Kirjoittaja Aihe: Yo-kirjoitukset vol. 2  (Luettu 27637 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Mirrekala

• Suklaamurmeli
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Korpinkynsi
Vs: Yo-kirjoitukset vol. 2
« Vastaus #125 : Toukokuu 23, 2010, 15:35:06 »
Ylioppilas täälläkin! Lakki vain ostamatta. Ja äärettömän tyytyväinen ylioppilas onkin, siihen nähden että kokeisiin valmistauduin aivan samalla intensiteetillä kuin kaikkiin aikaisemminkin koulukokeisiin. Eli en mitenkään erikoisesti. Laiskuuttani en kirjoittanutkaan mitään reaalia, jota varten olisi pitänyt päntätä. YTL ei edes mitenkään radikaalisti sorkkinut lähtöpisteitäni. Englanti nousi oletetusta Eximiasta Laudaturiin, mikä oli todella iloista sen puolesta, että näköjään osasin kerrankin jättää pahimmat huolimattomuuskämmit, vaikka taisin poistua kokeesta melko pian kahdentoista jälkeen. Syksyllä pitkä saksa keikkui lähtiessää C:n ja Magnan rajalla, mutta päätyi Magnaksi. Lyhyt matikka tuli juuri ja pisteelleen Eximian alarajalla, mikä näyttää toikkarissa toki hienolta :D Suurin positiivinen järkytys oli ruotsi, joka tuli kuin tulikin Magnana, alustavia pisteitä en ollut edes kehdannut kysellä. Lyhyt venäjäkin pysyi Magnana luultavasti kuullunymmärtämisen ansiosta, kirjallinen osuus meni vähän niin ja näin.

Ainoa, mikä vähän harmittaa on se, että vahvana Laudaturina lähtenyt äikkä tuli takaisin Eximiana. Eikä siinä muuten mitään, mutta ylin arvosana jäi vain pisteen päähän, ja minusta tuntuu, että se jäi lopulta roikkumaan juuri siitä yhdestä tekstitaidon vastauksesta, jossa käytin aavistuksen lennokkaampaa tyyliä kuvitellessani tehtävänannon sallivan sen. Opettajani sanoi kyllä kokeen tarkastettuaan, että juuri siitä vastauksesta voin saada loppupisteiksi mitä tahansa ykkösestä viitoseen riippuen sensorin henkilökohtaisista mieltymyksistä. Ja esseen oletin laskevan lautakunnassa ainakin pykälän, joten oikeastaan Eximia oli odotettavissa. Missään muussa aineessa tällainen pisteen päähän jääminen ei niin olisi harmittanut, mutta kun äidinkielen arvosteluperusteet vaikuttavat kaikkea muuta kuin objektiivisilta. Siksi se tuntuu vähän kurjalta tuurilta. Toisaalta minulla oli kyllä ihan hauskaa äikänkokeissa eikä se edes tuntunut niin vaikealta kuin kaverit valittivat. Huvittelusta äidinkielenkokeessa sakotetaan ;)

No, lopputulos oli kutenkin Laudatur, kaksi Eximiaa ja kolme Magnaa. Voin olla tyytyväinen, vaikka meninkin vähän siitä missä aita on matalin.
"Paras tapa toimia on ystäville kostaa
jos päältä kauniin hevosen saa silmiin tuijottaa
Mut takaisin ei käytettyä sieluaan voi ostaa
kun kalpein kauppamiehistä ovelle kolkuttaa
" -Viikate: Tie

Poissa Minea

• Kelvollinen leijona
  • Vuotislainen
  • Kolmas niistä Weasleyn kaksosista.
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #126 : Huhtikuu 28, 2011, 20:28:50 »
Täälläkin kevään 2011 ylioppinut lapsi! Lakkia siis odotelles vielä jonkin aikaa, mutta kovin tyytyväinen ja helpottunut olen. Nyt on sitten urakka ohitse; onhan se jollakin taval kans tosi haikeaa, mutta en malta odottaa sitä, että nyt on tavallaan "elämä edessä".

Jännitin kovasti ylppäreit, mutta oon kyllä tosi tyytyväinen että hajautin kirjoitukset kolmeen osaan; kevät (2), syksy (2), kevät (3). Tuon hajautuksen myötä osasi sitten rentoutua vähän paremmin viimeisissä kokeissa, kun oli jo "kokenut konkari", eikä ensikertalainen, ja sai yötkin nukuttua ennen kokeita. Mei tosiaan kirjoitin äidinkielen, englannin, ranskan, historian, yhteiskuntaopin, psykologian ja matematiikan. Englannista tuli sitten se L, mitä kyllä odotinkin. Ranskasta, äidinkielestä ja historiasta tuli E:t. Äikkä tosin jäi vain hitusen päähän L:stä, mikä hiukan harmittaa, mutta meneehän tuo. Matikasta tuli B, hohoh, mutta kun tiesin että ruotsista en varmaan pääsisi läpi ollenkaan, ja toinen noista olisi pakko kirjoittaa kuitenkin, niin päätin sitten tuskailla tuon kielen kanssa. Yhteiskuntaoppi ja psyka M:inä takaisin. Oon kyllä tyytyväinen tuloksiin, odotin nimittäin huonompaa yhteiskuntaopista, eikä matikka A:na olisi ollut mitenkään yllättävä. Olen nyt kuitenkin tyytyväinen riviini; LEEEMMB. Kirjoitin siis seitsemän ainetta, vaikka monet sanoivat että tarviin kyllä hirveästi myös tuurii noihin, koska olen aina ollut vähän laiska tuon koulun suhteen. Mutta koska tulevaisuuden suunnitelmat antavat motivaatiota, ylppäreihin valmistautuminen ja lukeminen oli suht helppoa.

Nyt sitten on juhlien järkkäilyä kotona, suunnittelua ja toteuttelua. Innolla kyllä odottelen juhlia; ovathan yhteiset kaksoissiskoni kanssa. Siskoni tosiaan päätti lukion myös tänä keväänä; kirjoitti kaksi L:ää, kolme E:tä ja yhden M:n. Veti siis pidemmän korren, ja varmaan vanhempani ovat hänestä enemmän ylpeitä, mutta pääasia vissiin että olen itse itseeni tyytyväinen. Olen kyllä tosi ylpeä siskostani, vaikka tuo onkin aina ollut lukutoukka ja tiesin että läpihän hän pääsis vissiin ihan heittämällä. Nyt on sitten tullut hehkutettua ja iloittua yhdessä tulevista lakeista.
Sunshine, daisies, butter mellow, turn this stupid, fat rat yellow.
- TU ES FOLLE ? TU ES UNE SORCIERE OU QUOI?

Poissa blindside

• sokotettu
  • Vuotislainen
  • AKTIVISTI
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #127 : Huhtikuu 28, 2011, 21:29:17 »
Robyn, lopulliset tulokset ovat vielä matkalla ja tulevat olevaan matkalla vielä melko kauankin, eli älä nyt vielä luovuta kamppailua siskojen paremmuudesta! Mitkä noista nyt ovat sitten VARMOJA tuloksia (mitkä kirjoitit ennen tätä kevättä)?

Mulla on takana 8 kokeen yo-rutistus, hajautin kahteen kertaan. Syksyllä kirjoitin A-saksan ja biologian (saksasta C ja biologista pettymys-E) ja nyt keväällä sitten A-enkun, B-ruotsin, äikän, pitkän matikan, fysiikan ja kemian. Kolmesta viimeisestä tulokset ovat mitä luultavammin M:ää ja C:tä, enkusta saattaa keikkua juuri L:n rajalla, ruotsi on toivottavasti ja luultavasti takaisin tullessaan E (viime kevään rajoilla 3 pisteen päässä L:stä, eli eiköhän pisteet pysy E:n puolella) ja äikästä jännätään, tuleeko E vai M. Koska mikään tulos ei oo varma, en lähde vielä hehkuttamaan riviäni, pettyy vaan jos YTL on eri mieltä pisteytyksistä tai pisterajat nousevat huimasti.
Taivaalla jahtasin aurinkoa
Tavoite oli puhdasta hulluutta

- Stam1na - Eloonjäänyt

Poissa vesture

• Vuotislainen
« Vastaus #128 : Huhtikuu 28, 2011, 22:13:21 »
Täältäkin ruudun takaa löytyy yksi kevään onnellisista ylioppilaista. En ottanut kuin muutamasta aiheesta pientä stressiä, muuten olin yllättävän rentoutunut. Kokeet ei tuntunut erityisen hankalilta, paitsi minun kohdallani äidinkielestä taisi tulla pieni kompastuskivi. Hajautin tutkintoni kahdelle kerralle ja kirjoitin 2 ainetta syksyllä ja 4 keväällä. Kokeisiin en valmistautunut kovinkaan intohimoisesti reaaleita lukuunottamatta.

