pisteen noustakin, opettaja ei vain uskaltanut 5 pistettä antaa, kun käytin yhtä termiä väärin. Eli yhteensä painotusten kanssa 39 pistettä - juuri siinä L:n rajamailla, nyt pitää saada esseestä ainakin 55 pistettä, jotta sen L:n saisi (tosin en ole varma, onko silloinkaan se laudatur ihan satavarma arvosana...).

Nyt toivotaan, etteivät pisteet tipu lautakunnassa. Ne eivät saa tippua, haluan sen L:n...

Ruotsin kuuntelu meni tosiaan niin persiilleen kuin se vain voi minulta mennä: 39 pistettä, 0 pistettä avoimista. Että näin. Pikkuinen pudotus normaalitasostani, joka on siinä 60-70 paikkeilla.

No, onneksi 9:n ja 10:n oppilaatkin tuntuivat mokaavan: kaverini sai vain jotain 50-60 pistettä. Eli rajat tulevat tippumaan - ainakin, mikäli kaikkialla muuallakin Suomea kävi tällaisia tiputuksia.

Englanti meni aika nappiin, 85,5 pistettä. Venäjä samoin, 75 pistettä. Niihin olen todella tyytyväinen (ja meinaan aina kuolla nauruun, kun ajattelen että venäjä meni ruotsia paremmin - naurettava ajatuskin! ;D).

Ruotsi lähinnä naurattaa, äikkä taas aiheuttaa hermoromahduksen. No, ehkä tämä tästä...

Poissa Millat

• jolie coquine
  • Vuotislainen
  • shock me like an electric eel
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #64 : Helmikuu 19, 2009, 19:43:34 »
Itsellänikin yo-kirjoitukset ovat alkaneet, ensimmäinen kuullunymmärtämiskoe on tehty.

Kirjoitan nyt keväällä pitkän ranskan ja psykologian. Ranskan ylimääräisenä, psykan pakollisena. Ei sillä, että sillä välttämättä suurta merkitystä tulee olemaan. Syksyllä vuorossa ovat pitkä englanti ja ruotsi, josta vielä tosin on mietinnässä kirjoitanko sen pitkänä vai keskipitkänä, sekä mahdollisesti terveystieto. Ensi keväänä sitten loput eli se surullisenkuuluisa äikkä (jonka kohdalla tekstitaito tappaa motivaationi koko aineeseen), lyhyt matikka ja toivottavasti myös yhteiskuntaoppi. Toki uusin mahdollisesti jotain tarvittaessa... tai sitten en. En tavoittele L:iä, vaikka todistuksen perusteella moni ehkä niin kuvittelisikin – kunhan olen tyytyväinen suorituksiini, se riittää (no okei, rehellisesti sanoen C:n paperit nyt vähintään olisi kivat, muuten en niin välitä...).

Tuosta kuuntelusta napsahti pisteet, joilla L:ääkin voisi jopa tavoitella (mutta se ei koskaan ole ollut tavoitteeni): yhden monivalinnan mokasin, muuten kaikki oikein eli olen menettänyt kuuntelusta vain kolme pistettä. Parhaat pisteet nuo olivat koko koulusta, vaikka ranskantaitajia löytyy useampiakin (enkä ole edes koulun ainoa entinen vaihtari). Kuuntelu tosin on mielestäni yleensä ollut se helpoin osa-alue, sillä kirjallisessa mokaan kuitenkin joissakin kohdissa ja aineesta tuskin ihan täysiä pisteitä saan (tosin sekin riippuu aiheesta, irtoaako loistavaa vai vähän huonompaa tekstiä). M:ään olen tyytyväinen.

Psykassa taas... no, olen ollut laiska kertaamaan kun ei lukulomaakaan vielä ole. Mutta realistisesti ajateltuna voisin tavoitella ihan hyviä arvosanoja, E olisi kiva, mutta ei tiedä... Pitää kerrata kehityspsykaa, Sternit, Kohlbergit ja muut ei ole ihan hallussa vielä, samoin neuropsykaan liittyy osa-alueita, joissa en ole vahvimmillani. Toki kehityspsykasta tunnen nämä Eriksonit ja kiintymyssuhdeteoriat. Yleensä olen psykassa hyvin pärjännyt, perustutkimuksia ja -teorioita tunnen ihan hyvin kuten nuo pari edellämainittua muiden klassikkoteorioiden lisäksi. Psykan tutkimuksesta osaan perusasiat hyvin, mutta en yleisesti pidä tehtävistä, joissa pitää laatia tutkimussuunnitelma tai vastaava, sen sijaan tehtävät, joissa saa analysoida jotain tutkimustulosta ovat jees.

