Kirjoittaja Aihe: Yo-kirjoitukset vol. 2  (Luettu 32142 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Kate

• Hänen korkeutensa
  • Reservi
  • *
  • Sukupuoli: Noita
    • Livejournal
    • Otteita elämästä lasikellon alla
  • Tupa: Puuskupuh
Vs: Yo-kirjoitukset vol. 2
« Vastaus #25 : Syyskuu 26, 2008, 16:22:43 »
Takanani istuva toinen valvova opettaja ei huomauttanut minulle mitään vilpin yrityksestä, mutta voinko silti saada i:n (ja/tai osallistumiskiellon kevään yo-kirjoituksiin)??

Jos valvova opettaja olisi todennut vilppiä yritetyn hänen olisi käsittääkseni välittömästi pitänyt keskeyttää sinun kokeesi ja poistattaa sinut koetilasta.
"Jos mielesi tekee joskus arvostella jotakuta, hän sanoi, - niin muista, etteivät kaikki ihmiset maailmassa ole olleet yhtä edullisessa asemassa kuin sinä."

F. Scott Fitzgerard: Kultahattu

Poissa Vilena

• Hirnyrkki
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #26 : Syyskuu 26, 2008, 23:37:11 »
Tänään oli ruotsin kirjallinen koe, joka tuntui muuten ihan siedettävältä

Minusta se taas oli melko vaikea kaikin puolin. Ainakin kun vertaa viime kevään vihkoon, joka meillä oli prelissä, tuo oli hurjan paljon vaikeampi. Luetun monivalinnat oli ehkä samaa tasoa, mutta avokysymykset paljon haastavammat. Ja se täydennystehtävä... Muistan, että ainakin Dags -sarjan jossakin alkupään kirjoista on ollu juuri samanlainen tehtävä, jossa joku meni kauppaan, sovitti jotain eikä voinutkaan maksaa kortilla, mutta kun en avannut yhtäkään kurssikirjoista ennen yo:ta, niin enpä minä sitten oikein muistanut noita juttuja. Eli kaikki ne ruotsinnettavat lauseet on vähän sinne päin, varmaan menee nollille aika moni. Onneksi niitä ei ollut kuin viisi! Aineiden aiheet sen sijaan tuntuivat helpohkoilta, ainakaan aihepiirit eivät olleet sellaisia, joissa olisi tarvinnut muistaa joku tietty avainsana(sto). Rakenneosiosta en oikein muista mitään, mutta sinnekin meni vastauksia arvalla normaalia enemmän.

Mutta, koska minulle sinänsä mitään stressiä ruotsin suhteen nyt ollutkaan, ja tavoitteeni ennen preliä oli M ja prelistä tuli sitten E, niin kaippa sitä ihan hyvän arvosanan saa. Kun ei se kuitenkaan niin huonosti mennyt, että voisi C:hen tippua. Kai. Mutta tyytyväinen olisin jos sen magnan sais, se kun ois aika hyvä arvosana yo:sta, johon lukaisi kerran kieliopin kertaukseksi :P

Miten muilla ruotsin kirjoittaneilla?
Humor me.

Poissa Röhkö

• Kasvatustieteen kandi
  • Vuotislainen
« Vastaus #27 : Syyskuu 27, 2008, 09:25:57 »
Hermoilin kyllä aika paljon siihen nähden, että kirjoitin ruotsin vapaaehtoisena ja tavoitteeni on C.

Luetunymmärtämiset olivat minusta suht helppoja lukuunottamatta musiikkitehtävää (Sony ja BMG yhdistyivät jne.). Myös avokysymykset ja se kauppa-aukkotehtävä onnistui mielestäni yllättävän hyvin. Rakennetehtävä ja essee taisivat olla minun kohdallani ne kompastuskivet. Kuuntelin eilen YLE Teemalta abitreeniä, eli YTL:n (ankara) edustaja vastasi kysymyksiin.. Rupesi ärsyttämään esimerkiksi se liikenneympyrätehtävä, jossa olisi kuulemma pitänyt laittaa että ROSKA-auto kaatui plaa plaa eikä mikä tahansa auto. Itse olisin ehdottanut saippua-autoa, mutta onneksi jätin sen siitä edestä pois. Argh, miksi minun ympäripyöreät vastaukset ei ikinä kelpaa. :'P
Se Mick Jagger oli kanssa vähän outo kohta.
Då och då jäi laittammatta, samoin by. Nuo ehkä rakenteista ärsytti eniten, kun niiden oikeat vastaukset on kuullut.. niin ja se varvas-kohta! >:(

Hermoilin myös, pitikö ne esseet kirjoittaa eri konsuille... Onneksi laitoin samalle konsulle ja eri sivuille. Siitäkin se YTL:n mummo saarnasi telkussa, että ohjeessahan lukee että varandra under konseptpapper tai jotain sellaista.. Ja yleisönosastokirjoituskin on kuulemma ihan reilu tehtävä, koska kouluissa harjoitellaan sitä ja oppikirjoissa niitä on. Ei meillä ainakaan ole kovin montaa silmiin osunut. :l
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 27, 2008, 10:12:45 kirjoittanut Röhkö »
"Pants - like shorts, but longer!"

