Kirjoittaja Aihe: Yo-kirjoitukset vol. 2  (Luettu 22246 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Grazygrand

• Kansainvälinen valio
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • TomFelton<3
  • Pottermore: FlameCharm28
  • Tupa: Puuskupuh
Vs: Yo-kirjoitukset vol. 2
« Vastaus #150 : Syyskuu 25, 2012, 21:10:19 »
Huomenna psykologia. PANIIKKI! Noh omaa syytä ku oon laiskotellu ja lukenu niin huonosti :(. Äh miks mä oon näin laiska!? Toivottavasti sieltä nyt ees se A tulis... Ja eihän mulla oo ku kaikki psykan numerot 10 tai 9 ja sitten sieltä pamahtaa I tai A :/
Wait till my father hears about this!

Poissa Rantsu

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #151 : Syyskuu 25, 2012, 21:24:53 »
Huomenna psykologia. PANIIKKI! Noh omaa syytä ku oon laiskotellu ja lukenu niin huonosti :(. Äh miks mä oon näin laiska!? Toivottavasti sieltä nyt ees se A tulis... Ja eihän mulla oo ku kaikki psykan numerot 10 tai 9 ja sitten sieltä pamahtaa I tai A :/

En usko läpipääsyn edellyttävän psykassakaan mitään sietämätöntä luku-urakaa; tietysti on hyvä lukea kunnolla, mutta kyllä sulla näyttäisi kurssinumeroiden perusteella olevan edellytyksiä vaikka miten hyviin tuloksiin! Varmaan sen verran on päähän jäänyt, että osaat kysymyksiin vastailla. Varmaan vieläpä tosi hyvin. :) Itse laiminlöin yhteiskuntaopin lukemista välillä liikaa, mutta hyvin kirjoitukset silti menivät; ei sieltä korkeimpia arvosanoja tule, mutta ihan ok-tulos odotettavissa, toivottavasti. Ole luottavaisin mielin. :)

Tee parhaasi ja luota itseesi. Onnea matkaan

"Yet pity is of two kinds: one is of kinship recognised, and is near to love; the other is of difference of fortune perceived, and is near to pride."
*Tumblr
Instagram

Poissa Röhkö

• Kasvatustieteen kandi
  • Vuotislainen
« Vastaus #152 : Syyskuu 28, 2012, 09:35:51 »
Minä kävin keskiviikkona kirjoittamassa psykologian "huvikseni": olen jo valmistunut ylioppilaaksi, mutta halusin täydentää tutkintoani nykyisten opintojeni perusteella (psyka lyhyt sivuaine ja kasvatuspsyka pitkä). Luin lukion kirjoista kaksi kesällä sekä selasin todella vähän kertauskirjaa, mutta muuten menin kokeeseen opien yliopisto-opintojen pohjalta testaamaan tietojani. Jäi ihan fiilikset kokeesta, vaikka ei sieltä todellakaan mitään ällää tule!
"Pants - like shorts, but longer!"

Poissa Haltiamieli

• Vuotislainen
    • Photography
  • Pottermore: MirrorSand193 / NettleIce25622 / SickleNox2785
« Vastaus #153 : Syyskuu 28, 2012, 15:11:42 »
Blaaaaah, nyt on syksyn kirjoitukset multa ohitse. Kaksi ainetta kirjoitin - uskonnon ja lyhyen matikan. Uskonto menee korotukseen keväällä (tiesin sen jo kokeesta lähtiessäni), matikasta ei vielä tiedä, mutta hyvät fiilikset siitä kuitenkin. Ainakin paremmat kuin uskonnosta... Lyhyt matikka on ihanan helppoa pitkään verrattuna. Mutta keväällä sitten vuorossa A-englanti, äikkä ja historia sekä uskonto uusiksi. Toivon mukaan saisin nyt itseni lukemaan oikeasti noihin reaaleihin, enkusta en niin stressaa kun noita sarjoja ja leffoja olen alkanut katsomaan enemmän ja kirjojakin lukemaan englanniksi. Sanasto on sitten oma ongelmansa, mutta nääh. Tässä on kaksi jaksoa aikaa.

Ihan hyvänä harjoitteluina näitä syksyn kirjoituksia voi pitää minun osaltani. Tiedän ainakin, ettei minulla tule olemaan ongelmaa ajan suhteen - kummassakin olen nyt lähtenyt puoli kahdelta tehtävät tehtyinä (uskonnosta jäi yksi essee puuttumaan, mutten olisi saanut mitään järkevää joten jätin tietoisesti väliin). Eväiden hankinta myös selvillä. Ja kirjoitustilanteen käytännöt ja vastaavat. Ainoa ongelma on se lukemiseni, olen niin huono opiskelija itsessään. En osaa opiskella juttuja...tai ainakaan kerrata niitä niin kuin kirjoituksiin pitäisi. Mutta tiedän kyllä, että ellen feilaa enkkua ja äikkää jostain syystä täydellisesti (mitä epäilen), niin saan lakin keväällä. Edes jokin on selvillä nyt, eikä tarvitse sitä panikoida.

Jännä fiilis, ainakin nyt matikan kirjoitusten jälkeen. Omalla tavallaan jopa pidän siitä kirjoitustilanteesta - saa kaikessa rauhassa vastata tehtäviin, ei ole häiriötekijöitä, pystyy unohtamaan kaiken muun maailman kuudeksi tunniksi.
If more of us valued food and cheer and song above hoarded gold, it would be a merrier world.