Tosiaan tällä kirjoitussuunnitelmallani tulisi sitten kahdeksan aineitta, joista mahdollisesti kolme pitkää kieltä (jos sen ruotsin pitkänä kirjoitan) ja kolme reaalia. Eiköhän nuo nyt jo riitä. Melkein. Koska pyörittelen edelleen mielessäni mahdollisuutta suorittaa kuviksen lukiodiplomi, kuviksesta kun ei ymmärrettävästi muutakaan vastaavaa suoritusarvosanaa oikein voi saada.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 19, 2009, 19:50:01 kirjoittanut Freedom »
"Je vais bien, t'en fais pas."

Poissa talitintti

• Vuotislainen
  • Skeptinen pessimisti
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #65 : Helmikuu 19, 2009, 19:48:31 »
Ja viimeisimpänä on pitkä matikka. Pelkään täällä jo valmiiksi, sillä minulle ei ole mitään hajua miten selviän siitä. Pari ensimmäistä tehtävää ehkä menee, mutta miten ihmeessä kykenen ratkaisemaan vähänkään vaikeampia tehtäviä? Onko kellään muulla yhtä tukalaa matikan kanssa? Mitenhän sitä pitäisi kerrata, että osaisi edes jostakin jotakin? Oumaigaad. Onneksi tämä ei sentään ole pakollisena minulla.

Minä kirjoitin pitkän matikan kaksi vuotta sitten juuri sillon kun jokerit olivat ensimmäistä kertaa mukana kokeessa. Minun tasollani kylläkin nämä jokerit pystyi ihan hyvin unohtamaan, koska en ole mitenkään välkyimmästä päästä. :) Tavotteeni kuitenkin saavutin ja sehän oli se C. Itse koin parhaaksi tavaksi vain laskea, laskea ja laskea. Laskin pääasiassa vanhjoja yo-kokeita, joita löytyy vastauksineen netistä. Varsinkin jos tuntuu siltä, että matikka ei välttämättä mene kovinkaan hyvin kannattaa treenata, että ne alkupään tehtävät menevät täysille pisteille. Kannattaa katsoa, että ei käy niin kuin minulle, en siis saanut ensimmäisestä tehtävästä täysiä pisteitä... Ei ehkä kannata kuluttaa aikaa analyysin kursseihin, vaan kannattaa katsoa, että perusteet ovat hallinnassa.
Kirk: My Nikon is state of the art. Max: Oh, I've got a Nikon too. It's an N64 with 3D matrix metering, 35 to 210 zoom. What have you got? Kirk: It's a Nikon. (Gilmore Girls)
---
Rory: I just don’t want to be queen. Tristan: Me either [pause] King - I don’t want to be king. (Gilmore Girls)

Poissa Marina

• Peikkotanssi
  • Vuotislainen
« Vastaus #66 : Helmikuu 20, 2009, 12:09:48 »
Voi ruotsi! Se kuuntelu oli kyllä tosiaan melko vaikea. 64 pistettä se opettaja oli minulle laskenut. Kahdeksankymmentä suunnilleen olen yleensä saanut. Että vähän huono juttu. Tai ei silleen, ihan hyvähän tuo on, mutta kun E olisi ollut hyvä tavoite ja nyt sen saaminen muuttukin aika vaikeaksi. No, aina voi korottaa. Sen kuuntelun jälkeen puhuin vain siitä ja kaverini taisi kyllästyä. Selitin jotain, mitä kuuntelussa kerrottiin, eikä se ollut aihettakaan ymmärtänyt :D. Ja oli aika ystävällistä minulta valittaa pisteistään sellaisille, jotka saivat huonompia.