Poissa Getorick

• Haaveilija
  • Vuotislainen
  • Ian <3
« Vastaus #28 : Syyskuu 27, 2008, 15:26:53 »
No, en kuollut :) Filosofia meni miten meni. En osaa oikeen sanoo, et miten, mut joo. Ruotsi oli aika vaikee miusta, ei kyl ehkä kuitenkaan vaikein mahdollinen mitä olis voinu, mut kuitenki suhteellisen vaikee. Miekää en jaksanu lukee oikeestaan yhtään mitään ennen ruotsin kirjotuksia :D Laiska mikä laiska.
Avokysymykset oli kyl todellaki aika vaikeet, mut luetunymmärtämiset meni varmaan ihan kivasti. Aineiden aiheetki olis voinu olla vaikeempiakin :)

// joo miullaki meni se varvas-kohta ainaki väärin :D mitä koko varvas edes tarkottaa. en oikeesti oo ikinä kuullukkaan :D Ja Mick Jagger oli kans tosi outo. Ja sit se liikenneonnettomuuskohta? Joku kaveri sano, et siin puhuttiin roska-autosta :D Mie en tajunnu kyl. Nojoo.
Ja sit se viimenen, se vaatekauppahomma oli aika vaikee. En saanu oikeen mitään niihin, ja jos sainki, ni tais mennä väärin :D

Vähänkö ärsyttää, kun niitä ei vissiin saa takasin? Kun saa tietää vaan pisteet. Haluaisin tietää et mitä sieltä sit meni väärin ja miten aineet meni..//

Jänskättää vähän toi filosofia kyllä. Tai lähinnä se, että mitä opettajaki sanoo kunha se on lukenu ne joskus. En kyllä tiiä, että uskallanko mennä ees kysyy. Veikkaan et se oottaa kauheen hyvää miulta, kun tosiaan oon olevinaan niin hyvä (vaikken sit ookkaa :P). No, sitten näkee.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 27, 2008, 15:32:34 kirjoittanut Getorick »
Luonnevika.
Täytyy taistella.
Joskus voi myös taiteilla. Tai ainakin yrittää.

Poissa Leamire

• Vampyyri
  • Vuotislainen
  • The sharpest lives are the deadliest to lead
« Vastaus #29 : Syyskuu 27, 2008, 15:47:29 »
Vähänkö ärsyttää, kun niitä ei vissiin saa takasin? Kun saa tietää vaan pisteet. Haluaisin tietää et mitä sieltä sit meni väärin ja miten aineet meni..//

Kopion koesuorituksestasi voit saada hintaan 28 euroa per koe. Kriteereitä voit kysellä opettajaltasi - meillä matikan opettaja näytti pisteytysmallin kertausmatikan tunnilla.

Lisää intoa osoitteesta www.ylioppilastutkinto.fi
Sieltä löytyy mm. pisterajat eri vuosille eri aineista ja hinnastot eri jutuille - mm. noille koesuoritusten kopioille, ym.

Poissa seitti

• Vuotislainen
    • http://nokkosnoita.livejournal.com
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #30 : Syyskuu 27, 2008, 19:06:04 »
Kirjoitin tänä syksynä A-englannin, historian ja B-ruotsin, keväällä ovat vuorossa äidinkieli, A-saksa ja elämänkatsomustieto. Sitten toivottavasti saa sen valkolakin päähän...

Minulla ei oikein ollut muita tavoitteita syksyn kirjoituksiin kuin se, että pääsen kaikista läpi. Kevään kirjoituksiin haluan panostaa sitten ihan kunnolla, kun samoilta linjoilta haen sitten jatko-opiskelemaan.

Englannin ja ruotsin uskoisin menevän kyllä läpi, historia huolettaa... tuntuu, että en osannut mitään. Tai sitten olen vain vainoharhainen. Luin kyllä kirjoituksiin, mutta silti huolettaa... Mutta ehkä tämä kaikki on stressiä. Enköhän kaikista pääse ainakin läpi.
Historissa yllätti se, kuinka paljon siellä oli tilastotehtäviä. Sanoisin, että osasin vastata parhaiten viimeiseen jokeritehtävään ja kuva-analyysiin.
Tuloksia en ole hakenut vielä, englannista varmaan olisi varmaan saanut jo viime perjantaina, mutta silloin oli ruotsin kirjoitukset, joten en silloin muistanut/tajunnut ajatella englannin tuloksia.

Ruotsin b-vihko tuntui minusta melko helpolta ja lyhyeltä, ihan yllätyin kuinka nopeasti sen tein. Olin valmis vähän yli kolmen tunnin jälkeen. : D Olin siinä ihan ihmeissäni, kun katsoin kelloa. Mutta mikäs siinä, olin vastannut kaikkiin kohtiin ja tarkistanut kaiken, joten lähdin sitten ruotsin kirjoituksista ekojen poistujien joukossa.

Tuntuu, että englanti meni parhaiten. En osaa yhtään sanoa, mitä arvosanoja saan. Uskoisin ja toivon sijoittuvani sinne keskitason massaan. E:hen tai L:ään en varmaan ainakaan yllä missään nyt syksyllä, mutta toivottavasti keväällä. : )
you'll find me in a berlin bar
in a corner brooding

Poissa Liberty

• Vuotislainen
    • http://liberty.vuodatus.net
« Vastaus #31 : Syyskuu 27, 2008, 23:03:14 »
Itse kirjoitin nyt syksyllä uskonnon ja englannin. Uskonnosta tavotteena oli M ja enkusta C. Englannin kanssa minulla on ollut läpi koko koulunkäyntini ajan ollut hieman vaikeuksia, mutta lukion toisen vuoden lopulla aloin jo vähän päästä jyvälle ja olin ihan varma C:stä. Hiemanko otti päähän, että kuuntelut menivät ihan penkin alle ja alitin oman tasoni viidellätoista pisteellä. Eilen sitten selvisi, että kokonaispistemääräni jäi viime syksyn rajojen mukaan kaksitoista pistettä alle C:n. Hieman otti päähän huomata, että kirjallisessa osuudessa olin täysin ylittänyt itseni, vaikka aineen pisteet jäivätkin harvinaisen alhaisiksi enkä siltikään pystynyt tuohon tavoitteeseeni, johon olin kuitenkin harjoituksissa yltänyt. Nyt tekisi mieli uusia keväällä, koska otan nämä arvosanat ehkä hieman liian vakavasti ja B tuntuu minusta aika pahalta siellä papereissa. En kuitenkaan usko, että jaksan keväällä häämöttävien ruotsin ja ranskan lisäksi ottaa sinne vielä kolmatta kieltä varsinkin, kun en ole mikään kielellinen nero. No, saa nyt nähdä. Ehken jaksa enää kuukauden päästä surra tuota enkkua.