Sitten päästäänkin tuloksiin. Tietenkään varmoja tuloksia ei minulla ole kuin syksyllä kirjoittamistani historista ja ruotsista. Ruotsin kirjoituksia pelkäsin koko kesän ja sekoitin kieltä jatkuvasti saksan kanssa. Kumminkin ruotsin abikurssi oli sopivan rankka ja sai minut todella töihin. Lopulliseksi tuloksekseni sain vahvan C:n ja siihen olen erittäin tyytyväinen. Se kertoo tasostani! Historiaa olen aina rakastanut ja siitä kirjoitin myöskin pari pistettä vajaan E:n. Olen tyytyväinen siihenkin.

Keväällä kirjoitin äidinkielen, lyhyen saksan, yhteiskuntaopin ja pitkän englannin. Näistä eniten töitä tuotti luonnollisesti yhteiskuntaoppi, johon opiskelin niin paljon että sain hieman pelätä saksan tuloksien puolesta. Alustavien tulosten perusteella meni kirjoitukset kumminkin hyvin eli äidinkieli C, yhteiskuntaoppi M, saksa M ja englanti E. Nyt toivotaan vain jos vaikka joku noista nousisi! :) Toivossa on aina hyvä elää!
Scintilla etiam exigua in tenebris micat.

Poissa Minea

• Kelvollinen leijona
  • Vuotislainen
  • Kolmas niistä Weasleyn kaksosista.
« Vastaus #129 : Huhtikuu 29, 2011, 00:17:54 »
Robyn, lopulliset tulokset ovat vielä matkalla ja tulevat olevaan matkalla vielä melko kauankin, eli älä nyt vielä luovuta kamppailua siskojen paremmuudesta! Mitkä noista nyt ovat sitten VARMOJA tuloksia (mitkä kirjoitit ennen tätä kevättä)?

Kyllä mei uskon että sisko vetää piemmän korren kummiskin. Tai no mistäs sitä tietää, mutta olisihan se ennenkuulumatonta että pärjäisin jotenkin paremmin koulussa. Varmoja aineista on englanti (L), ranska (E), yhteiskuntaoppi (M) ja psykologia (M). Tässä nyt sitten jännitän että muuttuuko pisteet jollain tavalla äikässä, matikassa tai yhteiskuntaopissa, mutta epäilen vahvasti. Äikästä olisi kyllä kivaisa saada se L, mutta en uskalla hirveästi toivoa, olen tyytyväinen E:hen. Historiaan olen kans tyytyväinen jos se jää siihen E:hen, epäilen vahvasti että se laskisi alas päin -toivottavasti ei, jessus, yksi lempiaineistani. Matikka nyt on sellainen millä ei ole mulle sinänsä väliä, kunhan nyt läpi menee.
Sunshine, daisies, butter mellow, turn this stupid, fat rat yellow.
- TU ES FOLLE ? TU ES UNE SORCIERE OU QUOI?

Poissa Gollim

• Paras
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
« Vastaus #130 : Toukokuu 05, 2011, 23:13:17 »
Onko vuotiksessa muita IB-oppilaita jotka kirjoittavat tänä keväänä? Kirjoitin tiistaina englannin (English A2 SL) ja vieläkin närkästyttää että siinä ei ollut runoa mahdollisuutena.. =( Tuntui tosi huonolta kirjoittaa novellista ja blogista, kun sellaista tehtävää ei ole ollut aikaisemmin.. -__-'' Toivottavasti meni kuitenkin hyvin ja/tai pisterajat putoavat, kun koe oli kumminkin aika erilainen kuin ennen. Paper 2 on minulle onneksi kuitenkin vahvempi koe ja uskon, että pärjään siinä omantasoisesti...

Myös pitkä matikka ärsyttää. Harjoittelin vanhoilla kokeilla viikolla ennen koetta ja ne menivät todella helposti, mutta tämän vuoden kokeissa oli vaikka mitä outoa ja ärsyttävää. Paper 1 tuntui menevän hyvin, mutta tein pari tyhmää virhettä enkä usko saavani yli sataa pistettä millään minkä varmaan seiskaan tarvitsisi (portfolio kun ei mennyt ihan putkeen minulla). Käänteisfunktiotehtävä ja matriisit kompleksiluvuilla olivat ehkä "vähän" liikaa kun aikaa kului muutenkin todella paljon, ja Section B viimeinen kysymys oli rasittava kun en tajunnut mitä siinä oikein haluttiin piirrettävän. Tämänpäiväisestä paper 2 ei varmaan saa vielä puhua mitään yksityiskohtaista kun 24 h ei ole vielä kulunut, mutta ei luoja mikä koe. Toivottavasti paper 3 on mukava, olisi kiva saada sieltä pisteitä joilla kompensoida tuota Paper 2 joka ei ehkä mennyt ihan niin putkeen.. :/

Kirjoitan vielä ensi viikolla kemian, fysiikan, äikän, economicsin ja enkun loppuun. Sitä seuraavalle viikolle jää vielä äikän essee ja yksi economics-paperi... ensi viikko tulee olemaan hetkisin, maanantaina on matikan paper 3 JA kemian paper 1 ja 2... HL kemia kestää vielä yli kolme tuntia.... pitää varmaan syödä jotain muutakin kuin kouluruokaa jos tuosta rääkistä haluaa selvitä. HL-fysiikan koe myös vähän pelottaa, kun niistä kokeista ei koskaan tiedä mitä siellä kysytään enkä oikein osaa esim. aaltoja.. Eiköhän tästä kumminkin ylioppilaksi kirjoiteta vielä :D.

aamanda

• Ankeuttaja
« Vastaus #131 : Toukokuu 09, 2011, 15:11:47 »
Oli nyt pakko tulla tänne ensinnäkin onnittelemaan kaikkia lakin saajia/saaneita. Ja toiseksi, tulla hermoilemaan kirjoituksista.
Pelkään, etten tule pääsemään mistään kirjoituksista läpi!

Hajautan kirjoitukset kahteen osaan: syksyllä enA sekä ue, keväällä ruB, laC sekä äidinkieli.
Enkusta tiedän selviäväni, se on ainut aine, jossa pärjään edes jotenkin. Petyn kyllä, jos sieltä tulee M tai huonompi. Eli E:hen tai tietenkin mieluiten L:n tähdätään.
Uskontoa pelkään eniten. Pelkään, että kesä on liian lyhyt aika, etten ehdi lukea ollenkaan.

Ihan vaan siksi tulin tänne nyt aukomaan päätäni, jotta voisitte kertoa, miten te preppasitte itseänne, jotta jaksoitte istua siellä kirjoitussalissa?
Ja hermoilitteko kovasti? Itse olen 1. vuodesta asti hermoillut kirjoituksia, ja nyt kun ne ovat oikeasti edessä, niin olen entistä hermostuneempi.

