Kirjoittaja Aihe: Yo-kirjoitukset vol. 2  (Luettu 22244 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Röhkö

• Kasvatustieteen kandi
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
Vs: Yo-kirjoitukset vol. 2
« Vastaus #100 : Toukokuu 15, 2009, 09:13:51 »
Iiih äsken yo-tutkintolautakunnan sivuille ilmestyivät pisterajat. Alustavieni mukaan saisin äikästä E:n, matikasta ja uskonnosta M:n ja enkusta B:n. Matikka on tosin neljän pisteen päässä E:stä ja uskonto taas kahden pisteen päässä C:tä. Toivottavasti YTL ei ole tehnyt syksyjä ja laskenut pisteitäni yli kymmenellä... Lakki on kuitenkin se PÄÄasia. ;)
MUOKS: Ylioppilaita ollaan nyt sitten myös :D Äikkä jäi M:n, mutta muut pysyi samana.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 15, 2009, 13:06:17 kirjoittanut Röhkö »
"Pants - like shorts, but longer!"

Poissa Leamire

• Vampyyri
  • Vuotislainen
  • The sharpest lives are the deadliest to lead
« Vastaus #101 : Toukokuu 15, 2009, 09:34:23 »
Niin tässä kaikille vielä linkki tämän kevään pisterajoihin.

Voi hitto! Jos vertaatte noita ja alustaviani (äikkä 84, psyka 27, pitkä enkku 271, keskipitkä ruotsi 174 ja lyhyt venäjä 249), niin tajuatte, minkä takia pelkään mennä koululle tuloksia hakemaan yhden aikaan...

Miksi juuri tänä keväänä äikän täytyy olla ennätysalhainen?! Oikeasti, rupean itkemään, jos äikän laudatur jää vain parin pisteen päähän.

//muoks. Oman koulun nettisivuilla on jo ylioppilaiden lista julkaistu. Yhtäkkiä otti vatsasta, kun näin oman nimeni siellä - nyt sitä sitten ollaan virallisestikin ylioppilas. Vau, vieläkin myllertää. :D
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 15, 2009, 10:47:03 kirjoittanut Leamire »

Poissa Kalke

• Lyhennetty painos
  • Vuotislainen
  • I told you so.
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #102 : Toukokuu 15, 2009, 12:46:34 »
Mien taida uskaltaa vielä tänään käydä kurkkimassa tuloksia :>  Maanantaina sitten katsellaan... Alustavia tuloksiakaan en ole käynyt kyselemässä, joten ihan pimennossa tuloksistani olen :D Pitkä matikka jännittää, että menikö läpi vai ei ja psykologiasta olisi kiva saada hyvä arvosana, joten sekin pelottaa.
"A goal without a plan is just a wish."

Poissa Steelsheen

• Narsissisti
  • Vuotislainen
  • not your girl
    • Imaginary
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #103 : Toukokuu 15, 2009, 15:38:36 »
Mä ajattelin ottaa rauhallisesti ja käydä hakemassa tulokset koululta ensi viikolla, mutta sitten lehdistö soitti mulle (o.O), tai tarkemmin ottaen jätti viestin kun en ehtinyt vastata että "sait kuulemma hyvät tulokset, soittele niin tehdään pieni haastattelu", ja sitten oli pakko soittaa kansliaan etten olisi ihan pimennossa. Rivi on väänneltynä LELLE (hox! ruotsalaisaksentilla!) ja kaksi ainetta meni ihan väärinpäin mutta eletään sen kanssa (vaikka olen luultavasti ikuisesti kateellinen kaverille, joka sai rivin EEMEL, koska lol :D ja alettiin äidin kanssa miettiä mahdollisia rivejä ja joku LAAMA olisi vaan parasta ikinä...).

Kutsut on tehty, osa postissa ja osa ei (koska en tiedä sukulaisteni osoitteita, kääks), lakki on ostettu, mekko on ostettu (ja arvon yritänkö korjausompelua vai en), enää pitäisi lähinnä osata leipoa. Ja siivota. Molempia tosin on jo vähän aloitettu. Kai tästä nyt vielä juhlat tulee... :)
"If people don't know what you're doing, they don't know what you're doing wrong."

Poissa Drámella

• ihan hirveen ilkeä
  • Vuotislainen
    • Livejournal
    • LJ
  • Pottermore: NifflerHallow18061
« Vastaus #104 : Toukokuu 15, 2009, 15:53:17 »
Onko teillä muilla semmosta ongelmaa että äidinkielen alustavat pisteet eivät pidä yhtään paikkaansa? Meidän koululla on jo parina vuonna laskeneet lautakunnassa pisteet ihan huimasti, mietin vain, että onko tämä ihan yleistä vai eikö meidän ope tosiaan osaa arvostella? Itselläni laski 23 pistettä eli muutaman arvosanan verran. Joka ei hirveästi pistä hyppimään riemusta. Ruotsi sen sijaan nousi, luultavasti alhaisten pisterajojen takia (en muista mitä alustavia pisteitä olin saanut).
Mutta joo, lakkihan se sieltä tulee kumminkin.
haistan, haistan ihmislihaa, sanoi kuu ja hymyili julmaa, verenhimoista hymyään.

