Kirjoittaja Aihe: Orpokoti (El Orfanato )  (Luettu 1722 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Jessie

• Sanomaton
  • *
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Rohkelikko
Orpokoti (El Orfanato )
« : Helmikuu 22, 2008, 15:33:19 »
Miten on mahdollista ettei tästä olet topiccia? Eivätkö Vuotislaiset ole käyneet tätä elokuvaa katsomassa?

Orpokoti on Pan's Labyrinthin ohjaajan, Guillermo del Toron tuottama jännitysdraama. Elokuva Laurasta joka palaa lapsuutensa kotiin miehensä ja 7-vuotiaan poikansa Simónin kanssa. Uuden kodin salaperäinen ympäristö herättää pojan mielikuvituksen ja hän alkaa rakentaa omaa mielikuvitusmaailmaansa ei-niin-viattomine leikkeineen. Maailmaa, joka huolestuttaa Lauraa ja herättää hänessä kauan sitten unohdettuja ja ahdistavia muistoja. Pikkuhiljaa hän vakuuttuu, että vanhassa talossa piileskelee jotain kaameaa, joka haluaa vahingoittaa hänen perhettään. Ja juuri silloin Simón katoaa... (Finnkinon sivuilta kopioitu)

Elokuva on k-13 ja pääosissa nähdään mm. Belén Rueda, Fernando Cayo, Roger Príncep, Mabel Rivera, Montserrat Carulla, Andrés Gertrúdix.

Elokuvan ensi-ilta oli 28.12 (Minä kuulun näihin mattimyöhäisiin jotka kävi elokuvan vasta eilen katsomassa)

Eli olin tosiaan eilen katsomassa tämän elokuvan, ennakkoodotukseni oli korkealla koska olin lukenut arvosteluja jossa kehuttiin kovasti Orpokotia. Minua vähän mietitytti aluksi elokuvassa käytettävä espanjan kieli, mietiskelin mahtaako se kuulostaa oudolta. Elokuvan alussa se pistikin vähän korviin mutta siihen kyllä tottui nopeasti ja itseasiassa se oli kivaa vaihtelua tavallisen englannin kielen sijaan.
Alussa elokuvan tempo oli hieman hidas minulle ja ehtisin jo pohtia että meinaako tämä olla tämmöistä samanlaista jankkaamista koko ajan, mutta kun elokuva lähti käyntiin ei siitä kyllä jännitystä puuttunut.
Tämä on ehdottomasti parhain jännitys/draama elokuva mitä olen pitkään, pitkään aikaan käynyt katsomassa. Jännitystä kun oli saatu muullakin tavalla kuin sillä että isketään erikoistehosteet täysille ja säikäytellään äänten avulla ihmisiä, tässä oli osattu käyttää muitakin keinoja ja minä olin puolet elokuvasta aivan paniikissa (hyvällä tavalla toki).
Toinen loistava asia oli se, että kaikkea ei selitetty elokuvassa. Oli mahtavaa elokuvan jälkeen pohtia "Että mitä tuo nyt tarkoitti ja miten tuo meni". Itse tykkään juuri sellaisista elokuvista että osa jätetään katsojan mietittäväksi. Näyttelijät olivat hyviä ja en keksi mitään mikä elokuvassa olisi minua haitannut.

Spoilaa pahasti elokuvaa:

(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)

Kuinka moni täällä on nähnyt elokuvan? Mitä piditte- miksi piditte/ miksi ette?  Kiinnostiko juoni/hyvät arvostelut? Mitä olitte mieltä espanjan kielestä- haittasiko vai sopiko?

(Ja niille ketkä eivät ole nähneet elokuvaa, niin suosittelen todella lämpimästi)
♥ Pottereita vuodesta 1999 ♥
“Dumbledore's man through and through, aren't you Potter?"
"Yeah I am," said Harry. "Glad we straightened that out.”