Poissa Jii

• replica
  • Vuotislainen
« Vastaus #132 : Toukokuu 12, 2011, 14:30:49 »
Itsekin tänä keväänä kirjoittelin loput aineet. Viime syksynä jo oikeastaa tämän aloitin englannilla, kemialla ja biologialla. Näihin luin jo kesällä aika reippaasti ja olin kemian ja biologian kertauskursseillakin mukana, mutten sitten kuitenkaan saanut mistään aineesta sitä, mitä tavoittelin. Englannista tuli M, kun tavoittelin E:tä. Kemiasta ja biologiasta tuli taas E:t, vaikka tavoitteena oli saada L. Noh, onhan E:kin hyvä, mutta silti vähän harmittaa kun molemmissa taisi L jäädä vain 4 pisteen päähän, jotka olisin hyvin voinut saada jos en olisi tehnyt muutamia huolimattomuusvirheitä... Englannissa taas E jäi lähinnä kuuntelun takia saamatta, koska kuuntelut menee minulla AINA huonosti. Kirjoitelma meni myös yllättävän huonosti syksyllä, kun sain vain 85p, kun yleensä saan yli 90p.

Tänä keväänä sitten kirjoittelin paljon paljon enemmän, englantiakin yritin korottaa. Keväällä kirjoitin siis englannin, äidinkielen, ruotsin, fysiikan, maantiedon ja pitkän matikan. Eli keväällä oli yhteensä 6 ainetta (joista 1 korotus) joten yhteensä tuli 8 ainetta. Näihin en tosin jaksanut hirveästi lukea, mutta silti tulokset oli kuitenkin hyvät. Tai ainakin alustavat tulokset, lopullisia en vielä tiedä. Englantia en saanut E:hen nostettua valitettavasti, mutta kyllä se M:kin mulle kelpaa. Äidinkielestä taas tavoittelin C:tä tai M:ää, mutta sitten yllätyin kyllä aika reippaasti, kun alustavasti siitä on tulossa M tai E... Ruotsista taas en edes yrittänyt saada hyvää numeroa, koska en sitä koskaan mitenkään hirveästi ole osannut, joten siitä on näillänäkymin tulossa B tai C. Fysiikassa vähän sama homma kuin ruotsissa, tosin siitä yleensä olen saanut 8 tai 9 todistukseen, kerran myös 10. Kuitenkin matemaattisista aineista se on mulle vaikein, joten en toivonutkaan siinä hyvin menestyväni, joten siitä on tulossa C, huonolla tuurilla myös B. Tietty olisin voinut lukea tähän enemmän, mutta keskityin enemmän matikkaan ja maantietoon. Maantieto ja pitkä matikka oli nyt keväällä ainoita aineita, josta tavoittelin L:ää. Matikassa L jää alustavasti muutaman pisteen päähän (vaikka koe tuntuikin menevän täydellisesti...), mutta maantiedosta on kuitenkin tulossa L, josta olen ylpeä, etenkin kun luin siihen TODELLA vähän. :'>

Eli siis alustavasti näistä 8 aineesta on tulossa hyvässä tapauksessa LEEEEMCC, mihin itse olen ainakin ihan tyytyväinen. :> Pitää toivoa että YTL:stäkin tuommoisina tulee takaisin.

Poissa blindside

• sokotettu
  • Vuotislainen
  • AKTIVISTI
« Vastaus #133 : Toukokuu 20, 2011, 13:32:51 »
Rivit ovat tulleet, ja omani on seuraavanlainen: EEEEMMMC (äikkä, pitkä enkku, biologia, ruotsi, pitkä matikka, fysiikka, kemia, pitkä saksa).

Olen riviini tyytyväinen, sillä matemaattiset aineet menivät yli odotusten (C:tä lähdin niistä hakemaan) ja äikässä pisteet olivat paremmat kuin osasin odottaa. Enkku kuitenkin jäi kaivertamaan (samoin kuin viime syksyn biologia): kahden pisteen päässä L:stä. Mun pisteet olivat laskeneet YTL:ssä 4 pistettä (aineesta), vaikka opettaja sanoi, että uskoisi että aineeseen voitaisiin jopa lätkäistä lisää pisteitä. Kyllä otti päähän. Mutta näillä mennään.
Taivaalla jahtasin aurinkoa
Tavoite oli puhdasta hulluutta

- Stam1na - Eloonjäänyt

Poissa Samia

• kettu
  • Reservi
  • *
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #134 : Toukokuu 20, 2011, 13:49:28 »
Tän kevään ylppäreistä jäi jotenkin kumma fiilis. Ensinnäkin kemia oli yleisesti ottaen ihmisistä tosi vaikea, mutta mä en huomannut mitään sellaista. Se saattoi tosin johtua rentoudestakin, vika koe ja oon aina suhtautunut kemiaan vähän että hällä väliä, mietin jopa papereiden rastimista eli varman iin ottamista koska epäilin että korkein arvosana jonka kemiasta voin saada on C, ja se sitten vain rumentaisi todistustani. Onnekseni en näin tehnyt, koska cumuna lähtenyt kemia tuli sitten takaisin magnana.

Toisekseen äikän tekstitaito oli monien mielestä kamala, mun mielestä kivampi kuin olisin voinut etukäteen millään kuvitella. Erityisesti Kunnaksen eläinsadusta ollut teematehtävä miellytti, mutta sitten olinkin ollut meidän koulussa ainut joka oli edes vastannut siihen o.O (Koulusta kirjoitti parikymmentä abia, mutta kuitenkin.) Kolmantena outoutena oli sitten pitkä matikka, joka pisti kiroilemaan. Ei ollut taas mennyt kokeen tekeminen ihan putkeen, keskivertoa helpommat perustehtävät ja tosi vaikeat jokerit, mikä olisikaan parempi saada L:n rajan pahuksen korkealle ja hyvät laskijat kärsimään? Itse törppöilin itseltäni L:n, mutta nykymuotoisessa matikankokeessa ärsyttää kyllä suunnattomasti just se, että laudaturin ja eximian välinen ero on olematon. Tänäkin vuonna sen saattoi ratkaista yksi merkkivirhe, kertooko se sitten että kuka osaa paremmin matematiikkaa. Silmiinpistävää matikassa oli myös se, että eximian raja oli 51p, kun yleensä se on luokkaa 45p. Kerran aikaisemmin ollut noin korkea. Huhhuh.

Joka tapauksessa itselleni eilinen oli kyllä iloinen päivä :) Kaikki aineet pysyivät minä lähtivät, paitsi kemia joka tosiaan nousi. Matikan L:n puuttuminen harmittaa, mutta ei enää niin paljoa, sen harmittelun kävin läpi jo koepäivänä ratkaisuja katsellessa. Nyt riviin tulee yksi L, kaksi E:tä ja neljä M:ää, johon voin olla todella tyytyväinen. Suurin ilostus tuli kuitenkin siitä, että koulumme kaikki abit pääsevät ylioppilaaksi :) Jonkun puuttuminen rivistä olisi ollut ankeaa.

Onnea kaikille tämän kevään ylioppilaille, ja hyviä juhlia! :)
"Always be specific when you lie." (rule #7)

Poissa Kamtsatka

• lahna
  • Vuotislainen
  • Pottermore: ErisedSpell61
« Vastaus #135 : Elokuu 16, 2011, 19:14:49 »
Aloitellaas keskustelu tämän syksyn osalta.

Minulla on historia ja A-englanti tulossa syyskuussa. Olen mielestäni lukenut tähän mennessä aivan liian vähän, mutta voi olla, että panikoin turhaan. Sain kuitenkin lomalla parissa viikossa kahlattua puolet historian koealueesta läpi enkä käyttänyt järjettömän montaa tuntia päivässä. Kirjoitan nyt ensimmäistä kertaa ja minua tietysti jännittää mutta yritän lohduttautua ajatuksella, että äitinikin on päässyt ylioppilaaksi, ja olen häntä lahjakkaampi tietomassan imijä. Olen päättänyt kirjoittaa vähän kerrallaan: keväällä kaksi ainetta (A-ruotsi ja yhteiskuntaoppi) ja viimein ensi syksynä saisin lakin kirjoitettuani äidinkielen, C-saksan ja maantieteen. Minusta siis tulee syksyn ylioppilas, koska en millään malta tyytyä vähempään ainemäärään. Nykyinenkin on karsittu versio.

