Kirjoittaja Aihe: Christopher Paolini: Perillinen-saaga  (Luettu 28508 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa pilvenpiirtäjä

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
    • Words of pages
  • Pottermore: FeatherMarauder23566
  • Tupa: Korpinkynsi
Vs: Christopher Paolini: Perillinen-saaga
« Vastaus #125 : Tammikuu 06, 2012, 19:59:15 »
Sarjassa on yhtäläisyyksiä esimerkiksi Lotrien kanssa, mutta silti se on kuitenkin erilainen ja mielestäni viihdyttävä, en tosin ole lukenut kirjoja varmaan vuoteen, mutta olen aina pitänyt niistä, huolimatta siitä, että rakastan Lotreja. Okei, kirjoissa ei juurikaan ole omaperäisiä, itsekeksittyjä asioita: haltiat eivät juuri tule toimeen kääpiöiden kanssa, haltioiden kieli the kieli... mutta kuitenkin sarja on erilainen: en muista lukeneeni sarjaa, jossa sankari päätyisi paikan päälle niin kuin Eragon, tai missä kulutettaisiin koko kirja käytännössä asioiden opetteluun. Yhtäläisyyksiä muihin fantasioihin on, mutta kuten jo sanoin, on erojakin. En malta odottaa Inheritancen suomennosta, englanniksi tätä kirjaa en aio lukea, koska tahdon suomennoksen, jotta saan sen omaan kirjahyllyyni.

Perillinen-sarjasta tekee mielenkiintoisen esimerkiksi Ronanin silmin kerrotut luvut, mutta toisaalta ne ärsyttävätkin. Hahmot ovat kyllä hivenen ärsyttäviä suurimmaksi osaksi. Pidän Bromista, Murtaghista ja Orikista.. Tai Orikistakin oikeastaan vain ensimmäisissä kirjoissa, kolmannessa hän alkoi tympiä. Eragon on liian yli-ihminen, vihaan sellaisia päähenkilöitä.. Murtagh on taas mielenkiintoinen, vähän yksinäinen susi-meininkinen, muttei kuitenkaan. Hänen tarinansa on surullinen.

Jos mennään lievästi offtopicisti, nostan Eragon-elokuvan pöydälle. Mielestäni elokuvaversio oli täysin surkea... Se pilasi kirjan hyvät osat sitten lopullisesti..
"What about a side by side with a friend?"
"Aye, I could do that.."

Poissa Rupertismyking

• Luppakorva
  • Vuotislainen
  • Mun rakkaat<3
  • Pottermore: WitchWatch10541
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #126 : Heinäkuu 09, 2012, 22:36:33 »
Itse lainasin kaksi ensimmäistä osaa noin neljä tuntia sitten kirjastosta. En ole kerennyt vielä aloittamaan, mutta huomenna aion koko päivän viettää auringossa (jos se nyt suostuisi paistamaan) lukien niitä. Mutta sitten.. Useimmat ovat maininneet sen trilogiaksi, mutta joudun tuottamaan teille pettymyksen.. Perilliset -sarjasta on nimittäin tulossa neljäs osa, joka ilmestyy muistaakseni lokakuussa 2012 suomeksi.:) Eli Perilliset -sarja ei olekaan trilogia!
I will cry when you go away because I love you forever♥

Poissa Vispilä

• kermavaahdossa
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Pottermore: SkyLight149
« Vastaus #127 : Heinäkuu 09, 2012, 23:15:48 »
Mutta sitten.. Useimmat ovat maininneet sen trilogiaksi, mutta joudun tuottamaan teille pettymyksen.. Perilliset -sarjasta on nimittäin tulossa neljäs osa, joka ilmestyy muistaakseni lokakuussa 2012 suomeksi.:) Eli Perilliset -sarja ei olekaan trilogia!

Jeps, elikä Inheritance (suom. Perintö) ilmestyi tosiaan viime marraskuussa jo englanniksi. Tekisi mieli kyllä lukaista se, mutta jaa... kirjoitukset painavat päälle ja tuo the Casual Vacancykin houkuttaa. Jokin kirja pitäisi lukea englanniksi syksyllä ihan vain englannin yo-kirjoitusten takia, mutta tasapainoilen vielä noiden kahden välillä.
Tänään on hyvä päivä auttaa.

Pääsykoe-, treeni- ja ruokablogi.