Poissa Sister Grace

• Vuotislainen
Vs: Orpokoti (El Orfanato )
« Vastaus #1 : Huhtikuu 05, 2008, 23:12:25 »
Minä kävin katsomassa Orpokodin jo joulukuussa ja täytyy kyllä sanoa että minulle jäi ikuiset traumat.
Mutta ennen kuin alan selittämään traumoistani sen enempää, täytyy mainita että elokuvanahan Orpokoti oli todella loistava. Enkä vähempääkään olisi voinut odottaa Pan's Labyrinthin ohjaajalta. Juoni oli todella koukuttava ja mielenkiinto säilyi alusta loppuun ja vähän pidemmällekin, sillä elokuva sai aikaan kaikenlaista keskustelua ja pohdintaa. Itsekin pidän elokuvista jotka jättävät hieman tilaa katsojan omalle mielikuvitukselle ja tulkinnoille.
Espanjan kieli ei häirinnyt minua lainkaan. Itse asiassa se oli minusta todella hyvä valinta, varsinkin kun tapahtumat sijoittuivat Espanjaan (tai no, ainakin kielen perusteella sain sen kuvan, en muista mainittiinko leffassa maantieteellisiä faktoja. xD). Sitä paitsi, ei kaikki jännittävä voi aina tapahtua englantia puhuvissa maissa (tai Suomessa tai Ruotsissa).

Ja huonoja puolia... jostain syystä en saa yhtäkkiä ensimmäistäkään sellaista mieleeni. Ellei sitten aleta puhua niistä traumoista, jotka luultavasti johtuivat siitä että katsoin Orpokodin nimenomaan elokuvateatterissa, jossa kovia ääniä ei millään pääse pakoon vaikka kuinka yrittää tukkia korvat. Se musiikki oli... toiseksi pahinta koko elokuvassa! Voin todellakin tässä ja nyt myöntää että en nukkunut kovin hyvin vähään aikaan sen jälkeen kun kyseisen pätkän näin. En kyllä suosittelisi elokuvaa kaikkein herkimmille (ainakaan elokuvateatterissa katsottavana), sillä minusta se ainakin oli huomattavasti pelottavampi kuin monet kauhuelokuviksi luokitellut.

(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)

Poissa Ibiza

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #2 : Huhtikuu 07, 2008, 20:50:05 »
Oho, eipä ole tosiaan ollut tästä leffasta pahemmin keskustelua! Kävin katsomassa tämän teatterissa tuossa vuoden alussa (tarkempaa päivämäärää en nyt saa mieleeni), ja ihan hyvähän se oli.

Olin leffasalissa Orpokotia katsoessani ihan yksin, koska valitsin arkipäivänä jonkun aamupäivänäytöksen. Oli muuten tosi pelottavaa! Juuri se mahtipontinen ja pelottava musiikki, ja sellainen jännityksen kerääminen, ja yksin suuressa, autiossa ja pimeässä salissa istuminen. Sinälläänhän tapahtumissa ei ollut mitään sellaista hirvittävää, mutta jotenkin se tunnelma oli saatu ihan uskomattoman karmivaksi!

En ymmärrä miksi espanjalainen elokuva olisi tehty jollain muulla kielellä kuin espanjaksi? Itse ainakin pidän espanjankielisistä leffoista (Almodovar on loistava!), tämäkään ei ollut mikään poikkeus (pitäisi tutustua tämän ohjaajan muihin leffoihin, joita en harmikseni ole nähnyt). Itse olen lukenut espanjaa kolmisen vuotta, joten ymmärsin kieltä ihan mainiosti.

Belén Rueda on mielestäni oikein loistava näyttelijä, mutta minulle ainakin tuli leffaa katsellessa epämääräisiä assosiaatioita Serranon perheestä, jossa Rueda näyttelee perheen äitiä Luciaa. Odotin koko ajan, että jostain kulman takaa hyppää Serranon perheen muut jäsenet tai jotain :D Sinänsä hieman ristiriitaista tähän leffaan. Tosin Rueda on kyllä sen verran monipuolinen näyttelijä, että tämäkin hieman synkempi rooli sujui vallan mainiosti.