Ohoh, hiihtolomani on jo lopuillaan, enkä ole vielä lukenut yhtään. Ensi viikolla on koulua ja seuraava viikko lukulomaviikko. Ajattelin, että voisin silloin lukea lähinnä psykologiaa (toinen aine, jonka kirjoitan) ja sitten viikonloppuna ennen ruotsia lukea kielioppia. Miten nopeasti nämä kirjoitukset tulivatkaan, vastahan minä rastitin kaksoistutkintokohdan paperilta.
"Miten voin enää katsoa silmiin miestä, joka nyt tietää, että minullakin yleensä on ajatuksia, ja mikä pahinta vielä kauniita?"

Poissa Zaira

• 42
  • Valvojaoppilas
  • *
  • ^o^
« Vastaus #67 : Helmikuu 20, 2009, 12:39:59 »
Mie kuulin moneltakin taholta, että toi ruotsin kuuntelu oli vaikea. Enkun kuuntelukin oli jotenkin outo minun mielestäni, sainkin siitä 63 pistettä, mikä on ihan kohtalainen omasta mielestäni. Tosin paremmin olisi voinut mennä. Äikän teksitaidosta sain 3 ja 1. Paremmin kuin osasin kuvitella, joten ihan tyytyväinen olen. Jos esseekokeessa sattuu hyvä aihe vastaan ja onnistun saamaan siitä sen pistemäärän mitä tavoittelen niin M olisi siitä sitten. Ei se C pahakaan olis :P

Matikan preli oli eilen ja se meni.. huonosti. En oikein ehtinyt harjoitella tän viikon aikana ja se kyllä näkyy. Noh, kunhan ehdin kirjoituskiin mennessä harjoitella tarpeeksi niin ois ihan jees. Siitä kun nappais sen 7 pistettä ja toivottavasti ylikin, niin ois läpi.

Huoh, pitäisi kai hiljalleen aloitaa lukeminen. Tämä viikko on mennyt vähän löysäilyssä. Ei ole oikein huvittanut tehdä mitään. Ehkä vain hyväkin, että on tullut pidettyä vähän taukoa. Eipä tarvitse stressata niin paljoa.

Poissa Drámella

• ihan hirveen ilkeä
  • Vuotislainen
    • Livejournal
    • LJ
« Vastaus #68 : Helmikuu 20, 2009, 16:32:01 »
Ruotsin kuuntelusta 35 pistettä. En oo oikein mitään mieltä, kun se oli ihan kamala, paras tulos koko meidän lukiosta tuosta kuuntelusta oli 60 pistettä. Ruotsinope sanoi tänään, että tuo oli 2000- luvun vaikein kuuntelu. Kiva kun sitten juuri meidän kohdalla .....

Äikän tekstitaidosta tuli alustavasti 4, 4 ja 2. Viimeiseen hiukan pettynyt, toivon että se nousisi edes kolmoseen.

Enkun tuloksia en ole vielä kysellyt.
haistan, haistan ihmislihaa, sanoi kuu ja hymyili julmaa, verenhimoista hymyään.

Poissa Liberty

• Vuotislainen
    • http://liberty.vuodatus.net
« Vastaus #69 : Helmikuu 24, 2009, 11:04:42 »
Ruotsin kuuntelusta 35 pistettä. En oo oikein mitään mieltä, kun se oli ihan kamala, paras tulos koko meidän lukiosta tuosta kuuntelusta oli 60 pistettä. Ruotsinope sanoi tänään, että tuo oli 2000- luvun vaikein kuuntelu. Kiva kun sitten juuri meidän kohdalla .....

Noh, minä en henkilökohtaisesti jaksa surra tuota vaikeaa kuuntelua, koska viime syksyn enkun kuuntelu oli aikalailla samanmoinen fiasko, heh. Repäisin siis tosiaan kasaan ihastuttavat 39 pistettä. Ehkä otan ruotsin muutenkin vähän kevyemmin, kun se on vasta kolmas kieleni ja englanti ja ranska ovat tärkeysjärjestyksessä ehdottomasti sen edellä.