Poissa Rupertismyking

• Luppakorva
  • Vuotislainen
  • Mun rakkaat<3
« Vastaus #128 : Heinäkuu 10, 2012, 00:44:24 »
Ai niin.. Sehän sen nimi nyt oli, Perintö.. Mietin vähän aikaan enkä muistanut sitä.. Mutta joo, innolla odotan sitä neljättä, vaikka olen tässä katsonut Eragon -elokuvan ja lukenut kahdesta ensimmäisestä kirjasta takakannet..XD Mutta siitä se lähtee..:)

Hidarico

• Ankeuttaja
« Vastaus #129 : Heinäkuu 10, 2012, 01:14:12 »
Lainaus käyttäjältä: Rupertismyking
--vaikka olen tässä katsonut Eragon -elokuvan--
[off]Elokuva eroaa huomattavan paljon kirjoista (niin laadultaan kuin juonikuvioiltaankin). Toivottavasti et ole sen mukaan kerennyt muodostamaan mielipidettä kirjoista. Hyviä lukuhetkiä![/off]

Olen juuri aikeissa tilata Inheritancen Suomalaisesta. Minua vain jäi häiritsemään kahden eri version sivumäärät, eli onko kyse vain eri maiden kustantajista? Brittiläisessä on 20 sivua enemmän kuin (käsittääkseni) amerikkalaisessa.

Poissa Hämppyli

• Näsäviisas-
  • Vuotislainen
« Vastaus #130 : Heinäkuu 10, 2012, 15:15:54 »
Aah Perillinen... En edes tiedä mistä pitäisi aloittaa tämän sarjan kanssa. Parasta olisi kai sanoa heti tältä istumassa, että inhoan näitä kirjoja sydämmeni kyllyydestä, enkä todellakaan ymmärrä näiden suosiota. Suunnittelin lukevani kolme jo suomeksi ilmestynyttä kirjaa uudestaan muistiinpanovälineitten kanssa, jotta saisin kerrotua kaiken mikä näissä mättää, mutta en pystynyt tuottamaan itselleni siitä seuraavaa kipua ja aivovammaa.

Ensinnäkin nämä kirjat ovat valtavia Taru Sormusten Herra ja Star Wars kopioita. Ja anteeksi vaan, mutta kyse ei todellakaan ole enää pelkästään inspiraatiosta tai samojen ja jo kaikkien käyttämien kliseitten kierätyksestä vaan selkeästä kopioinnista. Ymmärrän toki, että Paolin kirjoitti Eragonin todella nuorena (omat räpellykseni olivat tämän ikäisenä kaikkea muuta, kuin omaperäisyyden juhlaa), mutta muistakaa, että tämän vanhemmat (jotka muistaakseni ovat itsekkin kirjailijoita) ja useat kustantajat lukivat myös tämän tekstin läpi.

Tässä kaikki, ulkomuististani vetämät, selkeät kopioinnit kyseisistä sarjoista, spoilereissa toki ettei kenenkään luku - tai katseluelämys mene TSH:n tai SW:n parissa pilalle:

(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)

Näistäkin huolimatta tarina on todella kömpelö.

Ensinnäkin Eragon on todellinen Mary-Sue hahmo: traaginen menneisyys, mutta tämä on silti elämäniloinen, hauska (okei, ei minusta, mutta tarinan sisäisesti), loistava taistelija, magian jalon taidon hetkessä oppiva ja hän ei ole koskaan väärässä. Tokassa kirjassa tätä yritettiin vähän inhimillistää antamalla tälle vakava fyysinen vaiva, mutta piankos se poistettiin ja tilalle saatiin supervoimat, joiden avulla kiusaajakin pistettiin ruotuun. Lisäksi Eragonin käytös muuttuu kokoajan ilman loogista kehitystä. Yhdessä vaiheessa Urgalien tappaminen itsepuolustukseksi on ylitsepääsemätöntä, sitten tämä on valmiina tappamaan urgalit sukupuuttoon ja sitten muutaman muurahaisen tappaminen saa hänet melkein oksentamaan.
Aivan ja tuo viimeiseksi mainittu muurahaisjuttu: "Voi ei, jos en tapa muutamaa muurahaista niin en pysyty parantamaan serkkuani, joka on minulle kuin veli ja ainoa perhe mikä minulla on jäljellä, ja tämä menettää kätensä. Mitä minä teen? Tapoin muurahaiset ja inhoan tekoani niin paljon, että minua oksettaa." Voi herra mun jee.
Lisäksi Paolinilla taisi toisen kirjan aikana olla menossa jokin vegetaristi- ja ateisti-vaihe elämässä mikä meni kolmanteen kirjaan mennessä ohi. Toisessa kirjassa Eragon ei missään nimessä voisi kuvitellakkaan enää syövänsä lihaa pitäen sitä vastenmielisenä ja lisäksi joka välissä pilkataan uskontoa ja huomioidaan sen epäloogisuudet. Kolmannessa kirjassa Eragon päättää taas hyväksyä lihansyönnin ja jopa näkee todisteen jumalten olemassa olosta.

