Kirjoittaja Aihe: Kirjahyllyjenne sisältö (vol 2)  (Luettu 12786 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Weula

• Lentävä moottoripyörä
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Tuvaton
Vs: Kirjahyllyjenne sisältö (vol 2)
« Vastaus #75 : Huhtikuu 06, 2011, 20:53:26 »
No mun hyllystä löytyy tietysti :
*Potterit
*Siuntio Silosäkeen tarinat
Ja:
*Uusikuu, Aamunkoi, Bree Tannerin lyhyt elämä (Houkutus + Epäilys äänikirjana)
*Oma Taivas(pokkarina)
*Kari Levolan Unisieppari (suosittelen!)
*Narnian tarinat: viimeinen taistelu
*Penny ja seitsemän tassua-sarjan kirjoja...
*jotain koiraopuksia
*keitto-ja leivontakirjoja (mm. Makeita & suolaisia muffineita, Pasta)

Löytyy sieltä muutakin, mutta en nyt ole ihan varma mitä(enkä jaksa mennä katsomaan :P)

Poissa Kissanminttu

• Yli-Blondi
  • Vuotislainen
  • ಠ_ಠ
    • Tumblr
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #76 : Huhtikuu 10, 2011, 20:21:21 »
Oma kirjahyllyni on työpöytäni kaapin hyllyt eli todella pieni. ( äidin kaapissa joitan lapsellisia kirjoja lisää )

Twilight Houkutus, Uusikuu ja Aamunkoi on, huomhuom. Aamunkoista lähtenyt takasivu irti ja siihen on piirrelty kaikkea.
Harry Potter ja Kuoleman varjelukset... Hmmm...
Ja jotain noloja lastenkirjoja ja.... Ahaa! Enni Mustosen Matotyttö, ihan sairaan hyvä kirja kertoo 70- luvun maalaiselämästä. Nuori tyttö Liisa, lähtee työttömänä ylioppilas merkonomina maalle lomitus- renkaaseen. Siellä sitten rakastutaan ja hoidetaan lehmiä. Itse olen täysi lehmä- fani joten se kirja oli kyllä löytö silloin pari vuotta sitten mummon kirjahyllystä. ( huomhuom) Mummoni kirajahylly on vasta iso koska sinne se on ostanut poistokirjoja kirjastosta varmaan satoja kappaleita + itse ostamansa + lahjaksi saamansa + minun ja serkkuni sinne unohtamia kirjoja + äidin ja kahden enon lapsuuden aikaisia kirjoja + maanhoito oppaita ja tietokirjoja. Valtava hylly ja ylähyllyllä vielä enon ampumahiihtikilpailu- palkinnot. Mutta siis oma hyllyni varsin pieni.
...Maan pimeys hangen alla
puistoja puistattaa.
Jäätakki on vaahteralla,
kastanja aivastaa...

Poissa Nemi

• Jälkeenjäänyt
  • Vuotislainen
  • Tulin tänne - ja täällä ollaan edelleen. :) ♥
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #77 : Huhtikuu 12, 2011, 08:38:16 »
Maggie Stiefvater - Shiver
Maggie Stiefvater - Linger
Nää kaksi ostin Krabin lentokentältä 900 bahdilla eli noin kahdellakympillä. Oli pakko saada, koska muuten niitä ei löydä mistään. :)
-Nemi ♥

Poissa Sateenropina

• Vuotislainen
  • Pottermore: AvisErised8561
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #78 : Huhtikuu 26, 2011, 22:09:56 »
Kirjahyllyssäni on vähän sitä sun tätä, sanakirjasta fantasian kautta sarjakuviin ^^ No mitä sieltä sitten löytyykään?

Pottereitten osalta kaikki Potterit suomeksi, Puoliverinen Prinssi enkuksi, Siuntio Silosäikeen tarinat, Pollomuhku ja posityyhtynen sekä Harry Potter kumppani. Michelle Paverin Muinainen pimeys-sarja löytyy kokonaan, ja Taru sormusten herrastakin on hyllyssä lojumassa. Gregory Maguiren Noita ja Noidan poika löytyvät myös hyllystäni, sekä Rick Riordanin Salamavaras. Kaikki Runotytöt ovat myös hyllyssä, samoin kuin Aili Somersalon Päivikin satu ja Mestaritontun seikkailut. Tietokirjapuolta edustavat tietosanakirja, englannin ja ruotsin sanakirjat, joku historiakirja, Suomen lasten historia, Suomen lasten taidehistoria sun muut. Ja tietysti ylpeydenaiheeni Fantasiatieto, jossa on vaaaltavasti "faktoja" (no faktoja ja faktoja) kaikista taruolennoista sun muista. ^^ Läjä mangaa. Hiekkalan lapsista löytyy myös yksi kirja. Ja jotain Astrid Lindgrenin kirjoja. :)
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 15, 2012, 22:31:22 kirjoittanut Sateenropina »

Poissa Zamira

• Valehymy
  • Vuotislainen
  • Pottermore: GhostPumpkin31142
« Vastaus #79 : Toukokuu 15, 2011, 21:03:39 »
Kirjahyllyni sisältää aika monta kirjaa, mutta koska siellä on suurimmaksi osaksi vain jotain lastenkirjoja, (minne muualle mä ne tunkisin?) niin kerron sitten ne vähäiset oikeasti hyvät kirjat, joita vieläkin luen.
Eli löytyy Helena Meripaasin Kisse-sarjan kaksi ensimmäistä osaa, Elämäni frettinä ja Pöllöhilloa. Näistä tykkään ihan superpaljon. Tuon ensimmäisen osan äitini osti joskus parilla eurolla jostain kaupasta ja toi sitten minulle kotiin, koska olin aikaisemmin lukenut Meripaasin Koirahullun päiväkirjat-sarjan (menee ehdottomasti vieläkin, suosittelen!) ja hän arveli, että voisin tykätä. Ja sitten tykkäsin, vaikka olin tuolloin vielä aika pieni. Sarjan seuraavan osan ostin muistaakseni aika pian sen ilmestyttyä ja tykkään tästä ehkä enemmän kuin ensimmäisestä. Meripaasi osaa todella kirjoittaa ja tykkään kirjoista juuri niiden angst-hengen takia, mutta myös koirat, joilla on oma osansa kirjassa, vaikuttavat.
Syksyllä täydensin kokoelmaani ostamalla Akateemisen lahjakortillani yhtien lempikirjasarjojeni viimeiset osat: Muinainen pimeys-sarjan Varjojen valtiaan ja Percy Jacksonien Jumalten sodan. Molemmista tykkään, hyviä ostoksia olivat. Hienot huipentumat sarjoille.
Sitten löytyy myös tästä uudesta Liisa Ihmemaassa-leffasta tehty kirja ja Koiratytöt-sarjan kaksi ensimmäistä osaa, noita kahta en kyllä enää lue. :DD Ja ai niin - yksi hevoskirjakin löytyy (kumma juttu koirahullulle) nimeltä Sotkuisia kavionjälkiä. Viisitoista vuotiaan tytön kirjoittama, tykkään.
Eli noita nuortenkirjoja siellä pääasiassa on, sekä lastensatukirjoja. Mitään 'klassikoita' siellä ei ole, paitsi Nalle Puh-kirja, eikä tämä siis ole mikään lasten kuvakirja, vaan ihan oikeaa tekstiä, jota yritin joskus toisella luokalla lukea, mutta tulin siihen tulokseen, että liian vaikeaa tekstiä. En ole sen jälkeen lukenut, pitäisi ehkä.
Aku Ankkojakin löytyy sarjakuvapuolelta, sekä muutama koiratietokirja. Muuta tietokirjoihin kuuluvaa teosta siellä ei olekaan sitten. :D

Eli suurinpiirtein tuollainen. Haluaisin sinne lisää jotain hyviä kirjoja, mutta tavallaanhan on ekologisempaa ja halvempaa, jos ei osta omia kirjoja vaan lainaa kirjastosta. Mutta ehkä sitten lahjoiksi pyytelen, muuten en kyllä mene rahojani tuhlailemaan. :P