Uskonto sen sijaan meni aivan yli odotusten. Lähti E:nä ja toivottavasti pisteet eivät ainakaan laske sensorilla. Vastasin kysymyksiin 1, 3, 5, 7, 8 ja 10. Kasista ja vitosesta nappasin täydet pisteet, mikä ei sinänsä ollut ihme, koska panostin niiden lukemiseen, koska ne tuntuivat aika varmoilta aihealuilta, joista saatettaisiin kysyä. Ykkönen jäi harmittamaan, koska siitä tuli "vain" viisi pistettä, vaikka islam kuului myös niihin aiheisiin joihin keskityin. Äh, mutta ihan sama. Ylitin oman tavoitteeni ja turhahan sitä on jälkeen päin puida, mikä meni vikaan ja mitä OLISI VOINUT kirjoittaa.

Keväällä sitten tosiaan loput eli matikka (tavote L), äikkä (tavote L), ruotsi (tavote M) ja ranska (tavote M/E, en viel osaa sanoa...).
You are everything I want 'cause you are everything I'm not.

Poissa Röhkö

• Kasvatustieteen kandi
  • Vuotislainen
« Vastaus #32 : Lokakuu 04, 2008, 10:58:41 »
Englannin kanssa minulla on ollut läpi koko koulunkäyntini ajan ollut hieman vaikeuksia, mutta lukion toisen vuoden lopulla aloin jo vähän päästä jyvälle ja olin ihan varma C:stä.

Minulla on sama, englannin numeroni on ollut parhaimmillaan 8 ala-asteella, mutta yläasteella ja lukiossa seiskaa ja kutosta. Nyt olen alkanu vähän muistamaan sanoja ja kielioppia. B oli vielä vähän aikaa sitten tavoitteena kevään kirjoituksista, mutta nyt olen alkanut haaveilla C:stä.

Ainut kirjoittamani aine syksyllä, B-ruotsi, lähti lautakuntaan 178 pisteellä. Kevään rajojen mukaan C, mutta aika hilkulla saattaa olla. Aineet luultavasti laskevat 1-5 pistettä. Ainakin. :S

Poissa Sharra

• never existed
  • Vuotislainen
    • Sharran maailmaa
« Vastaus #33 : Lokakuu 04, 2008, 16:02:33 »
Minulla men yllätyksekseni yo-kirjoitukset tänä syksynä aika hyvin, sinänsä positiivista, koska motivaatio oli hukassa eikä jaksanut juuri noita koulukirjoja availla. Ei sillä, kirjoitin tänä syksynä äikän, ruotsin ja englannin, ja niihin on tunnetusti vaikea lukea - itse en ole ainakaan kunnolla ikinä oikein sisäistänyt, miten kieliä voisi lukea. Päätin sitten ottaa rennosti ja käydä ihan vain katsomassa, että miten menee. Kokemusta oli onneksi jo viime keväältä, kun kävin kirjoittamassa yhteiskuntaopin, eli koetilanne ei ollut enää mitenkään outo. Päinvastoin, huomasin, että itse asiassa tykkään yo-koepäivistä: saa nukkua tavallista pidempään, ja sitten tarvitsee vain istua kolme tuntia salissa ja syödä viinirypäleitä ja kirjoittaa mitä pitääkin, ja sitten saakin jo lähteä kotiin. Vähän pitkäksi meinasi tosin aika käydä noissa kokeissa. Äidinkielen tekstitaidon koe oli ainoa, jossa sain kulutettua kunnolla ne pakolliset kolme tuntia; muut valmistuivatkin jo kahdessa tunnissa, ja sitten piti tunti istua ja ihmetellä, että mitähän tässä nyt sitten loppuajan tekisi. Se on mulle vähän huono juttu, koska pelkään tuollaisia tilanteita, missä on paljon ihmisiä ja ihan hiljaista, joten menen helposti paniikkiin. Selvisin kuitenkin kunnialla ja olen siitä aika ylpeä :)

Tähänastinen yo-todistukseni näyttää nyt aika kivalta. Viime kevään yhteiskuntaopista on jo varma L, tämän syksyn tulokset on tietty vielä siellä odotteluvaiheessa. Englanti lähti omalta osaltani L:nä, ja opettajan arvioiden mukaan sen pitäisi kyllä 99% varmuudella myös pysyä siellä. Äikkä lähti pettymyksekseni E:nä, ja ruotsi kiikkuu siellä jossakin E:n ja L:n rajamaastossa, eikä siitä tiedä yhtään, mihin suuntaan se menee. Yleisesti ottaen olen tyytyväinen - englannista halusinkin L:n, ja ruotsista olisi riittänyt pelkkä M:kin, olen nimittäin aina luullut, että olen siinä aika kehno. Äidinkieli kuitenkin vaivaa sen verran, että se pitää mennä uusimaan keväällä. No, onneksi porukat maksavat :)

Poissa Steelsheen

• Narsissisti
  • Vuotislainen
  • not your girl
    • Imaginary
« Vastaus #34 : Lokakuu 07, 2008, 20:06:46 »
No meillä ainakaan ole mitään ruotsin yleisönosastokirjoituksia harjoiteltu... Ja enhän minä niitä muodollisuusosioita sitten osannutkaan, mutta menköön miten meni.

Alustavien perusteella syksyn osalta kirjoitukset kuitenkin menivät ihan niinkuin pitikin - enkku lähti kuulemma vahvana L:nä, en kyllä tiedä pistemääriä joten en osaa vielä ihan huokaista, mutta toivotaan että se vahva pitää rajojen paremmalla puolella. Ruotsi puolestaan on siellä ärsyttävästi rajoilla, jotta nyt jännäillään pisterajoja. Toisessa koulussa ruotsia opettava tätini tosin arveli sitä yleistasoa sen verran hankalaksi, että ehkä se L:n mahdollisuuskin on vielä olemassa. E:kin kelpaa minulle kyllä ruotsista ihan hyvin, vaikka jäähän se tietysti vähän risomaan jos se pisteestä tai kahdesta jää kiinni. Voihan se tietysti olla että tippuu pisteet lautakunnassa aika rajustikin, meillä kun on kaiken muun hyvän lisäksi niin tuore opettaja, että en uskalla luottaa sen pisteytyksiin sitäkään vähää kuin kokeneempien. Mutta joo, E kuulostaa oikein hyvältä kun en ole koskaan oikein tuntenut ruotsia osaavani :D
"If people don't know what you're doing, they don't know what you're doing wrong."