Miten te muut abit valmistaudutte kirjoituksiin? Mikä on aikataulunne ja mitä opiskelumetodeita käytätte? Minun on tarkoitus lukea historiaa yksi luku päivässä ja englantia sen mukaan, kun kerkeän ja jaksan. Kieliähän ei voi oppia viimeisen kuukauden aikana, joten luotan siihen, että perustaitojen kiillotus riittää. Historiaa lukiessani totesin, että mind mapien avulla saa tehokkaasti tiedot uppoamaan kalloon. Joissakin asioissa, kuten tapahtumien kronologisen järjestyksen ja vuosilukujen oppimisessa, mind mapit eivät ole kovin käytännöllisiä, joten niitä opettelen kertauskirjan taulukoiden avulla.
Äiti tietää - ja apteekki auttaa.

Poissa Suvituuli

• Tsirp tsirp krääk titityy.
  • Vuotislainen
  • You're not mating with me, sunshine!
  • Pottermore: AccioDream**
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #136 : Elokuu 16, 2011, 20:00:37 »
Miten te muut abit valmistaudutte kirjoituksiin? Mikä on aikataulunne ja mitä opiskelumetodeita käytätte?
Minä valmistaudun ajattelemalla "noo onhan täs vielä aikaa" ja "menee miten menee". Viimeisenä iltana sitten panikoin ihan hirveästi kaikkea kokeeseen liittymätöntä, kuten riittääkö ruoka, tuleeko hirveä kahvinhimo, mitä jos sitä ja mitä jos tätä. Yöllä pyöriskelen sängyssä, jotta seuraavana päivänä olisi mahdollisimman hyvät todennäköisyydet nukahtaa hiljaiseen saliin tai luokkaan tai missä kirjoitukset sitten ovatkin.
Itse kirjoituksissa taasen tulen panikoimaan sitä, mitenhän vaikeita tehtävät ovat.
:)

Joo eli kirjoitan B-matikan ja A-ruotsin. Kuuntelu ei vielä huoleta, koska se nyt menee miten menee. Ongelmia tuottanee erinomainen taitoni unohtua pulpetin ääreen - huomaan yht'äkkiä passanneeni kolme kohtaa vain katsomalla seinää ja pohtimalla jotain ihan muuta. Ehkä yo-versiossa olen sitten niin jännittynyt, että en ala haaveilemaan muuta :D
Tosin avokysymykset pelottaa.

Itse ruotsin kirjoitukset taasen.. Luetunymmärtäminen kaiketi menee ihan hyvin, sen kohdalta pitäisi treenata vain sanastoa. Ord och strukturer on erittäin epämiellyttävä kohta. Saan siitä vain reilut puolet oikein D: Joskus ne vaihtoehdot ovat niin naurettavan samanlaisia, tai sitten en ymmärrä kuin yhden vaihtoehdoista, ja tiedän, että ainakin se on väärin. Arvauspeliä siis, ja tuurihan ei koskaan ole tällaisissa tilanteissa puolellani.
Kielien kokeissa ei tainnutkaan olla valinnanvaraa yhtään tehtävissä? Tarkoitan, että joka kohtaan on vastattava ja sillä selvä. Skippaisin mieluusti pari vaikeinta tehtävää :D

Matematiikka taas huolettaa hieman. Olen suorastaan mestari laskemaan pieleen! Vaikeimmat tehtävät eivät tuota ongelmia, mutta mitä yksinkertaisempaa, sen varmemmin lasken jotain tyyliin 3+2=1. Tuo taito on seurannut minua jo ala-asteelta, enkä vieläkään ole onnistunut pääsemään siitä eroon. Pitänee tarkistaa joka lasku neljä kertaa.
Lisäksi olen aina ihan paniikissa, jos vastaukseksi tulee desimaaleja. Se on useimmiten merkki siitä, että pieleen meni :D Kuitenkin joistain laskuista tulee desimaalejakin vastaukseen, ja sitten siinä saa arvailla, onko laskenut oikein vai ei.

Toinen ongelma matematiikassa on tehtävänannot. Osaan laskut kyllä ja pystyn soveltamaankin (tosin muutama kurssi kuten Mab5 ei vain mennyt perille), mutta sitten en ymmärrä, mitä kaikista vaihtoehdoista pitää käyttää.
Onneksi matikan kokeeseen saa ottaa MAOLin henkiseksi tueksi ja apuneuvoksi. Jos ei tiedetä, katsotaan MAOLista :D

Ruotsin kokeista vielä sen verran, että harjoittelu on nostattanut uuden huolen minulle: aihepiiri. Mitä, jos minun kohdalleni osuu jokin tappavan tylsä aihe luetunymmärtämisiin tai kuunteluihin? Jos en jaksaisi lukea tekstiä suomeksi, niin miten sitten ruotsiksi?

Kesälomalla harjoittelin jonkin verran heinäkuussa. Laskin joitain laskuja, tein vanhoja ruotsin ord och strukturer -osioita ja luin kielioppia. Nyt suunnittelin lukevani viikonloppuisin minkä jaksan. Harjoitusta saan myös valitsemistani kursseista.
Aikatauluja en ole tehnyt, koska kokemuksesta tiedän, etteivät ne pidä.

Tällä hetkellä olen lähinnä aivan sama -asenteella matkassa. Osaan minkä osaan. Osittain tähän vaikuttaa arvosanani, joissa toisessa aineessa keskiarvo on kymmenen ja toisessa yhdeksän. Matematiikassa tarvitsen lähinnä mieleenpalautusta ja ruotsissa sanastoa. Eli kaiketi tästä selvitään :D

Loppujen lopuksi kummankaan aineen kokeet, joita olen katsellut, eivät ole vaikuttaneet kovin pahoilta. Matematiikassa on pitkälti tuuripeliä, onko kuinka helppoja tehtäviä paljon, mutta minun pitäisi selviytyä ihan hyvin. Ruotsissa taasen ainoat suuremmat haasteet ovat kuuntelut (ja sieltä erikseen avokysymykset), ord och strukturer ja kirjoitelma.
Kuitenkin molemmat aineet ovat tähän menessä sujuneet ihan kivasti, joten ellei minun kohdalleni osu suuri määrä uskomattoman taitavia matemaatikkoja ja sujuvasti ruotsia puhuvia yo-kokelaita, minun pitäisi pärjätä.
Hiukan vain hirvittää se, ettei numeroa enää saakaan suoraan pisteitten perusteella :S

Keväällä olisikin sitten edessä psykologia, äidinkieli ja A-englanti. Niistä sittemmin :D

//Oho, mites tämä näin venyi!
Se hyppi ja pomppi, söi ja nauroi. Se istui ja itki. Se ilmassa leijui.
Outo heppu, kummajainen, vailla mieltä ja ruumista.
Itketään yhdessä, olemattomuudessa, ihan yksin.
Jos sinulle sopii, se minulle käy

Poissa Kamtsatka

• lahna
  • Vuotislainen
« Vastaus #137 : Elokuu 17, 2011, 16:18:27 »

Kielien kokeissa ei tainnutkaan olla valinnanvaraa yhtään tehtävissä? Tarkoitan, että joka kohtaan on vastattava ja sillä selvä. Skippaisin mieluusti pari vaikeinta tehtävää :D

Ei ole tietääkseni vaihtoehtoja muissa kuin aineissa. Pitkissä kielissä vaihtoehdot ovat yleensä olleet perinteisiä aineita mutta lyhyissä kielissä ja B-ruotsissa on ainakin viime aikoina ollut aineen sijasta mahdollisuus tehdä kolme lyhyttä viestintätehtävää (sähköposti, kirje, postikortti...). Kuitenkin jos valitsee lyhyet kirjoitukset, täytyy tehdä kaikki kolme.

Poissa Greenback

• Kalamies Reino
  • Vuotislainen
« Vastaus #138 : Syyskuu 01, 2011, 13:00:58 »
Joku ääliö (minä) meni kiireessä hutaisemaan ilmoittautumislomakkeeseen biologian kohdalle 'pakollinen.' Hitto että nyt kaduttaa ku tuskin pääsen ees läpi, enkä oo varma haluanko sit kuitenkaan kompensoida sitä ja saada improbaturin todistukseen...
Tänäänkin tuli viisi kiloa.