Poissa Ihmissusi

• Vuotislainen
« Vastaus #80 : Elokuu 22, 2011, 17:59:02 »
Kirjahyllyni on onnettoman pieni /: Olen yrittänyt suostutella faijaa ostaa uuden mutta enpä ole muuta vastausta saanut kuin:
"Et sinä uutta hyllyy mihinkää tarvii", ja kyllä varmasti tarvitsen! D:

Mutta siis asiaan eli mitäs siellä hyllyllä oikein notkuu. Eli ruskeassa hyllyssäni on neljä hyllyä jotka ovat aivan pullollaan kirjoja, mangaa, pokkareita sun muuta sulkakynää. Alimmalla hyllylläni on muutama kansio. Yhdessä on omia piirrustuksiani, toisessa Maailman aarteet- kansio, ja joku tyhjä turhake kansio:D Sitten minulla on Mytologian ja Velhologian kirjat, kartasto, Suuri velhouskirja, valokuva-albumi, muutama 'Piirrä mangaa!'- kirjasarjan osaa. (piirrä chibejä ja vampyyreja) Sitten sitten tuossa nököttää musta säästöankkani:D Niin ihanan täynnä^^ Läjä pergamenttia, ja muutama hassu tyhjä pullo:D

Toisella hyllyllä on Harry Potter- kirjat. Feeniksin kiltoja on kaksi mutsin pikkuvirheestä johtuen. Minulla on Harry Potter kumppani, ja kaikki leffat siinä niin koristeena:D Lisäksi hyllyllä nököttää käärmepeili ja sellainen jännä tähtikarttamaailmanpallo(?)

Kolmas hylly on täynnä kaikenmaailman ihme pokkareita D: Twilight 2-4, kaksi Stephen Kingin kirjaa, Jurassic park- kirja, muutama leffa (LOTR, Robin Hood, Twilight epäilys, Merlin, Prinsessa Mononoke ja Totoro) Tuossa näkyy luontoystävän tarkkailukalenteri ja joku ihme luonto-opus:D Ja tuo hylly on täynnä pieniä pulloja ja kynttilöitä.

Sitten neljäs hylly (lempihylly^^) joka on täynnä mangaa. Minulla on siinä Narutot 1-41, Chi's sweet home 1-5, Hopeanuoli 1-15, Vartijat 1-2, Grimm's manga 2, The best selection 2, Fullmoon 7 ja Wolf's Rain 1-2. Hyllyllä komeilee lasipurkkeja (yhdessä on silmämunia!) ja seepararaitainen kumiankka >:D

Sitten on se hyllyn ylin hylly jota en kutsu hyllyksi:D Se on joku ihme turhake O.O Kuitenkin siellä on Maailman Aarteet keräilymineraalejavaimitäovatkaan, pöllöpatsas, ilvespatsas ja kissapatsas.

Tässä kaikki mitä hyllyni sisältää:D

Kiitos, kumarrus, ruoskan sivallus

-Husky-

Poissa Solemnly

• Vuotislainen
  • Pottermore: HallowNight149
« Vastaus #81 : Elokuu 28, 2011, 18:35:31 »
Minun kirjahyllyssäni on noin sata kirjaa. Lisäksi meidän talossa on kaikenkaikkiaan kolme muuta kirjahyllyä enkä osaa edes arvioida kuinka paljon kirjoja. Mutta se nyt ei kuulu tähän :D

Eli minun hyllyssä on yhdellä tasolla Harry Potterit, Twilightit, Narniat. Plus muut fantasiakirjat.

Toisella tasolla on mm. Humiseva harju, Kotiopettajattaren romaani, Pikku naisia, Pieni Runotyttö ym. "klassikot".

Kolmannella tasolla on koulukirjat ja muutama kansio plus kalenteri ja muita koulujuttuja.

Neljännellä tasolla on kaikenmaailman vampyyrikirjat, esim. Anne Ricen Veren vangit ym.

Viidennellä ja kuudennella tasolla on sitten sekalaista, mm. Paolo Coelhon Veronika päättää kuolla, muutama Jaqueline Wilsonin kirja, Mystery Club-kirjoja, Neiti Etsiviä, Torey Haydenin kirjoja ja Candace Bushnellin Sinkkuelämää: Carrien nuoruusvuodet jnejnejne.
Expecto Patronum!

Poissa valekaljuuna

• linnunradan pienoismalli
  • Vuotislainen
  • Pottermore: PixieFlame10573
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #82 : Elokuu 28, 2011, 19:20:10 »
Minun hyllystäni löytyy kaikkia nuortenkirjoja esim. Rebekka -kirjasarjan kirja, Sweet Valley High kirjasarjan kirjoja , muutama W.i.t.c.h. kirja ja muita. Kirjahyllyni on pieni, tai no se on osa hyllykköäni. Se on siitä yksi rivi.
Varmaan yli puolet kirjoista olen saanut mummiltani ja loput kavereilta tai sukulaisilta. Olen tietty ostanut muutamia myös itse, yleensä kirpparilta.

Ja pöydältäni löytyy lisäksi Pottereista nämä: Viisasten kivi, Salaisuuksien kammio, Azkabanin vanki, Liekehtivä pikari ja Kuoleman varjelukset. Löytyy myös Suuri velhouskirja ja Ihmeotukset ja niiden olinpaikat englannin kielisenä.

Poissa Samiwais

• Tähtipölyä..
  • Vuotislainen
  • Be different.
  • Pottermore: MoonMarauder12
« Vastaus #83 : Elokuu 28, 2011, 19:28:42 »
Minun hyllyni on vain sellainen kiva ja pieni yksitasoinen. Tai siis siinä ylempänä on ihan erikseen kaksi hyllyä, joista toisessa on lastenkirjoja, joille ei ole vain muuta paikkaa kuin minun hyllyni, ja siitä yksi hylly ylemmäs, on täynnä lautapelejä.

Ensimmäisenä löytyy pari arkkia pergamenttia, sulkakynä, mustepullo, ja joku vihreä tyhjä pikkupullo. Sitten siinä vieressä on Suuri velhouskirja. Sen jälkeen pieni Amigurumikilpikonna, jonka piti alunperin olla synttärilahja, mutta josta en kuitenkaan halunnut luopua.. :)

Sitten löytyy Kuoleman varjelukset, Feeniksin kilta ja Viisasten kivi. Kuoleman varjelukset oli ihan pakko ostaa omaksi heti, kun ilmestyi, Feeniksin killan löysin Reilasta, [Vai olikohan Raumalta...] kolmella eurolla kirpparilta. Ja viisasten kivi löytyy pokkarina. Siinä vieressä on sitten KV osa 1 soundtrack, Vuotisnäytöksestä iskä voitti. Niin, ja tietysti cd, jossa on kuvia leirikoulusta :)
   Da Vinci -koodi, jota olen yrittänyt saada luettua, mutten vieläkään ole kyennyt...  Sen vieressä englanninkielinen Star by Star, tähtien sota-kirja, ja vielä Voiman valtiaat, Tähtien sotaa sekin.
   Sen jälkeen kasa sekalaisia kirjoja. Käärmeen lahja, Cortésin miekka, kaksi Musteloitsua, Kesätulen lohikäärmeet, Dragonlogia -kronikat "Lohikäärmeen silmä", Narrin Palvelija ja Narrin matka.

Jossain edellä mainittujen välissä on pieni vanhempien Prahasta ostama [miksituotanytvoisisanoa] nukke, joka esittä jotain velhoa [Gandalf?]