Poissa Always

• Tittelitön
  • Vuotislainen
  • Pottermore: PatronusSpell15386
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #154 : Syyskuu 28, 2012, 17:32:02 »
AAAAARARARGGHHH. Raivostuttavaa! Mulla jäi yhteiskuntaopin yokoe YHDEN PISTEEN PÄÄHÄN M. :( Harmittaa! Koululta lähti nyt sit YTL'ään Cnä... :( Oikeesti, yksi piste. Hitto kun ottaa päähän. Uusintaan menee keväällä sit :( Tekis mieli hakata päätä seinään. Tyydyn hakkaamaan näppäimistöä raivoissani. Anteeksi :D

Poissa gamma

• kosminen ihme
  • Sanomaton
  • *
  • A Elbereth palan-díriel
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #155 : Syyskuu 28, 2012, 17:54:16 »
Älähän nyt vielä turmele näppäimistöä... YTL kun tunnetusti voi tehdä melkein mitä hyvänsä, niin jos käy tuuri, sun arvosanaksi voi kaikesta huolimatta tulla se M. ^^ (Ne gaussiset jakaumat ja muut ihanat kun vaikuttaa asiaan.) Mutta tiedän kyllä, miltä se muutaman pisteen päähän jääminen tuntuu. Minulta jäi omissa kirjoituksissani loppujen lopuksi mm. fysiikka pisteen tai kahden päähän L:stä ja kemia samoin pisteen parin päähän E:stä. Harmittihan se silloin, mutta eipä nuo ole sen kummemmin kangerrelleet. Enemmän nyt jälkeenpäin harmittaa kielten arvosanat, mutta minkäs teet, kun ei vain uppoa päähän nuo ulkomaiden puheenparret. :D

Onnea syksyn ylioppilaille ja kirjoituksia aloitelleille kokelaille samoin. ^^
Usko niitä, jotka etsivät totuutta, epäile niitä, jotka sanovat löytäneensä sen. -André Gide

Moni nolla luulee olevansa se ellipsi jota maa kiertää. -Stanislaw Jerzy Lec

Poissa nominal

• Kuriositeetti
  • Vuotislainen
  • Pottermore: FireboltLumos114
« Vastaus #156 : Syyskuu 28, 2012, 18:10:44 »
Joo, Always, eihän tuo kerro vielä yhtään mitään (:

Todella hyvällä kaverillani jäi muistaakseni viisi tai jopa kuusi ainetta pisteen päähän ylemmästä arvosanasta. Miettikääpä, miltä hänestä tuntuu :D
Itselläni taas kävi monen aineen kanssa tosi hyvä tuuri, meni nipinnapin ylempään arvosanaan. Tosin historia taisi jäädä pisteen päähän E:stä, mutta olin alempaankin arvosanaan tosi tyytyväinen, joten se ei sinänsä haitannut (:

Haltiksen kanssa olen samaa mieltä, että yo-koetilanne on jotenkin ihana! On oikein ikävä sitä (: Yhyyy, haluan takaisin lukioon!
Peitetty liekki on tulisin ~ Entä jos Voldemort olisikin valinnut toisin? ~ Taikalaiva Titanic

Poissa Renefer

• Koira
  • Aurori
  • *
  • Teidän alhaisuutenne Renefernefernefer
« Vastaus #157 : Syyskuu 28, 2012, 18:25:03 »
AAAAARARARGGHHH. Raivostuttavaa! Mulla jäi yhteiskuntaopin yokoe YHDEN PISTEEN PÄÄHÄN M. :( Harmittaa! Koululta lähti nyt sit YTL'ään Cnä... :( Oikeesti, yksi piste. Hitto kun ottaa päähän. Uusintaan menee keväällä sit :( Tekis mieli hakata päätä seinään. Tyydyn hakkaamaan näppäimistöä raivoissani. Anteeksi :D

Olen ehdottomasti samaa mieltä muiden kanssa: älä heitä kirvestä kaivoon alustavien perusteella, kun pisterajatkaan eivät ole vielä selvillä. Itselläni esimerkiksi nousi jokin reaali melkein kymmennen pistettä lautakunnassa. Joillakin opettajilla on tapana korjata tiukemmalla seulalla, jotta "ei ainakaan tule pettymyksiä YTL:ssä." Toiset kokeilevat kepillä jäätä ja antavat pisteitä helläkätisemmin, josko lautakunnassa ei jaksettaisi nipottaa niin tarkasti. Tämä siitä huolimatta, että heillä on ohjeistukset. :)

Lainaus käyttäjältä: Haltiamieli
Jännä fiilis, ainakin nyt matikan kirjoitusten jälkeen. Omalla tavallaan jopa pidän siitä kirjoitustilanteesta - saa kaikessa rauhassa vastata tehtäviin, ei ole häiriötekijöitä, pystyy unohtamaan kaiken muun maailman kuudeksi tunniksi.

Oh, minusta oli ihanaa syödä salissa ja ihmetellä elämää. Ylipäätänsä en ymmärrä, miksi kirjoituksista viitsitään tehdä hirveä show, kun tulokset eivät (valitettavasti) ole kovinkaan tärkeitä elämää ajatellen. Jotkut parkuvat kolme viikkoa etukäteen, viiltelevät käsivarsiaan yliviivaustusseilla ja joillakin opettajilla on ihmeellinen tapa lietsoa paniikkia. Eivät YO-kirjoitukset vaadi ihmeitä. Hieman helpottaa jos on jaksanut lukiossa opiskella, mutta ei sekään pakollista ole. :)

Minultakin onnittelut kaikille, joilla syksyn kirjoitukset ovat ohitse!
Muista tervehtiä alakuloisia lintuja
POISSAOLEVAINEN
Toistaiseksi lopullisesti.

Poissa Röhkö

• Kasvatustieteen kandi
  • Vuotislainen
« Vastaus #158 : Syyskuu 29, 2012, 09:14:59 »
YTL kun tunnetusti voi tehdä melkein mitä hyvänsä...
Esim. laskivat minun ruotsin kokeen pisteitä 30:llä ja arvosana jäi 5 pisteen päähän C:stä. Argh!
"Pants - like shorts, but longer!"