Poissa Suvituuli

• Tsirp tsirp krääk titityy.
  • Vuotislainen
  • You're not mating with me, sunshine!
  • Pottermore: AccioDream**
« Vastaus #139 : Syyskuu 01, 2011, 13:59:58 »
Joku ääliö (minä) meni kiireessä hutaisemaan ilmoittautumislomakkeeseen biologian kohdalle 'pakollinen.' Hitto että nyt kaduttaa ku tuskin pääsen ees läpi, enkä oo varma haluanko sit kuitenkaan kompensoida sitä ja saada improbaturin todistukseen...
Piristän muistuttamalla, että pakolliset on pakko mennä läpi tai et pääse ylioppilaaksi, joten suosittelisin kompensaatiota hätätapauksissa.
Mutta kyllä se siitä! Eihän ne niin mahdottomia ole, etteikö niistä pääsisi läpi (? Jos on, ei saa kertoa minulle. Stressaan jo muutenkin tarpeeksi). Ja voihan numeroa aina korottaa myöhemmin!

Olen nyt lukenut sitten ruotsia ja matikkaa, mutta öm. Ruotsin sanavarasto on kapoinen kuin mikäkin. Ainekirjoittaminen pelottaa, ja kuuntelukin on eri paikassa kuin missä ollaan harjoiteltu D: Uskokaa tai älkää, mutta maisemanvaihdos häiritsee!

Matematiikan kertauskurssilla taas ei ehditä käydä läpi niitä asioita, jotka itselle on jääneet heikommin mieleen. Oi tätä riemua.

//Väsynyttä sekoilua ja sen korjailua.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 01, 2011, 14:09:39 kirjoittanut Suvituuli »
Se hyppi ja pomppi, söi ja nauroi. Se istui ja itki. Se ilmassa leijui.
Outo heppu, kummajainen, vailla mieltä ja ruumista.
Itketään yhdessä, olemattomuudessa, ihan yksin.
Jos sinulle sopii, se minulle käy

Poissa Kamtsatka

• lahna
  • Vuotislainen
« Vastaus #140 : Syyskuu 01, 2011, 16:48:59 »
Olen nyt lukenut sitten ruotsia ja matikkaa, mutta öm. Ruotsin sanavarasto on kapoinen kuin mikäkin. Ainekirjoittaminen pelottaa, ja kuuntelukin on eri paikassa kuin missä ollaan harjoiteltu D: Uskokaa tai älkää, mutta maisemanvaihdos häiritsee!

Matematiikan kertauskurssilla taas ei ehditä käydä läpi niitä asioita, jotka itselle on jääneet heikommin mieleen. Oi tätä riemua.

Ymmärrän tunteen häiritsevästä ympäristöstä. Meillä kokeiden paikat vaihtelevat ja meillä on kaksi salia. Minusta on erittäin häiritsevää tehdä koetta liikuntasalissa, koska koeviikolla sinne rahdataan jostain varastosta keltaiset pulpetit. Ei minulla muualla ole ikinä mitään ongelmaa.

Omana murheenani on kuluneella viikolla ollut se, että olen ollut kipeänä, eikä lukeminen ole oikein onnistunut. Kauhistuttaa olla puoli kirjaa jäljessä lukusuunnitelmaa.

Poissa Sneaw

• Vuotislainen
« Vastaus #141 : Syyskuu 08, 2011, 16:20:11 »
Kirjoitin tänä keväänä. Asenne oli lukiossa oikeastaan "hällä väliä, ei kiinnosta kunhan menevät läpi". Kolmas vuosi olikin sitten iso stressi ja kovaa työtä, älkää ottako mallia!

Tavoite oli että pitkästä englannista M ja muista sitten vaikka A, kuhan menivät läpi. Iloiseksi yllätyksekseni, vieläkin naurattaa, ylitin itseni.
Äidinkieli C, pitkä englanti M, lyhyt venäjä M, keskipitkä ruotsi C ja psykologia C.

Luin yo-kokeisiin, ööh, en oikeastaan mitenkään. Ainoa, johon panostin oli venäjä. Kun kaikki kokeet olivat ohi, luulin feilanneeni kaikki, ainakin äidinkielen. Kun tulokset tulivat, aloin itkemään ja nauramaan samaan aikaan. Luulin, ettei kaltaiseni opiskelija saisi ikinä edes lakkia. Vanhempani olivat erittäin tyytyväisiä, heiltä suurimmat paineet tulivat. Äiti kirjoitti aikanaan viisi L:ää ja yhen M:n.

Onnea tuleville kirjoittajille, hyvin se menee kun vaan jaksaa uskoa ja tehdä parhaansa!

P.S. Tunneilla kuuntelu on oikeasti hyödyllistä, samoin läksyjen teko. Palkinto työstä odottaa! Itse huomasin asian vähän liian myöhään..
Есть человек, есть проблема. Нет человека, нет проблемы.

Poissa Always

• Tittelitön
  • Vuotislainen
  • Pottermore: PatronusSpell15386
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #142 : Syyskuu 12, 2012, 19:45:45 »
Terve!

Yritin hakea jonkinlaista aihetta ylioppilaskirjoituksista, mutta en löytänyt sellaista! Joko minulta meni tosi pahasti ohi, tai sitten kukaan ei ole kokenut tarpeelliseksi jutskata kirjoituksista, mitä minä kovasti ihmettelen. Minulle kirjoitukset ovat kuitenkin iso asia ja ne hallitsevat elämääni koko sen ajan, kun ovat ajankohtaisia.

Haluaisin siis lähinnä herätellä keskustelua YO-kirjoituksista, koska itseäni ainakin tuleva koe pelottaa, mietityttää, stressaa ja kuitenkin innostaa ihan kauheasti! Tuntuu, että päässä risteilee kauheasti kysymyksiä ja ajatuksia! Olen varma, että kirjoitukset mietityttävät muitakin kirjoittajia ja tämä aihe on kuolematon niin kauan, kun lukioissa on opiskelijoita jotka kirjoittavat itsestään ylioppilaita! :D

Minulla on pitkä lista kysymyksiä, joihin kaipaisin vastauksia. Osaan tietysti olen itsekin keksinyt vastaukset, kun ensimmäinen oma yo-kokeeni on tasan viikon päästä! Tässä kuitenkin kysymyslistaa, jonka pohjalta toivoisin keskustelua. Ei ole tarkoitus vaan vastailla kysymyksiin, vaan ihan ylipäätään tuoda omat kokemukset ja mielipiteet ylioppilaskirjoituksista ilmi :)

• Onko kokemus oikeasti niin kamala, stressaava ja raskas, kuin kaikki selittävät?
  • Meinaako kirjapinon alle kuolla lukuvaiheessa?
  • Mitä sitten, jos epäonnistun kokeessa?
  • Entä jos unohdan kaiken pänttäämäni salissa, enkä saa kirjoitettua mitään paperiin?
  • Mitä teillä oli eväänä kokeissa?
  • Kuinka kauan olitte kokeessa?
  • Mitä aineita kirjoitit? Entä millaisia arvosanoja sait?
  • Kävitkö abitreenien kursseilla, vai miten luit kokeisiin?
  • Viimehetken neuvosi kokelaalle, joka valmistautuu kirjoituksiin?

Toivottavasti keskustelua herää! Minä kerron vielä tähän loppuun oman kirjoitussuunnitelmani, vaikka tuskin se ketään oikeasti kiinnostaa :D Eli viikon päästä 19.9.12 minulla on Yhteiskuntaopin kirjoitukset. Ensi keväänä 2013 kirjoitan sitten äidinkielen, psykologian ja uskonnon. Seuraavana syksynä 2013 kirjoitan itseni ulos ja saan valkolakin, jos onnistun pääsemään ruotsin ja englannin kokeista läpi! :)

// Mitä lienee haku minulle kertoi ensin, kun ei antanut yhtäkään tulosta kirjoituksista :D nyt kun hain uudestaan, niin onhan täällä Vuotiksessa jo jatkokeskusteluakin ylioppilaskirjoituksista! Anteeksi, tämän voi turhana poistaa kokonaan.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 12, 2012, 19:49:26 kirjoittanut Always »

Poissa Dewie

• Vuotislainen
  • Pottermore: HazelNight86
« Vastaus #143 : Syyskuu 12, 2012, 20:26:23 »
Jee ylppärit! Itse olen valmistunut 2009 keväällä.