Mutta siis todellakin erittäin jännittävä ja monipuolinen elokuva, joka jätti paljon katsojan arvailujen varaan. Pidin siitä lopustakin aika paljon, se oli jotenkin sopiva. Tämän voisi katsoa uudelleenkin! Toisella kerralla ei ehkä pelottaisikaan niin paljon ;)

Poissa Sister Grace

• Vuotislainen
« Vastaus #3 : Huhtikuu 09, 2008, 14:57:19 »
Minuakin, etenkin alussa hämäsi aika paljon Belén Rueda Lauran roolissa. Näyttelijänä hän on todellakin onneksi sen verran monipuolinen että sain Serranon perheeseen liittyvät assosiaatiot karistettua elokuvan kuluessa. Mutta aluksi odottelin kyllä itsekin muita Serranoita kankaalle.
Ibizalle suosittelisin ehdottomasti Pan's labyrithiä. Se on yksi hienoimmista leffoista joita olen katsonut ja tyyliltään hyvin paljon samankaltainen Orpokodin kanssa. Kyseessä ei kuitenkaan ole mitnekään häiritsevä samankaltaisuus, pikemminkin siinä on kaikki ne asiat joista pidin Orpokodissa, mutta pelottelu on jätetty sivummalle ja se muistuttaa enemmän fantasiaelokuvaa. Eli jos pidit orpokodista, pidät taatusti Pan's Labyrinthistäkin!

Poissa Ihmeolio

• Massuupukki
  • Vuotislainen
  • It really wasn't me...
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #4 : Helmikuu 15, 2011, 00:05:59 »
Orpokoti on ihana elokuva, kaunis, surullinen, hieman kammottavakin. Katsoin sen ehkä kutosluokan jälkeen kesällä eli on siitä kohta kaks vuotta. Kunnolla en enää muista sitä juonta, mutta sen verran silti että se oli todella hyvä. Tykästyin siihen todellakin paljon, voisin hyvinkin katsoa sen uudelleen. Haluaisinkin, en vaan tiedä miten sen sais katsottua. Mutta jospa vaikka sais porukat ostamaan tai vuokraamaan sen joskus :P Mutta tosiaan, elokuvan lopussa oli jotenkin surullinen fiilis. Surullinen elokuva, varsinkin lopetus sille, mutta jollain tavalla kaunis. Vähän aikaa tosin piti leffan loputtua miettiä, että mitäs ihmettä, koska joitakin asioita en heti tajunnut elokuvan aikana. Pöljä penska olin parisen vuotta sitten :--D Onneksi isosiskon kanssa katsoin niin se pysty selostamaan mulle ja yhdelle mun kaverille että mites ne asiat sitte menikään. Mutta suosittelenpa tätä lämpimästi kaikille.
Cadillac.

Poissa Gemmssy

• parveilia
  • Vuotislainen
  • Glisee, ei klisee
    • Kaunotar ja hirviö
  • Pottermore: FeatherRain8203
« Vastaus #5 : Helmikuu 24, 2011, 21:50:17 »
Itse pidin tästä elokuvasta. Se oli sopivan karemiva muttei liian. Sellaista psyykkistä kauhua, joka on oikeastaan paljon pelottavampaa...
Loppu oli keksieliäs ja sopivan karmiva ja pidin elokuvasta, koska siinä oli lapsia. Yleensä elokuvien alussa näytetään pari minuuttia päähenkilön lapsuutta ja sitten hän onkin jo kasvanut aikuiseksi, ja se ärsyttää minua, sillä pidän lapsista. Lapset saivat myös elokuvan karmimaan minua kaksin verroin, sillä empatiani on suuri ja varsinkin lapsia kohtaan tunnen suurta suojeluhalua.
Siskoni uskoo, että pilvien keskellä mekin osaamme lentää. Jos taivalla ei lennä, sieltä putoaa, ja jos putoaa, niin kuolee. Mutta emmehän me voi kuolla, ensin meidän pitää elää vanhoiksi. Siksi me osaamme lentää pilvien keskellä.

