Kirjoittaja Aihe: Star Trek  (Luettu 1486 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Leonor

• valiopeelo
  • Hirnyrkki
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Korpinkynsi
Star Trek
« : Helmikuu 19, 2008, 19:43:33 »
En voi muuta kuin ihmetellä, miksei Vuotiksesta löytynyt vielä osastoa sellaiselle kulttiklassikolle kuin Star Trek on! Päätinpä mitä kiireimmin siis korjata asian.

Eli siis, kaikkien tuntema tai ainakin tietämä Star Trek on Gene Roddenberryn mielikuvituksen luomus ja aiheesta on tehty jo vuosikymmeniä televisiosarjoja ja elokuvia aina 60-luvulta asti. Star Trek on eräs scifin suosituimpia ja tunnetuimpia brändejä, jonka tapahtuva sijoittuvat noin 300 vuoden päähän tulevaisuuteen. Tämä avaruussarja vie katsojansa sinne, minne ihminen ei ole koskaan aikaisemmin mennyt. Tähtilaiva Enterprise tutkii kapteenin johtamana avaruutta ja kartoittaa sitä törmäten mitä ihmeellisimpiin asioihin matkoillaan, kuten alkuperäisen sarjan alkusanat sanovat: "Space, the final frontier. These are the voyages of the Starship Enterprise. Its five-year mission: to explore strange new worlds, to seek out new life and new civilizations, to boldly go where no man has gone before."

Televisiosarjoja on tähän mennessä ehtinyt tulla kuusi ja elokuvia yhdeksän (kymmenes on tulossa vuonna 2009), joista sarjat tässä listattuna ilmestymisjärjestyksessä vuosilukuineen:

Star Trek: The Original Series (TOS, 1966-1969)
Star Trek: The Animed Series (TAS, 1973-1974, animaatiosarja)
Star Trek: The Next Generation (TNG, 1987-1994
Star Trek: The Deep Space Nine (DS9, 1993-1999)
Star Trek: The Voyager (VOY, 1995-2001)
Star Trek: The Enterprise (ENT, 2001–2005)

Huolimatta sarjan vanhuudesta, Star Trekeillä on lukuisia faneja ympäri maailmaa yhä näinäkin päivinä ja se on luonut ja levittänyt yleiseen käyttöön useita scifin peruskäsitteitä, kuten mm. poimuajon ja teleportaation. Nyt haluaisin hieman keskustelua pystyyn tästä kulttimaineen saavuttaneesta sarjasta. Oletko joskus aiemmin katsonut Star Trekejä, vai vain kuulut niistä? Jos olet vain kuullut, niin missä? Mitä kausia tai elokuvia olet nähneet/seuranneet? Mitkä ovat suosikkejanne? Miksi? Onko sinulla kenties jotain suosikki näyttelijää tai hahmoa? Millainen mielipide teillä on tästä sarjasta. Areena on teidän!

Minä tutustuin nuoren ikäni vuoksi Star Trekkeihin vasta subtv:n esitettyä kaikki alkuperäisen sarjan jaksot tässä muutama kesä takaperin. Olisiko siitä nyt sitten pian se kolme vuotta. Joka tapauksessa, vaikka subtv esitti jaksoja yömyöhään, valvoin silti joka kerta ja jäin nopeasti koukkuun sarjaan. Sen yksinkertaisuus, juoni ja näyttelijät veivät täysin huomioni ja saivat ihailuni. Pian olinkin katsonut kaikki subtv:n esittämät jaksot, jonka jälkeen ostin itselleni kaikki kolme TOS:in tuotantokautta, joiden jälkeen pian kaikki elokuvatkin. Tällä hetkellä minulta löytyy hyllystäni kaikki TOS:in tuotantokaudet, Animed Series, kaikki elokuvat, TNG:n kolme ekaa tuotantokautta sekä tässä hiljattain esiintyneet fan collective –pakkaukset. Olen ylpeä Star Trek –fani, joka ei hetkeäkään kadu tai häpeä hullaantumistaan sarjaan. Monikaan oman ikäiseni ei näe sarjassa mitään katsomisen arvoista, mutta minä näen. Sain Star Trekin löytämisen kautta netistä yhden ystävänkin, joka lukeutuu tänäkin päivänä yksiin parhaista kavereistani ja tapaan häntä säännöllisesti.

