Kirjoittaja Aihe: Kielten opiskelusta vol. 2  (Luettu 15653 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Renefer

• Koira
  • Aurori
  • *
  • Teidän alhaisuutenne Renefernefernefer
Vs: Kielten opiskelusta vol. 2
« Vastaus #125 : Elokuu 04, 2016, 19:37:02 »
Ana, omien kokemusten perusteella sanoisin, että kansalaisopistojen kurssit saattavat olla välillä tosiaan vähän verkkaisia ainakin verrattuna lukion opiskeluvauhtiin, mutta heilläkin saattaa olla espanjaa jonkinlaisena superintensiivikurssina syksyn tarjonnassaan. Niissä voisi olla sitten tiiviimpää tahtia, jos se miellyttää sinua enemmän.

Sinällään oon sitä mieltä, että espanja on siitä hyvä kieli opiskella, että materiaalia ainakin riittää! En nyt tarkoita, että pitäisi välttämättä kuunnella latinopoppia kaiken päivää sen minkä telenoveloiltaan ehtii, mutta esimerkiksi netissä on paljon materiaalia opiskeluun ihan suomeksikin.

Noista mainitsemistasi kirjoista en osaa valitettavasti sanoa. Mun mielestä Entre Amigos oli ainakin ihan kelpo.
Muista tervehtiä alakuloisia lintuja
POISSAOLEVAINEN
Toistaiseksi lopullisesti.

Poissa Ana

• Vuotislainen
« Vastaus #126 : Elokuu 08, 2016, 11:22:08 »
Joo, pitää katsella millaista tarjontaa syksyllä on tulossa. Saa nähdä, mihin ryhmään itseni tungen. :-) Kertaaminen on ainakin nyt päällä. Materiaalia löytyy paljon ja juuri tuo yle oppiminen espanja on ok. Buenas Migas on mun mielestä tarpeeksi uusi ja hyvä oppikirja.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 09, 2016, 19:19:23 kirjoittanut Ana »
Don't blink. Blink and you're dead.

Poissa The Ziizi

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Pottermore: UnicornBronze22662
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #127 : Syyskuu 22, 2016, 19:55:43 »
Mulla on nyt pääasiallisena tarkoituksena keskittyä parantamaan ruotsin taitoa ja syventää vielä englantia. Ranskan jätin pois, sillä sille mulla ei ollut vain enää yksinkertaisesti aikaa. Osaan perusteet ihan hyvin, ja pystyn matkustellessa kommunikoimaan ranskaksi jotenkuten. Joskus olisi kiva kyllä lähteä sitä syventelemään, on kyllä kiva kieli. Mulla on jäänyt ääntäminen ihan hyvin päälle ja sitä aina välillä treenaan lukemalla ranskaa missä sitä näen. :D

Ja vau, täälläkin on kyllä ollut kauan espanja-inspis päällä. Olen siitä joskus alkeet opiskellut itsekseni (ehkä noin 3 vuotta sitten), mutta ei ole jäänyt kyllä paljoa mieleen, joten joutuisin aloittamaan alusta. Kansalaisopiston tarjontaa katselin tuossa alkusyksystä, mutta tuntui että kaikki siellä tarjottavat kurssit tänä syksynä olivat jotain "espanjan jatko II" tms. Ehkä sitten joskus. Suositteletteko kansalaisopistoa/muuta kurssia vai tuleeko itseopiskelusta mitään?

Kielten opiskelu on kyllä superkivaa, kunhan siihen vain pääsee jyvälle. Minulle se on aina ollut aika helppoa (paitsi ranskan alku oli kyllä tuskaa :D). Siinä on jotain omaansa, sanastoa on kiva tankata ja tuntuu, että pystyy nopeasti kehittämään itseään. Ja kielten opiskelusta ei kyllä koskaan ole haittaa! Se on pikemminkin rikkaus ja auttaa todella paljon matkustellessa ja työnhaussakin. Oppiminen ei koskaan lopu!
"Olen vähän riehunut pianolla ja hengästyneenä kirjoitan tämän."

Poissa samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #128 : Syyskuu 29, 2016, 22:12:36 »
Mulla on nyt pääasiallisena tarkoituksena keskittyä parantamaan ruotsin taitoa ja syventää vielä englantia.

Noiden kahden kielen hallintaa ja sen painottamista pitäisi mielestäni tehdä jo yläkoulussa. Toki kaikki eivät näitä kieliä tarvitse niin paljon kuin muut, mutta: Liian moni tuntuu heittävän ruotsin kielen opiskelun esimerkiksi lukiossa ihan läskiksi, "koska ei sitä kuitenkaan tarvitse missään". Huonosta kielitaidosta on huono lähteä ammentamaan vaikkapa yliopiston ruotsin kurssille, ja olen kuullut näitä tositarinoita ihmisistä, joilla valmistuminen on venynyt ainoastaan ruotsin kielen huonossa taidossa. Toki jollakulla voi olla kielellisiä vaikeuksia, mutta myös ihan "tavallisilla" on ruotsin kanssa ongelmia. Englannin kielestä voisin puolestani sanoa, että sen taitoa kannattaa pitää myös yllä, sillä niin opiskelussa kuin oikeassa elämässä kyseisen kielen kanssa lähes jokainen on varmasti nykyään jossain määrin tekemisissä.