Bumblebee

• Ankeuttaja
« Vastaus #105 : Toukokuu 15, 2009, 17:34:50 »
Nyt ketuttaa. Ja ei niin vähääkään.
Piste E:estä suomessa (olen siis ruotsinkielisessä koulussa ja kirjoitin suomen toisena kotimaisena).
Kyllä sinne uusintaan mennään syksyllä.

Poissa Leamire

• Vampyyri
  • Vuotislainen
  • The sharpest lives are the deadliest to lead
« Vastaus #106 : Toukokuu 15, 2009, 18:01:05 »
Huh, äikän opemme valitteli että meidän koulun kohdalle oli osunut tiukka sensori - melkein kaikilla laski pisteet. Joten kyllä todellakin alustavien laskemista on liikkeellä - eikä pelkästään opettajista johtuen.

Enkkuni sitten laski perhana E:hen, eli ei yhtään laudaturia minulle. Onneksi sentään tiputtivat reilusti 5:llä pisteellä, etten jäänyt ärsyttävästi roikkumaan rajalle...

Psykan opelleni voin näyttää pitkää nenää: 8. tehtävä (josta tännekin raivosin) tuli takaisin 5:llä pisteellä. Olen aika omahyväinen tällä hetkellä. :D

Mitähän muuta... Ruotsin pisteet nousivat, mutteivät tarpeeksi nostaakseen arvosanaani M:ään. Äikkä laski, muttei liikaa että olisi arvosana tippunut. Sama venäjän kohdalla.´

Että näin, tuloksena seitsemän aineen tutkinnosta neljä E:tä, kaksi M:ää ja yksi C. Kai tähän voi olla tyytyväinen.

//muoks. Tajusin tässä juuri, että sekä äikkä että enkku jäivät viiden pisteen päähän laudaturista ja psyka vain kolmen. Melkein naurattaa vaan ei kuitenkaan...
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 15, 2009, 19:40:43 kirjoittanut Leamire »

Poissa seitti

• Vuotislainen
    • http://nokkosnoita.livejournal.com
« Vastaus #107 : Toukokuu 16, 2009, 14:32:18 »
Sain pienoisen shokin kun sain omat tulokset kätösiini - historia oli noussut M:ään, vaikka se lähti koululta opettajan arvostelemana B:nä! Kyllä kannatti uusia historia nyt keväällä, kun se nousi noin hyväksi arvosanaksi. Elämänkatsomustiedostakin tuli M, olen erittäin iloinen. Kielet menivät omalta osaltani vähän penkin alle, saksasta A ja englannista ja ruotsista B... Mutta äidinkielestä sain L:än, olen hyvin helpottunut ja onnellinen, että onnistuin tärkeimmässä aineessani. Nyt saa ihan mukavat lähtöpisteetkin valintakokeisiin. : ) Onnittelut kaikille lakin saajille!
you'll find me in a berlin bar
in a corner brooding

Poissa Steelsheen

• Narsissisti
  • Vuotislainen
  • not your girl
    • Imaginary
« Vastaus #108 : Toukokuu 17, 2009, 00:21:28 »
Kolme ällää ja kaksi eetä jos nyt puhelimessa kuulin oikein (mistä en ole ikinä varma ja siksi inhoan puhelimessa puhumista). Olen tyytyväinen, paitsi ehkä fyssan tippuminen E:ksi himpun verran harmittaa kun se näytti jo jossain vaiheessa L:ltä, ja tuskin kovin kauaksi jäi rajalta. Toisaalta E oli se alkuperäinen tavoite niin ei nyt aleta valittaa. Toinen E:ni oli äidinkieli, jonka piti olla M:n ja E:n rajalla. En ole vielä saanut lopullisia pisteitä, mutta kun vertasin alustavia pisterajoihin, niin aika E-haarukan puolessa välissä oltiin. Eniten tietysti ilahduttaa matikan L, jonka puolesta olin välillä vähemmän, välillä enemmän huolissani, mutta ilmeisesti se siis kuitenkin säilyi.

Eli hyvä maku jäi näistä kirjoituksista pelkän rivinkin perusteella, mutta myös siksi, että jokaisen aineen tavoitteeni täyttyi ja ruotsin tavoitteen jopa ylitin. Nyt voi juhlia hyvillä mielin :)
"If people don't know what you're doing, they don't know what you're doing wrong."