Lisäksi löytyy Annan jäähyväiset, jonka voitin vuosi sitten [2010] kirjoituskilpailusta, ja Silmarillion, joka sekin löytyi kahdella eurolla kirpparilta!
   Sitten on vielä muutama leffa, jotka joko ovat minun, tai jotka vain ovat kulkeutuneet olohuoneesta minun huoneeseeni...
Esim. Neverwas -satumaa, Mustesydän, Taru sormusten herrasta 1-3, Legenda suojelijoista, Harry Potter ja Azkabanin vanki, Tuulen laakson Nausicaä, ja Pc -peli The Lord of the Rings "The Battle for Middle-Earth"

Minun kirjahyllyni on sinänsä aika pieni, haluaisin sinne ainakin Nälkäpeliä, ja Lotria, ja tietysti kaikki potterit... Vanhemmat eivät vain ole kovin innokkaita ostamaan kirjoja, joita kuitenkin saa kirjastosta.
Omm... Pitäisi varmaa ostaa itse ainakin ensimmäinen nälkäpeli.. Tai sitten voin pyytää joulupukilta :)))

//Nyt sitten löytyy lisäksi Taru Sormusten Herrasta, eli se, missä yksissä kansissa kaikki kolme kirjaa. Lisäksi myös Harry Potter ja Liekehtivä Pikari, Nimeni on Skellig ja Green Day - Kolmen soinnun supertähdet olen saanut hyllyyni hankittua :))
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 18, 2012, 19:08:26 kirjoittanut Samiwais »
Who is the more foolish, the fool or the fool who follows him?"
- Obi-Wan Kenobi

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
« Vastaus #84 : Syyskuu 13, 2011, 11:39:16 »
On kiehtovaa lukea teidän hyllyistänne ihmiset. Paljon tuttuja kirjoja, mutta paljon myös ihan tuntemattomia. Jos minulla ei olisi jo nälkävuoden mittaista listaa kaikesta siitä, mikä pitäisi ehdottomasti lukea, alkaisin varmaan napsia lisää luettavia listaamistanne teoksista ;)

Mitä tulee minun hyllyihini, ne eivät oikeastaan ole niinkään minun kuin meidän. Ainoa, jolla perheessämme on ihan oma kirjahylly, on yhdeksänvuotias esikoisemme. Meidän kolmen muun kirjat asuvat enemmän tai vähemmän sulassa sovussa neljän kirjahyllyn muodostamassa hyllykössä, josta yksi matala, ylipursuava osa on varattu mangalle ja kolme kattoon yltävää pitävät sitten sisällään kaiken muun länsimaisista sarjakuvista tietokirjoihin.

Hyllykkömme näyttää ensisilmäyksellä kauhealta kaaokselta, mutta se johtuu lähinnä siitä, että kirjojen päälle on nosteltu vähän sitä sun tätä pois taaperoisemme ulottuvilta tai ihan vain siksi, ettei muutakaan sijoituspaikkaa ole juuri sillä hetkellä juolahtanut mieleen. Periaatteessa kirjat ovat kyllä aika loogisessa järjestyksessä, pitkälti jopa omistajan mukaan. Minä ja mieheni kun pidämme vähän erityyppisestä kirjallisuudesta, ja lisäksi pyrin pitämään taaperoiseni kuvakirjat erillään omistani. Niinpä parilla hyllyllä on sarjakuva-albumeja ja -kirjoja, toisessa reunassa mieheni omat (mm. Calvin&Hobbes, Far Side, Don Rosan kootut), toisessa minun (Usagi Yojimbo, Yoko Tsuno, Anni Isotalon tutkimuksia...) ja keskivaiheilla yhteistä tavaraa kuten Asterixeja, Tinttejä ja Lucky Lukeja. Samoin tietokirjahyllyissä on jonkinlainen jako, joskin siellä kirjojen koko on vaikuttanut sijoitteluun melkein yhtä paljon kuin aihepiiri ja/tai omistajuus. Pääsääntöisesti kuitenkin terveydenhoitoalaan ja tietokoneisiin liittyvä kirjallisuus on mieheni omaisuutta, Japaniin (lähinnä origamia, geishoja ja perinteistä maalaus- ja puupiirrostaidetta käsittelevää), esihistoriaan, kulttuuriantropologiaan ja kuvataiteisiin liittyvä taas minun. Keskiaikahyllyt ovat pitkälti yhteisiä, vaikken minä olekaan kovin kiinnostunut esimerkiksi ristiretkistä tai keskiaikaisista kidutustavoista eikä mies puolestaan naisen asemasta kesikajalla ja renessanssikaudella. Kaikenlaista irtokilkettäkin löytyy, kuten muutama muinaiselta heppahöperökaudeltani periytyvä hevostietokirja sekä jokunen kasvi- ja eläinkirja.

Fiktion puolella jako on melko selvä: fantasiahyllyiltä löytyy melkein yksinomaan minun kirjojani (miehellä on kyllä oma Taru ja Silma ja yksi Discworld-pokkarikin), jännäreiden, sotakirjojen ja muutenkin synkemmän kirjallisuuden joukossa taas nököttää vain muutama minulle kuuluva dekkari. "Sekalaisia" sisältävä hyllykin on pääasiassa minun niteilläni täytetty, sieltä kun löytyy satukirjoja, vanhoja tyttökirjoja ja yksittäisiä minua miellyttäviä kirjoja kuten Sokkopeli, Pieni suklaapuoti ja Kuningas ja narri. Plus nippu mangaa, joka ei enää mahdu varsinaiseen mangahyllyymme ;)

Suurin osa kirjoistamme on joko lahjaksi saatuja tai itse hankittuja, ja kun tila on rajallinen, joukosta on aika tehokkaasti karsittu kaikki sellainen, jota emme oikeasti halua pitää käden ulottuvilla luettavissa koska tahansa. Mitään pohdintaa tyyliin klassikot vs. populäärikirjallisuus emme harrasta, vaan kaikenlaiset (ja kaikenkuntoiset) kirjat ovat kodikkaasti rinta rinnan hyllyillä. Toki osa niistä on edelleen lukematta, esimerkiksi pari vuotta sitten joululahjaksi saamani Keltit ja aikoinaan Tuli ja myrkkykatko-kirjan innoittamana ostamani The Golden Bough. Ne ovat kuitenkin luettavien (ja säilytettävien) listalla, aika ja tarmo ei vain ole vielä riittänyt niihin uppoutumiseen. Luen esimerkiksi itse tällä hetkellä lähinnä vain vanhoja rakkaita heppa- ja tyttökirjoja, koska elämäntilanteeni on aika raskas ja kaipaan toistaiseksi kirjaan tarttuessani lähinnä viihdykettä enkä faktoja.

Minua kiinnostaisi tämän topsun aloitusviestissä esitettyjen teemojen lisäksi kuulla, mitä kirjat ja mahdollinen oma kirjahylly merkitsevät ihmisille. Itse yritän uskotella itselleni, että kirjahyllyt ovat olemassa vain käytännön syistä, säilytyspaikaksi kirjoille. Omia kirjoja puolestaan pitää olla, koska läheskään kaikkea mielenkiintoista ei saa kirjastosta tai sitten haluamaansa joutuu jonottamaan kuukausitolkulla ja sitten se pitää palauttaa vaikka sitä kuinka tarvitsisi toistuvasti ja sen olisi hyvä olla käsillä juuri silloin kun sitä tarvitaan, esim. kun käsityökärpänen iskee (taisin muuten unohtaa mainita neule- ja ompelukirjani tuossa yllä olevassa hyllyesittelyssä). Tosiasia on kuitenkin se, että niin totta kuin nämä käytännön syyt ovatkin, minä myös rakastan kirjoja ja katselen ilokseni kirjahyllyjämme. Kai se tunne liittyy noihin järkisyihin kuitenkin. Omien kirjahyllyjen katselu kun tuntuu vähän samalta kuin oman ison suklaarasian katselu: yllin kyllin herkkuja, jotka ovat siinä nautittavissa koska tahansa. Suklaaseen verrattuna kirjoissa on vain vielä se plussa, että niistä voi nauttia uudelleen ja uudelleen.

Lisäys

Se piti vielä sanomani, etten ihan ymmärrä muutamassa viestissä olleita mainintoja "tyhmistä lastenkirjoista", jotka on tungettu jonnekin pois näkyvistä tai joita ei lasketa oikeiksi kirjoiksi ollenkaan. Katsotaanko kirjat "tyhmiksi" sisällöstä riippumatta, jos ne ovat lastenkirjoja, vain onko termiä viljeleville vain kertynyt hyllyyn nimenomaan tyhmiä ja huonoja lastenkirjoja, vaikka maailma on väärällään myös hyvää ja ihanaa lastenkirjallisuutta?