Onko kokemus oikeasti niin kamala, stressaava ja raskas, kuin kaikki selittävät?
Ei ainakaan omasta mielestäni. Toki saa jännittää, mutta turhaa ei kannata stressata. Ja onhan se tietysti hiukan raskas rupeama, joten kirjoitusten aikaan vapaa-aika kannattaa rauhoittaa, jotta jaksaa. Silloin on enää turha päntätä, korkeintaan kannattaa selailla esim kielioppia läpi. Ja ajoissa nukkumaan! :D

Meinaako kirjapinon alle kuolla lukuvaiheessa?
Tämä riippuu tietenkin siitä kuinka monta ainetta kirjoittaa samalla kertaa. Reaalit ovat tietysti raskaampia, koska niiden kirjoja ei oikein voi skipata. Itse en aikatauluttanut lukemista mitenkään, mutta aikataulu voi auttaa jakamaan kirjakasaa.

Mitä sitten, jos epäonnistun kokeessa?
Ei kannata stressata :) ja jos ihan huonosti menee niin aina voi uusia.

Entä jos unohdan kaiken pänttäämäni salissa, enkä saa kirjoitettua mitään paperiin?
Etenkin kielissä kannattaa ensimmäisenä kirjoittaa esim spotpa ja konsukiepre yms kielioppi-jutut ylös. Äitini neuvo oli, että kun on aina kääntää paperit niin ensin sulje silmät ja hengitä syvään. Rentoudu :)

Mitä teillä oli eväänä kokeissa?
Minähän olin siellä kunnon eväsretkellä! :D oli leipää, hedelmää, juomaa ja jotain herkkua kuten suklaata. En muista enää tarkemmin, mutta ruokaa oli paljon xd

Kuinka kauan olitte kokeessa?
Eikös 3h ollut se minimi ja 6h maksimi? Muistelisin, että olin sellaista 4-5 tuntia kokeessa. Olisin toki voinut olla pidempäänkin, jos olisin vaan jaksanut tarkistaa esseitäni, olen aina ollut siinä ihan hemmetin huono ja se näkyykin huolimattomuusvirheinä.

Mitä aineita kirjoitit? Entä millaisia arvosanoja sait?
Enkku, ruotsi, äikkä, hissa, yhteiskuntaoppi. Hissan kirjoitin kahteen kertaan kun sain ekalla huonon arvosanan. Kielistä tuli C, reaaleista ja äiskästä M

Kävitkö abitreenien kursseilla, vai miten luit kokeisiin?
Kävin vain ruotsin abi-kurssin kesällä, sillä olin aika huono ruotsissa. Tai olin joskus ihan hyvä, mutta lasku oli tasaista koko lukion. Tietysti kävin myös koulun tarjoamat kertauskurssit, mutta ne taisivat olla pakollisia ainakin meillä? Tuo ruotsin kurssi on siis ainoa ulkopuolisen toimijan järjestämä. Muuten sitten vain koitin lueskella kirjoja ja kuunnella kieliä. Matikkaahan en kirjoittanut, jtoen säästyi laskemiselta.

Viimehetken neuvosi kokelaalle, joka valmistautuu kirjoituksiin?
Älä suotta hermoile!
Olen esihistoriallinen käärme joka ulvoo ja murisee! -Pikku Myy-

Poissa Bolina May

• Captain Gale
  • Vuotislainen
  • Valitseeko tie kulkijansa vai kulkija tiensä?
« Vastaus #144 : Syyskuu 14, 2012, 14:38:10 »
Viime kevään ylioppilas ilmoittautuu :)

•Onko kokemus oikeasti niin kamala, stressaava ja raskas, kuin kaikki selittävät?
 - Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että lukio itsessään on paljon raskaampi kuin kirjoitukset, mutta jos joku pitää lukiota helppona, kirjotukset voivat tuntua rankoilta.

•Meinaako kirjapinon alle kuolla lukuvaiheessa?
 - Ei, ellei jätä opiskelua viimetinkaan. Kannattaa hajauttaa kirjotukset niin että voi keskittyä paremmin jokaiseen aineeseen erikseen.

•Mitä sitten, jos epäonnistun kokeessa?
 - Sitten on voi voi. Yleensä siitä selviää kehnoilla arvosanoilla, toisinaan joutuu turvautumaan kompensaatiopisteisiin. :) Jos kaikki kirjoitukset menevät penkin alle (tai on vakavissaan huolestunut läpipääsystä), kannattaa jutella opon kanssa. He ovat yleensä aika tottuneita rauhoittelemaan stressaantuneita abeja.

•Entä jos unohdan kaiken pänttäämäni salissa, enkä saa kirjoitettua mitään paperiin?
 - Ainakin nimen saa kirjoitettua! (ja jos ei muista omaa nimeään, sen voi tarkistaa henkkareista ;)). Kirjoitukset kuitenkin kestävät aika pitkään, joten luulisi kuudessa tunnissa tulevan edes jotain mieleen. Jos ei siltikään kertakaikkiaan pysty, kokeen voi onneksi uusia (kunhan on ollut paikalla). :) 

•Mitä teillä oli eväänä kokeissa?
 - Viinirypäleet ovat klassikko, ne toimivat joka kerta. Valmiiksi täytetyt leivät, omena ym. hedelmälohkot, keksit, karjalanpiirakat ja piltit ovat myös hyviä eväitä. Ite huomasin kans sen että kannattaa ottaa vähän karkkia/suklaata lisäksi, koska niillä saa verensokerin nopeasti ylös jos meinaa nukuttaa tai muuta. Turkinpippurit on parhaita! Ne kestää pitkään. <3

•Kuinka kauan olitte kokeessa?
 - Mulla on lukihäiriö, joten sain kaksi tuntia lisäaikaa. Aikaisimmillaan lähdin viiden tunnin ja viidentoista minuutin istuskelun jälkeen, mutta pari kertaa pysyin paikalla koko kahdeksan tuntia.

•Mitä aineita kirjoitit? Entä millaisia arvosanoja sait?
 - Kirjoitin äikän, enkun, matikan, psykan, bilsan ja mantsan. Arvosanat oli A:n ja M:n väliltä.

•Kävitkö abitreenien kursseilla, vai miten luit kokeisiin?
 - Luin kirjat ja muistiinpanot, olin kertauskursseilla ja

•Viimehetken neuvosi kokelaalle, joka valmistautuu kirjoituksiin?
 - Kannattaa käydä lenkillä tai pitkällä reippaalla kävelyllä edellisenä päivänä. Olo ei ole aivan yhtä tukala kun joutuu seuraavana päivänä istumaan paikallaan monta tuntia. Otin opikseni kun jalkani meinasivat alkaa kramppaamaan tuntikausien istumisen jälkeen. :D Loppujen lopuksi kirjoitukset ovat vain pieni piknik; kaikki varsinainen työ tehdään niitä ennen ja se työ kannattaa tehdä hyvin. Kirjoituksissa ei enää olla oppimassa vaan näyttämässä mitä osataan.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 14, 2012, 14:42:21 kirjoittanut nightingale »
I really need to know is there a place to me

nightingale -> Bolina May

Poissa Raparperi

• Pahislynkkarikerhon puheenjohtaja ;)
  • Vuotislainen
« Vastaus #145 : Syyskuu 14, 2012, 16:50:37 »
Täälläkin yksi viime keväänä kirjoittanut.