Itse olen mieltynyt aivan alkuperäiseen sarjaan, sillä siitähän koko idea loppujen lopuksi lähti liikkeelle. Pidän näyttelijöistä ja suosikki hahmokseni on kohonnut Enterprisen kapteeni James Kirk samoin kuin hyvänä kakkosena tulee käyttöpäällikkö Montgomery Scott. Jotenkin olen samaistunut juuri näihin kahteen hahmoon eniten ja vielä vuosienkin jälkeen sarjan viehätys ei ole kadonnut minnekään, vaan edelleenkin sulloudun huoneeseeni, hautaudun peittoihini ja laitan trekit pyörimään :)

Ja vielä lopuksi:
Live long and prosper!

//Hah, loistavaa Lupin, lisäsin tuonne nyt nuo kaksi muutakin lyhennettä : D Ja tosiaan, ensimmäiset slash-tarinat ovat saaneet alkunsa Kirkistä ja Spockista ;)
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 20, 2008, 07:31:07 kirjoittanut Leonor »
Optimist: someone who figures that taking a step backward after taking a step forward is not a disaster, it's a cha-cha. ~Robert Brault
Leonor -> Leo -> Leonor

Kainovieno

• Ankeuttaja
Vs: Star Trek
« Vastaus #1 : Helmikuu 19, 2008, 21:15:15 »
Ohhoh! Olisi luullut, että Vuotiksesta olisi löytynyt Star Trekistä thread, sen verran suuri kulttiklassikko se on. Ehkäpä vuotislaiset ovat enemmän fantasian perään kuin scifin? ;-)

En ole varsinaisesti trekkari-fani, vaikka olen televiosta sitä seurannutkin (yhtään elokuvaa en ole nähnyt). Subtv esitti taannoin ainakin TOS:ia ja TNG:tä. Siihen alkuperäiseen sarjaan en kovin ihastunut; se vaikutti tylsähköltä ja samanlaiselta kuin muutkin seikkailusarjat. Sen sijaan TNG:stä tykkäsinkin kovasti. TNG:ssä käsiteltiin erinäisiä moraalisia ongelmia, mikä teki sarjasta hyvin mielenkiintoisen. Seikkailua ei tietenkään unohdettu. Suosikkihahmoni oli ehdottomasti androidi Data, koska oli jännä seurata sen -anteeksi- hänen "ihminen vaiko robotti"-dilemmaa. Lisäksi useammassa jaksossa esiintynyt "mielikuvitushuone" oli mielenkiintoinen. Harmikseni en muista sarjasta paljoa tämän enempää. Liekö Subtv esittänyt kaikkia jaksoja vai oliko katseluajat sitten huonot, niin etten nähnyt loppujen lopuksi hirveän monta jaksoa...

Poissa Lupin

• Äitiyslomalla
  • Ylihörhö
  • *
    • Vuotis
  • Pottermore: MoonstoneMarauder79
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #2 : Helmikuu 20, 2008, 00:05:25 »
Lainaus
Star Trek: The Animed Series (TAS, 1973-1974, animaatiosarja)
Star Trek: The Deep Space Nine (DS9, 1993-1999)
Star Trek: The Voyager (1995-2001)
Star Trek: The Enterprise (2001–2005)
*nirp nirp nirp* <- Pilkun viilaamisesta syntyviä ääniä.

Star Trek: The Animated Series (TAS, 1973-1974, animaatiosarja)
Star Trek: Deep Space Nine (DS9, 1993-1999)
Star Trek: Voyager (VOY, 1995-2001)
Enterprise (ENT, 2001–2005)

Lyhenteet VOY ja ENT käytössä lähinnä silloin, kun halutaan määritellä jaksoja.