Poissa Always

• Tittelitön
  • Vuotislainen
  • Pottermore: PatronusSpell15386
« Vastaus #159 : Syyskuu 29, 2012, 09:47:56 »
Heh, kiitos tsemppauksista. :D Noin mulle opettajatkin ovat sanoneet, että ei vielä kannata hermostua, kun varsinkin syksyisin YTL'ssä tulee enemmän muutoksia kokeisiin... :) Siinä kohtaa lupaan oikeasti hakata päätä seinään jos se tulos tulee takaisin kaksi pistettä vajaa M ;)

Mun mielestä noi kirjoitukset eivät sitten loppujen lopuksi olleetkaan niin big deal kuin annettiin ymmärtää. Meillä opettajat sooloilevat kurssisuunnitelmista miten satttuu koska ihan kohta on KIRJOITUKSET ja sitten kaikki KIRJOITTAJAT tekevät sitä ja tätä ja tota... Öhh..? Ei se nyt niiiin kamala tilanne ollut loppujen lopuksi, kun muutamat opettajat meille selittivät kauheista painajaisista joita kokelaat näkevät etc. :D Mä nukuin kuin pieni possu yöni :D

Poissa Haltiamieli

• Vuotislainen
    • Photography
  • Pottermore: MirrorSand193 / NettleIce25622 / SickleNox2785
« Vastaus #160 : Syyskuu 29, 2012, 11:38:06 »
Ei se nyt niiiin kamala tilanne ollut loppujen lopuksi, kun muutamat opettajat meille selittivät kauheista painajaisista joita kokelaat näkevät etc. :D Mä nukuin kuin pieni possu yöni :D

Minullakin kaverit puhuneet kuinka niitä stressaa, eivät tule nukkumaan yöllä, eivät osaa mitään jne. jne. Itse olen opiskellut huonosti, en oikeasti ollenkaan niin hyvin kuin voisin ja siksi ussa meneekin korotukseen keväällä vaikka meni läpi. Mutta silti en stressanut tai panikoinut ennen kirjoituksia, vähän ehkä ahdisti mutta se meni ohitse nopeasti. Ja sitten kirjoitustilanteessa iski ahdistus vain ensimmäisenä olevana ussassa kun odotettiin että päästiin sisälle ja ihmiset oli pakkautuneena siihen urheilutalon aulaan... Mutta kun pääsi liikkeelle ahdistus heltisi ja alkoi miltei naurattaa koko tilanne. :'D
If more of us valued food and cheer and song above hoarded gold, it would be a merrier world.

Poissa Azura

• ENFJ
  • Vuotislainen
  • do not go gentle
    • parasomnia
« Vastaus #161 : Syyskuu 29, 2012, 12:38:33 »
Ei itse kirjoitustilanteessa ole mitään stressaavaa: meillä on se about 100 opiskelijaa salissa ja ruokaakin on tarjolla: koe tehdään ja siinä se. Eniten stressaavaa on odottaa tuloksia: vaikka tuntuu siltä että koe olisi mennyt hyvin, voi aina olla parista pisteestä kiinni ettei pääse ylimpään arvosanaan. Valtakunnallisesta tasostakaan ei koskaan tiedä - sitten ärsyttää jos rajat nousevat viime vuosista eikä sen vuoksi saakaan sitä haluttua arvosanaa. Rajojen laskiessa sitten on taas päinvastainen juttu. :-D

Enkusta nyt tulee melko varmasti E, mutta äikkä ja psyka on täysin auki. Äikästä tulisi saada 50 pistettä ällään ja psykologiassa - no, pisteyhdistelmiä on monenlaisia, mutta 31-33 tienoilla ovat ällän rajat viime vuosina liikkuneet. Ainakin yhdestä tehtävästä pitäisi se kuusi pistettä tulla, mutta muut kyllä stressaavat. Ei E haittaa, mutta jos menee huonommin kuin prelissä kyllä ärsyttää. Enhän muuten stressaisi YO-tuloksista, mutta ulkomaille hakiessa niillä voi olla paljonkin väliä. Toivottavasti nyt menee edes jotenkuten.
"For if you're not afraid, how can you be really brave?"

- The Exploits of Moominpappa

Poissa Bellex

• triX
  • Vuotislainen
  • Just smile, let it shine!
« Vastaus #162 : Lokakuu 05, 2012, 22:39:50 »
Kirjoitin nyt syksyllä historian ja ruotsin.
Ruotsi meni läpi, josta olen hyyyvin tyytyväinen. Opettaja sanoi etä A, mutta pisterajat olivat -07 vuoden. Katsoin uudempia ja niiden mukaan olisi B. Mutta ihan sama, se on kumminkin varmasti läpi :D

Historiasta olisin halunnut L mutta ei se todellakaan ollut realistinen. Nyt ärsyttää kyllä niin suunnattomasti, kun ajattelin että M on takaraja, jos sen alle menee niin uusin. No se lähti C:nä. Ei voi olla totta... Oon kyllä niin pettynyt itseeni. Toivon NIIN PALJON että saan sen M niin olen ihan ok tyytyväinen.
"You're never fully dressed
Without a smile!"

Poissa Suvituuli

• Tsirp tsirp krääk titityy.
  • Vuotislainen
  • You're not mating with me, sunshine!
  • Pottermore: AccioDream**
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #163 : Lokakuu 06, 2012, 19:14:48 »
Omalla tavallaan jopa pidän siitä kirjoitustilanteesta - saa kaikessa rauhassa vastata tehtäviin, ei ole häiriötekijöitä, pystyy unohtamaan kaiken muun maailman kuudeksi tunniksi.

Oh, minusta oli ihanaa syödä salissa ja ihmetellä elämää.
Samoin! Stressasin ekoja kirjoituksiani ihan hirveästi, mutta sitten kun istuin salissa, tilanne olikin suorastaan mukava. Varsinkin kielten kirjoituksissa ehti mukavasti stalkkailla muita ja napostella eväitä. Näin jälkikäteen tekisi melkein mieli mennä uudestaan kirjoituksiin. :D (Tosin se lukemisvaihe ei ollut niin mukava. Keväällä olin niin kypsä heittämään psykan kirjat ojaan!)