Onko kokemus oikeasti niin kamala, stressaava ja raskas, kuin kaikki selittävät?
Lukuloman alkaessa se stressi ei ollut kovin paha, minulla oli lukusuunnitelma (suosittelen) ja yleisesti ottaenkin olen pärjännyt koulussa aina hyvin. Siinä vaiheessa alkoi vähän hermostuttamaan, kun jäin jälkeen lukusuunnitelmasta, mutta ratkaisin asian nipistämällä terveystiedosta ja panostamalla psykaan. Kannatti, koska sain psykasta ehkä vähän yläkanttiin ja tt:stä sen mitä olin ajatellutkin.

Riippuu täysin mitä kirjoittaa ja millainen opiskelija on. Itse luin kunnolla oikeastaan vain psykaan, johon on pakkokin kerrata hyvin jos tahtoo saada hyvän arvosanan. TT on sellainen aine että kysymykset voi tulla melkein mistä tahansa, kovallakin lukemisella voi jäädä alle oman tason. Kielissä taas ratkaisee enemmän sanavarasto ja yleinen kielitaito kuin se lukeminen, toisin sanoen jos on kautta aikojen ollut hyvä kielissä pärjää vaikkei niin hikettäisikään niitä. Tietysti jos on ollut ongelmia kielien kanssa, lukeminen auttaa. Ja jos kirjoittaa monta reaalia, taakka on raskaampi, koska teoriatietoa on niin paljon. Itse koin asian ainakin näin.

Mitä sitten, jos epäonnistun kokeessa?'
Jos epäonnistumista alkaa pelkäämään, jäätyy kokeessa varmasti. Muistaakseni hylätyn voi uusia kaksi kertaa ja hyväksytyn kerran, että ei se yksi epäonnistuminen vielä maailmaa kaada. Jos on lukenut hyvin ja aamulla on edes jollain tasolla varma fiilis, kokeessa luultavasti pärjää edes jotenkin.

Entä jos unohdan kaiken pänttäämäni salissa, enkä saa kirjoitettua mitään paperiin?
Jos pelkää jäätymistä, kannattaa heti paikalleen päästyä kirjoittaa jotain muistisääntöjä paperille, kielissä vaikka spotpa tai jotain omia. Näin on edes jotain, mistä lähteä liikkeelle.

Jossain aineissa tuntui, että olin panostanut enemmän eväisiin kuin lukemiseen ;). Vakiona minulla oli aina pari täytettyä ciabattaa, Fazerin (silloin) uutta tummasuklaa-päärynä-suklaata ja maitosuklaata, Pandan valkoista, viinirypäleitä ja vesipullo. Koulu tarjosi lisäksi täytetyt ruisleivät, mehua ja mandariinin tai omenan. Minulla oli myös ihan pakko olla xylitol-pastilleja, koska en kestä olla ilman niitä ruokailun jälkeen!

En ollut kertaakaan täyttä aikaa. Olen aina ollut sellainen, että jos osaan, olen nopea. Reaaleissa meni vähän kauemmin, 4-5 tuntia, kun kirjoitettavaa oli enemmän, mutta enkustä lähdin 15 yli 12, mikä oli ennätykseni :D.

Kirjoitin syksyllä ruotsin (meinasin myös terveystietoa, mutta en sitten lopulta jaksanut ottaa sitä syksyyn, ja hyvä niin; en olisi jaksanut kahlata paksuja tekstikirjoja läpi kun jo pelkästään ruotsin sanastoissa oli tekemistä). Keväällä sitten oli psyka, enkku, äikkä, saksa ja terveystieto. Enkussa jäin kaksi (kaksi!) pistettä L:stä, se vähän kismitti mutta muuten olin tyytyväinen arvosanoihini (E:tä ja M:ää) ja jopa yllättynyt mm. saksan E:hen.

Koulu järjesti melkein joka aineessa edes jonkinlaisen kertauskurssin, joten kävin ne mitä oli tarjolla. Lukulomalla minulla tosiaan oli lukusuunnitelma lähinnä reaaleja varten, kielet vain kertasin nopeasti pariin kertaan.

Turha jännittäminen pois, se vain hidastaa. Jos tekee lukusuunnitelman, siitä kannattaa tehdä tarpeeksi väljä, koska omani oli hieman liian tiivis ja jäinkin siitä sitten jälkeen. Nukkua kannattaa mandollisimman hyvin ja lukeminen on hyvä aloittaa ajoissa, etenkin jos kirjoittaa monta ainetta samalla kertaa. Ja mukavat vaatteet päälle kokeeseen, ettei ala kiristää ja ahdistaa!
"Muikkunen, ota airo."

Solemn Spoiler Alert -blogi tv-addikteille ja lukutoukille ;)

Poissa Greenback

• Kalamies Reino
  • Vuotislainen
« Vastaus #146 : Syyskuu 18, 2012, 20:43:09 »
Helou, olen nelosella ja nyt olisi joulukuussa tarkoitus saada lakki.

Eli siis kirjotan nyt kolmatta kertaa. Kirjotan saksan ja sitten uusin äikän ja matikan (tai matikan uusin vahingossa. Viime toukokuussa kun piti ilmoittautua tämän syksyn kokeisiin, niin laitoin sen matikan kohdalle raksin ihan vahingossa, ja nyt siis kaduttaa niin ettei mitään rajaa). Saksan koe oli justiinsa viime ma. Olen erittäin laiska enkä oikein viitsinyt lukee tohon kokeeseen, paitsi mitä nyt yritin lukee jotain saksankielistä Harry Potteria. Siitä tuli sellainen olo että on lukihäiriö kun en tajunnut mitään ja kahen sivun jälkeen lopetin. Ja sitten on tämä meidän saksan "opettaja." Se on kyllä näiden 3 vuoden aikana kitkenyt viimeisimmätkin kiinnostuksen rippeet saksan kielestä, ja olin niin täynnä sitä ämmää (sori vaan, mutta te ette ole tavanneet sitä), että teki mieli ottaa saksasta joku I ihan piruuttani. Onneksi olen päässyt tuon yläaste-uhmaiän yli. No, toi koe meni kuitenkin ihme kyllä tosi hyvin ja pääsin heti klo 12 lähteen sieltä.. :D

Ajattelin nyt vielä näihin kysymyksiin vastata ;)

Ei ole, siellä salissa on oikeastaan ihan kiva istua ja syödä eväitä. Ja kirjoittaa.

No siis riippuu siitä millanen oppilas on. Minä olen tosi laiska eikä toi lukeminen ole oikein minun juttu, että minun päälle ne kirjat ei kyllä mitenkään kaatuneet ;)

Mitä sitten, jos epäonnistun kokeessa?
Sehän on kuitenkin vain yksi koe, ja useimpiin korkeakouluihin merkkaa enemmän se pääsykoe, ja ainoo millä on sitten väliä, on ehkä äikkä kun sitä vissiin kysytään sitten ihan kaikkialla. Ja jos siellä nyt yksi A tai I on, niin mitäpä se lopulta haittaa?

Sitten vaan keksimään jotain. Minä kirjotin vaan yhden reaalin, ja senkin vahingossa (siis minul on joku sellanen ongelma että ilmottaudun noihin yo-kokeisiin aina "vahingossa..." -.-') eli tuon biologian, kun luulin silloin tokan keväällä, että olen kiinnostunut siitä. Enhän minä sitten sitä jaksanutkaan lukea, ja menin kokeeseen vähän silleen että jos sieltä nyt se A tulisi. Koe oli vaikea, muistaakseni, mutta kyllä niistä tehtävänannoista aina jotain sai irti, ja sain sellaisia 2-3 pistettä, ja sain siitä B:n ;) Että kannattaa sitten vaan yrittää keksiä ite päästään jotain mitä muistelee kuulleensa joskus tunnilla.

Maanantaina saksankokeessa minulla oli vaan puolikas joku energiajuoma, kun en jaksanut ottaa muuta kun tiesin, että en ole siellä kauempaa kuin sen 3h. Mutta sitten äikän kokeissa on ollut vaikka mitä, suolatikkuja, viinirypäleitä, sipsejä, suklaata, joku sämpylä ym. Kannattaa ottaa sitten myös kahvia jos oot riippuvainen, tai jotain energiajuomaa, ja sitten kaikkea sellaista pientä naposteltavaa.