Minulla on hyllyllinen kuvakirjoja, joista vanhimmat ovat peräisin taaperoajoiltani, uusimmat viime joululta (toivoin Lumoojien sukua joululahjaksi). Karsin hyllyä varovasti mutta silti sydän kippuralla viime kesänä, kun tilanpuute alkoi olla akuutti enkä enää kehdannut säilyttää osaa aarteistani lapsenikaan hyllykössä hänen omien kirjojensa alkaessa pursua yli. Nyt jäljellä olevista en hennoisi luopua enää yhdestäkään, niin rakkaita ovat kaikki Neuvostoliitossa painetuista luukkukirjoista Koiramäkeen ja Funken satukuvakirjoista Eric Carlen ihanuuksiin. Haalin myös pikkuhiljaa lisää Mickwitziä hyllyyni, vaikka ne kirjat tuntuvatkin olevan kiven alla.

Lastenkirjoja, niin kuvakirjoja kuin vähän isommille lapsille suunnattuja kirjojakin on ilo lukea, kun ne on tehty tosissaan eikä sillä asenteella, että lapsille riittää vähän huonompikin. Esimerkiksi upea kuvakirja Taikamuna väräyttää edelleen melkein yhtä paljon kuin lapsuudessa, ja Aleksanteri ja taikahiiri ihastuttaa yksityiskohtaisella maalauksellisuudellaan ja lämpimän viktoriaanisella tunnelmallaan. Puhumattakaan siitä, miten hauska esimerkiksi isommille lapsille suunnattu Jaakko kakkonen kohtaa Hirveän Irvihampaan on näin aikuisena, kun synkät kohdat eivät enää pelota, mutta karikatyyrimäiset hirviöaikuiset saavat miettimään, millaisena itse mahtaa näyttäytyä lasten silmissä. Tai miten ihan Nalle Puh on aina vain, Muumi-kirjoista puhumattakaan. Niistä suurin suosikkini on edelleen Taikurin hattu, vaikkei Taikatalvi ole paljoa jäljessä.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 13, 2011, 12:46:48 kirjoittanut Isilmírë »
Constantem decorat honor

Poissa Kummitus

• Vuotislainen
« Vastaus #85 : Syyskuu 14, 2011, 20:15:58 »
Mun kirjahyllystä löytyy vanhoja sekä uusia esim. Kaikki Harry Potterit, twilight, Tiina-kirjat ja paljon muuta. Ja sitten mitä on tullu girl:it paketista ja mitä oon saanu. Että oikeestaan laidasta laitaan löytyy eri kirjoja. :--D
I can always make you smile.

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
« Vastaus #86 : Syyskuu 16, 2011, 10:14:20 »
Kirjahyllyni sai taas täydennystä. Uusimmat hankinnat ovat Stephen Turnbullin loistava tietokirja Ninja: The True Story of Japan's Secret Warrior Cult ja Camilla Mickwitzin ihuna Pieni enkeli. Ja tänään olisi tarkoitus käydä vielä hakemassa yhdeksän osaa suomenkielistä Narutoa. Eri asia sitten, mille hyllylle nekin mahtuvat =D
Constantem decorat honor

Poissa uccapucca

• Vuotislainen
« Vastaus #87 : Lokakuu 15, 2011, 10:23:58 »
pakkohan se oli omakin kirjahyllyn sisältö laittaa eli:  Ylimmällä hyllyllä on mm. harry potter(viisastenkivi ja salaisuuksien kammio), siuntoi silosäkeen tarinat, (haaveena olisi kaikki potterit), dragonologia-lohikäärmeen silmä, jules verne: kapteeni nemo, kirjanvartia,
jne. toisella hullyllä on sitten : suuri velhouskirja, velhologia, mytlogia, monsterologia, oseanologia,saiturin joulu, desperon taru, ja yhen 1800 luvun tutkijan kuvitettu elämän kerta.  laitan myöhemmin lisää....

Poissa räiskeperäinen

• Vuotislainen
« Vastaus #88 : Lokakuu 15, 2011, 22:52:14 »
KIRJAHYLLY
-kuusi tasoa
-yhdellä kasa aikakauslehtiä
-kolmella muula vhs kasetteja (disneyt ja kyllä, katson niitä hyvin ahkerasti.) (ps. yksi hyllyllinen tietyti kaikki potter vhs kasetit)
- kaksi tasoa kirjoja<3

kirjat on kokojärjestyksessä suurimmasta alkaen ja pienenee reunaa kohti.

seinän vieressä suurinpana Pippa savannien sankari en koskaan lukenut sitä loppuun se oli jotenkin tylsä. kertoi jostain leopardin poikasesta mitä joku kasvattaa ja siis tositarina..

toisena Ilkka Remes:  6/12 eikä hajuakaan mitä se tekee mun kirjahyllyssä, en oo ikinä lukenut sitä!

kolmantena viiden vuoden päiväkirja mitä en koskaan jaksanut kirjoittaa :D tyhjä siis ainakin melkein

neljäntenä harry potter ja viisasten kivi, jota seuraa azkabanin vanki, koska salaisuuksien kammio on pöydällä kesken. välistä puuttuu taas liekehtivä pikari, äiti lukee sitä tällä hetkellä.

seuraavana harry potter ja feeniksin kilta ja puoliverinen prinssi, kuolemnavajeluksetkin on kesken tällä hetkellä (jo vain, luen tällä hetkellä kahta potteria suomeksi ja kolmatta englanniksi...)

sen jälkeen on vanha päiväkirja mitä kirjoitin lapsena..
jonka jälkeen nietos-sarjan intro, tykkäsin itseasiassa ihmeen paljon kyseisestä kirjasta, kertoo teineistä jotka perustaa bändin ja koittaa menestyä edes jotenkin. melkein luin jatko osatkin mutta en sitten kuitenkaan.... :D

seuraavana Kutistuva turska ja muita evoluution ihmeitä. Aloitin joskus, mutta kesken on jäänyt.. Oli kyllä todella mielenkiintoinen ja hauska kirja suosittelen ehdottomasti kaikille!!

Agatha Christie: viisi pientä possua. Tykkään Christien kirjoista joten tykkään toki tästäkin yksilöstä, vaikken ole saanutkaan aikaieksi alukea sitä loppuun.. joskus aloitin junamatkalla kai..

Stieg Larsson: ´Pilvilinna joka romahti. Pakko oli ostaa kirjamessuilta viime vuonna kun halvalla sai vaikken ole aiempiakaan osia lukenut.. Aloitin mutta en ole vielä lopetttanut, mutta todella hyvä ja koukuttava!! kannattaa lukea, mutta jotkut kyllä sanoo että on aika pelottava kirja. Paha sanoa kun en ole lukenut vielä kokonaan. :D

Kirja vedestä. En ole aloittanut, sain joululahjaksi viime vuonna...... heh

pieni seikkailukirja. Vähän kuin joku partiolaisen eräopas XD ihan hauska lukea ja onhan se ihan hyödyllinenkin ehkä joskus....

ÖÖÖÖH, seuravat ei ehkä oikein kuulu mun kirjahyllyyn, MUTTA: uusi testamentti ja virsikirja :DD

Ja viimeisenä lasikuutio joka pitää kirjat hyllyllä.

Huomasin muuten, että en ole lukenut melkein mitään kirjoja mun hyllystä, aina luen pelkkiä pottereita kerta toisensa perään...