Minä sain yhdestä aineesta juuri M:n alarajan verran pisteitä - ei yhtään yli eikä ali. Oli pakko mainita, kun täällä on puhuttu pisteen päähän jäämisistä ja muista, että voi sitä näinkin päin käydä. :D

Kuinka kauan olette istuksineet salissa? Entä mitä mieltä olette siitä, mikä olisi sopiva aika istua siellä? Itseäni nimittäin ihmetyttää nämä kahdeltatoista ulos -tapaukset. Mikäs siinä, jos ihan oikeasti on superlahjakas ja saa haluamansa arvosanan kolmessa tunnissa. Kuitenkin minulle joka tunti tuli tarpeeseen kirjoituksissa, enkä siksi kykene ymmärtämään, miten joku voi olla valmis puolta nopeammin. Tehdäänkö tehtävät hutiloiden tai jätetäänkö niitä jopa tekemättä? Olenko minä vain hidas? Enkö paneutunut yhtä intensiivisesti tehtäviin? Miten kukaan pystyy keskittymään pelkkiin tehtäviin niin tiiviisti monen tunnin ajan? Eikö siinä tule jo YTL:t korvista ulos?
Lisäksi minua ihmetyttää, kun olen toisinaan törmännyt sellaisiinkin henkilöihin, jotka melkein ylpeilevät aikaisella lähdöllään. Aivan kuin poistuminen kolmen tunnin jälkeen olisi osoitus jonkinlaisesta paremmuudesta - joko tietojen ylivertaisuudesta ("kun minäpä sain E:n vaikka lähdin jo silloin!") tai ihan yleisestä ylemmyydestä ("tiedän ja osaan ja olen nopeakin kun lähdin kahdeltatoista - ai arvosana? C"). Onko kukaan muu huomannut tällaista?

Itse kirjoitin aika yleisiä aineita, niin etten koskaan ollut salissa ainoana kirjoittajana (paitsi yhden kerran, kun kaikki muut olivat jo lähteneet ja minä vielä jäin istumaan sinne. Tuntui jotenkin typerältä olla niin isossa tilassa yksin, vaikka lähdin minuutin sisällä pois). Kuitenkin meidän koulumme ei ollut hirveän iso, niin että joitain aineita kirjoitti ihan yksi tai kaksi henkilöä. Onko Vuotiksessa ketään tällaista ainoana kirjoittajana ollutta? Tuntuiko tilanne erilaiselta, kun ympärillä ei ollutkaan kymmeniä muita? Kumpi oli parempi, laaja kokelasjoukko vai oma rauha?
Se hyppi ja pomppi, söi ja nauroi. Se istui ja itki. Se ilmassa leijui.
Outo heppu, kummajainen, vailla mieltä ja ruumista.
Itketään yhdessä, olemattomuudessa, ihan yksin.
Jos sinulle sopii, se minulle käy

Poissa Azura

• ENFJ
  • Vuotislainen
  • do not go gentle
    • parasomnia
« Vastaus #164 : Lokakuu 08, 2012, 08:37:05 »
Itseäkin ihmetyttää tuo aikaisin lähteminen. Kielissä sen ymmärtää paremmin, koska tehtävät eivät ole niin laajoja kuin esimerkiksi reaaleissa. Silti jos haluaa saada tarkistettua kaiken ja paneuduttua kokeeseen kunnolla tulisi istua se kuusi tai lähes kuusi tuntia. Meille on hyvänä muistisääntönä opetettu: älä tee koetta kiirehtien, ja lähde vasta kun olet istunut lähes toimettomana puoli tuntia. Englannin kokeessa noudatin tätä, mutta arvosanaksi tuli nyt sitten E vaikean kuuntelun takia.

Äikässä ja psykologiassa taas oli päinvastainen juttu - koetta tehtiin aina viime minuuteille asti. Tekstitaidossa en edes ehtinyt tarkistaa. Esseessä jäi vähän aikaa lukemiseen, mutta virheiden bongailuun ei. Psykologiassa taas olin tehnyt kaikki tehtävät kun jäljellä oli aikaa sellaiset 20 minuuttia, mutta yhtä tehtävää tarkkaillessani tajusin etten saa sillä tarpeeksi pisteitä ja kumitin koko tehtävän. Kirjoitin sitten 15 minuutissa esseen toisesta aiheesta ja näillä näkymin sain siitä 4p. Oma psykan pistesaldoni oli 6+6+4+4+6+7 eli 33, ällän alarajoilla siis liikutaan. Saa nyt nähdä miten käy, joka tapauksessa olen tyytyväinen :)

En ole koskaan minäkään ollut yksin kirjoittamassa, mutta äikässä meitä oli se vain viitisentoista joten oli kyllä vähän autio koesali :) Tiedän kuitenkin erään joka kirjoitti ainoana koulussamme italian, mutta koe oli muistaakseni viereisessä koulussa joten aivan yksin siellä ei istuttu. Silti varmasti melko mielenkiintoinen olo, melkein kuin ei olisi kokeessa ollenkaan.
"For if you're not afraid, how can you be really brave?"

- The Exploits of Moominpappa

Poissa Lorainne

• glottaaliklusiili
  • Hämykeiju
  • Pottermore: MoonMist
« Vastaus #165 : Lokakuu 09, 2012, 17:48:07 »
Omalla tavallaan jopa pidän siitä kirjoitustilanteesta - saa kaikessa rauhassa vastata tehtäviin, ei ole häiriötekijöitä, pystyy unohtamaan kaiken muun maailman kuudeksi tunniksi.
Englannin kirjoituksissa tämä toteutui minun kohdallani; mietiskelin ihan rauhassa, söin kaikenlaista hyvää ja nautin hiljaisuudesta. Historian kokeessa koko koeajan täytti raivokas kirjoittaminen, joten en todellakaan voi sanoa nauttineeni.