Yleensä olen ollut 3-4 tuntia, mutta sitten tekstitaidossa kesti ekan kerran melkein 5 h, tokalla kertaa nyt meni vain joku 3.5h. Kielten kokeissa ei mene niin kauan kuin muissa. Olen yleensä ollut valmis 11.30 ja sitten onneksi tylsistyneenä tarkistanut sen esseen moneen kertaan..

Ruotsi=L, bilsa=B, äikkä=C (uusin tänä syksynä), enkku=M, mab=M (uusin), saksa(pitkä). Saksan pisteet ei ole vielä tulleet. Miksi ihmeessä kukaan uusii matikan jos siitä tuli M? Voi minua tyhmää...

En lukenut. Tai matikkaa olen nyt vähän yrittänyt lukea ja enkkua yritin, mutta sellanen pänttääminen ei kuulu minun opiskelu tyyliini..;)

Älä ressaa! Ota tarpeeksi eväitä, sellaisia herkkuja mitä et yleensä syö. Katso että känny ei ole taskussa! Ota tarpeeksi lämpimät vaatteet, villasukat ja joku iso villahuivi. Salissa on kylmä.
Tänäänkin tuli viisi kiloa.

Poissa Azura

• ENFJ
  • Vuotislainen
  • do not go gentle
    • parasomnia
« Vastaus #147 : Syyskuu 21, 2012, 20:34:52 »
Tämän hetken ylioppilas ilmoittautuu :---D Tai ainakin toivottavasti, kunhan saan raahattuani takamukseni tästä koneelta ja paneuduttua kirjojeni pariin - äidinkielen esseekoe ja psykologian reaali lähestyvät.

Olen jo kirjoittanut englannin, ja alustavien pisteiden mukaan saan hyvin vahvan E:n - ellei valtakunnallinen taso laske ekstravaikean kuuntelun seurauksena. Muutenhan se L olisi tullutkin, mutta kuuntelu meni penkin alle - tein kiiressä sen viisi, kuusi virhettä, vaikka normaalisti teen maksimissaan kolme. Saa nyt nähdä mitä tästä tulee, vielä en uskalla mitään sanoa :)

Äikän tekstitaidon pisteet tulivat tänään - alustavasti 12 pistettä viidestätoista. 50 pisteen essee tulisi siis kirjoittaa ällään johon tietysti pyritään, mutta jos E nyt tulee, en anna sen lannistaa - olen joka tapauksessa ylittänyt koulumme keskitason. Psykologian prelikin meni E:n puolelle, vaikka pari pistettä jäi L:stä. Kevään ylppäreitä varten pyrin aloittamaan lukemisen aikaisemmin, ja toivottavasti pääsen edes jossakin aiheessa ällän puolelle! :D

Keväällä luvassa ruotsi, matematiikka, biologia ja maantieto. Kahden jälkimmäisen uskon olevan E:tä tai L:ää, toisista en ole vielä niin varma. Sain syksyllä tekemästäni ruotsin prelistä vahvan M:n edes lukematta, joten saa nähdä. Matematiikan eteen joudun taas tekemään paljon enemmän töitä. Kurssiarvosanat ovat sitä vitosen, kutosen ja seiskan luokkaa, ja ainakin C:hen pyritään. :) Painunkin tästä nyt sosiaalipsykologian pariin!
"For if you're not afraid, how can you be really brave?"

- The Exploits of Moominpappa

Poissa Nimue

• broccoli
  • Vuotislainen
  • I’m collapsing in stellar clouds of gas.
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #148 : Syyskuu 22, 2012, 07:12:32 »
Hei ylioppilaskokelas täällä päivää. Selvisin hengissä tämän syksyn kirjoituksista - B-ruotsi ja A-enkku - ja eiköhän sitten keväällä uudestaan viiden aineen kimppuun. Silloin vastassa on äikkä, espanja, psyka, matikka ja uskonto. Uskonnosta en ole vieläkään aivan varma kirjoitanko sitä, mutta kysymysmerkillä se vielä on mukana.

Jotenkin oon kaksi vuotta lukiossa panikoinut noita yo-kokeita, mutta nyt kun syksyllä palasin kouluun niin ei niitä enää vaan jaksa stressata. En tiedä onko se mun oma henkilökohtainen juttu, mutta en millään jaksaisi tätä abivuotta enää. Ajattelen vaan koko ajan, että pakko on päästä pois kohta, nimittäin koko lukio tulee jo korvista ulos. Siksi mulla ei mitään paniikkia ylppäreistä vielä ole, kun en oikein tahdo välittää mitä sieltä kunhan vaan läpi pääsee. xD Asenne kohdillaan! Ja on sitä sitten ihmettelemistä, jos ensi keväänä valmistun ja kuitenkin päättötodistuksessa on ihan hyvät numerot ja yo-todistus onkin toista luokkaa :D Näh.
Millekään abikursseille tai muille ylimääräisille en ole ilmoittautunut. Tietty ne koulun omat tarjoamat abikurssit, mutta ne jonkun muun tahon järjestämät on älyttömän kalliita, joten ei kiitos.
Lucky you joiden koulut tarjoaa sapuskaa! Meillä ei ainakaan ola mitään tuollaista, sentään kyniä ja päänsärkylääkkeitä löytyy :D Musta se on ollut mukavaa katsottavaa näiden kuuntelujen ja kirjallisten aikana, miten opettajat huolethivat niin tarkasti siitä, että sitä kännykkää ei ole taskussa ja että onhan kaikki tavarat mukana. Oioi:D Mutta siitä ruoasta piti sanoa, että mulla on nyt ollut pelkästään salaattia mukana ja se on ollut tosi hyvä vaihtoehto. Paitsi tonnikalasalaatti. Sitä ei voi suositella. Tonnikala haisee niin vahvasti, että pian jokainen yo-kirjoittaja kyylää murhaavasti jos sen salaattilaatikon salissa avaa :D Krhm, ruotsin kirjoitukset. Muutenkin piti sanoa näistä olosuhteista, että kannattaa varautua villasukilla ja huivilla, jos tietää että sali voi olla vähä viileä.

Eipä siinä muuta. Mukavaa, kun tästä kirjoituksesta saa sen kuvan, että yo-kokeisiin mennään vain syömäänja niinhän sinne oikeasti mennäänkin.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 22, 2012, 07:16:21 kirjoittanut Nimue »
"You being all mysterious with your - cheekbones and turning your collar up so you look cool."

Poissa Rantsu

• Vuotislainen
« Vastaus #149 : Syyskuu 22, 2012, 22:25:45 »
Keskiviikkona kirjoittelin yhteiskuntaopin. Jostain syystä tuntui kuin olisi vain mennyt kurssikokeeseen ja tehtävätkin olivat periaatteessa aika perusjuttua... Hirveää stressiä tai mitään ei siis ollut, mutta suoritus ei kyllä ollut ihan parhaasta päästä. Perusvarmaa, mutta korkeimmat arvosanat voinen unohtaa.

Vähän tyhjä olo oli kyllä sen jälkeen, varsinkin kun en muuta nyt syksyllä kirjoittanut. Kun ensi jakson lukkarikin on todella kevyt, niin tässä on oikeastaan erittäin kepeä olo. Mukavia kursseja alkamassa, tosin matikka rajoittaa riemua ja autokoulun ja kunnallisvaalien jälkeen voi ottaa suhteellisen rennosti aina tammikuuhun asti.

Keväällä sitten edessä äidinkieli, lyhyt matikka (ellen päädy ruotsin kirjoittamiseen nyt ihan viime metreillä), filosofia ja pitkä englanti. Jos yhteiskuntaoppi meni nyt ali riman, niin sitä voisi yrittää sitten uusia, ei siinä mitään kuitenkaan häviä.
"Yet pity is of two kinds: one is of kinship recognised, and is near to love; the other is of difference of fortune perceived, and is near to pride."
*Tumblr
Instagram