Ruotsiin kannattaa kyllä panostaa, koska voin kyllä sanoa, että jos sitä taitoa ei ylläpidä, niin esim. yliopiston ruotsin kurssit voi olla tuskaa. Mä voin ihan omasta kokemuksesta sanoa, että se ei riitä että on ollut hyvä ruotsissa (mun ruotsin keskiarvo oli taannoin 10 ja kirjotin siitä pistettä vaille E), koska jos sitä ei jaksa pitää yllä, niin se kyllä unohtuu nopeasti. Itelle nimittäin osoittautui yliopiston ruotsi yllättävän hankalaksi, kun ei ollut vuoden 2012 jälkeen käyttänyt sitä ollenkaan ja sitten oli keväällä 2016 yliopistossa ruotsia. Mä pääsin virkamiesruotsista hädin tuskin läpi huonoimmalla mahdollisella arvosanalla (verrattuna esim. englantiin, jota oon tarvinnut ja käyttänyt jatkuvasti ja sain siitä yliopistossa toisiks parhaan arvosanan) - ja mun ruotsin kielitaito keskittyy pitkälti siihen, että osaan esitellä itseni, mutta kaikki muu menee takelteluksi tai siihen että sormi suussa sanoo "ööööh". Jotenkin tuntuu, että nykyään painotetaan englantia ehkä vähän liikaakin kaikkialla. Ruotsi tuntuu helposti jäävän englannin varjoon, vaikka imo ruotsi on kyllä ihan yhtä tärkeä kieli ja sitä pitäisi ehkä korostaa enemmän.
Mulla on kyllä ihan hyvin kielipäätä (en mä muuten oliskaan lähes kymmentä kieltä tahkonnut elämäni aikana), mutta käyttämättöminä ne unohtuu todella nopeasti. Pitäis kyllä kaikkia kieliä koittaa kertailla jossain välissä, koska väkisin alkaa nolottaa, kun yrittää käyttää jotain kieltä ja huomaakin, että ei ymmärrä enää juuri mitään. Tyyliin mun syyskuun yritys puhua italiaa eurooppalaisella ruokatorilla, kun kävin ostamassa Italia-kojusta suklaata ja myyjä sai vastaukseksi hämmentyneen katseen vastaukseen kysymykseensä "Come va?" (eli "Mitä kuuluu?"), kun en muistanut mitä se tarkoitti. Mä olin joskus ihan hyvä italiassa, sain jopa italialaisilta kehuja siitä, että puhunpas hyvää italiaa opiskeluaikaan nähden ja sillon myös ymmärsin italiaa todella hyvin siihen nähden, miten vähän sitä osasin. Nykyään osaan esitellä itseni italiaks ja jotain ihan perus-turistifraaseja, joilla ei lopulta pääse puusta pitkään.
Tällä hetkellä opiskelen japania, kun mulla on yliopistossa japanin kieli ja kulttuuri sivuaineena ja tähän mennessä oon kyllä nauttinut opinnoista. Todella mielenkiintosta ja japani on kuitenkin mulle yks sellanen kieli, josta uskon olevan hyötyä tulevaisuudessa.