Siinäpä tuo minun tähänastinen kirjoituskokemukseni selvisikin: kaksi ainetta siis takana ja keväällä tulossa kolme lisää - äidinkieli, ruotsi ja filosofia. En kamalasti stressannut tuosta aineiden valinnasta, vaan mietiskelin rauhassa ja päädyin sitten tuollaiseen komboon. Lyhyt matikka putosi pois, vaikka olenkin saanut hyviä numeroita; en vain koe olevani tarpeeksi kiinnostunut ja motivoitunut kirjoittamaan sitä, enkä tunne tarvitsevani sitä tulevaisuudessa. Historia valikoitui reaaleista ensimmäisenä ja melko varhain, mutta filosofian kirjoittamisesta päätin vasta viime keväänä, mikä sitten pakotti tekemään hissan syksyllä.

Koulun loppuessa keväällä päätin tehdä heti hyvissä ajoin hienon historian lukusuunnitelman ja lueskella kursseja läpi hiljakseen koko kesän. No, jokainen nyt arvaa, ettei mennyt ihan suunnitelmien mukaan - kun en sitä suunnitelmaa tehnyt lopulta alkuunkaan. Aloitin siinä kolmisen viikkoa ennen koulun alkua ensimmäisten kurssien päällekkäisen lueskelun, ja koulun ja abikurssin startattua pian kolmosen ja nelosen. Kutosen luin läpi, en hirveän tarkkaan, mutta kuitenkin, ja vitosta en käytännössä ollenkaan. Koko vitoskurssi oli meillä melkoisen tyhjänpäiväinen, kun kirjaa ei käytetty, joten päätin panostaa niihin muihin kursseihin - ja opettaja tuki tätä päätöstä. Abikurssi oli paitsi hauska (hyvää seuraa), myös äärimmäisen hyödyllinen; meillä oli mahtava monistenippu, johon tehtiin muistiinpanoja itsenäisesti lukemisen ohessa, ja minä kun opin parhaiten juuri kirjoittamalla, niin sain tuosta valtavan paljon irti. Ihme kyllä, lukeminen ei alkanut missään vaiheessa kyllästyttää, mutta vasta kun urakka oli ohi, tajusin, miten kiinni lukemisessa olin ollut. Kokeen jälkeen oli yli viikon ajan typötyhjä olo, kun ei ollut mitään tekemistä. Monistenipun heittäminen vanhojen koulukirjojen kasaan sai helpotuksen kyyneleet nousemaan silmiin, ja tällä hetkellä esimerkiksi sanat "kylmä sota" tai "teollistuminen" aiheuttavat sellaisen sormet-korviin-blaablaablaa -reaktion.

Kuten sanottua, itse koe oli historian osalta rankka. Olin asettanut tavoitteekseni saada neljä tavallista esseetä valmiiksi ensimmäisen kolmen tunnin aikana ja jokerit sitten puolenpäivän jälkeen. Pysyin tavoitteessani, ja lähdin lopulta varttia vaille kolme, kun olin ensin tarkistanut paperit kuusi kertaa ja istuskellut sitten hetkisen paikallani toimettomana ja ahdistuneena. Fiilis salin ovesta ulos astuessa oli erittäin kaikkensa antanut ja veltto. Sain käveltyä pitkät portaat alas aulaan ihan sen voimalla, etten ollut vielä sisäistänyt tilannetta, mutta kun aulassa pysähdyin juttelemaan parille kaverille, ei suustani tullut yhtään järkevää sanaa. Kenkiä jalkaan laittaessani meinasin kaatua selälleni lattialle, ja sadan metrin kävelymatkalla omalle koululle (meillä ei ole salia) lähes törmäilin ihmisiin ja autoihin. En ole ikinä ollut niin totaalisen uuvahtanut.

Historia lähti lautakuntaan ihan siinä M:n ja E:n rajalla. Toivotaan parasta.

Englanti onkin sitten aivan eri juttu. En lukenut käytännössä ollenkaan, abikurssilla tuli tietysti treenailtua kielioppia ja vähän sanastoakin, mutta itsenäinen lukemiseni rajoittui kurssikirjojen kielioppiosioiden läpi selaamiseen viimeisenä viikonloppuna. Alustava arvosana on sen verran paljon L:n rajan yläpuolella, että laskemisesta ei ole juuri pelkoa. Ei voi muuta kuin kiittää Pottereita kielikorvan harjaannuttamisesta.
Using the "are we", are we?

Poissa Bellex

• triX
  • Vuotislainen
« Vastaus #166 : Lokakuu 09, 2012, 20:54:07 »
Ei se itse tilanne ollutkaan tosiaan niin paha kuin luulin. Mutta puolenpäivän jälkeen alkoi molemmissa kokeissa tulla hirveä ahdistus ja ruotsissa tuntui että nukahdan. En siksi jaksanut viimeiseen luetunymmärtämiseen keskittyä enään ollenkaan. Lähdin muistaakseni yhden jälkeen pois.
Historiassa, heti kun olin tehnyt esseet ja tarkistanut ne kerran, minun oli pakko lähteä ahdistuksen vuoksi. Tilanne vain alkoi ahdistaa, ja etenkin se että tiesin etten mitenkään voi saavuttaa tavoitettani. Minun oli pakko päästä siitä salista pois. Lähdin kymmentävaille kaksi.
Without a smile!"

Poissa Bellex

• triX
  • Vuotislainen
« Vastaus #167 : Toukokuu 17, 2013, 13:20:16 »
Jee nyt oon minäkin virallisesti ylioppilas. Ärsyttää ihan suunnattomasti että äikkä tippu E:stä C:hen!! Mut oon onnellinen että uskonto nousi B:stä M. Tiesin että se opettaja oli korjannu sen päin puuta.
Without a smile!"