Poissa Vilena

• Hirnyrkki
« Vastaus #35 : Tammikuu 29, 2009, 13:20:26 »
Kevään kirjoitukset lähestyvät uhkaavasti, joten herätelläänpä keskustelua eloon :) Lukulomaan on vielä parisen viikkoa aikaa (itse asiassa tasan kaksi viikkoa, nyt kun tarkemmin aloin miettiä). Ovatko tämän kevään abiturientit tehneet jo jotain tulevan koitoksen eteen? Itse olen yrittänyt pikkuhiljaa aloittaa lueskelemaan fysiikkaa, ja joululomalla sain jostain ylimääräistä tarmoa ja lukaisin pari kemian kirjaa. Ainut ongelma mulla on se, että minä juurikin lukaisen ne kirjat, enkä välttämättä sisäistä asioita. Ja sehän se olisi se pointti...

Haluaisin vähän udella muiden koulujen prelikäytännöistä. Tilataanko teidän kouluille ne aineliittojen tekemät preliminäärit, vai hoidetaanko prelit jollain muulla tapaa? Meillä tehdään kielissä vanhoja yo-vihkoja (en tiiä onko niihin edes erillisiä prelejä..) mutta reaaleissa prelit tulee muualta.

Tänään oli kemian preli, joka oli mielestäni vaikea etenkin, kun luulin kemiasta jopa jotain osaavani :D Muutamasta tehtävästä en osannut kuin jonkun yhden pisteen arvoisen b-kohdan, enkä muistaakseni osannut ainuttakaan laskutehtävää, jotka yleensä on sitä vahvinta alaa.. Eilen tehtiin tekstitaidon preli, mitä mieltä tuon saman prelin tehneet olivat tehtävistä? Minä olen ainakin kuullut, että monilla meni se eräs vertailutehtävä mönkään, kun keskittyivät vertailemaan lasten ja aikuisten suhteita itsessään, eikä niitä keinoja, joilla niistä kerrottiin. Itsekin aluksi aloin tehdä muistiinpanoja vähän väärältä kantilta, mutta onneksi älysin lukea tehtävänannon tarkemmin.

Millaiset lukusuunnitelmat teillä on lukulomalle? Minen ole tehnyt mitään aikatauluja vielä, vaikka pakko kai sitä on vähän suunnitella etukäteen, ettei sitten viimeisenä viikonloppuna huomaa, että puolet kursseista kertaamatta :P Eniten paniikkia aiheuttaa fysiikka, ja veikkaankin, että tulen asian suhteen romahtamaan ihan totaalisesti jossain vaiheessa ennen kirjoituksia. Kaikki kolmen vuoden aikana opittu tieto tuntuu valuneen pois päästä...

Entäs millaisia tavoitteita teillä on arvosanojen kanssa? Minä olisin ihan hirveän tyytyväinen, jos saisin kaikista aineista E:n. Se on oikeastaan kiinni noista matemaattisista aineista, sillä uskon yltäväni äikässä ja enkussa E:hen, hyvällä tuurilla laudaturiinkin. Mutta silloin pitäisi kyllä kaiken mennä just nappiin ja niin, se on ehkä vähän liian kova vaatimus. Tottahan olisi mukavaa, jos yksikin L komeilisi yo-todistuksessa :>
Humor me.

Poissa Zaira

• 42
  • Valvojaoppilas
  • *
  • ^o^
    • Ei mitään nähtävää täällä
  • Pottermore: LumosDragon46
« Vastaus #36 : Tammikuu 29, 2009, 15:58:16 »
Meillä preleinä toimi nuo vanhat yo-kokeet. Englannissa oli viime kevään ja äikässä viime syksyn kokeet. Matikan preli meillä on vasta koeviikolla.

Mie en oo ees vielä sisäistäny sitä, että ens viikolla olis jo äikän tekstitaito O.O. Pitäisi kai alkaa lukea noita kielioppijuttuja ja muuta, ettei siitä nyt ihan surkeita pisteitä tulis. Tuppaa olemaan kaikki vähän hakusessa. Ja varsinkin kun eilinen enkunpreli sekoitti aivoni tyystin. En ole osannut tänään lukea tahi puhua suomea enkä näköjään kirjoittaakaan.

Matikkaa pitäis laskea oikein urakalla, jotta selviytyisin siitä kunnialla eli niin hyvin, että saisin vähintään A:n. Enkku ja ussa menee, mutta jälkimmäistä vois jo aloittaa lukemaankin :D Arvosanoilla ei ole niinkään väliä, kunhan vain pääsis läpi. Enkussa kyllä M ois jo jotain. E:kin olis ihan kiva. Uskonnosta jos sais jonkun M:än kanssa. Äikästä en tiedä, siitä on kiva saada ihan mikä tahansa, kunhan se ei ole I.

Suunnitelmia tuolle lukulomalle en ole tehnyt, mutta kai se menee opiskelun parissa. Matikkaa, enkkua ja ussaa, ja ehkä vähän jotain äikänjuttuja.

Ainut ärsyttävä puoli tässä kirjotushommassa on se, että joudun nousemaan tyyliin viideltä aamulla, että ehtisin ajoissa paikalle. :'D
"When I lead the big patient rebellion, Voldemort here is the first to go."
[The pessimist sees difficulty in every opportunity.
The optimist sees the opportunity in every difficulty. -Winston Churchill]

Poissa Leamire

• Vampyyri
  • Vuotislainen
« Vastaus #37 : Tammikuu 29, 2009, 19:17:30 »
Minulla on yhtäkkiä aivan valtavia ongelmia lukemisen kanssa: en ole saanut aloitettua ja tuskin saankaan, kun yhtäkkiä aineita tuntuu olevan miljoona ja aikaa vain silmänräpäys.