Lisäksi muutkaan hahmot eivät ole lainkaan kiinnostavia, joko ollen persooniltaan lähes olemattomia tai myös mary-sue materiaalia. Angela oli aluksi ihan ok koominen kevennys, mutta tätä alettiin käyttämään aivan liikaa. "Lampaanpurija" heko heko.

Eragon ei myöskään ole ainoa hahmo, jonka motiivit muuttuvat vailla logiikkaa. Ensin  Nasuada haluaa poistaa kipuaistin muutamilta sotilailtaan, mutta sitten kirjaimellisesti seuraavassa kohtauksessa pitää sitä moraalisesti vääränä. Mitä tapahtui välissä? Minä haluan todistaa hahmokehityksen omin silmin.

Sitten kaikki muut aukot juonessa, joista eniten ärsyttävät juuri nämä tuntoaistittomat sotilaat. En ole lääkäri tai edes erityisen haka biologiassa, mutta väittäisin, että tuntoaistin menettävä ihminen ei muuttuisi miksikään zombieksi jota voi ampua kymmenillä nuolilla ilman, että tämä kuolee.

Haluaisin valittaa ja kitistä ties mistä, mutta tämä viesti alkaa jo olla liian pitkä. Lyhyesti sanottuna: Perillinen-sarja on huono ja yliarvostettu.

On minulla tosin yksi hyvä asia sanottava kirjoista: ne eivät ole yhtä huonoja, kuin elokuvaversio.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 10, 2012, 20:43:07 kirjoittanut Hämppyli »
"If we're going to be damned, let's be damned for what we really are."

Captain Jean-Luc Picard

Poissa Rupertismyking

• Luppakorva
  • Vuotislainen
  • Mun rakkaat<3
« Vastaus #131 : Heinäkuu 11, 2012, 19:11:52 »
Hämppyli: En ole koskaan lukenut kirjaa, joka olisi jollain tavalla huono. Aion lukea Perilliset -sarjan ja sillä sipuli. Ja tottakai useimmissa kirjoissa voi olla jotain samaa, mutta en minä niitä rupea listaamaan tai ala miettimään sen kummempia. Mutta ofc minulla on oma mielipide ja sinulla oma.                                         
Betaè: En muodostanut mielipidettä kirjasarjasta, muuta kuin aion lukea sen sarjan, vaikka henki menisi. Off-varoitus: Minusta elokuva oli silti älyttömän hyvä..                                      Tietääkö kukaan, että onko tuon Perintö -kirjan jälkeen tulossa lisää kirjoja vai onko se lopetus tälle sarjalle? Minusta tuon kirjannimi kuulostaa kyllä vähän sarjanlopetuskirjalta, mutta en tiiä..

Poissa Hämppyli

• Näsäviisas-
  • Vuotislainen
« Vastaus #132 : Heinäkuu 11, 2012, 20:20:39 »
En minä sinua kieltänyt lukemasta näitä kirjoja Rupertismyking. Minä vain kerroin miksi minä en itse niistä pidä. Minun puolestani saat lukea niitä vaikka loppu elämäsi
"If we're going to be damned, let's be damned for what we really are."