Poissa lintsi

• Potteristi
  • Vuotislainen
« Vastaus #89 : Marraskuu 08, 2011, 17:09:46 »
Mun kirjahylly on aika pieni, mutta omistan tämmöisiä kirjoja:

Ylähyllyllä on kaikki Potterit ja sen vierssä on kymmenisen Karvis-pokkaria.
 Muita kirjoja. Lucy Daniels-Kissoja keittiössä. Se oli ihan kiva. Daniels on tehnyt monta muutakin eläin-aiheista kirjaa. Tä mun on vaan yksi osa koko sarjasta. Löysin sen kirpparilta.
Venla Sainion Kesäkissa joka oli vähän tylsä. Kirja oli tosi ohut. Siinä kerrotaan miten sen kissan kesä etenee sitten, kun sen omistajat jättivät sen kesämokilleen. Sitten löytyy Cathy Hopkins- frendejä, kundeja ja biletoppeja. Sain sen joskus synttärilahjaksi. Jacobsson & Olsson- Bert ja basillit. Mä oon lukenut kaikki noi Bert-kirjat kirjastosta. Ne on tosi hauskoja. :)
Samoilta tekijöiltä Zeina, Nalle ja rakkaus. Siinä Zeina ja Nalle kirjoitti vuorotellen omasta näkökulmasta asioitaan. Seuraava kirja on ihan surkea. Kara May ja Peter Carey- Kuinka pojat kesytetään ja kun kääntää kirjan toistepäin ja ylösalaisin: Kuinka tytöt kesytetään. Se oli tosi huono ja lapsellinen. Siinä ei kerrotu yhtään tosiasiaa. Kaikki oli ihan satuilua. Sitten on Royce Buckingham-Henkienhoitaja. Se on tosi hyvä. Suosittelen! Päähenkilö on orpo 15-vuotias Nathaniel-poika. Hän asuu jossain oudossa talossa, jossa elää myös outoja olentoja ja henkiä. Ja sen talon alakerrassa asuu jokin kamala hirviö, joka sitten pääsee vapaaksi.
Sitten on vain enää ihan liikaa Aku Ankka-pokkareita ja kansiota. Ja n. 10 Aku Ankka sarjakuvakirjaa. Niin, ja mulla on vielä kirjat: Kuka Harry Potter? Avain fantasian maailmaan, Harry Potter kumppani faktaa,fiktiota ja kansantaruja ja teitysti Harry Potter ja Suuri velhouskirja!
 Tällä hetkellä luen Ilkka Auerin Sysilouhien sukua. En meinaa saada sitä ikinä valmiiksi. :)
Baby, blind love is true

Poissa Prosper

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #90 : Huhtikuu 16, 2012, 12:47:05 »
Säilytän kahdessa eri paikassa kirjoja; ensinnäkin komeassa, lasiovisessa kirjahyllyssäni säilytän tärkeimpiä tavaroitani ja kirjoja. Siellä ovat siis suosikkikirjani. Sen alapuolella on myös hyllytilaa, jossa säilytän vähemmän suositut kirjani. Listaan tähän siis lasihyllyni täsmällisen tämän hetkisen sisällön, en kaikkia kirjojani.

Lasihyllyn sisältö: ylähylly: (kovakantiset) Kuvitetut Twilightit osat 1-2, Meyerin Houkutus, Uusikuu, Epäilys, Aamunkoi. Philip Pullmanin Kultainen Kompassi. (pokkarit) Joanne Harrisin Sinisilmä, Anne Ricen Vampyyri Lestat ja Veren vangit. (mangat) Weed 1-4 ja Hopeanuoli 14. (pokkarit) Suzanne Collinsin Nälkäpeli. Alice Seboldin Oma taivas. Joanne Harrisin Pieni suklaapuoti. (kovakantiset) Donna Tartin Jumalat Juhlivat Öisin. Joanne Harrisin Karamellikengät. Diane Setterfieldin Kolmastoista kertomus. (pokkari) Meteor Gin. (kovakantiset) Charlaine Harrisin Verenjanoa Dallasissa ja Veren voima.

Alahylly: Harry Potter - Suuri Velhouskirja, Velhologia, J.K. Rowlingin HP & Deathly Hallows, Philosopher's Stone ja Chamber of Secrets. Jaana Kapari-Jattan Pollomuhku ja Posityyhtynen. Kuka Harry Potter? J.K. Rowlingin Fantastic Beast and Where to Find Them ja Quidditch Trough The Ages sekä Siuntio Silosäkeen Tarinat ja The Tales Of Beedle The Bard + HP:t 1-7. Michael Gerberin Barry Trotter-sarjan kirjat Päätön Hevonen ja Häpeämätön Parodia. J.R.R. Tolkienin Hobitti eli sinne ja takaisin sekä Silmarillion. Hobitti eli sinne ja takaisin kuvitettu teos osa 1.

16. huhtikuuta 2012.

Poissa unknow

• lukematon lehti
  • Vuotislainen
  • Pottermore: ErisedElm16162
« Vastaus #91 : Huhtikuu 16, 2012, 15:29:46 »
Rakastan suuria kirjahyllyjä, jotka ovat täynnä kirjoja. Itse en kuitenkaan sellaista omista pienessä opiskelija-asunnossani.

Tärkeimmät kirjani ovat pienemmässä hyllyssä sänkyni vieressä. Ylähyllyllä pokkariversioina Harry Potter kirjat englanniksi ja alahyllyllä kovakantisina Harry Potter kirjat suomeksi sekä George Beahmin Jästit ja taikuus, Quidditch through the ages, Fantastic Beasts & Where to find them, Siuntio Silosäkeen tarinat, Jaana-Kapari Jatan Pollomuhku ja Posityyhtynen ja Sean Smithin J.K. Rowlingin elämänkerta.

Pöydälläni on Page to screen, Suuri Velhouskirja ja Harry Potter the ultimate movie celebration.

Lasihyllyssäni on kovakantisina Charlotte Bronten Kotiopettajattaren romaani, Jane Austenin Emma, Leo Tolstoin Anna Karenina, Paolo Coelhon Valkyriat ja Isabel Abedin Lucian. Pokkariversioina minulta löytyy Emily Bronten Humiseva harju, Diane Setterfieldin Kolmastoista kertomus, Elizabeth Gilbertin Omaa tietä etsimässä, Cecilia Ahernin P.S. Rakastan sinua, Lorna Byrnen Enkeleitä hiuksissani, Jane Austenin Uskollinen ystävänne, L.M. Montgomeryn Vanhan kartanon Pat, Paolo Coelhon Alkemisti, Kazuo Ishiguron Ole luonani aina sekä Jane Austenin Järki ja tunteet suomeksi ja englanniksi.

Valikoimani ei ole suuri, mutta onneksi kirjastot ovat olemassa :)
I'm going to do what I want to do. I'm going to be who I really am. I'm going to figure out what that is. -Emma Watson

Poissa Noyer Lynx

• Se pähkinä
  • Vuotislainen
  • Pottermore: ChestnutWolf8823
« Vastaus #92 : Huhtikuu 17, 2012, 21:00:41 »
Minulla on pienehkö vaalea kirjahylly, joka on tupaten täynnä.
Fantasiaa (minkälaista tahansa) löytyy melko paljon, mm. TSH-trilogia, The Inheritance Cycle (suomeksi Perillinen-sarja, Christopher Paolini) ja myös uusin "The Inheritance", jonka ostin silloin julkaisupäivänä, Nälkäpelit, Uusikuu, Aamunkoi, Bree Tannerin lyhyt elämä, Pottereista 1, 2, 4 ja 5, Narnian tarinat - kokoelmateos ja erikseen pokkareina 1-3.
   Sitten on vielä Nocturnen julkaisemia satunnaiskirjoja, esim. Saalistaja, Rautakuningas, ja Yön Siivet-sarjaa muutama pokkari. Omistan myös George R.R. Martinin A Game Of Thrones, Clash Of Kings, Feast For Crows ja Dance of Dragons, Melissa Marrin Ilki-ihana ja jotain satunnaisteoksia vielä.
   Lisäksi muutamia klassikkoja, kuten Sinuhe Egyptiläinen (englanniksi ja suomeksi), Adventures of Sherlock Holmes, The Three Musketeers, Anne of Green Gables, Emma, Järki ja Tunteet, Ylpeys ja Ennakkoluulo, Sanditon - Leikkiä ja Totta..
Normiosastoltani löytyy Tatuoitu Menneisyys (Sharon Sala), Tiikeriäidin taistelulaulu (Amy Chua), Linnunradan Käsikirja Liftareille (Douglas Adams), Merlin-salaliitto (Diana Wynne Jones), Krypta (Kate Mosse).
   Lastenkirjojakin tuonne on kasautunut jostain syystä, vaikkeivät ole oikeastaan enää minun vaan velipoikien.. Pitäisi siivota.
Loppuosa hyllystä onkin täynnä mangaa tai Aku Ankkoja. Mangaa on lisää kaapissa, toisessa hyllyssä ja lipaston laatikoissa. Voisin myydä turhia pois..