Poissa Kalke

• Lyhennetty painos
  • Vuotislainen
  • I told you so.
« Vastaus #109 : Toukokuu 18, 2009, 13:01:52 »
Uskalsin sitten käydä katsastamassa ne tulokset ja ihan positiivisia ylläreitä tuli. Matikka meni läpi, ja oli jopa parin pisteen päässä beestä, mistä olin tosi iloinen, iitä kun pelkäsin. Ruotsista tuli M, mikä on minun kielipäälläni tosi hyvä juttu :) ja psykologia positiivisimpana yllätyksenä E. Ensi syksynä sitten loput :>
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 18, 2009, 14:23:32 kirjoittanut Kalke »

Golden Boy

• Ankeuttaja
« Vastaus #110 : Toukokuu 18, 2009, 13:47:33 »
Huomasin tämänkin vasta nyt... o.O

Kävin nyt tänään hakemassa tulokseni, kun en perjantaina päässyt. Tulin Nummelasta, kun olin torstaina ollut Ypäjällä soveltuvuuskokeissa. Shokkiuutinen: äikkä tippui C:stä B:hen ja ruotsi nousi M:stä E:hen. Ja minä kun luulin olevani huono ruotsissa... O.o

Matikka tippui M:stä C:hen ja psyka nousi B:stä C:hen, vaikka pisteet laski kahdella. =D Se psyka oli kyllä ihan mahdoton. En osannut mitään. Enkku jäi aika alas L:stä, joten ei harmita niin paljoa. Se viime kevään saksa kyllä harmittaa, kun jäi 3 pistettä vajaaksi L:stä.

En kyllä mene uusimaan yhtään mitään, vaikka tuo äikkä nyt on todella suuri pettymys. Kuitenkin se minusta oli alustavana M:nä. No, se olikin vaikea koe. Ja opettaja taisi pisteyttää yläkanttiin tekstitaidontehtävien kanssa.

Poissa Huhutar

• Reservi
  • *
  • Henkilö, jota ei tunnista ilman teekupposta
    • Livejournal
  • Pottermore: dustpatronus46
« Vastaus #111 : Toukokuu 24, 2009, 15:41:18 »
Yotuloksien saapumisesta aiheutunut järkytys on nyt selätetty, joten ajattelin avautua tännekin nyt kunnolla. Eli kirjoitukset menivät minulta suurimmalta osin ihan mukavasti, ottaen huomioon, että esimerkiksi kielien lukeminen jäi minulta todella vähäiseksi.

Satsasin uskontoon eniten ja siitä onnistuinkin saamaan E:n. Aluksi epäilin, että mahtaakohan kyseinen aine tulla samoilla pistemäärillä takaisin, sillä minulla oli kuva, että opettajamme arvostelee aivan liian löysästi. Kuitenkin pistemäärä pysyi sensorinkin käsittelyn jälkeen täysin samana ja sain reilun E:n, mistä olen ylpeä. :>

Äidinkielestä onnistuin myös nappaamaan E:n. Ehdin jo kylläkin ennen esseekokeen pisteiden saamista haaveilla L:stä, mutta kun sain sitten esseestä 45 pistettä, niin se jäi sitten saamatta. Mutta olen lukiossa ollut aina vain kasin ja hyvällä tuurilla ysin oppilas, joten ehkä tuo E oli minulle realistinen ja oikeaa suuntaa antava arvosana. :)

Psykologiaan en hirveän paljon panostanut ja sainkin siitä ihan mukavan arvosanan eli M:n. Se oli kaikenlisäksi melkein E, joten olen siihen tosi tyytyväinen.

Ruotsi oli riemuvoitto, sillä onnistuin saamaan siitä C:n. Se oli ainut sellainen aine, mistä olisi voinut jäädä lakki kiiinni ja sitten se menikin noin hienosti. En ole koko lukioaikana laittanut tikkuakaan ristiin kyseinen aineen kanssa, niin tällainen arvosana oli täysin yllätys. :)

Englanti taas oli täysi pettymys. Koin osaavani kokeessa ja abitreeneista tarkastellessani vastauksia olin aivan mielissäni, että nyt kyllä saan varmasti sen C:n. Englantihan lähti todella vahvana C:nä, mutta tuli takaisin B:nä. Ne pisterajat olivat nousseet ja ainekin oli tainnut vähän tipahtaa. Kaiken lisäksi olen englannin opettajan tytär ja nolottaa, kun äidin työkaverit tulevat juhliin ja kyselevät tuloksiani ja se enkku on paperin huonoin arvosana.