Poissa Rantsu

• Vuotislainen
« Vastaus #168 : Toukokuu 17, 2013, 18:33:52 »
Erittäin kaksijakoiset fiilikset. Päällisin puolin kyllä äärimmäisen helpottuneet ja hyvät. Nämä arvosanat eivät kuitenkaan hirveästi vaikuta jatkosuunnitelmiini. Mutta joo...

Äidinkieli - M
Tämä oli realistinen toiveeni ja odotukseni. Se täyttyi, vaikka alustava arviointi taisi huidella jopa jossain B:n paikkeilla. Kiitän YTL:ää.

Englanti - C
M:ää olisin toivonut tästäkin, mutta kuuntelu meni niin totaalisesksi koomailuksi, varsinkin avointen kanssa, että tähän olen tyytyväinen.

Yhteiskuntaoppi - B
Ei oikein lähteny nyt. Mutta auttoi näinkin kompensoimaan matikkaa, joten kiva.

Filosofia - C
Jos nyt vähän jossitellaan, niin... Olin kuulemma ruksinut jonkun suunnitelman, josta olisin voinut saada jokusen pisteen lisää. Vähän sitä jalostamalla olisi kenties jopa M ollut mahdollinen, mutta mitäpä tässä turhaan selittelemään; ensimmäinen puolitoista tuntia oli aivan täyttä "koomaa" ja lopulta tosiaan vain 5/6 tehtävää tehtynä. Siihen nähden olen semi-tyytyväinen tähänkin. Ja loppujen lopuksi, en minä jaksa hirveästi voivotella. Lakki tuli.

Matematiikka (lyhyt) - Kompensoitu I
SE KANNATTI.

Riskaabeli taktiikka lähteä tällaisen totaalisen surkean matikkapään kanssa, hankalan henkilökohtaisen matikkasuhteen ja vain pakollisten kurssien pohjalta kirjoittamaan nähtävästi kannatti. Matikanopettajaani lainaten pelasin ilmeisesti korttini oikein. Eihän tällaisesta tuloksesta välttämättä kannata liikaa leijua, mutta kaiken tämän tuskailun jälkeen olen iloinen, että se lakki tuli.

Lakki tuli. Saakeli.

Onnittelut kaikille Vuotiksen uusille ylioppilaille! :3
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 17, 2013, 18:41:23 kirjoittanut Rantsu »
"Yet pity is of two kinds: one is of kinship recognised, and is near to love; the other is of difference of fortune perceived, and is near to pride."
*Tumblr
Instagram

Poissa Sieppi

• Tukintolvana
  • Vuotislainen
  • Boldly going through space and time
« Vastaus #169 : Toukokuu 17, 2013, 21:00:42 »
Uhhuh... Itselläni olisi ensimmäiset kirjoitukset syksyllä. Olen ihan hermona jo nyt. Onko täällä kokeneempia kirjoittajia, joilta saisi vinkkejä.
Kuinka paljon aikaa kirjotuksiin lukemiseen kannataisi varata? Kannattaako tehdä joku tarkka luku aikataulu vai lukea silloin kun jaksaa keskittyä? Kiitos etukäteen vastauksista. :)
"There's no point in growing up if you can't be childish sometimes!"

Poissa Suvituuli

• Tsirp tsirp krääk titityy.
  • Vuotislainen
  • You're not mating with me, sunshine!
  • Pottermore: AccioDream**
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #170 : Toukokuu 17, 2013, 22:21:07 »
Kuinka paljon aikaa kirjotuksiin lukemiseen kannataisi varata? Kannattaako tehdä joku tarkka luku aikataulu vai lukea silloin kun jaksaa keskittyä?
Nää riippuu aika paljon ihan sinusta itsestäsi. Miten olet lukenut kokeisiin? Onko tulokset olleet mitä toivoit? Entä oletko ikinä kokeillut aikataulujen tekemistä, ja jos olet, niin pystytkö pitämään niistä kiinni?

Jonkinlaista aikataulutusta kyllä suosittelisin joka tapauksessa, ettei käy niin, että et olekaan lukenut kuin kolmasosan siitä mitä pitäisi ja kirjoitukset alkavat seuraavalla viikolla. Jos et koe aikatauluja omaksi jutuksesi, laita edes deadlineja: tähän mennessä pitää olla luettuna aine x, viimeistään tänä päivänä aloitan aineen y lukemiset... Toisaalta voi olla helpompi pysyä lukusuunnitelmissa, jos antaa itselleen tarkat rajat, kuten 50 sivua joka päivä.

Lisäksi lukemiset riippuu aineista ja omasta osaamisesta. Jos koet olevasi hyvä jossain aineessa tai et tavoittele C:tä korkeampaa arvosanaa, ei tietenkään tarvi panostaa niin hirveästi kuin sellaisiin aineisiin, joissa olet epävarma tai joista tahdot huippuarvosanat. :) Esimerkiksi itse luin ruotsia ja psykologiaa kaksi kuukautta kumpaakin, mutta äidinkieltä ja matematiikkaa tuskin vilkaisin.

Kannattaa myös ottaa huomioon, että vaikka kirjoitukset ovat aikalailla kokeet siinä missä aiemmatkin, niissä on huomattavasti laajempi alue. Oli aine mikä tahansa, sanoisin että vähintään kuukautta etukäteen kannattaa tsekata, muistaako oikeasti joka kurssin asiat yhtä hyvin kuin miltä tuntuu.
Se hyppi ja pomppi, söi ja nauroi. Se istui ja itki. Se ilmassa leijui.
Outo heppu, kummajainen, vailla mieltä ja ruumista.
Itketään yhdessä, olemattomuudessa, ihan yksin.
Jos sinulle sopii, se minulle käy

Poissa Sakura

• Sudenmorsian
  • Vuotislainen
  • 私は悪魔で執事ですから。
« Vastaus #171 : Toukokuu 19, 2013, 16:42:57 »
Huh! Se olis nyt sitten ohi. Ihan kelpo arvosanat saaliina (vähän ehkä alakanttiin), mutta pääasia on se, että pääsin läpi ja sain ihan hyvät paperit ja lakin. Onpahan ainakin neljän vuoden uurastus ohi.