Kysymys: miten aiotte lukea/luette kevään ylioppilaskirjoituksiin, kun aineita on huomattavasti enemmän kuin syksyllä?

Itselläni oli syksyllä tosiaan vain kaksi (uskonto tuli takaisin kolmea pistettä vaille E:nä ja matikka kahta pistettä vaille E:nä) ainetta kirjoitettavana, kun nyt on sitten edessä viisi: äikkä, enkku, ruotsi, venäjä ja psykologia. Olin vielä niin torvelo että otin psykologian pakolliseksi...

Kuten sanottu, itselläni kaikki tuntuu ihan törkeän ylivoimaiselta, enkä oikein tiedä mitä pitäisi lukea ja missä tahdissa. Varsinkin nyt, kun ei ole aikaa lukea kuin ehkä kaikki kirjat kerran, jos sitäkään. En pääse edes alkuun tässä urakassa, kun tekee vain mieli työntää pää piiloon peitteiden alle ja yrittää uskotella maailmalle, etten ole täällä ja ettei aika kulu. Ei taida vain toimia... Lisäksi en ole vielä koskaan kirjoittanut kieliä ja nyt olen ihan pihalla, kun en tiedä, kuinka paljon pitäisi lukea mitäkin asiaa ja ennen kaikkea miten. Millä niitä sanoja saisi päähänsä ajettua suhteellisen nopeasti?

Hjälp... Jag är hopplös.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 29, 2009, 19:27:20 kirjoittanut Leamire »

Poissa Vilena

• Hirnyrkki
« Vastaus #38 : Tammikuu 29, 2009, 21:03:05 »
No, minä kirjoitin sen ruotsin syksyllä, eikä mun mielestä ole kamalan fiksua alkaa yksittäisiä sanoja pänttämään, kun todennäköisyys juuri niiden sanojan tarvitsemiseen on aika pieni. Tietty jotain idiomeja ja sanontoja sekä vaikeimpien epäsäännöllisten verbien muotoja kantsii kerrata niin enkussa kuin ruotsissakin. Itse en englantia harjoitellessa aio juuri koskea kurssikirjoihin, vaan tarkoitus ois käydä kielioppi läpi. Mulla on melko hyvä sanavarasto jo valmiiksi, ja tuntuu aika toivottomalta tässä vaiheessa alkaa yksittäisiä sanoja opettelemaan, saati että sattuis oikeat sanat. Syksyllä en ruotsissa jaksanut opiskella oikein mitään, lukaisin grammatikin kertaalleen, ja kaipa sieltä jotain tarttui mieleen. Ylipäätään oon aika lailla sitä mieltä, että taidot kielissä on hankittu jo kauan ennen kirjoituksia, niitä voi korkeintaan pikkuisen hioa tässä lopputiimellyksessä. Onko teillä opettajat nakelleet ilmaan mitään arvauksia esimerkiksi kielten aineiden aiheista?

Itse taidan toteuttaa tuon lukemisen niin, että luen kaikkia aineita yhtä aikaa, enkä esimerkiksi aloita kemialla, jatka sitten fysiikkaan ja huomaa, että lukuloma on mennyt enkä ole koskenutkaan matikan kirjoihin. Paras siis pelata varman päälle ja lueskella kaikkia sekaisin. Ehkä voisi valikoida samalle päivällä kaksi ainetta, ja kerrata niitä, ja seuraavana päivänä jotain muuta. Miten te muut aiotte?
Humor me.

Poissa Zaira

• 42
  • Valvojaoppilas
  • *
  • ^o^
« Vastaus #39 : Tammikuu 30, 2009, 00:49:45 »
Kuulostaa muuten hyvältä taktiikalta tuo, että lukee useampaa ainetta samana päivänä. Uskonnon kursseja kun on kuitenkin kertynyt kuutisen kappaletta ja kirjoja sama mokoma ellei enemmänkin, niin taitaisi vain koko aika mennä niiden pänttäämisen ja todellakin huomata, että enkku ja matikka on jäänyt ihan unohduksiin.

Ja minulla ei ole aineita huomattavasti enemmän kuin syksyllä. Minulla on ne kaikki ja niitäkin tosin vain neljä, mutta liialta sekin tuntuu :'O

Sekä sitä olisi todella taktisesti voinut valita tuon enkun kirjotuksiin preppaavan kurssin, mutta en tehnyt niin. Ei sillä, että sitä liiemmälti tarvitsisin, mutta oishan se ihan kiva olla vähän enemmän valmistautuneempi siihen. Varsinkin kun tuo keksiviikkoinen preli tupsahti kuin taivaasta. Enkunopettaja (enkä edes tiennyt kuka sitä opettaa ennen sitä päivää ^.^) kun sanoi tiistaina, että se olis seuraavana päivänä. Tuli hivenen hätääntynyt olo. Mut se tais mennä aika loistavasti. Ainakin minulla on sellainen tunne.

Poissa Huhutar

• Reservi
  • *
  • Henkilö, jota ei tunnista ilman teekupposta
    • Livejournal
  • Pottermore: dustpatronus46
« Vastaus #40 : Tammikuu 30, 2009, 16:02:23 »
Minäkin kirjoitan nyt keväällä viisi ainetta. Äidinkielen, englannin pitkänä, ruotsin pakollisena B-kielenä, uskonnon pakollisena ja psykologian ylinmääräisenä. Jos olisin ollut fiksu, olisin toisen kielistä kirjoittanut jo viime syksynä ja uskonnon, sillä se on ollut minulle helppoa aina (ja viime syksyn yo-koe olisi ollut aika helppo).