Olen niin tyytyväinen noihin kaikkiin muihin arvosanoihin, että tuo englanti ei harmita minua niin paljon, mutta isäni hokee koko ajan, että ensi syksynä sitten korottamaan ja en ole kyllä menossa. Paras oli, kun se totesi, että "hei tiedäthän, ettei niitä todistuksia ole pakko laittaa esille." Ajattelin ihan niiden kiusaksi esitellä ne ihan ensimmäisenä vieraille, että saavat kunnolla hävetä ns "huonoja" arvosanojani. :D

hyvä liberty, oot ollut livenä todistamassa vielä meidän vanhempien reaktioita. :D
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 28, 2009, 09:01:31 kirjoittanut Huhutar »

Poissa Liberty

• Vuotislainen
    • http://liberty.vuodatus.net
« Vastaus #112 : Toukokuu 27, 2009, 19:06:16 »
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)

Omiin lopullisiin tuloksiin olen sekä tyytyväinen että tyytymätön. Tämän kerran yllättäjä - todellinen sellainen - oli ruotsi, josta nappasin M:n. Lähti vahvana C:nä - niin kuin aiemmassa viestissäni totesinki -, mikä se jo oli aivan täysin odotukset ylittävä arvosana, mutta että M... Huh, toisaalta hieman harmittaa, koska ruotsin arvosana on nyt täysin sama kuin englannissa ja ranskassa eikä kukaan näe yli 50 pisteen eroa, joka on tietyllä tavalla hyvin tärkeä minulle. On jotenkin masentavaa saada sama arvosana ranskasta, johon panostin ihan hullunlailla, kuin ruotsista, jonka kuuntelusta sain 39 pistettä ja nekin täysin tuurilla, koska en tosiaan tajunnut yhtään mitään, mitä siellä nauhalla puhuttiin. Taisin vetää avokysymyksistä jopa 0 pistettä.

Ranska jäi siis hieman alle tavoitteen, joka oli E, mutta en nyt ehkä jaksa alkaa sitä märehtiä. Enkku taas ylitti tavoitteen, joka oli C (uusin ja syksyllä kirjoitin B:n). Enkun kohdalla jäi silti harmittamaan, että E jäi parin pisteen päähän, vaikkakaan en oikeastaan katso ansaitsevani E:tä, koska en tosiaan tiedä, millä lihaksilla napsaisin kokoon tuon M:kään.

Äidinkieleen olen ja en ole tyytyväinen. Kokonaisarvosana on E ja se tyydyttää, samoin kuin se, että esseen pisteet olivat lautakunnassa nousseet - niin kuin toivoinkin, koska koin kokeneeni vääryyttä oman opettajani suunnalta - viiteenkymmeneen. Sen sijaan se, että omasta mielestäni paras tekstitaidon vastaukseni pisteet oli tiputettu kahteen pisteeseen enkä vain tajua, mikä siinä tekstitaidossa niin mättää. Tiedän, että olen suht hyvä kirjoittamaan, mutta tekstitaito ei vain ota sujuakseen. Kokeen jälkeen olin varma, että saan neljää-viittä pistettä kaikista, mutta lopullinen rivi olikin 4-3-2. En vain ymmärrä, mitä sillä koko tekstitaidolla oikein ajetaan takaa...

Uskonto siis tuli jo syksyllä ja siitä edelleenkin se E JES.

Matikka oli kyllä vuoden suurin pettymys ja taidanpa mennä uusimaan sen viimeistään ensi keväänä. Laskin ihan hulluna ja tavoitteeni oli L, mutta tuloksena oli M (tosin vain paria pistettä vajaa E, mutta kuitenkin) enkä oikeastaan pysty käsittämään, miten olen munannut sen kokeen niin totaalisesti. Olen saanut kuudesta tehtävästä 6 pistettä, yhdestä 5, kahdesta 1 ja yhdestä 0. Uskomatonta, mikä hyytyminen tapahtunut tuossa kokeen loppupuolella ja pahinta on se, että tiesin jo kokeessa niiten menevän metsään, vaikka tiesin, että periaatteessa osaan nekin tehtävät, mutta aivot vaan ihan jumissa. Kamalin kokemus elämässäni; tuntui niin mahdottoman tyhmältä, kun oli viikko tolkulla laskenut monta tuntia päivässä ja olisin pystynyt samaan tulokseen ilman sitä laskemistakin.

Kokonaisuutena ei kuitenkaan paha: kaksi E:tä ja neljä M:ää (olisin vain halunnut yhden L:n, kolme E:tä ja enkusta ja ruotsista olisi riittänyt se C:kin).
You are everything I want 'cause you are everything I'm not.