Sieppi, sanoisin, että ei kannata lukea silloin ,kun kiinnostaa. Sillon se helposti jää vähiin, varsinkin kun tuskin kaikki aineet on sellasia, jotka kiinnostaa täydellisesti. Tietysti on tärkeetä tuntea omat rajansa ja jos tuntuu että ei millään jaksa keskittyä, niin se on merkki siitä, että tauko vois olla ok. Tosin joskus on pakko vaan pakertaa, vaikka keskittyminen ei sujuiskaan. Suosittelen kuitenkin lukeen aina tietyn ajan, sit tauko ja homma jatkuu.

Stressaaminen ei sinällään kannata, koska sitä kautta kasaa vaan itelleen kamalia paineita ja hommasta voi tulla mörkö, mutta pieni stressi potkii liikkeelle. Kannattaa kuunnella omia fiiliksiä ja jutella YO-kirjotuksista jonkun kanssa, on se vaikka ystävä, äiti, sisarus, joku muu, mahdollisesti sellanen, jolla on jo kokemusta. Pidä vaan pää kylmänä ja tee parhaasi, kyllä se siitä. Ei kirjotukset oo kovin pelottavat, ne tuntuu saavan kovin vaikean/kamalan/pelottavan maineen, vaikka omasta mielestäni ne on aika tavalliset kokeet.

Ja onnea kaikille Vuotiksen uusille ylioppilaille!
信じることさ必ず最後に愛は勝つ。
You've gotta believe that one day love will win.

Poissa Hämppyli

• Näsäviisas-
  • Vuotislainen
« Vastaus #172 : Toukokuu 20, 2013, 01:01:07 »
Minä kirjoitin hissan, äikän, enkun ja lyhyen matikan. Tiedän, että yleensä suositellaan kirjoittamaan vähintään yksi aine pakollisen neljän lisäksi niin voi pahimmissa tapauksissa vähän kompensoida, mutta minä olen aina ollut hieman puupää ja laiska opiskelija (vaikka arvosanat ovat olleekkin pääasiassa ihan kohtuulisia), että en uskonut selviäväni yhdestäkään pakollisia kirjoituksia useammasta. Alla vähän pohdintaa miten odotukset vertautuvat lopputuloksiin, mutta arvosanoja en valitettavasti osaa antaa, koska rehtori tai joku sekoillee eikä ole niitä vieläkään eteenpäin pistänyt, mutta tiedämpä sentään läpi päässeeni ja aina on opettajien alustavat arviot, joista vetää osviittaa lopullisista tuloksista.

Historia
Tämän minä luulin olevan varma nakki. Peruskoulussa vetelin jokaisesta hissan kokeesta vähintään ysin ja lukiossakin ei mennyt koskaan 7 alapuolelle (minulla on pienemmät vaatimukset itselleni kuin monilla muilla). Lisäksi rakastan oppiainetta, joten minulla ei ollut mitään syytä hermoilla... niin ainakin luulin. Itsevarmuus taisi kostautua, sillä kuvittelin/uskottelin itselleni, että minun ei tarvitsisi opiskella kovinkaan paljon, mutta unohdin, että ympäripyöreä yleistietämys kustakin aikakaudesta ja nippelitieto eivät kirjoituksissa riitä. Niin paljon, kuin hävettääkin myöntää, niin jos olisin saadut yhden pisteen vähemmän niin läpi olisi jäänyt pääsemättä.

Äidinkieli
En haluaisi sanoa, että äikän yo olisi suoranaisesti helppo, koska aina on riski, että kaikissa tehtävissä pitäisi kirjoittaa aiheesta joka ei herätä mitään ajatuksia ja lisäksi aika on vaarallinen vihollinen, kun jokaisesta tehtävästi olisi hyvä kirjoittaa  ensin luonnos tai vähintään ajatuskartta. Kuitenkin, jälkimmäinen ei ollut minulle niin iso uhka, koska lukihäiriön takia minulle oli myönnetty mukavasti ylimääräistä aikaa ja lisäksi minä osaan yleensä sepittää jotakin. Piti vain pysyä aiheessa, varoa tyhjän pälpättämistä ja olla tarkkana mikä tehtävänanto oli. Ei mikään huippusuoritus, mutta ei myöskään mitään mitä tarvitsisi hävetä.

Englanti
TÄMÄ oli rehellisesti helppo. Minulla on enkussa laaja sanavarasto, lukihäiriön ansiosta sain pitkätaukoisen kuuntelun ja pisteenä i:n päälle katson niin paljon enkunkielisiä elokuvia, ohjelmia ja nettivideoita, että sen kuunteluun olen tottunut. Vaikka jokaisen tehtävän tein huolellisesti, kävin läpi jälkeenpäin ja kirjoitin luonnosversiot, niin silti olin 10 min. "liian" ajoissa. Opettajan alustavan tuomion mukaan vähintään M olisi luvassa, joten eipä voi muuta sanoa kuin: "Job well done!"