Minun piti viime syksynä kirjoittaa biologia, mutta päätinkin lopulta olla kirjoittamatta sitä, sillä kesästä tulikin kiireisempi mitä luulin. Lyhyt matikka minun piti myös kirjoittaa nyt keväällä, mutta jänistin viime hetkillä ennen kirjoituslapun palauttamista ja päätin olla kirjoittamatta sitä. Tämä ei pelkästän laiskuudesta johtunut, sillä olisin oikeasti joutunut taistelemaan erittäin paljon, että olisin saanut ne yo-kokeet edes läpi. Päätin, että minun kannattaisi ehkä enemmän satsata nyt noihin muihin aineisiin. Lisäksi opo sanoi, että jos meinaan ammatikseni jotain musiikkiin liittyvää, kukaan ei oleta multa tuota matikkaa tai bilsaa. Tietystihän on aina olemassa mahdollisuus, että pitää kouluttautua joskus uudelleen, mutta en nyt halua jossitella! (..toisin sanoen, ettei ala kaduttaa).

Tällä hetkellä tuntuu, että kiinnostaisi kaikki muu paitsi nuo kirjoitukset! Olisi jo hirveä hinku päästä jatkamaan jatkokoulutuksiin: päästä harjoittelemaan/opiskelemaan soittamista kunnolla ja tosissaan. Kuitenkin nyt on vain kummallisen vaikeaa tajuta, että juuri nämä kokeet nyt määräävät sen, että pääsenkö vielä ensi syksyksi lähtemään täältä Oulusta vai en. Ei minulla mikään paha tilanne todellakaan ole, sillä olen minä kielistä aina sitä 7-8:sia saanut, mutta vähän arveluttaa se ruotsin pakolliseksi laittaminen. Pelkään, että kokeesta tuleekin joku ylivaikea ja siitä jää kiinni saanko sitä lakkia vai en.

Prelit eivät ole menneet kovin kehuttavasti. On petollista, että reaaleista saa meillä ainakin sen s-merkinnän, eikä numeroa, niin ei siihen uskonnon preliin tullut kunnolla luettua. Muillakin se oli mennyt huonosti, mutta tietääpä nyt sitten miten ei kannata tehdä sitten kunnon kokeissa. Lisäksi siitä ei nyt saanut kunnonlaista tietoutta omasta ajankäytöstä, sillä aikaa minulle jäi liian reilusti. Ja kun on lukenut kunnolla, niin sitä tekstiä voi tulla tosiaan hieman enemmänkin. Psykologian preliin yritän nyt satsata tämän viikonlopun!

Eilen tehtiin tekstitaidon preli, mitä mieltä tuon saman prelin tehneet olivat tehtävistä?
Itse tein molemmat tehtävät, jotka käsittelivät sitä huumeriippuvaistekstiä. Toisessa piti kertoa retoriikasta ja toisessa aikasuhteista ja niiden merkityksestä. Retoriikkatehtävä sujui minulla hyvin, mutta vastaus paisui aivan liian pitkäksi. Se suositus on parikolme sivua ja minulla siitä paisui viisisivuinen. Toisaalta se tekstikokonaisuus oli kyllä myös aika pitkä. Aikasuhdetehtävä meni ehkä niiden aikasuhteiden selittelyyn, enkä ole täysin varma käsitinkö sen tehtävän aivan oikein, sillä taas ne merkitykset jäivät kuitatuksi vain tyyliin yhdellä kappaleella. Kolmantena tein 5 tehtävän, eli piti kertoa minkälainen kuva Laulajaisen runosta välittyy ja miten se saadaan aikaiseksi. En tiedä menikö tuo vähän referoinniksi ja noista keinoistakin olin epävarma. Muilla oli kuulemma ollut samaa ongelmaa.

Lukulomalle olen yrittänyt tehdä lukujärjestystä, olen vain todella huono noudattamaan sellaisia! Olen pyrkinyt, että jokatoinen päivä psykologiaa ja jokatoinen uskontoa. Yritän myös lukea päivän päätteeksi ruotsin ja englannin kielioppeja. Minulla on 12 soitto-oppilasta ja yritän jakaa heidät joka aamulle kahdeksaksi (julmaa, kyllä), että itse pääsisin aamu kymmeneksi kotiin lukemaan ja tulee herättyä aamulla, eikä vain vedeltyä yöunia yli puolenpäivän. Lisäksi pitäisi hoitaa myös basson harjoittelu pääsykokeita varten ja sen voisi tehdä aina illalla, kun ei jaksa keskittyä lukemiseen. Saa nähdä miten saan pidettyä tasapainossa nämä kaikki tekemiset. Sosiaalinen elämäkin olisi ihan kiva.

Tavoitteita en osaa/uskalla sanoa. Uskonnosta E olisi kiva. Psykologiasta olisin tosi tyytyväinen M:n. Kielistä en osaa nakata mitään tavoitetta, katsotaan nyt mitä noista preleistä tulee! :)

Poissa Satakieli

• Vuotislainen
« Vastaus #41 : Helmikuu 01, 2009, 19:46:54 »
Mullakin on nyt keväällä kuusi ainetta vuorossa. Syksyllä siis kirjoitin historian ja uskonnon, ja uusin noista jälkimmäisen. Kyllä se E sieltä ainakin pitää saada. Muut aineet ovat sitten kieliä eli pakolliset äidinkieli, pitkä englanti ja keskipitkä ruotsi (sekä se uskonnon uusinta), ylimääräisenä lyhyt saksa ja ranska. Välillä kyllä on tuntunut että olisi sittenkin pitänyt jättää jompi kumpi lyhyistä kielistä pois ja kirjoittaa jotain muutakin syksyllä, mutta kyllä kai se tästä jotenkin menee. Eniten pelottaa äidinkieli. Tekstitaidon preli oli mielestäni todella vaikea, ja se meni reilusti alle oman tasoni. Kielissä kuunteluosuudet huolestuttavat eniten, varsinkin ranskassa. Ne kun tuppaavat mennä aina niin huonosti ja laskevat sitten numeroa huimasti. Prelikokeet ovat kuitenkin menneet kielissä ihan hyvin (tosin englannista on vielä saamatta).