Captain Jean-Luc Picard

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
« Vastaus #133 : Heinäkuu 11, 2012, 20:52:35 »
Mielipiteeni Paolinin hengentuotteista olen tainnut jo tuoda julki, mutta elokuvaa kommentoin vielä, kun se nyt on useamman kerran mainittu. Se nimittäin oli mielestäni kirjoista poiketen ihan hauska ja viihdyttävä, vaikkei mitenkään erikoisen mieleenpainuva. Kirjojen ylitsepursuava pateettisuus on elokuvaksi käännettäessä saatu karsittua aikalailla minimiin, ja lisäksi tarina rajoittuu sopivasti ykköskirjaan ennen jatkossa seuraavia pahimpia Gary Stu -viritelmiä.
Constantem decorat honor

Poissa Vispilä

• kermavaahdossa
  • Vuotislainen
  • Pottermore: SkyLight149
« Vastaus #134 : Heinäkuu 11, 2012, 22:08:58 »
Tietääkö kukaan, että onko tuon Perintö -kirjan jälkeen tulossa lisää kirjoja vai onko se lopetus tälle sarjalle? Minusta tuon kirjannimi kuulostaa kyllä vähän sarjanlopetuskirjalta, mutta en tiiä..

Sarjan on näillä näkymin tarkoitus loppua Perintöön. Noh, pitihän Perillisestä alunperin tulla myös trilogia, mutta ainakin nyt Paolini on sitä mieltä, että tähän se loppuu. Ja hyvä niin, vaikka...

Tänään on hyvä päivä auttaa.

Pääsykoe-, treeni- ja ruokablogi.

Poissa narri

• Ajassa harhaileva
  • Vuotislainen
  • Terveisiä Pangaialta
« Vastaus #135 : Heinäkuu 24, 2012, 12:26:35 »
Mitähän tämän kirjan kanssa tekisi. Olen – niin no, nyt jo vuosien ajan ollut lukemaisillani Eragonin, mutta ei, siihen se on aina jäänyt kirjaston hyllylle ties mistä syystä milloinkin. Alitajunnalla on varmasti ollut lonkeronsa pelissä joka kerta, sillä olen lukenut - lähinnä täältä - varsin kriittistä palautetta kirjaa kohtaan. Useat mielipiteet on vieläpä esitetty sangen terävästi perusteltuina ja kieltämättä näiden nega-kommenttien valossa teos ei kuulosta houkuttelevalta tapaukselta. Kun kirja on vielä melkoisen paksu niin ihmekös tuo oikeastaan, jos kirjastossa kääntyy lopulta jonkun toisen teoksen puoleen viivyteltyään ensin tovin Eragonin edessä pohdiskelemassa, että kannattaako vai ei.

Vaikka suhtaudunkin Eragoniin jo lähtökohtaisesti asenteella ”ennakoitava klisee” se tuskin jää kohdallani iäksi lukematta, sillä eräällä tapaa uteliaisuuteni on vain kasvanut. Olisi mielenkiintoista tietää miten minä kirjaan sen luettuani suhtaudun; onhan täällä ollut sarjalle hyväksyviäkin arvosanoja antavia ääniä, ehkä kuulunkin heihin. Ennalta arvattava, nopeatempoinen klisee saattaa tosiaan olla viihdyttävä varsinkin, jos se on helppolukuinen. Etenkin vastikään Ruusun nimen ja pari paksua venäläistä klassikkoa läpi luovineelle sellainen olisi tervetullutta vaihtelua. Simppeliä tekstiä joka ei vaadi paljoa, kuten muutamat ovat asian ilmaiseet. Oppisihan siinä lukiessaan ainakin huomaamaan mitä ratkaisuja kirjoittaessa kannattaa välttää ja hahmottamaan mikä on huonoa fantasiaa, ainakin toisten mielestä.

Yritän lukea Eragonin tämän syksyn aikana. Jännä nähdä kuinka käy ja millainen on kirja, joka teilauksista piittaamatta on kuitenkin menestynyt ihmeen hyvin. Liekö sitten tosiaan vain markkinoinnin ansiota, mutta kallistun tässä vaiheessa vielä uskomaan puheisiin, joiden mukaan siinä on myös sitä jotakin koukuttavaa, joka vetoaa.
Hämmentää.

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
« Vastaus #136 : Heinäkuu 24, 2012, 14:08:40 »
Lue ihmeessä! Huonokin kirja voi olla todella viihdyttävä, ja lisäksi on tosiaan mielenkiintoista ottaa selvää, millainen kirja saa mielipiteet jakautumaan niin rankasti. Luin itse juuri Houkutuksen nimenomaan tästä syystä, mutten oikein vielä päässyt jyvälle, mikä siinä niin kovasti ihmisiä ihastuttaa tai vihatuttaa. Jatko-osat kai auttaisivat selvittämään asian, mutta kun ykkösosa oli mielestäni lähinnä vähän tylsä, romanttinen tyttökirja, en ole jaksanut kahlata pidemmälle. Enkä myöskään lukea Eragonin tarinaa sarjan kahta ensimmäistä osaa pidemmälle ;)
Constantem decorat honor