Suositteletteko kansalaisopistoa/muuta kurssia vai tuleeko itseopiskelusta mitään?

Tuo riippuu varmasti paljon ihmisestä. Jollain kurssilla (olkoon se sitten kansalaisopiston tai vaikkapa lukion/yliopiston kurssi) ollaan vuorovaikutuksessa muiden kanssa ja esimerkiksi suullinen ilmaisu ja monien erilaisten ilmaisujen oppiminen voi olla tehokkaampaa kuin jos opiskelisi itsenäisesti. Toisaalta hyvin määrätietoinen ja motivoitunut henkilö voi oppia myös itse opiskelemalla, löytyyhän nykyään kirjakaupoista ja kirjastoista paljon hyviä oppikirjoja (ja kenties jotain levyjä joilta tekstejä kuunnella?). Netistä löytyy varmasti myös paljon opetusvideoita, ja helpohkojakin tekstejä. Eikä voi unohtaa televisiota, elokuvia ja kirjallisuutta, näistä voi myös tarttua mukaan jotain kielen kannalta uutta ja ihmeellistä!
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.

Poissa Sakura

• Sudenmorsian
  • Vuotislainen
  • 私は悪魔で執事ですから。
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #129 : Lokakuu 01, 2016, 20:04:39 »
Ruotsiin kannattaa kyllä panostaa, koska voin kyllä sanoa, että jos sitä taitoa ei ylläpidä, niin esim. yliopiston ruotsin kurssit voi olla tuskaa. Mä voin ihan omasta kokemuksesta sanoa, että se ei riitä että on ollut hyvä ruotsissa (mun ruotsin keskiarvo oli taannoin 10 ja kirjotin siitä pistettä vaille E), koska jos sitä ei jaksa pitää yllä, niin se kyllä unohtuu nopeasti. Itelle nimittäin osoittautui yliopiston ruotsi yllättävän hankalaksi, kun ei ollut vuoden 2012 jälkeen käyttänyt sitä ollenkaan ja sitten oli keväällä 2016 yliopistossa ruotsia. Mä pääsin virkamiesruotsista hädin tuskin läpi huonoimmalla mahdollisella arvosanalla (verrattuna esim. englantiin, jota oon tarvinnut ja käyttänyt jatkuvasti ja sain siitä yliopistossa toisiks parhaan arvosanan) - ja mun ruotsin kielitaito keskittyy pitkälti siihen, että osaan esitellä itseni, mutta kaikki muu menee takelteluksi tai siihen että sormi suussa sanoo "ööööh". Jotenkin tuntuu, että nykyään painotetaan englantia ehkä vähän liikaakin kaikkialla. Ruotsi tuntuu helposti jäävän englannin varjoon, vaikka imo ruotsi on kyllä ihan yhtä tärkeä kieli ja sitä pitäisi ehkä korostaa enemmän.

Mulla on kyllä ihan hyvin kielipäätä (en mä muuten oliskaan lähes kymmentä kieltä tahkonnut elämäni aikana), mutta käyttämättöminä ne unohtuu todella nopeasti. Pitäis kyllä kaikkia kieliä koittaa kertailla jossain välissä, koska väkisin alkaa nolottaa, kun yrittää käyttää jotain kieltä ja huomaakin, että ei ymmärrä enää juuri mitään. Tyyliin mun syyskuun yritys puhua italiaa eurooppalaisella ruokatorilla, kun kävin ostamassa Italia-kojusta suklaata ja myyjä sai vastaukseksi hämmentyneen katseen vastaukseen kysymykseensä "Come va?" (eli "Mitä kuuluu?"), kun en muistanut mitä se tarkoitti. Mä olin joskus ihan hyvä italiassa, sain jopa italialaisilta kehuja siitä, että puhunpas hyvää italiaa opiskeluaikaan nähden ja sillon myös ymmärsin italiaa todella hyvin siihen nähden, miten vähän sitä osasin. Nykyään osaan esitellä itseni italiaks ja jotain ihan perus-turistifraaseja, joilla ei lopulta pääse puusta pitkään.

Tällä hetkellä opiskelen japania, kun mulla on yliopistossa japanin kieli ja kulttuuri sivuaineena ja tähän mennessä oon kyllä nauttinut opinnoista. Todella mielenkiintosta ja japani on kuitenkin mulle yks sellanen kieli, josta uskon olevan hyötyä tulevaisuudessa.
信じることさ必ず最後に愛は勝つ。
You've gotta believe that one day love will win.