Enkun uusin nyt, koska syksy tosiaan oli ihan kamalaa rämpimistä. Mokasin sekä kuuntelussa että aineessa, joten tekstinymmärtämis- ja rakenneosiossa menestyminen ei auttanut yhtään mitään ja b:hän sieltä tuli. Nyt sitten ilokseni sain huomata, että olin repäissyt kuuntelusta 20 pistettä enemmän kuin syksyllä ja lisäksi parhaan kuuntelutulokseni ikinä. En ole aiemmin päässyt yli 70 pisteen ja nyt sitten - ihan pitkällä matematiikalla laskin - yhteispisteet olivat 74, mikä on suorastaan pöyristyttävän hyvä minulle. Samoin ranska tuli hieman yllätyksenä. Tavoiteenani on kyllä e, mutta vahvat osa alueeni ovatkin aine ja rakenne ja kuuntelu sitten menee aina sinne kuudenkymmenen tienoille. Nyt sitten - opettajakin totesi, että kummallisen vaikea kuuntelu - pisteet olivat kuuntelussa 75 ja täydet pisteet avoimmissa, mitä ei ole ikinä ennen tapahtunut! Olen siis todellakin hyvin toiveikas sen e:n suhteen; pitäisi vain saada luettua ihan kamalasti tällaisen paineen alla...

Matematiikan prelin tulokseen en ollut lainkaan tyytyväinen (46/60), mutta kuultuani muiden tuloksia, tulin tulokseen, että preli oli aika haastava. Olen siis ihan hyvin mielin aloittamassa laskea kertaustehtäviä ja olen edelleen alkuperäisen suunnitelmani mukaan tähtäämässä siihen ällään.

Äikän suhteen ällän toiveet karisivat kyllä aikoja sitten, mutta alustavien tekstitaidon pisteiden perusteella onnistumalla esseekokeessa 45 pisteen arvoisesti e olisi vielä täysin mahdollinen. Olin kyllä ihan kammottavan pettynyt tuohon tekstitaitoon. Olin yksi harvoista, jolla oli todella hyvä fiilis sen jälkeen ja epäilin jopa parhaita vastauksia, joita olen ikinä tekstitaidosta tehnyt, mutta ei niin ei. Tuo varsinainen koe meni vielä huonommin kuin preli, joka ei vain käy järkeeni, koska olen edelleen sitä mieltä, että vastaukseni olivat hyviä - ainakin verrattuna preliin tai aikaisempiin väkerryksiini - ja nyt pisteet olivat kyllä kaikkeen suhteutettuna ihan alakanttiin (ykkösestä 4, kolmosesta 3 ja viitosesta 3). Noh, saa nyt nähdä, miten siinä esseessä käy!

Minä kirjoitin pitkän matikan kaksi vuotta sitten juuri sillon kun jokerit olivat ensimmäistä kertaa mukana kokeessa. Minun tasollani kylläkin nämä jokerit pystyi ihan hyvin unohtamaan, koska en ole mitenkään välkyimmästä päästä. :) Tavotteeni kuitenkin saavutin ja sehän oli se C. Itse koin parhaaksi tavaksi vain laskea, laskea ja laskea. Laskin pääasiassa vanhjoja yo-kokeita, joita löytyy vastauksineen netistä. Varsinkin jos tuntuu siltä, että matikka ei välttämättä mene kovinkaan hyvin kannattaa treenata, että ne alkupään tehtävät menevät täysille pisteille. Kannattaa katsoa, että ei käy niin kuin minulle, en siis saanut ensimmäisestä tehtävästä täysiä pisteitä... Ei ehkä kannata kuluttaa aikaa analyysin kursseihin, vaan kannattaa katsoa, että perusteet ovat hallinnassa.

Otat vaikka tavoitteeksi, että lasket n. 5-10 tehtävää päivässä niin pitäisi saada sellainen peruslaskurutiini kohdalleen. Sillä pötkii kyllä pitkälle, koska parin ensimmäisen tehtävän pitäisi olla ihan peruskamaa. Suosittelen myös, että siitä eteenpäin kannattaa pistää ainakin jotain yritelmää kaikista vaadittavasta kymmenestä tehtävästä. Parista rivistäkin voi saada jo jonkun pisteen kasaan, vaikkei olisikaan mitään hajua tehtävästä.
You are everything I want 'cause you are everything I'm not.