Poissa anji

• 4. silopeikko
  • Vuotislainen
    • Goodreads-profiili
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #137 : Marraskuu 12, 2012, 00:43:56 »
Perillinen-sarjassa itsessään on hyvin vähän kehumista, vaan olenpa sitä haluton mollaamaankaan, kun kuitenkin on oman lapsuusaikani merkittävimpiä kirjoja (nykylasten LotR-versio?). Omaperäisyyttä en tosin siitä ole koskaan etsinyt, ja enemmän häiritsi ensimmäisen osan kielellinen tankeus ja hahmojen epälooginen kehittyminen kuin samankaltaisuudet muiden genren teosten kanssa. Okei totta kyllä, oli suuri osa merkkiteoksia minulle pentuna tuntemattomia muutenkin...
Olen kuitenkin eri mieltä täydellisestä Mary Sue/Gary Stu -efektistä, sillä Eragonissa on huomattavasti virheitä ja hän tekee hyvin typeriä virheitä kautta sarjan. Niin no, valitettavasti tasapainota muiden hahmojen ihmeellisyyttä juurikaan, tahi muita sarjan puutteita.

Inheritance oli kuitenkin itselleni miellyttävää luettavaa - ei todellakaan paneutunut minkään maailman realistisiin mahdollisuuksiin edetessään, mutta sai hymyn huulille vähän väliä. Harmittavaista kyllä, pelkään suomennoksen vievän kirjasta ne viimeisetkin lukemisen arvoiset kohdat.
Joten varsinaiseen asiaani: onkos täällä ketään, joka olisi kummallakin kielellä lukenut ja kykenisi sanasen sanomaan? ^^

~anji~

Poissa Zenzibar

• Pelastaja katsoi profiiliaan ja läikytti teetä pöydälle
  • Aurori
  • *
  • kesäinen-eskapisti-merirosvo-jedi-söpö-skotti
    • Home sweet home
  • Pottermore: BloodNight6399
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #138 : Marraskuu 12, 2012, 08:24:09 »
Inheritance oli kuitenkin itselleni miellyttävää luettavaa - ei todellakaan paneutunut minkään maailman realistisiin mahdollisuuksiin edetessään, mutta sai hymyn huulille vähän väliä. Harmittavaista kyllä, pelkään suomennoksen vievän kirjasta ne viimeisetkin lukemisen arvoiset kohdat.
Joten varsinaiseen asiaani: onkos täällä ketään, joka olisi kummallakin kielellä lukenut ja kykenisi sanasen sanomaan? ^^

Kannatan aina alkuperäiskielellä lukemista, vaikka suomennos hyvä olisikin (tässä tapauksessa pidän kirjoista ihan molemmilla kielillä)! Alkuperäiskielellä lukiessa huomaa hienosti sen, kuinka Christopherin kieli parantuu vuosien myötä. Ei pidä unohtaa, että hän oli kuitenkin vasta 15-vuotias Eragonia aloittaessaan ja välillä sen ikävä kyllä huomaa kielestä. Sarjan kehityttyä, ja etenkin Inheritancessa, on kuitenkin selvää parannusta entiseen havattavissa :)
"You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it." -Robin Williams

Poissa Gil

• Vuotislainen
  • Pottermore: LightHowl8815
« Vastaus #139 : Marraskuu 15, 2012, 16:44:24 »
Mä oon lukenut tästä sarjasta kolme ekaa ja odottelen tota Perillinen eli sielujen holvi kirjaa kirjastosta, koska en jaksa ostaa itelle. Minusta tästä aiheesta olisi joku vanhempi kirjailija saanut rakennettua paremman sarjan kuin mitä Paolini sai. Tosiaan tämä TSH:n ja Star Warsin ideoita kierrättävä juoni kuvio on aika huono siinä mielessä että keksin osan kolmosen tapahtumia jo ennen sen lukemista.