Näin aluksi voidaan todeta, että mieheni juo mielellään illalla "Earl Grey. Hot." ja että jos jossain tulee lähiaikoina vastaan auto, jonka takalasissa tönöttävät sulassa sovussa tekstit "My other car is a broom" ja "Warning! Tribbles  on board!", niin olet törmännyt minuun. Lyhyesti sanottuna: jos en olisi seitsemän vuotta sitten sattunut perustamaan Potter-sivustoa, olisin melko varmasti perustanut Star Trek -sivuston. Viime vuoden alussa DVD-hyllymme näytti tältä. Nykyään kokoelmaa on jatkettu vielä TAS:lla ja  täydellisellä kokoelmalla Enterpriseä. Leffat on taidettu tunkea jonnekin muualle, niitä kun tulee harvemmin katsottua. Jostain syystä ne eivät nappaa samalla lailla kuin nuo sarjat.

(Olen melko varma että olen joskus tehnyt Star Trek -topicin, mutta se ei ikinä saanut suurta suosiota. Kurjat! )

Ensimmäinen kosketukseni Star Trekiin tuli joskus 80-luvun loppupuolella, kun sen aikainen MTV näytti alkuperäisen sarjan jaksoja viikonloppuisin. Ihastuin heti värikkääseen seikkailusarjaan, enkä edes osannut kaivata parempia lavasteita tai loogisempia juonia. Rakastin sarjan seikkailuhenkeä, ja sitä että sarjassa päästiin uusiin maailmoihin. Jo silloin fanitin Spockia enemmän kun Kirkiä, vaikka Spock olikin vanha ja ruma setä (nykyään kuolaan vulcanuslaisia ja pidän heitä koko Star Trek -universumin hoteimpana lajina. Siinä kylmän logiikan ja pinnan alla kytevien vaarallisten tunteiden yhdistemässä o vaan jotain niin seksikästä, mmmm! Vaan nyt taidan eksyä aiheesta...)

Hoteista vulcanuslaisista puheen ollen, tiesittekö, että perimätiedon mukaan kapteeni Kirkin ja Spockin välisistä suhteista kirjoitettiin ensimmäiset slash-tarinat? Ja kun välillä katsoo noita kahta, niin en ollenkaan ihmettele että miksi. (Hotit vulcanuslaiset, hotit vulcanuslaiset, hotit... Olisiko kylmää suihkua tarjolla? ;))

Pitänee jatkaa tarinaa myöhemmin, mutta yhteenvetona voidaan kai sanoa, että koukussa ollaan ja pahasti.
Äitiyslomalla! Hoidan (hitaalla aikataululla) HP-faneihin ja Vuotiksen Facebook-sivuihin tai Facebook-ryhmään liittyviä asioita.

Poissa Stella Slash

• 4|\|71-p3310
  • Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #3 : Kesäkuu 17, 2009, 23:34:04 »
Mitäs mieltä olette muuten tästä uudesta Star Trek -elokuvasta, joka parhaillaan pyörii leffateattereissa? Minä ainakin pidin siitä, oli vauhtia ja seikkailua ja jännitystä. Vähän jäi harmittamaan että Star Trekin perinteisesti aika kantaaottava asenne oli riisuttu pois, mutta toimi tuo leffa ihan viihdepläjäyksenäkin.

(Meidän hääautomme takaikkunassa muuten luki "Live long and prosper" :D)

Poissa Hämppyli

• Näsäviisas-
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
« Vastaus #4 : Toukokuu 12, 2013, 19:05:29 »
Voi pojat, voi pojat tässä riittää kirjoitettavaa...