Poissa Röhkö

• Kasvatustieteen kandi
  • Vuotislainen
« Vastaus #70 : Maaliskuu 09, 2009, 16:07:22 »
Äidinkielen esseekoe takana päin ja aika sekava mielentila jäi.. Tein tehtävästä 13, suomalaisnuorten varhainen itsenäistyminen - toisin kuin Intiassa.. Tuntuu että sivuuttelin välillä tehtävänantoa kertomalla, miten nuoret itsenäistyvät, mutta en vastannut paljon tehtävänannon kysymykseen miksi suomalaiset sitten niin innokkaasti haluavat itsenäistyä :P

Poissa Drámella

• ihan hirveen ilkeä
  • Vuotislainen
    • Livejournal
    • LJ
« Vastaus #71 : Maaliskuu 09, 2009, 16:40:21 »
Minä vastasin tehtävään 7 (suomalaisia moititaan puhetavoiltaan epäkohteliaksi kun verrataan esim. keskieurooppalaisiin. pitääkö tämä paikkaansa? tai jotain sinnepäin meni kysymys)
Olen ihan tyytyväinen vastaukseeni. Olisin toki voinut käsitellä aihetta laajemminkin, mutta siitä olisi saattanut tulla liian rönsyilevä ja ajatus hukkua. Siksipä päätin pysyä kiinteässä kokonaisuudessa ja perustella mielipiteeni mahdollisimman hyvin. Toivon vain, että arvioiva sensori on edes hieman huumorintajuinen, eikä kohdalle osu jästien ylioppilatutkintolautakuntaan ujuttautunutta Percy Weaslyta ("Percy ei tunnistaisi vitsiä vaikka se hyppisi ilkosillaan hänen edessään ja Dobbyn pannumyssy päässä"...)

Poissa Zaira

• 42
  • Valvojaoppilas
  • *
  • ^o^
« Vastaus #72 : Maaliskuu 09, 2009, 19:32:55 »
Mie tein sen tehtävän 2. Sen Facebook-jutun ja pelkään pahoin, että se epäonnistui. Jotenkin tuli vain sellainen tunne. Yritin kovasti selitellä, miksi Facebookia tarvitaan, mutta... Ääh, sen näkee sitten mitä mieltä ne sensorit ovat olleet... O.O

Poissa Huhutar

• Reservi
  • *
  • Henkilö, jota ei tunnista ilman teekupposta
    • Livejournal
  • Pottermore: dustpatronus46
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #73 : Maaliskuu 10, 2009, 19:39:27 »
Hengissä selvittiin esseekokeesta. Ainakin siihen nähden, että olin nähnyt unta mehun punaisesta esseepaperista, kotiin unohtuneista kynistä, kamalista aiheista ja loppuvasta ajasta.

Minä tein tehtävän yksi, jossa käsittelin rakkautta ja kuolemaa elokuvan Benjamin Buttonin uskomattoman elämän teemoina. (sai valita romaanin, näytelmän tai elokuvan). Kerroin, että Benjaminin elämän aikana ilmenee erilaisia rakkauden lajeja ja suurinosa niistä päätyy kuolemaan, paitsi sellainen kielletty ja kokeileva rakkaus, joka tuo sitten vastapainoa sille koko elämän kestävälle 'elämän rakkaudelle'. En sitten tiedä, menikö se aivan pelkästään sen elokuvan selittämiseksi, mutta jos en olisi kertonut siitä elokuvasta niin sitä olisi ollut vaikeaa ymmärtää. Lisäksi oli jotenkin vaikeaa miettiä, miten sen sen saisi järkevästi jäsenneltyä, mutta sain luultavasti jonkinlaisen logiikan aikaiseksi siihen. Mutta sen näkee sitten. Olen ihan tyytyväinen siihen mitä sain raapustettua. :)

Olin aika positiivisesti yllättynyt aiheista, sillä siellä oli moniakin sellaisia mistä olisi voinut tehdä. Facebook aiheesta oli tehnyt hurjan moni. Itsekin sitä tosiaan harkitsin, mutta mun essee olisi varmasti hukkunut täysin massaan, en tiedä. Se musiikkiruno aihe oli todella kiva myös, mutta viimeistä runoa en käsittänyt lainkaan. Meinasin valita siihen ensimmäisen runon, mutta olisin kuitenkin lähtenyt hakoteille ihkuttamaan mitä musiikki mulle merkitsee ja unohtanut sen runon kokoknaan, joten päädyin tuollaiseen aiheeseen, missä en voi hirveästi heittää aiheesta ohi.