Poissa Kylmaar

• Vuotislainen
« Vastaus #93 : Huhtikuu 18, 2012, 01:48:26 »
Kaikista mahdollisista puheenaiheista kenties yksi intiimeimmän tuntuisista minulle, mutta kokeillaan nyt silti. :D

Kirjahyllyni on jaettu viiteen tasoon, joista neljällä on kirjoja.

Ylimmällä hyllyllä lepäilee fiktio, tai muutoin pääpainoltaan viihteellinen sanailu. Sieltä löytyy muiden muassa Illuminatus! yksissä kansissa, Finnegan's Wake, Fight Club, pari Potteria (loput ovat kadonneet faijani kämpille), rakkaimmat Diana Wynne Jonesit, Dahlia, Poe'a, H.S. Thompsonia, Orwellia, erään hupsun herran omakustanteen viimoinen kappale signeerattuna...

Toiselta hyllyltä löytää kirjoja aihepiiristä Kylmaarin suurin perversio: neurohakkerointi, parapsykologia ja magia. Suurilta osin Falcon pressin kamaa: Robert Anton Wilson, Christopher S. Hyatt, Antero Alli, Timothy Leary... Näiden lisäksi muun muassa yksi Osho-käännös (joskaan en tykkää Oshosta), John C. Lilly'ä, isoäidin perintonä Aleister Crowleyn Book of Thot (lykky kävi; Crowleyn kirjoista tuntuvat painokset olevan aina lopussa, ja minulla kun on tuo Thot-pakkakin...). Suosikkihyllyni – tämän aihepiirin kamaa kun tulee eniten luettua. Tällä hyllyllä kaikki tuota yhtä käännöstä lukuunottamatta on englanniksi, sillä aiheesta on sangen hankalaa löytää hyvää käännöskirjallisuutta, ja voih, varteenotettavasta alkuperäissuomalaisesta kamasta voi vain uneksia...

Kolmannella hyllyllä ovat harraste- ja ohjekirjat. Valokuvaukseen, musiikkiin, piirtämiseen, tietokoneisiin, joogaan ja teatteriin valtaosin keskittyen. Muutama sarjakuva hyllyn sivussa. Raamattu, ja joku Krishna-opus. Ja yksi oiva teos, jossa opetetaan elämään kaduilla. =)

Neljäs hylly on kirjaton. Siltä löytyy levyjä ja leffoja, joita en mitenkään mainittavasti omista (faijalla oli niin kattava kokoelma näitä, etten ennen omilleni muuttoa kumpiakaan järin merkittävissä määrin hankkinut). Pitkälti tarkoin valikoitua animea, ja jotain törkeen huonoa sexploitationia ynnä muuta kulttikamaa. Levyjen puolella omakustanteita ja italokokoelmia + randomrandomia sekalaista.

Alimmalla hyllyllä ovat kirjat, joista en erityisesti pidä, mutta joita en ole jaksanut heittää poiskaan. Siellä on muun muassa kaksi painosta vuosituhannen alun Mac OS X -oppaista (...), jostain kumman syystä poikaystävältäni 19-vuotislahjaksi saamani Aadam&Eeva-kirja (seriously, miti bittiä), jotain korneja kommunistisia manifesteja ja makuuni liian pitkäveteisiä klassikkoromaaneja.

Paikalla AIV-rehu

• Lupus Tigris
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Apulannan kasvattama
  • Pottermore: FeatherProphecy121
« Vastaus #94 : Huhtikuu 20, 2012, 20:36:15 »
Meillä on oikeastaan kolme hyllyllistä kirjoja. Yksi on miehen hallinnassa ja siinä on tiedekirjoja ja ilmeisesti sellaisia teoksia mitä se saattaa tarvita opiskeluissaan. Toinen on oikeastaan kaappi. Se on sellainen kaksipuoleinen. Toisella puolella on sarjakuvat (paljon Aku Ankan taskukirjoja ja Roope Setiä, jonkinverran mangaa ja satunnaisia muita.) Toista puolta kutsumme varastokirjastoksi. Siellä on kirjoja joita emme juurikaan tarvitse (ja alimmalla hyllyllä lehtiä.) Sitten kolmas hylly, joka on enimmäkseen minun hallinnassa: kaunokirjallisuushylly. Jätän nuo kaksi muuta hyllyä vähemmälle huomiolle ja keskittyä "omaan" hyllyyni.

Ylimmällä hyllyllä on yllättäen Potterit. Ensin Suomeksi (nuo taitaa olla itseasiassa mieheni painokset. Omani on varastokirjastossa, kun ei olisi ollut mitään järkeä laittaa samanlaisia kirjoja siihen kahteen kertaan.) Suomenkielisten jälkeen on englanninkieliset (nekin miehen) ja niiden jälkeen Pottereiden oheiskirjallisuutta. Ihmeotukset ja niiden olinpaikat ja Huispaus kautta aikojen suomeksi ja englanniksi. Englanninkieliset sain mieheltäni lahjaksi ja suomenkieliset veljeni kalasti huutonetistä niin ikään lahjoiksi. Niiden perään sitten Harry Potter kumppani, faktaa fiktiota ja kansantaruja, Harry Potter suuri velhouskirja, Rowlingin elämäkerta ja Pollomuhku ja Posityyhtynen. Neljä viimeistä menee alemmalle hyllylle, kun eivät ylimmälle mahtuneet. Ylähyllyllä on tosin yksi tyhjä aukkokin. Siinä pitäisi olla Harry, a history, mutta se on kesken ja oleilee yöpöydälläni. Hieman tuota oheiskirjallisuutta kertynyt, mutta ehkä se kuuluu asiaan. 0;)

Potteraiheisen kirjallisuuden jälkeen jatketaan muulla fantasialla. Ensimmäisenä Silmarillion, Hobitti ja TSH by Tolkien. Tapahtumien aikajärjestykseen järjestettynä kuten näkyy. Kaksi ensimmäistä on omiani ja TSH on miehen (koska lapsuuden perheeni teos on kai isälläni.) Seuraavana melkein TSH:n kokoisena hyllyssä seisoo Narnia kaikki tarinat. Sain sen joskus kai joululahjaksi. Laadultaan ei ehkä kuulu legendoista seuraavaksi (vaikka ihan hyvä onkin), mutta on se sen verran vanha teos että lunasti sillä paikkansa. :D Narnian jälkeen on Michelle Paverin Muinainen pimeys -sarja sekä suomeksi että englanniksi. Rakastuin sarjaan joskus ajat sitten kun lainasin joitakin ensimmäisiä kirjastosta, joten pitihän se sitten hankkia omaan hyllyyn. Englanninkielinen piti hankkia koska suomennos on mielestäni hieman kökkö. En tosin ole vielä noita alkuperäisiä ehtinyt lukemaan... Seuraavana löytyy Ilkka Auerin (loistava) Lumen ja jään maa -sarja. Sain ensimmäisen osan mieheltäni lahjaksi. Koska pidin siitä, hankin loputkin osat. Eihän nyt hyllyssä voi olla vain yhtä kirjaa hyvästä sarjasta. Toisen hyllyn viimeisenä on Maanalainen elefantti, (koska siinä oli juuri sen mentävä rako,) jonka on kirjoittanut Terry Pratchett. Tämäkin on joululahjakirja äidiltäni. Onhan tuo ihan ok, vaikka en ihan ole päässyt sisään Pratchettin kirjallisuuteen.