Minulla kesti kauan tutustua Star Trekkiin ja vielä kauemmin tulla trekiksi. Tämä ei johtunut siitä, että Star Trek olisi vaikuttanut huonolta vaan päinvastoin koin, että olisi yleissivistystä vilkaista sitä. Ongelma oli se, että en tiennyt mistä aloittaa. Kuusi tv-sarjaa ja 11 elokuvaa ovat melkoinen määrä, enkä uskaltanut aloittaa aivan alusta, kun kaikki tarinat sen tahattomasta koomisuudesta kummittelivat mielessä. Eräännä päivänä Abramsin reboot leffa näytettiin telkkarista ja ajattelin tämän olleen tilaisuus jota olin odottanut, sillä leffa ei vaatisi aiempaa trekki - tietämystä ja se oli lisäksi saannut runsaasti kehuja. Katsoin leffan... enkä pitänyt siitä. Menen tarkempiin yksityiskohtiin tuossa alempaa, kun puhun ST - leffoista yleensä, mutta innostukseni sarjaa kohtaan kuoli pois. Onneksi pari kuukautta myöhemmin käväisin kirjastossa, jossa leffahyllyllä silmiin osui Wrath of Khan - leffa. Muistin lukeneeni jostain, että se oli yleisen mielipiteen mukaan paras leffa sarjassa, joten päätin, että tässä olisi Star Trekin viimeinen tilaisuus vakuuttaa minut. Katsoin leffan ja rakastuin siihen heti. Vaikka tarina olikin lähes suoraa jatkoa yhdelle tv-sarjan jaksolle niin pysyin kärryillä mukavasti ja kiehtova maailma ja kivat hahmot kiskoivat mukaansa.

Ennen kuin ehti kissaa sanoa lainasin sarjan loputkin leffat ja jäin koukkuun. Kuin taivaan lahjana Kutonen esitti samaan aikaan Star Trek: The Next Generationia telkkarista, joten saatoin ruokkia nälkääni ja imautua sarjaan entistä enemmän mukaan. Ostin myös koko TOS:in  sisältävän boxin tässä pari kuukautta sitten hetkeäkään epäröimättä, kun tuli kerran kaupassa vastaan, vaikka hintaa olikin jokseenkin. Niin kutsuttu "tahaton koomisuus" on loistanut poissaolollaan (osaan antaa vanhentuneet efektit lähes aina anteeksi) ja olen nauttinut sarjasta vähintään yhtä paljon, kuin leffoista ja TNG:stä. Tämän hetkiseen trek - tietämykseeni siis kuuluvat kaikki leffat, TNG kakkos kauden parista viimeisestä jaksosta kaikkiin tähän mennessä esitetyihin, TOS:n eka kausi ja jopa englanninkielinen sarjakuva, jossa TNG:n hahmot yhdistävät voimansa Doctor Whon kanssa (suosittelen kaikille, jotka molemmista sarjoista pitävät). Voyageria ja Enterprisea en luultavasti aio katsastaa (ainakaan, jos ei telkasta satu tulemaan), koska niistä olen kuullut pelkkiä haukkuja, mutta DS9:n haluaisin mielelläni vielä tutustua.

Mikä tässä sarjassa niin paljon sitten viehättää? No, ennsinnäkin painotus tarinaan ja hahmoihin on iso plussa. Toki osa syyllinen tässä asiassa on se, että tv-sarjat on pienillä budjekteilla väsätty, joten mitkään eeppiset avaruustaistelut eivät ole olleet muutenkaan mahdollisia, mutta en pane pahakseni. Trekin käsikirjoittajat ovat nerokkaasti käyttäneet avaruus - miljöötä keinona heijastaa oikean elämän ongelmia fiktiivisiksi moraallisiksi ongelmiksi. Myös monet sellaiset tarinat, joita ei voi varsinaisesti rinnastaa mihinkään ovat mukaansa tempaavia, jännittäviä ja/tai hauskoja. Suosiksi jaksoihini (näin tyhjästä päästä vedettynä) lukeutuvat TOS:n The City on the Edge of Forever, Balance of Terror ja Space Seed, kuin myös TNG:n The Offspring, The Best of Both Worlds, Déjà Q ja I, Borg.

Toisekseen ikimuistoiset hahmot. Minusta trekissä on sellainen ainutlaatuinen piirre, että päähahmoille onnistuttiin nappaamaan näyttelijöitä, joita on ilota seurata silloinkin, kun näyttelyn tasossa ei ole hurraamista ihan vain näitten karisman ansiosta. En missään nimessä väitä, että näyttely trekissä olisi huonoa vaan kehun näyttelijöitten karismaa. Sekin auttaa, että näillä näyttelijöillä oli hyvää materiaalia, jolla työskennellä. Lempihahmoihini lukeutuvat Bones, Spock (lukiomme penkkareissa pukeuduin muuten Spockiksi), Data, Q ja Jean-Luc Picard (eläköön Patrick Stewart!).