Lukulomaksi varasin itselleni toissapäivänä paikan englannin ja ruotsin abikurssille Ouluun. Lisäksi tilasin itseopiskelumateriaalina saksan ja ranskan kertauspaketin. Onpa siinä sitten lukemista ja kertaamista kirjoituksiin.

Poissa Röhkö

• Kasvatustieteen kandi
  • Vuotislainen
« Vastaus #42 : Helmikuu 02, 2009, 19:32:08 »
Olen tehnyt äidinkielen (essee) ja matematiikan prelin. Tekstitaidon prelit tehtiin tunnilla ja sain niistä (vain) 1,2,2 eli säälittävän huonot pisteet. Varsinaisesta prelistä eli esseestä sain 25 pistettä. Matikan prelin saamme viikon päästä takaisin, ja se meni mielestäni c-hyvin.

Syksyllä kirjoitin keskipitkän ruotsin ja B tuli. En lukenut lähes ollenkaan, mutta silti pisteiden tippuminen lautakunnassa 18 pojolla oli hieman ärsyttävää. Nyt keväällä kirjoitan pakollisena äikän, enkun, matikan ja uskonnon.

Poissa Zaira

• 42
  • Valvojaoppilas
  • *
  • ^o^
« Vastaus #43 : Helmikuu 03, 2009, 01:05:00 »
Saatiin äikän esseeprelit takaisin tänään ja siitä rapsahti 30 pistettä. Aika hyvin, sillä ajattelin, että tulisi paljon huonompi pistemäärä. Kahden ja puolentunnin jälkeen kun ajatus katosi niin tyystin, että unohdin mitä oli kirjoittamassa ja mistä. Siinä vaiheessa oli aika turha alkaa vaihtamaan aihettakaan :D Tovon vain, että samaa ei tapahdu sitten maaliskuussa. Se olis aika katastrifaalista.

Enkun prelin kun vielä saisi takaisin, kutkuttaa tietää mikä siitä tuli. Ja matikan preli on koeviikolla ja odotan kauhulla sitä. Mie kun en ossaa mittään.. :/

Poissa Röhkö

• Kasvatustieteen kandi
  • Vuotislainen
« Vastaus #44 : Helmikuu 04, 2009, 17:42:15 »
Huomenna on tekstitaidonkoe *pannicpanicpanic*... Olen epätoivoisesti yrittänyt opetella käsitteitä Käsikirjasta. Olen myös lukenut vanhoja vastaustekstejäni ja viime vuoden YO-kokeista koottua Ylioppilastekstejä-kirjaa. Huoh.

Poissa nominal

• Kuriositeetti
  • Vuotislainen
  • Pottermore: FireboltLumos114
« Vastaus #45 : Helmikuu 04, 2009, 18:56:10 »
Hei apua! Minusta tuntuu, että kaikki jotka kirjoittavat ovat abeja ja heillä on lukuloma ja kaikkea. Itse olen siis kakkosella ja aloitan nyt oikein "järkevästi" kirjoittamalla kaksi reaalia, historian ja yhteiskuntaopin. Tänään alkaneessa jaksossa on neljä ja puoli kurssia, ja se alkaa pikkuhiljaa tuntua aika paljolta.

En käsitä, miten ylppäreihin voi lukea. Oikeasti. Kokeisiin lukuni on tehokkaimmillaan silloin, kun edellisenä iltana luen ihan paniikissa kirjasta alleviivaukset ja teen muistiinpanoja ja kertailen tunnilla tehtyjä - ja yleensä silloin juuri hallitsen kokonaisuuden, en niinkään yksityiskohtia. Mutta entä nyt, kun kokonaisuuteen kuuluu jossain historiassa kuusi kurssia ja sitten pitäisi jostain repäistä jotain ylimääräistäkin? En vain tajua. Yhteiskuntaoppi on sentään helpompaa, se on minulla pakollisena, mutta siinä ongelma on sinänsä sama: en tajua, miten sitä voi lukea. Kai pitäisi opetella jotain taloustiedon käsitteitä, jotta niitä osaisi soveltaa? Öö? Abikurssilla teimme vain tehtäviä, ja repäisin kaikki vastaukset päästäni lähestulkoon kirjoja katsomatta, ja osasta kirjoitettiin esseet, joista kaksi kolmesta meni vieläpä hyvin. Tein tästä sen johtopäätöksen, että missään ei ole mitään logiikkaa. Abikurssien piti olla jotenkin kirjoituksiin valmistavia varmasti, mutta näin jälkikäteen ajatellen olen vain enemmän pihalla. Sinänsä minulle kerrottiin, mitä tulee painottaa ja niin edelleen, mutta silti en vain tajua.

Varmaan minä menen keväällä katsomaan, ja uusin sitten myöhemmin, vaikka kolmosen keväällä.
Ja varmaan se lukeminenkin pitäisi aloittaa. *vilkaisee vieressä avoinna olevaa hissankirjaa, jota piti tänään lukea*
Peitetty liekki on tulisin ~ Entä jos Voldemort olisikin valinnut toisin? ~ Taikalaiva Titanic

Poissa Steelsheen

• Narsissisti
  • Vuotislainen
  • not your girl
    • Imaginary
« Vastaus #46 : Helmikuu 04, 2009, 22:52:05 »
Ei tekstitaitoa, ei ei ei ei! Mulla on ollut äikkää viimeksi marraskuussa kun menin jättämään sen tekstitaitokurssin pois lukujärjestyksestäni. Viisas valinta nyt huomista ajatellen, mutta toisaalta ihan oikeasti luulen että se oli viisas valinta, koska vältin aika ison stressin kaikenmaailman kirjoitelmien palautuksesta. Ja äikän arvosana nyt ei rehellisesti sanoen ole mulle se tärkein. Kunhan nätisti läpi menisi, ei sieltä mitään laudaturia odoteta.