Poissa Röhkö

• Kasvatustieteen kandi
  • Vuotislainen
« Vastaus #113 : Toukokuu 31, 2009, 11:06:40 »
Eilen oli juhlat ja hyvin meni :) Yllätyksenä sain koululta stipendinkin, 100 euroa. Lakitus meni ihan ok, kotijuhlat mukavasti, ihmisiä oli reilu 60. Sain lahjaksi lähinnä rahaa ja astioita. Mukavasti kavereitanikin pääsi juhliin. Mekkoni ja lakkini pysyivät puhtaana eli voin hyvin otattaa niissä kiitoskorttikuvan. Jei nyt voin rauhassa viettää kesää. Onnea muillekin uusille ylioppilaille.
"Pants - like shorts, but longer!"

Poissa Hattrick

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
« Vastaus #114 : Lokakuu 04, 2009, 03:36:01 »
Aikas kovaa tasoa näyttää olevan täällä, mitä nyt vilkaisin paria viestiä.

Itse kirjoitin tossa englannin ja yhteiskuntaopin ja molemmat lähti M:nä. YH tosin ihan siinä ja siinä. Muutenkaan YH:n kursseilta ei ole jäänyt yhtään mitään päähän (rivi 7,7,6 kertonee aika paljon), joten jouduin lukemaan melkein kaikki kirjat kertaalleen. Vatuttaa kyllä todella paljon, jos pamahtaa C. Englantia en lukenut ollenkaan, eikä varmasti olisikaan parantanut suoritustani yhtään.

Lukio on niin luismuiltu läpi, että ihan kolmessa vuodessa ei lakkia tule. Jää tämän vuoden viidenteen jaksoon vielä iso kasa kursseja :D Jos M:n paperit saisi, niin voisi olla tyytyväinen. Historiasta voisi vaikka ottaa tavoitteeksi sen E:n, sillä äidinkielestä ja matikasta sitä ei todellakaan ole tulossa.

Mitäpä siinä jos sisko jatkaa samoja otteita mitä on nyt ekan jakson aikana näyttänyt (lukion ekalla nyt siis), niin hän viekööt perheen kunniaa eteenpäin :D

Poissa Kalke

• Lyhennetty painos
  • Vuotislainen
  • I told you so.
« Vastaus #115 : Lokakuu 05, 2009, 13:00:02 »
Täällä päin englanti lähti B:nä, mihin olen ihan tyytyväinen, sillä pelkäsin iin tulemista. Mahdollisesti nousee C:hen, mikä olisi enemmän kuin mahtavaa.
Historia oli pienoinen pettymys, lähti M:nä, mutta saattaa nousta E:hen. E olisi hyvä, mutta M vähän masentava. Noh, ylimääräinen, niin ei mitään väliä periaatteessa tällä.
Äidinkieli lähti M:nä myös, mutta suuri mahdollisuus on myös tässä, että nousee. E olisi huippu, mutta kyllä M:äänkin olen ihan tyytyväinen, oli sen verran vaikea koe.

Että lakki on tulossa ja juhlat jouluna :D

Poissa nominal

• Kuriositeetti
  • Vuotislainen
  • Pottermore: FireboltLumos114
« Vastaus #116 : Lokakuu 12, 2009, 22:35:52 »
Minä olen oikein tyytyväinen tämän syksyn kirjoituksiin, jos eivät tipu. Kirjoitin äidinkielen ja englannin. Molemmista oli selkeät tavoitteet (L ja M), joita huonommista lähden uusimaan. Ja ainakin alustavien pisteiden mukaan olisi tulossa juuri nuo tavoitellut arvosanat, mistä olen erittäin onnellinen! Mutta jos tippuvat, niin tosiaan uusimaan vaan... Jippiaijeij.

Minusta enkun yo oli tosi vaikea periaatteessa! (Siis A-englanti.) Jotain olen kuullut, että monet väittivät helpoksi kokeeksi, mutta itseä ihmetytti ainakin se uudenlainen tehtävätyyppi, reagointitehtävä, kun en tiennyt yhtään, olisiko siihen pitänyt kirjoittaa sellaista "vaikeaa" englantia kuten aineeseen, jotta saa hyvät pisteet...
Peitetty liekki on tulisin ~ Entä jos Voldemort olisikin valinnut toisin? ~ Taikalaiva Titanic

Poissa Hattrick

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
« Vastaus #117 : Lokakuu 12, 2009, 23:21:33 »
Koitin vastata siihen reagointitehtävään juuri niin kuin olisin vastannut oikeassakin elämässä. Täydet pisteet siitä tuli ainakin alustavien mukaan, saas nähdä miten käy virallisissa. Ihan sama se minulle on, kunhan tulee M.

Poissa Mirandel

• Vuotislainen
« Vastaus #118 : Lokakuu 13, 2009, 01:58:28 »
Biologian, maantieteen ja lyhyen matikan kirjoitin keväällä. Biologiasta ja matikasta C:t. Matikkaan olen tyytyväinen, sillä tärkein tavoitteeni oli saada se ylipäätään läpi. Yleensä matikan kursseista tullut vitosia, mutta on siellä yksi nelonen ja muutama kasi. Itse en koko aineesta pidä yhtään, mutta osasin sitä paremmin kuin ruotsia. Vihaan sanojen opettelua, joten en kirjoittanut ruotsia ollenkaan.