Annanpa tässä myös hyvin hyvin lyhyesti mielipiteeni leffoista. Jos kirjoittaisin yksityiskohtaiset arvostelut jokaisesta niin tästä viestistä tulisi kohtuuttoman pitkä, joten kerron vain jämäkästi mikä leffassa pelittää ja mikä ei.

Hyvät

Star Trek II: The Wrath of Khan
Sarjan paras leffa. Tunnelma on kohdillaan, jokainen näyttelijä pistää kaikkensa peliin, tehosteet toimivat tänäkin päivänä ja Khan on loistava pahis.

Star Trek: First Contact
Vaikka trekki onkin tunnettu pääasiassa positiivisesta asenteestaan, niin tässä leffassa synkkyys istui kuin nenä päähän. Tunnelma ei kuitenkaan koskaan päässyt liian ahdistavaksi huvittavan huumorin ansiosta. Lisäksi Stewart ja Brent Spiner loistavat rooleissaan. Ainoa iso miinus on Borg-Queen, joka ei vaivannut, kun katsoin leffan ekaa kertaa, mutta nyt kun TNG - sarjan olen tutustunut niin tämän tarpeettomuus on alkanut häiritä. Borgit toimivat parhaiten voittamattomana massana, eivätkä ison pahan kätyreinä.

Star Trek VI: The Undiscovered Country
Hyvä leffa ja suorastaan loistava lopetus TOS:n hahmojen seikkailuille. Lopputekstien aikana sitä tosiaan katsoo taaksepäin sarjassa, kuinka pitkälle jokainen hahmo on tullut.

Star Trek IV: The Voyage Home
Erittäin hauska ja viihdyttävä komedialla höystetty koko perheen seikkailu. Ainoa oikeasti häiritsevä asia on se, että vähän jää kaipaamaan scifi - menoa koomisen ryntäilyn sijaan, mutta vain vähäsen.

Star Trek III: The Search for Spock
Tässä leffassa ei ole mitään erityisen hyvää, mutta ei myöskään mitään erityisen huonoakaan. Se on ihan katottava. Ainoa tekijä joka estää minua laskemasta sitä keskinkertaisiin on Christopher Lloyd pahiksena.

Keskinkertaiset

Star Trek: Nemesis
Tämä leffa turhauttaa minua mahdollisesti eniten, koska sillä oli potentiaalia nousta parhaimpien joukkoon. Picard kohtaamassa erilaisissa oloissa kasvaneen klooninsa oli loistava idea ja leffan parhaimmat hetket ovatkin Stewartin ja Tom Hardyn välisiä. Ideaa ei kuitenkaan viedä "Juupas - Eipäs" nahistelua pidemmälle ja loppu leffa onkin suoraviivaista toimintaa. Lisäksi Picardia ja Dataa lukuunottamatta kaikkia muut hahmot jäivät statistien rooleihin. Ja miten hemmetissä joku voi ottaa Ron Perlmanin ja imeä tästä kaiken mahtavuuden pois?! Miehenhän olisi fysiikan lakien mukaan pitänyt varastaa show!

Huonot

Star Trek
Minä tunnustan, että jos minun olisi pitänyt arvostella tämä leffa ennen kuin tutustuin trekkiin syvemmin niin olisin julistanut sen pelkästään keskinkertaiseksi. Suoraviivainen toimintapläjäys, jossa hahmot jäävät erikoistehosteitten tieltä taka-alalla. Mutta nyt kun olen trekin maailmaan ja hahmoihin kiintynyt niin olen alkanut inhoamaan tätä leffaa aina vain enemmän. Kaikki hahmot on muunnettu "nuoremmiksi ja seksikkäämmiksi" ja muutenkin muutettu tuntemattomiin, jotta nykynuoriso (apua, kun tunnen itseni vanhaksi vaikka olen itsekkin vielä "nykynuoriosoa") pitäisi näistä. "Toki voisimme tehdä Spockista kylmän loogisen, kuten alkp. sarjassa, mutta Emo - Spock on myyvempi." Haista sinä Abrams pitkä...