Poissa Ana

• Vuotislainen
« Vastaus #6 : Syyskuu 01, 2015, 23:10:11 »
SISÄLTÄÄ LIEVIÄ SPOILEREITA. Luin kaikki viestit läpi. Onko täällä muita, jotka ovat nähneet Orpokodin? Olen nähnyt pari kertaa aikaisemmin (elokuvateatterissa ja DVD-versiona kotona) ja yritin nyt vuosien jälkeen kolmannen kerran kun en muistanut loppuratkaisua. Hami kyllä nappasin leffan kirjastosta, joten levyn naarmut aiheuttivat kohtalokkaan ongelman... Minun mielestäni juhlissa olevat aikuiset naamiot kasvoillaan olivat karmivia... ;-) ei lapset ollenkaan. Leffa on monitulkintaisesti jännitys/kauhu/draama. Mielestäni perusjännityselokuva. Ihan katsottava leffa. Belén Rueda on aina mielenkiintoinen ja kaunis näyttelijä. Julian silmät on surkea leffa (jossa myös Rueda näyttelee) mutta Orpokoti jo parempi. Niin, se rillimummo joka luikki pakoon oli aika hauska hiippaillessaan pois ja se taustamusiikki hetken aikaa... Eikä Laura muka saanut häntä kiinni tai ei tahtonut lähteä perään. Mikä vanhan naisen käsissä oli? Ei se lapio ainakaan ollut. Hän esittäytyi kaiketi valenimellä mutta nyt en muista mikä se oli. Se vanha nainen oli karmiva kävellessään kadulla lastenvaunujen kanssa jonka sisällä oli se nukke? Leffa sijoittuu pieneen espanjalaiseen kylään joten espanjan kieli oli piristävää vaihtelua. (Katselen liikaa leffoja, joissa kieli on englanti) Aloittajan viestiin liittyen; kuinka elokuvan kieli voisi häiritä ketään? Ibiza yksin elokuvasalissa! Itse en ole koskaan ollut, varmaan aika erikoinen tunne! Muistaakseni kerran jotain leffaa katsoessani salissa oli vähintään joku toinen henkilö. Ihmettelen kuka muka haluaisi tappaa orpokodin lapset? Mikä sairaus Simónilla oli? Miksi Lauran mies Carlos oli niin välinpitämätön, näki että Laura syö lääkkeitä ja on tasapainoton ja silti jätti hänet yksin valtavan isoon ja pelottavaan taloon? Lopusta näin vain pätkiä. Laura soittaa kelloa ulkona, istuu ruokapöydän ääressä, sitten näkyy lapsia ja Lauran aviomies hautakiven äärellä. En siis tiedä mikä oli loppuratkaisu, koska kyseessä oli kirjaston elokuva. Voiko joku kertoa yksityiskohtaisesti mitä lopussa tapahtuu? 
Don't blink. Blink and you're dead.

Poissa Luna Helmiina

• Tonttu vain ei saa unta
  • Vuotislainen
  • Älä häiritse! Luen Harry Potteria!
« Vastaus #7 : Syyskuu 01, 2015, 23:26:29 »
Katsoin tän netistä kerran, lähinnä Belén Ruedan takia koska Serranot. :)
(Serrano-ja Potterfani oon)
Oli ihan hyvä elokuva, ja Rueda on taitava näyttelijä.

Muutenkin jotkut espanjalaiselokuvat ovat hienoja katsella.
"Puh?"
"No mitä, Nasu?
"Ei mitään", vastasi Nasu hiljaa.
"Tarkastin vain, että olet vielä ystäväni".       Helmiina -> Luna Helmiina