Kolmannella hyllyllä jatkuu vielä vähän fantasiaa Cornelia Funken Mustesydän trilogialla. Sain äidiltäni joskus Musteloitsun (eli trilogian toisen osan) lahjaksi. Jotta olisi koko sarja koossa, hankin kaksi muutakin. Ei nuo ihan suosikkejani ole, mutta mukavaa nuorten fantasiaa kuitenkin. :) Niiden jälkeen alkaa hyllyni olla hajanaisempaa sisällöltään. Ensimmäiseksi on muutama lasten kirjoiksi laskettava teos. Seassa Pikkuprinssi, jonka hankin näin vanhemmalla iällä, kun olin kuullut siitä niin paljon hyvää ja uteliaisuuttani. Oli kyllä kannattava ostos, tarina on ihana. <3 Sitten siinä on pari sekalaisia satuja sisältävää kirjaa (toinen lapsuuden kodistani toinen mieheltä) ja Tonttujen kutsu niminen tonttukirja. Kaiken (epä)logiikan mukaan niiden jälkeen onkin aikuisille suunnattua kirjallisuutta. Suurin osa niistäkin taitaa olla miehen. Hyllystä löytyy mm. Sinuhe (jonka olen myös lukenut), Huovisen novellikokoelma (tämänkin olen lukenut), Lehväslaihoa (niihin en ole koskenut kuin sen kerran kun laitin ne hyllyyn), seitsemän veljestä ja muutamia muita, lähinnä sotakirjallisuutta ja vanhaa kirjallisuutta. Miehen kirjojen lisäksi hyllyyn on selviytynyt kerran heräteostoksena ostamani Kirjastokissa ja muutamia rakkauskirjoja, jotka on tulleet mökiltä joka myytiin. Pari viimeistä niistä on seuraavalla hyllyllä, kun hyllyn seinä on jälleen tullut vastaan.

Suurimman osan viidennestä hyllystä valtaa nuorten kirjat, joita ei ole tullut heitettyä pois, vaikken niitä ole lukenut pitkään aikaan. Ensimmäisenä siinä on kuitenkin vanhemmalla iällä hankkimiani kirjoja. Opettajan päiväkirja ja sen kaverina Oppilaan päiväkirja heti ensimmäisinä. En voinut vastustaa kiusausta, kun entisen kouluni entinen opettaja julkaisi nuo siihen kouluun liittyvät kirjat. :> Ihan hauskoja nuo onkin mustine huumoreineen. Niiden jälkeen on kolme Tuija Lehtisen Mirkka kirjojen yhteisnidosta (jokaisessa kirjassa on kaksi kirjaa). Ne nappasin mukaani kerran kirpputorilta, kun tykkäsin tuosta sarjasta kovasti nuorena. Lopuksi sitten muutama tyttökirja ja muutama hevoskirja, joiden jälkeen vielä sillä hyllyllä hieman tyhjää tilaa.

Sanoinko lopuksi. Ei nyt ihan lopuksi. Hyllyssä on nimittäin vielä yksi, alin hylly. Siellä onkin sitten hyvin sekalaista kirjallisuutta. Hylly sisältää mm. rajatietoa (esim. Suuri unikirja, Kauris horoskooppipokkari), runoutta, askartelukirjoja, "kulttuuripuolitieteellisiä" kirjoja (kun en parempaa nimitystä keksinyt, näitä on esim. Symbolit & merkit, Myytit ja legendat), mietelausekirjoja (tähän ryhmään voinee laskea myös Murphyn kootut lait kirjan..) ja muuta satunnaista. Lähinnä sellaista kirjallisuutta, jota ei oikein muuallekaan osattu sijoittaa, mutta jota ei varastokaappiinkaan syystä tai toisesta ole haluttu haudata.

Hyllyn vieressä on vielä reilu puolimetrinen pino kirjoja. Nekin on mökiltä pelastettuja kirjoja. Yritän saada luettua ne läpi ja laitan hyllyyn sitä mukaa kun saan luettua. Ne kirjat, joista en pidä lainkaan menee varmaan kirpputorille (jos ovat mökin jäljiltä siinä kunnossa...)
Draco dormiens numquam titillandus.
Jos jokin voi mennä pieleen, se menee pieleen.
Psykiatrisia toimia, jotka oman kokemuksen kautta täysin aukee -Apulanta

Poissa vellamo

• Puolihahmo
  • Vuotislainen
« Vastaus #95 : Toukokuu 21, 2012, 15:36:33 »
Meidän kirjahyllyjä voisi kuvata parhaiten sana kaaos :) Yleensä kirjat on olleet edes jonkinlaisessa järjestyksessä, ei nyt ihan aakkosissa, mutta kuitenkin. Viimeisin muutto oli kuitenkin sen verran katastrofi, että kirjat menivät hyllyihin sikinsokin eikä niitä ole kukaan vaivautunut järjestämään.

Hmm, ehkä siitä hyllyjen sisällöstä sitten... Enimmäkseen hyllyt sisältävät kaunokirjallisuutta, joista suurin osa on minun omaisuuttani. Sarjakuvat ja dekkarit ovat paremman puoliskoni omistuksessa, tietokirjat menee varmaan aika tasan. Itselleni tärkeimpiä kirjoja ovat tietenkin Potterit (suomeksi kaikki, muutama englanniksi), Diana Gabaldonin Matkantekijä-sarja, TSH + Hobitti, Nälkäpeli-sarja, Mustesydän-trilogia ja Margaret Atwoodin,  Audrey Niffeneggerin ja Anne Tylerin kirjat. Muumi-kirjoja (siis niitä Janssonin alkuperäisiä) omistan joitakin, joten sitä sarjaa pitäisi vielä täydennellä...Tietokirjaosuus sisältää lähinnä keitto- ja käsityökirjoja, lastenhoidollosia opuksia ja ammattikirjallisuutta. Joskus laskin omistavani reippaasti päälle 500 kirjaa, mutta luku on huimasti vähentynyt viime aikoina, kun olen lahjoittanut ei-niin-kiinnostavia-kirjoja pois. Lisäksi kaikki lapsuuteni kuva- ja satukirjat on pakattu laatikoihin sängyn alle, koska eivät mahdu hyllyihin. Enimmäkseen siis aika kevyttä lukemista harrastan. Nämä siis minun kirjoistani, miehen ja jälkikasvun kirjat sitten erikseen...

Kirjat on haalittu enimmäkseen kirjakauppojen alennusmyynneistä (toki täydelläkin hinnalla tulee paljon osteltua), kirjastojen poistomyynneistä, anktikvariaateista jne. Käytettyjä kirjoja ostamalla yritän vaientaa omatuntoni, joka soimaa metsien tuhoamisesta... Suurimman osan lukemistani kirjoistani kuitenkin lainaan kirjastosta. Yritän pitää nyt jonkinlaista tasapainoa tuossa kirjojen hankkimisessa, ettei mene ihan överiksi, koska meille ei mahdu enää enempää kirjahyllyjä...
Huomenta maailma.

Sab

• Ankeuttaja
« Vastaus #96 : Kesäkuu 08, 2012, 02:42:03 »
Omistan noin kaksi ja puolisataa kirjaa, osa pehmeäkantisia ja osa kovakantisia. Näistä suurin osa on omassa huoneessani, parikymmentä on sijoittautunut ullakolle muovikasseihin odottamaan sadepäiviä tai sitä, että minut pakotetaan joskus muuttamaan pois vanhempien luota. Myös kirjamuotoisia sarjakuvia löytyy, noin seitsemisenkymmentä. Yksi kirjahylly on pyhitetty lähes yksinomaa tietokirjoille, hakuteoksille ja sarjakuville. Myös suurin osa satukirjoistani on löytyy niiden joukosta. Toisessa hyllyssä puolestaan on lähinnä fantasiaa, dekkareita, tieteiskirjallisuutta ja muuta proosaa. Viimeisessä hyllyssä on sitten "kaikki muu" eli tyttökirjat, Aku Ankat ja kioskikirjallisuus ja osa tietokirjoistani.