Meidän prelien alkuperästä mulla ei ole ihan tarkkaa käsitystä, mutta jotenkin oletan ne opettajien itse vanhoista yo-kokeista leikkaa-liimaamiksi. Mitä ikinä olivatkin, en usko tilatuiksi eivätkä ainakaan mitään viime vuotisia yo-kokeitakaan olleet. Mystiikkaa. Matikka joka tapauksessa meni suunnilleen niin kuin pitikin, fysiikka... ei. Ainakaan ratkaisumonisteiden perusteella, tuloksia ei ole vielä. Ja meillä oli aika hämärän peitossa koko preliminääri-käsite, matikkaan oli aikaa kolme tuntia (mutta ehti! jäi aikaa vielä ylikin!) ja fyssan kanssa oltiinkin seuraavana päivänä ihan hämmentyneitä kun kahdeltatoista alettiin kysellä että kauanko täällä oikein saa olla. ("Vaikka kolmeen asti" "Ai o.O")

Joo, mutta siis ainakin fyssa tulee vaatimaan ihan käsittämättömän paljon lukemista eli siis suomeksi laskemista. Tuli havaittua turhan hyvin että tehtävässä on aina vähintään joku b-kohta johon en osaa vastata mitään vaikka a:n osaisinkin. Olen valehtelematta hyvä laskemaan, teknisesti, mutta jostain syystä kursseillakin yo-tehtävät ovat olleet ihan järjettömän hankalia. Ei-yo-tehtävät onnistuvat kyllä ja periaatteessa osaan kyllä teoriapuolenkin, en vain saa kunnolla sovellettua sitä. Pistää miettimään että olenko menossa väärälle alalle, mutta kun parempaakaan en keksi :D

Oma lukusuunnitelma on sellainen, että lasken tietysti mahdollisimman paljon (kirjoitan siis vain pitkän matikan ja fyssan, sekä äikän mutta esseekoe ei ehkä vaadi niin lukemista), ja ajattelin vuoropäiväsysteemiä. Saa tosin nähdä mihin päädyn. Tätä menoa lähinnä vain liian vähäiseen lukemiseen :P

Tavoitteet ovat suunnilleen siellä E:n kieppeillä, tosin matikassa on hyvänä päivänä ihan mahdollisuudet L:äänkin (ja se on tottakai tähtäimessä) ja toisaalta joku M kelpaisi äikästä ja fyssasta sekin ihan hyvin, opiskelupaikka kun kuitenkin tulee sen luokan tuloksilla aika varmasti. Pohjalla on jo sekä ruotsin että englannin L:t, joten ihan täydeltä rimanalitukselta ei pääse yo-todistuskaan näyttämään, kävi miten kävi.

Joka tapauksessa, onnea huomiselle kaikille äikkää kirjoittaville :)

//Ja perun sitten kaikki puheeni prelien suhteen. Ihan samoja tehtäviä täällä tunnutaan tehdyn kuin muuallakin maailmassa :D Saisivat kyllä sitten näyttääkin siltä etteivät tällaiset pienet ja hupsut abit olisi ihan pihalla :D
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 28, 2009, 21:35:01 kirjoittanut Steelsheen »
"If people don't know what you're doing, they don't know what you're doing wrong."

Poissa Drámella

• ihan hirveen ilkeä
  • Vuotislainen
    • Livejournal
    • LJ
  • Pottermore: NifflerHallow18061
« Vastaus #47 : Helmikuu 05, 2009, 14:02:35 »
Minä kävin juuri väsäämässä sen tekstitaidon kokeen. Yllätti, kuinka normaaleja tehtävät olivat. Prelit oli aivan suolesta, siis ihan järkyttävät. Mutta nämä itse kirjoitukset olivat jopa ihan kivat. Sain mielestäni ihan hyvät vastaukset kasaan ja olin valmis jo varttia vaille 12. Ihmettelin itsekin, kuinka olin valmis jo siihen aikaan, kun ensimmäisen vastaukse ntehtyäni katsoin kelloa ja se oli puoli 11. Olen kuitenkin aina ollut nopea tekemään kaikki kokeet, silti hutiloimatta liikaa.
Itse vastasin tehtäviin 1, 3 ja 5. Jopa luin uudelleen vastaukseni ja tein pieniä muutoksia sanavalintoihin. Yleensä vain suunnittelen, kirjoitan ja palautan. Toivottavasti menee hyvin, ensi viikolla saa kuulemma tiedustella opettajalta alustavia pisteitä.
haistan, haistan ihmislihaa, sanoi kuu ja hymyili julmaa, verenhimoista hymyään.

Poissa Leamire

• Vampyyri
  • Vuotislainen
« Vastaus #48 : Helmikuu 05, 2009, 15:47:11 »
Itse vastasin tehtäviin 1, 3 ja 5.

Minä tein samat. Mitkä 3. tehtävässä laskettiin näyttämöohjeiksi?

Meni kai ihan hyvin - mutta kun L:ää tavoittelen, niin se "ihan hyvin" ei oikein riitä. No, ensi viikolla saa kuulla, miten meni...

Poissa Steelsheen

• Narsissisti
  • Vuotislainen
  • not your girl
    • Imaginary
« Vastaus #49 : Helmikuu 05, 2009, 16:29:49 »
Minä olen nyt kai vähän vähemmistössä tämän kanssa (tai ainakin mitä erehdyin muualta kommentteja lukemaan), mutta mulle ei tuntunut aukeavan koko koe yhtään. Hyi. (Näytelmä, hyi.) Tosin kaikki äikänkokeet ovat aina yhtä inhoja, en siis osaa yhtään arvioida mihin suuntaan tämä oli.

Vastasin kohtiin 1, 2 ja 5, joista ainakin kakkonen meni ihan häneksi. Kolmosta suunnittelin alunperin tekeväni, mutta sitten havaitsin etten osaisi kirjoittaa siitä mitään. Symboliikkaan en edes ajatellut koskevani, minä olen niin pihalla noiden tulkinnallisten juttujen kanssa muutenkin, että siitä ei olisi mitään tullut.

Mutta ihan sama, pitää sitten vain kirjoittaa huikaisevan häikäisevän helmeilevän hieno tai edes kohtuullisen kelvollinen essee, niin ei ole kauheasti hätää. Luulen.