Yleensä olen saanut esseestä sen 50p. En luultavasti olisi hirveän pettynyt siihen 40 pisteeseekään, sillä saisin sillä ehkä E:n, kun tekstitaidosta on 4-4-4. Ehkä en halua ajatella vielä. ^^

Huomenna on psykologia ja minua ahdistaa se koe suunnattomasti. Muistan paljon pikkutietoa sieltä täältä, mutta en tiedä osaanko soveltaa. Ahdistaa! :<

//Psykologia meni ihan kivasti! Minulla on se ylinmääräisenä ja toivon saavani siitä sen M:n. Olin innoissani aggressiotehtävästä, sillä olin arvannut, että siitä tulee. Sainkin siihen tosi paljon asiaa ja teorioita! Sitten ne 1 ja 3 tehtävät onnistuivat minulta aika hyvin, mutta niistä tuli aika samanlaiset. En tiedä sainko ykköstehtävään tarpeeksi tungettua oppimista, vaan eksyin ehkä liikaa motivaation puolelle. 3 meni kuitenkin hyvin. Tein +9 jokerin, eli sen miten lapsen vuorovaikutussuhteet vaikuttavat aikuisuuteen. Käsittelin kiintymyssuhteita, Eriksonin kriisejä ja Sternin taisin mainita ehkä. En tiedä menikö se liikaa vain niiden teorioiden ja tutkimusten selostustuksesksi, sillä niitten teorioiden jälkeen vain muutamalla lauseella kuittasin sen, miten se voi vaikuttaa. Näiden neljän tehtävän jälkeen kello oli puoli kaksi ja paniikki alkoi iskeä. En oikein osannut niitä lopputehtäviä kunnolla, mutta tein sitten sen tutkimustehtävän ja nuoren identiteetin muodostuminen tehtävän. Tutkimustehtävässä selitin vain, mitä siitä taulukosta voidaan nähdä ja näin, mutta en kyllä ehtinyt enää alkaa pohtimaan sitä asiaa sen paremmin, tai että mikä siihen vaikuttaa. Se nuoren identiteettitehtävä (miten netissäolo vaikuttaa) meni myös aivan hutaisuksi ja sain siihen väännettyä maailman minimaalisimpia kappaleita. :) Saa nähdä, toivottavasti yllän siihen M:n! :>
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 12, 2009, 18:50:17 kirjoittanut Huhutar »

Poissa seitti

• Vuotislainen
    • http://nokkosnoita.livejournal.com
« Vastaus #74 : Maaliskuu 11, 2009, 16:49:55 »
Ainakin siihen nähden, että olin nähnyt unta mehun punaisesta esseepaperista, kotiin unohtuneista kynistä, kamalista aiheista ja loppuvasta ajasta.

Minäkin näin painajaista esseekokeesta... Painajaisessani tein esseekoetta kotona, ja en osannut vastata mitään ja lopulta kadotin koko kokeen kaikkien papereitteni sekaan... Se oli vähän painostava uni, mutta oikea esseekoe meni ainakin paremmin kuin unessa.

Tein siitä tehtävästä numero 9, eli pohdin Musta lokki -novellissa todellisuuden ja mielikuvituksen suhdetta. Kokeen jälkeen jäin tuskailemaan, että vastasinkohan ihan metsään, kun tuntui, että vastaukseni oli kamalan epämääräinen. Kun katselin ylen nettisivuilta mitä olisi pitänyt suurin piirtein osata vastata, olin kirjoittanut ainakin joitain oikeita elementtejä: että novellissa mennään jossain vaiheessa mielikuvituksen puolelle ja kuinka se lokki koputteli kolme kertaa ja sitten ilmestyi se mies jne... Lisäksi minulla oli oma pieni ideani pohdinnoissani, joka lopussa sinetöi ajatukseni kasaan. Täytyy vain nyt odotella pisteitä ja katsella, mitä noista pohdinnoistani äikän opettaja ja lautakunnan sensori tuumaavat... Pidin tosi paljon tuosta novellista - toivon vain, että onnistuin vastauksessani. Tekstitaito meni minulla alustavasti hyvin, kunpa esseekin menisi hyvin...

Tänään olin korottamassa historiaa. Oli aika tuskastuttavaa vastata taas hissan laajoihin kysymyksiin, toivottavasti nyt menisi edes vähän paremmin kuin syksyllä. Tällä viikolla minulla on vielä pitkä saksa ja ensi viikolla elämänkatsomustieto.
you'll find me in a berlin bar
in a corner brooding