Mantsasta tulee B, johon olen bilsan rinnalla todella pettynyt. Taisi ihan itku tulla, kun tavoitteet oli E:ssä. Ja bilsa itse asiassa lähti M:nä, mutta putosi yhden pisteen takia C:hen. Ärsyttää ihan sikana! Mutta keväällä uusiksi, vaikka juhlat pidänkin joulukuussa. Nuo reaalit harmittavat kaikkein eniten siksikin, että pyrin yliopistoon opiskelemaan biologiaa.

Nyt syksyllä kirjoitin äidinkielen ja englannin. Molemmat lähtevät C:nä - ja olen todella onnellinen! Äikkä on yhdeksän pisteen päässä M:stä. Ei se sinne nouse jos pisterajat ei laske, mutta C:hen olen todella tyytyväinen! Englannin kirjallinen osuus meni minulla paljon paremmin kuin oli abikurssin tunneilla harjoitellut. Ja aineesta 88 pistettä! Tietääkö muuten joku sen tunteen, kun pelottaa aivan hirveästi, että tulos on todella huono, mutta sittenkin sanotaan, että oli mennyt todella hyvin?

Eli juhlat tulossa, mutta työt eivät ole todellakaan ohi.

Todella monella tosiaan vaikuttaa olleen kovat tavoitteet. Välillä tulee kyllä itselle tunne, että olenko todellakin huono, kun papereissa ei ole edes yhtä M:ää? Mutta itselleni henkilökohtaisesti on ollut ylipäätään saavutus, että olen päässyt lukioon(ja siihen ykkösvaihtoehtoon, jonka nykyisellä keskiarvolla en pääsisi enää sisään). Lievä dysvasia - hidas tajuamaan aina kaikkea, koulukiusattu, tyhmä... jne. Aina voivoteltiin, kuinka tällä tytöllä ei ole mitään mahdollisuuksia lukioon. Tässä sitä nyt vaan ollaan kuitenkin 3 ja puoli vuotta käyty lukiota ja ollaan melkein ylioppilaita. Minulla oli kirjoituksissa pidennetty aika, jota ilman en kyllä saisi lakkia päähäni silloin joulukuussa. Silti ajasta huolimatta minä hätäännyin ja blackoutteja tuli vähän väliä. Äidinkielen kokeessa istuin tasan 8 tuntia ja olin viimeinen, joka lähti. Jos tuloksena on C, olen itse perheineni tyytyväinen.

Haluan silti biologiasta ja maantieteestä vähintään M:t, koska niissä tunnen oikeasti olevani todella hyvä. Pakolliset kurssit menivät huonosti(oma motivaatio oli karkuteillä, lukuinto untenmailla), mutta valinnaiset kurssit olivat 8-10. Toisin sanoen aineet, joissa olen muuten vahvoilla, menivät penkin alle, mutta sitten aineet, joissa olen huono, menivät hyvin. Sinänsä kiva, että noita ei-niin-kivoja aineita ei tarvitse enää sen kummemmin pohtia.  
Beautiful like a morning sun inviting the dawn to break. - Trading Yesterday(Beautiful)

Poissa samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
« Vastaus #119 : Lokakuu 19, 2009, 21:31:42 »
Olen lukion toisella, mutta ensi lukuvuonna alkavat "hirvitykset" eivät ole vielä saaneet päätäni sekaisin. Suunnitelmissani on kirjoittaa ensi syksynä maantieto ja biologia, keväällä sitten äidinkieli, englanti, pitkä matikka, uskonto ja psykologia. Joidenkin mielestä tavoittelen kuuta taivaalta, mutta mitään ei voi saada jos ei yritä.

Tavoitteena on päästä kaikesta kertaheitolla läpi, ettei sitten samaa asiaa tarvitsisi moneen otteeseen rassata. Huippuhyviin arvosanoihin en kuitenkaan pyri, teen parhaani ja katson mihin se riittää.
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.