Koska olen lukenut suunnilleen niin kauan kuin muistan, kirjojen ostaminen on samalla jäänyt jotenkin päälle. Osan kirjoista olen dyykannyt, osan saanut lahjaksi tai ostanut. Käyn sekä Suomalaisessa että kirpputoreilla ja kirjastosta lähtiessä sattuu välillä poistoja mukaan. Lähikirjastossa on myös eteisaulassa kärry, josta saa ottaa muiden hylkäämiä vanhoja teoksia. Voitte arvata, että olen tyhjentänyt sitäkin.

Erityisen ylpeä olen L.M. Montgomeryn tyttökirjoista, jotka ovat jostain -50-luvun painoksista. Tähän kokoelmaan kuuluvat kaikki Runotytöt ja kaikki Anna-sarjan kirjat. Häpeäkseni pitää sanoa, että olen lukenut vain Runotytöt, mutta kesä korjaa tilanteen. Kuusiosainen Combi-tietosanakirjasarjakin on näyttävä hyllyssä ja ennen kaikkea hyödyllinen, vaikka hieman vanhentunutkin. Potterit tietysti vievät kohtalaisesti tilaa ja paljoa muita - ainakaan "täydellisiä" sarjoja - minulla ei olekaan.

Teettekö te listoja kirjoista, jotka aiotte hankkia? Minulla on suunnitteilla Millenium-sarjan ostaminen, samoin Humisevan harjun saattaisi raaskiakin ostaa Jane Austenin koottujen englanninkielisten viereen. Tietysti olisi mahtavaa omistaa ihan omistamisen tähden Tolkienin tuotantoa TSH:ta enemmän, mutta epäilen, että yhden lukukerran jälkeen ne jäisivät nurkkaan happanemaan ja suurin peruste olisikin niiden ulkoasu. Hyllytila tosin kaikille uusille kirjoille alkaa olla vähän rajallinen, osa matkaa jo nytkin pitkin pöytiä ja lattioita. Ehkä seuraava ostos onkin uusi hylly tai sitten pitää lopettaa ihmisille lahjojen osto ja tyrkätä aina juhlapäivinä heille kirja kouraan.

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
« Vastaus #97 : Kesäkuu 08, 2012, 09:05:52 »
Kyllä, minulla on lista hankittavista kirjoista. Tosin hyllytilan käytyä vähiin olen karsinut paitsi hyllyillä olevia kirjoja myös suunnitelmiani uusien kirjojen hankkimiseksi. Listalla ovat kuitenkin edelleen ainakin kirjat Virkkaa värikästä, Vniz po volsebnoi reke (Alas taikavirtaa alkukielisenä, olen nimittäin vakaasti päättänyt oppia venäjää ennemmin tai myöhemmin), Make Your Own japanese Garden ja Sinihameet, kultavyöt sekä sarjakuvapuolella Usagi Yojimbot numerosta 8 eteenpäin (seitsemän ensimmäistä ovat jo hyllyssä kahtena hienona kokoomateoksena) ja kaikki minulta vielä puuttuvat Yoko Tsunot.

Kaksi listalla aiemmin ollutta opusta päätyi äskettäin hyllyyni: Unarmed Fighting Techniques of the Samurai -kirjan ostin itse yllättävän suuren lomapalkan rohkaisemana, Where Children Sleep taas oli äitini syntymäpäivälahja minulle. Viimeksimainittua valokuvakirjaa suosittelen luettavaksi kelle tahansa. Se on hieno, yksinkertainen, kiihkoton kuvaus siitä, millaisissa oloissa lapset ympäri maailman nukkuvat. Osaan kirja sisällöstä voi tutustua myös verkossa.
Constantem decorat honor

Poissa Paw

• käpälöivä käpälä
  • Vuotislainen
« Vastaus #98 : Kesäkuu 11, 2012, 23:11:39 »
Omistan oikeastaan aika paljon kirjoja. Niitä löytyy notkuvien hyllyjen lisäksi myös kaikista mahdollisista muista säilytyspaikoista. Suurin osa niistä on peräisin Pollux-hevoskirjakerhosta, johon kuuluin heppatyttövuosinani monen monta vuotta. Tuolloin tapanani oli myös haalia kirpputoreilta vanhempia kyseisestä kerhosta ilmestyneitä kirjoja. Niitä on luultavasti reippaat 200 kappaletta - enkä ole lukenut puoliakaan. Suunnittelenkin myyväni suurimman osan noista uuteen kotiin jossain lähitulevaisuudessa. Lisäksi omistan jonkun verran tietokirjoja, joitten aiheet vaihtelevat dinosauruksista taiteeseen ja symboliikkaan. Ne olen useimmiten saanut lahjaksi merkkipäivinä. Sitten ovat vielä ne tärkeimmät ja rakkaimmat kirjat, jotka olen yleensä hankkinut itse. Ne ovat poikkeuksetta sellaisia, joihin olen ihastunut syystä tai toisesta luettuani ne ensi kerran. Ostan hyvin harvoin kirjoja, joita en ole lukenut.

Minulla on tietenkin liian vähän sellaisia kirjoja, jotka toivoisin tosissani vielä joku päivä näkeväni omassa pienessä kirjastossani. Tarkoitus olisi pikku hiljaa haalia lisää näitä teoksia. Niihin lukeutuvat tällä hetkellä muun muassa itseäni kiinnostavista aiheista kertovat tietokirjat, Lewis Carrolin Liisa Ihmemaassa alkuperäiskielisenä, Neil Gaimanin Coraline varjojen talossa ja J.R.R Tolkienin teokset. Haaveilen myös joskus kerääväni kokoon lapsena mieleeni painuneen Enid Blytonin Seikkailu-sarjan. Ja olisihan nuo Potteritkin toki enemmän kuin kiva omistaa alkuperäiskielisinäkin.

Viimeisin hankintani taitaa olla suhteellisen uusi yhteispainos Lewis Carrolin tarinoista Liisa Ihmemaassa ja Liisa peilimaailmassa. Kyseinen kirja kuuluu hyllyni helmiin. Muita silmäteriäni ovat Potterien lisäksi TSH-trilogia, S.F Saidin Varjak Käpälä sekä minulle lapsuudesta tuttu painos Liisan Ihmemaasta. Minulla on luultavasti pienoinen pakkomielle kyseiseen tarinaan.
Deep into that darkness peering,
long I stood there, wondering, fearing, doubting,
dreaming dreams no mortal ever dared to dream before.

Poissa goldensnitch

• Sadetonna
  • Vuotislainen
  • Action!
  • Pottermore: HeartPotion15680
« Vastaus #99 : Elokuu 08, 2012, 19:34:52 »
Minulla on ihan pienenpieni kirjahylly vain, kun kuitenkin mieluiten ramppaan kirjastossa, kuin ostan itselleni. Potterit ovat omassa ylhäisessä yksinäisyydessään, ja niiden seurana myös Siuntio Silosäkeen tarinat, Huispaus kautta aikojen ja Ihmeotukset ja niiden olinpaikat. (Tosin nämä ovat englanninkielisiä, sillä hankin ne Orlandon Potter-puistosta tänä vuonna.)

Guinnesin kirjoja, katsotaanpas... vuodelta 1996 vuoteen 2012, muutama uudempi puuttuu välistä. Näitä kyllä keräilen ja luen ahkerasti. Niiden seurana vain yksi Ripleyn Usko tai älä, vaikka ne jäävätkin Guinnesin varjoon, niin ihan mielenkiintoisia. Luen paljon tämäntyyppisiä tietokirjoja, ja opettelen aina siinä sivussa nippelifaktoja, joilla voi kiusata valistaa muita ihmisiä. Sitten vielä muutama yleisopus tieteestä, maailmasta ja mistäkaikesta sekä sanakirjat Englantiin, Ruotsiin ja Saksaan.

Lapsuusvuosilta on jäänyt kokoelma Mauri Kunnasta ja muutama pokkari Tenavia. (viimeksi mainittua luen vieläkin). Siinä kaikki tähän mennessä, vielä joskus semmoinen iso kirjahylly hankitaan :D
Have you found Jesus yet?
- I didn't know I was supposed to be looking for him, sir.