Lyhyt matikka
Tämä oli hissan vastakohta. Siinä missä uskoin hissan olevan lasten leikkiä, koska olen siinä aina ollut erittäin hyvä, niin tämän uskoin menevän huonosti, koska olen ollut aina matikassa huono. Siis todella huono. Siis, niin kuin "nippa nappa vitonen jokaisesta kurssista, koska opettaja pitää minusta" - huono. Ihmettelette varmaan miksi päätin valita matikan, jos olen siinä niin huonno. No, koska toinen vaihtoehto oli ollut ruotsi, jossa olen vieläkin huonompi. Epätoivoisimmillani hetkelläni iki-ihana mummoni ehdotti maksullista tukiopetusta ja tarjoutui jopa sen maksamaan. Tämä tukiopettaja oli kuin taivaan lahjana lisäksi aivan mahtava ihminen. Tämä kysyi minulta heti suoraan millaisia numeroita olen aiemmin matikasta saannut ja vastattuani rehellisesti tämä kysyi jälleen suoraan onko taivoitteeni päästä pelkästään läpi. Vastattuani myöntävästi meno oli myös tämän mukaista. Kävimme läpi ainoastaan ne asiat jotka ovat läpipääsyn kannalta aivan välttämättömiä ja niistäkin kaikista yksinkertaisimmat yksityiskohdat. Ope oli erittäin mukava ja kärsivällinen, joten oppi meni paksusta kallosta läpi ja olin kuulemma mukava opetettava "koska opin niin nopeasti." Koe meni siis oikein hyvin. L:ää en toki missään nimessä saannut, mutta siinnä missä hissa meni nippa nappa läpi tämä meni sen verta varmasti läpi, että uskalsin ennen lopullisten tulosten julkistamista myydä matikan kirjani, koska tiesin etten niitä enää tarvitsisi.

Kuten näkyy olin kirjoituksissa ihan vain tarpeeksi hyvä, mutta hitto vie pääsinpä läpi. Olisihan se hienompaa jos olisin ollut reippaampi, aloittanut lukemisen jo kesällä ja vetäissyt huippuarvosanat, mutta olen tyytyväinen kohtalooni. Aion tosin pitää huolen, että pikkusiskoni eivät oman aikansa tullessa ota mallia minun lukutavastani.
"If we're going to be damned, let's be damned for what we really are."

Captain Jean-Luc Picard

Poissa aivokas

• Vuotislainen
    • Toisesta maailmasta
  • Pottermore: SunRain28775
« Vastaus #173 : Tammikuu 08, 2014, 19:47:52 »
Eiköhän se ole taas aika alkaa stressaamaan tulevia kevään ylioppilaskirjoituksia. Allekirjoittanut aloitti tämän piinan syksyllä 2013, päättää sen tänä keväänä. Pohjalla komeilevat jo B-ruotsin L ja äidinkielen E, joista jälkimmäisen kuitenkin omaa perfektionismiani päätin uusia. Jep, tyhmästä päästä kärsii koko... pää.

Alle kuukauden päästähän eletään jälleen tuomiopäivän tunnelmissa, kun äidinkielen tekstitaidon koetta lähdetään yrittämään uuteen otteeseen, eikä montaa päivää tarvitse rajallista aivokapasiteettiaan lepuuttaa ennen ylioppilaskuunteluiden alkamista. Vuoronsa saavat tällöin omalla kohdallani A-englanti ja C-saksa. Hyi! Tilanteenahan ylioppilaskirjoitukset ovat kenties maailman ahdistavin paikka, ja syksyn kirjoitusten jälkeen olin jo valmis itkemään onnesta: ei tätä samaa piinaa ennen kevättä. Kummasti se kevät vain tekee tulojaan... Ja lukeminen on jäänyt astetta vähemmälle.

Lyhyesti ja ytimekkäästi ilmaistuna stressitaso on valtaisa. A-englanti, psykologia, C-saksa ja pitkä matematiikka + äidinkielen uusinta... En ymmärrä, miten kukaan voi jaksaa kirjoittaa yli kuutta oppiainetta. Puhumattakaan niistä yhdentoista laudaturin ihmeistä. Kunpa ne kirjoitukset vain olisivat jo ohi!
Take one step closer to the borderline
Where night and day unite
This mortal coil I've gone and left behind
On holy soil

Poissa samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
« Vastaus #174 : Elokuu 05, 2016, 20:07:42 »
Syksy saapuu, samoin myös syksyn ylioppilaskirjoitukset - moni pian abivuottaan aloittava on varmasti jo ainakin vilkuillut kirjoituksia varten kirjojaan.

Itse kirjoitin ylioppilaaksi jo vuosia sitten, kynällä ja paperilla. Tänä syksynä alkaa kirjoitusten muuttuminen vähitellen sähköisiksi eli tietokoneella tehtäviksi. Mitä olette tästä mieltä, olittepa lukiossa tai jo kirjoittaneet? Itse pääsin kokeilemaan viime keväänä kokeilua uudesta ylioppilaskirjoitistilanteesta, ja oli se kyllä aikamoinen kokemus! Uudenlaiset tehtävät ja tehtäväkokonaisuudet reaalissa sai pääni sekaisin - mistä kohtaa pitikään tehdä montakin tehtävää ja kokeen ulkoasu oli tuolloin vähän epäselvä. Myös uudenlaiset tehtävät ja mahdollisuus (osittain pakkokin) käyttää uusia aineistoja (videota, ääntä) ja työkaluja (jotain piirustusohjelmia) olivat myös jotain ihan uutta. Etenkin tuo uusien ohjelmien käyttö mietityttää - jos niiden käyttöä ei hallitse, voi kokeessa menettää pisteitä. Lisäksi muutama yleinenkin asia huolettaa: mitä jos yo-kokeiden aikana netti kaatuilee, koneet takkuilevat yms? Myös kokelaiden pitää osata hallita kokeessa koneensa hallintaa, sillä edes tietyissä ongelmatilanteissa kokeita valvovat opettajat eivät kuulemma saa auttaa.

Mitä mieltä olette tästä kaikesta? Onhan tuo iso harppaus, ja mahdollistaa tosiaan monipuolisen aineistojen käytön sekä helpottaa kirjoittamista, mutta etenkin nuo tekniset "vaarat" ja "ongelmat" ovat haittoja. Tai sitten olen itse vielä niin vanhanaikainen, että tykkäsin käännellä papereita ja kyniä yo-kokeissa, mutta ehkä nykyään oppilaat ja opiskelijat ovat tottuneet enemmän työskentelemään koneilla - milloin lie sähköisestä yo-kokeesta tulee yhtä tavallinen asia kuin vanhat kokeet edellisille sukupolville?
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.