Poissa Zaira

• 42
  • Valvojaoppilas
  • *
  • ^o^
    • Ei mitään nähtävää täällä
  • Pottermore: LumosDragon46
« Vastaus #120 : Toukokuu 21, 2010, 19:03:29 »
Onkos täällä ketään muita tämän kevään ylioppineita? ^_^ Itse pääsin vihdoin ja viimein läpi matikasta, en tosin tiedä millä pisteillä, maanantaina ajattelin käydä kyselemässä niitä. Mutta on nää paikallislehtien nettisivut niin ihania kun niistä voi lukea kaikkea kivaa ^_^

Lakki siis tiedossa, kuuden vuoden uurastuksen jälkeen :) Eipä hirveästi harmita vaikka arvosanat on vähän huonot, mutta tavoitteenani olikin vain enää näinä parina vuotena päästä lukio läpi ja päästä ylioppilaaksi.
"When I lead the big patient rebellion, Voldemort here is the first to go."
[The pessimist sees difficulty in every opportunity.
The optimist sees the opportunity in every difficulty. -Winston Churchill]

Poissa Giladra Carrion

• Kuolonsyöjä
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Pottermore: ShieldFang27063
« Vastaus #121 : Toukokuu 21, 2010, 19:14:23 »
Ei, en varsinaisesti kuulu lukion keskeyttäneenä tähän keskusteluun, mutta väkisinkin yo-kirjoitukset pyörivät päässä, sillä tässä hetki sitten sain entisen lukiokaverini lakkiaisiin kutsun. Oltiin siis samassa ryhmässä lukiossa, ja nyt kesäkuun alussa pitäisi sitten mennä lukiolle katsomaan, kun muutkin entiset koulutoverini valmistuvat ylioppilaiksi. Itse olisin nyt kolmosen keväällä kirjoittanut ensimmäiset aineet, sillä otin heti ensimmäisenä vuonna nelivuotisen suunnitelman kielimäärän vuoksi.
Noh, koko lukio nyt sitten jäi, ja vaikka tuntuukin yhä vahvasti siltä, että se ei ollut minun paikkani, en voi olla ajattelematta, kuinka mukavaa olisikin ollut valmistua joskus ylioppilaaksi. Ehkä silti sitten joskus valmistun, mutta... Varmastikin tulee olemaan ristiriitaiset tunteet silloin lauantaina, vaikka hirveän onnellinen olen kyllä lakin saavien kavereideni puolesta!
“We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars.
But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off.”

Poissa nominal

• Kuriositeetti
  • Vuotislainen
  • Pottermore: FireboltLumos114
« Vastaus #122 : Toukokuu 22, 2010, 20:00:03 »
Minä olen yksi tämän kevään ylioppilaista (: Ei ollut mitään epäilystä, ettenkö pääse läpi, mutta tulokset yllättivät kuitenkin positiivisesti. Psyka oli minulla viimeisenä aineena, enkä yksinkertaisesti pystynyt lukemaan siihen enää, vaikka aikaa olisi ollut. Avasin kirjat ja alkoi aina ahdistaa niin paljon, että oli pakko lopettaa. Voitte siis vain kuvitella sitä tietämättömyyden tuskaa kokeessa... "Tämä asia löytyy siitä kirjasta siitä kappaleesta, mutta en jaksanut lukea sitä..." Psyka oli minulla ylimääräisenä, joten lakin saaminen ei siitä riippunut - en nimittäin oikeasti ollut ihan varma, pääsisinkö kyseistä ainetta edes läpi. Ja sitten kävin kysymässä tulokset! En oikeasti voinut uskoa silmiäni - epäilen vieläkin vahvasti, että saamassani lapussa on joku virhe - sillä siitä oli tullut muka E! Järjetöntä!

Minun ei pitänyt jossain vaiheessa kirjoittaa matikkaa ollenkaan, tai siis pohdin sitä tosi pitkään. Luin siis pitkän matikan, mutta pelkäsin etten saa kokonaisuutta mitenkään kasaan enkä muutenkaan pidä koko matikasta, mutta kirjoitin sen lopulta kuitenkin. Eikä nyt enää kaduta - tuli nimittäin järkytys vol2 kun sain siitäkin Eximian! (:
Peitetty liekki on tulisin ~ Entä jos Voldemort olisikin valinnut toisin? ~ Taikalaiva Titanic

Poissa Millat

• jolie coquine
  • Vuotislainen
  • shock me like an electric eel
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #123 : Toukokuu 23, 2010, 13:55:28 »
Täälläkin kevään ylioppilas. Onnellinen ylioppilas! Vihdoin saan sen lakin ja tämän elämänvaiheen päätökseen!