Poissa Platinum Dragon

• Vuotislainen
  • Pottermore: PhoenixGold27241
« Vastaus #140 : Joulukuu 14, 2012, 18:24:25 »
Pidin kirjoista, mutta en ota kantaa väitteisiin, joita keskustelussa on esitetty... Luin kirjat n. 10 - vuotiaana, kun nyt olen viisitoista. Lukiessani ne tekivät suuren vaikutuksen, ja Harry Potterien kanssa saivat minut innostumaan fantasiasta. Sen jälkeen olen sitä sitten lukenutkin.
-Wings flapped. I felt air passing my face. I streched my hand out and stroked cold platinum-coloured scales gently. I flew with dragon.-

Poissa Magic girl

• Vuotislainen
  • Valar Morghulis
  • Pottermore: WhitchThorn22397
« Vastaus #141 : Joulukuu 26, 2012, 21:49:07 »
Itse olen lukenut (melkein) kaikki ilmestyneet osat ja kyllä minä niistä pidän. Ehkei Perillinen-saaga tuo mitään järisyttävän uutta fantasiakirjallisuuteen, mutta hyvää viihdettä se on minulle bussimatkoiksi tuonut. Onhan tässä paljon samankaltaisuuksia jo aikaisemmin ilmestyneisiin fantasiakirjoihin ->Tolkien, mutta kyllä Paolinin puolustukseksi pitää sanoa, että on hän tuonut hienoja, vahvoja hahmoja kirhoihinsa. Ehkä kirjasarjan päähenkilö ei kuulu näihin, mutta Murtagh, Roran, sekä vardenien johtajatar Nasuada. Viimeinen osa on vasta ilmestynyt ja luen sen luultavimmin vasta kun ilmestyy pokkarina, joten en ennen sitä pysty sanomaan onko kirjasarjan päätös mistään kotoisin :)
"Push me and I'll push back
I'm done asking, I demand"

Poissa Keira

• Vuotislainen
  • Pottermore: PurpleCastle1263
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #142 : Heinäkuu 28, 2013, 23:29:07 »
Sain Eragonin joululahjaksi ja nähtyäni elokuvan innostuin lukemaan kirjan loppuun. Sitten ostin Esikoisen ja Brisingrin. Pidin vielä luettuani ne elokuvaa ihan hyvänä, mutta pian elokuva alkoi tuntua surkealta tekeleeltä. Brom tosin oli ihana :D

Perillinen-kirjassa ärsytti suomentajan virheet.  Valtakuntaa väitettiin Euroopaksi (Valtakunta = Empire), lohikäärmeratsastajat/ratsastajat oli kirjoitettu isolla, mikä ei sovi suomen kieleen. Glaedr ei opettanut Galista, s. 282
Vermûnd ei ole ollut kuningas, s. 251
Kirjoitusvirheet... Esim. Ingeitum
Gûntera EI ole kääpiökuningatar, s. 420
Pitkien puukkojen koetus
Draumr kópa - unituijotus...
Valtakuntaa sanotaan Euroopaksi s 631
Garzhvog puhuu "ihmisistään" s. 847
ja muita joko kirjailijan tai suomentajan virheitä...

Mutta joka tapauksessa rakastan kirjoja. <3 Pidin ehkä eniten Eragonista, yllättävää kylläkin. Loppuratkaisu olisi voinut olla toisenlainen, mutta se on mikä on ja ihan hyvä sellaisenaan. :)

Viides kirja on luultavasti tulossa. Se ei kylläkään taida jatkaa varsinaista sarjaa. Katso lisää täältä ja muuta keskustelua Perillisestä: Teirm - se ainoa suomalainen Perillinen-foorumi!

Poissa Lipetit

• Vuotislainen
« Vastaus #143 : Elokuu 17, 2014, 10:07:18 »
Olen lukenut kaksi ensimmäistä, ja minusta ne ovat erittäin hyviä kirjailijan ikään nähden , kun hän aloitti kirjan (15) Suosittelen todella paljon! :-)

Poissa My Name Is

• V.I.P-tasoa
  • Vuotislainen
« Vastaus #144 : Toukokuu 14, 2015, 21:39:53 »
Olen lukenut kaikki, kahteen kertaan. En ole lukenut TSH:ta *tietää lukioiden putoilevan penkeiltään*, enkä siis osaa nyt yhdistää Eragonia siihen millään tavalla.
Pidin Eragonia hývänä kirjana, mutta elokuvan koin epäonnistuneena. Olisi siitä voinut tehdä 45 minuuttia pitemmänkin, monia kohtauksia olisi voinut lisätä takaisin.
Toistaiseksi epäsäännöllisen säännöllisesti täällä käyvä, en vastaa poissaoloista.