Star Trek Generations
Leffassa on hetkensä ja oli hauskaa nähdä William Shatner ja Stewart samaan aikaan ruudulla, mutta juoni itsessään ei ole järin kiinnostava ja se on myös aukkoja täynnä. Tunteellinen - Data on myös erittäin ärsyttävä.

Star Trek: The Motion Picture
Tämä leffa oli piiiiiiiiiitkääääääääveeeeeeteeeeeiiiiineeeeen. En halua kuullostaa siltä, että ruudulla pitäisi jatkuvasti räjähtää jokin, jotta minä viihtyisin, mutta jokin raja sentään. Ei ole mitään tarvetta kymmenen minuutin pituisiin otoksiin, jossa kamera vain hyppii edestakaisin erikoistehosteen ja hahmojen reaktion välillä.

Star Trek V: The Final Frontier
A.K.A William Shatnerin egotrippi. Tarina on typerä, komedia huonoa, hahmot lähes tuntemattomia ja efektit selkeästi tehty pienellä budjektilla. Onhan tässä muutama hetki, kun sen huonoudelle ei voi kuin nauraa, mutta ei se pelasta yhtään mitään.

Star Trek: Insurrection
Tässä se on ihmiset: huonoin Star Trek - leffa. Tarina ei tunnu lainkaan siltä, että sen kertomiseen oltaisiin tarvittu melkein kahden tunnin leffaa, hahmot toimivat epäloogisesti ja tarinan moraali hajoaa olemattomiksi palasiksi heti, kun sitä pysähtyy miettimään.

Mitäpä muuta tässä on sanottava? Star Trek on lempi scifi - sarjani ja pyrin nauttimaan jokaisesta hetkestä sen kanssa jotka on vielä kokematta. Toivon myös, että reboot leffasarjan kolmannen osan ohjaisi joku muu, kuin Abrams, sillä aistin näyttelijöissä potentiaalia ja oikeasti haluaisin kokea ainakin yhden Trek - leffan elokuvateatterissa (en aio katsoa Into Darknessia). Mutta siihen asti: Live long and prosper kaikki kanssatrekit!

EDIT. Ai niin. Piti vielä ihmitellä, että MIKSEI TNG:tä OLLA JULKAISTU DVD:llä TÄÄLLÄ SUOMESSA?! Maahantuojat ja Paramount, te haluatte minun rahani ja antaisin ne mielelläni, mutta minulla ei ole blu-ray soitinta enkä aio sellaista myöskään hankkia!
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 14, 2013, 23:37:59 kirjoittanut Hämppyli »
"If we're going to be damned, let's be damned for what we really are."

Captain Jean-Luc Picard

Poissa Hämppyli

• Näsäviisas-
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
« Vastaus #5 : Toukokuu 19, 2013, 00:11:38 »
EDIT. Ai niin. Piti vielä ihmitellä, että MIKSEI TNG:tä OLLA JULKAISTU DVD:llä TÄÄLLÄ SUOMESSA?! Maahantuojat ja Paramount, te haluatte minun rahani ja antaisin ne mielelläni, mutta minulla ei ole blu-ray soitinta enkä aio sellaista myöskään hankkia!

Nähtävästi joku jossain kuuli huutoni, sillä Discshopin tietojen mukaan TNG saa suomalaisen dvd - julkaisun. Ei kannata innostua vielä liikaa, sillä en löytänyt tietoa tästä julkaisusta mistään muualta, mutta toisaalta jokaisesta trek - sarjasta on olemassa niin monta erilaista julkaisua jokaisessa maassa, että yhdestä tietystä on vähän hankalaa kaivaa tietoa. Etenkin, kun julkaisuun on vielä vähän reilu 4 kuukautta.
"If we're going to be damned, let's be damned for what we really are."

Captain Jean-Luc Picard