Yhteensä kahdeksan ainetta tuli kirjoitettua kolmeen kirjoituskertaan jaettuna (2+3+3 ainetta). Niistä tärkeimpiä minulle henkilökohtaisesti olivat äidinkieli, pitkä ranska ja psykologia, joista kaikkiin todistuksessani merkitään laudaturit. Itse asiassa on huvittavaa, että yksikään arvosanani ei ole alle eximian, sillä oikeastaan lähdin viime keväänä jo siitä, että magnan paperit keskiarvoltaan riittäisivät enemmän kuin hyvin enkä oikeastaan ikinä pitänyt kirjoituksia mitenkään tärkeinä tulevaisuuttani ajatellen, joten asenteeni oli melko välinpitämätön. Syksyn aineista millään ei ollut oikeastaan mitään merkitystä enää, koska psyka ja ranska tuli kirjoitettua jo edelliskeväänä ja tänä kevään kirjoittaessani viimeiset aineet stressiä ei ollut nimeksikään ja se näkyi kyllä olmattomana motivaationa – olin jo "varma" ylioppilas syksyn kirjoitusten jälkeen, äidinkielessä nimittäin olen aina ollut ihan vahva, joten tiesin pääseväni sen vähintään läpi joka tapauksessa ja sen tähden muiden aineiden läpipääsyllä ei ollut enää merkitystä tänä keväänä. Noiden mainitsemieni kolmen aineen lisäksi kirjoitin siis pitkän englannin, lyhyen matematiikan, keskipitkän ruotsin, terveystiedon ja historian.

Äidinkielen merkitystä myönnän vähätelleeni siihen asti kunnes sain alustavat pisteet alkukeväästä. Siinä vaiheessa kun laskin saavani niistä jo melko vahvan laudaturin, äidinkielessä menestymisestä L:n arvoisesti tulikin odottamatta elämää suurempi juttu. No, ei nyt ihan niin merkittävä kuitenkaan, mutta olisin kyllä masentunut, jos tulokset saadessani olisin löytänyt tuloksistani "vain" äidinkielen eximian. Kaikki muut jaksoivat aina koko lukioaikani tsempata minua äidinkielen kanssa ja vakuutella, että saisin sen L:n ihan varmasti, mutta itse en jotenkin ikinä jaksanut uskoa siihen. Ehkä pelko siitä, että epäonnistuisin ajoi minut ajamaan äidinkielen merkityksen alas mielessäni – myönnän, etten halunnut edes ajatella tavoittelevani laudaturia, sillä se olisi tuonut paineita ja stressiä ja mahdollisen epäonnistumisen kohdalla niin mieletöntä pettymystä. No, nyt ei tarvitse onneksi enää miettiä sitä, laudatur jäi käteen ja millään muulla ei oikeastaan olekaan enää merkitystä. Noin yleensä jos vertaan lukion päättötodistukseni ja tulevan yo-todistuksen arvosanoja, voisi sanoa, että tulokset ovat melko hyvin omalla tasollani, pettymyksiä yo-todistuksessani ei ainakaan ole.

Juhlia odotan innolla. Kutsut lähtivät jo ennen kuin lopulliset tulokset julkistettiin ja näyttäisi siltä, että suunnilleen 70 vierasta olisi tulossa. Rakastan olla huomion keskipisteenä ja järjestää juhlia muutenkin, joten yo-juhlia parempaa tilaisuutta siihen ei kovin usein tule. Koulun juhlassa tulevat varmasti tunteet olemaan pinnassa, sillä olen pyörinyt noilla samoilla käytävillä nyt yhteensä kuusi vuotta – ja ne kuusi vuotta ovat muuttaneet minut täysin. En siis kuitenkaan todellakaan ole surullinen siitä, että lukio on ohi vaan päinvastoin ihan äärettömän onnellinen.
"Je vais bien, t'en fais pas."

Poissa Delia

• Sieluton
  • Vuotislainen
    • In This Madness
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #124 : Toukokuu 23, 2010, 14:28:45 »
Minäkin olen yksi tämän kesään ylioppineista! Olen nyt viikonlopun aikana päässyt yli suurimmasta huumasta, mutta vieläkin on pakko olla ihan ylihymyilevän tyytyväinen, kun omia tuloksiaan ajattelee. Minäkin jaoin kolmeen kirjoituskertaan kaikki seitsemän ainetta, jotka kirjoitin, ja oikeastaan missään vaiheessa ei ollut mitään epäilyksiä siitä, ettenkö tänä keväänä valmistuisi. Tänä keväänä alustavat tulokseni lähtivät lautakuntaan keikkumaan pisterajoilla, mutta tällä kertaa suurin osa rajoista oli puolellani, enkä voinut olla tyytyväisempi, kun perjantaina koululla käväisin tarkistamassa lopulliset tulokseni.

Ehdottomin ilon aiheeni on kyllä englanti, jonka tänä keväänä uusin. Viime syksynä se jäi paria pistettä vaille E:ksi ja harmitti minua ihan valtavasti, mutta nyt sain sen nostettua siihen E:hen ja olen ihan mielettömän iloinen. Hieman jäi kaivelemaan äidinkieli, joka jäi kolmea pistettä vaille laudaturin, mutta en oikeastaan jaksa enää edes murehtia sitä, koska kuusi E:tä plus laudatur matikasta riittää minulle ihan mainiosti.

Ihanaa, että se vihdoin on ihan kokonaan ohi!